EHIVI1DEf1-f1IEüW5 Ds. A. Carstens nam afscheid van Herv. „Exodus" Gem. Middeltiarnis [o goed ^-Q. ^2^m Overdenking Tegen kernenergie uit de Heilige Schrift Int. Zeehengelconcours Inwisselen vakantierechten HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen voor deskundige bemiddeling CD 01870-3477 m DD OrctiiH-'i^ \.LL.l.ir.H Ook na Pinksteren OUD ZWAARD MOOJise pun VERVOLGVERHAAL LAAT MIJ IVIAAjK -^^ ZWEVEN G.F.CallenbacAB.V. Nijkerk 2e Blad VRUDAG 23 MEI 1986 No. 5498 De VVV Ouddorp kan weer terugblikken op haar eerste geslaagde evenement van dit seizoen, nl. het Int. Zeehengelcon cours dat voor de 20e maal op Hemel vaartsdag, i.s.m. de hengelaarsvereniging Stellendam werd gehouden. Tussen 11.00-14.00 uur konden de 127 deelnemers onder redelijk goede weers omstandigheden vissen. Om ong. 15.00 uur vond de prijsuitrei king plaats in Café-Rest. De Meulblok, door de administrateur der VVV Oud dorp, de heer J. Hameeteman. Deze reikte de eerste prijs uit aan de heer J. A. Wandel uit Scharendijke, die in totaal 333 cm vis had gevangen, de heer Wandel ging met beker en draagbare TV naar huis. Tweede werd de heer S. den Boer uit Zierikzee, met een lengte van 316 cm aan gevangen vis. De best geplaatste dame werd Me vrouw van Tilburg uit Oud-Vossemeer, die 219 cm aan vis ving. De winnaar Jeugd werd Heino Westdijk uit Ouddorp, die 195 cm aan vis ving, en daarvoor een plaquette met inscriptie aangeboden kreeg. De grootste vis werd gevangen door de heer J. Bolle uit Zierikzee, de vis had een lengte van maar liefst 43 cm. Tenslotte, aan het eind van een zevenjarige verbondenheid, nog een vonk overdragen en achterlaten van het vuur van Pinksteren, dat was zondagmorgen het diepst ver- verlangen van ds. A. Carstens toen hij afscheid nam van de Herv. „Exodus" Gemeente Middelhamis. Ds. riep zijn achterblijvende ge meente op zich te laten inspireren door de bezielende invloed van Gods Geest en daarmee zoveel an dere geesten, kwelgeesten dikwijls, uit te bannen, 't Was Pinksteren geworden.... „....en dat is het wonder van Pinksteren dat gewone mensen die vastzitten weer bezield raken en in vuur en vlam komen!" wees ds. Carstens aan, n.a.v. de Pinkster geschiedenis, waarin de aanwezigheid van God zich liet merken in wind en vuur. Hij vroeg de gemeente af of er al de eerstelingen zijn die dat dóór hebben, die die inspiratie kennen en ervan getuigen? Die Pinksteren niet vieren als een ritueel, maar als een feest waarop plotseling iets kan gebeuren en God eerstelingen kan doen oprijzen! „Nog steeds waait de wind waarheen Hij wil en met Pinksteren mogen we vieren dat God naar ons mensen omziet. Dat Hij geen God zonder mensen wil zijn en dat Pinksteren geen experiment-, maar een genadig ingrijpen was'legde ds. C arstens de gemeente voor: „vertrouw u toe op dat laatste!" „Als wij belijden te geloven in de Heilige Geest, dan zeggen we ook te geloven in de bezielende invloed van Gods Geest in ons leven". Ds. bezag dat mensen worden ingescha keld om aan het werk te gaan en dat echt Pinksteren kan worden gevierd als men leert de gaven die men zou wensen al te bezitten en er alleen nog maar mee aan 't werk te hoeven gaan om verwonderd weric koeft-te-gaaa-om'tot ja vcrwondcifmg te ervaren dat God Zijn vrede geeft, on danks en over mislukkingen en beklem mingen. Te weten dat God mensen in schakelt aan het werk te gaan en te getuigen, ds. had dat in Middelharnis mogen ervaren en ook in zijn nieuwe ge meente Heemstede hoopt hij te leven en te werken vanuit die bezielende, inspire rende invloed. In de dienst had zich de liturgische vernieuwing" gemanifesteerd, met veel zang, optreden van de kinderen en het meermalen optreden van de kantorij. Ook was er ruimte om ds. en mevr. Carstens een afscheidscadeau te overhandigen, een compact-disc waarmee ds. Carstens zich bijzonder ingenomen toonde. Zelf vol stond hij ten afscheid met de gevoel volle afscheidswoorden die hij in het mede delingenblad had geschreven. Terecht kon hij daarin terugzien op de periode dat hij in lief en leed met de gemeente ver bonden was geweest. „In donkere tijden hebt u een muur van gebeden om ons heen gebouwd" had ds. Carstens ervaren in zijn periode van ziek zijn en hij noemde dat een van de diepste redenen waarom met dank baarheid op de voorbije periode wordt teruggezien. Namens de gemeente werd een afscheids woord gesproken door dhr. Gosliga, voor zitter van de kerkeraad. Hij verzekerde de scheidende predikant dat de ,,acte van los making" zeker geen definitief afscheid tussen predikant en gemeente zal zijn. Namens de gemeente dankte dhr. Gosliga ds. Carstens ervoor het Woord spre kender te hebben gemaakt zodat de ge meente het aloude Woord beter ging ver staan. „Laten we dat bewaren, ermee de wereld ingaan en er gestalte aan geven", zo wekte spr. de gemeente op, ds. Car stens ook dankend voor het feit een bin dende pastor te zijn geweest die ook getracht heeft de verhouding met de an dere Herv. Gemeenten goed te houden. De aanwezigheid van vertegenwoordigers uit de Herv. Kerken van Middelharnis en Sommelsdijk werd door dhr. Gosliga als een wolkje a'*: eens mans hand ervaren. Namens de gemeente bad dhr. Gosliga het van Middelhamis scheidende predikanten gezin 's Heeren zegen toe. Het Inwisselen van de Vakantierechten R.B.S. kan plaats vinden bij de hieronder vermelde P.V.'s van de Hout- Bouwbond C.N.V. OUDDORP - J. L. Meijer, Hoge Pad 63, op 26 en 27 mei van 19.00 tot 21.00 uur. GOEDEREEDE - J. Goemaat, Jong- koenstraat 38, op 27 mei van 19.00 tot 21.00 uur. STELLENDAM - E. van Oostenbrugge, Langeweg 72, op 29 mei van 19.00 tot 21.00 uur. MELISSANT - J. du Pree, Bemhard- straat 31, op 28 mei van 18.30 tot 19.30 uur. 1^ de heldere jongens van flakkee expresse met groot gemak dragen ze die zware wasautomaat naar buiten en tillen hem in de verhuiswagen ze zetten hem in het nieuwe huis weer op zijn plaats sluiten hem even handig weer aan weten ook nog waar de vuile was was wijzen u nog even op het aangebroken pak met zeepmiddel zelf moet u de knop indrukken flakkee expresse 01870-2188 middelharnis 01883-20016 hellevoetsluis 01110-3163 zierikzee 'Af 'J,' 'J.'J.' 'J.' 'J.' 'JP 'J.' 'J.' '4.' 'J.' 'A' 'Jt' Ingezonden: "Rotterdam, 17 mei 1986 M.H. Graag zou ik een ingezonden stuk" geplaatst zien naar aanleiding van „Waar nemer" in het Eilanden Nieuws van 9 mei 1986. Inhoud: Ik ben het volkomen eens met „Waar nemer" betreffende de staking in de zuivel en het laten weglopen van „de witte motor". Ik ben het niet eens met het (voorzichtig) leggen van een causaal ver band tussen melk en de ramp in Tsjer- nobil. Ik zie wel degelijk een causaal verband maar dan gericht tegen de voor standers van kernenergie en het plaatsen van kruisvluchtwapens. Zou het niet kun nen zijn dat God mei de ramp in Rusland heeft willen uitdrukken, tot hier en niet verder, weten jullie wel waar jullie mee bezig zijn, jullie zijn bezig ,,Mijn Schep ping" te vernietigen. Ik hoop en verwacht dat u dit stukje, eventueel in aangepaste vorm, zal plaat sen van een tegenstander van kernenergie en kruisraketten. Hoogachtend, A. Lageweg Hoogenwaardstraat 100a 3042 HN Rotterdam DIRKSLAND - A. van Mourik, Molen- zicht 70, op 28 mei van 19.00 tot 20.00 uur. SOMMELSDIJK - M. Driesse, Prin- sesselaan 5, op 26 mei van 18.00 tot 21.00 uur. HERKINGEN - A. Looy, Fortstraat 20, op 27 mei van 19.00 tot 21.30 uur. NIEUWE TONGE - J. van Loon, Burg. Overdorpstraat 46, op 24 mei van 14.00 tot 15.00 uur. STAD aan 't HARINGVLIET - P. C. van Dijk, Dijkhof 16, op 29 mei van 19.00 tot 19.45 uur. OOLTGENSPLAAT-C. van der Welle, Langeweg 22, op 23 mei van 19.00 tot 21.00 uur. „Indien dan gij, die boos zij't, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven degenen, die Hem bidden?" (Lukas 11 13) Op het pinksterfeest is er stilgestaan bij de uitstorting van de Heilige Geest op de in Jeruzalem eendrachtig in gebed volhar dende en wachtende discipelenkring van de ten hemel gevaren Christus: Het was het geboorteuur van de Kerk op aarde en wie zou daar niet bij willen stilstaan om er ook toe te mogen behoren? De prediking van pinksteren omvat echter veel méér dan dat met de komst van de Heilige Geest de Kerk op aarde gesticht is. Zij houdt óók in, dat die Kerk geen mensenwerk is en dat ze dus ook niet door mensen in stand gehouden óf afgebroken kan worden: Ze is het werk van God zelf, gegrond op het fundament, dat door C hris- tus' lijden, sterven en opstaan gelegd is. Haar toekomst ligt dan ook in Gods hand, al kunnen menselijk doen en laten veel voor haar betekenen óf onnoemelijk veel schade berokkenen. We dragen daar alle maal onze verantwoordelijkheid in en we zullen er ook rekenschap van moeten af leggen: De ontrouwen net zo goed als de getrouwen, maar de laatsten om het loon der gerechtigheid en trouwe dienstknech ten in ontvangst te nemen! De Pinkstergeest heeft niet alleen kerk- bouwende en bewarende betekenis en kracht. Hij werkt ook zeer persoonlijk. Dat belijdt David als hij vraagt of de Heere Zijn Geest niet van hem wil laten scheiden, hoewel hij weet, dat hij dat niet verdiend heeft. David kan echter niet zonder Gods Geest. Hij weet, dat hij dan reddeloos verloren is, want dan is hij over geleverd aan de boze geesten, die hij overal om zich heen opmerkt en die zelfs binnenin hem wonen en werken. Die gedachte vinden we terug in de tekst boven deze meditatie: Niemand kan bui ten de Pinkstergeest, maar niemand heeft er de beschikking over. Hij is van God de Vader, Die in de hemelen woont en Die Hem op deze aarde zendt naar Zijn wel behagen. Bij Hem zijn we aan het goede adres, als we de Heilige Geest missen als onze Leidsman en Hem toch niet missen kunnen. Het kan zijn, dat u Hem niet kent noch bezit, maar Hem toch niet mist! Hoe dat komt? Wel, omdat u ver van Christus en het leven der genade afstaat; dat u er geen weet van hebt wat de Geest van pinksteren in het leven van een mens betekent. Dat is een levensgevaarlijke situatie, waar u niet lichtvaardig overheen moogt stappen: Het gaat om uw zaligheid, om het kindschap Gods van mensen, die van nature boos zijn en vol van de geest uit de afgrond, die gezonden en aangewakkerd wordt door de boze zelf. Het komt er op aan, dat u zo'n bevoorrecht mens moogt zijn als de apos telen op de pinksterdag, die vervuld wer den van de Heilige Geest en die niet anders meer konden dan hun leven in Zijn dienst besteden uit dankbaarheid. Vragen daarom is de weg, die ons nog heden gewezen wordt. Vragen zoals kin deren, die niets van zichzelf hebben en alles van hun ouders moeten krijgen. Ze zijn van hen afhankelijk in hun machte loosheid om voor zichzelf te zorgen. En die ouders zijn in Gods heilige ogen slecht en boos, al hebben ze hun kinderen lief en al doen ze het goed in onze ogen: Ouders geven hun kinderen geen stenen voor brood en geen slang als ze om vis vragen! Ze staan klaar om in te springen, te helpen en te zorgen, want hun kinderen zijn hun eigen vlees en bloed, het liefste en beste wat ze op aarde bezitten. Zo ontvangt een ieder, die bidt, van de Heere; en wie Hem zoekt, vindt Hem. De hemelse Vader is meer dan een aardse: Hij is goed, genadig en rechtvaardig. Zijn gaven zijn goed en omvatten alles wat een mens als u en ik nodig hebben. Zo geeft Hij de Heilige Geest wie er Hem om bidden, want indien er iemand is, die weet, dat wij Die van node hebben dan is Hij het. Hij is ons nodiger dan brood voor het aardse leven, want Hij leidt in alle waar heid. Zo kan u veel onthouden worden, de Heilige Geest niet: U weet niet altijd een antwoord op uw vragen en u krijgt het ook niet altijd, als u onthouden wordt wat u zo graag gehad had en waar u zo om gebeden hebt. Geloof, door de Heilige Geest ge werkt, kan dat overgeven en belijdt de wijsheid van de Heere, Die Zich niet vergist en beter weet wat goed voor een mens is dan hijzelf. Al kunt u het er nu moeilijk genoeg mee hebben, eens zal het duidelijk worden. De Heilige Geest wordt geschonken aan wie er de Heere om bidden: Hij leert u uzelf kennen zoals Hij u kent om alle ver trouwen alleen op God en Zijn Christus te stellen. Om als een nieuw schepsel te leven, wedergeboren tot een kind van het Koninkrijk Gods tot een liefdedienst, die nooit verdriet. Het is dezelfde Geest, Die op pinksteren uitgestort werd en nimmer teruggenomen werd. Hij wil en is werkzaam tot in de uiterste delen van het Lichaam van Chris tus. Zo zij dan ook uw bede: „Och schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest! Mocht Die mij op mijn paan ten Leidsman strek ken". Ja juist ook nu! Na pinksteren als een voortstromen van de Heilige Geest in hart en leven van oud en jong. Middelhamis W. H. van Kooten ^-.V:L<''S>'^'- «o Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-N ieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. Hierbij een tekening van een oud zwaard, dat ik als verzamelaar van militaria kon aankopen. Op het lemmet staat het jaar tal 1783 en voorts staan er wat figuren waaronder een diertje. Dat dier is ver moedelijk een hondje. Kunt u hieruit afleiden welk legeronderdeel dit type zwaard voerde? Antwoord: Om dat met zekerheid te kun nen doen zouden wij óf het zwaard zelf moeten zien óf een foto waarop het hand vat zeer duidelijk te zien is. En vervolgens ook een foto van het hondje. Er zijn n.l. in de 18e eeuw allerlei typen honden op zwaarden afgebeeld. Het gaat allemaal terug op Frederik de Grote en zijn be roemde hondje Biche. Mocht u er niet in slagen een en ander natuurgetrouw af te beelden, dan kunt u met uw wapen gaan naar de bekende verzamelaar en deskun dige Popyus in Goor, Schoolstraat 124, tel. 05470 - 72244. Hij kent het vak terdege en kan ook dit type zwaard dag tekenen. Het is een mooi uitstapje en wel- Ucht ziet u bij hem nog méér dat u kimt gebruiken in deze gevaarvolle tijden. G^LD IH D€ AAN2IEDIH0 Waarom staat er juist „GELDVER- VOER" op bepaalde vrachtwagens? Willen ze daarmee de aandacht van de boeven trekken om ze van onopvallende auto's (of fietsen) met het echte geld transport weg te houden? Of worden er werkelijk miljoenen mee vervoerd? Antwoord: „GELDVERVOER" staat uitsluitend op zwaar gepantserde voer tuigen van gespecialiseerde bedrijven die zich belasten met het vervoer van dat aardse slijk. Het staat er op ais reclame voor zo'n bedrijf. Het uitloldcen van over vallen is er echt niet bij, want de rovers van tegenwoordig maken altijd een grondige voorstudie alvorens ze ergens op los gaan. Zij moeten eerst weten waar ze kunnen toeslaan, hoe ze in en uit kunnen (zonodig met zwaar materieel en vluchtauto's), hoe de bewaking is en op welk tijdstip de meeste kleine coupures aanwezig zijn. Die begeleiders van de geldtransporten zijn bewapend (met vergunning) en goed getraind. Hun voertuig Idem rijden en die knapen bedreigen heeft geen zin, want zij hebben geen sleutel op zak en het duurt uren voor hun rijdende kluis is open ge brand. Die sleutel wordt heel onopvallend met uw onopvallend autootje of fiets naar de volgende bank gebracht, of is intussen al ter plekke. In de wagen zijn bovendien nog extra beveiligingen aangebracht zoals een alarm dat een hels lawaai maakt en een verborgen zender die seintjes geeft aan de politie waar zich alles afspeelt En juist omdat er met zulke grote letters GELDVERVOER op staat, let elke voor bijganger op zo'n wagen en zijn er ge tuigenverklaringen in overvloed indien er iets zou gebeuren.... 6AI ffCSPUWD Bij een boswandeling vond ik allerlei bolronde uitgroeisels aan jonge eike boompjes. Ik stuur er enkele op. Wat zijn dat voor ballen? Antwoord: Het zijn gallen, zoals ze bij tientallen plantesoorten voorkomen. Bij de eik vond u takgallen en bladgallen. De laatste hangen aan de onderkant van de bladeren. Ze zijn zacht en soms zelfs fraai gekleurd en uit 't sap kunt u inkt maken. Bijna alle gallen ontstaan, doordat een galmug, of een galwesp, een gaatje boort in het weefsel en in dat gaatje een ei legt De plant reageert daarop door het eitje in te hullen door bolvorming. Dat is precies wat het insekt wenst, want nu zit het larfle dat later uit het eitje komt, goed beschut en heeft 't ook wat te eten! Uit die larven ontstaan in een later stadium weer de galmug of galwesp en dan is de kringloop voltooid. Bij aankoop van een plaat met Grieg's prachtige suite „Peer Gynt" sprak de verkoper van „Peur Kwien". Moet dat niet „Pier Kient" zijn? Antwoord: Het is geen Engelse titel, maar een Noorse naam uit een sprookje van Henrik Ibsen en de schrijver sprak over „Peer Kuunt" met de klank van de Nederlandse peer en de lange u van het Franse „klunen". Het is de Duitse com ponist Werner Egk geweest, die pas 50 jaar later, in 1938, die opera compo neerde. In Duitsland wordt de y overi gens ook vaak als onze u uitgesproken. DAnU-PIJM Ik voel af en toe een prikkende pijn, iets rechts onder m 'n borst. Het gaat over als ik gegeten heb, maar komt dan na 3 of 4 uur weer terug. Wat kan dat zijn en wat doe ik eraan? Antwoord: De beschreven pijn en die plek rechts van het midden wijzen op een klein zweertje in uw 12-vingerige darm. De zeer plaatselijke pijn wordt verlicht als u eet, doordat het maagzuur dan wordt opgenomen door uw voedsel en het zuur dat aangetaste plekje niet meer kan be reiken, maar na circa 4 uur werkt het maagsap wèl in op de maagwand. U moet nu zo snel mogelijk naar uw huisarts gaan om evt compUcaties te voorkomen. Hij zal er dan wel voor kunnen zorgen, dat dit plekje spoedig geneest. fïRnaadvan den Oever - 70 Moeder keek op van haar breiwerk en ze strekte de armen uit. Hij boog zich over haar heen en gaf haar een zoen. Was dat van moeder overgebleven? Een ouwe vrouw, op twee stoelen, met een deken over de voeten, van anderer hulp afliankelijk. Sophie stond bij de tafel. Ze kwam op hem toe en gaf hem een hand. Bijna bangig trok ze terug. Hij grapte er om: Zie ik er zo wild uit? Ze zei niets. Moeder knikte hem toe. Ieder zijn aard, jongen. Toen ze in de keuken was, vertelde moeder, dat Sophie steeds stiller werd, maar ze had een reuze hulp aan haar. O, kind, stiet ze uit, en ze greep zijn hand. Toen boorden haar ogen door hem heen. Bevend keken ze elkaar aan. Hij wist: moeder, je mag bijna geen loot vlees meer aan het lijf hebben, je lichaam mag weg kwijnen, maar je ogen blijven branden en je hart klopt, fel, onrustig, heerlijk-warm voor mij. Hij zou dat allemaal weleens willen zeggen, maar er kwam nooit wat van. Zéker nu niet: vader in zijn leuningstoel bij het raam, turend door de straat, dromend van vroeger. Sophi". in de keuken bezig, die was immers zo nieuws gierig. £n hij had geen tijd ook. Ze vroeg: Hoe iu het met je gezondheid, jongen? Hij lachte en kleurde. Het was haar zorg en zijn schande, w xnt naar de hare informeerde hij nog niet eens. En terwijl hij zo voor zich uit zat te staren, zijn lepeltje als een roeispaan door het kopje bewegende, zei ze: Je bent zo afwezig, jongen. Heb je 't zo druk, denk om je eigen hoor. Een mens heeft maar één leven. Hij lachte zacht zoals een kind lacht dat murw is onder de tederheid van zijn moeder. Toen zijn mok thee leeg was, ging hij staan. Ik ga maar, er is nog meer te doen. Goed, hoor, zei ze. Maar je eet toch zeker hier mee? Graag, moeder. En weg ging hij. Dezelfde weg terug. Nu moest hij met d'n heer gaan bespreken wat verder nodig was. Mis schien was het dom wat hij deed. Hij ging anderen de kunst leren. Maar, och, zoiets bleef toch geen geheim. Bij de Visbank en het Prikkegat zag hij de matrozen staan in hun wit-geschuurde klompen, een pruim achter de kiezen, kouwelijk in hun jekkerkragen gedoken. Hij ergerde zich. Wat een bedrijf: zeven maanden varen en vijf maanden thuis zitten. Geen wonder, dat de boel zo kapot moest. Bij het jagerijpakhuis een jongen op klepperende klom pen, een hijgende borst, een schreeuw: vader, vader! Hij keek om. Willem. Waarom hebt u niet op me gewacht? O, ja, dat was waar ook. Willem greep zijn hand en samen gingen ze verder. En vragen, vragen dat jong maar. Hij probeerde er met halve antwoorden zich voor een koopje van af te maken. Willem liet niet los. Een Van Roon loslaten?! Vader, hoe werkt een kompas? Ja, dat zal ik later wel eens vertellen. O! Vader, waar haalt u al die haring vandaan? Dat vragen alle mensen. Als ik tijd heb, zal ik het op de kaart aanwijzen. O! Vader, op wie lijk ik, op moeder of op u? Op allebei. O! Vader?.... Vader?.... Vader? Kribbig stiet hij uit Nou moetje eens ophouden met vragen, ik heb nog geen tijd daarvoor. Toen verzuchtte het kind: Ik geloof, dat u nooit tijd voor mij hebt Dat trok hij zich aan. Arend-Michiel tikte op het loket. D'n heer, die hem voorbij had zien gaan, deed zelf open. En wat is er van je dienst? Neem plaats. Hij ging zitten en keek hen beiden aan, want de compagnon was er ook bij. Heren, ik wilde u vragen vanavond de schippers en stuurlui hier bij elkaar te roepen. Hier? -Ja! En dan? Heren, ze doen 's winters niets anders dan een beetje schiemannen op de schuur. Ze kunnen een goed- besmeerde boterham op zee verdienen en wat leren. Bij wie? Bij mij! Wat ben je nu weer van plan? zei d'n heer vrees achtig. En hij lei uit: Wie wil gaat met mij mee naar de westkust Ik zal laten zien hoe daar gevist kan worden door ons in de winterdag. Heb je dan een schip? Ja, meneer. Het klonk triomfantelijk. En netten? Ja, meneer. D'n heer keek hem als een oudere vriend aan: Pas op. Van Roon, een mens is gauwer arm dan rijk. D'n heer wist: het was vechten tegen de bierkaai. Als Van Roon ergens zijn zinnen op had gezet gebeurde het Nou goed, hij kon zijn gang gaan. D'n heer zei alles in een opgeluchte toon van: gelukkig, van mij geen schip en van mij geen vleet, hoera, draaf maar door, draaf maar door, ik heb je gewaarschuwd. De mensen zouden vanavond hier zijn, per slot van rekening kwam het frunnekie werk met de ouwetjes als Wijnand Hoogendijk wel af. Terwijl rekende hij grofweg uit hoeveel hij al die weken aan loon bespaarde. Mét Albertien en Willem verliet Arend-Michiel het kantoor. Het was reeds donker. Willem hing aan Albertien's arm. Hoewel het regende, liepen zij niet hard. Arend-Michiel vertelde kalm en weloverwogen wat er gebeurd was. Veel spreken deed zij niet Meestal was het ja of nee. Maar ze was hartelijk en brandde van belangstelling voor alles, dat voelde hij. Hij dacht onder het keuvelen: ik begrijp het niet dat ze niet vierkant-weg ja of neen op mijn vraag schreef. Draaien is haar aard vreemd. Hij vroeg haar of ze een brief wilde klaarmaki i. Daar kende hij het kantoor liever niet in. Natuurlijk. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 5