EmvriDEII-flIEüWS
Hoe leef ik met een genadig God?
vanDroDgelen
Overdenking
Ikjxmjou
W'
uit de
Heilige Schrift
Zink tegen
geheugenzwakte
Z^y\
1
MEDISCHE DIENSTEN
gecoördineerd
ouderenwerk
In de eerste plaats gaat het om coördinatie....
2e Blad
VRUDAG 12 FEBRUARI 1988
No. 5672
Boekbespreking:
(I)
Luther heeft geworsteld met de vraag: Hoe vind ik een genadig God? En wat
een vreugde was het voor hem, toen hij daarop het antwoord vond! De woorden
„gerechtigheid Gods" had hij eerst vervloekt, omdat hij meende dat Paulus
daarmee de gerechtigheid bedoelde die God van hem eiste. Maar, zo schreef
hij, toen ik ontdekte dat Paulus daarmee bedoelde de gerechtigheid die God
ons in Christus wil schenken, werden diezelfde woorden voor mij de poort naar
het paradijs. Dit boek wil ingaan op de vraag: Hoe lééf ik met die genadige
God, wanneer ik Hem eenmaal heb mogen vinden? In dit boek heb ik mezelf
kunnen uitschrijven, zonder polemiek tegen wie dan ook. Ik heb daarom mijn
dankbaarheid en vreugde in de Heere volop kunnen uitzingen. En omdat ik
daarbij in de eerste plaats heb gedacht aan lezers en lezeressen, die de genadige
God reeds hebben mogen vinden, hoop en bid ik dat ook in hen eenzelfde lied
van verwondering en aanbidding zal opbloeien en zal meeresoneren, om zulk
een goedertieren God die in ons wil wonen....
Zo ongeveer verantwoordt ds. H. J. Heg-
ger, de schrijver van dit nieuwe boek, de
keuz€ van titel en inhoud van zijn laatste
geschrift dat enige maanden geleden uit
kwam. De persoon van dominee Hegger
zal ik de lezers van onze krant nauwelijks
behoeven te introduceren. Wie hoorde
niet eens van hem: de ex-priester die de
bange vraag van Luther naar een genadig
God van binnenuit kent; die ook (een
wonder van Godswege!) het bevrijdende
antwoord daarop ontving in de ontdekking
van de bijbelse leer van de rechtvaardiging
van de goddeloze door genade-alleen en
geloof in Christus-alleen; de publicist die
sindsdien in vele geschriften getuigenis gaf
van deze dingen die volkomen zekerheid
hebben; de polemist die al vele jaren
onvermoeid het getuigend gesprek met
Rome en vele anderen voert; de man van
de Stichting In de Rechte Straat die
sinds zijn eigen uittreding openstaat voor
de opvang en begeleiding van uitgetreden
priesters.
Een nieuw boek dus van deze markante
persoon. Zoals gezegd, wordt het eigen
lijke onderwerp dit keer niet zozeer ge
vormd door het reformatorische „God
met-ons" maar door het thema „God-in-
ons". Noem het eerste „Pauhnisch", het
tweede is te typeren als meer ,,Johan-
neisch". Hoe het zij: beide elementen zijn
onmiskenbaar bijbels. Immers, zowel het
werk van Christus, eens en voorgoed
voltrokken buiten ons, als het werk van de
Heilige Geest, voortdurend en steeds op
nieuw binnen de Zijnen, zijn ons beide in
de Schriften geopenbaard, en beide zijn ze
voorwerp van het ware geloof en de echte
bevinding van Gods heiligen. Is Paulus'
belijdenis niet: „Ik ben met Christus
gekruist; en ik leef. Doch niet meer ik,
maar Christus leeft door Zijn Geest in
mij"?
„In de Rechte Straat"
„De Wartburg" ,Velp
Praktikaal
In de verwerking van zijn thema trof mij
ook nu weer de betrokken en existentiële
wijze waarop ds. Hegger een en ander
weet te verwoorden. Ik typeer de toon van
dit boek dan ook als onbevangen en open
hartig, warm en hartstochtelijk. Met name
het persoonlijke element is kenmerkend.
De schrijver schrikt er niet voor terug zich
kwetsbaar op te stellen door allerlei eigen
ervaringen en reacties in het geheel te
verwerken. Zelfs nam hij meermalen ge
hele gebeden op. Het taalgebruik kent op
diverse plaatsen een vleugje poëzie....
Gedachtig aan de recente studie van ds.
Op 't Hof zou ik hier van een piëtistisch
geschrift willen spreken. Het voldoet ge
heel aan de kenmerken die daarvoor gel
den. De persoonlijke devotie, de vroom
heid voor Gods aangezicht, de innerlijke
beleving van de leer der Schriften of
hoe dan ook onder woorden gebracht
het is het onderwerp van dit boek. Ik zou
ook van gereformeerd Piëtisme willen
spreken. Want bij Hegger ligt er een
directe relatie tot de reformatorische
rechtvaardigingsleer. Maar dan tevens in
die zin dat hij de bijbelse elementen van de
middeleeuwse mystiek mede heeft ver
werkt. Daarnaast herinnert dit boek min
der aan de Nederlandse ietwat afstande
lijke leerstelligheid dan aan de praktikale
Engels-Schotse traditie.
Maar laat ik met al mijn typeringen ds.
Hegger nu niet verder meer voor de voeten
lopen. Ik wil u iets uit dit boek weergeven.
Ook weer niet te veel, want de bedoeling is
toch u uit te nodigen zelf dit boek te kopen.
Een boek dat hij, blijkens het „Voor
woord", in manuscript niet kwijtkon aan
een gevestigde uitgeverij. De belangrijkste
reden: de uitwerking van het onderwerp
zou enigszins afwijkend zijn van wat in het
algemeen gewoon is in rechts-orthodoxe
kringen. Wien ds. Hegger kent, bevreemdt
dat niet. De accenten die hij legt, zijn wel
eens anders dan we gewend zijn.... Maar
wie belet in dezen de mannen van Berea
na te volgen?
Passiviteit
De indeling van dit boek is min of meer
naar trinitarische orde. Dat wil zeggen dat
aan elk van de drie Personen van Gods
Wezen een onderdeel is gewijd.
Na enkele hoofdstukken die een bijbelse
mensvisie willen weergeven én na hoofd
stuk III dat tot titel heeft „Verbrokenheid
des harten", komt respectievelijk aan de
orde: Christus, als mijn gerechtigheid,
mijn zekerheid, mijn vreugde en als de
openbaring van Gods liefde; daarna de
Geest des Heeren, de wedergeboorte
door de Geest en de doop in die Geest;
tenslotte de Vader van de Heere Jezus
Christus. (wordt vervolgd)
J. M. J. Kieviet
van vrijdag 12 februari 1988
t/m zondag 14 februari 1988
ARTSEN
Middelharnis - Sommelsdijk:
van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
van Kempen, tel. 01870 - 2710.
Deze arts is woensdag a.s. van 12.00 tot
24.00 uur afwezig.
Dirksland - Herkingen - Melissant:
van vrijdagavond 19.00 uur tot maan
dagmorgen 83 O uur heeft dienst dokter H.
O. Zoon, tel. 01877- 1262.
Stellendam - Goedereede:
van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag
avond 24.00 uur heeft dienst dokter R. P.
van Rijswijk, tel. 01879 - 1207.
Nieuwe Tonge - Oude Tonge:
van vrijdagavond 17.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
R J. Lassing, tel. 01874 - 1259.
Stad aan 't Haringvliet -
Den Bommel - Ooitgensplaat:
van vrijdagavond 18.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
A. J. M. F. Janssen, tel. 01871 - 1306.
Natuurgeneeskundige
M. L. C. MASTENBROEK
Middelharnis. Tel. 01870 - 6459
(zaterdagochtend van 11.00 tot 1130 uur)
APOTHEEK „MENHEERSE"
Voorstraat 16 Middelharnis
Telefoon 01870 - 3666
J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30
tot 12.30 en van 13.00 tot 18.00 uur.
Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur en
17.30 tot 18.00 uur.
Zon- en feestdagen van 11.00 tot 11.30
uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Spoed-
recepten kunnen via de dienstdoende arts
in de overige uren altijd worden aange
boden.
Inlichtingen via telefoonnummer 3666; of
via mededelingen dienstkastje.
TANDARTSEN
Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts
i. H. V. d. Pol, tel. 01878 - 1660 (van
11.00 tot 11.30 uur).
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via
de antwoordapparaten bij: P. R. J. M.
Schilder, Oude Tonge, tel. 01874 - 2441;
L Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870 -
2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel.
01870-2897.
WUKVERPLEGING
Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt
u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen:
Achthuizen01873 - 1440
Den Bommel01871 - 1312
Dirksland01877 - 1500
Goedereede01879 - 1267
Herkingen01876- 224
Melissant01877- 1234
M'harnis/S'dijk01870 - 2300
Nieuwe Tonge01875 - 1390
Ooitgensplaat01873-1310
Ouddorp01878- 1321
Oude Tonge01874 - 1289
Stad a/h Haringvliet.01871 - 2301
Stellendam01879 - 1296
MAATSCHAPPELIJK WERK
„Goeree - Overflakkee"
Oost-Achterweg 15a
3245 AN Sommelsdijk
Telefoon 01870-5166
Spreekuur: ma t/m vrij 9.00 - 10.00 uur
Crisissituaties:
ma t/m vrij 9.00-12.00/13.00-17.00 uur
WEEKENDDIENST
Gelieve in het weekend 01870 - 5166 te
bellen, u hoort dan via de bandrecorder
welke maatschappelijk werker
weekenddienst heeft.
Stichting KRAAMCENTRUM
Goeree - Overflakkee
Telefoon 01883-10 OOG
Stichting Gezinsverzorging
Spreekuren: maandag t/m vrijdagochtend
8.30 - 9.30 uur
„Dirksland",tel. 01877 - 2478
,Middelhamis-Sommelsdijk'
tel. 01870-2884
„Goeree-Overflakkee"
(Nieuwe Tonge, Stad en Oostflakkee)
tel. 01874- 1044
DIENSTENCENTRUM
„MIDDELHARNIS"
Doetinchemsestraat 27, Middelharnis
Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie
maandag van de maand van 14.00 -17.00
uur in het dienstencentrum.
In moeilijke tijden
„Doch Gij, HEERE! zijt een
Schild voor mij, mijn eer, en Die
mijn hoofd opheft".
(Psalm 3 4)
In onze tekst geeft David een heerlijk
geloofsgetuigenis. De omstandigheden,
waarin hij dit doet zijn verre van roos
kleurig. Integendeel! Hij is hier op de
vlucht voor zijn eigen zoon Absalom.
Met zijn knap gezicht, door zijn sluw
optreden heeft deze de grote massa van
het volk op zijn hand weten te krijgen om
hem, als koning te aanvaarden en David
als koning te verwerpen. Deze grote
massa verkoos de gunst en vriendelijkheid
van Absalom boven de eerlijkheid en
oprechtheid van David. Op zeer handige
wijze liet Absalom zich te Hebron tot
koning uitroepen. Op het geluid van de
bazuin te Hebron werd in alle stammen
van Israël het gerucht verspreid: Absalom
is koning te Hebron.
In veler oog scheen Absalom de man of de
vader van de vrede te zijn. In werkelijk
heid werd hij de man van de opstand en de
revolutie.
Weldra kwam tot David de boodschap:
ieder in Israël volgt Absalom na. Hierop
besloot David met al zijn knechten Jeru
zalem te verlaten. Eer Absalom kwaad te
Jeruzalem kon gaan aanrichten, was
David reeds met zijn mannen op de vlucht
geslagen.
In deze omstandigheden wordt Psalm 3
geboren. We mogen met recht zeggen: in
de moeilijkste periode van Davids leven.
Meer dan ooit ondervond David toen de
gevolgen van zijn zonden bedreven aan
Bathseba en Uria.
Men zegt weleens: Gods volk zondigt niet
goedkoop. Hoezeer dit waar is, blijkt uit
het leven van David. De genade Gods, de
goedertierenheid Gods, de vergeving van
zonden, vormen geen vrijbrief voor de
zonde. De Heere zegt: zo Mijn kinderen
ooit Mijn wet verlaten, zo zullen zij zeker
voor Mijn straffen beven. Zelfs geldt: hoe
meer genade we ontvangen hebben, des te
meer zijn we verantwoordelijk voor onze
daden. Zo ook: hoe meer talenten we
ontvangen hebben, des te meer reken
schap hebben we af te leggen van wat we
met onze talenten gedaan hebben.
We zien nu verder, dat in deze periode
meer dan ooit in Davids leven zijn geloof
in de Heere op de proef werd gesteld.
Calvijn zegt: in deze geschiedenis is
David niet slechts van zijn koninklijke
macht beroofd, maar ook bijna door allen
verlaten. Slechts een kleine kring van
vrienden blijft hem trouw. Toch, des
ondanks, bloeit in deze omstandigheden
zijn geloof in God. Zijn God blijkt machtig
te midden van zijn en onze hoogste nood
het geloof te doen leven: „Doch Gij,
HEERE! zijt een Schild voor mij, mijn
eer, en Die mijn hoofd opheft". In alle
nood richt bij David het geloof zich op de
HEERE! De God, Die trouw is aan Zijn
beloften. Die niet laat varen het werk van
Zijn handen. Te midden van alle onzeker
heid, waarin David verkeert, mag David
deze zekerheid hebben en houden, dat wat
hem ook zal en kan overkomen, hij op God
aan kan. Zo is er hier bij David sprake van
echte geloofszekerheid. De mens, die daar
in staat zoekt zijn zekerheid niet in de
vastheid van zijn geloof. Immers wat
heden bij ons vast en stevig staat, kan
morgen alweer wankelen, doch deze zoekt
zijn zekerheid in het vaste en onwankel
bare Woord vanGod. InGodZelf, Die is.
Die Hij is. In Hem zijn ai Gods beloften
,Ja" en ,,amen" in Christus.
Gij, HEERE! zijt een Schild. Met het
beeld van het schild voor ogen spreekt
David van Zijn God. Als krijgsmoan zal
David stellig vaak het schild hebben ge
hanteerd. Het soort schild, waarvan
David hier spreekt, was een klein rond
handschild, dienend ter beschutting van
hoofd en borst. Meermalen in zijn psal
men gebruikt David dit woord schild met
betrekking tot de HEERE. Psalm 7: Mijn
schild is bij God. Psalm 18: Ook hebt Gij
het schild Uws heils gegeven en: de
HEERE is mijn Sterkte en mijn Schild.
De HEERE is Mijn Schild wil, waar het
schild een zeer belangrijk verdedigings
wapen is, zoveel zeggen als, de HEERE is
mijn Beschermer.
In dit geloof staande mag David weten: in
de strijd sta ik niet alleen. Tussen mij en
mijn vijanden, staat de HEERE, als mijn
Schild. Als het allerbeste verdedigings
wapen. Alle pijlen, die de vijanden op mij
afschieten, hoe sterk en machtig deze ook
mogen zijn, ketsen af op dit Schild.
Ook wij staan, wanneer het wel met ons is,
in de strijd. De strijd om in te gaan door de
enge poort. De goede strijd, die tot het
einde toe gestreden dient te worden. Zo
zullen we uiteindelijk het geloof behouden
en zal ons worden weggelegd de kroon der
gerechtigheid. In deze strijd hebben we te
strijden tegen de zonde van ons eigen hart,
de duivel en de wereld om ons heen.
Zonder de HEERE of zonder Christus
staan we in deze strijd uiterst zwak. Alle
pijlen, die de vijanden dan op ons af
schieten, treffen ons diep in ons bestaan.
Hierop ziende moeten we elkaar wel zeg
gen, hoe nodig is het, de HEERE in de
weg van het geloof te leren kennen, als ons
Schild. U vraagt, hoe u zover kunt komen?
Allereerst door daarom gedurig God te
bidden. In de tweede plaats: door aan de
hand van Gods Woord het ons eigen te
maken: de HEERE is een machtig Schild.
De beste Bescherming en Beschutting
tegen alle pijlen van de vijand. Om daar
aan dan vooral te denken, als de vijand
zich weer gereed maakt om zijn bittere
pijlen op ons af te schieten. Door de
HEERE dan ootmoedig en nederig te
vragen: o HEERE wil U mijn Schild zijn.
Dan zullen de pijlen mij niet kunnen
treffen. Zal ik veilig en geborgen zijn
onder Gods bescherming.
Mag ik het leren: de pijlen troffen onze
Borg en Middelaar Jezus Christus. Ja alle
pijlen werden op Hem afgeschoten. Hij is
Mijn Schild. Onder Zijn hoede ben ik
altijd veilig.
De HEERE, Mijn eer. Wij mensen zoe
ken van nature de eer voor onszelf op
verkeerde wijze. Van nature hebben we
ook een geheel foutieve voorstelling van
de eer, die God voor ons op het oog heeft.
Van nature zoeken we aan onze eer te
komen buiten God en Jezus om. We zien
dan de eer, als iets, waarbij wij door de
mensen geprezen en aanbeden worden.
David leert ons, dat de ware eer alleen bij
God te vinden is. In Hem alleen vond
David de kracht en het vermogen zich te
midden van alle vijanden te kunnen hand
haven, in zijn heerlijke positie, als man
van God en koning van Israël. Dit alles
uiteindelijk wel zo, dat op deze wijze God
Zelf de eer kreeg. De ware eer voor ons
mensen is immers hierin gelegen, dat de
mensen, waimeer ze zien, hoe we uit onze
nood zijn gered, wel moeten getuigen: dit
werk is door Gods alvermogen, door 's
HEEREN hand alleen geschied. Dan
krijgt in dit alles uiteindelijk de HEERE
de eer, die Hij waard is te ontvangen.
Tenslotte zegt David in onze tekst van de
HEERE: Die mijn hoofd opheft. In de
Schrift is het opheffen van het hoofd een
meermalen gebruikt beeld.
Bekend is, dat droefheid en nood maakt,
dat de mens het hoofd buigt. Redding,
overwinning en hernieuwde blijdschap
heffen het hoofd van de mens weer op. Ze
bewerken, dat de mens weer vrijmoedig,
onbevreesd, verlost en blij z'n weg kan
gaan.
Zij, die gebogen gaan onder de last van
hun zonden en de gevolgen hiervan, kun
nen hier zien, hoe de HEERE machtig is
ons daaruit te bevrijden. Hierop ziende
zegt David in Psalm 27: Hij versteekt mij
in Zijn hut, ten dage des kwaads: Hij ver
bergt mij in het verborgene Zijner tent; Hij
verhoogt mij op een rotssteen. Ook nu zal
mijn hoofd verhoogd worden boven mijn
vijanden, die rondom mij zijn, en ik zal in
Zijn tent offeranden des geklanks offeren;
ik zal zingen, ja, psalmzingen de HEERE!
J.C.
Stichting Bejaardenwerk
„MIDDELHARNIS"
Tel. 01870 - 3366; b.g.g. 01870 - 6158
OPVANG van SLACHTOFFERS
Bü MISDRIJVEN
Postbus 38, 3247 ZG Dirksland
Ned. M.S. Stichting
afd. Goeree Overflakkee
Contact-Coördinator:
K. M. Schippers-Berghuis
tel. 01879- 1815
Vertrouwenstelefoon N.P.V.
01870-2174/01873-1620/01878-3149
Centrale Post Ambulance Vervoer
Rijnmond
ongevallen alarm nummer: 010-4333300
Besteld vervoer: 010 - 4148911
Het overkomt ons allemaal wel eens dat
wij niet op een woord of een naam kunnen
komen. Naarmate de leeftijd vordert komt
dat vaker voor. Op zich niet erg, maar wel
een aanwijzing dat het geheugen wat min
der direct functioneert.
Het is een bekend verschijnsel dat de
mens bij het ouder worden last kan krijgen
van geheugenverlies, terwijl zijn denk
vermogen wordt aangetast. Dit kan in ver
sterkte mate het geval zijn wanneer er
tegelijkertijd sprake is van depressieve
gevoelens.
Stichting Bejaardenwerk „Middelharnis"
Het gecoördineerd ouderenwerk overlegt met allerlei hulpverleners,
ouderenbonden en de gemeente hoe zij hun aktiviteiten het beste op de
wensen van ouderen kunnen afstemmen.
Deze verschijnselen hoeven echt niet di
rect te wijzen op een dreigende dementie.
Meestal gaat het om betrekkelijk een
voudige maar desalniettemin belangrijke
„ontsporingen" op het gebied van spoor-
elementen.
In dit verband is met name zink van groot
belang. Het speelt een voorname rol bij
het opbergen van informatie in, en het
weer oproepen van die informatie uit het
geheugen.
Zink behoort in voldoende mate in onze
voeding aanwezig te zijn. De laatste jaren
echter bestaat er gegronde twijfel of dat
wel zo is. Niet alleen is door de toe
genomen milieuvervuiling de behoefte
aan dit spoorelement toegenomen. Ook
heeft men vastgesteld dat de uiterst geraf
fineerde westerse voeding veel minder
zink bevat dan vroeger. Daar komt nog bij
dat vele mensen door het volgen van dieet-
kuren of eenvoudig door gemakzucht of
gebrek aan eetlust te weinig voedsel tot
zich nemen. Gevolg: te weinig zink en toe
nemende verschijnselen van geheugen
zwakte.
TAURIZINE zorgt voor een goede zink-
voorziening en helpt daardoor problemen
als hierboven geschetst voorkomen. Daar
naast bevat TAURIZINE ook taurine,
dat er voor zorgt dat de gevonden of op te
bergen informatie gemakkelijk gebruikt
kan worden.
Zo kan TAURIZINE in vele gevallen
helpen de geest soepel te houden.
VERVOLGVERHAAL
Gera Kraan-van den Burg
- 22 -
Frits en zij hadden deze kwestie al zo menigmaal
besproken; dominee mocht wel horen, dat ze goed
was ingelicht.
Bendinger trok de schouders op. Hij had het een en
ander horen vertellen en als man van middelbare
leeftijd wist hij de geesten beter te peilen dan deze
enthousiaste jonge mensen. Helaas, verder redeneren
zou geen resultaat hebben.
„Maar wat wil je nu eigenlijk van mij, juffrouw
Engelbert?" kwam hij terug op de reden van haar
bezoek.
„Dat u.... dat u eens bij ons kwam; en maakte, dat ze
weer vriendelijk tegen mij waren. En dat Frits weer bij
mij komen mag", stotterde zij.
Klagen wou ze niet. Niemand zou mogen denken, dat
ze er spijt van had, met Frits verioofd te zijn. Dat was
ook niet zo.
Bendinger dacht na.
„Voor mij, als predikant, is het moeilijk in deze zaak
iets uit te richten, zonder medeweten van het Consis
torie", zei hij. „Neen, in mijn kwaliteit van predikant
kan ik u niet van dienst zijn".
Cato keek verdrietig.
„Maar dominee, u kwam toch zo vaak bij ons over de
vloer! Waarom dan nu niet?"
Bendinger zag een kans, in Cato's oog als de wel
doener in de familie op te treden, zo, dat het hem nooit
kwaad kon doen.
„Niet als predikant, maar als vriend van den huize èn
van Kohlbrugge zou ik kunnen komen. Neemt u daar
genoegen mee?"
„O, dominee, als u maar komt!zuchtte ze verlicht en
dankbaar. Met een vrolijk hart ging ze terug naar het
huis, dat, ofschoon voor de helft haar eigendom, haar
zo weinig bescherming en liefde gaf.
VII
^as dominee Bendinger gelukt, de vrede
terug te brengen binnen de familie
't TV Scholte. De vrouwen onderling hadden
elkaar gauw teruggevonden en ook oom had zich
noodgedwongen gevoegd en behandelde Cato zo, dat
ze het draaglijk had. Maar tussen hem en Frits bleef
de wrok hangen, die vaal heentrok over C ato' s Ie vens-
geluk.
Het jaar gleed voorbij. Frits was naar Utrecht terug
gegaan en had zijn dissertatie afgewerkt, die nog altijd
bij de professoren rondzwierf zonder hun toestem
ming te kunnen verkrijgen. Kohlbrugge had de zomer
gebruikt om uitstapjes te maken naar gelijkgezinde
predikanten en andere broeders bij Twent van
Rozenburg was hij altijd welkom. Verder wachtte en
wachtte hij, wat de Academische Senaat over hem
beslissen zou.
Vroeg in Januari stond hij onverwacht voor Cato, die
een groot deel van haar dagen bij grootmoeder zat.
„Je doet me schrikken. Hoe komje zo hier?" vroeg ze.
„In Utrecht kon ik 't niet uithouden".
Hij knuffelde haar, friemelde aan haar krullen en
begon te reciteren:
„Ben ik vermoeid van turen
Op wonderlijke letters.
Waarvan niet één zoo fraai krult
Als 't allerkleenste lokje
Dat op haar lieven schouder.
Haar blanken schouder dartelt.
Dan vlieg ik naar haar woning!"
Cato maakt zich los.
„Ga weg met die gekheid", lachte ze hem uit. „En
maak de kat wijs, dat je daarom naar Amsterdam
gekomen bent".
,Je hebt gelijk", gaf hij toe, uit z'n romantische
stemming plots overgaande in een ernstige. „Ik moest
je het gezegende, blijde nieuws komen vertellen".
Ze hoorde de jubel in zijn stem; heel haar gezicht was
een vraag.
„Vanmorgen ben ik bij Rooyaards geweest en na een
strubbeling van twee uren heeft hij me toegestaan,
mijn dissertatie te laten drukken; en dat nog wel hier in
Amsterdam, terwijl ikzelf de drukproeven mag corri
geren".
„Hoe is dat mogelijk? Is hij plotseling omgezwaaid?"
vroeg Cato.
Frits trok z'n schouders op en vertelde: „Och, eerst
prees hij me en vleide, en wilde mij overhalen, zijn zin
te doen, maar ik hield voet bij stuk en wees hem op het
Academisch Statuut. Dat deed ten slotte alles af.
„Wilt ge uw stuk laten drukken, zoals het daar ligt
fiat. Maar de faculteit wil met zulke afgesleten denk
beelden uit de vorige eeuw niets te maken hebben",
zei Rooyaards. Ik antwoordde, dat het er voor mij niet
om ging, wat de faculteit dacht, maar dat ik aan
Christus verantwoording schuldig ben. Eerst werd hij
nijdig en zei dat ik de dichterlijke uitweiding maar
achterwege moest laten. Best, professor, maar hoe
moet ik dan met mijn gevoelen? vroeg ik.
Wel, dat zet u er dan maar achteraan, zei hij, en ik
lachte in m'n vuist".
Frits zweeg, maar was nog niet uitverteld. C ato pakte
zijn hand; gaf hem, eerbiedig haast, een kus, waaraan
hij merkte, dat hun gedachten een zelfde weg af
legden.
„Toosje, mijn dierbare, dit is Gods werk. Is dit geen
sterk bewijs, hoe goed Hij het alles maakt, wanneer
wij ons maar afhankelijk aan Hem toevertrouwen?"
Ze knikte: „Jonkie, mijn lieve jongen!" Even later
kwam ze weer naar de aarde terug. „Dat drukken, dat
zal zeker veel geld kosten?" informeerde ze met haar
praktische zin.
Zijn diepe zucht was haar antwoord genoeg. Een
lichtflits zag ze plotseling:
„Dat drukken duurt toch zeker wel een paar maan
den? En in April ben ik meerderjarig, dan kan ik alles
voor je betalen. Heerlijk, Frits!"
Grootmoeder ging de kamer uit: de jonge mensen
hadden meer met elkander dan in vijf minuten ge
beuren kon. Frits kreeg gelegenheid aan Cato haar
offervaardigheid in natura terug te betalen. Maar
onderwijl had ze toch geldzorgen. Plots schoot ze uit
in een heldere lach en schudde aan Frits' arm.
„Ik weet raad: als het voor jouw promotie is, zal
grootmoeder me best wat geld willen voorschieten".
„Met lenen moetje anders voorzichtig zijn", waar
schuwde hij. (wordt vervolgd)
Komplete woninginrichting Ooitgensplaat VJ 0 01873-1437
^.^.^.l^^.4.^.)^l^^.4.^.^.^.4.^.l^^.^.^.^.4.^.l^l^^.^.>^l^l^>^>^^.l^^.}^.^.l^l^^^.^.l^^.>^^.^.^.^^.^.ï^^.l^l^^.^.^.^.l^^.^.^.^■'^l^
<)\cr het k:\cn \:m CaloenlTiis Kdlilbnit;»'
G. F. Callenbach B.V. - Nijkerk