Den Hertog Delicatessen
Gratis belastinghulp
voor iedereen
KcijZCr IVliddcIhRrillS Toonaangevend m schoenen
Geroepen tot heilig leven
17,50
16,95
17,95
14,50
ƒ7,95
4,50
ƒ5,50
13,95
ƒ3,95
ƒ8,95
ƒ7,95
8,95
ƒ1,75
ƒ1,75
ƒ1,75
Tijdens de verbouwing van onze zaak vindt de verkoop plaats aan de achterzijde van ons pand
(ingang Spui). In deze tijdelijke verkoopruimte willen wij u graag van dienst zijn.
Open jeugdwerk
„Onder de Wiek''
R.P.F./Visserijbelangen
SLIJTERIJ
VLEES
DIEPVRIESSPECIALITEITEN
DIVERSEN
ERG GOED(KOOP)
VRIJDAG 14 FEBRUARI 1986
„EILANDEN-NIEUWS'
Bladz. 3
Westhavendijk 43a Dirksland Tel. 01877-1968
vul nog bij voor oude prijs
1 liter Bokma
JONGE JENEVER
1 liter
KEIZERBITTER
1 liter Dujardin
VIEUX
1 fles Pisang Ambon
bananenlikeur
500 gram
BIEFLAPPEN
500 gram
RUNDGEHAKT
5 stuks
BLINDE VINKEN
Mager gehakt met
mager vlees erom gerold
1 kilogram
RIBLAPPEN
Bij 5 kg tegelijk, 1 kg
hamlappen gratis. Altijd doenl
1 liter
ROOMIJS
8 punts Hazelnoot-
Mokkataart
500 gram Kiphapjes
6 gepaneerde
VLEESSNITSELS
(alleen in de winkel)
200 gram
sellerysalade
250 gram
vers gebrande pinda's
200 gram gesn. ham
prachtig mager
Alle soorten THEE
van 2,95 voor 1,75
68 soorten
Advertentie geldig tot en met 22 februari 1986
De Inspektie uit Zierikzee houdt wederom spreekuur om een ieder te helpen met -
te adviseren over de belastingopgave 1985.
Voor iedereen: (geheel Goeree-Overflakkee)
op de maandagen: 24 februari in het Diekhuus
3 maart in het Diekhuus
10 maart in het Dienstencentrum
17 maart in het Dienstencentrum
24 maart in het Dienstencentrum
Deze dagen vrije aanloop tussen 09.00 - 12.00 uur en 13.00 - 17.00 uur.
Voor de ouderen in Middelharnis (op afspraak)
en
op de vrijdagen:
28 februari
7 maart
14 maart
21 maart
27 maart
in het Diekhuus
in het Dienstencentrum
in het Dienstencentrum
in het Dienstencentrum
in het Dienstencentrum
(alleen 's middags)
(alleen 's middags)
(alleen 's morgens)
op donderdag:
Voor de ouderen in Nieuwe Tonge (op afspraak)
op de vrijdagen 14 maart in Ons Dorpshuis ('s morgens)
21 maart in Ons Dorpshuis ('s morgens)
Voor de ouderen in Stad a/h Haringvliet (op afspraak)
op donderdag 27 maart in het Trefpunt ('s middags)
Voor deze ouderenspreekuren moet u een afspraak maken, zodat minimale wachttijden
mogelijk zijn. De afspraak maakt u met de Stichting Bejaardenwerk.
Van 17 februari t/m 5 maart is het Dienstencentrum gesloten wegens een grote
opknapbeurt. U kunt dan bellen met het Diekhuus, tel. 2400, op maandagmiddag,
dinsdagmorgen, woensdagmiddag, donderdagmorgen en vrijdagmorgen.
fm
IMi
IMP
mi0m0Êmimm
mm0Êim0mi
mmm
mm
90ÊÊmmm
«PM0iMi«
BOEKBESPREKING:
„Daarom ben ik van oordeel dat hij het meest gevorderd is, die zichzelf het
meest heeft leren mishagen; niet om In het slyk te blijven steken en niet verder
voort te gaan, maar meer om zich tot God te haasten en naar Hem te verlangen;
opdat hij in de dood en het leven van Christus ingelyfd, bedacht zij op een
voortdurende boetvaardigheid."
Deze uitspraak vanCalvyn, te vinden in
diens Institutie (111,3,20), geeft als in een
notedop weer waar het om gaat in het
leven van een gelovige. Een voortdurende
boetvaardigheid, een lust en liefde om
naar de wil van God in goede werken te
leven, uitkomend in de dagelijkse praktijk
der GodzaUgheid en heiligmaking. Wie nu
is daarin het meest gevorderd? Wel, zegt
Calvijn - en het was zijn eigen ervaring -
die zichzelf heeft leren mishagen, dat wil
zeggen die blijk geeft van een hartelijk
leedwezen dat hij God door zijn zonde
vertoornd heeft, die in verootmoediging
tot de Heere vlucht en de zonde hoe langer
hoe meer haat en vliedt. Dat is een heilig
leven!
Heiligen
Over hetzelfde onderwerp schreef prof.
W. H. Velema eind vorig jaar een dik
boek. 'Geroepen tot heilig leven' is de
titel. Eén van de vakken die hij in Apel
doorn doceert, de ethiek, heeft met dit
thema alles te maken. Daarin gaat het
immers om de zedenleer, de beginselen en
de praktijk van het menselijk handelen.
Dit boek houdt zich bezig met de Bijbelse
boodschap over de heiliging van het leven.
Dat is zeker in onze tijd van zedelijke
crisis en normvervaging geen onbelangrijk
thema.
Het zal duidelijk zijn dat dit boek niet de
'heiligen' in rooms-katholieke zin tot on
derwerp heeft. In de voorstelling binnen
de roomse leer, die samenhangt met de
vermeende verdienstelijkheid van de goe
de werken, vormen dezen onder de (ge
storven) gelovigen een aparte categorie,
daartoe verheven na een langdurig en
ingewikkeld heiligverklaringsproces. De
'heiligen' in bijbelse zin echter vormen
geenszins een groep van hogere orde.
Allen dié door een waar geloof aan Chris
tus zijn verbonden, hebben deel aan Zijn
heili^eid en zijn alzo heilig. In haar
wezen bestaat de christelijke gemeente
dan ook uit heiligen, een aanspraak die de
apostel Paulus meermalen hanteerde.
Zoals in het oude testament het volk
Israël „een heilig volk" werd genoemd
(b.v. Deut 7:6), zo luidt in het nieuwe
testament de benaming van de gemeen
te (o.a. 1 Petr. 2:9). Heilig is hier het
delen in Gods genade en het Hem toe
behoren. Het betekent: afgezonderd en
tot Zijn dienst bestemd zijn. Het houdt
dus in: door God apart gezet en aan
Hem gewijd te zijn. De benaming heilig
heeft daarnaast meermalen een verma
nend element in zich. De heiligen moe
ten zich ook heilig betonen. „Weest
heilig, want Ik, de HEERE uw God, ben
heilig." Weest wie gy zegt te zijn. Vreest
uw God, die geducht is!
Fundament
In de eerste hoofdstukken van zijn boek
gaat prof. Velema uitvoerig in op de
betekenis van het begrip 'heilig' in de
Heilige Schrift. Ik gaf er al iets uit weer.
Ten aanzien van het nieuwe testament
kiest hij als beginpunt de woorden van de
apostel Paulus in 1 Cor. 1:30 „Uit Hem
zijt gy in Christus Jezus, Die ons ge
worden is wijsheid van God en recht
vaardigheid en heiligmaking en verlos
sing." Slechts in Christus en door het
geloof in hem kan sprake zijn van een
heilig, dat is Gode welbehaaglijk leven.
Dit apostolisch woord geeft het funda
ment en de bron van de heiliging aan: in
Christus. Ik citeer prof. Velema: „De
heiliging voor Gods aangezicht is een
geschenk van Christus. Hij Zelf is onze
heiliging. Ze is buiten ons om en zonder
ons tot stand gekomen, al blijft ze niet
buiten ons. Voor onze heiliging zijn we
aangewezen op Hem. Buiten Hem is er
geen heiliging voor ons." En voorzover de
heiliging als opdracht klinkt, is sprake van
uitwerking en toepassing van de in Cristus
geopenbaarde heiligheid. „Wat Christus
voor ons heeft verworven, wordt door de
Geest in ons uitgewerkt."
De aanvang en de voortgang van de
heiliging komen in een volgend hoofdstuk
aan de orde. Velema sluit zich hier dicht
bij Calvijn aan. „Waar begint de heili
ging? Bij het geloof in Christus." Het is
hier dat het Calvijnse begrip boetvaardig
heid - bij hem synoniem met 'wederge
boorte' - klinkt. „Ze is een ware bekering
van ons leven tot God, die voortkomt uit
een oprechte en ernstige vreze Gods en
die bestaat in de doding van ons vlees en
de oude mens, en in de levendmaking
des geestes". Door het geloof komt Chris
tus ons leven binnen. Hij Zelf vernieuwt
het. Hij zorgt ook voor de voortgang; ze
gaat van Christus uit en naar Christus toe.
Evenwel- de gelovige blyft een zondig
mens. „Het vlees is- helaas- een barre
werkelijkheid. Wie hem onderschat,
heeft bU voorbaat verloren. Waakzaam
te zijn tegen verzoekingen, betekent ook
dat we moeten oppassen voor de fari-
zeër, die in de gestalte van de tollenaar
zich presenteert. Zo arglistig is ons
hart." In dit verband komt ook Paulus'
getuigenis over de strijd tussen vlees en
geest (Rom. 7) aan de orde. Blij ben ik
met Velema's uitleg, in het spoor van
Calvyn en Köhlbrugge.
Navolging
Wat is in dit kader de betekenis van de
Christelijke vrijheid? Velema omschrijft
haar als 'vrijheid in gebondenheid'.
Gebondenheid aan het goddelijk gebod
immers. De christelijke vrijheid - iets
geheel anders dan ófwel wetticisme en
moralisme ófwel bandeloosheid en libera-
tinisme - verdraagt zich met de wet van
God. Zij beweegt zich binnen de kaders
van de wet. Daar kan ze pas echt floreren,
want Gods wet is de wet der vrijheid."
Fundamentele uitspraken betreffende de
drievoudige functie van de wet Gods
komen we in hoofdstuk 5 tegen. De res
terende hoofdstukken informeren ons
over de gestalten van de heiliging (vooral
behandeld aan de hand van het bijbelse
begrip 'navolging') heiliging ivan de
structuren (met een vraagteken) en ten
slotte heiliging en voleinding.
Ik wijs nog op de duidelijke stellingname
van de schrijver als het gaat over de
verhouding tussen het liefdegebod en de
wet Gods. Men mag de liefde niet tegen de
geboden uitspelen, zoals in veel moderne
theologie gebeurt. De liefde zet de ge
boden niet opzij. Men kan niet met een
beroep op naastenliefde of navolging zich
van de gehoorzaamheid van de geboden
ontslagen achten. Integendeel, de liefde
tot de naaste en de navolging binden ons
juist aan de geboden, aldus Velema.
Weerwoord
We zijn de schrijver dankbaar voor
deze zyn jongste publicatie. Het is een
boek, geschikt en bestemd voor een
bredere kring dan de theologen van
professie. Wie zich nader wil laten vor
men aangaande de fundamentele vra
gen rond gebod, heiliging en vryheid
leze dit geschrift; hetzelfde geldt voor
hen die een weerwoord zoeken op de
modieuze theologie die de menselijke
autonomie tot uitgangspunt heeft.
Een tweetal opmerkingen nog.
Christus heiligt de zijnen. Hij zondert ze
af tot Zijn dienst en leidt ze tot de heer
lijkheid, Deze heiliging heeft als veron
derstelling dat ze tevoren van Hem ver
vreemd en verwijderd waren. Hij vond ze
en trok ze tot Zich, genadig en soeverein.
Anderen stoten zich aan Hem en keren
zich van Zijn evangelie; zij blijven in de
val en het verderf waarin ze zich geworpen
hebben. 1 Cor. 10 vermeldt het waar
schuwend voorbeeld, „opdat wij geen lust
tot het kwaad zouden hebben". Deze
separatie doet zich helaas ook binnen de
gemeente voor. Een in dit boek onderbe
licht aspect.
DIRKSLAND
Zaterdagavond 15 februari staat „Onder
de Wiek" weer voor je open.
het zal een spelavond zijn. De avond
begint om 20.00 uur en de deuren zijn om
19.30 uur open.
De avond heeft als speciale attraktie
skilopen. Hoe dat gaat? Nou kom maar
kijken en meedoen!
Tot ziens op zaterdag.
Het O.J. W. team
Op pag. 33 noemt de schrijver de naam
van de 19e-eeuwse theoloog H. F. Köhl
brugge. Deze was gegrepen door en legde
dan ook veel nadruk op de waarheid van
de in Christus geschonken heiligheid.
Helaas gaat Velema verder aan hem voor
bij. Tot schade van auteur en lezers, meen
ik. Een nadere oriëntatie op deze dienaar
en zijn boodschap - zo anthithetisch ten
aanzien van het activisme van zijn dagen-
doet te meer weerbaar zijn tegen de be
vlogenheid en dadendrang van onze
dagen.
OUDDORP
Belangstellenden
voor volkstuin?
Geïnteresseerden in volkstuinaktivitei-
ten worden uitgenodigd voor een kontakt-
avond in de vergaderzaal van de Bonte
Koe, Broekweg 5 te Ouddorp (aparte
ingang). In Ouddorp worden momenteel
geen volkstuinders aktiviteiten onderno
men. Al diegenen uit b.v. de „nieuw
bouw", die belangstelling hebben voor
een volkstuintje worden uitgenodigd voor
deze avond. Steeds meer worden volks-
tuinaktiviteiten erkend als een in sociaal,
recreatief en financieel opzicht belang
rijke tijdsbesteding. Dit mede veroorzaakt
door werkloosheidsomstandigheden, ar
beidstijdverkorting e.d.
Alle belangstellenden van harte welkom.
Vergaderzaal de Bonte Koe, Broekweg 5,
Ouddorp; 20 februari, aanvang 20.00 uur.
MIDDELHARNIS
Tienernaaikursus
Stichting Wijkgroep „Middelhamis-
Zuid" start bij voldoende deelname een
naaikursus voor tieners. Het is de bedoe
ling te starten met een serie van 8 lessen,
welke gehouden worden in het buurthuis
„Pippeloentje", Meidoomstraat 10a,
Middelharnis, van 16.00 tot 18.00 uur.
De kosten bedragen 45,- voor 8 lessen.
Start: woensdagmiddag 19 februari 1986.
Inlichtingen en opgave bij: EUy v.d. Mast,
tel. 01870-5630 van 19.00 tot 21.00 uur.
GOEDEREEDE
Op lijst 6 voor de gemeenteraadsverkiezingen op
de volgende kandidaten:
1. J. V. Gurp - Stellendam
2. L. Koese - Stellendam
3. A. v.d. Laan - Goedereede
4. A. Klijn - Ouddorp
5. G. Moerkerk - Ouddorp
6. T. V. Dam Jzn. - Goedereede
Havenhoofd
7. A. W. de Ronde - Stellendam
8. P. V. Dam Jzn. - Stellendam
9. Joh. Akershoek Lzn. - Ouddorp
10. L. C. Kieviet - Stellendam
11J. Grinwis - Goedereede
Havenhoofd
12. D. Voogd - Ouddorp
13. Mw. A. V. Heest-Lokker - Goedereede
14. Mw. P. V. Oostenbrugge-
Wandemaker - Stellendam
15. Joh. de Regt - Ouddorp
16. A. Bezuijen - Ouddorp
19 maart 1986 staan
-R.P.F.
- Visserijbelangen
- R.P.F.
- Visserijbelangen
- R.P.F.
- Visserijbelangen
- R.P.F.
- Visserijbelangen
- R.P.F.
- R.P.F.
- R.P.F.
- R.P.F.
- R.P.F.
- R.P.F.
- R.P.F.
- R.P.F.
Alleen even frituren