EIIAIIDEri-tllEUWS TAALPRAATJE Pieter Bruegel: schilder van de dwaasheid Gods Dus nu maar lezen, lezen, telkens maar weer KINDEREN: LANDBOUW: Eigen bijdrage gezinsverzorging wordt verlaagd DAG Boekbespreking: Liever wespen dan verdelgingsmiddelen No. 5482 Interpretatie Vertederende geboortekaartjes Zaaier en herder OUDE TONGE Onderdeel van de feestelijke opening, zaterdagmorgen, van het cultureel centrum „'t Bolbaeken" te Oude Tonge was ook de opening van de op de bovenverdieping gevestigde openbare bibliotheek. Weth. P, v.d. Ree verrichtte die door de bladen van een kamerhoog boek open te slaan waardoor de verheugde kreet: „hiep, hiep, onze nieuwe bieb!zichtbaar werd. Eenmaal binnen kregen de genodigden een stencil met het feestlied uitgereikt en toen was het zingen geblazen: refrein: Het Europees Parlement eist betere kinderbescherming 4e Blad VRIJDAG 21 MAART 1986 Ieder jaar weer zegt men in december: we zitten in de kortste dagen of de donkere dagen voor Kerstmis. Zo ook in de herst, de dagen korten, en in de lente, de dagen lengen alweer. Daarbij denkt men niet aan de duur van de dagen, die zijn immers onveranderlijk 24 uur lang, maar aan het daglicht dat korter of langer is. Dag staat dan voor daglicht. Daarvan is eveneens de uitdrukking „Het is kort dag" afgeleid. Wil men iets nog klaar krijgen, dan is het opschieten geblazen. Bij uitbreiding: als dat nog af moet voor Kermis, is het kort dag. Het is morgen vroeg dag betekent we moeten vroeg op om aan de slag te gaan. Vergelijk de alliteratie: voor dag en dauw opstaan. Vroeger gebruikte men daar voor: voor dauw en dag, en later: voor dag voor dauw. Daartegenover staat: een gat in de dag slapen. De betekenis licht voor dag, is heel duide lijk in de staande uitdrukking: op klaar lichte dag. Vaak gebezigd om iets on verwachts aan te duiden. Er is op klaar lichte dag ingebroken. Met dag wordt vaak de tijd bedoeld, dat men op is en werkt. Vandaar: een lange dag maken. Vroeg opstaan en lang wer ken. Vroeger kende men zelfs dag als een bepaalde maat.... „Een dag maaiens" getuigt daarvan. Zoveel vierkante meter als een man in één werkdag kon maaien. In oude boeken stelde men die opper vlakte vast op 4258 vierkante meter. Op merkelijk is hierbij dat een afgerond aan tal meters werd vermeld. Ook het werken in daggeld is ervan af komstig. Die daggelders, later ook dag loners, waren (en zijn soms nog wel) losse arbeiders die geen weekloon ontvingen, maar per dag werden betaald. Dat kwam het meest voor op boerderijen, waar dag gelders werden gehuurd voor maaien, hooien, zaaien en het schonen van sloten. Een voorbeeld van zinloze arbeid en van het verkwisten van tijd wordt aangegeven door de zegswijze: De dag met manden wegdragen. Vergelijk: Water in een mand je halen. DAg in de betekenis van daglicht vindt men ook terug in de vergelijking: het is een verschil van dag en nacht. Het scheelt als de dag van de nacht. Eveneens van per sonen gezegd, om het verschil in karakter uit te drukken: Zij verschillen als dag en nacht. Met „iemands dag" bedoelde men iemands leven. Vandaar: Hij is een man van de dag. Datbetekentletterlijk: iemand die nog slechts één dag heeft te leven. Vergelijk: zijn dagen zijn geteld. Verder in de versterking van oud: Oud van dagen zijn. En: Een dagje ouder worden. Bekend is de zegswijze: Hoe later op de avond (op de dag), hoe schoner volk. Een God ziet het rechte, innerlijke, ootmoedige hart aan, hetwelk zichzelf veroordeelt en alleen uit genade de hulp Gods begeert; de zodanige openbaart God ook Zijn wil. Die echter wijzer willen zijn dan God en het hunne niet willen laten veroordelen, hen verwerpt Hij en oefent tegen hen grote kracht, terwijl de kleine, geringe kudde voor Hem niet behoeft te vrezen. Derhalve spreekt nu Christus: Ach Vader, Ik prijs U en loof U, Gij zijt een heerlijk God, dat Gij alléén wilt wijs zijn. Het is beter dat Gij de armen aanneemt die U alleen laten wijs zijn, en de schranderen laat varen. O, Vader, Gij handelt met hen terecht dat Gij hun zaken niet prijst, alsof die goed en welgedaan zouden zijn. Gij verbergt terecht dit geheimenis voor hun wijsheid. Ziehier enkele woorden van Luther uit een preek, uitgesproken op 24 februari 1527 te Wittenberg. Ze typeren hem. Niet zelden lezen we bij hem dat de waarheid Gods voor de wijzen verborgen, maar de onmondigen geopenbaard is. Is ook het dwaze Gods niet wijzer dan de mensen en het zwakke Gods sterker dan de mensen? Evenwel, het dwaze en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren opdat Hij de wijzen en sterken beschamen zou. Niet onterecht wordt Luthers boodschap nogal eens gekenschetst als „theologie van het kruis". God openbaart Zich in het Kruis, aldus Luther, waarin Hij Zich verborgen heeft, waarin Hij Zich van alle heerlijlcheid heeft ontdaan. Daarom is het voor niemand genoeg God in Zijn heer lijkheid en majesteit te kennen, als hij Hem niet tegelijk in Zijn nederigheid kent en in de smaad van Zijn kruis. Terecht zegt immers Jesaja: ,,Gij zijt een ver borgen God". De Heere te kennen en te vrezen dat is dan ook de weg van de ootmoed, van de boetvaardigheid, van de aanvechting, van de verootmoediging, van de nederigheid: kortom van het volstrekte leven uit Zijn genade. Het lijkt een vreemde weg om langs deze gedachten van en naar aanleiding van Luther terecht te komen bij een Neder landse schilder, weliswaar uit de tijd rond Luther maar met een ander image dan direct herinnerend aan Luthers zo bijbelse kruistheologie. Pieter Bruegel bedoel ik, Pieter de oude, vader van Pieter jr. en Jan, beiden eveneens schilder. De kreaties van Pieter sr. zijn overbekend. Wie kent ze niet: de boerenbruiloft, de kinderspelen, de toren van Babel, de kindermoord, de ekster op de galg, etc. Bekend en geliefd zijn ze vanwege de verbeelde pret op bruiloften en kermissen, de lichtvoetige toets, de humoristische toon, de bijtende spot... Aldus de doorsnee interpretatie. Men meent de schilder te kennen als een grappenmaker, hoogstens iemand die la chende de waarheid zegt. Bij de Walburg Pers te Zutphen kwam enige tijd geleden een boek uit dat van deze benadering niet veel heel laat. ,,Een nieuwe interpretatie", zo luidt terecht de ondertitel van dit schitterend uitgevoerde boekwerk. De schrijver is ds. M. J. C. Visser te Ermelo die een grondige en van grote betrokkenheid getuigende studie van Bruegels schilderijen maakte.... en daarbij tot een geheel andere visie kwam. Een benadering die in grote lijnen overtuigend is. Pieter'Bruegel 1525 -1569) \e.tïóiQ'mQen bewogen tijd. Het waren de jaren van de doorbraak van de „nije lere", de vervol ging van hen die deze aanhingen, het begin van de vestiging van de gereformeerde kerk en eveneens van de opstand tegen het Spaanse bewind. Geboren in Breda, woonde en werkte Bruegel het grootste deel van zijn leven in Antwerpen. Visser tekent de schilder als iemand die ten nauwste betrokken was bij de kruisdragers om het geloof „Deze grote kunstenaar heeft met zijn bijbel geleefd. Hij heeft geweten: het is een weerbarstig en moei lijk boek; maar in het duister van die ver berging flonkert het goud van Gods open baring. En voor de verbreiding daarvan loont het een kruis te dragen, en betrokken te zijn op Christus' kruis". 1559 moet het beslissende jaar in Brue gels leven zijn geweest. Diverse tekenen wijzen daarop. Het belangrijkste blijkt van dit keerpunt is wel dat de thema tiek van zijn werken zich wijzigt. Droeg zijn werk voordien een uitgesproken moraliserend karakter, nu wordt het thema „de dwaasheid van het kruis" of omgekeerd de ontmaskering van de „wijsheid" van menselijke hoogmoed en eigenwaan. Hier gaan, zo geeft de schryver aan, de verborgen diepten van het evangelie op verrassende en indruk wekkende wijze voor ons open. Het wonderlijke daarbij is dat het genie van de kunstenaar die verborgenheid zó heeft weten te bewaren, dat de beschou wers van zijn werk, de „deskundigen", hebben gegist om zijn geheim te ont dekken en er dan dikwijls naast gre pen.... En dat voor wie de betrokken bijbelplaatsen onderkent en verstaat het geheim zo duidelijk opengaat. beleefdheidsbetuiging tegen late bezoe kers. Ook als uitroep in de betekenis van: Hoe langer hoe mooier. Grappit zijn de Vlaamse uitdrukkingen: De muizen eten wel brood maar geen dagen, en: Er hangen nog dagen in de lucht, waar de muizen en ratten niet aan hebben gegeten. Betekenis: je hoeft je niet zo te haasten er komt nog tijd genoeg. Wat vandaag niet klaar komt doen we morgen wel. Vergelijk: morgen komt er weer een dag. „Onthoud je dag" houdt een dreigende waarschuwing in. Pas maar op, ik krijg je nog wel. Het is alle dagen geen vastenavond, wil zeggen: men kan niet altijd feest vieren. Afkomstig van de gewoonte op vasten avond uitbundig feest te vieren, met veel en lekker eten en drank. Vergelijk: het is niet alle dagen zondag. Van een man die bij zijn vrouw voor een oortje thuis ligt, zegt men wel schertsend: Hij heeft maar één dag van de week wat te zeggen, maar weet niet welke dag. Een paar optimistische rijmpjes luiden: „Een dag is nooit zo zat, of de zon schijnt altijd wat". „Er is geen dag zo kwaad, of de zon schijnt vroeg of laat". We vonden een leuke Spaanse copla met dag: „De dag van vandaag is waarheid, Heel de rest is één groot „misschien"; De beroemde dag van morgen Heeft geen sterveling ooit gezien". Een copla is een vierregelig gedichtje uit de Spaanse volkspoëzie. We besluiten met een oud Chinees spreek woord: Een dag van verdriet duurt langer dan een maand van vreugde. U vindt ze bij Gebr. DE WAAL. Maak uw keuze uit het nieuwe modellen- boek. We zien u graag op ons adres: Langeweg 13 SOMMELSDIJK Ds. Visser maakt dat in zijn boek ook waar! Onmiskenbaar is Luthers kruis theologie dé sleutel tot het verstaan van Bruegels boodschap. Zo bijvoorbeeld in het bekende schilderij, vanouds aange duid als ,,de boerendansDe lege lol van de wereld is geen echte vreugde. Alcohol, sex, geld en domheid domineren, het kruis wordt letterlijk vertrapt en de ver wereldlijkte kerk geeft er haar zegen op. Desondanks is het kruis van Christus niet slechts aanwezig weliswaar op een ver borgen wijze maar het is het middel punt van alle dingen. Op een veroorde lende en ontmaskerende wijze! Het eigenlijke onderwerp staat in Bruegels schilderijen nogal eens terzijde. Zo in,,de dwaze Zaaier" en,,de strijd in Gilboa". We zien op het eerste schilderij de Zaaier uitgebeeld als de boer die laat op de dag nog over zijn onvruchtbare akker schrijdt, tussen de vogels, de doornen, de stenen. Is er nog vruchtbare grond? Ziehier de god delijke „dwaasheid" van de Zaaier die uitging uit de schoot van de Vader en zich begroef als het kostbaarste Tarwegraan in deze weerbarstige aarde. Evenwel ,,wie met tranen zaaien, zullen met ge juich maaien. Die het zaad draagt dat men zaaien zal, gaat al gaande en wenende, maar voorzeker zal hij met gejuich weder komen, dragende zijn schoven". Ds. Visser: „Het gaat hier om onder gang en overwinning, Golgotha en Pa sen, kruis en opstanding. Bruegel is geen waanwijze, die lacht om een „stom me boer", maar een gelovige die zich eerbiedig verbaast over de „dwaasheid" van God!" Nog één voorbeeld. Een tweetal schilde rijen wijdde Bruegel aan wat ons in Jo hannes 10 is beschreven: Jezus' beschrij ving van de Goede Herder. De huurling, de pseudo-herder, vliedt als zich de wolf vertoont. Daarentegen, „de Goede Her der stelt Zijn leven voor de schapen". Aangrijpend is de verbeelding waarop we zien dat deze Herder het offer van Zijn leven geeft. Hij laat Zich door de wolf grijpen, mishandelen en doden. Hij geeft Zich in de plaats van Zijn schapen die vluchten; in stede van hen komt Hij onder de ergste bedreiging, in de vrese lijkste angst, in de volstrekte verlorenheid. De wolf heeft zich op de Herder geworpen en zich vastgebeten in diens hals. Het bloed stroomt uit de wond. Nóg houdt Hij de herderstaf omklemd. Aanstonds is Hij niet meer.... opdat Zijn schapen léven! De overgang van beeld naar werkelijkheid is niet groot. Zoals op zoveel schilderijen van Bruegel. God openbaarde én open baart Zich het klaarst waar Hij Zich het (Jiepste verborg, namelijk in de meest volstrekte verlatenheid en verlorenheid, aan het schandhout. In de volstrekte machteloosheid open baart Hij Zijn almacht, in de nederlaag Zyn overwinning, in de dood het Leven. En dat alles stempelt ook de Zijnen. Delen zij niet in de gemeenschap vsn Zün lijden? Niet veel machtigen, niet veel edelen, integendeel: gebroken en verslagen harten, wenenden en treu renden, verachten en vervolgden. Maar in dit alles: „meer dan overwinnaars!" N.a.v. M.J. C. Visser, Pieter Bruegel. Een nieuwe interpretatie. Uitgeverij De Walburg Pers te Zutphen. Gebonden. Ong. 50 illustraties, vrij wel alle in veelkleurendruk. Summary in Englisch. Verantwoording van illustraties. Geraadpleegde literatuur. Register van namen. 143 pag. Prijs f 45, J. K. De genodigden werden in de zang betrokken. Dag mensen, kijk toch wat we hebben 't is iets waar we trots op kunnen zijn en ieder kan er van genieten want lezen doet toch groot en klein. Ooit startten we met 'n piepklein biebje met lezers klein nog in getal maar dat groeit hard de laatste jaren vooral als de bus verdwijnen zal. Verhuizen deden we al vaker van 'n klein naar weereen groot gebouw maar wie had ooit kunnen verwachten dat zoiets moois verrijzen zou? Wij kleintjes die net kunnen lezen hebben hier echt volop keus 'n boek met prenten of met sprookjes van dwergjes en een grote reus. De spanning druipt hier van de planken van 't avontuur dat je beleeft door 't lezen van de mooie boeken dat is plezier wat 't boekje geeft. Voor studie moeten wij veel lezen de keuze is echt ongekend een spreekbeurt wordt met deze voorraad voor ons een fluitje van een cent. De bieb is niet alleen voor kinderen ook groten kunnen er terecht wij hopen u gauw te ontmoeten dat was het; wij hebben gezegd! Dus nu maar lezen, lezen, telkens maar weer kom naar de nieuwe bieb toe dan lees je nog veel meer. Het refrein.... Kinderverwaarlozing en/of mishande ling komt niet alleen voor in de romans van Dickens en Zola maar is een pro bleem dat zich ook op grote schaal voor doet in de Europese Gemeenschap. Daar om heeft de Commissie voor jeugd en onderwijs van hetEuropees Parlement het nodig geacht aan de Europese instellingen en de lidstaten te vragen speciale maat regelen te nemen om de gevallen van kindermishandeling aan banden te leggen. Volgens een verslag van de Duitse Euro parlementariër Gabriele Peus worden er jaarlijks in Duitsland 1500 tot 2000 ge rechtelijke veroordelingen uitgesproken wegens kindermishandeling. Maar het aantal werkelijke gevallen van kindermis handeling is naar schatting 3 tot 100 maal zo groot. In Frankrijk zijn circa 50.000 kinderen per jaar het slachtoffer van mis handelingen. In 80 tot 95% van de gevallen van kindermishandeling gaat het om lichame lijk letsel en seksuele vergrijpen en vol gens de experts gebeurt 70 tot 80% van die mishandelingen in het huis van het kind zelf en worden ze toegebracht door lieden uit de naaste omgeving van het kind. Over het algemeen komen mensen die zich aan kindermishandeling schuldig ma ken uit de onderste lagen van de samen leving. Zij zijn vaak arm met heel weinig scholing. Ook zijn het dikwijls mensen die lange tijd werkloos zijn of weinig kon takten met hun omgeving hebben of zieke lijk zijn of aan de drank verslaafd zijn. Kindermishandeling komt ook voor in beter gesitueerde milieus maar daar neemt het eerder een psychologische dan een fysieke vorm aan. Wat de slachtoffertjes betreft, daarvan woont een groot aantal bij een stiefvader of stiefmoeder en is daarbij dan nog op een of andere wijze lichamelijk of geestelijk gehandicapt. Gezien de ernst van de si tuatie eisen de parlementariërs in de eer ste plaats een verbetering van de verschil lende sociale hulpverleningen aan ge zinnen. Verder geloven ze dat men meer gevallen van kindermishandeling op het spoor zou komen als men degenen die die gevallen aan het licht brengen beter be schermt en ook dat het vrijwillig melden van gevallen van kindermishandeling moet worden aangemoedigd. Tenslotte vragen zij dat het publiek attent gemaakt wordt op dit probleem en dat er speciale cursussen voor sociale werkers worden georganiseerd. Ook achten zij een goede samenwerking tussen sociale diensten, artsen, politie en onderwijzers van groot belang. Staatssecretaris Van der Reijden is op grond van resultaten van een wetenschap pelijk onderzoek van het Nederlands In stituut voor Maatschappelijk Werk On derzoek (NIMAWO) tot het besluit ge komen dat op het terrein van de eigen bijdrage voor gezinsverzorging aanpas singen noodzakelijk zijn. Uit het onderzoek is namelijk gebleken, dat steeds meer mensen afzien van gezins verzorging vanwege de hoogte van de eigen bijdrage. Gevolgen daarvan zijn ondermeer onnodig ziekteverzuim bij be drijven en langer verblijf in intramurale voorzieningen. Cliënten die tijdelijk van de gezinsver zorging gebruik maken gaan dezelfde eigen bijdrage betalen als mensen die langdurig op gezinsverzorging zijn aan gewezen. De hoogte van de eigen bijdrage is draagkrachtafhankelijk, waarbij de ma ximum uurprijs 8,25 bedraagt. De maatregelen zullen half maart 1986 van kracht worden. Wat kan men doen met verdelgingsmid delen, die schadelijk voor de menselijke gezondheid en het milieu zijn, kan-men ook bereiken met natuurlijke middelen. Om schadelijke insekten te doden is het niet noodzakelijk zijn toevlucht tot che mische produkten te nemen, met een zwerm wespen kan men hetzelfde resul taat bereiken. Dit werd bewezen door Europese onderzoekers in het kader van het door de Europese Commissie ge steunde onderzoeksprogramma inzake de „biologische strijd". Een en ander blijkt uit het antwoord van de Commissie op een schriftelijke vraag van de Belgische Euro parlementariër Luc Beyer de Ryke. De „biologische strijd" komt hierop neer dat schadelijke insekten in plaats van met chemische middelen door hun natuurlijke vijanden verdelgd kunnen worden. Zo is men er bijvoorbeeld in de landbouw-hoge- school in Wageningen in geslaagd 3000 ha maïsvelden te beschermen tegen nacht vlinders door zwermen sluipwespen in te zetten die de nachtvlinders verdelgen. In andere streken van de Gemeenschap heeft men dergelijke methoden gebruikt om vruchtbomen te ontdoen van parasieten. Dit soort experimenten wordt sedert 1979 door de Commissie gesteund. De onderzoekingen hebben niet alleen be trekking op het inzetten van natuurlijke vijanden tegen parasieten. Ook gebruikt men biologische produkten om insekten aan te trekken ofte verjagen of hun voort planting te controleren. Vorig jaar heeft de Commissie een tweede onderzoekspro gramma op dit gebied gelanceerd dat tot 1989 loopt.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 13