EIIAtlDEn-niEUWS iNGESPRSKMST.... VisGiT Overdenking MAN TE ROER Kees Rossen te Middelhamis ifr^t uit de Heilige Schrift ^tfsa Voorstel veilplicht vis voor advies naar bedril!sloven Uitslag P.V. „de Trekvogels" Opbrengst Anjeraktle '87 Middelharnfs Ernstige kritiek op functionering Krammersluizen Zomerzangdlenst Goedereede Kind van gebed Polio de Wereld uit 2e Blad VRUDAG 24 JULI 1987 No. 5616 HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen voor deskundige bemiddeling CZI 01870-3477 m DD Van linksom rechtsom draait mijn steen door het roeren van mijn been Ju-ju-ju-Ju-juuu. Eigenlijk had ik, in plaats van dit liedje over de „scharensliep", ooknog regels uit een ander liedje kunnen ci teren: over de orgelman. Kees Rossen vertegenwoordigt n. l. beide beroepen, hij is zowel schareslijper als orgel draaier. De aangehaalde zinnen uit het oude schareslijperslied kloppen in deze tijd niet helemaal; want de steen nog met zijn been roeren, nee.... zo werkt Kees niet. Zijn overgrootvader, die ook schareslijper was, zal inderdaad de mensen kond' gedaan hebben hoe hij door het roeren van zijn been de kost verdiende voor vrouw en kind schoon bloot gesteld aan weeren wind tralierelom-trala.... Zijn opa en zijn vader oefenden even eens het beroep van schareslijper en orgeldraaier uit. Kees Rossen stamt uiteen oud, Belgischzigeunergeslacht. Hij spreekt ook het Bargoens: de taal van zigeuners. Hij hoopt dat zijn zoon, ook een Kees, in de voetsporen van zijn vader zal treden. Hij laat me enkele prachtige, oude foto's zien. Op één ervan staat zijn moeder naast het pierement, een Franse Gavioli, met een geldtasje over haar schouder. Zijhaalde de centen op; het was een bittere werkelijkheid die ons nu, bij het zien van die foto, ontroert. Toch zou Kees Rossen, met zijn pet en sjaal, zó in de tijd terug kunnen stappen. Ook wat de manier van leven betreft: „Ik ben een halve zigeuner", vertelt hij over zichzelf, „het liefst zou ik in een woonwagen wonen. Van tijd tot tijd moet ik er dan ook echt even op uit trekken. De natuur in, want dan leef ik pas! Ik ben geen man om in huis te zitten. Als ik voel dat ik er weer uit moet, gooi ik wat spulletjes in mijn landrover en ik rij weg, maar nergens heen.... Maar hij blijft nooit lang weg want hij heeft vijf kinderen om voor te zorgen en dan moet er brood op de plank komen. Hij wil daar graag voor werken. Mede door zyn persoonlijkheid vertegenwoordigt Rossen gezelligheiden romantiek. Eigenschappen, die bijna niet meer in deze tijd passen.... „Alles is anders geworden", meent hij, ,,de mensen hebben nergens tijd voor. Er moet zo nodig dit of dat gedaan worden. Ik vind het erg dat de kinderen van nu zoveel gezelligheid moeten missen. Wij hebben daar last van omdat wij weten hoe het vroeger was. Ik vind het niet leuk als mijn oudste dochter naar een discotheek wil. Dan zeg ik: morgen heb Je de hele dag discotheek bij het draaiorgel van Je vader...." Kees Rossen heeft geen technische opleiding gehad; doch op 16-Jarige leeftijd speelde hij het klaar om zélf een draaiorgel te bouwen. Twee stofzuigermotors leverden de nodige energie.... Ook de draaiboeken maakt hij, met behulp van een kapmachine, zelf. Hij bezit weinig notenkennis maar de liedjes komen zuiver in het boek! Hij laat me zien wat hij in miniatuur allemaal gemaakt heeft: een scharesliep mét stallantaamtjes en een echt steentje.... een draaiorgel, origineel nagemaakt... een buikorgeltje.... schitterend! Ook heeft hij ooit eens een organola gebouwd: accordeon met drumstel. En de kar met de messen- en scharenslijperij er op maakte hij ook zelf. Geen tekening is er aan te pas gekomen! Toen hij 18-19 Jaar was trok hij met een accordeon langs de deur. Hij belde bij de mensen aan en speelde wat Hij kende twee liedjes! Als hij in een café speelde en ze vroegen hem waarom hij altijd dezelfde deun liet horen, dan gaf hij het volgende antwoord: ,JiJ drinkt toch ook steeds hetzelfde?" Op zijn arm staat onder meer het woord ,,Jatmoos" getatoeëerd. Hij legt me uit wat het betekent: je eerste handgeld. Want dat was en is belangrijk. Op het ogen blik speelt hij met zijn draaiorgel in Goes en Renesse. Op Flakkee speelt hij slechts op verzoek, b. v. bij een feestje. Ook in bejaardentehuizen, zoals laatst in Oud-Beyer- land, wordt hij gevraagd om draaiorgel te spelen. Als scharen- en messenslijper komt hij in alle dertien dorpen op Flakkee. ,,De mensen kennen mij nu wel. Ze horen al aan m'n fluitje dat ik het ben. Het heeft lang geduurd voor ik het vertrouwen van ze gewonnen had. Maar of je nu dokter bent of schareslieper, mijn devies is: het geeft niet watje doet, maar hóe Je het doet!" Teunie Knöps Minister ir. G. Braks (landbouw en vis serij) zal een nationale veilplicht voor vis instellen. Over dit voornemen wordt over leg gevoerd met het visserijbedrijfsleven. De veilplicht dient ertoe de controle op de naleving van vangstbeperkende maat regelen te verbeteren. De aanvoerder van vis wordt verplicht deze op een aange wezen aanlandingsplaats te lossen. Daar na moet de vis ter veiling worden aan geboden op de visafslag in de gemeente waar de aanlanding plaats vond. Over treding van de veilplicht is strafbaar. Voor de havens Delfzijl en Eemshaven waar geen visafslagen zijn, zal een spe ciale regeling getroffen worden om de vis naar de afslag in Urk te kunnen vervoeren. Om de vis te mogen vervoeren moet een speciaal formulier (geleidebiljet) worden afgegeven door de Algemene Inspectie dienst, waarop de volgende gegevens moeten worden vermeld: de naam van de visser, de lettertekens en het nunmier van het vissersvaartuig, de plaats van de ha ven waar de vis werd aangeland, de hoe veelheid per vissoort, de datum van aan voer, de naam van de vervoerder en de datum van vervoer. De veilplicht geldt niet voor vis die de Rijkskeuringsdienst voor Vee en Vlees (R.V.V.) ongeschikt acht voor menselijke consumptie. Ook voor het vervoer en de verkoop van deze vis moet een geleide biljet door de RV.V. worden afgegeven. Vrijgesteld van de veilplicht zijn de diep vriestrawlers. Daarnaast kan de Minister ontheffing van de veilplicht verlenen aan een ondernemer die vis heeft aangeland bestemd voor een visverwerkingsbedrijf dat vóór 1 juli 1987 aan hem toebehoorde. Om de veilplicht op effectieve wijze te kunnen controleren is voor de visafslag de OUDDORP Wedvlucht Soissons, d.d. 4 juli 1987. In concours 185 duiven. Gelost 7.15 uur. N.N.O. wind. Joh. Grinwis: 1, 7, 9, 13, 18, 20; L. Dorsman: 2,3,4,5,6,8,10,14; A. Klijn: 11, 19, 36; H. Kleyn: 12, 16, 24,40, 43; K. Breen: 15, 23, 38; Comb. Kievit 17, 27, 31; C. M. Grinwis: 21, 29, 32; H. Grinwis: 22,28,34,35; Pijl-Verhage: 25, 39, 45; A. MeUssant: 26; Cees en Miep: 30, 37, 41; T. v. d. Bok: 33; J. v. d. Berg: 42; A. Venneman: 44; G. van 't Geloof: 46. De totale opbrengst van de onlangs in de gemeente Middelhamis gehouden Anjer- kollekte bedraagt 5.343,65. De opbrengst per woonkern is als volgt M'hamis/S'dijk3.412,50 Nieuwe Tonge1.061,50 Stad a.h. Haringvliet869,65 Totaal5.343,65 1/3 deel van dit bedrag wordt verdeeld over de verenigingen in de gemeente welke aktief hebben meegewerirt. Al vele jaren betreft dit de volgende vereni gingen: Middelhamis/Sommelsdijk: - Kon. Muziekver. „Sempre Crescendo" - Majorettenkorps „De Somi Girls" - Maimenkoor „Ons Koor". Nieuwe Tonge: - Muziekvereniging „ApoUo" - Gemengde Zangvereniging „Apollo". Stad aan 't Haringvliet: - Zangvereniging „Soli Deo Gloria". 2/3 deel komt ten goede aan het Anjer fonds, dat financiële steun verleent aan verenigingen, stichtingen en andere orga nisaties ter bevordering van allerhande kulturele aktiviteiten. Ook in Middelhamis zijn/worden in dat kader door het Anjerfonds regelmatig fi nanciële bijdragen verstrekt. In zijn openingswoord ter gelegenheid van de Modelfeesten te Bminisse, van de feestelijke vergadering van de Mossel- kwekersvereniging heeft de voorzitter van deze vereniging W. Okkerse emstige kri tiek gespuid over het functioneren van de Krammersluizen. Hij noemde de bouw van het ingewikkelde sluizencomplex een onzalige besUssing. In de zomer moet een mosselkweker zijn produkt uit de Waddenzee naar Yerseke transporteren, dat transport vereist snel heid, maar die snelheid wordt afgeremd door de vele sluizen die men moet pas seren. De Krammersluizen hebben zich in de korte tijd van hun bestaan, al een uiterst slechte reputatie opgebouwd, gezien de uren die men soms moet wachten eer men geschut wordt. Het is een uiterst modem sluizencom plex geworden, maar met middeleeuws effect als men er gebmik van moet maken. Schuttijden die soms uren duren, als ge volg van defecte computers. Een delegatie van vissers is al op de sluizen geweest, het sluispersoneel treft in deze veelal geen schuld, maar wel wat Okkerse noemde een lustobject voor tech neuten, maar een uiterst kwetsbaar mis baksel, scheepvaartonvriendelijk. Helaas, we zullen er mee moeten leven, maar hij deed een beroep op het Tweede Kamerlid H. Eversdijk, die ook nog voor zitter is van de afd. Schuttevaer De Be- velanden, om ook als zodanig de kat de bel aan te binden om zo mogelijk verbetering te krijgen en b. v. constant met twee kolken te schutten en de jachtsluizen geschikt te maken voor kleine binnenschepen en vis sersvaartuigen, dat kan de wachttijden bekorten. Eversdijk zegde zulks toe en P. Boogert, voorzitter van de mosselkwekers in Yer seke betuigde adhaesie aan de woorden van Okkerse. Dat deden ook Joh. van den Bos als Zevibel-voorzitter en tenslotte ook Eversdijk zelf verphchting opgenomen om per week per vissersvaartuig de geveilde hoeveelheid vis op een daartoe beschikbaar gesteld formulier aan het ministerie van land bouw en visserij af te geven. Op woensdag 29 juli zal de derde zomer zangdlenst gehouden worden in de Ned. Hervormde Kerk te Goedereede. De avond begint om half acht Er zal een meditatie gehouden worden door ds. V. d. Worp uit Dussen. Deze avond zal er veel samenzang zijn en orgel spel. Mevrouw van Koppen zal de decla matie verzorgen. Na afloop kunt u een kopje koffie drinken in het verenigings gebouw „de Ark". Daar is ook een boeken- tafel waar u boeken kunt kopen tb.v. het restauratiefonds. Komt u ook? „Ik bad om dit kind, en de HEERE heeft my mijn bede gegeven, die ik van Hem gebeden ^eb". (1 Samuel 127) Moeder Hanna staat met haar Samuel voor de oude priester Eli. Opnieuw is ze in het heiligdom te Silo. Onvergetelijk is het vorige bezoek, nu enkele jaren geleden. Een vleug van het verdriet van toen klinkt nog in haar woorden door Och, mijn heer, ik ben die vrouw, die hier bij u stond, om de HEERE te bidden. Ik bad om dit kind. Het zijn moeilijke jaren voor Haima ge weest Ondanks het verlangen van haar hart is ze kinderloos gebleven. De andere vrouw van Elkana ontving de kinderzegen wèl. Hard staat het tegenover elkaar Peniima nu had kinderen, maar Hanna had geen kinderen (vs. 2). Wat een verdriet Die ene keer werd het haar te erg. Het was op één van de hoge feesten van Israël. Elkana is met zijn gezin naar Silo gegaan. En aan de offermaaltijd zat het hele gezin aan. Elkana is met zijn gezin naar Silo gegaan. En aan de offer maaltijd zat het hele gezin aan. Elkana, Peninna met haar kinderschaar en Haima.... alleen. Een reden voor Peniima om Haima de ogen uit te steken. Ze is de tempel in gevlucht, en daar heeft ze haar hart uitgestort voor het aangezicht van de Heere. Zij bad tot de HEERE en weende zeer. (vs. 10). Ze heeft gesmeekt om een kind, een zoon. Mét de belofte dat hij de HEERE zal worden toegewijd. Een wereld van verdriet kan er liggen achter het ontvangen of niet-ontvangen van de kinderzegen. Wat een verdriet als de kinderzegen uit blijft Wat een zorg kan er zijn in de tijd van verwachten. Wat een moeite kan er komen, als kleine kinderen groot worden. De zonde heeft zijn diepe sporen getrokken in huwelijk en gezin. Er zijn zoveel huwelijken waar juist hier een stil verdriet gedragen wordt En soms blijft het niet stil. Die ene dag kan Hanna het niet meer uithouden. Ze vlucht de tempel in, en ze stort de nood van haar hart uit voor de HEERE. Daarin is Hanna ons tot voorbeeld. Daar in wijst ze ons de weg. Juist ook hier mogen we het verwachten van de HEERE. Er is een God in de hemel, Die genoemd wordt Hoorder der gebeden. David bevestigt het Vertrouw op Hem te allen tijd, o gij volk. Stort uw hart uit voor Zijn aangezicht (Ps. 62). Uitstorten, dat wil zeggen: leeggicten, zoals een emmer water wordt leeggegoten. Verwacht het zo helemaal en radikaal van de HEERE. Houdt aan in het gebed, houdt moed voor uw kind, uw zorgenkind. De HEERE is God, Die wond'ren doet op wond'ren horen. Haima mag nu voor Eli zeggen: Ik bad om dit kind, en de HEERE heeft mij mijn bede gegeven. Ze wijst ons op de HEERE. Ook als de HEERE in ons huwelijk een andere weg gaat Als onze bede niet zó wordt verhoord als bij Hanna. Om het in Zijn Goddelijke handen neer te leggen en het daar te laten. Samuel is een kind van het gebed. Zijn onze kinderen dat ook? De tijd waarin wij leven ademt een heel andere sfeer. Een geest van onafhankelijk heid, van zelfbeslissen ademen wij aller wegen in. Wij weten het krijgen van kin deren wel te voorkomen. En als in ons schema de tijd gekomen is, dan weten wij het nemen van kinderen wel te plannen. Deze geest van de tijd trekt ook door de gemeente via de media en bladen die ook in onze krantebakken liggen, helaas. De Bijbel zegt Ken Hem in al uw wegen. Geldt dat ook niet in vragen rond gezins vorming? Ten laatste is het de HEERE Die de baarmoeder opent en de baar moeder sluit Tere zaken zij dit Des te meer nood zakelijk om hierin onze afhankelijkheid te beleven. Hebt gij ook hierin geloof? (wijlen ds. G. Boer). Het geloof kan niet buiten de wil en de gunst van de HEERE leven. Dat leert ons ook afhankelijkheid als er uiteindelijk geen kinderen worden ont vangen. Om dan scherp op te letten welke tak de HEERE dan voor ons heeft weg gelegd. Onze kinderen mogen kinderen van gebed zijn. Voor de geboorte al, en levenslang. Welke vader of moeder kan ze loslaten? Zelfs als ze het huis uitgaan en ook als ze van de HEERE en Zijn dienst niet willen weten.... Zullen we dan niet eens te meer ons hart uitstorten voor Gods aangezicht? Ik leg de namen van mijn kind'ren in Uw handen. Samuel is voor Hanna het levend bewijs van Gods gunst over haar. Lange tijd heeft ze om dit kind gebeden en de HEERE heeft haar deze bede gegeven.' Veel langer nog is er gebeden om HET Kind, de Heere Jezus. Het hele Oude Verbond is er gesmeekt om Zijn komst Voor eens en altijd heeft de HEERE in hem betoond dat Hij een horend en een verhorend God is. Als er in ons leven twijfel is en aanvechting, een zwaar kruis, zonde die ons benauwt, dan mogen wij pleiten op dit Kind, Gods eigen Kind, de Heere Jezus Christus. Samuel betekent de HEERE hoort De vervulling van deze belofte vinden we in Hem, Wiens naam is Zaligmaker van zon daren. K. van Meijercn Verslag van de tot nu toe gehouden aktie Tot nu toe zijn het de kinderen geweest die het leeuwendeel van de tot dusver behaalde opbrengst bijeen hebben ge bracht. Zij startten hun akties met het loslaten van honderden ballonnen waar mee ze meer dan 800 gulden bijeen brach ten, een goed begin. Nog veel meer bracht de sponsorloop op die op het terrein van Heraesseroord werd gehouden. Daarvoor hadden zich 199 kinderen opgegeven en door hun door zettingsvermogen, omdat het om zo'n goed doel ging, bracht die loop meer dan 12.600 gulden op; een grootse prestatie! Veel dank dus aan deze enthousiaste kinderen. Toen een van de kinderen tij dens de loop werd gevraagd of het na 20 km nog niet genoeg was zei hij spontaan „Nee", „het is ter bestrijding van een ziekte die ik niet meer kan krijgen en dus mag er geen kind meer zijn op de aarde die het wel krijgt, ik loop door". De Havendag bracht een bedrag op van 3000 gulden waarbij gerekend een gift van een jubilerend bedrijf. De wijnverkoop gaat door, hetgeen geen wonder is want de kwaliteit is prima, beter dan Cótes du Rhone en voller van smaak. Wat nog aandacht behoeft is het boekje dat de club uitgeeft, geschreven door mevr. D. Schippers-Vaarzon Morel. Het bevat het verhaal over de opnames van de film „Op Hoop van Zegen" voorzien van fraaie foto's over het stadje Goedereede zoals het er rond de eeuwwisseling moet hebben uitgezien. Het is voor ons eiland zeker een Ustorisch boekje en het zou in geen enkel huisgezin mogen ontbreken, nog steeds te verkrijgen in boekwinkels en bibliotiieek voor 19,50. Alhoewel wij alle bedrijven hebben aan geschreven wachten wij nog nop vele giften, het enthousiasme van de kinderen zou daar ten voorbeeld moeten strekken en de belastingdienst stimuleert ook door de aftrekbaarheid van de inkomsten-be lasting van het gestorte bedrag. De Rabobank Middelhamis bracht ons al 500 gulden op, dit is een goed begin geweest doch wij wachten nog op de andere banken en winkels en bedrijven. Het Gironummer is 7339 tnv Polio de Wereld uit Bank 98.55.43.000 Middel hamis ook tnv Polio de Wereld uit Vergeet ons niet! VERVOLGVERHAAL doorDignate Robbertz - 48 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk Ze kan niet ophouden met snikken. Als ze wat tot bedaren komt en meent dat Teeuw naast haar staat, is het Maarten. Jongen, o, jongen! Ze pakt zijn handen en zijn gezicht en stieelt hem alsof hij nog Üein is. Waarom ben je met je verdriet niet naar mij gekomen? Is het zo zwaar voor je om te leven? Hij schudt zijn hoofd en bijt op zijn onderlip. 'k Heb Bas Valke de haven ingeslagen. Gisteravond al. De schout zoekt me. Kee heeft verteld dat Bas half dood ligt, maar dat is niet waar. Al zou ik het hem gunnen. Nee, hij wil zich niet laten kalmeren. Het ging weer over Trijntje. Tante Saar zal het toch kunnen begrijpen dat hij geen vuile praat over haar laat zeggen door die snotneus van een Bas? Kan hij het helpen dat hij van Trijn houdt? Altijd heeft hij van haar gehouden. Toen ze nog heel klein was, verlangde hij naar ook zo'n zusje. Later werd dat anders. Tante Saar weet toch wel hoe lief en mooi Trijn is. Is ze niet waard om voor te vechten? Maar nu moet hij weg. Morgen vroeg vertrekt er een koopvaarder. Flink bewapend. Hij heeft wel zin om met de Engelsen te bakkeleien. Maarten wrijft in zijn handen. Hij weet geen raad met zijn kracht. En als Trijn nog niet weet wat ze wil, dan is het beter om het zeegat uit te gaan. Eer er doden vallen. Want hij is voor dat meisje tot alles bereid. Op de zolder staat de kleerkist van zijn vader. Veel heeft hij niet mee te nemen. Maar wat er is moet in die kist Die wil bij zich hebben, als het laatste van thuis. Als hij dat zegt, trilt zijn stem een ogenblik. Zal de schout komen? vraagt Saartje angstig. Nee! Ze denken dat ik naar Middelburg gevlucht ben. Vanavond is het donker. De maan komt laat op. Van de Palingsti-aat naar de kade, waar het schip Ugt, is niet ver. Ik zal je brengen, zegt Saartje. Ze begrijpt van zichzelf niet hoe ze zo kalm kan zijn. Eén ding staat duidelijk voor haar. Maarten mag niet in handen van de schout vallen. Ze houdt de deur op slot tot Maarten gereed is. Het laatste brood geeft ze hem met een stuk gebakken spek. En telkens streelt ze even zijn arm of zijn schouder. Dit is de tweede die uitvaart, voor lang. Eerst Frans, nu Maarten. Ze heeft deze jongen niet zelf gedragen. Toch is hij een deel van haar. Een Naerebout. Aan de Oostinjevaarders durft ze niet denken. Maarten onder dat mige volk. De ziekten, die hij zal kunnen krijgen. De nood, die hij zal lijden. En het gevaar van de Engelsen. Een zoele regen leekt uit de stikdonkere hemel als ze dicht naast hem meeloopt De Palingstraat door, waar geen mens te zien is, naar de kade. Daar is veel geloop en flakkeren lantarens en fakkels op lange staken. Maarten loopt onzeker met de kist van zijn vader op zijn schouder. Halverwege de kade zet hij die even neer. Nu moet je temggaan. Bij de schepen is veel manvolk. Dag, tante Saar! Bedankt voor alles! Hij pakt haar hand. Ze ziet zijn bedroefde ogen en zijn mond, die trilt Dezelfde mond als die van Frans. Een Naerebout! Dag, Maarten! Ze moet op haar tenen staan om hem een kus te geven. Hij weert het niet af, maar beroert ook vluchtig haar wang. Zijn baard is mig. Het prikt op haar huid. Maarten is een man. Als hij alleen verder gaat, blijft ze staan tot hij verloren loopt tussen het gewemel bij de loopplank. Over het weggaan van Maarten vertelt ze alleen tegen Teeuw. De anderen zijn nog te klein om het te kunnen begrijpen. De eerste dagen verwacht ze de schout, die naar Maarten zal komen vragen. Maar die komt niet Slore Kee laat zich ook niet meer zien. Servaas komt wel. Over Maarten en over wat er met zijn zoon gebeurd is zegt hij niets. Saartje zwijgt ook. En dan gaat het leven weer gewoon veruer. Al heeft ze er nu twee, voor wie ze iedere avond lang en aandachtig blijft bidden. Op een nacht wordt Saartje voor het eerst sinds Frans weg is door een grote donkere angst overvallen. Ze loopt het bed uit en heen en weer door de kamer. Tegen de ochtend zit ze op een stoel met de sieraden, die ze van haar moeder erfde, in haar schoot Een zilveren speld en een smal gouden ringetje heeft ze al naar de lommerd gebracht Van de twee wollen doeken met franjes heeft ze er een paar dagen geleden één gebracht Nu is er nog een ketting en een speld en een bijbel met een zilveren sluiting. Wat betekenen die sieraden bij de lange vaart van Frans? Een vaart, die wanneer ten einde zal zijn? i De angst ligt als een steen op haar. Ze hoort haar hart bonzen. Ze zou de schemer willen doorbreken om daarachter te weten te komen waar Frans is. De schemer van weer een nieuwe dag. Het huis wordt te klein voor die angst. Heel de straat is te nauw en heel de stad. Alleen de zee is wijd, maar die zegt niets. Die spoelt af en aan, met tergende regelmaat Als Servaas Valke aan de achterdeur rammelt, vliegt ze overeind. Ik zag een pitje branden. Ik dacht dan breng ik dadelijk de vis. Vannacht ben ik emit geweest Mooie schol, Saar. Ze staart hem aan of hij geen levend mens is. Is er wat? vraagt hij vriendelijk. Kon je niet slapen, meid? En Servaas, die voor zichzelf nooit een besluit kan nemen, neemt dat nu voor Saartje. Kleedje aan! 't Zal een mooie dag worden. Ga naar Middelburg en laat je niet afschepen. Je gelooft met mij toch wel dat die kerels weten waar hun schip is? Over Frans zullen ze zich minder zorgen maken, maar wel over hun kapitaal. Hij lacht minachtend en zet de vismand op de tafel, zoals hij dat thuis gewend is. Ik wil wel met je meegaan. Da's niet nodig. Ineens heeft ze weer moed. Nu ze iets kan doen. Je vraagt in ieder geval om he tioon, dat je man toekomt, raadt Servaas aan. Tot Texel is alles goed gegaan, dat hebben ze zelf gezegd. Dèt loon kunnen ze uitbetalen. En je blijft zitten tot je over Frans wat weet Als ze zelf iets weten.... wil Saartje toch nog zeggen. Maar Servaas zwaait haar twijfel weg. Wat zou het! Natuurlijk weten ze het Ze zijn alleen te lamlendig om het jou te berichten. Vanavond kom ik nog horen hoe het staat Er is iets vrolijks aan hem als hij over de straat stapt Op zijn wijze heeft hij nu toch ook iets voor Frans gedaan. Teeuw knikt alleen als hij hoort waar zijn moeder naar toe wil. Ze wacht niet tot Sletje wakker is. Servaas heeft gelijk. Het wordt een mooie dag. Met een stralende zon en een lichte hemel. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1987 | | pagina 5