EIIIVtlDEIi-niEUWS
ÊN GESPREK MST.
TanDrongelen
Overdenking
viasr
HEEFT U...?
JMAN
TE ROER
dhr. K. Hoek
te Ouddorp
R.V. „Oostmoerse
Ruiters"
uit de
Heilige Schrift
ügJI tiino 8887
CNV cursus
Sociale Zekerheid
i
Makelaar Tamboer
Dijkgraaf spreek voor
Ver. van Bedrijven
2e Blad
VRUDAG 30 OKTOBER 1987
No. 5644
Maandagmorgen. Het is half in de ochtend maar de
wereld lijkt op deze donkere herfstdag nog te slapen. Ik rij
door de Dijkstelweg in Ouddorp, op zoek naar het huis
van Kommer Hoek. Het zonlicht doet pogingen zich door
het wolkendek heen te wringen en valt even, bijna
krachteloos, op het land....
Even later heb ik het huis gevonden. „Kia Ora staat er
op de gevel.
„Dat betekent vast iets vriendelijks", denk ik bij mezelf,
„de klanken zeggen het al".
Kommer Hoek laat me daarover niet lang in het on
zekere: „Kia Ora betekent,, Veel Geluk". Op deze wijze
groeten namelijk de Nieuw Zeelanders elkaar....
Dat dhr. Hoek veel geluk is ten deel gevallen besefik als
we, tussen twee buien door, in zijn tuin wandelen. En wat
voor een tu in! Een paradijsje is het hier! Enfin, luistert u
zelf maar naar wat dhr. Hoek erover te vertellen heeft:
„De oppervlakte beslaat 3000 ml Het was slechte grond
om op te boeren. Om dichterbij het grondwater te komen
is de grond „gemiend" zoals we dat hier in Ouddorp
z eggen. Eerst werd de laag „zwarte" gro nder afgehaald.
Vervolgens de laag „witte" grond, die om de tuin op
hoogten gegooid werd. Daarna werd de „zwarte"grond
weer terug op het land gedaan. Daarom heet deze tuin
ook „De Mienige". Eerst heb ik er wat geiten, kippen en
schapen opgehouden. Maar omdat ik erg veel van wilde
planten en bloemen hou, heb ik er een heemtuin van
gemaakt. Van een grasje dat in het wild groeit kan ik
meer genieten dan van de mooiste roos. Denk echter niet
dat ik aan deze tuin niets hoef te doen.... ik werk er3a4
uur per dag in".
Er groeien nu honderden soorten wilde planten in de tuin.
Onder meer de Stinselplanten. Dit zijn oude soorten die
vaak in kloostertuinen groeiden en waaronder veel
geneeskrachtige voorkomen.
Uniek voor Flakkee is het buitenterrarium waar kost
bare, groene kikkers vertoeven. Het grote net dat er
overheen gespannen is moet de reigers weerhouden....
We lopen over kronkelende paadjes en hoewel het al
herfst is, is er nog heel wat te genieten. Heeft niet ieder
seizoen een eigen bekoring? Zo zitten daar op een boom
stronk een heleboel elfenbankjes en ik denk dat het
dromertje, een beeldje dat ergens langs een pad staat, in
dit seizoen over heel andere dingen staat te peinzen dan in
de verwachtingsvolle lente.... U merkt wel dat ik, al
wandelend door zo 'n fraaie tuin, gemakkelijk afdwaal...
Dhr. Hoek wijst me allerlei planten aan. Ik doe er een
greep uit en noem er een aantal: Lisdodden, Berenklauw
of Engelwortel, Sleedoorn, Orchideeën (60 soorten),
Rietorgus, Pamassia, Kattestaart, Veenmos (zeldzaam
voor hier). Moesdistel, Scharlei (typische geur!), Ries-
hout en nog veel, veel meer....
HUIS VERKOPEN?
01870-3477
Behalve planten staan er in de heemtuin ook fruitbomen:
peren, appels, kroosjes.... Alles van een heel oud ras.
Voorts tellen we 7 vijvers, waaronder 1 moerasvijver, een
kas met daarin o.a. tabak, licht en zwaar, planten die de
geleerde naam Niceliana Glauca dragen, paraplu
plantjes.
Verderop is een kruidentuin aangelegd. Sommige krui
den zijn geneeskrachtig zoals wilde marjolein en de
mirixwortel. Ook vinden we hier meekrab; de plant
waarvan de wortel verfstof bevat.
Leuk om te vermelden is dat er in de heemtuin aardperen
staan, de voorloper van de aardappel...
Nog uren zou ik hier rond willen lopen of plaats nemen op
een van de vele bankjes, die op beschutte plekjes staan.
„Kom in Juni nog maar eens terug", nodigt Hoek me uit,
„dan is de tuin op z'n mooist".
Ik neem me voor dat zeker te doen....
Binnen, in zijn gezellige woonkamer, praten we nog even
na. Als kind hield Kommer Hoek al van wilde plantjes.
Als hij bij zijn vader op het land aan het wieden was, vond
hij het heel naar dat als hij een wild plantje vond, zijn
broer het weg haalde.... want het was immers maar
onkruid?
Volgend jaar gaat hij de V. U. T. in. Hij werkt bij Rijks
waterstaat (dienst getijdewater) waar hij jaren met hart
en ziel zijn werk deed. Ook daar leefde hij dicht bij de
natuur.
Ik wil besluiten met een zin uit de Bijbel die, opgetekend
uit de mond van Kommer Hoek, bijzonder mooi klinkt:
„En God zag dat het goed was".
Teunie Knöps
Uitslag van de op vrijdag 23 oktober 1987
gehouden NPC-dressuurwedstrijd, ge
organiseerd door de R.V. „Oostmoerse
Ruiters". Wedstrijdterrein: manege Oost-
moer. Jury: mw. G. F. Boertje.
B4
1. HeleenMaris,RoyalEmblem 129
2. Carolien Peeman, Quantus127
3. Jacqueline Vonk, Charlotte124
4. Miranda Kaptein,
Belcampo's Prins116
5. Monique Vonk, Rosinante114
Jeanet van Weezel behaalde haar B-
diploma met 117 en 123 punten.
B6
1. Willy Pijpers, Kimberley127
2. Heleen Maris, Royal Emblem 125
3. Carolien Peeman, Quantus124
4. Sjaak Vroegindewey, Sprinter.120
5. Jacqueline Vonk, Charlotte115
Tjarda v. d. Wal, Taffy115
7. Monique Vonk, Rosinante113
8. Miranda Kaptein,
Belcampo's Prins112
L9
1Pascal Grasmeijer, Kerin130
2. Marian Klompe, Alex126
3. Corina Springvloed Dubbelt,
Ringo124
4. Willy Pijpers, Kimberley120
5. Nicolette Hoogkamer, Roedy 118
6. Christel Kunkel, Penny J117
7. Yvette Stok, Shena116
8. Peter Vroegindeweij, Tabasca.114
9. Annemieke Bakker, Sunny Boy 112
L12
1. Leo Rosmolen, Radetsky122
2. Pascal Grasmeijer, Kerin121
3. Dennis Stok, Marinda120
4. Nicolette Hoogkamer, Roedy118
5. Marian Klompe, Alex115
6. Marissa v. d. Doel, Liedian 113
7. Arnold Schenk, Arco108
M15
1. Rekka Redert, Pablo123
2. Natascha Haandrikman, Sheila 122
3. Kees Jan Prosman, Marilla118
Helene Kamp, Brandy118
5. Jacqueline Bochanen, Limbra.116
6. Miranda v. d. Lagemaat,
Katinka114
7. Margriet Maas, Sander112
M16
1. Kees Jan Prosman, Marilla123
2. Miranda v. d. Lagemaat,
Katinka121
3. Helene Kamp, Brandy120
4. Natascha Haandrikman, Sheila 118
Z18
1. Nancy Stoel, Toghetter128
2. Astrid Duimel,
Don Bromy Jingle116
3. Retta Dedert, Pablo113
„Het wachtwoord der Hervormers"
Wij dan, gerechtvaardigd zijnde
uit het geloof hebben vrede bij
God, door onzen Heere Jezus
Christus".
(Romeinen 51)
Voor velen zijn het vertrouwde woorden
geworden: de woorden van de dichter
M'Cheyne: „Eens was ik een vreemd'ling
voor God en mijn hart; ik kende geen
schuld en gevoelde geen smart; ik vroeg
niet: mijn ziele, doorziet gij uw lot? Hoe
zult gij rechtvaardig verschijnen voor
God?" Heel de nood van het leven wordt
daarin naar voren gebracht. Maar dat is
verleden tijd geworden! Deze zelfde dich
ter spreekt ook van die wondere vrij
spraak: vrijgesproken van alle zonde en
schuld en dat door de Heere zelf.
Daar heeft ook Paulus in alle toonaarden
van gezongen en gesproken. Ook in deze
woorden in de Romeinenbrief: „Wij dan,
gerechtvaardigd zijnde...." Daarvóór had
Paulus de aanklacht laten horen: er is
niemand rechtvaardig. Niemand is recht
vaardig, niemand kan voor God bestaan.
Wij moeten alleen van het oordeel spre
ken. En dan gaat Paulus over dat grote
wonder schrijven: dat de Heere zelf voor
een weg ter ontkoming ging zorgen.
En zo kan Paulus het neerschrijven: ,,Wij
dan, gerechtvaardigd zijnde uit het ge
loof...." Hij beschrijft het werk des Hee-
ren, wanneer Hij een zondaar zalig
makend bearbeidt. In die weg neemt de
Heere alles af. In die weg doet Hij zien,
dat we voor Hem niet kunnen bestaan.
Wat een nood, wat een angst, als we dat
moeten beseffen. Als we staan voor een
heilig en rechtvaardig God en niets tot
onze verdediging kunnen inbrengen, dan
moeten alle dingen ons aanklagen. Dan
kunnen we niets inbrengen tegen de aan
klacht van de Wet, tegen de beschuldiging
van de Satan. Goddeloos, onrein, ver
vreemd van de Heere. Doemwaardig en
verwerpelijk. Dan moeten we inzien, dat
de Heere rechtvaardig zou zijn, als Hij ons
voor eeuwig zou verwerpen.
En nu dat wonder. In die weg betoont de
Heere Zijn genade en openbaart Hij Zijn
ontferming in Christus. Over dat werk
kunnen Gods dienstknechten in de predi
king niet uitgesproken raken, zo groots, zo
diepgaand is dat. Dat is het werk des
Heeren, waar Gods Kerk nooit over uit
gedacht komt.
Die wondere belijdenis is opnieuw ont
dekt in de tijd van de Reformatie. Dat
wondere geheim: dat de Heere de zondaar
om Christus' wil vrijspreekt van al zijn
zonden en misdaden. In die openbaring
der genade wordt het verstaan: „Ik ben
Uw heil alleen!" Hierin zien we de on
peilbare diepte van de eeuwige liefde
Gods.
En waardoor is dat mogelijk geworden?
Niet door het werk van een mens. Zelfs
niet door de verdienste van de heiligen of
door de aflaten, zoals door de Kerk van
Rome geleerd werd. Ook niet, omdat de
Heere het er op een gegeven ogenblik
maar bij liet zitten. Maar het werd moge
lijk door het werk van Christus. Hij ging
ten onder in de helse verlatenheid, onder
het volle gewicht van Gods gerechtigheid.
Dat is het fundament der zaligheid!
Hoe wordt dit toegepast aan het hart?
Langs de weg van het waarachtige geloof.
Daar spreekt Paulus ook over. Het geloof
is geen kracht in de mens; anders zou het
van ons afhangen. Het geloof wordt ge
werkt door de Heilige Geest en Hij leert
het, om de weldaden des Heeren te ont
vangen. Door het geloof wordt gezien op
het werk van de Borg. Door het geloof
wordt de hand gelegd op het woord der
belofte. In het geloof wordt de persoon
lijke ontmoeting met de Heere beoefend.
Zeker, dat geloof kan bestreden worden,
het kan ingezonken zijn, het kan zelfs
schijnbaar weggenomen worden, maar het
wordt nooit voorgoed overwonnen. Want
het is Gods werk. Langs deze weg schenkt
de Heere de weldaden van de verzoening
en de vergeving der zonden in het hart van
een zondaar, om deze tot Zijn eigendom te
maken.
Daar heeft de Reformatie van mogen
getuigen. Door het geloof alleen! Sola
fide! Hebben we dit geheim ook leren
kennen? Of gaan de woorden van deze
tekst ons veel te hoog? Staan we er zover
vandaan? Leg het dan maar aan de Heere
voor! Armen en ellendigen wil Hij juist
gedenken. Maar laten we niet te klein
denken van de Heere en van Zijn gewillig
heid, genade te schenken.
Na een tijd van diepe duisternis ten aan
zien van kerkelijk en geestelijk leven heeft
de Reformatie het hart van de prediking
doen zien: de rechtvaardiging van de god
deloze, door genade alleen. Geen werken
der wet als verdienste, geen aflaten, geen
heiligenverering, geen voortdurende angst
voor mogelijke doodzonden, maar genade
alleen! En dat voor goddelozen. En zo te
mogen bedenken: overgezet worden van
de weg, die naar het eeuwige verderf leidt,
op de weg naar het eeuwig, zalig leven.
Helder en klaar heeft op dit allervoor-
naamste punt de bazuin geklonken.
En wat is de vrucht van het werk des
Heeren? Vrede bij God! Eigenlijk is dat
niet in menselijke woorden weer te geven.
Vrede! Dat houdt in, dat er herstel is.
Door Zijn genade maakt de Heere het
weer mogelijk. Hem te ontmoeten. Die
vrede was er niet, toen Adam sidderend
voor de Heere vluchtte. Die vrede wordt
geschonken, opnieuw geschonken in
Christus. Dat is de beoefening van de
verborgen omgang met de Heere, in de
onuitsprekelijke verwondering, dat het
geen vlucht behoeft te zijn. Vrede in de
verwondering, dat de Heere getrokken
heeft met koorden van goedertierenheid.
In de weg der ontdekking deed de Heere
tot Hem roepen, niet alleen vanwege de
angst voor het oordeel, maar bovenal
vanwege het verlangen naar de herstelde
gemeenschap. Want dan is het om de
Heere zelf te doen. En als dat heimwee
vervuld wordt, wordt de liefde tot de
Heere in het hart geschonken. Dat is
vrede, rust, geborgenheid.
De mens, die God niet kent, heeft geen
vrede. Hij kent geen rust. Luther vond
evenmin vrede, toen Hij deze zocht in zijn
eigen werken, om aan Gods gerechtigheid
te voldoen. Juist door het ontbreken van
de ware vrede was de tijd, die aan de
Reformatie voorafging, zo donker. Er was
geen kennis, geen leven uit het Woord,
geen prediking aangaande het Lam. Daar
om kon de Reformatie geen beweging zijn,
om allerlei gewoonten in de kerk te ver
anderen, maar was het die door God
gewerkte wederkeer naar de prediking van
het éne nodige, naar de prediking van de
rechtvaardiging van de goddeloze. Daarin
alleen ligt de ware vrede.
En in dat vredesleven mogen alle zonden
gelegd worden op het Lam Gods en wor
den de blijken van de enige en ware troost
er voor teruggegeven. In die ontmoeting
tussen de Heere en de gerechtvaardigde
zondaar worden de woorden van ont
ferming uit 's Heeren Woord gehoord.
Zalig is het, als Gods verborgen omgang
gevonden wordt door zielen, waar Zijn
vrees in woont. Dat was ook de kracht van
de Reformatie: zij kon spreken van de
bediening van de Heilige Geest in het hart.
Zeker, die vrede wordt menigmaal ver
stoord door de aanvechting en de be
strijding van de B oze, door de strijd met de
zonde en de beslommeringen van het
leven. Dat doet echter te meer verlangen
naar de vernieuwing van de beoefening
van het geloof in de heilige overdenking
van het werk des Heeren. En dat alles om
de verdienste van Christus alleen!
Ook daar heeft M'Cheyne van gezongen:
„Mijn heil en mijn vrede en mijn leven
werd Hij.
Ik boog me, en geloofde....
en mijn God sprak mij vrij.
Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf.
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af!"
|H. Giessendami
I ds. W. Arkeraats
nog boekjes met de catechismus?
Breng ons nog eens de zondagsschool
boekjes met die mooie Bijbelplaatjes.
Voor een l<ind een l<ostbaar bezit: „een boek
met platen" met de Bijbelse geschiedenissen.
Voor christenouders een vreugde als
er verder nauwelijks één of zelfs geen
goed Woord ter beschikking is.
Het Woord, verteld voor de kinderen,
om het in hun
eigen Oosteuropese taal|
te lezen. Geef om die kinderen!!
Geef om dat Woord!!
Het CNV-distrikt Zeeland/Goeree-Over-
flakkee organiseert voor leden en andere
belangstellenden dit najaar een cursus
Sociale Zekerheid op Goeree-Overflak-
kee.
Tijdens deze cursus van zes avonden
wordt nader ingegaan op het doel, de
organisatie en de uitvoering van het stelsel
van sociale voorzieningen. Er zal uit
voerig aandacht worden besteed aan het
nieuwe Sociaal Zekerheidsstelsel. Deze
cursus is voor CNV-leden en hun gezins
leden gratis. Andere belangstellenden be
talen dertig gulden inclusief het cursus
materiaal.
Voor meer informatie en aanmelding kunt
u zich wenden tot het CNV-Diensten-
centrum in Goes, tel. 01100 - 20310, mw.
E. ten Brink.
Dijkgraaf van Kampenhout hoopt a.s.
donderdag 5 november voor de leden van
de Ver. van Bedrijven Goeree Overflak-
kee een spreekbeurt te houden over het
Waterschap en het Zuiveringsschap,
aarbij zoveel mogelijk aspecten belicht
zullen worden. De bijeenkomst wordt ge
houden in „de Parel van de Delta" aan het
VingerUng te Middelhamis, 's avonds om
8 uur.
VERVOLGVERHAAL
door Dignate Robbertz
- 76 -
G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk
Wateen kerel! bewondertNaerebout. Je bentnog
stukker groter dan Maarten. Hij tast langs de brede
schouders van zijn neef en diens gespierde armen.
Nieuwsgierig volk blijft staan en dromt al dichterbij.
Kom mee, zegt Teeuw. In het Schuttershof
krijgen we allemaal te eten. Waar de heren aanzitten,
zal ook nog wel plaats zijn voor varensvolk. Met een
zwaai nodigt hij ook de anderen uit. Oude Vlissingers,
onder wie Servaas Valke. Die doet niet anders dan
huilen, tot Frans hem een harde slag op zijn rug geeft.
Nou is het genoeg, maat Ik heb nooit geweten dat jij
zo snotteren kon. Nu begrijp ik hoe het kwam dat Kee
de baas over je speelde.
't Is alles zo mooi, Frans, stottert Servaas. Wat
speelde het orgel en wat zongen de mensen.
Ja, ja, bromt Frans. 't Was heel mooi! Maar 't is
nog mooier als je 't water tegen de boeg hoort slaan en je
moet huilen van de wind, die pal in je gezicht staat. In
het Schuttershof wordt wijn geschonken en komt het
lekkerste eten op tafel. Sinjeur Van den Bosch zegt nog
een woordje en ook andere heren. Frans kent ze niet
van name noch van gezicht.
Aan het einde van de maaltijd moet er bedankt worden.
Doe jij dat, Teeuw. Mijn stem houdt het niet.
Teeuw aarzelt even, maar als Nelis hem aanport en
zegt dat hij anders op tafel zal klimmen, staat Teeuw
op. Veel woorden heeft hij ook niet nodig. Vader en
wij allen bedanken voor de eer hem bewezen. Het was
mooi en om nooit meer te vergeten. Voor we uit elkaar
gaan, wou ik nog zeggen dat vader zo groot geworden is,
omdat hij altijd zo rond en eerlijk tegenover God en de
mensen gestaan heeft. Hij leerde ons dat een vissers-
kiel en een roggemik op tafel niets te maken hebben met
de binnenkant van de mens. Hij bedoelde daarmee dat
de waarde van het leven niet ligt in het bezit van deze
wereld, maar in het aanvaarden van hetgeen ons
gegeven wordt. En hóe we aanvaarden. Omdat hij ons
zo leerde leven, zijn we trots op hem. Wij allen, zijn
kinderen en kleinkinderen. Ik heb gezegd.
Die kiel en die roggemik had je wel achterwege
kunnen laten, knort Frans als Teeuw weer naast hem
zit.
En nu wil ik zo gauw als het kan naar je moeder.
Teunis gaat mee naar Goes. Als ze in het reiswagentje
klimmen, ziet Frans dat zijn neef niet alleen is. 't
Was zo'n drukte, oom. Ik kon eerder niet zeggen dat dit
Lina is, mijn vrouw.
Wel, jong! Dat treft. Je tante Saar zal blij met haar
zijn.
Lina is een grote mooie vrouw met een breed voor
hoofd en donkere ogen. Ze zegt weinig, maar ze is
verstandig, dat ziet Frans aan de blik, waarmee ze alles
bekijkt.
Dat je vandaag gekomen bent, Teunis. Dat is het
Godsgeschenk. Beter dan de daalders, die in mijn zak
zitten. Ze staan naast elkaar op de zeilschuit als
Naerebout dat zegt. Teeuw praat wat met Lina en Nelis
hangt over de reling om naar het lichten van de golf-
kammen te kijken.
Eerst durfde ik niet komen. Dat ik toch met lange
Janu sop de smokkelvaart geweest ben, zat me dwars.
Daarna was er zoveel waaraan ik in Vlissingen nooit
zou hebben gedacht. In oorlogstijd lijkt het minder erg
om iets te kapen en er handel mee te drijven. De nood
dwong, al kreeg ik een hekel aan mezelf. En als ik terug
wilde, was er geen geld of geen gelegenheid. En overal
liepen de Fransozen me voor de voeten. Op de grote
vaart, zoals Maarten, kon ik het niet houden. Wat een
volk! Daarbij is een Fransoos nog een zachtaardig en
edel mens.
Frans begint hartelijk te lachen als hij die opmerking
hoort. Goed en kwaad, 't zit overal, neef! En ten
langen leste vond je Lina èn toen was er helemaal geen
tijd meer om naar de oude oom te komen.
Ze is een heel goede vrouw voor me. We hebben zes
kinderen. De oudsten zijn tweelingen, ik noemde ze
Frans en Jacob.
D at heeft Maarten al verteld, maar nu klinkt het veel
mooier voor Frans om het van Teunis zelf te horen. Als
de zeilschuit aan de steiger ligt en ze de dijk moeten
opklimmen, komt Lina naast hem lopen om een handje
te helpen. Ze heeft sterke handen. En om de oude man
af te leiden van de hulp, die hem wel moet hinderen,
maar die hij niet missen kan, praat ze over het werk van
Teunis. Hij vaart langs de kust tot voorbij Texel. In
Zeeland komt hij nooit. Een vrije dag kost loon en er is
veel nodig om zes kinderen de mond open te houden.
't Is goed! 't Is al goed, zegt Frans. Ik weet dat
juUie niet eerder konden komen. Maar nu ben je er. Dat
is voldoende.
Op de dijk staat het gerij van de poldersinjeur te
wachten. Als T<?euw op de bok bij de koetsier gaat
zitten, kunnen ze allemaal mee. De wielen ratelen over
de door Bonaparte bestrate weg. Nelis zingt zachtjes,
alsof hij alleen in de koets zit
Als ze thuiskomen slaapt Saartje al.
Meisje, zegt Naerebout tegen de kleindochter, dat
zegt hij altijd, omdat hij hun namen niet uit elkaar kan
houden, dit is neef Teunis en zijn vrouw Lina. Je
moet een bed voor hen spreiden op een bovenkamer.
En laat je grootmoeder en mij dan alleen. Ik ben zo
moe, dat ik wel drie dagen zal moeten slapen.
De volgende dag komt Levien, die bij zijn broer in
Vlissingen overnachtte. Hij brengt de twee zoontjes
van Frans mee. Rumoerige stevige knapen, die het hele
huis vullen met hun geraas. De oude Frans heeft stil
plezier. Hij laat Teeuw vertellen hoe het de vorige dag
was.
Daarna praat Levien over zijn werk en gezin. Het
meisje schenkt koffie. En dan is het of het oude lezen
teruggekeerd is. De stemmen van de jongens hebben
nog dezelfde klank, vooral als ze opgewonden beginnen
te praten en daarbij lachen. Naerebout kijkt beurtelings
naar hen. Vooral naar Teunis. De grote vrouw zit naast
hem. Aan de manier, waarop ze met elkander omgaan,
is te zien hoe ze aan elkaar gehecht zijn.
Jij bent een echte Naerebout zegt Frans. Ook in
je liefde. Als wij een vrouw krijgen zoals jij er één hebt,
is het leven gaaf. Als je van huis gaat, weetje dat er een
goede vertrouwde plek blijft waar je altijd kunt terug
komen. En dan volg je die andere hefde. Is het zo niet,
neef? Naerebout heeft de oude blijde tinteling in zijn
ogen.
Teunis zit een ogenblik naar zijn handen te kijken.
Ik geloof wel dat het zo is, oom. Zonder de zee zou
het toch niet gaan.
(wordt vervolgd)
Bel voor deskundige Rfl
bemiddeling nvm
Komplete woninginrichting Oottgensplaat VJ (g 01873-1437
STICHTING HULP OOST EUROPA
POSTBUS 3 3880 AA PUTTEN
TEL. 03418-58177 J
Bijbels en christelijke lektuur - Stille hulp
aan christenen in nood - Bouw en herstel
van kerken en kerkelijke gebouwen - Voed
selhulp.
^.^.^.^.^.l^^.^.4.^.^.^.^.^.l^.^.^.^.^.^.l^^■l^^■}^}^}^^■^■'^^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^.^.^■^■^■^■4■^^■^■l^^■^■^■^.^■^.^.^.^.^■^■^■^■^■^■^■^^