EIIAIIDEtl-IIIEUWS Overdenking ZANGAVOND Z.O.A.-kollekte drumerk uit de Heilige Schrift goeill Kinderkoor één jaar Ledenwerfaktie VBOK Landelijke kollekte voor bestrijding van suikerziekte IS DE ZEE ONS LAND HET "^KUkVENSTER Verkoping te Sommelsdijk Voorlichtingsfolder over werk optometrist D.V. MAAR IK 2e Blad VRUDAG 7 NOVEMBER 1986 No. 5545 blik op kerk en samenleving tj - Aids - Opmerkelgk - Niet verstaan Het staat nu wel vast dat Aids in veel omvangrijker mate voorkomt dan men aanvankelijk in medische kringen voor mogelijk had gehouden, en dat het op rukken van deze ziekte de deskundigen grote zorgen baart. Het verband met homo- sexuele praktijken schijnt nu wel zeker te zijn. Het is een ziekte die de immuniteit van het lichaam ondermijnt en waarvoor tot op heden geen geneesmiddel is ge vonden. In de Verenigde Staten zijn tot dusver 23.000 gevallen geregistreerd het wer kelijke aantal ligt dus veel hoger! en van hen zijn inmiddels 12.000 patiënten over leden. Er is geen geval bekend van iemand die aan deze ziekte leed en genezen is. Het is opmerkelijk dat dit verschijnsel zich voordoet, juist nu van alle kanten wordt beweerd dat het taboe op homo-sexuali- teit doorbroken is.... Voorheen kwam dit kwaad ook voor, maar het mocht geen daglicht zien, er werd ook nauwelijks over gesproken. In de 17de en 18de eeuw heette het „crimen nefandum", de zonde die beter niet genoemd kon worden. Wie erop betrapt werd kon rekenen op een zware straf, in vele gevallen de dood.... Natuurlijk is daar een stuk farizeïsme en onbarmhartigheid in het spel geweest. Er waren ook andere, niet minder ernstige zonden, waarover men zich niet druk maakte. Bovendien zijn er voorbeelden te over van selektieve strafoefening: mensen uit de lagere klasse moesten het met de dood bekopen, terwijl een oogje werd dicht gedaan waimeer de zondaars behoorden tot de betere kringen.... Maar vandaag zijn we doorgeslagen naar een ander uiterste. Homosexualiteit is geen zonde meer, zelfs geen afwijking, maar een andere vorm van sexualiteits- beleving, die volledig geaccepteerd moet worden. Het lijkt soms of het „in" is! Er wordt vrijuit gesproken en geschreven over deze praktijken en wee hem of haar die er iets negatiefs over durft te zeggen, want dat is discriminatie. En nu haalt deze ziekte ineens een streep door al die nieuwe opvattingen. Dat is zonder dat wij op een farizeïstische wijze de vinger willen uitsteken toch een teken aan de wand. Alsof de Rechter van hemel en aarde wil zeggen: „Ik ben er ook nog...." Het is te vrezen dat dit spreken van de Allerhoogste niet zal worden verstaan en dat de maat van de ongerechtigheid ver vuld moet worden. In kerkelijke kringen kan men herhaaldelijk stemmen beluis teren die suggereren dat de ziekte zal leiden tot discriminatie van homofielen en zelfs van kleurlingen (omdat de ziekte ook vooral in Afrika voorkomt). Zelfs las ik onlangs dat een lijder aan deze ziekte zijn kwaal zag als een stukje lijden terwille van Christus, een smaad die hij moest dragen terwille van het Evangelie. Dat is zou één van de profeten zeggen ,,het kwade goed noemen en het goede kwaad". Het is wel zeker dat we apocalyptische tijden beleven. Tijden waarin de zonde vrij wordt bedreven en uitgesproken en waarin de slaande hand van God nauwelijks meer wordt opgemerkt. Waarnemer Op donderdag 13 november houden wij weer onze jaarlijkse verkoping, 's Mid dags van 2 tot 6 uur, in de Remonstrantse kerk. Voorstraat Sommelsdijk. Er is weer veel te koop o.a. handwerken, kruidkoek, kruukplaetjes etc. Ook de rommelhoek is weer de moeite waard. Wij hopen weer op een gezellige drukte. Iedereen is van harte welkom. MIDDELHARNIS 15 november 1986 viert het Geref. Kin derkoor „De Zangvogels" uit Middel- hamis haar eerste verjaardag. Deze dag willen we vieren door er een gezellige zangmiddag in de Geref Kerk te Middel- hamis van te maken. Om het tot een onvergetelijke dag te laten worden, hebben we een tweetal koren uit genodigd. Het bejaardenkoor „Avond klanken" o.l.v. mevr. McCoU. Dit koor heeft pas (en dat hebben we natuurlijk allemaal al gelezen) de eerste prijs ge wonnen op een concours. Het tweede koor is het Chr. Gem. Koor „Middelhamis" o.l.v. dhr. C. C. v. d. Heuvel. Deze zal ook een pianostuk ten gehore brengen met mevr. McCoU op de dwarsfluit. Iedereen is welkom op zaterdag 15 no vember a.s. Aanvang 14.30 uur in de Geref. Kerk te Middelhamis. U kunt dan naar de koren komen luisteren en mee zingen. De entree is gratis. In de pauze is er gelegenheid een kopje koffie te drinken. Aan het eind is er wel een koUekte om de onkosten te dekken, een deel hiervan is voor de nieuwbouw van de kerk. De algehele muzikale leiding is in han den van Leo Vroegindeweij. MIDDELHARNIS Op D.V. zaterdag 15 november a.s. hoopt de Zangvereniging „Canticum" met medewerkmg van het „Dirkslands Mannenkoor" een zangavond te houden in het kerkgebouw van de Ger. Gemeente, Chr. de Vrieslaan te Middelhamis. Op deze avond zal er een koUekte ge houden worden, waarvan de opbrengst bestem.d is voor het werk van de „gehan dicaptenzorg van de Ger. Gemeenten". Het belooft een mooie avond te worden. Een ieder is dan ook van harte welkom. Aanvang: half acht. OUDDORP Inleveren vakantiebonnen D.V. maandag 10 november van 7-8 uur is er gelegenheid tot het inwisselen van vakantiebonnen van Hout- en Bouwbond C.N.V. bij H. C. Tanis, Dijkstelweg la. OUDDORP De huis-aan-huis koUekte voor de vluch telingen op Mindanao (Filippijnen) heeft het prachtige bedrag van 5.112,20 op gebracht. Allen die tot het welslagen van deze koUekte hebben bijgedragen, worden hartelijk bedankt. Tenslotte: U (dus een ieder die dit leest) wordt hartelijk uitgenodigd tot het bij wonen van de dia-avond op D.V. 13 november. Deze avond, waarop o.a. een medewerker van de Z.O.A. het woord zal voeren, zal beginnen om 20.00 uur in „Eben Haëzer". De kommissie drukkerij kranse bv Onder het motto „Van 300 naar 500" gaat de werkgroep „Laat Leven" van de Vereniging ter Bescherming van het On geboren Kind opnieuw een ledenwerfaktie houden. Dit tegelijkertijd met de lande lijke aktie. De toename van het aantal hulpaan- vragen bij de maatschappelijk werksters in Amersfoort maakt het noocteakelijk dat er meer leden komen. Immers: meer hulpaanvragen betekent dat er meer hulpverleners nodig zijn en dit betekent méér kosten. Mogen we ook op uw steun rekenen? U kunt zich aanmelden bij: Landelijk Dienstencentrum VBOK Amhemseweg 17 3811 NN Amersfoort Bij de optometrist O.V. ligt een serie van vier nieuwe voorlichtingsfolders in de winkel die handelen over het zien en de rol van de optometrist O.V. daarbij. Over verhoogde oogdruk schrijft men, dat deze aandoening, die tot de oogziekte glaucoom en zelfs tot blindheid kan lei den, bij 2 tot 4% van de bevolking voor komt. Meestal weet men niet eens dat de oogdmk te hoog is. Een regelmatige en volstrekt pijnloze oogdrukmeting doord e optometrist O.V. brengt aan het licht of er zich al dan niet een verhoogde oogdruk aan het opbouwen is. Weten of je op je ogen aankunt is ook voor sporters van groot belang. Oogaftvij- kingen welke men zich niet realiseert, kunnen een handicap op het sportveld betekenen, aldus de folder Sport en Zien. Ook hier brengt een jaarlijkse controle duidelijkheid. Datzelfde geldt voor de vraag of men nu werkelijk scherp ziet of niet. De folder Scherp Zien geeft uit sluitsel. Tenslotte wijden de optometristen ook een folder aan hun eigen werkzaamheden. Een optometrist O.V. is een gediplomeerd opticien, die een speciale en langdurige opleiding heeft gevolgd en die over de modernste technieken en instrumenten beschikt. Tot zijn technieken behoren df skiaskopie (objectieve oogmeting), tono- metrie (oogdmkmeting), ofthalmoskopie (oogspiegelen) en biomicroskopie (onder zoek van het voorste deel van het oog). De folders werden samengesteld door de Optometristen Vereniging (die recentelijk zijn 25-jarig bestaan vierde). De leden, die zich optometrist O.V. mogen noemen, zijn herkenbaar aan het verenigingsvignet. Eerder al gaf de vereniginge folders uit over myopie (bijziendheid), hypermetro pic (verziendheid), presbyopic (verlies aan accomodatievermogen) en astigma- tisme (vertekend beeld). Folders: bij de optometrist O.V. gratis verkrijgbaar. Nadere informatie: Optometristen Ver eniging O.V., Antwoordnummer 530, 3100 WB Schiedam. Maar ik zalU offeren met de stem der dankzegging.... (Jona 29a) De vorige week hebben we gezien hoe door de schuld heen de HEERE Jona kwam op te voeren uit het verderf. Hoe Jona leerde belijden niets verdiend te hebben, maar dat de HEERE nu nog naar hem had omgezien. Hoe het recht geweest zou zijn als de HEERE Jona voor eeuwig had laten wegzinken, en dan niet alleen in de golven, maar voor eeuwig had laten wegzinken in de buitenste duisternis. En dan mocht hij het spellen in de diepte van de zee, in het ingewand van de grote vis: maar Gij hebt mij opgevoerd. Wat een belijdenis, hoewel de omstandig heden van Jona nog niet veranderd waren. Jona bad, en in dit bidden kwam de HEERE te verhoren, hoewel.... hoewel met het „amen" zeggen, Jona nog in de vis zat. Maar ondanks dat, wist Jona, dat de HEERE Hem niet zou verlaten. Daar leert het geloof dwars door alles heen het van de HEERE te verwachten, al moet het de diepte in, het zij zo. Wat kan dat bij ons, lezer, lezeres, menig maal anders zijn. Wij bidden en als we amen zeggen, dan moet de HEERE het al gedaan hebben. En als dat niet gebeurd is, dan gaat de vuist in plaats van gevouwen handen naarboven. Alles is dan Gods schuld, terwijl we onze doemwaardige schuld niet kennen. Wij bidden wel, maar God verhoort niet. O dwaze mens, want wat zouden wij nog van God kunnen eisen. Wat zouden wij de HEERE kunnen voor schrijven? Of we nu kerkelijk zijn of onkerkelijk, of we nu vrijzinnig zijn of rechtzirmig, voor God zijn we allemaal onzinnig. Dat heeft Jona geleerd en zullen we dagelijks ook moeten leren. Hoezo? Wel, omdat we dan gaan leren bidden, dan gaan leren vragen, dat we dan gaan zien, dat onze weg (niet omgebogen, niet wat verandert) afgebroken en vernieuwd moet worden. Jona werd vernieuwd door de dood van de onmogelijkheid heen. En dat is niet eenmalig, maar dat is nu dagelijks nodig. Dagelijks Gods mogelijkheden leren ken nen en onze onmogelijkheden. Maar waar dat nu gekend mag worden, daar zal ook het loflied geboren worden, al is het nog in de diepte van de zee. Jona gaat naar het „Gij hebt mijn ziel opgevoerd", gaat Jona zingen vanuit hét leven der dankbaarheid. Ik, zegt Jona, verliet Gods weldadigheid voor wat valse ijdelheden. Ijdelheden van het „maar ik bedoel het wel goed". Ijdelheden van ,,ik ben ook maar een mens". Ijdelheden van ,Je moet maar aiwachten wat er komt". Nee, zegt Jona, door die gedachten heb ik Gods weldadigheid verlaten, daarom moest de HEERJE zo'n diepte weg met me gaan. Laat zulk een dwang toch niet nodig wezen. Lezer, lezeres, wat menen we dat de HEERE menigmaal karig is. Ja, wat is het menigmaal, dat als we maatschappelijk wat minder krijgen dan die ander, dan schreeuwen we alles bij elkaar, maar als we geestelijk een droge korst voorgezet krijgen, dan vinden we het wel goed. IJdelheid is dat. Het is onze dwaasheid waardoor en waarin we God tekort doen. God is geen God die maar halve zaken schenkt, maar God eist ook geen 50% van ons, maar 100%. Niet 50% de wereld en 50% de kerk. Zondagmorgen naar de kerk en zondag middag naar het voetbalveld of het sport in beeld. Zondagmorgen uitslapen omdat het zater dag zo laat werd en dan enkel zondag middag naar de kerk. Het is goddeloos, het is onbekeerd, het is ijdelheid. Jona leert God nu met een stem der dankzegging God te offeren wat hem toekomt. O zeker, dan is het nog tekort in het God geven, wat hem toekomt. Daar om dat Jona ook belijdt, dat het een offer moet zijn en niet een giftje. En zo leert Jona te danken vanuit God. Dat wil zeggen, dat we niet met ons geloof naar voren komen, met onze bekering breed uit te meten, maar wat God gedaan heeft aan mijn ziel. Dat gaat Jona doen, spreken en danken vanuit God. Want ook dit is een genadegave van de HEERE. Maar dan maakt de HEERE ook dat uw en mijn leven tot Gods dienst bereid is. Dan wordt die offerande der dankzegging zichtbaar. Dan is er dat levende geloof Wordt het gezien? Wat moeten we het toch zeggen, dat daarin bloedarmoede is. Geen onderscheid meer tussen kerk en wereld. Geen spreken meer vanuit het Woord, enkel maar menigmaal dwaze redenatie's hoe wij iets zien. Is het geen wonder dat menig jongere het zegt: als dat nu Godsdienst is wat je bij vader of moeder ziet, wat je ziet bij die ambtsdrager, watje ziet.... nu dan kan ik net zo goed maar voor dé volle 100% van de wereld genieten. Ik zou niet graag op de zondag langs het sportveld gaan of 's avonds langs de huizen om daar dat volk gekluisterd te zien, wat nog maar 5 minuten ervoor zong: leer mij tot Uwe Naam te leven. Maar ook dit mag al dan niet gezegd worden. Jona zei: verlaat toch de ijdelheden om de weldadigheden des HEEREN te mogen beleven. En dan? Dan zal daar het lied der dankzegging zijn. Dan zal (met vallen en opstaan) de HEERE mij tot Zijn eer doen leven. Dan bid ik niet alleen „om Jezus wil", maar dan zal er ook dat leven zijn „om Jezus wü". Dan is er niet enkel de belofte bij de doopvont, het ja-woord met de belijdenis, maar dan zal er met Gods hulp ook dagelijks een „trachten" zijn om Gods geboden te houden uit dankbaarheid. Want dat is het lied van Jona, dat is het offer" van Jona, wat? Wel, wat hij dan zegt: ,,maar Gij, HEERE", en daama: „maar ik, Jona" zal wat ik beloofd heb, betalen. Dat wil zeggen, een inwendige en een uitwendige vernieuwing van het leven. Maar ik.... ik zal juichen van Gods wegen. Maar ik zal het belijden: het Heil is des HEEREN. Kijk, daar hebt u nu de enige en eeuwige grond, waarom Jona verder kan. Daar hebt u nu ook het geloof der werken, nl. in het HeU des HEEREN. Daar is ons „maar ik" nu nooit van los te denken. Hoezo niet? Wel, omdat we vanuit de grondtaal het Heil is des HEEREN mogen vertalen met 1. het Heil is bij 4e HEERE. 2. het Heil is van de HEERE. 3. het Heil is tot de HEERE. Kijk, lezer, lezeres, dat is de jubel waar Jona in mag eindigen. Niet het wijzen op zichzelf, maar het wijzen op Hem, Die Jona in alle nood en dood heeft uitgered. Kent u die vreugde? kent u nu dat Heil? Kent u deze Christus, deze Heiland, in Wie de HEERE voor Jona, maar ook voor u en mij het graf geopend heeft, opdat we Hem de eer zouden gaan brengen? O, roep Hem maar aan, in de dag der benauwdheid, en Ik zal (dat is Gods belofte) en Ik zal u uitredden. En dan.... dan nog een korte tijd, een korte strijd tegen de wereld en daar komt nog ons eigen hart bij, maar dan zal de HEERE het eeuwige danklied op de lip pen van Zijn Verlosten geven. Het is hier geen kalme reis, het is hier de woestijn voor Gods volk. Maar dat is niet erg, waarom niet? Omdat ze dan naar huis zullen gaan verlangen. Daar (en dat begint hier dan al) te juichen voor Hem Die Zelfverder gegaan is dan de gronden der zee. Te juichen van Hem Die voor Zijn volk de dood overwon. Ja dan het eeuwige danklied. En mag het nu ook voor u zijn, lezer, lezeres, maar ik.... ik zal er uit genade ook mogen zijn? De deur is nog niet dicht, het graf is nog niet boven uw hoofd gesloten, het kan nog: waarom? Omdat er nog is het Heil, de Heiland van de HEERE. O zoek Hem toch en verlaat de wereld. Roep Hem aan en.... en leef. De tijd is kort en de eeuwigheid lang. Maar ik.... ik mag het dan ook weten: Mijn zonden zijn groot, maar Gods ge nade in Christus is oneindig. En daarom is er nog Gods Heil voor allen die Hem in de benauwdheid aanroepen. Jona mocht in de donkerheid het weten: mij is het Licht bereid, de HEERE zal mij opnemen in heerlijkheid. En zo leert Gods Kerk dat hun „maar ik" samen komt te vallen in het „maar Gij" van de HEERE. Het is door U, door U aUeen om het eeuwig welbehagen. N. P. J. K. Nationale diabetesweek 10 - 16 november De nationale diabetesweek is dit jaar van 10 tot en met 16 november. Het Diabetes Fonds Nederland houdt dan de landelijke kollekte onder het motto „Geef 's voor diabetes". De opbrengst van deze aktie is bestemd voor het wetenschappelijkonder- zoek op het gebied van suikerziekte. Vorig jaar leverde de kollekte ruim 1,7 miljoen gulden op. Met dat geld kon het Diabetes Fonds Nederland tal van weten schappelijke projekten mogelijk maken. Diabetes is nog altijd een ongeneeslijke ziekte die iedereen kan krijgen, van jong tot oud. Diabetes is een stofwisselingsziekte, waardoor het voedsel niet meer in het lichaam kan worden verwerkt. Diabeten kunnen wel worden behandeld met insu line, tabletten of een dieet. Diabeten zijn niet meer zoals vroeger ten dode opgeschreven. Maar suikerziekte kan wel allerlei ver velende gevolgen hebben. Bekende kom- plikaties van diabetes zijn onder meer oogproblemen (die tot blindheid kunnen leiden), aantasting van bloedvaten en ze nuwstelsel, beschadiging van de nieren en een verhoogd risico voor hartziekten. Veel wetenschappelijk onderzoek richt zich op deze komplikaties en er worden behandelingstechnieken ontwikkeld om deze gevolgen van suikerziekte zoveel mogelijk te voorkomen. Ook wordt er steeds meer bekend over de oorzaken van diabetes, waardoor er hoop ontstaat dat men eens de ziekte de baas zal worden. Wie de aktie „Geef's voor diabetes" wil steunen, kan een bijdrage over maken op girorekening 5766 ten name van het Dia betes Fonds Nederland te Amersfoort. VERVOLGVERHAAL Door Fenand van den Oever - 32 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk Als ze erover doorpraten, voelt Arend-Michiel, dat hij er zelf ook nog te weinig van weet. Nou, daar berust hij nooit in. Wanneer ze, Jacob en hij, op deze zaterdagmiddag zo zitten te praten, gaat de telefoon. Hij kijkt naar de klok. Hij heeft de Jonge Dirk op de thuisreis, propvol haring uit Lowestof Zou-ie er nou al wezen? Dat zou merakel snel zijn. 't Is wel een beste loper. Terwijl hij naar het toestel gaat, kijkt hij naar de windzak in de achtermast van de 42. Westzuidwest. Die wind is best. Wat zal die Jonge Dirk er vandoor zeilen. -Ja. Hier, Smit Co. Hij schrikt. Ze hebben net bericht gehad. De Jonge Dirk is ter hoogte van Terheide aan de grond gelopen. Hè. Met dit lekkere handzame weer.... Ja. Het water zakt. Of ze hem bij vloed zullen proberen los te slepen? Hij wacht, denkt na, kijkt naar buiten en zegt Neen. Neen? Moet dat schip dan kapot? wordt gevraagd. Néén! Wat dan? Dat is mijn zaak. O.... Neer de telefoon. Het vliegt door zijn hoofd wat er gebeuren moet. Zijn plan is meteen klaar. Ome Nero leerde hem wel snel te handelen. De 42 ligt voor de kant, half afgesneden, maar de motor kan wel draaien. Zou Frank Nieuwstraten, de monteur, er zijn? En jij, Jacob, wil jij mee? Waarvoor? Ik wil hem zélf zien vlot te trekken. Jonge Jacob, nooit bang voor wat anders, zegt geen neen. Zijn vrouw zal wel raar opkijken. Hij zei, dat-ie even naar de barbier en Arend-baas ging. Maar ze is wel wat gewend van hem en erg schrikkerig is ze niet. Hij gaat wel mee. Hij loopt al naar de zolder voor een ouwe broek en een getaande kiel. Hij kan varen. Tijd is nu zeker geld. Frank Nieuwstraten wordt gauw geroepen. Frank is een beste monteur, de hele vloot roemt hem. Jaantje Erkelens heeft zo'n brave vent aan hem getrouwd. Voor Arend-Michiel is hij soms een slaagje te be zadigd. Maar dat ben je gauw bij hem. Ze zeggen wel eens, dat Frank voor de motor nog beter zorgt dan voor Jaantje, maar dat is kletspraat. Ze plagen elkaar zo graag en zoveel. Frank komt en luistert naar Arend-baas. Arend-Michiel vertelt schielijk wat de bedoeling is. Frank vraagt bezorgd: De Jonge Dirk dus van het strand trekken. Arend- baas? Ja. Frank oppert bedenken. De 42 als sleepboot? Ja. Zijn gezicht staat op rauw weer. Och, Arend-baas is baas, maar het is héél wat voor het karretje van de 42. Is je motor in orde, Frank? Ja! Wat een vraag. Frank zal zijn motor niet in orde achterlaten. Zou-ie kunnen trekken. Frank? Ja, dat wel, maar je mag van een kind geen vent verwachten. Nee, dat niet. Nou, dan gaan ze. Frank duikt omlaag. Tien minuten later tjoekert de motor. Zijn er trossen genoeg? Ja, da's in orde. De hele reep Ugt ooknog in het ruim. Ze springen aan boord: Arend-Michiel, jonge Jacob van Leeningen, een van de stuurlui. Kees S torm die net aan komt lopen en Wijnand, natuurlijk. Arend-Michiel neemt zelf het roer. Hij regelt de motor. Een paar slaagjes achteruit, zo, goed van de kant en dan vooruit volle kracht weg. Als ze net los zijn, komt Willem aanhoUen. Die is tegenwoordig ook altijd hier. Vader, mag ik mee?.... Hij zwaait met zijn hand. Neen, neen, er is geen tijd om terug te gaan. Ze varen. Niemand op het Hoofd begrijpt daar wat van. Nou, op zaterdagmiddag, de 42 de haven uit. Vijf man zien ze aan dek, Wijnand Hoogendijk meegeteld. Nou, wat kan Wijnand op zijn leeftijd nog waard zijn. 't Is prachtig weer. Met jonge Jacob praat Arend- Michiel erover hoe die Jonge Dirk nou op het strand kan lopen. Jacob zegt: Ik vind de vraag hoe ie eraf komt nóu belangrijker dan hoe ie erop kwam. Arend-baas. Hij glimlacht om die logica. Die woorden staan hem aan. Weg gaan ze. Maassluis, Rozenburg, Pootershaven, den Hoek. Even om het hoekje van de pieren zien ze de Jonge Dirk al liggen. Ze voelen nauwelijks, dat de zee het schip grijpt Vreugde om het in zee lopen is er nu niet. Hoe zou dat kunnen. Ergernis is er. Wijnand heeft van Vlaardingen af nog niet anders gedaan dan gescholden op die papieren zeelui van tegenwoordig. Met zulk hemelslief weertje op het strand lopen.... Mensen, daar zijn toch geen woorden voor te vinden. Van nijd spuwt hij herhaaldelijk op het dek. Bah, wat een zakken. Het water, zwaar van ebbe, vloeit om de boorden weg. Er is kans dat de logger helemaal droog komt te staan. Twee slepertjes snuffelen er zo dicht mogelijk omheen. Misschien roept de schipper straks wel om hulp. Zij zijn bereid. Van dit soort ellende moeten zij tenslotte leven. Arend-Michiel probeert ook zo dicht mogelijk bij de Jonge Dirk te komen. Hij roept naar omlaag: Frank, neem jij het roer eens over. Frank, handvol poetskatoen, doet het Langzaam aan, hoor. Met Jacob en Kees gaat hij diepen. Mensen, wat een droog water hier. Oppassen, dat ze er niet naast komen te zitten. Zo krap mogelijk naderen ze. Maar de afstand blijft te groot om elkaar te praaien. Op de JongeDirk volgen ze alles gespannen. Daar is de 42 van Leen Muis. Ze zien een sloep strijken. Drie man springt er in. Twee man gaat aan de riemen. Ze kijken de ogen uit. Hè, wie is daarbij? (wordt vervolgd) 4: Hi H: Hi 4: <tf<p»- ■ii^i - ■tl^» m^m B voorstraat 13 3245 t)g sommelsdijk lel. 01870-2275 heel voorzichtig pakken ze alle glazen in heel handig halen ze die grote antieke kast uit elkaar heel gemakkelijk nemen ze de vloerbedekking op heel rustig vervoeren ze de piano heel behendig nemen ze de moeilijkste bochten in de gangen heel erg goed die jongens van flakkee expresse flakkee expresse 01870-2188 middelhamis 01883-20016 hellevoetsluis 01110-3163 zierikzee O. T.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 5