EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Overweldigende belangstelling voor lomperen bij de boer Overdenking Visiör goed MAN TE ROER uit de Heilige Schrift te Ouddorp Huwbare Poolse boerendochters Zomeravondzang II in Ouddorp HET "^KIJKVENSTER Expositie Rini Leefsma-Nagtegaal in Gereformeerde Kerlc 2e Blad VRUDAG 10 JULI 1987 No. 5612 blik op kerk "^P en samenleving Lj - Aktie tegen porno - Symptoombestrüding? De voormalige E.O.-direkteur Dorenbos, thans voorzitter van de evangelische be weging Rainbow, is een aktie gestart tegen pornografie. De direkte aanleiding daar toe waren de schokkende gebeurtenissen in Oude Pekela, dat in de publiciteit kwam doordat een aantal kinderen sexueel was misbruikt. Nu is het de vraag of deze zaak de omvang had die men in eerste instantie had aan genomen. Later werd gesproken over een voorbeeld van massa-psychose: de ver beelding van de kinderen en de veront rusting van de ouders zouden de zaak nogal hebben opgeklopt Het staat niet aan óns te beoordelen hoeveel kinderen werkelijk zijn misbruikt. Al zou het er maar één zijn geweest, dan is het nog één te veel. En dat er alle reden is om maatregelen te nemen tegen de verre gaande verloedering van ons volk, staat als een paal boven water. Als startpunt voor zijn aktie had Doren bos de gemeente Veenendaal uitgekozen. Hij zou daar alle poniografische lektuur opkopen en vervolgens de hele troep in het openbaar verbranden. Maar daar heeft de burgemeester een stokje voor gestoken. Er mag in de bebouwde kom van een ge meente geen vuurtje worden gestookt. Dorenbos vond toen een alternatief: hij kocht een aantal bladen op allemaal, dat kon Bruintje blijkbaar niet trekken! om ze vervolgens in snippers te scheuren en mee te geven met de vuilniswagen. De burgemeester van Veenendaal was nogal gepikeerd dat Dorenbos uitgere kend zijn gemeente had uitgekozen voor zijn aktie. Alsof zo'n kerkse gemeente de kroon spant wat de vunzigheid betreft.... Maar Dorenbos was geschrokken van het aantal winkels in Veenendaal waar deze troep te koop is.... Het is natuurlijk allemaal goed bedoeld en toch heb ik mijn vragen bij dit soort akties. De media hebben zich meteen op Doren bos gestort en er is in kranten en tijd schriften al behoorlijk de draak gestoken met het voorgenomen plan. Maakt dat het middel niet erger dan de kwaal? Boven dien, is wat de heer Dorenbos doet, geen symptoombestrijding? Na Veenendaal zou Spakenburg aan de beurt zijn wéér zo'n gemeente met nog een bloeiend kerkelijk leven! en dan zullen er nog wel andere volgen. Maar help je zo de porno de wereld uit? In Efeze was ook eens een grote boeken- brand. Zij die aan zwarte kunst hadden gedaan en tot bekering waren gekomen brachten de toverboeken bijeen en stook ten er een vuurtje van (zie Hand. 19 19- 20). Maar daar was het een gevolg van bekering en van vernieuwing van het le ven. Als het echter maar een demonstratie is, dan zijn we bezig zoals de wereld bezig is. En wat is het dan anders dan een demonstratie van eigengerechtigheid? Waarnemer Minister opent nieuw kantoor Stichting Vrije Recreatie Ondanks dat het slechte begin van zomer 1987 veel toeristen heeft doen besluiten hun valcantie in zonniger streken door te brengen, lijkt 1987 weer een recordjaar te worden voor de Stichting Vrüe Recreatie, S.V.R. Vanuit de kantoorcaravan te Meer kerk wordt melding gemaakt van wéér meer aanvragen voor een plelije by de boer. Het vele, daaraan gepaard gaande werk noopte de SVR uit te zien naar een ruimer onderkomen. In een speciale feesteditie van het half jaarlijks informatiebulletin maakt de SVR bekend, dat de stichting een nieuw kantoor aan het bouwen is, dat op vrijdag 28 augustus tussen 18.00 en 19.00 uur officieel zal worden geopend door Ir. G. J. M. Braks, Minister van Landbouw en Visserü, tevens verantwoordelijk voor het recreatiebeleid. Met een handvol deelnemers (kampeer- boeren) en een honderdtal donateurs (kampeerders) begon 17 jaar geleden het stichtingswerk in de huiskamer van de boerderij. Door de enorme toeloop van deelnemers en donateurs bleek deze ruim te al snel ontoereikend en, passend bij de vorm van recreatie die de SVR biedt, werd een toercaravan als kantoorruimte inge richt Later werd deze vervangen door een grote stacaravan, die inmiddels ook al te klein is geworden. Stormachtige ontwikkeling en groei Anno 1987 staan bij de SVR circa twaalfhonderd kampeerboeren en ruim twintigduizend donateurgezinnen inge schreven en de verwachting is, dat deze stormachtige ontwikkeling zich in de ko mende jaren zal voortzetten. De SVR verwondert zich niet over deze overwel digende belangstelling, maar wijst op de rust, ruimte en betaalbaarheid van de S VR-minicampings. „En bovendien munt de S VR-kampeerboer uit door „goed gast heerschap" zegt de SVR. Hoewel mes In de jaren zeventig nog wat argwanend stond tegenover het kamperen by de boer, wordt deze vorm van recreatie in steeds breder kringen gewaardeerd. Zozeer zelfs, dat reeds tijdens de bouw van het nieuwe kantoor de toezegging voor het verrichten van de officiële openingshandeling werd ver kregen van Minister Braks die, de open- luchtr recreatie in z'n algemeenheid een warm hart toedraagt Onderzoek naar kampeer- mogelijkheden by de boer Het ideaal van de SVR „laat de boer - onder supervisie van de SVR - zélf be palen hoeveel kampeerders hij op z'n erf kan hebben" krijgt steeds meer gestalte. Het maximum van vijf kampeermiddelen per boerenerf lijkt snel verleden tijd te worden, getuige de op stapel staande Wet op de Openluchtrecreatie. En met die wet voor de deur wordt momenteel door de Landbouwuniversiteit te Wageningen een onderzoek verricht naar de kampeer- mogelijkheden bij de boer en de erva ringen en motieven van zowel onder- nemersals kampeerders. De SVR geeft aan dit onderzoek haar volledige mede werking, „wij durven de confrontatie met andere organisaties die zich ook op dit terrein bewegen gerust aan" aldus de SVR. Zelfs internationaal is het streven van de SVR bekend; er zijn zelfs enkele SVR- minicampings in België en Frankrijk. On langs bracht het Franse Ministerie voor Vanaf zaterdag 11 juli tot en met 21 augustus kunt u in de Gereformeerde Kerk van Ouddorp genieten van prachtige kleurtekeningen, etsen en poppen van de kunstenares Rini Leefsma-Nagtegaal. Zij droomt met het penseel van de vrije natuur, waarin een enkel mensenkind om ringd wordt door vele dieren. Haar bos sen, bergen en rotsen krioelen van grote en kleine beesten die stuk voor stuk ver rassend zijn weergegeven. Het is allemaal heel teer, heel stil, heel sprookjesachtig in de fantasiewereld van deze kunstenares. Ook in haar poppen komt deze sprookjes sfeer tot uitdrukking. Rini Leefsma-Nag tegaal heeft een degelijke opleiding gehad aan de Koninklijke Akademie in Den Haag. Die vakkeimis gebruikt zij nu om uitersten aan gevoeligheid en fantasie met een heel fijn penseel op papier in vormen om te zetten. Deze tentoonstelling wordt georgani seerd door de Werkgroep Missionaire Gemeente van de Gereformeerde Kerk te Ouddorp in het kader van het projekt „Welkom in een Open Kerk". Ook voorgaande jaren zijn talloze men sen op zomaar een doordeweekse dag over de drempel van ons kerkgebouw gestapt om te genieten van een interes sante tentoonstelling. De kerk is te vinden aan het grote parkeerterrein Dorpstienden in het cen trum van Ouddorp en dagelijks geopend (behalve zondags) van 10 tot 12 uur en bovendien op maandag-, dinsdag-, don derdag-, en vrijdagavond van 19 tot 21 uur. U zult worden ontvangen met koffie en tevens staat er een ruim gesorteerde lees tafel voor u klaar. Kosten: UW GIFT. Toerisme een bezoek aan diverse SVR- kampeerboeren om zich op de hoogte te stellen van het kamperen bij de boer in Nederland. Natuurlijk stond ook een be zoek aan het kantoor van de overkoepe lende SVR op het programma. Trots, maar tóch.... De SVR is er trots op, dat er bij de Overheid steeds meer begrip komt voor het kamperen bij de boer. Tóch spreekt zij haar verontrusting uit over de prijsop drijving van overheidswege, onder meer door de instelling van toeristenbelasting. „Wij worden op deze manier gedwongen te fungeren als belasting-inner bij onze vrienden" vindt de SVR. Open huis Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe kantoor houdt de SVR vrijdag 28 en zaterdag 29 augustus voor haar deel nemers/donateurs „open huis" met één nacht gratis kamperen te Meerkerk. Wie meer wil weten over dit open huis of over het kamperen bij de boer kan zich wenden tot de Stichting Vrije Recreatie, Broekseweg 77, 4231 VD Meerkerk, telefoon 01837 - 2741, 2742, 2743. 2 Kronieken 33, vers 12,13 en 16: „En als hij hem benauwde, bad hij het aangezicht des Heeren, zijns Gods, emstiglijk aan, en verne derde zich zeer voor het aangezicht van de God zijner vaderen, en bad Hem, en Hij liet zich van hem ver bidden, en hoorde zijn smeking, en Hij bracht hem weder te Jeru zalem, in zijn koninkrijk. Toen erkende Manasse, dat de Heere God is. En hij richtte het altaar des Heeren toe, en offerde daarop dankofferen en lofofferen, en zeide totJuda dat zij de Heere, de God Israels, dienen zouden Als de Heere Jezus de waarheid heeft uitgesproken, dat een rijke zwaarlijk kan zalig worden, vragen de discipelen even later aan hem, wie dan wel zalig kan worden. „Wie kan dan zalig worden?" En dan antwoordt Jezus: „wat onmogelijk is voor de mensen, dat is mogelijk bij God, alle dingen zijn mogelijk bij God". Heb ben wij reeds met dat woord gewerkt? Maakte het mij werkzaam voor Gods troon? Zijn we reeds met wat nu in ons leven onmogelijk is bij de Heere terecht gekomen en hebben we 't ronduit erkend en gevraagd: „Heere, in de hemel, dit wat ik U nu zeg en belijd, is voor mij een ormiogelijk ding, dat zal eeuwig zo blijven, indien U het niet verhoedt, maar.spreek alleen een woord, ja grijp zelf nu in, en het zal anders zijn? Daar is toch alle grond voor om alzo tot God te spreken, want wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God. Dat zie je ook in deze geschiedenis van 2 Kronieken 3 3Het gaat in dit hoofdstuk over Manasse, koning van Juda. Een wel zeer ongunstig oordeel moet over hem worden geveld; na de opsomming van enkele gruweldaden (het bouwen der hoogten en het oprichten van heidense altaren in het huis des Heeren) moet de geschiedschrijver in vs. 9 vermelden dat Manasse Juda en Jeruzalem doet dwalen, ja zelfs zo erg, dat zij erger deden dan de heidenen, die de Heere voor het aan gezicht der kinderen Israels verdelgd had! Manasse doet dus „naar de gruwel der heidenen", ja zelfs erger. Waarom erger nog? Omdat Manasse beter wist omdat hij het Ucht der openbaring had, omdat hij koning van Juda was en te Jeruzalem resideerde. Daarom! Juda is het land waar Gods oog nog op geslagen was. Over Israël, het tienstam- menrijk niet meer, dat was in de vergetel heid geraakt, maar over Juda, het twee- stammenrijk was Zijn zorg nog wel uit gestrekt' EN verder stond zijn troon ook te Jeruzalem, waarvan de Heere Zelf had gezegd: „Te Jeruzalem zal Ik Mijn naam zetten", daar zet Ik Mijn dienst in, daar laat Ik de tempel bouwen in Mijn voor ziening bestel, daar zal een volk zijn dat van harte willig en bereid is om Mijn wetten te bepeinzen en te doen. Daar wil Ik wonen en aldaar Mij openbaren. Manasse is koning van Juda en Manasse regeert te Jeruzalem en bovendien is Ma nasse de zoon van Hizldal En nu kuimen we weten wie Hizkia is. Geen koning die deed wat kwaad was in de ogen des Heeren (gelijk velen voor hem en na hem) maar een koning die de Heere juist vrees de en hef had. Hij deed juist „dat recht was in de ogen des Heeren, naar alles wat zijn vader David gedaan had". En dan komt het hierop neer dat terwijl bij Hizkia de deuren van Gods Huis opengaan, ze bij Manasse juist dichtgaan; Hizkia riep de priesters en de levieten op zich tot de dienst Godis te heiligen, en Manasse ont heiligt de dienst van God. Terwijl Hizkia zijn eigen zonden en de zonden van zijn volkbeüjdt gaat Manasse zijn volk juist in de zonden voor. Hizkia neemt zich in zijn hart voor een verbond te maken met de Heere, de God Israels, Manasse heeft zich verpand aan de afgoden. Kortom: is Hizkia de man van het herstel van de dienst des Heeren, Manasse is de ver antwoordelijke figuur voor het proces van uitholling van diezelfde dienst We mogen gevoegelijk aannemen dat Hizkia ook zijn zoon Manasse is voor gegaan in de vreze des Heeren. En ziehier wat er van deze terechtkomt! Dat kan gebeuren. Dat je van alles doet om je kinderen de rechte weg te wijzen; dat je getrouw bent aan de belofte bij de Doop afgelegd om hen te onderwijzen en te doen onderwijzen, en dat zij toch eemnaal groot geworden zijnde God en Zijn dienst vaarwel zeggen en zich in en aan de wereld overgeven. Hoe komt dat toch? Waarom wordt die wet Gods verlaten en in Zijn rechten niet gewandeld? Wel: er is zoveel te koop en te zien en te doen. De wereld is er en ze is groot en de boze is er en het eigen hart is er, waarvan de H.C. zegt dat het onbekwaam is tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. En dan zijn alle voorwaarden er om af te wijken van de levende God, een onheilige te worden gelijk Ezau en een goddeloze gelijk Manasse; om het geloof der vaderen vaarwel te zeggen als zijnde ouderwets en de Bijbel dicht te laten als zijnde uit de tijd en de dienst van God op te geven als zijnde van geen belang. Dat kan, dat zie je ook hier, in dit hoofdstuk; je kunt je hoofd in de wind gooien, je kunt stug gelijk een paard weerstreven. Je kunt gedoopt zijn in Mozes, in de wolk en in de zee, geestelijke spijs gegeten en geestelijke dreink gedron ken hebben, en dan later, op een bepaald punt aangekomen zijnde, jezelf de ruimte gaan geven, de teugels vieren. En dan kun je 't nog met redenen omkleden ook: „ik ben tenminste eerlijk, en ik ga niet naar de kerk waar ik ook niet wijzer wordt En: ik kom er teimiinste voor uit wie ik ben". Is dat mijn gevoelen? Voel ik me een flinke vent? En een zelfstandige jonge vrouw? Gevoel ik dat ik eerlijk ben in eigen oog? Weet je wat God zegt van die z.g.n. eerlijkheid? Hij zegt „de Weg die je verkiest en het pad waar je op wandelt zijn wegen des doods en het einde daarvan is het verderf! DatzegtHij. Hij zegt „wie z'n nek verhardt zal schielijk verbroken worden". Hij zegt echter ook nog, mijn zoon en mijn dochter: „wordt wijs en geef Mij uw hart' Dét maken we op uit het vervolg van deze geschiedenis, zoals Kronieken ze belicht. Wat moetje nu aan, meteen man als deze? Met Manasse? Moet hij verder leven en regeren? Heeft hij dat recht wel? Moet hij genoemd worden in de geslachtslijst van de grote Davidszoon? Moet uit hem ko men die een Leidsman zal zijn in Israël? Wat moeten we aan met deze albederver? Met deze schandvlek? Waakt God dan niet meer over Zijn eer? Zal de rechter der ganse aarde geen recht doen? Er is toch een „uiterste" bij de Heere, gelijk die er was in de dagen van Sodom en Gomorra en als je nu naar dat uiterste gedaan hebt, moet dan diens naam, de naam van Ma nasse, niet voorgoed uitgedelgd worden van de aarde? Ja, is het nog wel behoorlijk dat hij leve? Wat zullen wij ervan zeggen? Nu, dat is het volgende: „Mijn wegen -- zegt God zijn niet uyif wegen, en Mijn gedachten zijn niet uw gedachten. Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten hoger dan uw ge dachten". U kent die tekst? Wel: in het vervolg wordt ze toegelicht Dat God anders is en anders doet dan wij, dat lees je hier. Ja, God is wel rechtvaardig(zoals de H.C. zegt), maar Hij is ook bamihartig, en Hij heeft geen lust in de dood van de godde loze. En dat ziet Hij hier aankomen, als Hijzelf niet genadig ingrijpt, tussenbeide komt, dan zal de weg ook van Manasse vergaan. Want Hij kent de weg der recht vaardigen, maar de weg der goddelozen zal vergaan. En omdat deze God nu ook barmhartig is, lees je: „Daarom bracht de Heere over hen de krijgsoversten, die de koning van Assyrië had, die Manasse gevangen na men onder de doornen", (vers 11). Nee, er staat niet daarom bracht de Heere (zeg) de pest over hem, zodat hij stierf. Dat had ook gekund. En wie zou Hem dan be schuldigd kunnen hebben van onrecht? Als Manasse aan melaatsheid ten gronde zou zijn gegaan? Als zijn gedachtenis van de aarde zou zijn gegaan? Als zijn gedach tenis van de aarde zou zijn uitgeroeid? Maar dat staat er niet Nee, de Heere is nog lankmoedig over hem, niet willende dat hij verloren zou gaan, maar dat hij tot bekering zou komen. (D.V. volgende week afirondende over denking). Stad a.h. Haringvliet Joh. de Rijke Het bericht dat agrarische jongeren moeilijk een partner konden vinden omdat Nederlandse meisjes er niets voor voelden te gaan meewerken in het bedrijf, was voor mevrouw L. Snabel uit Arnhem, het ont dekken van een gat in de markt. Ze haakte er als directrice van eenbemiddelingsburo op in en verlegde haar aktiviteiten naar het Poolse platteland. Als het aan mevr. Snabel ligt, zal het eerste succes dat in september wordt geboekt het huwelijk tussen een Neder landse boer en een Poolse boerendochter zal worden voltrokken, nog door vele andere dergelijke huwelijken worden ge volgd. Partnergluck heet het evenement waarop de Arnhemse dame zich nu heeft geworpen en men kan via een cassette bandje kennis maken met de toekomstige partner. Als men zijn keuze heeft gemaakt, en ook verder per brief kontakten heeft gelegd kan de Nederlandse boerenzoon naar Po len reizen of hij kan zijn toekomstige bruid a raison van 250,- naar Nederland laten overkomen en op Schiphol beslissen bij de persoonlijke ontmoeting of de kennis making kans heeft in een huwelijk te eindigen. De tweede zangavond in het zomer- programma 1987 van de evenementen commissie van de Gereformeerde Kerk zal worden gehouden op woensdagavond 15 juli. Piet Westhoeve bespeelt het orgel, ter wijl Titia Dijkstra en Peter Wondergem het vocale gedeelte zullen verzorgen. Ook is er gelegenheid voor samenzang. De avond duurt ca. 1 uur en begint om 20.00 uur. De ingang van de Gereformeerde Kerk is aan de Dorpstienden. Toegangsprijs 2,50 voor volwassenen en 1,- voor kinderen. Na afloop is er een gratis kopje koffie. VERVOLGVERHAAL doorDignate Robbertz - 44 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk Wild ruw volk. Van alle markten thuis. Met begerige harten en handen. Voor Naerebout hebben ze meer respect dan voor de kapitein. Naerebout is niet bang voor hen. Hij durft midden in hun gezicht te zeggen wat hij meent Het is bekend dat de loods van Vlissingen nooit een stap achteruitgaat. Voor geen woedende kapiteins en ook niet voor het dreigende mes of de steenharde vuist van een opgewonden schepeling. Als Frans de scheepspapieren heeft ingezien, klimt hij weer aan dek en geeft zijn bevelen. De machtige zeilen worden gehesen en de ankers gehaald. Een triUing gaat door de geweldige romp, die nasiddert door de mannen. Koninklijk glijdt het schip van de rede. De wind is een goede gezel. De lucht blijft helder met nu en dan wat lichte bewolking. Als het eenmaal dag is en ze buiten de eilanden komen, blijft Naerebout niet al te dicht onder de wal. De Voorland zeilt snel en is goed bewapend. Hij zal niets roekeloos wagen, maar om als een koksmaatje vlak bij huis te blijven, is zijn aard niet. Als ze op een middag aan de horizon masten en zeilen zien verschijnen, komt de kapitein naar hem toe. Wat wordt dat loods? Niets, kapitein. Zo ver wagen de Britten zich niet Tegen de avond zijn de schepen weer uit het zicht verdwenen. Ik wou toch dat jij mee kon, loods. Straks moeten we dwars door die linies. Die van Texel gaan mee, antwoordt Naerebout Bovendien gaat het in konvooi. Dat is het juist meent de kapitein. Je kunt beter alleen varen met hun vlag in top. Dan denken ze met een vriend te doen te hebben. Naerebout haalt ietwat minachtend zijn schouders op. Praat van melkmuilen, bromt hij. Voor ze bij Texel komen, laat de wind zich niet meer zien. Naerebout is er zeker van dat de Engelsen op de hoogte zijn van het te vormen konvooi. De zeilen die ze zagen zijn de voorlopers, die het terrein verkennen. Maar hij zwijgt en blijft nog op de Texelse rede, tot alles gereed is voor de afvaart naar de Oost Het geleide bestaat uit een sterk gewapend oorlogs fregat De gezagvoerder daarvan heeft een smal gezicht met een dunne mond en sluwe ogen. Hij is zeer vriendelijk voor de koopvaardijkapiteins. Ook met Naerebout maakt hij een praatje. En toch vertrouw ik hem niet denkt Frans. Sinds de stadhouder in Enge land is en Frankrijk openlijk de oorlog verklaarde zijn er, vooral onder de zeelui, verscheidenen, die de zijde van Engeland gekozen hebben. Onder de Hollandse vlag uitvarend, spelen zij de schepen met lading en bemanning in handen der Engelsen. Als het konvooi eindelijk zal vertrekken, willen twee Texelse loodsen de Voorland door het Schulpegat, een nauw vaarwater tussen de banken, in open zee brengen. Naerebout waarschuwt voor de diepgang van het schip. Maar hoe zou die Zeeuw het beter weten dan de Texelnaren zelf? Als het schip aan de grond loopt wordt de toestand gevaarlijk. Bij eb bestaat er kans dat het zal breken. Bovendien mag het konvooi geen tijd verhezen. Welis waar zwerven de Engelse kapers overal, maar de gevaarlijkste plekken moeten toch bij nacht voorbij- gezeild worden. Het vastlopen van de Voorland, het voornaamste schip uit het konvooi, is een lelijk opont houd. Nu moet Naerebout helpen. De gezagvoerders verwachten wonderen van hem. De Texelse loodsen zijn nog aan boord als hij langs de touwladder boven komt Hij verwijt hun niets. Al is aan zijn donker gezicht wel te zien hoe ernstig hij hun fout neemt. Wat nu? vraagt de kapitein bezorf.d- De heren van de Compagnie zijn niet gemakkelijk als er iets verkeerds gaat. Er staat een sterke stroom in het Schulpegat en de vloed is al gekeerd. Over een paar uur zal het schip droog op de rug van de bank zitten. Wat nu? Er klinkt iets honends in de stem van Naerebout De hele bemanning met de kanoimen naar het achterdek, beveelt hij. Zolang de ebbe nog loopt kunnen we eraf. Zelf staat hij op het voordek. Bij het heffen van zijn hand rent de hele bemanning, de vier zware kanonnen met zich mee trekkend, naar voren. Even is er beweging in het schip. Nog eens, luidt het commando. Tot drie maal toe wordt de manoeuvre herhaald. Dan ligt de Voorland vrij in het water. Zonder averij. Blijf bij me, loods, zegt de kapitein. Hoe kan ik op die twee vertrouwen als het er straks om gaat? De Texelse loodsen wachten niet eens af tot ze weggestuurd worden. Ze gaan uit zichzelf. Ik heb niets te beslissen, weert Naerebout af. Alleen te gehoorzamen. De kapitein komt met zijii verzoek bij de heren van de Compagnie, die hun standplaats op Texel houden. Zij geven toestemming om in plaats van de eigen loods de Zeeuw mee te nemen. Met het fregat voorop vertrekt het konvooi dan onder een zwaarbewolkte hemel. De wind sniert snijdend door het want en fluit met hoge tonen. De zee is grauw. Nog maar even uit de wal is nergens meer een kustlijn te zien. Op een lange rij achter elkaar varen zij het fregat achtema. De Voor land als grootste en zwaarst bewapende schip achter aan. De eerste dag verloopt rustig. Ter hoogte van het Vrouwenzand klaart de hemel op en komen meteen de vijandelijke schepen in 't zicht. Zij wachten het konvooi op in het nauwste gedeelte van het vaarwater, tussen de Engelse en Franse kust. We moeten meer zuid aanhouden, kapitein, zegt Naerebout Achter het fregat aan varen we regel recht op het Vrouwenzand. De gevaarlijke brede bank, die zelfs bij laag water nauwelijks te onderscheiden is. Maar waar iedere schipper, die niet goed op de hoogte is, onherroepelijk op zal lopen. We kunnen toch niet anders dan de seinen van het fregat volgen, loods? Naerebout zwijgt Maar als het fregat volgens hem, verkeerd blijft seinen, weigert hij kortweg om nog te volgen. Weet watje doet loods. De kapitein is bezorgd. Hij ziet de kapers liggen en hij weet wat het lot is van een bemanning, die gevangen genomen wordt De Engelse gevangenissen zijn kil en vochtig en het kan lang duren voor de oorlog met Frankrijk besUst is. Naerebout spreidt de kaarten open en wijst de on diepten aan, waar het regelrecht op afgaat Voor zijn kennis moet de kapitein zwichten. Vaar dan zoals je denkt dat goed is, geeft hij toe. Maar alle gevolgen zijn voor jou, loods. Ik ben gewoon met alles te rekenen, is het kalme ^twoord. f^^^^^ vervolgd) 4c 4e de vogelkooi met de protesterende papegaai de clubfauteuils die meer dan een ons wegen de schemerlamp met die zware poot het ledikantje van de kleine Joost het ochtendblad van gisteren alle flessen uit de kelder ook de lege de jongens van flakkee expresse nemen echt alles mee als ze aan het verhuizen zijn flakkee expresse 01870-2188 middelharnis 01883-20016 hellevoetsluis 01110-3163 zierikzee Ltjnbaanpromenade 11 -A Stationsweg 1 6 MIDDELHARNIS OUDE TONGE ^.i^^.^.^.^^>^l^.^.,^^^>^lf.lf.l^^.^.^.^^l^^.^.l^^.^.^.)^^.^.^.>^l^J^^.l^^.^.>^^.l^^.^.^.^.^^l^)^^.l^lt.l^^.^.)^^.^.4^.)^^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1987 | | pagina 9