Willem Teelllnck, „Soliloquium" Radio ROGOS verzorgt Kerst- en Nleuwjaarsgroeten [ROGDS NDG luis iSetraclittnsen Grammofoonplaten en cassettes boek Leerlingen Rijksscholengemeenschap maakten keramische kerstflguren Zaak van de van Bechthums l boekbespreking: niet groot-, wél goed Intermezzo Heren 1 verliest BON ecnö fontiaeirs/Die ïjp geDaot Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS DINSDAG 17 DECEMBER 1985 Huisschilder Piet Bechthum uit Middelharnis heeft laten zien dat een verf- en wandbekleding speciaalzaak qua oppervlakte niet groot hoeft te zijn, maar dat de grootheid gelegen moet zijn in de kwaliteit die geboden wordt Van de negen meter diepe garage naast zijn woonhuis aan de Verlengde Hoflaan gebruikte hij nauwelijks de helft en tóch heeft hij op die geringe oppervlakte meer dan duizend kleuren verf in voorraad...! Dhr. Bechthum zit al 23 jaar in het schildersvak waarvan 25^ jaar als zelfstandig ondernemer en vooral dat laatste is hem bijzonder goed bevallen. Zó goed dat al gauw het plan rijpte de klant niet alleen met het schilderswerk-, maar ook met schildersartikelen van dienst te zijn. „Te begeleiden" benadrukt dhr. Bechthum, want dat is de intentie van hem zowel als van zijn vrouw die de winkel, bij afwezigheid van haar schilderende echtgenoot zal runnen. Zij vergaarde ook de nodige kennis om de klant van advies te dienen, waarbij ze ook uitnemend geholpen wordt door de kleurmengmachine die Sikkens heeft geïnstalleerd. De machine bevat mengstoffen waarmee een scala van duizend kleuren is te maken, zowel in de soorten zijdeglans, hoogglans, vochtregulerende verf en muurverf. Dhr. en mevr. Bechthum staan helemaal in voor de kwaliteit van hun produkt, zeker van Sikkens, ook van de andere verf die voor de minder veeleisende doe-het-zelver in voorraad is. Over de kwaliteit van Sikkens verf zijn de Bechthums meer dan overtuigd. Het meest aansprekende voorbeeld van de kwaliteit van Sikkens verven is te zien in het bedrijf van Vleeshandel Krijgsman op de binnendeuren waarvan acht jaar geleden Sikkens verf werd gezet. Al die jaren zijn de deuren driemaal per week met een agressief schoonmaakmiddel gereinigd en nóg is de verflaag onaangetast. De Bechthums zijn er trots op dit merk te voeren, zeker als ze zijn dat het gebruik ervan tevreden klanten zal geven TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 CH CZl DD •OUDDORP Prijstrekking V.V. Je Putter" ie prijslot.nr. 01715 2e prijslot.nr 01329 3e prijslot.nr. 00609 Prijzen afhalen bij Th. Grinwis, Wilhel minaweg 34, Ouddorp. Ook dit jaar wil RADIO ROGOS, de omroep voor het verzorgingshuis ,,De Goede Ree", de bejaardenhuisvesting „Het Oudeland" en verpleeghuis „De Sa maritaan", de bevolking van het eiland Goeree-Overflakkee in de gelegenheid stel len een kerst of nieuwjaarswens aan te bieden. Het is gebleken dat een warm en mee levend gebaar d.m.v. een grammofoonplaat of een wens door onze bewoners bijzonder wordt gewaardeerd. Het is prettig te weten dat ook anderen om ons heen aan onze bewoners denken. Ook kerst- en nieuwjaarswensen voor het personeel zijn van harte welkom. Het ligt in de bedoeling dat de omroep een uitzending verzorgt op woensdag 25 december en woensdag 1 januari van 2 tot 5 uur. Door onderstaande bon in te vullen en op te sturen naar het verpleeghuis en/of af te geven aan de beide recepties respektievelijk „De Goede Ree" of „De Samaritaan" doet u ook mee aan het welslagen van een fijne radio-uitzending speciaal bestemd voor onze bewoners. Naam: Adres: Woonplaats: vraagt een plaat aan voor: De plaat is bestemd voor kerst oud en nieuw uitzendingen, e.v.t. kerstwens/nieuwjaarswens 1 e keus: 2e keus: Ook kunt u telefonisch opgeven: Tel. 01870 - 2500 toestel 192; 01870 - 3620. Enkele weken geleden verschenen onge veer gelijktijdig twee werkjes die beide de naam van Willem Teellinck dragen. Uit geverij Kok te Kampen bracht op de markt de herdruk van het boekje van dr. H. Bouwman in het eerste kwart van deze eeuw hoogleraar aan de Theologische Hogeschool te Kampen over,, Willem Teellinck en de praktijk der godzalig heid". Het boekje met de wat vreemd aandoende titel Soliloquium" een heruitgave van een geschrift van Teellinck zelfkwam uit bij Den Hertog te Houten. Het werd in hedendaags Nederlands ver taald door J. Koppejan. Wie kent ds. Willem Teellinck; wie las ooit iets van hem? Het zullen er niet velen zijn. Dat was in de twintiger jaren van deze eeuw al niet het geval. Reden waar om de Kamper kerkhistoricus Bouwman een geschriftje aan hem wijdde. De mini male belangstelling voor en kennis van Teellinck en zijn geschriften zal sindsdien niet veel toegenomen zijn. Een even goede reden dus om (opnieuw) door middel van het tweetal boekjes bekendheid aan hem te geven zo ook in deze krant. Suyverheyt We kunnen Willem Teellinck, die leefde van 1579 tot 1629, typeren als „één van de vaders der kerkelijke hervormings beweging in de zeventiende eeuw" (Bouwtnan) of ook wel „de voorloper van de geestesstroming van de Nadere Reformatie" (Van Gorsel). Hij leefde en werkte in een tijd dat de kerk van de reformatie bezig was zich te vestigen in de lage landen. Veel werd getwist over de leer van de kerk; deze moest al haar krachten iqspannen om de zuivere leer tegenover de bestrijders (humanisme en remonstrantisme) te handhaven. Na de duidelijke uitspraken van de Dordtse synode (1618-1619), waarin de gerefor meerde leer in een derde belijdenis geschrift werd vastgelegd, waren de twisten bezworen. Nu echter werd het gevaar des te groter dat de leer wel op papier maar niet in de harten van de leden der kerk aanwezig was. Leerhei ligheid, wetticisme en dode orthodoxie zijn aanwezig en treden in als niet de Heren 1 heeft het tegen de koploper Delta 2 niet kunnen maken. In een men taal 100% beter gespeelde wedstrijd dan vorige week, konden de Heren alleen in de 2e set weerstand bieden. Delta was aanvallend stabieler en had een goed blok. In de eerste wet ontbrak het Intermezzo aan lef. Het spel ging met horten en stoten en in aanvallend opzicht kreeg Heren 1 geen kans. In de tweede set gaf Delta veel serves weg. Intermezzo kon door goed gevarieerd en een aanvallend spel 4 punten voorsprong opbouwen, die slechts puntje voor puntje ingehaald konden worden door Delta. Maar aan het einde van de set bleek dat toch Delta de langste adem te hebben en won deze set dan ook met 15-12. De derde set was slechts serveren in het begin. Intermezzo kon wel de serve terug krij gen, maar kon steeds net niet wat punten maken met deze serve. Maar Delta won deze set met 15-4 en kon met een 3-0 overwinning naar huis terug keren. Ook Heren 2 van Intermezzo moest een wedstrijd spelen tegen DVO, uit Oud Beijerland. Deze twee ploegen stonden voor de wedstrijd nog gelijk, maar DVO had dan wel twee wedstrijden minder gespeeld. Het was voor de Heren dan ook nood zakelijk om te winnen aangezien het de laatste weken niet meer van een leien dakje loopt. Maar de eerste twee sets waren voor DVO. In de derde set liep alles beter en werd dan ook gewonnen door Intermezzo. In de vierde set was het weer DVO die deze set won, waardoor Heren 2 met 3-1 verloor. De overige uitslagen van deze speeldag zijn als volgt: vc Goeree - Mini meisjes0-3 (uitwedstrijd) Mini jongens - DDL1-2 Meisjes C - Vierpolders0-3 Meisjes B2 - Drieslag1-3 Meisjes Al - Meisjes A23-0 Jongens C - DVO1-3 Jongens A - Rowido1-3 Dames 6 - Bernisse 31-3 Dames 4- DVO 43-0 Dames 3 - Drieslag3-0 Dames 2 - Spirit3-1 Dames 1 - Be Fair0-3 Heren 4-DVO 43-0 Heren 3 - ApoUo0-3 Het programma voor aanstaande zaterdag 21 december is als volgt: 16.15 uur: Vovero - Mini jongens (uitwedstrijd in Rozenburg) Meisjes Al - sv Kwiek Meisjes B2 - DDL Meisjes C - MVC Meisjes A2 - Spirit Jongens A - TOP Jongens C - TOP Meisjes BI- Drieslag Heren 2 - TOP Heren 3 - TOP 3 Hou stand - Dames 2 Dames 6 - Drieslag 2 Dames 4 - Rovok 2 Heren 4 - TOP 2 Dames 1 - AV'40 Dames 3 - TOP Heren 1 - Alexandria/A 10.00 uur: 10.00 uur: 10.00 uur: 11.00 uur: 11.00 uur: 11.00 uur: 11.00 uur: 12.30 uur: 14.15 uur: 13.45 uur. 14.15 uur: 14.15 uur: 14.15 uur: 16.00 uur: 16.00 uur: 16.00 uur: Iedereen is van harte welkom Geest van God krachtig en levenwek kend werkt. Daarnaast werden wereld zin en zondedienst in brede volkskrin gen openbaar. Deze situatie hebben de preken en publi caties van de Zeeuwse dominee Teel linck bepaald. De afval van God aan de ene zijde en de dode rechtzinnigheid aan de andere kant bekommerden hem. Daar om riep hij kerk en volk op tot wederkeer. Zeer ijverig was Teellinck. Ten blijke daarvan: niet minder dan 127 boeken schreef hij, waarvan sommige meer dan 400 pagina's groot. Nog maar 50 jaar oud, „stierf hij als een oude van dagen, daar de levensolie was opgebrand" (Engelberts). Prof. Bouwman geeft op eenvoudige en overzichtelijke wijze inzicht in de weg en het werk van Teellinck. Hij was een god vruchtig en getrouw prediker, die niet slechts vasthield aan de belijdenis van de kerk (dat zeker ook!), maar tevens de reformatie van het leven beoogde, het persoonlijke èn het volksleven wel te ver staan. Teellinck wordt dan ook terecht één der eersten van de Nadere Reformatie ge noemd. Zijn verwantschap met het Puri tanisme, een kerkelijke stroming in het Engeland van die dagen die eenzelfde doel trachtte te bereiken, is onmiskenbaar. Velen van zijn collega's ijverden louter voor de zuivere leer. Daartegenover voer de Teellinck aan dat de meest onberispe lijke orthodoxie geen waarde heeft, wan neer de belijdenis niet in het hart woont, en leidt tot de kracht der godzaligheid. Daar om moeten wij, schreef hij, beginnen daarover 'tyveren, dat de suyverheyt der leere met de suyverheyt des levens mochte verciert werden". Dat was het beginsel waaruit hij werkte. Teellinck benadrukte dus zowel de nood zaak van de zuivere leer als de godzalige levenswandel. Ofwel met andere woor den: hij bepleitte zowel de orthodoxie als de orthopraxie. Toch is hiermee niet alles gezegd. Wie het zo stelt, vergeet een ele mentaire schakel. Tussen „leer" en „le ven" is geen directe lijn te trekken. Dan ontbreekt nóg een fundamenteel element: het gelóóf Dat moet tussen beide in ge schoven worden. Het geloof put uit de bron van de zuivere leer, de Heilige Schrift, en openbaart zich in een god vruchtige levenswandel. Zelf is het onmis kenbaar. Zo stelde ook Teellinck het. Wat is dat geloof? Wel, zei Teellinck, ^ü.„dat het geheele werck onser saligheyt door Christum hier op aenkomt, dat wij hem aennemen, en zyner alsoo deelachtigh worden". Dat is het ware geloof Orthog- nosie tussen orthodoxie en orthopraxie. Betrachtingen In zijn boek Toetssteen des Geloofs" Sfchrijft Teellinck o.m. over de wijze waar op de "Heilige Geest een zonder tot het geloof brengt, namelijk ,,dat hy eerst de herten door de wet laet verslaen, ende door de aengeboden ghenade des Hey- ligen Evangeliums aenlocken tot beter gesintheyt, opdat zy soo bewrocht zynde, mochten konnen ghelooven in Christum". De Geest bereidt dus vóór tot de kennis van het geloof. Over dit proces nu, door Teellinck ook wel wedergeboorte of be kering genoemd, schreef hij ook apart een ontroerend mooi boekje. Het is het thans in hedendaags Nederlands verschenen Soliloquium ofte Betrachtingen eens sondaers, die hij gehad heeft in den angst sijner wedergeboorte". Ik ben niet in staat in het kort een weer gave te geven van de rijke inhoud van dit eerlijke en gave boekske. Een gouden kleinood dat is het! Aan het slot van zijn voorwoord waar Teellinck de wens uitspreekt dat zijn boekje velen tot zegen mag zijn, voegt hij daaraan toe „zoals wijzelf zo nu en dan daarin enige hulp gevonden hebben". De toon van bevinde lijke kennis en betrokkenheid kenmerkt het boekje dan ook geheel. Zonder twijfel S O L I L O Q^U I U M, Ijf f f t iit ben angfl fpncr UDc^ der-gfüoo^ite Dienlligh »©m te Vio^bert II öc SÖclieeringe/ ban 45obtenbc tot m\ (lecc-ITecclif nge tegen Willem Teclinck.^Jln fptl ItbCU !©icnafC ^tfi Dcpifgcn «SuangcKumil binnen 39en toijfbcn ^iut6betbetett nae bc nleutoe 1000; Frin<;oys BoelsïBoeCll-berllOOpeC/ tDO= zien we hier in Teellincks hart zelf, als hij zich voor zijn God blootgeeft, zijn zwak heid en zonde belijdt, de genade van God bewondert en de liefde van zijn brandend hart vertolkt. Hier spreekt kennelijk niet iemand over zaken die hem zelf vreemd zijn. Naar zijn eigen mededeling heeft de schrijver niet de buitengewone diep gaande beroeringen beschreven die som migen wedervaren, maar die „welke we enigszins in onszelf en voorts in vele anderen hebben bespeurd, namelijk de wisseling van troost en verlatenheid die in deze toestand meestal voorkomt bij allen die door de angsten der bekering tot de ware wedergeboorte gebracht worden". In de eerste vier hoofdstukken spreekt de belijder tot zich in de twééde persoon. Hij overdenkt de ijdelheid van de wereld, eigen nietigheid en onmacht en neemt zich voor de ware gelukzaligheid te zoeken, namelijk die in God door Jezus Christus te vinden is. Vanaf hoofdstuk vijf spreekt hij in de éérste persoon. Hij belijdt zijn zon den voor God, erkent Diens grote lank moedigheid, begeert Gods genade, klaagt over gebrek aan zelfkennis, smeekt om de hulp van Gods Geest en keert zich tot God, opdat Die zijn hart zou nemen. Hij overdenkt de vergeefsheid van eigen po gingen, prijst de genade van de uitverkie zing, wordt overtuigd van het heil in Christus en begeert door Gods liefde ontstoken te worden. Het laatste hoofd stuk geeft zijn hartelijke dankzegging weer aan de Heere Zijn God voor diens ver leende genade. Dit prachtige boekje is op verscheiden wijze te gebruiken. Tracht het niet in één avond uit te lezen. Daarvoor is het te vol en te wonderlijk. Het leent zich voor de stille meditatie, de overpein zing. „Och, hoe gelukkig en wijs is die mens die in zijn leven bezig is om zó te zijn als hy begeert bevonden te worden bij zijn dood. Hoe dwaas, hoe verkeerd van gedachte is de sterfelijke mens die zijn hart nog zet op de tegenwoordige dingen die allemaal met het gebruik ervan vergaan". Nog beter kan dit boekje gebruikt worden als gebedenboek. Er is sprake van één aanhoudend, aangrijpend gebed. Waarom zouden wij ons deze kostelijke woorden niet tot de onze maken? Hier worden ons de woorden in de mond gelegd. In schuld belijdenis en dankzegging. „Ja, Heere, het is mijn ongelovigheid, het is de verdorven heid van mijn hart die het mij zo moeilijk maken. Geloofde ik ten volle, zag ik door de ogen des geloofs dan zou ik toch wel anders en wel beter me hebben in gespannen om de wereld te verlaten en u aan te hangen". „Och kom, Heere Jezus, want zonder U kan ik nu niet langer meer een rustige dag of rustig uur hebben, want U bent toch de uitverkorene van myn ziel, mijn blijdschap en enige troost. Zonder U is ook al mijn hoop ijdel, want U bent myn sterkte, mijn rotssteen waarop mijn arme ziel steunt. Mij kan noch zal voortaan iets anders behagen dan U alleen, mijn God, mijn hoop en mijn eeuwige zaligheid". Zo wordt het zelfs min of meer een liedboek. „Och Heere, hoe vast staat hij die door het geloof in U, de vaste rots steen, steunt op U, die nooit verandert of bezwijkt. Hoe veilig en hoe wel be waard...." Dwaze schipper Tot slot een beeldend fragment uit hoofd stuk 16 waar de overtuigde zondaar over denkt, dat hij zo verdorven is dat al zijn pogen vergeefs is in zoverre hij niet door Gods Geest wordt gesterkt. „Ik ben in dit alles als een dwaze schipper geweest die de zeevaartkunde niet kende en daarom verzuimde acht te geven op getij en wind en daardoor ligt te wroeten, en werkt in eigen kracht om de boot die nu op het droge ligt, zonder wind en water, daar weg te sjorren en vlot te krijgen; waardoor hij niets be reikt dan zich te vermoeien zonder ook maar in het minst iets op te schieten. Juist zo is het met mij gegaan, want ja, gewis, Heere, Uw Geest moet onze trage zielen die op de zandbanken van de wereld vastzitten en met vele wereldse dingen zwaar geladen zijn, door Zijn hand ontladen en dan nog verder vlot maken door de stromen van Zijn toe vloeiende genade en door de wind van Zijn goddelijke kracht, als we ooit op onze reis naar de hemel enigszins zou den kunnen vorderen". N.a.v. Dr. H. Bouwman, Willem Teellinck en de Practijk der God zaligheid. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Paperback. 67 pag. Prijs f 12,50. W. Teellinck, Soliloquium. In hedendaags Nederlands vertaald doorj. Koppejan. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Paperback 112 pag Prijs f 12,90. J. K. met gewijde muziek (koren, gemeentezang, improvisaties, enz.) Diverse kerstplaten en cassettes natuurlijk bij: In galerie Potteriet, sinds kort vanuit Sommelsdijk verhuist naar de Middelhamisse Nieuwstraat, is de komende weken een expositie te zien van werkstukken, keramische kerstfiguren, die door leerlingen van enkele klassen van de Rijksscholengemeenschap zijn gemaakt. „Een fantasievolle koUektie", zo vindt men bij de galerie waar men best waardering op kan brengen voor de maaksels die de jeugd creëerde onder leiding van lerares mevr. van Kempen. Er zijn o.a. rose engelen, herders, dieren, herdershuizen, stallen en Koningen uit tevoorschijn gekomen, keurig afgewerkt, gekleurd en gebakken. De kollekte is te zien vanaf 18 december t/m 5 januari, 's woensdags t/m zaterdag van 10-4 uur en vrijdags tot 21.00 uur. Gelijk een mooie gelegenheid even de neus binnen te steken in de galerie en even het werk van mevr. Riet Verbeek te bewonderen. OFTE bc t)óot)e[i)c(ic tDercftcn tot bm Kbenbigen alle toctelbtftBe b^oeffcniffc DOOR Middelburgh in ZceUndc. oUdCtttiiigf ^Spbdclma i« noih mtjttc bp-gt' toofgijt (m Cligiftti ban alK ta 9o>t1ini gt> mociht bp Mil fclbigeti Vutljtut T OT D ORDREcHTi iinibt bp t JSiUbt-()up{t/iiib(lnitt(3!>ut>f.1tiuio l6^^, morMgoed wettdiik 55 - teUOIITO) 2S51 midddhwnit morelkgoed

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 2