Over prediking en kerkverlating DEMVELS wr 1 m- HH 1 W 1 _l J jeugd- hoekje VAN HET OVERMASE BOVAG GARANTIEBEWIJS Novemberraadsel 2 EXTRA RAADSEL 2 ansGroenendijk^ Boekbespreking: van Oom Ko Onbedachtzaamheid HHö" w" r U /r ^r l Een jarige ALLEMAAL Nieuwe veiling bij Biezelinge straks onbereikbaar? Heren twee wint moeilijke wedstrijd Bladz. 2 Zaterdag in de boekhandel Klederdracht van de Zuidhollandse eilanden Gereformeerd? Schriftgezag TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 CÏ3 IZZI DD Briefwisseling H 50 WM 56 57 1 H 65 '9 33 <P r/ A Uw zekerheid voor een scherp ge prijsde en goed onderhouden auto. Fietsenspecialist Sommelsdijk Tel. 01870 - 2430 ,EILANDEN-NIEUWS" VRIJDAG 15 NOVEMBER 1985 In zijn boek „Het wordt nooit meer als vroeger" geeft dr. Te Winkel een beeld van de verschuivingen in geestelijk kli maat en prediking in de Gereformeerde Kerken gedurende de afgelopen tientallen jaren. Hij onderbouwt zijn beweringen overtuigend met analyses van preken uit achtereenvolgens de jaren 1938, 1969/ 1970 en 1981. Uit eik van die jaren gaf ik in mijn eerste artikeltje al het een en ander weer. Niemand die enigszins op de lioogte is van de ontwikkelingen in kerkelijk Ne derland zal met de auteur van mening verschillen over het feit dat er inder daad van verschuivingen binnen de Ge reformeerde Kerken sprake is. (Overi gens niet alleen in die kerken....)- Dit boek laat er iets van zien waarin die veranderingen nu feitelijk bestaan. On verhuld en onbedekt komt het aan de orde. Met als conclusie (tevens de titel van het boek): het wordt nooit meer als vroeger. Enkele thema's geven de ver anderingen in denkrichting en predi king wel heel duidelijk aan. Ter illus tratie een drietal. WERELD In de vooroorlogse jaren werd de wereld vooral voorgesteld als de van God af vallige wereld. De wereld is een be dreiging voor het geloof van de christen en het voortbestaan van de kerk. De wereld oefent op vele manieren invloed uit op de gelovige. En het gevaar is daarom zo groot omdat de wereld aansluiting vindt in het hart van ieder mens. Het vlees wil over de geest regeren. Een antithetische houding dus. Een omslag van 180 graden constateren we bij het lezen van de preken van rond 1970 en vooral uit 1981. De boodschap van de bijbel wordt rechtstreeks en conse quent in het wereldwijde verband ver staan. Daar ligt het accent; het evangelie heeft met name betekenis voor wereld vraagstukken. Zo worden ook begrippen als bekering, navolging, oordeel uit de persoonlijke kontekst gehaald en gepro jecteerd op maatschappij en politiek. AKTIE De tijdgeest wil ons tronen naar Mammons hoogaltaar. Het liefst ziet hij 's lands zonen de bloem der natie daar. Beste jongelui, oom Ko is weer boven water, of beter gezegd, van onder de wol. Het was weer het oude liedje. Ben blij dat we zachtjes- aan weer wat voor jullie kunnen doen. Omdat er veel werk te doen is, zullen we maar direct beginnen met een raadsel op te geven. Dat wordt dan Zo 10 - 5 - 15 - 25 - 20 -18 mij vergeefs, o God. Bij 23-27-7 terecht geprezen. Want Hij is 8 - 16 - 22 - 13 God, en wij Zal vanHem Zijn 12-26-14- 11 -91eren. „Ik heb", dit was Uw 4 - 3 - 2 - 1. Deed het al in 't 21 - 17 - 6 - 19 - 24. Jullie hebben al gezien dat dit regels zijn uit de berijmde psalmen. De ontbrekende woorden moeten jullie dus invullen. Daar toe schrijven jullie eerst de cijfers 1 t/m 27 naast elkaar. De letters die je vindt op de cijfers van de gevonden woorden vul je daaronder in. De oplossing is een tekst uit Klaagliederen 3. Zie kind'ren, deze dode mug Vloog nog zo even blij en vlug. Maar 't is door onbedachtzaamheid, Dat zij nu dood op tafel leit! Zij had in 't kaarslicht zulk een zin, En vloog er onvoorzichtig in. Nu ligt zij daar; maar 't is te laat! Er is voor 't mugje nu geen raad. Zij werd bedrogen door de schijn, O, laat ons dit tot lering zijn. Dat, eer men iets gewichtigs doet. Men zich wel lang bedenken moet Eén uur van onbedachtzaamheid. Kan maken, dat men jaren schreit! Karl Barth. invloedrijk theoloog in deze eeuw. Maar wij in fierheid werpen de handschoen voor zijn voet. En gaan het wapen scherpen dat hem bestrijden moet. Zo zongen vijftig jaar geleden de Gere formeerde jongelingen hun bondslied: ferm en fier. De inhoud doet iets zien van de houding tégenover de boze buiten wereld. Afwereld maar dat niet alleen. We merken ook een wat militante, zeg maar activistische benadering. Geheel in de lijn overigens van Abraham Kuyper, de voorman en het voorbeeld van de mannen- broeders. Zijn beroemde uitspraak: ,,Eris geen duimbreed op heel het erf van het menselijk leven, waarvan Christus niet zegt: Mijn!" werd tot wachtwoord van de militia Christi. Herkerstening van de sa menleving was de opdracht:/jto Rege. Vat aan het werk, vat aan! Als ik nu constateer dat de prediking van de laatste jaren een sterk activistisch ka rakter draagt (straks enkele voorbeelden), is dat dus niet geheel in tegenstelling tot de houding in de vooroorlogse jaren. Ener zijds is er min of meer een doorgaande lijn; anderzijds wijs ik erop dat de preken uit de dertiger jaren daarnaast ook nog andere accenten laat zien. Er was ook aandacht voor het werk van de Heilige Geest die zonder ons in ons de bekering en het geloof tot stand brengt. Had het activisme van de dertiger jaren een kerkistisch karakter, thans is sprake van eensecularistisch karakter. We moe ten de wereld in met onze daden! „Be kering", aldus een adventspreek, is „datje ontroerd bent over de armoede en de honger en de sociale ellende in de wereld, maar datje erook wat aan gaat t^oen. Dat je opkomt voor vrede en gerechtigheid". Elders: „Gelovigen moeten elke dag ont vangen als een geschenk en als een „bouw pakket" waarmee ze iets kunnen doen: een stukje van Gods Rijk bouwen". Zelfs .passieve" begrippen als vroom heid en bevinding worden omgeduid met een activerende lading. „Ik bedoel niet die vroomheid die van een mens een be rustende robot maakt, maar een vroom heid die inspireert en tot handelen aan zet". De bevindingmogen wij niet koes teren, voor onszelf houden of als presen tatiemateriaal hanteren op conventikelen, maar als werkzame bevinding loslaten op de wereld om ons heen". HIERNAMAALS Als laatste voorbeeld van de verschui vingen: de opvattingen rond hemel en hel. Het zal duidelijk zijn dat in de dertiger jaren de traditionele bijbelse gedachten hierover in de prediking doorklonken. Noch de Schrift noch de confessie laten op dit punt een onzeker geluid horen: er zijn twee wegen, die naar het behoud en die naar het verderf Te Winkel laat zien dat in 1981 de vraag wie behouden worden echter nauwe lijks meer aan de orde komt. De niet- gelovigen worden als echte mensen ge zien. God kan ook best door middel van hen werken. Christenen moeten mee doen ook met niet-christenen om „hier en nu" stukjes van het komende Rijk vorm te geven. Op pagina 148 lees ik: „Het gaat er over wat er in dit leven gebeurt, of de mens hier zijn bestem ming vervult. Ook) zondereen eeu wig rijk der duisternis zijn er redenen te over om van Gods bevrijdend handelen te getuigen". Bovenstaande trits zou nog met meerdere thema's te verlengen zijn om aan te geven dat en in hoeverre de Gereformeerde Kerken in hun toonaangevende theologie en prediking zich hebben verwijderd van de gereformeerde belijdenis. Ik acht me van de plicht ontslagen dat hier aan te tonen. Wie de confessie van de kerken der reformatie kent, zal zulks ook beamen. Als (om met Van Ruler te spreken) het waar is dat het klassiek-gereformeerde tegelijk het meest katholieke en bijbelse is -^ en het is waar! dan is tevens deze modieuze theologie veroordeeld als a- katholiek en onbijbels. Blijkens de gang bare prediking in haar midden hebben de Gereformeerde Kerken niet slechts Ba- vinck en Calvijn achter zich gelaten, maar tevens de apostelen Paulus en Petrus en daarmee het hart van de Schrift zelf. Wat zal het gevolg van deze prediking zijn; wat is wellicht de consequentie al? De aandacht voor de wereld komt in mindering op het persoonlijke aspect. Wat en hoe zal dan het geloof der gemeente zijn? Is er nog besef van de verdorvenheid van de mens? Kent men de diepe klacht over de zonde; verstaat men de hoge jubel over Gods genade? Is er het tere persoon lijke leven van de vreze des Heeren? Zijn er nog die „verstand van kermen" heb ben? Weet de gemeente dat alleen zó het meekermen met de schepping (Rom. 8) een bijbels perspectief opent? Over de oproep tot aktie het volgende. Van de 19e-eeuwse Kohlbrugge is dit woord:Passief moeten wij zijn in alles". Hij kende en beoefende het leven van de bedelaar, met lege, geopende handen. Zijn geloof kon niets werken, slechts ont vangen. Maar hij had de Schrift èn Zijn God aan zijn zijde. „De Heere zal voor u strijden, en gij zult stil zijn". Was het niet het vermoeide, door de geestelijke" leiders steeds weer en weer tot het „doen" aangespoorde volk van Israël, dat het uit Christus' mond te horen kreeg: „Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven!"? En daarnaast: zou er niet sprake zijn van een overschatting van de span kracht van de prediking door haar uit te rekken tot alle mondiale en sociale verbanden? Kan de strekking van de ambtelijke verkondiging zó ver de we reld ingaan, zonder haar geestelijke toe spitsing en profetische kracht te ver liezen? Leggen de predikers in over moed niet tè veel in de schoot der gemeente, daarbij het reële gevaar voor lief nemend dat deze haar eigen geeste lijke nood en dat van haar kinderen vergeet? De vraag stellen is haar beant woorden. Trouwens de praktijk be wijst het. Hemel en hel althans raken buiten de aandachtskring. In het slothoofdstuk geeft dr. Te Winkel verantwoording van zijn bedoeling met dit boek. Kunnen we, en hóé kunnen we binnen en buiten de kerk het geloof (weer) ter sprake brengen. Is het aldus de auteur niet hard nodig dat er een bezinning komt op de verhouding tussen persoonlijk geloof en politieke aktie? Daarbij moet (en ik citeer hem) „de ander serieus genomen worden en hij mag dan k volop weerwerk leveren. De verkondi ging moet een eigentijds karakter dragen. 1 2 3 4 5 7 8 9 11 12 14 15 16 17 19 20 21 22 23 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |43 44 45 46 47 49 51 52 53 54 55 58 69 60 61 62 63 64 ■ii\ van links naar rechts: 1. pers. vnw. 3. stop7. schuine strook— 10. rund12. lierdicht 14. familielid 15. zijrivier van de Donau— 16. sportartikel17. lusteloos 19. Opperwezen 21verlosser23. vernis 24. plaats in N.H. 26. insect 28. ijzer (Sch.) 29. in orde 32. in het diepste gedeelte 36. pauk 39. water in Friesland 40. thans 41. familielid 42. noot43. kofïïemerk 44. luchtklep 47. deel van een bloem 50. voorzetsel; 52. meisjesnaam 53. huisdier 55. inbraak 58. schel 60. schildergerei 62. wier 63. appelsoort 65. vlug 66. boom 68. maat 70. scheepstouw 71. kippenprodukt 72. dreun 73. naklank 74. kiloliter. van boven naar beneden: 1. kleefstof 2. praalziek 4. platvis 5. voorzetsel 6. schildknaap 7. loods 8. voegwoord 9. plaats in de N.O. polder 10. verfstof11. engelse titel 13. herkauwer16. harde wind 18. pers. vnw. 20. grondsoort 22en Sien 24. grasland 25. stomp 27. boerderij 28. ooft 30. heilig boek der mohammedanen 31. vleugel 33. ontkenning 34. takje 35. duin36.stapel—37.moeder(Fr.) 38.plaatsinGelderland 45. naaigerei 46. eikeschors 48. deel van een boom 49. afdruk 51pen 53. losplaats 54. voorzetsel 56. vrijl 57. koning van Amalek 58. dierengeluid 59. aardig 60. voorkeur 61. moment 63. opstootje 64. duivenhok 67. noot 69. dwarshout. Wat komt er te staan in de onderste vakjes? Annelies Kamp - Yerseke: Hallo, Annelies, wat heb je lang moeten wachten op antwoord, maar dat komt door het ziek worden van oom Ko. Maar ik ben heel blij dat je ook mee gaat doen. Nu hebben we weer een jonge kracht erbij, hé. Vader en moeder mogen je gerust helpen hoor, want je bent nog zo ver niet datje het alleen kan. Je hebt een goede verjaardag gehad, zeg. Ook daarmee was oom Ko te laat. Volgende keer beter hoor! Nathalie Kamp - Yerseke: Ja, hoe gaat het met u, schrijf je. Nu gaat het weer een klein beetje, maar het was niet zo goed. Ja, het wordt 's morgens al knap koud op de fiets, maar je moet maar flink doortrappen Nathalie. Ben je nog op Flakkee geweest in de herfstvakantie? Het is niet zo ver bij jullie vandaan. Leuk zeg, zo'n gedrukte naam! Mare Kamp - Yerseke: Inderdaad hebben ze maar rare namen daar in China en Japan. Maar dat vinden ze daar misschien ook wel van de euro pese namen. Je hebt je best niet gedaan met voetballen, want anders hadden jullie wel gewonnen Mare! Oom Ko kon niet alle opstellen plaatsen, want dat zou te veel tijd en ruimte vergen. Maar je hebt wel een negen verdient hoor! Op 15 november is jarig: Els Vroegindewey, Bonegraafseweg 37, 4051 CG Ochten. Van harte gefeliciteerd Els, en nog vele jaren toegewenst. Vanzelf ook een goede verjaardag wensen wij je toe. Het is een week te laat door ziekte van oom Ko, maar een kaart sturen gaat altijd nog. Bovenal Gods zegen voor nu en je verdere leven Els! Zastava 1100rood 1982 24.500 km Auto Pesch Dat blijft ook een uitdaging voor kerk en christenen in de jaren tachtig". Te Winkel roept in de verwarring der meningen (ook in zijn kerken) dus op tot het gesprek, de dialoog, de ontmoeting. Mèt anderen constateer ik dat de auteur echter volkomen voorbijgaat aan een we zenlijk punt: op welke basis en vanuit welke norm zal dat gesprek worden ge voerd? Welke is de toetssteen van de meningen en gedachten; welke maatstaf wordt gehanteerd? Ooit maakte prof. Kuitert duidelijk dat het gezag van de bijbel plaats moet maken voor het gesprek met de bijbel- schrijvers en zo voor het gesprek met elkaar. Stuiten we hier niet op het kern punt van de ontsporing? Het Goddelijk gezag van de Heilige Schrift. Waar dit niet wordt erkend en voluit functio neert, zal de aangegeven ontwikkeling niet te stuiten zijn.. En dat geldt niet alleen voorde Gereformeerde Kerken... De volgende keer nog iets over evangeli satie en kerkverlating. N.a.v. ,,Het wordt nooit meer als vroeger" door dr. J. D. te Winkel. Uitgever Wever te Franeker. Paperback. 169 pagina 's. Prijs f 21,50. J. K. Jozina Koppenaal - Ooitgensplaat: Ja, het was een mooi najaar Jozina. Maar als je het wil volhouden op de fiets, zal het weleens meer „soppen". Ik denk dat het wel spoedig „bussen" zal worden. De foto was niet erg geslaagd hé. Ja, het valt niet mee met die kleurenfoto's. Het zou wel mooi zijn als je bij het onderwijs kon komen Jozina. Maar je moet er inderdaad wel wat voor voelen. Begin er anders maar niet aan. Dank voor de gezellige brief! Hannie Grinwis - Ouddorp: Zo je ziet zijn jullie nu weer bij elkaar Hannie. Leuk zeg datje Jozina ontmoette. Erg verstandig om zo je vrije tijd te benutten. Je had bijna jezelf gevangen bij het wier plukken. Ja, dat is het risico van het vak. Je hebt je kookkunst ook moeten demonstreren; het is toch nog meege vallen, ofschoon het er „oneetbaar" uit zag. Volgende keer weer iets anders ge probeerd Hannie, b.v. aardappels met zuurkool. Heel eenvoudig en lekker! Monica Murre - Goes: Hoe het met oom Ko gaat heb je al gelezen verwacht ik. Dat was niet zo prettig zeg, zodoende werd het maar een „pijnlijke" verjaardag. Of is het nog meegevallen? Ja, prikkeldraad is niet bedoeld om er in te lopen, meer om af te schrikken. Dat weet je dan nu ook weer Monica! In het vervolg er ver vandaan blijven. Dank voor de leuke brief! Marieke Ras - Yerseke: Dat is een goed teken dat vader het druk heeft, Marieke, maar het is niet leuk voor jullie. Maar het is wel een goed teken datje het op school zo fijn vindt Marieke! Maar goed je best doen, dan hoeft vader of moeder straks niet meer te helpen. Dat is een feest geweest bij opa en oma? En je kon er niet gemist worden merk ik. Wel een leuke bezigheid. Groetjes hoor! Chris Ras - Yerseke: Ja, je hebt het best getroffen met het weer, maar dat gaat nu een beetje anders worden hoor. Koud met hagel en regenbuien. Ben je ineens goed wakker 's morgens Chris! Maar je bent wel wat gewend hé. Je hebt ook volop huiswerk, dus van verveling weetje niet. De lange avonden staan nu te komen Chris, en dan kan je nogal wat verzetten. Je best maar gedaan. Monica Murre en Marieke Ras willen allen die hen een kaart hebben gestuurd voor hun verjaardag, daarvoor hartelijk dank zeggen. En dat was het dan voor deze week. Hopend volgende week te kunnen vervolgen. Allemaal de hartelijke groeten van jullie OOM KO De gezamenlijke Veilingverenigingen in Zeeland, die onlangs fuseerden, zullen straks een uiterst modem veilinggebouw bezitten dat niet door aanvoerders kan worden bereikt en waar afvoerders met hun gekochte produkten niet weg kunnen. Op de gekozen lokatie zijn de voorberei dingen voor de bouw van de modernste veiling van Nederland in volle gang en de lokatie is gekozen in overleg met het hoofd van de Prov. Planologische Dienst ir. R. M. T. Adriaansens. Vervoer van en naar de veiling gebeurt voor het grootste deel door trekkers met aanhangers, het z.g. langzaam verkeer. Ged. Staten van Zeeland weigeren nu de wegen S 10 's Gravenpolder-Kapelle en S 12 Goes-Kapelle vrij te geven voor lang zaam verkeer, zodat de veiling die onder BiezeUnge zal verrijzen straks niet bereikt kan worden. Het Bestuur van de Centrale Tuinbouw Veiling Zeeland heeft de hulp van Provin ciale §taten ingeroepen om Ged. Staten tot andere gedachten te brengen. Een van de partijen zal tenslotte moeten toegeven. Heren 2 moest de thuiswedstrijd deze keer tegen Setpoint, uit Zuidland, spelen. Dit was de leukste wedstrijd die tot nu toe werd gespeeld door de heren, dit seizoen. (Het was de 4e wedstrijd). Dat dit een erg vermoeiende wedstrijd was, is te zien aan de setstanden 15-17, 15-9, 15-13, 15-13. De eerste set werd door grote pech verloren, maar dat deerde heren 2 niet. Ze gingen gewoon met goede moed verder. Dit dreigde echter weer mis te lopen, want ze stonden onmiddellijk met 7-0 achter. Door de goede werklust van het hele team werd de set toch ruimschoots gewonnen. De derde en de vierde set speelden de heren goed, maar keken steeds te,gen een achterstand aan. Maar gelukkigerwijze was het geluk met de heren en wonnen ze ook deze twee laatste sets, wat hun een 3-1 overwinning opleverde. De overige uitslagen van deze speeldag zijn: Meisjes C - Kangoeroes3-1 Meisjes A2 - Apollo3-1 Meisjes BI - Meisjes B23-0 Jongens B - Apollo3-0 Heren 1 - v. Winden/B0-3 Heren 3 - Setpoint 20-3 Heren 4 - Hollemare2-2 Dames 1 - Ekspalvo0-3 Dames 2 - Pendrecht2-2 Dames 3 - Hollemare2-2 Dames 4 - Vierpolders 22-2 Dames 6 - DVO 5 3-0 Er werden ook nog drie uitwedstrijden gespeeld (allen door mini's): DDL - Mini's (Jongens)0-3 Petrecon/Top (Meisjes) - Intermezzo2-1 Petrecon/Top 2 (Meisjes) - Intermezzo1-2 Volgende week hoeft alleen Heren 2 een uitwedstrijd te spelen tegen ApoUo, in Numansdorp.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 6