EiüvriDEn-niEuws
Zang- en orgelavond
in de Grutterswei
Overdenking
MAN
TE ROER
uit dé
Heilige Schrift
Grote verkoping
Informatieve avond
over de Sportvisserij
Informatiemiddag
in Nieuwe Tonge
RIPOLIN 2 In 1 beits
(alkyd-acrylaat)
HET^
KIJKVENSTER
Een ernstig verwijt van
onbekeerlijkheid (2)
Uitslagen Damvereniging
„Denk en Zet"
No. 5580
HUIS VERKOPEN?
makelaar tamboer bellen
voor deskundige bemiddeling
UZI 01870-3477 m
DD
d.d. 9 maart 1987
Nieuw:
VERVOLGVERHAAL
door Dignate Robbertz
- 12 -
G.F.CallenbachB.V. Nijkerk
2e Blad
VRIJDAG 13 MAART 1987
blik op kerk
en samenleving
- Het proces tegen Simonis
- Gevaar geweken?
- Botsing van grondrechten
Wat vele min of meer hadden verwacht is
gebeurd: de president van de Utrechtse
rechtbank heeft de eis van het COC tegen
kardinaal Simonis afgewezen. Wat hij
heeft verkondigd ten aanzien van homo
filie is sinds jaar en dag de leer geweest
van de Rooms-Katholieke Kerk en valt
dus niet onder het discriminatieverbod.
Bovendien heeft het COC zijn eis geba
seerd op enkele losse zinnen uit het betoog
van Simonis. Wanneer men die zinnen
laat staan in hun verband, dan komt het
geheel anders over.
In eerste instantie mogen we blij zijn met
deze rechterlijke uitspraak. Zou Simonis
in het ongelijk zijn gesteld en veroordeeld
zijn wegens discriminatie, dan zou dat
verregaande consequenties gehad heb
ben, niet alleen voor de Rooms-Katho
lieke Kerk, maar evenzeer voor de rech
terkant van de Gereformeerde Gezindte.
Want hoe vreemd het ook moge klinken
voor mensen die altijd gehoord hebben dat
er een diepe kloof bestaat tussen Rome en
de Reformatie, vandaag de dag worden
behoudende roomsen en behoudende pro
testanten in eikaars armen gedreven.
Vooral wanneer het gaat om zaken die op
ethisch terrein liggen abortus, eutha
nasie, homofilie, samenwonen, etc. is
er een grote mate van overeenstemming.
Wat uiteraard niet wegneemt dat op dog
matisch gebied de standpunten even ver
uit elkaar liggen als vierhonderd jaar ge
leden. Daarover kan geen misverstand
bestaan.
Voorlopig lijkt de vrijheid van godsdienst
dus niet in gevaar te komen. De rechter
sprak zelfs nog uit dat godsdienstige op
vattingen bij anderen als „discrimine
rend" kunnen overkomen. Maar dat kan
voor de gekwetste partij geen reden zijn
om naar de rechter te stappen.
Maar of het gevaar daarmee bezworen is
is nog de vraagHet feit dat het COC in
het ongelijk is gesteld wat men maar
moeilijk zal kunnen verwerken zal de
roep om de zo op de lange baan geschoven
Wet Gelijke Behandeling (anti-discrimi-
natiewet) doen toenemen. En wat zullen
de uitgangspunten van deze wet zijn?
Wanneer Artikel 1 van de Grondwet
(gelijke rechten voor iedereen) voorrang
krijgt boven Artikel 6, waarin de andere
grondrechten zijn vastgelegd, dan kan ook
de kerk in haar verkondiging worden
beperkt.
Het is nog niet zo ver, en we hopen
natuurlijk dat het nooit zo ver komt. Maar
we moeten ons niet in slaap laten wiegen
.door de uitspraak van de Utrechtse rech
ter. De ontkerstening van ons volk is in
een zo vergevorderd stadium gekomen dat
oude christelijke waarden en normen
nauwelijks meer veilig zijn. Daarom is het
broodnodig dat kerken en groepen die
leven willen bij het Woord, ophouden met
elkaar te bestoken, maar de krachten
bundelen. We zijn op elkaar aangewezen!
Waarnemer
Op vrijdag 20 maart a.s. organiseren
Hengelaarsvereniging „Stellendam" en
Hengelaarsvereniging „De Viscromte"
(uit Melissant), samen vormend de stich
ting „Beheerseenheid Sportviswateren
Goeree en Overflakkee", een informa
tieve avond over Sportvisserij.
Op deze avond zullen er enkele films en
dia's vertoond worden en verder zal deze
avond opgeluisterd worden met een voor
dracht van de zeer bekende Nederlandse
sportvisser dhr. Jan Aben. Verder zullen
er van diverse sportvisserij organisaties
informatieve folders uitgedeeld worden.
De toegang van deze avond is geheel
gratis en deze avond is verder voor ieder
een toegankelijk, ook voor niet-ledenü
Deze informatieve avond zal worden
gehouden op vrijdagavond 20 maart a.s.
en ze zal worden gehouden in „De Melis
hof' te Melissant. De aanvangstijd is
20.00 uur.
Het doel van deze avond is het stimu
leren en promoten van de Sportvisserij.
Op woensdagmiddag 25 maart a.s. om
2.00 uur, organiseert de bejaardenvereni
ging in ,,Ons Dorpshuis" een informatie
middag ,,Medicijnengebruik". Mevr.
Mastenbroek zal een dia-lezing houden.
U bent allen van harte welkom op deze
middag. Zij die vervoer nodig hebben,
kunnen dit opgeven bij mevr. Bruggeman,
Verenigingsgebouw „Ons Dorpshuis",
Korteweegje 16, in Nieuwe Tonge, tel.
01875- 1330.
Oude Tonge beschikt over een prachtig verenigingsgebouw, waarin
een unieke ruimte is gecreëerd voor toneel en concert. Van deze
laatste mogelijkheid zal op vrijdag 20 maart a.s. een goed gebruik
worden gemaakt door de Flakkeese aitzangeres Huibertha Kievit.
Zij zal met haar prachtige brede stem enkele aria's en een aantal
liederen vertolken van o.a. Handel en Schubert. Zij wordt daarbij
aan de vleugel begeleid door Everhard Zwart, die een kleinzoon is
van Jan Zwart.
Dank zij de welwillende medewerking van de fa. Verspuy en Zn.,
die een orgel beschikbaar stelt, zal de Rotterdamse organist ook
enkele orgelwerken ten gehore brengen. Vóór de pauze speelt hij het
bekende 5 e orgelconcert van Handel. Na de pauze opent hij met de
schitterende Hollandse Rhapsody van zijn vroegere leraar Feike
Asma, die destijds weer een leerling was van Jan Zwart.
Organist Everhard Zwart.
De altzangeres
Huibertha Kievit uit Middelharnis.
In 1985 maakte Everhard Zwart een tournee door Californië en ook
in ons land is hij regelmatig als concert-organist te beluisteren. Hij is
tevens een veel gevraagde begeleider van koor- en samenzang, in
welke hoedanigheid hij meerdere malen voor de televisie te zien en
te horen was.
Ook de zangeres Huibertha Kievit is geen onbekende in den lande.
Zij studeerde solozang bij de zangpedagoge Jo BoUekamp en geeft
de laatste jaren zelf ook zangles. Zij beschikt over een zeer soepele
stem, die zich uitermate goed leent voor de liedkunst. Ze zal dan ook
de avond besluiten met vijf Engelse volksliederen, waarvan enkele u
zeer bekend in de oren zullen klinken. Ze werden namelijk destijds
ook gezongen door de helaas te jong overleden alt Kathleen Ferrier.
Het programma biedt voor „elck wat wils" en waarschijnlijk zullen
de kaarten ervoor snel zijn uitverkocht. Voorlopig zijn deze
verkrijgbaar bij de plaatselijke Rabo-banken en eventueel 's avonds
aan de zaal van de Grutterswei.
kracht, is waterafstotend, reukloos,
micropor'eus, binnen 4 uur overschilder-
baar.
Een zeer belangrijk punt is ook nog, dat
- de RIPOLIN 2 in 1 BEITS door het ont-
P. van Groningen-J. v. d. Kooij0-2 - Verder is RIPOLIN 2 m 1 beits: U. V. breken van oplosmiddelen veiliger is voor
R. Jacobs - J. Holleman2-0 bestendig, bezit een uitmuntende dek- mens en milieu.
'^^■^■4■^■'^4■>^'^^■'^'^^■^■^■'^^■^■^■^■>^'^^'^^■^■^■^■^.'^^■^■^■'^^■:^^■^■^■^■^■'^'^'f■'^^■^■'f^■^■'^^■4■^■'^^■^■'^■'^^■^■^■*^
,,Toen begon Hij de steden, in
dewelke Zijn krachten meest ge
schied waren, te verwijten, omdat
zij zich niet bekeerd hadden".
(Matth. 11 20)
(Harde onbekeerlijkheid - vervolg)
Nu verwijt de Heere Jezus Christus de
drie onboetvaardige steden Bethsaïda,
Chorazin en' Kapemaüm niet, omdat zij
niet geloofd hadden, maar omdat zij zich
niet bekeerd hadden. Maakt dat dan ver
schil? Nee. En toch, als Christus de
onbekeerlijkheid verwijt, raakt Hij de wor
tel der zaak. Hij treft het hart.
Immers, er waren er zovelen, die wél
geloofden. Er zijn er ook tegenwoordig
zovelen, die wel geloven, maar: het is een
geloof vanwege de wonderen en tekenen
des Heeren. Velen in Christus' dagen
versloegen zich over Zijn leer, want Hij
leerde als Machthebbende. Ze werden
echter niet verslagen van hart en vielen
niet in eigen machteloosheid aan Zijn
voeten neer. Er was en er is zoveel-histo
risch geloof, zoveel tijdgeloof en zoveel
wondergeloof los van het zaligmakende
geloof, dat de Heilige Geest werkt in het
hart van verslagen zondaren.
Daarom verwijt Christus hen, omdat zij
zich niet bekeerd hadden. Er kan uiterlijk
heel wat zijn of schijnen te zijn in een
mensenleven, maar als het niet zalig
makend werk des Heiligen Geestes is,
ontbreekt de wortel der zaak: de ware
bekering. En de wortel der zaak ontbrak
bij de inwoners der drie steden.
Wat hadden Bethsaïda, Chorazin en Ka-
pernaüm dan moeten doen? Zich in waar
heid op de borst kloppen met de tollenaar:
„O God, wees mij, zondaar, genadig".
Want, o Heere, hier zit een poel van
ongerechtigheid en een bron van wan
bedrijven. Waar zit die? Hier, van binnen.
't Is van binnen één brok schuld en zonde.
Is het uw belijdenis geworden, lezer(es),
niet met uw verstand, maar met uw hart,
omdat Gods Geest u deed inblikken in
eigen hart? In de ware bekering wordt de
zonde op het diepst gepeild als opstand
tegen God. De zonde moet worden be
leden voor Hem, tegen Wie u ze bedreef
En de zonde moet ook worden bestreden
in de dagelijkse praktijk der godzaligheid.
Dat eist Gods eer. Want ik kan niet God
liefhebben en tegelijkertijd de wereld hef-
hebben. Zo nauw wordt het verstaan in het
leven der bekering.
Waar het zaligmakende werk van Gods
Geest niet gevonden wordt, weerklinkt het
verwijt van Christus. En hoe diep ernstig
is dan Zijn verwijt jegens de steden in
Israël, waarin Zijn krachten meest ge
schied waren. Hij houdt Zijn verbonds
volk, kinderen Abrahams, zelfs de hei
dense steden Tyrus en Sidon voor. Die
zullen in de dag des oordeels het on
gelovige geslacht der verbondskinderen
moeten helpen veroordelen.
Eerder dan de vrome, eigengerechtigde
Joden zouden zij zich bekeerd hebben
indien in hun midden de krachten waren
geschied, die Christus in Galilea getoond
heeft. Dat predikt ons twee dingen: Aller
eerst Gods vrijmachtig welbehagen. Im
mers Christus werd niet tot Tyrus en
Sidon, maar wel tot Bethsaïda, Chorazin
en Kapemaüm gezonden. God maakte in
Zijn souvereiniteit onderscheid en be
voorrechtte de ene streek boven de andere.
Vervolgens predikt Christus tot der Joden
beschaming hoe keihard en onbewogen
Israël was. Ondanks al Gods werken
hebben zij zich niet bekeerd. Moet het van
u misschien ook nog gelden, lezer(es)? De
Heere Christus was in Israël om te roepen
tot bekering. Waartoe laat de Heere u
deze regels van een meditatie lezen? Om
te roepen tot bekering. Om u alle onschuld
te benemen. Om u verantwoordelijk te
stellen voor Gods Aangezicht. Om u toe
te roepen toch die God te vrezen. Die
machtig is beide ziel en lichaam te ver
derven in de hel als u wel de weg des
levens hoort, maar haar niet bewandelt.
„Maar wil dit volk niet bukken
Voor God, 't wordt ras verneêrd;
't Raakt 't onder door verdrukken;
Het wordt van 't kwaad verteerd".
(Psalm 10720)
Strenge bestraffing
Uit Christus' mond klinkt een zwaar wee.
Dit wee bevat een strenge oordeels aan
kondiging. De Heere zal dit met tranen in
de ogen hebben uitgesproken, zoals Hij
geweend heeft over de onbekeerlijkheid
van Jeruzalem, roepende: „Och, of gij ook
bekendet, ook nog in dezen, uw dag,
hetgeen tot uw vrede dient! Maar nu is het
verborgen voor uw ogen". De Heere be
geert de ogen te openen voor de ge
vaarlijke toestand, waarin men zich be
vindt. Ja, Hij houdt Israël voor, dat hun
oordeel zwaarder zal zijn dan dat der
heidenen, die de wég des levens niet zo
duidelijk geweten hebben als zij. Is er dan
verschil in de helse straf? Ja, daarvan
spreekt Christus Zelf. Hoewel het helse
lijden eeuwig lijden is zowel voor de blinde
heiden als voor hem, die onder Gods
Woord geleefd heeft, is er onderscheid.
Gods Woord leert ons, dat de eeuwige pijn
vooral een straf is van wroeging en schul
dig zelfverwijt. En dan zal degene, die de
weg duidelijker geweten heeft, meer zelf
verwijt hebben in de eeuwigheid en zich
zelf meer moeten pijnigen dan degene, die
de weg niet heeft geweten, maar nochtans
als schepsel, dat van God is afgevallen,
schuldig staat. De duisternis is groter
naarmate men tegen meer licht heeft ge
zondigd. Wanneer Israël tegen zoveel
openbaring van genadelicht in blijft vol
harden in de dwaze keuze van haar ziel
voor de duisternis, wacht haar onherroe
pelijk een zwaarder weeU, lezer( es)zult
zwaarder door God worden gestraft in
dien u zich niet hebt bekeerd dan een
heiden in donker Afrika, waar Gods
Woord nimmer in zijn oren klonk. We
kunnen u dat met zekerheid toevoegen,
omdat u op dit moment leest, dat er alleen
in Christus behoudenis is. Och, vlucht
toch met uw zonden als een goddeloze tot
Hem, Die de meest verharde zondaars
harten verbreken kan.
Hebt u er ooit onder leren buigen, dat uw
hart kei- en steenhard is? D at geen vezeltje
van uw bestaan vraagt naar? Leerde u
voor God erkennen, dat Hij alle recht
heeft om u uw onbekeerdheid en onbekeer
lijkheid te verwijten? Ik sta schuldig tegen
over U. U niet aan mij. Ik ben de man, die
zwaar enmenigmaal tegen God misdreef.
De Heere heeft genoeg arbeid aan mijn
ziel ten koste gelegd, maar ik heb niet
gewild. O, grote dwaas, die ik ben. Is het
taal van uw hart?
Wie wordt zalig, wie wordt bekeerd? Die
door genade buigt onder het verwijt uit
Gods mond. Die door het werk van Gods
Geest in zijn ziel komt tot zelfverwijt en
zelfbeschuldiging. Die gemaakt wordt die
hij is: een verstokte, onbuigzame, on
willige zondaar, die niet meer en niet
anders verdient dan de verstokte Farao,
die in de Rode Zee verdronk. Die moet
omkomen in Gods toomevloed en -gloed.
Waar niemand de zee van Gods toom
vermag te ontzwemmen.
Werd u door Gods genade al waard om
weggeworpen te worden van Gods Aan
gezicht? Misschien vindt u dit een vreem
de vraag of uitdmkking. Toch zal het in
ons leven moeten komen tot het „wee mij,
want ik verga! dewijl ik een man van
onreine lippen ben". Want dat leert de
Heere al Zijn volk belijden, als Hij hen
bekeert. Alleen zo is er ontkoming van het
Goddelijk gedreigde wee. Alleen in Chris
tus, Die voor Zijn volk het wee van Gods
toom droeg, maar ook wegdroeg.
O, als ik onbekeerd, dat is buiten Christus,
voortleef, wacht mij een eeuwig wee en
verderf. Schrikt u er niet van? Vreest en
beeft niet, als u daaraan denkt? Wilt u niet
bekeerd worden? Wilt u dan onbekeerd
doorleven en sterven? Weet wat u doet.
Weet wat u kiest. Weet waar u heen reist.
Weet welk deel u wacht buiten Christus.
Maar weet ook dat het vandaag nog is de
welaangename tijd, de dag der zaligheid.
Vandaag kan uw harde hart nog gebroken
worden en bekeerd worden door de Heere,
bij Wien alle macht is in hemel en op
aarde.
Als Christus Zijn strenge bestraffing uit
spreekt, is dat jegens onbekeerlijke ste
den, in dewelke Zijn krachten meest ge
schied waren. Zij waren niet te veront
schuldigen. Dat zijn wij ook niet. Omdat
de Heere vandaag nog met uitgebreide
armen wederstrevigen tot Hem roept, kunt
u nooit meer zeggen: Heere, als ik ver
loren ga, is 't Uw schuld. Nee, dan is 't
mijn schuld. De Heere binde ons het
ernstige verwijt van de tekst op het hart:
Wee u, indien u zich niet bekeert.
Allen, die onbekeerd voor de rechterstoel
van Christus verschijnen, zullen dit ver
wijt moeten horen. Lezer, lezeres: u bent
gewaarschuwd!
„Let toch, en zie op vromen en oprechten;
Want, wat men denk' van d'uitkomst
hunner paan,
God kroont met vree het einde
Zijner knechten.
Maar, durft men stout des HEEREN
wet versmadn,
Dan zal Gods wraak den berg
van hoogmoed slechten,
En 't boos geslacht
(als Betsaiïda, Chrorazin en Kapemaüm)
ten grond' toe doen vergaan".
(Psalm 3719)
Melissant
IA. Vlietstrajr.
SOMMELSDIJK - MIDDELHARNIS
Afdeling I
P. Leroy - A. Knape1-1
B. Vis - A. Verolme1-1
K. Vis - I. Mackloet2-0
J. van Hoorn - C. Spee1-1
Afdeling II
A. Krijgsman - C. v. d. Groef1-1
W. Vroegindeweij-M. vanLente.1 - 1
Joh. van Hoorn - C. Polder1-1
M. Klink - H. Verolme0-2
J. Dekker - S. Hoogzand2-0
Afdeling III
H. Schellevis - F. Noordijk1-1
J. Verbiest - A. v. d. Sluijs1-1
J. Lodder - J. Kamp1-1
A. V. d. Veer - L. van Erkel2-0
Afdeling IV
P. van Groningen-J. v. d. Kooij0-2
R. Jacobs - J. Holleman2-0
Waarom?
Ripolin 2 in 1 beits bestaat uit een
stabiele combinatie van een in water op
gelost alkydhars met een in water gedis-
pergeerd acrylaathars.
De voordelen van deze combinatie zijn
uniek:
- Een natuurlijke vermenging tussen het
in water opgeloste alkydhars en het in
het hout aanwezige vocht (geen afsto
ting tussen terpentine en houtvocht zo
als in de conventionele beitsen).
- Géén moeizame penetratie zoals bij
100% acrylaatharsbeitsen. Als gevolg
van de natuurlijke vermenging ontstaat
er een uitstekende verankering en hech
ting van de RIPOLIN 2 in 1 beits diep
in het hout.
- Verder is RIPOLIN 2 in 1 beits: U.V.
bestendig, bezit een uitmuntende dek-
DIRKSLAND
Zaterdag 4 april D.V. van 10 tot 4 uur
grote verkoping door de jeugdverenigin
gen en de vrouwenvereniging ten bate van
de evangelisatie-aktie „Zaait aan alle wa
teren".
Zelf gemaakte artikelen, zelf gebakken
taarten, koffie en soep, oude spullen, grote
sortering kinderkleding. En verder van
alles wat u maar kunt bedenken.
Informatie of suggesties: 01877 - 2482 -
2310.
Iedereen is van harte welkom in het ver
enigingsgebouw „Rehoboth" naast de
Gereformeerde Gemeente, Geldersedijk
1 te Dirksland. Tot ziens op D.V. 4 april.
Ik bewijs graag aan iemand een dienst, maar als ik mijn
naam neerschrijf, moet ik iedereen recht en open
kunnen aankijken en de zaak in het volle daglicht
kunnen bepraten en verklaren. En dat kan ik niet met
hetgeen u van me vraagt.
Naerebout staat op. Hij houdt Teeuw stevig vast.
Kom, jongen, jij moet naar bed.
Pieter Braams, glimlacht ondanks zijn teleurstelling.
Hij houdt van kinderen. De vissersjongen bevalt hem.
Geef dat jongetje eens wat van je snoepgoed, zegt hij
tegen het meisje.
De dikke krullen dansen op en neer als het kind naar
een kast loopt en een handvol klontjes uit een schotel
neemt. Voor jou, lacht ze tegen Teeuw.
Diens ogen worden groot van verbazing. Het meisje
praat zoals andere kinderen. De klontjes kunnen hem
niet schelen. Hij zou die krullen willen aanraken en die
strik, waarmee ze wuift. Als hij zijn hand uitsteekt, is ze
weer weg. Ze lacht nog tegen hem als ze in een hoge
stoel met een vergulde leuning gaat zitten. Nog altijd is
er een vage herinnering in Teeuw aan de verdronken
kinderen, die hij uit zijn vaders schuit heeft zien dragen.
Dat ene kind had ook krullen. Verder kent hij alleen
Berre van slore Kee, die wel eens bij hem komt spelen.
Ze ruikt naar uien, die ze rauw eet en ze heeft een
morsig schortje voor. Dit meisje ruikt zoals de bloe
men, die zijn moeder eens heeft meegebracht uit „het
land van Gozen".
Kun je niet bedanken, Teeuw? Hij krijgt een por in
zijn rug en stamelt met een hoge kleur: Dank je. Zijn
keel is dicht en het meisje lacht maar en wuift met haar
strik.
Denk er nog eens over na, Naerebout. PieterBraams
blijft vriendelijk. Hij waardeert het dat de man zich niet
laat omkopen. Maar het wordt ook tijd dat dokter Bladt
uit het Steen komt.
Met de vangst is het niet zwaar de laatste tijd.
Nee, sinjeur. De winter is altijd slecht.
Schijnbaar zonder erbij te denken speelt de koopman
met één der goudstukken, die op het schrijfblad liggen.
Zoek je wel eens andere verdiensten?
Ja, zeker. Loodsdiensten! Dat doe ik graag. Meer
zegt Frans niet. Hij kijkt de koopman pal in diens
gezicht en verzwijgt dat hij alle andere werk wil
aanpakken om voor zijn gezin te verdienen, mits het
eerlijk en recht door zee is.
Als ze weggaan, kijkt Teeuw achter zich, zodat hij
struikelt en Frans hem in zijn nekvel moet vasthouden.
Dat doet fel pijn, maar Teeuw voelt het nauwelijks. Op
dat laatste ogenblik ziet hij heel de kamer. Alles neemt
hij in zich op, door zijn wijd open ogen. De zware
mahonie- en wortelnoothouten meubels met het snij
werk en de zilverversieringen. De met gebloemd satijn
bespannen wanden en de koperen kaarsenkroon met de
vele armen. Die vonkt goud en weerspiegelt alles. Ook
het meisje in de hoge stoel.
Achter zijn vader drentelt Teeuw de gang door. De
gebeeldhouwde kop aan de trap boezemt hem geen
schrik meer in. In zijn ogen blijft het lachende meisjes
gezicht met de lange krullen en hij mikt de geur van
bloemen uit „het land van Gozen".
Ik spreek daar over loodsdiensten, sinjeur. Frans
neemt zijn hoed, die hij al op zijn hoofd had gedmkt,
weer af De loods van de Woestduin zit ook nog in
het Steen. Ja! Maar die man is schuldig aan de ramp.
Hij zal zwaar gestraft worden.
Dat zou ik zo niet durven zeggen, sinjeur. Frans likt
langs zijn lippen. Die zijn droog. Heel zijn mond voelt
droog. De man kende de vaargeulen niet voldoende.
De kapitein had geen Texelse loods aan boord moeten
houden. En wie zal zonder averij door zo'n storm
heenkomen?.... 't Is een makker, vervolgt hij, als de
koopman geen bescheid geeft. 'k Heb er over
gedacht om hem te bezoeken.
Pieter Braams rimpelt even zijn voorhoofd. Wat gaat
hem die loods aan? Er zijn mensenlevens verloren
gegaan door zijn onkunde en een kostbare lading met
schip en al. Van dokter Bladt weet hij zeker dat deze
onschuldig in het Steen zit.
Doe dat maar niet, antwoordt hij kort. Je zou er je
goede naam mee kunnen schaden.
Frans zet voor de tweede keer zijn hoed op.
Goedenavond, sinjeur.
Goedenavond, Naerebout. Het is niet de gewoonte
van Pieter Braams om zulke gewone bezoekers zelf
uitgeleide te doen. Maar nu blijft hij zelfs nog een
ogenblik staan om deze na te kijken.
Op de temgweg moet Teeuw nog harder draven dan de
eerste keer. Tot Frans hem weer op zijn schouder zet,
maar vertellen doet hij niets. Teeuw heeft dat nu ook
niet nodig.
Je bent lang weggebleven, begroet Saartje hem.
Moetje loodsen?
Ja! Een dokter uit het Steen, Maar dat doe ik niet!
Frans is kwaad. Dat soort lui denkt met ons te
kunnen doen wat ze willen. Gemelijk vertelt hij van het
voorstel, dat hem gedaan is. Als Braams het je erg
kwalijk neemt, zal zijn vrouw ook wel een andere
naaister zoeken, oppert Saartje.
En dan zoek jij maar een andere mevrouw, die je
hulp gebmiken kan. Frans slaat met zijn vlakke hand op
de tafel dat het kletst en Trijntje in de wieg wakker
schrikt.
Je hebt gelijk, geeft Saartje gul toe. Wat mij
betreft komt die dokter vanavond nog uit het Steen.
Maar dan rond en eerlijk.
Zo is het, Saar! Je bent een best wijf! Hij pakt haar in
zijn arm en kust haar gezicht en hals.
Pas op, weert ze af Teeuw ziet het.
Maar de jongen ziet alleen het meisje in de blauwe jurk.
Als zijn moeder hem ontkleedt, probeert hij te vertellen
waar hij geweest is.
Moeder, zitten engeltjes op een stoel?
Ze heeft hem over de hemel verteld en over de engelen,
die wel eens naar de aarde komen om de mensen blij te
maken als ze verdriet hebben. Wel nee, jongen. Hoe
verzin je dat?
Hebben ze dan een blauwe jurk aan? En wuiven ze
met een strik? Ineens weet hij heel zeker dat het zo is.
Ook als zijn moeder zegt dat hij het verzint.
Och, malle jongen! Saartje dekt hem toe en vouwt
zijn handjes, terwijl ze het kleine gebedje voor het
slapengaan zegt.
Teeuw herhaalt de weinige woorden, maar zijn aan
dacht is er niet bij.
Wat is er met hem? vraagt Saartje. Heb jij hem
over engeltjes verteld? Of heeft hij iets gezien, waar hij
niet over uit kan? (wordt vervolgd)