EIÜVriDEn-flIEUWS Weer naar school op de fiets Een paspoort naar een baan! De schakers gaan ook weer beginnen! Watersportopleidingen op Vaarschool Voorne Jongdierenkeuring bij „Fauna Sport" IS DE ZEE ONS LAND Zilveren 50- bij gouden huwelijk Prinses Juliana en Prins Berntiard Flal(l(ees8 Zaterdagvliegers Stichting Grasduinen gaat lokale natuurprojekten ondersteunen Uitslagen P.V. „de Reisduif" Batavus bouwt fietsenfabriel( in Rusland Uitslag P.V. Je Luchtbede" No. 5525 TAXATIE NODIG? makelaar tamboer belten beëdigd taxateur 01870-3477 M IZZl DD d.d. 23 augustus 1986 VERVOLGVERHAAL - - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk 2e Blad DINSDAG 26 AUGUSTUS 1986 De meeste scholen zijn weer begonnen of openen binnenkort hun deuren. Met uit zondering van de alleq'ongsten verplaat sen de meeste Nederlandse scholieren zich dagelijks per fiets. Een kleine tachtig procent gaat op de fiets naar school. Dat is in ons land een.soort traditie, maar ook wel noodzaak omdat in vele gevallen en zeker op het platteland de afstand van huis naar school te lang is om te lopen en omdat openbaar vervoer-voorzieningen onvoldoende zijn. Veel ouders maken zich zorgen om hun kinderen die dagelijks het verkeer in moe ten. Het gaat meestal wel goed, maar toch behoren kinderen tot de meest kwetsbare groepen in het verkeer. Je kunt er echter heel wat aan doen om het naar school fietsen zo veilig mogelijk te maken en het is alleen vreemd dat deze voorzorgen opvallend vaak achterwege worden ge laten. Slordigheid of onnadenkendheid? Wie zal het zeggen? Zorg voor een goede fiets De veiligheid van het fietsende kind begint bij de fiets zelf. Zorg voor een goede fiets. Het is niet te geloven hoeveel kin deren met absoluut ondeugdelijk mate riaal de straat op worden gestuurd. Juist een kinder- of jeugdfiets moet degelijk zijn en goed worden onderhouden. Geef de voorkeur aan een merkfiets die bij een fietsenvakman is gekocht. Kijk bij aan schaf van een fiets niet in de eerste plaats naar een schijnbaar aantrekkelijk prijsje, want dat levert bijna altijd minder veilig heid op. Er heerst het misverstand dat een jeugdfiets goedkoper moet zijn dan een fiets voor volwassenen. Dat is een ver keerde veronderstelling. Om een jeugd fiets te maken moeten vrijwel evenveel handelingen worden verricht als bij de bouw van een fiets voor volwassenen. Er wordt misschien wat minder materiaal gebruikt, maar dat maakt de prijs niet uit. Cash-and-carry-bedrijven en dergelijke bieden doorgaans zeer laag geprijsde kin- der- en jeugdfietsen aan, maar het is wel haast zeker datje hiermee een miskoop in huis haalt en daar schiet je niet mee op. Liever wat meer betalen en er dan ook zeker van zijn datje kind met een veilige en betrouwbare fiets onderweg is. De fiets moet ook goed passen. Een te grote of een te kleine fiets zijn allebei gevaarlijk. Koop geen fiets op de groei. Bij een goede fiets kunnen overigens zadel en stuur op ver antwoorde wijze hoger of lager worden gesteld en zo'n fiets gaat dan qua hoogte een redelijke tijd mee. De fiets moet in ieder geval degelijk zijn want jeugdfietsen worden zeer frequent en intensief ge bruikt. Ze moeten tsgen een stootje kun nen. Jeugdracefietsen zijn prachtig ma teriaal voor de vrije tijd, maar niet be doeld om mee naar school te gaan. Daar voor zijn deze fietsen te kwetsbaar. Ook crossfietsen zijn niet bedoeld en wettelijk niet uitgerust voor dagelijks vervoer op de openbare weg. Racefietsen en crossfiet sen moet je als een extra zien, niet als schoolfietsen. Staat van onderhoud erg belangrijk Om in veilige staat te blijven moet de fiets goed en regelmatig worden onder houden. Dat geldt in het bijzonder voor kinder- en jeugdfietsen waar doorgaans veel ruwer mee wordt omgegaan. Bij controles op scholen door de politie en door Veilig Verkeer Nederland blijkt steeds weer hoe slecht het met de fietsen van scholieren gesteld is. Globaal gezien kun je zeggen dat er aan zestig tot tachtig procent van fietsen van jongeren wel iets mankeert. Dat is on- verantvvoord. Dat loopt van kleine manke menten tot een niet werkende bel, een niet sporend wiel of speling in het balhoofd tot en met niet werkende remmen, loszittende onderdelen, kapotte verlichting en slip- gevaarlijke te veel afgesleten gladde ban den. Controleer de fietsen van uw kin deren daarom met regelmaat en laat dit twee keer per jaar ook nog eens door de fietsenvakman doen. Leer de kinderen hoe ze zelf hun fiets in goede staat kunnen houden. ledere maand een schoonmaak beurt geven, nagaan of alles nog in orde is en kleine mankementen herstellen of laten herstellen. Tijd kost dat nauwelijks en een goed onderhouden fiets gaat ook langer mee. Een goede handleiding voor het onderhoud van de fiets en het zelf ver richten van allerlei reparaties biedt het boek „Fietsverzorging" dat door over making van 19,50 op postgirorekening nummer 234567 kan worden aange vraagd bij stichting: fiets! in Amsterdam. Een boek dat iedere fietser in huis zou moeten hebben. Goed verkeersgedrag Als de fiets goed in orde is heb je al veel aan de veiligheid gedaan, maar daarnaast speelt ook het verkeersgedrag natuurlijk een niet onbelangrijke rol. Wie aan het verkeer deelneemt moet zich aan de spel regels houden. Dat geldt ook voor de jeugd. Leer het kind hoe het zich in het verkeer moet gedragen. Vertrouw daarbij niet te veel op de theorie. Verkeerslessen op school zijn nuttig, maar de praktijk is bepalend. Er varing en gewenning zijn daarbij belang rijk, zoals allerlei onderzoekingen hebben uitgewezen. Ga daarom zelf met uw kind fietsen. Dan ziet u wat hij verkeerd doet en al fietsende kunt u hem leren hoe het wel moet of beter kan. Geef vooral zelf het goede voorbeeld. Zeker niet alle volwassenen kunnen als voorbeelden voor goed verkeersgedrag dienen. Zoek voor uw kind de veiligste route naar school uit en fiets ook zelf eens een paar keer mee. De veiligste route zal niet altijd de kortste zijn, maar beter een paar honderd meter extra fietsen om ge vaarlijke situaties te vermijden. Een aan tal zaken zijn belangrijk zoals steeds goed rechts houden, ruimte geven aan anderen, niet door rood licht rijden en altijd goed verandering van richting aangeven. Niet spelen op de fiets, daar moetje een andere plaats voor uitzoeken dan de weg die door iedereen moet worden gebruikt. Goed verkeersgedrag is een zaak van opvoeding en het resultaat reikt nog wat verder dan veilig fietsen. Veel mensen, die al langer werkloos zijn en vrouwen die na jaren huishoudelijke verplichtingen weer een baan zoeken, komen maar al te vaak niet aan die fel begeerde baan! Vaak komt dat doordat deze werkzoe kenden over het algemeen langer of inten siever moeten worden ingewerkt en be geleid. Logisch, als je er wat langer „uit" bent... Voor veel werkgevers wordt zo'n inwerkperiode dan meestal te kostbaar. Het Arbeidsbureau Spijkenisse wil pro beren op die situatie in te spelen, door werkgevers in de kosten van zo'n duur dere inwerkperiode tegemoet te komen: 4.000,- als een tijdelijke baan wordt overeengekomen van minimaal een half jaar; 6.000,- voor elke vaste baan die wordt aangeboden! Wilt u óók een extra kans op een baan? Bent u minimaal 1 jaar als werkzoekende ingeschreven bij het arbeidsbureau? (een op uw werkloosheid aansluitende mili taire dienstperiode mag u meetellen). Of bent u op dit moment nog huisvrouw, maar u wilt weer een betaalde baan? Kom naar het informatiecentrum van het ar- beidsbureu. U kunt dan een paspoort krijgen waaruit elke werkgever waarbij u solliciteert kan lezen dat als hij in dienst neemt er een interessante subsidiemogelijkheid bestaat! Een sterk extra argument om u aan te nemen dus! Haal ook zo'n paspoort! U kunt van 08.00 uur tot 12.30 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur terecht op het arbeidsbureau Middelharnis,Hoflaan38, 3262 PD Middelharnis. De „Vaarschool Voorne" begint in ok tober a.s. wederom met een uitgebreid scala van kursussen voor de watersport. Allereerst de bekende kursus Klein Vaarbewijs I en II, hetwelk verplicht is voor bezitters van boten langer dan 15 meter of boten, die sneller kunnen varen dan 20 km/uur. De aandacht moet er op worden gevestigd, dat per 1 januari 1987 de Rijkspolitie te water begint met de kontrole op de naleving van het Vaar- bewijzenbesluit. De administratieve af handeling is nu zover dat men daad werkelijk met de kontrole begint! Voor de gevorderde watersporter is er de kursus Theoretische Kustnavigatie en voor diegenen, die nog langere reizen maken is er de kursus Astronavigatie, waarbij gewerkt wordt met programma's voor zakcalculators. Dit alles voor de watersporters die de zee op willen. Ook van belang voor de echtgenoten van de schippers, want er dienen tenminste twee navigators aan boord te zijn i.v.m. even tuele calamiteiten, anders is het schip eigenlijk niet „zeewaardig". Voor de broodnodige communicatie is er de kursus Marifoon bediening voor het officiële certificaat van de PTT, zonder welk u geen marifoon mag bedienen en zelfs de kans loopt dat bij kontrole uw apparatuur in beslag wordt genomen. Op zaterdag 13 september a.s. houdt de „Vaarschool Voorne" een informatie dag in het cultureel centrum „De Goote" aan de Reede 2, naast de sporthal „Duk dalf', te Brielle. Iedereen is welkom van 10.00 tot 16.00 uur en kan tevens van de gelegenheid gebruik maken om een rondvaart te maken op de Brielse Maas met onze eigen vaar tuigen. Voor verdere informatie kunt u altijd bellen: 01810-16764. Informatie wordtu gaarne op aanvraag toegestuurd! Staatssecretaris Koning van Financiën heeft aangekondigd dat in het voorjaar van 1987 's Rijks Munt te Utrecht een zil veren 50,- muntstuk zal uitbrengen. Deze zilveren munt wordt uitgegeven ter ere van Hunne Koninklijke Hoogheden Prinses Juliana en Prins Bemhard der Nederlanden die op 7 januari van dat jaar hopen te gedenken dat zij 50 jaar geleden in het huwelijk zijn getreden. Het 50,- stuk 1987 is de derde zil veren 50,- die wordt uitgegeven. In 1982 verscheen de herdenkingsmunt voor 200 jaar vriendschappelijke betrekkingen Nederiand-Amerika 1782-1982 en in 1984 de 50,- ter herdenking van Prins Willem I van Oranje-Nassau. Evenals de voorgaande zilveren 50,- muntstkken, zal het 50,- 1987 worden uitgevoerd in zilver met een gehalte van 925 duizendsten (92,5%). Het zal een doorsnede hebben van 38 mm en een ge wicht van 25 gram. Op de voorzijde zal een portret van Hare Majesteit de Ko ningin worden afgebeeld. De rand zal, zoals ook bij de guldens en rijksdaalders het geval is, glad zijn met daarin het randschrift ,,God zij met ons". In verband met de te verwachten grote belangstelling voor deze 50,- munt ter ere van Prinses Juliana en Prins Bernhard zullen 1,5 miljoen stuks worden geslagen in circulatiekwaliteit en 150.000 stuks in bijzondere kwaliteiten. SINT ANNALAND Brievenbus meegenomen Eén de zer dagen is de P.T.T. brievenbus van mevrouw H. aan de Anna Vosdijk door onbekenden meegenomen. Het is niet be kend, of met genoemde brievenbus ook post is verdwenen. Zaterdag 30 augustus a.s. zullen enkele hallen van Vermaats autobusbedrijf, aan de provinciale weg te Hellevoetsluis, weer gevuld zijn met kleinvee. Leden van klein- dierenvereniging „Fauna Sport" zullen daar hun dieren laten keuren door be voegde keurmeesters. Deze keurmeesters zullen alle dieren van een predikaat voor zien. De predikanten die gegeven kunnen worden zijn als volgt: F fraai; ZG zeergoed; G goed; V voldoende; M matig en de O onvoldoende. Te zien zijn o. a. Konijnen, Kippen, Ham sters, Cavia's, duiven en eenden. Een paar honderd in totaal. Om de verenigingskas op peil te houden worden er weer diverse loterijtjes ge houden. Ook zal de caviabak aanwezig zijn, en er zijn velerlei soorten gips- beeldjes te koop. Ook kan men er een hapje en een drankje verkrijgen. Ook als u zich voelt aangetrokken tot de Klein- dierensport kunnen wij u op deze dag voldoende informatie verstrekken. Dus degene die graag een poosje naar het kleinvee kijkt kan zaterdag a.s. de gehele dag in de Vermaathallen terecht. De dag duurt van 9.00 tot 16.00 uur en de toegang is gratis. Een wedvlucht vanuit Chartres d.d. 23 augustus 1986. In concours 1298 jonge duiven. -, J. de Boer, Herkingen: 1, 15; L. S. v. d. Baan,Dirksland: 2; W. Nieuwland,Dirks- land: 3,10; P. v. d. Geest, Nieuwe Tonge: 4, 17, 18, 26; Joh. Grinwis, Ouddorp: 5; A. M. Volaart, Herkingen: 6; W. Groo- tenboer en Zn., Stellendam: 7, 28, 29; L. Hoek, Stellendam: 8; M. Kievit, Som- melsdijk: 9; Gebr. Kieviet, Sommelsdijk: 11, 19; D. Hameete, Dirksland: 12; H. Grinwis, Ouddorp: 13; N. H. v. d. Groef, Dirksland: 14,23; Comb, de Jonge-Tiele- man, Dirksland: 16; A. Brinkman, Stellen dam: 20; P. V. d. Boogert, Sommelsdijk: 21; A. Human, Sommelsdijk: 22; Comb. Cees en Miep, Ouddorp: 24; A. Redert, Goedereede: 25; J. L. Troost, Stellen dam: 27; Comb. Westdijk-Witte, Stellen dam: 30. Om aktiviteiten en projekten te stimu leren, die gericht zijn op natuur- en land schapsbescherming en de zorg voor of de bescherming van in het wild voorkomende dier- en plantesoorten in Nederland, is in Rotterdam opgericht de Stichting Gras duinen. Teneinde het werkterrein van landelijk opererende natuur- en milieu-organisaties niet te doorkruisen, zal de Stichting bij voorkeur regionale of lokale projekten van regionale of lokale initiatiefnemers onder steunen. Dit kunnen verenigingen of werkgroepen zijn op het gebied van natuur en milieu, maar ook bijvoorbeeld wijk- of dorps raden of andere groeperingen die pro jekten op dit gebied ondernemen. De start van de Stichting is mogelijk geworden dankzij een financiële bijdrage van Obe- ron BV te Haarlem, uitgever van het maandblad Grasduinen. In het bestuur van de Stichting Gras duinen hebben zitting: - F. Buissink, hoofdredacteur Grasduinen; - J. G. Kluiters, directeur Promo Natura/Adviezen Publikaties; - Drs. C. J. Kalden, adjunct-directeur Natuur, Milieu Faunabeheer Ministerie van Landbouw Visserij (adviseur); - Dr. D. K. J. Tommei, lid Tweede Kamerfractie D'66; - Ir. F. C. Prillevitz, directeur Staatsbosbeheer (adviseur); - M. Kolvoort, natuur-illustrator; - Prof. Dr. W. P. Zonderwijk, hoogleraar Landbouwhogeschool Wageningen. Voor informatie over ondersteuning die de Stichting Grasduinen zou kunnen ver lenen, kan men zich wenden tot het secre tariaat van de Stichting Ceylonpoort 5- 25. Postbus 6003, 2001 HA Haariem. Na een verdiende vakantie gaan de schakers van „De Zwarte Pion" weer aan het nieuwe seizoen beginnen. Op I september is de jaarlijkse ledenvergadering, de week daarna barst het competitie-geweld in alle hevigheid los. Elke maandagavond om 8 uur worden in de bovenzaal van café De Kok de stukken en de klokken weer in beweging gebracht. Naast de interne competitie wordt ook met een team deel genomen aan de competitie van de Rotterdamse Schaakbond. „De Zwarte Pion" 1 komt uit in de tweede klasse A, en speelt al op 26 september de eerste wedstrijd, in en tegen Barendrecht, meteen een van de zwaarste concurrenten in de strijd om het beoogde kampioenschap. Aan de ,,top" is DZP nog behoorlijk sterk, maar daaronder is de spoeling de laatste jaren aanzienlijk dunner geworden. „De Zwarte Pion" zit om nieuwe leden te springen! Daarom de volgende dringende oproep: Als u kunt schaken (al is het maar een beetje), en u ziet het spelen in een gezellige club wel zitten, meldt u zich dan s.v.p. aan als lid van „De Zwarte Pion"! Inlichtingen worden u graag verstrekt door de secretaris: M. Verolme, tel. 01870 - 3266. MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK Een wedvlucht vanuit Chartres. In con cours 271 jonge duiven. Afstand 415 km. P. V. d. Geest: 1, 4,5, 9,18,46,54,63; M. Kievit: 2, 10, 11, 15,26,45,47,48,53, 64; Gebr. Kieviet: 3, 6, 57, 58, 61, 68; P. v. d. Boogert: 7, 19, 21, 42, 50, 67; A. Human: 8, 17, 28, 33, 34, 41, 55; G. Kieviet: 12,23,44; J.vanAlphen: 13,22, 35, 37; H.A.W. van Rees: 14,43,51,56, 62;J.deBlok:16,24,31,32;A.deGans: 20, 38, 39, 59; C. Looij: 25, 52, 60; C. Vroegindeweij: 27, 30, 36, 49; P. van Moort Jr.: 29, 40, 66; M. A. van Nim- wegen: 65. En een wedvlucht vanuit Aalst. In con cours 317 oude en jonge duiven. Afstand 89 km. A. de Gans: 1, 22, 51, 53, 56, 67; P. van Moort Jr.: 2, 34;M. A. vanNimwegen: 3, 18, 42, 59, 73; Gebr. Kieviet: 4, 5, 9, 12, 43, 55; P. V. d. Geest: 6, 11, 23, 27, 33, 37, 40, 50; H. A. W; van Rees: 7, 32, 36, 46, 64, 65, 69, 76; A. v. d. Linde: 8, 20, 48,49, 52, 75; C. Vroegindeweij: 10, 13, 16, 19, 21, 28, 39, 47, 63, 78; C. Looij: 14,44; J. Vis van Heemst: 15,25,30,31, 58, 66, 79; J. v. d. Slik en Zn.: 17,41,45, 60, 61, 62, 68, 70, 71; J. de Blok: 24, 35; P. V. d. Boogert: 26, 38,54,72, 74, 77; A. Human: 29; D. Maliepaard: 57. SINT ANNALAND Aardappelveiling van vrijdag 22 augustus 1986 Doré gewone 0,37 - 0,43. Doré gewone afwijkend 0,25 - ƒ0,33. Doré drielingen 0,13 -ƒ0,14. Dore kriel 0,82 - 0,95. Première gewone 0,32 - 0,35. Gloria gewone 0,33 - 0,44. Gloria bonken 0,35 - 0,55. Bintjes gewone 0,25 - 0,45. Bintjes bonken 0,50 - 0,54. Eigen heimers gewone 0,53 - 0,57. Aard appelprijs per kilogram. Aanvoer: hon derd en acht en zeventig ton. De fietsenfabriek Batavus Intercycle B.V. in Heerenveen is ingeschakeld voor de uitbreiding van een Russische fietsen fabriek in Kowna. Het gaat om een mil joenenorder waarmee de Russen onder meer know how uit Nederland kopen. Het ligt in de bedoeling dat de fabriek in Kowna jaarlijks 700.000 fietsen extra gaat produceren. Reeds eerder, in 1984, werkte Batavus mee aan de bouw van een fietsenfabriek in Charkow waarmee een bedrag van vier miljoen was gemoeid. Voor de machine fabriek Van Wijngaarden in Heerenveen betekent de nieuwe Sovjet-order twintig manjaren werk. HERKINGEN Uitslag wedvlucht Chartres 23 augustus 1986. 245 jonge duiven, los om 10.30 uur bij N.W. wind. Afstand 408 km. J. den Boer: 13, 4, 24, 3132, 36; A. M. Volaart: 2, 7, 10, 12, 17, 27, 28, 42; Ph. Logmans: 5, 8,11,13, 14,15,16,18,19, 20, 21, 39, 48; L Kievit: 6, 29; J. Veld huizen: 9, 38; A. H. Nobel: 22, 33,47; M. Huizer en Zn.: 23, 37, 49; B. v. d. Ochtend: 25; H. Kievit: 26, 34, 35, 40, 46; A. J. A. Volaart: 30, 41, 43; C. Auperlee: 44, 45. Uitslag wedvlucht Aalst 23 augustus 1986. 203 oude en jonge duiven, los om 13.00 uur. N.W. wind. Afstand 83 km. J. denBoer: 1,4,6,12,21, 23,24, 33,34, 42, 48, 52; I. Kievit: 2, 5, 22, 53, 54; Ph. Logmans: 3, 7, 9, 13, 15, 27, 30, 32, 37, 43, 45, 49, 55, 58, 60, 61; H. Kievit: 8, 18, 19, 25; H. Kagchelland: 10; C. Log mans: 11, 14, 35; K. Kievit: 16; A. M. Volaart: 17, 47; J. Molenaar: 20, 36, 39, 40; C. Vreeswijk: 26; 38; M. Huizer en Zn.: 28, 31, 41; J. Veldhuizen: 29,46; A. Kievit: 44, 50; B. v. d. Ochtend: 51; H. Kamerling: 56, 57. Door Fenand van den Oever Toch begint ze niet direct. Met haar hand aait ze de blanke vellen. Ze kijkt even op en, alsof het de gewoonste zaak van de wereld betreft, zegt ze, bijna koel-zakelijk: Je vader moet verzorgd worden, Arend-Michiel. Hij knikt. Zelf heeft hij daaraan nog nauwelijks ge dacht. Laat hij hier komen, bij Japie en Marie is het te druk voor hem. Wij hebben ruimte genoeg. Zorg, denkt hij, maar hij zegt alleen: 'k Zal de boodschap overbrengen. Bedankt alvast voor het aanbod, Albertien. Even is het stil. En ik? vraagt hij zacht. Ze slaat de ogen neer en antwoordt: Jij natuurlijk ook. We kunnen het met elkaar best goed hebben. Bedankt, nogmaals, Albertien. Hij voelt zijn eigen net een kleine verlegen jongen. Stilte. Albertien keert tot de boeken terug. Het potiood trippelt langs de cijfers. Een paar lippen prevelen. Negen opschrijven, acht onthouden. Het gezicht, haar lippen vooral, prikkelen hem. Die moeten toch nog wat anders kunnen dan cijfers preve len. Maar ze doen niet anders, nu. Onstuimig verliefde wordt hij op haar. Daar zal ze echter niets van merken, natuurlijk niet. Afspraak is afspraak. Hij zégt wat. Als hij na een poosje opstaat om weg te gaan, stelt hij spontaan voor Albertien, zullen we het samen doen? Allebei directeur? D'n heer zal geen bezwaar hebben. Ze denkt niet eens na. Ze schudt beslist het hoofd. Neen, jij kan het alleen, laten we geen twee grote masten op het schip zetten, laat mij maar blijven wat ik ben. Je moet om je jongen denken, Arend-Michiel. Hij moet straks, als het bedrijf hem lijkt, alleen op jouw stoel kunnen gaan zitten. Meid! Hij zou willen opspringen, haar grijpen en nooit meer loslaten. Om de zorg voor Sophie, een wrak in een stoel, zei ze neen tegen hem. Vader en hem biedt ze een dak boven het hoofd. Om Willem zei ze neen tegen zijn aanbod. Hij doet niets, hij zegt niets. Hij gaat. Welt'rusten, Albertien. Welt'rusten, Arend-Michiel. Hij loopt door de straten, ze zijn nu helemaal donker en verlaten. Niemand passeert hem. Hij is er blij om. In de verte blaast een boot. Bij de Koeiensteeg rijdt Kees Baas, de bonbroodswinner langs hem, die heeft niet voor niets wacht op de toren gehouden. Wie komt er. Kees? Hij kan het niet laten die vraag te stellen. Door de stille verloren straat galmt het antwoord: Giel Poot voor het gat. Zo, Giel maakte weer een korte reis. Giel is een felle visserman. Alle Poten zijn dat, of je nou Giel, Aai, Dirk of Kees neemt, ze weten d'r vissie wel van de zee te halen. Hij kijkt naar de lucht. Lekker helder. Sjonge, dat wordt een visnamig nachtje. Vader is thuis. Gebogen zit hij voor de grote vergeelde bijbel, bij het trouwen van de dominee gekregen, dagelijks gebruikt. Hier en daar bekant stukgelezen. Hij kijkt op. Zo, ben je daar? Meer zegt hij niet. Vader is nooit een grote prater geweest. Er is trouwens zoveel, dat hen van binnen bezighoudt 't Is bedtijd. De deur gaat op de knip. Arend-Michiel kan zich nauwelijks indenken, dat moeder er niet meer is. 't Is net of ze achter de bedsteedeuren sluimert. En straks wakker zal worden, de deur bedachtzaam zal openduwen en hem zal aankijken, zoals moeder dat alleen maar kon. Dan zou ze meteen zien, dat er wat was. Voor haar heeft hij nooit wat kunnen verbergen. Met moeder zou hij willen praten. Net als met Al bertien. Moet je es horen, moeder. Dat heeft d'n heer me geboden: eens, jaren geleden, een stee voor ouwen- jongen bij Wijnand Hoogendijk op de Zorg en Vlijt, toen matroos, toen stuurmansmaat en toen gaf hij me een eigen logger onder het lijf en nou, ik hoef maar te kikken: negen schepen, met het mijne erbij tien, aan iedere vinger één. Hoor je het, moeder? Tien schepen! Wat moet ik doen? Ze hoort hem niet. Anders zou ze hem aankijken en bezwerend zeggen: ik word bang van de voorspoed, jongen. Een mens die staat, ziet toe dat hij niet valle. Arend-Michiel, durf jij het aan? Och, hij weet allemaal al lang wat ze zeggen zou, maar hij wil het haar horen zeggen, nou. Met vader praat hij er niet over. Gek eigenlijk. Vader kent toch de visserij. Ja, maar hij doet het toch niet. Ze zitten stil tegenover elkaar, een tijdje lang. Hij steekt hem een sigaar toe en zegt: Albertien had gedacht: u bij haar en Willem en ik tussen de reizen ook. Ik-tussen-de-reizen. Wat zegt hij nou? Heeft hij dan al beslist om het maar niette doen? Ouwe Willem van Roon kijkt hem verwezen aan. Hij hoest, zijn stem is schor. De eigen meiden hebben nog niks aangeboden. Wat een hartelijkheid van een vreemde, niet... Een vreemde ja eigenlijk wel, ze is niet van het eigen bloed. Maar wat een goeie meid, die is toch zeker vreemd-eigen! Ze zullen hier vandaan moeten. Móeten? Natuurlijk niet Het huis is onbezwaard eigendom. Alles staat er nog als gisteren, en verleden jaar en al de jaren dat hij hier woonde. Aan de wanden hangen de platen, van de brede en de smalle weg op de smalle maar één mens, de brede is overvol, 't lijkt er wel kermis en daar hangt „ter herinnering aan uw huwelijksdag", op fluweel met grote krulletters. In de hoek staat het orgel met H. J. Worp, Psalmen en Gezangen. Zij weten niet, dat het hier ooit anders is geweest Maar dit huis is toch bezig vreemd te worden. Alleen omdat een jarenlang mankerende vrouw er niet zit of ligt Was moeder de enige op de smalle weg? Wie zal hier straks wonen en door de kleine kamers gaan? Wie zal hier ooit nog zingen zoals moeder, zachtjes, ingehouden, zuchtend om de zonde, luid, blij juichend om de genade: dan ga ik op tot Gods altaren.... Arend-Michiel staat op. Hier niet, daar niet, nergens is een mens op aarde helemaal thuis, zo zei Willem de Rauzer het ongeveer. Is dat met alle mensen zo? Hij loopt als aan boord op wacht, de kamer op en neer. Hij kijkt alles weer goed aan. Dit gaat weg en uit elkaar. Ze hebben er vrede mee, „weg" is het voor hun gevoel al een beejte. Veel zal er niet mee kuimen. wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 5