EIIIVtlDEIi-niEUWS ÊN GESPREK MST. TanDrongelen Overdenking viasr HEEFT U...? JMAN TE ROER dhr. K. Hoek te Ouddorp R.V. „Oostmoerse Ruiters" uit de Heilige Schrift ügJI tiino 8887 CNV cursus Sociale Zekerheid i Makelaar Tamboer Dijkgraaf spreek voor Ver. van Bedrijven 2e Blad VRUDAG 30 OKTOBER 1987 No. 5644 Maandagmorgen. Het is half in de ochtend maar de wereld lijkt op deze donkere herfstdag nog te slapen. Ik rij door de Dijkstelweg in Ouddorp, op zoek naar het huis van Kommer Hoek. Het zonlicht doet pogingen zich door het wolkendek heen te wringen en valt even, bijna krachteloos, op het land.... Even later heb ik het huis gevonden. „Kia Ora staat er op de gevel. „Dat betekent vast iets vriendelijks", denk ik bij mezelf, „de klanken zeggen het al". Kommer Hoek laat me daarover niet lang in het on zekere: „Kia Ora betekent,, Veel Geluk". Op deze wijze groeten namelijk de Nieuw Zeelanders elkaar.... Dat dhr. Hoek veel geluk is ten deel gevallen besefik als we, tussen twee buien door, in zijn tuin wandelen. En wat voor een tu in! Een paradijsje is het hier! Enfin, luistert u zelf maar naar wat dhr. Hoek erover te vertellen heeft: „De oppervlakte beslaat 3000 ml Het was slechte grond om op te boeren. Om dichterbij het grondwater te komen is de grond „gemiend" zoals we dat hier in Ouddorp z eggen. Eerst werd de laag „zwarte" gro nder afgehaald. Vervolgens de laag „witte" grond, die om de tuin op hoogten gegooid werd. Daarna werd de „zwarte"grond weer terug op het land gedaan. Daarom heet deze tuin ook „De Mienige". Eerst heb ik er wat geiten, kippen en schapen opgehouden. Maar omdat ik erg veel van wilde planten en bloemen hou, heb ik er een heemtuin van gemaakt. Van een grasje dat in het wild groeit kan ik meer genieten dan van de mooiste roos. Denk echter niet dat ik aan deze tuin niets hoef te doen.... ik werk er3a4 uur per dag in". Er groeien nu honderden soorten wilde planten in de tuin. Onder meer de Stinselplanten. Dit zijn oude soorten die vaak in kloostertuinen groeiden en waaronder veel geneeskrachtige voorkomen. Uniek voor Flakkee is het buitenterrarium waar kost bare, groene kikkers vertoeven. Het grote net dat er overheen gespannen is moet de reigers weerhouden.... We lopen over kronkelende paadjes en hoewel het al herfst is, is er nog heel wat te genieten. Heeft niet ieder seizoen een eigen bekoring? Zo zitten daar op een boom stronk een heleboel elfenbankjes en ik denk dat het dromertje, een beeldje dat ergens langs een pad staat, in dit seizoen over heel andere dingen staat te peinzen dan in de verwachtingsvolle lente.... U merkt wel dat ik, al wandelend door zo 'n fraaie tuin, gemakkelijk afdwaal... Dhr. Hoek wijst me allerlei planten aan. Ik doe er een greep uit en noem er een aantal: Lisdodden, Berenklauw of Engelwortel, Sleedoorn, Orchideeën (60 soorten), Rietorgus, Pamassia, Kattestaart, Veenmos (zeldzaam voor hier). Moesdistel, Scharlei (typische geur!), Ries- hout en nog veel, veel meer.... HUIS VERKOPEN? 01870-3477 Behalve planten staan er in de heemtuin ook fruitbomen: peren, appels, kroosjes.... Alles van een heel oud ras. Voorts tellen we 7 vijvers, waaronder 1 moerasvijver, een kas met daarin o.a. tabak, licht en zwaar, planten die de geleerde naam Niceliana Glauca dragen, paraplu plantjes. Verderop is een kruidentuin aangelegd. Sommige krui den zijn geneeskrachtig zoals wilde marjolein en de mirixwortel. Ook vinden we hier meekrab; de plant waarvan de wortel verfstof bevat. Leuk om te vermelden is dat er in de heemtuin aardperen staan, de voorloper van de aardappel... Nog uren zou ik hier rond willen lopen of plaats nemen op een van de vele bankjes, die op beschutte plekjes staan. „Kom in Juni nog maar eens terug", nodigt Hoek me uit, „dan is de tuin op z'n mooist". Ik neem me voor dat zeker te doen.... Binnen, in zijn gezellige woonkamer, praten we nog even na. Als kind hield Kommer Hoek al van wilde plantjes. Als hij bij zijn vader op het land aan het wieden was, vond hij het heel naar dat als hij een wild plantje vond, zijn broer het weg haalde.... want het was immers maar onkruid? Volgend jaar gaat hij de V. U. T. in. Hij werkt bij Rijks waterstaat (dienst getijdewater) waar hij jaren met hart en ziel zijn werk deed. Ook daar leefde hij dicht bij de natuur. Ik wil besluiten met een zin uit de Bijbel die, opgetekend uit de mond van Kommer Hoek, bijzonder mooi klinkt: „En God zag dat het goed was". Teunie Knöps Uitslag van de op vrijdag 23 oktober 1987 gehouden NPC-dressuurwedstrijd, ge organiseerd door de R.V. „Oostmoerse Ruiters". Wedstrijdterrein: manege Oost- moer. Jury: mw. G. F. Boertje. B4 1. HeleenMaris,RoyalEmblem 129 2. Carolien Peeman, Quantus127 3. Jacqueline Vonk, Charlotte124 4. Miranda Kaptein, Belcampo's Prins116 5. Monique Vonk, Rosinante114 Jeanet van Weezel behaalde haar B- diploma met 117 en 123 punten. B6 1. Willy Pijpers, Kimberley127 2. Heleen Maris, Royal Emblem 125 3. Carolien Peeman, Quantus124 4. Sjaak Vroegindewey, Sprinter.120 5. Jacqueline Vonk, Charlotte115 Tjarda v. d. Wal, Taffy115 7. Monique Vonk, Rosinante113 8. Miranda Kaptein, Belcampo's Prins112 L9 1Pascal Grasmeijer, Kerin130 2. Marian Klompe, Alex126 3. Corina Springvloed Dubbelt, Ringo124 4. Willy Pijpers, Kimberley120 5. Nicolette Hoogkamer, Roedy 118 6. Christel Kunkel, Penny J117 7. Yvette Stok, Shena116 8. Peter Vroegindeweij, Tabasca.114 9. Annemieke Bakker, Sunny Boy 112 L12 1. Leo Rosmolen, Radetsky122 2. Pascal Grasmeijer, Kerin121 3. Dennis Stok, Marinda120 4. Nicolette Hoogkamer, Roedy118 5. Marian Klompe, Alex115 6. Marissa v. d. Doel, Liedian 113 7. Arnold Schenk, Arco108 M15 1. Rekka Redert, Pablo123 2. Natascha Haandrikman, Sheila 122 3. Kees Jan Prosman, Marilla118 Helene Kamp, Brandy118 5. Jacqueline Bochanen, Limbra.116 6. Miranda v. d. Lagemaat, Katinka114 7. Margriet Maas, Sander112 M16 1. Kees Jan Prosman, Marilla123 2. Miranda v. d. Lagemaat, Katinka121 3. Helene Kamp, Brandy120 4. Natascha Haandrikman, Sheila 118 Z18 1. Nancy Stoel, Toghetter128 2. Astrid Duimel, Don Bromy Jingle116 3. Retta Dedert, Pablo113 „Het wachtwoord der Hervormers" Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus". (Romeinen 51) Voor velen zijn het vertrouwde woorden geworden: de woorden van de dichter M'Cheyne: „Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart; ik kende geen schuld en gevoelde geen smart; ik vroeg niet: mijn ziele, doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?" Heel de nood van het leven wordt daarin naar voren gebracht. Maar dat is verleden tijd geworden! Deze zelfde dich ter spreekt ook van die wondere vrij spraak: vrijgesproken van alle zonde en schuld en dat door de Heere zelf. Daar heeft ook Paulus in alle toonaarden van gezongen en gesproken. Ook in deze woorden in de Romeinenbrief: „Wij dan, gerechtvaardigd zijnde...." Daarvóór had Paulus de aanklacht laten horen: er is niemand rechtvaardig. Niemand is recht vaardig, niemand kan voor God bestaan. Wij moeten alleen van het oordeel spre ken. En dan gaat Paulus over dat grote wonder schrijven: dat de Heere zelf voor een weg ter ontkoming ging zorgen. En zo kan Paulus het neerschrijven: ,,Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het ge loof...." Hij beschrijft het werk des Hee- ren, wanneer Hij een zondaar zalig makend bearbeidt. In die weg neemt de Heere alles af. In die weg doet Hij zien, dat we voor Hem niet kunnen bestaan. Wat een nood, wat een angst, als we dat moeten beseffen. Als we staan voor een heilig en rechtvaardig God en niets tot onze verdediging kunnen inbrengen, dan moeten alle dingen ons aanklagen. Dan kunnen we niets inbrengen tegen de aan klacht van de Wet, tegen de beschuldiging van de Satan. Goddeloos, onrein, ver vreemd van de Heere. Doemwaardig en verwerpelijk. Dan moeten we inzien, dat de Heere rechtvaardig zou zijn, als Hij ons voor eeuwig zou verwerpen. En nu dat wonder. In die weg betoont de Heere Zijn genade en openbaart Hij Zijn ontferming in Christus. Over dat werk kunnen Gods dienstknechten in de predi king niet uitgesproken raken, zo groots, zo diepgaand is dat. Dat is het werk des Heeren, waar Gods Kerk nooit over uit gedacht komt. Die wondere belijdenis is opnieuw ont dekt in de tijd van de Reformatie. Dat wondere geheim: dat de Heere de zondaar om Christus' wil vrijspreekt van al zijn zonden en misdaden. In die openbaring der genade wordt het verstaan: „Ik ben Uw heil alleen!" Hierin zien we de on peilbare diepte van de eeuwige liefde Gods. En waardoor is dat mogelijk geworden? Niet door het werk van een mens. Zelfs niet door de verdienste van de heiligen of door de aflaten, zoals door de Kerk van Rome geleerd werd. Ook niet, omdat de Heere het er op een gegeven ogenblik maar bij liet zitten. Maar het werd moge lijk door het werk van Christus. Hij ging ten onder in de helse verlatenheid, onder het volle gewicht van Gods gerechtigheid. Dat is het fundament der zaligheid! Hoe wordt dit toegepast aan het hart? Langs de weg van het waarachtige geloof. Daar spreekt Paulus ook over. Het geloof is geen kracht in de mens; anders zou het van ons afhangen. Het geloof wordt ge werkt door de Heilige Geest en Hij leert het, om de weldaden des Heeren te ont vangen. Door het geloof wordt gezien op het werk van de Borg. Door het geloof wordt de hand gelegd op het woord der belofte. In het geloof wordt de persoon lijke ontmoeting met de Heere beoefend. Zeker, dat geloof kan bestreden worden, het kan ingezonken zijn, het kan zelfs schijnbaar weggenomen worden, maar het wordt nooit voorgoed overwonnen. Want het is Gods werk. Langs deze weg schenkt de Heere de weldaden van de verzoening en de vergeving der zonden in het hart van een zondaar, om deze tot Zijn eigendom te maken. Daar heeft de Reformatie van mogen getuigen. Door het geloof alleen! Sola fide! Hebben we dit geheim ook leren kennen? Of gaan de woorden van deze tekst ons veel te hoog? Staan we er zover vandaan? Leg het dan maar aan de Heere voor! Armen en ellendigen wil Hij juist gedenken. Maar laten we niet te klein denken van de Heere en van Zijn gewillig heid, genade te schenken. Na een tijd van diepe duisternis ten aan zien van kerkelijk en geestelijk leven heeft de Reformatie het hart van de prediking doen zien: de rechtvaardiging van de god deloze, door genade alleen. Geen werken der wet als verdienste, geen aflaten, geen heiligenverering, geen voortdurende angst voor mogelijke doodzonden, maar genade alleen! En dat voor goddelozen. En zo te mogen bedenken: overgezet worden van de weg, die naar het eeuwige verderf leidt, op de weg naar het eeuwig, zalig leven. Helder en klaar heeft op dit allervoor- naamste punt de bazuin geklonken. En wat is de vrucht van het werk des Heeren? Vrede bij God! Eigenlijk is dat niet in menselijke woorden weer te geven. Vrede! Dat houdt in, dat er herstel is. Door Zijn genade maakt de Heere het weer mogelijk. Hem te ontmoeten. Die vrede was er niet, toen Adam sidderend voor de Heere vluchtte. Die vrede wordt geschonken, opnieuw geschonken in Christus. Dat is de beoefening van de verborgen omgang met de Heere, in de onuitsprekelijke verwondering, dat het geen vlucht behoeft te zijn. Vrede in de verwondering, dat de Heere getrokken heeft met koorden van goedertierenheid. In de weg der ontdekking deed de Heere tot Hem roepen, niet alleen vanwege de angst voor het oordeel, maar bovenal vanwege het verlangen naar de herstelde gemeenschap. Want dan is het om de Heere zelf te doen. En als dat heimwee vervuld wordt, wordt de liefde tot de Heere in het hart geschonken. Dat is vrede, rust, geborgenheid. De mens, die God niet kent, heeft geen vrede. Hij kent geen rust. Luther vond evenmin vrede, toen Hij deze zocht in zijn eigen werken, om aan Gods gerechtigheid te voldoen. Juist door het ontbreken van de ware vrede was de tijd, die aan de Reformatie voorafging, zo donker. Er was geen kennis, geen leven uit het Woord, geen prediking aangaande het Lam. Daar om kon de Reformatie geen beweging zijn, om allerlei gewoonten in de kerk te ver anderen, maar was het die door God gewerkte wederkeer naar de prediking van het éne nodige, naar de prediking van de rechtvaardiging van de goddeloze. Daarin alleen ligt de ware vrede. En in dat vredesleven mogen alle zonden gelegd worden op het Lam Gods en wor den de blijken van de enige en ware troost er voor teruggegeven. In die ontmoeting tussen de Heere en de gerechtvaardigde zondaar worden de woorden van ont ferming uit 's Heeren Woord gehoord. Zalig is het, als Gods verborgen omgang gevonden wordt door zielen, waar Zijn vrees in woont. Dat was ook de kracht van de Reformatie: zij kon spreken van de bediening van de Heilige Geest in het hart. Zeker, die vrede wordt menigmaal ver stoord door de aanvechting en de be strijding van de B oze, door de strijd met de zonde en de beslommeringen van het leven. Dat doet echter te meer verlangen naar de vernieuwing van de beoefening van het geloof in de heilige overdenking van het werk des Heeren. En dat alles om de verdienste van Christus alleen! Ook daar heeft M'Cheyne van gezongen: „Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij. Ik boog me, en geloofde.... en mijn God sprak mij vrij. Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis, dat Christus alleen mijn gerechtigheid is. Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf. Nu neemt mij geen satan de zegekroon af!" |H. Giessendami I ds. W. Arkeraats nog boekjes met de catechismus? Breng ons nog eens de zondagsschool boekjes met die mooie Bijbelplaatjes. Voor een l<ind een l<ostbaar bezit: „een boek met platen" met de Bijbelse geschiedenissen. Voor christenouders een vreugde als er verder nauwelijks één of zelfs geen goed Woord ter beschikking is. Het Woord, verteld voor de kinderen, om het in hun eigen Oosteuropese taal| te lezen. Geef om die kinderen!! Geef om dat Woord!! Het CNV-distrikt Zeeland/Goeree-Over- flakkee organiseert voor leden en andere belangstellenden dit najaar een cursus Sociale Zekerheid op Goeree-Overflak- kee. Tijdens deze cursus van zes avonden wordt nader ingegaan op het doel, de organisatie en de uitvoering van het stelsel van sociale voorzieningen. Er zal uit voerig aandacht worden besteed aan het nieuwe Sociaal Zekerheidsstelsel. Deze cursus is voor CNV-leden en hun gezins leden gratis. Andere belangstellenden be talen dertig gulden inclusief het cursus materiaal. Voor meer informatie en aanmelding kunt u zich wenden tot het CNV-Diensten- centrum in Goes, tel. 01100 - 20310, mw. E. ten Brink. Dijkgraaf van Kampenhout hoopt a.s. donderdag 5 november voor de leden van de Ver. van Bedrijven Goeree Overflak- kee een spreekbeurt te houden over het Waterschap en het Zuiveringsschap, aarbij zoveel mogelijk aspecten belicht zullen worden. De bijeenkomst wordt ge houden in „de Parel van de Delta" aan het VingerUng te Middelhamis, 's avonds om 8 uur. VERVOLGVERHAAL door Dignate Robbertz - 76 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk Wateen kerel! bewondertNaerebout. Je bentnog stukker groter dan Maarten. Hij tast langs de brede schouders van zijn neef en diens gespierde armen. Nieuwsgierig volk blijft staan en dromt al dichterbij. Kom mee, zegt Teeuw. In het Schuttershof krijgen we allemaal te eten. Waar de heren aanzitten, zal ook nog wel plaats zijn voor varensvolk. Met een zwaai nodigt hij ook de anderen uit. Oude Vlissingers, onder wie Servaas Valke. Die doet niet anders dan huilen, tot Frans hem een harde slag op zijn rug geeft. Nou is het genoeg, maat Ik heb nooit geweten dat jij zo snotteren kon. Nu begrijp ik hoe het kwam dat Kee de baas over je speelde. 't Is alles zo mooi, Frans, stottert Servaas. Wat speelde het orgel en wat zongen de mensen. Ja, ja, bromt Frans. 't Was heel mooi! Maar 't is nog mooier als je 't water tegen de boeg hoort slaan en je moet huilen van de wind, die pal in je gezicht staat. In het Schuttershof wordt wijn geschonken en komt het lekkerste eten op tafel. Sinjeur Van den Bosch zegt nog een woordje en ook andere heren. Frans kent ze niet van name noch van gezicht. Aan het einde van de maaltijd moet er bedankt worden. Doe jij dat, Teeuw. Mijn stem houdt het niet. Teeuw aarzelt even, maar als Nelis hem aanport en zegt dat hij anders op tafel zal klimmen, staat Teeuw op. Veel woorden heeft hij ook niet nodig. Vader en wij allen bedanken voor de eer hem bewezen. Het was mooi en om nooit meer te vergeten. Voor we uit elkaar gaan, wou ik nog zeggen dat vader zo groot geworden is, omdat hij altijd zo rond en eerlijk tegenover God en de mensen gestaan heeft. Hij leerde ons dat een vissers- kiel en een roggemik op tafel niets te maken hebben met de binnenkant van de mens. Hij bedoelde daarmee dat de waarde van het leven niet ligt in het bezit van deze wereld, maar in het aanvaarden van hetgeen ons gegeven wordt. En hóe we aanvaarden. Omdat hij ons zo leerde leven, zijn we trots op hem. Wij allen, zijn kinderen en kleinkinderen. Ik heb gezegd. Die kiel en die roggemik had je wel achterwege kunnen laten, knort Frans als Teeuw weer naast hem zit. En nu wil ik zo gauw als het kan naar je moeder. Teunis gaat mee naar Goes. Als ze in het reiswagentje klimmen, ziet Frans dat zijn neef niet alleen is. 't Was zo'n drukte, oom. Ik kon eerder niet zeggen dat dit Lina is, mijn vrouw. Wel, jong! Dat treft. Je tante Saar zal blij met haar zijn. Lina is een grote mooie vrouw met een breed voor hoofd en donkere ogen. Ze zegt weinig, maar ze is verstandig, dat ziet Frans aan de blik, waarmee ze alles bekijkt. Dat je vandaag gekomen bent, Teunis. Dat is het Godsgeschenk. Beter dan de daalders, die in mijn zak zitten. Ze staan naast elkaar op de zeilschuit als Naerebout dat zegt. Teeuw praat wat met Lina en Nelis hangt over de reling om naar het lichten van de golf- kammen te kijken. Eerst durfde ik niet komen. Dat ik toch met lange Janu sop de smokkelvaart geweest ben, zat me dwars. Daarna was er zoveel waaraan ik in Vlissingen nooit zou hebben gedacht. In oorlogstijd lijkt het minder erg om iets te kapen en er handel mee te drijven. De nood dwong, al kreeg ik een hekel aan mezelf. En als ik terug wilde, was er geen geld of geen gelegenheid. En overal liepen de Fransozen me voor de voeten. Op de grote vaart, zoals Maarten, kon ik het niet houden. Wat een volk! Daarbij is een Fransoos nog een zachtaardig en edel mens. Frans begint hartelijk te lachen als hij die opmerking hoort. Goed en kwaad, 't zit overal, neef! En ten langen leste vond je Lina èn toen was er helemaal geen tijd meer om naar de oude oom te komen. Ze is een heel goede vrouw voor me. We hebben zes kinderen. De oudsten zijn tweelingen, ik noemde ze Frans en Jacob. D at heeft Maarten al verteld, maar nu klinkt het veel mooier voor Frans om het van Teunis zelf te horen. Als de zeilschuit aan de steiger ligt en ze de dijk moeten opklimmen, komt Lina naast hem lopen om een handje te helpen. Ze heeft sterke handen. En om de oude man af te leiden van de hulp, die hem wel moet hinderen, maar die hij niet missen kan, praat ze over het werk van Teunis. Hij vaart langs de kust tot voorbij Texel. In Zeeland komt hij nooit. Een vrije dag kost loon en er is veel nodig om zes kinderen de mond open te houden. 't Is goed! 't Is al goed, zegt Frans. Ik weet dat juUie niet eerder konden komen. Maar nu ben je er. Dat is voldoende. Op de dijk staat het gerij van de poldersinjeur te wachten. Als T<?euw op de bok bij de koetsier gaat zitten, kunnen ze allemaal mee. De wielen ratelen over de door Bonaparte bestrate weg. Nelis zingt zachtjes, alsof hij alleen in de koets zit Als ze thuiskomen slaapt Saartje al. Meisje, zegt Naerebout tegen de kleindochter, dat zegt hij altijd, omdat hij hun namen niet uit elkaar kan houden, dit is neef Teunis en zijn vrouw Lina. Je moet een bed voor hen spreiden op een bovenkamer. En laat je grootmoeder en mij dan alleen. Ik ben zo moe, dat ik wel drie dagen zal moeten slapen. De volgende dag komt Levien, die bij zijn broer in Vlissingen overnachtte. Hij brengt de twee zoontjes van Frans mee. Rumoerige stevige knapen, die het hele huis vullen met hun geraas. De oude Frans heeft stil plezier. Hij laat Teeuw vertellen hoe het de vorige dag was. Daarna praat Levien over zijn werk en gezin. Het meisje schenkt koffie. En dan is het of het oude lezen teruggekeerd is. De stemmen van de jongens hebben nog dezelfde klank, vooral als ze opgewonden beginnen te praten en daarbij lachen. Naerebout kijkt beurtelings naar hen. Vooral naar Teunis. De grote vrouw zit naast hem. Aan de manier, waarop ze met elkander omgaan, is te zien hoe ze aan elkaar gehecht zijn. Jij bent een echte Naerebout zegt Frans. Ook in je liefde. Als wij een vrouw krijgen zoals jij er één hebt, is het leven gaaf. Als je van huis gaat, weetje dat er een goede vertrouwde plek blijft waar je altijd kunt terug komen. En dan volg je die andere hefde. Is het zo niet, neef? Naerebout heeft de oude blijde tinteling in zijn ogen. Teunis zit een ogenblik naar zijn handen te kijken. Ik geloof wel dat het zo is, oom. Zonder de zee zou het toch niet gaan. (wordt vervolgd) Bel voor deskundige Rfl bemiddeling nvm Komplete woninginrichting Oottgensplaat VJ (g 01873-1437 STICHTING HULP OOST EUROPA POSTBUS 3 3880 AA PUTTEN TEL. 03418-58177 J Bijbels en christelijke lektuur - Stille hulp aan christenen in nood - Bouw en herstel van kerken en kerkelijke gebouwen - Voed selhulp. ^.^.^.^.^.l^^.^.4.^.^.^.^.^.l^.^.^.^.^.^.l^^■l^^■}^}^}^^■^■'^^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^■^.^.^■^■^■^■4■^^■^■l^^■^■^■^.^■^.^.^.^.^■^■^■^■^■^■^■^^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1987 | | pagina 5