gemeente DIRKSLAND IN ONZE GEMEENTE ^'■=TJZS="'^-" GEMeSNTS DIRKSLAND NEEMT ACHT SIKHS OP TIJDELIJK WERK VOOR JONGEREN WELZUNSWET VOORHEEN: RUKS- BUDRAGEREGELINGEN HOE GAAT DAT NU IN ZUN WERK? 28 JANUARI: BELANGRIJKE GEMEENTERAADS VERGADERING Sinds 4 januari jl. wonen in onze gemeente aclit asielzoekers: vier in de Fabiusstraat in Melissant en vier aan liet Austinplein in Herliingen. Het zijn uit India afkomstige Sikhs die voorlopig deel zullen uitmaken van onze gemeenschap. De procedure rond de plaatsing is bijzonder vlot verlopen: de gemeente Dirksland is zelfs de eerste van de vier eilandgemeenten die hiertoe is overgegaan. In novemberjL immers besloot de gemeenteraad zonder veel omhaal om acht asielzoekers op te nemen en dit aantal in de komende jaren uit te laten groeien tot ongeveer 3 promille van de bevolking. GOED OM TE WETEN Toch nog even wat in formatie. Zoals gezegd zijn 'onze' asielzoekers Sikhs. Het feit dat zij asielzoekers zijn, betekent dat hun verblijf voorlopig is en als zodanig maximaal vier jaar kan duren. In die periode bekijkt de rijksoverheid of ze als vluchteling kunnen worden aangemerkt. Zo niet. dan moeten ze terug naar huis. Zo wel, dan kunnen ze blijven en - al bezitten ze dan (nog) niet de Nederlandse nationali teit - onderworpen zijn aan allerlei regelingen die ook voor Nederlan ders gelden. De regels van asielzoe kers verschillen echter van die van vluchtelin gen. Het rijk heeft, direct na het gemeenteraadsbe sluit in november jl. met de gemeente Dirksland een overeenkomst ge sloten. Die overeen komst houdt in dat het aan de gemeente een uitkering verstrekt voor de kosten van huisves ting, levensonderhoud, sociaal-culturele acti viteiten waaraan de asielzoekers zullen gaan deelnemen en de 'appa raatskosten' van de ge meente. Bovendien stelt het rijk een bedrag voor de eerste inrichting ter be schikking. De gemeente is erin geslaagd om dit bedrag niet te overschrijden. De zaak is, zoals dat heet, budgettair-neu traal geregeld. PARTICULIER INITIATIEF Bij hun eerste kennis making met onze ge meente - huisarts, win kels, bank etc. - zijn de Sikhs begeleid door ambtenaren van het gemeentehuis, terwijl ook een aantal welwil lende en engels spre kende particulieren zich voor hen in zal zetten. Bovendien heeft de Unie van Vrijwilligers (UW) zich ingezet voor de werving van vrijwilligers, die met hulp van de Vereniging Vluchtelingenwerk Ne derland de begeleiding van de asielzoekers op zich zullen nemen. Zoals gezegd zullen er in de toekomst waar schijnlijk nóg wat asiel zoekers naar onze ge meente komen. Het rijk stelt dat aantal op 3 promille van het aantal inwoners. Voor de gemeente Dirksland betekent dat een aantal van maximaal 24. Voor het echter zover is moet er aan twee voor waarden zijn voldaan: - de Woningbouwvere niging'Dirksland', die in de afgelo pen tijd medewer king heeft ver leend, moet in staat zijn nog meer huizen ter beschikking te stellen - de ervaringen met de huidige nieuwe inwoners van on ze gemeente moe ten positief zijn' OOK U Voor dat laatste is ook uw medewerking en in zet nodig. De voortref felijke start van het ver blijf voor de acht Sikhs in Melissant en Herkin gen is echter veelbelo vend en biedt dus vol doende vooruitzichten op een gunstige ontwik keling van de verdere contacten tussen u en hen. Wie daadwerkelijk wil meewerken kan zich als vrijwilliger melden bij de afdeling Sociale Za ken van de gemeente, telefoon (01877)-!233. Denkt u daar goed over na, want uw medewer king zal wél wat van u vergen. Wilt u deson danks van de partij zijn, dan zal uw telefoontje met vreugde worden be groet. TOT ZIENS OP 28 JANUARI AANSTAANDE! In de loop van deze maand zijn vijf werkloze jongelui in onze gemeente aan het werk gegaan: één op de gemeentesecretarie, één in GeldershoC één bij de Gezinsverzorging Dirksland en twee in het Van Weel-Bethesdaziekenhuis. Ze zullen daar gedurende zes maanden werkervaring opdoen. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verstrekt een subsidie voor dit soort extra arbeidsplaatsen en moest de gemeentelijke voorstellen daartoe dan ook eerst goedkeuren. Dat is kortgeleden gebeurd. Bij de gemeentesecretarie gaat de betrejfende jongere op de typekamer werken. In Geldershof is een extra arbeidsplaats gecreëerd in de civiele dienst en de grootkeuken en zal de betrejfende jongere ook helpen bij de verzorging van de bewoners. De Stichting Gezinszorg ruimde een plaats in voor een jongere die belangstelling heeft voor alle aspecten van het werk. En het Van Weel-Bethesdaziekenhuis tenslotte maakte twee extra arbeids plaatsen vrij in de civiele dienst, de grootkeuken en de technische dienst. Een uitstekende samenwerking van alle betrokkenen leidde tot dit voortreffelijke resultaat, dat hopelijk ertoe zal leiden, dat de vijf jongelui straks gemakkelijk een definitieve werkkring zullen vinden. KORTOM Pas een paar weken geleden hebben we elkaar alle goed toegewenst Waarschijnlijk nam niemand daarbij het woord 'welzijn' in de mond: een oude, maar sinds enige tijd toch weer actuele term. Welzijn: dat omvat markante begrippen als geluk en gezondheid, maar ook het zich wél-bevinden in de eigen woonplaats, de eigen straat, de eigen werk- en leefomgeving. Van iedereen wordt verwacht dat hij of zij daaraan meewerkt en ook de overheid heeft op dat terrein een taak. Hieronder leest u wat die taak inhoudt en wat dat voor u betekent Voor verreweg de meesten van u is dat zeker interessant, omdat u daar allen wel op de een of andere wijze mee te maken hebt Dat geldt ook voor de asielzoekers in onze gemeente. LEVEN EN WELZUN Sinds ruim een jaar is in ons land de Welzijnswet van kracht. Die wet geeft heel precies de taken van de verschil lende overheidsorganen op welzijns- gebied aan. Het rijk (vroeger praktisch de enig ver antwoordelijke op dit terrein) heeft die verantwoordelijkheid overgedragen aan de provincies en vooral aan de gemeenten. Bij de term 'verantwoordelijkheid' moet u natuurlijk denken aan de voor de verschillende voorzieningen nodi ge financiën (Een gemeente richt immers niet zelf een zangkoor of een vrijwilligersdienst op). De gemeenten moeten dus bekijken aan welke voorzieningen ze subsidie zullen verlenen en verder, aan welke eisen deze voorzieningen moeten voldoen om daarvoor in aanmerking te komen. Tot voor kort was dat anders geregeld. Het sociaal-cultureel werk de bibliotheek en allerlei andere voorzieningen konden toen aanspraak maken op specifieke uit keringen van de kant van liet rijk. Met de inwerkingtreding van de Welzijns wet is daaraan een einde gekomen. De voornaamste redenen daarvoor zijn: - het feit dat het rijk nog altijd bezuinigt en - de overweging dat (in het kader van de decentralisatie van het bestuur) de zelf standigheid van de gemeenten groter moet worden. De Welzijnswet somt niet minder dan 20 soorten voorzieningen op, waarvoor voort aan de gemeenten verantwoordelijk zijn. U ziet ze in een apart lijstje genoemd. De Nederlandse gemeenten zijn verantwoordelijk voor: - openbaar bibliotheekwerk* - plaatselijk vormings- en ontwikke lingswerk* - club- en buurthuiswerk* - opbouwwerk - jeugd- en jongerenwerk - speeltuinwerk - kinderdagverblijven - peuterspeelzalen* - buitenschoolse kinderopvang - sociaal-culturele activiteiten voor niet-actieven - jeugd- en volwassenenwerk voor geestelijk gehandicapten - welzijnswerk minderheden - opvang, introductie en maatsch. oriëntatie vluchtelingen, vrijwillige opvang asielzoekers* - emancipatie-activiteiten - bureaus sociale raadslieden - maatschappelijke advies- en infor matiecentra - gecoördineerd ouderenwerk - vrijwilligerscentrales* - amateuristische kunstbeoefening en kunstzinnige vorming* - mogelijkheden voor ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen* aanwezige voorzieningen in de gemeente Dirksland Vier jaar lang - gerekend vanaf het mo ment dat de Welzijnswet van kracht is ge worden - dus tot 1 januari 1991 krijgen de gemeenten van het rijk één 'brede doeluitkering', die zij moeten verdelen over de 20 mogelijke soorten voorzienin gen in hun plaats. Zijn de 20 soorten voorzieningen niet voorhanden, dan kan het geld worden ver deeld over wat er wél is. Maar na 1 januari 1991 is er van zo'n brede doeluitkering van de kant van het rijk geen sprake meer. Betekent dat, dat de gemeenten vanaf die datum met lege handen staan en dus geen subsidies meer zullen vertenen? Gelukkig niet. Zoals u waarschijnlijk wel weet krijgt elke gemeente jaarlijks een uitkering uit het Gemeentefonds van het riJK waaruit ze allerlei zaken moet bekostigen. Na 1 januari 1991 zal tot die zaken ook 'het welzijn' behoren. Denkt u echter vooral niet dat er na de ge noemde datum méér geld (dus uit de alge mene middelen) beschikbaar zal zijn dan in de drie resterende jaren tot die datum (dus uit de brede doeluitkering). Integendeel. Daarom doen verenigingen en instel lingen er goed aan alles te doen wat In hun vermogen ligt om liun aandeel in de wachit te slepen. Dat betekent: in elk geval zorgen dat ze voldoen aan de eisen die de gemeente aan hen stelt. Bezuiniging van 6o/o f30mnjoentmtl'^!^,'2*'"'°'^-l met 6%. 9aan, ofwel 9^'»Bente otJan^""'""^'' de ^^ntal en,anTaattn^'^''^'^- Een 1987 opzichte van Misschien bent u lid van één van de zang verenigingen, een trouwe bezoeker van de bibliobus, brengt u uw kleine regelma tig naar een van de beide peuterspeelza len of bent u een actief UW(st)er. U hebt dan wel iets anders aan uw hoofd dan het gemeentelijk Welzijnsplan, waar in uw vereniging, de bibliotheek of de peu terspeelzalen een rol spelen; laat staan dat u dagelijks bezig bent met het Wel- zijnsprogramma of de Subsidieveror dening, waarvoor hetzelfde geldt. Toch zijn dat uitermate belangrijke stuk ken. Want daarin legt de gemeente Dirks land haar voornemens ten aanzien van het beleid en de subsidiëring van die be langrijke voorzieningen vast. Niet alleen omdat ze dat wettelijk verplicht is, maar ook omdat die stukken haar een stevig houvast voor de toekomst bieden. Tijdens zijn vergadering van 28 januari a.s. zal de raad het Welzijnsplan 1988-1991, het Welzijnsprogramma 1988 en de Sub sidieverordening vaststellen, tezamen met nóg een belangrijk stuk de al be staande, maar aangepaste Inspraakver ordening. Goed idee misschien om die vergadering eens bij te wonen. Voor wie daartoe niet in staat is liggen alle genoemde stukken natuurlijk ter inzage. Bij het doorlezen komen ze dan de volgen de zaken tegen: BIBLIOTHEEK Sinds 1 januari 1987 betaalt de gemeente een percentage van het bedrag dat in de 'brede doeluitkering' voor de bibliotheek is bestemd, aan de Provinciale Bibliotheek Centrale, die onder meer het bibliotheek personeel in dienst heeft. In de loop van 1988 zal die betaling worden gestaakt en een nieuwe overeenkomst met de PBC worden gesloten. De gemeente gaat voor de sta-uren van de bibliobus - één, anderhalf en twee uur in respectievelijk Dirksland, Melissant en Her kingen - meer betalen, maar is niet van plan daarom ook de lezerstarieven te verhogen. Ook aan de sta-uren wordt nu niet geknab beld. VORIVIINGS- EN ONTWIKKELINGSWERK De Stichting Volwasseneneducatie en de Vereniging De Christenvrouw bezinnen zich op hun eigen wijze op wat zich op maat schappelijk en cultureel gebied voordoet. Ze kunnen op grond daarvan rekenen op steun van de gemeente. Ook, en vooral, in financiële zin: de eerste naar rato van het aantal inwoners van de gemeente, de twee- de onder meer op grond leden. van het aantal De instellingen ontvangen samen het ge hele bedrag dat voor het plaatselijk vor mings en ontwikkelingswerk voorhanden is, minus de al genoemde korting van 6%. CLUB- EN BUURTHUISWERK Belangrijk werk, vindt de gemeente, omdat de deelnemers eraan actief bezig zijn in hun eigen omgeving. De speeltuinvereniging De Krammerte Her kingen en de buurtvereniging West-Molen- zicht in Dirksland houden zich met dit werk bezig. Ze krijgen in principe dezelfde subsidie als in 1987, maar ook weer met aftrek van 6%. Dat kan nu eenmaal niet anders. PEUTERSPEELZALEN De aandacht van de gemeente gaat ook uit naar de kleinste inwoners: de peuters. Een aanal van deze kindertjes ontwikkelt zich gedurende een paar ochtenden per week samen met andere peuters. De subsidie betreft een vast bedrag per kind, een vast bedrag per instelling en een percentage van de personeels- en huisves tingskosten. Ook hier is de 6% korting van toepassing. Uitbreiding of inkrimping ervan is afhankelijk van het aantal groepen (maximaal vijf). In onze gemeente zijn twee peuterspeelza len: De Bezige Bijen in Melissant en De Hummelhoek in Dirksland, met in totaal vijf groepen. ASIELZOEKERS Zie elders op deze pagina. VRIJWILLIGERSCENTRALES -k-k-k Hier gaat het wat de gemeente Dirksland betreft, natuurlijk vooral om de UW: een organisatie, die nauwelijks toelichting be hoeft, omdat ze op allerlei gebied actief is. Begeleiding van patiënten in het ziekenhuis, verschillende werkzaamheden in Geldershol en Vroonlande, oppass(t)er van gehandicap ten, toevlucht voor slachtoffers van misdrij ven etc. Sommige van die activiteiten zijn regionaal, andere meer plaatselijk gericht, weer andere beperken zich tot het ziekenhuis. Vandaar dat ook de subsidiëring regionaal of anderszins wordt geregeld. AMATEURISTISCHE KUNST- BEOEFENING, KUNSTZINNIGE VORMING EN CULTUUR Waaraan moet u in onze gemeente bij deze officiële termen denken? Aan de zangvereniging Vaya con Dies, Sursum Corda en Excelsior, aan muziek vereniging Amicitia en aan de Stichting Kerkconcerten Goeree-Overflakkee. En wat de cultuur betreft aan de Vereniging Streekmuseum Goeree-Overflakkee en de Vereniging voor amateur-archeologen De Motte. Al deze instellingen kregen tot voor enige tijd een subsidie uit de Rijksbijdrageregeling Sociaal Cultureel Werk Maar, zoals we hebben gezien: nu niet meer, omdat ook zij sinds 1 januari van het vorig jaar onder de bepalingen van de Welzijnswet vallen. De gemeente hecht grote waarde aan de activiteiten van deze organisaties en heeft ze dan ook alle in haar Welzijnsplan, haar dito programma en in de Subsidieverordening opgenomen. Het subsidiebedrag wordt zoveel mogelijk gehandhaafd op het niveau van 1987, maar weer- hoe kan het anders- minus 6%. MOGELIJKHEDEN VOOR OUDEREN Flankerend ouderenbeleid De term 'flankerend ouderenbeleid' zal u inmiddels wel bekend zijn. Het gaat om een beleid, dat tot doel heeft eraan mee te werken dat ouderen zo lang mogelijk zelf standig blijven. Als er een goed alarmeringssysteem is, een warme-maaltijdvoorziening, tijdelijke opvang voor uit het ziekenhuis terugkerende oude ren etc, dan zijn de mogelijkheden groot. De Werkgroep Bejaardenwerk 'Dirks land', waarin allerlei instanties zijn verte genwoordigd, heeft al een aantal voorzie ningen gerealiseerd en bekijkt wat er verder nog nodig is. Burgemeester en wethouders laten zich graag door haar adviseren. Werd het flankerend ouderenbeleid tot voor kort gefinancierd met overheidsgelden, die via de provincie werden ontvangen, sinds 1 januari jl. behoort ook dit werk tot de verant woordelijkheid van de gemeente. De gemeente zal tot 1991 vanuit de brede doeluitkering subsidie verlenen. De gelden komen terecht bij Geldershof, bij de kruis vereniging Dirksland en de Soosmiddagen. Woontussenvoorzieningen De voor u misschien nieuwe term woontus senvoorzieningen slaat op aanleunwonin gen en serviceflats (Aanleunwoningen zijn overigens in de gemeente Dirksland niet aanwezig). De bewoners van dat soort woningen, die niet in staat waren zelf de kosten daarvan te dragen, mochten tot 1987 aanspraak maken op een overheidsbijdrage via de provincie. Sinds die tijd is ook deze taak overgeheveld naarde gemeenten, die zelf kunnen bekijken of ze deze vorm van steunverlening ten aanzien van nieuwe aanvragen zullen conti nueren. Ze zijn echter verplicht dit te doen ten aanzien van die bewoners, die al eerder een WTV subsidie ontvingen. Burgemeester en wethouders van Di '■island zullen aan die verplichting voldoen, maar zullen nieuwe aanvragen moeten afwijzen. Wie dus naar een serviceflat wil, maar de huur daarvan niet kan betalen, zal naar een ander soort woonruimte moeten omzien. Hoe kan dit lange verhaal nu kort worden samengevat? Aldus: - de rijksoverheid bezuinigt en schuift zoveel mogelijk financiële taken door naar provincie en gemeenten; - als gevolg van een en ander maakten de verschillende rijksbijdragerege lingen t.a.v. bibliotheeK sociaal-cul tureel werk etc. plaats voor één uitkering aan de gemeenten, die deze laatsten moeten verdelen; het bedrag van die ene uitkering is lager dan het totale bedrag van de eer dere rijksbijdragen; de uitkering geldt tot 1 januari 1991 - vanaf die datum gaat de welzijnsuitke- ring op in de uitkering uit het Ge meentefonds, die alle gemeenten ontvangen; de gemeenten bepalen dan zelf of en hoeveel subsidie zij aan de welzijnsvoorziening zullen verstrekken - de gemeente Dirksland heeft haar beleid tot en met het jaar 1991 vast gelegd in het Welzijnsplan; ze gaat in dat plan ervan uit dat instellingen en organisaties meer en meer zelf de verantwoordelijkheid voor hun activiteiten gaan dragen en treedt zelf alleen ondersteunend op - alle instellingen moeten er ernstig rekening mee houden dat de spoeling steeds dunner wordt en dat ze hun subsidie dus zullen moeten blijven 'verdienen'. 'nspraak programma e/, rfe IS^^t'. ^«'«/"S" "'ng wordt aanaeoaf^ "'^"«''o^'^e- aarandeert deiZol" "^«ff^te/rf, S^" '"opraak ênTvlTn^n instellin- ook op dit tent^^^'^°Se,ijkh. im. méér wil ^'f daarover bellen met de o«^ kan '^^heerj.j ^^J^'^^ntesecretarie 1233. telefoon01877 26 januari 1988, Burgemeester en wethouders van Dirksland.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1988 | | pagina 8