EiüvnDEn-niEuws
goed
Overdenking
Boekenbon met
een nieuw gezicht
De Gooye
in grote vorm tijdens
land. ver. competitie
uit de
Heilige Schrift
drunwem
zWj^ven
No. 5491
kOtJAWEL CN NCeNlET
VI»€0'¥SKTALIMG
6HÜ UIT STOOM
Een mooi bloemstukje
bestellen
Merendeel fietsers voert wel verlichting
KONINKLIJKE SCHOUWBURG
NOStLPItlJS
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 fiS
CZ]
Wat de opstanding van Christus
voor de Ciiristén betel(ent ^j^
^B drukken) kranse bv
VERVOLGVERHAAL
LAAT MIJ
MAAR
63 -
G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk
2e Blad
VRIJDAG 25 APRIL 1986
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
In Zuid-Afrika kreeg ik meermalen een
lekker sapje voorgezet, dat ze daar koe-
Jawel noemen. Als ik hiernaarkoejawel-
vruchten of het sap vraag, wordt me
„nee" verkocht. Men kent 't niet.
Antwoord: Produkten uit Zuid-Afrika
worden niet door iedereen in dank af
genomen en met name de koejawel is hier
nog niet algemeen bekend. De koeave,
zoals ze in Europa ook wel wordt ge
noemd, lijkt op een vijg, maar is veel
sappiger. De vrucht wordt overigens pre
cies als perziken met sap ingeblikt en
wordt tegenwoordig ook in ons land wel
verkocht. Als u naar verkoopadressen
zoekt, kunt u zich wenden tot de impor
teur A.C.W. Enterprices, Prinsengracht
700, 1017 LA Amsterdam, tel. 020 -
267475.
Kan ik een hier opgenomen videofilm van
mijn kinderen naar de familie in Ame
rika sturen, of moet die dan eerst worden
overgespoeld op een Amerikaanse cas
sette?
Antwoord: Dat kan helaas niet. Beide
systemen zijn totaal verschillend. Alleen
iemand die met Amerikaans materiaal
werkt, kan een videoband maken voor de
daar gebruikte toestellen.
Wat kan een gave en goed werkende
speelgoed stoommachine uit 1930 nu nog
opbrengen
Antwoord: Circa 150,en bij ver
woede verzamelaars daarvan wel méér.
Bloemenhuis KORTEWEG bellen
Zandpad 68, IVl'harnis 01870-2328
Op het in de wet gestelde tijdstip blijkt
het merendeel van de fietsers een bran
dende verlichting te voeren. Dat blijkt uit
metingen in het verkeer, die in het begin
van dit jaar zijn uitgevoerd door de Stich
ting Wetenschappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid. Afhankelijk van omstan
digheden en meetplaats bleek 20 a 25%
van de fietsers geen licht te voeren wan
neer dat is voorgeschreven. Van diegenen
die wel verlichting voerden, had 84% een
komplete verlichting, dat wil zeggen een
brandend voor- en achterlicht en bij 15%
brandde alleen de koplamp.
Er is groot verschil tussen de tijdstippen
waarop fietsers en automobilisten hun
verlichting ontsteken. Bij slechte atmosfe
rische omstandigheden voeren ten tijde
van zonsondergang vrijwel alle automobi
listen verlichting, terwijl 90% van de fiet
sers dat dan nog niet doet. Ook onder
goede omstandigheden blijkt zo'n 70%
van de automobilisten de verlichting ont
stoken te hebben, terwijl dan vrijwel alle
fietsers nog zonder verlichting rijden. Dit
onderscheid is waarschijnlijk nadelig voor
de veiligheid van fietsers; fietsers vallen
toch al minder op dan auto's.
Hoe komt Den Haag aan een „Konin
klijke Schouwburg", die uit 1774 zou
dateren, terwijl men toen in ons land
gruwde van dekomedianten" en juist de
hervormden en gereformeerden tegen
standers waren van het onoprechte to
neelspel?
Antwoord: De prachtige gevel van be
doeld gebouw is wel van 1774, maar
behoorde tot een paleis, dat destijds is
opgetrokken ten behoeve van prins Karel
Christiaan van Nassau-Weilburg en zijn
vrouw Carolina, een zuster van prins
Willem V. Het paar huwde in 1760 en de
hofarchitect Pieter de Swart van de Oran
jes ontwierp een prachtig paleis in een stijl
die het midden hield tussen die van de
Franse Lodewijk XV en Lodewijk XVI,
maar dan aangepast aan de degelijker
Hollandse vormentaal van die tijd. De
architect kreeg er twee keer 500,voor.
Er is slechts een klein deel gereed ge
komen, want genoemde prins had geld
gebrek en verhuisde bovendien in 1769 al
naar zijn geboorteplaats Weilburg. Prin
ses Carolina overleed daar in 1787 en
haar echtgenoot in 1788. Hun erfgenamen
verkochten hun bezittingen, inclusief het
Haagse paleisje. Intussen trokken de
Franse legers ons land binnen en riepen er
de Bataafse Republiek uit. Door de ver
nieuwingen na de Franse revolutie met het
bekende motto „Vrijheid, gelijkheid en
broederschap" kwamen ook de rondrei
zende komedianten en toneelgezelschap
jes in de gunst van het volk. Op initiatief
van enige kunstlievende patriotten is toen
in 1802 het gereedgekomen deel van dat
paleis uitgebouwd tot een fraaie schouw
burg 0.1.V. architect Duyfhuys. De veilig
heid van de 3 balkons werd uitgetest door
een regiment soldaten met volledige be
pakking over die uitbouwsels te laten
marcheren. Die bleken aan de eisen te
voldoen. Toen later ons land een ko
ninkrijk werd, kreeg het gebouw de naam
Koninklijke Schouwburg.
Onlangs heeft de Boekenbon een nieuw
uiterlijk gekregen. Op de Boekenbon staat
nu een exclusief symbool afgebeeld, dat
bestaat uit twee gestyleerde handen, een
gevende en een ontvangende, met daar
tussen een boek.
Het ontwerp en de produktie werden uit
besteed aan Joh. Enschede en Zn. te
Haarlem, ook bekend als makers van
moderne bankbiljetten.
Wat verder opvalt aan de nieuwe Boeken
bon is dat hij optisch leesbaar is geworden.
Al met al oogt de bon veel beter dan
voorheen. Dit komt tegemoet aan de uit
onderzoek gebleken wens van veel consu
menten om een feestelijker uiterlijk te
geven aan deze kadobon bij uitstek.
Uitgever van de Boekenbon is de Neder
landse Boekverkopersbond, de branche
organisatie van de erkende boekhandel.
De Boekenbon is in coupures van 5,
tot 100,— verkrijgbaar bij alle 1.500
erkende boekhandels.
Vorig jaar bedroeg de omzet 1,4 miljoen
bonnen met een gezamenlijke waarde van
da. 35 miljoen.
De Nederlandse Boekverkopersbond
verwacht dat door deze vernieuwing de
Boekenbon zijn goede positie op de kado-
markt verder zal kunnen verstevigen.
Van groot belang voor de consument is,
dat Boekenbonnen onbeperkt geldig zijn.
Dit geldt ook voor de oude (ponskaart-)
Boekenbonnen.
verhuizen
'van west naar oost
en omgekeerd
van hoog naar laag
en omgekeerd
van klein naar groot
en omgekeerd
van dorp naar stad
en omgekeerd
van binnen naar buiten
en omgekeerd
met flakkee expresse kunt
u alle kanten op
flakkee expresse
01870-2188 middelharnis
01883-20016 hellevoetsluis
01110-3163 zierikzee
Waarom wordt de Nobelprijs voor de
vrede altijd aan een politicus verleend en
nooit aan een organisatie als het Rode
Kruis of dgl?
Antwoord: U bent slechts op de hoogte.
De oprichter van het Internationale Rode
Kruis, Henri Dunant, kreeg die prijs reeds
bij de eerste uitreiking in 1901 en zijn
organisatie verwierf de Vredesprijs nog
eens in 1917 én in 1944 en daarna nog
maals in 1963. Amnesty International
kreeg haar in 1977. Ook andere organisa
ties zijn er mee onderscheiden. Volledige
overzichten van de winnaars vindt u in de
grote encyclopedieën.
DIRKSLAND Zaterdag 19 april
heeft Z.C. ,,de Gooye" uit Dirksland de
laalbi-c Vi/edstrijd in de lauueüjke veiciu-
gingscompetitie E-afdeling, van dit sei
zoen gezwommen. ,,De Gooye" die tot nu
toe landelijk de 9e plaats in deze afdeling
bezette, heeft na deze wedstrijd een zeer
goede kans op promotie, want de nrs. 1
t/m 15 promoveren naar de D-afdeling,
het zijn voor ,,de Gooye" nog enkele
spannende weken, want de officieële uit
slag laat meestal nog 3 weken op zich
wachten.
De ploeg van ,,de Gooye" stak zaterdag
in een prima vorm, in hetsnelle" zwem
bad in Rozenburg waren 3 club-records,
23 persoonlijke records en 19 medailles
de oogst van deze middag en de concur
renten A.C.Z., Rijnmond en W.V.H, za
gen de voorsprong van ,,de Gooye" zien-
derogend groeien. Hoewel, volgens trai
ner Peter Keuker, de top-prestaties van de
ploeg pas eind mei tijdens de kringkam
pioenschappen verwacht mogen worden,
omdat de training nog volop in de opbouw
fase is, was het toch kenmerkend voor de
vooruitgang dat er zaterdag al zulke goede
resultaten werden geboekt. Zo verbeterde
Wanda Jongejan het clubrecord 100 m
vlinderslag dames en bracht dit op 1.13.2
waarmee ze goud won bij de dames, even
later moest ook het clubrecord 200 m
wisselslag pers. dames er aan geloven,
hier kwam Wanda op 2.36.5 welke tijd
eveneens een gouden medaille bij de da
mes opleverde. Theo Jan Tanis verbe
terde het clubrecord 200 m schoolslag
heren, in een titanenstrijd met Menno
Geloofd zij de God en Vader van
onze Heere Jezus Christus, Die
naar Zijn grote barmhartigheid
ons heeft wedergeboren, tot een
levende hoop, door de opstanding
van Jezus Christus uit de doden.
Tot een onverderfelijke, en onbe-
vlekkelijke, en onverwelkelijke er
fenis, die in de hemelen bewaard is
voor u".
(1 Petrus 1 3 en 4)
De afgelopen weken heeft de kerk mogen
stilstaan bij de opstanding van Christus.
Maar wat betekent nu die opstanding voor
de christen. Wat brengt die voor hem
mee? Welke zijn de vruchten van de op
standing? We vinden het antwoord daarop
in de tekst in een viertal woorden.
1. Wedergeboorte
2. Hoop
3. Erfenis
4. Lofprijzing
Deze week de eerste twee gedachten.
Volgende week D.V. de laatste twee ge
dachten.
„Wedergeboorte". De tekst zegt: „Die
naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft
wedergeboren...., door de opstanding van
Jezus Christus uit de doden". De weder
geboorte is één van de eerste vruchten van
Christus opstanding.
Maar wat is nu wedergeboorte. Wij men
sen zijn allen éénmaal geboren. Nu is het
voor ieder mens nodig, dat hij nog eens
geboren wordt. Voor de tweede maal. Niet
lichamelijk maar geestelijk. Jezus sprak:
„Tenzij dat iemand wederom geboren
worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet
zien". Van de wedergeboorte hangt dus
heel onze zaligheid af De wedergeboorte
is een geestelijke geboorte. Zij komt van
Boven, van God en geschiedt door de
werking van de Heilige Geest. Van nature
zijn we allen geestelijk dood in de zonden
en de misdaden, zegt de Bijbel. Niemand
kan zich uit die doodstaat oprichten. Maar
God kan ons van geestelijk dood geestelijk
levend maken, door Zijn Heilige Geest.
Zo had de Heere Petrus gedaan. En de
gemeenteleden van Pontus, Galatië, Kap-
padócië, Azië en Bithynië. De ons zo
bekende streken van de zendingsreizen
van Paulus.
Hoe werkt de Heilige Geest de weder
geboorte? Door het onvergankelijk zaad
van het levende en eeuwig blijvende
Woord van God, vs. 23. Paulus had dit
zaad van het Evangelie mogen strooien op
de akker van de harten van Joden en
heidenen. En door de kracht van de Hei
lige Geest was dat zaad gaan ontkiemen in
hun harten. Het had wortel geschoten en
was vrucht gaan dragen. Het zaad werd
met het geloof gemengd. Kijk, en zo
werden zij levend gemaakt. Er kwam
bekering in hun leven. Een hele verande
ring. Een omkering, vernieuwing, weder
geboorte. ,,Gij, die wedergeboren zijt....,
uit onvergankelijk zaad".
Maar let wel, ondertussen geschiedt dit:
„door de opstanding van Jezus Christus
uit de doden", zegt de tekst. Want de
inhoud van het zaad van het Evangelie is
niets anders dan: Jezus Christus en die
gekruisigd en weer opgestaan.
Petrus brengt de wedergeboorte in het
nauwste verband met de opstanding van
Christus. Men spreekt vaak teveel over de
wedergeboorte zonder het geloof in Chris
tus en Zijn opstanding. Alsof niet juist
Christus het nieuwe leven heeft aan
gebracht. Alsof de Heilige Geest het niet
uit Hem neemt en het ons schenkt. De
Heilige Geest wederbaart de mens door
de kracht van Christus opstanding.
De opgestande Christus wordt gepredikt.
De Heilige Geest schenkt het geloof in die
opgestane Christus. Door het geloof wor
den we met Hem verbonden, zijn we één
met Hem en ontvangen we alles van Hem.
Ook Zijn opstanding. Zijn leven. Door de
kracht van Zijn opstanding worden ook
wij tot een nieuw leven opgewekt, zegt de
catechismus. Wedergeboren.
Lezer is dit nu al gebeurd in uw leven?
Kent u iets van deze grote verandering en
vernieuwing? Zodra de eerste geloofsver-
eniging met Christus komt in uw leven,
ontvangt u de kracht van Zijn opstanding
in uw ziel.
Waaraan kan ik weten, zegt u, dat ik
wedergeboren ben.
Het antwoord vinden we in het verband
van onze tekst.
Als u een wedergeborene bent, dan bent u
een vreemdeling geworden op de aarde.
Een vreemdeling temidden van de men
sen. Petrus noemt de christenen daar zo en
adresseert zijn brief: „aan de vreemde
lingen, verstrooid in Pontus enz." Dat is
geen loze kreet maar diepe werkelijkheid.
Niet vreemdelingen omdat zij daar pas
kwamen wonen. Maar om hun andere
wijze van leven, om hun christelijke levens
stijl. Niet in alle kwaadheid en bedrog,
ontuchtigheden en drinkerijen, lezen we
verder in de brief
Daar hadden ze vroeger in geleefd. Maar
nu zo heel anders, door Gods genade. Nu
in een eerlijke en heilige levenswandel.
Om jaloers op te worden.
Neen, niet volmaakt, niet zonder gebre
ken en zonden. Maar toch zo geheel
anders dan de anderen. En daarom voor
die wereldlingen vreemdelingen. Die op
aarde eigenlijk niet thuishoren. Niet meer
zoeken de dingen, die van beneden zijn,
van de wereld. Maar die van Boven, van
de hemel zijn.
Lezer, dit hoort bij de wedergeboorte
hoor, bij de echte bekering. Dit hoort bij
het echte kind-van-God-zijn.
Hoe is dat nu met u, met juUie jongens en
meisjes?
Gaat uw hart nog uit naar de wereld, de
dans, de disco? Of naar de Heere en Zijn
Dienst? Wilt u soms twee heren dienen? Is
uw geloof dan wel echt? Bent u dan wel
een kind van God? U meent het mis
schien, maar is het dan wel waar?
Zijn we wedergeboren, dan komt er een
vragen en leven naar Gods geboden. Een
lust daarin. We zijn verknoeid voor de
wereld. Gewonnen voor de Heere. Als
vreemdelingen hier beneèn.
Nu onze tweede gedachte: „Hoop".
„Die.... ons heeft wedergeboren, tot een
levende hoop, door de opstanding van
Jezus Christus uit de doden", zegt de
tekst.
De opstanding van Christus brengt de
christen ook ,,hoop".
„Een levende hoop" zelfs. Als Christus
niet opgestaan was, zou niemand enige
hoop hebben. Alle geloof in Christus zou
ook tevergeefs zijn. We zouden even on
gelukkig zijn als de meest ongelovige.
Want zonder opstanding geen weder
geboorte, geen leven, dus geen hoop!
Maar Christus is opgestaan. En daarom
heeft de ware christen een levende hoop.
Dat moeten die christenen in Klein-Azië
vasthouden. Dat moeten de christenen
ook van nu vasthouden. Dat mógen we
vasthouden tot onze blijdschap en be
moediging. Dit laatste is de bedoeling van
dit woord. Petrus wil zijn lezers be
moedigen. Dat hebben zij namelijk nodig.
Want in de wereld om hen heen lijkt alles
hopeloos voor hen. Zij zijn immers
vreemdelingen in die wereld. Ze kunnen
niet meer als vroeger met die wereld mee
doen in losbandi^eid en goddeloosheid.
Kijk, en dat kan de wereld niet uitstaan.
Die heidenen kunnen de christenen eigen
lijk niet velen. Ze leven zo anders dan zij.
Wat verbeelden ze zich wel! Denken ze
soms dat ze beter zijn? En ze gaan kwaad
van die christenen spreken. Op allerlei
manieren vallen ze hen lastig. Petrus
spreekt in dit verband van menigerlei
verzoekingen, waarin ze terecht komen.
Nu, lezer, is dat in onze tijd niet net zo? En
wordt het de laatste tijd niet steeds erger?
We hoeven alleen maar te denken aan de
recente uitspraken van dhr. den Uil. De
christen en de kerk worden steeds meer in
een kwaad daglicht gesteld. De wereld
kan de ware christenen steeds minder
uitstaan. De haat neemt toe. De laster
campagnes nemen steeds groter vormen
aan. We worden in een bepaald hoekje
geduwd. Als fijnen en zwaren en achter
lijken versleten.
Moedeloosheid zou je bezetten.
De christenen in Klein-Azië dreigden
inderdaad ook moedeloos te worden. Zij
waren teneer geslagen en verward.
Hun geloof ging aan het wankelen. En in
hun moedeloosheid vergaten ze bijna op
Christus te zien. En op Zijn opstanding en
overwinning. En op de levende hoop, die
hen gegeven was. Op al de genade-voor
rechten hun geschonken.
En zou Gods kerk dat ook niet doen
vandaag? Als zij niets dan tegenkanting en
vijandschap ontmoet? Wat zie je van de
overwinning van Christus? Van de zege
ningen van de opstanding? Je ziet en
ervaart veel meer het tegendeel.
Maar Petrus herinnert hen en ons er nog
eens aan. Tot bemoediging. Om het eens
aangenomen geloof niette vergeten. En de
hoop niet te vergeten. Door de opstanding
van Christus uit de doden is er hoop hoor
Christenen! wil Petrus zeggen. Door de
kracht van die opstanding bent u toch
wedergeboren! In Hem hebt u immers
deel aan het nieuwe leven!
Nu, dan hebt u ook hoop hoor! Een
levende hoop! Dat zegt de Schrift tegen al
de wedergeborenen, ook nu. Petrus wijst
ons in al onze moeiten, verdrukkingen en
verzoekingen van onszelf af Van de om
standigheden af Want als we daarop
alleen blijven zien. Dan zouden we ook
moedeloos worden. Alle hoop verliezen.
Maar hij zegt: Door de opstanding van
Christus bent u gewekt tot wedergeboorte
en door de wedergeboorte tot een levende
hoop. Die hebt u reeds nu. Uw hoop is
Christus en Zijn opstanding en het nieuwe
leven in Hem.
Petrus spreekt van „ons". Hij is er zelf bij
inbegrepen. Eens was hij ook moedeloos.
Hij zag niet op Christus. Niet op Zijn
Woord over de opstanding. Had daar geen
geloof in. Jezus lag toen in het graf Petrus
hoop was schier weggezonken met Chris
tus in het graf Maar daar brak de morgen
stond van de opstanding aan. Hem werd
gepredikt: het lege graf, de weggelegde
doeken. Jezus verscheen hem. Welk een
verandering! Als van de dood in het leven.
Welk een hoop en moed gaf dat woord
over Zijn opstanding.
Die hoop is zelf levend. Want ze is van
Christus, Die leeft. En daarom doet ze
hopen en leven! Hoop doet immers leven!
Zou dan de hoop van Christus ons niet
doen leven?! Deze hoopt wekt ons op.
Versterkt ons in alle verdrukking. Zij
houdt de christen daarin staande! En voert
tot de overwinning.
Herkingen
A. H. Veldhuizen
Kiela won Theo-Jan, dank zij zijn su
blieme keerpunten, met 2.45.9 de gouden
medaille en werd Menno 2e met 0,2 sec.
achterstand in 2.46.1
Ook de estafette-ploegen deden het deze
middag weer goed, de dames behaalden
op de 4x100 m vrije slag de 3e plaats in
4.46.2, maar de ploeg van de 4x100 m
wisselslag onder 18 jaar behaalden de 1 e
plaats in 4.40.3 bij de heren.
De medaille-winnaars deze middag wa
ren: 100 m vlinder dames Gisela Schafer
L24.5 3e; 200 m. schoolslag heren Hans
Jongejan 2.54.3 3e; 100 m. vrij j. '71
Menno Kiela 1.00.6 leenMarcNederlof
1.06.3 3e; 100 m. vrij m.o. 10 jaar.
Bernadette Visbeen 1.41.02e en C arolien
van Houselt 1.43.5 3e; 100 vlinder j. '69;
Theo Jan Tanis 1.06.4 Ie; 100 m. vrij
m.o. 12 jaar Katja Nederlof 1.18.7 2e;
100 m vrij j.o. 12 jaar Frank Franzen
1.16.5 Ie en Stefan Langbroek 1.17.4 2e;
200 m vrij heren Johan Langbroek 2.12.3
3e; 010 m schoolslag j. '71 Menno Kiela
1.16.2 Ie; 200 m vrij m. '73 Sandra
Mijnders 2.42.9 Ie en WilmaBrooshooft
3.05.7 3e; 200 m. vrij j. '73 Gerben
Nelemans 2.36.3 2e.
V_-^ mor 1111'
^A voorstraat 13
3245 bg sommelsdijk
tel. 01870-2275
Fetran^yan den Oever
Hij stond er voor met een verslagen blik. De jaren,
sedert hij voor het eerst dit wonder van scheepsbouw
zag, vlogen door zijn herinnering. Het was toen een en
al schittering geweest. Een wassende maan, die Ucht,
wit als melk en glanzend als zilver, over zee wierp. En
daarop dit schip, dat, de zeilen bol, als een meeuw over
de wateren scheerde. Diezelfde reis vloog een mantel
meeuw tegen zijn topvuren. Men noemde dit een
angstaanjagend teken aan boord. Geen lid der be-
mannin zei van toen afmeer, dat hij wel voor het geluk
geboren scheen.
Daar moest hij nu aan denken, de handen als knotsen
gebald in zijn broekzak.
Wie waren de beesten geweest, die zo dit schip konden
toetakelen? Het wit was zwart. De reling ingedeukt.
Eén mast was gestreken, de andere, gebroken, stond als
een stompje overeind. En toen: als een dronkelor in de
hoek gekwakt. Zoiets deden alleen kerels die geen
greintje hart voor een schip hadden. Dezulken hadden
evenmin hart voor een mens.
Zijn hand aaide het hout. Hij staarde naar de steven.
Toen glimlachte hij. Zijn verbolgenheid verloor het
weder van zijn verheuging. Ze herkenden elkaar. Het
was een weerzien najaren zwerven door beiden.
Vroeger liep er door Vlaardingen een man, hij was oud
en arm, zijn zwarte kleren vergroenden, de vette jas
slobberde hem om het lijf Als jongens riepen ze hem
na: Kale kikker. Hij keek nooit om, hij balde nimmer de
vuisten. „De jonkheer", noemde men hem en moeder
zei, doelend op zijn aard: de adel verioochent zich niet.
De jonkheer nam zijn hoed af met zwier en gratie, zoals
niemand het hem na-deed.
Hij wachtte even, als moest hij op adem komen. Toen
schreef hij met een forse krul zijn bevel:
Stuurman, laat ze nu varen.
Daar moest hij nu aan denken. Er was geen twijfel aan,
dit schip was zijn schip. Men had het kleed laten
verzwabberen, maar het hart zat er in. En in de lijnen
herkende hij zijn oude adel.
Het schip kon weer worden wat het eens geweest was.
Het zou het worden. En Arend-Michiel overwoog wat Er werd geklopt. Ome Nero gaf niet direct antwoord.
hem te doen stond. De laatste regel herlas hij.
Kopen? Nogeens kloppen.
Natuurlijk! Ja! Hij mocht meteen binnenkomen. Dat was niet
Opknappen? gering.
Natuurlijk! Het geld daarvoor bezat hij. Niemand had Arend-Michiel. Hij stond voor de tafel.
al die jaren op de Orkanera zo krenterig geleefd als hij. Ga zitten, zei hij gebiedend. Het was voor het eerst
Maar een groot deel stond op de bank in Vlaardingen. na die bewogen nacht, dat hij hem in zijn hut een plaats
Hij moest misschien iemand hebben die zich borg aanbood.
stelde. Hij wist iemand. Een man, die hem eens gezegd En?
had: jij bent een halve duivel, Hollander. Kap'tein, ik wilde afmonsteren.
Hij overwoog nauwkeurig wat hem te doen stond. Dat Waarom?
was niet weinig. Ik wil een schip kopen, kap'tein.
Hij keek hem strak aan. De ogen van ome Nero gingen
glinsteren, zoals hij het nog nooit gezien had.
Ome Nero was bijna klaar met zijn toespraak. Hij Arend-Michiel sprak. Hij luisterde. Soms stelde hij,
schreef het slot: abrupt een zin onderbrekend, een vraag.
....Nu heb ik u in het kort verteld het verhaal van mijn Welk schip wil je kopen?
leven, het leven van een arme Engelse jongen, die, na Dat u me wees, kap'tein.
een hard bestaan, d(f heeft mogen bereiken. Ge ziet in O!....
de naaste omgeving mijn vloot liggen. Straks zal zij, in Wat wil je er mee gaan doen?
gondelvaart, onze zijden passeren. Maar vóór dit Vissen, en zo dit nodig is, vracht varen.
gebeurt, verzoek ik u te gaan staan en het hoofd te O!....
ontbloten en in stilte te gedenken allen, die onze macht En wat wil je nu?
en majesteit ter zee hebben gevestigd met hun leven. Ik zoek iemand, die, als 't nodig is, borgen wil.
Dat zij rusten in vrede op de bodem der wateren. God kap'tein. Ik heb het geld in Holland op de bank staan.
zij de zielen der duizenden genadig. O!....
En heb je een borg?
Nee, kap'tein, ik wilde het u vragen.
O!....
Het was stil, een tijdlang. Arend-Michiel zag hoe hij
alles nauwkeurig oveirwoog. De eerste stuurman kwam
nog even binnen. Er moest heel wat geregeld worden
voor het afscheidsfeest, dat nu aan allen bekend was.
Tijdens de officiële ontvangsten moest het volk zich
sjaakjes houden, 's Avonds zou er voor de bemanning
feest zijn.
Verstaan?
Jawel, kap'tein.
De stuurman vertrok. Ome Nero begon:
Je hebt dus nog niets gekocht?
Nee, kap'tein.
O!....
Morgen ga ik met je mee.
Hij boog zich weder over zijn papieren.
Aan Arend-Michiel de conclusie.
Het was, van de werf waar de Orkanera lag, tot het
kantoor een klein eindje. John Morisson liep bedacht
zaam en zei:
Van Roon, ik zal dat ding wel voor je kopen.
Het was geen vraag, slechts een mededeling. Een
antwoord verwachtte ome Nero helemaal niet.
Hij mocht mee naar de heren. Ze spraken over alles,
vooral over de reparatie van de Orkanera, het moest
goed gebeuren, want de verzekering betaalde het toch.
Daarna stond ome Nero op. Arend-Michiel dacht:
machtig, hij vergeet het. vervolgd)