De geestelijke pelgrim jeugd- hoekje De meimaand MEIRAADSEL 2 EXTRARAADSEL 2 Dam- en Schaakvereniging „Ontspanningte Ouddorp Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS VRIJDAG 9 MEI 1986 Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. DS KANSUIL Wat is het woord rans in ransuil? Antwoord: Het woord is voor het eerst in 1488 gevonden: ransüle, zoals men in het ZW nóg zegt. In die tijd was ranse of rantse een muts met in plooien afhan gende kap. Men denkt dus, dat deze uil vanwege zijn schilderachtige kopvorm, naar deze muts genoemd is. Want ook in het Nieuwhoogduits was er zo'n benoe ming: Schleiereule. Andere afleidingen zijn ons niet bekend. PISANG GORSNG Ik probeerde banaan te bakken volgens bijgaand recept voor de échte pisang goreng, maar de ene keer blijft alles aan de koekepan kleven en een andere keer smaken ze niet lekker. Wat heb ik fout gedaan? Antwoord: De eerste keer hebt u waar schijnlijk reeds rijpe vruchten gebruikt. Als u bananen gaat bakken, moet u echter grotendeels onrijpe, dus groene bananen uit de tros nemen. Die pelt u en snijdt ze in de lengte door midden en bakt ze dan snel in een beetje (olijf)olie lichtbruin. Verder staat er niets over de soort suiker in het recept U moet bruine suiker in plaats van witte over de banaan doen als u die bakt voor de rijsttafel of nassi-schotel, maar er witte poedersuiker over strooien indien ze als nagerecht gegeten worden. van Oom Ko Beste jongelui, de meimaand heeft zich reeds van de goede kant laten zien. Wat een heerlijk weer was het de eerste dagen. Wat hebben we al kunnen genieten van de zon. leder een had er naar uitgezien, en bijna ieder een was ook in de weer. De boeren konden hun hart ophalen met het inzaaien van het land. Overal zag men mensen bezig in de tuintjes met allerlei werkzaam heden. Zeer velen haalden de fiets van stal en gingen gauw een eindje om. En ook jullie hebben er gebruik van gemaakt. Als het zulk weer gaat worden is het een genot er eens op uit te trekken; op de fiets of met de auto. Het was dan ook al knap druk op de wegen. En wat is de natuur al mooi geworden in enkele dagen. Nog enkele weken en de hele wereld is weer groen. Er is ook niet mooier dan de natuur. Je zou er steeds maar van willen genieten. Maar het werk roept ook steeds! Maar tussen het werk door moeten we toch proberen zo veel mogelijk de natuur in te trekken. Je zou het vast willen houden. Want het is alles maar van zo korte duur. Alles snelt voorbij. Als je ervoor staat lijkt het erg lang te duren, maar sta je er achter, dan is het maar even geweest. Moeten jullie maar eens op letten. Ook nu moeten we weer aan het werk. Voor deze keer mar een paar eenvoudige raadsels hoor. l - i r - 5 1koning van Israël. 2. Paradijsrivier. 3. kamerling van Herodes (Hand. 12). 4. verbergen; wegkruipen (2 Kon. 7). 5. dit mocht een nazireër niet drinken (o.a. Lev. 10). 6. hetlandwaarmenthuishoort(Luk.4). 7. vrouw, die Paulus navolgde (Hand. 17). 8. moeder van Rehabeam (1 Kon. 14). 9. vader van Bezaleël (Gen. 31). In de vertikale hokjes een woord, wat niet zo'n mooie betekenis heeft. SUJM€ftlG De laatste tijd heb ik veel last van drup pels uit mijn neus en slijm in de keel. Hoe komt dat en wat is er aan te doen? Antwoord: Dat noemt men verkoudheid en die wordt veroorzaakt door een virus. De moeilijkheid is nu, dat er, net als bij vele andere virusziekten, allerlei typen zijn. Was dat niet zo, dan zou men ge makkelijk een serum kunnen ontwikkelen dat een goede bescherming tegen deze vaderlandse kwaal biedt en dan natuurlijk vooral voor zieken, zwakken en bejaarden. Pure kou en tocht veroorzaken dus géén verkoudheid; daar moet het virus bij ko men. Dat dit inderdaad zo is blijkt wan neer mensen op de zuidpool wonen. Die hebben nooit last van verkoudheid, omdat het virus daar niet leven kan. Komen er echter bezoekers uit het noorden, dan worden velen even licht verkouden omdat die altijd wat virus meebrengen. Niette min wordt de vatbaarheid door koude, nattigheid, en tocht wèl vergroot en dan „vat" men kou. Wie er gevoelig voor is, bijv. iemand met zwakke longen, moet dus inderdaad oppassen voor plotselinge af koeling. Daar moet men geleidelijk aan wennen. Omdat een virus i.h.a. gevoelig is vooreen hoge pH menen veel mensen, dat zij keelaandoeningen kunnen voorkomen door elke avond na het tandenpoetsen hun keel uit te gorgelen met deze pasta omdat die kalkrijk is. Dat zou best waar kunnen zijn. Dropjes e.d. verzachten het slijm vlies of lossen wat slijm op maar genezen natuurlijk niet. De dokter zegt: met zulke middelen duurt de verkoudheid twee we ken en zonder dat spul duurt het 14 dagen. Wat niet wegneemt dat u bij erge verkoud heid binnen moet blijven. Warmte be vordert zeer zeker de genezing en het is een feit, dat verkoudheid méér optreedt in de winter dan 's zomers. Slijmvorming in de keel kan tenslotte óók zonder ver koudheid ontstaan en wel doordat men slijmbevorderende stoffen opneemt. In zo'n geval moet men geen melk drinken. Vooral ouderen die minder bewegen en vaak liggen moeten daarom denken. ÊAAAGO GCZOCHT Waar moet ik de Maagd van Gent zoe ken Bij Gent ligt ze niet. Antwoord: U vindt dit gehucht niet op de kaart van België, maar op die van Neder land in Zeeuws-Vlaanderen bij IJzendijke en dat ligt tussen Oostburg en Biervliet. KIWI-KWESK Ik heb geprobeerd een kiwi-plant op te kweken, maar nu valt er blad af. Wat moet ik daar tegen doen? Antwoord: Misschien hebt u haar een tijd buiten gehad en deed de (nacht)vorst haar in 't voorjaar schade. De kiwi heeft namelijk weinig weerstand tegen de vries kou. Ze komt uit Nieuw-Zeeland en Aus tralië en daar zijn de omstandigheden anders. In een pot of vat kweken en bij koude binnenzetten is veiliger. Buiten moeten ze een zonnige plek hebben, maar ook voldoende water. In juli kunt u aan de bloeiwijze zien, of u een manlijke of vrou welijke bezit. De manlijke brengt bloemen met meeldraden voort en de vrouwelijke bloemen met stampers. Als u de plant op tijd binnenhaalt, kunnen de vruchten af- rijpen in uw huiskamer. Het afvallen van blad kan zowel door te lage temperatuur alsook door te droge lucht zijn veroor zaakt, dus als de kiwi binnen staat, moet u veel vocht verstuiven, bakjes water aan de radiatoren hangen (en dagelijks bijvullen) of op andere wijze de luchtvochtigheid hoog houden. HOeVEH POSTZSGELS? Ik zou wel eens willen weten, hoeveel postzegels er gedrukt worden als er van die bijzondere zegels uitkomen. Van die over Amsterdam bijvoorbeeld. En wat gebeurt er met de niet verkochte? Antwoord: Van die uitgifte over Am sterdam dd. 2 juli 1985 liet de PTT er 15.800.000 stuks van 50 cent drukken, en 15.300.000 van 60 cent en 15.800.000 van 70 cent, in vellen van 10x10 in 5- kleuren rotatie-diepdruk. Die aantallen worden bepaald op grond van eerdere ervaringen en mogen niet te groot zijn, want dan verliezen dgl. postzegels teveel van hun waarde voor filatelisten die toch de grootste afnemers zijn van dgl. bij zondere zegels. Er gaan flinke aantallen van naar handelaren en verzamelaars in het buitenland. De restanten worden ver nietigd, maar gebeurt het eens dat er heel veel zegels overblijven, dan kan de PTT daar later een andere bestemming aan geven. Er zijn wel eens zegels overdrukt met andere waarden in het verleden, maar vroeger kon men de behoeften nog niet zo goed schatten. HYPOTHEEK NODIG? makelaar tamboer bellen voor gratis computerberekening 01870-3477 [g te'^i^^i^T'Mff'^^^^i^rii'te'^^^r&ue'^iti^i^riiti^^ Briefwisseling Andrea van Zielst - Texas: Het gaat inderdaad weer een beetje An drea. Bij jullie gaat het ook goed volgens je schrijven. Vader en moeder zijn er een poosje uit geweest? Zodoende mocht jij ook een paar dagen uit logeren. Waarom mochten je ouders in Mexico niet met de eigen auto rijden? Eens schrijven hoor! En heb je een fijne verjaardag gehad? Alle maal de groeten hoor! Jarige Het is wel een beetje vroeg, maar doen we het nu niet, dan is het weer wat te laat. Op 17 mei is Theo Tanis jarig. Bij voorbaat hartelijk gefeliciteerd Theo. Een goede verjaardag toegewenst. Dat je deze dag nog zeer vele jaren mag herdenken, dat geve de Heere. Puzzelvrienden en vriendinnen, stuur eens een kaart aan Theo. Dan is zijn verjaardag al goed. Het adres is: Molenweg 34, 3253 AM Ouddorp. De meimaand, in zijn blij gewaad, weer overal te blinken staat, vol groene en versche blaren; o mensch, wat zal 't hierboven zijn, wat zal 't in 's hemels hoven zijn, dat zal u, zal u varen! Vergeet toch uwen Schepper niet, als 'g hier Zijn schoone meimaand ziet!' En tracht Hem niet te onteeren, in woord of werk, 't zij vroeg of laat, maar peinst, hoe dat 't hierboven gaat, in 't eeuwig huis des Heeren! (Gazelle) t r s 1. vleesextract. 2. opgerold dun wafeltje. 3. hertesoort. 4. buitenstaander. 5. ooievaar. 6. gesel. 7. eerlijkheid. 8. padvinder (leider). 9. met genoegen. Vertikaal invullen. De bovenste letters een vraag. De onderste letters een ant woord. Jaqueline Funcke - Nieuw Zeeland: Wat was er weer veel te vertellen Jaque- hne! Het zal wel leeg zijn nu opa en oma weer terug zijn naar Nederland. Leuk zeg, dat jullie zelf kiwi's in de tuin hebben. Wij hebben er ook één achter het huis, op het zuiden. Heeft al twee strenge winters mee gemaakt. Maar gebloeid heeft die nog niet. Hartelijk dank voor de leuke brief, hoor! Remco Funcke - Nieuw Zeeland: Bij jullie wordt het kouder; bij ons gaat het warmer worden, Remco! Veel oude fiet sen bij juUie in Nieuw Zeeland? Maar er zullen ook wel nieuwe fietsen zijn. Alleen is het bij jullie misschien niet zo geschikt om veel van de fiets gebruik te maken. Je briefje was maar kort, maar wel leuk, Remco! Monica Murre - Goes: Ja, Monica, oom Ko is weer in de vaart gelukkig. Mooi en droog weer moetje oom hebben. Maar dat willen alle mensen wel, niet waar! Een mooie vakantieklus gehad, fietsen schoonmaken. Zou mijn fiets ook wel bij je kunnen brengen, is ook nodig aan een schoonmaakbeurt toe. Of je komt eens een keer langs, Monica! Jan Murre - Goes: Ha, daar hebben we eindelijk Jan. Ben erg blij datje ook gaat meedoen Jan. Ik zie wel aan de cijfers dat je ook goed leren kan. Dan kan je ook goed raadsels oplossen. Jullie hebben een hele veestapel zeg. Ko nijnen, vogels en krielkippen. Dat is erg leuk. Weetje ook watje doen moet, want die moeten op tijd eten hebben en ver zorging. Hartelijk welkom in onze klub! Co Melissant - Nieuwe Jonge: Jij zou dus best eens bij Andrea willen gaan kijken. Kan ik me wel voorstellen Co, maar dat is een lange en dure reis hoor. Maar je bent toch al op reis geweest, al was dat niet zover. Je hebt een heel mooi rapport Co; zomaar doorgaan hoor. Ik zie zelfs nog drie negens. Ook voor Aardrijkskunde! Vandaar datje zo graag wil reizen! Corina Melissant - Nieuwe Tonge: Wat een lange brief heb je geschreven Corina. Je kan er wat van hoor. Maar er was ook veel te vertellen. Fijn uit geweest en lekker gegeten. Wat wil je nog meer! En.... een heel mooi rapport. Keurig ge werkt hoor. Jé hebt wel je best gedaan Corina. Die pen schrijft inderdaad mooi, maar die hem vast heeft, moet er mee om kunnen gaan. Maar dat gaat ook prima! ALLEMAAL We gaan er een punt achter zetten voor deze keer. Voor oom Ko zit het er op, en jullie mogen de rest doen. Andrea van Zielst wil allen die haar een kaart hebben gestuurd, daarvoor hartelijk bedanken. Zij was er geweldig blij mee. Allemaal de hartelijke groeten van OOMKO mn^ DONDERDAG Wat is Witte Donderdag eigenlijk? Ik weet dat de naam verband houdt met Pasen. Antwoord: De week die vooraf gaat aan Pasen noemt men de Stille Week omdat verondersteld wordt dat de mensheid dan in stilte en ootmoed het lijden van de Heere Jezus herdenkt. Daarom spreken anderen liever van Lijdensweek. En dat heeft óók weer bezwaren, want het lijden van Christus strekte zich uit over Zijn ganse omwandeling op aarde en niet slechts tot die ene week. Maar wil men die week tóch benoemen dan gelden de vol gende namen. Palmzondag omdat Chris tus toen Zijn intocht in Jeruzalem hield. Groene Maandag omdat de palmtakken toen nog niet verdord waren. Vale Dins dag omdat Judas toen zijn boze plannen ging smeden. Schorselwoensdag (ook wel Schortelwoensdag) omdat in de r.k. kerk dan het klokkeluiden geschorst (d.i. ge staakt) werd. Witte Donderdag omdat de oude r.k. liturgie voor die dag allerlei witte gewaden voor geestelijken voorschreef, wat afgeleid werd van het Laatste Avond maal waarop, naar men meent, Christus en Zijn discipelen óók allen in het wit gekleed zouden zijn geweest. Dan volgt de Goede Vrijdag omdat Christus op die dag stierf en Stille Zaterdag omdat Hij op die dag in het graf lag. Zoals u ziet moet u bij verscheidene namen meer uitgaan van de overlevering dan van wat de B ijbel zegt. Boekbespreking: Dtioeve druk Ik hoor mijn drukker vaak verkondigen, dat hij onder droeve druk leefi,^ „want drukken drukt hem weinig druk. 't Waar geen bedrukte drukker, viel 't drukken maar wat drukker". Van wie is dat vers? Antwoord: „Mijn drukker leeft in droeve druk" is één van de vele epigrammen van Constantijn Huygens (1596-1687), door hem sneldichten genaamd, maar in wezen puntdichten. Constantijn was Heer van Zuylichem, kon na zijn studie diploma tieke reizen maken, werd secretaris van de Oranje's en heeft een schat van latijnse en Nederlandse dichtwerken nagelaten. Hij heeft ook muziek gecomponeerd. 'iS^ John Bunyan (1628-1688), de schrijver van het bekende Pilgrim's Progress in het nederlands meestal kortweg de Christenreis genoemd hechtte „aan een innige praktijk van godzaligheid. Aan de doorleving van de genade die in zijn eigen leven zo overvloeiende is geweest, als aan één die zich de grootste van alle zondaren wist. Juist vanuit deze instelling heeft hij, in het in zijn tijd door kerkelijke twisten soms zo bitter verscheurde Engeland, mogen spreken door de kracht van de Heilige Geest. Hij heeft op de noodzaak van het waarachtige leven met de Heere gewezen". Zoals bekend, behelst de Christenreis een allegorie, een breed uitgesponnen verhaal in beeldentaal, van de weg van Christen vanuit de stad Verderf naar de Heilige Stad. Veel waren zijn wederwaardigheden, talloos de moeilijkheden en gevaren die hij moest trotseren. Niet minder echter de uitreddingen en vertroostingen die hem er door hielpen. Zijn veilige en zekere aan komst in de Hemelstad was gegarandeerd, want Die hem leidde was de Heere Zelf Al veel verklaringen van de Christenreis hebben, met name in het engelse taal gebied, het licht gezien. Maar ook in onze taal is het een en ander verschenen. Te denken valt aan bewerkers als/. H. Gun ning J.H.zn. en meer recent ds. C. den Boer. Enkelejaren geleden schreef (is. C. Harinck „Personen uit de Christenreis", vooral ontleend aan een engels boek van Alexander Whyte. Bij Den Hertog te Houten kwam enkele weken geleden een bundel van 55 medi taties over de Christenreis uit. Tijdens de jaren van zijn verblijf te Veen (NB) in de zeventiger jaren overdacht wijlen ds. A. Vergunst (Ger. Gem.) in wekelijkse bij eenkomsten de inhoud van Bunyans boek. Het zijn deze overdenkingen, destijds op de tape vastgelegd, die nu in boekvorm het licht zien. Levensbeschrüving Laat ik beginnen te zeggen dat ik de inhoud van dit 425 pagina's tellende boek nog niet geheel doornam. Trouwens, het is ook niet zo geschikt om in één keer te worden uitgelezen. Zoals het boek zelf produkt is van de overdenkingen van de auteur, zo ook vraagt het om een stichte lijk, meditatief gebruik. De dagelijkse me ditatie, overpeinzing, het betrachten van een stil moment, is geen modieuze bezig heid in onze van activisme overlopende tijd. Desondanks wordt van de vrome gezegd dat hij des Heeren Wet overdenkt. Welnu, een boek als dit kan daarbij een goede leidraad bieden. Een korte levensbeschrijving van John Bunyan is in de bundel opgenomen. Voor wie van een uitvoeriger biografie van deze prediker, die vooral via zijn geschriften werd gezegend, wil kennisnemen, zij ver wezen naar „Genade, overvloeiende voor de grootste der zondaren Daarin heeft Bunyan zelf ons zijn leven, maar in het bijzonder zijn bevindingen en aanvech tingen, zijn lotgevallen en beproevingen meegedeeld. Het werd evenals de Chris tenreis in de gevangenis geschreven. De door Bunyan zelf gebruikte titeluit- breiding zegt, dat het is „een kort en getrouw verhaal van de uitnemende ge nade van God in Christus voor zijn arme dienstknecht John Bunyan, namelijk door hem te nemen uit de mesthoop en hem te bekeren tot het geloof van Zijn gezegende Zoon Jezus Christus". Wanneer we deze titel met de inhoud van de Christenreis vergeleken, dringt de gedachte zich op dat ook het laatst genoemde boek autobiograflsche trek ken vertoont. En inderdaad denk ik mèt Vergunst dat de Christenreis, waarin de levensgang van de geestel^ke pelgrim wordt beschreven, in een zeker opzicht een beschr^ving van Gods han delen met Bunyan zelf is. Zal ook in de getrouwe prediking van Gods Woord impliciet niet iets terug te vinden zyn van de levensbevinding van de prediker zelf? Immers, „die prediking is een waarachtig levende, waarin van het doorleefd geloof gewag wordt gemaakt Waarin wj] terug vinden wat de Heere de Zijnen op de school van Zijn genade te leren geeft". Zo deed ook Bunyan in zijn geschriften, en specifiek in de Christenreis. Vlied.... Bunyan heeft de hoofdpersoon van zijn boek Christen genoemd. Hij tekent hem op de eerste bladzijde als een man met gescheurde kleren, staande met zijn ge zicht van zijn huis af, een Boek in zijn hand en een grote last op de rug. Hij is door het hele boek heen onderweg; hij loopt voort met haast. Aanvankelijk is het de nood die hem voortdrijft. Met niets anders houdt hij zich bezig dan met het zoeken van een antwoord op zijn levensvraag. En die is, hoe hij met God verzoend kan worden. Hij acht zich niet veilig vóór hij hierover zekerheid ontvangt. De last maakt dat de vreugde van de wereld hem tot bitterheid is geworden! Niet weinig zeggend is dat Evangelist hem de weg wijst. Vlied de toekomende toorn", zo is het dringend vermaan. Maar waarheen dan? De weg van het schijnend licht in de verte, de prediking van Gods ontferming en welwillendheid, en via deze weg naar de enge poort. In onderscheid van andere verklaarders (ds. Den Boer b.v.) wijst ds. Vergunst erop dat met deze poort Christus Zelf wordt aangeduid, die immers van Zich zei: ,,Ik ben de Deur". Hij moet door die poort. We moeten tot de kennis van die Ene gebracht worden, wiens Naam onder de hemel de enige Naam is, door welke wij moeten zalig worden. Niemand zal het kunnen missen om door die Poort in te gaan". Voordat Christen echter de enge poort bereikt, moet hij nog een weg met hinder nissen gaan, mét het pak van schuld als een last die steeds zwaarder wordt. Allereerst geraakt hij in de poel Moede loosheid. Maar hoe ook voorttob- bend, hij probeert zich naar de andere kant van het moeras toe te worstelen die het verst van zijn huis in stad Verderf en het dichtst by de enge poort ligt. Daar ligt immers zijn hart en zijn leven! Al schijnt het hem soms toe dat hij in die poel zal omkomen, teruggaan is hem de dood. Er is een breuk gevallen in het leven van Christen. Er is iets in zijn leven gebeurd waardoor hij niet meer terug kan. En ten diepste ook niet meer terug wil! Zo tobt hü verder, totdat een zekere Helper hem op de stenen in het moeras .wijst: beloften ter bemoediging en aansporing. Zo wordt hij op een rots gezet, gevoerd uit modderig slyk.... Een volgende keer bezwijkt hij voor de verleiding een minder moeilijke weg te kiezen. Op advies van Wereldwijs slaat hij het pad in naar de heer Wettisch en zijn zoon Fatsoen die wonen in het dorpje Zedelijkheid. Hier wordt getracht, zo wil Bunyan zeggen, rust te vinden in de weg van het eigen godsdienstig bezig-zijn. Het bekomt hem echter slecht. Er valt een bange schrik op hem. Gerechtigheid door wetsbetrachting blijkt een zware weg, waar het oordeel en de verschrikkingen van Sinaï hem teg'enkomen. En weer is het Evangelist die hem het Woord verkondigt. Nu echter is het een terechtwijzend woord en met een streng en toornig gelaat. Ds. Vergunst wijst er in dit verband op dat de rechte evangeliedienaar ook kan toor nen. Bestraffen degenen die de weg van God verlaten hebben en in de weg van wettische dienstbaarheid gezocht hebben gerechtigheid te verkrijgen, die voor de Heere niet kan bestaan. Zulk een pre diking zal echter een heilzaam effect heb ben voor degenen die zich laten terecht wijzen en, zoals Christen, hun schuldige dwaalweg belijden en zich daarvan af keren. Onderweg Zo komt Christen, als gezegd, aan de enge poort. Een gesloten poort! Dat predikt dat JORDANUS Mijn Engelse moeder gaf mij de naam Jordan. Staat die voornaam in verband met de rivier de Jordaan in Israël? Antwoord: Dat wordt wel eens vaker gedacht, maar de oorspronkelijke naam Jordanus is een zuiver germaanse naam, afgekort Jorden of Joord, en wordt in verband gebracht met het Oudnoorse woord iordh, hetgeen „aarde" betekende. Een oudere form zou Jomandes zijn. Onder invloed van de Kruistochten heeft men Jorden (met een e) in verband ge bracht met het verhaal over Johannes de Doper, die in zijn tijd mensen doopte in de rivier de Jordaan. Schaken; afdeling 2: Uitslagen van de laatste competitiewed strijd van de 2e afdeling en de eindstand van die afdeling: P.J.Glerum-N.A.L.v.Doom....O-1 Door deze nederlaag kon de heer Glerum niet meer op gelijke voet met de heer J. W. Tanis komen en verspeelde hij zijn kans op promotie. N. A. L. van Doom - J. W. J. BreveVi - V2 F. Troost - J. W. J. Breve1-0 'Eindstand afdeling 2: 1. P. Westhoeve16Vi - 20 2. J.W. Tanis14-20 3. P.J. Glerum13-20 4. J. P. Dolieslager en N. A. L. van Doom12-20 6. M. H. J. van Doom10^2 - 20 7. Jac. Santifort10-20 8. J. W. J. Breve9-20 9. F. Troost7-20 10. R. Kickert4-20 11. A. Verhage2-20 De heren Westhoeve en J. W. Tanis promoveren naar de eerste groep. In de Flakkeese competitie strijden de Ouddorpers met wisselend succes. De heren J. Grinwis, J. Soeteman en C. Wassenaar met 2 pnt. uit 3 wedstrijden doen het goed. De heer Dijkstra laat het flink afweten. Hij behaalde tot nu toe 1 pnt. uit 3 wedstrijden. De gedetailleerde uitslagen zijn: J. Grinwis - C. de Waal1-0 A. C. Baas - A. L. van Maurik 1 - O J.H.vanMeen-Jac. Santifort----Vi-Vi J. Noordijk - J. W. Tanis0-1 Joh. du Pree - J. Dijkstra1-0 W.J.v.Rossum-A.J.Kastelein 1 -O Joh. Soeteman - G. Sellathurai 1 - O W. L. van Strien - E. Santifort 1 - O C. Wassenaar - R. Groenendijk.1 - O wij geen rechten hebben. Ze moet worden opengedaan aan de andere kant. Mij droe ve, mij onverlaat, die alles heeft verbeurd, maar die toch klopt. Staat er niet boven de poort: „Die klopt, zal worden opge daan?" Dat is de uitnodiging, al is er geen enkel recht op toegang. Kostelijke dingen ik bedoel: geput uit de rijke schatten van het Woord, zoals de Geest ze leert zegt ds. Vergunst in de desbetreff'ende meditatie. Rijke woorden over Gods genade. Een enkel fragment. „Rechthebbende mensen menen dat die poort ineens open moet gaan. Maar die zichzelf voor God hebben leren kennen, voor hen zal het een eeuwig wonder zijn, dat hij opengaat. Die zeggen: Heere, al zou U nooit opendoen, dan is het eeuwig recht. En toch blijven ze kloppen. Dat ze blijven kloppen is het werk van Gods genade". Nog meer blijkt die genade wanneer de poort ook daadwerkelijk open gaat en de portier, genaamd Welbehagen, verschijnt. Dat is, aldus de bewerker, niemand min der dan Christus, in Wie God Zijn wel behagen zo duidelijk heeft geopenbaard. En zo gaat Christen verder op pad. Want hg is er nog niet Eigenlek begint het pas nu. Opmerkelijk en veelzeggend is het dat het gedeelte van Christens weg tót Christus (zeg: de toeleidende weg) in de beschrijving door Bunyan vele ma len korter is dan zyn weg vanuit en mèt Christus naar de Hemelstad. Het is bij de enge poort dat hem door Welbe hagen wordt toegevoegd: „Kom en Ik zal u de weg leren die u moet gaan. Zie voor u, ziet u deze nauwe weg? Dat is de weg". Ik schreef het al: z^n aankomst bij het reisdoel is gegarandeerd; ze ligt verankerd in bet welbehagen, ze is ge grond in de verdiensten van Immanuël en ze wordt bevestigd in de leiding van de Geest Die hoop vermag al het leed onderweg te verzachten. Nog een tweetal opmerkingen. Het boek van wijlen ds. Vergunst vertoont nog de sporen van het gesproken woord. Volgens het Woord-vooraf zijn deze bewust ge handhaafd. Ook de eigen stijl van de bewerker is te herkennen. Wat mij betreft was het veelvuldige gebmik van het bij voeglijk naamwoord,„lief achterwege gebleven. De Christenreis is het bekendste werk van Bunyan. Dat blijkt wel uit de diverse commentaren- en meditatiebundels die hun onderwerp daarin vinden. Ook andere werken van hem zijn het waard op de zelfde wijze bewerkt en in boekvorm de* welwillende lezer aangeboden te wor den.... N.a.v. ds. A. Vergunst, De geeste lijke pelgrim. 55 meditaties over Bunyans Christenreis. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. 425 pag. Prijs f 45, J. K. I V X H ■K K X X X f J 9 j

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 6