EIÜVriDEtl-IIIEUWS I I Schaken in Stellendam Overdenking uit de Heilige Schrift Verlies Heren 1 Intermezzo ZANGAVOND Zangvogelexcursie Goedereede CONPüTER .mRMIILiEREH. 2e Blad VRIJDAG 2 MEI 1986 No. 5493 HET ■^iCIJkVENSTER blik op kerk '■^P en samenleving tj - De invloed vaii de media - Niet altü'd consequent In De Waarheidsvriend van 24 april j.l. las ik een artikel van Ir. J. van der Graaf, waaruit ik deze keer, zonder al te veel commentaar, een en ander wil doorgeven. Het gaat over de invloed die de media in ons land hebben op onze meningsvorming. „Wat avond aan avond op de buis wordt gebracht", aldus Ir. Van der Graaf, „beïnvloedt de mensen. Er zijn bij voorbeeld onderzoekingen gedaan naar de invloed van geweld op de tele visie op jeugdige kijkers. Het blijkt dan zo te zijn dat er een onmiskenbaar verband is tussen geweld, gepleegd door jongeren, en de geweldsprogram- ma's die ze zagen. Er is zoveel geweld dagelijks in televisieprogramma's dat er sprake is van een zekere gewenning bij de kijkers die dagelijks voor de buis zitten. Én er zijn onthutsende cijfers als het gaat om de uren dat een kind gemiddeld in Nederland voor de tele visie zit Als het nu zo ligt ten aanzien van geweld kan hetzelfde ge zegd worden over allerlei ethische za ken. Er treedt gewenning op bij kijkers als het gaat om huwelijksmoraal, se- xuele moraal, eerlijkheid, drank. Er is sprake van onmiskenbare beïnvloe ding van de mensen door de media". Wanneer dan verder de C, de E of de K van de omroep aan de orde komt, en de vraag in hoeverre de verschillende om roepen trouw zijn aan die letters, dan richt Van der Graaf de spits van zijn betoog op zijn lezers. Met andere woorden: niet alleen wat wordt er allemaal uitgezonden, maar ook: waar luisteren en kijken we naar? Elke omroep, zo zegt hij, is verplicht een totaalprogramma te bieden, dus niet alleen instruktieve, maar ook verstrooi ende programma's. Op zichzelf is daar niets tegen, aldus Van der Graaf: „Geen mens zit 24 uur van de dag, of in de tijd dat hij niet slaapt, alleen maar ernstige dingen te doen; waarmee ik bedoel: niemand leest de gehele dag in de bijbel, of leest alleen maar stichte lijke lektuur. Zo wordt ook van geen enkele omroep verwacht en gevraagd dat men de hele dag door geestelijke programma's brengt. Bovendien blijkt het helaas nog wei eens zo te zijn dat veel kijkers of luisteraars, die dit wel willen en voor een principiële omroep kiezen ook de eigen omroep laten voor wat het is als er op een andere zender iets is dat méér trekt Laten we ons vooral niet vergissen in het princi piële van het luisteren en kijken zelf De vertrossing werkt breder door dan we zelf willen toegeven. Dat geldt ove rigens ook voor breder terrein dan de omroep. Men zou eens het leesgedrag kunnen nagaan, daar waar voor de meest principiële krant wordt ge kozen". Ik denk dat in het bovenstaande dingen gezegd zijn die we ons allemaal kunnen aantrekken. Wat lezen we, waar luisteren en kijken we naar? Als die vragen door iedereen eerlijk beantwoord werden, dan zouden we schrikken, misschien nog het meest van onszelf. En laten we ook voor onszelf de invloed van de media niet onderschatten. Héél ongemerkt worden we toch allemaal een beetje geïndoctrineerd door de tijd geest. Waarnemer Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. VOLKSTUtNVCRMAAK De grond die mijn ouders mij ver maakten, wil ik ten nutte maken door er gelijke delen van te verhuren als volks tuintje. Valt dit soms onder de Pachtwet, welke bepalingen gelden ervoor, hoe groot moet zo'n tuintje zijn en welke huurprijs mag ik daarvoor vragen? Antwoord: Onder de bepalingen van de Pachtwet valt de verhuur van bouw- en weiland vanaf 25 are en van tuinland vanaf 10 are, maar volkstuintjes zijn nipt voor commerciële doeleinden, want het telen van bloemen en groenten voor eigen gebruik valt onder recreatie en dan gelden geen oppervlakteminima of maxima. Al zou u een hectare verhuren en de ge bruiker zou die grond alleen maar ge bruiken om er uit te rusten, dan had u nog niets met de Pachtwet te maken. Als de huurders 10 are ofmeer tuinland benutten om de produkten daarvan te verkopen, is het een economische bezigheid en valt dat wèl onder de Pachtwet. Let dus op aan wie u verhuurt. Voor volkstuinen is 1 a 2 are wel gebruikelijk en als men er een tuin huisje met wat bomen en struiken bij wil zetten, is twee are toch het minimum. De huurprijs varieert in ons land van 40, tot 60,per jaar. PATIËNT ZOEK Nadat een specialist mij naar een zieken huis elders had verwezen om daar te worden onderzocht, heb ik niets meer over mijn kwaal vernomen. Toen ik on langs informeerde wat me mankeerde, bleek me dat mijn hele dossier inclusief de gemaakte foto's foetsie waren. Die specialist heeftvoorlopig geen tijd" en m 'n huisarts weet van niets. Wat moet ik nu? Antwoord: Geen paniek. Volgens dat ziekenhuis zijn de papieren en foto's naar de behandelende specialist gezonden. Als u met hem een afspraak maakt, zal hij wel zorgen dat hij het dossier op z'n bureau krijgt, want u bent zijn patiënt. Ernstig kan de kwaal niet zijn, anders was de huisarts al ingelicht. Blijken de onderzoekresul taten werkelijk zoek te zijn, dan dient u de administratie van het ziekenhuis schrifte lijk mee te delen, dat u in rechte tegen haar zult optreden als een en ander niet in orde gemaakt wordt. U kunt er op wijzen, dat het Tuchtrecht daar voldoende grond voor biedt. Die brief moet u aangetekend met bericht van ontvangst verzenden, en er zelf eerst een copie van maken. Uw dos sier zal dan wel gauw boven water komen. W drukkerij kranse bv Uitslagen Kampioensgroep gespeeld op 22 april: R. vanDongen-K. Hameeteman afg. L. Koese - W. van Rossum afg. P. van Rhee - J. Gottschal..Vi-Vi C. van Ast - R. van DongenI - O L. Koese - C. van AstVi-Vi In Groep 1 behaalde W. Breeuwer het kampioenschap, door in een zeer enerve rende partij G. J. Zonneveld te verslaan. Door deze nederlaag verspeelde Zonne veld zijn kans op promotie. Concurrent T. Draper heeft aan 1 uit 2 voldoende om tesamen met W. Breeuwer te promoveren naar de kampioensgroep. Uitslagen Groep 1 gespeeld op 22 april: T. Draper - D. Hameeteman'/4 - '/2 G. Sellathurai - T. Draper0-1 G. J. Zonneveld-W. Breeuwer O - 1 Uitslagen Groep 2 gespeeld op 15 en 22 april: Anne de Bruyn - Aemold van Gosliga0-1 Rosientje Leydens - Hanneke Codée1-0 Ireen D iephout - Jouke van Gosliga0-1 RianneCodée-Myrthe Leydens O - 1 Myrthe Leydens - Jouke v. Gosliga afg. Rosientje Leydens - Aemold van Gosliga.1^0 AnnedeBruyn-SusanDiephout.1 - O Aernold van Gosliga - Susan Diephout0-1 HYPOTHEEK NODIG? makelaar tamboer bellen voor gratis computerberekening 01870-3477 g 'T eeuwtee licht Al 30 Jaar brandt in mijn slaapkamer zo'n rose nachtlampje, dat met stekker- pennen in een stopkontakt steekt. Hoe veel kost dat aan stroomverbruik en hoe komt 't dat het nog steeds niet door gebrand is? Antwoord: Het stroomverbruik is niet aanwijsbaar. Zet alles in huis maar eens ai en laat alléén dat lampje gloeien, dan staat de elektriciteitsmeter stil. Het bolletje is met neongas gevuld, dat juist voldoende oplicht indien er spanning staat op de 2 elektroden. Dat gas gaat heel lang mee en houdt pas op met licht geven als de elek troden versleten zijn. Maar omdat u het dag en nacht liet branden en niet dagelijks aan en uit doet, is de slijtage gering en kan zo'n nachtpitje tientallen jaren meegaan. Bij normale gloeilampen is het de gloei- draad die op de duur verbrandt, of die door trillingen doorbreekt. En de fabrikanten maken de gloeilampen voor huis-, tuin en keuken niet zo stevig als die voor verkeers lichten, anders zouden ze niet veel nieuwe lampen hoeven aan te maken.... seLASTiNG vooK eeN potte Hoe is 't mogelijk, dat Je nog een be lastingaanslag kunt ontvangen voor een al driejaar overleden familielid? Antwoord: De belastingplicht eindigt op het tijdstip van iemands overlijden, maar er worden dan nog aanslagen opgelegd die betrekking hebben op de voorafgaande periode. Voor de inkomensbelasting kan een aanslag worden opgelegd tot 3 jaar na afloop van het betr. kalenderjaar, maar die termijn wordt verlengd met de tijd waar over evt. uitstel is verleend voor het doen van aangifte. De belasting moet even als de overige schulden van de overledene worden betaald door de erfgenamen. Wat de opstanding van Christus voor de cliristén betelcent (II) Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden. Tot een onverderfelijke, en onbe- vlekkelijke, en onverwelkelijke er fenis, die in de hemelen bewaard is voor u (1 Petrus 1 3 en 4) Wat de opstanding van Christus voor de christen betekent. Vorige keer hebben wij gezien: Weder geboorte en Hoop. Nu staan we stil bij de twee volgende gedachten: Erfenis en Lofprijzing. „Erfenis". De hoop die de christen koes tert is geen ijdele hoop. Het is ook geert tijdelijke hoop, maar zij gaat over de grenzen van dood en graf heen. Hem wacht een eeuwige erfenis. De hoop die de wereld heeft is ijdel. Zij dreigt elk ogen blik te vergaan. Waarop we ook onze hoop gebouwd hebben. Het zijn allemaal wan kele fundamenten. En bij de dood ontvalt ons zéker alles. Maar de hoop van de christen is een duurzame, een blijvende hoop. O, welk een verschil met de wereldling! Hem ont valt bij de dood alle hoop. Aan de christen gaat de hoop bij zijn sterven in vervulling. Welk een grote erfenis u ook ontvangen hebt in uw leven. Bij de dood moet u die loslaten en achterlaten. Maar de christen ontvangt bij zijn dood de erfenis. Dat is de hoop die hij heeft: Hem wacht de eeuwige erfenis. Hij mag sterven in de hope des eeuwigen levens. Door de opstanding van Christus is hij wedergeboren tot een levende hoop. En zo gaat de tekst verder: ,,Tot een onverderfe lijke, en onbevlekkeiijke, en onverwelke lijke erfenis". Wat geeft die opstanding toch veel. De christen heeft hoop in dit leven gericht op het eeuwige leven. Op de eeuwige toekomst. Op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Op het volmaakte leven hierboven. Zon der zonde, zonder nood en tranen. In eeuwige vreugde en blijdschap. Die toekomst, dat eeuwige leven, is het eigen lijke doel van zijn hoop. Daar moet onze hoop op gericht zijn. En hij heeft het reeds hier. Want het nieuwe leven des geloofs is al het eeuwige leven. Lezer, als u een kind van God bent, in waarheid, dan bent u een zeer gelukkig mens. Hoeveel u ook in dit leven moet meemaken. U gaat het eeuwige leven tegemoet De eeuwige zaligheid. Het hoog ste geluk en de meeste rijkdom. Een eeuwige erfenis wacht u. Uw hoop is niet tevergeefs. Christus opstanding is een onderpand, een bewijs, van uw zalige opstanding een maal! Zijn hemelvaart van uw hemelvaart eenmaal! Daarom laat die hoop niet varen. Al lijkt uw leven hier soms hopeloos, ze is het gans neit. U moet door menigerlei verdrukkingen ingaan. „In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goede moed. Ik heb de wereld overwonnen", sprak Jezus. Hierop aarde is alles maar tijdelijk. Lezer, hebt u al hoop op deze erfenis? Misschien wacht u op een aardse erfenis. Nu, meest al valt die erfenis tegen. En gaat die met veel ellende gepaard. Bovenal, het is alles vergankelijk. O, als u alleen maar een beetje hoop hebt op de dingen van de wereld. Op wat geld en goed. Wat bent u dan nameloos arm. Zoek toch de hoop te verkrijgen van de kinderen Gods. De eeuwige erfenis. Bekeert u van al die begeerten naar de wereld. Wendt u naar God, naar Boven, naar de hemel. Uw kostbare tijd is zo voorbij, en dan.Alle aardse geld en goed zal u ontvallen! En dan.... verloren! Maar nu kan het nog anders worden. Gelooft in de opgestane Christus en ziet wat het u allemaal brengt! Wat wordt van die schone erfenis gezegd? Dat ze onverderfelijk is. Dat wil zeggen: onvergankelijk! En dat ze onbevlekkelijk is. Dat betekent: datze niet kan bezoedeld worden door de zonde, die u nog doet. Oók na ontvangen genade. Die schone erfenis is voorts onverwelkelijk. Dat wil zeggen: niet aan innerlijk verderf onderhevig. Een onverwelkelijke bloem, altijd fris en bloei end en nieuw en levend. Wat wordt nog meer van die schone erfenis gezegd? Dit: dat zij: „in de he melen bewaard is voor u". Zij is in Gods handen, niet in onze handen. Gelukkig maar oók. Want wij zouden haar maar verknoeien en verkwanselen. Bezoedelen door de zonden. Onbetrouwbaar als we zijn. Niet bewaard is zij op aarde, maar in de hemelen. Dat is de beste plaats. Daar is ze veilig en welbewaard. Buiten alle gevaar. Bij God, bij Christus. O, ook dit is te danken aan Christus opstanding. Was Hij daar niet in de hemel. De erfenis zou er ook niet wezen. Neen, u die een vreemdeling bent op deze aarde, u hoeft niet altijd met het hoofd naar be neden te lopen. Integendeel, u hebt veel meer reden uw hoofd omhoog te heffen! Want de erfenis wordt bewaard: „vooru", zegt de tekst. Eeuwig wonder van genade! „Wij steken het hoofd omhoog, en zullen d' eerkroon dragen. Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen! Want Goei is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven!" En Hij bewaart de eeuwige erfenis in de hemel! In al onze verdrukkingen mogen we daarom goede moed hebben. Nu onze twee gedachte van deze medi tatie: „Lofprijzingl" Ja, begrijpt u nu lezer, waarom Petrus onze tekst zo met een juichtoon inzet? Begrijpt u nu dat heel de tekst eigenlijk één lofprijzing is? Eén lofprijzing op de grote barmhartigheid van God! Daarop zal in de eeuwi^eid ook alles uitlopen. Op de lof en eer en heerlijkheid van deDrieënige God. Vader, Zoon en Heilige Geest. „Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden". Ja, God de Vader is de grote Auteur, de grote Architekt, van het plan der zalig heid. Niemand minder dan God de Vader heeft Zijn grote barmhartigheid in het werk van Christus getoond. Die grote barmhartigheid van God is de werkende oorzaak van al Zijn daden. Hij zond Zijn Zoon. Hij gaf die aan de wereld. En de Zoon gaf Zichzelf, vrijwillig. Om het plan der verlossing van Zijn Vader uit te voeren. Vóór ons! En de Geest kwam op de Pinksterdag om het in onze harten uit te werken. In ons! Grote barmhartigheid Gods! Onuitputtelijke zee van ontfer mende liefde Gods tot zondaren! Petrus had het mogen ervaren evenals Paulus: „Mij is barmhartigheid geschied". Maar dan ook klimt de lof Gods op uit onze harten. „Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus". Die met ontferming bewogen was over mijn diepe ellende en val. Overmijn zware zonde en schuld. Die mij door Christus bloed daarvan heeft vrijgekocht en verlost. Ja, want de lofprijzing zal hierboven pas wel volmaakt zijn.... Maar zij zal hier- benéden al beginnen. Hier op aarde, aan deze zijde van het graf. Opklimmen uit mijn hart. Hier geleerd, daar gedaan. Hier in beginsel, daar volmaakt. „Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus". De Heere is het waard, al in dit leven, door de Zijnen geprezen te worden. En Petrus wenst dan ook dat 't gebeurd. „Geloofd zij...." Dat is als een bevel. Wie het hier niet geleerd heeft, zal het daar nooit doen. O, kan niet stille verwondering wel eens onze harten vervullen? Als we zien op Zijn daden? In lijden, sterven en opstanding? Stille verwonde ring en dankzegging en lof en vreugde en blijdschap! Want in het loven van God Drieënig zit de hoogste blijdschap! Het loven van God zal de grote vreugde uit maken van de hemel! Hem eeuwig dank te zeggen de grote blijdschap! Herkingen A. H. Veldhuizen Heren 1 van Intermezzo is er zaterdag niet in geslaagd om de stijgende lijn van de afgelopen weken voort te zetten. Na overwinningen op het Alexandria/A en op Rowido dat derde op de ranglijst stond kon er zaterdag tegen het nogal wisselend spelende Pendrecht misschien wel wat verwacht worden. De eerste was wat rommelig en kon Intermezzo niet in zijn spel komen. Deze set werd dan ook verloren. De tweede set ging veel beter en door goed gevarieerde en harde aanvallen wisten de Heren van Intermezzo deze set naar zich toe te trekken. In de derde set moest Heren 1 al tegen een grote achterstand aan kijken, die dus ook niet meer in te halen viel waardoor deze set weer werd verloren. In de vierde set was het dus noodzaak dat Heren 1 zou winnen, maar dat mocht niet baten, ook deze set werd verloren en daarmee de wedstrijd met 3-1. Als Heren 1 zaterdag tot winst had kunnen komen was hun plekje op de rang lijst veiliger geweest, maar nu staan ze op de tiende plaats wat dus een degradatie- plaats betekent. DIRKSLAND Het Gemengd koor der Ger. Gemeente organiseert op D.V. 3 mei a.s. een Zang avond. Medewerkende koren zijn: ge mengd koor „Advendo" uit Nieuwe Ton- ge, Dirkslands Mannenkoor en het ge mengd koor „Soli Deo Gloria" uitDirks- land. Deze zangavond wordt gehouden in het kerkgebouw van de Ger. Gemeente, Geldersedijk. Ieder is hartelijk welkom. Aanvang half 8. De overige uitslagen van deze laatste competitiewedstrijd zijn: Delta - Mini Jongens0-3 Mini Meisjes - DVO0-3 Mini Meisjes - DVO 13-0 Meisjes C - HoUemare1- 3 Meisjes BI - Volley/v.d. Berg0-3 Meisjes A2 - Apollo3-0 Meisjes Al - Volley/v.d. Berg3-1 Jongens C - Volley/v.d. Berg1-3 Jongens B - Vierpolders3-0 Jongens Al - S.V. Kwiek1-3 Dames 6 - Volley/v.d. Berg3-0 Dames 4 - Volley/v.d. Berg2-2 Dames 3 - DVO 41-3 Dames 2 - Ibis0-3 Dames 1 - Kalinko3-0 Heren 4 - Ibis 5 3-1 Heren 3 - Volley/v.d. Berg0-3 Heren 2 - Geervliet3-1 De Hemelvaartsdag 8 mei a.s. organi seert de Vereniging voor Natuur en Land schapsbescherming Goeree-Overflakkee weer een vroege vogelexcursie" in de Bokkepolder te Goedereede. De wandeling duurt ±\Vi uur en deel name is gratis. Vertrek 's morgens om 6.00 uur vanaf de parkeerplaats van het Natuurreservaat de Kwade Hoek aan het eind van de Oostdijkseweg. Tijdens de wandeling kan men genieten van de zang van div. vogels als: Nachte gaal, winterkoning, tuinfluiter, roodborst, enz. Voor meer informatie over de excursie: tel. 01878 - 1045 of 01879 - 2391. VERVOLGVERHAAL VemM van rten Oever LAAT MIJ MAAR 65 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk Hij had haar tijdig geschreven. Ze moest komen. Ze móest... Ja, ja. Zij moeten beginnen. De muziek speelt, allen nemen hun plaatsen in. De minister spreekt als nummer één. Kapitein John Mo- risson wordt hogelijk geëerd door de regering en het heeft Zijne Majesteit de Koning behaagd hem met een hoge onderscheiding te vereren. Hij was een der grondleggers en bouwers van de wildevrachtvaart. Mede door zijn initiatief wapperde op alle zeeën en oceanen de vlag van het gemenebest. Albion had hij gediend. Er wordt gejuicht. Men neemt de kleine grote man op de schouders. Op hetzelfde ogenblik openen de veilighéidskelen van tien schepen zich. De zee dreunt onder het geluid. John Morisson moet naar voren komen. De minister speldt hem eigenhandig de eretekenen op. De glazen worden geheven. Men klinkt op de koning, op John Morisson. Het volkslied wordt gespeeld, allen ver rijzen van hun zitplaatsen. „Van arbeidersjongen tot edelman", noteert een journalist voor de kop van zijn verslag. Er komen andere sprekers; de voorzitter van de reders vereniging, scheepsbouwers, cargadoors, een lange stoet. Men vergelijkt hem met een hovenier, die kans zag van een teer stekje een grote rijkdragende hof te maken. En John Morisson zit er bij, gebogen, in elkaar gedeukt, als trotseerde hij de kwaaiste term weer van zijn leven. Zijn twee koude ogen, rood dooraderd van het zoute water, staren langs de mensen naar de rede. Als ze nu nog kwam was alles goed. Maar ze komt niet. Hij maakt de balans op: Er is geen vrouw, die mij wacht, geen huis waar ik welkom ben, staat voor mij open. Weg, wèg, WEG. Hij probeert de rug te rechten. Het is zijn beurt om te spreken. Au, weer die ellendige steken. Hij kan niet, hij wordt onwel. Hij ontvlucht, sluipend als een kwa jongen, al die juichende herriemakende mensen. De stuurman komt hem achterna: Kapitein, wat nu? Hij laat zich verontschuldigen. V/eer een aanval. Hé, wat jammer. De stuurman moet alles maar doen, wat hem goed lijkt. Het had zo mooi kunnen zijn. Hij gooit de jas op tafel, zijn toespraak valt uit de binnenzak. Zij is er neit. Hij heeft het wel gevoeld, Lord Baltimore, zijn oude speelmakker, speelt met zijn vrouw. Maar het feest gaat door. De stuuiman verontschuldigt de kapitein. Hij lijdt aan rheumatiek en bij het oplichten is het wat hard aangekomen. Alles moet echter door gaan. En het feet gaat door. Men kan toch makkelijk feestvieren zonder de jubilaris. Naar de vloot, die langszij drijft, wordt geseind: Hijs de vlaggen! Ze hesen de vlaggen. Vaar! Ze voeren. Blaas! Ze bUezen.... In de messroom zat een meisje. Het zwarte koor had er geen kans voor gezien om dat voor elkaar te boksen. Ze hadden haar bij de bootsman gebracht. Zegjij het maar. Dat behoefde niet eens. Ze vroeg: Is hij dood? Arend-Michiel knikte. Had je verkering met hem? Ja en nee. We waren vast niks van elkaar, maar we hielden van elkaar. Hij was alleen in het weeshuis, ik ook. We hadden geen vader en geen moeder, geen broers en geen zusters. Hij noch ik. Ik heb zo naar hem verlangd. We schreven elkaar bijna niet, maar we wisten: het is best. Misschien waren we nooit ge trouwd, maar ook dan: hij niet en ik niet. Vrienden zouden we altijd gebleven zijn. O, zei Arend-Michiel en hij kon verder geen woorden vinden. Zoek je nu in het leven allemaal iets datje nooit krijgt? Buiten was het een herrie, die aan ouwejaarsnacht herinnerde. Alle tien boten bliezen. In defilé-vorm trokken ze voorbij. Dat was de vloot van John Mo risson. En telkens wanneer de Orkanera werd ge passeerd, streken ze zwierig hun vlaggen. En die bonte doeken op)-en-neer zeiden: Wij groeten u, kapitein, edelman John Morisson, maar voor óns blijf je ome Nero! Wij groeten u, alle zeevaarders groeten u, nu ge de lange deining vaarwel zegt. Arend-Michiel liep naar de patrijspoort en sloeg dit schone schouwspel gade. Het meisje tegenover hem bleef zitten. Ze zei alleen maar: Ik heb er zo op gerekend hem te zien, die lieveling. En Arend-Michiel dacht: ik zie ze vandaag allemaal: De bootsman van Kaap Hoorn, die geen holletje op aarde had; de lange Roemeen, die in de Zuid-Chinese Zee be zweek van de hitte (en z'n ouwe moeder inBoekarest); Ed, de derde uit de machinekamer, die omkwam in het kokende water; Maarten Storm, die overboord liep; en alle geesten van alle omgekomen wildevracht- vaarders op wier schouders dit bedrijf omhoog werd getild, zij vieren het feest mee. Ook zij die stierven groeten u, grote ome Nero. Tegen de avond, toen de stuurman ging vragen wat er verder gebeuren moest, beval John Morisson: het feest voor de jongens gaat door. Hij-zelf bleef in zijn hut. Laat ze voor genoeg stoom tegen middernacht zorgen. Laat ze allemaal hiun spullen pakken. Jawel, kap'tein. Ik toch niet? Jij ook. En hij pakte de pen weer om zijn werk af te maken. Zijn orders verklaarde hij nimmer, verwon deren deden déze zeer. John Morisson voerde zijn plannen uit. Toen de mannen bij elkaar waren, ontbrak hij. Maar ieder uur daalde hij in de machinekamer af om te zien hoeveel druk er op de ketels stond. Het samenzijn was minder deftig dan overdag. De officieren hadden tafeltjes apart, voor de rest waren ze allemaal maats en zeelui onder elkaar. Er werd muziek gemaakt op een harmonica. (wordt vervolgd) I I voorstraat 13 3245 bg sommelsdljk tel. 01870-2275 ♦^^##.♦^^*J^^^#.^^♦♦^^♦♦J^♦♦**^^♦♦♦♦^^♦*#■♦♦*♦♦♦♦♦♦**♦♦^^♦^^^^*^^ S>: if Hf

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 5