De trappen des geestelijken levens w TRAPPEN Jubileumconcours PV „de Reisduif" te Middeiharnis-Sommelsdijk TAALPRAATJE Geeilelijken Levens? FOTO- 8TRIF- HAAL Orgelconcert Grote Kerk Maassluis Boekbespreking: Folder „Stand van Zaken" Maak van thuisblyvers geen spoorzoekers Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" VRUDAG 11 JULI 1986 (I) Als ik nu zeg, dat alle vreugde en ware geluk zaligheid gelegen is in met God en den Heere Jezus Christus gemeenschap te hebben, zoo spreek ik van die gemeenschap, die de geloovi- gen hier op aarde in den staat der genade genieten. Welke niet is een lichamel^ke ge meenschap, maar een geestelyke. En daarin is geelegen dat wü weten dat God ons bij name kent, en w^j genade gevonden hebben in z^ne oogen, als God de Heere tot Mozes zeide, dat Hg ons liefgehad heeft van alle eeuwigheid, ons verlost heeft door zgnen eeuwigen Zoon, dat HU ons deelachtig gemaakt heeft zyne liefde en goedheid, gerechtvaardigd van onze zonden, ons bewaard en liefhebben zal tot in alle eeuwigheid, dat wy deze zgn gemeenschap vertrouwen door het geloof, gevoelen in onze harten. En dat wg Hem kennen en zien met een geestelijk gezicht, met de oogen der zielen, hem omhelzen door het geloof en de liefde, hem gevoelen door een innerlyke genade en vergenoeging, vreugde en gerustheid, en zgne liefde smaken en alzoo in Hem leven en in Hem wandelen. Ziet daarin, zeg ik, is alle vreugde en gelukzaligheid gelegen. Een uitvoerig fragment uit een geschrift van meer dan driehonderd jaar oud. De inhoud is dermate wezenlijk bijbels èn typerend voor het boek als „Tractaat" dient het zich aan dat ik het in zijn geheel overnam. De enige troost en de ware gelukzaligheid zijn daarin gelegen, exclusief en totaal, namelijk in de gemeen schap met Christus en in Hem met de Vader; dat is de centrale boodschap van dit boek. En is zulks inderdaad niet het hart van het evangelie? Als de apostel Johannes het doel van zijn schrijven en prediken onder woorden brengt, schrijft hij in zijn eerste brief: „opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben en deze onze gemeen schap ook zij met de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus". ImmeVs, „die de Zoon heeft, die heeft het Leven; die de Zoon van God niet heeft, die heeft het Leven niet". Voor ik nader inga op het (oude) boek met zijn (oude) schrijver, geef ik nog een citaat dat het vorenstaande onderstreept De THEODORÜM aBRAKEL, In fijn leven Predikant tot M A c K u w. <!En t)ol0eiij9f fpn &(bd na fijn boodt in'ttict)tge{ijact)t/ Wilhelm tm a Brakel )Th.F. Tredikani tot Harlmgen, rten tweeden Druck. Van druckfauten gefuyvcrt en met een ontledinge des gehelen traöaats venneerdert. VA M S T E L r> A M, 25p Öe l©ebUtoe ijan Abraham vanden B u R G H25oerhüeriJoop(lei: jn %m ïf?comjoojtSS- - v....^ (ttooren-Heegf) in De <©mfo?ttie«:l» '~-~.€&ttt^^xm$* h". 1671, Tracht dan naar gemeenschap met God en Christus, dan zal de oprechte god zaligheid, de vrede des gewetens en de vreugde des gemoeds volgen. Je zus Christus, die één is met den Vader, is de grond van onze vereniging met God. Welke vereniging en gemeenschap de kinderen Gods deelachtig worden, uitwendig door het Woord en inwendig door zijn Geest En aan onze zijde, door het geloof, waardoor wü Christus aannemen en alzoo met Hem verenigd worden. Want door het geloof woont Christus in onze harten, en door Hem krijgen wij wederom gemeenschap met God. Doch deze gemeenschap is in dit leven nooit volkomen. Meditatie Enige maanden geleden besprak ik de recent verschenen bundel „De Nadere Reformatie", die een beschrijving van haar voornaamste vertegenwoordigers bevat. Eén van hen is Wilhelmus a Brakel, de bekende schrijver van het driedelige ,4)e Redelijke Godsdienst" en ooit predi kant te Rotterdam. Zijn vader was Dirk Gerrits van Brakel of (verlatiniseerd) Theodorus Brakel. Deze leefde van 1608 tot 1669 en was eveneens predikant, waarschijnlijk zonder enige academische studie. Hij nu is de samensteller van het tractaat waarvoor ik aandacht vraag. De titel staat boven dit artikeltje. A Brakel senior, die meer geschriften publiceerde, wordt in de onlangs uitgekomen bundel niet behan deld, hoewel daarvoor zeker reden en aanleiding zou zijn. Zelfs schreef onlangs een gezaghebbend kerkhistoricus dat Bra kel-„de oude" voor de stroming van de Nadere Reformatie wellicht nog karakte ristieker is dan zijn zoon. Hoe het zij zijn leven en werken werden in de onder havige bundel een plaats ontzegd. Daarom verheugt het me te meer dat een heruitgave van één van zijn werken voor mij aanleiding mag zijn iets over zijn In de concertserie 1986 zal Jaap Kroo- nenburg op zaterdag 12 juli a.s. te 20.15 uur een orgelconcert verzorgen op het Garrelsorgel van de Grote Kerk te Maas sluis ter herdenking van Jan Zwart (28-8- 1877- 13-7-1937). Het programma van Jaap Kroonenburg luidt als volgt: 1Sombere muziekJan Zwart over Psalm 103 vers 8: „Gelijk het gras is ons kortstondig leven". 2. Preludium und FugeJ. S. Bach inf-moll(BWV534) (1685-1750) 3. AdagioTomaso Aibinoni in sol minore (1671-1750) 4. Troisième ChoralCésar Franck en la-mineur (1822-1890) 5. a) Trio en KoraalJan Zwart „Het Gebed des Heeren" b) Canonisch voorspel en Koraal Psalm 84 „Hoe lieflijk, hoe vol heilgenot". 6. Choral et FugueA. Guilmant (uit Sonate 5) (1837-1911) 7. Fantasie overJan Zwart „Een vaste Burg is onze God" met samenzang van Gezang 96 vers 1 en 4 (bundel 1938). Verzoeknummers t.b.v. het verzoekpro gramma d.d. 6 september a.s. kuimen vóór 13 augustus rechtstreeks worden opgege ven bij de organist de heer J. A. Kroonen burg, Haven 9, 3143 BB te Maassluis. persoon en boodschap door te geven. Anders dan zijn zoon Wilhelmus, die vooral grote-stadsgemeenten heeft ge diend, is Theodorus zijn leven lang dorps predikant gebleven. In 1638 deed hij intrede in Beers en Jellum (Fr.), vandaar ging hij in 1652 naar Den Burg op Texel; al een jaar later leidde de weg tenslotte naar Makkum. Misschien dat het daar door komt dat hij veel tijd had voor over denking, studie en gebed. Bekend is dat A Brakel vele uren per dag daaraan be steedde. Op vaste tijdstippen zonderde hij zich af tot gebed en meditatie met de Heere; 's zaterdags was het zijn gewoonte te vasten ter voorbereiding op de dag des Heeren, en zelfs bracht hij gedeelten van de nacht door in gebed. Zijn geschriften tonen aan dat hij met zijn gezin geregeld huisgodsdienstoefeningen hield. Verder is van hem bekend dat hij grote achting in zijn gemeenten genoot. Hij is voor velen een middel tot bekering geweest. Zijn prediking was er op gericht, dat niet alleen over bekering en geloof werd gesproken, maar dat het uit de vruchten van de Geest ook zou blijken. En van die praktijk der godzaligheid gaf hij zelf het voorbeeld. Zo was hij een echte pleitbezorger van een nadere reformatie. Auto-biografle Zoals Brakels prediking en pastoraat door zijn eigen levenswandel werden onder streept, zo gaven op hun beurt zijn ge schriften zijn godsvrucht weer. Ik beperk me totdat ene boek, waarvan de volledige titel luidt: „De Trappen des Geestelijken Levens, beschreven door Theodorum a Brakel, In $ün leven Predikant tot Mackum. En volgens sijn bevel na sy'n doodt in 't licht gebracht door Wilhel- mum a Brakel, Th. F. Predikant tot Harlingen". De eerste druk verscheen in 1670, dus na zijn dood. Het vaderlijk „bevel", waarvan in de uitvoerige titel sprake is, heeft zoon Willem dus prompt na zijns vaders dood tot uitvoering ge bracht. Het geschrift heeft de vorm van een sa menspraak. Vader en Zoon zijn met elkaar in gesprek, waarbij de nadruk op de uiteenzettingen van de vader ligt. Terecht merkte ds. Van Gorsel ooit op dat het werk eigenlijk een autobiografische in druk maakt, dat wil zeggen: het beschrijft De bekende folder „Stand van Zaken" bij de sociale verzeke ringen en voorzieningen" is weer verschenen, aangepast aan de gegevens per 1 juli 1986. De folder geeft duidelijke infor matie over de sociale verzeke ringen. Men vindt er alle premie percentages in vermeld, maar ook de uitkeringsbedragen. Ver der een algemeen overzicht over de inhoud van de wetten. De folder is een samenwer- kingsprodukt van het Ministerie van Sociale Zaken en Werk gelegenheid, het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur en het Voorlichtings centrum Sociale Verzekering (VSV). Wenst u de folder te ontvangen, dan kunt u zich wenden tot het VSV, Zwaansvliet 3, 1081 AP Amsterdam. Telefoon 020-448418. Daar zijn overigens ook folders verkrijgbaar over alle sociale verzekeringswetten afzonderlijk. Bij wat grotere aantallen wor den kosten in rekening gebracht het leven van de auteur zelf. Dat geldt met name in het tweede en laatste deel, dat in wezen een uitvoerig antwoord is op de vraag naar vaders eigen oefening en be trachting der godzaligheid". Behandelt dus deel twee de praktijk van de ware godzaligheid, het eerste deel zegt iets omtrent de aard daarvan, of zoals de vragenstellende zoon het samenvat: „....dat alle vreugde van een kind Gods in de vereniging met God en gemeenschap met onzen Heere Jezus Christus gelegen is, hoe zoet zij is, waar zij verkregen, verhinderd of vermeerderd wordt en der- gelijken". Voorbeeld Een beknopte weergave van de inhoud van het boek bewaar ik voor een vol gend artikel. Hier nog even iets over het doel van dit praktikale geschrift In zijn voorwoord schrijft zoon Wilhelmus dat het de auteur anders dan iemand een regel te willen stellen ging om „een voorbeeld tot vertroosting en opwek king, met bijgevoegde beweegredenen en middelen". En daarom, zo gaat hy verder, „wanneer de schrijver somtijds spreekt van eenige uren in den gods dienst te besteden, zoo moet niemand er door neergeslagen worden, omdat hy daar zooveel tijd niet toe besteden kan". Waar het om gaat is „dat elk moet letten op zijne roeping, op zijne gaven en bekwaamheden der ziel, op de be kwaamheid des lichaams en op zijn ver licht geweten; doch dat er geen traag heid schuile". En zou dat laatste geen terecht vermaan zijn? N.a.v. Th. a Brakel, De trappen des geestelijken levens. Met een inleiding door ds. J. van der Haar. Gebonden. Uitgeverij Kool b. v. te Veenendaal. 312 pag Prijs f 39.50. J. K. PREDIKBEURTEN ZEELAND Zondag 13 juli 1986 SINT ANNALAND - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Herk- Ger. Gem. 9.30, 14.00 en 18.00 uur leesdienst- Ger. Gem. in Ned. 9.45, 14.15 en 18.15 uur leesdienst. ANWB-vakantie-informatie De aktie „maak van thuisblijvers geen spoor zoekers" is een samenwerkingsverband tussen de Wereldomroep, de PTT-telecommunicatie en de ANWB. Doel van de aktie is om de Nederlandse vakantieganger in het buitenland te overtuigen van de noodzaak regelmatig kontakt op te nemen met het thuisfront, zodat voorkomen wordt dat er zich thuis problemen voordoen die de aanwezigheid van de vakantieganger drin gend noodzakelijk maken terwijl deze daarvan onkundig is en blijft. Het aantal keren dat de vakantieganger uit gerust thuiskomt en dan moet vernemen van ernstige familie-aangelegenheden, zoals ern stige ziekte of zelfs overlijden van naaste verwanten, is relatief groot In feite moet worden gesteld dat iedere keer dat dit gebeurt, er één te veel is. Dat de aktie noodzakelijk is en blijft, blijkt wel uit het feit dat de ANWB-Alarmcentrale in 1985 weer vele oproepen heeft moeten doen uitgaan naar de media (radio en kranten) waarin Nederlanders die op een niet bij hun familie bekend adres in het buitenland, of zelfs in Nederland verbleven, werden opgeroepen. Al die oproepen houden verband met ernstige ziekte of overlijden van familieleden in de eerste of tweede graad, zoals ouders, kinderen, grootouders, zusters of broers. Als om een oproep gevraagd wordt om andere familieleden (neven, nichten) of omstandigheden (afgebrand huis, inbraak o.i.d.), dan kan aan dat verzoek geen gevolg worden gegeven. Als dan al in beschouwing genomen wordt dat er jaarlijks ruim 2000 oproepen worden ge plaatst en dat dit aanzienlijk hoger zou zijn indien ook om andere reden opgeroepen zou worden, dan rechtvaardigt dit zeker de aktie „maak van thuisblijvers geen spoorzoekers". Naast alle aandacht die ook dit jaar in de ANWB-bladen zal worden besteed aan de aktie, zijn door PTT-telecommunicatie aan alle belangrijke campinghouders in Spanje, Por tugal, Italië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitser land en Frankrijk posters verstuurd over deze aktie met het verzoek deze poster duidelijk zichtbaar op te hangen, bijvoorbeeld boven de balie. Voorts is ook een zendschema van de Wereld omroep meegezonden. Hierop staat aangege ven wanneer en op welke band zij uitzendt. Voorts zal er op piekdagen van het vakantie- vertrek in de maanden juni, juli en augustus bij de belangrijkste grensovergangen aan de va kantiegangers een enveloppe worden over handigd waarin de sticker van de aktie met daarop de landen-toegangsnummers, een tele foonkaartje, alsmede mogelijk nog enkele an dere zaken, zijn gestopt. Bij alle ANWB-kantoren, Grenswisselkan toren en dergelijke zijn de telefoonkaartjes overigens ook gratis verkrijgbaar. Landbouw-Economisch Bericht '86: Inkomen melkveehouders omhoog, akkerbouwers fors terug De inkomens in de melkveehouderij en in de varkenshouderij zijn in 1985/86 gestegen. Daarentegen gingen de in komens van de akkerbouwers in door snee verder omlaag. Ook in de glas tuinbouw was het gemiddelde inkomen in 1985 lager dan in het jaar daarvoor. Dit meldt het Landbouw-Economisch Instituut in zijn jaarlijkse overzicht van het economisch reilen en zeilen van de agrarische sector, het Landbouw-Eco nomisch Bericht. Kosten daalden sterlcer dan opbrengsten In 1985/86 gingen de kosten van de landbouwsector exclusief tuinbouw) om laag. Dat kwam vooral doordat het vee voeder, dat de belangrijkste kostenpost vormt, nogal wat goedkoper was dan in het voorgaande jaar. Aan de andere kant daalde de opbrengstwaarde, vooral omdat de prijzen van onder andere aardappelen, graan en eieren omlaag gingen. Alleen de prijzen van mestkalveren zijn noemens waard gestegen. Het totale produktievolume nam nauwe lijks toe. Tegenover een duidelijke groei in de varkenshouderij en in pluimveemes- terij, alsmede een ondanks de superheffing iets grotere melkproduktie, stonden da lingen van de rund- en kalfsvleesproduktie en in de akkerbouw. De daling van de kosten was sterker dan die van de opbrengsten, zodat het agra risch inkomen hoger uitkwam dan in 1984/85. De stijging bedroeg volgens de raming van het LEI 6 a 7%. De berekende Grandioze overwinning voor de gebr. Kieviet te Sommelsdijk De postduivenvereniging De Reisduif' te Middeiharnis-Sommelsdijk werd op 3 juli 1936 opgericht In het kader van het 50-jarig jubileum werd door het bestuur aan de wedvlucht vanaf Chantilly op 5 juli 1986 een feestelijk tmtje gegeven. Er waren twee schitterende hoofdprijzen te winnen: een duivenklok en een duivenmand. Daarnaast waren er tal van gratis prijzen te verdienen. De jubileumvlucht stond open voor alle liefhebbers van het Samenspel Zuid-West van de Afdeling West van de Nederiandse Bond van Zaterdagvliegers. Daartoe behoren de Flakkeese Concourscombinatie, de CC Rijnmond en de Federatie ZuidhoUandse Eilanden. Ongeveer 250 liefhebbers deden mee en zetten totaal 2008 duiven m. Deze duiven werden gelost op zaterdag 5 juli 's morgens half acht met een zuidwesten wind. De snelste duif van het concours was een tweejarige doffer, die gespeeld werd op weduwschap. Eigenaars van deze supersnelle vogel, de NI^84-1548736, zijn de gebroeders Arie en Krijn Kieviet uit Sommelsdijk. De „36" werd die zaterdagmorgen 10.50.32 uur geconstateerd. Hij had toen een afstand van ruim 308 km. afgelegd. De snelheid per minuut bedroeg 1537 meter en 83 cm. Omgerekend per uur: ruim 92 km. Voor zijn beide eigenaars verdiende deze doffer de volgende prijzen: een duivenklok, een duivenmand, een schitterend Delftsblauw bord en een beker. Totale waarde: ruim duizend gulden! Alsof deze uitslag nog niet mooi genoeg was, zorgde een tweede duif van de gebroeders Kieviet voor een mooi polshorloge. Voor Arie of voor Krijn? Van de 20 ingezette duiven, wisten 9 zich een plaats op de uitslag te veroveren, (spel 1:5). Voorwaar een mooie prestatie. De „36" had al eerder blijk gegeven van zijn capaciteiten als vliegduif. Zo werd hij in 1985 duifkampioen van de vereniging ,J3e Reisduif'. Hij werd toen 13 keer gespeeld en won 12 keer zijn prijs. En die prijzen lagen niet in de staart van de uitslag! Van Soissons vloog hij de 1 e prijs in de vereniging tegen 302 deelnemers. In de CC behaalde hij toen de 18e plaats tegen 1232 mededingers. En een ander wapenfeit 1 e prijs vanaf Orleans tegen 176 concurrenten in de vereniging en 3e prijs in de CC tegen 735 soortgenoten. De „36" is dus echt zo'n duif om blij mee te zijn. Helaas hebben de meeste liefhebbers te weinig van zulke vogels! Ook schrijver dezes constateert dat regelmatig op eigen hok. Het bestuur en de jubileumcommissie van PV „De Reisduif' wensen Arie en Krijn Kieviet van harte geluk met deze grandioze uitslag en hopen voor zichzelf en voor alle lieftiebbers van de duivensport op evenveel succes. jyy^ gelse schrijver Oscar Wilde: „Een goed gestrikte das is de eerste ernstige stap in het leven". EKSTER Deze parmantige zwart-witte vogel (La tijnse naam: Pica Pica) die vroeger voor namelijk in de bossen leefde, is de laatste jaren steeds meer een „huisvogel" ge worden. Ze komen thans zo veelvuldig voor bij de huizen, dat men bijna van een eksterplaag kan spreken, vooral omdat ze eieren uit de nesten van kleinere vogels roven. De inheemse ekster wordt al door Vondel beschreven als een pronkzuchtige vogel: jJDie boerterij (schets, grappen makerij) van d'exter, die onderde pauwen met geleende veeren dacht te pronken". Enkele bijzondere benamingen zijn de Spaanse ekster voor de Vlaamse gaai en halve ekster voor de klapekster. In Lim burg noemde men vroeger de klapekster wel de ekster van Antwerpen. Een tamme ekster kan evenals een banska leren „praten". Vandaar de vergelijkin gen: praten, klappen, babbelen als een ekster. Gezegd van mensen die altijd het hoogste en het laatste woord hebben. Vandaar ook het oude: „hij heeft van een ekster gegeten" voor een praatziek per soon. De ekster staat ervoor bekend glinste rende voorwerpen, zoals ringen en kleine sieraden, mee naar zijn nest te slepen. Daarvan is de vergelijking „stelen als een ekster" afkomstig. Eksters lopen op een eigenaardige, hup pende manier. Dat komt nog tot uit drukking in de verouderde zegswijze: De ekster kan het hippelen niet laten. Hip pelen is dan een frequentatief van hippen, voortdurend hippen of huppen. De be tekenis was: de natuur gaat boven de leer. Een oud rijmpje luidde: „Wie van den exter komt kan 't hippelen niet laten, van woorden was me moer, van klaphout was me vaer, en daarom hang ick oock van woorden an malkaer". Een grappig, eveneens verouderd gezegde was: Hierin heeft geen ekster gekakt Betekenis: dat smaakt voortreffelijk. Een grappige zeispreuk luidde: Het is te laat, zei de ekster en zij had een bout in haar gat. Bout betekent dan het lood van een kogel. De Vlaamse uitdrukking „wat van eksters komt, huppelt geeme" wil zeggen, kin deren zijn als de ouders. Vergelijk: de appel valt niet ver van de stam. We besluiten met van eksters en kraaien wordt men beschetterd. Dat wil zeggen: door dwazen wordt men beschimpt; trek het je niet aan, een wijs mens doet dat niet DAS In onze taaipraatjes hebben we al aan veel dieren aandacht besteed. In die lange rij ontbrak tot nu toe de das, een klein roofdier uit het geslacht Meles, behorend tot de marterachtigen. De das is zeer schuw en leeft in een kunstig gebouwd hol onder de grond. Hij komt in ons land nog maar zeldzaam voor. Dat het dier als bang wordt beschouwd, blijkt uit de vergelijking: „De vlucht van het heir der Fransen, als dassen uit hun opgeworpen schansen", uit een gedicht van Dirk Camphuysen, geboren in Go- rinchem 1586, overleden in Dokkiim in 1627. Omdat de das overdag slaapt kende men de uitdrukking „slapen als een das" voor zeer vast slapen. Verder „zo vet als een das" voor een overmatig lichaamsge wicht, en „zweten als een das" voor sterk zweten. Die laatste vergelijking is thans verouderd en vervangen door „zweten als een rund (os)" waarschijnlijk ontstaan in de tijd dat runderen (ossen) dienst deden als trekdieren. In sommige landen ook nu nog. Het net waarmee dassen werden gevan gen noemde men de dassenkuil. Een andere betekenis van das was een schilderskwast gebruikt om dikke strepen die hardere kwasten hadden achterge laten, te verwijderen. Zo'n kwast dankte zijn naam aan het dassenhaar, waarvan hij was vervaardigd. De kwast werd ook gebruikt om op deuren en panelen hout na te bootsen, o.a. eikenhout. Een andere benaming was varkensdas voor een kwast gemaakt van varkenshaar. Het woord das in de betekenis van strop das of warme wollen sjaal heeft niets met het dier te maken en is van jongere datum. Dat blijkt omdat er in onze taal heel weinig zegswijzen zijn met das. Bekend is: iemand de das omdoen. De betekenis is: iemand zwaar straffen, het bestaan onmogelijk maken. Afgeleid van het beulswerk, iemand de strop aan de galg omdoen. We besluiten met een citaat van de En- kosten voor de in de sector ingezette produktiefactoren arbeid, kapitaal en grond gingen echter bijna even veel omhoog. Het gevolg was dat het verschil tussen het agrarisch inkomen en deze zogenaamde beloningsaanspraken slechts weinig is verbeterd. Nieuw Gids Voor l\log Betere Foto's Fotograferen wordt steeds eenvoudiger. De camera's van vandaag ^^zijn erg gemakkelijk te bedienen. Bij steeds meer camera's is één druk op de knop al voldoende om een technisch perfecte opname te maken. Dat is te danken aan de ingebouwde elektronica die zorgt voor de juiste instelling en de sluitertijd, lensopening en scherpte. Maar fo to's maken is niet alleen een kwestie van techniek. Uiteindelijk bepaalt de man of vrouw achter de camera het resultaat: een geslaagde foto. Bij voorbeeld omdat de beeldopbouw goed is (foto 1). Of omdat er een 'lijn' in de foto zit (2). Of omdat de situatie gewoon om een foto vraagt (3). Voor wie graag mooie(re) foto's wil maken is zojuist de 'Gids voor nog betere foto's' verschenen. Deze gids heeft beslist geen technische inhoud. U hoeft nauwelijks iets van de techniek te weten om toch geslaagde foto's te kuimen maken. Wel worden de eigenschappen van de vier belangrijkste cameraty- pen toegelicht. Natuurlijk wordt verteld hoe een ca mera werkt, en hoe u gebruik kunt maken van sluiter en lensopening. Ook de films worden besproken. Als u 'met de camera op pad' gaat heeft u veel aan de prak tische tips over het maken van foto's in de vakantie, van kinderen, dieren, en noemt u maar op. In het hoofdstuk 'Handige hulpmiddelen' wordt ver teld met welke accessoires u nóg meer van uw foto's kunt maken. Dit zijn o.a. objectieven en filters, truc- lenzen en flitsers. Ook over het werken in de eigen (kleuren)-doka wordt iets verteld, en u krijgt adviezen over fotoboeken en -tijdschriften. De 'Gids voor nog betere foto's' is niet te koop maar gratis verkrijgbaar (op bepaalde voorwaarden) bij veel fotovakzaken. Het boekje is met een groot aantal kleurige foto-voor- beelden geïllustreerd. i JS^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 10