EIÜVriDEtl-IIIEUWS
Overdenking
goed
uit de
Heilige Schrift
„Samen zingen
met Arie Pronk"
Winteruitvoering
„Vooruit" 1986
Bingo-middag IVliddelliarnis
Jeugdwerl( „Onder de Wiel("
VRIJDAG 17 JANUARI 1986
No. 5464
ONTHARING
GSHINGDEe
VERWEERD AARDEWERK
BOILER SCHOONMAKEN
GROENE DRADEN
PAARDENVRAAT VOORKOMEN
8IEZ0NDER GOED SCHRIJVEN
KUNSTVUUR
DE VRIJMETSELARIJ
VIJGEN KWEKEN
Gereinigd
HUIS VERKOPEN?
makelaar tamboer bellen
vóór deskundige bemiddeling
C3 01870-3477
DD
ROOK IN BEELD
22 januari in Middelharnis
VERVOLGVERHAAL
- 36
G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk
2e Blad
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
Hoe kun je ongewenste haren op één
bepaalde plek voorgoed kwijt raken?
Antwoord: Niet door afknippen, sche
ren, ontharingscrêmes of -harsen. In vrij
wel al die gevallen blijft de haarwortel
achter en daaruit groeit dan na verloop
van tijd toch weer haar. Ook uittrekken
met een pincet voorkomt geen nieuwe
haargroei. Nu het om één enkel plekje
gaat, raden wij u aan 't elektrisch te laten
ontharen (epileren). Hierbij wordt een
naaldje bij de haarwortel gebracht en die
wordt elektrisch vernietigd. Het is niet
pijnloos, maar kan afdoende zijn als een
vakkundige schoonheids)specialist(e)
het op de juiste wijze ter hand neemt.
Raadpleeg eerst uw huisarts.
Bij aan- of afkondigingen van t.v.-pro
gramma 's zie je tegenwoordig vaak een C
in een cirkeltje bij de titels staan. Wat
betekent dat?
Antwoord: Een C in een cirkel is de
internationale aanduiding, dat het copy-
right(de auteursrechten) berust bij degene
wiens naam daarbij genoemd is. Dat kan
dus de schrijver van de tekst of de compo
nist van een muziekstuk zijn, of beiden,
maar ook wel eens de omroepvereniging,
de uitgever of een impressario. Degenen
die het zelfde werk ook) willen gebruiken,
weten dan bij wie ze moeten aankloppen
met het oog op de te verlenen toestemming
en de betaling van auteursrechten. Overi
gens kan de verrekening plaats vinden via
de bestaande auteursrechtenbureaus.
Hoe kan ik lelijk geworden aardewerk
weer mooi krijgen?
Antwoord: Er zou een nieuwe laag gla
zuur op aangebracht moeten worden en
dat kan alleen de aardewerkfabriek en
kost u dan meer dan dit stuk waard is. Een
handige doe-het-zelver zou door polijsten
de ruwe plekken weer glad kunnen maken
en op de andere plaatsen iets kunnen
bereiken met witte lak. Maar wij raden u
aan, dit beeldje zo te laten, want de ver
wering is een bewijs van de oudheid. Een
antiquair geeft er méér voor in de huidige
staat!
Nu we onze oude boiler een opknapbeurt
geven, blijkt 't koperen binnenwerk be
streken te zijn met menie of verf. Hoe
krijgen we die eraf, zonder het koper aan
te tasten?
Antwoord: Het demonteren, schoonma
ken en weer in elkaar zetten van boilers is
het werk van een vakman, en die moet dan
nog erkend zijn ook. Die metaalverf bij
voorbeeld mag u er helemaal niet afhalen,
want die dient om het koper te beschermen
tegen aantasting door de zouten uit het
water. Dat u er zo'n scherp zuur bij
haalde, is beslist schadelijk. Wilt u het
(op) eigen wijs opknappen, dan is bijtaf
een veiliger middeltje. Zonodig kunt u de
buisjes enz. dan verder schuren met een
fijn metaalsponsje. U kunt dan hoogstens
lichte krassen op het koper zien, maar dat
is beter dan zo'n aantasting door zuur en
sterke afbijtmiddelen.
Ik zie steeds meer groene draden in mijn
aquarium van de stenen omhoog reiken
naar de oppervlakte. Ragdun, maar taai
als garen. Wat is dat voor zeespinnen-
rag?
Antwoord: Dat is geen spinrag, maar
Conferva, ofwel draadvormige algpn. Zij
hechten zich aan de stenen op de bodem
en zelfs aan het glas. U kunt ze bestrijden
met de bekende tabletten tegen algen, of
door regelmatig het water van de bak door
een algenfilter te laten circuleren. Als de
algen en hun sporen regelmatig uit het
water worden gefilterd, verliezen zij de
strijd. Is uw aquarium algenvrij, dan kunt
u dat lang vrijhouden door uitsluitend
gekookt water toe te voegen, mits dat
voldoende afgekoeld en doorgelucht is.
Mijn buurman wil geen hogere heining
om zijn weide maken, maar zijn paarden
vreten uit mijn moestuin. Hoe verhaal ik
die schade op hem Hij zegt, dat ik maar
een meter uit de buurt moet blijven!
Antwoord: En straks gaat hij giraffen
houden, zeker! Nee, uw buurman moet
zorgen, dat zijn dieren niet van andermans
gewas eten en u kunt uw schade op hem
verhalen, als u getuigen hebt, die zijn
paarden van die groenten in uw moestuin
hebben zien knabbelen en dat onder ede
willen bevestigen. U kunt er ook foto's van
maken. Maar een rechtszaak is erg om
slachtig, tijdrovend en wel eens duur. U
kunt de paardenman beter vertellen, dat u
zijn dieren niet langer wilt zien en dat u
daarom een rij taxusboompjes langs uw
afrastering gaat plaatsen. Dat moet wel op
50 cm uit de scheiding, maar dgl. coni
feren zijn zeer ongezond voor paarden en
uw buurman zal dan wel gauw z'n af
rastering verhogen tot 1 Vi meter.
Schrijf je bijzonder nu mét, ofbyzonder
zonder puntjes op de y? Daarover wordt
hier altijd getwist.
Antwoord: Vroeger kwamen besonder
en bisonder naast elkaar in het Middel
nederlands voor, o.a. in de betekenis:
afzonderlijk. Dusjuistnietbij iets, maar er
van afgezonderd. Daarom is de spelling
bijzonder niet zo best, al komt het woord
zo in diverse woordenboeken voor. De
meeste vermelden, dat het ook als bie-
zonder mag worden geschreven, en dat
lijkt ons, etymologisch bezien, ook beter.
De j achter een i betekende namelijk oor
spronkelijk verdubbeling van die i, bijv. in
beklemtoonde lettergrepen zoals Bijbel
(uitgesproken Bibel) en bijna (uit bina,
binaer, binaest)Maar omdat de klemtoon
bij bisonder op de 2de lettergreep valt, is
die j ervolgens verscheidene taalkundigen
hier ten onrechte ingeslopen. De y hoort er
als buitenstaander helemaal niet in thuis,
want die kwam als u-klank uit het latijn.
Wij houden het dus maar op: biezonder.
Wij hebben een namaak-vuur gekocht
voor onze open haard. Het bestaat vol
gens de verkoper uit glasvezel en hars.
Wanneer wij het aansteken, ruikt het
naar een soort gas. Is dat formaldehyde
en kan dat slecht voor de gezondheid
zijn?
Antwoord: Geen paniek! Wat u ruikt is
geen formaldehyde, maar een harslucht.
Die is opzettelijk in de glasvezel aan
gebracht, omdat de fabrikant er van uit
gaat dat een open haard waarin écht hout
gestookt wordt, óók ruikt. Het is dus een
kunstmatig luchtje, dat brandend hout
moet suggereren, maar geen echte brand
lucht. En op de duur houdt het op. Trou
wens, als uw schoorsteen goed trekt, zult u
er niets van ruiken.
Wat houdt de vrijmetselarij eigenlijk in?
Antwoord: Zoveel, dat het moeilijk is het
in een kort antwoord samen te vatten. Het
is een internationaal verbreide broe
derschap, die echter landelijk en plaatse
lijk georganiseerd is. Alleen Le Droit
Humain is internationaal georganiseerd;
deze groep kent zowel vrouwelijke als
mannelijke leden. Andere groepen hebben
alleen mannen als lid. Je kunt niet zeggen
dat het een geestelijke of wetenschappe
lijke stroming is. Wel is het een ideëel
gezelschap met een bepaalde levenshou
ding en men maakt geen onderscheid naar
godsdienst, welstand, politieke overtui
ging, ras of nationaliteit. Men helpt el
kaar, onderhoudt de vriendschap en soms
filosofeert men over allerlei vraagstukken.
Het ziet er allemaal wat geheimzinnig uit
en dat spruit voort uit de traditie. Wat het
ontstaan betreft zijn er allerlei theorieën:
gilden van steenhouwers, verenigingen
van bouwmeesters, overblijfsels van de
oude Egyptenaren, de Griekse Pythago-
reeërs, de Manicheeërs, de Tempelieren
en hun orden (het meest waarschijnlijke),
de Rozekruisers, oude kabbalisten enz.
Het taalgebruik is vaak ontleend aan de
bouwwereld. Men verenigt zich in werk
plaatsen of loges. Loge zou gevormd zijn
van het engelse lodge loods of bouw
keet. Ieder hd is een ruwe steen, die
bewerkt (gevormd) moet worden en dat
gaat o.m. door het houden van voor
drachten die werkstukken" heten. De
leden hebben drie graden: leerling, gezel
en meester enz. Men maakte gebruik van
allerlei geheimzinnige symbolen, soms
van geheimschrift en stichtte wonderlijk
ingerichte „tempels". Goed, maar wat wil
men nu eigenlijk? Wel, de Grondwet van
de Orde van Vrijmetselaren van het Groot
oosten der Nederlanden kent als grond
slag: de hoge waarde der menselijke per
soonlijkheid; ieders recht om zelfstandig
te zoeken naar waarheid; ieders ver
antwoordelijkheid voor zijn doen en laten;
de wezensgelijkheid van alle mensen; de
algemene broederschap aller mensen; de
plicht om met toewijding te werken aan
het welzijn der menselijke gemeenschap.
En zo gaat dat door. Er zijn ook wel
geestelijken lid, maar dat zijn meestal
vrijzinnig protestanten. De r.k. kerk heeft
zich altijd tegen de vrijmetselarij verzet en
de gereformeerden en reformatorischen
hebben het altijd beschouwd als een pseu-
do-godsdienst. Er zijn thans ca 6.000
vrijmetselaars in Nederland. Men kan lid
worden als men 21 jaar of ouder is. Men
wordt lid door ballotage. Er zijn nu 133
loges in ons land. Daarin bouwt men aan
een betere wereld". In iedere goede
bibliotheek vindt u boeken over deze
beweging. Ook de grote encyclopedieën
bevatten artikelen over haar. Niet alles is
echter eenvoudig gesteld!
Verscheidene buren kregen heerlijke vij
gen uit de eigen tuin. Kan zo'n vijgeboom
niet bevriezen in de winter?
Antwoord: Bij strenge winters kunnen de
vijgebomen inderdaad bevriezen. Daar
om kunt u die het beste zodanig tegen een
muur van huis of schuur plaatsen, dat ze
aan de noordoostkant tegen de wind be
schut worden. Overigens komt er na be
vriezing snel weer een nieuwe loot (of
meer) uit de wortels omhoog. In warme
zomers komen de vijgen goed op smaak,
maar na lage temperaturen smaken de
vruchten veel flauwer.
,,En zie, een melaatse kwam en
aanbad Hem, zeggende:
Heere, indien Gij wilt. Gij kunt mij
reinigen"....
„Ik wil, wordt gereinigd".
(Matth. 8 2, 3m)
Het verband waarin deze tekst staat, ver
plaatst ons naar de berg, waar de Heere
Jezus de bekende „Bergrede" uitsprak.
Diepe indruk heeft het woord van Jezus op
zijn hoorders gemaakt. Ze staan versteld
over Zijn leer; over het Woord, dat met
zoveel gezag tot hen kwam. Zij zullen zich
nog meer verwonderen!
Als Machthebbende heeft Hij gesproken,
als Machthebbende gaat hij nu handelen!
„En zie", zegt de Evangehst Mattheus,
om het ongedachte en onverwachte ervan
aan te duiden, „en zie, een melaatse kwam
en aanbad Hem".
Wel een diep ongelukkig mens die daar
voor Jezus staat. Zeer te beklagen. De
ziekte waaraan hij leed was praktisch
ongeneesbaar. Na een zware lijdensweg
volgde de dood.
Deze ziekte maakte bovendien de lijders
eraan afzichtelijk. Hun verminkte gelaat
wekte afschuw op. En zeker deze me
laatse zal een getekende zijn geweest,
want Lukas, die behalve Evangelist ook
dokter was, noemt hem een man ,,vor'
melaatsheid.
Een ernstig geval dus, waarbij de ziekte in
het laatste stadium was.
De melaatsen waren de uitgestotenen. Zij
mochten niet wonen in de gewone samen
leving, hun plaats was in een afgezon
derde gemeenschap. Naderde hen iemand,
dan klonk waarschuwend de roep: „On
rein! Onrein!"
Maar wat het ergste was: ook de toegang
tot de tempel was hun ontzegd. De weg tot
het offer en de gemeenschap met God was
hen afgesneden.
Wat heeft de zonde toch een leed en
ellende in de wereld gebracht.
Aan allerlei ziekten en kwalen geen eind.
De melaatsheid een gevolg van de zonde,
maar ook: de melaatsheid een beeld van
de zonde!
De profeten hebben de melaatsheid ge
bruikt als een beeld van de zonde en haar
gevolgen.
Zo worden in Jesaja 1 vers 6 de verschijn
selen van de melaatsheid opgesomd, om
daarmee de zonden van Israël te tekenen.
Zó is ons leven geworden door de zonde.
Afgesneden van de reine en heilige God
en nu melaats van hoofd tot voetzool. In
Gods oog onrein.
Hebt u zich met schrik in deze melaatse
herkend?
Hebt u het David leren nazeggen: „Mijn
ziel nu gans melaats....?"
Wie daar kwam door Woord en Geest
voor die is er een rijk Evangelie!
Die mag de toevlucht nemen tot een al
machtig God met de bede: „Heere, indien
Gij wilt. Gij kunt mij reinigen".
Dat was ook de bede van de melaatse.
Hoewel de melaatse niet mocht nade
ren.... hij kan niet wegblijven. Zijn vrij
moedigheid is grensoverschrijdend, want
hij moet Hem naderen.
Hij kan in zijn ellende niet buiten Hem,
van Wie hij gehoord heeft dat Hij won
deren van genezing werkt. Zo valt hij aan
de voeten van Jezus met een kort gebed.
Zo smeekt hij om hulp. Hij twijfelt niet aan
de macht van Jezus. In aanbidding brengt
Jiij Hem eer toe: „Gij zijt de Machtige, Gij
kunt mij reinigen". Maar zou Hij het ook
willen? Wil Hij wat Hij kan?
Dat was voor hem.... dat is ook voor ons
zo vaak nog een vraag. Waarom zou Hij
het doen?
Er is in ons geen enkele reden, dat de
reine, heilie God zich met ons zou inlaten.
Maar zie dan het wonder! Jezus strekt de
hand uit naar de ongelukkige. Hij raakt
hem aan. Hij de Reine treedt met de
onreine in kontakt.
De machtige Heiland kan redden en wil
ook redden!
„Ik wil, wordt gereinigd". In het Evan-
geUe naar Marcus staat: „En Jezus met
barmhartigheid innerlijk bewogen zijnde".
Dat is de enige grond tot behoud. En door
die innerlijke bewegingen der barmhartig
heid daalt de uitgestrekte hand van de
Heiland zegenend op de ongelukkige neer
en terstond is hij gereinigd.
Zo kan de Heere Jezus Christus ook nu
nog melaatse zondaren redden van het
verderf.
Daartoe liet Hij zich plaatsvervangend
onrein verklaren. Aan het kruis op Golgo
tha werd alle onreinheid van de zijnen op
Hem gelegd. Daar werd Hij tot zonde
gemaakt, opdat door Zijn Middelaars-
werk nog onreinen rein verklaard worden.
Wie in het geloof toevlucht neemt tot de
Heiland mag Zijn hulp en genade ervaren.
Hij is nog de Machtige maar ook de
Gewillige. Het is nog zijn lust ellendigen,
die, ontdekt aan hun onrein bestaan voor
God, Hem aanroepen om genezing en
redding, te helpen en te reinigen.
Wie het door genade bij Hem zoekt
wordt niet verstoten. Zoek dan in ver
ootmoediging uw reinigmaking en zalig
heid buiten uzelf.
Dan wordt ook voor u waar, dat Hij ons
wast in Zijn bloed van al onze zonden.
Dan gaat de Heilige Geest ons toeeige
nen wat wij in Christus hebben, namelijk
de afwassing onzer zonden. Ga dan toch
tot deze Heiland! Maak Hem in het gebed
uw nood bekend. Hij laat geen bidder
staan. Wie zo in diepe ootmoed komt zal
eenmaal de reinigmakende kracht van
Christus ervaren en het in geloof uit Zijn
mond vernemen: „Ik wil, word gerei
nigd".
Want: „Wie Hem aanroept in de nood.
Vindt zijn gunst oneindig groot".
B.
H.H.
Hoe krijg ik de aanslag van rook uit een
gipsen beeldje?
Antwoord: U kunt dergelijke beeldjes
penselen met spiritus. Die tast het gips
niet aan. Dat is een geduldwerkje, maar u
krijgt de gele aanslag er wel mee af. Met
chloor kunt u het gips wel witter krijgen,
maar chloor tast het gips wel aan, dus
daarmee moet u voorzichtig zijn. Méér
dan goed nat rnaken met chloorwater mag
dus niet.
TELE AC
Wat is het adres van Teleac?
Antwoord: Postbus 2414, 3500 GK
Utrecht, telefoon 030- 940241 940244.
Als u er héén wilt: gebouw Leeuwensteyn,
Jaarbeursplein 15 achter het station.
de blokfluit de klarinet in de koffer
daarnaast de tiobo, de viool en de strijkstok
de akoestisctne gitaar, de weemoedige cello, de vleugel
soms een harp
fieel af en toe een citer, een cymbaal
daar zit allemaal muziek in
voor de jongens van flakkee expresse
is verfiuizen echt een fluitje van een cent
flakkee expresse
01870-2188 middelfiarnis
01883-20016 hellevoetsluis
01110-3163 zierikzee
Samen zingen met Arie Pronk". Onder
dit motto organiseert de Evangelische
Omroep D.V. woensdag 22 januari in de
Hervormde kerk in Middelharnis een
koor- en samenzangavond voor het hele
gezin. Behalve Arie Pronk, die het orgel
bespeelt, werken hieraan mee: het christe
lijke gemengde koor ,,Soli Deo Gloria"
uit Schoonhoven onder leiding van Jan
van den Driest, de alt Reinata Heems
kerk en (voor de opening en de sluiting) ds.
J. H. Velema, de voorzitter van de EO-
stichtingsraad. De aanvang is om 20.00
uur en de toegang is vrij.
De Samen zingen"-avond is bedoeld
ter bemoediging van mensen die in deze
tijd nauwelijks meer aan zingen toekomen.
Arie Pronk vertelt: „Mensen vergaderen
veel, praten veel, maar zingen weinig. Uit
brieven, telefoontjes en veel andere con
tacten overal in het land blijkt dat men
toch graag wil zingen. Zingen verrijkt een
mensenleven".
Voor de Samen zingen"-avond is een
„non-stop" programma samengesteld,
waarin de samenzang wordt afgewisseld
met koor- en solo-zang. Dominee Velema
opent de avond en besluit met een kort
appel woord.
Op woensdag 22 januari a.s. om 13.45
uur, organiseert het soosbestuur van de
Stichting BejaardenwerkMiddelharnis"
in het Dienstencentrum, Doetinchemse-
straat 27, in Middelharnis een bingo
middag.
Voor gezelligheid en koffie/thee wordt
gezorgd. Er vindt ook een verloting plaats.
Evenals de vorige keren zijn er mooie
prijzen te winnen.
Zij die vervoer willen vanuit Sommels-
dijk en Middelharnis, kunnen dit telefo
nisch doorgeven op nummer 01870 -
3366.
DIRKSLAND
Jeugdwerk „Onder de Wiek" te Dirks-
land heeft zaterdag 18 januari weer een
thema-avond, deze keer komt er iemand
van de V.B.O.K. (Vereniging totBescher-
ming van het Ongeboren Kind) een korte
film vertonen, met als hoofdgedachte het
mooie van het leven en een korte diaserie
die meer toegespitst is op abortus.
Er is een boekentafel, waar je rustig eens
rond kunt neuzen. En als je vragen hebt, is
er gelegenheid genoeg om ze te stellen.
De avond begint om 8 uur.
Tot ziens zaterdag 18 januari in Dirksland.
OUDE TONGE
Op 24 januari D.V. hoopt de Muziekver.
Vooruit" haar jaarlijkse winteruitvoe
ring te geven. Dit gebeuren zal plaats
vinden in de Grutterswei aan de Emma-
straat te Oude Tonge. Aan dit geheel zal
de Fanfare o.l.v. H. Verweij, en de Majo-
rettegroep o. 1. v. Mariene Koppenaal deel
nemen, verder is er deze avond een koper
kwintet van ,,Sempre Crescendo", ook
zullen een aantal saxafonisten van „Voor
uit" hun medewerking verlenen.
Dit alles zal een aanvang nemen om
19.30 uur. De zaak is open om 19.00 uur.
De toegangsprijs is expres laag gehouden:
3,50 p.p.
De donateurs zullen allen een uitnodi
ging ontvangen. Deze geldt voor één per
soon per donateurskaart. Na afloop is er
een echte BigBand uit Klaaswaal o.l.v. A.
Stolk.
Wij hopen u allen in grote getale te
mogen begroeten in de prachtige nieuwe
Grutterswei van Oude Tonge.
Let u vooral op onze affiches die we in
elk dorp neer zullen hangen.
'^'^'^•^'^'^^■'^*4■^^■^■4■^■^''^'^4■'^'^•^*'^'^*'^*'^'^*^■'^^■4■>^'^4■'^'^■'^*^■^■^■^■^■'^'^^■^■^■'^4■^■>^^■'^'^'^***'^^■^■^■4■4■*^
De matrozen leefden bij dit hemelslieve weer toch als
luizen op een zeer hoofd. De bootsman kwam met de
boodschap naar Arend-Michiel. Hij zou moeten. Hij
ging. Hij ploeterde weer op de stookplaat. De nieuwe
tremmer bleek zichzelf aardig te kennen. De andere
dag kroop hij alweer naar beneden. Helemaal beter was
hij nog niet, maar het moest, de ouwe had hem ook niet
voor opvreter gemonsterd.
Wie heeft m'n werk gedaan? vroeg hij.
Ze duidden hem uit:
De Hollander, die altijd wachtjes overneemt.
Zo, is dat een Hollander?
Ja.
Zó.
Arend-Michiel zat, na de wacht, in zijn hut. Het was er
lekker luchtig. Hij had de patrijspoorten geopend. De
milde avondbries van de Atlantic woei naar binnen. Hij
zat op zijn gemak. De benen op de kooirand, op tafel het
taalboek en de fles met zijn schip. Wanneer hij zo alleen
zat, haalde hij die voor de dag, zomaar zonder een
bepaalde bedoeling. Van zijn taalwerk keek hij soms op
en dacht: wat een lief bootje. Ja, hij had het precies
nagemaakt. Alleen de draadjes spon Wil. Ook naaide
zij de zeilen. Dat wou ze beslist.
De deur werd opengeduwd. Hij bleef zitten, zoals hij
zat, want hier was hij baas. Een stem vroeg:
Ben jij ook een Hollander?
Hij keek op. Het was de tremmer, voor wie hij een paar
tomen had waargenomen.
Ja.
Dan zij we landgenoten.
Arend-Michiel ging staan. Er werd Hollands ge
sproken, Zeemans-Hollands wel, maar het was toch
zijn eigen taal, die jubelde een beetje hier, temidden van
dit allegaartje.
Ga zitten, nodigde hij. Had ik dat geweten. Hij pakte
een fles uit de kast en zette een glaasje neer. Laten we
daar eens op drinken. Hier staat mijn tabaksdoos. Je
kunt stoppen, ze is nogal zwaar.
De tremmer bleef staan.
Ja, een borreltje graag, ik ben droog als een spons in
de woestijn. Dankie. Klok-klok. Hij sloeg het rakkertje
in één teug naar binnen. En een keertje stoppen,
vooruit, maar van elkaar. De liefde moet nooit van één
kant komen. Hij gooide zijn tabakszak op tafel.
Neem een zeet, ried Arend-Michiel.
Nee, laat me maar staan. Hè, hij trok een pijnlijk
gezicht. Eerst m'n rug een tikkie rechten, een tremmer
sterft vijf en twintig jaar te vroeg. Je wordt gekraakt in
die kolenbekken. Arend-Michiel keek hem aan. Hij
schatte hem op een jaar of veertig. Hij was als vele
leden van het zwarte koor broodmager. Zijn gezicht
was verlopen, geel en tanig, hij had een neus paars van
het drinken. Arend-Michiel schonk nogeens in.
Dankie, ik zal er nog eentje nemen, man wat een
dorst, dat kolengruis laat zich haast niet wegspoelen.
Hij was zo uit de machinekamer gekomen. Een zweet-
doekje om de hals, verder alleen een broek en een hemd
aan. Zijn hemd was open. Arend-Michiel zag, dat
onder zijn harige borst een getatoeerde vrouw, dun in de
kleren, verschool.
Storm heet ik, zei hij, en jij?
Van Koon.
Waar kom je vandaan?
Van Vlaardingen. En jij?
Nérgens.
Mét dat hij meer dronk, werd hij spraakzamer.
Ik ben wild als mijn naam en onstuimig als de zee, zei
hij lachend. Maar het was geen blije lach. Integendeel.
Hij trok de deur dicht en liet zich op een bank neer
vallen. Toen hij zijn pijp bij de patrijspoort uitklopte,
zuchtte hij. Och, geheimen heb ik niet.... Hij wachtte
even, stopte opnieuw de pijp en zong toen zijn triest
levenslied. Het was een oud refrein.
De Orkanera peilde op dat moment juist het eerste vuur
van de Kaap Verdische eilanden.
Maarten Storm heet ik. Een vaderland heb ik, echter
geen vaderhuis en géén eigen huis. 't Varen op zo'n
pokkeding was niks, toch voer hij. 't Drinken was niks,
toch deed hij het. In een bunker kruipen was je eigen
jaren te vroeg naar Magere Hein jagen, hij vermoordde
z'n eigen. Gek was-ie. Nee, dan de lui aan de wal met
een mooi huisie en een knap wijf, op vaste tijden uit de
kooi en op vaste tijden er in. Had-ie ook gekend.
Hoor maar. Arend-Michiel luisterde, want hij begreep,
dat deze maat achter al die schijnbaar onverschillige
woorden een zware portie levenssmart verborg.
Heus, hij was zo stom nog niet. Toen-ie een paar jaar
gevaren had, kreeg-ie in Rotjeknauw, de dochter van
een proviandhandelaar aan z'n sleep. Sjonge, wat een
meid. Hij moest de tweede zo nog zien van z'n leven;
groog, gezet, mals, mooi haar en een mond met tanden,
nee mannn. Nou, hij de tros deuner aanhalen natuurlijk
en bij d'r aan boord schieten. Lieve meid, hartelijke
meid, keurige meid, keurige vader, keurige zussen,
buiten de ouwe geen ene haan op stok. Eentje van die
andere meiden woont er nou op Kralingen, gaat-ie alle
reizen naar toe, als-ie die kant op zit. De matten
verslijten doet-ie er dus niet. Es kijken? Da's nou twee
en een halfjaar geleden. Maar goed, hij raakte van z'n
apropos. Ze hadden zin in mekaar. Die ouwe brombeer
had eerst een hoop vijven-en-zessen. Nou ja, hoe gaat
dat met die mannetjes op jaren, 't worden allemaal
secure nijplaarzen. Van die kouwe poepies-laters.
Maar 't kwam toch goed! Alleen: hij moest van boord
stappen en in de zaak komen, 't Werd de ouwe baas te
druk en er zat voor ons een vetbelegde boterham in.
Nou, dat was precies wat-ie zocht. Liet-ie niet blijken,
hij zou gek zijn. Net doen of-ie het beroerd vond, maar
voor Suus zo hiet ze had hij het graag over. En 's
avonds in het donker zoenden ze mekaar, gezeten op
bollen hennepgaren tussen de vaten olie. Nergens vrijt
een varensgezel beter, 't Was een reuze meid, welus
een beetje opvliegend, maar verder: een hartelijke kip.
Als er us iets was, een ringetje of een kettinkie en 't was
goed. Een broek met vlooien, maar bijten deeën ze niet.
Nou, om kort te gaan, hij werken bij z'n schoonvader.
Eerst in de winkel. Toen trouwen en met Suus boven de
zaak leven. Zij achter de toonbank met d'r vader dat
was zo'n taaie rakker, die de wereld uitgeslagen moest
worden, van z'n eigen ging-ie nooit en hij de klanten
bedienen. Hij met een vlet de schepen langs. Mensen,
wat een heerlijk leven. Overal negotie. Hier een
borreltje drinken, daar een praatje maken, want hoe
gaat dat, je hebt gevaren en dan blijf-ie daar totje laatste
snik aardigheid in hebben. (wordt vervolgd)