Uit de Historie
Oude Tonge
r
jeugd-
hoekje
Jan en zijn hondje
Januariraadsel 4
drukwerk
Extra raadsel
(IV)
Erwtensoep in Dirksiand
van Oom Ko
Plaatselijk nieuws Goedereede
Oud papier en lorren
voor projekt
Las Flors Kerk
Uitslagen Damvereniging
„Denk en Zet"
Briefwisseling
^im'¥^^^m¥^^m¥mk
ALLEMAAL
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS"
VRUDAG 31 JANUARI 1986
III
Le Roy en de Gezangenstrijd
Groen van Prinsterer schreef:
„Ik laat deze liederen, waaronder voor
zeker onderscheidene recht evangelische
en voortreffelijke zijn, ik laat ze daar in
hun waarde in hunne geschiktheid voor
kerkgebruik en populair begrip, in de wijze
waarop zij verzameld en ingevoerd zijn.
Word ik tot meerdere verklaring gedron
gen, ik ben nog niet overtuigd dat, ook bij
afkeuring, deze zaak een gewetenszaak
had behoeven te worden, doch ik ontveins
mijne bevreemding ook niet dat een Kerk
bestuur, zóó onverschillig omtrent de bij-
belwaarheden, omtrent, menschen-
werk zoo naijverig is; dat het tegelijk
volstrekte losbandigheid ten aanzien van
het wezen der Kerk, volstrekte onder
werping aan eigene reglementaire be
palingen wil".
Met het oog op deze woorden van
Groen van Prinsterer schreef ds. J. J. Le
Roy: „De waardige man heeft hierin
volkomen recht: men had tenminste in
zulke Gemeenten, waar de Leeraren, vol
gens den bijna algemeenen tegenzin der
Gemeente, de Gezangen achterlieten, de
zaak kunnen laten berusten, doch dit heeft
men niet gedaan: men heeft dezelve op
gezocht, ter verantwoording geroepen, en
is dus zelfden twist begonnen; terwijl men
zich om de openbare verkrachting der
belangrijkste leerstukken niet bekreunde".
(Geref Jongelingsblad)
Hij zelf liet Gezangen zingen. (In de
Waalse kerk liet de Hofkapelaan gedu
rende een reeks van jaren het zingen van
gezangen na, en bleef ongemoeid, schreef
Groen aan de Koning. Geref Jb.).
Hoe vroeger in Oude Tonge
belijdenis werd gedaan
Toen hetreglement van 1816" aan de
Ned. Herv. Kerk werd opgelegd, ver
anderden allerlei kerkelijke gewoonten.
Eén daarvan betrof het doen van be
lijdenis. Was het in de eeuwen na de
reformatie gewoonte geweest om de cate-
chisanten als lidmaten toe te laten, wan
neer zij op een daarvoor bestemde Za
terdagavond, hetzij voor de kerkeraad,
hetzij voor de gemeente belijdenis hadden
gedaan, na 1816 won de gewoonte veld
om de aanneming van nieuwe lidmaten in
een godsdienstoefening op Zondag te
doen plaats hebben.
Belijdenis doen was en is de afsluiting van
het catechetisch onderwijs. Wat deze ca
techisatie betrof, deze had oudtijds op de
volgende manier plaats: op school kregen
de kinderen onderricht in de Heidel-
berger. De meester zorgde er wel voor, dat
zijn leerlingen de Zondagsafdelingen kon
den opdreunen, want in de namiddag
godsdienstoefeningen placht de predikant
aan een of meer kinderen te vragen of zij
een bepaald gedeelte van de catechismus
wilden opzeggen. Dat geschiedde dus in
het openbaar en aangezien niemand graag
in het bijzijn van vele anderen een flater
slaat, kenden de kinderen hun lesjes door
gaans wel goed.
Wij moeten de betekenis van deze ge
woonte niet gering achten. Onze voor
vaderen kenden het oude leerboek der
kerk als weinige andere boeken. Deze
kennis was hen echter niet voldoende. Zij
moesten ook de toelichting leren, zoals bv.
Hellenbroek, Borstius en anderen die had
den gegeven. Van deze kennis hebben de
meesten geen spijt gehad!
Nu waren er in de tijd, toen het intel
lectualisme zegevierde, velen die niet te
vreden waren met de catechismus plus
Hellenbroek. Zij wilden nog beter op de
hoogte zijn.
Een bewijs hiervan geeft een bericht uit
Oude Tonge, daterend uit het jaar 1823,
dat als volgt luidt: „Op den 23sten Maart
had onze Predikant het genoegen, dat hij,
bij den namiddag Godsdienst, zijnen oud
sten Zoon, C. le Roy, de belijdenis zijner
geloofs, openlijk voor de gemeente afnam;
welk werk, uit hoofde van de blijken van
bekwaamheid, en de gepaste vrijmoedig
heid des Jongelings, daarbij aan den dag
gelegd, tot stichting en genoegen van alle
de aanwezigen afliep".
De jeugdige Christiaan le Roy had belijde
nis gedaan op zijn eentje en wij kunnen ons
voorstellen met hoeveel nieuwsgierigheid
de gemeente op 23 Maart 1823 ter kerk
toog. Men wist welk een geleerd man ds.
Le Roy zelfwas en men was ongetwijfeld
benieuwd te weten of de zoon de vader zou
evenaren! Welnu, dat viel niet tegen, blij
kens het berichtje dat wij citeerden.
Toch verdiende deze methode geen na
volging. De eredienst is er immers niet
voor om aan mensen de gelegenheid te
geven met hun bijbel- en geloofskennis te
pronken.
Te Oude Tonge is deze gewoonte dan ook
niet blijvend gevolgd. Dit wordt ons dui
delijk uit een bericht van jaren later, 9
April 1854.
Ds. Le Roy was in 1850 overleden en
twee jaar later opgevolgd door Ds. Hen-
ricus Zacharias Alexander Gutteling (die
van 1844 tot 1848 in Den Bommel had
gestaan en daarna te Scherpenisse.
„In het namiddaguur van heden zo
meldde een berichtgever werden de
nieuwe lidmaten bevestigd. Hun getal
bedroeg niet minder dan 45, waarvan één,
na afgelegde belijdenis, den Heiligen
Doop ontving, die hem om gewigtige
redenen in zijne kindschheid was ont
houden; en een ander van de Roomsch-
gezinden tot onze Gemeente is over
gekomen, na rijpe overtuiging en na lan
gen tijd over deze gewigtige zaak te heb
ben nagedacht. De geheele godsdienst
oefening was bijzonder plegtig; talrijk was
de opkomst der Gemeente, ernstig en
hoogst gepast het woord van onzen hoog-
geachten Leeraar ds. H. Z. A. Gutteling,
naar aanleiding van Matth. X 32, 33".
Wij zien, dat in 1854 de openbare be
lijdenis al plaats had op de manier, die nog
heden wordt gevolgd.
(E.N. 1953)
Geestelijk leven
in Oude Tonge
Maar, een lezeres schreef me:
„Zo weet ik nog in mijn kinderjaren dat bij
oma.... zondags preek werd gelezen en dat
mijn vader (die vroeger Voorzanger en
Voorlezer in de Hervormde Kerk is ge
weest) dit dan deed en dat ik daar ook bij
zat. En dat waren Smytegeld enz. Het
gekrookte riet en de rokende vlaswiek zal
ik nooit vergeten.
En zo ook lagen er veel boekjes preken van
ene ds. Pauwe.
Ook deed mijn vader dat in de oorlog ook
nog wel preeklezen als er geen kerk was en
's avonds bij de kachelgloed 's zondags
psalmen zingen".
Ook haar opa was Voorzanger en Voor
lezer geweest in de Herv. Kerk.
„Ook ging ik wel eens met vader naar het
schuurtje. Daar werd ook gepreekt. Veel
door-de-weeks. Dat was op de Oost-
Achterweg. Dat was van de Geref. Ge
meente bij ds. Bel en andere dominees.
Soms in de zgn. Oude School.
Zij schreef dat ze nog een boek met
brieven aan een vriend (en meerdere
vrienden in het land) had, beginnend in
1880.
„Sinds 1913 heeft de Herv. gemeente
predikanten van Geref. Bondsrichting",
(K.K. 1967 4dejg.no. 2).
Eens gebeurde het dat de predikant be
zwaar maakte om het kind van iemand te
dopen. Toen werd dat kind te Melissant
gedoopt door ds. Baarslag en daarna toch
als dooplid ingeschreven te Oude Tonge,
waardoor de weigering van die doop wei
nig of niets bleek bij te dragen aan de
oplossing van het probleem der Ned.
Herv. Kerk: het toepassen der tucht.
Afgescheidenen
te Oude Tonge
Zie m'n eerste artikel over Oude Tonge,
22 februari 1985.
De Gereformeerden van Oude Tonge
ressorteren onder Ooltgensplaat.
23 juni 1961 was 1% der bevolking Ge
reformeerd. 0,45 behoorde toen tot de
Christelijk Geref Kerk en 1,7% tot de
Geref Gemeente.
De R.K. te Oude Tonge
„De Roomse kerk heeft vanzelfsprekend
getracht het aanvankelijk verloren terrein
te herwinnen. Dit was niet gemakkelijk,
want de missie (Noord-Nederland was
zendingsgebied geworden, missie zen
ding) moest clandestien werken, omdat de
Roomse godsdienst verboden was".
„In het hele gebied van de Zuidhollandse
eilanden zijn er in de zeventiende eeuw
slechts vier missiestaties ontstaan, nl. in
Dordrecht, Rhoon, Brielle en Oude
Tonge.
De statie in Oude Tonge ontstond in
1640, vooral door de steun van de am
bachtsheren van Grijsoord. Deze am-
bachtsheerlijkheid behoorde tussen 1500
en 1700 aan de families Suys en Ernst
Suys. (naar hen heet de Suyspolder ten
westen van de haven van Oude Tonge).
Dat was in de periode 1560 tot 1630.
Op hen volgden de De Nobelaers, die de
missie zeer krachtig steunden en uit wier
kring enige zoons toetraden tot de Je
zuïetenorde.
De statie van Oude Tonge is dan ook door
de Jezuïeten bediend. Deze familie sticht
te een fundatie voor het onderhoud van
kerk en priester. Vanuit Oude Tonge is
dus missie-arbeid op Goeree en Over-
flakkee verricht tot in Goeree toe". (E.N.)
Nieuwe Tonge, welke gemeente ook on
der de heerlijkheid Grijsoord ressorteert,
is geheel protestants". (E.N.)
M.i. is dus het groot aantal R.K. te Oude
Tonge niet te verklaren uit het Rooms zijn
van de Ambachtsheer.
„In de beginperiode van de Hervorming
vond men onder de adel nog slechts weinig
Protestanten: omstreeks 1610 waren er
van de 55 leden vande Hollandse ridder
schap nog maar 14 Protestants, waar
onder de familie Van Aerssen". (E.N.)
Dhr. Braber verklaart het Rooms blijven
van 1/3 der bevolking van Oude Tonge
aldus:
„Dit werd ten dele veroorzaakt door de
ambachtsheren, die hun oude geloof
trouw bleven en bestuurders van hun
eigen religie aanstelden; anderzijds kwa
men uit het nabij gelegen Brabant seizoen
werkers arbeiden, evenals ook katholieke
kannekemaaiers uit Duitsland, vooral uit
het Rijnland, waarvan een deel zich hier
blijvend vestigde". (P. 5).
Over het Rooms-Katholicisme in Oude
Tonge vertelt dhr. Braber ons op pag. 5 en
6 het volgende:
„Na de hervorming was overal uitoefe
ning van de katholieke godsdienst ver
boden. Toch droegen rondtrekkende Je
zuïeten heilige missen op en doopten
kinderen in het geheim in particuliere
woningen.
Op de eerste Paasdat 1637 werd de te
Middelhamis wonende geestelijke Swen-
nius tijdens het celebreren van de mis te
Oude Tonge door 3 soldaten uit Steen
bergen gevangen genomen. Hij kreeg lang
durige gevangenschap.
Ondanks het verbod om hier te wonen
vestigde Pater Johannes Kiel S. J. (So-
cietatis Jesu) zich in 1634 te Oude Tonge.
Zijn opvolger in 1640 was priester Joan-
nis van Aalst, die reeds in datzelfde jaar
vertrok. Pater Kiel keerde toen terug,
maar overleed in 1641 ten huize van een
zekere Teunis Sr. Daar het verblijf van
Kiel hier verboden was, vormde zijn be
grafenis een probleem. Als brabantse ar
beider kreeg hij zijn graf op het voor
vreemdelingen bestemde gedeelte van het
kerkhof
Toen zijn opvolger pater Van Kints in
1647 overleed, gaf dat dezelfde moeilijk
heden. Men vervoerde zijn lijk in een
slaapbank naar Haastrecht, waar het in
het koor van de kerk begraven werd.
Vanaf 1642 verbleef Pater Jan Palinck in
het geheim te Oude Tonge. Om niet
ontdekt te worden was hij genoodzaakt om
de gordijnen van de vensters van zijn huis
steeds gesloten te houden. Er was geen
tuin bij zijn huis, zodat hij als in een kerker
leefde. Toen hij in 1651 overleed mocht
zijn lijk in de noordbeuk van de kerk
begraven worden.
De verhouding protestants-rooms-katho-
lieken verbeterde steeds. In 1657 stond de
overheid toe dat pater Johannes Veer zich
hier openlijk vestigde. Men ging zelfs
akkoord met het inrichten van een schuil-
kerkje. Toen pater VEer echter op zondag
na kerstmis 1674 te Middelharnis in een
particuliere woning de mis celebreerde
verraste de schout hem daar doordat de
huishoudelijke hulp per ongeluk de deur
voor hem had geopend. Door tussenkomst
van rentmeester Van der Eijken te Oude
Tonge bracht hij het er met een geldboete
af
Ook hier versoepeling want priester (De)
Veer mocht verder ook te Middelhamis in
het geheim de mis lezen. Hij overleed hier
en werd 11 mei 1694 in de kerk begraven.
(Onder aan de bldz. wijst de schrijver op
z'n bron).
De Jezuïeten werden verbannen in 1705.
De wereldgeestelijken namen toen deze
statie over.
De boeken te Oude Tonge waarin de
roomse doop- en trouwdata van personen
uit geheel Flakkee zijn opgetekend, be
ginnen in 1662.
De verstandhouding tussen protestanten
en rooms-katholieken is steeds goed ge
bleven.
Opmerking:
In Boers lezen we dat van 1694-1759 als
kerk gebezigd werd de zoldering van de
tegenwoordige pastorie, tot dat einde af
gestaan door de Heren van Grijsoord.
Van der Waal en Vervoom vermelden in
1895, dat in de R.K. bezienswaardig was:
„het Misgewaad van Adriaan Florisz. van
Utrecht, (pastoor te Goedereede, later
Paus). Het is een kunststuk van borduur
werk, doch thans zo vervallen, dat het niet
meer wordt gebruikt. Alleen ene „mees
ter" in de borduurkunst zou wellicht het
beschadigde in harmonie kunnen brengen
met 't nog duurzame. Grote sommen
reeds zijn er voor 't antieke gewaad ge
boden; maar tot heden zonder enig resul
taat".
In no. 32 van Kg. van G. en O., O.T. 4
schreef ds. G. v.d. Zee:
Inmiddels handhaafde zich
een groep roomsen
Dit vond alleen plaats te Oude Tonge.
Elders nergens op het eiland. Zij kregen
steun van enige Jezuïeten van Goeree die
in het geheim toezicht uitoefenden op hun
geloofsgenoten. Dat dit vele gevaren met
zich meebracht is op te maken uit een
verhaal waarin verteld wordt dat iemand
wiens naam wij niet weten te Ooltgens
plaat is omgebracht. In ons dorp is dus een
roomse gemeente blijven bestaan met een
pastoor aan het hoofd. In deze krisis der
hervorming hebben de geestelijken hun
diensten verricht buiten het dorp op boe-
renhofsteden. Elders in ons vaderland
kwam dit ook veelvuldig voor. Naderhand
werd een der vertrekken van het woonhuis
van de pastoor tot kerkje ingericht totdat
de vergunning in 1759 afkwam een kerk te
mogen bouwen achter de pastorie onder
de toenmaals geldende bepalingen.
Een mooi bloemstukje
bestellen
Bloemenhuis Korteweg
A.s. zaterdag 1 februari 1986 komt
„Amicitia" voor de laatste keer in dit
seizoen met erwtensoep. De wagens met
erwtensoep komen vanaf 9.00 uur 's mor
gens weer langs in Dirksiand, Herkingen
en Melissant. Zolang de voorraad strekt....
„Amicitia Dirksiand"
Dhr. Braber zegt op pag. 64 onder de foto
van de R.K. Kerk. Oude Tonge: Deze
kerk werd op 2 december 1897 in gebruik
genomen.... De klok werd geschonken
door Willemientje de Laat, dochtervan de
molenaar.
Vóór de laatste oorlog zei men dan ook als
de klok luidde: „Willemientje roept!"
In 1897 vermaakte Hendrikus Oomens,
schipper en koopman in veldvruchten, ge
trouwd met Pieternella van Dongen (de
gouwe Piet genoemd) hun gehele bezit aan
de kerk.
Opmerking:
Deze kerk bezocht ik heel kort na de ramp.
Men kon toen goed aan de muren zien hoe
hoog het water in de kerk had gestaan.
Opmerking:
De houding tegenover de R.K. aange
nomen zal ik niet goedkeuren, maar de
billijkheid gebiedt ons hierbij te zeggen dat
wat men hen aandeed veel minder erg is
dan het doden van zoveel Protestanten.
Ook van Flakkee werden er gedood:
Het E.N. vermeldt:
in 1572 schoenmaker Geleyn Comelis-
zoon te Middelhamis verbrand;
in 1561 Joos Janse te Zierikzee onthoofd;
in 1540 Paulus Harbouts te Zierikzee
verbrand. vervolgd)
IJ. L. Stmik
Beste allemaal,
daar zijn we dan met het laatste hoekje van
de maand januari. Als jullie deze raadsels
hebben opgelost, kunnen jullie weer in
zenden. Er zijn nu vier opgaven geplaatst;
met vier extra. Oom Ko verwacht ook
weer een brieQe, het hoeft niet zo'n lange
briefte zijn, als er maar wat in staat. Dan
blijft oom Ko een beetje op de hoogte met
jullie belevenissen, en heeft je oom ook
wat om over terug te schrijven. Het zou
fijn zijn als er wat nieuwe inzenders(sters)
bij zouden zijn. Er zit geen groei in ons
hoekje, en dat zou toch eigenlijk wel
moeten, nietwaar? Het is voor jullie ook
nog geen echte winter geweest; weinig
sneeuw en nog geen ijs. Het kan nog
steeds, maar de kansen worden wel al
maar minder. Voor je oom hoeft het niet,
en ik denk zo datje ouders er ook niet naar
uitzien.
We zullen nu maar eens een begin maken
met de nieuwe opgaven. Voor deze keer
maar een eenvoudige opgave; dat wordt
dan
1hoofdstad van Juda
2. zoon van Jacob
3. eiland voor de kust van Klein Azië
(Hand.)
4. vader van één van de helden vanDavid
(2 Sam.)
5één van de steden in Nafthali Joz. 19)
6. zoon van Kaleb 1 Kron. 4)
7. beek (denk aan Elia)
8. discipel te Damaskus (Hand.)
9. plaats waarover het oordeel is ge
komen (Jer. 48)
Op iedere stip en kmisje een letter. Op de
kruisjeslijn van boven naar beneden.... ja,
wat komt daar te staan?
- Jeugdgroep brandweer Ouddorp
Bij de vrijwillige brandweer van Ouddorp
gaat binnenkort een tweede jeugdgroep
van start.
- Hoofd verpleging
In het bejaardentehuis „De Vliedberg" te
Ouddorp is een nieuw hoofd van de ver
pleging benoemd in de persoon van de
heer P. Metzke. De heer Metzke is 28
jaar, gehuwd en heeft 6 kinderen.
Versje uit de oude doos
Jan
Hondje zit op!
Stil met je kop.
Recht met je lijf.
Hou je nu stijf,
't Buikje vooruit.
Goed, kleine guit!
Kijk me nu aan:
Zoo, mooi gedaan!
Hondje
Ach, moet ik al leeren;
ik ben nog zoo klein;
Kom, laat me met rust,
tot ik grooter zal zijn.
Jan
Neen, hondje, 'k heb graag,
datje nu al wat doet.
Want, ben je wat grooter,
dan gaat het niet goed.
Het hondje leerde toen met vlijt
En kon al naa een korten tijd
Goed op zijn achterpootjes staan
En zoo rond om de tafel gaan.
Ook sprong het flink in sloot en plas;
Het haalde, wat verloren was
En bracht het vlug bij kleinen Jan!
Wat had dat baasje schik daar van!
drukkerij kranse bv
OUDDORP
Op D.V. zaterdag 1 febmari hopen wij
uw oud papier en lorren op te halen voor
bovengenoemd projekt van de G.Z.B.
Ook kleding die u niet meer draagt is in
1986 weer welkom. Doe er wel even een
kaartje aan „kleding" of „lorren".
Nu de schoonmaak weer voor de deur
staat, en u in uw kasten duikt, om alles
weer eens recht te zetten; komt u mis
schien verschillende dingen tegen die u op
wilt ruimen. Wat kan de zending allemaal
gebraiken? Bijbels, psalmboeken, kinder
bijbels, oude schrijvers, christelijke lek-
tuur, kinderboeken, ansichtkaarten, onbe
schadigd, postzegels via de basisschool
enz. Heeft u soms nog andere spullen, bel
dan even 1533. Dit alles kunt u afgeven
aan de SRV wagen die in uw wijk komt of u
mag het zelf brengen aan de Duinkerker
weg 6.
Wie helpt ons zaterdagmorgen om dit
alles op te halen? Die is welkom om half
negen aan de Duinkerkerweg 6. Zet alles
wat u hebt voor half negen goed verpakt
aan de weg.
Opbrengst deze maand:
Oud papier593,46
Lorren110,00
Giften212,25
Kerstkollekte5874,50
Totaal6790,21
Oude stand29732,58
36522,79
Langs deze weg wil de zendingscom
missie u hartelijk dank zeggen voor dit
mooie bedrag in 1986, zullen wij zo samen
verder werken in 1986?
De zendingscommissie
Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet"
Sommelsdijk/Middelhamis d.d. 27 janua
ri 1986.
Afdeling I
J. Dekker - I. Mackloet2-0
P. Leroy - J. van Hoorn2-0
A. Knape - M. Klink1-1
Afdeling II
A. Krijgsman - H. van Hoorn2-0
M. van Lente - I. Koese1-1
S. Hoogzand - F. Noordijk1-1
J. Lodder - C. Polder1-1
Afdeling III
L. vanErkel-W.Vroegindeweij 1 -1
H. Schellevis - C. v.d. Groef1-1
Vriendschappelijk is gespeeld:
D.E.Z. - Melissantut.25 - 7
Mare Kamp - Yerseke:
Je vader had geen beste nacht Mare. Dat
kan allemaal gebeuren als je „brandweer
man" bent. Dan moetje altijd paraat zijn.
Maar voor die mensen waar de brand was,
toch wel wat erger. Jammer dat je het
EHBO diploma nog niet in je bezit had,
want dan had je je vader kunnen assis
teren. Je vader spuiten, en jij verbinden!
Nathalie Kamp - Yerseke:
Dat is een hele opgave om vier brieven te
schrijven Nathalie; is het nog wat ge
worden met die andere drie? Het is nu
weer vroeg uit de veren. Dat valt niet mee
als het zo koud is. Als jij emit stapt draait
je oom zich nog een keertje om hoor. Voor
je oom zit het er op om vroeg op te staan.
Als het mooi weer wordt wint oom Ko het
wel weer. Heus!
Voor een prijs komen
in aanmerking:
Hannie Grinwis - Ouddorp.
Co Melissant - Nieuwe Tonge.
&*w3&*i^i^""i6®*l^^*)^®*76®*j6B
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
romeins cijfer voor één.
telwoord.
Franse rivier.
globe.
wreed keizer.
kuuroord in Zwitserland,
overhoeks.
gebergte in Rusland.
muziekinstrament.
afvoerbuis.
effen.
verdieping.
eng,
streek per jaar (afk.) (2 vragen),
toegang.
16. ontkenning.
17. romeins cijfer 400.
18. natriumcarbonaat.
19. hare bezigheden buitenshuis
hebbende.
20. boordsel.
21. troep.
22. europees land.
23. verhaal. 25. bot.
24. openbare verkoping. 26. spion.
Links van boven naar beneden de eerste
letters, en rechts van beneden naar boven
de laatste letters: een gezegde!
Annelies Kamp - Yerseke:
Zo bij elkaar is het een heel „kamp"
Annelies. Leuk hé! Het is inderdaad wat
vreemd om aan een oom te schrijven die
je helemaal niet kent. Je moeder weet het
en zegt het niet. Oom Ko zegt het lekker
ook niet. Ja die opa en oma van jullie
durven hoor; oom Ko zou het niet durven,
zo'n hele lange reis. Maar, vaders en
moeders doen voor hun kinderen immers
alles! Dat zal je zelf ook wel gemerkt
hebben.
Ellij Looü - Nieuwe Tonge:
Het gaat gelukkig goed hoor; beter als het
geweest is, en dat is al veel waard. Voor
oude mensen is de winter maar een on
gezellige en moeilijke tijd. Jij wist dus niet
dat je in Klinkerland woonde. Ja, oma
weet zoiets natuurlijk wel. Je bent dus op
de zondagsschool afgezwaaid? Nu je best
maar gedaan op de catechisatie. Er is veel
te leren Ellij. Groetjes aan je oma!!!
Hannie Grinwis - Ouddorp:
Hartelijk dank voor de goede wensen, en
voor de „gezamenlijke" kaart. Oom Ko
weet niet precies hoe dat nu zit, die ver
houding met Co, weetje! Misschien heb je
het al eens geschreven, maar ik weet het
echt niet meer. Je hebt het dmk gehad in
december? Ja, met nieuwjaar zijn de
grootouders het „trefpunt" van de hele
familie. Een goede gewoonte en echt
gezellig.
Corma Grinwis - Ouddorp:
Heel hartelijk dank voor de felicitatie
Corma. Dat is fijn dat jullie zoveel kaar
ten hebben gekregen van de „medepuzze
laars". Hebben jullie een fijne verjaardag
gehad? Het zal best drak geweest zijn.
Voor pa en moe was het wel een dure dag
Corma, twee jarigen gelijk. Maar het is
niet het voornaamste om grote kado's te
krijgen. Je weet het wel, waar liefde
woont.... dat is immers het mooiste en
grootste!
Nelleke Grinwis - Ouddorp:
Jullie zijn echt niet vergeten op de dubbele
verjaardag. Toch nog veel en mooie ka-
do's gehad, en ook nog veel kaarten. Het is
dan wel een fijne verjaardag geworden
Nelleke. Ook nog hartelijk dank voor de
felicitatie. Ook oma, Klaasjan, pape en
mama hartelijk dank hoor. Ook voor het
bijgesloten schrijven. Oom Ko vindt het
erg fijn als de ouders een beetje meeleven.
En nu maar lezen in de nieuwe boekjes
Nelleke. Het postpapier is mooi hoor! Of
is dat het nog niet?
die Corma en Nelleke een kaart hebben
gestuurd, worden daar heel erg voor be
dankt, want ze waren er heel blij mee.
Houden jullie er rekening mee dat het
inzenden is?
Allemaal de groeten van jullie
OOMKO
bellen
Zandpad 68. Middelharnis
Telefoon 01870 - 2328
.X
X
X
X
X
X
X
«VX. HWrlIll' y-
^S ^B voorstraat 13
3245 bg sommelsdijk
tel. 01870-2275