EIIIVt1DEI1-niEUW5
Uit de Historie
Oude Tonge
Houd de zon niet buiten
Radio-opname imetpubneki
Werkloosheid in dec.
op Flakl(ee
fors gestegen
in Ned. Herv. Kerkte DIRKSLAND
(III)
Aktie zuinig stoken:
No. 5466
Een huwelijksbevestiging
te Oude Tonge
Nog weer over ds. Le Roy
I
Dubbelglas
Zelf doen
Een mooi bloemstukje
bestellen
Op D.V. woensdag 29 januari 's avonds om 8 uur, zal er een radio
opname gemaakt worden, door de Evangelische Omroep. Van het
programma „Laat ons de Rustdag wijden", in de Herv. Kerk te
Dirksland.
Hierbij wordt u hartelijk uitgenodigd, om deze opname bij te
wonen, in deze monumentale kerk. En daarmee ook de samenzang
te versterken, met begeleiding van het schitterende orgel in deze
kerk. We hopen met elkaar een geslaagde opname te mogen
maken. Tot eer van God, Die ons ook deze middelen geschonken
heeft, om het evangelie te verspreiden. En dat vele mensen in
Nederland, en ook daarbuiten, bemoedigd en vertroost mogen
worden door het Evangelie. Het komt zeer veel voor, dat de
betreffende predikanten na de uitzending, telefonische reacties
krijgen. Dat stemt tot vreugde, want de Heere is niet aan tijd of
plaats gebonden.
Dit programma „Laat ons de Rustdag wijden" zal uitgezonden
worden D.V. zaterdagavond 1 februari van 20.30 - 21.15 uur
(Radio 5 1008 Khz - 298 M op de AM).
Aan deze opname werken mee:
3e Blad
VRUDAG 24 JANUARI 1986
„In 1601 bracht de kerkeraad een beroep
uit op David Timmerman, zoon van Ar-
noldus Timmerman te Nieuwe Tonge".
(Braber).
Hij was proponent uit Leiden (v.d. Zee).
„In 1604 vertrok hij naar Schoonhoven
waar hij in 1609 overleed". (Braber).
„De vijfde predikant was Sibrandus Six-
tus. De kerkeraad vond dat de predikanten
en kwam daarom met ds. Sixtus overeen
dat hij minstens tien jaar moest blijven.
Deze deelde echter in 1606 reeds mede
dat er voor hem veel aan was gelegen om
eerder te mogen weggaan. Aanvankelijk
hield de kerkeraad voet bij stuk, maar in
1608 preekte ds. Sixtus toch afscheid".
(Braber).
Volgens v.d. Zee en H. Smit, die ook een
serie art. in De Zaaier schreef, blijkt deze
dominee op z'n vraag om losmaking terug
gekomen te zijn, en weer te willen blijven,
maar waar de kerkeraad niet in toestemde.
Dit leidde tot een ingewikkelde kwestie ter
synode.
Tijdens deze predikant speelde het vol
gende; dat Boers aldus vertelt:
„De zinnebeeldige voorstelling (van de
rederijkerskamer J.L.S.) had tot onder
werp: de doop van Jezus; bij welke ge
legenheid door de één de persoon van
Johannes de Doper, door een andere
Jezus werd voorgesteld. Daar echter zul
ke vertoningen met de smaak des tijds
meer en meer begonnen te strijden, en
aanleiding gaven tot ergerlijke spotternij,
werden hierover klachten ingeleverd door
de toenmalige predikant, Sibrandus Six
tus, met dat gevolg, dat er een verbod
kwam tegen deze soort van vertoningen;
waarna de kamer der rederijkers spoedig
is vernietigd geworden" (Boers wijst hier
bij z'n bronnen aan).
Achter deze predikant z'n naam staat
vaak Frisius.
„Op 3 augustus 1608 bracht men een
beroep uit op Anthoni Adriaensz Nout te
Schiedam. Hij bleef tot 1644 en overleed
in 1649". (Braber).
Zover ik weet, is de gemeente van Oude
Tonge niet beroerd door de twisten tussen
Remonstranten en contra-Remonstranten,
in tegenstelling, met die van Nieuwe
Tonge.
„Adamus van Halen was de negende
predikant, 1678 tot zijn overlijden in 1719.
Deze maakte radicaal een einde aan oude
gebruiken. Zo was het gebruikelijk dat
voor een sterfhuis een kruis van stro werd
gezet. Toen er in 1679 een kruis stond
voor een huis van een overleden katholiek,
verzocht hij de schout om dit te ver
wijderen. Zo niet, dan zou hij van het
avondmaal worden uitgesloten. Toen de
schout weigerde ging ds. zelf met een
aantal mensen naar het sterfhuis, rukte het
kruis uit elkaar en verstrooide de stukken
op straat. Dit maakte een eind aan een oud
godsdienstig gebruik, dat elders nog lange
tijd in zwang bleef'. (Braber).
Dhr. Braber vertelt op pag. 43: Ds. Adam
van Halen wist het zó te regelen, dat de
schuttersgilden, die de schietoefeningen
op zondagochtend hielden (waarmee de
predikanten niet bepaald gelukkig waren)
in resp. 1680 en 1679 werden opgeheven.
Opmerking:
Na de reformatie werd slechts zeer ge
leidelijk het publieke leven ge-re-formeerd.
Ds. Abraham Rutgers was van 1774-
1777 hier predikant.
Hij schreef: Kerkelijke bijzonderheden
betreffende de Oude Tonge uit echte stuk
ken en berichten bijeenvergaderd door
Ab. Rutgers.
„Aan hem danken wij ook het lied, dat in
de gezangenbundel is opgenomen: Halle
luja, eeuwig dank en ere" (ds. G. v.d.
Zee).
In het Alfabetisch register van Compo
nisten, Dichters, Vertalers, ca. in Psalmen
en Gezangen der Ned. Herv. Kerk, 1938
lezen we: „Rutgers, Abraham, 1751-
1809, predikant te Doom, Oude Tonge,
Oostzaan, Amersfoort en 1779-1809) te
Haarlem; secretaris der commissie tot
ontwerpen van een nieuw reglement voor
de Ned. Herv. Kerk onder koning Lode-
wijk; gecommiteerde ter samenstelling
van de Evangelische Gezangenbundel
(1803-1805). Gezang 26, 86, 94, 194,
205, 216, 257, 267".
Cornelius Brinkman 1772-1774. Ver
trokken naar Dirksland. Daar bewerkte
hij de catechismus preken van ds. Her-
mannus Ferré. (23 augustus 1786).
Zie m'n artikel over Dirksland.
In de eerste maanden van het jaar 1721
besloten Jan Vroegop en Maaytje Katte-
staart, na overleg met hun ouders, moge
lijk wel op verlangen van deze ouders, een
echtverbintenis aan te gaan.
De bruidegom was in Oude Tonge woon
achtig, de bruid in Den Bommel, maar
blijkbaar is het gezin waaruit de bruid
voorkwam, kort voor de huwelijksbeves
tiging naar Oude Tonge verhuisd. Waar
schijnlijk gebeurde dit wel met het oog op
de toekomstige werkkring van de bruide
gom. Misschien is Jan Vroegop met zijn
jonge vrouw bij zijn schoonfamilie gaan
inwonen.
Wij weten, dat het jonge echtpaar niet tot
de vermogende klasse gerekend kon wor
den. Hun huwelijksacte werd namelijk
„pro deo", dus zonder kosten, opgesteld.
Dit laatste kwam alleen voor wanneer het
een huwelijk tussen eenvoudige lieden be
trof. Meestal moest men wel een paar
gulden hiervoor betalen. Wanneer Best-
man Hendrikse Oosterling op 24 Novem
ber 1734 in het huwelijk treedt met Lena
Dingemans van Ekeren, weduwe van Ja
cob Koning, dan betaalt hij daar drie
gulden voor.
In hetzelfde jaar 1735 en wel op 23 Mei
waren Adriaan Moris en Maaytje Wild
schut getrouwd. Zij hebben voor de huwe
lijksacte te Oude Tonge elk dertig gulden,
dus samen zestig gulden neergeteld.
Maar laten we terugkeren naar het andere
paartje te Oude Tonge. De huwelijks
bevestiging was bepaald op 24 Maart
(men gebruikte de term bevestiging"
toen nog algemeen, omdat de kerkelijke
plechtigheid tegelijk gold als de burger
lijke bevestiging van het huwelijk. De
predikant was in feite ambtenaar van de
burgerlijke stand).
In huis trouwen
Nu hadden Jan Vroegop en Maaytje Kat-
testaart de wens te kennen gegeven, dat zij
niet in de kerk wilden trouwen maar thuis.
Naar de reden daarvan kunnen wij alleen
maar gissen. Het trouwboek van Oude
Tonge geeft daarvoor geen nadere ge
gevens.
Wel weten we, dat een huwelijkssluiting
aan huis niet tot de gewoonten behoorde.
Het was zelfs verboden, maar van liever
lede werd met dit verbod de hand wel
gelicht. Er konden omstandigheden zijn
waarin een huwelijkssluiting in de kerk
niet gewenst of mogelijk was. De ver
schillende provinciale synoden bepaalden
echter bij herhaling, dat er alleen in de
kerk getrouwd zou worden. Wie dat niet
wilde, behoefde ook niet te rekenen op
afkondiging van het huwelijk in de kerk.
En een huwelijk, dat niet van de kansel
bekend was gemaakt, mocht dan wel gel
dig zijn, het gold niet als een christelijk
huwelijk.
De bedoeling van deze bepahngen is wel
duidelijk, kerk en overheid wilden, dat het
huwelijk in aanzien zou blijven. Welis
waar was het geen sacrament, gelijk de
kerk van Rome leerde, maar de huwelijks
sluiting diende als een zeer belangrijke
stap te worden beschouwd. En wanneer er
in de kerk ten volle aandacht aan zou
worden geschonken, dan zou het besef bij
de mensen blijven leven, dat trouwen een
gebeurtenis was van het allergrootste be
lang.
Ds. Bosch bezwaard
Op het verlangen van bruid en bruidegom
om aan huis te worden getrouwd, rezen
bezwaren van de zijde van dominee Theo-
dorus Bosch, de predikang van Oude
Tonge.
Ds. Bosch was juist een paar maanden in
de gemeente werkzaam. Als proponent
had men hem in 1720 beroepen. Bij het
beroepingswerk speelden de ambachts
heren van Grijsoord een rol. Zij hadden na
de dood van ds. A. van Halen in Januari
1719 verschillende nominaties voor een te
beroepen voorganger afgekeurd.
Was. ds. Bosch misschien beducht voor
moeilijkheden met ambachtsheren of an
dere magistraten, wanneer hij niet volgens
de kerkelijke (en burgerlijke) bepalingen
handelde?
Wij kunnen ons indenken, dat de jonge
predikant het er moeilijk mee had. Men
zal hem gezegd hebben, dat huwelijken
aan huis wel meer voorkwamen, maar hij
was tenslotte een pas beginnend predi
kant en waarom zou hij misstanden laten
voortduren?
Toch heeft men de predikant weten te
overreden het huwelijk aan huis te sluiten.
Om zichzelf echter enigermate te dekken,
liet ds. Bosch een verklaring opstellen, die
wij hier overnemen.
„Den 7 Maart (1721) sijn bij ons in
wettige ondertrouw opgenomen Jan Pie-
terse Vroeg-op J. M. (jongeman) woo-
nende alhier, met Maaytje Comelis Katte-
staart J.D. O'ongedochter), en alsoo de
bruijdt laatst op Den Bommel gewoond
hadde, syn ook daer hare huwelijkse voor
stellingen gegaan, en als ons daer van op
een behoorlijk zeegel blijk was gebragt,
sijn sij door ons aen des Bruijds Vaders
huijs, in den huwelijken staat bevestigt, in
tegenwoordigheid van Willem Bont, en
Besseman Oosterling, Diakens, dewijl de
overige Leeden des Kerkenraads niet bij
de hant ware, en alsoo den predikant
swaerigheden maakte, om haarlieden in
huys te trouwen, heeft hij dit volgende
door de Bruijds Vader en de presente
Leeden des Kerkenraeds doen tekenen".
„Den predikant swaerigheden maakende
om Jan Pieterse Vroeg-op met Maaytje
Cornelis Kattestaart in huijs te trouwen,
heeft in presentie van de Kerkenraadt de
bruijts vader afge vraagt, of hij op sig wilde
neemen alle swaerigheden die den predi
kant deswegens mogten werden aenge-
daan, welke daarop heeft aengenomen
voor alle swaerigheden des wegens inte
staan, en dit nevens de predikant met de
presente Leeden des Kerkenraads onder
tekent actum Oude Tonge, den 24 Maart
De stijging van de werkloosheid op Goe-
ree Overfldckee in de decembermaand is
met 170 personen aanzienlijk geweest
Het totaal aantal werklozen kwam met die
stijging op 1233 of 9,3% van de beroeps
bevolking. Eind november waren het er
1059 of 8%. De werkloosheidsstijging is
trouwens in het hele district van het ge
westelijk Arbeidsbureau aanzienlijk ge
weest; de maandelijkse weergave van de
arbeidsmarktsituatie spreekt dan ook van
een „forse" stijging.
Op Goeree Overflakkee staan momen
teel de volgende categorieën werkzoe
kenden ingeschreven.
Mannen: Bouwvakkers 291; chemische
personeel 19; metaalbewerkers 87; land-
bouwpersoneel 62; horecapersoneel 29;
scheepvaartpersoneel 6; chauffeurs 64;
handelspersoneel 28; kantoorpersoneel
46; onderwijzend personeel 16; Soc. ge
neeskundig personeel 12; losse arbeiders
128; personeel alg. dienst 46; overige be
roepen 40. Onder de 859 werkloze man
nen bevinden zich 56 jongeren t/m 18
jaar.
Onder de vrouwen is de werkloosheid als
volgt:
Kapsters 13; handelspersoneel 95; ho
recapersoneel 15; kantoorpersoneel 60;
onderwijzend personeel 21; soc. genees
kundig personeel 78; huishoudelijk perso
neel 29; losse krachten 39; overige be
roepen 24. Onderde 374 ingeschrevenen
bevinden zich 96 jongeren t/ra 18 jaar.
Per gemeente
De werkloosheid per gemeente op Goe
ree Overflakkee is als volgt:
Goedereede147 mnl, 67 vrl.
Dirksland141 mnl., 58 vrl.
Middelhamis304 mnl., 153 vrl.
Oostflakkee267 mnl., 96 vrl.
In Goedereede is 6,5% van de beroeps
bevolkingwerkloos, in Dirksland 9,1%, in
Middelhamis 9,6% en in Oostflakkee
11,8%.
1721. Was getekent:
Cornelis Cattestaart
Willem Bont
Besseman Oosterling
Theodoms Bosch v.d.m.
De acte van Bruijdegom en Bruijds zijde
was getekent pro deo den 7 Maart 1721.
Joh. Anemaet Secretaris".
En hiermee was de zaak afgedaan. Ner
gens blijkt later, dat ds. Bosch moeilijk
heden heeft gekregen met deze huwelijks
bevestiging aan huis. Laten we hopen, dat
het huwelijk van Jan Vroegop en Maaytje
Kattestaart zeer gelukkig is geweest.
(15-7-1953 E.N.)
In m'n eerste artikel over Oude Tonge
stond een keer Kuyper-orthodoxie, in
plaats van hyper-orthodoxie.
II
Ds. J. J. le Roy verdedigde een ,,Water-
snoodpreek".
In 1823 kwam de watersnood. Zoals ge
woonlijk lieten diverse predikanten kort
daarna een preek drukken naar aanleiding
van het gebeuren. Zo verscheen er een
predicatie van ds. P. C. Molhuysen te
Deventer onder de titel ,,De wyze behar
tiging van de lessen der OVerstrooming,
voorgesteld in eene Leerrede over Hosea
XIV: 10a". Deze preek, een nogal zoet
sappig woordje, kreeg een zeer goede
critiek in den lande.
Heel anders was het echter gesteld met de
preek van ds. A. S.Thelwall, predikant bij
de Engels Episcopaalse gemeente te Am
sterdam. Geen lieflijkheid vond men in
deze Woordverkondiging maar een aan
zeggen van het oordeel. Wij worden door
God geslagen, aldus ds. Thelwall. Laten
wij ons nu tot Hem keren.
Had God redenen om ons te kastijden? Ja,
de toestand in de kerk is van die aard, dat
God zich onmogelijk daarover verblijden
kan. „Keert u tot Hem, die slaat". Zo
betitelde ds. Thelwall zijn prediking.
De reactie op deze ,,watersnoodpreek"
was allesbehalve gunstig. Bitter is de
klaagtoon die hier wordt aangeheven van
eenen zich zelf noemenden Vreemdeling
in ons midden wonende", schreef een der
recensenten en hatelijk liet hij er op vol
gen: „Hoe kan het de Heilige Thelwall,
onder zulk een vervloekt volk, toch één
dag uithouden! Het gunstigst getuigenis
dat wij van dit geschrijf kunnen geven is:
Romeinen X 2".
Op verschillende andere manieren gaf
men zijn ergemis te kennen over de preek
van de Engelse dominé. Zwartgallige
trotschaard, waanzinnige zwartschouwer,
hoogmoedige man", aldus sprak men hem
aan in anonieme pamfletten.
Ds. J. J. le Roy te Oude Tonge
Was er dan niemand, die de preek „Keert
u tot Hem, die slaat" verdedigen wilde?
Ja, de bekende dichter Bilderdijk viel de
Engelse predikant bij en na hem kwamen
enige voorgangers ds. Thelwalls' zaak
bepleiten. Onder die voorgangers moet ds.
J. J. le Roy van Oude Tonge genoemd
worden.
Ds. Le Roy, die van 1813 tot 1850 de
gemeente van Oude Tonge diende, had
met zijn gemeente in 1825 bange ogen
blikken beleefd. De plaats was zelf wel
gespaard gebleven maar de Suisen- en
Lodewijkpolders stonden blank tenge
volge van de dijkdoorbraak.
In tegenstelling met thans vielen er des
tijds geen doden te betreuren. Maar de
gedachte aan vroegere overstromingen
had de mensen in Oude Tonge wel be
nauwd gemaakt.
Ds. Thelwall, die in de Warmoesstraat te
Amsterdam woonde, in de onmiddellijke
nabijheid van het overgelopen IJ, had
eveneens het gevaar van nabij gezien.
Weet u dat er een warmtebron
bestaat, die niets kost en honder
den keren warmer is dan welke
verwarmingsinstallatie dan ook?
Een grapje, denkt u. Nee, zeker
niet. De zon, dat hemellichaam
dat we soms veel te weinig zien, is
die gratis warmtebron.
Toegegeven, de zonnewarmte in huis
laten in de zomer kan het te warm
maken. In de winter ligt dat anders.
Sluit die winterzon niet buiten, maar
laat hem gratis en voor niets uw huis op
temperatuur brengen. Weet u het zon
netje op te vangen, zet dan de kamer
thermostaat van de centrale verwar
ming snel lager of draai de gashaard
lager.
Wie dubbelglas in huis heeft, kan zelfs
nog meer van de zonnewarmte in de
winter genieten. Dat dubbele glas
oppervlak zorgt er namelijk voor dat de
zon er gemakkelijk in kan, maar de
warmte er niet meer zo gemakkelijk uit
gaat.
Warmte houdt u ook goed binnen als u
's avonds de gordijnen of isolerende
luiken sluit. Die laatste kunt u door een
vakman laten plaatsen. Ze zijn dan wel
vrij kostbaar. U verdient ze, zeker als u
ook over dubbelglas beschikt en dus al
geïsoleerd heeft, niet gauw terug. Aan
de andere kant doen ze natuurlijk gelijk
tijdig dienst als inbraakpreventie.
r?—
AKTIE ZUINIG STOKEN
De tabel voor de week van:
f3 Jan. */m f$Jan. f^Sé
Normaal
jaarverbruik
Weekstreef-
verbruik
500 m
600 m
700 m
800 m
900 m
1000 m
1100 m
1200 m
1500 m
1400 m
1500 m
1600 m
1700 m
1800 m
1900 m
2000 m
2200 m
2400 m
2600 ni
2800 111
3000 m
3500 m
4000 m
4500 m
5000 m
5500 m
6000 m-
weergegevens Valkenburg ZH
berekeningsmodel GE Den Haag
U kunt ook zelf isolerende luiken aan
de binnenkant van de ramen maken. U
moet daarvoor een scharnierend raam
werk maken en daarin een licht, isole
rend materiaal plaatsen. Dat kan bij
voorbeeld piepschuim zijn. Het nadeel
is wel dat het gemakkelijk kan be
schadigen. Iets duurder is styrofoam,
ook een schuimsoort maar harder en
dus beter bestand tegen beschadigin
gen. U kunt de schuimplaten bedekken
met bijvoorbeeld een spaanplaat om
beschadiging te voorkomen.
De afstand tussen de luiken en de
ramen moet ongeveer 4 centimeter be
dragen.
Ook aan de buitenkant kunt u zelf
isolerende luiken maken. U moet dan
wel een steviger materiaal kiezen,
want ze staan immers bloot aan weer
en wind. Voordeel van zo'n buitenluik
is, dat u ze 's zomers als zonwering
kunt gebmiken.
In de doe-het-zelfzaak krijgt u meer
informatie over de meest geschikte
materialen.
i««E.M.G.O.
N.V. ENERGIE MAATSCHAPPIJ
GOEREE - OVERFLAKKEE
Postbus 5 3240 AA MIODELHARNIS
Hoflaan44 Tel. 01870-2244
dan
Bloemenhuis Korteweg
Zandpad 68, Middelhamis
Telefoon 01870 2328
Mede onder deze omstandigheden had hij
zijn predicatie gemaakt en onder dezelfde
omstandigheden viel ds. Le Roy hem bij.
Ongetwijfeld, zo constateerde de predi
kant van Oude Tonge, mag men in de
watersnood een goddelijke roepstem tot
bekering zien. Zo niet, dan zijn alle do-
miné's van vroeger onchristelijk en on
rechtzinnig geweest; want zij allen waren
gewoon zodanige bezoekingen uit zulk
een oogpunt te beschouwen en daarvan,
op biddagen en bij plechtige gelegen
heden, nadrukkelijk gebruik te maken ter
bestraffing van zonden en ongerechtig
heden, zonder onderscheid of aanzien van
personen en ter opwekking van bekering.
De Bijbel leert ons dit.
Ds. Le Roy bleek voorts van mening te
zijn, dat Thelwall de toestand in Neder
land eerder te gunstig dan te zwart af
getekend had. De ongodsdienstigheid was
groot. Talrijk was het aantal herders en
leraars, die een valse leer predikten en
wat het ergste is veel waarheidlievende
predikanten bezaten de moed niet om
openlijk tegen de misleidende prediking
zich te keren.
Hier beschuldigde ds. Le Roy ook zich
zelf. Wel zei hij heimelijk te treuren over
de vervallen toestand in de kerk maar
openlijk getuigen, daarvoor ontbrak hem
veelal de wijsheid en de moed.
Op dat moment echter bezat ds. Le Roy
die moed wel en zo werd de verdediging
van de predikant van Oude Tonge een
krachtige oproep tot alle predikanten om
gehoorzaam te zijn aan de Allerhoogste
Majesteit. Het werd een oproep tot be
kering aan alle dienaren der kerk. Tegelijk
werd het een roep om reorganisatie van de
kerk.
Wie de geschiedenis van ds. Le Roy kent,
weet dat hij ook verder een krachtig ver
dediger is geweest van een terugkeer der
oude vaderlandse kerk naar de inrichting
en belijdenis, haar voorgeschreven door
de Dordtse synode. Maar de eerste keer,
dat ds. Le Roy zich als zodanig liet horen
was in 1825 in zijn pleidooi ten gunste van
Thelwalls „Keert u tot Hem, die slaat".
(E.N.)
Citaat uit Thelwall's preek:
„Te midden van al die schrikkelijke ge
beurtenissen die rondom ons henen plaats
hebben en waardoor zo vele streken en
gewesten met verwoesting en verslagen
heid getroffen worden, laten wij niet ver
geten, geliefde medemensen en mede
zondaren! dat er een stem van de hemel is
gegeven, die tot in het diepste onzer zielen
behoort door te dringen.
Van Hem die naar Zijn wil doet met het
heir des hemels en de inwoners der aarde,
en daar is niemand die Zijn hand afslaan
of tot Hem zeggen kan: Wat doet gij?
van Hem, zonder wie geen musje ter aarde
valt en die verklaart dat ook de haren
onzes geloofs alle geteld zijn, van Hem
hebben wij een plechtige oproeping tot
nadenken. Heden, zo gij Zijn stem hoort,
verhard Uwe harten niet.
(Ps. XCV, 7, 8)". E.N.
Deze preek werd 100 jaar geleden op
nieuw uitgegeven en van een historische
toelichting voorzien door J. C. RuUmann,
Amsterdam. W. Kirchner 1925.
De Reformatie, 1953
Ds. I. Hoornaar
Chr. Gem. Zangver. „Sursum Corda"
0.1.V. Jaap de Geus
Koor en samenzang zal worden begeleid
door de vaste organist van deze kerk:
Krijn Kieviet
Men wordt vriendelijk verzocht om uiterlijk 8 uur aanwezig te zijn.
De toegang is vrij.