EmvriDEII-flIEüWS Hoe leef ik met een genadig God? vanDroDgelen Overdenking Ikjxmjou W' uit de Heilige Schrift Zink tegen geheugenzwakte Z^y\ 1 MEDISCHE DIENSTEN gecoördineerd ouderenwerk In de eerste plaats gaat het om coördinatie.... 2e Blad VRUDAG 12 FEBRUARI 1988 No. 5672 Boekbespreking: (I) Luther heeft geworsteld met de vraag: Hoe vind ik een genadig God? En wat een vreugde was het voor hem, toen hij daarop het antwoord vond! De woorden „gerechtigheid Gods" had hij eerst vervloekt, omdat hij meende dat Paulus daarmee de gerechtigheid bedoelde die God van hem eiste. Maar, zo schreef hij, toen ik ontdekte dat Paulus daarmee bedoelde de gerechtigheid die God ons in Christus wil schenken, werden diezelfde woorden voor mij de poort naar het paradijs. Dit boek wil ingaan op de vraag: Hoe lééf ik met die genadige God, wanneer ik Hem eenmaal heb mogen vinden? In dit boek heb ik mezelf kunnen uitschrijven, zonder polemiek tegen wie dan ook. Ik heb daarom mijn dankbaarheid en vreugde in de Heere volop kunnen uitzingen. En omdat ik daarbij in de eerste plaats heb gedacht aan lezers en lezeressen, die de genadige God reeds hebben mogen vinden, hoop en bid ik dat ook in hen eenzelfde lied van verwondering en aanbidding zal opbloeien en zal meeresoneren, om zulk een goedertieren God die in ons wil wonen.... Zo ongeveer verantwoordt ds. H. J. Heg- ger, de schrijver van dit nieuwe boek, de keuz€ van titel en inhoud van zijn laatste geschrift dat enige maanden geleden uit kwam. De persoon van dominee Hegger zal ik de lezers van onze krant nauwelijks behoeven te introduceren. Wie hoorde niet eens van hem: de ex-priester die de bange vraag van Luther naar een genadig God van binnenuit kent; die ook (een wonder van Godswege!) het bevrijdende antwoord daarop ontving in de ontdekking van de bijbelse leer van de rechtvaardiging van de goddeloze door genade-alleen en geloof in Christus-alleen; de publicist die sindsdien in vele geschriften getuigenis gaf van deze dingen die volkomen zekerheid hebben; de polemist die al vele jaren onvermoeid het getuigend gesprek met Rome en vele anderen voert; de man van de Stichting In de Rechte Straat die sinds zijn eigen uittreding openstaat voor de opvang en begeleiding van uitgetreden priesters. Een nieuw boek dus van deze markante persoon. Zoals gezegd, wordt het eigen lijke onderwerp dit keer niet zozeer ge vormd door het reformatorische „God met-ons" maar door het thema „God-in- ons". Noem het eerste „Pauhnisch", het tweede is te typeren als meer ,,Johan- neisch". Hoe het zij: beide elementen zijn onmiskenbaar bijbels. Immers, zowel het werk van Christus, eens en voorgoed voltrokken buiten ons, als het werk van de Heilige Geest, voortdurend en steeds op nieuw binnen de Zijnen, zijn ons beide in de Schriften geopenbaard, en beide zijn ze voorwerp van het ware geloof en de echte bevinding van Gods heiligen. Is Paulus' belijdenis niet: „Ik ben met Christus gekruist; en ik leef. Doch niet meer ik, maar Christus leeft door Zijn Geest in mij"? „In de Rechte Straat" „De Wartburg" ,Velp Praktikaal In de verwerking van zijn thema trof mij ook nu weer de betrokken en existentiële wijze waarop ds. Hegger een en ander weet te verwoorden. Ik typeer de toon van dit boek dan ook als onbevangen en open hartig, warm en hartstochtelijk. Met name het persoonlijke element is kenmerkend. De schrijver schrikt er niet voor terug zich kwetsbaar op te stellen door allerlei eigen ervaringen en reacties in het geheel te verwerken. Zelfs nam hij meermalen ge hele gebeden op. Het taalgebruik kent op diverse plaatsen een vleugje poëzie.... Gedachtig aan de recente studie van ds. Op 't Hof zou ik hier van een piëtistisch geschrift willen spreken. Het voldoet ge heel aan de kenmerken die daarvoor gel den. De persoonlijke devotie, de vroom heid voor Gods aangezicht, de innerlijke beleving van de leer der Schriften of hoe dan ook onder woorden gebracht het is het onderwerp van dit boek. Ik zou ook van gereformeerd Piëtisme willen spreken. Want bij Hegger ligt er een directe relatie tot de reformatorische rechtvaardigingsleer. Maar dan tevens in die zin dat hij de bijbelse elementen van de middeleeuwse mystiek mede heeft ver werkt. Daarnaast herinnert dit boek min der aan de Nederlandse ietwat afstande lijke leerstelligheid dan aan de praktikale Engels-Schotse traditie. Maar laat ik met al mijn typeringen ds. Hegger nu niet verder meer voor de voeten lopen. Ik wil u iets uit dit boek weergeven. Ook weer niet te veel, want de bedoeling is toch u uit te nodigen zelf dit boek te kopen. Een boek dat hij, blijkens het „Voor woord", in manuscript niet kwijtkon aan een gevestigde uitgeverij. De belangrijkste reden: de uitwerking van het onderwerp zou enigszins afwijkend zijn van wat in het algemeen gewoon is in rechts-orthodoxe kringen. Wien ds. Hegger kent, bevreemdt dat niet. De accenten die hij legt, zijn wel eens anders dan we gewend zijn.... Maar wie belet in dezen de mannen van Berea na te volgen? Passiviteit De indeling van dit boek is min of meer naar trinitarische orde. Dat wil zeggen dat aan elk van de drie Personen van Gods Wezen een onderdeel is gewijd. Na enkele hoofdstukken die een bijbelse mensvisie willen weergeven én na hoofd stuk III dat tot titel heeft „Verbrokenheid des harten", komt respectievelijk aan de orde: Christus, als mijn gerechtigheid, mijn zekerheid, mijn vreugde en als de openbaring van Gods liefde; daarna de Geest des Heeren, de wedergeboorte door de Geest en de doop in die Geest; tenslotte de Vader van de Heere Jezus Christus. (wordt vervolgd) J. M. J. Kieviet van vrijdag 12 februari 1988 t/m zondag 14 februari 1988 ARTSEN Middelharnis - Sommelsdijk: van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter van Kempen, tel. 01870 - 2710. Deze arts is woensdag a.s. van 12.00 tot 24.00 uur afwezig. Dirksland - Herkingen - Melissant: van vrijdagavond 19.00 uur tot maan dagmorgen 83 O uur heeft dienst dokter H. O. Zoon, tel. 01877- 1262. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag avond 24.00 uur heeft dienst dokter R. P. van Rijswijk, tel. 01879 - 1207. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter R J. Lassing, tel. 01874 - 1259. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooitgensplaat: van vrijdagavond 18.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter A. J. M. F. Janssen, tel. 01871 - 1306. Natuurgeneeskundige M. L. C. MASTENBROEK Middelharnis. Tel. 01870 - 6459 (zaterdagochtend van 11.00 tot 1130 uur) APOTHEEK „MENHEERSE" Voorstraat 16 Middelharnis Telefoon 01870 - 3666 J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30 tot 12.30 en van 13.00 tot 18.00 uur. Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur en 17.30 tot 18.00 uur. Zon- en feestdagen van 11.00 tot 11.30 uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Spoed- recepten kunnen via de dienstdoende arts in de overige uren altijd worden aange boden. Inlichtingen via telefoonnummer 3666; of via mededelingen dienstkastje. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts i. H. V. d. Pol, tel. 01878 - 1660 (van 11.00 tot 11.30 uur). DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, tel. 01874 - 2441; L Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870 - 2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. 01870-2897. WUKVERPLEGING Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen: Achthuizen01873 - 1440 Den Bommel01871 - 1312 Dirksland01877 - 1500 Goedereede01879 - 1267 Herkingen01876- 224 Melissant01877- 1234 M'harnis/S'dijk01870 - 2300 Nieuwe Tonge01875 - 1390 Ooitgensplaat01873-1310 Ouddorp01878- 1321 Oude Tonge01874 - 1289 Stad a/h Haringvliet.01871 - 2301 Stellendam01879 - 1296 MAATSCHAPPELIJK WERK „Goeree - Overflakkee" Oost-Achterweg 15a 3245 AN Sommelsdijk Telefoon 01870-5166 Spreekuur: ma t/m vrij 9.00 - 10.00 uur Crisissituaties: ma t/m vrij 9.00-12.00/13.00-17.00 uur WEEKENDDIENST Gelieve in het weekend 01870 - 5166 te bellen, u hoort dan via de bandrecorder welke maatschappelijk werker weekenddienst heeft. Stichting KRAAMCENTRUM Goeree - Overflakkee Telefoon 01883-10 OOG Stichting Gezinsverzorging Spreekuren: maandag t/m vrijdagochtend 8.30 - 9.30 uur „Dirksland",tel. 01877 - 2478 ,Middelhamis-Sommelsdijk' tel. 01870-2884 „Goeree-Overflakkee" (Nieuwe Tonge, Stad en Oostflakkee) tel. 01874- 1044 DIENSTENCENTRUM „MIDDELHARNIS" Doetinchemsestraat 27, Middelharnis Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie maandag van de maand van 14.00 -17.00 uur in het dienstencentrum. In moeilijke tijden „Doch Gij, HEERE! zijt een Schild voor mij, mijn eer, en Die mijn hoofd opheft". (Psalm 3 4) In onze tekst geeft David een heerlijk geloofsgetuigenis. De omstandigheden, waarin hij dit doet zijn verre van roos kleurig. Integendeel! Hij is hier op de vlucht voor zijn eigen zoon Absalom. Met zijn knap gezicht, door zijn sluw optreden heeft deze de grote massa van het volk op zijn hand weten te krijgen om hem, als koning te aanvaarden en David als koning te verwerpen. Deze grote massa verkoos de gunst en vriendelijkheid van Absalom boven de eerlijkheid en oprechtheid van David. Op zeer handige wijze liet Absalom zich te Hebron tot koning uitroepen. Op het geluid van de bazuin te Hebron werd in alle stammen van Israël het gerucht verspreid: Absalom is koning te Hebron. In veler oog scheen Absalom de man of de vader van de vrede te zijn. In werkelijk heid werd hij de man van de opstand en de revolutie. Weldra kwam tot David de boodschap: ieder in Israël volgt Absalom na. Hierop besloot David met al zijn knechten Jeru zalem te verlaten. Eer Absalom kwaad te Jeruzalem kon gaan aanrichten, was David reeds met zijn mannen op de vlucht geslagen. In deze omstandigheden wordt Psalm 3 geboren. We mogen met recht zeggen: in de moeilijkste periode van Davids leven. Meer dan ooit ondervond David toen de gevolgen van zijn zonden bedreven aan Bathseba en Uria. Men zegt weleens: Gods volk zondigt niet goedkoop. Hoezeer dit waar is, blijkt uit het leven van David. De genade Gods, de goedertierenheid Gods, de vergeving van zonden, vormen geen vrijbrief voor de zonde. De Heere zegt: zo Mijn kinderen ooit Mijn wet verlaten, zo zullen zij zeker voor Mijn straffen beven. Zelfs geldt: hoe meer genade we ontvangen hebben, des te meer zijn we verantwoordelijk voor onze daden. Zo ook: hoe meer talenten we ontvangen hebben, des te meer reken schap hebben we af te leggen van wat we met onze talenten gedaan hebben. We zien nu verder, dat in deze periode meer dan ooit in Davids leven zijn geloof in de Heere op de proef werd gesteld. Calvijn zegt: in deze geschiedenis is David niet slechts van zijn koninklijke macht beroofd, maar ook bijna door allen verlaten. Slechts een kleine kring van vrienden blijft hem trouw. Toch, des ondanks, bloeit in deze omstandigheden zijn geloof in God. Zijn God blijkt machtig te midden van zijn en onze hoogste nood het geloof te doen leven: „Doch Gij, HEERE! zijt een Schild voor mij, mijn eer, en Die mijn hoofd opheft". In alle nood richt bij David het geloof zich op de HEERE! De God, Die trouw is aan Zijn beloften. Die niet laat varen het werk van Zijn handen. Te midden van alle onzeker heid, waarin David verkeert, mag David deze zekerheid hebben en houden, dat wat hem ook zal en kan overkomen, hij op God aan kan. Zo is er hier bij David sprake van echte geloofszekerheid. De mens, die daar in staat zoekt zijn zekerheid niet in de vastheid van zijn geloof. Immers wat heden bij ons vast en stevig staat, kan morgen alweer wankelen, doch deze zoekt zijn zekerheid in het vaste en onwankel bare Woord vanGod. InGodZelf, Die is. Die Hij is. In Hem zijn ai Gods beloften ,Ja" en ,,amen" in Christus. Gij, HEERE! zijt een Schild. Met het beeld van het schild voor ogen spreekt David van Zijn God. Als krijgsmoan zal David stellig vaak het schild hebben ge hanteerd. Het soort schild, waarvan David hier spreekt, was een klein rond handschild, dienend ter beschutting van hoofd en borst. Meermalen in zijn psal men gebruikt David dit woord schild met betrekking tot de HEERE. Psalm 7: Mijn schild is bij God. Psalm 18: Ook hebt Gij het schild Uws heils gegeven en: de HEERE is mijn Sterkte en mijn Schild. De HEERE is Mijn Schild wil, waar het schild een zeer belangrijk verdedigings wapen is, zoveel zeggen als, de HEERE is mijn Beschermer. In dit geloof staande mag David weten: in de strijd sta ik niet alleen. Tussen mij en mijn vijanden, staat de HEERE, als mijn Schild. Als het allerbeste verdedigings wapen. Alle pijlen, die de vijanden op mij afschieten, hoe sterk en machtig deze ook mogen zijn, ketsen af op dit Schild. Ook wij staan, wanneer het wel met ons is, in de strijd. De strijd om in te gaan door de enge poort. De goede strijd, die tot het einde toe gestreden dient te worden. Zo zullen we uiteindelijk het geloof behouden en zal ons worden weggelegd de kroon der gerechtigheid. In deze strijd hebben we te strijden tegen de zonde van ons eigen hart, de duivel en de wereld om ons heen. Zonder de HEERE of zonder Christus staan we in deze strijd uiterst zwak. Alle pijlen, die de vijanden dan op ons af schieten, treffen ons diep in ons bestaan. Hierop ziende moeten we elkaar wel zeg gen, hoe nodig is het, de HEERE in de weg van het geloof te leren kennen, als ons Schild. U vraagt, hoe u zover kunt komen? Allereerst door daarom gedurig God te bidden. In de tweede plaats: door aan de hand van Gods Woord het ons eigen te maken: de HEERE is een machtig Schild. De beste Bescherming en Beschutting tegen alle pijlen van de vijand. Om daar aan dan vooral te denken, als de vijand zich weer gereed maakt om zijn bittere pijlen op ons af te schieten. Door de HEERE dan ootmoedig en nederig te vragen: o HEERE wil U mijn Schild zijn. Dan zullen de pijlen mij niet kunnen treffen. Zal ik veilig en geborgen zijn onder Gods bescherming. Mag ik het leren: de pijlen troffen onze Borg en Middelaar Jezus Christus. Ja alle pijlen werden op Hem afgeschoten. Hij is Mijn Schild. Onder Zijn hoede ben ik altijd veilig. De HEERE, Mijn eer. Wij mensen zoe ken van nature de eer voor onszelf op verkeerde wijze. Van nature hebben we ook een geheel foutieve voorstelling van de eer, die God voor ons op het oog heeft. Van nature zoeken we aan onze eer te komen buiten God en Jezus om. We zien dan de eer, als iets, waarbij wij door de mensen geprezen en aanbeden worden. David leert ons, dat de ware eer alleen bij God te vinden is. In Hem alleen vond David de kracht en het vermogen zich te midden van alle vijanden te kunnen hand haven, in zijn heerlijke positie, als man van God en koning van Israël. Dit alles uiteindelijk wel zo, dat op deze wijze God Zelf de eer kreeg. De ware eer voor ons mensen is immers hierin gelegen, dat de mensen, waimeer ze zien, hoe we uit onze nood zijn gered, wel moeten getuigen: dit werk is door Gods alvermogen, door 's HEEREN hand alleen geschied. Dan krijgt in dit alles uiteindelijk de HEERE de eer, die Hij waard is te ontvangen. Tenslotte zegt David in onze tekst van de HEERE: Die mijn hoofd opheft. In de Schrift is het opheffen van het hoofd een meermalen gebruikt beeld. Bekend is, dat droefheid en nood maakt, dat de mens het hoofd buigt. Redding, overwinning en hernieuwde blijdschap heffen het hoofd van de mens weer op. Ze bewerken, dat de mens weer vrijmoedig, onbevreesd, verlost en blij z'n weg kan gaan. Zij, die gebogen gaan onder de last van hun zonden en de gevolgen hiervan, kun nen hier zien, hoe de HEERE machtig is ons daaruit te bevrijden. Hierop ziende zegt David in Psalm 27: Hij versteekt mij in Zijn hut, ten dage des kwaads: Hij ver bergt mij in het verborgene Zijner tent; Hij verhoogt mij op een rotssteen. Ook nu zal mijn hoofd verhoogd worden boven mijn vijanden, die rondom mij zijn, en ik zal in Zijn tent offeranden des geklanks offeren; ik zal zingen, ja, psalmzingen de HEERE! J.C. Stichting Bejaardenwerk „MIDDELHARNIS" Tel. 01870 - 3366; b.g.g. 01870 - 6158 OPVANG van SLACHTOFFERS Bü MISDRIJVEN Postbus 38, 3247 ZG Dirksland Ned. M.S. Stichting afd. Goeree Overflakkee Contact-Coördinator: K. M. Schippers-Berghuis tel. 01879- 1815 Vertrouwenstelefoon N.P.V. 01870-2174/01873-1620/01878-3149 Centrale Post Ambulance Vervoer Rijnmond ongevallen alarm nummer: 010-4333300 Besteld vervoer: 010 - 4148911 Het overkomt ons allemaal wel eens dat wij niet op een woord of een naam kunnen komen. Naarmate de leeftijd vordert komt dat vaker voor. Op zich niet erg, maar wel een aanwijzing dat het geheugen wat min der direct functioneert. Het is een bekend verschijnsel dat de mens bij het ouder worden last kan krijgen van geheugenverlies, terwijl zijn denk vermogen wordt aangetast. Dit kan in ver sterkte mate het geval zijn wanneer er tegelijkertijd sprake is van depressieve gevoelens. Stichting Bejaardenwerk „Middelharnis" Het gecoördineerd ouderenwerk overlegt met allerlei hulpverleners, ouderenbonden en de gemeente hoe zij hun aktiviteiten het beste op de wensen van ouderen kunnen afstemmen. Deze verschijnselen hoeven echt niet di rect te wijzen op een dreigende dementie. Meestal gaat het om betrekkelijk een voudige maar desalniettemin belangrijke „ontsporingen" op het gebied van spoor- elementen. In dit verband is met name zink van groot belang. Het speelt een voorname rol bij het opbergen van informatie in, en het weer oproepen van die informatie uit het geheugen. Zink behoort in voldoende mate in onze voeding aanwezig te zijn. De laatste jaren echter bestaat er gegronde twijfel of dat wel zo is. Niet alleen is door de toe genomen milieuvervuiling de behoefte aan dit spoorelement toegenomen. Ook heeft men vastgesteld dat de uiterst geraf fineerde westerse voeding veel minder zink bevat dan vroeger. Daar komt nog bij dat vele mensen door het volgen van dieet- kuren of eenvoudig door gemakzucht of gebrek aan eetlust te weinig voedsel tot zich nemen. Gevolg: te weinig zink en toe nemende verschijnselen van geheugen zwakte. TAURIZINE zorgt voor een goede zink- voorziening en helpt daardoor problemen als hierboven geschetst voorkomen. Daar naast bevat TAURIZINE ook taurine, dat er voor zorgt dat de gevonden of op te bergen informatie gemakkelijk gebruikt kan worden. Zo kan TAURIZINE in vele gevallen helpen de geest soepel te houden. VERVOLGVERHAAL Gera Kraan-van den Burg - 22 - Frits en zij hadden deze kwestie al zo menigmaal besproken; dominee mocht wel horen, dat ze goed was ingelicht. Bendinger trok de schouders op. Hij had het een en ander horen vertellen en als man van middelbare leeftijd wist hij de geesten beter te peilen dan deze enthousiaste jonge mensen. Helaas, verder redeneren zou geen resultaat hebben. „Maar wat wil je nu eigenlijk van mij, juffrouw Engelbert?" kwam hij terug op de reden van haar bezoek. „Dat u.... dat u eens bij ons kwam; en maakte, dat ze weer vriendelijk tegen mij waren. En dat Frits weer bij mij komen mag", stotterde zij. Klagen wou ze niet. Niemand zou mogen denken, dat ze er spijt van had, met Frits verioofd te zijn. Dat was ook niet zo. Bendinger dacht na. „Voor mij, als predikant, is het moeilijk in deze zaak iets uit te richten, zonder medeweten van het Consis torie", zei hij. „Neen, in mijn kwaliteit van predikant kan ik u niet van dienst zijn". Cato keek verdrietig. „Maar dominee, u kwam toch zo vaak bij ons over de vloer! Waarom dan nu niet?" Bendinger zag een kans, in Cato's oog als de wel doener in de familie op te treden, zo, dat het hem nooit kwaad kon doen. „Niet als predikant, maar als vriend van den huize èn van Kohlbrugge zou ik kunnen komen. Neemt u daar genoegen mee?" „O, dominee, als u maar komt!zuchtte ze verlicht en dankbaar. Met een vrolijk hart ging ze terug naar het huis, dat, ofschoon voor de helft haar eigendom, haar zo weinig bescherming en liefde gaf. VII ^as dominee Bendinger gelukt, de vrede terug te brengen binnen de familie 't TV Scholte. De vrouwen onderling hadden elkaar gauw teruggevonden en ook oom had zich noodgedwongen gevoegd en behandelde Cato zo, dat ze het draaglijk had. Maar tussen hem en Frits bleef de wrok hangen, die vaal heentrok over C ato' s Ie vens- geluk. Het jaar gleed voorbij. Frits was naar Utrecht terug gegaan en had zijn dissertatie afgewerkt, die nog altijd bij de professoren rondzwierf zonder hun toestem ming te kunnen verkrijgen. Kohlbrugge had de zomer gebruikt om uitstapjes te maken naar gelijkgezinde predikanten en andere broeders bij Twent van Rozenburg was hij altijd welkom. Verder wachtte en wachtte hij, wat de Academische Senaat over hem beslissen zou. Vroeg in Januari stond hij onverwacht voor Cato, die een groot deel van haar dagen bij grootmoeder zat. „Je doet me schrikken. Hoe komje zo hier?" vroeg ze. „In Utrecht kon ik 't niet uithouden". Hij knuffelde haar, friemelde aan haar krullen en begon te reciteren: „Ben ik vermoeid van turen Op wonderlijke letters. Waarvan niet één zoo fraai krult Als 't allerkleenste lokje Dat op haar lieven schouder. Haar blanken schouder dartelt. Dan vlieg ik naar haar woning!" Cato maakt zich los. „Ga weg met die gekheid", lachte ze hem uit. „En maak de kat wijs, dat je daarom naar Amsterdam gekomen bent". ,Je hebt gelijk", gaf hij toe, uit z'n romantische stemming plots overgaande in een ernstige. „Ik moest je het gezegende, blijde nieuws komen vertellen". Ze hoorde de jubel in zijn stem; heel haar gezicht was een vraag. „Vanmorgen ben ik bij Rooyaards geweest en na een strubbeling van twee uren heeft hij me toegestaan, mijn dissertatie te laten drukken; en dat nog wel hier in Amsterdam, terwijl ikzelf de drukproeven mag corri geren". „Hoe is dat mogelijk? Is hij plotseling omgezwaaid?" vroeg Cato. Frits trok z'n schouders op en vertelde: „Och, eerst prees hij me en vleide, en wilde mij overhalen, zijn zin te doen, maar ik hield voet bij stuk en wees hem op het Academisch Statuut. Dat deed ten slotte alles af. „Wilt ge uw stuk laten drukken, zoals het daar ligt fiat. Maar de faculteit wil met zulke afgesleten denk beelden uit de vorige eeuw niets te maken hebben", zei Rooyaards. Ik antwoordde, dat het er voor mij niet om ging, wat de faculteit dacht, maar dat ik aan Christus verantwoording schuldig ben. Eerst werd hij nijdig en zei dat ik de dichterlijke uitweiding maar achterwege moest laten. Best, professor, maar hoe moet ik dan met mijn gevoelen? vroeg ik. Wel, dat zet u er dan maar achteraan, zei hij, en ik lachte in m'n vuist". Frits zweeg, maar was nog niet uitverteld. C ato pakte zijn hand; gaf hem, eerbiedig haast, een kus, waaraan hij merkte, dat hun gedachten een zelfde weg af legden. „Toosje, mijn dierbare, dit is Gods werk. Is dit geen sterk bewijs, hoe goed Hij het alles maakt, wanneer wij ons maar afhankelijk aan Hem toevertrouwen?" Ze knikte: „Jonkie, mijn lieve jongen!" Even later kwam ze weer naar de aarde terug. „Dat drukken, dat zal zeker veel geld kosten?" informeerde ze met haar praktische zin. Zijn diepe zucht was haar antwoord genoeg. Een lichtflits zag ze plotseling: „Dat drukken duurt toch zeker wel een paar maan den? En in April ben ik meerderjarig, dan kan ik alles voor je betalen. Heerlijk, Frits!" Grootmoeder ging de kamer uit: de jonge mensen hadden meer met elkander dan in vijf minuten ge beuren kon. Frits kreeg gelegenheid aan Cato haar offervaardigheid in natura terug te betalen. Maar onderwijl had ze toch geldzorgen. Plots schoot ze uit in een heldere lach en schudde aan Frits' arm. „Ik weet raad: als het voor jouw promotie is, zal grootmoeder me best wat geld willen voorschieten". „Met lenen moetje anders voorzichtig zijn", waar schuwde hij. (wordt vervolgd) Komplete woninginrichting Ooitgensplaat VJ 0 01873-1437 ^.^.^.l^^.4.^.)^l^^.4.^.^.^.4.^.l^^.^.^.^.4.^.l^l^^.^.>^l^l^>^>^^.l^^.}^.^.l^l^^^.^.l^^.>^^.^.^.^^.^.ï^^.l^l^^.^.^.^.l^^.^.^.^■'^l^ <)\cr het k:\cn \:m CaloenlTiis Kdlilbnit;»' G. F. Callenbach B.V. - Nijkerk

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1988 | | pagina 5