EIÜVriDEtl-IIIEUWS
I
I
Schaken
in Stellendam
Overdenking
uit de
Heilige Schrift
Verlies Heren 1
Intermezzo
ZANGAVOND
Zangvogelexcursie
Goedereede
CONPüTER
.mRMIILiEREH.
2e Blad
VRIJDAG 2 MEI 1986
No. 5493
HET
■^iCIJkVENSTER
blik op kerk '■^P
en samenleving tj
- De invloed vaii de media
- Niet altü'd consequent
In De Waarheidsvriend van 24 april j.l.
las ik een artikel van Ir. J. van der Graaf,
waaruit ik deze keer, zonder al te veel
commentaar, een en ander wil doorgeven.
Het gaat over de invloed die de media in
ons land hebben op onze meningsvorming.
„Wat avond aan avond op de buis wordt
gebracht", aldus Ir. Van der Graaf,
„beïnvloedt de mensen. Er zijn bij
voorbeeld onderzoekingen gedaan
naar de invloed van geweld op de tele
visie op jeugdige kijkers. Het blijkt dan
zo te zijn dat er een onmiskenbaar
verband is tussen geweld, gepleegd
door jongeren, en de geweldsprogram-
ma's die ze zagen. Er is zoveel geweld
dagelijks in televisieprogramma's dat
er sprake is van een zekere gewenning
bij de kijkers die dagelijks voor de buis
zitten. Én er zijn onthutsende cijfers
als het gaat om de uren dat een kind
gemiddeld in Nederland voor de tele
visie zit Als het nu zo ligt ten
aanzien van geweld kan hetzelfde ge
zegd worden over allerlei ethische za
ken. Er treedt gewenning op bij kijkers
als het gaat om huwelijksmoraal, se-
xuele moraal, eerlijkheid, drank. Er is
sprake van onmiskenbare beïnvloe
ding van de mensen door de media".
Wanneer dan verder de C, de E of de K
van de omroep aan de orde komt, en de
vraag in hoeverre de verschillende om
roepen trouw zijn aan die letters, dan richt
Van der Graaf de spits van zijn betoog op
zijn lezers. Met andere woorden: niet
alleen wat wordt er allemaal uitgezonden,
maar ook: waar luisteren en kijken we
naar? Elke omroep, zo zegt hij, is verplicht
een totaalprogramma te bieden, dus niet
alleen instruktieve, maar ook verstrooi
ende programma's. Op zichzelf is daar
niets tegen, aldus Van der Graaf:
„Geen mens zit 24 uur van de dag, of in
de tijd dat hij niet slaapt, alleen maar
ernstige dingen te doen; waarmee ik
bedoel: niemand leest de gehele dag in
de bijbel, of leest alleen maar stichte
lijke lektuur. Zo wordt ook van geen
enkele omroep verwacht en gevraagd
dat men de hele dag door geestelijke
programma's brengt. Bovendien blijkt
het helaas nog wei eens zo te zijn dat
veel kijkers of luisteraars, die dit wel
willen en voor een principiële omroep
kiezen ook de eigen omroep laten voor
wat het is als er op een andere zender
iets is dat méér trekt Laten we
ons vooral niet vergissen in het princi
piële van het luisteren en kijken zelf
De vertrossing werkt breder door dan
we zelf willen toegeven. Dat geldt ove
rigens ook voor breder terrein dan de
omroep. Men zou eens het leesgedrag
kunnen nagaan, daar waar voor de
meest principiële krant wordt ge
kozen".
Ik denk dat in het bovenstaande dingen
gezegd zijn die we ons allemaal kunnen
aantrekken. Wat lezen we, waar luisteren
en kijken we naar? Als die vragen door
iedereen eerlijk beantwoord werden, dan
zouden we schrikken, misschien nog het
meest van onszelf. En laten we ook voor
onszelf de invloed van de media niet
onderschatten.
Héél ongemerkt worden we toch allemaal
een beetje geïndoctrineerd door de tijd
geest.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
VOLKSTUtNVCRMAAK
De grond die mijn ouders mij ver
maakten, wil ik ten nutte maken door er
gelijke delen van te verhuren als volks
tuintje. Valt dit soms onder de Pachtwet,
welke bepalingen gelden ervoor, hoe groot
moet zo'n tuintje zijn en welke huurprijs
mag ik daarvoor vragen?
Antwoord: Onder de bepalingen van de
Pachtwet valt de verhuur van bouw- en
weiland vanaf 25 are en van tuinland
vanaf 10 are, maar volkstuintjes zijn nipt
voor commerciële doeleinden, want het
telen van bloemen en groenten voor eigen
gebruik valt onder recreatie en dan gelden
geen oppervlakteminima of maxima. Al
zou u een hectare verhuren en de ge
bruiker zou die grond alleen maar ge
bruiken om er uit te rusten, dan had u nog
niets met de Pachtwet te maken. Als de
huurders 10 are ofmeer tuinland benutten
om de produkten daarvan te verkopen, is
het een economische bezigheid en valt dat
wèl onder de Pachtwet. Let dus op aan wie
u verhuurt. Voor volkstuinen is 1 a 2 are
wel gebruikelijk en als men er een tuin
huisje met wat bomen en struiken bij wil
zetten, is twee are toch het minimum. De
huurprijs varieert in ons land van 40,
tot 60,per jaar.
PATIËNT ZOEK
Nadat een specialist mij naar een zieken
huis elders had verwezen om daar te
worden onderzocht, heb ik niets meer
over mijn kwaal vernomen. Toen ik on
langs informeerde wat me mankeerde,
bleek me dat mijn hele dossier inclusief
de gemaakte foto's foetsie waren. Die
specialist heeftvoorlopig geen tijd" en
m 'n huisarts weet van niets. Wat moet ik
nu?
Antwoord: Geen paniek. Volgens dat
ziekenhuis zijn de papieren en foto's naar
de behandelende specialist gezonden. Als
u met hem een afspraak maakt, zal hij wel
zorgen dat hij het dossier op z'n bureau
krijgt, want u bent zijn patiënt. Ernstig kan
de kwaal niet zijn, anders was de huisarts
al ingelicht. Blijken de onderzoekresul
taten werkelijk zoek te zijn, dan dient u de
administratie van het ziekenhuis schrifte
lijk mee te delen, dat u in rechte tegen haar
zult optreden als een en ander niet in orde
gemaakt wordt. U kunt er op wijzen, dat
het Tuchtrecht daar voldoende grond voor
biedt. Die brief moet u aangetekend met
bericht van ontvangst verzenden, en er
zelf eerst een copie van maken. Uw dos
sier zal dan wel gauw boven water komen.
W drukkerij kranse bv
Uitslagen Kampioensgroep gespeeld
op 22 april:
R. vanDongen-K. Hameeteman afg.
L. Koese - W. van Rossum afg.
P. van Rhee - J. Gottschal..Vi-Vi
C. van Ast - R. van DongenI - O
L. Koese - C. van AstVi-Vi
In Groep 1 behaalde W. Breeuwer het
kampioenschap, door in een zeer enerve
rende partij G. J. Zonneveld te verslaan.
Door deze nederlaag verspeelde Zonne
veld zijn kans op promotie.
Concurrent T. Draper heeft aan 1 uit 2
voldoende om tesamen met W. Breeuwer
te promoveren naar de kampioensgroep.
Uitslagen Groep 1 gespeeld op 22 april:
T. Draper - D. Hameeteman'/4 - '/2
G. Sellathurai - T. Draper0-1
G. J. Zonneveld-W. Breeuwer O - 1
Uitslagen Groep 2 gespeeld op
15 en 22 april:
Anne de Bruyn -
Aemold van Gosliga0-1
Rosientje Leydens -
Hanneke Codée1-0
Ireen D iephout -
Jouke van Gosliga0-1
RianneCodée-Myrthe Leydens O - 1
Myrthe Leydens - Jouke v. Gosliga afg.
Rosientje Leydens -
Aemold van Gosliga.1^0
AnnedeBruyn-SusanDiephout.1 - O
Aernold van Gosliga -
Susan Diephout0-1
HYPOTHEEK NODIG?
makelaar tamboer bellen
voor gratis computerberekening
01870-3477 g
'T eeuwtee licht
Al 30 Jaar brandt in mijn slaapkamer
zo'n rose nachtlampje, dat met stekker-
pennen in een stopkontakt steekt. Hoe
veel kost dat aan stroomverbruik en hoe
komt 't dat het nog steeds niet door
gebrand is?
Antwoord: Het stroomverbruik is niet
aanwijsbaar. Zet alles in huis maar eens ai
en laat alléén dat lampje gloeien, dan staat
de elektriciteitsmeter stil. Het bolletje is
met neongas gevuld, dat juist voldoende
oplicht indien er spanning staat op de 2
elektroden. Dat gas gaat heel lang mee en
houdt pas op met licht geven als de elek
troden versleten zijn. Maar omdat u het
dag en nacht liet branden en niet dagelijks
aan en uit doet, is de slijtage gering en kan
zo'n nachtpitje tientallen jaren meegaan.
Bij normale gloeilampen is het de gloei-
draad die op de duur verbrandt, of die door
trillingen doorbreekt. En de fabrikanten
maken de gloeilampen voor huis-, tuin en
keuken niet zo stevig als die voor verkeers
lichten, anders zouden ze niet veel nieuwe
lampen hoeven aan te maken....
seLASTiNG vooK eeN potte
Hoe is 't mogelijk, dat Je nog een be
lastingaanslag kunt ontvangen voor een
al driejaar overleden familielid?
Antwoord: De belastingplicht eindigt op
het tijdstip van iemands overlijden, maar
er worden dan nog aanslagen opgelegd die
betrekking hebben op de voorafgaande
periode. Voor de inkomensbelasting kan
een aanslag worden opgelegd tot 3 jaar na
afloop van het betr. kalenderjaar, maar die
termijn wordt verlengd met de tijd waar
over evt. uitstel is verleend voor het doen
van aangifte. De belasting moet even
als de overige schulden van de overledene
worden betaald door de erfgenamen.
Wat de opstanding van Christus
voor de cliristén betelcent
(II)
Geloofd zij de God en Vader van
onze Heere Jezus Christus, Die
naar Zijn grote barmhartigheid
ons heeft wedergeboren, tot een
levende hoop, door de opstanding
van Jezus Christus uit de doden.
Tot een onverderfelijke, en onbe-
vlekkelijke, en onverwelkelijke er
fenis, die in de hemelen bewaard is
voor u
(1 Petrus 1 3 en 4)
Wat de opstanding van Christus voor de
christen betekent.
Vorige keer hebben wij gezien: Weder
geboorte en Hoop.
Nu staan we stil bij de twee volgende
gedachten: Erfenis en Lofprijzing.
„Erfenis". De hoop die de christen koes
tert is geen ijdele hoop. Het is ook geert
tijdelijke hoop, maar zij gaat over de
grenzen van dood en graf heen. Hem
wacht een eeuwige erfenis. De hoop die de
wereld heeft is ijdel. Zij dreigt elk ogen
blik te vergaan. Waarop we ook onze hoop
gebouwd hebben. Het zijn allemaal wan
kele fundamenten. En bij de dood ontvalt
ons zéker alles.
Maar de hoop van de christen is een
duurzame, een blijvende hoop. O, welk
een verschil met de wereldling! Hem ont
valt bij de dood alle hoop. Aan de christen
gaat de hoop bij zijn sterven in vervulling.
Welk een grote erfenis u ook ontvangen
hebt in uw leven. Bij de dood moet u die
loslaten en achterlaten. Maar de christen
ontvangt bij zijn dood de erfenis. Dat is de
hoop die hij heeft: Hem wacht de eeuwige
erfenis. Hij mag sterven in de hope des
eeuwigen levens.
Door de opstanding van Christus is hij
wedergeboren tot een levende hoop. En zo
gaat de tekst verder: ,,Tot een onverderfe
lijke, en onbevlekkeiijke, en onverwelke
lijke erfenis". Wat geeft die opstanding
toch veel. De christen heeft hoop in dit
leven gericht op het eeuwige leven. Op de
eeuwige toekomst.
Op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Op het volmaakte leven hierboven. Zon
der zonde, zonder nood en tranen.
In eeuwige vreugde en blijdschap. Die
toekomst, dat eeuwige leven, is het eigen
lijke doel van zijn hoop. Daar moet onze
hoop op gericht zijn. En hij heeft het reeds
hier. Want het nieuwe leven des geloofs is
al het eeuwige leven.
Lezer, als u een kind van God bent, in
waarheid, dan bent u een zeer gelukkig
mens. Hoeveel u ook in dit leven moet
meemaken. U gaat het eeuwige leven
tegemoet De eeuwige zaligheid. Het hoog
ste geluk en de meeste rijkdom. Een
eeuwige erfenis wacht u. Uw hoop is niet
tevergeefs.
Christus opstanding is een onderpand, een
bewijs, van uw zalige opstanding een
maal! Zijn hemelvaart van uw hemelvaart
eenmaal! Daarom laat die hoop niet varen.
Al lijkt uw leven hier soms hopeloos, ze is
het gans neit. U moet door menigerlei
verdrukkingen ingaan. „In de wereld zult
gij verdrukking hebben, maar hebt goede
moed. Ik heb de wereld overwonnen",
sprak Jezus.
Hierop aarde is alles maar tijdelijk. Lezer,
hebt u al hoop op deze erfenis? Misschien
wacht u op een aardse erfenis. Nu, meest
al valt die erfenis tegen. En gaat die met
veel ellende gepaard. Bovenal, het is alles
vergankelijk. O, als u alleen maar een
beetje hoop hebt op de dingen van de
wereld. Op wat geld en goed. Wat bent u
dan nameloos arm. Zoek toch de hoop te
verkrijgen van de kinderen Gods. De
eeuwige erfenis.
Bekeert u van al die begeerten naar de
wereld. Wendt u naar God, naar Boven,
naar de hemel. Uw kostbare tijd is zo
voorbij, en dan.Alle aardse geld en goed
zal u ontvallen! En dan.... verloren! Maar
nu kan het nog anders worden. Gelooft in
de opgestane Christus en ziet wat het u
allemaal brengt!
Wat wordt van die schone erfenis gezegd?
Dat ze onverderfelijk is. Dat wil zeggen:
onvergankelijk! En dat ze onbevlekkelijk
is. Dat betekent: datze niet kan bezoedeld
worden door de zonde, die u nog doet. Oók
na ontvangen genade. Die schone erfenis
is voorts onverwelkelijk. Dat wil zeggen:
niet aan innerlijk verderf onderhevig. Een
onverwelkelijke bloem, altijd fris en bloei
end en nieuw en levend.
Wat wordt nog meer van die schone
erfenis gezegd? Dit: dat zij: „in de he
melen bewaard is voor u". Zij is in Gods
handen, niet in onze handen. Gelukkig
maar oók. Want wij zouden haar maar
verknoeien en verkwanselen. Bezoedelen
door de zonden. Onbetrouwbaar als we
zijn.
Niet bewaard is zij op aarde, maar in de
hemelen. Dat is de beste plaats. Daar is ze
veilig en welbewaard. Buiten alle gevaar.
Bij God, bij Christus.
O, ook dit is te danken aan Christus
opstanding. Was Hij daar niet in de hemel.
De erfenis zou er ook niet wezen. Neen, u
die een vreemdeling bent op deze aarde, u
hoeft niet altijd met het hoofd naar be
neden te lopen. Integendeel, u hebt veel
meer reden uw hoofd omhoog te heffen!
Want de erfenis wordt bewaard: „vooru",
zegt de tekst.
Eeuwig wonder van genade! „Wij steken
het hoofd omhoog, en zullen d' eerkroon
dragen. Door U, door U alleen, om 't
eeuwig welbehagen! Want Goei is ons ten
schild in 't strijdperk van dit leven!" En
Hij bewaart de eeuwige erfenis in de
hemel! In al onze verdrukkingen mogen
we daarom goede moed hebben.
Nu onze twee gedachte van deze medi
tatie: „Lofprijzingl"
Ja, begrijpt u nu lezer, waarom Petrus
onze tekst zo met een juichtoon inzet?
Begrijpt u nu dat heel de tekst eigenlijk één
lofprijzing is? Eén lofprijzing op de grote
barmhartigheid van God! Daarop zal in
de eeuwi^eid ook alles uitlopen. Op de
lof en eer en heerlijkheid van deDrieënige
God. Vader, Zoon en Heilige Geest.
„Geloofd zij de God en Vader van onze
Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote
barmhartigheid ons heeft wedergeboren,
tot een levende hoop, door de opstanding
van Jezus Christus uit de doden".
Ja, God de Vader is de grote Auteur, de
grote Architekt, van het plan der zalig
heid. Niemand minder dan God de Vader
heeft Zijn grote barmhartigheid in het
werk van Christus getoond. Die grote
barmhartigheid van God is de werkende
oorzaak van al Zijn daden. Hij zond Zijn
Zoon. Hij gaf die aan de wereld. En de
Zoon gaf Zichzelf, vrijwillig. Om het plan
der verlossing van Zijn Vader uit te voeren.
Vóór ons! En de Geest kwam op de
Pinksterdag om het in onze harten uit te
werken. In ons! Grote barmhartigheid
Gods! Onuitputtelijke zee van ontfer
mende liefde Gods tot zondaren!
Petrus had het mogen ervaren evenals
Paulus: „Mij is barmhartigheid geschied".
Maar dan ook klimt de lof Gods op uit
onze harten. „Geloofd zij de God en
Vader van onze Heere Jezus Christus".
Die met ontferming bewogen was over
mijn diepe ellende en val. Overmijn zware
zonde en schuld. Die mij door Christus
bloed daarvan heeft vrijgekocht en verlost.
Ja, want de lofprijzing zal hierboven pas
wel volmaakt zijn.... Maar zij zal hier-
benéden al beginnen. Hier op aarde, aan
deze zijde van het graf. Opklimmen uit
mijn hart. Hier geleerd, daar gedaan. Hier
in beginsel, daar volmaakt. „Geloofd zij
de God en Vader van onze Heere Jezus
Christus".
De Heere is het waard, al in dit leven, door
de Zijnen geprezen te worden. En Petrus
wenst dan ook dat 't gebeurd. „Geloofd
zij...." Dat is als een bevel. Wie het hier
niet geleerd heeft, zal het daar nooit doen.
O, kan niet stille verwondering wel eens
onze harten vervullen?
Als we zien op Zijn daden? In lijden,
sterven en opstanding? Stille verwonde
ring en dankzegging en lof en vreugde en
blijdschap! Want in het loven van God
Drieënig zit de hoogste blijdschap! Het
loven van God zal de grote vreugde uit
maken van de hemel! Hem eeuwig dank te
zeggen de grote blijdschap!
Herkingen
A. H. Veldhuizen
Heren 1 van Intermezzo is er zaterdag
niet in geslaagd om de stijgende lijn van de
afgelopen weken voort te zetten.
Na overwinningen op het Alexandria/A
en op Rowido dat derde op de ranglijst
stond kon er zaterdag tegen het nogal
wisselend spelende Pendrecht misschien
wel wat verwacht worden.
De eerste was wat rommelig en kon
Intermezzo niet in zijn spel komen. Deze
set werd dan ook verloren. De tweede set
ging veel beter en door goed gevarieerde
en harde aanvallen wisten de Heren van
Intermezzo deze set naar zich toe te
trekken.
In de derde set moest Heren 1 al tegen
een grote achterstand aan kijken, die dus
ook niet meer in te halen viel waardoor
deze set weer werd verloren. In de vierde
set was het dus noodzaak dat Heren 1 zou
winnen, maar dat mocht niet baten, ook
deze set werd verloren en daarmee de
wedstrijd met 3-1.
Als Heren 1 zaterdag tot winst had
kunnen komen was hun plekje op de rang
lijst veiliger geweest, maar nu staan ze op
de tiende plaats wat dus een degradatie-
plaats betekent.
DIRKSLAND
Het Gemengd koor der Ger. Gemeente
organiseert op D.V. 3 mei a.s. een Zang
avond. Medewerkende koren zijn: ge
mengd koor „Advendo" uit Nieuwe Ton-
ge, Dirkslands Mannenkoor en het ge
mengd koor „Soli Deo Gloria" uitDirks-
land. Deze zangavond wordt gehouden in
het kerkgebouw van de Ger. Gemeente,
Geldersedijk.
Ieder is hartelijk welkom. Aanvang half 8.
De overige uitslagen van deze laatste
competitiewedstrijd zijn:
Delta - Mini Jongens0-3
Mini Meisjes - DVO0-3
Mini Meisjes - DVO 13-0
Meisjes C - HoUemare1- 3
Meisjes BI - Volley/v.d. Berg0-3
Meisjes A2 - Apollo3-0
Meisjes Al - Volley/v.d. Berg3-1
Jongens C - Volley/v.d. Berg1-3
Jongens B - Vierpolders3-0
Jongens Al - S.V. Kwiek1-3
Dames 6 - Volley/v.d. Berg3-0
Dames 4 - Volley/v.d. Berg2-2
Dames 3 - DVO 41-3
Dames 2 - Ibis0-3
Dames 1 - Kalinko3-0
Heren 4 - Ibis 5 3-1
Heren 3 - Volley/v.d. Berg0-3
Heren 2 - Geervliet3-1
De Hemelvaartsdag 8 mei a.s. organi
seert de Vereniging voor Natuur en Land
schapsbescherming Goeree-Overflakkee
weer een vroege vogelexcursie" in de
Bokkepolder te Goedereede.
De wandeling duurt ±\Vi uur en deel
name is gratis. Vertrek 's morgens om
6.00 uur vanaf de parkeerplaats van het
Natuurreservaat de Kwade Hoek aan het
eind van de Oostdijkseweg.
Tijdens de wandeling kan men genieten
van de zang van div. vogels als: Nachte
gaal, winterkoning, tuinfluiter, roodborst,
enz.
Voor meer informatie over de excursie:
tel. 01878 - 1045 of 01879 - 2391.
VERVOLGVERHAAL
VemM van rten Oever
LAAT MIJ
MAAR
65 -
G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk
Hij had haar tijdig geschreven. Ze moest komen. Ze
móest...
Ja, ja. Zij moeten beginnen.
De muziek speelt, allen nemen hun plaatsen in. De
minister spreekt als nummer één. Kapitein John Mo-
risson wordt hogelijk geëerd door de regering en het
heeft Zijne Majesteit de Koning behaagd hem met een
hoge onderscheiding te vereren. Hij was een der
grondleggers en bouwers van de wildevrachtvaart.
Mede door zijn initiatief wapperde op alle zeeën en
oceanen de vlag van het gemenebest. Albion had hij
gediend.
Er wordt gejuicht. Men neemt de kleine grote man op
de schouders.
Op hetzelfde ogenblik openen de veilighéidskelen van
tien schepen zich. De zee dreunt onder het geluid.
John Morisson moet naar voren komen. De minister
speldt hem eigenhandig de eretekenen op. De glazen
worden geheven. Men klinkt op de koning, op John
Morisson. Het volkslied wordt gespeeld, allen ver
rijzen van hun zitplaatsen. „Van arbeidersjongen tot
edelman", noteert een journalist voor de kop van zijn
verslag.
Er komen andere sprekers; de voorzitter van de reders
vereniging, scheepsbouwers, cargadoors, een lange
stoet. Men vergelijkt hem met een hovenier, die kans
zag van een teer stekje een grote rijkdragende hof te
maken. En John Morisson zit er bij, gebogen, in elkaar
gedeukt, als trotseerde hij de kwaaiste term weer van
zijn leven. Zijn twee koude ogen, rood dooraderd van
het zoute water, staren langs de mensen naar de rede.
Als ze nu nog kwam was alles goed.
Maar ze komt niet. Hij maakt de balans op: Er is geen
vrouw, die mij wacht, geen huis waar ik welkom ben,
staat voor mij open.
Weg, wèg, WEG.
Hij probeert de rug te rechten. Het is zijn beurt om te
spreken. Au, weer die ellendige steken. Hij kan niet, hij
wordt onwel. Hij ontvlucht, sluipend als een kwa
jongen, al die juichende herriemakende mensen. De
stuurman komt hem achterna:
Kapitein, wat nu?
Hij laat zich verontschuldigen. V/eer een aanval. Hé,
wat jammer. De stuurman moet alles maar doen, wat
hem goed lijkt. Het had zo mooi kunnen zijn. Hij gooit
de jas op tafel, zijn toespraak valt uit de binnenzak. Zij
is er neit. Hij heeft het wel gevoeld, Lord Baltimore,
zijn oude speelmakker, speelt met zijn vrouw.
Maar het feest gaat door. De stuuiman verontschuldigt
de kapitein. Hij lijdt aan rheumatiek en bij het oplichten
is het wat hard aangekomen. Alles moet echter door
gaan. En het feet gaat door. Men kan toch makkelijk
feestvieren zonder de jubilaris.
Naar de vloot, die langszij drijft, wordt geseind:
Hijs de vlaggen!
Ze hesen de vlaggen.
Vaar!
Ze voeren.
Blaas!
Ze bUezen....
In de messroom zat een meisje. Het zwarte koor had er
geen kans voor gezien om dat voor elkaar te boksen. Ze
hadden haar bij de bootsman gebracht. Zegjij het maar.
Dat behoefde niet eens.
Ze vroeg:
Is hij dood?
Arend-Michiel knikte.
Had je verkering met hem?
Ja en nee. We waren vast niks van elkaar, maar we
hielden van elkaar. Hij was alleen in het weeshuis, ik
ook. We hadden geen vader en geen moeder, geen
broers en geen zusters. Hij noch ik. Ik heb zo naar hem
verlangd. We schreven elkaar bijna niet, maar we
wisten: het is best. Misschien waren we nooit ge
trouwd, maar ook dan: hij niet en ik niet. Vrienden
zouden we altijd gebleven zijn.
O, zei Arend-Michiel en hij kon verder geen
woorden vinden.
Zoek je nu in het leven allemaal iets datje nooit krijgt?
Buiten was het een herrie, die aan ouwejaarsnacht
herinnerde. Alle tien boten bliezen. In defilé-vorm
trokken ze voorbij. Dat was de vloot van John Mo
risson. En telkens wanneer de Orkanera werd ge
passeerd, streken ze zwierig hun vlaggen. En die bonte
doeken op)-en-neer zeiden:
Wij groeten u, kapitein, edelman John Morisson, maar
voor óns blijf je ome Nero!
Wij groeten u, alle zeevaarders groeten u, nu ge de
lange deining vaarwel zegt.
Arend-Michiel liep naar de patrijspoort en sloeg dit
schone schouwspel gade. Het meisje tegenover hem
bleef zitten. Ze zei alleen maar: Ik heb er zo op
gerekend hem te zien, die lieveling.
En Arend-Michiel dacht: ik zie ze vandaag allemaal:
De bootsman van Kaap Hoorn, die geen holletje op
aarde had;
de lange Roemeen, die in de Zuid-Chinese Zee be
zweek van de hitte (en z'n ouwe moeder inBoekarest);
Ed, de derde uit de machinekamer, die omkwam in het
kokende water;
Maarten Storm, die overboord liep;
en alle geesten van alle omgekomen wildevracht-
vaarders op wier schouders dit bedrijf omhoog werd
getild,
zij vieren het feest mee.
Ook zij die stierven groeten u, grote ome Nero.
Tegen de avond, toen de stuurman ging vragen wat er
verder gebeuren moest, beval John Morisson: het feest
voor de jongens gaat door. Hij-zelf bleef in zijn hut.
Laat ze voor genoeg stoom tegen middernacht zorgen.
Laat ze allemaal hiun spullen pakken.
Jawel, kap'tein. Ik toch niet?
Jij ook. En hij pakte de pen weer om zijn werk af te
maken. Zijn orders verklaarde hij nimmer, verwon
deren deden déze zeer.
John Morisson voerde zijn plannen uit. Toen de
mannen bij elkaar waren, ontbrak hij. Maar ieder uur
daalde hij in de machinekamer af om te zien hoeveel
druk er op de ketels stond.
Het samenzijn was minder deftig dan overdag. De
officieren hadden tafeltjes apart, voor de rest waren ze
allemaal maats en zeelui onder elkaar. Er werd muziek
gemaakt op een harmonica.
(wordt vervolgd)
I
I
voorstraat 13
3245 bg sommelsdljk
tel. 01870-2275
♦^^##.♦^^*J^^^#.^^♦♦^^♦♦J^♦♦**^^♦♦♦♦^^♦*#■♦♦*♦♦♦♦♦♦**♦♦^^♦^^^^*^^
S>: if Hf