Met de V.V.O. naar de Sint Janskathedraal van 's-Hertogenbosch In gesprek met prins Bernhard Een advertentie in Eilanden-nieuws lieeft altijd succes..! AuteZ:Fr^J.Lammers;ISBN90604^;f37,50 Nieuwe mogelijldieden in het Chr. Vormingsinstituut „De Proeftuin" Flakiceese Zaterdagvliegers VRIJDAG 23 MEI 1986 Bladz. 2 ,EILANDEN-NIEUWS" Dr.J. van Bruggen, Wie maakte de bijbel. Uitgeverij Kok te Kampen. Paperback. 138 pag. Prijs f 22,50. Het christelijk geloof is geen boek-ge- ioof. Christen wordt men door de hei lige Geest, die het geloof in de harten werkt. Christenen kussen niet het boek, maar knielen voor hun levende Heiland in de hemel. Dat betekent niet dat het christelyk geloof zónder boek is. De katholieke kerk van alle eeuwen heeft haar Koning in de hemel, Gods Geest in het hart en de bijbel in de hand. Christenheid zonder bijbel is dus ondenk baar. Dit boekje van p-of. Van Bruggen te Kampen heeft als onderwerp de begren zing en het gezag van de bijbel, het oude en het nieuwe testament. Méér: hij voert een pleidooi voor de daadwerkelijke erken ning van het goddelijke gezag van de Schriften. Daardoor bevindt hij zich in het gereformeerde spoor. Immers, de kerk van de reformatie spreekt als haar belijdenis uit: „Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmede te bevestigen". Dr. J. van Bruggen schreef een in meer dere opzichten verantwoord boekje. Hij geeft gedocumenteerd antwoord op tegen werpingen en motieven die het gezag van de bijbel willen ondermijnen of als slechts „relationeel" van aard willen achten. Het vierde hoofdstuk is het hart van het geschrift. Fundamenteel is het drietal stel lingen dat de structuur van dat hoofdstuk uitmaakt: 1. Gods eigen verschijning gaat aan de Schriften vooraf. 2. Gods eigen woorden wijzen de schrijvers aan voor de Schriften. 3. Gods eigen leiding vulde de handen van de kerk. Met het Woord in de tijd. Uitgeverij Boekencentrum te 's-Gravenhage. Gebonden. 250 pagina 's. Prijs f 39,90. Het was in 1985 50 jaar geleden dat de Hervormde Bond voor Inwendige Zen ding (IZB) werd opgericht. Ter gelegen heid van het halve-eeuwfeest verscheen deze bundel met een 14-tal artikelen, sa mengesteld door een gelijk aantal mede werkers. De IZB wil met het oude Woord dat zij wenst te brengen in de tijd en de cultuur van de tijd te staan. Vandaar deze titel van het boek, gekozen vanwege het thema dat de bundel beheerst: „Evangelisatie en cultuur". De bond hoopt op deze wijze een bijdrage te leveren aan de bezinning op het aposto laat, met name terzake van de kwestie tekst en context; met andere woorden: niet zozeer van de,boodschap als wel het kader, het milieu waarbinnen de bood schap moet „landen", en de vertolking die deswege vereist is, wordt aan de orde gesteld in dit boek. Het boek biedt veel en velerlei. Na een viertal exegetische bijdragen, volgt het middendeel waarin historische en dogma- historische lijnen worden getrokken (Augustinus, Calvijn, Nadere Reformatie, Reveil, Miskotte). In de laatste bijdragen komt de praktijk van de .missionaire gemeente"" aan de orde. Christiaan Salomon Duijtsch, Jehovah verheerlijkt door de er kenning van de ware Messias Jezus Christus. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Geïll. 149 pag. Prijs f 35,— Salomon Duijtsch 1734-1795), een voor malige Hongaarse rabbijn, was van 1777 tot zijn dood predikant te Mijdrecht. De titel van zijn bekende en meermalen her drukte biografie, door hemzelf beschre ven, spreekt van „de wonderlijke leiding Gods omtrent een blinde leidsman der blinden op wegen en paden die hij niet kende". Duijtsch schreef echter nog meer boeken. Eén daarvan ziet in herdruk opnieuw het licht middels deze uitgave. De annotatie en bewerking is van de hand van dr. J. Haitsma, die al eerder over hervormd Mijdrecht publiceerde. Hartelijk aanbevolen. Drs. C.J.Meeuse, Van geslacht tot geslacht. Hoofdpersonen uit de kerkgeschiedenis. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden. Geïll. 253 pag. Prijs f 49,50. Al eerder verscheen dit werk, toen als schooluitgave in twee delen, nu in één band als meer luxe editie. Het in groot formaat en met veel illustraties uitgegeven boek bevat bijna dertig kerkhistorische Wanneer men 's-Hertogenbosch nadert uit het zuidwesten heeft men een prachtig uitzicht op de stad. Boven de weidse polders van het Bossche Broek staat, scherp afgete kend tegen de hoge lucht, het proflei van de oude stad met daarin het dominante silhouet van de gigan tische kathedraal van die stad: de Sint Jan. Al eeuwenlang is deze kerk de trots van de Bosschenaren, en terecht. En naar deze kathedraal hoopt de Vereniging Van Orgel vrienden voor haar leden en alle belangstellenden een excursie te or ganiseren op zaterdag 21 juni a.s. De Sint Jan, of volledig gezegd: de kathedrale basiliek van Sint Jan, waaraan zo'n 300 jaar lang gebouwd is (1300- 1600), geeft ons een duidelijke spiegeling van de Franse kathedralenbouw. De ka thedralen van Reims, C hartres en Amiens vertonen qua bouw veel overeenkomst met dè kathedraal van Nederland: de Sint Janskathedraal. Vermeldenswaard is hierbij ook het feit dat voor de opbouw van de Bossche kathedraal dezelfde platte grond werd gebruikt als bij die van Amiens. Verder is de Bossche Sint Jan een echte Brabantse kerk, het doel van talrijke be zoeken en bedevaarten vanuit de Meierij, in deze tijd evengoed als in het verre verleden van de vrome middeleeuwen. Brabants is de kerk ook in haar aanzien. Vóór de torenbrand in 1584 bezat de Sint Jan drie orgels van bijzondere kwaliteit, die vervaardigd waren door verschillende leden van het beroemde Bossche orgel- bouwersgeslacht Niehoff. Het moeten prachtige instrumenten zijn geweest. Al leen het kleine orgel in de noordelijke zijkapel overleefde de brand van 1584 en meer dan dertig jaar lang moesten de musici in de Sint Jan zich bij hun gezangen behelpen met dit kleine instrument, dat er natuurlijk niet op berekend was dè gehele kerkruimte met zijn klanken te vullen. Pas nadat in 1617 het nieuw oxaal was vol tooid en weer van een klein orgel was voorzien konden de kerkmeesters gaan denken aan de bouw van een nieuw groot orgel tegen de westtoren. De opdracht werd werd verleend aan de in Keulen werkzame Florens Hoque II, zoon van een uit Grave afkomstige orgel bouwer. De grote kast werd met prachtig houtsnij werk en vele beelden versierd door de uit Tyrol afkomstige kunstenaar Georg Schysler, die ook het sierlijke, al enigs zins barok aandoende positieforgel ver vaardigde dat op de balustrade van de koorgalerij geplaatst werd. De monumentale, bijna twintig meter hoge orgelkast van Symons en Schysler is een kunstwerk van koninklijke allure, dat wel gerekend wordt tot de mooiste orgel fronten ter wereld. Het is nauwelijks te bevatten dat de beide kunstenaars in slechts twee jaar tijd dit hoogtepunt in de houtsnijkunst van de Nederlandse renais sance tot stand brachten. De luisterrijke kast is voorzien van een zeer uitgebreide decoratie, waarin naast talrijke klassieke motieven zoals hermen, saters en karyatiden ook talloze figuren zijn uitgesneden die met vedel, bazuin, kromhoom, doedelzak, dwarsfluit en draailier de glorie van de muziek uit dragen. De klok boven in de orgelkast is verbonden met het uurwerk van de toren, evenals de trommel daaronder, die eens in het uur een ronde maakt en die met zijn afbeelding van de dodendans een ver zinnebeelding is van de vergankelijkheid van het leven. In 1622 kwam Florens Hoque het speel werk in het orgel plaatsen. Het schijnt echter dat het in zijn vormgeving zo ge slaagde instrument in muzikaal opzicht niet geheel aan de verwachtingen voldeed. De afwikkeling van de opdracht liet mede daarom geruime tijd op zich wachten en pas in 1634, toen de kerk inmiddels in hervormde handen was overgegaan, werd het werkstuk van Hoque en zijn meester knecht Hans Goltfuss, die het na de dood van Hoque had voltooid, door enkele deskundigen officieel gekeurd en zeer ne gatief beoordeeld. Dat was overigens wel verklaarbaar als men bedenkt dat het orgel door Hoque was ontworpen voor een katholieke kerk en dat het nu plotseling dienst moest doen in de hervormde eredienst. Zo zou, nog maar twaalf jaar na de oplevering, het orgel al zijn eerste wijzigingen ondergaan. De Amersfoortse orgelbouwers vader en zoon Van Hagerbeer verrichtten dit werk tot volle tevredenheid van de deskundigen die na een hernieuwde keuring verrukt waren van het instrument en vol enthou siasme verklaarden dat het Bossche orgel nu alle andere orgels in de Nederlanden in klankrijkdom overtrof. Na geleidelijke achteruitgang in de daar op volgende honderdvijftig jaar, waarbij enkele malen deskundige reparaties wer den verricht zonder dat deze het algehele verval lang konden stuiten, begon in 1784 een niewue bloeiperiode voor het grote orgel toen een grootscheepse restauratie werd uitgevoerd door de tot dan toe weinig bekende Nijmeegse orgelbouwer A. F. Heyneman. Deze liet zich bij zijn werk zonder twijfel inspireren door het grote en bijzonder mooie orgel dat Ludwig König uit Keulen kort tevoren, in 1776, had vervaardigd voor de Nijmeegse Sint Ste venskerk. Heyneman handhaafde voor een deel het pijpwerk van zijn voorgangers uit de zeventiende en het begin van de achttiende eeuw, maar veranderde het orgel als geheel zodanig, dat toch een volledig nieuw instrument ontstond. Doordat de omvang van het klavier werd vergroot, het aantal registers werd uit gebreid, en enkele daarvan een andere klankkleur kregen, werd het oorspronke lijke laat-renaissance instrument met een „modem" achttiende eeuws orgel dat be halve als begeleidingsinstrument ook als concerterend solo-orgel kon fungeren. Heynemans inspanningen leidden tot een toestand die beschouwd kan worden als een hoogtepunt in de geschiedenis van het Bossche orgel en het is dan ook schetsen. Een korte biografische schets is doorgaans het uitgangspunt voor een rond- blik in de desbetreffende periode. De keuze van de figuren is uiteraard subjectief. Tussen de apostel Paulus en de theoloog Karl Barth ligt een tijdsspanne van negentien eeuwen waarvan elk zich kenmerkte door dominerende stromingen en personen. Mede door en veelal ondanks deze en andere mensen bouwde de Koning Zijn kerk. Drs. Meeuse, predikant van de Gerefor meerde Gemeente te Rotterdam, stelde een lezenswaardig boek samen. J. K. Het christelijk vormingsinstituut „De Proeftuin" in Middelhamis is hard bezig zijn mogelijkheden binnen het totaal van het onderwijs gebeuren op Goeree Over- flakkee uit te breiden en nieuwe mogelijk heden te bieden. Voor het a.s. schooljaar staan een aantal vernieuwingen op het programma die zeer zeker zullen aan sluiten bij de behoefte van jonge mensen maar ook gericht zijn om een arbeids plaats te verkrijgen. In augustus start het vormingsinstituut naast de vele bestaande mogelijkheden met ECABO, een leerlingstelselopleiding die gericht is op kantoor. Om de vele jongeren die nog geen werk hebben of nog niet weten wat ze willen te helpen zich te oriënteren in de vele beroepsmogelijk heden komen er in het nieuwe schooljaar ORIËNTATIE CURSUSSEN die 18 weken duren en waarin de leerling zich een oordeel kan vormen over een beroeps opleiding. Op het programma staan: Elek- tro, motorvoertuigentechniek, timme ren en metselen en hand- en voetverzor ging. Deze laatste kan een aanloop zijn om een volledig pedicure diploma te be halen. Voor de Verzorgende sector komt er een apart ééndagsprogramma waarin be roepshouding mogelijkheden en de zieke oudere mens centraal staan. Stage- en stagemogelijkheden zijn hier bij niet vergeten. Bij de bestaande OVD (winkel) oplei ding zal in het komende jaar gebruik gemaakt worden van zeefdruktechniek om het onderwerp reklame beter te leren beheersen. De computer die meer en meer zijn intrede in onze samenleving doet wordt ook gebruikt bij de midden standscursus terwijl de mogelijkheden van computerkunde en tekstverwerking apart aanwezig zyn. Het chr. vormingsinstituut „De Proef tuin" in Middelharnis doet z^n best om de blinde vlek die er op onderwijsgebied op ons eiland nog is, in te vullen. verklaarbaar dat deze situatie als uitgangs punt werd genomen bij de jongste restau ratie van het orgel door de firma Flentrop die tevens een aantal weinig geslaagde veranderingen uit de jaren 1902 en 1953,. zoals het aanbrengen van een electrische fractuur en een gigantische uitbreiding van het aantal registers, ongedaan maakte. Wat tot vóór de laatste restauratie een vier-klaviers orgel met twee en zeventig registers was werd nu een drie-klaviers instrument met 48 registers, waardoor het orgel van de kathedrale basiliek van Sint Jan, niet alleen in zijn vormgeving maar vooral ook in zijn klankrijkdom weer in oude luister hersteld en daardoor ook weer een sieraad voor de kathedraal werd. Zo zijn we gekomen aan het einde van een meer dan 125 jaar durende restau ratie van kerk en orgel naar aanleiding waarvan de Vereniging Van Orgelvrien den reeds meerdere malen geprobeerd heeft toestemming te krijgen om als ver eniging en andere belangstellenden deze unieke kathedraal met haar orgel te be zoeken. Na mislukte pogingen hiertoe in het vorige jaar vonden we de Bossche geestelijken dit maal wel bereid om ons toegang in de kathedraal te verlenen. Hierom besloten we op a.s. zaterdag 21 juni een reis te organiseren naar deze monumentale kerk. Zoals reeds eerder vermeld, staat de kathedraal op 21 juni a.s. nu niet alleen open voor de vereniging zelf, maar ook voor diegenen die niet tot de Vereniging Van Orgelvrienden be horen, maar wèl op één of andere wijze zich geïnteresseerd voelen voor het orgel met de veelal monumentale kerken er omheen. Zodoende is er voor iedereen nu de unieke gelegenheid om de kathedraal uitgebreid te bezichtigen. Door de plaatselijke V. V. V. zal ons zelfs een rondleiding door het gebouw gegeven worden. Na deze rondleiding zal er een kerkdienst gehouden worden van 14.30 uur tot 15.30 uur, waarbij het een ieder uiteraard vrij staat of men deze dienst mee maakt of niet. Eventueel kan men tijdens Prins Bernhard met Toto. Vijftig jaar geleden stapte een onbekende Duitse prins ons nationale leven binnen: Bernhard van Lippe - Biesterfeld. Naarmate de jaren verstreken werd die onbekende prins, die de man werd van prinses Juliana, een figuur die het gezicht van onze koninklijke familie mede in belangrijke mate ging bepalen. In de beginjaren werd de onconventionele opstelling van prins Bernhard lang niet door iedereen begrepen. In het jaar waarin hij zijn 75e verjaardag viert, kan worden^ gezegd dat prins B emhard in onze koninklijke familie bruggen heeft geslagen die hebben geleid tot een modernere manier van omgaan met elkaar tussen volk en vorstenhuis. De man van onze vorige koningin heeft in de loop der jaren veel stof tot spreken en schrijven gegeven. Soms werd hij wereldnieuws en verscheen zijn naam ook in het buitenland op de voorpagina's. De laatste tijd is het stiller geworden om prins Bernhard. Maar nog steeds neemt hij aktief deel aan het openbare leven. Als je er driekwart eeuw hebt opzitten is het een goed moment om terug te blikken. Ook om vooruit te zien naar de periode die mogelijk nog rest. Prins Bernhard heeft dat gedaan tijdens tijdens lange gesprekken die Fred Lammers speciaal voor dit boek op Soestdijk met hem voerde. Van alles en nog wat kwam daarbij aan de orde. Onderwerpen als het ouder worden, de religie, de dood, hef koningschap en de visie die prins Bernhard daarop heeft, de rol die figuren als koningin Wilhelmina, prinses Armgard en de legendarische kolonel Pantchoulidzew in zijn leven hebben gespeeld, maar ook de toenemende milieuvervuiling, de activiteiten van Greenpeace en de krakersbeweging passeerde dê revu. Koningin Wilhelmina bracht prins Bernhard er lang geleden toe te gaan schilderen. Op een winterse dag vertelde de prins Fred Lammers bij de schildersezel wat deze hobby voor hem betekent. Via dit boek exposeert de prins een groot aantal van zijn schilderijen. Het is voor het eerst dat buitenstaanders die nu onder ogen krijgen. Dat geldt ook voor het overige fotomateriaal. Urenlang mocht de auteur bladeren in de particuliere foto-albums van de bewoners van Soestdijk. Fred Lammers kreeg toestemming uit die albums een groot aantal foto's te reproduceren voor het boek. Prins Bernhard wordt 75, een gebeuren dat hem, naar hij vertelt, weinig doet „Ouder worden, so what. De dag na mijn verjaardag hoop ik gewoon door te gaan. Door zo'n datum die je passeert verandert er naar mijn gevoel niets. Ik heb met dat ouder worden geen problemen. Ik moet zeggen dat het tot nu toe in de praktijk ook wel meevalt", zegt Prins Bernhard er letterlijk over. Op het gebied van ziektes en operaties heeft de prins zijn portie rijkelijk gehad. Steeds kwam hij er echter weer bovenop. „Altijd als ik er beroerd aan toe was heb ik de absolute wil gehad weer beter te worden. Dat maakt geloof ik veel uit Ik zou het ontzettend vervelend vinden als ik morgen dood zou gaan, omdat er nog zoveel dingen zijn, die ik wil doen. Ik ben bang, dat ik altijd zal moeten zeggen dat ik nog niet klaar ben als voor mij het ogenblik daar is", aldus prins Bernhard in een van zijn gesprekken met Fred Lammers. Telkens werd er voor die gesprekken een andere lokatie gezocht in de werkkamer van de prins, in zijn atelier en zelfs tijdens het versieren van de kerstboom in de huiskamer van Soestdijk. „In gesprek met prins Bernhard'is de weerslag van dit alles. de kerkdienst op eigen gelegenheid en op eigen kosten een consumptie in de stad nuttigen. Na de kerkdienst (om 15.30 uur) zal er een wandelconcert gegeven worden, waarna apart voor onze vereniging een demonstratie van het orgel zal plaats hebben, welke verzorgd wordt door de vaste organist van de Sint Janskathedraal: Huub ten Hacken. Indien u op 21 juni van deze bijzondere gelegenheid gebruik wilt maken, waar voor wij een ieder hartelijk uitnodigen, dan kunt u zich hiervoor opgeven bij de secretaris van de Vereniging Van Orgel vrienden: dhr. A. Dekker, Nieuweweg 45, Stellendam, tel. 01879 - 1323. We hopen deze reis te beginnen om 11.30 uur vanaf Stellendam. Vervolgens hopen we ca. 11.40 uur Middelhamis aan te doen (hotel Zaaijer, Koningin Juliana- weg) en om 11.50 uur kunnen deelnemers van Schouwen Duiveland opstappen op het busstation te Oude Tonge. Daarna hopen we linea recta per luxe touringcar van de fa. Mijnders koers te zetten naar 's-Hertogenbosch, alwaar we om 13.30 uur in de kathedraal verwacht worden. Gezien de vertrektijd vanaf Flak- kee is het aan te raden om zelf een lunch pakket mee te nemen wat in de bus genuttigd kan worden. De kosten bedragen 16,voor jeug digen en 18,voor volwassenen. De laatste dag om u als deelnemer op te geven is woensdag 18 juni a.s. Alle belangstellenden zijn hartelijk wel kom, dus hopenlijk tot ziens! Uitslag wedvlucht vanuit Noyon d.d. 17 mei. In concours 1590 duiven. D. van Lenten, Stellendam: 1, 12; Ph. Logmans, Herkingen: 2,7,13,18; Comb. Kievit Ouddorp: 3, 22; J. A. Willemse, Ouddorp: 4; H. Grinwis, Ouddorp: 5,30; Joh. Grinwis, Ouddorp: 6, 8; A. Klijn, Ouddorp: 9; L. Dorsman, Ouddorp: 10; J. Smit, Stellendam: 11; Gebr. Kieviet Sommelsdijk: 14; Comb. Westdijk-Witte, Stellendam: 15; S. du Pree, Stellendam: 16; A. Redert, Goedereede: 17; W. Groo- tenboer en Zn., Stellendam: 19; J. Kap- tijn, Ouddorp: 20; N. H. v. d. Groef, Dirksland: 21; Comb. Cees en Miep, Ouddorp: 23; W. Nieuwland, Dirksland: 24, 29; L. Hoek, Stellendam: 25; C. Grootenboer, Stellendam: 26; L. S. v. d. Baan, Dirksland: 27; G. van 't Geloof, Ouddorp: 28. Nieuwe boeken Karl Barth

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 14