Help jij dat ik verder mag leven Kijk-doe-idee, 15 keer anders Vo edingsru briek: 1 een Auto-monteur E. v.d. Velde FOTO STRIP^ waai. Ophalen oud papier m Garage M. E. v.d. Velde Toyota en Mercedes-Benz dealer Bladz. 2 ,EILANDEN-NIEUWS" VRIJDAG 10 JANUARI 1986 Boekbespreking: In het opinieblad „Koers" van 3 januari jongstleden is een gesprek metprof. W. H. Velema opgenomen. Daarin wordt gerefereerd aan een toespraak die de Apeldoomse ethicus in september 1985 hield op de E O-bezinningsdag over de positie van de christenen in Nederland. Op hen vt&s zijn klemmend appèl gericht om „in deze besUssende jaren van onze geschiedenis" te ontwaken uit de zoete droom en zich bewust te zijn van „de leven- en vrijheidsbedreigende ont wikkelingen die zich thans in onze samenleving voltrekken". „Het christelijk karalcter van onze samenleving, uit komend in waarden en wetten, in normen en als gezag hebbend erkende instituties staat op het punt te ver dwijnen", zomeendeVelema. Naast de voorbereiding van de Wet gelijke behandeling is de zich aankondigende legalisering van euthanasie daarvan een voorbeeld. „Er is een doodsklimaat bezig zich te voltrekken, waarin mensen hun leven niet meer veilig zijn. Het zal niet de eerste keer zijn in de geschiedenis van de mensheid, dat de als verlosser verwelkomde, een gesel blijkt te zijn, met een regime, erger dan wat er aan vooraf ging". Zorg jij...? EO-toespraak en Koers-interview zijn niet de enige gelegen heden waarbij prof. Velema zich uitliet over de ontwikke lingen rond de waardering van dood en sterven. Bij uitgeverij Voorhoeve te 's-Gravenhage verscheen onlangs een boek over dit onderwerp dat onder meer een bijdrage van dezelfde hoogleraar bevat. De titel van deze bundelHelp jij dat ik verder mag leven?" herinnert aan een andere publicatie, eveneens over eutha nasie: „Zorg jij dat ik niet meer wakker word?" Dit laatste boek, in 1984 geschreven door Klazien Sybrandy en Rob Bakker lokte destijds een stroom van publiciteit uit. Geen wonder. Het bevat ,,tips" voor mensen die rustig willen sterven, en „waarschuwingen" om goede voorzorgsmaat regelen te nemen, zodat men „ongestoord kan inslapen". Een boek dat wellicht meer dan welk ander laat zien in welk een postchristelijke, euthanatistische samenleving wij zijn aan gekomen, temeer gelet op de hoge verkoopcijfers van het geschrift. Het bij Voorhoeve uitgekomen boek geeft een andere, een betere richting aan. Het wijst het opzettelijk doden van (ongeneeslijk) zieken al dan niet op verzoek van be trokkenen uitdrukkelijk af, en dat op fundamentele, bijbelse gronden. Bewuste beëindiging van het leven, ook het demente of naar de dood neigende leven, kan en mag niet de oplossing zijn. Maar deze afwijzing is niet het laatste woord in dit boek. Het wijst ook op de grote taak van de hulpverlening in de laatste levensfase. Lévenshulp daaraan is behoefte! Zelfbeschikking Onder redactie van ir. L. G. van Esterik leverde een zestal deskundigen medewerking aan deze bundel, ieder op zijn/ haar specifieke terrein. Mevr. drs. A. B. F. Hoek-van Kooten toont aan de hand van praktijkgevallen aan dat de bezorgd heid rond dit thema niet uit de lucht is gegrepen. Uit de verscheidenheid van de gegeven voorbeelden blijkt dat eutha nasie zich inderdaad en in diverse gestalten voordoet. Wat in een later hoofdstuk nog expliciet aan de orde komt, blijkt hier al: euthanasie blijft voor de patiënt een vlucht, een vlucht uit de huidige situatie. De betrokkene vraagt om de dood, maar wil eigenlijk leven.... Wat zit er achter?" Deze vraag naar de achtergronden stelt de tweede bijdrage. De schrijver, prof. Velema, zet zijn onderwerp in het kader van de strijd tegen taboes. Het eerste terrein waarop de bedekkingen zijn weggenomen is dat van de sexualiteit. De beschikking over zwangerschap is het tweede. Het taboe rondom de dood is als derde opzij gezet. Euthanasie kan hiervan als een voortzetting worden gezien. Echter in het klimaat van doorbreking van taboes ontstaan nieuwe taboes: de tegenspraak moet zwijgen. Wie de gedachtengang van de W. H. Velema meerderheid niet volgt, moet worden uitgeschakeld. Dat is het huidige „tegen-taboe". Het euthanatistisch klimaat legt zich als een dwang over ieder. Onze samenleving wil het lijden wegschuiven. Men wei gert te aanvaarden dat we in een gebroken schepping (moeten) leven. De huidige consumptie- en genotsmenta liteit bevordert de drang tot eliminatie van het lijden en daarmee van de lijdenden. Daarmee is zowel de opper vlakkigheid als de eigenmachtigheid van onze westerse cultuur en ons levensgevoel te herkennen. Indien ergens, dan blijkt hier in hoeverre onze samenleving is weggegroeid van haar christelijke wortels. Men meent een recht op zelfbeschikking te hebben, een houding zo typeert prof Velema het „die de mens tot rechter in zijn eigen zaak maakt en tot schepper van zijn eigen normen: Ik doe wat mij behaagt. Ik heb het recht om (van) mijzelf te zijn in leven en in sterven, naar lichaam en geest!" In onze geseculariseerde maatschappij is er (en indien nog niet geheel: dreigt er) voor het spreken en de heerschappij van God geen plaats meer. Levenshulp Na een meer praktische bijdrage (ds. P. Vermaat) en een artikel dat ingaat op de juridische aspecten (mr. G. Holdijk) volgt een tweetal bijdragen van drs. D. Kroon. In het eerste laat hij op verhelderende wijze zien dat „euthanasie" een versluierd begrip is. Een goede en betrouwbare begrips bepaling is onmisbaar. Het zesde en laatste artikel behelst een pleidooi voor lévens hulp en medeleven, in plaats van medewerking aan doding; het kenmerkt zich door de goede toon en inleving in de situatie van betrokkenen. Met de weergave van de laatste alinea van deze bijdrage is impliciet de inhoud van dit goede en aanbevelenswaardige boekje getypeerd. Euthanasie is eigenlijk een „schreeuw om levenshulp", een fase in het stervensproces. Geef ze dan ook levenshulp. Ga naast ze staan. Leef met ze mee, wees nabij, ween met de wenenden. Bied geneeskundige verzorging. Voorkom zover mogelijk complicaties. Bied aandacht aan alle aspecten van pijn en tenslotte: wijs op Jezus, die de dood overwon en die onze last wilde dragen. Dan zal er toch een „goede dood" (eu-thanasia) op volgen, zonder zelf in te grijpen in het leven. Euthanasie is géén echte hulp. Euthanasie, nee, nooit! N.a.v. Ir. L. G. van Esterik (red.), Help jij dat ik verder mag leven? Over euthanasie. Uitgeverij J. N. Voorhoeve te Den Haag. Verbo-reeks. Paperback. 125 pag. Prijs f 19,90. DIRKSLAND Voor beroep bedankt Ds. E. Venema van Middelburg-C. heeft voor het op hem door de Geref Gemeente uitgebrachte beroep bedankt. PREDIKBEURTEN ZEELAND Zondag 12 januari 1986 SINT ANNALAND - Herv. Gem. 10.00 en 18.00uurds. A. vanHerk- Ger. Gem. 9.30, 14.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 9.45, 14.15 en 18.15 uur leesdienst. HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen voor deskundige bemiddeling n3 01870-3477 m STELLENDAM Op zaterdag 11 januari wordt weer oud papier ingezameld door de financiële com missie van het open Hervormd Jeugd werk. Wij beginnen om 8.15 uur op de Molenkade en Spuipad en om 9.00 uur vanaf de Nieuweweg richting Stellebos. Zet U het gebundeld gereed? Op zaterdag 1 februari kunnen vrij- willig(st)ers in het jeugdwerk maar ook andere belangstellenden in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag talrijke ideeën opdoen op het gebied van handvaardigheid, spel, muziek, kokkerellen, toneel, kreatief spel, video, enz. Voor de 15e keer wordt dan de Kijk-Doe-Idee-beurs gehouden, dé programmabeurs met bruikbare ideeën voor mensen die met kin deren en tieners aan de slag willen in hun vereniging, klubhuis, kinder vakantiewerk of andersoortige groep. Rondom een zestal thema's (Film, Lang geleden. Spoken, Science fic tion. Een kwestie van kijken, In- en uitpakken) worden ideeën gepre senteerd die bezoek( st)ers op de beurs zelf kunnen uitproberen. Zo kan men o.a. minidekors ma ken, stunten leren, kleding maken, maliënkolder breien, buitenlandse en middeleeuwse spelletjes spelen, periskopen maken, behendigheids- spelen, met handen spelen, goochel- truuks maken, griezelspelen doen, skeletpoppen en vleermuizen ma ken, komputerspelletjes leren, Elf jes schrijven, toekomstmuziek ge bruiken, spelen met de kostuum koffer, ontdekken wat kan met reu ze vouwvormen, een informatief spel over toekomst spelen, volks dansen en de toekomst ontdekken in spel. Tijdens de beurs vinden verschillende straattheateroptre- dens plaats en worden films ge toond. Bovendien is er een grote informatiemarkt waar organisaties hun informatie voor kinder- en tie nerwerk aan bezoek(st)ers geven. Omdat dit de 15e beurs is, is er een overzicht van wat er de afgelopen 15 jaar aan ideeën op de Kijk-Doe- Idee wordt gepresenteerd. Deze beschreven ideeën kunnen bezoek(st)ers kopiëren en mee nemen. Bovendien zal de beurs lan ger duren dan in voorafgaande jaren en worden afgesloten met een fees telijk optreden van Circus Custers (vijf-mans-band). De programmabeurs Kijk-Doe- Idee 1986 begint om 10.OÓ uur en duurt tot 16.30 uur. De toegangs prijs is 5,25 inklusief een boek waarin alle beursideeën staan be schreven. Voor inlichtingen kan gebeld wor den naar 070 - 244736, Centrum voor Jeugdwerk Janzeuven te Den Haag. Het Nederlands Congresgebouw is met het openbaar vervoer te be reiken vanaf Den Haag CS. met tram 7 of bus 4; vanaf Den Haag H.S. met tram 8. Met de auto borden richting Sche- veningen volgen. Extra service: korting van 20% op het spoor- kaartje door toegangsprijs en por to: 5,85 over te maken op giro 3411902 t.n.v. Centrum voor Jeugdwerk in Z-H ,,Janzeuven" te Den Haag. babies en kleuters kunnen ge bruik maken van de crèche. De Kijk-Doe-Idee wordt georgani seerd door Janzeuven in samen werking met Provinciaal Centrum voor Jeugd- en Jongerenwerk, Scouting Zuid-Holland, Regionaal Centrum Gereformeerd Jeugdwerk Rotterdam, Kommissie Jeugdwerk, Jeugd- en Jongerenwerk Den Haag, Christelijk Jongeren Verbond, Ser vice Centrum Levensvorming. Bij de bereiding van kaas geeft men de eiwitten uit de melk een vaste vorm. Dit gebeurt door toevoeging van stremsel. De eiwitdeeltjes klonteren onder invloed van dit stremsel samen, waarbij zij tegelijker tijd de andere vaste bestanddelen van de melk (vet, vitamines en mineralen) inkap selen. Naast het stremsel voegt men ook zuursel toe, waardoor de stremming van de melk wordt versneld. Het zuursel be staat uit melkzuurbakteriën, die voor een natuurlijke conservering zorgen en die on gewenste ontwikkelingen in smaak en struktuur van de kaas voorkomen. Het stremmen duurt ongeveer een half uur. Er ontstaat dan een dikke massa. Deze wordt geroerd om de vaste bestand delen (wrongel) van het vocht (wei) te scheiden. De wei wordt afgetapt. De wrongelmassa wordt in blokken verdeeld; deze blokken worden in een nylon net of kaasdoek gewikkeld en in vaten gelegd en in vaten gelegd. De vaten gaan onder een pers. Door het persen loopt het nog aan wezige vocht weg uit de kaas. De kaas wordt regelmatig gekeerd. Na het persen gaat de kaas enkele dagen in een pekelbad. Het zout heeft invloed op smaak, stevig heid en korstvorming. Tenslotte wordt de kaas op ongeverfde houten planken ge legd. Als ze droog is gaat er een poreus laagje plastik op, tegen schimmelgroei. De kaas gaat nu rijpen, waarbij ze weer regelmatig wordt gekeerd. Tijdens het rijpen verdampt er vocht, trekt het zout in de kaas en krijgt ze een eigen smaak. Na ongeveer 5 weken kan de kaas gegeten worden. Alle in Nederland bereide kaas die aan de normen van de kaascontrolestations voldoet, krijgt het recht het rijkskaasmerk te voeren. Op het kaasmerk staan: - het vetgehalte van de kaas. - de producenten en het controlestation (in code). - de soort kaas. - eenserienummerdato.a. aangeeftwan- neer de kaas gemaakt is. Bij kaas die in de fabriek geproduceerd wordt gaat men uit van gepasteuriseerde melk. Voor boerenkaas gaat men uit van „rauwe" (dus niet-gepasteuriseerde) melk. Kaas kan het beste in de koelkast be waard worden. U moet de kaas dan wel vóór het gebruik voldoende tijd geven om op kamertemperatuur te komen, omdat dan de geur en smaak het best tot hun recht komen. „Kaaskalender": - jonge kaas is minimaal 4 weken oud. - jongbelegen kaas is minimaal 2 maanden oud - belegen kaas is minimaal 4 maanden oud - extra belegen kaas is minimaal 7 maanden oud - oude kaas is minimaal 10 maanden oud - overjarige kaas is minimaal 12 maanden oud. Hieronder een recept met één van de bekendste kaassoorten, de Goudse kaas. Volgende week wil ik de verschillende soorten kaas behandelen. Kaastriangeltjes: IVi dl melk 100 g harde boter 125 g bloem 4 eieren zout, peper 200 g geraspte oude Goudse kaas 1 teentje knoflook Breng de melk met de boter en wat zout en peper aan de kook. Voeg de bloem in één keer toe en roer tot een samen hangende bal is verkregen. Neem de pan van het vuur en voeg de eieren één voor één toe; klop na elk ei het mengsel ten minste 2 minuten. Roer er tot slot de kaas en het uitgeperste teentje knoflook door. Strijk het deeg uit over een beboterde bakplaat. Bak de kaaskoek 45 minuten in een oven van 175° C gaar en snijd de koek in driehoekjes. Gerda de Kreij over foto's met diepte werking ®Eén van de boeiendste opgaven in de fotografie is het scheppen van diepte. Eigenlijk gaat het daarbij om het scheppen van een diepte-illusie, want een foto is tenslotte niet meer dan een vlak stuk pa pier. Hoe beter u kans ziet uw foto's een ruimtelijke werking te geven, des te geslaagder zijn die foto's. U vindt hier een drietal voorbeelden van elementen waarmee u dat kunt bereiken. Op de linker foto vormt het duidelijke autospoor een S-vormige lijn die boven in het beeld weg- loopt. Zoiets wordt een "invoerende lijn" genoemd; hij voert u als het ware het landschap op de foto binnen. Een ander element dat de diepte werking versterkt, zijn de voetafdrukken die steeds kleiner worden. Nog een manier om diepte te scheppen is het in beeld brengen van een krachtig doorkijk-element dat sterk contrasteert met de erachter gelegen onderwerpen. De middelste foto is daar een goed voorbeeld van. We kijken hier als het ware mee met de camera door een poort, in dit geval een sierlijk ornament van de Utrechtse Domtoren. Die donkere omlijsting schept een sterk contrast en geeft diepte. Bovendien gaat de aandacht nu naar het hoofdonderwerp: het weidse uitzicht over de stad Utrecht. Het laatste voorbeeld gaat over mist. Ook hiermee kunt u vaak een dieptewerking creëren. Kijkt u maar naar de derde foto. De mist maakt dat de contrasten heel geleidelijk afnemen, en voor ons oog wekt dat de indruk dat we in de verte kijken. Dat effect wordt hier nog versterkt door de hoogspanningsmasten en hun kabels, die naar de horizon toe steeds meer uit het beeld verdwijnen. Drie fotovoorbeelden dus waar duidelijk uit blijkt hoe belangrijk diepte is in een foto, en hoe je deze o.a. kunt bereiken. vraagt z.s.m. die: zelfstandig kan werken prettig is in de omgang met mensen deskundigheid en ervaring bezit hart voor de zaak heeft. Sollicitaties aan de direktie van: Dorpsweg 28-34 Sommelsdijk Telefoon 01870 - 4466 Kaas

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1986 | | pagina 10