EIUVI1DEI!-t1IEIJW5 I I m Generale repetitie Uit de Historie Middelharnis Overdenking uit de Heilige Schrift Finale voor Ouddorp }m Cup aan Zuiddijk Ouddorp rny01 mü DE ZEE IS ONS LAND 2e Blad VRUDAG 3 OKTOBER 1986 No. 5536 HET "^KUkVENSTER l blik op kerk -^? en samenleving ij - Het echtpaar Goeree - Vr^heid van godsdienst? In het proces tegen het evangelisten-echt paar Lucas en Jenny Goeree is vier maan den onvoorwaardelijke gevangenisstraf geëist. De uitspraak moet nog volgen, maar zoals de zaak er nu bijstaat ziet het er niet naar uit dat zij er zonder kleer scheuren af zullen komen. Het proces mag op z'n minst opzien- barèrid worden genoemd, omdat het de vraag is en die vraag is ook al vele keren aan de orde geweest! of hier de vrijheid van godsdienst niet in gevaar komt. Zeker, het gaat om belediging van een volks groep, met name de joden. Herhaaldelijk hebben Lucas en Jenny Goeree in woord en geschrift betoogd dat het joodse volk zo zwaar heeft moeten lijden omdat het de Messias niet wilde aanvaarden. Centraal stond daarbij deuitlegvanMatth. 2725: „Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen". Zonder enige schroom verkondigden zij: „Zie je wel, Israël heeft zelf het oordeel van God over zich in- geroep>en". Een conclusie die overigens door christenen in het verleden al vaker is getrokken. We zijn er echter in de kerken langzamerhand wel van overtuigd geraakt dat het niet aan óns is, dit harde oordeel over hetjoodse volk uit te spreken. Zijn wij beter dan Israël dat tot nog toe Jezus niet wil aanvaarden als de van God gegeven Messias? In dit verband is ook al vele malen Jacobus Revius geciteerd met z'n bekende: „'t En zijn de joden niet. Heer Jesu, die U kruijsten...." We zijn het er wel over eens: wat het echtpaar Goeree deed, dat kan niet en dat mag niet. Temeer, omdat het zich van heel de deining rondom deze visie niets heeft aangetrokken. Ondanks een verbod op verdere publicaties in deze geest zijn ze rustig doorgegaan. Dat heeft zeker bij gedragen tot de eis die nu is gesteld. De zaak heeft echter nog een andere kant Wanneer de rechter meent dit echtpaar te kunnen veroordelen op gronden die ook wij kunnen billijken! schept hij dan geen precedent? De christelijke religie is per definitie intolerant. Dat wil zeggen: Jezus Christus is de enige Middelaar en Zalig maker, en er is geen andere Naam waar door wij behouden kunnen worden. Wan neer die Naam verkondigd wordt, en wan neer daarbij gezegd wordt dat ieder die zich tegen Hem blijft verzetten, verloren gaat, zal dan straks de kans niet bestaan dat mensen zich gekwetst voelen en óók naar de rechter stappen? En zou de vrije verkondiging van het Evangelie dan niet in gevaar komen? Herhaaldelijk is al betoogd dat de rechter zich niet gemengd heeft in de exegese van bovengenoemde tekst. Maar hij is dan toch wel heel dicht in de buurt gekomen. Want hij gaat er terecht! van uit dat het echtpaar Goeree inzake de exegese van die tekst de plank misslaat. Maar nog maals, is het hek nu niet van de dam? Kan straks iemand anders die een woord uit de Heilige Schrift gebruikt ook niet tot de orde worden geroepen omdat medebur gers zich daardoor gediscrimineerd voe len? We hebben bij de wet een aantal grond rechten. Eén van die rechten is vrijheid van godsdienst, overigens binnen ieders verantwoordelijkheid volgens de wet". Dat is een beperking waartegen het echt paar Goeree duidelijk overtreden heeft. Maar hier en daar gaan nu al stemmen op om straks de gelijkwaardigheid van alle burgers te stellen boven alle andere grond rechten. Wat gaat er dan gebeuren als de zgn. anti-discriminatiewet er komt? Waarnemer OUDDORP Watersportvereniging „Goeree" uit Ouddorp organiseert op aanstaande zaterdag 4 oktober de vierde en tevens laatste slalomrace voor Fun- boards van dit watersportseizoen. Deze wedstrijd, tevens de finale voor de Oud dorp Funboard Cup, zal om twaalf uur worden gestart vanaf de Zuiddijk bij de haven van Ouddorp aan de Grevelingen. De skippersmeeting begint om half twaalf bij de jury-caravan. De inschrijving staat voor iedereen open en kan mondeling geschieden tot een half uur voor de starttijd van het evenement bij het inschrijfbureau in de caravan aan de Zuiddijk. Het inschrijfgeld bedraagt voor niet-leden tot 18 jaar/ 2,50, boven 18 jaar 5,00 en leden van W.V. Goeree mogen gratis deelnemen. InUchtingen over het doorgaan van de wedstrijd kunnen op de wedstrijddag wor den opgevraagd bij het clubhuis, telefoon 01878-3020. Voor iedere deelnemer is er een her inneringsvaan en voor de eerste drie aan komenden zijn er bekers beschikbaar. Bij voldoende deelname zal er ook een dames klasse worden ingesteld. De wedstrijd zal worden bewaakt door de Ouddorpse Reddingsbrigade (O.R.B.). Deze finale wedstrijd voor de bekende Ouddorp Funcup belooft een spannende aangelegenheid te worden voor de Oud dorpse surfwereld. Aan kop in het klasse ment staan op een gedeelde eerste plaats André Visbeen en Harry Westhoeve (win naar van de eerste wedstrijd) met 29.7 punten. Op de tweede plaats R. Bies heuvel met 33.7 punten en op de derde GOEDEREEDE Tienerclub „'t Haventje" D.V. zaterdag 4 oktober hopen we voor de eerste keer weer bij elkaar te komen in het nieuwe clubseizoen 1986-1987. We heten iedereen hartelijk welkom die het voortgezet onderwijs volgt tot de leef tijd van 16 jaar. We willen deze startavond wat eerder beginnen, i^om 18.30 uur, i.v.m. de puzzeltocht die op ons programma staat. De puzzeltocht staat in het teken van dierendag. De avond wordt om 21.30 uur be ëindigd. De gebruikelijke contributie van 1,- blijft gehandhaafd mits er niet meer kosten aan verbonden zijn. rp Bijeenkomst C.P.B. „Goeree" De C.P.B. „Goeree" hoopt a.s. donder dag 9 oktober haar jaarvergadering te houden, 's avonds 8 uur in „Westvoom" waar door mevr. C. Bameveld-de Koeijer uit Hoek van Holland gesproken zal wor den over het onderwerp „proza en poëzie" van een vrouwenleven". Er zal deze avond ook bestuursverkiezing worden gehouden. plaats staat Jaap Santifort uit Ouddorp met 52 punten. Maar ook het sterk op komende surftalent Bas Arkenbout (83 punten) en de bekende Stefan Hameete- man maken nog kans op de wisselbeker. Bij de dames zal de strijd gaan tussen Isabelle Arkenbout uit het Zeeuwse Nieu- werkerk en Aimemieke van Ringelestein van het Surfteam Ouddorp. Na afloop van de wedstrijd zal het water sportseizoen 1986 van W.V. Goeree wor den besloten met een Mosselfeest voor leden en deelnemers in het clubhuis aan de haven. Meer bewegen voor ouderen sport en Speldag 1986 Middelharnis Uiteraard is iedereen die zich „oudere" voelt op donderdag 16 oktober 1986, van harte welkom in de Olympiahal te Mid delharnis waar om 10.00 uur wordt ge start in de kantine met een overheerlijke kop koffie. Een hele groep vrijwillige „spelbege- leidsters- en begeleiders" staan u op te wachten om samen met de deelnemers het spelenparcours te „nemen". Onder leiding van mevr. F. v. d. Doel- Vroegindeweij zal of zullen de volksdans- groep(en) een demonstratie geven en u uitdagen om ook enkele passen met hen te maken. Het programma is onverplicht; u bepaalt zelf of u aan alles meedoet' Van één ding weten wij dat zeker.... en dat is de brood maaltijd en het daarbij behorende kopje soep! Deze bijzonder gezellige sportdag (zijn onze ervaringen geweest) kost u 5,- entree, want de minister betaalt watmee... En dat is dan inkl. de broodjes en de soep en de koffie en van het borreltje dat u jaarlijks werd geschonken namens een bestuurder. U betaalt bij aankomst in de sporthal. Wij rekenen weer op minstens 100 man/ vrouw. Inlichtingen bij het kantoor van de S.B. W. in het dienstencentrum te Middel harnis: tel. 01870 - 3366. BENT U OUD en „VINNIG?" M.B.V.O. is dan zeker zinnig! TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 RS IZZI DIRKSLAND Opbrengst kollekte In de periode van 15 september tot en met 21 september is in Dirksland gekollek- teerd voor het Prinses Beatrixfonds. De opbrengst van de kollekte bedroeg 2.929,75. De gevers en de kollektanten worden heel hartelijk bedankt. Voor uw gehandikapte medemens betekent de kol lekte een grote steun. ^s' drukkerij kransebv ^DffUCSLANDS 0^IANNENKOOR Het Dirkslands Mannenkoor hoopt zijn repetitie-avond van morgen, zaterdag 4 oktober, te benutten voor een generale repetitie. Deze generale repetitie zal wor den gehouden in verband met de band opname die op 10 oktober a.s. wordt opgenomen in de Evangelisch Lutherse Kerk te 's-Gravenhage. De opbrengst die uit de verkoop van dit bandje zal voort vloeien wordt bestemd voor de Gehandi captenzorg. (XIV) F. den Eerzamen vertelt in Folklore en Taal 2, 2e serie, nr. 146: Van mijn vroege jeugd af aan hadden de Joodse zakenmensen in de dorpen van 't eiland een aantal vaste klanten. De eerste die ik me herinneren kan was Sam. Haa- gens, die in een groot huis op het eind van de Voorstraat in Middelharnis woonde. Als jongetje ben ik met mijn vader wel eens bij hem geweest. Hij ontving de mensen altijd even royaal, leefde wat te hoog in zijn wapens en ging failliet. De twee goudsmeden uit Middelharnis, Jacques en Eli Hartogs kwamen met gouden en zilveren sieraden, het zwarte en witte joodje werden ze genoemd (naar hun haarkleur). Ze deden goede zaken toen alle vrouwen nog de keuvel droegen en krullen, kralen en hartespelden (broches) nodig waren. Wel gingen de duren krullen vaak bij vererving over op dochters en nichten, maar de mode veranderde ieder jaar; nu eens dicht op elkaar gedraaide, dan weer wat ruimere spiralen, dan moesten ze om gesmolten en opnieuw gezet worden. Ook waren er die opnieuw gesopt moesten worden geen echte gouden dus. Ook de kralen waren aan de mode onderhevig. Verder waren ze de leveranciers en repa rateurs van horloges en klokken en dus ook van horloge kettingen, gouden en zilveren, er waren nog geen polshorloges en de heren pronkten graag met zware kettingen, soms met brelokken en aan (grote hangers). Verlovings- en trouwringen werden er in burgerkringen maar weinig gedragen; nu zijn ze algemeen. De petten- en hoedemnaker Rood zorgde voor de hoofdbedekking der maimen en jongens. Hij bezocht met zijn hondekar de boeren en burgers. Mijn vader kocht bij hem ieder jaar een nieuwe lakense pet, die een jaar voor de zondag, een jaar voor de zaterdagavond en een jaar elke dag meeging. Ook petten waren onderhevig aan mode. De buitenmensen liepen niet blootshoofds, hielden zelfs in huis hun pet op en namen die alleen af bij bidden en danken en bijbellezen. Een paar keren per jaar kwamen de ge broeders Polak met galanterieën, potten, pannen, vaasjes en allerhande snuiste rijen. Ze trachtten de vrouwen en meisjes door geroep bij hun kar te lokken en dan was het hun wel toevertrouwd goede za ken te doen. Vaste bezoekers van de boeren waren de Joden. Mozes en David de Haas. Ze wisten de weg in de schuren waar vee te koop was, kalfvaarzen, gemeste ossen, kalveren, alles was van hun gading. Ze waren slagers in Middelharnis, maar daar naast maakten ze goede zaken in de vee handel. Ik herirmer me, dat David in de schuur met vader onderhandelde over een vare koe (d.i. een koe die geen kalf droeg, onbevrucht gebleven was). De handen sloegen steeds vlugger op elkaar tot het verschil nog maar vijf gulden was. 't Verschil delen, zei mijn vader en meende, dat dan de zaak opgelost zou zijn. Bij zo'n onderhandeling waren altijd andere boe ren aanwezig. De Haas riep vader even apart. ,,Nu moet je me een groot plezier doen", zei de Haas, „en die rijksdaalder nog laten vallen, ik heb er een zeer grondige reden voor je dat te vragen". Mijn vader gaf toe, hij kreeg er in ieder geval niet minder voor dan waarop hij gerekend had. Toen de koop er door was, vroeg mijn vader, wat die bijzondere reden was. „Om nog een rijksdaalder te winnen", kreeg hij lachend ten antwoord. Ja, 't waren goocheme jongens, maar ieder Leven zonder vrees Psalm 234 De angst is een van de moderne groot machten. En vele leiders van allerlei be wegingen maken er handig gebruik van om daardoor de massa in hun hand te houden, of grote groepen mensen bijeen te krijgen voor het bereiken van hun doeleinden. De angst maakt de mensen kneedbaar, zodat zij uit angst bereid zijn tot vele dingen, zonder dat ze de gevolgen overzien van alles wat zij doen. Uit angst nemen zij deel aan akties, zonder dat zij precies weten wat de leiders met die akties willen be reiken. Uit angst voegen zij zich bij be paalde groepen om geborgenheid te vin den, zonder dat zij merken dat zij ver vallen tot een soort slavernij. De kerk leeft niet uit de angst, maar uit de liefde. En de apostel Joharmes zegt dat de volmaakte liefde de vrees uitdrijft. In psalm 23 wordt dat op een heel mooie wijze gezegd: Ik ben niet bang, al moet ik ook door een dal van diepe duisternis gaan. Gij, mijn God, zijt bij mij. Als de Heere bij ons is, dan hoeven we niet te vrezen, niet voor de mensen en niet voor de machten. Want dan mogen we in het geloof weten dat we een Vader hebben, Die in alle omstandigheden van het leven voor ons wil zorgen. Hij laat ons niet los, ook al laten wij Hem wel vaak los. Jezus Christus wil heel ons leven voor Zijn rekening nemen, en als we ons aan Hem toevertrouwen, dan zullen de machten ons misschien wel veel kwaad kunnen doen, maar dan zullen ze ons nooit kunnen beroven van het heil dat er is in Jezus Christus, onze Heere. Wij moeten ons als christenen vrij houden van de angstinfectie, die ons in het huidige leven aan alle kanten bedreigt. Wij be hoeven niet angstig te zijn. Voor geen enkel ding en voor geen enkel mens. God is bij ons. In Jezus Christus heeft God ons beloofd dat Hij ons nooit meer zal ver laten. „Als gij zult gaan door het water, het zal u niet overstromen. Als gij zult gaan door het vuur, het zal u niet verbranden". Een angstig mens is een zeer beperkt mens. Hij kan zich niet ontplooien. Hij durft geen stap te zetten, want hij vreest overal kwaad. De angst kan ons leven zo belemmeren dat we niet meer zien wat er in het heden allemaal is aan mooie dingen, aan genadegaven van God. De angst kan ons zo beïnvloeden dat we alleen nog de donkere dreiging zien en daardoor niets meer doen. Vanuit het evangelie komt tot ons de oproep om ons te laten bevrijden uit onze angst. Jezus Christus is in onze wereld en in onze schuld gekomen om ons te be vrijden, ook uit de greep van de machten, ook om ons te verlossen van onze angst. Jezus wil bij ons zijn, bij ons blijven en ons door alles heen verder leiden naar Zijn toekomst. We zijn veilig in Jezus' armen, nu en altijd tot in eeuwi^eid. Klundert J. Willemsen mocht ze graag lijden. Toen David eens in een groepje boeren stond, die hem zeiden, dat hij hun 't vel over de oren haalde, merkte hij grinnikend op: ,,'t Is niet meer dan billijk dat jullie met elkaar een arme jood aan een boterham helpen". Hij had de lachers weer op zijn hand. In nr. 147 vertelt hij: Van één maart 1902 tot één december 1905 was ik onderwijzer aan de O.L.S. in Middelharnis en woonde op het Zandpad. In mijn klas zaten twee Joodse leerlingen, Leo Haagens van de manufacturier op de Westdijk en Jacques Hartogs van de klei ne donkere goudsmid. Het waren beiden pientere knapen, waarvan de laatste dok ter is geworden. 's Zaterdags, hun sabbat, bleven ze weg, ook op de Joodse feestdagen. Dan gingen ze met hun vaders naar de Joodse kerk, de sjoel, op het Zandpad. De voorganger, rabbi of gazan genoemd, woonde er naast. Dat was destijds dhr. Slager, die in een schoollokaal in zijn woning de Joodse kinderen onderwees in het Hebreeuws en de Thora. Enkele keren ben ik wel eens in de Joodse kerk geweest. Men mocht hun dienst bijwonen mits men zich gedekt hield, dus de hoed of pet op. De uit- dmkking: Houd je maar gedekt wordt al gemeen gebruikt om iemand tot kalmte te raden. De Joden gingen ter kerke in 't zwart met de hoge hoed op, hun vrouwen kwamen alleen op enkele bijzondere da gen in 't gebouw. Ook zij waren op de sabbath stemmig in 't zwart gekleed. Ook dit: Ik ging om met een paar onderwijzers in Middelharnis en Sommelsdijk, met de klerk van de ontvanger en de postambte- naar Herman de Vries. De Joodse familie De Vries woonde op 't Zandpad hun oudste dochter was getrouwd met David de Haas en had twee kinderen bij hem. Na haar overlijden hertrouwde hij met de jongste zuster, die al spoedig met de beide kinderen naar Utrecht vertrok zonder in een echtscheiding toe te stemmen. Door zoon Herman kwam ik meermalen in het Joodse milieu van de familie De Vries, die zich streng aan de oude voor schriften hield. De sabbat werd er zo streng in acht genomen, dat geen der gezinsleden enig werk verrichtte en zelfs 's avonds een buurvrouw de lamp moest komen aansteken. Ze vierden de Joodse feestdagen als Pasen, Grote Verzoendag, 't Loofhuttenfeest zoals de vaderen van ouds. Zo zaten ze bij het laatste onder groene takken buiten in hun tuintje. De vader las de gebeden en vertelde in 't gezin de oude geschiedenissen van de Uittocht uit Egypte, over de mislukking van Ha- mans boze plannen in het boek Ester enz. Aantekening: Elias Hartogs z'n vader. Markus Hartogs, had een winkeltje in ellegoed. Markus ging er met de kruiwagen op uit; zijn kruier was Hein Koote. Arjanus schrijft: Dat Middelharnis een universeel dorp was bewijst wel het feit, dat er ook een synagoge was. Deze stond ook aan het Zandpad. Ik herinner mij nog het opschrift boven de ingang, maar ik zeg niet wat wij als jongens in onze onnozelheid daar van maakten. In sierlijke Hebreeuwse letters stond er: Habakuk 2 20, „Maar de Heere is in Zijnen heiligen tempel: Zwijg voor Zijn aangezicht gij gansche aarde!" Een in gemetselde steen in een huis (synagoge of school?) bewaart de heriimering aan de vroegere Israëlitsche gemeenschap. Hier volgt het opschrift. ,,De eerste steen tot daarstelling in dit Israëlitisch School gebouw is gelegd door Cato Haagens. Den 25en Tamoes 5617". Tenslotte citeer ik nog F. den Eerzamen: Met Israël liep het minder goed af De meeste koningen lieten de afgodendienst toe, vooral de Baaldienst. Men leze de geschiedenis van Achab en Izebel en de strijd van de profeten Elia en Eliza. Moord en doodslag onder de vorsten en vorstenhuizen. Omri, de vader van Achab was de stichter van de hoofdstad Samaria. Wie het leven der Israëlieten wil leren kennen, leze vooral het boek Amos. In hoofdstuk 9 vers 8 en 9 lezen we daar: zie de ogen des Heeren Heeren zijn tegen het zondige koninkrijk en ik zal het ver delgen van den aardbodem. Ik schud het huis van Israël onder al de volken, gelijk men met een zeef schudt. In 721 V. Chr. werd Samaria na driejaren beleg overmeesterd en de hele bevolking weggevoerd en vervangen door andere volken. Waar zijn de tien stammen van Israël gebleven? Niet altijd zal de Heere blijven toornen. In Amos 9 vers 11 en volgende lezen we nog een heilsbelofte voor het volk. „Ik zal een keer brengen in het lot van mijn volk Israël: verwoeste steden zullen zij herbouwen en bewonen; wijn gaarden zullen zij planten en de wijn ervan drinken; boomgaarden zullen zij aan leggen en de vrucht daarvan eten". Hoewel hij onder Israël hier het 10- stammenrijk verstond, mogelijk heeft de heilsbelofte van Amos 9:11 wel toe passelijk geacht op Israël en Juda, op de jfoden in 't algemeen. (wordt vervolgd) j_ l. struik VERVOLGVERHAAL Door Fenand van den Oever - 22 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk Als er veel vis gevangen wordt, gedeeltelijk zouten en de rest levend in het bun naar IJmuiden brengen. Weinig vis en meer haring, die, licht in het zout, naar Vlardingen brengen. Goeie visserij". Jan wist het dus. Arend-baas weet je, zelfs op zee, gewoon de weg. En ze zeilden, volgzaam als hij was, noord-in, naar 't randje van het Zand. Er werd gevist. Eerst schoten ze de veertig nauwe netjes. Er zat 's nachts genoeg in om te kuimen azen. Over bleef er niet. Voor de beug waren ze uit, dus aas aan de haken en overboord die lijnen. Maar het leverde weinig op. Uren waren ze bezig voor een enkele kabeljauw en leng. Die lijnenvisserij ging dan ook helemaal dood. Er werd, onder aanvoering van Wijnand, gescholden op de trolders. Want die vermoorden de beug. Daarover waren ze het eens. En ze schoten nogmaals de netten, ze vingen haring, al was het niet overdreven veel. Wat overbleef ging in het zout. Terwijl de Ongedurigheid buiten was, zat Arend- Michiel tot iedere avond laat op kantoor. Zat, hij had geen zitvlees. Hij liep, hierheen, daarheen. De kuiperij door, de zolders over, weer terug naar zijn schrijftafel. Waarom hij eigenlijk niet op zijn gemak thuis bleef, wist hij zelf niet. Hier kon hij toch ook niets voor het schip doen. Maar hier, aan zijn bureau, had hij het gevoel of hij mee-viste, of hij er dichterbij was. Albertien zei er niets meer van. In het begin wel, dat hij veel te weinig rust kreeg, dat een vent van staal dit nog niet vol zou houden. Maar hij werd kribbig ze zweeg tenslotte maar. De wal zou ook dit schip wel keren. Terwijl is hij maar bezig, met dit, met dat, met niets helemaal. Soms zit hij naar de telefoon te staren of hij het bericht eruit kan kijken. Hij denkt: zo meteen belt factor Jan Koster uit IJmuiden op met: Jan Zeven huizen binnen, een schraal scheepje vis, 't zal niet veel worden in de markt E n dan zal Wijnand komen en hem zacht verwijtend zeggen: maar jij wil ook haring als er nog geen haring is. Hij zucht. De telefoon rinkelt niet Hij is met zijn lichaam hier, maar met zijn geest op zee. Nu moest er radio aan boord zijn. In code zouden ze elkaar op de hoogte kunnen houden. Zij begrepen alles een ander kon ernaar raden. De meeste schippers zijn nog, net als Tinus de Ridder, tegen een toestel. Dat zal wel veranderen. Voor d'n heer blijkt een verslag eenmaal per halQaar veel te weinig te zijn. Hij schrijft lange brieven, hij telefoneert soms kort, want die telefooiu-ekening loopt zo gauw op. Hij wil van alle bijzonderheden op de hoogte blijven. Neen, spijt heeft hij helemaal niet van zijn beslissing, maar vergeten, loslaten kan hij niet.... Zo is d'n heer, zo is hij. D'n heer mist zijn vrouw, hij heeft geen vrouw, maar ze zijn allebei getrouwd met wat hier staat en op zee drijft en 't is een huwelijk, dat alleen door de dood zal kunnen worden ontbonden. Arend-Michiel staat op. Jan Zevenhuizen is op zee. Met de Ongedurigheid. Hij is ongedurig aan de wal. Er komt geen bericht Zal het IJmuiden (met vis een tegenvaller) of Vlaardingen (met haring mals om te zuigen) worden? Op de kop af twaalf dagen na het vertrek gaat de bal op de omloop van de toren. Pauw Storm, de bonbroods- winner, springt op de fiets. Wat nou? De Ongedurigheid, Jan Zevenhuizen, voor het gat zegt de torenkijker rond. Hè, een beuger voor het gat? Die gaat toch zeker naar IJmuiden? Hier zijn nauwelijks kooplui voor verse vis. En in de haven van IJmuiden hou je de vis toch levend in het bun.... Is het wel waar. Pauw? Ja, hoor, het is waar. Er staat natuurlijk een geweldige hoop volk op de kant Er is om deze tijd van het jaar niet veel anders te doen dan te kijken. Het grootste deel der varensgezellen loopt te stempelen. Arend-Michiel staat er ook. Hij zal er niet staan, ze moesten eens weten. Albertien staat er ook. Zij zal er niet staan. Zou Arend- Michiel nou wat tot rust komen? denkt ze. Rustig is hij nu nog lang niet. Hij is blij en bezorgd. Orders zijn orders: vis-IJniuiden! haring-Vlaring! Nou, en het schip loopt hier binnen...., maar er kan van alles gebeurd zijn. Er kunnen zieken aan boord zijn, om maar wat te noemen. De Ongedurigheid komt aanzeilen, alle lapper erop, Ucht over stuurboord hellend, wat is het toch een edel schip. Goed zo. Jan doet het zonder sleper, dat is goedkoop. Ze naderen snel. De mensen, zwaar ge schoeid, zijn duidelijk te zien. Hij wordt een tikkeltje jaloers op het volk aan boord. Waarom al die zorgen aan de kant Varen, dat is het mooiste, dat is het leven. Maar niet voor hem, hij is er eentje van de wal en hij heeft het zelf gewild. Zal hij dan nooit meer eens op zee komen? Willem, zijn jongen, is er ook bij. Steeds meer vertoeft hij tegenwoordig aan de haven. Ook de jongen is verrukt van het zeilen van de Ongedurigheid. Hij heeft oog voor een schip. Dat doet hem veel deugd. Vader, zegt hij, mag ik ook een reisje mee? Hij krijgt geen tijd om te antwoorden. De vraag ontgaat hem echter niet. Hij is er blij om. De logger steekt ook op eigen gelegenheid zijn neus binnen de hoofden. Dat zint Arend-Michiel. Jan is een zeeman en het spaart het kantoor vijf rijksdaalders extra. Kees Storm, de schuurbaas, loopt naar voren. Hij praalt Goeiemiddag, Jan, goeiemiddag, allemaal, alles wel?.... Meteen wordt geantwoord: Goeiemiddag, Arend-baas, goeiemiddag. Kees, ja, alles wel. Nou weten ze wat maar niet genoeg, lang niet genoeg. Kees roept Weinou, Jan, wat is de vangst wat is de vangst? 't Is even doodstil. Wat zal nu het antwoord zijn? Jan Zevenhuizen verlaat het roer en treedt naar voren; er zit trots in zijn houding. Een beetje vis, een beetje vis, maar goed zestig kantjes lekkere kolmaatjes. (wordt vervolgd) 4: H: H( I voorstraat 13 3245 l)Q sommelsdijk tel. 01870-2275 H: if: if: :f: if lf.lf.lf.l^^.l^l^l^l^)^l^l^l^4.l^l^l^lfl^l^]^l^l^l^l^l^l^3^l^4l^4l^l^l^>^l^l^l^l^4■4.l^J^l^]^l^.l^>^^^.lf.lf.:f.^^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 5