EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 f „En onder millioenen.... Vaak is de Kerstnacht niet stii meer Ter versteviging van oude banden Naar Michigan in voetsporen van Hollandse landverhuizers im&^€M^mmmm^mmm^^^&^^^^mmm^^m^^^wmm^^^^mm^m^^ In Amerika veel waardering voor boeiend initiatief van NCRV 99 5e Blad DINSDAG 24 DECEMBER 1985 No. 5458 De dikke „Bertha's" (kanonnen) waarmee de Duitsers in 1918 Antwerpen beschoten, zwegen. Tot voor kort konden we ze nog horen dreunen in ons dorp. De oorlogsjaren 1914-1918 hadden ook in Nederland hun sporen nagelaten ook al waren wij er buiten gebleven. Er heerste in vele gezinnen grote armoede. Kolen om de kachel en het fornuis te stoken waren er niet meer of zeer schaars. Velen moesten het doen met turf en hout. Het voedel was schaars. De gaarkeukens draaiden elke dag op volle toeren. Echte koffie was er al lang niet meer. En thee was ook surrogaat. Schoeisel was peperduur. Het was een donkere tijd. Geen wonder, dat het feest van het LICHT, het Kerstfeest, met groot verlangen tegemoet werd gezien. Vooral door de kinderen, 'k Was zelf toen acht jaar. Zoals altijd werd het kerstfeest met de kinderen van de zondagsschool in de kleine dorps- kerk gevierd. Daar zou de bovenmeester een mooi verhaal vertellen. In dit verhaal *vas aan mij een taak toegedacht. Weken tevoren had de meester mij in vertrouwen genomen. Hij vroeg mij of ik op de kerstavond in de kerk zou willen zingen. Maar het moet geheim blijven. Je mag het aan niemand vertellen. Nu ja „niemand". Dit kon ik zoveel weken tevoren niet uithouden. Daarom vertelde ik het mijn overbuurvrouw bij wie ik dagelijks over de vloer kwam om te babbelen. Ze had zelf helaas geen kinderen. Ze was als het ware mijn tweede moeder. Een paar dagen voordat ik in de kerk zou moeten zingen zei ik tegen haar, dat ik zo zenuw achtig was. Ze zei: „Waarom dan mijn jongen?" Nou en toen heb 'k het haar verteld. Een pak van mijn hart. Heb daarna diep gezucht. Ze zei: „Kom een uur voordatje naar de kerk gaat nog even langs." Een paar dagen later was het zover. Nadat ik door de achterdeur achter de keukentafel was gaan zitten mijn vaste plaats haalde ze een flesje voor de dag en een eierdopje. Deed daar 20 druppels bruin vocht in en zei: „Drink dit eerst even op. Daarnakrijgje een glas warme melk." Aan mijn gezicht zag ze, dat ik er nauwelijks plezier in had dit te moeten slikken. Kort daarop moest ik stevig boeren. Het spul kwam bijna mijn neus uit. Ze zette het bovenraam open en zei: „Let op. Die zenuwen gaan straks één voor één door dat raam naar buiten. Die moeten niks van die druppels hebben." Het was de avond voor Kerst zeer koud. Het vroor dat het kraakte. (Ingezonden) De kérkweg was zo spekglad, dat ik mijn schaatsen moest onderbinden. Schaatsen was overigens mijn heerlijkste sport. Zelfs bij maneschijn reed ik op de sloot achter ons huis. In de kerk stond rechts van de kansel een grote kerstboom met tientallen brandende kaarsen. In het doopruim stonden lange tafels. Daaroverheen hagel witte lakens. Daarop enkele kristallen vazen met witte seringen en gele narcissen. Verder schalenmet kerst timpjes, rood glanzende appels. Voorts boekjes met kerstverhalen van o.a. W. G. van der Hulst. Er lagen ook wollen wanten en kousen. Een weelde voor die tijd. Men wilde daarmee vopral kinderen uit grote gezinnen gelukkig maken. De kerk was stampvol. Nadat de dominee het kerst evangelie uit Lukas 2 had gelezen hield hij daarover een preek. Daarna zongen we het ene kerstlied na het andere. Zo b.v. „O kerstnacht, schoner dan de dagen"; „Heerlijk klonk het lied der engelen in het veld van Éfratha"; „Het was nacht toen de Heiland op aarde verscheen" en nog veel meer. Daarna vertelde de bovenmeester zijn verhaal. Op een gegeven ogenblik moet daarin een jongen een lied gaan zingen. Toen de meester bij dit gedeelte kwam schoof ik het groen gordijntje op de gaanderij opzij. Nadat de organist een kort voorspel had gegeven begon ik te zingen: „Hoe zal ik U ontvangen, hoe wilt Gij zijn ontmoet, o 's werelds hoogst verlangen, des sterv'lings zaligst goed. Dat ons uw geest verlichte! Houd zelf de fakkel bij, die. Heer', ons onderrichte, wat U be- haag'lijk zij!" Daarna zong ik: ,,Ver van den troon der tronen en 's hemels zonneschijn wilt G' onder mensen wonen, der mensen broeder zijn! Met God wilt G' ons verzoenen, tot God heft G' ons omhoog, enonder millioenen hebt Gij OOK MIJ in 't oog." Tot op vandaag zijn mij die laatste woorden ,,en onder millioenen hebt Gij ook MIJ in 't oog", bijgebleven. Mij maar ook U? Nou en of! Wat een troost. Wat een bemoediging in ons leven waarin soms zoveel verdriet is. Zelfs al zou u zich totaal verlaten gevoelen en niemand in deze dagen naar u omzien weet dan, dat onze Hemelse Vader, de Vader van onze Heiland, het kind in de kribbe om Zijns Naams wil naar u omziet. U in het oog heeft enblijft houden. A. De viering van het Kerstfeest is in Nederland, zoais in de gehiele wes terse wereid, een lioogtepunt gebleven onder de nationale en kerlielijke feestdagen. En toch is ook aan de beleving daarvan veel veranderd. Het feest is algemeen gebleven maar de invulling is wel aangepast aan de veranderde maatschappelijke verhoudingen. Met name het vaststaande karakter van familie- of nog meer gezinsfeest is eraan ontnomen. Daar naast is de verwereldlijking van het Kerstfeest sterk toegenomen. Beide zijn een verlies voor een intense en eigenlijke viering. Het heeft ook gevolgen voor de economische aspecten van het Kerstgebeuren. BETEKENIS VERANDERD? Bestedingsmaand Kerstweek EEN andere herleefde tendens is die van het dragen van stijlvolle feestkleding. Dat is dan eindelijk weer een meevaller voor de tex tielwereld. Geven wij tenslotte nog even een knipoog naar allen die het verzenden en schenken van kerstcadeaus op hun programma hebben staan, dan is daarmee het kerstoptimisme 1985 compleet. Dat optimisme zal voor ieder een andere inhoud hebben. De kerst viering zal gevarieerder zijn dan ooit, maar al dan niet terecht meer uiterlijke glans worden gegeven. Of daarmee gegarandeerd wordt dat ook het Licht in ons leven weer feller zal schijnen is een andere zaak. DRS. A. VAN MIERLO Een grote groep Nederlanders waaronder zich ook best een aan tal Flakeeërs zouden kunnen be vinden zal het volgend jaar van 24 mei tot 10 juni naar Michigan reizen en o.m. bezoe ken brengen aan de plaatsen Hol land, Zeeland en Grand Rapids. De Nederlandse Chr. Reisver eniging in Den Haag heeft het initiatief genomen voor deze bij zondere reis, waarbij centraal zal staan de ontmoeting met na komelingen van Hollandse land verhuizers, die in het midden van de vorige eeuw naar de wou den van Michigan zijn getrok ken. De NCRV heeft dit jaar voor het eerst een dergelijke reis op haar pro gramma gezet en de belangstelling overtrof de stoutste verwachtingen. In Amerika waardeert men het bij zonder dat op deze wijze de banden met het oude moederland weer wor den aangehaald. De Nederlandse reizigers vliegen eerst naar Toronto in Canada, waar ze enkele dagen zullen blijven en zullen vervolgens worden rondgeleid in Holland en het wijde gebied erom heen. Daar liggen tal van plaatsen met zeer Hollandse namen: Harderwijk, Graafschap, Niekerk, Groningen, Borculo, Zee land, Overisel, Drenthe, Vriesland, Zutphen en Noordeloos. Het gezel schap zal ook een aantal dagen in Grand Rapids doorbrengen. Landverhuizers In september 1846 vertrokken 110 landverhuizers met de Amerikaanse bark Southerner" vanuit Rotter dam naar de Nieuwe Wereld. Onder hen waren de 35-jarige predikant Albertus Christiaan van Raalte, zijn 32-jarige vrouw en hun vijf kinderen. De meeste passagiers waren afkom stig uit Drente, Overijssel en Bent- heim. Hun vertrek stond niet op zichzelf. Bij duizenden trokken ze in de vorige eeuw de Atlantische Oceaan over, omdat er in Europa veel armoede, werkloosheid en apathie was. Voor de Hollanders die onder leiding van Van Raalte de oversteek maakten, was er nog een andere, dringende reden om het vaderland te verlaten. Ze behoorden tot de Afgescheidenen die zich uit de Nederlands Her vormde Kerk hadden losgemaakt. Ze gingen eigen samenkomsten hou den, maar de regering verstoorde die en legde forse boetes en gevangenis straffen op. Om te ontkomen aan de grote, gees telijke druk waaronder ze leefden, werd er opgericht een Vereeniging van Christenen voor de Hollandsche Volksverhuizing naar de Vereenigde Staten in Noord-Amerika. Twee jonge predikanten speelden daarbij een belangrijke rol, ds. A. Brummel- kamp en z'n zwager, ds. A. C. van Raalte. De kolonisten onder Van Raalte arriveerden na een reis van 47 dagen in New York. Ze reisden voor een deel door naar Detroit, waar ze on derdak vonden en sommigen zelfs tijdelijk aan de slag konden. Die winter reisde Van Raalte wekenlang te voet en te paard door de met munt die in Nederland niet meer gangbaar is". De Zeeuwen die zich in de buurt van de Van Raalte-kolonie vestigden noemden hun nederzetting Zeeland. Rondom de Nieuwe Kolonie, die Holland werd genoemd, werden in korte tijd nog meer nederzettingen gesticht. Drenthe werd de nieuwe woonplaats van kolonisten die in de zomer van 1847 arriveerden. Ze waren afkomstig uit Drente, het Overijsselse Staphorst en van Goe- ree-Overflakkee. In de zomer van 1847 kwam ook een groep Friezen onder leiding van ds. Maarten A. Ypma, die een nieuw „Vriesland" schiepen. Graafschap werd de nederzetting van kolonisten uit de Graafschap Bentheim, even over de Nederlandse grens in Duitsland. En Overisel werd in de zomer van 1848 gesticht door een groep Af gescheidenen uit Hellendoorn, on der leiding van ds. Seine Bolks. Ds. I. N. Wyckoff uit Albany ten noorden van New York, die de kolo nisten in 1849 bezocht, rapporteerde: „Ze doen alle dingen met gebed en dankzegging. Ze bidden en zingen in den morgen vóór hun werk en ook weer na hun avondeten. Het aanzien van de toon van hun godsdienstig leven is zuiverder en hooger dan alles wat ik ooit gehoord heb en schier gelijk aan de vroegste chris tenen: zeer schoon". sneeuw bedekte bossen van zuidwest Michigan en besloot de nieuwe ko lonie te stichten tussen de Grand River en de Kalamazoo River. Nederzettingen De Hollandse kolonisten begormen met eenvoudige gereedschappen woudreuzen te kappen en blokhutten te bouwen. In de eerste maanden hadden ze het zwaar te verduren. Velen werden ziek en leden aan malaria, typhus, pokken en rood- vonk. „In de nazomer bereikten de beproevingen een hoogtepunt, daar de gehele nederzetting één ziekbed werd en er zeer velen, ofschoon er op algemene kosten geneesheren inge roepen waren, stierven, vooral door gebrek aan goede huizing en wei- toegemaakte passende spijzen", schreef ds. Van Raalte later. Onder tussen waren er al vele honderden nieuwe kolonisten naar ,,De Ko lonie" gekomen. Een belangrijke groep was afkomstig uit Zeeland. Hun leiders waren ds. Cornelius van der Meulen en Jannes van de Luys- ter, een gefortuneerde Zeeuwse land bouwer uit Borssele, die zijn boerde rij voor 66.000,had verkocht en voor tal van landgenoten de over tocht naar Amerika had voorgescho ten. Een van de Zeeuwse schepen die op zee een ander Nederlands schip passeerde, antwoordde per scheepstoeter op de vraag, wat voor lading men aan boord had: „Valse Door de regelmatige briefwisseling tussen de kolonisten en hun familie en vrienden in Nederland, besloten ook later nog veel landgenoten naar Amerika te gaan. En na de Tweede Wereldoorlog hebben zich opnieuw velen bij de honderdduizenden af stammelingen van de eerste immi gratie gevoegd. NCRV-reis Als men nu rondreist in westelijk Michigan kan men constateren dat de kolor isatie onder leiding van ds. Van Raalte, ondanks veel ontbe ringen en tegenslagen, volledig is geslaagd. Holland is een aantrekke lijke stad van meer dan 30.000 in woners en daar omheen liggen wel varende dorpen, waarvan de in woners voor een groot deel Neder landse achternamen hebben. Zelfs in de grote stad Grand Rapids vormen de afstammelingen van de Neder landse immigranten de grootste et nische groep. Ze maken 30 a 40% van de hele bevolking uit. Velen zijn lid van de Reformed Churches of de Christian Reformed Churches, pro testantse kerken van Nederlandse origine. De deelnemers aan de NCRV-reis zullen niet alleen op verschillende plaatsen als groep, maar ook thuis in de gezinnen worden ontvangen. Voor inlichtingen over deze C anada/ Amerika-reis kan men kontakt op nemen met NCRV-reizen, Prinsen straat 33-35, 2513 AC Den Haag. DE toegenomen wereldse viering van Kerstmis Is een direct gevolg van de deconfessionalisering van ons volk. Ne derland en West-Europa zijn In wezen geen christelijke natie of werelddeel meer. Daarmee hebben tallozen af stand genomen van de viering van de geboorte van Christus In Betlehem. Dat gebeuren heeft honderden jaren lang een dominante invloed gehad op de houding van overheden en burgers in de toonaangevende landen van de we reld. Die toonaangevende landen heb ben hun invloedrijke positie intussen ook goeddeels moeten prijsgeven. Kerstfeest is daarmee ook gedevalu eerd tot een briljant gebeuren In een hele rij van andere hoogtijdagen. De kerstboom is daarmee voor velen ver worden tot een schemerlamp in de don kerste weken. Hij staat langer in de kamers, kantoren en openbare gebou wen dan voorheen, want we willen het zo graag overal gezellig maken. De kerstboom dus als symbool van vriend schap en collectieve gezelligheid, niet meer als symbool van kerk en christen dom. Dat verbreedt de handel en helpt de tuincentra en markthandel omzetten maken. Die verkleuring van dit symbool heeft er zelfs toe geleid dat kerstbomen en dito versiering uit de huiskamers verdwijnen. Dat hangt samen met de In gang gezette ontluistering van het ge zinsleven. In Nederland en In veel meer landen hoeft de maatschappij niet meer haar grootste steunpilaar in het gezin te vinden. Het individu wordt meer cen traal gesteld. IVIet de toeneming van het grote aantal alleenwonenden en sa menwonenden is het thuis zijn en het samen optrekken minder vanzelfspre kend geworden. Dus leeft men ook niet meer toe naar de hoogtepunten in de kleinere gemeenschappen, waartoe fa milie en gezin behoren. Men leeft veel meer buitenshuis, ook met de feest dagen. De kerstboom wordt een tak of een trosje gekleurde ballen, het kerst brood wordt een plak en het kerstdiner ga je uitzoeken op een kaart of je doet er helemaal niet meer aan. Als compensa tie wordt het kerstcadeautje geïntrodu ceerd maar dat kan ook een reis zijn naar het buitenland. DAAR is de Kerstnacht dan ook niet stil meer en zeker niet heilig. Het zakenle ven krijgt in dit klimaat veel meer kans om de commercie rond Kerstmis sterk aan te scherpen. Je maakt er folklore van door in de kersttijd een reeks van kerstartlkelen uit vreemde landen te pousseren. Je geeft een gezellig feest voor buitenlanders die naar de winter sport zijn gekomen. Maar er is geen sfeer omdat maar weinig mensen elkaar kennen. Wil men kerststemming, dan kan dat ook in een reeks concerten waarbij alle laden met kerstcomponis ten worden opengetrokken. Of die com ponisten hun werk bedoeld hadden als kerstmuzlek doet niet meer terzake. In de weken vóór Kerstmis zullen dit jaar alle commerciële registers worden opengetrokken om meer dan ooit de decembermaand te maken tot de beste bestedingsmaand van het jaar. Dat geldt bovenal voorde buitenshuis geneugten. De culturele sector, nu meer geprivatiseerd zal zich op meer kerstconcerten werpen dan in het ver leden omdat deze sfeervolle tijd van het jaar zich daar bijzonder voor leent. Inde recreatieve sector ligt er een keur van kerstreizen te wachten naar'alle delen van de wereld. Voor Nederland liggen de Duitse landen het gunstigst. Nu de drang om thuis Kerst te vieren niet meer zo sterk is mag er een overweldigende belangstelling worden verwacht. Die wordt extra geaccentueerd door de achter ons liggende slechte zomer. Tal lozen willen met een wintersportvakan tie goed maken wat ze in de zomerva kantie gemist hebben. Als er sneeuw ligt in de landen met de kerstplaatjes zal men er in drommen naar toe trekken. Maar ook bulten de sneeuw voelen velen zich aangetrokken tot een buiten lands verblijf. De belangstelling wordt nog gestimuleerd door de ruime buiten landse ervaring die vele Nederlanders in de achter ons liggende jaren hebben opgedaan. IN het binnenland zal de bedrijfstak horeca ons meer kerstarrangementen presenteren dan ooit. Er wordt daarbij meer gemikt op een combinatie van een enkele dagen durend verblijf met een of twee kerstdiners. Nu dit jaar de Kerst dagen vallen op woensdag en donder dag, met maar twee werkdagen vóór Kerstmis en slechts één dag er na, ligt de weg open voor een volle kerstweek van 22 tot en met 29 december. Een extra aanmoediging wordt nog gevon den in de vrije dagen waarover velen beschikken als gevolg van arbeidstijds verkorting of andere vrije dagen. De toch steeds niet onbelangrijke grote groep van kerstvierders-thuis zal zich de nodige inspanningen getroosten om dit jaar het feest van licht en nieuwe verwachtingen zo breeduit te meten als maar mogelijk is. Er mogen dan acties en weerstanden zijn tegen overdreven eetfestijnen op deze dagen, het valt niet te ontkennen dat het kerstdiner in alle gezl nnen boven het niveau van een een voudige maaltijd wordt opgetrokken. Gelukkig wordt dit hoogtepunt in de eetcultuur meer en meer benut om hen die in eenzaamheid dreigen te raken daarbij te betrekken. In dit kerstlicht gezien is het gunstig dat ook de ge dachte om kerstpakketten uit te delen en te verzenden opnieuw veld begint te winnen. Voor het bedrijfsleven extra aantrekkelijk omdat hier een kans wordt geboden bulten het strenge fiscale re gime om nog Iets extra's belastingvrij voor hun medewerkers te doen. De dis tribuerende handel zal daar stellig pro fijt van ondervinden. Met dit soort schepen (en veelal nog minder) werd de overtocht van Nederland naar de Verenigde Staten gemaakt. Ds. Albertus Christiaan VAN RAALTE geboren op 17 oktober 1811 te Wanneperveen (Ov.) overleden op 7 november 1876 Ie Holland/Michigan (U.S.A.). Nederlandse landverhuizers arriveren in de Ver enigde Staten (1850).

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 17