EHIVI1DEf1-f1IEüW5
Ds. A. Carstens nam afscheid van
Herv. „Exodus" Gem. Middeltiarnis
[o
goed
^-Q.
^2^m
Overdenking
Tegen kernenergie
uit de
Heilige Schrift
Int. Zeehengelconcours
Inwisselen vakantierechten
HUIS VERKOPEN?
makelaar tamboer bellen
voor deskundige bemiddeling
CD 01870-3477 m
DD
OrctiiH-'i^
\.LL.l.ir.H
Ook na Pinksteren
OUD ZWAARD
MOOJise pun
VERVOLGVERHAAL
LAAT MIJ
IVIAAjK -^^
ZWEVEN
G.F.CallenbacAB.V. Nijkerk
2e Blad
VRUDAG 23 MEI 1986
No. 5498
De VVV Ouddorp kan weer terugblikken
op haar eerste geslaagde evenement van
dit seizoen, nl. het Int. Zeehengelcon
cours dat voor de 20e maal op Hemel
vaartsdag, i.s.m. de hengelaarsvereniging
Stellendam werd gehouden.
Tussen 11.00-14.00 uur konden de 127
deelnemers onder redelijk goede weers
omstandigheden vissen.
Om ong. 15.00 uur vond de prijsuitrei
king plaats in Café-Rest. De Meulblok,
door de administrateur der VVV Oud
dorp, de heer J. Hameeteman. Deze reikte
de eerste prijs uit aan de heer J. A. Wandel
uit Scharendijke, die in totaal 333 cm vis
had gevangen, de heer Wandel ging met
beker en draagbare TV naar huis. Tweede
werd de heer S. den Boer uit Zierikzee,
met een lengte van 316 cm aan gevangen
vis. De best geplaatste dame werd Me
vrouw van Tilburg uit Oud-Vossemeer,
die 219 cm aan vis ving. De winnaar
Jeugd werd Heino Westdijk uit Ouddorp,
die 195 cm aan vis ving, en daarvoor een
plaquette met inscriptie aangeboden kreeg.
De grootste vis werd gevangen door de
heer J. Bolle uit Zierikzee, de vis had een
lengte van maar liefst 43 cm.
Tenslotte, aan het eind van een
zevenjarige verbondenheid, nog
een vonk overdragen en achterlaten
van het vuur van Pinksteren, dat
was zondagmorgen het diepst ver-
verlangen van ds. A. Carstens toen
hij afscheid nam van de Herv.
„Exodus" Gemeente Middelhamis.
Ds. riep zijn achterblijvende ge
meente op zich te laten inspireren
door de bezielende invloed van
Gods Geest en daarmee zoveel an
dere geesten, kwelgeesten dikwijls,
uit te bannen, 't Was Pinksteren
geworden....
„....en dat is het wonder van Pinksteren
dat gewone mensen die vastzitten weer
bezield raken en in vuur en vlam komen!"
wees ds. Carstens aan, n.a.v. de Pinkster
geschiedenis, waarin de aanwezigheid
van God zich liet merken in wind en vuur.
Hij vroeg de gemeente af of er al de
eerstelingen zijn die dat dóór hebben, die
die inspiratie kennen en ervan getuigen?
Die Pinksteren niet vieren als een ritueel,
maar als een feest waarop plotseling iets
kan gebeuren en God eerstelingen kan
doen oprijzen!
„Nog steeds waait de wind waarheen Hij
wil en met Pinksteren mogen we vieren dat
God naar ons mensen omziet. Dat Hij
geen God zonder mensen wil zijn en dat
Pinksteren geen experiment-, maar een
genadig ingrijpen was'legde ds. C arstens
de gemeente voor: „vertrouw u toe op dat
laatste!" „Als wij belijden te geloven in de
Heilige Geest, dan zeggen we ook te
geloven in de bezielende invloed van
Gods Geest in ons leven".
Ds. bezag dat mensen worden ingescha
keld om aan het werk te gaan en dat echt
Pinksteren kan worden gevierd als men
leert de gaven die men zou wensen al te
bezitten en er alleen nog maar mee aan 't
werk te hoeven gaan om verwonderd weric
koeft-te-gaaa-om'tot ja vcrwondcifmg te
ervaren dat God Zijn vrede geeft, on
danks en over mislukkingen en beklem
mingen. Te weten dat God mensen in
schakelt aan het werk te gaan en te
getuigen, ds. had dat in Middelharnis
mogen ervaren en ook in zijn nieuwe ge
meente Heemstede hoopt hij te leven en te
werken vanuit die bezielende, inspire
rende invloed.
In de dienst had zich de liturgische
vernieuwing" gemanifesteerd, met veel
zang, optreden van de kinderen en het
meermalen optreden van de kantorij. Ook
was er ruimte om ds. en mevr. Carstens
een afscheidscadeau te overhandigen, een
compact-disc waarmee ds. Carstens zich
bijzonder ingenomen toonde. Zelf vol
stond hij ten afscheid met de gevoel
volle afscheidswoorden die hij in het mede
delingenblad had geschreven. Terecht
kon hij daarin terugzien op de periode dat
hij in lief en leed met de gemeente ver
bonden was geweest. „In donkere tijden
hebt u een muur van gebeden om ons heen
gebouwd" had ds. Carstens ervaren in zijn
periode van ziek zijn en hij noemde dat een
van de diepste redenen waarom met dank
baarheid op de voorbije periode wordt
teruggezien.
Namens de gemeente werd een afscheids
woord gesproken door dhr. Gosliga, voor
zitter van de kerkeraad. Hij verzekerde de
scheidende predikant dat de ,,acte van los
making" zeker geen definitief afscheid
tussen predikant en gemeente zal zijn.
Namens de gemeente dankte dhr. Gosliga
ds. Carstens ervoor het Woord spre
kender te hebben gemaakt zodat de ge
meente het aloude Woord beter ging ver
staan. „Laten we dat bewaren, ermee de
wereld ingaan en er gestalte aan geven",
zo wekte spr. de gemeente op, ds. Car
stens ook dankend voor het feit een bin
dende pastor te zijn geweest die ook
getracht heeft de verhouding met de an
dere Herv. Gemeenten goed te houden.
De aanwezigheid van vertegenwoordigers
uit de Herv. Kerken van Middelharnis en
Sommelsdijk werd door dhr. Gosliga als
een wolkje a'*: eens mans hand ervaren.
Namens de gemeente bad dhr. Gosliga het
van Middelhamis scheidende predikanten
gezin 's Heeren zegen toe.
Het Inwisselen van de Vakantierechten
R.B.S. kan plaats vinden bij de hieronder
vermelde P.V.'s van de Hout- Bouwbond
C.N.V.
OUDDORP - J. L. Meijer, Hoge Pad 63,
op 26 en 27 mei van 19.00 tot 21.00
uur.
GOEDEREEDE - J. Goemaat, Jong-
koenstraat 38, op 27 mei van 19.00 tot
21.00 uur.
STELLENDAM - E. van Oostenbrugge,
Langeweg 72, op 29 mei van 19.00 tot
21.00 uur.
MELISSANT - J. du Pree, Bemhard-
straat 31, op 28 mei van 18.30 tot
19.30 uur.
1^
de heldere jongens van
flakkee expresse
met groot gemak dragen
ze die zware wasautomaat
naar buiten en tillen hem in
de verhuiswagen
ze zetten hem in het
nieuwe huis weer
op zijn plaats
sluiten hem even handig
weer aan
weten ook nog waar de
vuile was was
wijzen u nog even op
het aangebroken pak met
zeepmiddel
zelf moet u
de knop indrukken
flakkee expresse
01870-2188 middelharnis
01883-20016 hellevoetsluis
01110-3163 zierikzee
'Af 'J,' 'J.'J.' 'J.' 'J.' 'JP 'J.' 'J.' '4.' 'J.' 'A' 'Jt'
Ingezonden:
"Rotterdam, 17 mei 1986
M.H.
Graag zou ik een ingezonden stuk"
geplaatst zien naar aanleiding van „Waar
nemer" in het Eilanden Nieuws van 9 mei
1986.
Inhoud:
Ik ben het volkomen eens met „Waar
nemer" betreffende de staking in de zuivel
en het laten weglopen van „de witte
motor". Ik ben het niet eens met het
(voorzichtig) leggen van een causaal ver
band tussen melk en de ramp in Tsjer-
nobil. Ik zie wel degelijk een causaal
verband maar dan gericht tegen de voor
standers van kernenergie en het plaatsen
van kruisvluchtwapens. Zou het niet kun
nen zijn dat God mei de ramp in Rusland
heeft willen uitdrukken, tot hier en niet
verder, weten jullie wel waar jullie mee
bezig zijn, jullie zijn bezig ,,Mijn Schep
ping" te vernietigen.
Ik hoop en verwacht dat u dit stukje,
eventueel in aangepaste vorm, zal plaat
sen van een tegenstander van kernenergie
en kruisraketten.
Hoogachtend,
A. Lageweg
Hoogenwaardstraat 100a
3042 HN Rotterdam
DIRKSLAND - A. van Mourik, Molen-
zicht 70, op 28 mei van 19.00 tot 20.00
uur.
SOMMELSDIJK - M. Driesse, Prin-
sesselaan 5, op 26 mei van 18.00 tot
21.00 uur.
HERKINGEN - A. Looy, Fortstraat 20,
op 27 mei van 19.00 tot 21.30 uur.
NIEUWE TONGE - J. van Loon, Burg.
Overdorpstraat 46, op 24 mei van
14.00 tot 15.00 uur.
STAD aan 't HARINGVLIET - P. C.
van Dijk, Dijkhof 16, op 29 mei van
19.00 tot 19.45 uur.
OOLTGENSPLAAT-C. van der Welle,
Langeweg 22, op 23 mei van 19.00 tot
21.00 uur.
„Indien dan gij, die boos zij't, weet
uw kinderen goede gaven te geven,
hoeveel te meer zal de hemelse
Vader de Heilige Geest geven
degenen, die Hem bidden?"
(Lukas 11 13)
Op het pinksterfeest is er stilgestaan bij de
uitstorting van de Heilige Geest op de in
Jeruzalem eendrachtig in gebed volhar
dende en wachtende discipelenkring van
de ten hemel gevaren Christus: Het was
het geboorteuur van de Kerk op aarde en
wie zou daar niet bij willen stilstaan om er
ook toe te mogen behoren?
De prediking van pinksteren omvat echter
veel méér dan dat met de komst van de
Heilige Geest de Kerk op aarde gesticht
is. Zij houdt óók in, dat die Kerk geen
mensenwerk is en dat ze dus ook niet door
mensen in stand gehouden óf afgebroken
kan worden: Ze is het werk van God zelf,
gegrond op het fundament, dat door C hris-
tus' lijden, sterven en opstaan gelegd is.
Haar toekomst ligt dan ook in Gods hand,
al kunnen menselijk doen en laten veel
voor haar betekenen óf onnoemelijk veel
schade berokkenen. We dragen daar alle
maal onze verantwoordelijkheid in en we
zullen er ook rekenschap van moeten af
leggen: De ontrouwen net zo goed als de
getrouwen, maar de laatsten om het loon
der gerechtigheid en trouwe dienstknech
ten in ontvangst te nemen!
De Pinkstergeest heeft niet alleen kerk-
bouwende en bewarende betekenis en
kracht. Hij werkt ook zeer persoonlijk.
Dat belijdt David als hij vraagt of de
Heere Zijn Geest niet van hem wil laten
scheiden, hoewel hij weet, dat hij dat niet
verdiend heeft. David kan echter niet
zonder Gods Geest. Hij weet, dat hij dan
reddeloos verloren is, want dan is hij over
geleverd aan de boze geesten, die hij
overal om zich heen opmerkt en die zelfs
binnenin hem wonen en werken.
Die gedachte vinden we terug in de tekst
boven deze meditatie: Niemand kan bui
ten de Pinkstergeest, maar niemand heeft
er de beschikking over. Hij is van God de
Vader, Die in de hemelen woont en Die
Hem op deze aarde zendt naar Zijn wel
behagen. Bij Hem zijn we aan het goede
adres, als we de Heilige Geest missen als
onze Leidsman en Hem toch niet missen
kunnen.
Het kan zijn, dat u Hem niet kent noch
bezit, maar Hem toch niet mist! Hoe dat
komt? Wel, omdat u ver van Christus en
het leven der genade afstaat; dat u er geen
weet van hebt wat de Geest van pinksteren
in het leven van een mens betekent. Dat is
een levensgevaarlijke situatie, waar u niet
lichtvaardig overheen moogt stappen: Het
gaat om uw zaligheid, om het kindschap
Gods van mensen, die van nature boos
zijn en vol van de geest uit de afgrond, die
gezonden en aangewakkerd wordt door de
boze zelf. Het komt er op aan, dat u zo'n
bevoorrecht mens moogt zijn als de apos
telen op de pinksterdag, die vervuld wer
den van de Heilige Geest en die niet
anders meer konden dan hun leven in Zijn
dienst besteden uit dankbaarheid.
Vragen daarom is de weg, die ons nog
heden gewezen wordt. Vragen zoals kin
deren, die niets van zichzelf hebben en
alles van hun ouders moeten krijgen. Ze
zijn van hen afhankelijk in hun machte
loosheid om voor zichzelf te zorgen. En
die ouders zijn in Gods heilige ogen slecht
en boos, al hebben ze hun kinderen lief en
al doen ze het goed in onze ogen: Ouders
geven hun kinderen geen stenen voor
brood en geen slang als ze om vis vragen!
Ze staan klaar om in te springen, te helpen
en te zorgen, want hun kinderen zijn hun
eigen vlees en bloed, het liefste en beste
wat ze op aarde bezitten.
Zo ontvangt een ieder, die bidt, van de
Heere; en wie Hem zoekt, vindt Hem. De
hemelse Vader is meer dan een aardse: Hij
is goed, genadig en rechtvaardig. Zijn
gaven zijn goed en omvatten alles wat een
mens als u en ik nodig hebben. Zo geeft
Hij de Heilige Geest wie er Hem om
bidden, want indien er iemand is, die weet,
dat wij Die van node hebben dan is Hij het.
Hij is ons nodiger dan brood voor het
aardse leven, want Hij leidt in alle waar
heid.
Zo kan u veel onthouden worden, de
Heilige Geest niet: U weet niet altijd een
antwoord op uw vragen en u krijgt het ook
niet altijd, als u onthouden wordt wat u zo
graag gehad had en waar u zo om gebeden
hebt. Geloof, door de Heilige Geest ge
werkt, kan dat overgeven en belijdt de
wijsheid van de Heere, Die Zich niet
vergist en beter weet wat goed voor een
mens is dan hijzelf. Al kunt u het er nu
moeilijk genoeg mee hebben, eens zal het
duidelijk worden.
De Heilige Geest wordt geschonken aan
wie er de Heere om bidden: Hij leert u
uzelf kennen zoals Hij u kent om alle ver
trouwen alleen op God en Zijn Christus te
stellen. Om als een nieuw schepsel te
leven, wedergeboren tot een kind van het
Koninkrijk Gods tot een liefdedienst, die
nooit verdriet.
Het is dezelfde Geest, Die op pinksteren
uitgestort werd en nimmer teruggenomen
werd. Hij wil en is werkzaam tot in de
uiterste delen van het Lichaam van Chris
tus. Zo zij dan ook uw bede: „Och schonkt
Gij mij de hulp van Uwen Geest! Mocht
Die mij op mijn paan ten Leidsman strek
ken".
Ja juist ook nu! Na pinksteren als een
voortstromen van de Heilige Geest in hart
en leven van oud en jong.
Middelhamis
W. H. van Kooten
^-.V:L<''S>'^'-
«o
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-N ieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
Hierbij een tekening van een oud zwaard,
dat ik als verzamelaar van militaria kon
aankopen. Op het lemmet staat het jaar
tal 1783 en voorts staan er wat figuren
waaronder een diertje. Dat dier is ver
moedelijk een hondje. Kunt u hieruit
afleiden welk legeronderdeel dit type
zwaard voerde?
Antwoord: Om dat met zekerheid te kun
nen doen zouden wij óf het zwaard zelf
moeten zien óf een foto waarop het hand
vat zeer duidelijk te zien is. En vervolgens
ook een foto van het hondje. Er zijn n.l. in
de 18e eeuw allerlei typen honden op
zwaarden afgebeeld. Het gaat allemaal
terug op Frederik de Grote en zijn be
roemde hondje Biche. Mocht u er niet in
slagen een en ander natuurgetrouw af te
beelden, dan kunt u met uw wapen gaan
naar de bekende verzamelaar en deskun
dige Popyus in Goor, Schoolstraat 124,
tel. 05470 - 72244. Hij kent het vak
terdege en kan ook dit type zwaard dag
tekenen. Het is een mooi uitstapje en wel-
Ucht ziet u bij hem nog méér dat u kimt
gebruiken in deze gevaarvolle tijden.
G^LD IH D€ AAN2IEDIH0
Waarom staat er juist „GELDVER-
VOER" op bepaalde vrachtwagens?
Willen ze daarmee de aandacht van de
boeven trekken om ze van onopvallende
auto's (of fietsen) met het echte geld
transport weg te houden? Of worden er
werkelijk miljoenen mee vervoerd?
Antwoord: „GELDVERVOER" staat
uitsluitend op zwaar gepantserde voer
tuigen van gespecialiseerde bedrijven die
zich belasten met het vervoer van dat
aardse slijk. Het staat er op ais reclame
voor zo'n bedrijf. Het uitloldcen van over
vallen is er echt niet bij, want de rovers van
tegenwoordig maken altijd een grondige
voorstudie alvorens ze ergens op los gaan.
Zij moeten eerst weten waar ze kunnen
toeslaan, hoe ze in en uit kunnen (zonodig
met zwaar materieel en vluchtauto's), hoe
de bewaking is en op welk tijdstip de
meeste kleine coupures aanwezig zijn.
Die begeleiders van de geldtransporten
zijn bewapend (met vergunning) en goed
getraind. Hun voertuig Idem rijden en die
knapen bedreigen heeft geen zin, want zij
hebben geen sleutel op zak en het duurt
uren voor hun rijdende kluis is open ge
brand. Die sleutel wordt heel onopvallend
met uw onopvallend autootje of fiets naar
de volgende bank gebracht, of is intussen
al ter plekke. In de wagen zijn bovendien
nog extra beveiligingen aangebracht zoals
een alarm dat een hels lawaai maakt en
een verborgen zender die seintjes geeft
aan de politie waar zich alles afspeelt En
juist omdat er met zulke grote letters
GELDVERVOER op staat, let elke voor
bijganger op zo'n wagen en zijn er ge
tuigenverklaringen in overvloed indien er
iets zou gebeuren....
6AI ffCSPUWD
Bij een boswandeling vond ik allerlei
bolronde uitgroeisels aan jonge eike
boompjes. Ik stuur er enkele op. Wat zijn
dat voor ballen?
Antwoord: Het zijn gallen, zoals ze bij
tientallen plantesoorten voorkomen. Bij
de eik vond u takgallen en bladgallen. De
laatste hangen aan de onderkant van de
bladeren. Ze zijn zacht en soms zelfs fraai
gekleurd en uit 't sap kunt u inkt maken.
Bijna alle gallen ontstaan, doordat een
galmug, of een galwesp, een gaatje boort
in het weefsel en in dat gaatje een ei legt
De plant reageert daarop door het eitje in
te hullen door bolvorming. Dat is precies
wat het insekt wenst, want nu zit het larfle
dat later uit het eitje komt, goed beschut en
heeft 't ook wat te eten! Uit die larven
ontstaan in een later stadium weer de
galmug of galwesp en dan is de kringloop
voltooid.
Bij aankoop van een plaat met Grieg's
prachtige suite „Peer Gynt" sprak de
verkoper van „Peur Kwien". Moet dat
niet „Pier Kient" zijn?
Antwoord: Het is geen Engelse titel,
maar een Noorse naam uit een sprookje
van Henrik Ibsen en de schrijver sprak
over „Peer Kuunt" met de klank van de
Nederlandse peer en de lange u van het
Franse „klunen". Het is de Duitse com
ponist Werner Egk geweest, die pas 50
jaar later, in 1938, die opera compo
neerde. In Duitsland wordt de y overi
gens ook vaak als onze u uitgesproken.
DAnU-PIJM
Ik voel af en toe een prikkende pijn, iets
rechts onder m 'n borst. Het gaat over als
ik gegeten heb, maar komt dan na 3 of 4
uur weer terug. Wat kan dat zijn en wat
doe ik eraan?
Antwoord: De beschreven pijn en die
plek rechts van het midden wijzen op een
klein zweertje in uw 12-vingerige darm.
De zeer plaatselijke pijn wordt verlicht als
u eet, doordat het maagzuur dan wordt
opgenomen door uw voedsel en het zuur
dat aangetaste plekje niet meer kan be
reiken, maar na circa 4 uur werkt het
maagsap wèl in op de maagwand. U moet
nu zo snel mogelijk naar uw huisarts gaan
om evt compUcaties te voorkomen. Hij
zal er dan wel voor kunnen zorgen, dat dit
plekje spoedig geneest.
fïRnaadvan den Oever
- 70
Moeder keek op van haar breiwerk en ze strekte de
armen uit. Hij boog zich over haar heen en gaf haar een
zoen.
Was dat van moeder overgebleven? Een ouwe vrouw,
op twee stoelen, met een deken over de voeten, van
anderer hulp afliankelijk.
Sophie stond bij de tafel. Ze kwam op hem toe en gaf
hem een hand. Bijna bangig trok ze terug. Hij grapte er
om:
Zie ik er zo wild uit? Ze zei niets.
Moeder knikte hem toe. Ieder zijn aard, jongen. Toen
ze in de keuken was, vertelde moeder, dat Sophie
steeds stiller werd, maar ze had een reuze hulp aan
haar.
O, kind, stiet ze uit, en ze greep zijn hand. Toen
boorden haar ogen door hem heen. Bevend keken ze
elkaar aan. Hij wist: moeder, je mag bijna geen loot
vlees meer aan het lijf hebben, je lichaam mag weg
kwijnen, maar je ogen blijven branden en je hart klopt,
fel, onrustig, heerlijk-warm voor mij. Hij zou dat
allemaal weleens willen zeggen, maar er kwam nooit
wat van. Zéker nu niet: vader in zijn leuningstoel bij het
raam, turend door de straat, dromend van vroeger.
Sophi". in de keuken bezig, die was immers zo nieuws
gierig. £n hij had geen tijd ook. Ze vroeg:
Hoe iu het met je gezondheid, jongen?
Hij lachte en kleurde. Het was haar zorg en zijn
schande, w xnt naar de hare informeerde hij nog niet
eens. En terwijl hij zo voor zich uit zat te staren, zijn
lepeltje als een roeispaan door het kopje bewegende,
zei ze:
Je bent zo afwezig, jongen. Heb je 't zo druk, denk
om je eigen hoor. Een mens heeft maar één leven.
Hij lachte zacht zoals een kind lacht dat murw is onder
de tederheid van zijn moeder.
Toen zijn mok thee leeg was, ging hij staan.
Ik ga maar, er is nog meer te doen.
Goed, hoor, zei ze. Maar je eet toch zeker hier mee?
Graag, moeder.
En weg ging hij. Dezelfde weg terug. Nu moest hij met
d'n heer gaan bespreken wat verder nodig was. Mis
schien was het dom wat hij deed. Hij ging anderen de
kunst leren. Maar, och, zoiets bleef toch geen geheim.
Bij de Visbank en het Prikkegat zag hij de matrozen
staan in hun wit-geschuurde klompen, een pruim achter
de kiezen, kouwelijk in hun jekkerkragen gedoken. Hij
ergerde zich. Wat een bedrijf: zeven maanden varen en
vijf maanden thuis zitten. Geen wonder, dat de boel zo
kapot moest.
Bij het jagerijpakhuis een jongen op klepperende klom
pen, een hijgende borst, een schreeuw: vader, vader!
Hij keek om. Willem.
Waarom hebt u niet op me gewacht? O, ja, dat was
waar ook.
Willem greep zijn hand en samen gingen ze verder. En
vragen, vragen dat jong maar. Hij probeerde er met
halve antwoorden zich voor een koopje van af te
maken. Willem liet niet los. Een Van Roon loslaten?!
Vader, hoe werkt een kompas?
Ja, dat zal ik later wel eens vertellen. O!
Vader, waar haalt u al die haring vandaan? Dat
vragen alle mensen.
Als ik tijd heb, zal ik het op de kaart aanwijzen. O!
Vader, op wie lijk ik, op moeder of op u?
Op allebei. O!
Vader?.... Vader?.... Vader?
Kribbig stiet hij uit
Nou moetje eens ophouden met vragen, ik heb nog
geen tijd daarvoor.
Toen verzuchtte het kind:
Ik geloof, dat u nooit tijd voor mij hebt
Dat trok hij zich aan.
Arend-Michiel tikte op het loket. D'n heer, die hem
voorbij had zien gaan, deed zelf open.
En wat is er van je dienst? Neem plaats.
Hij ging zitten en keek hen beiden aan, want de
compagnon was er ook bij.
Heren, ik wilde u vragen vanavond de schippers en
stuurlui hier bij elkaar te roepen.
Hier?
-Ja!
En dan?
Heren, ze doen 's winters niets anders dan een beetje
schiemannen op de schuur. Ze kunnen een goed-
besmeerde boterham op zee verdienen en wat leren.
Bij wie?
Bij mij!
Wat ben je nu weer van plan? zei d'n heer vrees
achtig. En hij lei uit:
Wie wil gaat met mij mee naar de westkust Ik zal
laten zien hoe daar gevist kan worden door ons in de
winterdag.
Heb je dan een schip?
Ja, meneer.
Het klonk triomfantelijk.
En netten?
Ja, meneer.
D'n heer keek hem als een oudere vriend aan:
Pas op. Van Roon, een mens is gauwer arm dan rijk.
D'n heer wist: het was vechten tegen de bierkaai. Als
Van Roon ergens zijn zinnen op had gezet gebeurde
het
Nou goed, hij kon zijn gang gaan. D'n heer zei alles
in een opgeluchte toon van: gelukkig, van mij geen schip
en van mij geen vleet, hoera, draaf maar door, draaf
maar door, ik heb je gewaarschuwd.
De mensen zouden vanavond hier zijn, per slot van
rekening kwam het frunnekie werk met de ouwetjes als
Wijnand Hoogendijk wel af.
Terwijl rekende hij grofweg uit hoeveel hij al die weken
aan loon bespaarde.
Mét Albertien en Willem verliet Arend-Michiel het
kantoor. Het was reeds donker. Willem hing aan
Albertien's arm. Hoewel het regende, liepen zij niet
hard.
Arend-Michiel vertelde kalm en weloverwogen wat er
gebeurd was.
Veel spreken deed zij niet Meestal was het ja of nee.
Maar ze was hartelijk en brandde van belangstelling
voor alles, dat voelde hij.
Hij dacht onder het keuvelen: ik begrijp het niet dat ze
niet vierkant-weg ja of neen op mijn vraag schreef.
Draaien is haar aard vreemd.
Hij vroeg haar of ze een brief wilde klaarmaki i. Daar
kende hij het kantoor liever niet in. Natuurlijk.
(wordt vervolgd)