EIÜVriDEn-flIEUWS
Weer naar school op de fiets
Een paspoort
naar een baan!
De schakers
gaan ook weer beginnen!
Watersportopleidingen
op Vaarschool Voorne
Jongdierenkeuring
bij „Fauna Sport"
IS
DE ZEE
ONS LAND
Zilveren 50-
bij gouden huwelijk Prinses
Juliana en Prins Berntiard
Flal(l(ees8 Zaterdagvliegers
Stichting Grasduinen gaat
lokale natuurprojekten
ondersteunen
Uitslagen P.V. „de Reisduif"
Batavus bouwt fietsenfabriel(
in Rusland
Uitslag P.V. Je Luchtbede"
No. 5525
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer belten
beëdigd taxateur
01870-3477 M
IZZl
DD
d.d. 23 augustus 1986
VERVOLGVERHAAL
- -
G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk
2e Blad
DINSDAG 26 AUGUSTUS 1986
De meeste scholen zijn weer begonnen of
openen binnenkort hun deuren. Met uit
zondering van de alleq'ongsten verplaat
sen de meeste Nederlandse scholieren
zich dagelijks per fiets. Een kleine tachtig
procent gaat op de fiets naar school. Dat is
in ons land een.soort traditie, maar ook
wel noodzaak omdat in vele gevallen en
zeker op het platteland de afstand van
huis naar school te lang is om te lopen en
omdat openbaar vervoer-voorzieningen
onvoldoende zijn.
Veel ouders maken zich zorgen om hun
kinderen die dagelijks het verkeer in moe
ten. Het gaat meestal wel goed, maar toch
behoren kinderen tot de meest kwetsbare
groepen in het verkeer. Je kunt er echter
heel wat aan doen om het naar school
fietsen zo veilig mogelijk te maken en het
is alleen vreemd dat deze voorzorgen
opvallend vaak achterwege worden ge
laten. Slordigheid of onnadenkendheid?
Wie zal het zeggen?
Zorg voor een goede fiets
De veiligheid van het fietsende kind
begint bij de fiets zelf. Zorg voor een goede
fiets. Het is niet te geloven hoeveel kin
deren met absoluut ondeugdelijk mate
riaal de straat op worden gestuurd. Juist
een kinder- of jeugdfiets moet degelijk zijn
en goed worden onderhouden. Geef de
voorkeur aan een merkfiets die bij een
fietsenvakman is gekocht. Kijk bij aan
schaf van een fiets niet in de eerste plaats
naar een schijnbaar aantrekkelijk prijsje,
want dat levert bijna altijd minder veilig
heid op. Er heerst het misverstand dat een
jeugdfiets goedkoper moet zijn dan een
fiets voor volwassenen. Dat is een ver
keerde veronderstelling. Om een jeugd
fiets te maken moeten vrijwel evenveel
handelingen worden verricht als bij de
bouw van een fiets voor volwassenen. Er
wordt misschien wat minder materiaal
gebruikt, maar dat maakt de prijs niet uit.
Cash-and-carry-bedrijven en dergelijke
bieden doorgaans zeer laag geprijsde kin-
der- en jeugdfietsen aan, maar het is wel
haast zeker datje hiermee een miskoop in
huis haalt en daar schiet je niet mee op.
Liever wat meer betalen en er dan ook
zeker van zijn datje kind met een veilige
en betrouwbare fiets onderweg is. De fiets
moet ook goed passen. Een te grote of een
te kleine fiets zijn allebei gevaarlijk. Koop
geen fiets op de groei. Bij een goede fiets
kunnen overigens zadel en stuur op ver
antwoorde wijze hoger of lager worden
gesteld en zo'n fiets gaat dan qua hoogte
een redelijke tijd mee. De fiets moet in
ieder geval degelijk zijn want jeugdfietsen
worden zeer frequent en intensief ge
bruikt. Ze moeten tsgen een stootje kun
nen. Jeugdracefietsen zijn prachtig ma
teriaal voor de vrije tijd, maar niet be
doeld om mee naar school te gaan. Daar
voor zijn deze fietsen te kwetsbaar. Ook
crossfietsen zijn niet bedoeld en wettelijk
niet uitgerust voor dagelijks vervoer op de
openbare weg. Racefietsen en crossfiet
sen moet je als een extra zien, niet als
schoolfietsen.
Staat van onderhoud erg belangrijk
Om in veilige staat te blijven moet de
fiets goed en regelmatig worden onder
houden. Dat geldt in het bijzonder voor
kinder- en jeugdfietsen waar doorgaans
veel ruwer mee wordt omgegaan.
Bij controles op scholen door de politie
en door Veilig Verkeer Nederland blijkt
steeds weer hoe slecht het met de fietsen
van scholieren gesteld is.
Globaal gezien kun je zeggen dat er aan
zestig tot tachtig procent van fietsen van
jongeren wel iets mankeert. Dat is on-
verantvvoord. Dat loopt van kleine manke
menten tot een niet werkende bel, een niet
sporend wiel of speling in het balhoofd tot
en met niet werkende remmen, loszittende
onderdelen, kapotte verlichting en slip-
gevaarlijke te veel afgesleten gladde ban
den. Controleer de fietsen van uw kin
deren daarom met regelmaat en laat dit
twee keer per jaar ook nog eens door de
fietsenvakman doen. Leer de kinderen hoe
ze zelf hun fiets in goede staat kunnen
houden. ledere maand een schoonmaak
beurt geven, nagaan of alles nog in orde is
en kleine mankementen herstellen of laten
herstellen. Tijd kost dat nauwelijks en een
goed onderhouden fiets gaat ook langer
mee. Een goede handleiding voor het
onderhoud van de fiets en het zelf ver
richten van allerlei reparaties biedt het
boek „Fietsverzorging" dat door over
making van 19,50 op postgirorekening
nummer 234567 kan worden aange
vraagd bij stichting: fiets! in Amsterdam.
Een boek dat iedere fietser in huis zou
moeten hebben.
Goed verkeersgedrag
Als de fiets goed in orde is heb je al veel
aan de veiligheid gedaan, maar daarnaast
speelt ook het verkeersgedrag natuurlijk
een niet onbelangrijke rol. Wie aan het
verkeer deelneemt moet zich aan de spel
regels houden.
Dat geldt ook voor de jeugd. Leer het
kind hoe het zich in het verkeer moet
gedragen. Vertrouw daarbij niet te veel op
de theorie. Verkeerslessen op school zijn
nuttig, maar de praktijk is bepalend. Er
varing en gewenning zijn daarbij belang
rijk, zoals allerlei onderzoekingen hebben
uitgewezen.
Ga daarom zelf met uw kind fietsen. Dan
ziet u wat hij verkeerd doet en al fietsende
kunt u hem leren hoe het wel moet of beter
kan. Geef vooral zelf het goede voorbeeld.
Zeker niet alle volwassenen kunnen als
voorbeelden voor goed verkeersgedrag
dienen. Zoek voor uw kind de veiligste
route naar school uit en fiets ook zelf eens
een paar keer mee. De veiligste route zal
niet altijd de kortste zijn, maar beter een
paar honderd meter extra fietsen om ge
vaarlijke situaties te vermijden. Een aan
tal zaken zijn belangrijk zoals steeds goed
rechts houden, ruimte geven aan anderen,
niet door rood licht rijden en altijd goed
verandering van richting aangeven. Niet
spelen op de fiets, daar moetje een andere
plaats voor uitzoeken dan de weg die door
iedereen moet worden gebruikt. Goed
verkeersgedrag is een zaak van opvoeding
en het resultaat reikt nog wat verder dan
veilig fietsen.
Veel mensen, die al langer werkloos zijn
en vrouwen die na jaren huishoudelijke
verplichtingen weer een baan zoeken,
komen maar al te vaak niet aan die fel
begeerde baan!
Vaak komt dat doordat deze werkzoe
kenden over het algemeen langer of inten
siever moeten worden ingewerkt en be
geleid. Logisch, als je er wat langer „uit"
bent... Voor veel werkgevers wordt zo'n
inwerkperiode dan meestal te kostbaar.
Het Arbeidsbureau Spijkenisse wil pro
beren op die situatie in te spelen, door
werkgevers in de kosten van zo'n duur
dere inwerkperiode tegemoet te komen:
4.000,- als een tijdelijke baan wordt
overeengekomen van minimaal een half
jaar; 6.000,- voor elke vaste baan die
wordt aangeboden!
Wilt u óók een extra kans op een baan?
Bent u minimaal 1 jaar als werkzoekende
ingeschreven bij het arbeidsbureau? (een
op uw werkloosheid aansluitende mili
taire dienstperiode mag u meetellen).
Of bent u op dit moment nog huisvrouw,
maar u wilt weer een betaalde baan? Kom
naar het informatiecentrum van het ar-
beidsbureu.
U kunt dan een paspoort krijgen waaruit
elke werkgever waarbij u solliciteert kan
lezen dat als hij in dienst neemt er een
interessante subsidiemogelijkheid bestaat!
Een sterk extra argument om u aan te
nemen dus!
Haal ook zo'n paspoort! U kunt van
08.00 uur tot 12.30 uur en van 13.00 uur
tot 16.00 uur terecht op het arbeidsbureau
Middelharnis,Hoflaan38, 3262 PD
Middelharnis.
De „Vaarschool Voorne" begint in ok
tober a.s. wederom met een uitgebreid
scala van kursussen voor de watersport.
Allereerst de bekende kursus Klein
Vaarbewijs I en II, hetwelk verplicht is
voor bezitters van boten langer dan 15
meter of boten, die sneller kunnen varen
dan 20 km/uur. De aandacht moet er op
worden gevestigd, dat per 1 januari 1987
de Rijkspolitie te water begint met de
kontrole op de naleving van het Vaar-
bewijzenbesluit. De administratieve af
handeling is nu zover dat men daad
werkelijk met de kontrole begint!
Voor de gevorderde watersporter is er de
kursus Theoretische Kustnavigatie en
voor diegenen, die nog langere reizen
maken is er de kursus Astronavigatie,
waarbij gewerkt wordt met programma's
voor zakcalculators. Dit alles voor de
watersporters die de zee op willen. Ook
van belang voor de echtgenoten van de
schippers, want er dienen tenminste twee
navigators aan boord te zijn i.v.m. even
tuele calamiteiten, anders is het schip
eigenlijk niet „zeewaardig".
Voor de broodnodige communicatie is er
de kursus Marifoon bediening voor het
officiële certificaat van de PTT, zonder
welk u geen marifoon mag bedienen en
zelfs de kans loopt dat bij kontrole uw
apparatuur in beslag wordt genomen.
Op zaterdag 13 september a.s. houdt de
„Vaarschool Voorne" een informatie
dag in het cultureel centrum „De Goote"
aan de Reede 2, naast de sporthal „Duk
dalf', te Brielle.
Iedereen is welkom van 10.00 tot 16.00
uur en kan tevens van de gelegenheid
gebruik maken om een rondvaart te maken
op de Brielse Maas met onze eigen vaar
tuigen.
Voor verdere informatie kunt u altijd
bellen: 01810-16764. Informatie wordtu
gaarne op aanvraag toegestuurd!
Staatssecretaris Koning van Financiën
heeft aangekondigd dat in het voorjaar van
1987 's Rijks Munt te Utrecht een zil
veren 50,- muntstuk zal uitbrengen.
Deze zilveren munt wordt uitgegeven ter
ere van Hunne Koninklijke Hoogheden
Prinses Juliana en Prins Bemhard der
Nederlanden die op 7 januari van dat jaar
hopen te gedenken dat zij 50 jaar geleden
in het huwelijk zijn getreden.
Het 50,- stuk 1987 is de derde zil
veren 50,- die wordt uitgegeven. In
1982 verscheen de herdenkingsmunt voor
200 jaar vriendschappelijke betrekkingen
Nederiand-Amerika 1782-1982 en in
1984 de 50,- ter herdenking van Prins
Willem I van Oranje-Nassau.
Evenals de voorgaande zilveren 50,-
muntstkken, zal het 50,- 1987 worden
uitgevoerd in zilver met een gehalte van
925 duizendsten (92,5%). Het zal een
doorsnede hebben van 38 mm en een ge
wicht van 25 gram. Op de voorzijde zal
een portret van Hare Majesteit de Ko
ningin worden afgebeeld. De rand zal,
zoals ook bij de guldens en rijksdaalders
het geval is, glad zijn met daarin het
randschrift ,,God zij met ons".
In verband met de te verwachten grote
belangstelling voor deze 50,- munt ter
ere van Prinses Juliana en Prins Bernhard
zullen 1,5 miljoen stuks worden geslagen
in circulatiekwaliteit en 150.000 stuks in
bijzondere kwaliteiten.
SINT ANNALAND
Brievenbus meegenomen Eén de
zer dagen is de P.T.T. brievenbus van
mevrouw H. aan de Anna Vosdijk door
onbekenden meegenomen. Het is niet be
kend, of met genoemde brievenbus ook
post is verdwenen.
Zaterdag 30 augustus a.s. zullen enkele
hallen van Vermaats autobusbedrijf, aan
de provinciale weg te Hellevoetsluis, weer
gevuld zijn met kleinvee. Leden van klein-
dierenvereniging „Fauna Sport" zullen
daar hun dieren laten keuren door be
voegde keurmeesters. Deze keurmeesters
zullen alle dieren van een predikaat voor
zien. De predikanten die gegeven kunnen
worden zijn als volgt: F fraai; ZG
zeergoed; G goed; V voldoende; M
matig en de O onvoldoende.
Te zien zijn o. a. Konijnen, Kippen, Ham
sters, Cavia's, duiven en eenden. Een
paar honderd in totaal.
Om de verenigingskas op peil te houden
worden er weer diverse loterijtjes ge
houden. Ook zal de caviabak aanwezig
zijn, en er zijn velerlei soorten gips-
beeldjes te koop. Ook kan men er een
hapje en een drankje verkrijgen. Ook als u
zich voelt aangetrokken tot de Klein-
dierensport kunnen wij u op deze dag
voldoende informatie verstrekken.
Dus degene die graag een poosje naar het
kleinvee kijkt kan zaterdag a.s. de gehele
dag in de Vermaathallen terecht. De dag
duurt van 9.00 tot 16.00 uur en de toegang
is gratis.
Een wedvlucht vanuit Chartres d.d. 23
augustus 1986. In concours 1298 jonge
duiven. -,
J. de Boer, Herkingen: 1, 15; L. S. v. d.
Baan,Dirksland: 2; W. Nieuwland,Dirks-
land: 3,10; P. v. d. Geest, Nieuwe Tonge:
4, 17, 18, 26; Joh. Grinwis, Ouddorp: 5;
A. M. Volaart, Herkingen: 6; W. Groo-
tenboer en Zn., Stellendam: 7, 28, 29; L.
Hoek, Stellendam: 8; M. Kievit, Som-
melsdijk: 9; Gebr. Kieviet, Sommelsdijk:
11, 19; D. Hameete, Dirksland: 12; H.
Grinwis, Ouddorp: 13; N. H. v. d. Groef,
Dirksland: 14,23; Comb, de Jonge-Tiele-
man, Dirksland: 16; A. Brinkman, Stellen
dam: 20; P. V. d. Boogert, Sommelsdijk:
21; A. Human, Sommelsdijk: 22; Comb.
Cees en Miep, Ouddorp: 24; A. Redert,
Goedereede: 25; J. L. Troost, Stellen
dam: 27; Comb. Westdijk-Witte, Stellen
dam: 30.
Om aktiviteiten en projekten te stimu
leren, die gericht zijn op natuur- en land
schapsbescherming en de zorg voor of de
bescherming van in het wild voorkomende
dier- en plantesoorten in Nederland, is in
Rotterdam opgericht de Stichting Gras
duinen.
Teneinde het werkterrein van landelijk
opererende natuur- en milieu-organisaties
niet te doorkruisen, zal de Stichting bij
voorkeur regionale of lokale projekten van
regionale of lokale initiatiefnemers onder
steunen.
Dit kunnen verenigingen of werkgroepen
zijn op het gebied van natuur en milieu,
maar ook bijvoorbeeld wijk- of dorps
raden of andere groeperingen die pro
jekten op dit gebied ondernemen. De start
van de Stichting is mogelijk geworden
dankzij een financiële bijdrage van Obe-
ron BV te Haarlem, uitgever van het
maandblad Grasduinen.
In het bestuur van de Stichting Gras
duinen hebben zitting:
- F. Buissink,
hoofdredacteur Grasduinen;
- J. G. Kluiters, directeur Promo
Natura/Adviezen Publikaties;
- Drs. C. J. Kalden, adjunct-directeur
Natuur, Milieu Faunabeheer
Ministerie van Landbouw Visserij
(adviseur);
- Dr. D. K. J. Tommei, lid Tweede
Kamerfractie D'66;
- Ir. F. C. Prillevitz, directeur
Staatsbosbeheer (adviseur);
- M. Kolvoort, natuur-illustrator;
- Prof. Dr. W. P. Zonderwijk, hoogleraar
Landbouwhogeschool Wageningen.
Voor informatie over ondersteuning die
de Stichting Grasduinen zou kunnen ver
lenen, kan men zich wenden tot het secre
tariaat van de Stichting Ceylonpoort 5-
25. Postbus 6003, 2001 HA Haariem.
Na een verdiende vakantie gaan de schakers van „De Zwarte
Pion" weer aan het nieuwe seizoen beginnen.
Op I september is de jaarlijkse ledenvergadering, de week
daarna barst het competitie-geweld in alle hevigheid los. Elke
maandagavond om 8 uur worden in de bovenzaal van café De
Kok de stukken en de klokken weer in beweging gebracht.
Naast de interne competitie wordt ook met een team deel
genomen aan de competitie van de Rotterdamse Schaakbond.
„De Zwarte Pion" 1 komt uit in de tweede klasse A, en speelt al
op 26 september de eerste wedstrijd, in en tegen Barendrecht,
meteen een van de zwaarste concurrenten in de strijd om het
beoogde kampioenschap.
Aan de ,,top" is DZP nog behoorlijk sterk, maar daaronder is de
spoeling de laatste jaren aanzienlijk dunner geworden. „De
Zwarte Pion" zit om nieuwe leden te springen!
Daarom de volgende dringende oproep:
Als u kunt schaken (al is het maar een beetje), en u ziet het
spelen in een gezellige club wel zitten, meldt u zich dan s.v.p.
aan als lid van „De Zwarte Pion"!
Inlichtingen worden u graag verstrekt door de secretaris:
M. Verolme, tel. 01870 - 3266.
MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK
Een wedvlucht vanuit Chartres. In con
cours 271 jonge duiven. Afstand 415 km.
P. V. d. Geest: 1, 4,5, 9,18,46,54,63; M.
Kievit: 2, 10, 11, 15,26,45,47,48,53,
64; Gebr. Kieviet: 3, 6, 57, 58, 61, 68; P.
v. d. Boogert: 7, 19, 21, 42, 50, 67; A.
Human: 8, 17, 28, 33, 34, 41, 55; G.
Kieviet: 12,23,44; J.vanAlphen: 13,22,
35, 37; H.A.W. van Rees: 14,43,51,56,
62;J.deBlok:16,24,31,32;A.deGans:
20, 38, 39, 59; C. Looij: 25, 52, 60; C.
Vroegindeweij: 27, 30, 36, 49; P. van
Moort Jr.: 29, 40, 66; M. A. van Nim-
wegen: 65.
En een wedvlucht vanuit Aalst. In con
cours 317 oude en jonge duiven.
Afstand 89 km.
A. de Gans: 1, 22, 51, 53, 56, 67; P. van
Moort Jr.: 2, 34;M. A. vanNimwegen: 3,
18, 42, 59, 73; Gebr. Kieviet: 4, 5, 9, 12,
43, 55; P. V. d. Geest: 6, 11, 23, 27, 33,
37, 40, 50; H. A. W; van Rees: 7, 32, 36,
46, 64, 65, 69, 76; A. v. d. Linde: 8, 20,
48,49, 52, 75; C. Vroegindeweij: 10, 13,
16, 19, 21, 28, 39, 47, 63, 78; C. Looij:
14,44; J. Vis van Heemst: 15,25,30,31,
58, 66, 79; J. v. d. Slik en Zn.: 17,41,45,
60, 61, 62, 68, 70, 71; J. de Blok: 24, 35;
P. V. d. Boogert: 26, 38,54,72, 74, 77; A.
Human: 29; D. Maliepaard: 57.
SINT ANNALAND
Aardappelveiling van vrijdag 22
augustus 1986 Doré gewone 0,37 -
0,43. Doré gewone afwijkend 0,25 -
ƒ0,33. Doré drielingen 0,13 -ƒ0,14.
Dore kriel 0,82 - 0,95. Première
gewone 0,32 - 0,35. Gloria gewone
0,33 - 0,44. Gloria bonken 0,35 -
0,55. Bintjes gewone 0,25 - 0,45.
Bintjes bonken 0,50 - 0,54. Eigen
heimers gewone 0,53 - 0,57. Aard
appelprijs per kilogram. Aanvoer: hon
derd en acht en zeventig ton.
De fietsenfabriek Batavus Intercycle
B.V. in Heerenveen is ingeschakeld voor
de uitbreiding van een Russische fietsen
fabriek in Kowna. Het gaat om een mil
joenenorder waarmee de Russen onder
meer know how uit Nederland kopen.
Het ligt in de bedoeling dat de fabriek in
Kowna jaarlijks 700.000 fietsen extra
gaat produceren.
Reeds eerder, in 1984, werkte Batavus
mee aan de bouw van een fietsenfabriek in
Charkow waarmee een bedrag van vier
miljoen was gemoeid. Voor de machine
fabriek Van Wijngaarden in Heerenveen
betekent de nieuwe Sovjet-order twintig
manjaren werk.
HERKINGEN
Uitslag wedvlucht Chartres 23 augustus
1986. 245 jonge duiven, los om 10.30 uur
bij N.W. wind. Afstand 408 km.
J. den Boer: 13, 4, 24, 3132, 36; A. M.
Volaart: 2, 7, 10, 12, 17, 27, 28, 42; Ph.
Logmans: 5, 8,11,13, 14,15,16,18,19,
20, 21, 39, 48; L Kievit: 6, 29; J. Veld
huizen: 9, 38; A. H. Nobel: 22, 33,47; M.
Huizer en Zn.: 23, 37, 49; B. v. d.
Ochtend: 25; H. Kievit: 26, 34, 35, 40,
46; A. J. A. Volaart: 30, 41, 43; C.
Auperlee: 44, 45.
Uitslag wedvlucht Aalst 23 augustus
1986. 203 oude en jonge duiven, los om
13.00 uur. N.W. wind. Afstand 83 km.
J. denBoer: 1,4,6,12,21, 23,24, 33,34,
42, 48, 52; I. Kievit: 2, 5, 22, 53, 54; Ph.
Logmans: 3, 7, 9, 13, 15, 27, 30, 32, 37,
43, 45, 49, 55, 58, 60, 61; H. Kievit: 8,
18, 19, 25; H. Kagchelland: 10; C. Log
mans: 11, 14, 35; K. Kievit: 16; A. M.
Volaart: 17, 47; J. Molenaar: 20, 36, 39,
40; C. Vreeswijk: 26; 38; M. Huizer en
Zn.: 28, 31, 41; J. Veldhuizen: 29,46; A.
Kievit: 44, 50; B. v. d. Ochtend: 51; H.
Kamerling: 56, 57.
Door Fenand van den Oever
Toch begint ze niet direct. Met haar hand aait ze de
blanke vellen. Ze kijkt even op en, alsof het de
gewoonste zaak van de wereld betreft, zegt ze, bijna
koel-zakelijk:
Je vader moet verzorgd worden, Arend-Michiel.
Hij knikt. Zelf heeft hij daaraan nog nauwelijks ge
dacht.
Laat hij hier komen, bij Japie en Marie is het te druk
voor hem. Wij hebben ruimte genoeg.
Zorg, denkt hij, maar hij zegt alleen:
'k Zal de boodschap overbrengen. Bedankt alvast
voor het aanbod, Albertien. Even is het stil.
En ik? vraagt hij zacht.
Ze slaat de ogen neer en antwoordt:
Jij natuurlijk ook. We kunnen het met elkaar best
goed hebben.
Bedankt, nogmaals, Albertien. Hij voelt zijn eigen
net een kleine verlegen jongen.
Stilte.
Albertien keert tot de boeken terug. Het potiood
trippelt langs de cijfers. Een paar lippen prevelen.
Negen opschrijven, acht onthouden.
Het gezicht, haar lippen vooral, prikkelen hem. Die
moeten toch nog wat anders kunnen dan cijfers preve
len. Maar ze doen niet anders, nu. Onstuimig verliefde
wordt hij op haar. Daar zal ze echter niets van merken,
natuurlijk niet. Afspraak is afspraak. Hij zégt wat.
Als hij na een poosje opstaat om weg te gaan, stelt hij
spontaan voor
Albertien, zullen we het samen doen? Allebei
directeur? D'n heer zal geen bezwaar hebben.
Ze denkt niet eens na.
Ze schudt beslist het hoofd.
Neen, jij kan het alleen, laten we geen twee grote
masten op het schip zetten, laat mij maar blijven wat ik
ben. Je moet om je jongen denken, Arend-Michiel. Hij
moet straks, als het bedrijf hem lijkt, alleen op jouw
stoel kunnen gaan zitten.
Meid! Hij zou willen opspringen, haar grijpen en nooit
meer loslaten. Om de zorg voor Sophie, een wrak in een
stoel, zei ze neen tegen hem. Vader en hem biedt ze een
dak boven het hoofd. Om Willem zei ze neen tegen zijn
aanbod. Hij doet niets, hij zegt niets. Hij gaat.
Welt'rusten, Albertien.
Welt'rusten, Arend-Michiel.
Hij loopt door de straten, ze zijn nu helemaal donker en
verlaten. Niemand passeert hem. Hij is er blij om. In de
verte blaast een boot. Bij de Koeiensteeg rijdt Kees
Baas, de bonbroodswinner langs hem, die heeft niet
voor niets wacht op de toren gehouden.
Wie komt er. Kees? Hij kan het niet laten die vraag te
stellen. Door de stille verloren straat galmt het
antwoord:
Giel Poot voor het gat.
Zo, Giel maakte weer een korte reis. Giel is een felle
visserman. Alle Poten zijn dat, of je nou Giel, Aai, Dirk
of Kees neemt, ze weten d'r vissie wel van de zee te
halen. Hij kijkt naar de lucht. Lekker helder. Sjonge,
dat wordt een visnamig nachtje.
Vader is thuis. Gebogen zit hij voor de grote vergeelde
bijbel, bij het trouwen van de dominee gekregen,
dagelijks gebruikt. Hier en daar bekant stukgelezen. Hij
kijkt op.
Zo, ben je daar? Meer zegt hij niet. Vader is nooit
een grote prater geweest. Er is trouwens zoveel, dat hen
van binnen bezighoudt
't Is bedtijd. De deur gaat op de knip. Arend-Michiel
kan zich nauwelijks indenken, dat moeder er niet meer
is. 't Is net of ze achter de bedsteedeuren sluimert. En
straks wakker zal worden, de deur bedachtzaam zal
openduwen en hem zal aankijken, zoals moeder dat
alleen maar kon. Dan zou ze meteen zien, dat er wat
was. Voor haar heeft hij nooit wat kunnen verbergen.
Met moeder zou hij willen praten. Net als met Al
bertien.
Moet je es horen, moeder. Dat heeft d'n heer me
geboden: eens, jaren geleden, een stee voor ouwen-
jongen bij Wijnand Hoogendijk op de Zorg en Vlijt,
toen matroos, toen stuurmansmaat en toen gaf hij me
een eigen logger onder het lijf en nou, ik hoef maar te
kikken: negen schepen, met het mijne erbij tien, aan
iedere vinger één. Hoor je het, moeder? Tien schepen!
Wat moet ik doen? Ze hoort hem niet. Anders zou ze
hem aankijken en bezwerend zeggen: ik word bang van
de voorspoed, jongen. Een mens die staat, ziet toe dat
hij niet valle. Arend-Michiel, durf jij het aan? Och, hij
weet allemaal al lang wat ze zeggen zou, maar hij wil
het haar horen zeggen, nou.
Met vader praat hij er niet over. Gek eigenlijk. Vader
kent toch de visserij. Ja, maar hij doet het toch niet.
Ze zitten stil tegenover elkaar, een tijdje lang. Hij steekt
hem een sigaar toe en zegt:
Albertien had gedacht: u bij haar en Willem en ik
tussen de reizen ook. Ik-tussen-de-reizen. Wat zegt hij
nou? Heeft hij dan al beslist om het maar niette doen?
Ouwe Willem van Roon kijkt hem verwezen aan. Hij
hoest, zijn stem is schor.
De eigen meiden hebben nog niks aangeboden. Wat
een hartelijkheid van een vreemde, niet...
Een vreemde ja eigenlijk wel, ze is niet van het eigen
bloed. Maar wat een goeie meid, die is toch zeker
vreemd-eigen!
Ze zullen hier vandaan moeten. Móeten? Natuurlijk
niet Het huis is onbezwaard eigendom. Alles staat er
nog als gisteren, en verleden jaar en al de jaren dat hij
hier woonde. Aan de wanden hangen de platen, van de
brede en de smalle weg op de smalle maar één mens,
de brede is overvol, 't lijkt er wel kermis en daar
hangt „ter herinnering aan uw huwelijksdag", op
fluweel met grote krulletters. In de hoek staat het orgel
met H. J. Worp, Psalmen en Gezangen. Zij weten niet,
dat het hier ooit anders is geweest Maar dit huis is toch
bezig vreemd te worden. Alleen omdat een jarenlang
mankerende vrouw er niet zit of ligt Was moeder de
enige op de smalle weg? Wie zal hier straks wonen en
door de kleine kamers gaan? Wie zal hier ooit nog
zingen zoals moeder, zachtjes, ingehouden, zuchtend
om de zonde, luid, blij juichend om de genade: dan ga ik
op tot Gods altaren....
Arend-Michiel staat op. Hier niet, daar niet, nergens is
een mens op aarde helemaal thuis, zo zei Willem de
Rauzer het ongeveer. Is dat met alle mensen zo? Hij
loopt als aan boord op wacht, de kamer op en neer. Hij
kijkt alles weer goed aan. Dit gaat weg en uit elkaar. Ze
hebben er vrede mee, „weg" is het voor hun gevoel al
een beejte. Veel zal er niet mee kuimen.
wordt vervolgd