EIIIVI1DEI1-I1IEUW5
Overweldigende belangstelling
voor lomperen bij de boer
Overdenking
Visiör
goed
MAN
TE ROER
uit de
Heilige Schrift
te Ouddorp
Huwbare Poolse
boerendochters
Zomeravondzang II
in Ouddorp
HET
"^KIJKVENSTER
Expositie
Rini Leefsma-Nagtegaal
in Gereformeerde Kerlc
2e Blad
VRUDAG 10 JULI 1987
No. 5612
blik op kerk "^P
en samenleving Lj
- Aktie tegen porno
- Symptoombestrüding?
De voormalige E.O.-direkteur Dorenbos,
thans voorzitter van de evangelische be
weging Rainbow, is een aktie gestart tegen
pornografie. De direkte aanleiding daar
toe waren de schokkende gebeurtenissen
in Oude Pekela, dat in de publiciteit kwam
doordat een aantal kinderen sexueel was
misbruikt.
Nu is het de vraag of deze zaak de omvang
had die men in eerste instantie had aan
genomen. Later werd gesproken over een
voorbeeld van massa-psychose: de ver
beelding van de kinderen en de veront
rusting van de ouders zouden de zaak
nogal hebben opgeklopt
Het staat niet aan óns te beoordelen
hoeveel kinderen werkelijk zijn misbruikt.
Al zou het er maar één zijn geweest, dan is
het nog één te veel. En dat er alle reden is
om maatregelen te nemen tegen de verre
gaande verloedering van ons volk, staat
als een paal boven water.
Als startpunt voor zijn aktie had Doren
bos de gemeente Veenendaal uitgekozen.
Hij zou daar alle poniografische lektuur
opkopen en vervolgens de hele troep in het
openbaar verbranden. Maar daar heeft de
burgemeester een stokje voor gestoken. Er
mag in de bebouwde kom van een ge
meente geen vuurtje worden gestookt.
Dorenbos vond toen een alternatief: hij
kocht een aantal bladen op allemaal,
dat kon Bruintje blijkbaar niet trekken!
om ze vervolgens in snippers te scheuren
en mee te geven met de vuilniswagen.
De burgemeester van Veenendaal was
nogal gepikeerd dat Dorenbos uitgere
kend zijn gemeente had uitgekozen voor
zijn aktie. Alsof zo'n kerkse gemeente de
kroon spant wat de vunzigheid betreft....
Maar Dorenbos was geschrokken van het
aantal winkels in Veenendaal waar deze
troep te koop is....
Het is natuurlijk allemaal goed bedoeld en
toch heb ik mijn vragen bij dit soort akties.
De media hebben zich meteen op Doren
bos gestort en er is in kranten en tijd
schriften al behoorlijk de draak gestoken
met het voorgenomen plan. Maakt dat het
middel niet erger dan de kwaal? Boven
dien, is wat de heer Dorenbos doet, geen
symptoombestrijding?
Na Veenendaal zou Spakenburg aan de
beurt zijn wéér zo'n gemeente met nog
een bloeiend kerkelijk leven! en dan
zullen er nog wel andere volgen. Maar
help je zo de porno de wereld uit?
In Efeze was ook eens een grote boeken-
brand. Zij die aan zwarte kunst hadden
gedaan en tot bekering waren gekomen
brachten de toverboeken bijeen en stook
ten er een vuurtje van (zie Hand. 19 19-
20). Maar daar was het een gevolg van
bekering en van vernieuwing van het le
ven. Als het echter maar een demonstratie
is, dan zijn we bezig zoals de wereld bezig
is. En wat is het dan anders dan een
demonstratie van eigengerechtigheid?
Waarnemer
Minister opent nieuw kantoor Stichting Vrije Recreatie
Ondanks dat het slechte begin van
zomer 1987 veel toeristen heeft doen
besluiten hun valcantie in zonniger
streken door te brengen, lijkt 1987
weer een recordjaar te worden voor de
Stichting Vrüe Recreatie, S.V.R.
Vanuit de kantoorcaravan te Meer
kerk wordt melding gemaakt van wéér
meer aanvragen voor een plelije by de
boer. Het vele, daaraan gepaard
gaande werk noopte de SVR uit te
zien naar een ruimer onderkomen. In
een speciale feesteditie van het half
jaarlijks informatiebulletin maakt de
SVR bekend, dat de stichting een
nieuw kantoor aan het bouwen is, dat
op vrijdag 28 augustus tussen
18.00 en 19.00 uur officieel zal
worden geopend door Ir. G. J. M.
Braks, Minister van Landbouw en
Visserü, tevens verantwoordelijk voor
het recreatiebeleid.
Met een handvol deelnemers (kampeer-
boeren) en een honderdtal donateurs
(kampeerders) begon 17 jaar geleden het
stichtingswerk in de huiskamer van de
boerderij. Door de enorme toeloop van
deelnemers en donateurs bleek deze ruim
te al snel ontoereikend en, passend bij de
vorm van recreatie die de SVR biedt, werd
een toercaravan als kantoorruimte inge
richt Later werd deze vervangen door een
grote stacaravan, die inmiddels ook al te
klein is geworden.
Stormachtige ontwikkeling
en groei
Anno 1987 staan bij de SVR circa
twaalfhonderd kampeerboeren en ruim
twintigduizend donateurgezinnen inge
schreven en de verwachting is, dat deze
stormachtige ontwikkeling zich in de ko
mende jaren zal voortzetten. De SVR
verwondert zich niet over deze overwel
digende belangstelling, maar wijst op de
rust, ruimte en betaalbaarheid van de
S VR-minicampings. „En bovendien munt
de S VR-kampeerboer uit door „goed gast
heerschap" zegt de SVR.
Hoewel mes In de jaren zeventig nog
wat argwanend stond tegenover het
kamperen by de boer, wordt deze vorm
van recreatie in steeds breder kringen
gewaardeerd. Zozeer zelfs, dat reeds
tijdens de bouw van het nieuwe kantoor
de toezegging voor het verrichten van de
officiële openingshandeling werd ver
kregen van Minister Braks die, de open-
luchtr recreatie in z'n algemeenheid een
warm hart toedraagt
Onderzoek naar kampeer-
mogelijkheden by de boer
Het ideaal van de SVR „laat de boer -
onder supervisie van de SVR - zélf be
palen hoeveel kampeerders hij op z'n erf
kan hebben" krijgt steeds meer gestalte.
Het maximum van vijf kampeermiddelen
per boerenerf lijkt snel verleden tijd te
worden, getuige de op stapel staande Wet
op de Openluchtrecreatie. En met die wet
voor de deur wordt momenteel door de
Landbouwuniversiteit te Wageningen een
onderzoek verricht naar de kampeer-
mogelijkheden bij de boer en de erva
ringen en motieven van zowel onder-
nemersals kampeerders. De SVR geeft
aan dit onderzoek haar volledige mede
werking, „wij durven de confrontatie met
andere organisaties die zich ook op dit
terrein bewegen gerust aan" aldus de
SVR.
Zelfs internationaal is het streven van de
SVR bekend; er zijn zelfs enkele SVR-
minicampings in België en Frankrijk. On
langs bracht het Franse Ministerie voor
Vanaf zaterdag 11 juli tot en met 21
augustus kunt u in de Gereformeerde
Kerk van Ouddorp genieten van prachtige
kleurtekeningen, etsen en poppen van de
kunstenares Rini Leefsma-Nagtegaal.
Zij droomt met het penseel van de vrije
natuur, waarin een enkel mensenkind om
ringd wordt door vele dieren. Haar bos
sen, bergen en rotsen krioelen van grote en
kleine beesten die stuk voor stuk ver
rassend zijn weergegeven. Het is allemaal
heel teer, heel stil, heel sprookjesachtig in
de fantasiewereld van deze kunstenares.
Ook in haar poppen komt deze sprookjes
sfeer tot uitdrukking. Rini Leefsma-Nag
tegaal heeft een degelijke opleiding gehad
aan de Koninklijke Akademie in Den
Haag. Die vakkeimis gebruikt zij nu om
uitersten aan gevoeligheid en fantasie met
een heel fijn penseel op papier in vormen
om te zetten.
Deze tentoonstelling wordt georgani
seerd door de Werkgroep Missionaire
Gemeente van de Gereformeerde Kerk te
Ouddorp in het kader van het projekt
„Welkom in een Open Kerk".
Ook voorgaande jaren zijn talloze men
sen op zomaar een doordeweekse dag
over de drempel van ons kerkgebouw
gestapt om te genieten van een interes
sante tentoonstelling.
De kerk is te vinden aan het grote
parkeerterrein Dorpstienden in het cen
trum van Ouddorp en dagelijks geopend
(behalve zondags) van 10 tot 12 uur en
bovendien op maandag-, dinsdag-, don
derdag-, en vrijdagavond van 19 tot 21
uur.
U zult worden ontvangen met koffie en
tevens staat er een ruim gesorteerde lees
tafel voor u klaar. Kosten: UW GIFT.
Toerisme een bezoek aan diverse SVR-
kampeerboeren om zich op de hoogte te
stellen van het kamperen bij de boer in
Nederland. Natuurlijk stond ook een be
zoek aan het kantoor van de overkoepe
lende SVR op het programma.
Trots, maar tóch....
De SVR is er trots op, dat er bij de
Overheid steeds meer begrip komt voor
het kamperen bij de boer. Tóch spreekt zij
haar verontrusting uit over de prijsop
drijving van overheidswege, onder meer
door de instelling van toeristenbelasting.
„Wij worden op deze manier gedwongen
te fungeren als belasting-inner bij onze
vrienden" vindt de SVR.
Open huis
Ter gelegenheid van de opening van het
nieuwe kantoor houdt de SVR vrijdag 28
en zaterdag 29 augustus voor haar deel
nemers/donateurs „open huis" met één
nacht gratis kamperen te Meerkerk.
Wie meer wil weten over dit open huis of
over het kamperen bij de boer kan zich
wenden tot de Stichting Vrije Recreatie,
Broekseweg 77, 4231 VD Meerkerk,
telefoon 01837 - 2741, 2742, 2743.
2 Kronieken 33, vers 12,13 en 16:
„En als hij hem benauwde, bad hij
het aangezicht des Heeren, zijns
Gods, emstiglijk aan, en verne
derde zich zeer voor het aangezicht
van de God zijner vaderen, en bad
Hem, en Hij liet zich van hem ver
bidden, en hoorde zijn smeking, en
Hij bracht hem weder te Jeru
zalem, in zijn koninkrijk. Toen
erkende Manasse, dat de Heere
God is. En hij richtte het
altaar des Heeren toe, en offerde
daarop dankofferen en lofofferen,
en zeide totJuda dat zij de Heere,
de God Israels, dienen zouden
Als de Heere Jezus de waarheid heeft
uitgesproken, dat een rijke zwaarlijk kan
zalig worden, vragen de discipelen even
later aan hem, wie dan wel zalig kan
worden. „Wie kan dan zalig worden?" En
dan antwoordt Jezus: „wat onmogelijk is
voor de mensen, dat is mogelijk bij God,
alle dingen zijn mogelijk bij God". Heb
ben wij reeds met dat woord gewerkt?
Maakte het mij werkzaam voor Gods
troon? Zijn we reeds met wat nu in ons
leven onmogelijk is bij de Heere terecht
gekomen en hebben we 't ronduit erkend
en gevraagd: „Heere, in de hemel, dit wat
ik U nu zeg en belijd, is voor mij een
ormiogelijk ding, dat zal eeuwig zo blijven,
indien U het niet verhoedt, maar.spreek
alleen een woord, ja grijp zelf nu in, en het
zal anders zijn? Daar is toch alle grond
voor om alzo tot God te spreken, want wat
onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij
God.
Dat zie je ook in deze geschiedenis van
2 Kronieken 3 3Het gaat in dit hoofdstuk
over Manasse, koning van Juda. Een wel
zeer ongunstig oordeel moet over hem
worden geveld; na de opsomming van
enkele gruweldaden (het bouwen der
hoogten en het oprichten van heidense
altaren in het huis des Heeren) moet de
geschiedschrijver in vs. 9 vermelden dat
Manasse Juda en Jeruzalem doet dwalen,
ja zelfs zo erg, dat zij erger deden dan de
heidenen, die de Heere voor het aan
gezicht der kinderen Israels verdelgd had!
Manasse doet dus „naar de gruwel der
heidenen", ja zelfs erger. Waarom erger
nog? Omdat Manasse beter wist omdat
hij het Ucht der openbaring had, omdat hij
koning van Juda was en te Jeruzalem
resideerde. Daarom!
Juda is het land waar Gods oog nog op
geslagen was. Over Israël, het tienstam-
menrijk niet meer, dat was in de vergetel
heid geraakt, maar over Juda, het twee-
stammenrijk was Zijn zorg nog wel uit
gestrekt' EN verder stond zijn troon ook te
Jeruzalem, waarvan de Heere Zelf had
gezegd: „Te Jeruzalem zal Ik Mijn naam
zetten", daar zet Ik Mijn dienst in, daar
laat Ik de tempel bouwen in Mijn voor
ziening bestel, daar zal een volk zijn dat
van harte willig en bereid is om Mijn
wetten te bepeinzen en te doen. Daar wil
Ik wonen en aldaar Mij openbaren.
Manasse is koning van Juda en Manasse
regeert te Jeruzalem en bovendien is Ma
nasse de zoon van Hizldal En nu kuimen
we weten wie Hizkia is. Geen koning die
deed wat kwaad was in de ogen des
Heeren (gelijk velen voor hem en na hem)
maar een koning die de Heere juist vrees
de en hef had. Hij deed juist „dat recht was
in de ogen des Heeren, naar alles wat zijn
vader David gedaan had". En dan komt
het hierop neer dat terwijl bij Hizkia de
deuren van Gods Huis opengaan, ze bij
Manasse juist dichtgaan; Hizkia riep de
priesters en de levieten op zich tot de
dienst Godis te heiligen, en Manasse ont
heiligt de dienst van God. Terwijl Hizkia
zijn eigen zonden en de zonden van zijn
volkbeüjdt gaat Manasse zijn volk juist in
de zonden voor. Hizkia neemt zich in zijn
hart voor een verbond te maken met de
Heere, de God Israels, Manasse heeft
zich verpand aan de afgoden. Kortom: is
Hizkia de man van het herstel van de
dienst des Heeren, Manasse is de ver
antwoordelijke figuur voor het proces van
uitholling van diezelfde dienst
We mogen gevoegelijk aannemen dat
Hizkia ook zijn zoon Manasse is voor
gegaan in de vreze des Heeren. En ziehier
wat er van deze terechtkomt! Dat kan
gebeuren. Dat je van alles doet om je
kinderen de rechte weg te wijzen; dat je
getrouw bent aan de belofte bij de Doop
afgelegd om hen te onderwijzen en te doen
onderwijzen, en dat zij toch eemnaal
groot geworden zijnde God en Zijn
dienst vaarwel zeggen en zich in en aan de
wereld overgeven. Hoe komt dat toch?
Waarom wordt die wet Gods verlaten en
in Zijn rechten niet gewandeld?
Wel: er is zoveel te koop en te zien en te
doen. De wereld is er en ze is groot en de
boze is er en het eigen hart is er, waarvan
de H.C. zegt dat het onbekwaam is tot enig
goed en geneigd tot alle kwaad. En dan
zijn alle voorwaarden er om af te wijken
van de levende God, een onheilige te
worden gelijk Ezau en een goddeloze
gelijk Manasse; om het geloof der vaderen
vaarwel te zeggen als zijnde ouderwets en
de Bijbel dicht te laten als zijnde uit de tijd
en de dienst van God op te geven als zijnde
van geen belang. Dat kan, dat zie je ook
hier, in dit hoofdstuk; je kunt je hoofd in de
wind gooien, je kunt stug gelijk een paard
weerstreven. Je kunt gedoopt zijn in
Mozes, in de wolk en in de zee, geestelijke
spijs gegeten en geestelijke dreink gedron
ken hebben, en dan later, op een bepaald
punt aangekomen zijnde, jezelf de ruimte
gaan geven, de teugels vieren. En dan kun
je 't nog met redenen omkleden ook: „ik
ben tenminste eerlijk, en ik ga niet naar de
kerk waar ik ook niet wijzer wordt En: ik
kom er teimiinste voor uit wie ik ben". Is
dat mijn gevoelen? Voel ik me een flinke
vent? En een zelfstandige jonge vrouw?
Gevoel ik dat ik eerlijk ben in eigen oog?
Weet je wat God zegt van die z.g.n.
eerlijkheid? Hij zegt „de Weg die je
verkiest en het pad waar je op wandelt zijn
wegen des doods en het einde daarvan is
het verderf! DatzegtHij. Hij zegt „wie z'n
nek verhardt zal schielijk verbroken
worden".
Hij zegt echter ook nog, mijn zoon en mijn
dochter: „wordt wijs en geef Mij uw hart'
Dét maken we op uit het vervolg van deze
geschiedenis, zoals Kronieken ze belicht.
Wat moetje nu aan, meteen man als deze?
Met Manasse? Moet hij verder leven en
regeren? Heeft hij dat recht wel? Moet hij
genoemd worden in de geslachtslijst van
de grote Davidszoon? Moet uit hem ko
men die een Leidsman zal zijn in Israël?
Wat moeten we aan met deze albederver?
Met deze schandvlek? Waakt God dan
niet meer over Zijn eer? Zal de rechter der
ganse aarde geen recht doen? Er is toch
een „uiterste" bij de Heere, gelijk die er
was in de dagen van Sodom en Gomorra
en als je nu naar dat uiterste gedaan hebt,
moet dan diens naam, de naam van Ma
nasse, niet voorgoed uitgedelgd worden
van de aarde? Ja, is het nog wel behoorlijk
dat hij leve? Wat zullen wij ervan zeggen?
Nu, dat is het volgende: „Mijn wegen --
zegt God zijn niet uyif wegen, en Mijn
gedachten zijn niet uw gedachten. Want
gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde,
alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen,
en Mijn gedachten hoger dan uw ge
dachten".
U kent die tekst? Wel: in het vervolg wordt
ze toegelicht Dat God anders is en anders
doet dan wij, dat lees je hier.
Ja, God is wel rechtvaardig(zoals de H.C.
zegt), maar Hij is ook bamihartig, en Hij
heeft geen lust in de dood van de godde
loze. En dat ziet Hij hier aankomen, als
Hijzelf niet genadig ingrijpt, tussenbeide
komt, dan zal de weg ook van Manasse
vergaan. Want Hij kent de weg der recht
vaardigen, maar de weg der goddelozen
zal vergaan.
En omdat deze God nu ook barmhartig is,
lees je: „Daarom bracht de Heere over
hen de krijgsoversten, die de koning van
Assyrië had, die Manasse gevangen na
men onder de doornen", (vers 11). Nee, er
staat niet daarom bracht de Heere (zeg)
de pest over hem, zodat hij stierf. Dat had
ook gekund. En wie zou Hem dan be
schuldigd kunnen hebben van onrecht?
Als Manasse aan melaatsheid ten gronde
zou zijn gegaan? Als zijn gedachtenis van
de aarde zou zijn gegaan? Als zijn gedach
tenis van de aarde zou zijn uitgeroeid?
Maar dat staat er niet Nee, de Heere is
nog lankmoedig over hem, niet willende
dat hij verloren zou gaan, maar dat hij tot
bekering zou komen.
(D.V. volgende week afirondende over
denking).
Stad a.h. Haringvliet Joh. de Rijke
Het bericht dat agrarische jongeren
moeilijk een partner konden vinden omdat
Nederlandse meisjes er niets voor voelden
te gaan meewerken in het bedrijf, was voor
mevrouw L. Snabel uit Arnhem, het ont
dekken van een gat in de markt. Ze haakte
er als directrice van eenbemiddelingsburo
op in en verlegde haar aktiviteiten naar het
Poolse platteland.
Als het aan mevr. Snabel ligt, zal het
eerste succes dat in september wordt
geboekt het huwelijk tussen een Neder
landse boer en een Poolse boerendochter
zal worden voltrokken, nog door vele
andere dergelijke huwelijken worden ge
volgd. Partnergluck heet het evenement
waarop de Arnhemse dame zich nu heeft
geworpen en men kan via een cassette
bandje kennis maken met de toekomstige
partner.
Als men zijn keuze heeft gemaakt, en ook
verder per brief kontakten heeft gelegd
kan de Nederlandse boerenzoon naar Po
len reizen of hij kan zijn toekomstige bruid
a raison van 250,- naar Nederland laten
overkomen en op Schiphol beslissen bij de
persoonlijke ontmoeting of de kennis
making kans heeft in een huwelijk te
eindigen.
De tweede zangavond in het zomer-
programma 1987 van de evenementen
commissie van de Gereformeerde Kerk
zal worden gehouden op woensdagavond
15 juli.
Piet Westhoeve bespeelt het orgel, ter
wijl Titia Dijkstra en Peter Wondergem
het vocale gedeelte zullen verzorgen. Ook
is er gelegenheid voor samenzang. De
avond duurt ca. 1 uur en begint om 20.00
uur. De ingang van de Gereformeerde
Kerk is aan de Dorpstienden.
Toegangsprijs 2,50 voor volwassenen
en 1,- voor kinderen. Na afloop is er een
gratis kopje koffie.
VERVOLGVERHAAL
doorDignate Robbertz
- 44 -
G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk
Wild ruw volk. Van alle markten thuis. Met begerige
harten en handen.
Voor Naerebout hebben ze meer respect dan voor de
kapitein. Naerebout is niet bang voor hen. Hij durft
midden in hun gezicht te zeggen wat hij meent Het is
bekend dat de loods van Vlissingen nooit een stap
achteruitgaat. Voor geen woedende kapiteins en ook
niet voor het dreigende mes of de steenharde vuist van
een opgewonden schepeling.
Als Frans de scheepspapieren heeft ingezien, klimt hij
weer aan dek en geeft zijn bevelen. De machtige zeilen
worden gehesen en de ankers gehaald. Een triUing gaat
door de geweldige romp, die nasiddert door de mannen.
Koninklijk glijdt het schip van de rede. De wind is een
goede gezel. De lucht blijft helder met nu en dan wat
lichte bewolking. Als het eenmaal dag is en ze buiten de
eilanden komen, blijft Naerebout niet al te dicht onder
de wal. De Voorland zeilt snel en is goed bewapend. Hij
zal niets roekeloos wagen, maar om als een koksmaatje
vlak bij huis te blijven, is zijn aard niet.
Als ze op een middag aan de horizon masten en zeilen
zien verschijnen, komt de kapitein naar hem toe.
Wat wordt dat loods?
Niets, kapitein. Zo ver wagen de Britten zich niet
Tegen de avond zijn de schepen weer uit het zicht
verdwenen. Ik wou toch dat jij mee kon, loods.
Straks moeten we dwars door die linies.
Die van Texel gaan mee, antwoordt Naerebout
Bovendien gaat het in konvooi.
Dat is het juist meent de kapitein. Je kunt beter
alleen varen met hun vlag in top. Dan denken ze met
een vriend te doen te hebben.
Naerebout haalt ietwat minachtend zijn schouders op.
Praat van melkmuilen, bromt hij.
Voor ze bij Texel komen, laat de wind zich niet meer
zien. Naerebout is er zeker van dat de Engelsen op de
hoogte zijn van het te vormen konvooi. De zeilen die ze
zagen zijn de voorlopers, die het terrein verkennen.
Maar hij zwijgt en blijft nog op de Texelse rede, tot alles
gereed is voor de afvaart naar de Oost
Het geleide bestaat uit een sterk gewapend oorlogs
fregat De gezagvoerder daarvan heeft een smal gezicht
met een dunne mond en sluwe ogen. Hij is zeer
vriendelijk voor de koopvaardijkapiteins. Ook met
Naerebout maakt hij een praatje. En toch vertrouw ik
hem niet denkt Frans. Sinds de stadhouder in Enge
land is en Frankrijk openlijk de oorlog verklaarde zijn
er, vooral onder de zeelui, verscheidenen, die de zijde
van Engeland gekozen hebben. Onder de Hollandse
vlag uitvarend, spelen zij de schepen met lading en
bemanning in handen der Engelsen.
Als het konvooi eindelijk zal vertrekken, willen twee
Texelse loodsen de Voorland door het Schulpegat, een
nauw vaarwater tussen de banken, in open zee brengen.
Naerebout waarschuwt voor de diepgang van het schip.
Maar hoe zou die Zeeuw het beter weten dan de
Texelnaren zelf?
Als het schip aan de grond loopt wordt de toestand
gevaarlijk. Bij eb bestaat er kans dat het zal breken.
Bovendien mag het konvooi geen tijd verhezen. Welis
waar zwerven de Engelse kapers overal, maar de
gevaarlijkste plekken moeten toch bij nacht voorbij-
gezeild worden. Het vastlopen van de Voorland, het
voornaamste schip uit het konvooi, is een lelijk opont
houd. Nu moet Naerebout helpen. De gezagvoerders
verwachten wonderen van hem. De Texelse loodsen
zijn nog aan boord als hij langs de touwladder boven
komt Hij verwijt hun niets. Al is aan zijn donker
gezicht wel te zien hoe ernstig hij hun fout neemt.
Wat nu? vraagt de kapitein bezorf.d- De heren van de
Compagnie zijn niet gemakkelijk als er iets verkeerds
gaat. Er staat een sterke stroom in het Schulpegat en de
vloed is al gekeerd. Over een paar uur zal het schip
droog op de rug van de bank zitten.
Wat nu? Er klinkt iets honends in de stem van
Naerebout De hele bemanning met de kanoimen
naar het achterdek, beveelt hij. Zolang de ebbe nog
loopt kunnen we eraf. Zelf staat hij op het voordek. Bij
het heffen van zijn hand rent de hele bemanning, de vier
zware kanonnen met zich mee trekkend, naar voren.
Even is er beweging in het schip. Nog eens, luidt het
commando. Tot drie maal toe wordt de manoeuvre
herhaald. Dan ligt de Voorland vrij in het water.
Zonder averij.
Blijf bij me, loods, zegt de kapitein. Hoe kan ik op
die twee vertrouwen als het er straks om gaat?
De Texelse loodsen wachten niet eens af tot ze
weggestuurd worden. Ze gaan uit zichzelf.
Ik heb niets te beslissen, weert Naerebout af.
Alleen te gehoorzamen.
De kapitein komt met zijii verzoek bij de heren van de
Compagnie, die hun standplaats op Texel houden. Zij
geven toestemming om in plaats van de eigen loods de
Zeeuw mee te nemen. Met het fregat voorop vertrekt
het konvooi dan onder een zwaarbewolkte hemel. De
wind sniert snijdend door het want en fluit met hoge
tonen. De zee is grauw. Nog maar even uit de wal is
nergens meer een kustlijn te zien. Op een lange rij
achter elkaar varen zij het fregat achtema. De Voor
land als grootste en zwaarst bewapende schip achter
aan. De eerste dag verloopt rustig.
Ter hoogte van het Vrouwenzand klaart de hemel op en
komen meteen de vijandelijke schepen in 't zicht. Zij
wachten het konvooi op in het nauwste gedeelte van het
vaarwater, tussen de Engelse en Franse kust.
We moeten meer zuid aanhouden, kapitein, zegt
Naerebout Achter het fregat aan varen we regel
recht op het Vrouwenzand. De gevaarlijke brede bank,
die zelfs bij laag water nauwelijks te onderscheiden is.
Maar waar iedere schipper, die niet goed op de hoogte
is, onherroepelijk op zal lopen.
We kunnen toch niet anders dan de seinen van het
fregat volgen, loods?
Naerebout zwijgt Maar als het fregat volgens hem,
verkeerd blijft seinen, weigert hij kortweg om nog te
volgen.
Weet watje doet loods. De kapitein is bezorgd. Hij
ziet de kapers liggen en hij weet wat het lot is van een
bemanning, die gevangen genomen wordt De Engelse
gevangenissen zijn kil en vochtig en het kan lang duren
voor de oorlog met Frankrijk besUst is.
Naerebout spreidt de kaarten open en wijst de on
diepten aan, waar het regelrecht op afgaat Voor zijn
kennis moet de kapitein zwichten.
Vaar dan zoals je denkt dat goed is, geeft hij toe.
Maar alle gevolgen zijn voor jou, loods.
Ik ben gewoon met alles te rekenen, is het kalme
^twoord. f^^^^^ vervolgd)
4c 4e
de vogelkooi met de protesterende papegaai
de clubfauteuils die meer dan een ons wegen
de schemerlamp met die zware poot
het ledikantje van de kleine Joost
het ochtendblad van gisteren
alle flessen uit de kelder ook de lege
de jongens van flakkee expresse nemen echt alles mee
als ze aan het verhuizen zijn
flakkee expresse
01870-2188 middelharnis
01883-20016 hellevoetsluis
01110-3163 zierikzee
Ltjnbaanpromenade 11 -A
Stationsweg 1 6
MIDDELHARNIS
OUDE TONGE
^.i^^.^.^.^^>^l^.^.,^^^>^lf.lf.l^^.^.^.^^l^^.^.l^^.^.^.)^^.^.^.>^l^J^^.l^^.^.>^^.l^^.^.^.^.^^l^)^^.l^lt.l^^.^.)^^.^.4^.)^^