EIIAIIDEII-niEUWS Blinden worden ziende Overdenking goed MAN TE ROER uit de Heilige Schrift P.V. de Trekvogels Diaconale projekten van ongekende omvang MEDISCHE DIENSTEN Het leek zo mooi 2e Blad VRUDAG 7 AUGUSTUS 1987 No. 5620 (Ingezonden) „Blinden worden ziende, lireupelen wandelen, melaatsen worden gereinigd doven horen.... en aan armen wordt het EvangeUe verkondigd" zo lezen we in Mattheüs 11:5. Deze tekst staat af gedrukt op het briefpapier van de Chris- toffel Blinden Zending. Het is een zen dingsorganisatie, welke in 1908 werd op gericht door Ds. Ernst J. Christoffel, ook wel „de vader der Blinden" genoemd. Drie en veertig honderd zendingswerkers Elke dag zijn er 4300 zendingswerkers, blank en bruin, mannen zowel als vrou wen, in de weer om hun „Samaritanen- werk" te verrichten in opdracht van hun Heere en Heiland, Jezus Christus. Elke 10 seconden wordt een zieke, die zonder middelen van bestaan is, onderzocht en behandeld. Dit zijn er.... 8.097 per DAG!!! Elke 2 minuten wordt een onbemiddelde slechtziende be handeld en voorzien van een bril. Dit zijn er.... 747 per DAG!!! Elke 4 minuten iemand van staar „bevrijd", zodat hij of zij weer kan ZIEN! Dit zijn er.... 379 per DAG!!! Elke 5 minuten iemand geopereerd en genezen, die blind dreigde te worden. Dit zijn er.... 293 per DAG!!! Zou het waar zgn? „U kunt het geloven of niet" zo las 'k in de familiebrief van de Christoffel BUnden Zending, welke gevestigd is in het plaatsje Bensheim in W. Duitsland. Samenwerking met kerken enz. Deze zendingsorganisatie werkt nauw samen met 200 kerken, welke hun diaco nale kassen open stellen voor het reali seren van een deel van dit werk. Daar naast met een aantal zendingsbewegingen in de wereld. Omvangrijk werk De CBM heeft: 243 ziekenhuizen ter beschikking met 6000 bedden voor ooglijders; 103 ziekenauto's en evenzovele apo theken voornamelijk voor patiënten, die niets kunnen betalen; 43 werkplaatsen waar opticiens bril len maken en repareren; 100 distributiepunten voor brillen dragers; 30 inrichtingen voor leprapatiënten waaronder 4 grote voor opleiding van verplegend personeel; 27 ortiiopedische klinieken en werk plaatsen; 23 rijdende ogen-ambulances met honderden vaste punten, die aan gedaan worden; 20 inrichtingen voor longzieken met 3 omvangrijke inentingscentra; 3 vliegtuigjes, die oogbeschermings- diensten verrichten; 3 neus-, keel- en oor-ambulances; 2 varende klinieken voor hulp aan „niets hebbenden". Beschikbaar personeel Voor al dit werk, dat hoofdzakelijk in Azië, en de Afrikaanse landen wordt verricht, heeft de CBM in VOLLEDIGE dienst: 451 artsen; 581 verplegenden; 113 medisch technische assistenten; 64 apothekers; 41 laboranten; 34 opti ciens; 13 psyciotherapeuten; 86 hel- pers/sters voor verschillend werk en 31 ziekenhuispredikanten. De CBM heeft daarnaast ook mensen in dienst, die naar bronnen zoeken waaruit zuiver water kan worden geput. Een eerste vereiste in de z.g. derde wereldlanden. Daarnaast landbouwkundigen, die de ar me bevolking leren voedselprodukten te verbouwen en de nodige hygiëne bij brengen ter voorkoming van allerlei ziek ten. De motivatie van het personeel Van al het personeel wordt verwacht, dat zij Jezus Christus als hun persooiüijke Heere en Heiland belijden en geloven in Zijn verzoenend lijden en sterven. Dat zij als de patiënten zullen vertellen, dat Jezus Christus hen kan verlossen van bijgeloof en vrees voor boze geesten en van schuld en zonde. Opleiding personeel Aan de opleiding van personeel uit de autochthone bevolking wordt veel aan dacht besteed. Naast de ruim 2500 geschoolde krachten op allerlei gebied uit de bevolking zijn er ook mensen uit andere werelddelen in dienst van deze organisatie, die in Duits land de Christoffel B linden Mission wordt genoemd. Het zijn 67 Engelsen; 51 Duit sers; 1 Zweed; 7 Zwitsers; 10 Neder landers; 3 Ieren; 34 Amerikanen; 5 Cana dezen; 2 Belgen; 1 Italiaan; 3 Fransen; 1 Deen; 2 Noren; 2 Nieuw Zeelanders en 1 Australiër. De flnanciën Deze organisatie ontvangt GEEN CENT SUBSIDIE Wil dit ook niet. Ze „leeft" uitsluitend uit en in het geloof, dat God de harten van de mensen kan bewegen om vrijwillig te geven wat nodig is. En ze worden daarin niet beschaamd. Vele tientallen miljoenen Marken komen er elk jaar binnen. Wat ze daar o.a. voor konden aanschaf fen in een willekeurig jaar kunt u hier onder lezen: 38 ziekenauto's, 43 fietsen, 1 traktor, 1 vliegtuigje, 6 stoomgenera- toren, 8 komplete operatiekamers, 1000 prothezen, 1000 doezen met medica menten voor leprabestrijding, 1500 kunst ogen, 20.000 ooglezen, 15.000 mesjes voor staaroperaties, 50.000 operatienaal den, 735.000 tuben ogenzalf, 12.000 wol len dekens, 11.700 landbouwhakken en schoffels. Elk jaar is er rond 75 miljoen gulden nodig voor vorengenoemd werk met in begrip van investeringen in gebouwen e.d. waaronder scholen en werkplaatsen. Voorbede Het werk wordt gedragen door de voor bede op hetthuisfront" waar zeer velen, naast grote offervaardigheid, dagelijks hun handen vouwen voor dit prachtige werk. Ook in de „vuurlinie" wordt er door honderdduizenden patiënten waarover deze zendingsorganisatie zich ontfermt, gebeden voor dit werk en voor de wel doeners in het verre Europa, Amerika, Canada, Australië en Nieuw Zeeland. „U kunt het geloven of niet" schreef ds. Schneider. Ja, ik zou u hierover nog VEEL meer kunnen vertellen wanneer ik denk aan de berichten, welke 'k elk kwartaal toe gezonden krijg. Heb u „de helft nog niet aangezegd". Wellicht een volgende keer wanneer de redactie er ruimte voor heeft. Intussen: SOLI DEO GLOIUA OUDDORP WedvluchtChantilly 18-7-1987. In con cours 190 duiven. Gelost 7.30 uur met zw wind L. Dorsman 1, 3,10,17, 40; H. Grinwis 2, 7, 16, 29, 35; Pyl. Verhage 4, 18, 21, 36; Comb-Kievit 5, 6; C. M. Grinwis 8, ll,19,22,25,27,31,41,47;A.Klyn9, 23, 33, 38, 44; Joh Grinwis 12, 13, 26, 30, 32, 27; J. v.d. Berg 14; K. Breen 15, 43; T. v.d. Bok 20, 46; Cees en Miep 24, 34, 48; H. Kleyn 28, 39; G. v. 't Geloof 42; A. Venneman 45. van vrydag 7 augustus 1987 t/m zondag 9 augustus 1987 ARTSEN Middelharnis - Sommelsdyk: van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft" dienst dokter van Kempen, tel. 01870 - 2710. Deze arts is woensdag a.s. van 12.00 tot 24.00 uur afwezig. Dirksland - Herkingen - Melissant van vrijdagavond 19.00 uur tot maan dagmorgen 8.30 uur heeft dienst dokter H. O. Zoon, tel. 01877- 1262. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag avond 24.00 uur heeft dienst dokter P. J. Bulthuis, tel. 01879- 1367. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter M. de Jager, tel. 01874- 1301. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooltsensplaat: van vrijdagavond 18.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter H. P. Maas, tel. 01871 - 1269. APOTHEEK „MENHEERSE" Voorstraat 16 Middelharnis Telefoon 01870 - 3666 J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30 tot 12.30 en van 13.00 tot 18.00 uur. Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur en 17.30 tot 18.00 uur. Zon- en feestdagen van 11.00 tot 11.30 uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Spoed- recepten kunnen via de dienstdoende arts in de overige uren altijd worden aange boden. Inhchtingen via telefooimummer 3666; of via mededelingen dienstkastje. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts Buth, tel. 01877 - 1183 (van 11.00 tot 11.30 uur). DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, tel. 01874 - 2441 L. Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870 - 2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. 01870-2897. WUKVERPLEGING Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen: Achthuizen01873 - 1440 Den Bommel01871- 1312 Dirksland01877 -1500 Goedereede01879 -1267 Herkingen01876 - 224 Melissant01877 - 1234 M'harnis/S'dijk01870 - 2300 Nieuwe Tonge01875 -1390 Ooltgensplaat01873 - 1310 Ouddorp01878 -1321 Oude Tonge01874 -1289 Stad a/h Haringvliet01871 - 2301 Stellendam01879 - 1296 MAATSCHAPPELUK WERK „Goeree - Overflakkee" Oost-Achterweg 15a 3245 AN Sommelsdijk Telefoon 01870 - 5166 Spreekuur: ma t/m vrij 9.00 - 10.00 uur Crisissituaties: ma t/m vrij 9.00-12.00/13.00-17.00 uur WEEKENDDIENST Gelieve in het weekend 01870 - 5166 te bellen, u hoort dan via de bandrecorder welke maatschappelijk werker weekenddienst heeft Stichting KRAAMCENTRUM Goeree - Overflakkee Telefoon 01883 - 10 000 Stichting Gezinsverzorging „DIRKSLAND" MELISSANT: Plein 1, 01877 - 2478. Spreekuur Maandag t/m vrijdag 8.30 - 9.30 uur. Stichting voor Gezinsverzorging op Goeree-Overflakkee Voor gezinsverzorging in: Nieuwe Tonge Stad aan het HaringvUet en in de Gemeente Oostflakkee spreekuur iedere werkdag van 8.30 tot 9.30 uur. Tel. 01874 - 1044, Julianastraat 9, Oude Tonge. GEZINSVERZORGING „M Iddelharnis- S ommelsdy k" Werkgebied: Middelharnis en Sommelsdijk. Spreekuur: dagelijks van maandag t/m vrijdag van 8.30 - 9.30 uur. „Zo ik niet had geloofd, dat ik het goede des Heeren zou zien in het land der levenden, ik ware vergaan", Ps. 27 vers 13. De psalmen hebben een bijzondere plaats in de harten vaSi Gods kinderen. Dat is ookte verstaan. Immers, in de psalmen ziet men Gods kind in het hart. De liede ren Sions spreken van hoogten en diepten: de diepten van schuld en verlorenheid, maar ook van de hoogten van het geloof. We vinden er de verzuchtingen in en de gebeden; de schuldbelijdenissen en de lofzangen; de begeerten om de Heere te ontmoeten en de vrees die zo menigmaal het hart kan vervullen. Ja, de psalmen zijn als een geestelijke apotheek voor allerlei zielekwalen. En hoe vaak mogen psalmen dienen als medicijn,waardoor een bestre den volk bemoedigd en vertroost wordt. Dit geldt inzonderheid wel voor Psalm 27, waaruit onze tekst genomen is. Deze psalm is door David gemaakt, waarsc hijnlijk in de tijd dat hij vluchten moest voor Saul. Welk een bange tijd was het voor hem. Hij spreekt over bozen die tegen hem opstaaan en vijanden die zijn ziel zoeken. Nergens is er rust en veilig heid. De vijand staat hem naar het leven...- Maar dit is niet zijn enige nood. Neen, daat is ook een Satan die hem benauwt en hem influistert: WaarisGodop Wiengijbouwdet Enaan Wiengijuwzaakvertrouwdet? De weg loopt zo anders dan verwacht was. In plaats van koning te worden, moet hij vluchten. De vervulling van de Goddelijke belofte bleef uit... Alles scheen tegen. Saul was machtig en regeerde met ijzeren hand. In Jeruzalem, in Israël was voor David geen plaats. Voortdurend verkeer de hij in doodsgevaar. En in zulke tijden en Satan er wel bij om te trachten de ziel moedeloos te maken. En wie en hoe zal men zich tegen die aanslagen verzetten? Kunt u D avid begrijpen? Is die nood u niet onbekend? Verkeert u soms in dezelfde omstandigheden? Is het in uw leven an ders gegaan dan verwacht werd? Misschien- hebt u wel gezongen in het verleden: De Heere wilde Zich op mijn kermen over mij ontfermen, terwijl nu de harp aan de wilgen hangt. Hoe kan na een gezegende tijd in het geestelijk leven, waarin gezon gen mocht worden van de zaligheid die er in God te vinden is, andere tijden aanbre ken. Tijden, waarin de bange vraag ge steld wordt: Zou God wel weten van mijn droevig lot? Is er wel wetenschap bij de Allerhoogste? Hoe bang kan het worden in het zieleleven, als het gebed vermin dert, de liefde en de hoop inzinkt, de wereld zich doet gelden en het geweten ons veroordeelt. Dan zeggen we met Da vid: „Ik vrees dat ik nog om zal komen in de handen van de vijand". Dan voelen we ons als gebonden en verkeren we in diepe nood. Maar dat is nu het wonder van genade: „Hij zal ze nimmer om doen komen in dure tijd of hongersnood". Wat de Heert vastgrijpt, laat Hij nooit meer los. Dan kan het water wel tot aan de lippen komen, maar Hij bewaart hen voor omkomen. Neen, dat zien Gods kinderen niet. Maar ze zullen het ervaren zoals ook David het ervaren heeft En dat moge voor al die bedrukten en door onweder voortgedre- venen tot bemoediging zijn. De Heere komt op Zijn eigen werk terug. Hij zorgt ervoor dat het geloof verlevendigt de hoop versterkt en de liefde opbloeit Als dat geschiedt, mag David te midden van de nood gaan zingen: „God is mijn Licht en mijn Heil". Het geloof ziet af van zichzelf en van de omstandigheden. Dat geloof doet zingen in de nacht; zingen daar is Hem verwacht". Waar sterkt dat geloof zich naar uit? Wel, de tekst zegt: het goede des Heeren. Van dat „Goede" spreekt Psalm 25: „'t Goed dat nimmermeer vergaat, zal hij onge stoord verwerven".Psalm 106 spreekt er van: „Geef dat mijn oog het goede aan schouw, 't welk Gij uit onbezweken trouw Uw uitverkorenen toe wilt voegen". Dat „Goede" is met het goede van de wereld niet te vergelijken. Het goede van deze wereld gaat voorbij. Wat doet men met rijkdom als de dood komt? Het is alles wind waar zich het hart mee streelt. Het „Goede" van onze tekst is het Goede des Heeren. Het zijn de weldaden van het eeuwig Genadeverbond. Het is vrede met God, de gemeenschap met God, de zalig heid, de troost in leven en is sterven. Ja, het Goede is ten diepste Christus zelf. Die weldaden van het Verbond zijn verdiend door de gezegende Middelaar van het Verbond. Ze zijn verworven en een weg van lijden en sterven. Wij hebben geen recht meer op het goede. Integendeel, schuldig staan we aan al Gods geboden en daaron hebben wij Gods toom en vloek verdiend. O hoe ontzettend is het gevallen mens te zijn zonder God in deze wereld, liggend onder het oordeel van de dood. Ga aan deze waarheid toch niet voorbij. Maar laat ze u op de knieën brengen met de tolle naarsbede: „O God! wees mij zondaar genadig!" Gelukkig de mens die door de bediening van de Geest gebracht wordt bij Hem, Die onder de toom Gods gebogen heeft. Chris tus heeft voor al de Zijnen de volekende wet tot zwijgen gebracht en de toom Gods voor eeuwig weggedragen. Ja, Hij heeft het Goede verworven. En van dat Goede geeft de Heere hier op aarde al de voorsma ken. Dat heeftDavid ondervonden. Daar om: „Zo ik niet had geloofd dat ik het goede des Heeren zou zien, ik ware ver gaan". Die laatste zinsnede: „ik ware vergaan", staat in de grondtaal niet. Daar om staat het cursief gedrukt Toch hebben onze Statenvertalers David goed aange voeld door er deze woorden aan toe te voegen. Als de Heere niet opgestaan was, zou David zijn ondergegaan, zou hij ver dronken zijn en z'n nood. David kan niet onder woorden brengen wat er dan gebeurd zou zijn. Maar de Heere stond op tot de strijd. Hier vinden we een mens, (Üe door genade zeggen mag: Ik heb me in mijn nood aan God vérbonden; In Hem mijn hoogst Vertrek gevonden. Hoe groot en zalig is het die Toevlucht te kennen. Hij kan tranen drogen. Hij troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht... O, als ik niet had geloofd...., dan ware ik vergaan. Maar nu..... Gij zijt mijn Hulp geweest Dan mag de ziel wel eens boven alle zorgen worden uitgetild. Dan mag er stilheid en overgave des geloofs zijn. Dan mag het wel eens in de hand des Heeren gelegd worden. Zalig hij, die in dit leven, Jakobs God ter hulpe heeft. Hij die door de nood gedreven, zich tot Hem om troost begeeft: Die zijn hoop in 't hachlijkst lot, vestigt op de Heer* zijn God".Ps. 146:3 berijmd. B. v. d. H. DIENSTENCENTRUM „MIDDELHARNIS" Doetinchemsestraat 27, Middelharnis Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie maandag van de maand van 14.00 -17.00 uur in het dienstencentrum. Stichting Bejaardenwerk „MIDDELHARNIS" Tel. 01870 - 3366; b.g.g. 01870 - 6158 Ontspanningsvereniging voor alleenstaanden „ONDER ONS" telefoon 01870 - 4399 en 01870 - 5404 ONGEWENST ZWANGER Bel voor hulp aan moeder en kind 01879 - 2197 of 033 - 620244 OPVANG van SLACHTOFFERS BU MISDRUVEN Postbus 38, 3247 ZG Dirksland Ned. M.S. Stichting afd. Goeree Overflakkee Contact-Coördinator: K. M. Schippers-Berghuis tel.01879- 1815 Vereniging Borstvoeding Natuurlyk Liaime Steenhof in Ouddorp, tel. 01878-2511 Informatie- en klachtenburo over de Gezondheidszorg: Tel. 01100-31594 op maandag t/m donderdag van 9 tot 12; dnsdag half 2 tot 5 en donderdagavond van 6 tot 9 uur. Vertrouwenstelefoon N.P.V. 01870-2174/01873-1620/01878-3149 Centrale Post Ambulance Vervoer Rynmond ongevallen alarm nummer 010-4333300 Besteld vervoer: 010 - 4148911 TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 CÏ3 DD Het leek zo mooi, koeien moesten worden weggedaan vanwege de quotering van de melk produktie, voor de koeien kwamen dan geiten in de plaats. Bij de start in het afgelopen voorjaar kregen de geitenhou- ders van de b.v. Wadiand in Donker broek, een volle dochter van de coöperatie ve zuivelfabrieken in de drie Noordelijke provincies 80 cent per liter. Deze betalen momenteel nog slechts 45 cent voor een liter geiteimielk en door deze rigoureuze prijsvermindering is Lei den in last Wadiand heeft grote proble men met de afzet van geitenkaas en heeft de geitenhouders voorgesteld dat ze pro beren de kaasjes zelf aan de man te brengen, maar de geitenhouders hebben juist voor de distributie van de produkten contact gezocht met de bestaande zuivel fabrieken de gedupeerde geitenhouders vergaderen wel en stellen eisen voor een hogere prijs, maar een oplossing weten ze ook niet VERVOLGVERHAAL door Dignate Robbertz - 52 - G.F.CallenbachB.V. Nijkerk Bedrijvigheid is daar genoeg en bekenden vindt hij er ook. Fregat- en koopvaardijkapiteins, wier schip hij over de banken loodste, voor zij als vijanden tegenover elkander stonden. Het leven is draaglijk geworden. Maar Frans verlangt naar huis en bovenal naar zijn vrijheid. Hier is hij vleugellam. Als een gekortwiekte loopt hij heen en weer tussen de tralies. Van de havens naar de dokken, 's Avonds in de gevangenis, waar hij in een cel moet slapen, 's Ochtends zich weer melden, voor hij een stap buiten doet En als het slecht weer is of een dikke mist over Londen hangt, zit er niet anders op dan in de cel te blijven. Daar is het minder koud, al heeft hij geen andere verwarming dan een paar duime dekens. Zijn gezondheid heeft geleden. En het heim wee knaagt. Hoe hij zich ook daartegen verzet, omdat het hem moe en machteloos dreigt te maken. Op een donkere mistige dag komt hem een hoge sinjeur in zijn cel bezoeken. Zo zou hij thuis de heer in uniform noemen. Wij kennen elkaar, Naerebout Je hebt mij eens biimengebracht in de haven van Vlissingen. Het was toen bar slecht weer, met een kwade tegenwind en teruggaand tij. Frans zegt niet veel. Het doet hem geen plezier meer om over vroeger te praten. Sinds hij in Londen is, weet hij dat Franse soldaten thuis rondlopen en er de baas spelen. Dat de oorlog met Engeland in volle gang is en van teruggaan voorlopig geen sprake. De schout bij nacht die Naerebout helpen wil, vertelt over de kruistocht die hij op de Noordzee moet gaan maken. Ik zou je graag meenemen, zegt hij. Het leven hier is niets voor jou. Je kunt weer vrij man zijn en een groot loon verdienen. Vrij zijn! Er Ucht iets op in de ogen van de loods. Al blijft hij wantrouwig. En wat moet ik daar tegenover stellen? Loods zijn, lacht de officier. Is er een betere dan jij? Onze eigen loodsen kennen de geulen en banken tussen Oostende en Texel niet zoals jij ze kent. Dat kan waar zijn. Naerebout kijkt de schout bij nacht recht in het gezicht Ik neem aan dat uw aanbod bedoeld is om mij uit mijn gevangenschap te verlossen. En toch kan ik het niet aannemen. Want als ik u trouw dien, ben ik een schelm jegens mijn vader land. En dien ik u niet trouw, dan ben ik een schelm jegens u. Een ogenblik blijft het stil in de cel. Dan gaat de schout bij nacht naar de deur. Dat is voorgoed binnen blijven, denkt Naerebout Ik wou dat al mijn matrozen zo dachten, loods. Vrijlaten kan ik je niet als je ons geen dienst wilt bewijzen. Maar zoveel vrijheid als mogelijk is kun je krijgen. De schout bij nacht groet Naerebout of deze zijns gelijke is. De tijd kruipt weer verder. Dagen en weken worden een eindeloze rij van uren vol heimwee. Gedachten aan thuis en aan de zee. Er is niemand meer, die nog op de Nederlandse loods let Ook bij de buitenhaven is hij een bekende geworden onder het kadevolk. Soms helpt hij een handje mee bij het lossen van een koopvaarder, omdat het leeglopen hem een last wordt In de buiten haven komen ook galjoten, kruisers en koggen. De oorlogsfregatten blijven verderop liggen. Tevergeefs zoekt Naerebout naar de bekende vlag, waaronder hij gevaren heeft. In de schemerige kroegen, waar de een bf ander van het varensvolk hem een kop koffie aanbiedt, hoort hij over wat er in de buitenwereld omgaat Rauwe verhalen, die weinig moed geven. Het gebeurt zelden dat Naerebout iets vraagt. Want over Vlissingen en Walcheren kan geen mens hem nieuws brengen. De dagen zijn druilerig van mist en regen. Het moet al diep in de herfst zijn. Of is het al winter? Als hij op een koude avond in de rokerige gelagkamer van een zeemanskroeg biimen- komt om zich wat te verwarmen, vindt hij tussen slapende en halfdronken matrozen een bekende. Een Duitse kapitein uit Hamburg. Ze drinken een glas brandewijn. Buiten hangt een dikke mist, die nog steeds dichter wordt Voor jou is het best weer, zegt de Hamburger. Volg me, dan zal ik je tussen de lading verbergen. Morgenvroeg vaar ik. Naar Hamburg? Dat is ver van Vlissingen. Maar het is de vrijheid. Die vervloekte oorlog kan nog lang duren, praat de Hamburger achter zijn hand. Terwijl hij zich houdt of hij wat te veel gedroiücen heeft. Niemand zal naar je zoeken. Als je meegaat, moeten we dadelijk opstappen. De Engelse loods komt na middernacht aan boord. Voor die tijd moet jij geborgen zijn. Alleen de waard ziet dat ze vertrekken. Die zou toch nooit iets zeggen, praat de Hamburger. Elkander vasthoudend om in de vochtige benauwende nevel de weg niet kwijt te raken, lopen ze door steegjes en langs morsige kadea De Duitse galjoot ligt ver aan de buitenkant Zodra ze aan boord zijn, wordt Naere bout in het ruim tussen kisten en balen opgesloten. Het is er zo nauw, dat hij moeite heeft om adem te halen. De duffe dompe lucht maakt hem soezerig tot hij in slaap valt Als hij wakker wordt, zit er beweging in het schip. Vaag hoort hij het ruisen van water en het regelmatige klotsen van de deining. De galjoot vaart Het duurt oneindig lang eer de Engelse loods in volle zee weer van boord gaat Naerebout kan dan aan dek komen. Het is er koud met een harde wind. De frisse lucht en de ruimte maken hem duizelig. Maar het duurt niet lang of hij staat naast de roerganger. Met een snelle beweging veegt hij de tranen uit zijn ogen. De zee, vertrouwd en geliefd. Wijd en ruim met daarboven de hemel. Naar Hamburg en dan over land naar Vlissingen. Het is of hij ineens jaren jonger geworden is. Na de doorgestane ellende op het oorlogsschip en het eentonige leven als gevangene in Londen voelt hij nieuwe kracht door zich heen stromen. De matheid spoelt uit zijn leden weg. Zijn geest tintelt weer. Heel de dag en de volgende nacht ademt hij zilt en suist de wind om hem heen. Als het weer avond wordt, roept de kapitein hem in zijn hut Aan de kaap heeft Naerebout voor het eerst van zijn leven wijn gedronken. Nu drinkt hij ze voor de tweede keer. Het maakt hem warm en vrolijk. De kapitein lacht ook. Mijn papieren Uggen op Hamburg. Maar ik wil naar Hellevoetsluis. Mijn lading zal daar meer op brengen. Als de Engelsen maar niet voor de zeegaten lagen. Wat denk je, loods? Zie je kans er doorheen te komen? Naerebout behoeft zich niet lang te bedenken. Van Hellevoetsluis naar Vlissingen. (wordt vervolgd) de blokfluit, de klarinet in de koffer daarnaasl de hobo, de viool en de strijkstok de akoestische gitaar, de weemoedige cello, de vleugel soms een harp heel af en toe een citer, een cymbaal daar zit allemaal muziek in voor de jongens van flakkee expresse is verhulzen echt een fluitje van een cent flakkee expresse 01870-2188 middelharnis 01883-20016 hellevoetsluis 01110-3163 zierikzee Lijnbaanpromenade 11 -A Stationsweg 16 MIDDELHARNIS OUDETONGE 4.>^}^^.^.^.^.:f.,^^.^^^.l^^.^.^^.^.l^^.l^l^^.^.l^^.>^l(.^^.^.^.l^l^l^^.^.^.>^^.^.l^>^l^l^^.^.^.^.^.^^>^^.^.l^^.^.^.4.^^^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1987 | | pagina 5