EIIAIIDEtl-IIIEUWS
Overdenking
ZANGAVOND
Z.O.A.-kollekte
drumerk
uit de
Heilige Schrift
goeill
Kinderkoor één jaar
Ledenwerfaktie VBOK
Landelijke kollekte
voor bestrijding
van suikerziekte
IS
DE ZEE
ONS LAND
HET
"^KUkVENSTER
Verkoping te Sommelsdijk
Voorlichtingsfolder over
werk optometrist D.V.
MAAR IK
2e Blad
VRUDAG 7 NOVEMBER 1986
No. 5545
blik op kerk
en samenleving tj
- Aids
- Opmerkelgk
- Niet verstaan
Het staat nu wel vast dat Aids in veel
omvangrijker mate voorkomt dan men
aanvankelijk in medische kringen voor
mogelijk had gehouden, en dat het op
rukken van deze ziekte de deskundigen
grote zorgen baart. Het verband met homo-
sexuele praktijken schijnt nu wel zeker te
zijn. Het is een ziekte die de immuniteit
van het lichaam ondermijnt en waarvoor
tot op heden geen geneesmiddel is ge
vonden.
In de Verenigde Staten zijn tot dusver
23.000 gevallen geregistreerd het wer
kelijke aantal ligt dus veel hoger! en van
hen zijn inmiddels 12.000 patiënten over
leden. Er is geen geval bekend van iemand
die aan deze ziekte leed en genezen is.
Het is opmerkelijk dat dit verschijnsel zich
voordoet, juist nu van alle kanten wordt
beweerd dat het taboe op homo-sexuali-
teit doorbroken is.... Voorheen kwam dit
kwaad ook voor, maar het mocht geen
daglicht zien, er werd ook nauwelijks over
gesproken. In de 17de en 18de eeuw
heette het „crimen nefandum", de zonde
die beter niet genoemd kon worden. Wie
erop betrapt werd kon rekenen op een
zware straf, in vele gevallen de dood....
Natuurlijk is daar een stuk farizeïsme en
onbarmhartigheid in het spel geweest. Er
waren ook andere, niet minder ernstige
zonden, waarover men zich niet druk
maakte.
Bovendien zijn er voorbeelden te over van
selektieve strafoefening: mensen uit de
lagere klasse moesten het met de dood
bekopen, terwijl een oogje werd dicht
gedaan waimeer de zondaars behoorden
tot de betere kringen....
Maar vandaag zijn we doorgeslagen
naar een ander uiterste. Homosexualiteit
is geen zonde meer, zelfs geen afwijking,
maar een andere vorm van sexualiteits-
beleving, die volledig geaccepteerd moet
worden. Het lijkt soms of het „in" is! Er
wordt vrijuit gesproken en geschreven
over deze praktijken en wee hem of haar
die er iets negatiefs over durft te zeggen,
want dat is discriminatie.
En nu haalt deze ziekte ineens een streep
door al die nieuwe opvattingen. Dat is
zonder dat wij op een farizeïstische wijze
de vinger willen uitsteken toch een
teken aan de wand. Alsof de Rechter van
hemel en aarde wil zeggen: „Ik ben er ook
nog...."
Het is te vrezen dat dit spreken van de
Allerhoogste niet zal worden verstaan en
dat de maat van de ongerechtigheid ver
vuld moet worden. In kerkelijke kringen
kan men herhaaldelijk stemmen beluis
teren die suggereren dat de ziekte zal
leiden tot discriminatie van homofielen en
zelfs van kleurlingen (omdat de ziekte ook
vooral in Afrika voorkomt). Zelfs las ik
onlangs dat een lijder aan deze ziekte zijn
kwaal zag als een stukje lijden terwille van
Christus, een smaad die hij moest dragen
terwille van het Evangelie.
Dat is zou één van de profeten zeggen
,,het kwade goed noemen en het goede
kwaad".
Het is wel zeker dat we apocalyptische
tijden beleven. Tijden waarin de zonde vrij
wordt bedreven en uitgesproken en waarin
de slaande hand van God nauwelijks meer
wordt opgemerkt.
Waarnemer
Op donderdag 13 november houden wij
weer onze jaarlijkse verkoping, 's Mid
dags van 2 tot 6 uur, in de Remonstrantse
kerk. Voorstraat Sommelsdijk. Er is weer
veel te koop o.a. handwerken, kruidkoek,
kruukplaetjes etc.
Ook de rommelhoek is weer de moeite
waard. Wij hopen weer op een gezellige
drukte. Iedereen is van harte welkom.
MIDDELHARNIS
15 november 1986 viert het Geref. Kin
derkoor „De Zangvogels" uit Middel-
hamis haar eerste verjaardag. Deze dag
willen we vieren door er een gezellige
zangmiddag in de Geref Kerk te Middel-
hamis van te maken.
Om het tot een onvergetelijke dag te laten
worden, hebben we een tweetal koren uit
genodigd. Het bejaardenkoor „Avond
klanken" o.l.v. mevr. McCoU. Dit koor
heeft pas (en dat hebben we natuurlijk
allemaal al gelezen) de eerste prijs ge
wonnen op een concours.
Het tweede koor is het Chr. Gem. Koor
„Middelhamis" o.l.v. dhr. C. C. v. d.
Heuvel. Deze zal ook een pianostuk ten
gehore brengen met mevr. McCoU op de
dwarsfluit.
Iedereen is welkom op zaterdag 15 no
vember a.s. Aanvang 14.30 uur in de
Geref. Kerk te Middelhamis. U kunt dan
naar de koren komen luisteren en mee
zingen.
De entree is gratis. In de pauze is er
gelegenheid een kopje koffie te drinken.
Aan het eind is er wel een koUekte om de
onkosten te dekken, een deel hiervan is
voor de nieuwbouw van de kerk.
De algehele muzikale leiding is in han
den van Leo Vroegindeweij.
MIDDELHARNIS
Op D.V. zaterdag 15 november a.s.
hoopt de Zangvereniging „Canticum"
met medewerkmg van het „Dirkslands
Mannenkoor" een zangavond te houden
in het kerkgebouw van de Ger. Gemeente,
Chr. de Vrieslaan te Middelhamis.
Op deze avond zal er een koUekte ge
houden worden, waarvan de opbrengst
bestem.d is voor het werk van de „gehan
dicaptenzorg van de Ger. Gemeenten".
Het belooft een mooie avond te worden.
Een ieder is dan ook van harte welkom.
Aanvang: half acht.
OUDDORP
Inleveren vakantiebonnen
D.V. maandag 10 november van 7-8 uur
is er gelegenheid tot het inwisselen van
vakantiebonnen van Hout- en Bouwbond
C.N.V. bij H. C. Tanis, Dijkstelweg la.
OUDDORP
De huis-aan-huis koUekte voor de vluch
telingen op Mindanao (Filippijnen) heeft
het prachtige bedrag van 5.112,20 op
gebracht. Allen die tot het welslagen van
deze koUekte hebben bijgedragen, worden
hartelijk bedankt.
Tenslotte: U (dus een ieder die dit leest)
wordt hartelijk uitgenodigd tot het bij
wonen van de dia-avond op D.V. 13
november. Deze avond, waarop o.a. een
medewerker van de Z.O.A. het woord zal
voeren, zal beginnen om 20.00 uur in
„Eben Haëzer".
De kommissie
drukkerij kranse bv
Onder het motto „Van 300 naar 500"
gaat de werkgroep „Laat Leven" van de
Vereniging ter Bescherming van het On
geboren Kind opnieuw een ledenwerfaktie
houden. Dit tegelijkertijd met de lande
lijke aktie.
De toename van het aantal hulpaan-
vragen bij de maatschappelijk werksters in
Amersfoort maakt het noocteakelijk dat er
meer leden komen.
Immers: meer hulpaanvragen betekent
dat er meer hulpverleners nodig zijn en dit
betekent méér kosten. Mogen we ook op
uw steun rekenen?
U kunt zich aanmelden bij:
Landelijk Dienstencentrum VBOK
Amhemseweg 17
3811 NN Amersfoort
Bij de optometrist O.V. ligt een serie van
vier nieuwe voorlichtingsfolders in de
winkel die handelen over het zien en de rol
van de optometrist O.V. daarbij.
Over verhoogde oogdruk schrijft men,
dat deze aandoening, die tot de oogziekte
glaucoom en zelfs tot blindheid kan lei
den, bij 2 tot 4% van de bevolking voor
komt. Meestal weet men niet eens dat de
oogdmk te hoog is. Een regelmatige en
volstrekt pijnloze oogdrukmeting doord e
optometrist O.V. brengt aan het licht of er
zich al dan niet een verhoogde oogdruk
aan het opbouwen is.
Weten of je op je ogen aankunt is ook
voor sporters van groot belang. Oogaftvij-
kingen welke men zich niet realiseert,
kunnen een handicap op het sportveld
betekenen, aldus de folder Sport en Zien.
Ook hier brengt een jaarlijkse controle
duidelijkheid. Datzelfde geldt voor de
vraag of men nu werkelijk scherp ziet of
niet. De folder Scherp Zien geeft uit
sluitsel.
Tenslotte wijden de optometristen ook
een folder aan hun eigen werkzaamheden.
Een optometrist O.V. is een gediplomeerd
opticien, die een speciale en langdurige
opleiding heeft gevolgd en die over de
modernste technieken en instrumenten
beschikt. Tot zijn technieken behoren df
skiaskopie (objectieve oogmeting), tono-
metrie (oogdmkmeting), ofthalmoskopie
(oogspiegelen) en biomicroskopie (onder
zoek van het voorste deel van het oog).
De folders werden samengesteld door de
Optometristen Vereniging (die recentelijk
zijn 25-jarig bestaan vierde). De leden,
die zich optometrist O.V. mogen noemen,
zijn herkenbaar aan het verenigingsvignet.
Eerder al gaf de vereniginge folders uit
over myopie (bijziendheid), hypermetro
pic (verziendheid), presbyopic (verlies
aan accomodatievermogen) en astigma-
tisme (vertekend beeld).
Folders: bij de optometrist O.V. gratis
verkrijgbaar.
Nadere informatie: Optometristen Ver
eniging O.V., Antwoordnummer 530,
3100 WB Schiedam.
Maar ik zalU offeren met de stem
der dankzegging....
(Jona 29a)
De vorige week hebben we gezien hoe
door de schuld heen de HEERE Jona
kwam op te voeren uit het verderf.
Hoe Jona leerde belijden niets verdiend te
hebben, maar dat de HEERE nu nog naar
hem had omgezien. Hoe het recht geweest
zou zijn als de HEERE Jona voor eeuwig
had laten wegzinken, en dan niet alleen in
de golven, maar voor eeuwig had laten
wegzinken in de buitenste duisternis.
En dan mocht hij het spellen in de diepte
van de zee, in het ingewand van de grote
vis: maar Gij hebt mij opgevoerd.
Wat een belijdenis, hoewel de omstandig
heden van Jona nog niet veranderd waren.
Jona bad, en in dit bidden kwam de
HEERE te verhoren, hoewel.... hoewel
met het „amen" zeggen, Jona nog in de vis
zat.
Maar ondanks dat, wist Jona, dat de
HEERE Hem niet zou verlaten.
Daar leert het geloof dwars door alles
heen het van de HEERE te verwachten, al
moet het de diepte in, het zij zo.
Wat kan dat bij ons, lezer, lezeres, menig
maal anders zijn.
Wij bidden en als we amen zeggen, dan
moet de HEERE het al gedaan hebben.
En als dat niet gebeurd is, dan gaat de
vuist in plaats van gevouwen handen
naarboven.
Alles is dan Gods schuld, terwijl we onze
doemwaardige schuld niet kennen.
Wij bidden wel, maar God verhoort niet.
O dwaze mens, want wat zouden wij nog
van God kunnen eisen.
Wat zouden wij de HEERE kunnen voor
schrijven?
Of we nu kerkelijk zijn of onkerkelijk, of
we nu vrijzinnig zijn of rechtzirmig, voor
God zijn we allemaal onzinnig.
Dat heeft Jona geleerd en zullen we
dagelijks ook moeten leren.
Hoezo?
Wel, omdat we dan gaan leren bidden, dan
gaan leren vragen, dat we dan gaan zien,
dat onze weg (niet omgebogen, niet wat
verandert) afgebroken en vernieuwd moet
worden.
Jona werd vernieuwd door de dood van de
onmogelijkheid heen.
En dat is niet eenmalig, maar dat is nu
dagelijks nodig.
Dagelijks Gods mogelijkheden leren ken
nen en onze onmogelijkheden.
Maar waar dat nu gekend mag worden,
daar zal ook het loflied geboren worden, al
is het nog in de diepte van de zee.
Jona gaat naar het „Gij hebt mijn ziel
opgevoerd", gaat Jona zingen vanuit hét
leven der dankbaarheid.
Ik, zegt Jona, verliet Gods weldadigheid
voor wat valse ijdelheden.
Ijdelheden van het „maar ik bedoel het
wel goed".
Ijdelheden van ,,ik ben ook maar een
mens".
Ijdelheden van ,Je moet maar aiwachten
wat er komt".
Nee, zegt Jona, door die gedachten heb ik
Gods weldadigheid verlaten, daarom
moest de HEERJE zo'n diepte weg met me
gaan.
Laat zulk een dwang toch niet nodig
wezen.
Lezer, lezeres, wat menen we dat de
HEERE menigmaal karig is.
Ja, wat is het menigmaal, dat als we
maatschappelijk wat minder krijgen dan
die ander, dan schreeuwen we alles bij
elkaar, maar als we geestelijk een droge
korst voorgezet krijgen, dan vinden we het
wel goed. IJdelheid is dat. Het is onze
dwaasheid waardoor en waarin we God
tekort doen. God is geen God die maar
halve zaken schenkt, maar God eist ook
geen 50% van ons, maar 100%.
Niet 50% de wereld en 50% de kerk.
Zondagmorgen naar de kerk en zondag
middag naar het voetbalveld of het sport in
beeld.
Zondagmorgen uitslapen omdat het zater
dag zo laat werd en dan enkel zondag
middag naar de kerk.
Het is goddeloos, het is onbekeerd, het is
ijdelheid.
Jona leert God nu met een stem der
dankzegging God te offeren wat hem
toekomt. O zeker, dan is het nog tekort in
het God geven, wat hem toekomt. Daar
om dat Jona ook belijdt, dat het een offer
moet zijn en niet een giftje.
En zo leert Jona te danken vanuit God.
Dat wil zeggen, dat we niet met ons geloof
naar voren komen, met onze bekering
breed uit te meten, maar wat God gedaan
heeft aan mijn ziel.
Dat gaat Jona doen, spreken en danken
vanuit God.
Want ook dit is een genadegave van de
HEERE.
Maar dan maakt de HEERE ook dat uw
en mijn leven tot Gods dienst bereid is.
Dan wordt die offerande der dankzegging
zichtbaar.
Dan is er dat levende geloof
Wordt het gezien?
Wat moeten we het toch zeggen, dat
daarin bloedarmoede is.
Geen onderscheid meer tussen kerk en
wereld.
Geen spreken meer vanuit het Woord,
enkel maar menigmaal dwaze redenatie's
hoe wij iets zien.
Is het geen wonder dat menig jongere het
zegt: als dat nu Godsdienst is wat je bij
vader of moeder ziet, wat je ziet bij die
ambtsdrager, watje ziet.... nu dan kan ik
net zo goed maar voor dé volle 100% van
de wereld genieten.
Ik zou niet graag op de zondag langs het
sportveld gaan of 's avonds langs de
huizen om daar dat volk gekluisterd te
zien, wat nog maar 5 minuten ervoor zong:
leer mij tot Uwe Naam te leven.
Maar ook dit mag al dan niet gezegd
worden.
Jona zei: verlaat toch de ijdelheden om de
weldadigheden des HEEREN te mogen
beleven. En dan? Dan zal daar het lied der
dankzegging zijn. Dan zal (met vallen en
opstaan) de HEERE mij tot Zijn eer doen
leven.
Dan bid ik niet alleen „om Jezus wil",
maar dan zal er ook dat leven zijn „om
Jezus wü".
Dan is er niet enkel de belofte bij de
doopvont, het ja-woord met de belijdenis,
maar dan zal er met Gods hulp ook
dagelijks een „trachten" zijn om Gods
geboden te houden uit dankbaarheid.
Want dat is het lied van Jona, dat is het
offer" van Jona, wat?
Wel, wat hij dan zegt: ,,maar Gij,
HEERE", en daama: „maar ik, Jona" zal
wat ik beloofd heb, betalen.
Dat wil zeggen, een inwendige en een
uitwendige vernieuwing van het leven.
Maar ik.... ik zal juichen van Gods wegen.
Maar ik zal het belijden: het Heil is des
HEEREN.
Kijk, daar hebt u nu de enige en eeuwige
grond, waarom Jona verder kan.
Daar hebt u nu ook het geloof der werken,
nl. in het HeU des HEEREN.
Daar is ons „maar ik" nu nooit van los te
denken.
Hoezo niet?
Wel, omdat we vanuit de grondtaal het
Heil is des HEEREN mogen vertalen met
1. het Heil is bij 4e HEERE.
2. het Heil is van de HEERE.
3. het Heil is tot de HEERE.
Kijk, lezer, lezeres, dat is de jubel waar
Jona in mag eindigen.
Niet het wijzen op zichzelf, maar het
wijzen op Hem, Die Jona in alle nood en
dood heeft uitgered.
Kent u die vreugde? kent u nu dat Heil?
Kent u deze Christus, deze Heiland, in
Wie de HEERE voor Jona, maar ook
voor u en mij het graf geopend heeft, opdat
we Hem de eer zouden gaan brengen?
O, roep Hem maar aan, in de dag der
benauwdheid, en Ik zal (dat is Gods
belofte) en Ik zal u uitredden.
En dan.... dan nog een korte tijd, een korte
strijd tegen de wereld en daar komt nog
ons eigen hart bij, maar dan zal de
HEERE het eeuwige danklied op de lip
pen van Zijn Verlosten geven.
Het is hier geen kalme reis, het is hier de
woestijn voor Gods volk.
Maar dat is niet erg, waarom niet?
Omdat ze dan naar huis zullen gaan
verlangen.
Daar (en dat begint hier dan al) te juichen
voor Hem Die Zelfverder gegaan is dan
de gronden der zee.
Te juichen van Hem Die voor Zijn volk de
dood overwon.
Ja dan het eeuwige danklied.
En mag het nu ook voor u zijn, lezer,
lezeres, maar ik.... ik zal er uit genade ook
mogen zijn?
De deur is nog niet dicht, het graf is nog
niet boven uw hoofd gesloten, het kan nog:
waarom?
Omdat er nog is het Heil, de Heiland van
de HEERE.
O zoek Hem toch en verlaat de wereld.
Roep Hem aan en.... en leef.
De tijd is kort en de eeuwigheid lang.
Maar ik.... ik mag het dan ook weten:
Mijn zonden zijn groot, maar Gods ge
nade in Christus is oneindig.
En daarom is er nog Gods Heil voor allen
die Hem in de benauwdheid aanroepen.
Jona mocht in de donkerheid het weten:
mij is het Licht bereid, de HEERE zal mij
opnemen in heerlijkheid.
En zo leert Gods Kerk dat hun „maar ik"
samen komt te vallen in het „maar Gij"
van de HEERE.
Het is door U, door U aUeen om het
eeuwig welbehagen.
N. P. J. K.
Nationale diabetesweek
10 - 16 november
De nationale diabetesweek is dit jaar van
10 tot en met 16 november. Het Diabetes
Fonds Nederland houdt dan de landelijke
kollekte onder het motto „Geef 's voor
diabetes". De opbrengst van deze aktie is
bestemd voor het wetenschappelijkonder-
zoek op het gebied van suikerziekte.
Vorig jaar leverde de kollekte ruim 1,7
miljoen gulden op. Met dat geld kon het
Diabetes Fonds Nederland tal van weten
schappelijke projekten mogelijk maken.
Diabetes is nog altijd een ongeneeslijke
ziekte die iedereen kan krijgen, van jong
tot oud.
Diabetes is een stofwisselingsziekte,
waardoor het voedsel niet meer in het
lichaam kan worden verwerkt. Diabeten
kunnen wel worden behandeld met insu
line, tabletten of een dieet. Diabeten zijn
niet meer zoals vroeger ten dode
opgeschreven.
Maar suikerziekte kan wel allerlei ver
velende gevolgen hebben. Bekende kom-
plikaties van diabetes zijn onder meer
oogproblemen (die tot blindheid kunnen
leiden), aantasting van bloedvaten en ze
nuwstelsel, beschadiging van de nieren en
een verhoogd risico voor hartziekten.
Veel wetenschappelijk onderzoek richt
zich op deze komplikaties en er worden
behandelingstechnieken ontwikkeld om
deze gevolgen van suikerziekte zoveel
mogelijk te voorkomen. Ook wordt er
steeds meer bekend over de oorzaken van
diabetes, waardoor er hoop ontstaat dat
men eens de ziekte de baas zal worden.
Wie de aktie „Geef's voor diabetes" wil
steunen, kan een bijdrage over maken op
girorekening 5766 ten name van het Dia
betes Fonds Nederland te Amersfoort.
VERVOLGVERHAAL
Door Fenand van den Oever
- 32 -
G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk
Als ze erover doorpraten, voelt Arend-Michiel, dat hij
er zelf ook nog te weinig van weet. Nou, daar berust hij
nooit in.
Wanneer ze, Jacob en hij, op deze zaterdagmiddag zo
zitten te praten, gaat de telefoon. Hij kijkt naar de klok.
Hij heeft de Jonge Dirk op de thuisreis, propvol haring
uit Lowestof Zou-ie er nou al wezen? Dat zou merakel
snel zijn. 't Is wel een beste loper. Terwijl hij naar het
toestel gaat, kijkt hij naar de windzak in de achtermast
van de 42. Westzuidwest. Die wind is best. Wat zal die
Jonge Dirk er vandoor zeilen.
-Ja.
Hier, Smit Co.
Hij schrikt.
Ze hebben net bericht gehad. De Jonge Dirk is ter
hoogte van Terheide aan de grond gelopen.
Hè. Met dit lekkere handzame weer....
Ja. Het water zakt. Of ze hem bij vloed zullen
proberen los te slepen?
Hij wacht, denkt na, kijkt naar buiten en zegt
Neen.
Neen? Moet dat schip dan kapot? wordt gevraagd.
Néén!
Wat dan?
Dat is mijn zaak.
O....
Neer de telefoon. Het vliegt door zijn hoofd wat er
gebeuren moet. Zijn plan is meteen klaar. Ome Nero
leerde hem wel snel te handelen. De 42 ligt voor de
kant, half afgesneden, maar de motor kan wel draaien.
Zou Frank Nieuwstraten, de monteur, er zijn?
En jij, Jacob, wil jij mee?
Waarvoor?
Ik wil hem zélf zien vlot te trekken.
Jonge Jacob, nooit bang voor wat anders, zegt geen
neen. Zijn vrouw zal wel raar opkijken. Hij zei, dat-ie
even naar de barbier en Arend-baas ging. Maar ze is
wel wat gewend van hem en erg schrikkerig is ze niet.
Hij gaat wel mee. Hij loopt al naar de zolder voor een
ouwe broek en een getaande kiel. Hij kan varen. Tijd is
nu zeker geld.
Frank Nieuwstraten wordt gauw geroepen. Frank is
een beste monteur, de hele vloot roemt hem. Jaantje
Erkelens heeft zo'n brave vent aan hem getrouwd.
Voor Arend-Michiel is hij soms een slaagje te be
zadigd. Maar dat ben je gauw bij hem. Ze zeggen wel
eens, dat Frank voor de motor nog beter zorgt dan voor
Jaantje, maar dat is kletspraat. Ze plagen elkaar zo
graag en zoveel.
Frank komt en luistert naar Arend-baas.
Arend-Michiel vertelt schielijk wat de bedoeling is.
Frank vraagt bezorgd:
De Jonge Dirk dus van het strand trekken. Arend-
baas?
Ja.
Frank oppert bedenken.
De 42 als sleepboot?
Ja.
Zijn gezicht staat op rauw weer.
Och, Arend-baas is baas, maar het is héél wat voor
het karretje van de 42.
Is je motor in orde, Frank?
Ja! Wat een vraag. Frank zal zijn motor niet in orde
achterlaten.
Zou-ie kunnen trekken. Frank?
Ja, dat wel, maar je mag van een kind geen vent
verwachten.
Nee, dat niet. Nou, dan gaan ze.
Frank duikt omlaag. Tien minuten later tjoekert de
motor.
Zijn er trossen genoeg?
Ja, da's in orde. De hele reep Ugt ooknog in het ruim.
Ze springen aan boord: Arend-Michiel, jonge Jacob
van Leeningen, een van de stuurlui. Kees S torm die net
aan komt lopen en Wijnand, natuurlijk.
Arend-Michiel neemt zelf het roer. Hij regelt de motor.
Een paar slaagjes achteruit, zo, goed van de kant en dan
vooruit volle kracht weg.
Als ze net los zijn, komt Willem aanhoUen. Die is
tegenwoordig ook altijd hier.
Vader, mag ik mee?....
Hij zwaait met zijn hand. Neen, neen, er is geen tijd om
terug te gaan.
Ze varen.
Niemand op het Hoofd begrijpt daar wat van. Nou, op
zaterdagmiddag, de 42 de haven uit. Vijf man zien ze
aan dek, Wijnand Hoogendijk meegeteld. Nou, wat
kan Wijnand op zijn leeftijd nog waard zijn.
't Is prachtig weer. Met jonge Jacob praat Arend-
Michiel erover hoe die Jonge Dirk nou op het strand
kan lopen.
Jacob zegt:
Ik vind de vraag hoe ie eraf komt nóu belangrijker
dan hoe ie erop kwam. Arend-baas. Hij glimlacht om
die logica. Die woorden staan hem aan.
Weg gaan ze. Maassluis, Rozenburg, Pootershaven,
den Hoek.
Even om het hoekje van de pieren zien ze de Jonge Dirk
al liggen. Ze voelen nauwelijks, dat de zee het schip
grijpt Vreugde om het in zee lopen is er nu niet. Hoe
zou dat kunnen. Ergernis is er. Wijnand heeft van
Vlaardingen af nog niet anders gedaan dan gescholden
op die papieren zeelui van tegenwoordig. Met zulk
hemelslief weertje op het strand lopen....
Mensen, daar zijn toch geen woorden voor te vinden.
Van nijd spuwt hij herhaaldelijk op het dek. Bah, wat
een zakken.
Het water, zwaar van ebbe, vloeit om de boorden weg.
Er is kans dat de logger helemaal droog komt te staan.
Twee slepertjes snuffelen er zo dicht mogelijk omheen.
Misschien roept de schipper straks wel om hulp. Zij zijn
bereid. Van dit soort ellende moeten zij tenslotte leven.
Arend-Michiel probeert ook zo dicht mogelijk bij de
Jonge Dirk te komen. Hij roept naar omlaag:
Frank, neem jij het roer eens over. Frank, handvol
poetskatoen, doet het
Langzaam aan, hoor.
Met Jacob en Kees gaat hij diepen. Mensen, wat een
droog water hier. Oppassen, dat ze er niet naast komen
te zitten. Zo krap mogelijk naderen ze. Maar de afstand
blijft te groot om elkaar te praaien.
Op de JongeDirk volgen ze alles gespannen. Daar is de
42 van Leen Muis. Ze zien een sloep strijken. Drie man
springt er in. Twee man gaat aan de riemen. Ze kijken
de ogen uit.
Hè, wie is daarbij? (wordt vervolgd)
4: Hi
H: Hi 4:
<tf<p»- ■ii^i -
■tl^»
m^m
B voorstraat 13
3245 t)g sommelsdijk
lel. 01870-2275
heel voorzichtig pakken ze alle glazen in
heel handig halen ze die grote antieke kast uit elkaar
heel gemakkelijk nemen ze de vloerbedekking op
heel rustig vervoeren ze de piano
heel behendig nemen ze de moeilijkste bochten in de
gangen
heel erg goed die jongens van flakkee expresse
flakkee expresse
01870-2188 middelhamis
01883-20016 hellevoetsluis
01110-3163 zierikzee
O. T.