MansonicKL27 Voedingsrubriek: ^m VAN DER G orgels." piano's Bijzonder concert (2» Volop ijspret en schaatswedstrijden te Dirksland NIEUW f 6.295,- Radiopredikant ds. van Gent in Sint Maartensdiil( Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS VRIJDAG 21 FEBRUARI 1986 Stilte alstublieft...., opname! „Camera?" „Camera loopt". „Geluid?" „Geluid loopt". Aktie!" Daaris dan die klap met die klapper, pats, scene zoveel, dat zie je soms op vóórfilms op televisie, maar nu is 't echt ik pak mijn lange groenzijden rokken bij elkaar, steek m'n handen in m'n mo§e en schrijd voorwaarts op mijn rijglaarsjes. Naast mij in schitte rend Camera Obscura tenue, zwart pak met hoge witte boord vadermoordenaar schoudercape en halfhoge zwarte hoed: Kees Goekoop. Samen schrijden wij voor waarts; in dit tenue kun je dat niet anders noemen, onze opdracht is: achter Rijk de Gooyer om, die de reder Clemens Bos speelt. Hij zwengelt een oude brik aan, waarin Luc Lutz Dirksen wegrijdt. Die vergeet zijn lichten aan te zetten volgens script en Rijk roept: „Je lich ten, je lichten!" Dat aanzwengelen en precies je passen uitmeten vergt enige inspanning. Eén keer komen we bovenop Rijk de Gooyer te recht. Maar 't is tweemaal repetitie, één maal camera. Kees Goekoop en ik zijn notabele burgers een giller vind ik zelf en wij komen thuis van een nacht concert Wij moeten samen ernstig con verseren tweemaal worden wij betrapt op te overduidelijk plezier, dat hebben Kees en ik van huis uit, maar 't mag mi niet en groeten dan plechtstatig de Heer Piet Hullu met hoed af en van mij: ele gante hoofdneiging. Hij kruist ons pad, ook deftig met rotting, met zilveren knop. Stelt u zich dit alles voor op een maan lichte nacht, een diffuus strijklicht vanaf de toren over de markt in Goedereede. Geheimzinnig, wat blauwachtig licht, is onze entourage. Het is half drie 's nachts. Prachtig tekenen de gevels zich rondom ons af Goeree is een plaatje. Zes keer moet 't over, twee keer een andere camera instelling. De vrieskou kruipt bij Kees in zijn mouwen, bij mij in de plooien van mijn beeldige getailleerde zwarte driekwart mantel, 't Is bitter koud. Ik kreeg ééns van mijn zeer oude moeder een ouderwetse wollen „puupjesbroek". „Dank je moe der", zei ik, „maar die zal ik nooit aan trekken, stel je voor!" Nu ben ik blij met dat malle kledingstuk, niemand ziet het en hij is heerlijk warm. Om half vijf 's mor gens is het goed. We werden niet „uit gebuit". Elke keer na een camerarepetitie kregen we beschutting en warmte en hete koffie. Zelfs om twaalf uur 's nachts een heerlijke warme maaltijd in 't catering- gebouw achter de brandweerkazerne. Joop en Toby Termaaten bleven een hele nacht open om én acteurs én figuranten in de Gouden Leeuw op te vangen. Ik kan ze niet genoeg prijzen. We zaten daar rond om met acteurs als Rijk de Gooyer, Wille- ke van Ammelrooy, Ramses Shaffy, Luc Lutz, Dorijn Curvers en dan wij als figu ranten, een kok, twee chauffeurs, een visserman, een vissersvrouwtje en dan de „notabelen". Kok: Theo Bruggeman; chauffeurs: Tim Grinwis en Bram Pijl; visserman: Krijn Klein; vissersvrouwtje: Ringnalda Kerkmans. Ik met zo'n chicque fluwelen wagenwiel op mijn hoofd, dat ik onmiddellijk „de vliegende non" verder was. Ik hóór 't al: „Wat zullen jullie zat geweest zijn!" En dat was nu zo leuk, drinken tijdens de „set" was verboden. We zaten daar mét acteurs, allen samen op een spa'tje, een tomatensapje, een kop koffie en datje 't zo gezellig samen hebt, dan zie je, dat alcohol niet die voorwaarde schept! „Waren die acteurs erg afstandelijk?" vroeg men mij. „Nee, eigenlijk niet", zeg ik dan. Ouwe jongens is overdreven en ze kenden ons immers niet maar met Rijk de Gooyer praatte ik even over mijn ouwe Lagere School in Amstelveen, zijn vrouw Toimy Domburg zat één klas bo ven mij 3 e) en Andrea heette toen Deetje en zat in de zesde. (Andrea Domburg). Luc Lutz vond ik erg vriendelijk, maar wat een job, hij had een hele avond op 't toneel gestaan in Amstelveen, was daar vanuit gehaald naar hier, een nacht filmen op de markt in Goedereede! 's Avonds weer in Amstelveen op de Bühne en toch ook niet meer zo piep, in de vijftig. Mijn respect is gegroeid. Ramses Shaffy vond ik een fijne figuur, zo intens geïnteresseerd in zijn omgeving, de gewone mensen om hem heen. Hij begon ons ook vragen te stellen over hoe wij hier leefden, waar wij woon den, totdat we weer „op de set" moesten. Jammer, dit was een heel leuke opening. Hij had ook zeer veel plezier in mijn voorstelling van een „deftige dame", die geruisloos in het niet verdwijnt, straks in de film dan ook nergens terug te vinden is. Een tiende seconde misschien onherken baar. „Waarom deed je 't dan, Dieke?" vroeg men mij. „Gewoon, omdat ik 't leuk vond, deze hele sfeer dacht ik die wordt leuk, daar hou ik van maar 't bleek zelfs uniek. „Dat was iets, dat beleef je één keer en dan nooit weer. Dat zegt ook Babs Sombogaard, van de Markt in Goedereede. Ze kreeg de rol (rolletje) van Saartje, buurvrouwtje van Knier, in de film aangeboden, omdat ze er precies 't goede gezicht voor had. En zo stond zij te wassen op 't achterplaatsje en te boenen op 't wasbord, 4° C. onder nul en tien keer over. „Ze deden wel een ketel warm water in mijn sopje, want 't moest dampen", zei ze, „maar 't was wel érg koud op dat achterplaatsje". Die Babs. En op verjaarsvisite bij Knier tje, die scène is ook al opgenomen. Ze tekent ook de portretten, die in 't script voorkomen. Wat leven we in Goedereede op 't moment allemaal mee! Wat hebben we 't koud en wat blijven we staan, om 't te zien! Kniertje (Kitty Courbois) enJo(Re- née Soutendijk) gezellig aan een hand- werkje op stoeltjes voor de deur zo zien we 't straks op de film Danny de Munck (Barendje) in zijn dunne ftnitje wordt de les gelezen, hij wil niet naar zee, dit is zo'n huiselijke scène. Alleen, 't vroor iets van zes graden en er stond een felle noord oostenwind dwars door 't Catharina- straatje. Om de vijf minuten kregen de In de Deltahaven ligt een oude logger waarmee straks weer gevaren zal worden. actrices een windjack om de schouders en mochten zich binnen even warmen. Een grappig gezicht waren de „moonboots" onder hun rokken, als je die nou straks maar niet ziet' Danny schóót naar binnen, 'k Zag hem even bij de vers geplante boerenkool. „Hee, hallo, weet je hoe ze die kool hier noemen?" Samen met Huub Stapel (Geert). „Nee, hoe dan?" „Poepe- kole". „Vroeger kookten ze de kool heel lang en dat luchtje gaf die naam aan die kool". Ze vinden 't mooi! En ze staan te repeteren op z'n Goerees: „Poepekóle". Mét aanleg, moet ik zeggen! De kou. Deze kou was moordend bij de strandopname 's nachts. Albert Mol kon nauwelijks nog een bekertje koffie vasthouden. De film- jongen bovenop de toren bij 't grote licht was bijna „diepvries". „Heb je iets no dig?' „Cognac en rum!" 't Varken bij 't huisje van Kniertje bij de regen- en windopnames, was op een mo ment buiten ieders medeweten, want ze vonden 't later zó erg kletsnat geregend en beijzeld: een diepvriesvarken! Hij werd met liefde weer ontdooid. Nu nog even naar onze schitterend ge- improviseerde kleedkamer waar wij zo mooi allemaal vandaan komen aan de N.Z. Haven in Goedereede, van de fam. Grevenstuk, en dan stuit je op drie vol strekt unieke dames, die dit „aankleed- vak" feilloos in de vingers hebben: Janny Hubar, 't opperhoofd; Tanje van Waning enMonique Puit Nu, je stapt daar als een grijs muisje naar binnen en je komt er uit als een prinses! Of een kok, of een prachtig vissersvrouwtje. Ik denk nog even aan mijn roomkleurig Brussels kanten befje met groene camee. Wie zal dat straks in die maanlichte nacht ooit zien? En mijn beeldschone oud-roze met groen geruite petticoat? maar de illu sie moet écht lijken, niet waar? Wat hebben ze in deze „kleedwinkel" eigenlijk niet? Ze hebben alles! Hoeden, pruiken, rijglaarsjes, mannenschoenen, klompen, mutsjes, deftige herenpakken en heel mooie oude vissers costuums, je kunt 't zo gek niet bedenken. Eén ding hadden ze niet, de vingertjes en duimpjes voor de haringkakers. Pijlsnel worden er modelletjes aangevraagd bij 't visserijmuseum in Vlaardingen en Jany met haar allerliefste, want 't is zo écht Franse accent komt via via bij me vrouw Kaat Troost en vraagt of zij die wil breien! Kaat doet dat en 't worden er twaalf paar, „met vetertjes", zegt Kaat, „want koordjes waere voor Kniertje te diere". „En toen dee ik oak gelieke de bedsokjes inaer, wan daer zaete ze zo mee. Clemen tine mos bedsokjes ha, hee, die most op 't balconnetje stao in d'r kanten nacht- ponnetje. Praete met d'r vrieër, da's dan Danny de Munck. En zie is Clementine. En gin bedsokjes in de voorraedwienkel. En die hè'k toen gebreid, witte sokjes met roze randjes en roze/witte pompoentjes. In êên dag waere ze klaer". Kaat zou je zo in je armen sluiten als typerend voor de sfeer in Goedereede, zo leven wij allemaal mee hè? Die film moet iets moois, iets liefs, iets aardigs meekrijgen, iets van ons allen hier, met 't stempel van Goedereede. Even terug in de „Leeuw". Na een lange nacht figureren wij wisten niet of wij nóg eenmaal op zouden moeten, Pauline Durlacherbehoedde ons als een zorgzame kloek en bestreed dit wachten ook bij de regisseur zij roept soms ,3asta!" Niet onnodig lang. De kok, de chauffeur, het vissersechtpaar waren pas 's ochtends om 7 uur, half acht aan de beurt en dat vindt Pauline erg naar voor haar „mensen". Maar dan die filmjongens. Nou, nou, nou. Over de hobbelkeien op de Goereese markt is geen rijdende camera mogelijk. „Nu, dan leg je een rail. Eerst één haaks op 't huis, waar Luc Lutz wegrijdt ('t oude gemeentehuis). Dat was 's ochtends vijf uur. Houten onderrails, waterpas, ijzeren rails daarop, goed, camera loopt. Om 7 uur 's morgens was er nóg een rails nodig. In de achter ons liggende weken was er volop ijspret op de ijsbaan te Dirksland. Op maandag 10 februari werd de baan geopend en mede door de crocusvakantie was het 's middags en 's avonds steeds gezellig druk op de baan. Doordat het ijs en de baan er prima bij lag kwamen er 's avonds vele schaatsenrijders uit omlig gende gemeenten. En terwijl enkele jon geren voor een gezellig disko-muziekje op de baan zorgden, werden de eerste rondjes weer afgelegd. Op woensdag, 12 februari werd door het Bestuur van de IJsclub 's middags een gekostumeerd ijsfeest voor kinderen uitgeschreven. De eerste prijs was voor Arjo van Putten, voorstellende Napoleon, de tweede prijs voor Silvia van der Vlugt en de derde prijs voor Marijje van 't Geloof Voorzitter Knöps van de IJsclub „Dirksland" vond het jammer dat er maar zo weinig kinderen aan de wed strijd deelnamen. Aan de eerste drie prijs winnaars overhandigde hij een draagbare radio. Door de aanhoudende vorst bleef het steeds druk op de baan en bleef het ijs van goede kwaliteit. Reden voor het Bestuur om voor dinsdag 18 februari 's avonds een wedstrijd voor ouderen uit te schrijven. Via een soort afvalrace bleven er tenslotte negen deelnemers over die tegen elkaar uit moesten komen. De speaker, dhr. Jan Lodder becommentarieerde de wedstrijd zo voortreffelijk, dat het wel leek alsof er een Elfstedentocht" was uitgeschreven. Na toen nog eens tien ronden gereden te hebben, kwam dhr. Siep Kuiper als eerste over de streep, tweede werd Henk van der Weijden en derde A. van Doorn. Bij de dames kwam Willemien van Strien als eerste over de streep en als tweede Come Kardux. De voorzitter over handigde aan de eerste drie prijswinnaars een prachtige beker en aan de overige zes deelnemers geldprijzen. Het geheel werd beschikbaar gesteld door de direktie van de Rabobank „Dirksland" en de Flakkee Bakkerij en de fa. A. Jelier uit Dirksland. Het Bestuur bedankt dan ook deze spon sors, op wie altijd een beroep kan worden gedaan. Op woensdag 19 februari kwamen 's middags de schoolkinderen langs en wer den er onderling wedstrijden gehouden. De jeugd van zes tot acht jaar moest 1 ronde rijden. Deze werd gewonnen door A. den Boom. Van acht tot tien jaar twee ronden en deze werd bij de jongens ge wonnen door M. Kroon en bij de meisjes door M. Hoekman. Van tien tot twaalf jaar door H. de Jong en bij de meisjes door J. de Jonge. De kinderen van twaalf tot Veertien jaar moes ten 4 rondjes rijden; deze werd gewonnen door Jan van Strien. Ook hier kregen alle winnaars een beker door voorzitter Knöps overhandigd. Het Bestuur van de IJsclub „Dirksland" kan dan ook terugzien op een gezellige en geslaagde ijsperiode. Het bestuur SINT ANNALAND Uienveiling van dinsdag 18 februari 1986 Uien, maat veertig opwaarts, klasse twee N.L.: 16,10 - 16,70. Uienprijs per honderd kilogram. Aanvoer: zestig ton. andere richting. Van pure ellende zou je toch wegwezen? Maar nee hoor, om half 8 's morgens lag die rail daar! Voor mijn neus, in mijn huis stond ik daar met een kop thee, en zie, geen gezeur, gewoon je werkt door tot de job geklaard is. Nou jon gens, mijn fluwelen hoed had ik niet meer, maar 'k neem mijn petje diep voor jullie af! 't Improviseren op de set, van „nou 't verhaal, dat weten we wel hè, maar hoe zullen we 't nu eens doen?", nu daar zag ik weer meesterwerk in van Frank Krom. Zelfs vanboven mijn onderdeurtje nog steeds met die kop thee, nog steeds nieuws gierig half acht 's morgens 't vissers vrouwtje kon zo van ons uit naar buiten wippen. „Mag dat even mevrouw?" „Natuuriijk". Kortom: Goedereede herbergt op dit moment bijzondere mensen. Je ziet 't niet aan ze af en ze zullen 't ook niet willen weten. We zullen 't straks zien als de film klaar is. Dieke Schippers-Vaarzon Morel m Graag geef ik even tot slot op verzoek van velen de totale rol-bezetting en enkele mensen van de produktie „Op Hoop van Zegen". En vóórdat ik dit doe noem ik nog even de namen van twee mensen uit Ouddorp, die in de oude, vroegere produktie hun medewerking verleenden. Dat waren: Martien Sperling en Piet van Wijk! En dan nu: Knier, Kitty Courbois; Barend, Danny de Munck; Jo, Renée Soutendijk; Geert, Huub Stapel; Clemens Bos, Rijk de Gooyer; Clementine Bos, Tamar van den Dop; Grootvader, Lex Goudsmit; Daan- tje, Albert Mol; Mathilde Bos, Willeke van Ammelrooy; Simon Dekker, Ramses Shaffy; Marietje, Dorijn Curvers; Kaps, Leen Jongewaard; Mees, Jaap Stobbe; Truus, Ellen Veger; Opoe, Suze Bosch; Dirksen, Luc Lutz; Mevr. Kerstens, Ellen Röhrmann; Odile, Jolande van Eyck; Saartje, Babs Sombogaard. De laatste kleine rollen vallen onder „edelfiguratie": Regisseur, Guido Pieters; Ass. regisseur, Frank Krom, Gerrit Martijn; Camera, Frans Bromet; Producent, Matthijs van Hei; Art Director (de man van de fraaie interieurs), Dick Schillemans; Costuums, Jany Hubar. Alleen te koop bij uw exclusieve dealer van de eilanden: BRUINISSE KERKSTRAAT 14 TELEFOON 01113-1379 OOK GEVESTIGD TE CAPELLE A.D. IJSSEL, WADDINXVEEN EN URK Op 1 maart a.s. hopen de Muziek vereniging „Vooruit" uit Oude Tonge en het Fanfare-orkest „De Hoop" uit Stellen- dam een gezamenlijk concert in de middag te verzorgen. De plaats waar dit concert zal worden gehouden is het nieuwe ver enigingsgebouw de „Grutterswei" aan de Emmastraat te Oude Tonge. Een muzi kale ontmoeting tussen deze beide vereni gingen, een cultureel hoogtepunt, waar beider verenigingen u van harte uitno digen. Muziekvereniging „Vooruit" staat o.l.v. de jonge dirigent Hugo Verweij, en zij zullen o.a. uitvoeren Petite Suite Pit- tresque van Willy Hautvast en Sonatino van Kees Schoonebeek, en natuurlijk nog andere werken. „De Hoop" zal zeer zeker zijn verplichte werk uitvoeren dat op het komende top- concours op 8 maart te Arnhem gebracht zal worden. Een zeer goede generale repetitie in dit prachtige gebouw. Zij spelen dan JEU de Cuivre van H. van Lijnschooten en verder nog een variant van muzikaal allerlei. Een middag die waard is om te bezoeken. Zondagmorgen 23 februari a.s. om 10 uur spreekt ds. A. H. van Gent, een graag gehoord preker via allerlei kabelnetten, in de Rehobothkerk te Sint Maartensdijk. De radio-predikant is wekelijks op zon dagmiddagen om half 3 in alle dorpen op het eiland Tholen te beluisteren via de SLOTH. Degenen, die de Bloemendaalse pastor eens een keer persoonlijk willen ontmoe ten zijn van harte welkom. De zaal is open om 13.00 uur. De aanvang is 13.30 uur. De toegang is gratis. Het bestuur van „Vooruit" zal er naar streven om meer van zulke evenemeaten te organiseren als er voldoende belang stelling voor bestaat. Ook lijkt het moge lijk om b.v. een groot solistenconcours te organiseren. U ziet Oude Tonge bruist van de energie. Komt ALLEN. Muziekliefhebbers vanuit de wijde om geving tot ziens op 1 maart a.s. Deze week wil ik de „platte" zeevissen en de zoetwatervis behandelen. De belangrijkste platvissen zijn: - schol: deze heeft oranje vlekke op de donkere' zijde en knobbels achter de kop. - bot: heeft mmder duidelijke oranje vlekken. Een bot heeft scherpe ste- keltjes langs de vinnen. Hij is vleziger, fijner van smaak en dus duurder dan een schol. Bot is maar weinig in de handel. - schar: vrij kleine, goedkope vis met een ruwe, lichtbruine huid. Schar wordt ook wel gedroogd in een bosje verkocht. - tong: smalle vis met een ruwe, donker grijze huid. Tong is een fijne, dure vis. Eén tong levert vier filets (dit geldt trouwens voor alle platvissen). Slip pertjes (ondermaatse tong) zijn goed koper. - tongschar: deze is minder smal dan tong. Hij heeft een roodbruine, gladde huid. Hij is goedkoper dan tong. - tarbot: grote, brede, ruitvormige vis. Hij heeft een donkergrijze huid met steenachtige knobbels. Tarbot heeft stevig, smakelijk vlees. Het is een dure vis. Tarbot wordt vaak geblokt (d.i. in blokvormige filets) verkocht. - griet: is wat minder breed en dik dan een tarbot en lichter van kleur. Hij is minder fijn van smaak en goedkoper. - heilbot: zeer grote, smalle, zware vis met een licht bruingrijze huid. Heilbot is in filets te koop. Het is een smakelijke en dure vis. - rog: platte, ruitvormige vis met een lange ronde „staart". Hij heeft een bruingrijze gevlekte bovenzijde en een witte onderkant. De belangrijkste zoetwatervissen zijn: - paling: paling die een zilverkleurige buik heeft is de beste. Paling is erg vet. - spiering: klein, zilverwit en goedkoop visje. - zalm: grote en zilverachtige vis. Heeft vet, roze vlees. Zalm wordt vaak in blik verkocht. - forel: klein visje met een olijfldeurige rug en vele zwarte stippen. Forel is erg duur. Door bij de bereiding de zoetwatervis diep in te kerven en citroensap of azijn toe te voegen worden de losse graatjes minder hinderlijk. Heilbot met totnaten-kaassaus: 4 heilbotfilets van 150 g sap van 1 citroen 2 bouillontabletten 40 g maizena 50 g harde boter, in stukjes 1 klein blikje tomatenpuree 100 g geraspte oude kaas. Wrijf de filets in met zout en citroensap. Laat dit even intrekken. Breng 1 liter water tegen de kook aan en los hierin de bouillontabletten op. Leg de filets in deze bouillon en laat ze zachtjes in 10 minuten pocheren. Haal ze met een schuimspaan uit de pan en houd ze warm. Neem 3/4 liter van de bouillon. Maak de maizena aan met koud water en bind de bouillon hiermee. Doe (tegen de kook aan) vlug achter elkaar de stukjes boter erin en de tomatenpuree. Roer er dan in gedeelten de kaas door tot die gesmolten is. Leg de filets op een schaal en giet de saus erover. Geef er rijst bij en een salade. Doordat ik op korte termijn een nieuwe baan aangenomen heb is dit de laatste voedingsrubriek van mijn hand. Ik hoop dat u deze serie met genoegen gelezen hebt en dat u er wat van heeft kunnen leren. In ieder geval bedank ik de lezers voor hun belangstelling, en wie weet, tot ziens. Gerda de Krey Rondom Kniertje De Catharinastraat met op de achtergrond het kunstmatige duin. Links vooraan het huisje van Kniertje. 2 X 4% octaafs, 27-tonig pol.pedaal, 2 versterkers, 2 kanalen, houtsoort midden-eiken, incl. bank met berging Vis

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 10