De Schotse verbondsleer De groenboer 5 oktober Israël-zondag jeugd- hoekje SEPTEMBERRAADSEL 3 EXTRA RAADSEL 3 (II) Briefwisseling ALLEMAAL Ouivensport Middelharnis Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" Bladz. 2 ,EILANDEN-NIEUWS' VRUDAG 19 SEPTEMBER 1986 Boekbespreking: De afstand tussen God en het schepsel is zo groot dat, ofschoon redelijke schepselen Hem als hun Schepper gehoorzaamheid schuldig zijn, zij nochtans nimmer enige genieting van Hem konden hebben als hun zaligheid en hun loon, tenzij dan door een vrijmachtige afdaling Gods die het Hem behaagd heeft te kennen te geven bij wgze van verbond. Het eerste verbond met de mens gemaakt was een verbond van vlerken waarin het leven beloofd was aan Adam en in hem aan zijn nakomeling schap, op voorwaarde van volmaakte en persoonlijke gehoorzaamheid. De mens door zgn val zichzelf onbekwaam gemaakt hebbende het leven door dat verbond te verwerven, zo behaagde het de Heere om een tweede verbond te maken, gewoonlyk genoemd het verbond der genade, waarbij Hij om-niet zondaren het leven en de zaligheid door Christus aanbiedt, vereisende van hen geloof in Hem opdat zy behouden mogen worden en belovende om aan allen die verordineerd zijn tot het eeuwige leven Zijn Heilige Geest te geven om hen gewillig en bekwaam te maken om te geloven. Dit verbond der genade wordt herhaaldelijk in de Schrift voorgesteld bij de naam van een Testament in verband met de dood van Jezus Christus, de Testament-maker, en de eeuwige erfenis met alle zaken daartoe behorende daarin gelegateerd. U begrijpt dat ik deze woorden citeer uit het boeic dat ik nu voor de tweede keer aan de orde stel, namelijk „De Schotse ver bondsleer" van ds. C. Harinck. Ze zijn te vinden op de pagina's 71 en volgende waar de schrijver aandacht vraagt voor de Westminster Assembly, een Engelse sy nodale vergadering, gehouden in de jaren 40 van de 17e eeuw. Confessie De Nationale Synode van Dordrecht die in 1618 en 1619 bijeen was, is heel bekend. Eén van de belangrijkste vergade ringen van de kerk der Reformatie in Europa als zij was, deed zij uiterst ge wichtig werk. Zij schiep orde in de leer stellige woelingen, legde de regels van de kerkelijke tucht vast en besloot tot een nieuwe bijbelvertaling. Wie met de mo dieuze theologie van zijn dagen wenst mee te gaan, heeft de Dordtse Synode en haar Leerregels al lang als verouderd afge schreven; wie daarentegen de gerefor meerde want bijbelse waarheid liefkreeg, erkent de uitspraken van Dordt als een groot goed, de kerk geschonken van Godswege. Welnu, de Westminster vergadering van een 25-tal jaren later, is met die van Dordrecht te vergelijken. Zowel wat or thodoxie als belangrijkheid betreft. De Westminster Confessie en Catechismus geven haar uitspraken weer. Zoals boven- gegeven fragment uit de Confessie laat zien, betreffen deze onder meer de leer van de verbonden. Dat is in die zin op vallend dat niet eerder in kerkelijke leer uitspraken de notie van het verbond zo uitdrukkelijk werd beleden. De oorzaak Beste jongelui, het is nu al een beetje aan het herfst worden. We zien al veel lege akkers, een bewijs dat het herfst gaat worden. De bietenwagens zien we ook al rijden, al is dat ook heel wat anders dan in vroegere jaren. Wat hetzelfde gebleven is, dat de wegen met klei worden besmeurd. Wel in mindere mate dan vroeger, maar het kan nu wel gevaarlijker zijn. Vooral als je brommer rijdt. Dan is het wel oppassen. Het kan nu al zo lekker gezellig zijn 's avonds. Het is al wat vroeg donker, de lamp gaat al aan, en je geeft al graag een beetje gas. Gezellig hoor. Het wordt nu ook de tijd om eens gezellig wat puzzels op te lossen. We zullen ddfar een dankbaar gebruik van maken en geven deze week een paar gezellig opgaven. Eerst dan een Bijbelse opgave. dat dit nu wel gebeurde, moet gezocht worden in de leerstellige controverses waarop de Assembly een gezaghebbend antwoord moest geven. En dat antwoord gaf zij, duidelijk en helder. De Synode van Westminster was op ver zoek van het Parlement samenge roepen door de kerken van de drie konin krijken Engeland, Ierland en Schotland. Het behoeft dan ook niet te verwonderen dat de uitspraken, waaronder dus die over Gods verbond, door de Schotse kerk werd en aanvaard. Ze hebben de Schotse theo logie mede gevormd en beïnvloed. Deze belijdenis moest door de predikanten wor den ondertekend, zo verhaalt ds. Harinck in zijn boek; ze was uitdrukking van de door de kerk aanvaarde leer. Wie afweek van de Westminster Confessie week af van de' leer der kerk. Rollock e.a. In de Schotse traditie, direct voorafgaand aan maar in nog veel groter mate in het voetspoor van de Westminster uitspraken, is veel nagedacht, gepreekt en geschreven over de betekenis van Gods verbond. Robert Rollock, een man uit de eerste tijd, ging uit van de gedachte dat alle Woord Gods tot een verbond behoort. God spreekt niets tot mensen buiten het verbond, zo schreef hij. Zo sterk zelfs benadrukte hij dit dat hij het Woord van God „het verbond Gods" noemde, het geschreven verbond Gods. Op grond van Gal. 424 erkende hij het bestaan van een tweetal verbonden, het verbond der wer ken en het verbond der genade. Het eerstgenoemde betreft de eisen die God aan Adam stelde en de beloften die Hij hem deed. Helaas door te zondigen, verbrak de mens dit verbond; het is krach teloos geworden om te rechtvaardigen. Gods wet evenwel, de eis van het werk- verbond, is niet vervallen; ze geldt nog steeds, ook na des mensen val. En nog steeds moet deze wet scherpelijk gepre dikt worden. Waartoe? Wel, zo zegt Rol lock: „De eis van het werkverbond moet nog wel voor de gevallen mens gezet worden, teneinde dat hij door een ge voel van zonde en ellende, zijn onmacht tot het goede gevoelende, zal vluchten tot het genadeverbond in Christus". Steeds weer keert dit element terug in de Schotse verbondsleer. Alles draait rond om een sterven aan het verbond der wer ken en een leven uit het verbond der genade. Met name twee predikers hebben door middel van hun preken en geschriften de leer van de verbonden nader uit gewerkt. Beiden waren zeer geleerd en een voorbeeld van godzaligheid; pietas en scientia, vroomheid en wetenschap gingen samen. Samuel Rutherford (overt. 1661), bekend om zijn rijke en ontroerende Christusprediking, schreef het uitgebreide werk „The Covenant of Life opened". Van Thomas Boston (overl. 1732), een tijdgenoot van de ge broeders Erskine, werd na diens dood uitgegeven een boek onder de titel „A view of the Covenant of Grace". Dit laatste werk is ooit in het Nederlands vertaald. Het is nog steeds verkrijgbaar. Ds. Harinck geeft uit beide werken, en met name het laatste, uitvoerige citaten. Bij het lezen daarvan is het moeilijk zich te onttrekken aan de grote indruk die deze geschriften maken. Hun aan de Heilige Schrift gebonden inzichten, ge paard aan hun grote kennis van geeste- lijk-praktische zaken wekken het ver langen op meer van hen te lezen. Aan de beklagenswaardige toestand van de menselijke natuur in haar gevallen staat gaan zij niet voorbij. Met bewogenheid spreken zij over 's mensen verdorven heid en onmacht tot het goede. Maar tevens tonen zij inzicht in de verborgen heid van Gods genade, geopenbaard in de Heere Jezus Christus. En de kabi netten der evangelische beloften wor den voor allen zeer wijd geopend.... Hetzegel van de Schotse kerk en van een der Nederlandse kerken vergeleken: en toch niet verteerd!" Testament Aan het slot van deze bijdrage geef ik nog iets weer uit het genoemde boek van Thomas Boston. Het wezen van het ver bond der genade bezag Boston in een direct verband met de genadige verkiezing van eeuwigheid. Het ontwerp van het verbond was geschetst van alle eeuwig heid in de raad der Drieëenheid, want het is naar het eeuwig voornemen. Het vaste fundament Gods staat! Zo zeker is het verbond. Partij in dit verbond is Chris tus Zelf. Hij komt hier voor als de Uit verkorene Gods en de Vertegenwoordiger van de Zijnen. Gevallen mensen zijn geenszins in staat om onderhandelende personen te zijn in het nieuwe verbond dat in zijn uitkomst niet zou falen. Daarom werd Jezus Christus tot Hoofd aangesteld om voor en in de naam van het geestelijk zaad te werk te gaan, teneinde het verbond, in het stuk van het vervullen van de voorwaarden vast zijnde, het ook aldus in het stuk van het vervullen van de belofte vast zou wezen. Dit laatste is een heel belangrijk punt. Als partij die voorwaarden vervult en voor de totstandkoming van Gods beloften garant staat, komt de mens in Gods verbond niet in aanmerking. Wat zou hij ook?! De bijdrage van de mens, zijn gestalte die aan de belofte voorafgaat, zal nooit een andere zijn dan de natuurlijke wanstaltigheid. Evenwel, het is alles in de handen van Christus gelegd en daarom is het een vast en welgeordineerd verbond. Boston: Het verbond der genade is volstreict en on voorwaardelijk wat ons betreft. Want met Christus gemaakt zijnde als Plaats bekleder van Zijn Zaad, zo werden al de voorwaarden van het verbond op Hem gelegd en door Hem vervuld. Inderdaad, aan de zijde van Christus is het een ver bond met eisen en voorwaarden, door Hem te volbrengen èn metterdaad vol bracht, maar (dientengevolge!) aan de zijde van de zondaar is het een testament met beloften dat uitdeelt en schenkt. Met zulk een Verbondsmiddelaar is de zeker heid van de zaligheid voor de uitverko renen gewaarborgd. Niet één zondaar behoeft te wanhopen, want Christus is bekwaam en gewillig om de grootste der zondaren zalig te maken. Het merg van de Schotse verbondsleer is de vereniging met Christus. Alleen zij maakt ons een bezitter van al de zege ningen die Christus heeft verworven. De Schotse predikers, en Boston in het bij zonder, zetten de zielen niet in de eerste plaats aan om in zichzelf te speuren of zij wel aan een aantal voorwaarden voldoen, als daar zijn verbrokenheid des harten en verbetering des levens, maar zij wekken hen op hun ganse zaligheid in Christus, de Gegevene van de Vader, te zoeken. Im mers, nergens anders is vastigheid te vinden dan in Zijn beloften. N.a.v. Ds. C. Harinck, De Schotse Verbondsleer. Uitgeverij De Banier te Utrecht. Gebonden. 223 pag. Prijs f 42,50. J.K. TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 S3 IZZ] DD Daar komt Jaap de groenboer aan Met zijn ezelwagen, Voor de huisdeur blijft hij staan En ik hoor hem vragen: „Juffrouw, koopt u wat van mij? Erwten, boonen, selderij! Kijk eens in mijn manden, Alles is voorhanden. „Juffrouw! zie mijn waar eens na. Zeg, wat moet er wezen? Wort'len, bloemkool, uien, sla.... Alles uitgelezen! Twee bos wort'len? dat is goed, Frisch van kleur en suikerzoet: Juffrouw, o wat zullen Straks uw kind'ren smullen! „Zie die mooie peulen daar, Wilt u die niet koopen? Blijft de kar zoo vol en zwaar. Dan wil Grauw niet hopen". „Jaapj£, neen, vandaag niet meer. Morgen kom je wel eens weer?" „'k Zal het niet vergeten, Juffrouw, smaak'lijk eten!" Dit soort hebben jullie al meer gehad. Jullie zien hier een aantal namen in alfabe tische volgorde. Deze namen moetje in het lette rraam weg schrappen. Ze staan wel kris en kras door elkaar. Van bo ven naar beneden en van be neden naar boven. Maar ook wel schuin van links naar rechts of andersom. Een aan tal letters worden wel meer dere keren gebruikt. Daar ga je soms dwars doorheen. Als je alle namen hebt gehad, blijven er een aantal letters over. Deze geven in volgorde gelezen een tekstgedeelte uit Lukas 10. Wel opletten dat je de gevonden namen in het A A J A L 0 N V N A B R 0 K H R A B R A M E E A I R E J A E I A D C H A L D E A E A S A R A I E A A E N A S I N V Z U 0 M A N I D Z C R I E E J s I D B B G E H A Z I G R D A E A E E Z U M T E E N 0 0 M 0 L A S R A I E R R I S I M E 0 N U S Z A I E A L A I R A M N N u M C B N C E H U K U K A B A H E A R H D K A H A T H I T M E 0 I A N Z A E 0 I H C E L E M I B A N 0 L E A N s A I D 0 R E H Heleen Boone - Hoedekenskerke: Het is inderdaad een droge periode ge weest Heleen, maar ook die is weer voor bij. Toch is het een mooie en goede zomer geweest, ook voor het land. Je broer is dus richting Duitsland? Lijkt me toch wel leuk, hoor. Die vermenigvuldiging was erg eenvoudig, maar in de praktijk niet geldig. Vandaar was het dan ook lijmen. Ellij Looii - Nieuwe Tonge: Je bent er altijd vroeg bij Ellij, meestal één van de eersten. Op school gaat het nog steeds goed, dat is wel aan de cijfers te zien. Pracht cijfers voor de talen, maar ook voor wiskunde. Zo maar doorgaan Ellij. Jammer datje de oplossingen van de extra raadsels niet Had. Volgende keer beter, zullen we hopen! Corma Grinwis - Ouddorp: Met oom Ko gaat het gelukkig heel goed Corma, en ik lees in je brieQe dat het Corma ook best gaat. Maar ook datje het fijn vindt op school. En dat is een goed Dat is maar een raar geval, hoor ik jullie zeggen. Wat is dat nu voor onzin. Maar daar kan oom Ko ook niets aan doen hoor. In vroeger jaren werden de letters met de hand gezet, letter voor letter. Dan kon het weleens gebeuren dat de zetter een hele regel liet vallen. Dan lagen die letters allemaal door elkaar. En dat is nu hier ook het geval. De bedoeling is dat jullie die letters in de juiste volgorde zetten. Van zelf moeten alle letters worden gebruikt. Bij juiste oplossing zijn er twee bekende gezegde's te lezen. De eerste is al héél bekend. 1haring rauw, die's goed, ada! 2. dan druist deze machine. Succes ermee! lijstje aantekent! teken. Dat is een mooi verhaal zeg, over Snuf de hond. En ook al aan het zwem men. Dat lijkt me niet zo fijn hoor. Of is het bad verwarmd? Anders zou je kippe- vel krijgen Corma! Leuk schrijfpapier hebben jullie, zeg! Nelleke Grinwis - Ouddorp: Oom Ko kan dat niet zo goed uit elkaar houden, dacht dat het je puzzel-oma was. Dat is niet leuk dat je papa zo'n tijd weg moest. Maar hij is nu gelukkig weer thuis Nelleke. Zo zijn er nogal eens onplezie rige ogenblikken. Maar dit was niet erg, en mischien heeft papa het best naar zijn zin gehad. Allemaal de groetjes, hoor! Andrea van Zielst - Lewedorp: Dat is weer eens wat anders dan Amerika, Andrea; maar je bent het al gewend Ln Zeeland? Ook op school best naar je zin? Je zal wel even aan de taal moeten wen nen, want het is toch weer anders dan op Flakkee. Gaje nu op de fiets naar „Hoes", of is het „bussen?" Dank voor de gezellige brief en voor de tekeningen! Lianne Melissant - Herkingen: De vakantie is inderdaad al lang geleden, maar je schrijft dat het prima gaat. Wat wil je nog meer, lekker studeren en heerlijk fietsen door weer en wind! Je hebt wel heel interessante vakken Lianne. Lijkt me een gezellige school. Ja, het valt niet altijd mee bij storm en regen, maar je moet maar denken, dat hoort ook bij de opleiding, Lianne! Alles „puur natuur!" Hannie Grinwis - Ouddorp: Je treft het Hannie dat je nog een poosje blijven kan. Je hebt het daar goed naar je zin, en je weet niet waar je dan weer komt. Moeten jullie die foto's zelf ontwikkelen? Het was met die extra bladen wel een zware klus, zeg! Jullie hebben het handig opgelost. Op welke afdeling zitje Hannie? Ik kom er wel eens moet je weten, maar heb je nog niet kunnen vinden! Dank voor het fijne briefje! de hartelijke groeten van jullie OOM KO Installatiebedrijf \?i, clV6S6, gebr. Koornneef Gespecialiseerd in liet zuinig maicen van cv. en warmwater installaties Sinds 1984 is de eerste oktoberzondag in enkele Nederlandse kerken aangewezen als Israël-zondag. In de Nederlandse Her vormde Kerk bestaat die traditie al veel langer. Velen in Nederland en daarbuiten leven sterk met Israël mee, in de moei lijke omstandigheden waarin het nog steeds verkeerd. Graag willen wij uw aandacht vragen voor het werk dat door één der instel lingen, in Nederland, wordt gedaan voor dit nog steeds aangevochten volk. Het is u wellicht bekend dat de stichting VVI een aantal verpleegkundigen financiert in ver schillende ziekenhuizen, verspreid over het land. De stichting is van mening dat Israël erbij gebaat is als de hulp op zoveel mogelijk plaatsen geboden wordt. Een voordeel van deze werkwijze is, het bie den van hulp, op die plaatsen waar de nood het grootste is. Vooropgesteld moet worden dat de vraag altijd groter is dan de mogelijkheid om hulp te verienen. E r moet dan ook altijd een keuze worden gemaakt, waarbij uiteraard ook vaak een teleur stellend antwoord moet worden gegeven. Ter illustratie enkele voorbeelden van instellingen waaraan steun wordt ver leend: In de eerste plaats noemen we dan het Laniado-ziekenhuis in Natanya. Dit is een Streng orthodox ziekenhuis, dat on danks alle kosten die uitbreiding met zich meebracht zelfstandig wist te blijven. De principiële opstelling kost dit ziekenhuis echter meer dan twee miljoen gulden per jaar. Dit forse bedrag moet geheel door „Israëlvrienden" uit andere landen wor den opgebracht. De sabbat wordt stipt nageleefd. Een Godsdienstig comité ziet toe op de naleving van de godsdienstige regels, ook ten aanzien van abortus. De stichting financiert er twee verpleegkun digen, één op de intensive care en één op de chirurgische afdeling. Een ander projekt dat wij graag onder uw aandacht brengen is een Nederlands be jaardentehuis, het „Queen Juliana Pa rents Home" te Herzlia. Dit tehuis kampt ook met grote financiële problemen. Er is een wachtlijst van 300 personen, waar van 25% zich op dit moment nog in Nederland bevindt Deze bejaarden zien uit naar de dag, waarop zij zich in Israël kunnen vestigen om hun oude dag dichtbij hun kinderen door te kunnen brengen. Dit zijn zo maar enkele voorbeelden, mocht u meer willen weten over dit zo noodzakelijke werk, dan is de stichting gaarne bereid tot verdere informatie. Voor degenen die naar aanleiding van het bovenstaande een gift willen doen ten bate van dit werk in Israël geven wij hieronder het gironummer van de stichting. GIRONUMMER 3885840 ten name van: Penn. Ned. Stichting VVI, Postbus 155, 2950 AD Alblasserdam. Wedvlucht vanaf Moeskroen P.V. „de Postduif', 314 duiven in concours. Comb. Melissant: 1, 9, 57,66,69; Mevr. Dubbeld: 2, 5,16, 24,41,45,47,64,75; J. V. d. Valk: 3, 4, 12, 13, 17, 27,40,60, 77; D. Bakker: 6, 15, 20, 21, 22, 23, 28, 30, 31, 32, 35, 37, 39,44,49,50, 56,70, 71, 74; J. Groenendijk: 7,18,42,46, 52, 53, 68; H. de Vos: 8, 14, 34, 36, 38, 54, 58, 59, 61, 62; B. v. d. Doel: 10, 65, 72; Gebr. van Driel: 19, 43, 51, 63, 67; J. Jongejan: 25; C. Polder: l6, 48; J. W. Steketee: 29; ASarelse: 33,73,78; M. de Blok: 76, 79. P.V. „de Seinpost" in concours 374 duiven. C. Dubbeld: 1,4,6,7,8,9,10,11,14,15, 18.19.26.27, 35, 38,40,43,44,46,50, 56, 57, 58, 69; J. van Dongen: 2, 5, 16, 20.21.25.28, 30, 32,33,37,41,49,51, 53, 54, 55, 60, 63, 68, 75, 77, 83, 86, 87,92; C. V. d. Weide: 3,8,13,45,89,90; W. L Peeman: 12, 23, 31,42,65,67,71, 73,80; A. P. Peekstok: 17,22,29,62,94; Iz. Koese en Zn.: 24, 36, 70, 79, 81; L. Fabry: 47,74, 91; P. J. v. d. Slik: 48,61; B. de Blok: 52, 66, 88; C. Kleyn: 59, 85; P. van Alphen en Zn.: 64, 84, 93. Stedelijk concours 688 duiven. Comb. Melissant: 1, 20; Mevr. Dubbeld: 2,13; C. Dubbeld: 3,7,10,11,14,15,16; J. van Dongen: 4. 8; J. v. d. Valk: 5,9,24, 25; C. V. d. Weide: 6, 12, 22; D. Bakker: 17; J. Groenendijk: 18; H. de Vos: 19; W. Peeman: 21; B. v. d. Doel: 23. SOMMELSDIJK - MIDDELHARNIS Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" Sommelsdijk-Middelhamis d.d. 15 sep tember 1986. Afdeling I P. Leroy - I. Koese2-0 K. Vis - J. van Hoorn2-0 I. Mackloet - A. Verolme1-1 H. Koese - B. Vis1-1 Afdeling II J. Dekker - M. de Haas2-0 Joh. vartHoom-C. v. d. Groef2-0 H. Verolme-W. Vroegindeweij1-1 C. Polder - A. Krijgsman1-1 S. Hoogzand - M. van Lente1-1 Afdeling III J. Lodder - N. Kievit2-0 F. Noordijk - A. v. d. Veer0-2 A. v. d. Sluijs - T. van Brussel2-0 J. Verbiest - H. SchellevisI -1 Afdeling IV H. Noordijk - J. de Bruin2-0 J. HoUeman - J. Groenendijk2-0 P. van Groningen - J. Gebuis2-0 J. v. d. Kooij - G. Zaaijer1-1 BMW1502beige 1976 v. Rumpt BMW316blauw 1978 v. Rumpt BMW 316zilver 1977 117.000 km v. Rumpt BMW316wil 1984 64.000 km V. Rumpt BMW316wit 1984 28.000 km v. Rumpt BMW 316blauw 1980 132.000 km v. Rumpt BMW 316blauw 1984 77.000 km v. Rumpt BMW 316 4 drsrood 1985 28.000 km v. Rumpt BMW 318 1blauw 1983 98.000 km v. Rumpt BMW 320 igroen 1984 53.000 km v. Rumpt BMW 320 14 drswit 1985 21.000 km v. Rumpt BMW 320beige 1980 140.000 km v. Rumpt BMW 323 i....beige 1980 100.000 km v. Rumpt BMW 323 igroen 1979 101.000 km v. Rumpt BMW518blauw 1978 v. Rumpt BMW 518 1wit 1985 22.000 km v. Rumpt BMW 520 igroen 1981 95.000 km v. Rumpt BMW 316 LPGblauw M 1980 95.000 km v. Erkelens BMW315groen 1982 86.000 km v.Erkelens Vissersstraat 16/3253 XK Ouddorp/tel.01878-2517of01879-1614

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 6