Jeduthuns eerste optreden
aan de overkant
Twee nijvere
boerenvrouwen
Predikbeurten
Baby op komst
Oude en nieuwe vrienden
Kreeftenvisserij
in Zeeland
wordt weer al(tueel
Concert orgel-hobo
te Middelharnis
Nieuwbouw
fysiotherapiepraktijk
te Goedereede
Bladz. 2
,EILANDEN-NIEUWS"
VRUDAG 30 JANUARI 1987
Ab Vroegindewey had de leiding over de meer dan
1200 mensen, die naar de Nieuwe Kerk te Middel
burg waren gekomen om samen te zingen in het
kader van het programma „Samen zingen met Arie
Pronk" en te luisteren naar het Hervormde Zang
koor van MiddelharnisJeduthun", waarvan hij de
dirigent is. En gezongen werd er, daar in de schaduw
van de Lange Jan, de 84 meter hoge toren van de
Zeeuwse hoofdstad, die van alle kanten op vele
kilometers afstand te zien is. Niet één keer behoefde
een lied te worden overgezongen, behalve die ene
keer, toen het licht uitviel, was dat het gevolg van het
volume, waarmee gezongen werd? Wie het pro
gramma van koor- en samenzang horen wil, kan het
beluisteren op 10 en 24 maart a.s., 's avonds om 9
uur. Dan zal het door de Evangelische Omroep via
de radio worden uitgezonden.
Ds. P. Vermaat uit Maassluis hield de meditatie. Hij bepaalde
zijn aandachtig gehoor bij Joel 2 27-32.
Ds. betoogde, dat hij vanuit het Westen had meegeleefd met
de bevolking van Walcheren in verband met een dreigende
ontploffmg van de brandende Griekse tanker „Olympic
Dream" voor de rede van Vlissingen. De eigenaars zullen het
gebeuren meer als een nachtmerrie dan als een droom hebben
ervaren. Smit-Tak wist een groot onheil te voorkomen,
't Lijkt wel of de milieurampen ons na Tsjemobil niet meer
met rust laten. Je proeft bij veel mensen de angst.
De kranten gaven één dezer dagen 3 vluchtwegen vanuit de
Maasvlakte aan, in geval de tanks in het Rijnmondgebied tot
ontploffing zouden komen.
Wat moetje doen in tijden van angst en spanning? Als kind
zeiden we: Zingen! Maar hoe harder we zongen, hoe banger
we werden.
Merkwaardig dat Joel al sprak over te
kenen, die met de eindtijd en de eindstrijd
te maken hebben, over bloed, vuur en
rookdamp!
We leven in een tijd, waarin op 50 plaat
sen gevochten wordt. De wereld is één
brandhaard. En zijn er ook onder ons geen
brandhaarden: uit elkaar gerukte gezin
nen, gebroken huwelijken, mensen, die het
leven niet meer aankunnen?
De Nederlandse Spoorwegen moeten ex
tra mensen inzetten, omdat de wagen-
voerders het niet meer kunnen verwerken,
dat in 1986 maar liefst 278 mensen zich
voor de trein wierpen. Meer dan 500 jonge
mensen maakten een eind aan hun leven,
omdat ze de brand in hun hart niet meer
wisten te blussen.
Maar het zal geschieden, zegt Joel, dat al
wie de Naam des Heeren zal aanroepen,
behouden zal worden. Hij heeft het hier
over zonen en dochteren, die profeteren;
over ouden, die dromen dromen; over
mensen, die dingen zien, die je met een
natuurlijk oog niet ziet.
Het fraaie orgel in de Middelburgse Nieuwe Kerk.
Gisteravond nog was ik getuige, aldus
Ds., van het heengaan van een moeder
van 2 kinderen, 43 jaar oud, die 4 maan
den geleden het bericht had gekregen, dat
ze een ongeneeslijke tumor had. Bij alles,
wat deze vrouw in de afgelopen maanden
al getuigd had, mochten we zien, dat het
aanroepen van Zijn Naam een vrede geeft,
die alle verstand te boven gaat; een vrede,
die de wereld niet kent. Deze vrouw was
klaar voor de reis, die gisteren voorgoed
begon.
We leven in een wereld, die brandende zal
vergaan. Maar wie de Naam des Heeren
zal aanroepen, zal zalig worden. Be
houden, ook al is er dan geen enkele
vluchtweg meer in deze wereld. Ds. riep
op die Naam aan te roepen en om te
roepen. Dat roept verzet op! We zien het
om ons heen. Maar dat mag ons niet
beletten het toch te doen.
Soms krijg je even moed, als je hoort, dat
een regering op het terrein van de eutha
nasie een Bijbels geluid laat horen. De dag
daarna evenwel lees je, dat apothekers
„Maak nou van óns eens een foto!" riep een van de dames toen we gisteren, in
hun omgeving een plaatje knipten. Misschien was het meer als gemeenplaats
bedoeld dan als een waargemeend verzoek, maar we vonden dat het tweetal
best fotogeniek bezig was om aan de uitnodiging gevolg te geven. Daar staan ze
dan, „twee hardwerkende boerenvrouwen", verklaarde de linkse mevr., mevr.
Breen uit Ouddorp. De rechter mevr. is ons onbekend, maar aan haar
agrarische kom-af hebben we enige twijfels. „Of ze ook in de krant kwamen",
was een volgende vraag en wat doe je dan?
bezig zijn een lijst van medicijnen samen
te stellen om het mensen mogelijk te
maken om.... te sterven!
Laten we de Naam des Heeren aan
roepen!
Wat zou het groot zijn, als we eens
mochten zingen, nu haast alle stemmen
zwijgen vanwege kleine of grote zorgen.
Zingen, niet omdat we bang zijn, maar in
het geloof, wetende van de eeuwige toe
komst, die er is voor diegenen, die de
verschijning van de Heere Jezus lief
kregen.
De Nieuwe Kerk kent haar geschiedenis.
Zij dateert uit 1240, werd daarna verlengd
en verbreed, verbrandde in 1568. Na de
herbouw ontving zij van de toenmalige
Paus de waardigheid van kathedrale kerk,
gewijd aan de heilige Nicolaas.
In 1574 ging Middelburg naar de Prins
van Oranje over en 3 jaar later werd de
kerk opgemaakt, bekwaam om daarin
Gods Woord te leren en de gereformeerde
religie te exerceren!"
Op 17 mei 1940 herhaalde zich wat in
1568 was gebeurd. De Duitsers dwongen
de Zeeuwen tot overgave, door de binnen
stad van Middelburg te bombarderen,
waarbij 600 gebouwen, waaronder vele
belangrijke monumenten door brand
bommen werden verwoest. Ook de Nieu
we Kerk. In april 1942 begon het herstel,
slechts 1 jaar onderbroken. Dat was het
geval toen Middelburg in 1944 tijdens de
inundatie werd ingesnoerd door water.
Op 11 oktober 1952 weerklonk van de
toren opnieuw klokgelui, ten teken, dat de
met zorg gerestaureerde kerk, gaver en
rijker dan voor de brand, kon worden
overgedragen aan de kerkelijke gemeente.
Via de aangrenzende kapel, waar zich het
praalgraf van de gebroeders Evertsen be
vindt, de Zeeuwse admiraals, die in 1666
tegen Engeland sneuvelden, kwam „Jedu-
thun" de kerk binnen.
De banken waren in grote halve cirkels
rond de preekstoel opgesteld. Een grote
open ruimte vlak voor de preekstoel bood
plaats aan het koor.
Tegenover de preekstoel bevond zich een
drieluik met de namen van meer dan 200
predikanten, die Middelburg vanaf 1574
hebben gediend.
Onder hen de naam van de geschied
schrijver 's Gravenzande en die van Ber-
nardus Smytegelt. Maar ook de namen
van hen, die wegens Remonstrantse ge
voelens of sympathie voor de Doleantie
uit het ambt werden gezet.
Tenslotte wendden we onze blik op het
door Arie Pronk zo enthousiaste bespeel
de orgel. Achter een schitterend, uit het
Rijksmuseum afkomstig oud front met
engelenfiguren en luiken, waarop Bijbelse
taferelen zijn afgebeeld, werd een orgel
gebouwd, bestaande uit hoofdwerk, boven
werk, rugpositief en pedaal. Het telt 40
stemmen en werd in 1954 in gebruik
genomen.
En nu de zang.
Met drie grote bussen zijn ze gegaan, de
koorleden, en ze hebben met volle over
gave gezongen, de oude psalmen en be
kende geestelijke liederen, nu eens hard,
dan weer zacht, al naar gelang de dirigent
het aangaf. „Dat mannetje belooft nog wat
te worden", hoorde ik een Zeeuw met een
prachtige bas, achter mij zeggen, doelend
op de dirigent.
De kwaliteit van het koor kwam pas ten
volle tot uitdrukking als met de aan
wezigen werd samengezongen. Zelfs dan
nog waren de tegenstemmen duidelijk te
horen. Enfin, luistert u zelf maar op 10 en
24 maart!
Femmy van de Weg, die wegens ziekte
afwezig was, werd vervangen door de
bariton Klaas Lentink uit Kampen. Zijn
Zondag 1 februari 1987
OUDDORP-Herv. Gem. 9.30 en 18.30
uur ds. W. J. op 't Hof, v.m. bediening
Heilige Doop. Woensdag 4 februari:
19.00 uur ds. C. van den Berg, Leer
broek - Ger. Gem. 9.30 en 16.00 uur
lezen - Ger. Kerk 10.00 uur dhr. J.
Seele en 17.00 uur ds. J. C. van
Westenbrugge - Doopsgezinde Gem.
9.30 uur dhr. v. d. Dool, Rotterdam.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. H. Westerhouten 18.30
uur ds. A. H. Veldhuizen.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00
uur ds. C. Kik, Strijen en 18.00 uur ds.
A. Vos-Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. C.
van Westenbrugge en 17.00 uur ds. C.
J. V. d. Heiden.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. Vlietstra jr.; extra
koUekte vrije zitplaatsen - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur lezen - Ger. Kerk
9.30 uur ds. Groen en 17.00 uur ds.
Jonker- Ger. Gem .in Ned. 10.00 en
18.00 uur lezen.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. Kastelein, v.m. vie
ring Heilig Avondmaal en nam. dank
zegging Heilig Avondmaal; extra kol-
lekte Werelddiakonaat - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur lezen.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00
uur ds. A. H. Veldhuizen en 18.00 uur
ds. H. Westerhout; extra kollekte We
relddiakonaat - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur lezen.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. A. Gooijer, em. pred.
te Putten; kollekte diakonie - Rem.
Ger. Gem. 10.00 uur mevr. ds. Went-
van der Vring.
LUKASKAPEL HDG - 10.15 uur ds. J.
T. Cazander; extra kollekteschuld-
delging en 15.30 uur Samenzangdienst.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00
uur ds. K. ten Klooster en 18.00 uur
ds. P. H. van Trigt; extra kollekte kerk
-Herv. „Exodus" Gem. 10.00 uur ds.
J. G. Kooren, Rotterdam - Chr. Ger.
Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. P, den
Butter-Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
lezen - Ger. Kerk 10.00 uur ds. W. J.
V. d. Hoek en 17.00 uur ds. P. Blokland
- Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur
lezen en 14.00 uur ds. H. Geertsma.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30
uur ds. B. J. Zaal, Alphen aan de Rijn
en 18.00 uur eerw. hr. B. Klootwijk,
Alblasserdam; 1 e kollekte kerkvoogdij
en 2e kollekte vrije zitplaatsen. Woens
dag 4 februari: 19.30 uur ds. W.
Pieters, Genemuiden - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur lezen.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. N. P. J. Kleiberg;
extra kollekte kerk-Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur lezen.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. Joh. de Rijke en
18.00 uur kand. F. Verboom; extra
maandelijkse kollekte - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur lezen- Ger. Kerk
10.00 uur dhr. P. Bouten 18.00 uur ds.
J. C. de Moor.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00
uur ds. A. Vos, bediening Heilige
Doop en 18.00 uur kand. W. Zuijder-
duijn - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur
dhr. A. V. d. Schee, Spijkenisse.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem.
9.30 en lO.OOuurds. K. vanMeijeren,
Heidelberger Catechismus zondag 8;
extra kollekte Werelddiakonaat- Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur lezen - Ger.
Kerk 930 en 18.00 uur kand. Venema,
Haarlem.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00
uur eerw. hr. W. Groenenboom, Ca-
pelle aan den IJssel.
ZIERIKZEE - E vang. Lutherse Gem.
10.00 uur Pastor G. Kaai, Goede-
rscde
SINT MAARTENSDIJK- Herv. Gem.
9.30 en 14.30uurds. J. G. vanLoon-
Ger. Gem. in Ned. 3x lezen - Oud
Ger. Gem. 3x lezen.
In de rooms-katholieke kerk te Middel
harnis verzorgen op zaterdag 31 januari
a.s. op uitnodiging van de Stichting
Kerkconcerten Goeree-Overflakkee de
organist Jan van Dijk en de hoboïste
Marry Jongsma een concert.
Het concert begint met een compositie
voor orgel van Samuel Scheidt:
- variaties over de hymne „Christe, qui
lux est et dies", verder staat er op het
programma voor orgel-solo:
- 3 orgelkoralen van D. Buxtehude
1Ach Herr, mich armen Sunder,
2. Gott der Vader wohn uns bei,
3. Herr Christ, der enig Gottes Sohn;
- en de Toccata, Adagio en Fuga in C
(BWV 564) van J. S. Bach.
Voor hobo en orgel staan geprogram
meerd:
- Sonate in d van Giovanni Paolo Cima,
- Sonata in G van Giovanni Boni;
- en de Sonate no. 3 in F. van
G. F. Handel, met dit laatste werk
wordt het concert besloten.
De entreeprijs bedraagt/5,-(CJP, 65+
en scholieren betalen 3,-). De aanvang
van het concert is 20.00 uur.
OOLTGENSPLAAT
Jaarvergadering Brandweer
De Vrijwillige Brandweer van Ooltgens-
plaat komt op vrijdag 6 februari a.s. in
jaarvergadering bijeen in Hotel „Hobbel".
Aanvang 20.00 uur.
De agenda vermeld de gebruikelijke üaar)
verslagen, de bespreking van de reis op 12
en 13 juni a.s. en een bestuursverkiezing.
Aftredend is de heer W. Raap, die her
kiesbaar is.
Met de echtgenote's, die ook deze avond
aanwezig zijn, blijft men na het officiële
gedeelte nog bijeen voor een fondue en
verloting.
In het stadje Goedereede is mevr. H. G.
Lagendijk-Harkink op dit moment bezig
met het bouwen van een nieuwe fysio
therapiepraktijk.
Mevr. Lagendijk-Harkink is reeds 6
jaar werkzaam binnen de gemeente Goe
dereede d.w.z. in Stellendam en Ouddorp.
Zij heeft de plaats Goedereede gekozen in
overieg met het W.Z.E., daar er in die
plaats nog geen fysiotherapiepraktijk ge
vestigd is, en het centraal ligt voor de hele
gemeente Goedereede, wat een aanwinst
betekent voor de gezondheidszorg aldaar.
Door de vlotte medewerking van de ge
meente en de mensen die de nieuwbouw
uitvoeren is het mogelijk om al op 6
februari de officiële opening te doen plaats
vinden. Deze opening zal verricht worden
door burgemeester G. van Velzen.
Op 7 februari houdt mevr. Lagendijk-
Harkink open huis voor alle belang
stellenden.
Extra l(erl(dienst Ger. Gemeenten
OUDDORP - dinsdagavond 7.30 uur
ds. J. C. Weststrate van 's-Graven-
polder.
Binnenkort starten we weer een gespreks
groep voor a.s. moeders. Deze zal ge
houden worden gedurende 5 avonden, te
beginnen op 4 februari a.s.
Tijdens deze bijeenkomsten komen on
derwerpen ter sprake welke betrekking
hebben op de zwangerschap, de bevalling
en de eerste periode na de geboorte van de
baby.
De avond waarop de bevalling ter sprake
komt zal een film vertoond worden, waar
bij ook de a.s. vaders van harte welkom
zijn.
Een huisarts wordt hierbij uitgenodigd
om enige uitleg te geven en uw vragen te
beantwoorden.
De leiding is in handen van N. Spuy en L.
Termaaten, wijkverpleegkundigen van de
K.ruisvereniging Goeree-Overflakkee.
De aanstaande moeders uit Ouddorp,
Goedereede, Stellendam en Melissant
kunnen informatie vragen en zich opgeven
bij de wijkverpleegkundige te Stellendam,
op werkdagen tussen 13 en 14 uur, tel.
01879- 1296.
De kosten bedragen in totaal 12,50 per
persoon.
Vooruitstrevende mossel en oester
handelaren hebben altijd al ge
zorgd om aan hun clientele aan wie
ze oesters leverden, naast mosselen
ook kreeften te kunnen offreren.
Meer dan 100 jaar geleden han
delde een handelaar in Bruinisse
ook in Kreeften (P. Ockerse), maar
hij importeerde die.
Bij verrassing werd ontdekt (door oggen-
vissers uit Texel) dat kreeften ook m Zee
land zelf voorkwamen en dat ze zich
uitstekend thuis voelden en zich vermenig
vuldigden tussen de steenbestortingen die
in Zeeland veelvuldig voorkomen, die die
nen om de stroom te beletten, al te veel
schade aan de dijken en de vooroever aan
te richten, dus ter voorkoming van de
beruchte oever en dijkvallen, die in de 18e
en 19e eeuw zoveel schade aanrichtten.
De kreeftenvisserij werd van 1910 tot
1940 voor haar beoefenaars (zij die een
kreeftenperceel hadden gepacht meer of
minder lucratief.
Na de oorlog werd die kreeftenvisserij
opnieuw ter hand genomen, onder meer
ook door de firma Schot in Zierikzee,
maar inde winter van 1962/1963 werd de
kreeft naast andere waterbewoners, door
de strenge winter zo goed als uitgerooid.
Het is al lang bekend, dat duikers uit het
Grevelingenmeer wel eens een kreeft mee
naar boven brengen, wat er dus op duidt
dat niet alle kreeften zijn doodgevroren,
maar dat de sterkste exemplaren de winter
hebben overleefd en dat de kreeft lang
zamerhand het verioren terrein weer ver
overt. Opnieuw hebben leden van het
geslacht Schot het initiatief genomen om
de kreeftenvisserij te hervatten.
Drie Zeeuwse vissers hebben altijd hun
gepachte kreeftenperceel aangehouden,
de firma W. K. Schot, de firma Jac. Schot,
beiden uit Zierikzee en de firma M. Schee-
Ie uit Yerseke en ze hebben besloten
samen de Vereniging De Zeeuwse Kreeft
op te richten. Van deze vereniging werd B.
D. Schot BWz. voorzitter. Samen met
Directie Visserijen van het Ministerie van
Landbouw en Visserij wil hij komen tot
reglementering van de visserij.
Zo mogelijk wil men de populatie be
vorderen door de mogelijkheden van kunst
matige kweek te onderzoeken en toe te
passen. De Zeeuwse kreeft opnieuw terug,
na een afwezigheid van 25 jaar.
Gezamenlijke lijst RPF en GPV
De kiesverenigingen van de RPF en het
GPV in Zuid-Holland hebben zich on
langs uitgesproken vóór het voortzetten
van de politieke samenwerking, die sinds
de verkiezing van Provinciale Staten in
1982 in Zuid-Holland bestaat.
Op 18 maart a.s. zullen RPF en GPV
aan de Staten-verkiezingen meedoen met
een gezamenlijke lijst „RPF en GPV".
De huidige statenleden Dr. J. Blokland
(GPV) en drs. A. H. de Jongh (RPF)
zullen op de gezamenlijke lijst respec
tievelijk de plaatsen 1 en 2 bezetten.
mooie, zuivere stem kwam in deze 21
meter hoge kerk wel wat zwak over.
Ontroerend klonk het slotlied „U zij de
glorie", dat staande door allen werd ge
zongen.
Een prachtige avond, zei Arie Pronk, die
ik nog even sprak. En zo had ook ik Uw
verslaggever deze avond ervaren!
Grijsoordse schetsen:
Er werd mij gevraagd: straks is het weer 1 februari, een dag om nooit te
vergeten; ook vooru, want u verloor ook uw moeder. Waar denkt u dan
aan; wat komt er bij u na zoveel jaren het meest terug in uw herinnering?
Dan denk ik terug aan m 'n vele vrienden die met hun hele gezin; na een
bange worsteling in de golven omkwamen. En er gebeurden ook
wonderen; mensen die 3 dagen kletsnat en door en door ijskoud waren,
kregen geen longontsteking. Een gezin dreef naar 't dorp op een stuk van
het dak, half onder water, de kinderen lieten hun wonden zien, de ratten
hadden zich vast gebeten aan hun benen om ook gered te worden, maar
de kinderen waren niet ziek geworden! „In de nood leert men z'n
vrienden kennen", bleek toen een waar gezegde. Van alle landen:
Amerika, Canada, Zweden, kwam er hulp. Uit eigen land kwam
Friesland naar voren, honderden stuks vee werden door de Friese boeren
geschonken aan hun collega's in Zeeland. De schets van mijn koe wees
aan wie de schenker was: Johannis Plantinga in Parrega. Na hen
bedankt te hebben schreef ik: altijd welkom. Zij kwamen en wij gingen.
Maar die taal! We kregen dit wandbord: Awat menjowt oanfé en Idn,
krijg men werom mei mijlde han. Tjits de zoon liet ons Friesland zien:
Grote Pier met z'n ploeg Kouter: Daar woont hij en hier staat hij; en in 't
Fries: Frijsland Boppe; Holland in Groppe.
Ik wou ook graag de mummies zien, de kerkmeester had de sleutel en
Tjits zei: We gaan eerst om een bakje bij hen, ze hebben 2 aardige
dochters daar kun je beter naar kijken!
't Viel inderdaad tegen een mooie vrouw van 20, of één die al honderd
jaar dood is. 's Avonds was er een bruiloft en de Zeeuw moest ook wat
zeggen: „Hartelijk dank; namens al mijn collega 's natuurlijk; en voorde
vriendelijke ontvangst, 'k Ben met wat ongerust hart naar jullie
toegekomen. Want ik heb al op school geleerd in de jaartallen: 754.
Bonefasius bij Dokkum door de Friezen vermoord en ik was bang dat er
later bij zou komen: 1954 Bramfasius in Dokkum door de Friezen
vermoord".
Na al die jaren is deze nieuwe vriendschap gebleven. Want de Friezen
zijn trouw, aan hun tradities, aan hun taal en hun God. De dorpen zijn
klein, 700 a 800 inwoners maar ze onderhouden hun kerk en hun
dominee en leven eenvoudig. Men draagt de overledene, op de schouders
drie maal rond de kerk; naar de zegen van Aaron: In de Naam des
Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes. En ze leren al een aardig
Zeeuws dialect: „Wiele Zeeuwen binne zunig Wij hebben nog
enkele vragen? Goed u zegt: ik heb liever geen foto in de krant; hoe denkt
u hier over: Was de ramp een oordeel of straf van boven? „Ja dat is een
moeilijke vraag, 'k Lees nogal eens de geschiedenis van Job. Op een
gegeven moment stond ook hij alleen op de wereld, z 'n vrouw zegt zelfs,
„Zegen God en sterf'.
Maar Job beleed: Ik ben legering; Hem te antwoorden; ik leg mijn hand
op mijn mond. De Heere heeft gegeven en genomen, in dit alles zondigde
Job met z 'n lippen niet. Maar ik vermoed; dat het wel in z 'n binnenste
gestormd zal hebben, zoals bij mij op 1 februari 1953.