EIÜVriDEtl-IIIEUWS Overdenking goed uit de Heilige Schrift „Samen zingen met Arie Pronk" Winteruitvoering „Vooruit" 1986 Bingo-middag IVliddelliarnis Jeugdwerl( „Onder de Wiel(" VRIJDAG 17 JANUARI 1986 No. 5464 ONTHARING GSHINGDEe VERWEERD AARDEWERK BOILER SCHOONMAKEN GROENE DRADEN PAARDENVRAAT VOORKOMEN 8IEZ0NDER GOED SCHRIJVEN KUNSTVUUR DE VRIJMETSELARIJ VIJGEN KWEKEN Gereinigd HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen vóór deskundige bemiddeling C3 01870-3477 DD ROOK IN BEELD 22 januari in Middelharnis VERVOLGVERHAAL - 36 G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk 2e Blad Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. Hoe kun je ongewenste haren op één bepaalde plek voorgoed kwijt raken? Antwoord: Niet door afknippen, sche ren, ontharingscrêmes of -harsen. In vrij wel al die gevallen blijft de haarwortel achter en daaruit groeit dan na verloop van tijd toch weer haar. Ook uittrekken met een pincet voorkomt geen nieuwe haargroei. Nu het om één enkel plekje gaat, raden wij u aan 't elektrisch te laten ontharen (epileren). Hierbij wordt een naaldje bij de haarwortel gebracht en die wordt elektrisch vernietigd. Het is niet pijnloos, maar kan afdoende zijn als een vakkundige schoonheids)specialist(e) het op de juiste wijze ter hand neemt. Raadpleeg eerst uw huisarts. Bij aan- of afkondigingen van t.v.-pro gramma 's zie je tegenwoordig vaak een C in een cirkeltje bij de titels staan. Wat betekent dat? Antwoord: Een C in een cirkel is de internationale aanduiding, dat het copy- right(de auteursrechten) berust bij degene wiens naam daarbij genoemd is. Dat kan dus de schrijver van de tekst of de compo nist van een muziekstuk zijn, of beiden, maar ook wel eens de omroepvereniging, de uitgever of een impressario. Degenen die het zelfde werk ook) willen gebruiken, weten dan bij wie ze moeten aankloppen met het oog op de te verlenen toestemming en de betaling van auteursrechten. Overi gens kan de verrekening plaats vinden via de bestaande auteursrechtenbureaus. Hoe kan ik lelijk geworden aardewerk weer mooi krijgen? Antwoord: Er zou een nieuwe laag gla zuur op aangebracht moeten worden en dat kan alleen de aardewerkfabriek en kost u dan meer dan dit stuk waard is. Een handige doe-het-zelver zou door polijsten de ruwe plekken weer glad kunnen maken en op de andere plaatsen iets kunnen bereiken met witte lak. Maar wij raden u aan, dit beeldje zo te laten, want de ver wering is een bewijs van de oudheid. Een antiquair geeft er méér voor in de huidige staat! Nu we onze oude boiler een opknapbeurt geven, blijkt 't koperen binnenwerk be streken te zijn met menie of verf. Hoe krijgen we die eraf, zonder het koper aan te tasten? Antwoord: Het demonteren, schoonma ken en weer in elkaar zetten van boilers is het werk van een vakman, en die moet dan nog erkend zijn ook. Die metaalverf bij voorbeeld mag u er helemaal niet afhalen, want die dient om het koper te beschermen tegen aantasting door de zouten uit het water. Dat u er zo'n scherp zuur bij haalde, is beslist schadelijk. Wilt u het (op) eigen wijs opknappen, dan is bijtaf een veiliger middeltje. Zonodig kunt u de buisjes enz. dan verder schuren met een fijn metaalsponsje. U kunt dan hoogstens lichte krassen op het koper zien, maar dat is beter dan zo'n aantasting door zuur en sterke afbijtmiddelen. Ik zie steeds meer groene draden in mijn aquarium van de stenen omhoog reiken naar de oppervlakte. Ragdun, maar taai als garen. Wat is dat voor zeespinnen- rag? Antwoord: Dat is geen spinrag, maar Conferva, ofwel draadvormige algpn. Zij hechten zich aan de stenen op de bodem en zelfs aan het glas. U kunt ze bestrijden met de bekende tabletten tegen algen, of door regelmatig het water van de bak door een algenfilter te laten circuleren. Als de algen en hun sporen regelmatig uit het water worden gefilterd, verliezen zij de strijd. Is uw aquarium algenvrij, dan kunt u dat lang vrijhouden door uitsluitend gekookt water toe te voegen, mits dat voldoende afgekoeld en doorgelucht is. Mijn buurman wil geen hogere heining om zijn weide maken, maar zijn paarden vreten uit mijn moestuin. Hoe verhaal ik die schade op hem Hij zegt, dat ik maar een meter uit de buurt moet blijven! Antwoord: En straks gaat hij giraffen houden, zeker! Nee, uw buurman moet zorgen, dat zijn dieren niet van andermans gewas eten en u kunt uw schade op hem verhalen, als u getuigen hebt, die zijn paarden van die groenten in uw moestuin hebben zien knabbelen en dat onder ede willen bevestigen. U kunt er ook foto's van maken. Maar een rechtszaak is erg om slachtig, tijdrovend en wel eens duur. U kunt de paardenman beter vertellen, dat u zijn dieren niet langer wilt zien en dat u daarom een rij taxusboompjes langs uw afrastering gaat plaatsen. Dat moet wel op 50 cm uit de scheiding, maar dgl. coni feren zijn zeer ongezond voor paarden en uw buurman zal dan wel gauw z'n af rastering verhogen tot 1 Vi meter. Schrijf je bijzonder nu mét, ofbyzonder zonder puntjes op de y? Daarover wordt hier altijd getwist. Antwoord: Vroeger kwamen besonder en bisonder naast elkaar in het Middel nederlands voor, o.a. in de betekenis: afzonderlijk. Dusjuistnietbij iets, maar er van afgezonderd. Daarom is de spelling bijzonder niet zo best, al komt het woord zo in diverse woordenboeken voor. De meeste vermelden, dat het ook als bie- zonder mag worden geschreven, en dat lijkt ons, etymologisch bezien, ook beter. De j achter een i betekende namelijk oor spronkelijk verdubbeling van die i, bijv. in beklemtoonde lettergrepen zoals Bijbel (uitgesproken Bibel) en bijna (uit bina, binaer, binaest)Maar omdat de klemtoon bij bisonder op de 2de lettergreep valt, is die j ervolgens verscheidene taalkundigen hier ten onrechte ingeslopen. De y hoort er als buitenstaander helemaal niet in thuis, want die kwam als u-klank uit het latijn. Wij houden het dus maar op: biezonder. Wij hebben een namaak-vuur gekocht voor onze open haard. Het bestaat vol gens de verkoper uit glasvezel en hars. Wanneer wij het aansteken, ruikt het naar een soort gas. Is dat formaldehyde en kan dat slecht voor de gezondheid zijn? Antwoord: Geen paniek! Wat u ruikt is geen formaldehyde, maar een harslucht. Die is opzettelijk in de glasvezel aan gebracht, omdat de fabrikant er van uit gaat dat een open haard waarin écht hout gestookt wordt, óók ruikt. Het is dus een kunstmatig luchtje, dat brandend hout moet suggereren, maar geen echte brand lucht. En op de duur houdt het op. Trou wens, als uw schoorsteen goed trekt, zult u er niets van ruiken. Wat houdt de vrijmetselarij eigenlijk in? Antwoord: Zoveel, dat het moeilijk is het in een kort antwoord samen te vatten. Het is een internationaal verbreide broe derschap, die echter landelijk en plaatse lijk georganiseerd is. Alleen Le Droit Humain is internationaal georganiseerd; deze groep kent zowel vrouwelijke als mannelijke leden. Andere groepen hebben alleen mannen als lid. Je kunt niet zeggen dat het een geestelijke of wetenschappe lijke stroming is. Wel is het een ideëel gezelschap met een bepaalde levenshou ding en men maakt geen onderscheid naar godsdienst, welstand, politieke overtui ging, ras of nationaliteit. Men helpt el kaar, onderhoudt de vriendschap en soms filosofeert men over allerlei vraagstukken. Het ziet er allemaal wat geheimzinnig uit en dat spruit voort uit de traditie. Wat het ontstaan betreft zijn er allerlei theorieën: gilden van steenhouwers, verenigingen van bouwmeesters, overblijfsels van de oude Egyptenaren, de Griekse Pythago- reeërs, de Manicheeërs, de Tempelieren en hun orden (het meest waarschijnlijke), de Rozekruisers, oude kabbalisten enz. Het taalgebruik is vaak ontleend aan de bouwwereld. Men verenigt zich in werk plaatsen of loges. Loge zou gevormd zijn van het engelse lodge loods of bouw keet. Ieder hd is een ruwe steen, die bewerkt (gevormd) moet worden en dat gaat o.m. door het houden van voor drachten die werkstukken" heten. De leden hebben drie graden: leerling, gezel en meester enz. Men maakte gebruik van allerlei geheimzinnige symbolen, soms van geheimschrift en stichtte wonderlijk ingerichte „tempels". Goed, maar wat wil men nu eigenlijk? Wel, de Grondwet van de Orde van Vrijmetselaren van het Groot oosten der Nederlanden kent als grond slag: de hoge waarde der menselijke per soonlijkheid; ieders recht om zelfstandig te zoeken naar waarheid; ieders ver antwoordelijkheid voor zijn doen en laten; de wezensgelijkheid van alle mensen; de algemene broederschap aller mensen; de plicht om met toewijding te werken aan het welzijn der menselijke gemeenschap. En zo gaat dat door. Er zijn ook wel geestelijken lid, maar dat zijn meestal vrijzinnig protestanten. De r.k. kerk heeft zich altijd tegen de vrijmetselarij verzet en de gereformeerden en reformatorischen hebben het altijd beschouwd als een pseu- do-godsdienst. Er zijn thans ca 6.000 vrijmetselaars in Nederland. Men kan lid worden als men 21 jaar of ouder is. Men wordt lid door ballotage. Er zijn nu 133 loges in ons land. Daarin bouwt men aan een betere wereld". In iedere goede bibliotheek vindt u boeken over deze beweging. Ook de grote encyclopedieën bevatten artikelen over haar. Niet alles is echter eenvoudig gesteld! Verscheidene buren kregen heerlijke vij gen uit de eigen tuin. Kan zo'n vijgeboom niet bevriezen in de winter? Antwoord: Bij strenge winters kunnen de vijgebomen inderdaad bevriezen. Daar om kunt u die het beste zodanig tegen een muur van huis of schuur plaatsen, dat ze aan de noordoostkant tegen de wind be schut worden. Overigens komt er na be vriezing snel weer een nieuwe loot (of meer) uit de wortels omhoog. In warme zomers komen de vijgen goed op smaak, maar na lage temperaturen smaken de vruchten veel flauwer. ,,En zie, een melaatse kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, indien Gij wilt. Gij kunt mij reinigen".... „Ik wil, wordt gereinigd". (Matth. 8 2, 3m) Het verband waarin deze tekst staat, ver plaatst ons naar de berg, waar de Heere Jezus de bekende „Bergrede" uitsprak. Diepe indruk heeft het woord van Jezus op zijn hoorders gemaakt. Ze staan versteld over Zijn leer; over het Woord, dat met zoveel gezag tot hen kwam. Zij zullen zich nog meer verwonderen! Als Machthebbende heeft Hij gesproken, als Machthebbende gaat hij nu handelen! „En zie", zegt de Evangehst Mattheus, om het ongedachte en onverwachte ervan aan te duiden, „en zie, een melaatse kwam en aanbad Hem". Wel een diep ongelukkig mens die daar voor Jezus staat. Zeer te beklagen. De ziekte waaraan hij leed was praktisch ongeneesbaar. Na een zware lijdensweg volgde de dood. Deze ziekte maakte bovendien de lijders eraan afzichtelijk. Hun verminkte gelaat wekte afschuw op. En zeker deze me laatse zal een getekende zijn geweest, want Lukas, die behalve Evangelist ook dokter was, noemt hem een man ,,vor' melaatsheid. Een ernstig geval dus, waarbij de ziekte in het laatste stadium was. De melaatsen waren de uitgestotenen. Zij mochten niet wonen in de gewone samen leving, hun plaats was in een afgezon derde gemeenschap. Naderde hen iemand, dan klonk waarschuwend de roep: „On rein! Onrein!" Maar wat het ergste was: ook de toegang tot de tempel was hun ontzegd. De weg tot het offer en de gemeenschap met God was hen afgesneden. Wat heeft de zonde toch een leed en ellende in de wereld gebracht. Aan allerlei ziekten en kwalen geen eind. De melaatsheid een gevolg van de zonde, maar ook: de melaatsheid een beeld van de zonde! De profeten hebben de melaatsheid ge bruikt als een beeld van de zonde en haar gevolgen. Zo worden in Jesaja 1 vers 6 de verschijn selen van de melaatsheid opgesomd, om daarmee de zonden van Israël te tekenen. Zó is ons leven geworden door de zonde. Afgesneden van de reine en heilige God en nu melaats van hoofd tot voetzool. In Gods oog onrein. Hebt u zich met schrik in deze melaatse herkend? Hebt u het David leren nazeggen: „Mijn ziel nu gans melaats....?" Wie daar kwam door Woord en Geest voor die is er een rijk Evangelie! Die mag de toevlucht nemen tot een al machtig God met de bede: „Heere, indien Gij wilt. Gij kunt mij reinigen". Dat was ook de bede van de melaatse. Hoewel de melaatse niet mocht nade ren.... hij kan niet wegblijven. Zijn vrij moedigheid is grensoverschrijdend, want hij moet Hem naderen. Hij kan in zijn ellende niet buiten Hem, van Wie hij gehoord heeft dat Hij won deren van genezing werkt. Zo valt hij aan de voeten van Jezus met een kort gebed. Zo smeekt hij om hulp. Hij twijfelt niet aan de macht van Jezus. In aanbidding brengt Jiij Hem eer toe: „Gij zijt de Machtige, Gij kunt mij reinigen". Maar zou Hij het ook willen? Wil Hij wat Hij kan? Dat was voor hem.... dat is ook voor ons zo vaak nog een vraag. Waarom zou Hij het doen? Er is in ons geen enkele reden, dat de reine, heilie God zich met ons zou inlaten. Maar zie dan het wonder! Jezus strekt de hand uit naar de ongelukkige. Hij raakt hem aan. Hij de Reine treedt met de onreine in kontakt. De machtige Heiland kan redden en wil ook redden! „Ik wil, wordt gereinigd". In het Evan- geUe naar Marcus staat: „En Jezus met barmhartigheid innerlijk bewogen zijnde". Dat is de enige grond tot behoud. En door die innerlijke bewegingen der barmhartig heid daalt de uitgestrekte hand van de Heiland zegenend op de ongelukkige neer en terstond is hij gereinigd. Zo kan de Heere Jezus Christus ook nu nog melaatse zondaren redden van het verderf. Daartoe liet Hij zich plaatsvervangend onrein verklaren. Aan het kruis op Golgo tha werd alle onreinheid van de zijnen op Hem gelegd. Daar werd Hij tot zonde gemaakt, opdat door Zijn Middelaars- werk nog onreinen rein verklaard worden. Wie in het geloof toevlucht neemt tot de Heiland mag Zijn hulp en genade ervaren. Hij is nog de Machtige maar ook de Gewillige. Het is nog zijn lust ellendigen, die, ontdekt aan hun onrein bestaan voor God, Hem aanroepen om genezing en redding, te helpen en te reinigen. Wie het door genade bij Hem zoekt wordt niet verstoten. Zoek dan in ver ootmoediging uw reinigmaking en zalig heid buiten uzelf. Dan wordt ook voor u waar, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden. Dan gaat de Heilige Geest ons toeeige nen wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing onzer zonden. Ga dan toch tot deze Heiland! Maak Hem in het gebed uw nood bekend. Hij laat geen bidder staan. Wie zo in diepe ootmoed komt zal eenmaal de reinigmakende kracht van Christus ervaren en het in geloof uit Zijn mond vernemen: „Ik wil, word gerei nigd". Want: „Wie Hem aanroept in de nood. Vindt zijn gunst oneindig groot". B. H.H. Hoe krijg ik de aanslag van rook uit een gipsen beeldje? Antwoord: U kunt dergelijke beeldjes penselen met spiritus. Die tast het gips niet aan. Dat is een geduldwerkje, maar u krijgt de gele aanslag er wel mee af. Met chloor kunt u het gips wel witter krijgen, maar chloor tast het gips wel aan, dus daarmee moet u voorzichtig zijn. Méér dan goed nat rnaken met chloorwater mag dus niet. TELE AC Wat is het adres van Teleac? Antwoord: Postbus 2414, 3500 GK Utrecht, telefoon 030- 940241 940244. Als u er héén wilt: gebouw Leeuwensteyn, Jaarbeursplein 15 achter het station. de blokfluit de klarinet in de koffer daarnaast de tiobo, de viool en de strijkstok de akoestisctne gitaar, de weemoedige cello, de vleugel soms een harp fieel af en toe een citer, een cymbaal daar zit allemaal muziek in voor de jongens van flakkee expresse is verfiuizen echt een fluitje van een cent flakkee expresse 01870-2188 middelfiarnis 01883-20016 hellevoetsluis 01110-3163 zierikzee Samen zingen met Arie Pronk". Onder dit motto organiseert de Evangelische Omroep D.V. woensdag 22 januari in de Hervormde kerk in Middelharnis een koor- en samenzangavond voor het hele gezin. Behalve Arie Pronk, die het orgel bespeelt, werken hieraan mee: het christe lijke gemengde koor ,,Soli Deo Gloria" uit Schoonhoven onder leiding van Jan van den Driest, de alt Reinata Heems kerk en (voor de opening en de sluiting) ds. J. H. Velema, de voorzitter van de EO- stichtingsraad. De aanvang is om 20.00 uur en de toegang is vrij. De Samen zingen"-avond is bedoeld ter bemoediging van mensen die in deze tijd nauwelijks meer aan zingen toekomen. Arie Pronk vertelt: „Mensen vergaderen veel, praten veel, maar zingen weinig. Uit brieven, telefoontjes en veel andere con tacten overal in het land blijkt dat men toch graag wil zingen. Zingen verrijkt een mensenleven". Voor de Samen zingen"-avond is een „non-stop" programma samengesteld, waarin de samenzang wordt afgewisseld met koor- en solo-zang. Dominee Velema opent de avond en besluit met een kort appel woord. Op woensdag 22 januari a.s. om 13.45 uur, organiseert het soosbestuur van de Stichting BejaardenwerkMiddelharnis" in het Dienstencentrum, Doetinchemse- straat 27, in Middelharnis een bingo middag. Voor gezelligheid en koffie/thee wordt gezorgd. Er vindt ook een verloting plaats. Evenals de vorige keren zijn er mooie prijzen te winnen. Zij die vervoer willen vanuit Sommels- dijk en Middelharnis, kunnen dit telefo nisch doorgeven op nummer 01870 - 3366. DIRKSLAND Jeugdwerk „Onder de Wiek" te Dirks- land heeft zaterdag 18 januari weer een thema-avond, deze keer komt er iemand van de V.B.O.K. (Vereniging totBescher- ming van het Ongeboren Kind) een korte film vertonen, met als hoofdgedachte het mooie van het leven en een korte diaserie die meer toegespitst is op abortus. Er is een boekentafel, waar je rustig eens rond kunt neuzen. En als je vragen hebt, is er gelegenheid genoeg om ze te stellen. De avond begint om 8 uur. Tot ziens zaterdag 18 januari in Dirksland. OUDE TONGE Op 24 januari D.V. hoopt de Muziekver. Vooruit" haar jaarlijkse winteruitvoe ring te geven. Dit gebeuren zal plaats vinden in de Grutterswei aan de Emma- straat te Oude Tonge. Aan dit geheel zal de Fanfare o.l.v. H. Verweij, en de Majo- rettegroep o. 1. v. Mariene Koppenaal deel nemen, verder is er deze avond een koper kwintet van ,,Sempre Crescendo", ook zullen een aantal saxafonisten van „Voor uit" hun medewerking verlenen. Dit alles zal een aanvang nemen om 19.30 uur. De zaak is open om 19.00 uur. De toegangsprijs is expres laag gehouden: 3,50 p.p. De donateurs zullen allen een uitnodi ging ontvangen. Deze geldt voor één per soon per donateurskaart. Na afloop is er een echte BigBand uit Klaaswaal o.l.v. A. Stolk. Wij hopen u allen in grote getale te mogen begroeten in de prachtige nieuwe Grutterswei van Oude Tonge. Let u vooral op onze affiches die we in elk dorp neer zullen hangen. '^'^'^•^'^'^^■'^*4■^^■^■4■^■^''^'^4■'^'^•^*'^'^*'^*'^'^*^■'^^■4■>^'^4■'^'^■'^*^■^■^■^■^■'^'^^■^■^■'^4■^■>^^■'^'^'^***'^^■^■^■4■4■*^ De matrozen leefden bij dit hemelslieve weer toch als luizen op een zeer hoofd. De bootsman kwam met de boodschap naar Arend-Michiel. Hij zou moeten. Hij ging. Hij ploeterde weer op de stookplaat. De nieuwe tremmer bleek zichzelf aardig te kennen. De andere dag kroop hij alweer naar beneden. Helemaal beter was hij nog niet, maar het moest, de ouwe had hem ook niet voor opvreter gemonsterd. Wie heeft m'n werk gedaan? vroeg hij. Ze duidden hem uit: De Hollander, die altijd wachtjes overneemt. Zo, is dat een Hollander? Ja. Zó. Arend-Michiel zat, na de wacht, in zijn hut. Het was er lekker luchtig. Hij had de patrijspoorten geopend. De milde avondbries van de Atlantic woei naar binnen. Hij zat op zijn gemak. De benen op de kooirand, op tafel het taalboek en de fles met zijn schip. Wanneer hij zo alleen zat, haalde hij die voor de dag, zomaar zonder een bepaalde bedoeling. Van zijn taalwerk keek hij soms op en dacht: wat een lief bootje. Ja, hij had het precies nagemaakt. Alleen de draadjes spon Wil. Ook naaide zij de zeilen. Dat wou ze beslist. De deur werd opengeduwd. Hij bleef zitten, zoals hij zat, want hier was hij baas. Een stem vroeg: Ben jij ook een Hollander? Hij keek op. Het was de tremmer, voor wie hij een paar tomen had waargenomen. Ja. Dan zij we landgenoten. Arend-Michiel ging staan. Er werd Hollands ge sproken, Zeemans-Hollands wel, maar het was toch zijn eigen taal, die jubelde een beetje hier, temidden van dit allegaartje. Ga zitten, nodigde hij. Had ik dat geweten. Hij pakte een fles uit de kast en zette een glaasje neer. Laten we daar eens op drinken. Hier staat mijn tabaksdoos. Je kunt stoppen, ze is nogal zwaar. De tremmer bleef staan. Ja, een borreltje graag, ik ben droog als een spons in de woestijn. Dankie. Klok-klok. Hij sloeg het rakkertje in één teug naar binnen. En een keertje stoppen, vooruit, maar van elkaar. De liefde moet nooit van één kant komen. Hij gooide zijn tabakszak op tafel. Neem een zeet, ried Arend-Michiel. Nee, laat me maar staan. Hè, hij trok een pijnlijk gezicht. Eerst m'n rug een tikkie rechten, een tremmer sterft vijf en twintig jaar te vroeg. Je wordt gekraakt in die kolenbekken. Arend-Michiel keek hem aan. Hij schatte hem op een jaar of veertig. Hij was als vele leden van het zwarte koor broodmager. Zijn gezicht was verlopen, geel en tanig, hij had een neus paars van het drinken. Arend-Michiel schonk nogeens in. Dankie, ik zal er nog eentje nemen, man wat een dorst, dat kolengruis laat zich haast niet wegspoelen. Hij was zo uit de machinekamer gekomen. Een zweet- doekje om de hals, verder alleen een broek en een hemd aan. Zijn hemd was open. Arend-Michiel zag, dat onder zijn harige borst een getatoeerde vrouw, dun in de kleren, verschool. Storm heet ik, zei hij, en jij? Van Koon. Waar kom je vandaan? Van Vlaardingen. En jij? Nérgens. Mét dat hij meer dronk, werd hij spraakzamer. Ik ben wild als mijn naam en onstuimig als de zee, zei hij lachend. Maar het was geen blije lach. Integendeel. Hij trok de deur dicht en liet zich op een bank neer vallen. Toen hij zijn pijp bij de patrijspoort uitklopte, zuchtte hij. Och, geheimen heb ik niet.... Hij wachtte even, stopte opnieuw de pijp en zong toen zijn triest levenslied. Het was een oud refrein. De Orkanera peilde op dat moment juist het eerste vuur van de Kaap Verdische eilanden. Maarten Storm heet ik. Een vaderland heb ik, echter geen vaderhuis en géén eigen huis. 't Varen op zo'n pokkeding was niks, toch voer hij. 't Drinken was niks, toch deed hij het. In een bunker kruipen was je eigen jaren te vroeg naar Magere Hein jagen, hij vermoordde z'n eigen. Gek was-ie. Nee, dan de lui aan de wal met een mooi huisie en een knap wijf, op vaste tijden uit de kooi en op vaste tijden er in. Had-ie ook gekend. Hoor maar. Arend-Michiel luisterde, want hij begreep, dat deze maat achter al die schijnbaar onverschillige woorden een zware portie levenssmart verborg. Heus, hij was zo stom nog niet. Toen-ie een paar jaar gevaren had, kreeg-ie in Rotjeknauw, de dochter van een proviandhandelaar aan z'n sleep. Sjonge, wat een meid. Hij moest de tweede zo nog zien van z'n leven; groog, gezet, mals, mooi haar en een mond met tanden, nee mannn. Nou, hij de tros deuner aanhalen natuurlijk en bij d'r aan boord schieten. Lieve meid, hartelijke meid, keurige meid, keurige vader, keurige zussen, buiten de ouwe geen ene haan op stok. Eentje van die andere meiden woont er nou op Kralingen, gaat-ie alle reizen naar toe, als-ie die kant op zit. De matten verslijten doet-ie er dus niet. Es kijken? Da's nou twee en een halfjaar geleden. Maar goed, hij raakte van z'n apropos. Ze hadden zin in mekaar. Die ouwe brombeer had eerst een hoop vijven-en-zessen. Nou ja, hoe gaat dat met die mannetjes op jaren, 't worden allemaal secure nijplaarzen. Van die kouwe poepies-laters. Maar 't kwam toch goed! Alleen: hij moest van boord stappen en in de zaak komen, 't Werd de ouwe baas te druk en er zat voor ons een vetbelegde boterham in. Nou, dat was precies wat-ie zocht. Liet-ie niet blijken, hij zou gek zijn. Net doen of-ie het beroerd vond, maar voor Suus zo hiet ze had hij het graag over. En 's avonds in het donker zoenden ze mekaar, gezeten op bollen hennepgaren tussen de vaten olie. Nergens vrijt een varensgezel beter, 't Was een reuze meid, welus een beetje opvliegend, maar verder: een hartelijke kip. Als er us iets was, een ringetje of een kettinkie en 't was goed. Een broek met vlooien, maar bijten deeën ze niet. Nou, om kort te gaan, hij werken bij z'n schoonvader. Eerst in de winkel. Toen trouwen en met Suus boven de zaak leven. Zij achter de toonbank met d'r vader dat was zo'n taaie rakker, die de wereld uitgeslagen moest worden, van z'n eigen ging-ie nooit en hij de klanten bedienen. Hij met een vlet de schepen langs. Mensen, wat een heerlijk leven. Overal negotie. Hier een borreltje drinken, daar een praatje maken, want hoe gaat dat, je hebt gevaren en dan blijf-ie daar totje laatste snik aardigheid in hebben. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 5