EIIIVIIDEII-rilEUWS l^liitf Met 'n goede verhuizer kunt u rustig gaan slapen Overdenking iMjoorjou Damvereniging uit de Heilige Schrift flakkee expresse bv Stil gebed Mannenkoor „Ons Koor" brengt zang en toneel Eerste prijs met witlof 2e Blad VRUDAG 8 JANUARI 1988 No. 5662 SSN VlSKJe IM 'T MCKJC Als ik een zilveren hangertje draag, krijg ik zwarte vlekken in mijn hals. Alsof je je niet gewassen hebt. Wat te doen? Antwoord: Bij veel mensen wordt de huid enigszins zwart bij het dragen van zilveren polshorloges, sieraden enz. Daar is iets tegen te doen. U kunt de onderzijde van uw hangertje voorzien van een laagje kleurloze nagellak. Dat zorgt enige tijd voor voldoende isolatie tussen het metaal en uw gevoelige huid. SHOAttMA-PUZZCL Wat voor vlees moet er in een „broodje shoarma"zitten? Wij hebben zo 'n snack onderweg door 't land in verschillende plaatsen gekocht, maar de samenstelling bleek telkens anders. Antwoord: Het woord „shoarma" komt uit het Turks en betekent in de oorspron kelijke vorm (Qevirmek): draaien. Bedoeld werd een vleesgerecht van varkensvlees, bereid met paprika en div. kruiden, dat aan het spit draaiend gebraden werd. De Israëli's, die geen varkensvlees mogen eten, namen lamsvlees voor dat hartige hapje. De shoarma die u hier in broodjes- winkels en cafetaria's koopt, bevat meest al mager varkensvlees. Enkele fijne slage rijen gebruiken er zelfs zeer magere var- kensfricandeau voor. Bij Joodse zaken kan men u echter lamsvlees onder de naam shoarma verkopen. STOPPEN MënkSN Laatst had ik kortsluiting en zat ik in 't donker. Hoe vind ik dan uit welke zeke ringen ik moet vervangen? Antwoord: Voor dgl. storingen moet u eigenlijk op enkele vaste plaatsen in huis (slaapkamer, keuken en meterkast) een zaklantaarn hebben hangen, of een kande laar met kaars en lucifers bij de hand houden. Met dat licht kunt u aan de zekeringen zien, bij welke het kleine lood je achter het venster is weggesprongen. Het is raadzaam onder die zekeringen (evt. reflecterende) etiketjes te plakken. Daarop schrijft u tevoren, welke groep er op aangesloten is. Dus bijv. Wasmachine T.V. Zitkamer Gang en Keuken Slaapkamer e.d. Werk niet met afkor tingen, want dan weet u later niet meer of de B staat voor Beneden of Boven, Bin nen- of Buitenverlichting..,. Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. WEGWIJS, WEG WIJZER Ik vraag mij af, welke afstand er op onze wegwijzers staat aangegeven. Is dat de afstand tot de grens van de volgende gemeente, of tot de rand van de bebouwde kom, oftot het centrum van die plaats, of tot een afslag er naar toe? Antwoord: De bewegwijzering langs alle openbare wegen wordt verzorgd door de A.N.W.B. en die verklaarde ons, dat de afstanden vroeger werden gemeten naar de af te leggen weg tot het centrum of gemeentehuis van de genoemde plaatsen op de wegwijzers. Maar dat systeem is al lang verlaten en komt alleen nog op enkele van de oudste modellen voor. Tegen woordig wordt overal de afstand aan gegeven tot het éérste bewegwijzerde kruispunt binnen de bebouwde kom van de met name genoemde plaats. Op de borden daar vindt u dan weer nieuwe af standen vermeld naar andere steden of dorpen. Zo kan een weggebruiker beter de af te leggen kilometers bij elkaar optellen, want die zelfde getallen vindt hij ook op de corresponderende wegenkaarten. WAT IS EEN HERNIA De dokter vreest, dat iemands rugpijn wel „een hernia" kan wezen en praat over operatie. Wat is een hernia dan? Antwoord: Er zijn verschillende moge lijkheden, maar hier is blijkens uw brief geen breuk bedoeld, maar de beknelling van een zenuw door een losgelaten, of verschoven, of uitpuilend deel van een tussenwervelschijf in de wervelkolom (ruggegraat), of door slijtage van het ge- wrichtje tussen wervels daarvan. Er lopen namelijk vele zenuwen via het wervel- kanaal naar de beenspieren. Bij een ope ratie wordt de beknelde zenuw bevrijd. In lichte gevallen kan de patiënt d.m.v. een gipscorset in de juiste houding blijven lopen, en wel zodanig dat de rugwervels niet meer verschuiven. BRIUOZE IMMIGRANTEN Het is mij opgevallen, dat de in ons land verblijvende Turken en Marokkanen geen van allen een bril dragen. Hebben deze mensengeen last door vermindering van gezichtsvermogen, of is er een andere reden? Antwoord: Bij de mensen uit landen waar het ontwikkelingspeil gemiddeld la ger ligt dan in west-Europa, komt het dragen van brillen veel minder voor. Daar zijn verscheidene redenen voor. Er wordt daar bijvoorbeeld veel minder en niet zo langdurig gelezen en geschreven als bij ons. Met name de weinig ontwikkelde en arme mensen komen daar aan lezen en schrijven niet toe. En niet alleen aan het (dicht-) „bij zien", doch ook aan de mate van „ver zien" worden niet zulke zware eisen gesteld. In de derde wereld wordt een vermindering van gezichtsvermogen als een vrij normaal „lot" van alle mensen beschouwd, terwijl wij hier meteen een oogarts raadplegen om met optische hulp middelen onze ogen te corrigeren, als we niet zo goed meer zien. Daar komt nog bij, dat de oogartsen en opticiens in de arme landen zeer schaars zijn en dat brillen en contactlenzen voor de inwoners vrijwel onbetaalbaar kunnen worden. drukkerij kranse bv „Ernst Nut en Ontspanning '52" te Melissant Uitslagen van maandag 4 januari 1988 Ie afdeling: H. Visbeen - C. Koppenaal1-1 A. 't Jonk - C. Visbeen1-1 J. Looy - B. Grootenboer2-0 J. Roozemond - M. Arrias0-2 B. van Engen - R. Moerkerke2-0 S. Keyzer - B. v. d. Spaan2-0 H. van Heukelen - M. Wiegel2-0 J. Schans - T. Goedegebuur0-2 CITROENSAP Ik doe graag enkele druppels vers citroen sap in mijn thee. Maar hoe voorkom ik, dat een aangesneden citroen te snel uit droogt? Antwoord: Snijd ze niet aan, maar prik er een gaatje in en sluit dat na het uit persen van de benodigde druppels telkens af met een pleister, plakband of foUe, en bewaar de citroen in de la van uw koelkast. ZIELIGE VROUWEN Onlangs las ik ergens, dat de vrouw volgens de islam géén ziel bezit. Is dit misschien de oorzaak, dat deze vrouwen niet in een moskee komen? Antwoord: De koran stelt duidelijk, dat de ziel niet van buitenaf in het lichaam komt, doch een destillaat is van de sub stantie die zich in de baarmoeder ont wikkelt. De ziel is volgens Mohammed's leer niet alleen de drijfkracht van het menselijk lichaam, doch bovendien een onderscheiden en bestendige bestaans- eenheid. Hieruit mag worden afgeleid, da* ieder mens, ongeacht geslacht, een ziel heeft. Het feit dat vrouwen niet in een moskee komen (en niet op bedevaart gaan) heeft dus niets met de ziel te maken. „Zij dan, van ziel bitterlijk be droefd zijnde, zo bad zij tot de Heere, en zij weende zeer". (1 Sam. 1 10). In het eerste hoofdstuk van het eerste boek Samuel, wordt ons een diepbedroefde vrouw getekend. Hanna, de vrouw van Elkana, snikt in bitterheid haar droefheid uit. Haar huwe lijk was kinderloos. En dat kan een groot verdriet betekenen. Gaarne het huwelijk te zien bekroond met de zegen van een kind en tevergeefs daarop moeten wach ten.... het is voor menig echtpaar een scherpe doom in het vlees. Ook Hanna kende deze droefheid diep. In Israël werd kinderloosheid zelfs ervaren als schande. Men kon dan niet bijdragen aan de vor ming van een nageslacht, dat de vervulling van Gods beloften zou zien in de komst van de Messias. Hanna's smart werd nog verzwaard, door dat Peninna, de tweede vrouw van El kana, die wel kinderen had, haar gedurig tergde en haar het leven zeer zuur maakte. Vanjaar tot jaar trok het gezin van Elkana naar Silo om in het heiligdom de Heere te aanbidden en Hem te offeren. En ieder jaar weer was deze feestdag voor Hanna een beproeving. Ook ditmaal vergalt Pe ninna voor Hanna de opgang naar het heiligdom. Hanna moge de meest be minde zijn, door Elkana met zorgende liefde omringd,.... Peninna is moeder. Ondanks de attenties van haar man, is Hanna de eenzame, die, diep bedroefd, aan het blijde offermaal niet kan deel nemen. Wat doét Hanna nu? Zij gaat naar de voorhof van het heilig dom om haar zorg en verdriet te brengen voor het aangezicht van haar God. Ze legt haar nood Hem voor, bidt om de vervulling van haar begeerte, giet haar ziel uit voor 's Heeren aangezicht. Het is een stil gebed. Haar lippen be wegen zich, zonder dat haar stem wordt gehoord. Juist zo'n stil gebed kan zoveel betekenen. Daarin spreekt zich uit de stille gemeen schapsoefening van de ziel met God. Hoe moeilijk het leven ook kan zijn, welk kruis men ook moet dragen, het is een goede zaak, dan het stil gebed nodig te hebben. Door de Heilige Geest in de binnenkamer te worden geleid, om onze bezwaarde harten voor de Heere uit te storten. Het gebed is de ademtocht van de ziel. Zoals ons lichaam niet kan leven zonder ademhaling en ademhalingsmoeilijkhe den benauwdheid brengt, zo kan de ziel niet leven zonder de adem van het gebed. Daarom zijn tijden van biddeloosheid zulke benauwde tijden voor de ziel. Dan zegt David in psalm 32: „Toen ik zweeg", toen de omgang met God door mijn zonde verbroken was, „werden mijn beenderen verouderd in mijn brullen de ganse dag"... „mijn sap werd veranderd in zomerdroog- ten". Maar welk een verkwikking als na die tijd van zwijgen, de ziel zich weer mag uitspreken, als de omgang met God weer is hersteld. Als de Geest der gebeden weer wordt uitgestort en weer alles voor God mag worden uitgesproken of uitgesnikt. Hanna heeft in de voorhof lang gebeden. Zij bidt om een zoon en belooft hem dan aan de Heere te zullen toewijden. Een Schriftverklaarder merkte hierover op, dat deze belofte niet bezien mag wor den als de prijs, waarvoor zij de weldaad des Heeren wilde kopen. „Het geloof tracht niet te kopen, geeft slechts de gaven der dankbaarheid aan de Heere". In deze belofte brak het geloof bij Hanna door. „Door het geloof leefde ze het zich in, dat de Heere haar bede reeds gegeven had en hoe ze dan uit dankbaarheid haar zoon Hem zou toewijden. In het geloof is haar hart geopend om in de weldaad de gunst des Heeren te ontvangen". Hoe nodig is het persoonlijk gebed. Het gebed in de binnenkamer. Waar het rumoer van de wereld is verstild en we door de Heilige Geest geleid, ons hart voor de Heere uitstorten. Hebben we zulk een bidvertrek en.... maken we er gebruik van? Welk een voorrecht in dit drukke, ge haaste leven, waar we tussen de bedrijven door „even" bidden, een stille plaats te hebben, waar we onze nood kunnen uitspreken. Ook die grote nood, de zonde- nood, die zwaarste van alle lasten, waar van we met de dichter zingen: ,,Zulk een last van zonde en plagen. Niet te dragen, drukt mijn schouders naar beneen". Die last moet de Heere van onze schou ders afnemen. En waar de Heilige Geest leerde bidden: Vergeef ons onze schul den".... daar wil Hij dat doen om het gebed, maar wel op het gebed. ,,Toen hoorde God, Hij is mijn liefde waardig, de Heer' is groot, genadig en rechtvaardig, En onze God ontfermt zich op 't gebed". Toen hoorde God! Dat is de ervaring van de gelovigen ons in Gods Woord getekend. Dat is de ervaring van zovelen na hen, die in hun ellende riepen tot de Heere. God hoort het gebed. Niet op de tijd die wij de juiste achten. Ook niet op de wijze, zoals wij die ons dachten. Soms langs een weg van geloofsbeproeving. Denk aan de Ka- nanese vrouw. Welk een beproeving van haar geloof Maar ook.... welk een heer lijke gebedsverhoring! Zo ook hier. Als Eli, de hogepriester Hanna in haar bidden gadeslaat, meent hij een dronken vrouw voor zich te hebben. Hij dreigt haar weg te jagen. Zij ontvangt echter vrijmoedigheid hem alles te ver klaren. En dan mag zij de genadeverkon diging horen: „Ga henen in vrede, en de God Israels zal uwe bede geven, die gij van Hem gebeden hebt". Grote troost is nu haar deel. De Heere zal haar een zoon geven. Haar aangezicht is opgeklaard, haar neergebogen ziel op gericht. En al gaat ze even leeg heen als zij kwam, zich vastklemmend aan Gods belofte, reist ze in blijdschap de weg terug naar huis. En straks.... Als Samuel wordt ge boren, de afgebeden zoon, dan verstomt Peninna en mag Hanna juichen. In een lofzang van wondere schoonheid, die eeu wen later naklinkt in het lied waarmee Maria, de gezegende onder de vrouwen, de Heere heeft groot gemaakt, mag zij zingen: „Mijn hart springt van vreugde op in de Heere".... en: „die verzadigd waren, hebben zich verhuurd om brood, en die hongerig waren zijn het niet meer". Zwaar kan de last van het leven ons drukken. De zorgen en noden van het jaar dat voorbijging, droegen we ook dit nieuwe jaar in. Ook dit jaar zal wel elke dag genoeg hebben aan zijn eigen kwaad. Gelukkig wie dan, met alles wat drukt, tot de Heere mag gaan. En in al,le druk geve dit u houvast; de Heere verhoort het gebeda, dat in de naam van de Heere Jezus tot Hem wordt op gezonden. Eén is er maar, Die u kan en wil helpen en dat is de Hoorder van het gebed. Ga in vertrouwen tot Hem. Stort in uw binnen kamer uw hart voor Hem uit. God helpt in nood! De Allerhoogste maakt het goed, na het zure geeft Hij 't zoet. En als ge moet wachten, als het schijnt dat de Heere u niet hoort, twijfel dan aan Gods bereidwilligheid niet. Indien Hij vertoeft, verbeidt Hem, Hij zal gewisselijk komen. „Wel kan zijn hulp vertragen, en 't schijnt soms in de nacht, alsof geen licht zal dagen, alsof geen troost u wacht. Maar blijft gij met vertrouwen naar God zien in de nacht, dan doet Hij u aan schouwen, wat gij het minst verwacht". B. H.H. Op vrijdag 22 januari a.s. zal liet Mannenkoor „Ons Koor" een ge varieerde avond brengen in de Aula van de Technische School te Mid delharnis. Op het programma staat: Zang, Toneel en na afloop een ge zellig samenzijn m.m.v. „De Kro- ko's". Allereerst de zang. Deze wordt verzorgd door het Mannenkoor „Ons Koor" en het „Helvoets Dameskoor", beiden onder lei ding van hun dirigent Willem Chr. Mey- boom. Vorig jaar hebben beide koren al samengewerkt in een concert te Helle voetsiuis en op hun reis naar Duitsland hebben ze samen verschillende concerten gegeven. Nu treden zij op in Middelharnis op uit nodiging van het Mannenkoor. Het Da meskoor telt ruim 60 leden en is een graag gezien koor in de wijde omtrek. Hun repertoire is veelzijdig, echter op deze avond zal het koor van het populaire genre zingen. Ook het Maimenkoor zal deze avond een deel van hun repertoire laten horen. Beide koren zingen deze avond a capella (zonder begeleiding) en tot slot zingen ze nog samen een vrolijk lied. Na ongeveer een uur zingen is het moment aangebroken dat de toneelgroep van het mannenkoor het blijspel „De Sukkel" zal opvoeren. Tijdens de reis naar Duitsland is een idee werkelijkheid geworden en werd besloten om met een aantal mensen wat bij het koor betrokken is een toneelstuk in te gaan studeren. Mannenkoorlid en toneelre gisseur Leen Visser was direkt bereid hieraan mee te werken en mee te spelen. Als regisseur werd de heer van 't Hof uit Middelharnis bereid gevonden. Sinds de zomervakantie is de groep iedere week bij elkaar geweest en hopen u het resultaat te laten zien en horen. „De Sukkel" is een blijspel in drie be drijven, waarvan jong en oud nog lang van zullen nagenieten. Na afloop van het blijspel zullen ,,De Kroko's" voor een gezellig muziekje zor gen. Het mannenkoor hoopt weer op een ouderwets gezellige avond. De kaartverkoop start op 11 januari bij de RABO-bankMiddelhamis-Sommelsdijk, Sigarenmagazijn 't Hoekje, Oude Tonge en Versmarkt Mackloet, Nieuwe Tonge. De prijs is 7,50. Gezien de belang stelling, dient het aanbeveling vroegtijdig kaarten te kopen en niet te wachten tot 22 januari, want op is op. SINT ANNALAND De firma M. Gunter en Zonen en de heer J. L. Stoel, beiden uit de kern Sint Anna- land hebben tijdens de veiling ZHZ te Barendrecht een eerste prijs behaald met witlof. Ter stimulering van de kwaliteit had ZHZ deze wedstrijd voor het eerst uitgeschreven. Niet alleen voor witlof, maar ook voor spruiten en fruit. Men moest twee doosjes witlof insturen, die door de witlofcommissie van ZHZ wer den gekeurd. Zowel Gunter als Stoel zonden superkwaliteit in: witiof met een lengte van 11 -15 cm en een doorsnee van 4-8 cm. De heer Gunter had korte super en de heer Stoel had de kwaliteit dik. Van de niet minder dan dertig inzenders van witlof hadden er vier meer dan negen punten: de twee Sint Annalandse tuin ders, één uit Wouw en één uit Flakkee. Negen was het minimum voor een eerste prijs, wat met een oorkonde en een attentie werd bekroond. De heer Gunter uit Sint Annaland had zelfs het hoogste aantal punten met 9.44 p, de heer Stoel, eveneens uit Sint Anna land had er 9.25 p. Behalve de eer, is ook de veilingprijs belangrijk. Met 2,30 tot 2,40 per kilogram hgt die een gulden hoger dan het bijzonder slechte jaar 1986. Zowel de heer Gunter alsook de heer Stoel telen witlof op stromend water, waarbij zes soorten gesorteerd worden voor de veiling. VERVOLGVERHAAL 12 Dit zeg ik u: Wie zijn leer van God ontvangen heeft, mat die niet als dweperij laten belasteren. Wat ik u gepreekt heb, heeft de Heere mij geleerd. Het kwam uit mijn hart, en uw zalige leraars Scholte en Reuter brachten geen andere leer dan ik. Mijn tekst voor deze middag vindt u in Openbaringen 22 vers 17: De Geest den de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom.... en die wil, neme het water des levens om niet". Genoeg had hij gezegd tot zijn zelfverdediging. Het Woord van God had recht op de eerste plaats. Cato was wit weggetrokken om de neus. Slechts half begreep ze, wat er gebeurd was, maar ze combi neerde: de volle beurt, de morgendienst bij Ucker- mann en de aanklacht. Ze probeerde te luisteren, maar het lukte haar niet. Haar voorgevoel had gezegd, dat er iets niet in orde was, dat F rits in moeite kwam. Daar was het nu al! Diep zuchtte ze, maar het gaf geen verlichting. Een zware last drukte op haar borst en voor 't eerst van haar leven verlangde zij bij Frits naar het einde van zijn preek. Het Consistorie vergaderde in een bovenzaal, naast de H.E.L.-kerk, maar de broederlijke eensgezind heid absenteerde. Lang moest de president-ouderling hameren, eer hij zich, boven de luide ruzie uit, ver staanbaar kon maken. „Broeders, wij kurmen dus concluderen, dat het Consistorie met grote weerzin heeft aangehoord, hoe Ds. Uckermann door de proponent Kohlbrugge is aangeklaagd van onrechtzinnigheid en schadelijke leringen. Als hij bezwaren had, zou hij met de betrokken predikant broederlijk hebben moeten sa- menspreken, maar zijn betrekking als hulpprediker en proponent had hem van een aanklacht moeten terug houden". Achter de stilte gonsde ingehouden verzet. Een van de notabelen kreeg het woord: „Ik wil hieraan nog toevoegen, dat de waardigheid van de leraar gehandhaafd moet worden". Fiebig wenkte naar de voorzitter en vroeg het woord. Welbespraakt was hij niet, maar in korte zinnen stootte hij uit „Broeder praeses, het Consistorie is toch geen San hedrin, dat iemand onverhoord veroordeelt! De be schuldiging van Kohlbrugge moet onderzocht worden en dat is nog niet gebeurd". Een gerommel van duidleijk protest kwam aanrollen als een golf in de branding, die verzandde tegen het strand van nieuwsgierigheid, toen dominee Adolph August Bendinger opstond en het woord kreeg. Zenuwachtig knipperde hij met zijn ogen; dankbaar, dat hetjachten van zijn hart verborgen bleef onder een ambtsgewaad. Na luid gehamer van de voorzitter was zijn niet-sterke stem hoorbaar. „Als leermeester van de proponent Kohlbrugge eis ik aantekening in de notulen, dat ik mij niet met de voorgestelde conclusie verenigingen kan", zei hij kort Een ogenblik bleef hij nog staan. Meer brandde hem op de tong, maar zich bezinnend, ging hij met een dankende hoofdknik weer zitten. „De scriba zal er voor zorgen, dominee! Verder niemand daartegen? Aldus besloten". Weer viel de hamer, maar deze keer zweeg het kabaal. De voorzitter schelde om de koster. „Laat de heer Kohlbrugge birmenkomen". Aller ogen keken naar de deur, waar, sterk in zijn recht, schijnbaar onbewogen, de jongeman binnen stapte met een strak gezicht, dat alleen op de preek stoel werd getransfigureerd. „Mijnheer Kohlbnigge, ik moet u meedelen, dat het Consistorie uw beschuldiging als lastertaal be schouwt, die elke christen slechts met weerzin aan horen kan", zei de voorzitter plechtig. De aangesprokene zette zich in postuur, klaar om breed te antwoorden. „Zou ik mij tegen die beschuldiging mogen ver dedigen en mijn aanklacht mondeling toelichten? Het is mijne en aller heiligen verplichting om te staan voor de waarheid Gods...." „Schreeuw zo niet, hou je mond! Je staat hier niet te preken! riepen stemmen. De eerwaarde Bendinger, bemoedigd door de posi tieve houding van zijn leerling, ging staan: „Mijne heren, als men Kohlbrugge niet aanhoren wil, zal ik uwe vergadering moeten verlaten". Een dankbare blik van Frits was zijn loon. Hij ging verder: „Ook verleden Zondag heeft Ds. Uckermann weer niet rechtzinnig ge...." Een hamerslag maakt de rest van zijn zin onverstaan baar. Wéér nam de president het woord: „De vergadering treedt niet met u in details. U bent hier ontboden om uw beschuldiging te hertoepen. Het past u niet, als jongeman, zulke uitdrukkingen te gebruiken tegen een oud, achtenswaardig leraar. Een dominee behoeft het niet elk gemeentelid naar de zin te maken". „Maar het gaat hier om de waarheid. Zelfs de grootste boosdoener wordt niet onverhoord ver oordeeld. Wat wil men toch van mij?" viel Kohl brugge in. „Herroepen", schreeuwden verwarde stemmen. Weer werd de hulpprediker afgehamerd. Dominee Jacobi kreeg het woord en zei honend: „Mijnheer Kohlbrugge beschouwton^ blijkbaar even min als zuiver. Hij heeft zich althans niet op de collega's, maar op overleden leraars beroepen". Opnieuw hamerde de voorzitter. Een oplossing had hij gevonden. „Mijnheer Kohlbrugge, u krijgt gelegenheid, in het aangrenzende vertrek uw herroeping en verontschul diging op te stellen. Met dit voorstel meen ik te handelen in de geest van deze vergadering". Het duizelde Frits. Hij greep naar zijn verwarde hoofd en leunde tegen een tafel. Als uit de verte gonsden de woorden rond hem heen, zonder recht tot hem door te dringen. Werd hij door anderen weg geduwd naar de aangrenzende kamer of wankelde hij zelf daarheen? Ook innerlijk zwikte hij. Hadden de mensen gelijk? Had hij gefeild? Te veel gedacht aan zichzelf? In een stemming die tot toegeven neigde begon hij te schrij ven en werd na een half uur weer binnengeroepen. Het stuk in de hand begon hij voor te lezen: (wordt vervolgd) 2e afdeling: Lorentz 1 3241 LX Middelharnis Tel. 01870-2188 A Cricketpad 15 3223 EA Hellevoetsiuis Tel. 01883-20016 mi Kreeftstraat 36 4301 ZD Zierikzee Tel. 01110-13163 Ig Wielsingel 24 3261 VJ Oud-Beijerland Tel. 01860-13624 ^.4.^.^^.l^^.l^l^l^^.^.4.>^^.^.^^^^.^.,^^.^.^l^^:^l^.^.^.^.:^l(.^.^.>^^.l^>^^.^.^.l^l^l^^.4.^■l^^:^^.>^4.^.>^l^^■>^l^^ Wf OeraKraant-van den Burg Owr het icvcn \;in Gholii Itïis Kohlbruoyv G. F. Callenbach B.V. - Nijkerk

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1988 | | pagina 5