Uit de Historie Oude Tonge r jeugd- hoekje Jan en zijn hondje Januariraadsel 4 drukwerk Extra raadsel (IV) Erwtensoep in Dirksiand van Oom Ko Plaatselijk nieuws Goedereede Oud papier en lorren voor projekt Las Flors Kerk Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" Briefwisseling ^im'¥^^^m¥^^m¥mk ALLEMAAL Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" VRUDAG 31 JANUARI 1986 III Le Roy en de Gezangenstrijd Groen van Prinsterer schreef: „Ik laat deze liederen, waaronder voor zeker onderscheidene recht evangelische en voortreffelijke zijn, ik laat ze daar in hun waarde in hunne geschiktheid voor kerkgebruik en populair begrip, in de wijze waarop zij verzameld en ingevoerd zijn. Word ik tot meerdere verklaring gedron gen, ik ben nog niet overtuigd dat, ook bij afkeuring, deze zaak een gewetenszaak had behoeven te worden, doch ik ontveins mijne bevreemding ook niet dat een Kerk bestuur, zóó onverschillig omtrent de bij- belwaarheden, omtrent, menschen- werk zoo naijverig is; dat het tegelijk volstrekte losbandigheid ten aanzien van het wezen der Kerk, volstrekte onder werping aan eigene reglementaire be palingen wil". Met het oog op deze woorden van Groen van Prinsterer schreef ds. J. J. Le Roy: „De waardige man heeft hierin volkomen recht: men had tenminste in zulke Gemeenten, waar de Leeraren, vol gens den bijna algemeenen tegenzin der Gemeente, de Gezangen achterlieten, de zaak kunnen laten berusten, doch dit heeft men niet gedaan: men heeft dezelve op gezocht, ter verantwoording geroepen, en is dus zelfden twist begonnen; terwijl men zich om de openbare verkrachting der belangrijkste leerstukken niet bekreunde". (Geref Jongelingsblad) Hij zelf liet Gezangen zingen. (In de Waalse kerk liet de Hofkapelaan gedu rende een reeks van jaren het zingen van gezangen na, en bleef ongemoeid, schreef Groen aan de Koning. Geref Jb.). Hoe vroeger in Oude Tonge belijdenis werd gedaan Toen hetreglement van 1816" aan de Ned. Herv. Kerk werd opgelegd, ver anderden allerlei kerkelijke gewoonten. Eén daarvan betrof het doen van be lijdenis. Was het in de eeuwen na de reformatie gewoonte geweest om de cate- chisanten als lidmaten toe te laten, wan neer zij op een daarvoor bestemde Za terdagavond, hetzij voor de kerkeraad, hetzij voor de gemeente belijdenis hadden gedaan, na 1816 won de gewoonte veld om de aanneming van nieuwe lidmaten in een godsdienstoefening op Zondag te doen plaats hebben. Belijdenis doen was en is de afsluiting van het catechetisch onderwijs. Wat deze ca techisatie betrof, deze had oudtijds op de volgende manier plaats: op school kregen de kinderen onderricht in de Heidel- berger. De meester zorgde er wel voor, dat zijn leerlingen de Zondagsafdelingen kon den opdreunen, want in de namiddag godsdienstoefeningen placht de predikant aan een of meer kinderen te vragen of zij een bepaald gedeelte van de catechismus wilden opzeggen. Dat geschiedde dus in het openbaar en aangezien niemand graag in het bijzijn van vele anderen een flater slaat, kenden de kinderen hun lesjes door gaans wel goed. Wij moeten de betekenis van deze ge woonte niet gering achten. Onze voor vaderen kenden het oude leerboek der kerk als weinige andere boeken. Deze kennis was hen echter niet voldoende. Zij moesten ook de toelichting leren, zoals bv. Hellenbroek, Borstius en anderen die had den gegeven. Van deze kennis hebben de meesten geen spijt gehad! Nu waren er in de tijd, toen het intel lectualisme zegevierde, velen die niet te vreden waren met de catechismus plus Hellenbroek. Zij wilden nog beter op de hoogte zijn. Een bewijs hiervan geeft een bericht uit Oude Tonge, daterend uit het jaar 1823, dat als volgt luidt: „Op den 23sten Maart had onze Predikant het genoegen, dat hij, bij den namiddag Godsdienst, zijnen oud sten Zoon, C. le Roy, de belijdenis zijner geloofs, openlijk voor de gemeente afnam; welk werk, uit hoofde van de blijken van bekwaamheid, en de gepaste vrijmoedig heid des Jongelings, daarbij aan den dag gelegd, tot stichting en genoegen van alle de aanwezigen afliep". De jeugdige Christiaan le Roy had belijde nis gedaan op zijn eentje en wij kunnen ons voorstellen met hoeveel nieuwsgierigheid de gemeente op 23 Maart 1823 ter kerk toog. Men wist welk een geleerd man ds. Le Roy zelfwas en men was ongetwijfeld benieuwd te weten of de zoon de vader zou evenaren! Welnu, dat viel niet tegen, blij kens het berichtje dat wij citeerden. Toch verdiende deze methode geen na volging. De eredienst is er immers niet voor om aan mensen de gelegenheid te geven met hun bijbel- en geloofskennis te pronken. Te Oude Tonge is deze gewoonte dan ook niet blijvend gevolgd. Dit wordt ons dui delijk uit een bericht van jaren later, 9 April 1854. Ds. Le Roy was in 1850 overleden en twee jaar later opgevolgd door Ds. Hen- ricus Zacharias Alexander Gutteling (die van 1844 tot 1848 in Den Bommel had gestaan en daarna te Scherpenisse. „In het namiddaguur van heden zo meldde een berichtgever werden de nieuwe lidmaten bevestigd. Hun getal bedroeg niet minder dan 45, waarvan één, na afgelegde belijdenis, den Heiligen Doop ontving, die hem om gewigtige redenen in zijne kindschheid was ont houden; en een ander van de Roomsch- gezinden tot onze Gemeente is over gekomen, na rijpe overtuiging en na lan gen tijd over deze gewigtige zaak te heb ben nagedacht. De geheele godsdienst oefening was bijzonder plegtig; talrijk was de opkomst der Gemeente, ernstig en hoogst gepast het woord van onzen hoog- geachten Leeraar ds. H. Z. A. Gutteling, naar aanleiding van Matth. X 32, 33". Wij zien, dat in 1854 de openbare be lijdenis al plaats had op de manier, die nog heden wordt gevolgd. (E.N. 1953) Geestelijk leven in Oude Tonge Maar, een lezeres schreef me: „Zo weet ik nog in mijn kinderjaren dat bij oma.... zondags preek werd gelezen en dat mijn vader (die vroeger Voorzanger en Voorlezer in de Hervormde Kerk is ge weest) dit dan deed en dat ik daar ook bij zat. En dat waren Smytegeld enz. Het gekrookte riet en de rokende vlaswiek zal ik nooit vergeten. En zo ook lagen er veel boekjes preken van ene ds. Pauwe. Ook deed mijn vader dat in de oorlog ook nog wel preeklezen als er geen kerk was en 's avonds bij de kachelgloed 's zondags psalmen zingen". Ook haar opa was Voorzanger en Voor lezer geweest in de Herv. Kerk. „Ook ging ik wel eens met vader naar het schuurtje. Daar werd ook gepreekt. Veel door-de-weeks. Dat was op de Oost- Achterweg. Dat was van de Geref. Ge meente bij ds. Bel en andere dominees. Soms in de zgn. Oude School. Zij schreef dat ze nog een boek met brieven aan een vriend (en meerdere vrienden in het land) had, beginnend in 1880. „Sinds 1913 heeft de Herv. gemeente predikanten van Geref. Bondsrichting", (K.K. 1967 4dejg.no. 2). Eens gebeurde het dat de predikant be zwaar maakte om het kind van iemand te dopen. Toen werd dat kind te Melissant gedoopt door ds. Baarslag en daarna toch als dooplid ingeschreven te Oude Tonge, waardoor de weigering van die doop wei nig of niets bleek bij te dragen aan de oplossing van het probleem der Ned. Herv. Kerk: het toepassen der tucht. Afgescheidenen te Oude Tonge Zie m'n eerste artikel over Oude Tonge, 22 februari 1985. De Gereformeerden van Oude Tonge ressorteren onder Ooltgensplaat. 23 juni 1961 was 1% der bevolking Ge reformeerd. 0,45 behoorde toen tot de Christelijk Geref Kerk en 1,7% tot de Geref Gemeente. De R.K. te Oude Tonge „De Roomse kerk heeft vanzelfsprekend getracht het aanvankelijk verloren terrein te herwinnen. Dit was niet gemakkelijk, want de missie (Noord-Nederland was zendingsgebied geworden, missie zen ding) moest clandestien werken, omdat de Roomse godsdienst verboden was". „In het hele gebied van de Zuidhollandse eilanden zijn er in de zeventiende eeuw slechts vier missiestaties ontstaan, nl. in Dordrecht, Rhoon, Brielle en Oude Tonge. De statie in Oude Tonge ontstond in 1640, vooral door de steun van de am bachtsheren van Grijsoord. Deze am- bachtsheerlijkheid behoorde tussen 1500 en 1700 aan de families Suys en Ernst Suys. (naar hen heet de Suyspolder ten westen van de haven van Oude Tonge). Dat was in de periode 1560 tot 1630. Op hen volgden de De Nobelaers, die de missie zeer krachtig steunden en uit wier kring enige zoons toetraden tot de Je zuïetenorde. De statie van Oude Tonge is dan ook door de Jezuïeten bediend. Deze familie sticht te een fundatie voor het onderhoud van kerk en priester. Vanuit Oude Tonge is dus missie-arbeid op Goeree en Over- flakkee verricht tot in Goeree toe". (E.N.) Nieuwe Tonge, welke gemeente ook on der de heerlijkheid Grijsoord ressorteert, is geheel protestants". (E.N.) M.i. is dus het groot aantal R.K. te Oude Tonge niet te verklaren uit het Rooms zijn van de Ambachtsheer. „In de beginperiode van de Hervorming vond men onder de adel nog slechts weinig Protestanten: omstreeks 1610 waren er van de 55 leden vande Hollandse ridder schap nog maar 14 Protestants, waar onder de familie Van Aerssen". (E.N.) Dhr. Braber verklaart het Rooms blijven van 1/3 der bevolking van Oude Tonge aldus: „Dit werd ten dele veroorzaakt door de ambachtsheren, die hun oude geloof trouw bleven en bestuurders van hun eigen religie aanstelden; anderzijds kwa men uit het nabij gelegen Brabant seizoen werkers arbeiden, evenals ook katholieke kannekemaaiers uit Duitsland, vooral uit het Rijnland, waarvan een deel zich hier blijvend vestigde". (P. 5). Over het Rooms-Katholicisme in Oude Tonge vertelt dhr. Braber ons op pag. 5 en 6 het volgende: „Na de hervorming was overal uitoefe ning van de katholieke godsdienst ver boden. Toch droegen rondtrekkende Je zuïeten heilige missen op en doopten kinderen in het geheim in particuliere woningen. Op de eerste Paasdat 1637 werd de te Middelhamis wonende geestelijke Swen- nius tijdens het celebreren van de mis te Oude Tonge door 3 soldaten uit Steen bergen gevangen genomen. Hij kreeg lang durige gevangenschap. Ondanks het verbod om hier te wonen vestigde Pater Johannes Kiel S. J. (So- cietatis Jesu) zich in 1634 te Oude Tonge. Zijn opvolger in 1640 was priester Joan- nis van Aalst, die reeds in datzelfde jaar vertrok. Pater Kiel keerde toen terug, maar overleed in 1641 ten huize van een zekere Teunis Sr. Daar het verblijf van Kiel hier verboden was, vormde zijn be grafenis een probleem. Als brabantse ar beider kreeg hij zijn graf op het voor vreemdelingen bestemde gedeelte van het kerkhof Toen zijn opvolger pater Van Kints in 1647 overleed, gaf dat dezelfde moeilijk heden. Men vervoerde zijn lijk in een slaapbank naar Haastrecht, waar het in het koor van de kerk begraven werd. Vanaf 1642 verbleef Pater Jan Palinck in het geheim te Oude Tonge. Om niet ontdekt te worden was hij genoodzaakt om de gordijnen van de vensters van zijn huis steeds gesloten te houden. Er was geen tuin bij zijn huis, zodat hij als in een kerker leefde. Toen hij in 1651 overleed mocht zijn lijk in de noordbeuk van de kerk begraven worden. De verhouding protestants-rooms-katho- lieken verbeterde steeds. In 1657 stond de overheid toe dat pater Johannes Veer zich hier openlijk vestigde. Men ging zelfs akkoord met het inrichten van een schuil- kerkje. Toen pater VEer echter op zondag na kerstmis 1674 te Middelharnis in een particuliere woning de mis celebreerde verraste de schout hem daar doordat de huishoudelijke hulp per ongeluk de deur voor hem had geopend. Door tussenkomst van rentmeester Van der Eijken te Oude Tonge bracht hij het er met een geldboete af Ook hier versoepeling want priester (De) Veer mocht verder ook te Middelhamis in het geheim de mis lezen. Hij overleed hier en werd 11 mei 1694 in de kerk begraven. (Onder aan de bldz. wijst de schrijver op z'n bron). De Jezuïeten werden verbannen in 1705. De wereldgeestelijken namen toen deze statie over. De boeken te Oude Tonge waarin de roomse doop- en trouwdata van personen uit geheel Flakkee zijn opgetekend, be ginnen in 1662. De verstandhouding tussen protestanten en rooms-katholieken is steeds goed ge bleven. Opmerking: In Boers lezen we dat van 1694-1759 als kerk gebezigd werd de zoldering van de tegenwoordige pastorie, tot dat einde af gestaan door de Heren van Grijsoord. Van der Waal en Vervoom vermelden in 1895, dat in de R.K. bezienswaardig was: „het Misgewaad van Adriaan Florisz. van Utrecht, (pastoor te Goedereede, later Paus). Het is een kunststuk van borduur werk, doch thans zo vervallen, dat het niet meer wordt gebruikt. Alleen ene „mees ter" in de borduurkunst zou wellicht het beschadigde in harmonie kunnen brengen met 't nog duurzame. Grote sommen reeds zijn er voor 't antieke gewaad ge boden; maar tot heden zonder enig resul taat". In no. 32 van Kg. van G. en O., O.T. 4 schreef ds. G. v.d. Zee: Inmiddels handhaafde zich een groep roomsen Dit vond alleen plaats te Oude Tonge. Elders nergens op het eiland. Zij kregen steun van enige Jezuïeten van Goeree die in het geheim toezicht uitoefenden op hun geloofsgenoten. Dat dit vele gevaren met zich meebracht is op te maken uit een verhaal waarin verteld wordt dat iemand wiens naam wij niet weten te Ooltgens plaat is omgebracht. In ons dorp is dus een roomse gemeente blijven bestaan met een pastoor aan het hoofd. In deze krisis der hervorming hebben de geestelijken hun diensten verricht buiten het dorp op boe- renhofsteden. Elders in ons vaderland kwam dit ook veelvuldig voor. Naderhand werd een der vertrekken van het woonhuis van de pastoor tot kerkje ingericht totdat de vergunning in 1759 afkwam een kerk te mogen bouwen achter de pastorie onder de toenmaals geldende bepalingen. Een mooi bloemstukje bestellen Bloemenhuis Korteweg A.s. zaterdag 1 februari 1986 komt „Amicitia" voor de laatste keer in dit seizoen met erwtensoep. De wagens met erwtensoep komen vanaf 9.00 uur 's mor gens weer langs in Dirksiand, Herkingen en Melissant. Zolang de voorraad strekt.... „Amicitia Dirksiand" Dhr. Braber zegt op pag. 64 onder de foto van de R.K. Kerk. Oude Tonge: Deze kerk werd op 2 december 1897 in gebruik genomen.... De klok werd geschonken door Willemientje de Laat, dochtervan de molenaar. Vóór de laatste oorlog zei men dan ook als de klok luidde: „Willemientje roept!" In 1897 vermaakte Hendrikus Oomens, schipper en koopman in veldvruchten, ge trouwd met Pieternella van Dongen (de gouwe Piet genoemd) hun gehele bezit aan de kerk. Opmerking: Deze kerk bezocht ik heel kort na de ramp. Men kon toen goed aan de muren zien hoe hoog het water in de kerk had gestaan. Opmerking: De houding tegenover de R.K. aange nomen zal ik niet goedkeuren, maar de billijkheid gebiedt ons hierbij te zeggen dat wat men hen aandeed veel minder erg is dan het doden van zoveel Protestanten. Ook van Flakkee werden er gedood: Het E.N. vermeldt: in 1572 schoenmaker Geleyn Comelis- zoon te Middelhamis verbrand; in 1561 Joos Janse te Zierikzee onthoofd; in 1540 Paulus Harbouts te Zierikzee verbrand. vervolgd) IJ. L. Stmik Beste allemaal, daar zijn we dan met het laatste hoekje van de maand januari. Als jullie deze raadsels hebben opgelost, kunnen jullie weer in zenden. Er zijn nu vier opgaven geplaatst; met vier extra. Oom Ko verwacht ook weer een brieQe, het hoeft niet zo'n lange briefte zijn, als er maar wat in staat. Dan blijft oom Ko een beetje op de hoogte met jullie belevenissen, en heeft je oom ook wat om over terug te schrijven. Het zou fijn zijn als er wat nieuwe inzenders(sters) bij zouden zijn. Er zit geen groei in ons hoekje, en dat zou toch eigenlijk wel moeten, nietwaar? Het is voor jullie ook nog geen echte winter geweest; weinig sneeuw en nog geen ijs. Het kan nog steeds, maar de kansen worden wel al maar minder. Voor je oom hoeft het niet, en ik denk zo datje ouders er ook niet naar uitzien. We zullen nu maar eens een begin maken met de nieuwe opgaven. Voor deze keer maar een eenvoudige opgave; dat wordt dan 1hoofdstad van Juda 2. zoon van Jacob 3. eiland voor de kust van Klein Azië (Hand.) 4. vader van één van de helden vanDavid (2 Sam.) 5één van de steden in Nafthali Joz. 19) 6. zoon van Kaleb 1 Kron. 4) 7. beek (denk aan Elia) 8. discipel te Damaskus (Hand.) 9. plaats waarover het oordeel is ge komen (Jer. 48) Op iedere stip en kmisje een letter. Op de kruisjeslijn van boven naar beneden.... ja, wat komt daar te staan? - Jeugdgroep brandweer Ouddorp Bij de vrijwillige brandweer van Ouddorp gaat binnenkort een tweede jeugdgroep van start. - Hoofd verpleging In het bejaardentehuis „De Vliedberg" te Ouddorp is een nieuw hoofd van de ver pleging benoemd in de persoon van de heer P. Metzke. De heer Metzke is 28 jaar, gehuwd en heeft 6 kinderen. Versje uit de oude doos Jan Hondje zit op! Stil met je kop. Recht met je lijf. Hou je nu stijf, 't Buikje vooruit. Goed, kleine guit! Kijk me nu aan: Zoo, mooi gedaan! Hondje Ach, moet ik al leeren; ik ben nog zoo klein; Kom, laat me met rust, tot ik grooter zal zijn. Jan Neen, hondje, 'k heb graag, datje nu al wat doet. Want, ben je wat grooter, dan gaat het niet goed. Het hondje leerde toen met vlijt En kon al naa een korten tijd Goed op zijn achterpootjes staan En zoo rond om de tafel gaan. Ook sprong het flink in sloot en plas; Het haalde, wat verloren was En bracht het vlug bij kleinen Jan! Wat had dat baasje schik daar van! drukkerij kranse bv OUDDORP Op D.V. zaterdag 1 febmari hopen wij uw oud papier en lorren op te halen voor bovengenoemd projekt van de G.Z.B. Ook kleding die u niet meer draagt is in 1986 weer welkom. Doe er wel even een kaartje aan „kleding" of „lorren". Nu de schoonmaak weer voor de deur staat, en u in uw kasten duikt, om alles weer eens recht te zetten; komt u mis schien verschillende dingen tegen die u op wilt ruimen. Wat kan de zending allemaal gebraiken? Bijbels, psalmboeken, kinder bijbels, oude schrijvers, christelijke lek- tuur, kinderboeken, ansichtkaarten, onbe schadigd, postzegels via de basisschool enz. Heeft u soms nog andere spullen, bel dan even 1533. Dit alles kunt u afgeven aan de SRV wagen die in uw wijk komt of u mag het zelf brengen aan de Duinkerker weg 6. Wie helpt ons zaterdagmorgen om dit alles op te halen? Die is welkom om half negen aan de Duinkerkerweg 6. Zet alles wat u hebt voor half negen goed verpakt aan de weg. Opbrengst deze maand: Oud papier593,46 Lorren110,00 Giften212,25 Kerstkollekte5874,50 Totaal6790,21 Oude stand29732,58 36522,79 Langs deze weg wil de zendingscom missie u hartelijk dank zeggen voor dit mooie bedrag in 1986, zullen wij zo samen verder werken in 1986? De zendingscommissie Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" Sommelsdijk/Middelhamis d.d. 27 janua ri 1986. Afdeling I J. Dekker - I. Mackloet2-0 P. Leroy - J. van Hoorn2-0 A. Knape - M. Klink1-1 Afdeling II A. Krijgsman - H. van Hoorn2-0 M. van Lente - I. Koese1-1 S. Hoogzand - F. Noordijk1-1 J. Lodder - C. Polder1-1 Afdeling III L. vanErkel-W.Vroegindeweij 1 -1 H. Schellevis - C. v.d. Groef1-1 Vriendschappelijk is gespeeld: D.E.Z. - Melissantut.25 - 7 Mare Kamp - Yerseke: Je vader had geen beste nacht Mare. Dat kan allemaal gebeuren als je „brandweer man" bent. Dan moetje altijd paraat zijn. Maar voor die mensen waar de brand was, toch wel wat erger. Jammer dat je het EHBO diploma nog niet in je bezit had, want dan had je je vader kunnen assis teren. Je vader spuiten, en jij verbinden! Nathalie Kamp - Yerseke: Dat is een hele opgave om vier brieven te schrijven Nathalie; is het nog wat ge worden met die andere drie? Het is nu weer vroeg uit de veren. Dat valt niet mee als het zo koud is. Als jij emit stapt draait je oom zich nog een keertje om hoor. Voor je oom zit het er op om vroeg op te staan. Als het mooi weer wordt wint oom Ko het wel weer. Heus! Voor een prijs komen in aanmerking: Hannie Grinwis - Ouddorp. Co Melissant - Nieuwe Tonge. &*w3&*i^i^""i6®*l^^*)^®*76®*j6B 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. romeins cijfer voor één. telwoord. Franse rivier. globe. wreed keizer. kuuroord in Zwitserland, overhoeks. gebergte in Rusland. muziekinstrament. afvoerbuis. effen. verdieping. eng, streek per jaar (afk.) (2 vragen), toegang. 16. ontkenning. 17. romeins cijfer 400. 18. natriumcarbonaat. 19. hare bezigheden buitenshuis hebbende. 20. boordsel. 21. troep. 22. europees land. 23. verhaal. 25. bot. 24. openbare verkoping. 26. spion. Links van boven naar beneden de eerste letters, en rechts van beneden naar boven de laatste letters: een gezegde! Annelies Kamp - Yerseke: Zo bij elkaar is het een heel „kamp" Annelies. Leuk hé! Het is inderdaad wat vreemd om aan een oom te schrijven die je helemaal niet kent. Je moeder weet het en zegt het niet. Oom Ko zegt het lekker ook niet. Ja die opa en oma van jullie durven hoor; oom Ko zou het niet durven, zo'n hele lange reis. Maar, vaders en moeders doen voor hun kinderen immers alles! Dat zal je zelf ook wel gemerkt hebben. Ellij Looü - Nieuwe Tonge: Het gaat gelukkig goed hoor; beter als het geweest is, en dat is al veel waard. Voor oude mensen is de winter maar een on gezellige en moeilijke tijd. Jij wist dus niet dat je in Klinkerland woonde. Ja, oma weet zoiets natuurlijk wel. Je bent dus op de zondagsschool afgezwaaid? Nu je best maar gedaan op de catechisatie. Er is veel te leren Ellij. Groetjes aan je oma!!! Hannie Grinwis - Ouddorp: Hartelijk dank voor de goede wensen, en voor de „gezamenlijke" kaart. Oom Ko weet niet precies hoe dat nu zit, die ver houding met Co, weetje! Misschien heb je het al eens geschreven, maar ik weet het echt niet meer. Je hebt het dmk gehad in december? Ja, met nieuwjaar zijn de grootouders het „trefpunt" van de hele familie. Een goede gewoonte en echt gezellig. Corma Grinwis - Ouddorp: Heel hartelijk dank voor de felicitatie Corma. Dat is fijn dat jullie zoveel kaar ten hebben gekregen van de „medepuzze laars". Hebben jullie een fijne verjaardag gehad? Het zal best drak geweest zijn. Voor pa en moe was het wel een dure dag Corma, twee jarigen gelijk. Maar het is niet het voornaamste om grote kado's te krijgen. Je weet het wel, waar liefde woont.... dat is immers het mooiste en grootste! Nelleke Grinwis - Ouddorp: Jullie zijn echt niet vergeten op de dubbele verjaardag. Toch nog veel en mooie ka- do's gehad, en ook nog veel kaarten. Het is dan wel een fijne verjaardag geworden Nelleke. Ook nog hartelijk dank voor de felicitatie. Ook oma, Klaasjan, pape en mama hartelijk dank hoor. Ook voor het bijgesloten schrijven. Oom Ko vindt het erg fijn als de ouders een beetje meeleven. En nu maar lezen in de nieuwe boekjes Nelleke. Het postpapier is mooi hoor! Of is dat het nog niet? die Corma en Nelleke een kaart hebben gestuurd, worden daar heel erg voor be dankt, want ze waren er heel blij mee. Houden jullie er rekening mee dat het inzenden is? Allemaal de groeten van jullie OOMKO bellen Zandpad 68. Middelharnis Telefoon 01870 - 2328 .X X X X X X X «VX. HWrlIll' y- ^S ^B voorstraat 13 3245 bg sommelsdijk tel. 01870-2275

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 6