ElllVt1DEI1-niEUW5 Maak het gezellig op oudejaarsavond IC (30 KM PER UUR - EEN VEILIGE GRENS VOOR EEN VEILIGE STRAAT. GEEN 33 MAAR 15 METER REMWEG) VOORWAARDEN (AUTOMOBILISTEN) Wi//// f//// 4e Blad DINSDAG 31 DECEMBER 1985 No. 5459 Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-N ieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. VAATCeVOEUe Ik heb een gevoelige huid en kan geen synthetische zeep en afwasmiddelen ver dragen. Weet u daar iets anders voor? Antwoord: Elke drogist en ook een krui- denhuis en een reformzaak hebben ge schikte stukjes zeep en zachte zeep en dergehjke middelen te koop, waarin geen synthetische produkten verwerkt zijn, want er zijn meer mensen met een ge voelige huid. KOHTE KILOMSTStiS Ik begrijp niets van die kilometerpaalt jes langs de weg. Mijn kilometerteller telt anders, en waar beginnen ze te tellen? Antwoord: Natuurlijk telt een kilometer teller anders, want de paaltjes langs de autowegen staan op afstanden van 100 meter, dat zijn dus hectameters. Ze zijn geplaatst door Rijkswaterstaat teneinde een bepaalde plaats op een rijksweg of bepaald traject nauwkeurig te kunnen aangeven. Op de autokaarten zult u niet vinden waar die telling begint, maar dat kunt u opvragen bij Rijkswaterstaat, als u dat voor een bepaalde weg precies wilt weten. LEH€N LAMP? Ik heb nog stukken zelf gelooid geiteleer liggen. Hoe maak ik daar een lampekap van? Antwoord: Laat dat leer liggen en neem liever perkament. Leer droogt sterk uit als 't verhit wordt door die lamp en zal gauw verschroeien. Bovendien laat het geen licht door. CHOLESTEHOL Als ik niet meer dan 250 mg cholesterol per dag naar binnen wil krijgen, wat moet ik dan beslist laten staan? Noemt u eens wat voedingsmiddelen met veel van deze stof. Antwoord: In milUgrammen per 100 gram dan maar: eierdooier 1500; hom en rauwe haring 700; kuit 600; kippelever 500; varkensnier 450; kalfslever 400; runder- en varkenslever 300; garnalen en roomboter 250. Maar wie eet er nu een ons eierdooiers per dag op? Een kippeëi weegt maar 5 O tot 70 gram. In plaats vant voorgenomen cholesterol-arme dieet kunt u ook elke dag een theelepel soja-lecithine van 98% gebruiken, want dat vermindert het cholesterolgehalte. Overleg eens met uw huisarts wat in uw geval het beste is. TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 CiJ3 UZI DD SCHRIK VOOn ZWEZtniK Ik reis verschillende beurzen af, maar als ik recepten van geblancheerde, gepa neerde afgebakken zwezerik ter sprake breng, lopen de mensen hard weg. Waar om toch die weerzin? Maakt onbekend zó onbemind? Antwoord: In vele streken is de naam al voldoende om het (in Frankrijk bijzonder geliefde) gerecht de rug toe te keren. Want op het platteland is zwezerik een aandui ding van de uitgesneden en opgedroogde penis van een berg, dat is een gecastreerd mannetjesvarken. Dat deel van het dier was altijd erg vet, maar minder goed eet baar, en werd daarom gebruikt voor het invetten van gereedschap, vooral zagen. Enkele voedingsdeskundigen gaven deze naam echter aan de halsklieren van het jonge kalf, die in het tweede jaar ver schrompelen, maar het eerste jaar ge bakken, geblancheerd of gepaneerd zo lekker zijn. ZWAVEL IN DE ÜOZIJNEN? Bij een winkelier kon ik lichte en donkere rozijnen kopen. Hij vertelde, dat de lichte gezwaveld waren. Is dat niet ongezond? Antwoord: Deskundigen verzekerden ons, dat het geen kwaad kan als rozijnen gebleekt worden. Het zijn namelijk ge droogde druiven van een speciale soort, anders ontstaan krenten. De klanten kie zen veelal de lichte soorten. Velen denken zeker, dat de donkere enigermate of ge heel verrot zijn. Daarom worden de ro zijnen uitgespreid in ruimten waarin men zwavel verbrandt. Het dan ontstaande zwaveldioxyde werkt blekend. Er blijft niets achter op de vruchten. Maar soms is juist het bleken een vervalsing, want ro zijnen kunnen donker zijn geworden door veroudering en werkelijk gaan rotten. Be kijkt u dus de rozijnen eens, voor u besluit tot aankoop, en kies de mooie, welge vormde vruchtjes. KLASSEVERSCHIL Is het in deze tijd van noodzakelijke bezuiniging niet verstandiger het klasse- verschil bij de spoorwegen e.d. op te heffen, zodat er geen afzonderlijke rij tuigen en wachtkamers meer nodig zijn? Antwoord: Afschaffing van de 1 e klasse bij de N.S. zou de bedrijfsresultaten juist ongunstig beïnvloeden. De extra ontvang sten van reizigers Ie klas bedragen meer dan 45.000.000,per jaar en die in komsten zouden geheel wegvallen. Bo vendien zouden veel van die reizigers dan (weer) de auto boven de trein verkiezen. Van besparingen op het aantal rijtuigen is geen sprake omdat er nauwelijks vol doende wagons zijn voor alle reizigers tezamen. Van afzonderlijke wachtkamers Ie klasse is vrijwel niets meer over. Kort na de tweede wereldoorlog hebben onze treinen wegens gebrek aan materiaal en kelejaren met slechts één klasse gereden, maar spoedig vroegen de reizigers zelf om herinvoering van onderscheid. Dat is be grijpelijk, ook in hotels wil de één goed koop uit zijn en met weinig genoegen nemen en staat de ander op meer comfort, al kost het iets extra. Het zelfde zien we eigenlijk met de plaatsverkoop in schouw burg, bioscoop, sporttribunes en bij de verkoop van voordelige en duurdere auto's, gewoon brood en luxe broodjes, petit-fours en grote gebakjes, goedkope en dure parfums, confectiekleding en maat- costuums. Zolang het levenspatroon van de mensen verschillend is en de één zijn geld aan héél andere dingen wil besteden dan zijn medemens, zal er ook onder scheid in de tarieven noodzakelijk zijn. Onze spoorwegen hebben aanvankelijk 3 klassen gekend, in sommige landen kende men een 4de klasse, maar die hebben wij slechts kort gehad en uitsluitend op de lijnen Boxtel-Gennep-Goch van de toen malige Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorwegmij en Simpelveld-Aken geëx ploiteerd door de Staats Spoorwegen. OUDEJAARSAVOND nadert. Het is een gedenkavond, die wij Neder landers bij voorkeur in de intieme huiselijke kring vieren. Een avond met een bepaalde sfeer, die zich moeilijk laat beschrijven. Een sfeer die niet gemaakt wordt door de oliebollen of het vuunverk om twaalf uur 's nachts; waardoor dan wel? Waarschijnlijk door het weten dat we deze avond stil zullen staan bij het feit dat er weer een jaar voorbij is wat nooit meer terug komt. Dat de tijd razend snel voorbijvliegt en dat we moeten proberen wat goeds van ons leven te maken omdat het de bedoeling niet kan zijn, dat men zich geen ogenblik rekenschap geeft en maar dóórieeft. We gaan niet de hele avond sentimenteel zitten doen, dat Is ook niet nodig. We maken het gezellig, doen spelletjes en snoepen, kijken eens niet naar het televisieprogramma en ontkomen er niet aan dat oude jaarsavond een avond is die anders Is dan alle andere avonden. BIJ MOEDER THUIS En buitenshuis? Dokter onderweg... In iedere stad en in elk dorp zijn gebieden waar gewoond, gewinkeld en gespeeld wordt. Dat betekent veel geloop en gefiets van en naar scholen, winkelcentra, buurthuizen, be jaardencentra, sportaccommodaties enz. Voor al deze activiteiten naar blijkt is het gemotoriseerde verkeer een dikwijls levensbedreigende factor. Eén van de belangrijkste oorzaken van de verkeersonveiligheid in woon- en verblijfsgebieden is de hoge snelheid van gemotoriseerd verkeer. Onveiligheid die niet alleen wordt bepaald door de vele ongevallen die er gebeuren, maar ook door de vele bijna-ongevallen en de dreiging die van het verkeer uitgaat. Om hieraan paal en perk te stellen kunnen gemeenten een maximumsnelheid van 30 km per uur invoeren voor wegen of weggedeelten binnen de bebouwde kom. Het is een maatregel voor verblijfsgebieden, dus daar waar gewoond, gewerkt en gespeeld wordt. BUKVELD BIJ 50 KM PER UUR {J3|"'»)*aiii^ Het blikveld bij 30 km per uur is ruim zesmaal zo groot als bij 50 km per uur. In verblijfsgebieden dient het autoverkeer onderge schikt te zijn aan de veiligheid en de bewegings vrijheid van voetgangers, fietsers, kinderen en be jaarden. Een lagere snelheid dan de binnen de be bouwde kom toegestane 50 km per uur zo is aan getoond heeft minder ongevallen en minder ernstig i^^^BÉMÉ letsel tot gevolg. Bij een lagere snelheid immers heeft de bestuurder van een motorvoertuig meer tijd be schikbaar om de situatie om zich heen in zich op te nemen. Voorts is de remweg veel kleiner en dat is bij een onverwachte stop erg belangrijk. Bij een snelheid van 30 km per uur is de totale remweg van een auto 15 meter. Bij de thans toegestane 50 km per uur is de remweg ongeveer 33 meter. Als een kind plotseling oversteekt op ongeveer 15 meter afstand voor een auto, kan bij een snelheid van 30 km per uur de auto nog juist tot stilstand komen vóór het overstekende kind. Bij een snelheid van 50 km per uur lukt dat niet en wordt het kind aange reden met een snelheid van ruim 48 km per uur. De grote winst van een 30 km-li- miet in woon- en verblijfsgebieden is dan ook, dat het aantal ongeval len er drastisch zal verminderen en vooral dat de aard van toch opge lopen letsel veel minder ernstig zal zijn. Er zijn twee mogelijkheden om de 30 km-limiet aan te geven. Voor een straat wordt het bekende ron de bord gebruikt met een getal 30 er op. Voor een gebied met meer dere 30-km-straten plaatst men zoneborden met het getal 30. Dit gebeurt alleen op de inkomende wegen van zo'n gebied. Hetzelfde geldt voor het bord „einde zone" op de uitgaande wegen. In zo'n „30-zone" zal men vaak voorzie ningen aantreffen, bijvoorbeeld verkeersdrempels, die bedoeld zijn om de snelheid Van de auto's af te remmen. Om te voorkomen, dat de 30 km- limiet lukraak zal worden toege past, is een aantal voorwaarden gesteld aan het instellen van deze maximumsnelheid. De weg moet er zó uitzien, dat 30 km voor ge motoriseerd verkeer als logisch wordt ervaren. Als dat nog niet het geval is, zijn aanvullende voorzie ningen zoals drempels en versmal lingen noodzakelijk. Wegen met veel doorgaand verkeer komen niet in aanmerking voor een 30 km-limiet. Als u vindt dat de 30 km-regeling ook uw wijk veiliger kan maken, kunt u het beste con tact opnemen met uw gemeente. Veilig Verkeer Nederland vraagt alle automobilisten deze snelheidsbeperking niet te ervaren als een aantasting van hun vrijheid. Het is immers een goede maatregel, die veel ongevallen en ernstig letsel kan voorkomen. Be denk dat u als automobilist ook wel eens als voetganger of fietser aan het verkeer deelneemt, waar door deze maatregel dan ook voor u van belang is. EEN LAGE SNELHEID IS RECHTVAARDIG TEN OPZICHTE VAN ALLE KWETSBARE GEBRUIKERS VAN DE STRAAT. Meer informatie over de 30 km-regeling is verkrijgbaar bij: Ijfj^ Veilig Verkeer Nederland Postbus 287 1200 AG HILVERSUM tel: 035- 11441. Z^.^\<.^v^^K^v.^^^^^ DAN de klok van twaalf. Wij wensen eikaar spontaan veei geiul< en voorspoed voor het komende jaar. Door onze gedachten flitsen de beelden van het voorbije, al het lief en leed van 1985. We nemen ons voor alles te doen wat we kunnen om anderen een genoegen te doen. Want als we ons inderdaad serieus bezinnen, kornen we vaak tot de ontstellende ontdekking dat we maar bedroevend weinig voor anderen zijn geweest. Hoe vaak reageerden we niet onvriendelijk, waardoor een ander mis schien lelijk in de put raakte. En hoe vaak hebben we niets gedaan, waar een heel klein beetje al van de allergrootste betekenis had kunnen zijn. Misschien hebben we niet getroost uit vrees dat de ander het 'gek' zou vinden en er iets achter zou zoeken wat er niet was. Hoe vaak? Zo kunnen we doorgaan en ons pijnlijk bewust worden van onze tekortkomin gen van dat éne jaar. Maar we leven nu eenmaal met en onder mensen. En als ieder voorzich nu maar probeert een zo goed mogelijk mens te zijn, dan is dat een opgaaf waarvan de vervulling mis schien moeilijk, maar niet onmogelijk zal zijn. VEEL moeders en vrouwen zijn die avond met hun gedachten bij zonen en mannen die ergens ver weg zijn. Er zijn altijd veel mensen die de avond van de 31ste december niet kunnen vieren omdat ze die huiselijke kring, het ge zinsverband missen. Anderen niet om dat ze 'onderweg' zijn. Hoe vieren zij oudejaarsavond? We weten dat bijvoorbeeld aan boord In het ziekenhuis de rollen omdraaien van schepen gestreefd wordt naar sfeer en gezelligheid om te voorkomen dat de mensen gaan piekeren over thuis. Thuis, waarnaar vanzelfsprekend juist op dit soort dagen op veraf gelegen plaatsen de gedachten willen uitgaan. Omdat niemand belang heeft bij pieke ren, worden de zinnen verzet met wat onschuldig vermaak, zoals men dat ook gedaan zou hebben in de huiselijke kring. RING... Een telefoon ratelt. Een ge jaagde stem klinkt schor in de hoorn van het toestel. Of de dokter wel onmid dellijk wil komen... Dokter is al op weg. Inderhaast heeft hij zijn instrumenten tas gegrepen. De rustig zoemende mo tor van zijn auto overstemt zelfs het bronzen geluid van de klokken, die het uur verkondigen dat oud en nieuw aan elkaar klinkt... En wij? We happen in de vette, besuiker- de oliebol, die moeder die middag had staan bakken... todat ze zelf 's avonds ze niet meer lustte. En we denken er niet aan, dat er een dokter is die bij een ernstige patiënt geroepen wordt, dat er achter die dokter een legertje verpleeg kundigen staat in ziekenhuizen en sa natoria, die verlichting willen helpen brengen in het lijden, dat vele mensen hebben te doorstaan, ook op deze ou dejaarsavond. En dan zijner de buschauffeurs, de poli tiemannen, de mensen van telefoon en energiebedrijven. Mannen in roezigefa- brieksruimten, die werken, altijd maar werken, omdat het bedrijf - hüri bedrijf zoals ze altijd trots zeggen - een dienst is aan de gemeenschap, die geen uitstel duldt. Zij zullen klaar moeten blijven staan, zolang wij er zijn, die het de gewoonste zaak van de wereld vinden, dat we het knopje van ons licht om kunnen draaien op deze oudejaars avond, dat we de melk kunnen warmen voor het kopje slemp dat bij deze oude jaarsavond past, of de kraan kunnen openzetten voor het afwaswater aan het eind van de lange gezellige avond in de familiekring. Zwijgen we dan nog maar over de an dere vanzelfsprekende werkzaamhe den, die deze avond doorgaan als op alle andere avonden en nachten. Over de nachtwakers die hun rondjes lopen door stilverlaten straten, overdesoldaat die zijn wachtje klopt en de uren die hem van de aflossing scheiden, over de taxichauffeur, die rekent dat er juist deze nacht waarschijnlijk iets extra's te verdienen valt, over de brandweerlieden in de grote steden, in hetzware uniform wachtend tot de harde alarmbel hen - niet zelden op zo'n oudejaarsavond - tot hun plicht roept, over de mannen op zee en bij de radio, en over alle een zamen ter wereld, voor wie deze avond geen verstrooiing te vinden is en geen gezelligheid. Als wij het straks weer gezellig maken voor ons zelf in de warme kamer, zou den wij dan niets kunnen doen voor die plichtsgetrouwen en de eenzamen bui ten? Een aantal van hen kunnen we mis schien wel bereiken. De buschauffeur moet stoppen bij de halte, niet zo ver van ons vandaan. De nachtwaker komt op een vaste tijd langs. We kunnen hen verrassen met een warme dronk en een oliebol. En in het ziekenhuis kunnen de patiënten de rollen eens omdraaien en de zorgzame verpleegkundigen deze avond iets toestoppen. Waarom 30 km

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 21