De Schotse verbondsleer
De groenboer
5 oktober
Israël-zondag
jeugd-
hoekje
SEPTEMBERRAADSEL 3
EXTRA RAADSEL 3
(II)
Briefwisseling
ALLEMAAL
Ouivensport Middelharnis
Uitslagen Damvereniging
„Denk en Zet"
Bladz. 2
,EILANDEN-NIEUWS'
VRUDAG 19 SEPTEMBER 1986
Boekbespreking:
De afstand tussen God en het schepsel is zo groot dat, ofschoon redelijke
schepselen Hem als hun Schepper gehoorzaamheid schuldig zijn, zij
nochtans nimmer enige genieting van Hem konden hebben als hun
zaligheid en hun loon, tenzij dan door een vrijmachtige afdaling Gods die
het Hem behaagd heeft te kennen te geven bij wgze van verbond.
Het eerste verbond met de mens gemaakt was een verbond van vlerken
waarin het leven beloofd was aan Adam en in hem aan zijn nakomeling
schap, op voorwaarde van volmaakte en persoonlijke gehoorzaamheid.
De mens door zgn val zichzelf onbekwaam gemaakt hebbende het leven
door dat verbond te verwerven, zo behaagde het de Heere om een tweede
verbond te maken, gewoonlyk genoemd het verbond der genade, waarbij
Hij om-niet zondaren het leven en de zaligheid door Christus aanbiedt,
vereisende van hen geloof in Hem opdat zy behouden mogen worden en
belovende om aan allen die verordineerd zijn tot het eeuwige leven Zijn
Heilige Geest te geven om hen gewillig en bekwaam te maken om te
geloven.
Dit verbond der genade wordt herhaaldelijk in de Schrift voorgesteld bij
de naam van een Testament in verband met de dood van Jezus Christus, de
Testament-maker, en de eeuwige erfenis met alle zaken daartoe behorende
daarin gelegateerd.
U begrijpt dat ik deze woorden citeer uit
het boeic dat ik nu voor de tweede keer aan
de orde stel, namelijk „De Schotse ver
bondsleer" van ds. C. Harinck. Ze zijn te
vinden op de pagina's 71 en volgende
waar de schrijver aandacht vraagt voor de
Westminster Assembly, een Engelse sy
nodale vergadering, gehouden in de jaren
40 van de 17e eeuw.
Confessie
De Nationale Synode van Dordrecht die
in 1618 en 1619 bijeen was, is heel
bekend. Eén van de belangrijkste vergade
ringen van de kerk der Reformatie in
Europa als zij was, deed zij uiterst ge
wichtig werk. Zij schiep orde in de leer
stellige woelingen, legde de regels van de
kerkelijke tucht vast en besloot tot een
nieuwe bijbelvertaling. Wie met de mo
dieuze theologie van zijn dagen wenst mee
te gaan, heeft de Dordtse Synode en haar
Leerregels al lang als verouderd afge
schreven; wie daarentegen de gerefor
meerde want bijbelse waarheid
liefkreeg, erkent de uitspraken van Dordt
als een groot goed, de kerk geschonken
van Godswege.
Welnu, de Westminster vergadering van
een 25-tal jaren later, is met die van
Dordrecht te vergelijken. Zowel wat or
thodoxie als belangrijkheid betreft. De
Westminster Confessie en Catechismus
geven haar uitspraken weer. Zoals boven-
gegeven fragment uit de Confessie laat
zien, betreffen deze onder meer de leer
van de verbonden. Dat is in die zin op
vallend dat niet eerder in kerkelijke leer
uitspraken de notie van het verbond zo
uitdrukkelijk werd beleden. De oorzaak
Beste jongelui,
het is nu al een beetje aan het herfst
worden. We zien al veel lege akkers, een
bewijs dat het herfst gaat worden. De
bietenwagens zien we ook al rijden, al is
dat ook heel wat anders dan in vroegere
jaren. Wat hetzelfde gebleven is, dat de
wegen met klei worden besmeurd. Wel in
mindere mate dan vroeger, maar het kan
nu wel gevaarlijker zijn. Vooral als je
brommer rijdt. Dan is het wel oppassen.
Het kan nu al zo lekker gezellig zijn 's
avonds. Het is al wat vroeg donker, de
lamp gaat al aan, en je geeft al graag een
beetje gas. Gezellig hoor. Het wordt nu
ook de tijd om eens gezellig wat puzzels op
te lossen. We zullen ddfar een dankbaar
gebruik van maken en geven deze week
een paar gezellig opgaven. Eerst dan een
Bijbelse opgave.
dat dit nu wel gebeurde, moet gezocht
worden in de leerstellige controverses
waarop de Assembly een gezaghebbend
antwoord moest geven. En dat antwoord
gaf zij, duidelijk en helder.
De Synode van Westminster was op ver
zoek van het Parlement samenge
roepen door de kerken van de drie konin
krijken Engeland, Ierland en Schotland.
Het behoeft dan ook niet te verwonderen
dat de uitspraken, waaronder dus die over
Gods verbond, door de Schotse kerk werd
en aanvaard. Ze hebben de Schotse theo
logie mede gevormd en beïnvloed. Deze
belijdenis moest door de predikanten wor
den ondertekend, zo verhaalt ds. Harinck
in zijn boek; ze was uitdrukking van de
door de kerk aanvaarde leer. Wie afweek
van de Westminster Confessie week af
van de' leer der kerk.
Rollock e.a.
In de Schotse traditie, direct voorafgaand
aan maar in nog veel groter mate in het
voetspoor van de Westminster uitspraken,
is veel nagedacht, gepreekt en geschreven
over de betekenis van Gods verbond.
Robert Rollock, een man uit de eerste
tijd, ging uit van de gedachte dat alle
Woord Gods tot een verbond behoort.
God spreekt niets tot mensen buiten het
verbond, zo schreef hij. Zo sterk zelfs
benadrukte hij dit dat hij het Woord van
God „het verbond Gods" noemde, het
geschreven verbond Gods. Op grond van
Gal. 424 erkende hij het bestaan van een
tweetal verbonden, het verbond der wer
ken en het verbond der genade. Het
eerstgenoemde betreft de eisen die God
aan Adam stelde en de beloften die Hij
hem deed. Helaas door te zondigen,
verbrak de mens dit verbond; het is krach
teloos geworden om te rechtvaardigen.
Gods wet evenwel, de eis van het werk-
verbond, is niet vervallen; ze geldt nog
steeds, ook na des mensen val. En nog
steeds moet deze wet scherpelijk gepre
dikt worden. Waartoe? Wel, zo zegt Rol
lock: „De eis van het werkverbond moet
nog wel voor de gevallen mens gezet
worden, teneinde dat hij door een ge
voel van zonde en ellende, zijn onmacht
tot het goede gevoelende, zal vluchten
tot het genadeverbond in Christus".
Steeds weer keert dit element terug in de
Schotse verbondsleer. Alles draait rond
om een sterven aan het verbond der wer
ken en een leven uit het verbond der
genade.
Met name twee predikers hebben door
middel van hun preken en geschriften
de leer van de verbonden nader uit
gewerkt. Beiden waren zeer geleerd en
een voorbeeld van godzaligheid; pietas
en scientia, vroomheid en wetenschap
gingen samen. Samuel Rutherford
(overt. 1661), bekend om zijn rijke en
ontroerende Christusprediking, schreef
het uitgebreide werk „The Covenant of
Life opened". Van Thomas Boston
(overl. 1732), een tijdgenoot van de ge
broeders Erskine, werd na diens dood
uitgegeven een boek onder de titel „A
view of the Covenant of Grace". Dit
laatste werk is ooit in het Nederlands
vertaald. Het is nog steeds verkrijgbaar.
Ds. Harinck geeft uit beide werken, en
met name het laatste, uitvoerige citaten.
Bij het lezen daarvan is het moeilijk
zich te onttrekken aan de grote indruk
die deze geschriften maken. Hun aan de
Heilige Schrift gebonden inzichten, ge
paard aan hun grote kennis van geeste-
lijk-praktische zaken wekken het ver
langen op meer van hen te lezen. Aan de
beklagenswaardige toestand van de
menselijke natuur in haar gevallen staat
gaan zij niet voorbij. Met bewogenheid
spreken zij over 's mensen verdorven
heid en onmacht tot het goede. Maar
tevens tonen zij inzicht in de verborgen
heid van Gods genade, geopenbaard in
de Heere Jezus Christus. En de kabi
netten der evangelische beloften wor
den voor allen zeer wijd geopend....
Hetzegel van de Schotse kerk en van een der Nederlandse kerken vergeleken:
en toch niet verteerd!"
Testament
Aan het slot van deze bijdrage geef ik nog
iets weer uit het genoemde boek van
Thomas Boston. Het wezen van het ver
bond der genade bezag Boston in een
direct verband met de genadige verkiezing
van eeuwigheid. Het ontwerp van het
verbond was geschetst van alle eeuwig
heid in de raad der Drieëenheid, want
het is naar het eeuwig voornemen. Het
vaste fundament Gods staat! Zo zeker is
het verbond. Partij in dit verbond is Chris
tus Zelf. Hij komt hier voor als de Uit
verkorene Gods en de Vertegenwoordiger
van de Zijnen. Gevallen mensen zijn
geenszins in staat om onderhandelende
personen te zijn in het nieuwe verbond
dat in zijn uitkomst niet zou falen.
Daarom werd Jezus Christus tot Hoofd
aangesteld om voor en in de naam van
het geestelijk zaad te werk te gaan,
teneinde het verbond, in het stuk van
het vervullen van de voorwaarden vast
zijnde, het ook aldus in het stuk van het
vervullen van de belofte vast zou wezen.
Dit laatste is een heel belangrijk punt. Als
partij die voorwaarden vervult en voor de
totstandkoming van Gods beloften garant
staat, komt de mens in Gods verbond niet
in aanmerking. Wat zou hij ook?! De
bijdrage van de mens, zijn gestalte die aan
de belofte voorafgaat, zal nooit een andere
zijn dan de natuurlijke wanstaltigheid.
Evenwel, het is alles in de handen van
Christus gelegd en daarom is het een vast
en welgeordineerd verbond. Boston: Het
verbond der genade is volstreict en on
voorwaardelijk wat ons betreft. Want
met Christus gemaakt zijnde als Plaats
bekleder van Zijn Zaad, zo werden al de
voorwaarden van het verbond op Hem
gelegd en door Hem vervuld. Inderdaad,
aan de zijde van Christus is het een ver
bond met eisen en voorwaarden, door
Hem te volbrengen èn metterdaad vol
bracht, maar (dientengevolge!) aan de
zijde van de zondaar is het een testament
met beloften dat uitdeelt en schenkt. Met
zulk een Verbondsmiddelaar is de zeker
heid van de zaligheid voor de uitverko
renen gewaarborgd. Niet één zondaar
behoeft te wanhopen, want Christus is
bekwaam en gewillig om de grootste der
zondaren zalig te maken.
Het merg van de Schotse verbondsleer is
de vereniging met Christus. Alleen zij
maakt ons een bezitter van al de zege
ningen die Christus heeft verworven. De
Schotse predikers, en Boston in het bij
zonder, zetten de zielen niet in de eerste
plaats aan om in zichzelf te speuren of zij
wel aan een aantal voorwaarden voldoen,
als daar zijn verbrokenheid des harten en
verbetering des levens, maar zij wekken
hen op hun ganse zaligheid in Christus, de
Gegevene van de Vader, te zoeken. Im
mers, nergens anders is vastigheid te
vinden dan in Zijn beloften.
N.a.v. Ds. C. Harinck,
De Schotse Verbondsleer.
Uitgeverij De Banier te Utrecht.
Gebonden. 223 pag. Prijs f 42,50.
J.K.
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 S3
IZZ]
DD
Daar komt Jaap de groenboer aan
Met zijn ezelwagen,
Voor de huisdeur blijft hij staan
En ik hoor hem vragen:
„Juffrouw, koopt u wat van mij?
Erwten, boonen, selderij!
Kijk eens in mijn manden,
Alles is voorhanden.
„Juffrouw! zie mijn waar eens na.
Zeg, wat moet er wezen?
Wort'len, bloemkool, uien, sla....
Alles uitgelezen!
Twee bos wort'len? dat is goed,
Frisch van kleur en suikerzoet:
Juffrouw, o wat zullen
Straks uw kind'ren smullen!
„Zie die mooie peulen daar,
Wilt u die niet koopen?
Blijft de kar zoo vol en zwaar.
Dan wil Grauw niet hopen".
„Jaapj£, neen, vandaag niet meer.
Morgen kom je wel eens weer?"
„'k Zal het niet vergeten,
Juffrouw, smaak'lijk eten!"
Dit soort hebben jullie al
meer gehad. Jullie zien hier
een aantal namen in alfabe
tische volgorde. Deze namen
moetje in het lette rraam weg
schrappen. Ze staan wel kris
en kras door elkaar. Van bo
ven naar beneden en van be
neden naar boven. Maar ook
wel schuin van links naar
rechts of andersom. Een aan
tal letters worden wel meer
dere keren gebruikt. Daar ga
je soms dwars doorheen.
Als je alle namen hebt gehad,
blijven er een aantal letters
over. Deze geven in volgorde
gelezen een tekstgedeelte uit
Lukas 10. Wel opletten dat
je de gevonden namen in het
A
A
J
A
L
0
N
V
N
A
B
R
0
K
H
R
A
B
R
A
M
E
E
A
I
R
E
J
A
E
I
A
D
C
H
A
L
D
E
A
E
A
S
A
R
A
I
E
A
A
E
N
A
S
I
N
V
Z
U
0
M
A
N
I
D
Z
C
R
I
E
E
J
s
I
D
B
B
G
E
H
A
Z
I
G
R
D
A
E
A
E
E
Z
U
M
T
E
E
N
0
0
M
0
L
A
S
R
A
I
E
R
R
I
S
I
M
E
0
N
U
S
Z
A
I
E
A
L
A
I
R
A
M
N
N
u
M
C
B
N
C
E
H
U
K
U
K
A
B
A
H
E
A
R
H
D
K
A
H
A
T
H
I
T
M
E
0
I
A
N
Z
A
E
0
I
H
C
E
L
E
M
I
B
A
N
0
L
E
A
N
s
A
I
D
0
R
E
H
Heleen Boone - Hoedekenskerke:
Het is inderdaad een droge periode ge
weest Heleen, maar ook die is weer voor
bij. Toch is het een mooie en goede zomer
geweest, ook voor het land. Je broer is dus
richting Duitsland? Lijkt me toch wel
leuk, hoor. Die vermenigvuldiging was erg
eenvoudig, maar in de praktijk niet geldig.
Vandaar was het dan ook lijmen.
Ellij Looii - Nieuwe Tonge:
Je bent er altijd vroeg bij Ellij, meestal één
van de eersten. Op school gaat het nog
steeds goed, dat is wel aan de cijfers te
zien. Pracht cijfers voor de talen, maar
ook voor wiskunde. Zo maar doorgaan
Ellij. Jammer datje de oplossingen van de
extra raadsels niet Had. Volgende keer
beter, zullen we hopen!
Corma Grinwis - Ouddorp:
Met oom Ko gaat het gelukkig heel goed
Corma, en ik lees in je brieQe dat het
Corma ook best gaat. Maar ook datje het
fijn vindt op school. En dat is een goed
Dat is maar een raar geval, hoor ik jullie
zeggen. Wat is dat nu voor onzin. Maar
daar kan oom Ko ook niets aan doen hoor.
In vroeger jaren werden de letters met de
hand gezet, letter voor letter. Dan kon het
weleens gebeuren dat de zetter een hele
regel liet vallen. Dan lagen die letters
allemaal door elkaar. En dat is nu hier ook
het geval. De bedoeling is dat jullie die
letters in de juiste volgorde zetten. Van
zelf moeten alle letters worden gebruikt.
Bij juiste oplossing zijn er twee bekende
gezegde's te lezen. De eerste is al héél
bekend.
1haring rauw, die's goed, ada!
2. dan druist deze machine.
Succes ermee!
lijstje aantekent!
teken. Dat is een mooi verhaal zeg, over
Snuf de hond. En ook al aan het zwem
men. Dat lijkt me niet zo fijn hoor. Of is
het bad verwarmd? Anders zou je kippe-
vel krijgen Corma! Leuk schrijfpapier
hebben jullie, zeg!
Nelleke Grinwis - Ouddorp:
Oom Ko kan dat niet zo goed uit elkaar
houden, dacht dat het je puzzel-oma was.
Dat is niet leuk dat je papa zo'n tijd weg
moest. Maar hij is nu gelukkig weer thuis
Nelleke. Zo zijn er nogal eens onplezie
rige ogenblikken. Maar dit was niet erg, en
mischien heeft papa het best naar zijn zin
gehad. Allemaal de groetjes, hoor!
Andrea van Zielst - Lewedorp:
Dat is weer eens wat anders dan Amerika,
Andrea; maar je bent het al gewend Ln
Zeeland? Ook op school best naar je zin?
Je zal wel even aan de taal moeten wen
nen, want het is toch weer anders dan op
Flakkee. Gaje nu op de fiets naar „Hoes",
of is het „bussen?" Dank voor de gezellige
brief en voor de tekeningen!
Lianne Melissant - Herkingen:
De vakantie is inderdaad al lang geleden,
maar je schrijft dat het prima gaat. Wat wil
je nog meer, lekker studeren en heerlijk
fietsen door weer en wind! Je hebt wel heel
interessante vakken Lianne. Lijkt me een
gezellige school. Ja, het valt niet altijd mee
bij storm en regen, maar je moet maar
denken, dat hoort ook bij de opleiding,
Lianne! Alles „puur natuur!"
Hannie Grinwis - Ouddorp:
Je treft het Hannie dat je nog een poosje
blijven kan. Je hebt het daar goed naar je
zin, en je weet niet waar je dan weer komt.
Moeten jullie die foto's zelf ontwikkelen?
Het was met die extra bladen wel een
zware klus, zeg! Jullie hebben het handig
opgelost. Op welke afdeling zitje Hannie?
Ik kom er wel eens moet je weten, maar
heb je nog niet kunnen vinden! Dank voor
het fijne briefje!
de hartelijke groeten van jullie
OOM KO
Installatiebedrijf \?i, clV6S6, gebr. Koornneef
Gespecialiseerd in liet zuinig maicen van cv. en warmwater installaties
Sinds 1984 is de eerste oktoberzondag in
enkele Nederlandse kerken aangewezen
als Israël-zondag. In de Nederlandse Her
vormde Kerk bestaat die traditie al veel
langer. Velen in Nederland en daarbuiten
leven sterk met Israël mee, in de moei
lijke omstandigheden waarin het nog
steeds verkeerd.
Graag willen wij uw aandacht vragen
voor het werk dat door één der instel
lingen, in Nederland, wordt gedaan voor
dit nog steeds aangevochten volk. Het is u
wellicht bekend dat de stichting VVI een
aantal verpleegkundigen financiert in ver
schillende ziekenhuizen, verspreid over
het land.
De stichting is van mening dat Israël
erbij gebaat is als de hulp op zoveel
mogelijk plaatsen geboden wordt. Een
voordeel van deze werkwijze is, het bie
den van hulp, op die plaatsen waar de
nood het grootste is. Vooropgesteld moet
worden dat de vraag altijd groter is dan de
mogelijkheid om hulp te verienen. E r moet
dan ook altijd een keuze worden gemaakt,
waarbij uiteraard ook vaak een teleur
stellend antwoord moet worden gegeven.
Ter illustratie enkele voorbeelden van
instellingen waaraan steun wordt ver
leend:
In de eerste plaats noemen we dan het
Laniado-ziekenhuis in Natanya. Dit is
een Streng orthodox ziekenhuis, dat on
danks alle kosten die uitbreiding met zich
meebracht zelfstandig wist te blijven. De
principiële opstelling kost dit ziekenhuis
echter meer dan twee miljoen gulden per
jaar. Dit forse bedrag moet geheel door
„Israëlvrienden" uit andere landen wor
den opgebracht. De sabbat wordt stipt
nageleefd. Een Godsdienstig comité ziet
toe op de naleving van de godsdienstige
regels, ook ten aanzien van abortus. De
stichting financiert er twee verpleegkun
digen, één op de intensive care en één op
de chirurgische afdeling.
Een ander projekt dat wij graag onder uw
aandacht brengen is een Nederlands be
jaardentehuis, het „Queen Juliana Pa
rents Home" te Herzlia. Dit tehuis kampt
ook met grote financiële problemen. Er is
een wachtlijst van 300 personen, waar
van 25% zich op dit moment nog in
Nederland bevindt Deze bejaarden zien
uit naar de dag, waarop zij zich in Israël
kunnen vestigen om hun oude dag dichtbij
hun kinderen door te kunnen brengen.
Dit zijn zo maar enkele voorbeelden,
mocht u meer willen weten over dit zo
noodzakelijke werk, dan is de stichting
gaarne bereid tot verdere informatie.
Voor degenen die naar aanleiding van
het bovenstaande een gift willen doen ten
bate van dit werk in Israël geven wij
hieronder het gironummer van de stichting.
GIRONUMMER 3885840 ten name
van: Penn. Ned. Stichting VVI, Postbus
155, 2950 AD Alblasserdam.
Wedvlucht vanaf Moeskroen P.V. „de
Postduif', 314 duiven in concours.
Comb. Melissant: 1, 9, 57,66,69; Mevr.
Dubbeld: 2, 5,16, 24,41,45,47,64,75;
J. V. d. Valk: 3, 4, 12, 13, 17, 27,40,60,
77; D. Bakker: 6, 15, 20, 21, 22, 23, 28,
30, 31, 32, 35, 37, 39,44,49,50, 56,70,
71, 74; J. Groenendijk: 7,18,42,46, 52,
53, 68; H. de Vos: 8, 14, 34, 36, 38, 54,
58, 59, 61, 62; B. v. d. Doel: 10, 65, 72;
Gebr. van Driel: 19, 43, 51, 63, 67; J.
Jongejan: 25; C. Polder: l6, 48; J. W.
Steketee: 29; ASarelse: 33,73,78; M. de
Blok: 76, 79.
P.V. „de Seinpost"
in concours 374 duiven.
C. Dubbeld: 1,4,6,7,8,9,10,11,14,15,
18.19.26.27, 35, 38,40,43,44,46,50,
56, 57, 58, 69; J. van Dongen: 2, 5, 16,
20.21.25.28, 30, 32,33,37,41,49,51,
53, 54, 55, 60, 63, 68, 75, 77, 83, 86,
87,92; C. V. d. Weide: 3,8,13,45,89,90;
W. L Peeman: 12, 23, 31,42,65,67,71,
73,80; A. P. Peekstok: 17,22,29,62,94;
Iz. Koese en Zn.: 24, 36, 70, 79, 81; L.
Fabry: 47,74, 91; P. J. v. d. Slik: 48,61;
B. de Blok: 52, 66, 88; C. Kleyn: 59, 85;
P. van Alphen en Zn.: 64, 84, 93.
Stedelijk concours 688 duiven.
Comb. Melissant: 1, 20; Mevr. Dubbeld:
2,13; C. Dubbeld: 3,7,10,11,14,15,16;
J. van Dongen: 4. 8; J. v. d. Valk: 5,9,24,
25; C. V. d. Weide: 6, 12, 22; D. Bakker:
17; J. Groenendijk: 18; H. de Vos: 19; W.
Peeman: 21; B. v. d. Doel: 23.
SOMMELSDIJK - MIDDELHARNIS
Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet"
Sommelsdijk-Middelhamis d.d. 15 sep
tember 1986.
Afdeling I
P. Leroy - I. Koese2-0
K. Vis - J. van Hoorn2-0
I. Mackloet - A. Verolme1-1
H. Koese - B. Vis1-1
Afdeling II
J. Dekker - M. de Haas2-0
Joh. vartHoom-C. v. d. Groef2-0
H. Verolme-W. Vroegindeweij1-1
C. Polder - A. Krijgsman1-1
S. Hoogzand - M. van Lente1-1
Afdeling III
J. Lodder - N. Kievit2-0
F. Noordijk - A. v. d. Veer0-2
A. v. d. Sluijs - T. van Brussel2-0
J. Verbiest - H. SchellevisI -1
Afdeling IV
H. Noordijk - J. de Bruin2-0
J. HoUeman - J. Groenendijk2-0
P. van Groningen - J. Gebuis2-0
J. v. d. Kooij - G. Zaaijer1-1
BMW1502beige 1976 v. Rumpt
BMW316blauw 1978 v. Rumpt
BMW 316zilver 1977 117.000 km v. Rumpt
BMW316wil 1984 64.000 km V. Rumpt
BMW316wit 1984 28.000 km v. Rumpt
BMW 316blauw 1980 132.000 km v. Rumpt
BMW 316blauw 1984 77.000 km v. Rumpt
BMW 316 4 drsrood 1985 28.000 km v. Rumpt
BMW 318 1blauw 1983 98.000 km v. Rumpt
BMW 320 igroen 1984 53.000 km v. Rumpt
BMW 320 14 drswit 1985 21.000 km v. Rumpt
BMW 320beige 1980 140.000 km v. Rumpt
BMW 323 i....beige 1980 100.000 km v. Rumpt
BMW 323 igroen 1979 101.000 km v. Rumpt
BMW518blauw 1978 v. Rumpt
BMW 518 1wit 1985 22.000 km v. Rumpt
BMW 520 igroen 1981 95.000 km v. Rumpt
BMW 316 LPGblauw M 1980 95.000 km v. Erkelens
BMW315groen 1982 86.000 km v.Erkelens
Vissersstraat 16/3253 XK Ouddorp/tel.01878-2517of01879-1614