ElllVt1DEI1-niEUW5
Maak het gezellig op
oudejaarsavond
IC
(30 KM PER UUR - EEN VEILIGE
GRENS VOOR EEN VEILIGE STRAAT.
GEEN 33 MAAR 15 METER REMWEG)
VOORWAARDEN
(AUTOMOBILISTEN)
Wi////
f////
4e Blad
DINSDAG 31 DECEMBER 1985
No. 5459
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-N ieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
VAATCeVOEUe
Ik heb een gevoelige huid en kan geen
synthetische zeep en afwasmiddelen ver
dragen. Weet u daar iets anders voor?
Antwoord: Elke drogist en ook een krui-
denhuis en een reformzaak hebben ge
schikte stukjes zeep en zachte zeep en
dergehjke middelen te koop, waarin geen
synthetische produkten verwerkt zijn,
want er zijn meer mensen met een ge
voelige huid.
KOHTE KILOMSTStiS
Ik begrijp niets van die kilometerpaalt
jes langs de weg. Mijn kilometerteller telt
anders, en waar beginnen ze te tellen?
Antwoord: Natuurlijk telt een kilometer
teller anders, want de paaltjes langs de
autowegen staan op afstanden van 100
meter, dat zijn dus hectameters. Ze zijn
geplaatst door Rijkswaterstaat teneinde
een bepaalde plaats op een rijksweg of
bepaald traject nauwkeurig te kunnen
aangeven. Op de autokaarten zult u niet
vinden waar die telling begint, maar dat
kunt u opvragen bij Rijkswaterstaat, als u
dat voor een bepaalde weg precies wilt
weten.
LEH€N LAMP?
Ik heb nog stukken zelf gelooid geiteleer
liggen. Hoe maak ik daar een lampekap
van?
Antwoord: Laat dat leer liggen en neem
liever perkament. Leer droogt sterk uit als
't verhit wordt door die lamp en zal gauw
verschroeien. Bovendien laat het geen
licht door.
CHOLESTEHOL
Als ik niet meer dan 250 mg cholesterol
per dag naar binnen wil krijgen, wat moet
ik dan beslist laten staan? Noemt u eens
wat voedingsmiddelen met veel van deze
stof.
Antwoord: In milUgrammen per 100
gram dan maar: eierdooier 1500; hom en
rauwe haring 700; kuit 600; kippelever
500; varkensnier 450; kalfslever 400;
runder- en varkenslever 300; garnalen en
roomboter 250. Maar wie eet er nu een
ons eierdooiers per dag op? Een kippeëi
weegt maar 5 O tot 70 gram. In plaats vant
voorgenomen cholesterol-arme dieet kunt
u ook elke dag een theelepel soja-lecithine
van 98% gebruiken, want dat vermindert
het cholesterolgehalte. Overleg eens met
uw huisarts wat in uw geval het beste is.
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 CiJ3
UZI
DD
SCHRIK VOOn ZWEZtniK
Ik reis verschillende beurzen af, maar als
ik recepten van geblancheerde, gepa
neerde afgebakken zwezerik ter sprake
breng, lopen de mensen hard weg. Waar
om toch die weerzin? Maakt onbekend zó
onbemind?
Antwoord: In vele streken is de naam al
voldoende om het (in Frankrijk bijzonder
geliefde) gerecht de rug toe te keren. Want
op het platteland is zwezerik een aandui
ding van de uitgesneden en opgedroogde
penis van een berg, dat is een gecastreerd
mannetjesvarken. Dat deel van het dier
was altijd erg vet, maar minder goed eet
baar, en werd daarom gebruikt voor het
invetten van gereedschap, vooral zagen.
Enkele voedingsdeskundigen gaven deze
naam echter aan de halsklieren van het
jonge kalf, die in het tweede jaar ver
schrompelen, maar het eerste jaar ge
bakken, geblancheerd of gepaneerd zo
lekker zijn.
ZWAVEL IN DE ÜOZIJNEN?
Bij een winkelier kon ik lichte en donkere
rozijnen kopen. Hij vertelde, dat de lichte
gezwaveld waren. Is dat niet ongezond?
Antwoord: Deskundigen verzekerden
ons, dat het geen kwaad kan als rozijnen
gebleekt worden. Het zijn namelijk ge
droogde druiven van een speciale soort,
anders ontstaan krenten. De klanten kie
zen veelal de lichte soorten. Velen denken
zeker, dat de donkere enigermate of ge
heel verrot zijn. Daarom worden de ro
zijnen uitgespreid in ruimten waarin men
zwavel verbrandt. Het dan ontstaande
zwaveldioxyde werkt blekend. Er blijft
niets achter op de vruchten. Maar soms is
juist het bleken een vervalsing, want ro
zijnen kunnen donker zijn geworden door
veroudering en werkelijk gaan rotten. Be
kijkt u dus de rozijnen eens, voor u besluit
tot aankoop, en kies de mooie, welge
vormde vruchtjes.
KLASSEVERSCHIL
Is het in deze tijd van noodzakelijke
bezuiniging niet verstandiger het klasse-
verschil bij de spoorwegen e.d. op te
heffen, zodat er geen afzonderlijke rij
tuigen en wachtkamers meer nodig zijn?
Antwoord: Afschaffing van de 1 e klasse
bij de N.S. zou de bedrijfsresultaten juist
ongunstig beïnvloeden. De extra ontvang
sten van reizigers Ie klas bedragen meer
dan 45.000.000,per jaar en die in
komsten zouden geheel wegvallen. Bo
vendien zouden veel van die reizigers dan
(weer) de auto boven de trein verkiezen.
Van besparingen op het aantal rijtuigen is
geen sprake omdat er nauwelijks vol
doende wagons zijn voor alle reizigers
tezamen. Van afzonderlijke wachtkamers
Ie klasse is vrijwel niets meer over. Kort
na de tweede wereldoorlog hebben onze
treinen wegens gebrek aan materiaal en
kelejaren met slechts één klasse gereden,
maar spoedig vroegen de reizigers zelf om
herinvoering van onderscheid. Dat is be
grijpelijk, ook in hotels wil de één goed
koop uit zijn en met weinig genoegen
nemen en staat de ander op meer comfort,
al kost het iets extra. Het zelfde zien we
eigenlijk met de plaatsverkoop in schouw
burg, bioscoop, sporttribunes en bij de
verkoop van voordelige en duurdere
auto's, gewoon brood en luxe broodjes,
petit-fours en grote gebakjes, goedkope en
dure parfums, confectiekleding en maat-
costuums. Zolang het levenspatroon van
de mensen verschillend is en de één zijn
geld aan héél andere dingen wil besteden
dan zijn medemens, zal er ook onder
scheid in de tarieven noodzakelijk zijn.
Onze spoorwegen hebben aanvankelijk 3
klassen gekend, in sommige landen kende
men een 4de klasse, maar die hebben wij
slechts kort gehad en uitsluitend op de
lijnen Boxtel-Gennep-Goch van de toen
malige Noord-Brabantsch-Duitsche
Spoorwegmij en Simpelveld-Aken geëx
ploiteerd door de Staats Spoorwegen.
OUDEJAARSAVOND nadert. Het is een gedenkavond, die wij Neder
landers bij voorkeur in de intieme huiselijke kring vieren. Een avond met
een bepaalde sfeer, die zich moeilijk laat beschrijven. Een sfeer die niet
gemaakt wordt door de oliebollen of het vuunverk om twaalf uur
's nachts; waardoor dan wel?
Waarschijnlijk door het weten dat we deze avond stil zullen staan bij het
feit dat er weer een jaar voorbij is wat nooit meer terug komt. Dat de tijd
razend snel voorbijvliegt en dat we moeten proberen wat goeds van ons
leven te maken omdat het de bedoeling niet kan zijn, dat men zich geen
ogenblik rekenschap geeft en maar dóórieeft.
We gaan niet de hele avond sentimenteel zitten doen, dat Is ook niet
nodig. We maken het gezellig, doen spelletjes en snoepen, kijken eens
niet naar het televisieprogramma en ontkomen er niet aan dat oude
jaarsavond een avond is die anders Is dan alle andere avonden.
BIJ MOEDER THUIS
En buitenshuis?
Dokter onderweg...
In iedere stad en in elk dorp zijn gebieden waar gewoond, gewinkeld en gespeeld wordt. Dat
betekent veel geloop en gefiets van en naar scholen, winkelcentra, buurthuizen, be
jaardencentra, sportaccommodaties enz. Voor al deze activiteiten naar blijkt is het
gemotoriseerde verkeer een dikwijls levensbedreigende factor. Eén van de belangrijkste
oorzaken van de verkeersonveiligheid in woon- en verblijfsgebieden is de hoge snelheid van
gemotoriseerd verkeer. Onveiligheid die niet alleen wordt bepaald door de vele ongevallen die
er gebeuren, maar ook door de vele bijna-ongevallen en de dreiging die van het verkeer uitgaat.
Om hieraan paal en perk te stellen kunnen gemeenten een maximumsnelheid van
30 km per uur invoeren voor wegen of weggedeelten binnen de bebouwde kom. Het is een
maatregel voor verblijfsgebieden, dus daar waar gewoond, gewerkt en gespeeld wordt.
BUKVELD BIJ 50
KM PER UUR
{J3|"'»)*aiii^
Het blikveld bij 30 km per uur is ruim zesmaal zo groot als bij 50 km per uur.
In verblijfsgebieden dient het autoverkeer onderge
schikt te zijn aan de veiligheid en de bewegings
vrijheid van voetgangers, fietsers, kinderen en be
jaarden. Een lagere snelheid dan de binnen de be
bouwde kom toegestane 50 km per uur zo is aan
getoond heeft minder ongevallen en minder ernstig
i^^^BÉMÉ
letsel tot gevolg. Bij een lagere snelheid immers heeft
de bestuurder van een motorvoertuig meer tijd be
schikbaar om de situatie om zich heen in zich op te
nemen. Voorts is de remweg veel kleiner en dat is bij
een onverwachte stop erg belangrijk.
Bij een snelheid van 30 km per uur
is de totale remweg van een auto 15
meter. Bij de thans toegestane 50
km per uur is de remweg ongeveer
33 meter. Als een kind plotseling
oversteekt op ongeveer 15 meter
afstand voor een auto, kan bij een
snelheid van 30 km per uur de auto
nog juist tot stilstand komen vóór
het overstekende kind. Bij een
snelheid van 50 km per uur lukt
dat niet en wordt het kind aange
reden met een snelheid van ruim
48 km per uur.
De grote winst van een 30 km-li-
miet in woon- en verblijfsgebieden
is dan ook, dat het aantal ongeval
len er drastisch zal verminderen en
vooral dat de aard van toch opge
lopen letsel veel minder ernstig zal
zijn.
Er zijn twee mogelijkheden om de
30 km-limiet aan te geven. Voor
een straat wordt het bekende ron
de bord gebruikt met een getal 30
er op. Voor een gebied met meer
dere 30-km-straten plaatst men
zoneborden met het getal 30. Dit
gebeurt alleen op de inkomende
wegen van zo'n gebied. Hetzelfde
geldt voor het bord „einde zone"
op de uitgaande wegen. In zo'n
„30-zone" zal men vaak voorzie
ningen aantreffen, bijvoorbeeld
verkeersdrempels, die bedoeld zijn
om de snelheid Van de auto's af te
remmen.
Om te voorkomen, dat de 30 km-
limiet lukraak zal worden toege
past, is een aantal voorwaarden
gesteld aan het instellen van deze
maximumsnelheid. De weg moet
er zó uitzien, dat 30 km voor ge
motoriseerd verkeer als logisch
wordt ervaren. Als dat nog niet het
geval is, zijn aanvullende voorzie
ningen zoals drempels en versmal
lingen noodzakelijk. Wegen met
veel doorgaand verkeer komen
niet in aanmerking voor een 30
km-limiet. Als u vindt dat de 30
km-regeling ook uw wijk veiliger
kan maken, kunt u het beste con
tact opnemen met uw gemeente.
Veilig Verkeer Nederland vraagt
alle automobilisten deze
snelheidsbeperking niet te ervaren
als een aantasting van hun
vrijheid. Het is immers een goede
maatregel, die veel ongevallen en
ernstig letsel kan voorkomen. Be
denk dat u als automobilist ook
wel eens als voetganger of fietser
aan het verkeer deelneemt, waar
door deze maatregel dan ook voor
u van belang is.
EEN LAGE SNELHEID IS RECHTVAARDIG
TEN OPZICHTE VAN ALLE KWETSBARE
GEBRUIKERS VAN DE STRAAT.
Meer informatie over de 30 km-regeling is verkrijgbaar bij:
Ijfj^ Veilig Verkeer Nederland
Postbus 287
1200 AG HILVERSUM
tel: 035- 11441.
Z^.^\<.^v^^K^v.^^^^^
DAN de klok van twaalf.
Wij wensen eikaar spontaan veei geiul<
en voorspoed voor het komende jaar.
Door onze gedachten flitsen de beelden
van het voorbije, al het lief en leed van
1985.
We nemen ons voor alles te doen wat
we kunnen om anderen een genoegen
te doen. Want als we ons inderdaad
serieus bezinnen, kornen we vaak tot de
ontstellende ontdekking dat we maar
bedroevend weinig voor anderen zijn
geweest. Hoe vaak reageerden we niet
onvriendelijk, waardoor een ander mis
schien lelijk in de put raakte. En hoe
vaak hebben we niets gedaan, waar een
heel klein beetje al van de allergrootste
betekenis had kunnen zijn. Misschien
hebben we niet getroost uit vrees dat de
ander het 'gek' zou vinden en er iets
achter zou zoeken wat er niet was. Hoe
vaak?
Zo kunnen we doorgaan en ons pijnlijk
bewust worden van onze tekortkomin
gen van dat éne jaar. Maar we leven nu
eenmaal met en onder mensen. En als
ieder voorzich nu maar probeert een zo
goed mogelijk mens te zijn, dan is dat
een opgaaf waarvan de vervulling mis
schien moeilijk, maar niet onmogelijk
zal zijn.
VEEL moeders en vrouwen zijn die
avond met hun gedachten bij zonen en
mannen die ergens ver weg zijn. Er zijn
altijd veel mensen die de avond van de
31ste december niet kunnen vieren
omdat ze die huiselijke kring, het ge
zinsverband missen. Anderen niet om
dat ze 'onderweg' zijn. Hoe vieren zij
oudejaarsavond?
We weten dat bijvoorbeeld aan boord
In het ziekenhuis de rollen omdraaien
van schepen gestreefd wordt naar sfeer
en gezelligheid om te voorkomen dat de
mensen gaan piekeren over thuis.
Thuis, waarnaar vanzelfsprekend juist
op dit soort dagen op veraf gelegen
plaatsen de gedachten willen uitgaan.
Omdat niemand belang heeft bij pieke
ren, worden de zinnen verzet met wat
onschuldig vermaak, zoals men dat ook
gedaan zou hebben in de huiselijke
kring.
RING... Een telefoon ratelt. Een ge
jaagde stem klinkt schor in de hoorn
van het toestel. Of de dokter wel onmid
dellijk wil komen... Dokter is al op weg.
Inderhaast heeft hij zijn instrumenten
tas gegrepen. De rustig zoemende mo
tor van zijn auto overstemt zelfs het
bronzen geluid van de klokken, die het
uur verkondigen dat oud en nieuw aan
elkaar klinkt...
En wij? We happen in de vette, besuiker-
de oliebol, die moeder die middag had
staan bakken... todat ze zelf 's avonds
ze niet meer lustte. En we denken er niet
aan, dat er een dokter is die bij een
ernstige patiënt geroepen wordt, dat er
achter die dokter een legertje verpleeg
kundigen staat in ziekenhuizen en sa
natoria, die verlichting willen helpen
brengen in het lijden, dat vele mensen
hebben te doorstaan, ook op deze ou
dejaarsavond.
En dan zijner de buschauffeurs, de poli
tiemannen, de mensen van telefoon en
energiebedrijven. Mannen in roezigefa-
brieksruimten, die werken, altijd maar
werken, omdat het bedrijf - hüri bedrijf
zoals ze altijd trots zeggen - een dienst
is aan de gemeenschap, die geen uitstel
duldt. Zij zullen klaar moeten blijven
staan, zolang wij er zijn, die het de
gewoonste zaak van de wereld vinden,
dat we het knopje van ons licht om
kunnen draaien op deze oudejaars
avond, dat we de melk kunnen warmen
voor het kopje slemp dat bij deze oude
jaarsavond past, of de kraan kunnen
openzetten voor het afwaswater aan het
eind van de lange gezellige avond in de
familiekring.
Zwijgen we dan nog maar over de an
dere vanzelfsprekende werkzaamhe
den, die deze avond doorgaan als op
alle andere avonden en nachten. Over
de nachtwakers die hun rondjes lopen
door stilverlaten straten, overdesoldaat
die zijn wachtje klopt en de uren die
hem van de aflossing scheiden, over de
taxichauffeur, die rekent dat er juist
deze nacht waarschijnlijk iets extra's te
verdienen valt, over de brandweerlieden
in de grote steden, in hetzware uniform
wachtend tot de harde alarmbel hen -
niet zelden op zo'n oudejaarsavond - tot
hun plicht roept, over de mannen op
zee en bij de radio, en over alle een
zamen ter wereld, voor wie deze avond
geen verstrooiing te vinden is en geen
gezelligheid.
Als wij het straks weer gezellig maken
voor ons zelf in de warme kamer, zou
den wij dan niets kunnen doen voor die
plichtsgetrouwen en de eenzamen bui
ten?
Een aantal van hen kunnen we mis
schien wel bereiken. De buschauffeur
moet stoppen bij de halte, niet zo ver
van ons vandaan. De nachtwaker komt
op een vaste tijd langs. We kunnen hen
verrassen met een warme dronk en een
oliebol. En in het ziekenhuis kunnen de
patiënten de rollen eens omdraaien en
de zorgzame verpleegkundigen deze
avond iets toestoppen.
Waarom
30 km