De geestelijke pelgrim
jeugd-
hoekje
De meimaand
MEIRAADSEL 2
EXTRARAADSEL 2
Dam- en Schaakvereniging
„Ontspanningte Ouddorp
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS
VRIJDAG 9 MEI 1986
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
DS KANSUIL
Wat is het woord rans in ransuil?
Antwoord: Het woord is voor het eerst in
1488 gevonden: ransüle, zoals men in het
ZW nóg zegt. In die tijd was ranse of
rantse een muts met in plooien afhan
gende kap. Men denkt dus, dat deze uil
vanwege zijn schilderachtige kopvorm,
naar deze muts genoemd is. Want ook in
het Nieuwhoogduits was er zo'n benoe
ming: Schleiereule. Andere afleidingen
zijn ons niet bekend.
PISANG GORSNG
Ik probeerde banaan te bakken volgens
bijgaand recept voor de échte pisang
goreng, maar de ene keer blijft alles aan
de koekepan kleven en een andere keer
smaken ze niet lekker. Wat heb ik fout
gedaan?
Antwoord: De eerste keer hebt u waar
schijnlijk reeds rijpe vruchten gebruikt.
Als u bananen gaat bakken, moet u echter
grotendeels onrijpe, dus groene bananen
uit de tros nemen. Die pelt u en snijdt ze in
de lengte door midden en bakt ze dan snel
in een beetje (olijf)olie lichtbruin. Verder
staat er niets over de soort suiker in het
recept U moet bruine suiker in plaats van
witte over de banaan doen als u die bakt
voor de rijsttafel of nassi-schotel, maar er
witte poedersuiker over strooien indien ze
als nagerecht gegeten worden.
van Oom Ko
Beste jongelui,
de meimaand heeft zich reeds van de
goede kant laten zien. Wat een heerlijk
weer was het de eerste dagen. Wat hebben
we al kunnen genieten van de zon. leder
een had er naar uitgezien, en bijna ieder
een was ook in de weer. De boeren
konden hun hart ophalen met het inzaaien
van het land. Overal zag men mensen
bezig in de tuintjes met allerlei werkzaam
heden. Zeer velen haalden de fiets van stal
en gingen gauw een eindje om. En ook
jullie hebben er gebruik van gemaakt. Als
het zulk weer gaat worden is het een genot
er eens op uit te trekken; op de fiets of met
de auto. Het was dan ook al knap druk op
de wegen. En wat is de natuur al mooi
geworden in enkele dagen. Nog enkele
weken en de hele wereld is weer groen. Er
is ook niet mooier dan de natuur. Je zou er
steeds maar van willen genieten. Maar het
werk roept ook steeds! Maar tussen het
werk door moeten we toch proberen zo
veel mogelijk de natuur in te trekken. Je
zou het vast willen houden. Want het is
alles maar van zo korte duur. Alles snelt
voorbij. Als je ervoor staat lijkt het erg
lang te duren, maar sta je er achter, dan is
het maar even geweest. Moeten jullie
maar eens op letten. Ook nu moeten we
weer aan het werk. Voor deze keer mar
een paar eenvoudige raadsels hoor.
l
-
i
r
-
5
1koning van Israël.
2. Paradijsrivier.
3. kamerling van Herodes (Hand. 12).
4. verbergen; wegkruipen (2 Kon. 7).
5. dit mocht een nazireër niet drinken
(o.a. Lev. 10).
6. hetlandwaarmenthuishoort(Luk.4).
7. vrouw, die Paulus navolgde
(Hand. 17).
8. moeder van Rehabeam (1 Kon. 14).
9. vader van Bezaleël (Gen. 31).
In de vertikale hokjes een woord, wat niet
zo'n mooie betekenis heeft.
SUJM€ftlG
De laatste tijd heb ik veel last van drup
pels uit mijn neus en slijm in de keel. Hoe
komt dat en wat is er aan te doen?
Antwoord: Dat noemt men verkoudheid
en die wordt veroorzaakt door een virus.
De moeilijkheid is nu, dat er, net als bij
vele andere virusziekten, allerlei typen
zijn. Was dat niet zo, dan zou men ge
makkelijk een serum kunnen ontwikkelen
dat een goede bescherming tegen deze
vaderlandse kwaal biedt en dan natuurlijk
vooral voor zieken, zwakken en bejaarden.
Pure kou en tocht veroorzaken dus géén
verkoudheid; daar moet het virus bij ko
men. Dat dit inderdaad zo is blijkt wan
neer mensen op de zuidpool wonen. Die
hebben nooit last van verkoudheid, omdat
het virus daar niet leven kan. Komen er
echter bezoekers uit het noorden, dan
worden velen even licht verkouden omdat
die altijd wat virus meebrengen. Niette
min wordt de vatbaarheid door koude,
nattigheid, en tocht wèl vergroot en dan
„vat" men kou. Wie er gevoelig voor is,
bijv. iemand met zwakke longen, moet dus
inderdaad oppassen voor plotselinge af
koeling. Daar moet men geleidelijk aan
wennen. Omdat een virus i.h.a. gevoelig is
vooreen hoge pH menen veel mensen, dat
zij keelaandoeningen kunnen voorkomen
door elke avond na het tandenpoetsen hun
keel uit te gorgelen met deze pasta omdat
die kalkrijk is. Dat zou best waar kunnen
zijn. Dropjes e.d. verzachten het slijm
vlies of lossen wat slijm op maar genezen
natuurlijk niet. De dokter zegt: met zulke
middelen duurt de verkoudheid twee we
ken en zonder dat spul duurt het 14 dagen.
Wat niet wegneemt dat u bij erge verkoud
heid binnen moet blijven. Warmte be
vordert zeer zeker de genezing en het is
een feit, dat verkoudheid méér optreedt in
de winter dan 's zomers. Slijmvorming in
de keel kan tenslotte óók zonder ver
koudheid ontstaan en wel doordat men
slijmbevorderende stoffen opneemt. In
zo'n geval moet men geen melk drinken.
Vooral ouderen die minder bewegen en
vaak liggen moeten daarom denken.
ÊAAAGO GCZOCHT
Waar moet ik de Maagd van Gent zoe
ken Bij Gent ligt ze niet.
Antwoord: U vindt dit gehucht niet op de
kaart van België, maar op die van Neder
land in Zeeuws-Vlaanderen bij IJzendijke
en dat ligt tussen Oostburg en Biervliet.
KIWI-KWESK
Ik heb geprobeerd een kiwi-plant op te
kweken, maar nu valt er blad af. Wat
moet ik daar tegen doen?
Antwoord: Misschien hebt u haar een
tijd buiten gehad en deed de (nacht)vorst
haar in 't voorjaar schade. De kiwi heeft
namelijk weinig weerstand tegen de vries
kou. Ze komt uit Nieuw-Zeeland en Aus
tralië en daar zijn de omstandigheden
anders. In een pot of vat kweken en bij
koude binnenzetten is veiliger. Buiten
moeten ze een zonnige plek hebben, maar
ook voldoende water. In juli kunt u aan de
bloeiwijze zien, of u een manlijke of vrou
welijke bezit. De manlijke brengt bloemen
met meeldraden voort en de vrouwelijke
bloemen met stampers. Als u de plant op
tijd binnenhaalt, kunnen de vruchten af-
rijpen in uw huiskamer. Het afvallen van
blad kan zowel door te lage temperatuur
alsook door te droge lucht zijn veroor
zaakt, dus als de kiwi binnen staat, moet u
veel vocht verstuiven, bakjes water aan de
radiatoren hangen (en dagelijks bijvullen)
of op andere wijze de luchtvochtigheid
hoog houden.
HOeVEH POSTZSGELS?
Ik zou wel eens willen weten, hoeveel
postzegels er gedrukt worden als er van
die bijzondere zegels uitkomen. Van die
over Amsterdam bijvoorbeeld. En wat
gebeurt er met de niet verkochte?
Antwoord: Van die uitgifte over Am
sterdam dd. 2 juli 1985 liet de PTT er
15.800.000 stuks van 50 cent drukken, en
15.300.000 van 60 cent en 15.800.000
van 70 cent, in vellen van 10x10 in 5-
kleuren rotatie-diepdruk. Die aantallen
worden bepaald op grond van eerdere
ervaringen en mogen niet te groot zijn,
want dan verliezen dgl. postzegels teveel
van hun waarde voor filatelisten die toch
de grootste afnemers zijn van dgl. bij
zondere zegels. Er gaan flinke aantallen
van naar handelaren en verzamelaars in
het buitenland. De restanten worden ver
nietigd, maar gebeurt het eens dat er heel
veel zegels overblijven, dan kan de PTT
daar later een andere bestemming aan
geven. Er zijn wel eens zegels overdrukt
met andere waarden in het verleden, maar
vroeger kon men de behoeften nog niet zo
goed schatten.
HYPOTHEEK NODIG?
makelaar tamboer bellen
voor gratis computerberekening
01870-3477 [g
te'^i^^i^T'Mff'^^^^i^rii'te'^^^r&ue'^iti^i^riiti^^
Briefwisseling
Andrea van Zielst - Texas:
Het gaat inderdaad weer een beetje An
drea. Bij jullie gaat het ook goed volgens je
schrijven. Vader en moeder zijn er een
poosje uit geweest? Zodoende mocht jij
ook een paar dagen uit logeren. Waarom
mochten je ouders in Mexico niet met de
eigen auto rijden? Eens schrijven hoor! En
heb je een fijne verjaardag gehad? Alle
maal de groeten hoor!
Jarige
Het is wel een beetje vroeg, maar doen we
het nu niet, dan is het weer wat te laat. Op
17 mei is Theo Tanis jarig. Bij voorbaat
hartelijk gefeliciteerd Theo. Een goede
verjaardag toegewenst.
Dat je deze dag nog zeer vele jaren mag
herdenken, dat geve de Heere.
Puzzelvrienden en vriendinnen, stuur
eens een kaart aan Theo. Dan is zijn
verjaardag al goed. Het adres is:
Molenweg 34, 3253 AM Ouddorp.
De meimaand, in zijn blij gewaad,
weer overal te blinken staat,
vol groene en versche blaren;
o mensch, wat zal 't hierboven zijn,
wat zal 't in 's hemels hoven zijn,
dat zal u, zal u varen!
Vergeet toch uwen Schepper niet,
als 'g hier Zijn schoone meimaand ziet!'
En tracht Hem niet te onteeren,
in woord of werk, 't zij vroeg of laat,
maar peinst, hoe dat 't hierboven gaat,
in 't eeuwig huis des Heeren!
(Gazelle)
t
r
s
1. vleesextract.
2. opgerold dun wafeltje.
3. hertesoort.
4. buitenstaander.
5. ooievaar.
6. gesel.
7. eerlijkheid.
8. padvinder (leider).
9. met genoegen.
Vertikaal invullen. De bovenste letters
een vraag. De onderste letters een ant
woord.
Jaqueline Funcke - Nieuw Zeeland:
Wat was er weer veel te vertellen Jaque-
hne! Het zal wel leeg zijn nu opa en oma
weer terug zijn naar Nederland. Leuk zeg,
dat jullie zelf kiwi's in de tuin hebben. Wij
hebben er ook één achter het huis, op het
zuiden. Heeft al twee strenge winters mee
gemaakt. Maar gebloeid heeft die nog
niet. Hartelijk dank voor de leuke brief,
hoor!
Remco Funcke - Nieuw Zeeland:
Bij jullie wordt het kouder; bij ons gaat het
warmer worden, Remco! Veel oude fiet
sen bij juUie in Nieuw Zeeland? Maar er
zullen ook wel nieuwe fietsen zijn. Alleen
is het bij jullie misschien niet zo geschikt
om veel van de fiets gebruik te maken. Je
briefje was maar kort, maar wel leuk,
Remco!
Monica Murre - Goes:
Ja, Monica, oom Ko is weer in de vaart
gelukkig. Mooi en droog weer moetje oom
hebben. Maar dat willen alle mensen wel,
niet waar! Een mooie vakantieklus gehad,
fietsen schoonmaken. Zou mijn fiets ook
wel bij je kunnen brengen, is ook nodig aan
een schoonmaakbeurt toe. Of je komt eens
een keer langs, Monica!
Jan Murre - Goes:
Ha, daar hebben we eindelijk Jan. Ben erg
blij datje ook gaat meedoen Jan. Ik zie wel
aan de cijfers dat je ook goed leren kan.
Dan kan je ook goed raadsels oplossen.
Jullie hebben een hele veestapel zeg. Ko
nijnen, vogels en krielkippen. Dat is erg
leuk. Weetje ook watje doen moet, want
die moeten op tijd eten hebben en ver
zorging. Hartelijk welkom in onze klub!
Co Melissant - Nieuwe Jonge:
Jij zou dus best eens bij Andrea willen
gaan kijken. Kan ik me wel voorstellen
Co, maar dat is een lange en dure reis
hoor. Maar je bent toch al op reis geweest,
al was dat niet zover. Je hebt een heel
mooi rapport Co; zomaar doorgaan hoor.
Ik zie zelfs nog drie negens. Ook voor
Aardrijkskunde! Vandaar datje zo graag
wil reizen!
Corina Melissant - Nieuwe Tonge:
Wat een lange brief heb je geschreven
Corina. Je kan er wat van hoor. Maar er
was ook veel te vertellen. Fijn uit geweest
en lekker gegeten. Wat wil je nog meer!
En.... een heel mooi rapport. Keurig ge
werkt hoor. Jé hebt wel je best gedaan
Corina. Die pen schrijft inderdaad mooi,
maar die hem vast heeft, moet er mee om
kunnen gaan. Maar dat gaat ook prima!
ALLEMAAL
We gaan er een punt achter zetten voor
deze keer.
Voor oom Ko zit het er op, en jullie mogen
de rest doen.
Andrea van Zielst wil allen die haar een
kaart hebben gestuurd, daarvoor hartelijk
bedanken. Zij was er geweldig blij mee.
Allemaal de hartelijke groeten van
OOMKO
mn^ DONDERDAG
Wat is Witte Donderdag eigenlijk? Ik
weet dat de naam verband houdt met
Pasen.
Antwoord: De week die vooraf gaat aan
Pasen noemt men de Stille Week omdat
verondersteld wordt dat de mensheid dan
in stilte en ootmoed het lijden van de
Heere Jezus herdenkt. Daarom spreken
anderen liever van Lijdensweek. En dat
heeft óók weer bezwaren, want het lijden
van Christus strekte zich uit over Zijn
ganse omwandeling op aarde en niet
slechts tot die ene week. Maar wil men die
week tóch benoemen dan gelden de vol
gende namen. Palmzondag omdat Chris
tus toen Zijn intocht in Jeruzalem hield.
Groene Maandag omdat de palmtakken
toen nog niet verdord waren. Vale Dins
dag omdat Judas toen zijn boze plannen
ging smeden. Schorselwoensdag (ook wel
Schortelwoensdag) omdat in de r.k. kerk
dan het klokkeluiden geschorst (d.i. ge
staakt) werd. Witte Donderdag omdat de
oude r.k. liturgie voor die dag allerlei witte
gewaden voor geestelijken voorschreef,
wat afgeleid werd van het Laatste Avond
maal waarop, naar men meent, Christus
en Zijn discipelen óók allen in het wit
gekleed zouden zijn geweest. Dan volgt de
Goede Vrijdag omdat Christus op die dag
stierf en Stille Zaterdag omdat Hij op die
dag in het graf lag. Zoals u ziet moet u
bij verscheidene namen meer uitgaan van
de overlevering dan van wat de B ijbel zegt.
Boekbespreking:
Dtioeve druk
Ik hoor mijn drukker vaak verkondigen,
dat hij onder droeve druk leefi,^ „want
drukken drukt hem weinig druk. 't Waar
geen bedrukte drukker, viel 't drukken
maar wat drukker". Van wie is dat vers?
Antwoord: „Mijn drukker leeft in droeve
druk" is één van de vele epigrammen van
Constantijn Huygens (1596-1687), door
hem sneldichten genaamd, maar in wezen
puntdichten. Constantijn was Heer van
Zuylichem, kon na zijn studie diploma
tieke reizen maken, werd secretaris van de
Oranje's en heeft een schat van latijnse en
Nederlandse dichtwerken nagelaten. Hij
heeft ook muziek gecomponeerd.
'iS^
John Bunyan (1628-1688), de schrijver van het bekende Pilgrim's
Progress in het nederlands meestal kortweg de Christenreis genoemd
hechtte „aan een innige praktijk van godzaligheid. Aan de doorleving van
de genade die in zijn eigen leven zo overvloeiende is geweest, als aan één
die zich de grootste van alle zondaren wist. Juist vanuit deze instelling
heeft hij, in het in zijn tijd door kerkelijke twisten soms zo bitter
verscheurde Engeland, mogen spreken door de kracht van de Heilige
Geest. Hij heeft op de noodzaak van het waarachtige leven met de Heere
gewezen".
Zoals bekend, behelst de Christenreis een
allegorie, een breed uitgesponnen verhaal
in beeldentaal, van de weg van Christen
vanuit de stad Verderf naar de Heilige
Stad. Veel waren zijn wederwaardigheden,
talloos de moeilijkheden en gevaren die
hij moest trotseren. Niet minder echter de
uitreddingen en vertroostingen die hem er
door hielpen. Zijn veilige en zekere aan
komst in de Hemelstad was gegarandeerd,
want Die hem leidde was de Heere Zelf
Al veel verklaringen van de Christenreis
hebben, met name in het engelse taal
gebied, het licht gezien. Maar ook in onze
taal is het een en ander verschenen. Te
denken valt aan bewerkers als/. H. Gun
ning J.H.zn. en meer recent ds. C. den
Boer. Enkelejaren geleden schreef (is. C.
Harinck „Personen uit de Christenreis",
vooral ontleend aan een engels boek van
Alexander Whyte.
Bij Den Hertog te Houten kwam enkele
weken geleden een bundel van 55 medi
taties over de Christenreis uit. Tijdens de
jaren van zijn verblijf te Veen (NB) in de
zeventiger jaren overdacht wijlen ds. A.
Vergunst (Ger. Gem.) in wekelijkse bij
eenkomsten de inhoud van Bunyans boek.
Het zijn deze overdenkingen, destijds op
de tape vastgelegd, die nu in boekvorm het
licht zien.
Levensbeschrüving
Laat ik beginnen te zeggen dat ik de
inhoud van dit 425 pagina's tellende boek
nog niet geheel doornam. Trouwens, het is
ook niet zo geschikt om in één keer te
worden uitgelezen. Zoals het boek zelf
produkt is van de overdenkingen van de
auteur, zo ook vraagt het om een stichte
lijk, meditatief gebruik. De dagelijkse me
ditatie, overpeinzing, het betrachten van
een stil moment, is geen modieuze bezig
heid in onze van activisme overlopende
tijd. Desondanks wordt van de vrome
gezegd dat hij des Heeren Wet overdenkt.
Welnu, een boek als dit kan daarbij een
goede leidraad bieden.
Een korte levensbeschrijving van John
Bunyan is in de bundel opgenomen. Voor
wie van een uitvoeriger biografie van deze
prediker, die vooral via zijn geschriften
werd gezegend, wil kennisnemen, zij ver
wezen naar „Genade, overvloeiende voor
de grootste der zondaren Daarin heeft
Bunyan zelf ons zijn leven, maar in het
bijzonder zijn bevindingen en aanvech
tingen, zijn lotgevallen en beproevingen
meegedeeld. Het werd evenals de Chris
tenreis in de gevangenis geschreven.
De door Bunyan zelf gebruikte titeluit-
breiding zegt, dat het is „een kort en
getrouw verhaal van de uitnemende ge
nade van God in Christus voor zijn arme
dienstknecht John Bunyan, namelijk
door hem te nemen uit de mesthoop en
hem te bekeren tot het geloof van Zijn
gezegende Zoon Jezus Christus".
Wanneer we deze titel met de inhoud
van de Christenreis vergeleken, dringt
de gedachte zich op dat ook het laatst
genoemde boek autobiograflsche trek
ken vertoont. En inderdaad denk ik
mèt Vergunst dat de Christenreis,
waarin de levensgang van de geestel^ke
pelgrim wordt beschreven, in een zeker
opzicht een beschr^ving van Gods han
delen met Bunyan zelf is. Zal ook in de
getrouwe prediking van Gods Woord
impliciet niet iets terug te vinden zyn
van de levensbevinding van de prediker
zelf? Immers, „die prediking is een
waarachtig levende, waarin van het
doorleefd geloof gewag wordt gemaakt
Waarin wj] terug vinden wat de Heere
de Zijnen op de school van Zijn genade
te leren geeft". Zo deed ook Bunyan in
zijn geschriften, en specifiek in de
Christenreis.
Vlied....
Bunyan heeft de hoofdpersoon van zijn
boek Christen genoemd. Hij tekent hem
op de eerste bladzijde als een man met
gescheurde kleren, staande met zijn ge
zicht van zijn huis af, een Boek in zijn hand
en een grote last op de rug. Hij is door het
hele boek heen onderweg; hij loopt voort
met haast. Aanvankelijk is het de nood die
hem voortdrijft. Met niets anders houdt hij
zich bezig dan met het zoeken van een
antwoord op zijn levensvraag. En die is,
hoe hij met God verzoend kan worden. Hij
acht zich niet veilig vóór hij hierover
zekerheid ontvangt. De last maakt dat de
vreugde van de wereld hem tot bitterheid
is geworden!
Niet weinig zeggend is dat Evangelist
hem de weg wijst. Vlied de toekomende
toorn", zo is het dringend vermaan. Maar
waarheen dan? De weg van het schijnend
licht in de verte, de prediking van Gods
ontferming en welwillendheid, en via deze
weg naar de enge poort. In onderscheid
van andere verklaarders (ds. Den Boer
b.v.) wijst ds. Vergunst erop dat met deze
poort Christus Zelf wordt aangeduid, die
immers van Zich zei: ,,Ik ben de Deur".
Hij moet door die poort. We moeten tot de
kennis van die Ene gebracht worden,
wiens Naam onder de hemel de enige
Naam is, door welke wij moeten zalig
worden. Niemand zal het kunnen missen
om door die Poort in te gaan".
Voordat Christen echter de enge poort
bereikt, moet hij nog een weg met hinder
nissen gaan, mét het pak van schuld als
een last die steeds zwaarder wordt.
Allereerst geraakt hij in de poel Moede
loosheid. Maar hoe ook voorttob-
bend, hij probeert zich naar de andere
kant van het moeras toe te worstelen die
het verst van zijn huis in stad Verderf en
het dichtst by de enge poort ligt. Daar
ligt immers zijn hart en zijn leven! Al
schijnt het hem soms toe dat hij in die
poel zal omkomen, teruggaan is hem de
dood. Er is een breuk gevallen in het
leven van Christen. Er is iets in zijn
leven gebeurd waardoor hij niet meer
terug kan. En ten diepste ook niet meer
terug wil! Zo tobt hü verder, totdat een
zekere Helper hem op de stenen in het
moeras .wijst: beloften ter bemoediging
en aansporing. Zo wordt hij op een rots
gezet, gevoerd uit modderig slyk....
Een volgende keer bezwijkt hij voor de
verleiding een minder moeilijke weg te
kiezen. Op advies van Wereldwijs slaat
hij het pad in naar de heer Wettisch en zijn
zoon Fatsoen die wonen in het dorpje
Zedelijkheid. Hier wordt getracht, zo wil
Bunyan zeggen, rust te vinden in de weg
van het eigen godsdienstig bezig-zijn. Het
bekomt hem echter slecht. Er valt een
bange schrik op hem. Gerechtigheid door
wetsbetrachting blijkt een zware weg,
waar het oordeel en de verschrikkingen
van Sinaï hem teg'enkomen. En weer is het
Evangelist die hem het Woord verkondigt.
Nu echter is het een terechtwijzend woord
en met een streng en toornig gelaat.
Ds. Vergunst wijst er in dit verband op dat
de rechte evangeliedienaar ook kan toor
nen. Bestraffen degenen die de weg van
God verlaten hebben en in de weg van
wettische dienstbaarheid gezocht hebben
gerechtigheid te verkrijgen, die voor de
Heere niet kan bestaan. Zulk een pre
diking zal echter een heilzaam effect heb
ben voor degenen die zich laten terecht
wijzen en, zoals Christen, hun schuldige
dwaalweg belijden en zich daarvan af
keren.
Onderweg
Zo komt Christen, als gezegd, aan de enge
poort. Een gesloten poort! Dat predikt dat
JORDANUS
Mijn Engelse moeder gaf mij de naam
Jordan. Staat die voornaam in verband
met de rivier de Jordaan in Israël?
Antwoord: Dat wordt wel eens vaker
gedacht, maar de oorspronkelijke naam
Jordanus is een zuiver germaanse naam,
afgekort Jorden of Joord, en wordt in
verband gebracht met het Oudnoorse
woord iordh, hetgeen „aarde" betekende.
Een oudere form zou Jomandes zijn.
Onder invloed van de Kruistochten heeft
men Jorden (met een e) in verband ge
bracht met het verhaal over Johannes de
Doper, die in zijn tijd mensen doopte in de
rivier de Jordaan.
Schaken; afdeling 2:
Uitslagen van de laatste competitiewed
strijd van de 2e afdeling en de eindstand
van die afdeling:
P.J.Glerum-N.A.L.v.Doom....O-1
Door deze nederlaag kon de heer Glerum
niet meer op gelijke voet met de heer J. W.
Tanis komen en verspeelde hij zijn kans
op promotie.
N. A. L. van Doom -
J. W. J. BreveVi - V2
F. Troost - J. W. J. Breve1-0
'Eindstand afdeling 2:
1. P. Westhoeve16Vi - 20
2. J.W. Tanis14-20
3. P.J. Glerum13-20
4. J. P. Dolieslager en
N. A. L. van Doom12-20
6. M. H. J. van Doom10^2 - 20
7. Jac. Santifort10-20
8. J. W. J. Breve9-20
9. F. Troost7-20
10. R. Kickert4-20
11. A. Verhage2-20
De heren Westhoeve en J. W. Tanis
promoveren naar de eerste groep.
In de Flakkeese competitie strijden de
Ouddorpers met wisselend succes.
De heren J. Grinwis, J. Soeteman en C.
Wassenaar met 2 pnt. uit 3 wedstrijden
doen het goed. De heer Dijkstra laat het
flink afweten. Hij behaalde tot nu toe 1
pnt. uit 3 wedstrijden.
De gedetailleerde uitslagen zijn:
J. Grinwis - C. de Waal1-0
A. C. Baas - A. L. van Maurik 1 - O
J.H.vanMeen-Jac. Santifort----Vi-Vi
J. Noordijk - J. W. Tanis0-1
Joh. du Pree - J. Dijkstra1-0
W.J.v.Rossum-A.J.Kastelein 1 -O
Joh. Soeteman - G. Sellathurai 1 - O
W. L. van Strien - E. Santifort 1 - O
C. Wassenaar - R. Groenendijk.1 - O
wij geen rechten hebben. Ze moet worden
opengedaan aan de andere kant. Mij droe
ve, mij onverlaat, die alles heeft verbeurd,
maar die toch klopt. Staat er niet boven de
poort: „Die klopt, zal worden opge
daan?" Dat is de uitnodiging, al is er geen
enkel recht op toegang.
Kostelijke dingen ik bedoel: geput uit
de rijke schatten van het Woord, zoals de
Geest ze leert zegt ds. Vergunst in de
desbetreff'ende meditatie. Rijke woorden
over Gods genade. Een enkel fragment.
„Rechthebbende mensen menen dat die
poort ineens open moet gaan. Maar die
zichzelf voor God hebben leren kennen,
voor hen zal het een eeuwig wonder zijn,
dat hij opengaat. Die zeggen: Heere, al
zou U nooit opendoen, dan is het eeuwig
recht. En toch blijven ze kloppen. Dat ze
blijven kloppen is het werk van Gods
genade".
Nog meer blijkt die genade wanneer de
poort ook daadwerkelijk open gaat en de
portier, genaamd Welbehagen, verschijnt.
Dat is, aldus de bewerker, niemand min
der dan Christus, in Wie God Zijn wel
behagen zo duidelijk heeft geopenbaard.
En zo gaat Christen verder op pad.
Want hg is er nog niet Eigenlek begint
het pas nu. Opmerkelijk en veelzeggend
is het dat het gedeelte van Christens weg
tót Christus (zeg: de toeleidende weg) in
de beschrijving door Bunyan vele ma
len korter is dan zyn weg vanuit en mèt
Christus naar de Hemelstad. Het is bij
de enge poort dat hem door Welbe
hagen wordt toegevoegd: „Kom en Ik
zal u de weg leren die u moet gaan. Zie
voor u, ziet u deze nauwe weg? Dat is de
weg". Ik schreef het al: z^n aankomst
bij het reisdoel is gegarandeerd; ze ligt
verankerd in bet welbehagen, ze is ge
grond in de verdiensten van Immanuël
en ze wordt bevestigd in de leiding van
de Geest Die hoop vermag al het leed
onderweg te verzachten.
Nog een tweetal opmerkingen. Het boek
van wijlen ds. Vergunst vertoont nog de
sporen van het gesproken woord. Volgens
het Woord-vooraf zijn deze bewust ge
handhaafd. Ook de eigen stijl van de
bewerker is te herkennen. Wat mij betreft
was het veelvuldige gebmik van het bij
voeglijk naamwoord,„lief achterwege
gebleven.
De Christenreis is het bekendste werk van
Bunyan. Dat blijkt wel uit de diverse
commentaren- en meditatiebundels die
hun onderwerp daarin vinden. Ook andere
werken van hem zijn het waard op de
zelfde wijze bewerkt en in boekvorm de*
welwillende lezer aangeboden te wor
den....
N.a.v. ds. A. Vergunst, De geeste
lijke pelgrim. 55 meditaties over
Bunyans Christenreis.
Uitgeverij Den Hertog te Houten.
Gebonden. 425 pag. Prijs f 45,
J. K.
I
V
X
H
■K
K
X
X
X
f
J
9
j