Den Hertog Delicatessen Gratis belastinghulp voor iedereen KcijZCr IVliddcIhRrillS Toonaangevend m schoenen Geroepen tot heilig leven 17,50 16,95 17,95 14,50 ƒ7,95 4,50 ƒ5,50 13,95 ƒ3,95 ƒ8,95 ƒ7,95 8,95 ƒ1,75 ƒ1,75 ƒ1,75 Tijdens de verbouwing van onze zaak vindt de verkoop plaats aan de achterzijde van ons pand (ingang Spui). In deze tijdelijke verkoopruimte willen wij u graag van dienst zijn. Open jeugdwerk „Onder de Wiek'' R.P.F./Visserijbelangen SLIJTERIJ VLEES DIEPVRIESSPECIALITEITEN DIVERSEN ERG GOED(KOOP) VRIJDAG 14 FEBRUARI 1986 „EILANDEN-NIEUWS' Bladz. 3 Westhavendijk 43a Dirksland Tel. 01877-1968 vul nog bij voor oude prijs 1 liter Bokma JONGE JENEVER 1 liter KEIZERBITTER 1 liter Dujardin VIEUX 1 fles Pisang Ambon bananenlikeur 500 gram BIEFLAPPEN 500 gram RUNDGEHAKT 5 stuks BLINDE VINKEN Mager gehakt met mager vlees erom gerold 1 kilogram RIBLAPPEN Bij 5 kg tegelijk, 1 kg hamlappen gratis. Altijd doenl 1 liter ROOMIJS 8 punts Hazelnoot- Mokkataart 500 gram Kiphapjes 6 gepaneerde VLEESSNITSELS (alleen in de winkel) 200 gram sellerysalade 250 gram vers gebrande pinda's 200 gram gesn. ham prachtig mager Alle soorten THEE van 2,95 voor 1,75 68 soorten Advertentie geldig tot en met 22 februari 1986 De Inspektie uit Zierikzee houdt wederom spreekuur om een ieder te helpen met - te adviseren over de belastingopgave 1985. Voor iedereen: (geheel Goeree-Overflakkee) op de maandagen: 24 februari in het Diekhuus 3 maart in het Diekhuus 10 maart in het Dienstencentrum 17 maart in het Dienstencentrum 24 maart in het Dienstencentrum Deze dagen vrije aanloop tussen 09.00 - 12.00 uur en 13.00 - 17.00 uur. Voor de ouderen in Middelharnis (op afspraak) en op de vrijdagen: 28 februari 7 maart 14 maart 21 maart 27 maart in het Diekhuus in het Dienstencentrum in het Dienstencentrum in het Dienstencentrum in het Dienstencentrum (alleen 's middags) (alleen 's middags) (alleen 's morgens) op donderdag: Voor de ouderen in Nieuwe Tonge (op afspraak) op de vrijdagen 14 maart in Ons Dorpshuis ('s morgens) 21 maart in Ons Dorpshuis ('s morgens) Voor de ouderen in Stad a/h Haringvliet (op afspraak) op donderdag 27 maart in het Trefpunt ('s middags) Voor deze ouderenspreekuren moet u een afspraak maken, zodat minimale wachttijden mogelijk zijn. De afspraak maakt u met de Stichting Bejaardenwerk. Van 17 februari t/m 5 maart is het Dienstencentrum gesloten wegens een grote opknapbeurt. U kunt dan bellen met het Diekhuus, tel. 2400, op maandagmiddag, dinsdagmorgen, woensdagmiddag, donderdagmorgen en vrijdagmorgen. fm IMi IMP mi0m0Êmimm mm0Êim0mi mmm mm 90ÊÊmmm «PM0iMi« BOEKBESPREKING: „Daarom ben ik van oordeel dat hij het meest gevorderd is, die zichzelf het meest heeft leren mishagen; niet om In het slyk te blijven steken en niet verder voort te gaan, maar meer om zich tot God te haasten en naar Hem te verlangen; opdat hij in de dood en het leven van Christus ingelyfd, bedacht zij op een voortdurende boetvaardigheid." Deze uitspraak vanCalvyn, te vinden in diens Institutie (111,3,20), geeft als in een notedop weer waar het om gaat in het leven van een gelovige. Een voortdurende boetvaardigheid, een lust en liefde om naar de wil van God in goede werken te leven, uitkomend in de dagelijkse praktijk der GodzaUgheid en heiligmaking. Wie nu is daarin het meest gevorderd? Wel, zegt Calvijn - en het was zijn eigen ervaring - die zichzelf heeft leren mishagen, dat wil zeggen die blijk geeft van een hartelijk leedwezen dat hij God door zijn zonde vertoornd heeft, die in verootmoediging tot de Heere vlucht en de zonde hoe langer hoe meer haat en vliedt. Dat is een heilig leven! Heiligen Over hetzelfde onderwerp schreef prof. W. H. Velema eind vorig jaar een dik boek. 'Geroepen tot heilig leven' is de titel. Eén van de vakken die hij in Apel doorn doceert, de ethiek, heeft met dit thema alles te maken. Daarin gaat het immers om de zedenleer, de beginselen en de praktijk van het menselijk handelen. Dit boek houdt zich bezig met de Bijbelse boodschap over de heiliging van het leven. Dat is zeker in onze tijd van zedelijke crisis en normvervaging geen onbelangrijk thema. Het zal duidelijk zijn dat dit boek niet de 'heiligen' in rooms-katholieke zin tot on derwerp heeft. In de voorstelling binnen de roomse leer, die samenhangt met de vermeende verdienstelijkheid van de goe de werken, vormen dezen onder de (ge storven) gelovigen een aparte categorie, daartoe verheven na een langdurig en ingewikkeld heiligverklaringsproces. De 'heiligen' in bijbelse zin echter vormen geenszins een groep van hogere orde. Allen dié door een waar geloof aan Chris tus zijn verbonden, hebben deel aan Zijn heili^eid en zijn alzo heilig. In haar wezen bestaat de christelijke gemeente dan ook uit heiligen, een aanspraak die de apostel Paulus meermalen hanteerde. Zoals in het oude testament het volk Israël „een heilig volk" werd genoemd (b.v. Deut 7:6), zo luidt in het nieuwe testament de benaming van de gemeen te (o.a. 1 Petr. 2:9). Heilig is hier het delen in Gods genade en het Hem toe behoren. Het betekent: afgezonderd en tot Zijn dienst bestemd zijn. Het houdt dus in: door God apart gezet en aan Hem gewijd te zijn. De benaming heilig heeft daarnaast meermalen een verma nend element in zich. De heiligen moe ten zich ook heilig betonen. „Weest heilig, want Ik, de HEERE uw God, ben heilig." Weest wie gy zegt te zijn. Vreest uw God, die geducht is! Fundament In de eerste hoofdstukken van zijn boek gaat prof. Velema uitvoerig in op de betekenis van het begrip 'heilig' in de Heilige Schrift. Ik gaf er al iets uit weer. Ten aanzien van het nieuwe testament kiest hij als beginpunt de woorden van de apostel Paulus in 1 Cor. 1:30 „Uit Hem zijt gy in Christus Jezus, Die ons ge worden is wijsheid van God en recht vaardigheid en heiligmaking en verlos sing." Slechts in Christus en door het geloof in hem kan sprake zijn van een heilig, dat is Gode welbehaaglijk leven. Dit apostolisch woord geeft het funda ment en de bron van de heiliging aan: in Christus. Ik citeer prof. Velema: „De heiliging voor Gods aangezicht is een geschenk van Christus. Hij Zelf is onze heiliging. Ze is buiten ons om en zonder ons tot stand gekomen, al blijft ze niet buiten ons. Voor onze heiliging zijn we aangewezen op Hem. Buiten Hem is er geen heiliging voor ons." En voorzover de heiliging als opdracht klinkt, is sprake van uitwerking en toepassing van de in Cristus geopenbaarde heiligheid. „Wat Christus voor ons heeft verworven, wordt door de Geest in ons uitgewerkt." De aanvang en de voortgang van de heiliging komen in een volgend hoofdstuk aan de orde. Velema sluit zich hier dicht bij Calvijn aan. „Waar begint de heili ging? Bij het geloof in Christus." Het is hier dat het Calvijnse begrip boetvaardig heid - bij hem synoniem met 'wederge boorte' - klinkt. „Ze is een ware bekering van ons leven tot God, die voortkomt uit een oprechte en ernstige vreze Gods en die bestaat in de doding van ons vlees en de oude mens, en in de levendmaking des geestes". Door het geloof komt Chris tus ons leven binnen. Hij Zelf vernieuwt het. Hij zorgt ook voor de voortgang; ze gaat van Christus uit en naar Christus toe. Evenwel- de gelovige blyft een zondig mens. „Het vlees is- helaas- een barre werkelijkheid. Wie hem onderschat, heeft bU voorbaat verloren. Waakzaam te zijn tegen verzoekingen, betekent ook dat we moeten oppassen voor de fari- zeër, die in de gestalte van de tollenaar zich presenteert. Zo arglistig is ons hart." In dit verband komt ook Paulus' getuigenis over de strijd tussen vlees en geest (Rom. 7) aan de orde. Blij ben ik met Velema's uitleg, in het spoor van Calvyn en Köhlbrugge. Navolging Wat is in dit kader de betekenis van de Christelijke vrijheid? Velema omschrijft haar als 'vrijheid in gebondenheid'. Gebondenheid aan het goddelijk gebod immers. De christelijke vrijheid - iets geheel anders dan ófwel wetticisme en moralisme ófwel bandeloosheid en libera- tinisme - verdraagt zich met de wet van God. Zij beweegt zich binnen de kaders van de wet. Daar kan ze pas echt floreren, want Gods wet is de wet der vrijheid." Fundamentele uitspraken betreffende de drievoudige functie van de wet Gods komen we in hoofdstuk 5 tegen. De res terende hoofdstukken informeren ons over de gestalten van de heiliging (vooral behandeld aan de hand van het bijbelse begrip 'navolging') heiliging ivan de structuren (met een vraagteken) en ten slotte heiliging en voleinding. Ik wijs nog op de duidelijke stellingname van de schrijver als het gaat over de verhouding tussen het liefdegebod en de wet Gods. Men mag de liefde niet tegen de geboden uitspelen, zoals in veel moderne theologie gebeurt. De liefde zet de ge boden niet opzij. Men kan niet met een beroep op naastenliefde of navolging zich van de gehoorzaamheid van de geboden ontslagen achten. Integendeel, de liefde tot de naaste en de navolging binden ons juist aan de geboden, aldus Velema. Weerwoord We zijn de schrijver dankbaar voor deze zyn jongste publicatie. Het is een boek, geschikt en bestemd voor een bredere kring dan de theologen van professie. Wie zich nader wil laten vor men aangaande de fundamentele vra gen rond gebod, heiliging en vryheid leze dit geschrift; hetzelfde geldt voor hen die een weerwoord zoeken op de modieuze theologie die de menselijke autonomie tot uitgangspunt heeft. Een tweetal opmerkingen nog. Christus heiligt de zijnen. Hij zondert ze af tot Zijn dienst en leidt ze tot de heer lijkheid, Deze heiliging heeft als veron derstelling dat ze tevoren van Hem ver vreemd en verwijderd waren. Hij vond ze en trok ze tot Zich, genadig en soeverein. Anderen stoten zich aan Hem en keren zich van Zijn evangelie; zij blijven in de val en het verderf waarin ze zich geworpen hebben. 1 Cor. 10 vermeldt het waar schuwend voorbeeld, „opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben". Deze separatie doet zich helaas ook binnen de gemeente voor. Een in dit boek onderbe licht aspect. DIRKSLAND Zaterdagavond 15 februari staat „Onder de Wiek" weer voor je open. het zal een spelavond zijn. De avond begint om 20.00 uur en de deuren zijn om 19.30 uur open. De avond heeft als speciale attraktie skilopen. Hoe dat gaat? Nou kom maar kijken en meedoen! Tot ziens op zaterdag. Het O.J. W. team Op pag. 33 noemt de schrijver de naam van de 19e-eeuwse theoloog H. F. Köhl brugge. Deze was gegrepen door en legde dan ook veel nadruk op de waarheid van de in Christus geschonken heiligheid. Helaas gaat Velema verder aan hem voor bij. Tot schade van auteur en lezers, meen ik. Een nadere oriëntatie op deze dienaar en zijn boodschap - zo anthithetisch ten aanzien van het activisme van zijn dagen- doet te meer weerbaar zijn tegen de be vlogenheid en dadendrang van onze dagen. OUDDORP Belangstellenden voor volkstuin? Geïnteresseerden in volkstuinaktivitei- ten worden uitgenodigd voor een kontakt- avond in de vergaderzaal van de Bonte Koe, Broekweg 5 te Ouddorp (aparte ingang). In Ouddorp worden momenteel geen volkstuinders aktiviteiten onderno men. Al diegenen uit b.v. de „nieuw bouw", die belangstelling hebben voor een volkstuintje worden uitgenodigd voor deze avond. Steeds meer worden volks- tuinaktiviteiten erkend als een in sociaal, recreatief en financieel opzicht belang rijke tijdsbesteding. Dit mede veroorzaakt door werkloosheidsomstandigheden, ar beidstijdverkorting e.d. Alle belangstellenden van harte welkom. Vergaderzaal de Bonte Koe, Broekweg 5, Ouddorp; 20 februari, aanvang 20.00 uur. MIDDELHARNIS Tienernaaikursus Stichting Wijkgroep „Middelhamis- Zuid" start bij voldoende deelname een naaikursus voor tieners. Het is de bedoe ling te starten met een serie van 8 lessen, welke gehouden worden in het buurthuis „Pippeloentje", Meidoomstraat 10a, Middelharnis, van 16.00 tot 18.00 uur. De kosten bedragen 45,- voor 8 lessen. Start: woensdagmiddag 19 februari 1986. Inlichtingen en opgave bij: EUy v.d. Mast, tel. 01870-5630 van 19.00 tot 21.00 uur. GOEDEREEDE Op lijst 6 voor de gemeenteraadsverkiezingen op de volgende kandidaten: 1. J. V. Gurp - Stellendam 2. L. Koese - Stellendam 3. A. v.d. Laan - Goedereede 4. A. Klijn - Ouddorp 5. G. Moerkerk - Ouddorp 6. T. V. Dam Jzn. - Goedereede Havenhoofd 7. A. W. de Ronde - Stellendam 8. P. V. Dam Jzn. - Stellendam 9. Joh. Akershoek Lzn. - Ouddorp 10. L. C. Kieviet - Stellendam 11J. Grinwis - Goedereede Havenhoofd 12. D. Voogd - Ouddorp 13. Mw. A. V. Heest-Lokker - Goedereede 14. Mw. P. V. Oostenbrugge- Wandemaker - Stellendam 15. Joh. de Regt - Ouddorp 16. A. Bezuijen - Ouddorp 19 maart 1986 staan -R.P.F. - Visserijbelangen - R.P.F. - Visserijbelangen - R.P.F. - Visserijbelangen - R.P.F. - Visserijbelangen - R.P.F. - R.P.F. - R.P.F. - R.P.F. - R.P.F. - R.P.F. - R.P.F. - R.P.F. Alleen even frituren

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 11