EiüvriDEn-niEuws Zang- en orgelavond in de Grutterswei Overdenking MAN TE ROER uit dé Heilige Schrift Grote verkoping Informatieve avond over de Sportvisserij Informatiemiddag in Nieuwe Tonge RIPOLIN 2 In 1 beits (alkyd-acrylaat) HET^ KIJKVENSTER Een ernstig verwijt van onbekeerlijkheid (2) Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" No. 5580 HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen voor deskundige bemiddeling UZI 01870-3477 m DD d.d. 9 maart 1987 Nieuw: VERVOLGVERHAAL door Dignate Robbertz - 12 - G.F.CallenbachB.V. Nijkerk 2e Blad VRIJDAG 13 MAART 1987 blik op kerk en samenleving - Het proces tegen Simonis - Gevaar geweken? - Botsing van grondrechten Wat vele min of meer hadden verwacht is gebeurd: de president van de Utrechtse rechtbank heeft de eis van het COC tegen kardinaal Simonis afgewezen. Wat hij heeft verkondigd ten aanzien van homo filie is sinds jaar en dag de leer geweest van de Rooms-Katholieke Kerk en valt dus niet onder het discriminatieverbod. Bovendien heeft het COC zijn eis geba seerd op enkele losse zinnen uit het betoog van Simonis. Wanneer men die zinnen laat staan in hun verband, dan komt het geheel anders over. In eerste instantie mogen we blij zijn met deze rechterlijke uitspraak. Zou Simonis in het ongelijk zijn gesteld en veroordeeld zijn wegens discriminatie, dan zou dat verregaande consequenties gehad heb ben, niet alleen voor de Rooms-Katho lieke Kerk, maar evenzeer voor de rech terkant van de Gereformeerde Gezindte. Want hoe vreemd het ook moge klinken voor mensen die altijd gehoord hebben dat er een diepe kloof bestaat tussen Rome en de Reformatie, vandaag de dag worden behoudende roomsen en behoudende pro testanten in eikaars armen gedreven. Vooral wanneer het gaat om zaken die op ethisch terrein liggen abortus, eutha nasie, homofilie, samenwonen, etc. is er een grote mate van overeenstemming. Wat uiteraard niet wegneemt dat op dog matisch gebied de standpunten even ver uit elkaar liggen als vierhonderd jaar ge leden. Daarover kan geen misverstand bestaan. Voorlopig lijkt de vrijheid van godsdienst dus niet in gevaar te komen. De rechter sprak zelfs nog uit dat godsdienstige op vattingen bij anderen als „discrimine rend" kunnen overkomen. Maar dat kan voor de gekwetste partij geen reden zijn om naar de rechter te stappen. Maar of het gevaar daarmee bezworen is is nog de vraagHet feit dat het COC in het ongelijk is gesteld wat men maar moeilijk zal kunnen verwerken zal de roep om de zo op de lange baan geschoven Wet Gelijke Behandeling (anti-discrimi- natiewet) doen toenemen. En wat zullen de uitgangspunten van deze wet zijn? Wanneer Artikel 1 van de Grondwet (gelijke rechten voor iedereen) voorrang krijgt boven Artikel 6, waarin de andere grondrechten zijn vastgelegd, dan kan ook de kerk in haar verkondiging worden beperkt. Het is nog niet zo ver, en we hopen natuurlijk dat het nooit zo ver komt. Maar we moeten ons niet in slaap laten wiegen .door de uitspraak van de Utrechtse rech ter. De ontkerstening van ons volk is in een zo vergevorderd stadium gekomen dat oude christelijke waarden en normen nauwelijks meer veilig zijn. Daarom is het broodnodig dat kerken en groepen die leven willen bij het Woord, ophouden met elkaar te bestoken, maar de krachten bundelen. We zijn op elkaar aangewezen! Waarnemer Op vrijdag 20 maart a.s. organiseren Hengelaarsvereniging „Stellendam" en Hengelaarsvereniging „De Viscromte" (uit Melissant), samen vormend de stich ting „Beheerseenheid Sportviswateren Goeree en Overflakkee", een informa tieve avond over Sportvisserij. Op deze avond zullen er enkele films en dia's vertoond worden en verder zal deze avond opgeluisterd worden met een voor dracht van de zeer bekende Nederlandse sportvisser dhr. Jan Aben. Verder zullen er van diverse sportvisserij organisaties informatieve folders uitgedeeld worden. De toegang van deze avond is geheel gratis en deze avond is verder voor ieder een toegankelijk, ook voor niet-ledenü Deze informatieve avond zal worden gehouden op vrijdagavond 20 maart a.s. en ze zal worden gehouden in „De Melis hof' te Melissant. De aanvangstijd is 20.00 uur. Het doel van deze avond is het stimu leren en promoten van de Sportvisserij. Op woensdagmiddag 25 maart a.s. om 2.00 uur, organiseert de bejaardenvereni ging in ,,Ons Dorpshuis" een informatie middag ,,Medicijnengebruik". Mevr. Mastenbroek zal een dia-lezing houden. U bent allen van harte welkom op deze middag. Zij die vervoer nodig hebben, kunnen dit opgeven bij mevr. Bruggeman, Verenigingsgebouw „Ons Dorpshuis", Korteweegje 16, in Nieuwe Tonge, tel. 01875- 1330. Oude Tonge beschikt over een prachtig verenigingsgebouw, waarin een unieke ruimte is gecreëerd voor toneel en concert. Van deze laatste mogelijkheid zal op vrijdag 20 maart a.s. een goed gebruik worden gemaakt door de Flakkeese aitzangeres Huibertha Kievit. Zij zal met haar prachtige brede stem enkele aria's en een aantal liederen vertolken van o.a. Handel en Schubert. Zij wordt daarbij aan de vleugel begeleid door Everhard Zwart, die een kleinzoon is van Jan Zwart. Dank zij de welwillende medewerking van de fa. Verspuy en Zn., die een orgel beschikbaar stelt, zal de Rotterdamse organist ook enkele orgelwerken ten gehore brengen. Vóór de pauze speelt hij het bekende 5 e orgelconcert van Handel. Na de pauze opent hij met de schitterende Hollandse Rhapsody van zijn vroegere leraar Feike Asma, die destijds weer een leerling was van Jan Zwart. Organist Everhard Zwart. De altzangeres Huibertha Kievit uit Middelharnis. In 1985 maakte Everhard Zwart een tournee door Californië en ook in ons land is hij regelmatig als concert-organist te beluisteren. Hij is tevens een veel gevraagde begeleider van koor- en samenzang, in welke hoedanigheid hij meerdere malen voor de televisie te zien en te horen was. Ook de zangeres Huibertha Kievit is geen onbekende in den lande. Zij studeerde solozang bij de zangpedagoge Jo BoUekamp en geeft de laatste jaren zelf ook zangles. Zij beschikt over een zeer soepele stem, die zich uitermate goed leent voor de liedkunst. Ze zal dan ook de avond besluiten met vijf Engelse volksliederen, waarvan enkele u zeer bekend in de oren zullen klinken. Ze werden namelijk destijds ook gezongen door de helaas te jong overleden alt Kathleen Ferrier. Het programma biedt voor „elck wat wils" en waarschijnlijk zullen de kaarten ervoor snel zijn uitverkocht. Voorlopig zijn deze verkrijgbaar bij de plaatselijke Rabo-banken en eventueel 's avonds aan de zaal van de Grutterswei. kracht, is waterafstotend, reukloos, micropor'eus, binnen 4 uur overschilder- baar. Een zeer belangrijk punt is ook nog, dat - de RIPOLIN 2 in 1 BEITS door het ont- P. van Groningen-J. v. d. Kooij0-2 - Verder is RIPOLIN 2 m 1 beits: U. V. breken van oplosmiddelen veiliger is voor R. Jacobs - J. Holleman2-0 bestendig, bezit een uitmuntende dek- mens en milieu. '^^■^■4■^■'^4■>^'^^■'^'^^■^■^■'^^■^■^■^■>^'^^'^^■^■^■^■^.'^^■^■^■'^^■:^^■^■^■^■^■'^'^'f■'^^■^■'f^■^■'^^■4■^■'^^■^■'^■'^^■^■^■*^ ,,Toen begon Hij de steden, in dewelke Zijn krachten meest ge schied waren, te verwijten, omdat zij zich niet bekeerd hadden". (Matth. 11 20) (Harde onbekeerlijkheid - vervolg) Nu verwijt de Heere Jezus Christus de drie onboetvaardige steden Bethsaïda, Chorazin en' Kapemaüm niet, omdat zij niet geloofd hadden, maar omdat zij zich niet bekeerd hadden. Maakt dat dan ver schil? Nee. En toch, als Christus de onbekeerlijkheid verwijt, raakt Hij de wor tel der zaak. Hij treft het hart. Immers, er waren er zovelen, die wél geloofden. Er zijn er ook tegenwoordig zovelen, die wel geloven, maar: het is een geloof vanwege de wonderen en tekenen des Heeren. Velen in Christus' dagen versloegen zich over Zijn leer, want Hij leerde als Machthebbende. Ze werden echter niet verslagen van hart en vielen niet in eigen machteloosheid aan Zijn voeten neer. Er was en er is zoveel-histo risch geloof, zoveel tijdgeloof en zoveel wondergeloof los van het zaligmakende geloof, dat de Heilige Geest werkt in het hart van verslagen zondaren. Daarom verwijt Christus hen, omdat zij zich niet bekeerd hadden. Er kan uiterlijk heel wat zijn of schijnen te zijn in een mensenleven, maar als het niet zalig makend werk des Heiligen Geestes is, ontbreekt de wortel der zaak: de ware bekering. En de wortel der zaak ontbrak bij de inwoners der drie steden. Wat hadden Bethsaïda, Chorazin en Ka- pernaüm dan moeten doen? Zich in waar heid op de borst kloppen met de tollenaar: „O God, wees mij, zondaar, genadig". Want, o Heere, hier zit een poel van ongerechtigheid en een bron van wan bedrijven. Waar zit die? Hier, van binnen. 't Is van binnen één brok schuld en zonde. Is het uw belijdenis geworden, lezer(es), niet met uw verstand, maar met uw hart, omdat Gods Geest u deed inblikken in eigen hart? In de ware bekering wordt de zonde op het diepst gepeild als opstand tegen God. De zonde moet worden be leden voor Hem, tegen Wie u ze bedreef En de zonde moet ook worden bestreden in de dagelijkse praktijk der godzaligheid. Dat eist Gods eer. Want ik kan niet God liefhebben en tegelijkertijd de wereld hef- hebben. Zo nauw wordt het verstaan in het leven der bekering. Waar het zaligmakende werk van Gods Geest niet gevonden wordt, weerklinkt het verwijt van Christus. En hoe diep ernstig is dan Zijn verwijt jegens de steden in Israël, waarin Zijn krachten meest ge schied waren. Hij houdt Zijn verbonds volk, kinderen Abrahams, zelfs de hei dense steden Tyrus en Sidon voor. Die zullen in de dag des oordeels het on gelovige geslacht der verbondskinderen moeten helpen veroordelen. Eerder dan de vrome, eigengerechtigde Joden zouden zij zich bekeerd hebben indien in hun midden de krachten waren geschied, die Christus in Galilea getoond heeft. Dat predikt ons twee dingen: Aller eerst Gods vrijmachtig welbehagen. Im mers Christus werd niet tot Tyrus en Sidon, maar wel tot Bethsaïda, Chorazin en Kapemaüm gezonden. God maakte in Zijn souvereiniteit onderscheid en be voorrechtte de ene streek boven de andere. Vervolgens predikt Christus tot der Joden beschaming hoe keihard en onbewogen Israël was. Ondanks al Gods werken hebben zij zich niet bekeerd. Moet het van u misschien ook nog gelden, lezer(es)? De Heere Christus was in Israël om te roepen tot bekering. Waartoe laat de Heere u deze regels van een meditatie lezen? Om te roepen tot bekering. Om u alle onschuld te benemen. Om u verantwoordelijk te stellen voor Gods Aangezicht. Om u toe te roepen toch die God te vrezen. Die machtig is beide ziel en lichaam te ver derven in de hel als u wel de weg des levens hoort, maar haar niet bewandelt. „Maar wil dit volk niet bukken Voor God, 't wordt ras verneêrd; 't Raakt 't onder door verdrukken; Het wordt van 't kwaad verteerd". (Psalm 10720) Strenge bestraffing Uit Christus' mond klinkt een zwaar wee. Dit wee bevat een strenge oordeels aan kondiging. De Heere zal dit met tranen in de ogen hebben uitgesproken, zoals Hij geweend heeft over de onbekeerlijkheid van Jeruzalem, roepende: „Och, of gij ook bekendet, ook nog in dezen, uw dag, hetgeen tot uw vrede dient! Maar nu is het verborgen voor uw ogen". De Heere be geert de ogen te openen voor de ge vaarlijke toestand, waarin men zich be vindt. Ja, Hij houdt Israël voor, dat hun oordeel zwaarder zal zijn dan dat der heidenen, die de wég des levens niet zo duidelijk geweten hebben als zij. Is er dan verschil in de helse straf? Ja, daarvan spreekt Christus Zelf. Hoewel het helse lijden eeuwig lijden is zowel voor de blinde heiden als voor hem, die onder Gods Woord geleefd heeft, is er onderscheid. Gods Woord leert ons, dat de eeuwige pijn vooral een straf is van wroeging en schul dig zelfverwijt. En dan zal degene, die de weg duidelijker geweten heeft, meer zelf verwijt hebben in de eeuwigheid en zich zelf meer moeten pijnigen dan degene, die de weg niet heeft geweten, maar nochtans als schepsel, dat van God is afgevallen, schuldig staat. De duisternis is groter naarmate men tegen meer licht heeft ge zondigd. Wanneer Israël tegen zoveel openbaring van genadelicht in blijft vol harden in de dwaze keuze van haar ziel voor de duisternis, wacht haar onherroe pelijk een zwaarder weeU, lezer( es)zult zwaarder door God worden gestraft in dien u zich niet hebt bekeerd dan een heiden in donker Afrika, waar Gods Woord nimmer in zijn oren klonk. We kunnen u dat met zekerheid toevoegen, omdat u op dit moment leest, dat er alleen in Christus behoudenis is. Och, vlucht toch met uw zonden als een goddeloze tot Hem, Die de meest verharde zondaars harten verbreken kan. Hebt u er ooit onder leren buigen, dat uw hart kei- en steenhard is? D at geen vezeltje van uw bestaan vraagt naar? Leerde u voor God erkennen, dat Hij alle recht heeft om u uw onbekeerdheid en onbekeer lijkheid te verwijten? Ik sta schuldig tegen over U. U niet aan mij. Ik ben de man, die zwaar enmenigmaal tegen God misdreef. De Heere heeft genoeg arbeid aan mijn ziel ten koste gelegd, maar ik heb niet gewild. O, grote dwaas, die ik ben. Is het taal van uw hart? Wie wordt zalig, wie wordt bekeerd? Die door genade buigt onder het verwijt uit Gods mond. Die door het werk van Gods Geest in zijn ziel komt tot zelfverwijt en zelfbeschuldiging. Die gemaakt wordt die hij is: een verstokte, onbuigzame, on willige zondaar, die niet meer en niet anders verdient dan de verstokte Farao, die in de Rode Zee verdronk. Die moet omkomen in Gods toomevloed en -gloed. Waar niemand de zee van Gods toom vermag te ontzwemmen. Werd u door Gods genade al waard om weggeworpen te worden van Gods Aan gezicht? Misschien vindt u dit een vreem de vraag of uitdmkking. Toch zal het in ons leven moeten komen tot het „wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben". Want dat leert de Heere al Zijn volk belijden, als Hij hen bekeert. Alleen zo is er ontkoming van het Goddelijk gedreigde wee. Alleen in Chris tus, Die voor Zijn volk het wee van Gods toom droeg, maar ook wegdroeg. O, als ik onbekeerd, dat is buiten Christus, voortleef, wacht mij een eeuwig wee en verderf. Schrikt u er niet van? Vreest en beeft niet, als u daaraan denkt? Wilt u niet bekeerd worden? Wilt u dan onbekeerd doorleven en sterven? Weet wat u doet. Weet wat u kiest. Weet waar u heen reist. Weet welk deel u wacht buiten Christus. Maar weet ook dat het vandaag nog is de welaangename tijd, de dag der zaligheid. Vandaag kan uw harde hart nog gebroken worden en bekeerd worden door de Heere, bij Wien alle macht is in hemel en op aarde. Als Christus Zijn strenge bestraffing uit spreekt, is dat jegens onbekeerlijke ste den, in dewelke Zijn krachten meest ge schied waren. Zij waren niet te veront schuldigen. Dat zijn wij ook niet. Omdat de Heere vandaag nog met uitgebreide armen wederstrevigen tot Hem roept, kunt u nooit meer zeggen: Heere, als ik ver loren ga, is 't Uw schuld. Nee, dan is 't mijn schuld. De Heere binde ons het ernstige verwijt van de tekst op het hart: Wee u, indien u zich niet bekeert. Allen, die onbekeerd voor de rechterstoel van Christus verschijnen, zullen dit ver wijt moeten horen. Lezer, lezeres: u bent gewaarschuwd! „Let toch, en zie op vromen en oprechten; Want, wat men denk' van d'uitkomst hunner paan, God kroont met vree het einde Zijner knechten. Maar, durft men stout des HEEREN wet versmadn, Dan zal Gods wraak den berg van hoogmoed slechten, En 't boos geslacht (als Betsaiïda, Chrorazin en Kapemaüm) ten grond' toe doen vergaan". (Psalm 3719) Melissant IA. Vlietstrajr. SOMMELSDIJK - MIDDELHARNIS Afdeling I P. Leroy - A. Knape1-1 B. Vis - A. Verolme1-1 K. Vis - I. Mackloet2-0 J. van Hoorn - C. Spee1-1 Afdeling II A. Krijgsman - C. v. d. Groef1-1 W. Vroegindeweij-M. vanLente.1 - 1 Joh. van Hoorn - C. Polder1-1 M. Klink - H. Verolme0-2 J. Dekker - S. Hoogzand2-0 Afdeling III H. Schellevis - F. Noordijk1-1 J. Verbiest - A. v. d. Sluijs1-1 J. Lodder - J. Kamp1-1 A. V. d. Veer - L. van Erkel2-0 Afdeling IV P. van Groningen-J. v. d. Kooij0-2 R. Jacobs - J. Holleman2-0 Waarom? Ripolin 2 in 1 beits bestaat uit een stabiele combinatie van een in water op gelost alkydhars met een in water gedis- pergeerd acrylaathars. De voordelen van deze combinatie zijn uniek: - Een natuurlijke vermenging tussen het in water opgeloste alkydhars en het in het hout aanwezige vocht (geen afsto ting tussen terpentine en houtvocht zo als in de conventionele beitsen). - Géén moeizame penetratie zoals bij 100% acrylaatharsbeitsen. Als gevolg van de natuurlijke vermenging ontstaat er een uitstekende verankering en hech ting van de RIPOLIN 2 in 1 beits diep in het hout. - Verder is RIPOLIN 2 in 1 beits: U.V. bestendig, bezit een uitmuntende dek- DIRKSLAND Zaterdag 4 april D.V. van 10 tot 4 uur grote verkoping door de jeugdverenigin gen en de vrouwenvereniging ten bate van de evangelisatie-aktie „Zaait aan alle wa teren". Zelf gemaakte artikelen, zelf gebakken taarten, koffie en soep, oude spullen, grote sortering kinderkleding. En verder van alles wat u maar kunt bedenken. Informatie of suggesties: 01877 - 2482 - 2310. Iedereen is van harte welkom in het ver enigingsgebouw „Rehoboth" naast de Gereformeerde Gemeente, Geldersedijk 1 te Dirksland. Tot ziens op D.V. 4 april. Ik bewijs graag aan iemand een dienst, maar als ik mijn naam neerschrijf, moet ik iedereen recht en open kunnen aankijken en de zaak in het volle daglicht kunnen bepraten en verklaren. En dat kan ik niet met hetgeen u van me vraagt. Naerebout staat op. Hij houdt Teeuw stevig vast. Kom, jongen, jij moet naar bed. Pieter Braams, glimlacht ondanks zijn teleurstelling. Hij houdt van kinderen. De vissersjongen bevalt hem. Geef dat jongetje eens wat van je snoepgoed, zegt hij tegen het meisje. De dikke krullen dansen op en neer als het kind naar een kast loopt en een handvol klontjes uit een schotel neemt. Voor jou, lacht ze tegen Teeuw. Diens ogen worden groot van verbazing. Het meisje praat zoals andere kinderen. De klontjes kunnen hem niet schelen. Hij zou die krullen willen aanraken en die strik, waarmee ze wuift. Als hij zijn hand uitsteekt, is ze weer weg. Ze lacht nog tegen hem als ze in een hoge stoel met een vergulde leuning gaat zitten. Nog altijd is er een vage herinnering in Teeuw aan de verdronken kinderen, die hij uit zijn vaders schuit heeft zien dragen. Dat ene kind had ook krullen. Verder kent hij alleen Berre van slore Kee, die wel eens bij hem komt spelen. Ze ruikt naar uien, die ze rauw eet en ze heeft een morsig schortje voor. Dit meisje ruikt zoals de bloe men, die zijn moeder eens heeft meegebracht uit „het land van Gozen". Kun je niet bedanken, Teeuw? Hij krijgt een por in zijn rug en stamelt met een hoge kleur: Dank je. Zijn keel is dicht en het meisje lacht maar en wuift met haar strik. Denk er nog eens over na, Naerebout. PieterBraams blijft vriendelijk. Hij waardeert het dat de man zich niet laat omkopen. Maar het wordt ook tijd dat dokter Bladt uit het Steen komt. Met de vangst is het niet zwaar de laatste tijd. Nee, sinjeur. De winter is altijd slecht. Schijnbaar zonder erbij te denken speelt de koopman met één der goudstukken, die op het schrijfblad liggen. Zoek je wel eens andere verdiensten? Ja, zeker. Loodsdiensten! Dat doe ik graag. Meer zegt Frans niet. Hij kijkt de koopman pal in diens gezicht en verzwijgt dat hij alle andere werk wil aanpakken om voor zijn gezin te verdienen, mits het eerlijk en recht door zee is. Als ze weggaan, kijkt Teeuw achter zich, zodat hij struikelt en Frans hem in zijn nekvel moet vasthouden. Dat doet fel pijn, maar Teeuw voelt het nauwelijks. Op dat laatste ogenblik ziet hij heel de kamer. Alles neemt hij in zich op, door zijn wijd open ogen. De zware mahonie- en wortelnoothouten meubels met het snij werk en de zilverversieringen. De met gebloemd satijn bespannen wanden en de koperen kaarsenkroon met de vele armen. Die vonkt goud en weerspiegelt alles. Ook het meisje in de hoge stoel. Achter zijn vader drentelt Teeuw de gang door. De gebeeldhouwde kop aan de trap boezemt hem geen schrik meer in. In zijn ogen blijft het lachende meisjes gezicht met de lange krullen en hij mikt de geur van bloemen uit „het land van Gozen". Ik spreek daar over loodsdiensten, sinjeur. Frans neemt zijn hoed, die hij al op zijn hoofd had gedmkt, weer af De loods van de Woestduin zit ook nog in het Steen. Ja! Maar die man is schuldig aan de ramp. Hij zal zwaar gestraft worden. Dat zou ik zo niet durven zeggen, sinjeur. Frans likt langs zijn lippen. Die zijn droog. Heel zijn mond voelt droog. De man kende de vaargeulen niet voldoende. De kapitein had geen Texelse loods aan boord moeten houden. En wie zal zonder averij door zo'n storm heenkomen?.... 't Is een makker, vervolgt hij, als de koopman geen bescheid geeft. 'k Heb er over gedacht om hem te bezoeken. Pieter Braams rimpelt even zijn voorhoofd. Wat gaat hem die loods aan? Er zijn mensenlevens verloren gegaan door zijn onkunde en een kostbare lading met schip en al. Van dokter Bladt weet hij zeker dat deze onschuldig in het Steen zit. Doe dat maar niet, antwoordt hij kort. Je zou er je goede naam mee kunnen schaden. Frans zet voor de tweede keer zijn hoed op. Goedenavond, sinjeur. Goedenavond, Naerebout. Het is niet de gewoonte van Pieter Braams om zulke gewone bezoekers zelf uitgeleide te doen. Maar nu blijft hij zelfs nog een ogenblik staan om deze na te kijken. Op de temgweg moet Teeuw nog harder draven dan de eerste keer. Tot Frans hem weer op zijn schouder zet, maar vertellen doet hij niets. Teeuw heeft dat nu ook niet nodig. Je bent lang weggebleven, begroet Saartje hem. Moetje loodsen? Ja! Een dokter uit het Steen, Maar dat doe ik niet! Frans is kwaad. Dat soort lui denkt met ons te kunnen doen wat ze willen. Gemelijk vertelt hij van het voorstel, dat hem gedaan is. Als Braams het je erg kwalijk neemt, zal zijn vrouw ook wel een andere naaister zoeken, oppert Saartje. En dan zoek jij maar een andere mevrouw, die je hulp gebmiken kan. Frans slaat met zijn vlakke hand op de tafel dat het kletst en Trijntje in de wieg wakker schrikt. Je hebt gelijk, geeft Saartje gul toe. Wat mij betreft komt die dokter vanavond nog uit het Steen. Maar dan rond en eerlijk. Zo is het, Saar! Je bent een best wijf! Hij pakt haar in zijn arm en kust haar gezicht en hals. Pas op, weert ze af Teeuw ziet het. Maar de jongen ziet alleen het meisje in de blauwe jurk. Als zijn moeder hem ontkleedt, probeert hij te vertellen waar hij geweest is. Moeder, zitten engeltjes op een stoel? Ze heeft hem over de hemel verteld en over de engelen, die wel eens naar de aarde komen om de mensen blij te maken als ze verdriet hebben. Wel nee, jongen. Hoe verzin je dat? Hebben ze dan een blauwe jurk aan? En wuiven ze met een strik? Ineens weet hij heel zeker dat het zo is. Ook als zijn moeder zegt dat hij het verzint. Och, malle jongen! Saartje dekt hem toe en vouwt zijn handjes, terwijl ze het kleine gebedje voor het slapengaan zegt. Teeuw herhaalt de weinige woorden, maar zijn aan dacht is er niet bij. Wat is er met hem? vraagt Saartje. Heb jij hem over engeltjes verteld? Of heeft hij iets gezien, waar hij niet over uit kan? (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1987 | | pagina 5