Produktiewaarde agrarische sector
weer achteruit
lüümi
mm
Oversteekplaats voor schooljeugd
levensgevaarlijk
RWERS auto's
Giirage KNÖPS B.V.
Uniek concert
te Sommelsdijk
Verhuizing naar noodgebouw
per maandag 25 januari 1988
imübveéMse
KIEVIT WARMTE
Y^/ -cj s r
Jaaroverzicht Landbouw-Economisch Instituut:
25 jaar
Jeugdsolistenconcours
Middelhamis:
/89.-
irïïïiiii*"*'
m RENAULT-dealer
Ramoco b.v.
Goeree-Overflakkee
Citroen - Hesselink
AUTO-SCHADE
Fietsverkeerisperjaar
vijf miljard waard
Goedkopere verbinding
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
X
Rabobanl^ Nieuwe Tonge verbouwt
Noodgebouw achter het huidige pand
Kerkring 22.
Openingstijden ongewijzigd.
Rabobank Nieuwe Tonge tei. 01875-1911
Friteu&'e
HD 42!)3
Philips D3090
i(loi(ra(lio
Dirksland, 01877 - 1357
PEUGEOT
TALBOT
AUTOMOBIELBEDRIJF
VISSER
Voor al uw
en REPARATIE van gelaagde autoruiten
A. J. van Rumpt
Vert.C. Bakker, tel. 01877-1589
VRUDAG 22 JANUARI 1988
No. 5666
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870 - 3392
Telefaxnr. 01870 - 5736
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
ABONNEMENTSPRIJS 11,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 35 cent per mm; bij contract speciaal tarief.
Giro 167930 Bank: Rabo Middelhamis Rek. no. 3420.01.108
De totale waarde van de Nederlandse agrarische produktie is vorig jaar voor
de derde achtereenvolgende keer gedaald, en wel met drie procent. De
geproduceerde hoeveelheid daalde nauwelijks, maar de prijs die daarvoor
gemiddeld werd gerealiseerd was lager. De produktiewaarde, in 1986 nog 34
miljard, wordt nu geraamd op ruim 33 miljard gulden. De produktiemiddelen,
waarvan over het geheel genomen iets meer werd aangekocht, waren ge
middeld 8% goedkoper. Tegenover de lagere inkomsten stonden daardoor ock
lagere kosten. Het resultaat was een ongeveer gelijkblijvend inkomen. Omdit
er anderhalf procent minder bedrijven waren, lag het inkomen per bedryf e«n
fractie hoger dan in 1986.
- Zware terugslag voor akkerbouw
Zoals elk jaar waren er weer grote ver
schillen tussen de verschillende produktie-
takken. Dit jaar was het vooral de akker
bouw die met zware tegenslag te kampen
had. Ondanks een wat groter areaal bleef
daar de produktie achter met ruim vijf
procent ten opzichte van het voorafgaan
de jaar. Dat kwam vooral door de natte
zomer, die overigens een rond tien procent
grotere aardappeloogst niet kon tegen
houden. De prijzen van akkerbouwpro-
dukten daalden met gemiddeld vijf pro
cent hier vormden de suikerbieten een
gunstige uitzondering zodat de pro
duktiewaarde ruim tien procent achter
bleef bij die van 1986.
Deze cijfers hebben betrekking op het
kalenderjaar 1987, waarin de oogst van
1986 nog een rol speelt. Voor het lopende
boekjaar 1987/1988 is de situatie nog
aanzienlijk slechter. Voor de nieuwe oogst
worden prijsdalingen voorzien van zo'n
10% voor granen, ruim 20% voor uien en
meer dan 30% voor consumptie-aard-
appelen.
De geldopbrengst zal, volgens de in de
cember gepubliceerde prognose van het
LEI, daardoor met tegen de twintig pro
cent dalen. Omdat de kosten ongeveer op
hetzelfde niveau zullen blijven, worden
zeer slechte resultaten verwacht. Het on-
dernemersinkomen in de akkerbouw zal
over 1987/1988 rond het nulpunt liggen.
- Inkomens melkveehouderij
handhaven zich
In de melkveehouderij is de situatie, on
danks de kleinere melkplas, aanzienlijk
gunstiger. Door een lagere produktie bij
een iets hogere prijs liep weliswaar de
produktiewaarde in 1987 met bijna zes
procent terug maar ook de kosten bleven
achter. Dat kwam vooral door de weer
tien procent lagere prijs van het veevoer.
Voor het boekjaar 1987/1988 wordt een
vijf procent lagere geldopbrengst ver
wacht op de weidebedrijven. Die is dan
toe te schrijven aan de lagere melkpro-
duktie, welke op haar beurt weer het resul
taat is van een liefst 9% lagere veete-
zetting en een grotere produktie per foe.
Ook in het boekjaar worden lagere prijzen
verwacht voor de produktiemiddeen
(2%), waarvan trouwens ook de am-
gekochte hoeveelheid daalt door het kei-
nere aantal koeien.
De uitkomst is dat over 1987/1988 de
kosten ongeveer evenveel zullen dalenals
de opbrengsten. Daardoor zullen de )n-
dernemersinkomens zich kunnen had-
haven op het relatief gunstige peil van
1986/1987: rond 60.000 gulden o| de
grotere en ruim 20.000 op de kierere
bedrijven.
- Resultaat varkensmesterij beter,
fokkerij sterk terug
In de intensieve veehouderij nam de ge
produceerde hoeveelheid in het afgelopen
jaar nog iets toe, maar de opbrengstprijs
daalde gemiddeld fors. De produktie
waarde liep daardoor met 7 a 8% terug.
Ook voor het lopende boekjaar wordt in
het algemeen een prijsdaling voorzien.
Deze zal met ruim 20% het sterkste zijn in
de varkensfokkerij als gevolg van het
biggenoverschot, terwijl de mestvarkens
naar verwachting zo'n tien procent minder
zullen opbrengen. Aan de andere kant
zullen de voederprijzen verder dalen, nu
met rond zeven procent. Voor de varkens
mesterij betekent dit alles uitzicht op een
verdubbeling van de arbeidsopbrengst in
1987/1988. Op een bedrijf met MOO
plaatsen zal deze tegen de 40 duizend
gulden bedragen. In de varkensfokkerij
wegen de zeer lage biggeprijzen zwaarder
dan de gedaalde voerkosten.
Hier zal de arbeidsopbrengst in het rood
komen. In de legpluimveehouderij zullen
de daling van de voerprijs en die van de
eierprijs elkaar ongeveer in evenwicht
houden, terwijl voor de kuikenmesterij een
achteruitgang van de arbeidsopbrengst
met ruim een derde wordt voorzien (tot
37.500 gulden bij 50.000 kuikens).
Voor de kalvermesterij is er nog geen
uitzicht op verbetering van de zeer matige
resultaten.
Dit jaar wordt voor de 25e maal het
jaarlijkse Jeugdsolistenconcours gehou
den in het verenigingsgebouw „Melishof'
te Melissant.
Ter gelegenheid van dit jubileum wordt op
vrijdag 6 mei, de dag voor het jeugd-
concours, een avond verzorgd door het
„Gheselscap goet ende fijn" o.l.v. Rob
bert van Lint. Dit muziektheaterensemble
brengt oude muziek en volksmuziek ten
gehore, zichzelf daarbij begeleidend op
oude muziekinstrumenten, 't Belooft een
prachtige jubileum-avond te worden!
't Jeugdsolistenconcours wordt dus ge
houden op zaterdag 7 mei. Muziekleer
krachten en deelnemers( sters) op Goeree-
Overflakkee en daarbuiten kunnen hier
alvast rekening mee houden.
De deelnemers worden in 4 categorieën
ingedeeld n.l.: grote instrumenten, d.w.z.
piano en orgel; kleine instrumenten, zoals
blokfluit, dwarsfluit, gitaar, viool, accor
deon enz.; groepen (orkestjes), zoals
duo's, trio's enz.; een afdeling zang.
De afdelingen grote- en kleine instru
menten worden in twee leeftijdsgroepen
verdeeld. Eén groep jonger dan 12 jaar en
een groep 12 t/m 18 jaar. Van deze regel
kan wel eens worden afgeweken i.v.m. de
verdeling van de aantallen deelnemers
over de leeftijden.
Binnen niet al te lange tijd ontvangen
scholen en muziekleerkrachten aanmel
dingsformulieren voor dit concours.
Mochten er individuele deelnemers of
leerkrachten zijn, die niet in het bezit
komen van deze formulieren dan kunnen
zij kontakt opnemen met C. J. Smit,
Julianaweg 6, MeUssant, tel. 01877 -
1270.
ENKELE VAN DE
VELE
OPRUIMINGS
AANBIEDINGEN
Advies
prijs
222,-
NU
ad vie si:
prijs185,
voor aOe zekerheid
VING .ERLING 3-MIDDELHARNlS-TEL 0'.870-2518
Klinkerlandseweg 9
3244 BD Nieuwe Tonge
Tel. 01875-2235
Het betrouwbare adres voor uw 2e hands auto!
FOTO FILM REPOFITAGE VIDEO COMPUTER
CD C=IC=3Er3C=ICJC3C3C3
J5 Mo/p/iH*j 4 Quddotp Teleloon 01878 I6l2fi>2!20
ene Pnntihop Hogeioom 172 Telefoon 0nW24tX)
voor
Verkoop Service 01871 - 1662
Verkoop na 17.00 uur:
C. Breen, 01878 - 2496
Peugeot Talbot dealer
Kastanjelaan 41-43
Middelhamis - tel. 01870-3094
ARJO VAN DER GRAAFF
VOORSTBAAT 58 - 3247 CE DIRKSLAND - 01877-3517
't
•1
LANGEWEG 113 TEL. 01870 - 2222 MIDDELHARNIS
o
O
-
Sanitair Centr. verwarming
01870-2609
OOSTDIJK 49, SOMMELSDIJK
De pas aangelegde Verkeersgeleider in de Langeweg,
tegenover de lagere Land- en Tuinbouwschool, schept
voor de overstekende schooljeugd een levensgevaar
lijke situatie, zo heeft de medezeggenschapsraad van
genoemde school het gemeentebestuur laten weten.
De opstelplaats tussen de twee verkeersstromen is n.l.
te ondiep om de lengte van een fiets te bevatten
waardoor elke daar wachtende fiets gedeeltelijk over
een van de rijbanen uitsteekt....
Vooral in het donker schept dat het gevaar dat zo'n fiets door
het verkeer wordt geraakt en dat zou zowel voor de fiets-, maar
erger voor de fietser ernstige gevolgen kunnen hebben. De 250
leerlingen van de school waarvan verreweg de meesten per fiets
of brommer komen, maar ook de scholieren van de basis
scholen die naar het zwembad lopen maken druk gebruik van
deze pas gereedgekomen oversteekmogelijkheid. Ook van de
Zó kun je de overstekende schooljeugd regelmatig aantreffen.
zijde van de basisscholen zal een koUektieve klacht aan het
gemeentebestuur worden gestuurd.
De aanwezigheid van de verkeersgeleider, waarmee al menige
automobilist, onder wie weth. Jacobs, hardhandig kennis heeft
gemaakt, betekent, aldus de brief van de medezeggenschaps
raad weliswaar een „hele verbetering", maar de verkeersveilig
heid wordt er om vorenomschreven reden verre van optimaal
mee gediend. Er ontstaat bij het oversteken per fiets zelfs
regelmatig een „levensgevaarlijke situatie", zo werd tegenover
het verantwoordelijke gemeentebestuur benadrukt.
Ook in de raadscommissie Ruimtelijke Ordening is door
raadslid Kemner op het gevaar van deze oversteekplaats
gewezen. Het schrijven van de medezeggenschapsraad zal in de
Commissie Verkeer aan de orde worden gesteld, zo werd hem
meegedeeld.
Op zaterdag 30 januari hopen Peter de
Groot en Shalev' Adel een zeer bijzonder
concert te verzorgen in het kerkgebouw
van de Remonstrantse gemeente. Voor
straat 35 te Sommelsdijk.
Het programma zal bestaan uit werken
voor mannen-alt (counter-tenor) met cla-
vecimbel en clavecimbel-solo. Het accent
zal liggen op barokwerken in Italiaanse
stijl, zodat men de nodige extremen in
sentiment en virtuositeit kan verwachten.
Zo staan Pergolesi, Handel, Duphly,
Dowland, J. S. Bach en J. C. Bach op het
programma, maar uiteraard zal ook Pur-
cell niet ontbreken, evenmin als een uit
stapje naar de 20e eeuw (Tippett).
Het geheel zal van een uitvoerige monde
linge toelichting worden voorzien.
Peter de Groot, geboren in 1957, maakte
zijn studie Schoolmuziek af aan het Arn
hems Conservatorium en studeerde ver
volgens solozang aan dat zelfde conser
vatorium bij Aafje Heynis, waarvoor hij in
1987 het diploma Uitvoerend Musicus
behaalde. Thans is hij één van de belang
rijkste countertenoren in Nederland. In
1986' trad hij als solist op bij het Tölzer
Knabenchor o.l.v. prof. Schmidt-Gaden
in de Salzburger Festspiele. In 1987 was
hij demi-finalist in het vocalisten concours
van 's Hertogenbosch.
Shalev' Adel is geboren te Israël in 1968
en thans de belangrijkste Israëlische cla-
vecinist die met alle belangrijke orkesten
zoals het Israel Phil. Orchestra en het
Israels Kamerorkest concerteert als con-
tinuospeler en als solist. Op dit moment
specialiseert hij zich op uitnodiging van de
Nederlandse regering aan het Koninklijk
Conservatorium van Den Haag bij Bob
van Asperen. Daarnaast is hij leraar aan
het conservatorium van Tel-Aviv. Vorig
jaar was hij docent in de beroemde cursus
voor oude muziek van het franse Aras.
Wij zijn gewend alles in geld uit te drukken
en dat gebeurt ook met vast regelmaat.
Een manier om de waarde van iets vast te
stellen of tot uitdrukking te brengen. Zo
kan de waarde van het fietsverkeer in ons
land per jaar op zo'n vijf miljard gulden
worden gesteld. Dat is het resultaat van
rekenwerk dat verricht werd door het
Adviesbureau Van Roon in Den Haag,
vastgelegd in een zojuist verschenen rap
port ,,De economische waarde van het
fietsverkeer". Doel van het onderzoek
was om vast te stellen welke kosten zou
den moeten worden gemaakt als de fiets
uit het dagelijkse verkeer zou verdwijnen.
Ir. F. Spaargaien, voorheen hoofdinge
nieur bij de Deltawerken, die overstapte
naar het bedrijfsleven (Volker Stevin)
toen hij de voltooing van de Stormvloed
kering wegens ondervonden tegenslagen
niet meer zag zitten, heeft een plan ont
worpen voor de Westerschelde-oeverver-
binding dat enkele tientallen miljoenen
goedkoper is, dan de plannen zoals die
thans op tafel liggen.
Spaargaren wil in zijn plan gebruik maken
van een tunnelbuis, die niet ónder de
J Scheldebodem ligt, maar half ingegraven
j er óp. De tunnel zou dan moeten worden
i ingepakt zoals dat ook gebeurd is bij de
j bodembescherming van de Stormvloed-
I kering.
1 De directie Zeeland van Rijkswaterstaat
wijst het plan van ir. Spaargaren (die thans
j directievoorzitter is van het raadgevend
I ingenieursbureau D.H.V. te Amersfoort)
I af. Als een schip op de een of andere
i manier de tunnelbuis lek zou stoten, zou
I de tunnel vollopen. Oeverbeschadiging
j ligt voor de hand wanneer de tunneleinden
i minder diep liggen en ook aantasting van
i de bodemvegetatie.
Toch zullen de plannen van Spaargaren
i mee spelen in de beslissing of een Wes-
terschelde-oeververbinding op korte ter-
I mijn kan worden gerealiseerd.
1^-------------------------------------------------------
De aanvang van het concert in de Remon
strantse Kerk te Sommelsdijk is 20.00
uur. De toegangsprijs bedraagt ƒ5,-
(CJP-houders, 65+ en scholieren betalen
3,-).
Het concert wordt georganiseerd door de
I Stichting Kerkconcerten Goeree-Over-
i flakkee.
Wie nu fietst, zou zich dan op een andere
wijze moeten verplaatsen om aan de mo
biliteitsbehoefte en -noodzaak te voldoen.
Het onderzoek van Van Roon werd toe
gespitst op de fietsverplaatsingen met als
doel het bezoeken van een onderwijsin
stelling. Het gaat hierbij om een belang
rijke groep van fietsers scholieren en
studenten die veelal op de fiets zijn
aangewezen omdat zij niet over een ge
motoriseerd vervoermiddel beschikken of
door hun leeftijd zo'n vervoermiddel nog
niet zelfstandig mogen berijden. Als al die
verplaatsingen met het openbaar vervoer
zouden moeten worden gemaakt, zou daar
mee een bedrag van 1,3 miljard gulden per
jaar gemoeid zijn. Het openbaar vervoer is
op zo'n aanbod niet berekend en er zou
ook met een heel andere frequentie moe
ten worden gereden. En daarvoor zou een
flinke aanslag op het toch al zo krappe
overheidsbudget moeten worden gedaan.
De fietskilometers die van en naar school
worden gereden, vormen ongeveer een
kwart van het totaal in Nederland met de
fiets afgelegde afstanden. Op basis van de
methode van de zogenaamde schaduw-
kosten kwam Van Roon zo op een totale
waarde van vijf miljard per jaar. Een
indrukwekkend cijfer dat duidelijk maakt
dat het fietsverkeer ook uit economische
overwegingen aandacht verdient. Een dan
bedenken dat bij de berekening niet de
bijkomende voordelen zijn verkapitali-
seerd zoals minder luchtverontreiniging,
geen geluidhinder en veel geringer ruimte
beslag. Het is dus wel duidelijk dat het
zinnig is om het fietsverkeer te stimuleren
en de fietsvoorzieningen te verbeteren.
Als de fiets meer ruimte krijgt zal er ook
meer van de fiets gebruik worden ge
maakt, vooral voor het overbruggen van
korte afstanden tot vijf a acht kilometer
waarbij de fiets zonder meer in het voor
deel is. Tot de noodzakelijke fietsvoor
zieningen kunnen worden gerekend fiets
paden voor woon-werkverkeer en voor
scholieren, fietsroutes binnen stedelijke
gebieden en ruim gespreide en verant
woorde fietsparkeerplaatsen en stallin
gen.
stad aan 't Haringvliet
Tel. 01871 - 1553