EiüvnDEn-niEuws goed Overdenking Boekenbon met een nieuw gezicht De Gooye in grote vorm tijdens land. ver. competitie uit de Heilige Schrift drunwem zWj^ven No. 5491 kOtJAWEL CN NCeNlET VI»€0'¥SKTALIMG 6HÜ UIT STOOM Een mooi bloemstukje bestellen Merendeel fietsers voert wel verlichting KONINKLIJKE SCHOUWBURG NOStLPItlJS TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 fiS CZ] Wat de opstanding van Christus voor de Ciiristén betel(ent ^j^ ^B drukken) kranse bv VERVOLGVERHAAL LAAT MIJ MAAR 63 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk 2e Blad VRIJDAG 25 APRIL 1986 Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. In Zuid-Afrika kreeg ik meermalen een lekker sapje voorgezet, dat ze daar koe- Jawel noemen. Als ik hiernaarkoejawel- vruchten of het sap vraag, wordt me „nee" verkocht. Men kent 't niet. Antwoord: Produkten uit Zuid-Afrika worden niet door iedereen in dank af genomen en met name de koejawel is hier nog niet algemeen bekend. De koeave, zoals ze in Europa ook wel wordt ge noemd, lijkt op een vijg, maar is veel sappiger. De vrucht wordt overigens pre cies als perziken met sap ingeblikt en wordt tegenwoordig ook in ons land wel verkocht. Als u naar verkoopadressen zoekt, kunt u zich wenden tot de impor teur A.C.W. Enterprices, Prinsengracht 700, 1017 LA Amsterdam, tel. 020 - 267475. Kan ik een hier opgenomen videofilm van mijn kinderen naar de familie in Ame rika sturen, of moet die dan eerst worden overgespoeld op een Amerikaanse cas sette? Antwoord: Dat kan helaas niet. Beide systemen zijn totaal verschillend. Alleen iemand die met Amerikaans materiaal werkt, kan een videoband maken voor de daar gebruikte toestellen. Wat kan een gave en goed werkende speelgoed stoommachine uit 1930 nu nog opbrengen Antwoord: Circa 150,en bij ver woede verzamelaars daarvan wel méér. Bloemenhuis KORTEWEG bellen Zandpad 68, IVl'harnis 01870-2328 Op het in de wet gestelde tijdstip blijkt het merendeel van de fietsers een bran dende verlichting te voeren. Dat blijkt uit metingen in het verkeer, die in het begin van dit jaar zijn uitgevoerd door de Stich ting Wetenschappelijk Onderzoek Ver keersveiligheid. Afhankelijk van omstan digheden en meetplaats bleek 20 a 25% van de fietsers geen licht te voeren wan neer dat is voorgeschreven. Van diegenen die wel verlichting voerden, had 84% een komplete verlichting, dat wil zeggen een brandend voor- en achterlicht en bij 15% brandde alleen de koplamp. Er is groot verschil tussen de tijdstippen waarop fietsers en automobilisten hun verlichting ontsteken. Bij slechte atmosfe rische omstandigheden voeren ten tijde van zonsondergang vrijwel alle automobi listen verlichting, terwijl 90% van de fiet sers dat dan nog niet doet. Ook onder goede omstandigheden blijkt zo'n 70% van de automobilisten de verlichting ont stoken te hebben, terwijl dan vrijwel alle fietsers nog zonder verlichting rijden. Dit onderscheid is waarschijnlijk nadelig voor de veiligheid van fietsers; fietsers vallen toch al minder op dan auto's. Hoe komt Den Haag aan een „Konin klijke Schouwburg", die uit 1774 zou dateren, terwijl men toen in ons land gruwde van dekomedianten" en juist de hervormden en gereformeerden tegen standers waren van het onoprechte to neelspel? Antwoord: De prachtige gevel van be doeld gebouw is wel van 1774, maar behoorde tot een paleis, dat destijds is opgetrokken ten behoeve van prins Karel Christiaan van Nassau-Weilburg en zijn vrouw Carolina, een zuster van prins Willem V. Het paar huwde in 1760 en de hofarchitect Pieter de Swart van de Oran jes ontwierp een prachtig paleis in een stijl die het midden hield tussen die van de Franse Lodewijk XV en Lodewijk XVI, maar dan aangepast aan de degelijker Hollandse vormentaal van die tijd. De architect kreeg er twee keer 500,voor. Er is slechts een klein deel gereed ge komen, want genoemde prins had geld gebrek en verhuisde bovendien in 1769 al naar zijn geboorteplaats Weilburg. Prin ses Carolina overleed daar in 1787 en haar echtgenoot in 1788. Hun erfgenamen verkochten hun bezittingen, inclusief het Haagse paleisje. Intussen trokken de Franse legers ons land binnen en riepen er de Bataafse Republiek uit. Door de ver nieuwingen na de Franse revolutie met het bekende motto „Vrijheid, gelijkheid en broederschap" kwamen ook de rondrei zende komedianten en toneelgezelschap jes in de gunst van het volk. Op initiatief van enige kunstlievende patriotten is toen in 1802 het gereedgekomen deel van dat paleis uitgebouwd tot een fraaie schouw burg 0.1.V. architect Duyfhuys. De veilig heid van de 3 balkons werd uitgetest door een regiment soldaten met volledige be pakking over die uitbouwsels te laten marcheren. Die bleken aan de eisen te voldoen. Toen later ons land een ko ninkrijk werd, kreeg het gebouw de naam Koninklijke Schouwburg. Onlangs heeft de Boekenbon een nieuw uiterlijk gekregen. Op de Boekenbon staat nu een exclusief symbool afgebeeld, dat bestaat uit twee gestyleerde handen, een gevende en een ontvangende, met daar tussen een boek. Het ontwerp en de produktie werden uit besteed aan Joh. Enschede en Zn. te Haarlem, ook bekend als makers van moderne bankbiljetten. Wat verder opvalt aan de nieuwe Boeken bon is dat hij optisch leesbaar is geworden. Al met al oogt de bon veel beter dan voorheen. Dit komt tegemoet aan de uit onderzoek gebleken wens van veel consu menten om een feestelijker uiterlijk te geven aan deze kadobon bij uitstek. Uitgever van de Boekenbon is de Neder landse Boekverkopersbond, de branche organisatie van de erkende boekhandel. De Boekenbon is in coupures van 5, tot 100,— verkrijgbaar bij alle 1.500 erkende boekhandels. Vorig jaar bedroeg de omzet 1,4 miljoen bonnen met een gezamenlijke waarde van da. 35 miljoen. De Nederlandse Boekverkopersbond verwacht dat door deze vernieuwing de Boekenbon zijn goede positie op de kado- markt verder zal kunnen verstevigen. Van groot belang voor de consument is, dat Boekenbonnen onbeperkt geldig zijn. Dit geldt ook voor de oude (ponskaart-) Boekenbonnen. verhuizen 'van west naar oost en omgekeerd van hoog naar laag en omgekeerd van klein naar groot en omgekeerd van dorp naar stad en omgekeerd van binnen naar buiten en omgekeerd met flakkee expresse kunt u alle kanten op flakkee expresse 01870-2188 middelharnis 01883-20016 hellevoetsluis 01110-3163 zierikzee Waarom wordt de Nobelprijs voor de vrede altijd aan een politicus verleend en nooit aan een organisatie als het Rode Kruis of dgl? Antwoord: U bent slechts op de hoogte. De oprichter van het Internationale Rode Kruis, Henri Dunant, kreeg die prijs reeds bij de eerste uitreiking in 1901 en zijn organisatie verwierf de Vredesprijs nog eens in 1917 én in 1944 en daarna nog maals in 1963. Amnesty International kreeg haar in 1977. Ook andere organisa ties zijn er mee onderscheiden. Volledige overzichten van de winnaars vindt u in de grote encyclopedieën. DIRKSLAND Zaterdag 19 april heeft Z.C. ,,de Gooye" uit Dirksland de laalbi-c Vi/edstrijd in de lauueüjke veiciu- gingscompetitie E-afdeling, van dit sei zoen gezwommen. ,,De Gooye" die tot nu toe landelijk de 9e plaats in deze afdeling bezette, heeft na deze wedstrijd een zeer goede kans op promotie, want de nrs. 1 t/m 15 promoveren naar de D-afdeling, het zijn voor ,,de Gooye" nog enkele spannende weken, want de officieële uit slag laat meestal nog 3 weken op zich wachten. De ploeg van ,,de Gooye" stak zaterdag in een prima vorm, in hetsnelle" zwem bad in Rozenburg waren 3 club-records, 23 persoonlijke records en 19 medailles de oogst van deze middag en de concur renten A.C.Z., Rijnmond en W.V.H, za gen de voorsprong van ,,de Gooye" zien- derogend groeien. Hoewel, volgens trai ner Peter Keuker, de top-prestaties van de ploeg pas eind mei tijdens de kringkam pioenschappen verwacht mogen worden, omdat de training nog volop in de opbouw fase is, was het toch kenmerkend voor de vooruitgang dat er zaterdag al zulke goede resultaten werden geboekt. Zo verbeterde Wanda Jongejan het clubrecord 100 m vlinderslag dames en bracht dit op 1.13.2 waarmee ze goud won bij de dames, even later moest ook het clubrecord 200 m wisselslag pers. dames er aan geloven, hier kwam Wanda op 2.36.5 welke tijd eveneens een gouden medaille bij de da mes opleverde. Theo Jan Tanis verbe terde het clubrecord 200 m schoolslag heren, in een titanenstrijd met Menno Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden. Tot een onverderfelijke, en onbe- vlekkelijke, en onverwelkelijke er fenis, die in de hemelen bewaard is voor u". (1 Petrus 1 3 en 4) De afgelopen weken heeft de kerk mogen stilstaan bij de opstanding van Christus. Maar wat betekent nu die opstanding voor de christen. Wat brengt die voor hem mee? Welke zijn de vruchten van de op standing? We vinden het antwoord daarop in de tekst in een viertal woorden. 1. Wedergeboorte 2. Hoop 3. Erfenis 4. Lofprijzing Deze week de eerste twee gedachten. Volgende week D.V. de laatste twee ge dachten. „Wedergeboorte". De tekst zegt: „Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren...., door de opstanding van Jezus Christus uit de doden". De weder geboorte is één van de eerste vruchten van Christus opstanding. Maar wat is nu wedergeboorte. Wij men sen zijn allen éénmaal geboren. Nu is het voor ieder mens nodig, dat hij nog eens geboren wordt. Voor de tweede maal. Niet lichamelijk maar geestelijk. Jezus sprak: „Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien". Van de wedergeboorte hangt dus heel onze zaligheid af De wedergeboorte is een geestelijke geboorte. Zij komt van Boven, van God en geschiedt door de werking van de Heilige Geest. Van nature zijn we allen geestelijk dood in de zonden en de misdaden, zegt de Bijbel. Niemand kan zich uit die doodstaat oprichten. Maar God kan ons van geestelijk dood geestelijk levend maken, door Zijn Heilige Geest. Zo had de Heere Petrus gedaan. En de gemeenteleden van Pontus, Galatië, Kap- padócië, Azië en Bithynië. De ons zo bekende streken van de zendingsreizen van Paulus. Hoe werkt de Heilige Geest de weder geboorte? Door het onvergankelijk zaad van het levende en eeuwig blijvende Woord van God, vs. 23. Paulus had dit zaad van het Evangelie mogen strooien op de akker van de harten van Joden en heidenen. En door de kracht van de Hei lige Geest was dat zaad gaan ontkiemen in hun harten. Het had wortel geschoten en was vrucht gaan dragen. Het zaad werd met het geloof gemengd. Kijk, en zo werden zij levend gemaakt. Er kwam bekering in hun leven. Een hele verande ring. Een omkering, vernieuwing, weder geboorte. ,,Gij, die wedergeboren zijt...., uit onvergankelijk zaad". Maar let wel, ondertussen geschiedt dit: „door de opstanding van Jezus Christus uit de doden", zegt de tekst. Want de inhoud van het zaad van het Evangelie is niets anders dan: Jezus Christus en die gekruisigd en weer opgestaan. Petrus brengt de wedergeboorte in het nauwste verband met de opstanding van Christus. Men spreekt vaak teveel over de wedergeboorte zonder het geloof in Chris tus en Zijn opstanding. Alsof niet juist Christus het nieuwe leven heeft aan gebracht. Alsof de Heilige Geest het niet uit Hem neemt en het ons schenkt. De Heilige Geest wederbaart de mens door de kracht van Christus opstanding. De opgestande Christus wordt gepredikt. De Heilige Geest schenkt het geloof in die opgestane Christus. Door het geloof wor den we met Hem verbonden, zijn we één met Hem en ontvangen we alles van Hem. Ook Zijn opstanding. Zijn leven. Door de kracht van Zijn opstanding worden ook wij tot een nieuw leven opgewekt, zegt de catechismus. Wedergeboren. Lezer is dit nu al gebeurd in uw leven? Kent u iets van deze grote verandering en vernieuwing? Zodra de eerste geloofsver- eniging met Christus komt in uw leven, ontvangt u de kracht van Zijn opstanding in uw ziel. Waaraan kan ik weten, zegt u, dat ik wedergeboren ben. Het antwoord vinden we in het verband van onze tekst. Als u een wedergeborene bent, dan bent u een vreemdeling geworden op de aarde. Een vreemdeling temidden van de men sen. Petrus noemt de christenen daar zo en adresseert zijn brief: „aan de vreemde lingen, verstrooid in Pontus enz." Dat is geen loze kreet maar diepe werkelijkheid. Niet vreemdelingen omdat zij daar pas kwamen wonen. Maar om hun andere wijze van leven, om hun christelijke levens stijl. Niet in alle kwaadheid en bedrog, ontuchtigheden en drinkerijen, lezen we verder in de brief Daar hadden ze vroeger in geleefd. Maar nu zo heel anders, door Gods genade. Nu in een eerlijke en heilige levenswandel. Om jaloers op te worden. Neen, niet volmaakt, niet zonder gebre ken en zonden. Maar toch zo geheel anders dan de anderen. En daarom voor die wereldlingen vreemdelingen. Die op aarde eigenlijk niet thuishoren. Niet meer zoeken de dingen, die van beneden zijn, van de wereld. Maar die van Boven, van de hemel zijn. Lezer, dit hoort bij de wedergeboorte hoor, bij de echte bekering. Dit hoort bij het echte kind-van-God-zijn. Hoe is dat nu met u, met juUie jongens en meisjes? Gaat uw hart nog uit naar de wereld, de dans, de disco? Of naar de Heere en Zijn Dienst? Wilt u soms twee heren dienen? Is uw geloof dan wel echt? Bent u dan wel een kind van God? U meent het mis schien, maar is het dan wel waar? Zijn we wedergeboren, dan komt er een vragen en leven naar Gods geboden. Een lust daarin. We zijn verknoeid voor de wereld. Gewonnen voor de Heere. Als vreemdelingen hier beneèn. Nu onze tweede gedachte: „Hoop". „Die.... ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden", zegt de tekst. De opstanding van Christus brengt de christen ook ,,hoop". „Een levende hoop" zelfs. Als Christus niet opgestaan was, zou niemand enige hoop hebben. Alle geloof in Christus zou ook tevergeefs zijn. We zouden even on gelukkig zijn als de meest ongelovige. Want zonder opstanding geen weder geboorte, geen leven, dus geen hoop! Maar Christus is opgestaan. En daarom heeft de ware christen een levende hoop. Dat moeten die christenen in Klein-Azië vasthouden. Dat moeten de christenen ook van nu vasthouden. Dat mógen we vasthouden tot onze blijdschap en be moediging. Dit laatste is de bedoeling van dit woord. Petrus wil zijn lezers be moedigen. Dat hebben zij namelijk nodig. Want in de wereld om hen heen lijkt alles hopeloos voor hen. Zij zijn immers vreemdelingen in die wereld. Ze kunnen niet meer als vroeger met die wereld mee doen in losbandi^eid en goddeloosheid. Kijk, en dat kan de wereld niet uitstaan. Die heidenen kunnen de christenen eigen lijk niet velen. Ze leven zo anders dan zij. Wat verbeelden ze zich wel! Denken ze soms dat ze beter zijn? En ze gaan kwaad van die christenen spreken. Op allerlei manieren vallen ze hen lastig. Petrus spreekt in dit verband van menigerlei verzoekingen, waarin ze terecht komen. Nu, lezer, is dat in onze tijd niet net zo? En wordt het de laatste tijd niet steeds erger? We hoeven alleen maar te denken aan de recente uitspraken van dhr. den Uil. De christen en de kerk worden steeds meer in een kwaad daglicht gesteld. De wereld kan de ware christenen steeds minder uitstaan. De haat neemt toe. De laster campagnes nemen steeds groter vormen aan. We worden in een bepaald hoekje geduwd. Als fijnen en zwaren en achter lijken versleten. Moedeloosheid zou je bezetten. De christenen in Klein-Azië dreigden inderdaad ook moedeloos te worden. Zij waren teneer geslagen en verward. Hun geloof ging aan het wankelen. En in hun moedeloosheid vergaten ze bijna op Christus te zien. En op Zijn opstanding en overwinning. En op de levende hoop, die hen gegeven was. Op al de genade-voor rechten hun geschonken. En zou Gods kerk dat ook niet doen vandaag? Als zij niets dan tegenkanting en vijandschap ontmoet? Wat zie je van de overwinning van Christus? Van de zege ningen van de opstanding? Je ziet en ervaart veel meer het tegendeel. Maar Petrus herinnert hen en ons er nog eens aan. Tot bemoediging. Om het eens aangenomen geloof niette vergeten. En de hoop niet te vergeten. Door de opstanding van Christus uit de doden is er hoop hoor Christenen! wil Petrus zeggen. Door de kracht van die opstanding bent u toch wedergeboren! In Hem hebt u immers deel aan het nieuwe leven! Nu, dan hebt u ook hoop hoor! Een levende hoop! Dat zegt de Schrift tegen al de wedergeborenen, ook nu. Petrus wijst ons in al onze moeiten, verdrukkingen en verzoekingen van onszelf af Van de om standigheden af Want als we daarop alleen blijven zien. Dan zouden we ook moedeloos worden. Alle hoop verliezen. Maar hij zegt: Door de opstanding van Christus bent u gewekt tot wedergeboorte en door de wedergeboorte tot een levende hoop. Die hebt u reeds nu. Uw hoop is Christus en Zijn opstanding en het nieuwe leven in Hem. Petrus spreekt van „ons". Hij is er zelf bij inbegrepen. Eens was hij ook moedeloos. Hij zag niet op Christus. Niet op Zijn Woord over de opstanding. Had daar geen geloof in. Jezus lag toen in het graf Petrus hoop was schier weggezonken met Chris tus in het graf Maar daar brak de morgen stond van de opstanding aan. Hem werd gepredikt: het lege graf, de weggelegde doeken. Jezus verscheen hem. Welk een verandering! Als van de dood in het leven. Welk een hoop en moed gaf dat woord over Zijn opstanding. Die hoop is zelf levend. Want ze is van Christus, Die leeft. En daarom doet ze hopen en leven! Hoop doet immers leven! Zou dan de hoop van Christus ons niet doen leven?! Deze hoopt wekt ons op. Versterkt ons in alle verdrukking. Zij houdt de christen daarin staande! En voert tot de overwinning. Herkingen A. H. Veldhuizen Kiela won Theo-Jan, dank zij zijn su blieme keerpunten, met 2.45.9 de gouden medaille en werd Menno 2e met 0,2 sec. achterstand in 2.46.1 Ook de estafette-ploegen deden het deze middag weer goed, de dames behaalden op de 4x100 m vrije slag de 3e plaats in 4.46.2, maar de ploeg van de 4x100 m wisselslag onder 18 jaar behaalden de 1 e plaats in 4.40.3 bij de heren. De medaille-winnaars deze middag wa ren: 100 m vlinder dames Gisela Schafer L24.5 3e; 200 m. schoolslag heren Hans Jongejan 2.54.3 3e; 100 m. vrij j. '71 Menno Kiela 1.00.6 leenMarcNederlof 1.06.3 3e; 100 m. vrij m.o. 10 jaar. Bernadette Visbeen 1.41.02e en C arolien van Houselt 1.43.5 3e; 100 vlinder j. '69; Theo Jan Tanis 1.06.4 Ie; 100 m. vrij m.o. 12 jaar Katja Nederlof 1.18.7 2e; 100 m vrij j.o. 12 jaar Frank Franzen 1.16.5 Ie en Stefan Langbroek 1.17.4 2e; 200 m vrij heren Johan Langbroek 2.12.3 3e; 010 m schoolslag j. '71 Menno Kiela 1.16.2 Ie; 200 m vrij m. '73 Sandra Mijnders 2.42.9 Ie en WilmaBrooshooft 3.05.7 3e; 200 m. vrij j. '73 Gerben Nelemans 2.36.3 2e. V_-^ mor 1111' ^A voorstraat 13 3245 bg sommelsdijk tel. 01870-2275 Fetran^yan den Oever Hij stond er voor met een verslagen blik. De jaren, sedert hij voor het eerst dit wonder van scheepsbouw zag, vlogen door zijn herinnering. Het was toen een en al schittering geweest. Een wassende maan, die Ucht, wit als melk en glanzend als zilver, over zee wierp. En daarop dit schip, dat, de zeilen bol, als een meeuw over de wateren scheerde. Diezelfde reis vloog een mantel meeuw tegen zijn topvuren. Men noemde dit een angstaanjagend teken aan boord. Geen lid der be- mannin zei van toen afmeer, dat hij wel voor het geluk geboren scheen. Daar moest hij nu aan denken, de handen als knotsen gebald in zijn broekzak. Wie waren de beesten geweest, die zo dit schip konden toetakelen? Het wit was zwart. De reling ingedeukt. Eén mast was gestreken, de andere, gebroken, stond als een stompje overeind. En toen: als een dronkelor in de hoek gekwakt. Zoiets deden alleen kerels die geen greintje hart voor een schip hadden. Dezulken hadden evenmin hart voor een mens. Zijn hand aaide het hout. Hij staarde naar de steven. Toen glimlachte hij. Zijn verbolgenheid verloor het weder van zijn verheuging. Ze herkenden elkaar. Het was een weerzien najaren zwerven door beiden. Vroeger liep er door Vlaardingen een man, hij was oud en arm, zijn zwarte kleren vergroenden, de vette jas slobberde hem om het lijf Als jongens riepen ze hem na: Kale kikker. Hij keek nooit om, hij balde nimmer de vuisten. „De jonkheer", noemde men hem en moeder zei, doelend op zijn aard: de adel verioochent zich niet. De jonkheer nam zijn hoed af met zwier en gratie, zoals niemand het hem na-deed. Hij wachtte even, als moest hij op adem komen. Toen schreef hij met een forse krul zijn bevel: Stuurman, laat ze nu varen. Daar moest hij nu aan denken. Er was geen twijfel aan, dit schip was zijn schip. Men had het kleed laten verzwabberen, maar het hart zat er in. En in de lijnen herkende hij zijn oude adel. Het schip kon weer worden wat het eens geweest was. Het zou het worden. En Arend-Michiel overwoog wat Er werd geklopt. Ome Nero gaf niet direct antwoord. hem te doen stond. De laatste regel herlas hij. Kopen? Nogeens kloppen. Natuurlijk! Ja! Hij mocht meteen binnenkomen. Dat was niet Opknappen? gering. Natuurlijk! Het geld daarvoor bezat hij. Niemand had Arend-Michiel. Hij stond voor de tafel. al die jaren op de Orkanera zo krenterig geleefd als hij. Ga zitten, zei hij gebiedend. Het was voor het eerst Maar een groot deel stond op de bank in Vlaardingen. na die bewogen nacht, dat hij hem in zijn hut een plaats Hij moest misschien iemand hebben die zich borg aanbood. stelde. Hij wist iemand. Een man, die hem eens gezegd En? had: jij bent een halve duivel, Hollander. Kap'tein, ik wilde afmonsteren. Hij overwoog nauwkeurig wat hem te doen stond. Dat Waarom? was niet weinig. Ik wil een schip kopen, kap'tein. Hij keek hem strak aan. De ogen van ome Nero gingen glinsteren, zoals hij het nog nooit gezien had. Ome Nero was bijna klaar met zijn toespraak. Hij Arend-Michiel sprak. Hij luisterde. Soms stelde hij, schreef het slot: abrupt een zin onderbrekend, een vraag. ....Nu heb ik u in het kort verteld het verhaal van mijn Welk schip wil je kopen? leven, het leven van een arme Engelse jongen, die, na Dat u me wees, kap'tein. een hard bestaan, d(f heeft mogen bereiken. Ge ziet in O!.... de naaste omgeving mijn vloot liggen. Straks zal zij, in Wat wil je er mee gaan doen? gondelvaart, onze zijden passeren. Maar vóór dit Vissen, en zo dit nodig is, vracht varen. gebeurt, verzoek ik u te gaan staan en het hoofd te O!.... ontbloten en in stilte te gedenken allen, die onze macht En wat wil je nu? en majesteit ter zee hebben gevestigd met hun leven. Ik zoek iemand, die, als 't nodig is, borgen wil. Dat zij rusten in vrede op de bodem der wateren. God kap'tein. Ik heb het geld in Holland op de bank staan. zij de zielen der duizenden genadig. O!.... En heb je een borg? Nee, kap'tein, ik wilde het u vragen. O!.... Het was stil, een tijdlang. Arend-Michiel zag hoe hij alles nauwkeurig oveirwoog. De eerste stuurman kwam nog even binnen. Er moest heel wat geregeld worden voor het afscheidsfeest, dat nu aan allen bekend was. Tijdens de officiële ontvangsten moest het volk zich sjaakjes houden, 's Avonds zou er voor de bemanning feest zijn. Verstaan? Jawel, kap'tein. De stuurman vertrok. Ome Nero begon: Je hebt dus nog niets gekocht? Nee, kap'tein. O!.... Morgen ga ik met je mee. Hij boog zich weder over zijn papieren. Aan Arend-Michiel de conclusie. Het was, van de werf waar de Orkanera lag, tot het kantoor een klein eindje. John Morisson liep bedacht zaam en zei: Van Roon, ik zal dat ding wel voor je kopen. Het was geen vraag, slechts een mededeling. Een antwoord verwachtte ome Nero helemaal niet. Hij mocht mee naar de heren. Ze spraken over alles, vooral over de reparatie van de Orkanera, het moest goed gebeuren, want de verzekering betaalde het toch. Daarna stond ome Nero op. Arend-Michiel dacht: machtig, hij vergeet het. vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 5