u kunt'm zien tijdens de grote HONDASHOW op 7,8 en 9 november bij Autobedr. Schlink Mddelhamis B.V., West Achterweg 3, Mddelhamis, 01870-2555 Herdenken: wat en hoe.. GROTE MODE- VERKOOPSHOW Modehuis VAN ROSSUM WW^ Kóm nu zelf ontdekken wat de Schoonheidsspecdalist(e) allemaal voor ukan doen. Hartelijk welkom op vrijdag 8 of zaterdag 9 november. bollen worden gepeld mj In-enVerkoophuis Buurtbewoners Elzenlaan Middelharnis Bladz. 3 Reformatie-samenkomst te Middelharnis: Rechtvaardigheid Welbehagen van 800 pakjes, japonnen, mantels, jacks, rokken, bloeses, enz. op woensdag 6 november en donderdag 7 november bij: Molendijk 34 GOLTGENSPLAAT Telefoon 01873- 1418 U bent welkom bij de volgende schoonheidsspecialistes: Henny Abein Schoonheidssalon Annemarie Riet Jochems Ria de Leeuw-van Weenen iViargreet Kersseboom Wil Oeie Fien v.d. Veer-Buys M. W. Struik geh. of ged. inboedels Maashaven 35 B Tel. 010 - 85 13 65 010 - 81 02 87 Ook uw adres voor: TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 M CZH DD DINSDAG 5 NOVEMBER 1985 „EILANDEN-NIEUWS" Uit de werken van de wet zal geen mens gerechtvaardigd worden voor God. Maar nu is de rechtvaardig heid Gods geopenbaard zonder de wet, namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven. Er is geen onderscheid: want zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods èn worden om niet gerechtvaardigd uit Zijn genade, door de verlossing die in Christus Jezus is. Telkens weer zijn het deze of dergelijke woorden uit het Paulinisch getuigenis woorden Gods!, immers van de Heilige Geest Zelf die klinken wanneer het wonder van de 16e eeuwse reformatie van de kerk onder woorden moet worden ge bracht. Terecht gekozen ook. Waren het niet deze woorden en het werkelijk ver staan daarvan door Maarten Luther, die ooit aanleiding werden tot naar zijn eigen zeggen) ,,het opengaan van de poort van het paradij s'voor hem en zó voor velen in de kerk van toen en later? Tijdens de hervormingsavond, afgelopen dinsdagavond gehouden in de Grote Kerk te Middelharnis, kwamen dezelfde woor den uit Romeinen 3 ter sprake. Ds. Van Trigt, een van de sprekers, nam ze tot uitgangspunt van zijn meditatie over Wat we herdenken". Zijn de chr. geref. collega ds. P. den Butter refereerde in het verlengde daarvan over Herdenken wordt bidden en wel naar aanleiding van enkele gedeelten uit Psalm 44. Het was een goede avond dat moet gezegd. De meditaties waren indringend en veelzeg gend. Gods werk in het verleden werd verkondigd maar niet los van het heden. Opdat ook wij Zijn wonderen verwachten en Hem daarom smeken. De aanwezigen, naar schatting een 5 a 6 honderdtal, luisterden aandachtig naar het gebodene in woord en lied. „De Wartburg",Velp Ds. P. H. van Trigt, de pastor loei, sprak dus n.a.v. enkele woorden uit de Ro meinenbrief „Maar nu....", aldus het be gin van hoofdstuk drie vers 21. Deze woorden veronderstellen een tegenstel ling. En inderdaad. Het is alsof de zon doorbreekt na zwaar onweer. Nadat de apostel in de hoofdstukken 1 tot en met,3 het leven van jood en heiden gemeten heeft aan de heilige Wet Gods, vergunt hij ons hier een blik op het evangelie van Gods genade. Opzienbarend nieuws! De apostel is niet onduidelijk in het aanwijzen van de ongerechtigheden. Beide, joden en grieken zijn voor God verdoemelijk. Niemand is in de con frontatie met Gods Wet rechtvaardig. Allen staan wij op de gerichtsplaats van God. Deze werkelijkheid nu, aldus ds. Van Trigt, bepaalde de worsteling van Luther. „Hoe word ik rechtvaardig voor God", zo luidde de vraag van zijn leven. God eist gerechtigheid wij echter kunnen aan deze eis geenszins voldoen. Zelfs onze godsdienstige ernst en vroomheid worden veroordeeld. Opdat alle mond gestopt worde. ,,Maar nu....!" Hier wordt de poort van het paradijs ontsloten. De rechtvaardig-' heid die voor God bestaan kan, is door Hemzelf geopenbaard. Dat is de recht vaardigheid die God niet slechts eist. maar zelfs gééft! Ds. verheelde niet dat de mens, ook de godsdienstige mens, tegen over deze rechtvaardigheid vreemd staat. Het ligt ons meer zelf te presteren. Alsof dan de weegschaal te onzen gunste zou doorslaan. Zó echter zal niemand voldoen aan Gods eis van volmaaktheid. Blijven wij zoeken in onszelf naar mogelijkheden, dan zal de zekerheid van het heil nooit ons deel zijn. Evenwel de gerechtigheid die God in het volle daglicht stelde is die in Christus! Hij is ons van God geworden tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking en ver lossing. Wat ons ontbreekt door eigen schuld en zonde, dat rekent ons God de Heere toe in Zijn Zoon. Zei Hij het niet: ,,Deze is Mijn geliefde Zoon, in Wie Mijn welbehagen is?!" Hoort hem! Bij de openbaring van de gerechtigheid in Christus gaat als het ware de zon op, jawel. Maar, zo wees ds. Van Trigt met klem, dat alleen omdat dé toorn van God over de zonde van het menselijk geslacht bij Christus als een bliksem is ingeslagen oordelend, toornend. Het behaagde God Zijn eigen Kind te ver brijzelen. De straf die ons moest zijn, heeft Hem getroffen, de Volmaakte en Onberispelijke. Voor wie is deze misdaad nu?, aldus de spreker. Wel, zo lezen we in de Schrift, tot allen en over allen die geloven". Dat is niet een ander soort prestatie. Nee, geheel ontvankelijk van aard is het geloof; het leeft slechts van wat de Heere geeft Het geloof is zo armzalig als een lege broodplank. De broodkorf van het geloof wordt gevuld met het evangelie: de ge rechtigheid van Christus. Bent u arm, moe, naakt, verdoemelijk?, zo vroeg ds. Leer Christus kennen, de Gekruisigde. Leer tot Zijn lof zingen en midden in de vertwijfeling over uzelf Hem belijden als de Gegevene des Vaders. Mèt Luther (in diens brief aan Spen- lein, 1516) mag het geloof nu zeggen: „Gij, Heere Jezus, zijt mijn gerechtig heid, ik echter ben uw zonde. Gij hebt het mijne aangenomen, wat gij niet was en mij gegeven wat ik niet was". Chris tus zegt: Ik wil ruilen. Erken uw zonden en verdoemelijkheid en zie hier Mijn liefde en gerechtigheid. Aldus ds. Van Trigt Zoals gezegd, nam ds. Den Butter zijn uitgangspunt in Psalm 44, het lied dat inzet met het gedenken van Gods daden in het verleden. „O God, wij hebben het met onze oren gehoord, onze vaders hebben het ons verteld. Gij hebt een werk gewrocht in hun dagen, in de dagen van ouds". De dichter interpre teerde de geschiedenis van zijn volk, an ders dan slechts als een horizontale ge beurtenis of een relaas van menselijke daden, als de wonderdaden van Gods wege. Niet de kracht en de macht van het volk, maar „het welbehagen dat Gij in hen had", is de oorzaak van de verlossing van Israël. Deze houding en deze toon is de enigjuiste om iets over de (kerk)geschiedenis te zeggen. Dat gold het oude verbondsvolk, dat geldt ook de kerk van de nieuwe bedeling. Ook als wij over de reformatie spreken, aldus ds. Den Butter, moeten wij zo de geschiedenis lezen. Niet een mens, maar God de Heere heeft Zijn kerk uit geleid. Zijn Woord teruggegeven, het Licht weer op de kandelaar geplaatst en nog meer: de Heilige Geest geschonken zodat velen tot erkentenis van de waar heid kwamen. Het ging in de Reformatie niet slechts om de rechte leer; zij was tevens een reveil, een geestelijke opleving, omdat de Heilige Geest het Woord binnen in dé harten van mensen droeg. Zo open baarde zich de kracht Gods. Ds. wees erop dat de dichter niet bij de feiten zelf bleef staan. Hij leidde terug naar het mysterie achter het handelen van God. Het welbehagen!, dat is altijd het achterliggende geheim van al Gods daden in de geschiedenis van Zijn kerk. De raad en de wil van God tot verlossing van Zijn kerk ligt geheel in Hemzelf. Niet dankzij de godsvrucht van het volk deed Hij het, noch liet Hij het vanwege de ongerechtigheden van Israël. Gods welbehagen baant zich een weg, onaf hankelijk van mensen. Dat de dichter tot op dit fundament terug gaat, toont hem als een geestelijk mens. Immers, de natuurlijke mens verstaat niet de dingen van God. De psalmist leest op deze wijze niet slechts de geschiedenis, maar ze is hem ook töt berhoediging voor zijn eigen tijd, toen de heiligdommen ver woest en de heiligheden vertreden waren. Op vrijdag 8 en zaterdag 9 november zetten de Anbos Schoonheidsspecialisten de deuren voor u open. Zodat u op een gezellige manier en in een ongedwongen sfeer zelf kunt ontdekken wat de schoonheidsspecialist(e) voor uw huid kan doen. Er wordt lutvoenge mformatie gegeven, gedemonstreerd en geadviseerd. Zonder dat het u tot iets verplicht Dus alle reden om op een van deze dagen even langs te komen Anbos is de Algemene Nederlandse Bond van Schoonheidsmsütuten, Een organisatie waaibi] meer dan 5000 professionele schoonheidsspecialisten zijn aangesloten. Tramweg 7, DIRKSLAND, tel. 01877 - 2886 A. Hazenberg-Tamboer, Koolmees 93, SOMMELSDIJK, tel. 01870 - 5688 Open huis: van 9.00 - 18.00 uur Trumanstraat 21, OUDE TONGE, 01874 - 1532 Enkele Ring 61, SOMMELSDIJK, 01870 - 5459 Open huis: van 9.00 - 18.00 uur Voorstraat 39, SOMMELSDIJK, 01870 - 2351 Open huis: vrij. 9.00- 18.00 uur; en: za. 9,00- 15.00 uur Stoofplein 6, OUDE TONGE, 01874 - 2600 Azaleastraat 21SOMMELSDIJK, 01870 - 3327 Open huls: van 9.00 - 18.00 uur. Vanaf donderdag 7 november kunnen er weer Achterweg 4 Melissant TE KOOP GEVRAAGD bankstellen, eethoeken, gasfomuizen, koelkasten, kleuren tv's en stereo-app. enz. -POOTGOED - KUNSTMEST - Organische MEST o.a. kuikenmest en diepstalmest - Graszaadkontrakt- teelt en - Zaai zaden De God van eertijds is nog dezelfde God, die naar hetzelfde welbehagen wéér kan bevrijden en verlossen. Op aansprekende wijze trok ds. Den Butter vervolgens een parallel ener zijds met de tijd en omstandigheden rond de kerkhervorming en anderzijds deze dagen in het laatste kwart van de 20e eeuw. We gedenken het klare, hel dere getuigenis van destijds, de zuivere vertolking van het Woord Gods, de honger naar en het geloof in het Woord, de kracht die er was tot het formuleren van de Confessie, het psalmgezang, op de brandstapels, etcetera. Wat is er nog van over?, zo vroeg spreker zich af. Er is nog wel de rechte leer; is er ook de ware beleving? Er is wel brood; is er ook honger? Er is wel troost; is er ook droef heid? We mogen de dag der kleine dingen welis waar niet verachten, maar we mogen evenmin content zijn met een onder maatse situatie in kerk en eigen geestelijk leven. Normaal is het overvloedige werk van de Geest. Het leven uit de stromen van zegen die de Geest wil geven, is tot eer van God. De dichter van psalm 44 bad om deze zegen, spontaan, vrijmoedig, aanhoudend. Wetend dat de Heere dezelfde is als vroeger en Zijn welbehagen niet verandert. „O God, gebied de verlossingen Jacobs. Waak op, waarom zoudt Gij slapen, Heere. Sta op, ons ter huipe en verlos ons om Uwer goedertierenheid wil!" Zo worde ook ons gedenken bidden, met een diep besef van onze onwaardig heid, maar nochtans pleitend op het welbehagen Gods, geopenbaard in de Heere Jezus Christus. Om Zijns groten Naams wil. Aldus ds. Den Butter. Deze avond werd door het comité In de Rechte Straat" georganiseerd. De op brengst van de kollekte, rond 1.300, komt het werk van de gelijknamige stich ting ten goede. Gewaardeerde medewer king verleenden organistemej. Smit en het Chr. Flakkees Mannenkoor o.l.v. de heer Jaap de Geus. Naar de fraaie koorzang werd met grote belangstelling geluisterd. Hier en daar riep de stoere koorzang zelfs associaties op met die van een welbekend koor uit het noorden des lands. Tot slot: giften voor het werk van de stichting blijven welkom op de rekening bij de Rabobank te Middelharnis. nummer 3420.57.533. Ingezonden: Jammer dat onze aktie: Trottoir moet blijven" is mislukt; het is door de ge meente weer weggehaald. We denken terug naar 1983. Buurtbewo ners hadden de gemeente gevraagd een trottoir aan te leggen voor de veiligheid van de kinderen die dan veilig zouden kunnen spelen en de Buurtbewoners zou den via hun achteruit de stoep kunnen pas seren om zonder obstakels de openbare weg te bereiken. Het trottoir werd inder daad aangelegd. Sommige van de be woners van de Elzenlaan konden het echter niet verkroppen dat er 1 meter van de parkeerhavens was afgeknabbeld. Zeer lange en moeizame onderhande lingen ten spijt mocht het niet rneer baten de gemeente ervan te overtuigen dat het zinloos was om het trottoir te laten ver dwijnen. B en W hadden mijns inziens de zaak beter moeten beoordelen, want waar zijn we nu mee bezig? Wie gaat dit gelag betalen? We kunnen spreken van een wanbeleid, een geldverkwistende bezig heid. Elke gcmeent ein ons land kampt met tekorten, en dan wordt in Middelharnis geld verspild. Oorzaak van alles was dat de parkeer havens aan de Elzenlaan te Middelharnis niet goed toegankelijk zouden zijn. On juist brave buurtbewoners, elke grote auto mobiel kan gemakkelijk in en uitdraaien, maar dat lukt misschien pas na enkele jaren in het bezit van het rijbewijs te zijn. Last but not least. Wat doen mensen met grote werktuigen dan in de parkeerhavens, die met die gevaarlijke uitsteeksels. Vorige week zijn de parkeerhavens he laas weer in oude staat gebracht. Jammer dat er nu weer twee parkeerhavens ver-' loren zijn gegaan. Bedankt voor plaatsruimte, en die men sen die solidair waren voor het behoud van het trottoir.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 3