u kunt'm zien tijdens de grote
HONDASHOW
op 7,8 en 9 november bij
Autobedr. Schlink Mddelhamis B.V.,
West Achterweg 3, Mddelhamis, 01870-2555
Herdenken: wat en hoe..
GROTE MODE-
VERKOOPSHOW
Modehuis VAN ROSSUM
WW^
Kóm nu zelf ontdekken wat de
Schoonheidsspecdalist(e) allemaal
voor ukan doen.
Hartelijk welkom op
vrijdag 8 of zaterdag 9 november.
bollen worden
gepeld mj
In-enVerkoophuis
Buurtbewoners
Elzenlaan Middelharnis
Bladz. 3
Reformatie-samenkomst te Middelharnis:
Rechtvaardigheid
Welbehagen
van 800 pakjes, japonnen, mantels,
jacks, rokken, bloeses, enz.
op woensdag 6 november
en donderdag 7 november bij:
Molendijk 34 GOLTGENSPLAAT
Telefoon 01873- 1418
U bent welkom bij de volgende
schoonheidsspecialistes:
Henny Abein
Schoonheidssalon Annemarie
Riet Jochems
Ria de Leeuw-van Weenen
iViargreet Kersseboom
Wil Oeie
Fien v.d. Veer-Buys
M. W. Struik
geh. of ged. inboedels
Maashaven 35 B
Tel. 010 - 85 13 65
010 - 81 02 87
Ook uw adres voor:
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 M
CZH
DD
DINSDAG 5 NOVEMBER 1985
„EILANDEN-NIEUWS"
Uit de werken van de wet zal geen
mens gerechtvaardigd worden voor
God. Maar nu is de rechtvaardig
heid Gods geopenbaard zonder de
wet, namelijk de rechtvaardigheid
Gods door het geloof van Jezus
Christus, tot allen en over allen die
geloven. Er is geen onderscheid:
want zij hebben allen gezondigd en
derven de heerlijkheid Gods èn
worden om niet gerechtvaardigd uit
Zijn genade, door de verlossing die
in Christus Jezus is.
Telkens weer zijn het deze of dergelijke
woorden uit het Paulinisch getuigenis
woorden Gods!, immers van de Heilige
Geest Zelf die klinken wanneer het
wonder van de 16e eeuwse reformatie van
de kerk onder woorden moet worden ge
bracht. Terecht gekozen ook. Waren het
niet deze woorden en het werkelijk ver
staan daarvan door Maarten Luther, die
ooit aanleiding werden tot naar zijn eigen
zeggen) ,,het opengaan van de poort van
het paradij s'voor hem en zó voor velen in
de kerk van toen en later?
Tijdens de hervormingsavond, afgelopen
dinsdagavond gehouden in de Grote Kerk
te Middelharnis, kwamen dezelfde woor
den uit Romeinen 3 ter sprake. Ds. Van
Trigt, een van de sprekers, nam ze tot
uitgangspunt van zijn meditatie over
Wat we herdenken". Zijn de chr. geref.
collega ds. P. den Butter refereerde in het
verlengde daarvan over Herdenken
wordt bidden en wel naar aanleiding van
enkele gedeelten uit Psalm 44. Het was
een goede avond dat moet gezegd. De
meditaties waren indringend en veelzeg
gend. Gods werk in het verleden werd
verkondigd maar niet los van het heden.
Opdat ook wij Zijn wonderen verwachten
en Hem daarom smeken. De aanwezigen,
naar schatting een 5 a 6 honderdtal,
luisterden aandachtig naar het gebodene
in woord en lied.
„De Wartburg",Velp
Ds. P. H. van Trigt, de pastor loei, sprak
dus n.a.v. enkele woorden uit de Ro
meinenbrief „Maar nu....", aldus het be
gin van hoofdstuk drie vers 21. Deze
woorden veronderstellen een tegenstel
ling. En inderdaad. Het is alsof de zon
doorbreekt na zwaar onweer. Nadat de
apostel in de hoofdstukken 1 tot en met,3
het leven van jood en heiden gemeten
heeft aan de heilige Wet Gods, vergunt hij
ons hier een blik op het evangelie van
Gods genade. Opzienbarend nieuws!
De apostel is niet onduidelijk in het
aanwijzen van de ongerechtigheden.
Beide, joden en grieken zijn voor God
verdoemelijk. Niemand is in de con
frontatie met Gods Wet rechtvaardig.
Allen staan wij op de gerichtsplaats van
God. Deze werkelijkheid nu, aldus ds.
Van Trigt, bepaalde de worsteling van
Luther. „Hoe word ik rechtvaardig
voor God", zo luidde de vraag van zijn
leven. God eist gerechtigheid wij
echter kunnen aan deze eis geenszins
voldoen. Zelfs onze godsdienstige ernst
en vroomheid worden veroordeeld.
Opdat alle mond gestopt worde.
,,Maar nu....!" Hier wordt de poort van
het paradijs ontsloten. De rechtvaardig-'
heid die voor God bestaan kan, is door
Hemzelf geopenbaard. Dat is de recht
vaardigheid die God niet slechts eist.
maar zelfs gééft! Ds. verheelde niet dat de
mens, ook de godsdienstige mens, tegen
over deze rechtvaardigheid vreemd staat.
Het ligt ons meer zelf te presteren. Alsof
dan de weegschaal te onzen gunste zou
doorslaan.
Zó echter zal niemand voldoen aan Gods
eis van volmaaktheid. Blijven wij zoeken
in onszelf naar mogelijkheden, dan zal de
zekerheid van het heil nooit ons deel zijn.
Evenwel de gerechtigheid die God in
het volle daglicht stelde is die in Christus!
Hij is ons van God geworden tot wijsheid,
rechtvaardigheid, heiligmaking en ver
lossing. Wat ons ontbreekt door eigen
schuld en zonde, dat rekent ons God de
Heere toe in Zijn Zoon. Zei Hij het niet:
,,Deze is Mijn geliefde Zoon, in Wie Mijn
welbehagen is?!" Hoort hem!
Bij de openbaring van de gerechtigheid
in Christus gaat als het ware de zon op,
jawel. Maar, zo wees ds. Van Trigt met
klem, dat alleen omdat dé toorn van
God over de zonde van het menselijk
geslacht bij Christus als een bliksem is
ingeslagen oordelend, toornend. Het
behaagde God Zijn eigen Kind te ver
brijzelen. De straf die ons moest zijn,
heeft Hem getroffen, de Volmaakte en
Onberispelijke.
Voor wie is deze misdaad nu?, aldus de
spreker. Wel, zo lezen we in de Schrift,
tot allen en over allen die geloven". Dat
is niet een ander soort prestatie. Nee,
geheel ontvankelijk van aard is het geloof;
het leeft slechts van wat de Heere geeft
Het geloof is zo armzalig als een lege
broodplank. De broodkorf van het geloof
wordt gevuld met het evangelie: de ge
rechtigheid van Christus. Bent u arm,
moe, naakt, verdoemelijk?, zo vroeg ds.
Leer Christus kennen, de Gekruisigde.
Leer tot Zijn lof zingen en midden in de
vertwijfeling over uzelf Hem belijden
als de Gegevene des Vaders.
Mèt Luther (in diens brief aan Spen-
lein, 1516) mag het geloof nu zeggen:
„Gij, Heere Jezus, zijt mijn gerechtig
heid, ik echter ben uw zonde. Gij hebt
het mijne aangenomen, wat gij niet was
en mij gegeven wat ik niet was". Chris
tus zegt: Ik wil ruilen. Erken uw zonden
en verdoemelijkheid en zie hier Mijn
liefde en gerechtigheid. Aldus ds. Van
Trigt
Zoals gezegd, nam ds. Den Butter zijn
uitgangspunt in Psalm 44, het lied dat
inzet met het gedenken van Gods daden in
het verleden. „O God, wij hebben het
met onze oren gehoord, onze vaders
hebben het ons verteld. Gij hebt een
werk gewrocht in hun dagen, in de
dagen van ouds". De dichter interpre
teerde de geschiedenis van zijn volk, an
ders dan slechts als een horizontale ge
beurtenis of een relaas van menselijke
daden, als de wonderdaden van Gods
wege. Niet de kracht en de macht van het
volk, maar „het welbehagen dat Gij in hen
had", is de oorzaak van de verlossing van
Israël.
Deze houding en deze toon is de enigjuiste
om iets over de (kerk)geschiedenis te
zeggen. Dat gold het oude verbondsvolk,
dat geldt ook de kerk van de nieuwe
bedeling. Ook als wij over de reformatie
spreken, aldus ds. Den Butter, moeten wij
zo de geschiedenis lezen. Niet een mens,
maar God de Heere heeft Zijn kerk uit
geleid. Zijn Woord teruggegeven, het
Licht weer op de kandelaar geplaatst en
nog meer: de Heilige Geest geschonken
zodat velen tot erkentenis van de waar
heid kwamen. Het ging in de Reformatie
niet slechts om de rechte leer; zij was
tevens een reveil, een geestelijke opleving,
omdat de Heilige Geest het Woord binnen
in dé harten van mensen droeg. Zo open
baarde zich de kracht Gods.
Ds. wees erop dat de dichter niet bij de
feiten zelf bleef staan. Hij leidde terug
naar het mysterie achter het handelen
van God. Het welbehagen!, dat is altijd
het achterliggende geheim van al Gods
daden in de geschiedenis van Zijn kerk.
De raad en de wil van God tot verlossing
van Zijn kerk ligt geheel in Hemzelf.
Niet dankzij de godsvrucht van het volk
deed Hij het, noch liet Hij het vanwege
de ongerechtigheden van Israël. Gods
welbehagen baant zich een weg, onaf
hankelijk van mensen.
Dat de dichter tot op dit fundament terug
gaat, toont hem als een geestelijk mens.
Immers, de natuurlijke mens verstaat niet
de dingen van God. De psalmist leest op
deze wijze niet slechts de geschiedenis,
maar ze is hem ook töt berhoediging voor
zijn eigen tijd, toen de heiligdommen ver
woest en de heiligheden vertreden waren.
Op vrijdag 8 en zaterdag 9 november zetten de Anbos
Schoonheidsspecialisten de deuren voor u open. Zodat u op
een gezellige manier en in een ongedwongen sfeer zelf kunt
ontdekken wat de schoonheidsspecialist(e) voor uw huid kan
doen. Er wordt lutvoenge mformatie gegeven,
gedemonstreerd en geadviseerd.
Zonder dat het u tot iets verplicht
Dus alle reden om op
een van deze dagen even
langs te komen
Anbos is de Algemene Nederlandse Bond van Schoonheidsmsütuten,
Een organisatie waaibi] meer dan 5000 professionele schoonheidsspecialisten
zijn aangesloten.
Tramweg 7, DIRKSLAND, tel. 01877 - 2886
A. Hazenberg-Tamboer,
Koolmees 93, SOMMELSDIJK, tel. 01870 - 5688
Open huis: van 9.00 - 18.00 uur
Trumanstraat 21, OUDE TONGE, 01874 - 1532
Enkele Ring 61, SOMMELSDIJK, 01870 - 5459
Open huis: van 9.00 - 18.00 uur
Voorstraat 39, SOMMELSDIJK, 01870 - 2351
Open huis: vrij. 9.00- 18.00 uur; en:
za. 9,00- 15.00 uur
Stoofplein 6, OUDE TONGE, 01874 - 2600
Azaleastraat 21SOMMELSDIJK, 01870 - 3327
Open huls: van 9.00 - 18.00 uur.
Vanaf donderdag
7 november
kunnen er weer
Achterweg 4
Melissant
TE KOOP GEVRAAGD
bankstellen, eethoeken,
gasfomuizen, koelkasten,
kleuren tv's
en stereo-app. enz.
-POOTGOED
- KUNSTMEST
- Organische MEST
o.a. kuikenmest
en diepstalmest
- Graszaadkontrakt-
teelt en
- Zaai
zaden
De God van eertijds is nog dezelfde God,
die naar hetzelfde welbehagen wéér kan
bevrijden en verlossen.
Op aansprekende wijze trok ds. Den
Butter vervolgens een parallel ener
zijds met de tijd en omstandigheden
rond de kerkhervorming en anderzijds
deze dagen in het laatste kwart van de
20e eeuw. We gedenken het klare, hel
dere getuigenis van destijds, de zuivere
vertolking van het Woord Gods, de
honger naar en het geloof in het Woord,
de kracht die er was tot het formuleren
van de Confessie, het psalmgezang, op
de brandstapels, etcetera. Wat is er nog
van over?, zo vroeg spreker zich af. Er is
nog wel de rechte leer; is er ook de ware
beleving? Er is wel brood; is er ook
honger? Er is wel troost; is er ook droef
heid?
We mogen de dag der kleine dingen welis
waar niet verachten, maar we mogen
evenmin content zijn met een onder
maatse situatie in kerk en eigen geestelijk
leven. Normaal is het overvloedige werk
van de Geest. Het leven uit de stromen
van zegen die de Geest wil geven, is tot eer
van God.
De dichter van psalm 44 bad om deze
zegen, spontaan, vrijmoedig, aanhoudend.
Wetend dat de Heere dezelfde is als
vroeger en Zijn welbehagen niet verandert.
„O God, gebied de verlossingen Jacobs.
Waak op, waarom zoudt Gij slapen,
Heere. Sta op, ons ter huipe en verlos
ons om Uwer goedertierenheid wil!"
Zo worde ook ons gedenken bidden,
met een diep besef van onze onwaardig
heid, maar nochtans pleitend op het
welbehagen Gods, geopenbaard in de
Heere Jezus Christus. Om Zijns groten
Naams wil. Aldus ds. Den Butter.
Deze avond werd door het comité In de
Rechte Straat" georganiseerd. De op
brengst van de kollekte, rond 1.300,
komt het werk van de gelijknamige stich
ting ten goede. Gewaardeerde medewer
king verleenden organistemej. Smit en het
Chr. Flakkees Mannenkoor o.l.v. de heer
Jaap de Geus. Naar de fraaie koorzang
werd met grote belangstelling geluisterd.
Hier en daar riep de stoere koorzang zelfs
associaties op met die van een welbekend
koor uit het noorden des lands.
Tot slot: giften voor het werk van de
stichting blijven welkom op de rekening bij
de Rabobank te Middelharnis. nummer
3420.57.533.
Ingezonden:
Jammer dat onze aktie: Trottoir moet
blijven" is mislukt; het is door de ge
meente weer weggehaald.
We denken terug naar 1983. Buurtbewo
ners hadden de gemeente gevraagd een
trottoir aan te leggen voor de veiligheid
van de kinderen die dan veilig zouden
kunnen spelen en de Buurtbewoners zou
den via hun achteruit de stoep kunnen pas
seren om zonder obstakels de openbare
weg te bereiken. Het trottoir werd inder
daad aangelegd. Sommige van de be
woners van de Elzenlaan konden het
echter niet verkroppen dat er 1 meter van
de parkeerhavens was afgeknabbeld.
Zeer lange en moeizame onderhande
lingen ten spijt mocht het niet rneer baten
de gemeente ervan te overtuigen dat het
zinloos was om het trottoir te laten ver
dwijnen.
B en W hadden mijns inziens de zaak
beter moeten beoordelen, want waar zijn
we nu mee bezig? Wie gaat dit gelag
betalen? We kunnen spreken van een
wanbeleid, een geldverkwistende bezig
heid.
Elke gcmeent ein ons land kampt met
tekorten, en dan wordt in Middelharnis
geld verspild.
Oorzaak van alles was dat de parkeer
havens aan de Elzenlaan te Middelharnis
niet goed toegankelijk zouden zijn. On
juist brave buurtbewoners, elke grote auto
mobiel kan gemakkelijk in en uitdraaien,
maar dat lukt misschien pas na enkele
jaren in het bezit van het rijbewijs te zijn.
Last but not least. Wat doen mensen met
grote werktuigen dan in de parkeerhavens,
die met die gevaarlijke uitsteeksels.
Vorige week zijn de parkeerhavens he
laas weer in oude staat gebracht. Jammer
dat er nu weer twee parkeerhavens ver-'
loren zijn gegaan.
Bedankt voor plaatsruimte, en die men
sen die solidair waren voor het behoud van
het trottoir.