EIIAIIDEII-niEUWS De Nadere Reformatie (5) No. 5489 Boekbespreking: (1) Waarheid Twist des Heeren Heylige Reformatie 4e Blad VRIJDAG 18 APRIL 1986 SINT ANNALAND Uienveiling van dinsdag 15 april 1986 Uien, maat veertig opwaarts, klasse twee N.L. 18,60 - 19,00. Uienprijs per lionderd kilogram. Aanvoer: vijf en zeventig ton. Rondom Kniertje •Pats!! Een felle bliksemflits met daarop volgend onheilspellend gerommel van de donder, een daverende regenbui met zwa re windstoten luiden de laatste fase van de fïlm „Op Hoop van Zegen" in. Vannacht zal de rampnacht zijn, waarin 't schip de ,,0p Hoop van Zegen" in een woedend noodweer met man en muis vergaat. Als de storm de luiken van Knier tjes huisje doet klapperen, de oude iep op 't erf doet kreunen, is de angst groot in de harten van Knier om Barendje en Geert, haar laatste twee zonen, van Marietje, de dochter van de scheepstimmerman Simon om haar Mees, yan Jo, 't nichtje van Knier om haar Geert, Kniertjes zoon. En hoe veel andere vissersvrowuen zullen van nacht niet slapen, maar bidden....? Zozeer leef je je in dit verhaal, dat 't haast profaan aandoet te vertellen, dat de storm geproduceerd wordt door twee wind- machines, die op volle kracht draaien, de regen door een regenmaker (machine), de oude iep op 't erf is op enkele centimeters na doorgezaagd, touw eromheen, hij zal straks bij „inslag van de bliksem om vergetrokken worden, evenals 't varkens kot, ook al omringd door touw. Mick Durlacher, broer van Pauline van de figu ratie, zit in spanning ,,aan de touwen". Bij die bliksemflits moet alles om- en in storten. Wat een verrukkelijke taak voor een jongen van zeventien! 't Moet boven dien in één keer lukken, alles weer over eind zetten en dan „nog eens" is er niet bij. Die bliksemflits" zal veroorzaakt wor den door magnesium te ontsteken, ver borgen in een holte van deze iep, via een lont. De „donder" door geluidseffect. Ik zei het al eerder: film is illusie. Maar hoe knap, hoe bedriegelijk echt! De vorige film „Op Hoop van Zegen" uit de jaren dertig was meer verfilmd toneel, dit is echt: film. Ademloos kijkt Goeree toe. En als de boom ,,om" ligt, 't varkenskotje in zijn val verpletterend, komt een volkomen ver pieterde en druipnatte Mick te voorschijn, glunderend, dat 't allemaal zo goed gelukt is. Die Mick! In 't kantoortje, waar laat op de avond Pauline en ijverige assistente Joke Nijsten nog steeds bezig zijn figu ranten te bellen, verschijnen, waar hij ook staat, plasjes op de vloer. Uren heeft hij daar op 't erf in de stromende regen (havenwater) gelegen. Film betekent ook, voor ieder, die er aan meewerkt: ont beringen, 't Enthousiasme, waardoor je die ontberingen niet telt! „Trek iets droogs aan", zegtPauline zorgzaam. Mick geniet nog steeds, zijn natte pak is bijzaak. Die sfeer in dat kantoortje, schitterend! Er wordt gebeld en gebeld, een normaal gesprek is onmogelijk. Onder 't bellen krijg ik een brieve toegeschoven: ,,Dieke, weet jij nog een paar leuke notabele man nen, hetzij jong, hetzij oud, maat 52?" Ik pieker me suf, maar produceer vóór middernacht nog een paar leuke, notabele mannen, die ook écht meespeelden bij de onthulling van het monument bij het strand. Die maat 52 zit me dwars, ik weet een aantal leuke, knappe, acceptabele mannen op dit eiland! De grotere kos tuums heeft Janny Hubar niet in voorraad, helaas, 't Is passen en meten, ook bij de dames, boven maat 42 val je af Bijna viel ik ook af, door mijn lengte! Bijna 1.80 m. Na tien rokken passen was er gelukkig nog één, met een sleepje van een vroegere lange dame. Meteen kan ik hierbij ant woord geven op de vraag: de actrices, pasten die nu ook tussen jullie in? Nee! Dat deden ze niet. Voor hen werden speciaal evenals voor de acteurs de kostuums op maat ontworpen en gemaakt door de kledingspecialist Rein Walraven. Voor de figuranten waren alle kostuums bewaard van vroeger, vaak heel mooi, met kostbaar kant. Ook die hoeden,'een plaat- je! Verschilletjes moeten er nu eenmaal we zen, ik heb er geen moeite mee: figuranten zijn a.h.w. het groen, waartegen de bloe men (de acteurs) goed uit moeten komen. Zonder ons bijvoorbeeld bij 't monu ment is zo'n plaatje ,,leeg", we zijn dus wél belangrijk, maar in een verre rang orde. Maar geen nood, we weten dat en 't plezier onder elkaar is er geen moment minder om. Wat uiterst verwarrend werkt in 't hele filmgebeuren, is 't feit, dat alle scènes zo door elkaar zonder enige logica op genomen worden. U krijgt van mij nu dus nog: I. zich verstoppen van Barendje in zijn schuilhut in de duinen, omdat hij niet mee wil varen op die wrakke schuit. Moeder Kniertje, de vissersvrouw die diep getroffen wordt door het verlies van man en zonen. 2. De heerlijk-gezellige bruiloft van Marietje en Mees. 3. 't Uitzwaaien van de ,,0p Hoop van Zegen" in Yerseke. Maar óók nog: 4. De aankondiging van de ramp op de Markt in Goedereede; en: 5. 't Vragen om inlichtingen over 't schip bij Reder Bos door Kniertje. Wij zagen dit alles hier in Goeree onder onze ogen gebeuren behalve dan Yer seke in volstrekt onlogische volgorde. Waar zal ik beginnen? Mijn gedachten gaan nu even uit naar Kniertje, maar dan in de vorm van le vende" Kitty Courbois. Vol ongerustheid na deze rampzalige stormnacht ging zij vragen bij het redershuis Bos of er al nieuws was over de ,,Op Hoop van zegen". De storm duurde nog voort en met de schorten en rokken bollend boven 't hoofd stond zij aan de deur. Stelt u zich even voor, zes graden onder nul en daarbij twee windmachines op volle kracht draaiend. Wist u, dat zes graden onder nul dan 't effect krijgen van achttien graden onder nul?? Monsterlijk! Elke repetitie of op name duurde niet langer dan drie minuten. Daarna werd zij omhuld door warme kleding uiiiiicugehaald. En opnieuw! Tot 't goed was. Ongeveer zes keer. Mijn diepe respect voor Kitty Courbois. Over ontberingen gesproken, 't Acteurschap heeft een aureool van glamour", mooi zijn, interessant zijn. Met een aantal Goe- dereedenaars, de ijzige wind trotserend op 't hoekje van de Markt, zagen wij een tipje van de werkelijkheid. De glamour" mag er zijn, bekend zijn, soms geliefd zijn bij 't publiek, maar 't is ook hard, heel hard werken in soms wel heel barre omstandig heden. In't verhaal krijgt zij bovendien nul op 't request. Reder Bos laat niets los over 't schip, vóór hij zijn zaken geregeld heeft met de verzekering. Om hierna nu middenin een bruiloft te stappen of in een schuilhut bovenin 't duin, werkt dermate verwarrend, dat ik u een klein overzicht wil geven van 't ver haal, zoals 't zich in de film afspeelt. Ik vertelde u al, dat Barendje, Kniers jongste zoon (Danny de Munck) wan hopige pogingen deed een baantje aan de wal te vinden. Bij de tonnen kuiper, bij de zeilmaker. Overal nul op het request. Het respect en de vrees voor de machtige baas in 't dorp, reder Bos (Rijk de Gooyer) zaten er diep in. De geruchten in het dorp, als zou de ,,Op Hoop van Zegen" een drijvende doodkist zijn, worden steeds sterker. Op een avond (de bruiloft) vertelt Simon, de scheepstimmerman (Ramses Shaffy) met een borreltje teveel op, aan Barend, dat de geruchten waar zijn, dat hij bovendien van reder Bos geld gekregen heeft om zijn mond dicht te houden. Barends broer Geert, juist terug uit de gevangenis (reden: een grote mond in dienst tegen een hoger-geplaatste) lacht alle bezwaren weg. Reder Bos heeft hem juist ook weer aangenomen als beman ningslid, op voorwaarde, dat Barend óók meevaart. Moeder Kniertje heeft voor beide jongens reeds een voorschot ge kregen.... „Onzin" zegt moeder Knier De schuilhut waarin Barendje zich verstopte. „Mijn vader vals spelen?" zegt Clemen tine (Tamar van den Dop), zijn geliefde vriendinnetje,dat zou vader nóóit doen! Simon, de scheepstimmerman, nu weer nuchter, trekt zijn woorden in. ,,Nee, dat heb ik niet gezegd, jongen, dat heb je verkeerd begrepen". Barendje, nu zo in 't nauw gedreven, probeert nog steun te zoeken bij zijn oude grootvader (Lex Goudsmit) en diens vriend Daantje (Albert Mol), maar de poort van het oude mannenhuis is ge sloten, het is geen bezoekuur. Nu is er niemand op de wereld meer, die hem gelooft. En zo, ontredderd, zoekt hij zijn schuilhut op in de duinen. Maar moeder Knier kent zijn schuilplaats en rechtschapen als zij is ze heeft immers een voorschot gekregen nu zal er ook gevaren worden! gaat er met twee dienders op af. Moeder, luister dan!" schreeuwt Barend diep-wanhopig. ,,Als je me laat gaan, zie je me nooit weer terug. Simon heeft zelf gezegd, dat ,,de Hoop" een drijvende doodkist is!" Moeder Knier blijft hard en onverbiddelijk. Als een lam voor de slachtbank Iaat Barendje zich meevoeren. Een modernere variant op het oude ge geven van Herman Heyermans: ,,En met mijn eigen handen heb ik zijn handen van de deurpost losgemaakt...." De tragiek is er niet minder om. Moeder Kniertje, nu nog zo rechtschapen en heldhaftig, die straks haar man kwijtzal zijn aan de zee én haar vier zonen. En nu zó willens en wetens, door corruptie, waar zij niet in wil geloven. Ik denk, dat de film straks diep tot aller hart zal spreken.... Aan de vooravond van deze noodlottige afvaart die in Yerseke plaats zal vinden beleven wij nog de bruiloft van Marietje (DorijnCurvers), de dochtervan scheeps timmerman Simon, met Mees (Jaap Stob be), ook een lid van de bemanning, die morgen uit zal varen. Hete kolen op Simons hoofd. Hij heeft weliswaar een hekel aan zijn schoonzoon, maar zijn ondergang wenst hij zijn dochter niet toe. „Ik voel me een Judas-figuur" zei Ramses Shaffy bij mij In de keuken. Maar daar over vertel ik straks meer! 't Khnkt zo harteloos nu met verve over die bruiloft te gaan vertellen. Maar 't Is nu eenmaal een drama met hoogte- en diepte punten. De bruiloft in de film was verrukkelijk om mee te maken, de sfeer van een echte ouwerwetse boeren- in dit geval: vissers- bruiloft. De oude zeilmakerij in een schuur In ons „schurenstraatje", de Achterweg, waar Barend om een baantje ging vragen, is nog geheel In tact. Tussen alle zeilen en gereed schappen in staan daar lange tafels op schragen, met banken ervoor. Aan de tafels in bonte mengeling alle familie en vrienden vissers uit 't hele dorp. Mooi aangedaan, goud aan de mutsen werd tot nog toe in de film niet gedragen nu zijn er vele vissersvrouwtjes met goud, kralen en alleen In de zondagse kledij. Op de tafels potten met „zuur", augurken en uitjes géén snacks, géén chips! kleine borrelglaasjes met jenever (water), een besje (rood water) of een citroentje (geel water). Nee: 't was zelfs geen limonade, ik heb even geproefd! Die figuranten, die misschien meenden hier een kleine hart- versterking te kunnen pakken, kwamen verschrikkelijk bedrogen uit.... Er is muziek, er wordt gedanst. Heel zwierig, op een oud walsmelodietje, begin deze eeuw. 't' Is zo'n heerlijk deinend deuntje, wat onmiddellijk door iedereen meegeneuried en zachtjes gefloten, wordt. Maar ja, Goeree's bevolking is muzikaal. Om de zware blauwe sigaren rookdampen te suggereren worden aanhoudend met de „mlsf'-machine zware wolken het vertrek ingepompt. Het effect is magnifiek, de bengelende olielampen, die een zacht geel licht verspreiden, de mooie gezichten iedereen is „mooi" In deze kledij op zijn eigen karakteristieke manier onder de witte mutsjes, de mannen zo fraai markant in hun deftige zwarte kledij de muzi kanten op een kleine verhoging, de dei nende paren in het midden op de vloer, lachend, vrolijk, het wat jengelende wals melodietje, dit alles versluierd door zachte rookdampen. Je zou er stil van worden. Rembrandt met zijn grote liefde voor clair-obscur licht-duister) zou verrukt ge weest zijn! Het is een levend schilderij. Alle namen kan ik weer niet noemen, Krien Troost (de dorpsomroeper) vond ik een verrukkelijke bruiloftsgast, zo vol vreugde aan het walsen. Klara Bremer- Tanis (Klara van Kommer de Brommer) en Hermieneke Klein waren aandoenlijk lief en mooi om te zien op de vloer, in de armen van hun danspartners. En wat was „Opoe" Suze Bosch een prachtig kittig oud wuufje! Bijzonder aardig overigens van Gerrit Martijn opnameleider en ass. regisseur ons toe te laten in de schuur met nog enkele Goereeënaars mochten we binnen stil op de achtergrond om mee te genieten. Ik voor dit stuk om „sfeer te snuiven". Wij genoten, nietwaar, me- vrouwtje van Heest? Ik kwam aan een lange tafel te zitten, op de achtergrond, naast TItia Jaarsveld, de script-girl. Zij vertelde me talloze bij zonderheden en technische aanwijzingen. Daarover straks. Ik „pak" nu even die schitterende muzikanten, die in wezen voor een groot gedeelte deze unieke sfeer hier bepaalden. Het waren ,,de speellieden van Voome" uit Hellevoetsluls. Zij brengen muziek uit de middeleeuwen, de Renaissance en de Barok. Ik citeer even hun folder: „Op tredens in historische costuums, op nauw keurige copieën van museuminstrumen ten, die voor een deel zelf zijn gebouwd". Dit alles o.l.v. Ed van Weerd (01883 - 14051). Zelf mocht ik het grote genoegen smaken (voor de krant overal met de neus bij!) hun repetitie aan de vooravond van de bruiloft mee te maken. Muziek in optima forma! In 't achterkamertje van 't verkleedhuis, ach ter Pauline en Joke's figurantenkantoor werd 't filmmelodietje geboren. Guldo Pleters (reg.) wilde geen polka, alleen walsmuziek. Uit verschillende walsmelo dietjes sprak dit erg aan. Ed van Weerd neuride: „Tja-la-la-la-la-la", Willem Schot op de trekharmonica nam 't direct over, daarin gevolgd door Henk Feuth, de tweede harmonica. Op 't gehoor. Voor de violisten Merlijn van Weerd (zoon van vader Ed) en Walter Kuipers (alt-viool) werd pijlsnel 't melodietje getransponeerd in de juiste toonhoogte door Ed van Weerd. En zie, binnen 't kwartier werd er gezamenlijk gemusiceerd, was 't film- wijsje geboren. Heel knap. Henk Feuth instrueerde vervolgens de acteurs en figuranten op zijn trekharmo nica in de oude wals-danspassen. Op de bruiloft zelf speelden drie man: Willem Schot op de trekharmonica. Merlijn van Weerd, Ie viool; Walter Kuypers, 2e viool (de lage stem). En o Willem Schot, ik zal je nooit ver geten, na zeker duizend keer dit melo dietje spelen, nog altijd dat stralende ple zier op je gezicht, zachtjes de maat trap pend met die zware vetleren schoenen, Ik hoop echt Iets van die belevenis terug te zien op de film. Ook iets van de dodelijke ernst waarmee Merlijn op de viool speel de, volkomen in trance. Walter, je paste precies in 't geheel. Een plaatje. Terug naar 't filmverhaal. Op de dans vloer speelt zich nog even een incident af als reder Bos de bruid ten dans uitnodigt. Marietje (Dorijn Curvers) als prachtige bruid in oude klederdracht van blauwige zijde, wit kanten mutsje met goud aan de slapen. Mees (Jaap Stobbe): „Wil jij wel met je poten van mijn wijf afblijven!?" Voor er handgemeen dreigt, wordt er in gegrepen. Even terug naar de tafel bij Titia Jaars veld. Ze vertelt me, dat haar belang rijke taak Is de continuïteit In 'r film beeld vast te leggen. Stopt een scène en gaat hij de volgende dag (of later) verder, dan moet alles op schrift staan. Deze spelers, deze figuranten, deze opstelling. Deze kleding, die haarlok, dat kraagje zus en zo. De tafels, de hele enscenering, alles wordt vastgelegd. A.h.w. een foto op schrift. Ze moet elk détail opmerken, 't vergt een hele alerte instelling op 't geheel en een uiterst zorgvuldige administratie. Ze wijst me op ieders specialiteit bij de mannen van de film „crew". Ik doe weer een greep. Iedereen weet nu wel, dat Guido Pleters de regisseur Is, hij is manhaftig na zijn hevige griep, opgelopen op 't strand bij min 12 graden C, slechts twee dagen ziek thuis! alom tegen woordig, bemoeit zich uiteraard met 't camerawerk, maar toch speciaal met de acteurs. De figuranten vallen geheel onder de leiding van de ass. reg., hier Wllfried Depeweg. De camera-instelling, de rails, de stabili teit van de camera, de „grip" onder Appie Vermeren. Job van As, de location- manager heeft de „lokatle", de plek a.h.w. gearrangeerd, daarbij zéér bijgestaan door Matthijs van Heiningen, zoon van de producent van deze film. Het geluld In de film wordt verzorgd door Georges Bossaers, hij is de man met de „hengel". Cameraman Frans Bromet met je camera ass. Nils Post Is „focus puller", zorgt voor scherpte camera instelling. Met assistent zorg voor lenzen, kortom 't hele cameragebeuren. Samen met Chef licht: Cor Roodhart, wolken en weerdeskundige, in overleg met regie en camera leidt hij „licht en sfeer". Joop Schaaps legt steeds alle onderdelen van de film vast in foto's. „Chapper loader" Is Tonny Henkes, zorgt voor continue aan vulling nieuw materiaal, registratie ge bruikte filmrollen, zorgt voor de „klap". Allard Bekker is „set-dresser", de naam zegt het al, hij draagt zorg voor de en tourage: bijv. op de tafels bij de bruiloft: de potjes met zuur, de borrelglaasjes met inhoud, ook steeds 't bijvullen, waren tntó er dus echt mensen, die dat spul dronken?? Ook de bloemen bij 't monument. De steeds verse bosjes tulpen, die Clementine op de grond moest smijten, de grote krans. In één woord: de versiering van de set. Gerrit Martijn, de opnameleider en ass. reg. is „de baas op de sed". Hij roept: „Camera?" camera loopt „Ge luid?" geluid loopt „Stilte alstu blieft!", „Actie!" Ook „wil die meneer De Nadere Reformatie is de be weging binnen de Nederduits Ge reformeerde Kerk die, zich tegen algemeen verbreide wantoestanden en misvattingen kerend alsmede de verdieping en de verbreding van de doorwerking van de zestiende-eeuw- se Hervorming beogend, met profe tische bezieling aandringt op en ijvert voor zowel de innerlijke door leving van de gereformeerde leer en de persoonlijke levensheiliging als mede de radicale en totale heiliging van alle terreinen des levens. Dit is een lange en moeilijke volzin. Ze tracht enigszins een omschrijving te geven van de doelstelling en betekenis van de kerkelijke beweging in de zeventiende en achttiende eeuw, die veelal wordt aan geduid als Nadere Reformatie. Het kan ook zo worden gezegd: het is de beweging, de stroming van de zogenaam de ,,oude schrijvers". Bij uitgeverij Boekencentrum te Den Haag verscheen onlangs een bundel die een boeiende beschrijving biedt van leven en werk van een tiental predikanten die allen uiting gaven aan het ideaal en de boodschap van de Nadere Reformatie. De uitvoerige inleiding en de heldere eva luatie maken dit boek, samen met deze tien opstellen, tot een afgerond geheel. De namen van de medewerkers: prof dr. W. van 't Spijker, drs. K. Exalto, dr. T. Brienen, prof. dr. C. Graaflandenprof dr. J. van Genderen. Prof Van 't Spijker introduceert de Na dere Reformatie In een heldere inleiding van zijn hand. Zowel de relatie tot andere stromingen als het geheel eigen karakter komen aan de orde. Enerzijds wenste zij bij te dragen aan de voortgang en door werking van de Hervorming van de 16e eeuw, anderzijds werd In sommige op zichten een aanvulling gegeven ten op zichte van de Reformatie. Als eerste vertegenwoordiger komt de Duivelandse predikant Willem Teellinck aan' de orde. Óver hem schreef ik onlangs in deze kolommen uitvoerig. De slot zinnen van ds. Exalto's bijdrage over hem zijn typerend voor diens „waardering": „Van Teellinck, een integer en bescheiden man. Is veel te leren, en van zijn vermaan Is veel ter harte te nemen, maar het Is niet wenselijk zijn eenzijdigheden over te ne men. Hij Is voor de kerk van nu zowel baken In zee als leidsman". De beroemde Utrechtse hoogleraar Gis- bertus Voetius vraagt vervolgens om aan dacht. Wie het programma van de Nadere Reformatie wil leren kernen in zijn diepte en In zijn breedte, prof Van 't Spijker, doet er goed aan Voetlus' geschriften te raadplegen. De auteur deed zulks in elk geval grondig; zijn bijdrage getuigt er van. Opvallend Is de waarderende, respect volle toon van dit artikel. En Inderdaad roepen zowel de geleerdheid als de vroom heid van Voetius respect op. Ook Jodocus van Lodenstein, de dich- ter-predikant van Utrecht, was een be langrijke vertegenwoordiger van de Na dere Reformatie. Van het verval van de kerk en de ware religie was hij diep overtuigd. Naar zijn mening was de Reformatie beperkt gebleven tot een vernieuwing van de leer; ze was niet doorgezet als een vernieuwing van het leven. „Men bezit wel de woorden der Waarheid, maar niet de Waarheid der woorden". De Reformatie vraagt dan ook om Nadere, voortdurende Refor matie. Graaflands schets geeft een goed inzicht in de prediking van Van Loden stein. De levensloop en het levenswerk van Jacobus Koelman wordt ons vervolgens beschreven. Vooral vanwege zijn bezwaar tegen het gebruik van formulieren werd hij in 1675 verbannen uit Sluis, zijn stand plaats. De twintig jaar die hem resteerden, werden besteed aan publicatie- en vertaal werk. Desondanks was zijn invloed niet gering. De kracht van zijn geschriften lag In het persoonlijke pastoraat Wilhelmus a Brakel is (nóg) vooral be kend vanwege zijn driedelig werk ,,De Redelijke Godsdienst", een eenvoudig en overzichtelijk geschreven verhandeling over het christelijk geloof en het christe lijk leven. Professor Van Genderen gaat nader op zijn weg en werk in. Dezelfde hooggeleerde auteur geeft aan dacht aan//er/na« Witsius, eveneens een predikant die stem gaf aan een pleidooi om een Nadere Reformatie. De titel van zijn bekendste geschrift „Twist des Heeren met syn Wijngaert" spreekt op zich al boekdelen. Bernardus Smytegelt was vele jaren pre dikant te Middelburg. Terecht schrijft dr. Brienen dat diens kracht lag op de predik stoel en In het pastoraat, In het directe leven der gemeente en der vromen. Van Smytegelt zijn ons dan ook anders dan b.v. van mannen als Voetius en Brakel voornamelijk preken nagelaten. Wie ze leest(b.v. het 145-tal over Het Gekrookte Riet) zal onder de indruk komen van zijn Inzicht in en pogingen tot leiding geven aan het Innerlijke, persoonlijke geestelijke leven. Eén van de laatste vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie was de ge reformeerde piëtst Wilhelmus Schor- tinghuis, o.a. predikant in het Gro ningse Midwolda. Wie hoorde nimmer over de „vijf dierbare nieten" (ik wil niet, ik kan niet, ik weet niet, ik heb niet, ik deug niet) uit diens „Innige christen dom"? Drs. Exalto beoordeelt hem als een subjectivist die ieder bekeek door de bril van z^n eigen bekering en ze daar naar beoordeelde. Voor insiders niet bevreemdend: de laat ste twee predikanten voor wie dit boek aandacht vraagt, zijn Theodorus van der Groe Qn Alexander Comrie. Twee waar dige vertegenwoordigers over wier per soon en werk wel een apart boek zou kunnen worden geschreven. Ze hebben elkaar gekend en gewaardeerd, hoezeer ieder zich kenmerkte door eigen accenten. Nóg hebben beiden hun aanhangers die niet zelden de accentverschillen al te absoluut hanteren. Hoe het zij: dr. Brie nen respectievelijk prof Graafland wijd den aan dit tweetal informatieve en ver antwoorde bijdragen. De samenvattende schets, waarmee de bundel besluit, is eveneens van de hand van prof Graafland. Hij constateert een grote eenheid in ideaalstelling binnen de Nadere Reformatie, maar een even zo opvallende onderlinge variatie. Ook is een ontwikkeling van een toenemende ver innerlijking te onderscheiden. Hoewel het is verrassend dat Th. van der Groe aan het eind van de twee eeuwen durende beweging de balans opmaakt en dan pleit voor een terugkeer naar de,oude theologanten". En daarbij denkt hij dan vooral aan Calvijn. Ten diepste echter riep de Nadere Refor matie terug naar de Heilige Schrift. Niet om slechts uitwendig en vrijbly- vend om te gaan met de waarheid Gods. Dat was juist de oorzaak van het verval waaruit men de kerk trachtte te ver lossen. Nee, „een heylige reformatie is ons van noden" (Witsius), zodanig dat het hart wordt vernieuwd, de verborgen omgang met de Heere wordt beoefend en de praktijk van de godzaligheid in het dagelijks leven blijkt. Opdat er eer in onze lande woon".... Zou dan de beweging van de Nadere Reformatie ook twee, drie eeuwen na dato niet nog iets te zeggen hebben? (wordt vervolgd) N.a.v. dr. T. Brienen e.a.. De Nadere Reformatie. Beschrijving van haar voornaamste vertegenwoordigers. Uitgeverij Boekencentrum te 's-Gravenhage. Gebonden. 379pag Prijs f 54,90. J. K. daar van dat zolderraam vandaan gaan?!" Kortom Gerrit is een echte baas. Van nature heeft hij ook iets, dat respect af dwingt. Men voegt zich ongedwongen naar zijn wensen. Als ik op een moment zeer ongedwongen met hem praat, blijkt hij een alleraardigste man te zijn met een absoluut onbevangen belangstelling, o.a. voor mijn zoon, die op de toneelacademie zit. We nemen samen zijn kansen door en de perspectieven in dit vak. Zelf ambieert hij op een moment ook de regie, zegt nu nog veel te leren op te merken. Ik wens hem veel succes bij zijn ambities In de toekomst! Ik noem tot slot nog Ie en 2e belichter Erik van Wouden en Erwin Roodhart en generator Ton Peters, dan heb Ik ieder een van de filmcrew gehad. Heel belang rijk is en blijft natuuriijk Dick Schille- mans, de Art Director, die op onnavolg bare wijze de interieurs Inrichtte van 't huisje van Kniertje en van reder Bos. Hij heeft 't a.h.w. „in de vingertoppen" en ontving In dit opzicht ook al een onder scheiding op filmgebled: „Het gouden kalf'. 1985. Als ik 's avonds laat naar huis ga, helemaal verdwaasd van de vele indruk ken van deze film, denk ik: „O ja, ik moet ook nog schrijven over de aankondiging van de ramp en Ramses Shaffy bij mij In de keuken". „O ja, en het schip en de afvaart en 't uitzwaaien van de boot in Yerseke." Zoals bij een goed vervolgverhaal de spanning erin gehouden wordt, hoop ik dat u 't mij ten goede houdt en dat wij samen de volgende keer deze gebeurtenissen op nieuw zullen beleven! Ik hoop, dat u mét mij deze impressie als heel fijn, heel bijzonder heeft kunnen er varen zowel in zijn hoogte-, als in zijn dieptepunten. Uniek voor Goedereede. Verschillende keren was ik diep geroerd, ook door de bezieling waarin figuranten vanlïiér'tspel de fihn meespeelden. Mensen, dit moét toch een mooie film worden? Wat kijken wij daar naar uit! Dieke Schippers-Vaarzon Morel Graag wil ik u even attent maken op een kleine foto-tentoonstelling, die Babs Som bogaard arrangeert in haar atelier op Markt 13 in Goedereede met foto's van 't hele filmgebeuren tot nu toe van haarzelf, van Paul van der Noordt en van Hans van Houten. Foto's bestelbaar a 2,per stuk(!) Open op donderdag marktdag van 10 tot 12 uur 's morgens. Zaterdag vanaf 1 uur tot 4 uurs middags. Voorlopig tot en met Koninginnedag 30 april!. Zegt het voort! Tot slot kan ik vermelden uit een gesprek met onze wethouder Visser, dat NIET de première (met de Koningin en vele promi nenten, o.a. de acteurs) ons beloofd is door producent Matthijs van Heiningen, maar wél een voorvertoning van de film. Dus een voorvertoning vóór de première, aan de bevolking van Goedereede. Waar schijnlijk in het mooie nieuwe gebouw In Ouddorp, war vele mensen tegelijk dit evenement kunnen beleven.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 13