Ds. L Quist nam bewogen afscheid van Herv. Gem. Middelharnis Melding van een uitgevoerde grondontsmetting t.b.v. aardappelteelt ans Groenendijk! DE ZEE IS ONS LAND Uitslag P.V. Je Luchtbode" NPV heeft nu 20.000 leden Abonneert U op Eilanden-Nieuws Cursus Geestelijke Vorming Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" DINSDAG 19 AUGUSTUS 1986 De laatste dienst waarin ds. L. Quist zondagmiddag ten afscheid van de Herv. Gemeente van Middel harnis voorging, is zowel voor de scheidende predikant als voor de gemeente een goede dienst geweest Voor de predikant omdat hem de gelegenheid en de vr^moedigheid werd gegeven aan zovelen, ook van elders, dè boodschap des heils en de noodzaak tot bekering door te ge ven, voor de gemeente omdat ze uit 2 Korinthe 13 13, waarop ds. Quist zijn afscheidsprediking ba seerde, mocht horen van de genade van de Heere Jezus Christus, van de liefde Gods en de gemeenschap des Heiligen Geestes voor hen die „amen" hebben leren zeggen op het Middelaarswerk van de Heere Je zus Christus en Hem van heler harte zijn toegevallen. Dat was gedurende de 5Vi jaar van zijn ambtsbediening in Middelharnis-, en dat was ook nu de intentie van ds. Quist's prediking dat de aangeboden genade niet maar vanzelfsprekend is en niet zomaar kan worden toegeëigend, maar dat de genade hen is bereid die zich als zondaar hebben leren kennen en de Heere Jezus nodig hebben leren krijgen. Boven de prediking plaatste ds. het the ma: „de zegen van God Die blijft", om die onder te verdelen in een drietal punten: 1. de genade van Christus is onmisbaar, 2. de liefde van God is onpeilbaar; en 3. de gemeenschap des Heiligen Geestes is onverbreekbaar. In zijn verkondiging bezag ds. hoe de Apostel Paulus met de zegenbede af scheid had genomen van de gemeente van Korinthe. Nu ds. afscheid wist te moeten nemen van de gemeente van Middelharnis kende ds. Quist zich allerminst de gaven van Paulus toe, veel meer erkende hij te zijn tekort geschoten, wél zei hij met Paulus dat ook bij hem van buiten strijd-, en binnenvrees was geweest. Daarom temeer ds. dankbaarheid te mogen weten dat ook in Middelharnis, zoals in Ko rinthe het geval was, mensen werden ge trokken tot Zijn wonderbaar licht en in hun geloof werden verdiept „Ik heb geprobeerd u telkens een rijke Christus voor een arme zondaar te pre diken, maar hebt u het verstaan en ge loofd?" zo vroeg ds. de gemeente, haar voorhoudende dat een trouwe kerkgang daarvoor geen garantie biedt, als was ds. voor die „sterke kant" van Middelharnis steeds dankbaar geweest. „Hem begeren te kennen is ook genade", zo hield ds. de gemeente waaronder ook de jeugd voor: „Geloven is je overgeven aan de geopen baarde liefde en de genade die er is in het verzoeningswerk van Christus". Fietsenspecia list Sommelsdijk Tel. 01870 - 2430 SINT ANNALAND Ongeval Eén dezer dagen reed H. J. F. uit Sint Philipsland op de Oud-Sint- Annalandseweg met zijn auto tegen een boom. Politiemensen in een vlakbij rij dende patrouillewagen zagen de lichten van de auto van F. des nachts om half een plotseling verdwijnen. Ze troffen de be stuurder met een bloedneus, schaafwon den en een snijwond in zijn scheenbeen nog bij bewustzijn aan in zijn auto. F. die vermoedelijk met te hoge snelheid reed en verrast kan zijn door de mist in een daar aanwezige mistbank, werd naar het zieken huis „De Lievensberg" in Bergen op Zoom vervoerd. Zijn auto was totaal ver nield. Sprekende over de onpeilbaarheid van de liefde Gods bezag ds. hoezeer God die liefde heeft getoond en bevestigd in de Kerstnacht en op Goede Vrijdag. „....de liefde van God is een oceaan waarin mijn peillood nimmer grond vindt, maar de diepte wordt gekend als we door het geloof een levende rank van de Waar achtige Wijnstok zijn geworden", legde ds. de gemeente voor, haar waarschuwend dat de mens steeds minder leert een hater van God te zijn. Met zorg vroeg hij zich af of het ook een aanklacht tegen de ge meente van Middelharnis moet zijn dat zij haar eerste liefde heeft verlaten waarin een diepe schuld voor God zou schuilen: „Niet verloren, maar verlaten". In zijn derde en laatste gedachte over de gemeenschap des Heiligen Geestes en de onverbreekbaarheid daarvan wees ds. erop dat die gemeenschap geschapen en versterkt wordt door Woord en Sacra ment. „In de prediking wordt het brood des levens uitgedeeld, daar verzamelen zich de hongerigen, maar is er onder u een honger?" zo vroeg ds. de gemeente af; „of zijn we fijnproevers geworden met weinig eetlust?" Hij waarschuwde dat wie zich onttrekt aan Woord en Sacrament zich daarmee onttrekt aan de gemeenschap met God. Toch kon ds. wijzen op de onverbreke lijkheid van de gemeenschap van Christus omdat die eenheid is gefundeerd in de Enige Waarachtige God. „Eenmaal zal de bruid van Christus zonder vlek en rimpel, scheuring of tweedracht voor haar bruidegom staan rondom de grote witte troon". Met Paulus bad ds. de hele ge meente de zegenbede toe, ieder ook met Paulus vermanend te onderzoeken of men al in het geloof is. Te dringender riep ds. daartoe op omdat de zegen van God kan zijn als een regen dié overdrijft en zelfs kan overgaan in vloek. Slechts voor hen zal de zegen blijven die met heel hun hart door het geloof in Christus zijn, die Amen mogen zeggen op het werk van God en die Hem en Zijn werk van heler harte zijn toegevallen. De oproep tot bekering had indringend geklonken. Ds. had gewaarschuwd tegen een geloof zonder wortel of geschiedenis maar levensgevaarlijk noemde hij het ook trouw ter kerke te gaan maar verder te HERKINGEN Uitslag wedvlucht jonge duiven uit Reims. 296 duiven. Afstand 275 km. Ph. Logmans: 1,7,10,12,15,22,27,42, 45,57; H. Kievit: 2,5,20, 33,38,52,59; C. Auperlee; 3,16,24, 25,26,46; A. het Jonk: 4, 30, 44; A. J. A. Volaart: 6, 19, 21, 36, 37, 54, 56, 58; A. M. Volaart: 8, 14, 50, 51; C. Logmans: 9,18; K. Kievit: 11, 23; I. Kievit: 17, 35, 48, 53; J. den Boer: 28,29,40,47; B. v. d. Ochtend: 31, 34, 43; M. Huizer en Zn.: 32, 39; A. Kievit 41; C. Vreeswijk: 49, 55; A. H. Nobel: 60. Uitslag wedvlucht Haasdonk 16 augustus 1986. 329 oude en jonge duiven. Afstand 61 km. Ph. Logmans: 1,7,26,29, 37,38,43,47, 49, 51, 57,59,62,63; A. Kievit 2,58; L Kievit 3, 8, 65, 66; J. Molenaar: 4, II, 33,39,50; C. Logmans: 5,24,31,32,34, 44, 45; A. het Jonk: 6,13, 23, 61; A. M. Volaart: 9, 17, 21; H. Kievit 10, 20, 27, 30, 53,56; M. Huizer en Zn.: 12,14, 36; leven alsof er geen genade zou zijn, wel onder de zegen te hebben gezeten maar niet nat te zijn geworden! Toespraak In een persoonlijk woord ten afscheid, nu hij vertrekt naar de Herv. Gem. van Bruchem, Kerkwijk en Delwijnen, heeft ds. Quist zich o.a. tot burg. van Welsenis gericht, en hem gevraagd er in het te voeren beleid rekening mee te houden dat een belangrijk deel van de bevolking van Middelharnis kerkelijk meelevend is. Voorts richtte ds. Quist zich tot o.a. de vertegenwoordiging van Classis, Ring en de afgevaardigden van de plaatselijke ker ken, hen vermanend trouw te blijven aan het Woord omdat alles wat daarmee in strijd is geen recht van bestaan of toe komst heeft. Na ook het kerkbestuur, kosters, orga nisten en meerdere anderen te hebben bedankt en gegroet besloot ds. Quist met een woord tot de gemeente, haar vragend begrip te hebben voor ds. van Trigt wan neer hij in de komende vacature erg bezet zal zijn. „Blijf trouw aan de God van het Woord" zo vroeg hij de gemeente over wie hij de herderstaf thans in Gods handen teruglegde. „Sta niet naar allerlei ver nieuwingen, maar laat u vernieuwen door de Heilige Geest". „Weest Gode be volen" zo besloot ds. Quist. Ds. van Trigt was het die een woord ten afscheid sprak namens Classis, Ring en Gemeente, ds. Quist dankend voor de manier waarop hij daarin had gefunctio neerd. Het was daarin duidelijk geweest dat ds. Quist een dienaar van het Woord-, en niet een dienaar van mensen wilde zijn. „U was getrouw in de heerlijke dienst van het Evangelie van Jezus Christus en het was uw intense begeerte de gemeente als een reine bruid voor Christus te wer ven", zo zag ds. van Trigt terug op de ambtsbediening van zijn scheidende col lega. Spr. wist hoezeer ds. Quist ervan overtuigd is geweest en ermee geworsteld heeft dat zijn werk met zonde en tekort komingen is bevlekt geweest maar dat hij ook bemoedigd is geweest door de vol maakte Ambtsdrager Jezus Christus Die dat alles genadig bedekt zodat ze voor het Heilig Aangezicht van God niet gezien worden. Ds. van Trigt had ook de onderlinge goede verhouding met zijn collega op hoge waarde geschat en hij wenste de schei dende ds. Quist en zijn gezin toe dat Zijn trouw en goedheid hen zal behoeden en dat zij zullen volharden in de liefde tot Christus en Zijn gemeente. Ook mevr. Quist werd hartelijk dank gezegd voor haar inbreng in de gemeente. Onder bei der werk plaatste ds. van Trigt het „Soli Deo Gloria", het afscheid afrondend met de Hogepriesterlijke zegen: „De Heere zegene U en behoede U; de Heere doe Zijn Aangezicht over U lichten en zij U genadig; de Heere verheffe Zijn Aan gezicht over u en geve U vrede". De gemeente zong daarna de fam. Quist Ps. 121 4 toe: „De Heer' zal U steeds gadeslaan". MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK Tafeltennis voor de jeugd Bij voldoende animo wil de tafeltennis vereniging ,,Des 85" ook starten voor de jeugd. Wil je meedoen, dan kan je infor matie krijgen bij G. Vinke, Kluut 1, Som melsdijk. Tel. 01870-4312. OOLTGENSPLAAT Oud papier voor drumband A.s. vrijdagavond 22 augustus haalt de drumband weer oud papier op; mocht het die avond regenen dan wordt de ophaal- datum verzet naar maandagavond 25 augustus. B.v.d.Ochtend:15,19,25,41,52,55;K. Kievit 16,48; J.denBoer: 18,28,40,46; B. Stoop: 22,60; A. Molenaar: 35,42,64; C. Vreeswijk: 54. Als U als teler aardappelland ontsmet tegen aardappelmoeheid met de bedoeling in aanmerking te komen voor de ruimere vruchtwisselingsvoorschriften, dient deze ontsmetting gemeld te worden bij de Plantenziekten- kundige Dienst (P.D.) middels daarvoor bij genoemde Dienst verkrijgbare formulieren. Op deze formulieren wordt verzocht een schets te maken van het betreffende perceel, zodat een ander het kan terugvinden. Dit laatste nu is niet voldoende De grondontsmettingen dienen n.l. geregistreerd te worden op de kadastrale (karterings)kaarten. Hiertoe is het noodzaak dat U in plaats van een schets, een overdruk meezendt van (het gedeelte van) de kadastrale kaart waarop het perceel voorkomt. Als U deze overdruk niet bij Uw melding meezendt, wordt Uw grondontsmetting niet geregistreerd. Dat betekent dat het eerstvolgende jaar dat U aardappelen teelt op het bewuste perceel, de A.LD. U kan komen mededelen dat U in overtreding bent. DAAROM: Haal op het gemeentehuis, bij het Kadaster of bij het Waterschap een overdruk van de kadastrale kaart(en) van Uw gehele bedrijf. Als U éénmaal in het bezit bent van (een) dergelijke overdruk(ken) kunt U hiervan op hét postkantoor of bij een boekhandel zelf copieën maken. Zend zo'n copie mee met de melding nadat U het ontsmette perceel(s)-(gedeelte) daarop duidelijk hebt aangegeven. UTRECHT De Nederlandse Pa tiëntenvereniging (NPV) heeft thans 20.000 leden. Dat betekent dat het ledenaantal van de NPV sinds begin van dit jaar meer dan verdubbeld is. De NPV telde in januari rond 9500 leden. De Patiëntenvereniging zet zich momen teel in om deel te nemen in de huisartsen- vestigingscommissie die thans in alle ge meenten en/of regio's worden gevormd. Daartoe werden de eerste maanden van dit jaar een kleine twintig nieuwe af delingen opgericht in diverse plaatsen. Tot half oktober staat de oprichting van nog eens 22 afdelingen op het programma en in de periode tot de jaarwisseling zullen nog diverse nieuwe afdelingen volgen, aldus een woordvoerder van de NPV. Als alles volgens plan verioopt zal de NPV'eind van het jaar ruim 50 afdelingen hebben, verspreid over het hele land, zo wordt verwacht. De verdere uitbouw van de NPV zal mede met het oog op de ontwikkelingen in de gezondheidszorg, met kracht ter hand worden genomen. Met dankbaarheid zien wij terug op het afgelopen vergaderseizoèïï van de Cursus Geestelijke Vorming. Het waren ook deze keer leerzame avonden en de opkomst was groot. Fijn was het ook, dat de cur sisten uit verschillende kerkgenootschap pen kwamen. De Stuurgroep heeft zich beraden op de cursus voor het seizoen 1986/1987. De volgende sprekers hebben zich bereid verklaard een onderwerp voor ons in te leiden. Op D.V. 29 september 1986: Drs. J. de Koeijer uit 's-Gravenpolder over „Leven en werk van Martin Lloyd Jones". 27 oktober 1986: Dr. A. van Brummelen uit Huizen over „Kerk door Woord en Geest vergaderd". 24 november 1986: Drs. K. Exalto uit Benthuizen over,, Orde des Heils". 12 januari 1987: Drs. P. C. den Uil uit Hendrik Ido Am bacht over Wet gelijke behandeling". 9 februari 1987: Dhr. J. van Hoorn uit Middelharnis over „De zegen van het gezag". 16 maart 1987: Ds. A. Beens uit Krimpen a/d IJssel over „Schriftuurlijk bevindelijke prediking". Plaats: Hervormd Verenigingsgebouw „De Hoeksteen", Ring te MiddeUiamis. Aanvang: 19.45 uur. SINT ANNALAND Aardappelveiling van vrijdag 15 augustus 1986 Doré gewone 0,40 - 0,45. Doré gewone afwijkend 0,25 - 0,38. Doré drielingen 0,16 - 0,19. Doré kriel 1,03. Lekkerlanders gewone 0,35 - 0,36. Prior gewone 0,30 - 0,43. Gloria gewone 0,44 - 0,50. Gloria gewone afwijkend 0,32 - 0,36. Gloria bonken 0,69 - 0,72. Gloria drielingen 0,18 - 0,30. Gloria kriel 1,05 - 1,06. Bintjes gewone 0,48. Aardappelprijs per kilogram. Aanvoer: honderd en een en tachtig ton. U kunt zich aanmelden door storting van 15,-op rekeningnummer 34.20.77.139 bij de Rabobank te Middelharnis tn.v. Cursus Geestelijke Vorming, ta.v. Mej. K. Mulder, Azaleastraat 19, 3245 CB Sommelsdijk(girovandebank: 3461 24). Wij hopen weer veel trouwe deelnemers te zullen zien en tevens dat veel nieuwe cursisten zich zullen aanmelden. De bedoeling van deze avonden is om samen na te denken over verschillende dingen die in deze tijd op ons afkomen en dit te bezien in het licht van Gods Woord. De Stuurgroep, Ds. L. Kruijmer Ds. P. H. van Trigt J. van Hoorn Kati Mulder VERVOLGVERHAAL Door Fenand van den Oever - P - G.F.CallenbactiB.V.—Nijkerk Vroeger. Arend-Michiel gaat vijfentwintig jaar terug. Een jon gen moet gaan slapen. Die jongen wil niet slapen. Hij is naar bed gegaan en heeft zich voorgenomen nooit te zullen gaan slapen, nóóit Want de wind blaast pal uit het noorden, een logger vaart, alle tonnen vol, naar Vlaardingen. Van die logger is die jongen zijn vader schipper. Hoort ge het? Begrijpt ge wat het is, zoon van een schipper te zijn? E n als die jongen naar bed moet, is de bonbroodswinner nog niet geweest. Hij is op de toren geklommen, heeft de rivier langs getuurd, richting Hoek van Holland, maar nog niets gezien. En de avond valt en die jongen moet naar bed, en hij wil niet slapen. Hij wil, naar eeuwenoud gebruik, mee naar buiten. Met moeder en de vrouwen der andere opvarenden, de mannen opwachten, hen toeroepen, een hand, een zoen geven op vaders baardige kin. En dan, met een zak vuil goed op je schoeren en een stuk hartstikke droge zeekaak in de mond, met vader mee naar liuis stappen. Proeft ge iets van de heerlijkheid die daarin zit? En dan moet die jongen naar bed en hij wil niet slapen en hij zal niet slapen en de slaap komt toch. En waarover droomt die jongen dan? Over een schip, een vloot vlaggen, een beetje hemel op aarde. Voor hem dan en maar kort. Een vrouw buigt zich over hem heen: sst, sst, kom je? Je mag mee, de torenkijker riep: vrouw, je man komt, over drie kwartier naar boiten.... En hij gaat met ogen bol van de slaap en een bonzend hart door de stille verlaten straten, aan moeders hand, stijfjes. Zachtjes suizen de gaslampen. Mooi is de lucht met boven zijn kop duizenden sterrenlichten. En ieder een slaapt, behalve hij dan en een handjevol. Het Hoofd: de verrukkelijke rivier. Een schip, vuren, rood en groen, flakkerende over het water, dan: een hand, een zoen, een zak op zijn nek, een stuk zeekaak in de mond: moeder, vaderEn gepast ingetogen, maar intens blij om elkaar, stappen ze naar huis. Arend-Michiel kende die moeder, hij kent die vader, hij is die jongen. Vroeger. De hele plaats leefde toen van de visserij, de grote loterij van de Noordzee. Met teelten als „nieten", maar ook teelten zo rijk, dat men bang van de zegen werd. Het bedrijf beheerste eens aller hart. In die jaren werd een jongen kuiper of visserman, de meisjes gingen naar de boetschuur. Nog is het bedrijf van zoveel betekenis voor de plaats. Maar het lijkt wel alsof bij velen het hart er anders, trager voor gaat kloppen dan eertijds. Vroeger kon het op dit havenhoofd zo stil zijn. Nu rumoert het overal. Wordt het dan nergens meer helemaal sül? Hier heeft hij verlangd naar zijn eerste reis, naar het schipperschap. De zee werd zijn werkhuis, het schip kreeg hij en nu biedt d'n heer hem een hele vloot. Wat moet hij doen? Dat had moeder moeten weten. Nou is ze nog te vroeg gestorven. Sterft je moeder altijd te vroeg? Vader, ach, hij zal het mooi vinden. Maar raden kan hij niet. Vader is knap, moeder was wijs. Met verstand kom je een eind, met wijsheid verder. En Wil. Waarom moest hij Willems leven met het hare betalen. Zij had kunnen raden. En Albertien. Van alle drie houdt hij. De laatste heeft hij het laatst begeerd. Ze zei neen. De reden dwong wel respect af Laat me nou alleen maar verder gaan, zei ze toen. Hij is gegaan alleen ook naar dit Hoofd. Laat hem maar zwerven. Hij denkt maar. Tot zijn kop op springen staat. De muur is zo hoog waarvoor hij nu staat. Er is geen ladder te timmeren, die hem er overheen helpt Hij wikt en weegt maar, helemaal alleen. Als ik het doeHet is een prachtige vloot. Meneer onderhoudt zijn schepen goed. Je zal heus niet in de haven door de platen heenbikken. Maar 't is allemaal oud. En hij aan de wal, niet meer varen, nooit meer varen. Dat kwakkelende reisje is dan zijn laatste geweest Neen, een misse was het niet Bergen moeilijkheden wachten hem. Baas worden over wie eens zijn gelijken waren. Niet doen! zegt zijn verstand. Maar de plaats kan, om mee te komen, geen bedrijf missen. Wel doen! zegt zijn hart. Welt'rusten, Van Roon. Ik reken morgen op je, had d'n heer gezegd. Hij gaat terug. Hij ziet, met zijn ogen open, niets. Bij het peilhuisje hoort hij een stem wat vragen. Er staat een man, een ouwe man. Die staat hier alle avonden. Ben jij het, Arend-Michiel? Ja. Hij is meteen klaar wakker, zijn ogen gaan wijd opgen. De stem verraadt meteen de vrager. Ben jij het, Wijnand? -Ja. 't Is Wijnand Hoogendijk, de kabeljauwkoning. Zijn beul, zijn harde meester, zijn onzegbaar goeie vriend. Wat heeft Wijnand hem getuchtigd op de Zorg en Vlijt 'k Mag toch wel gewoon Arend-Michiel blijven zeggen? Jij? Tot je dood. Wijn. Wat anders zou hem als spot in de oren klinken. Even is het stil. Dan vraagt hij: Wat doe je, Wijnand? Wat doe je. Ja, wat doe je als opgevaren vent? Op je dood wachten. Hij lacht vreemd. De Vlaringse visserij gaat dood, zeggen ze. De een na de ander gaat naar de fabriek. Ze slaan liever een kist zeep dan een vat haring dicht.... Alleen maar vastig heid wiUen ze tegenwoordig. Ze zeggen: waar vaar je voor. Heb je het ooit zo zout gegeten. Hij grinnikt grimmig. Alsof het schip een gevangenis en de zee een schavot is. 'k Ken d'r wel om sjimpen. Dat doet hij natuurlijk niet. Hij grinnikt maar, al is dat eigenlijk hetzelfde. Wijnand loopt naar de waterkant zonder wat te zeggen. Arend-Michiel begrijpt hem wel, die wonderlijke kerel. Het enige wat hij hoort is, dat Wijnand zwaar zijn neus staat te snuiten bij de rivier. De zakdoek zal wel langs zijn ogen gaan. Waar vaar je voor? Wat een treurige vraag. Hij denkt aan Willem de Rauzer, hij denkt aan d'n heer. Eigenlijk zijn die twee van binnen nu eender. Hij denkt aan Wijnand. Wijnand is anders. Wijnand kijkt voor uit Wijnand leeft alleen omdat er leven onder water is. Wijnand is zijn man. Arend-Michiel gaat even langs bij Albertien en Wil lem, 't Is knap laat geworden. De jongen staat klaar om naar bed te gaan. wordt vervolgd i^.^.im.if.n.im.im.im.im.it.im.^.^-'t^.im-^-'tim-'^ .^.^.^.l^^.^.4.^.4.^.^.^.^.^.^■^.^■^■^■^■>^'^'^^■^^^■4■'^^■4■^■^■^■*^■*^■*^■^■^■4■*>^*4■'^^■4■*4■>^*********'^*****'^*

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 2