EIIIVI1DEft-f1IEm/5 Hitler Stootte zijn neus NIEUWE BOEKEN Wijziging opiiaien grof vuii U i(unt lien iielpen Zaterdag 12 ol(tober in Utreclit 11e EO-Jongerendag Ned. Bijbel per maand club naar de 20.000 leden Herfsttocht Hoge Veluwe Dominee wint na aanvankelijke nederlaag.... (Ingezonden) Gemeente Middelharnis TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 Cifl IZZl DD VERVOLGVERHAAL LAAT MIJ MAAR ZWEgVEN - 4 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk 2e Blad DINSDAG 24 SEPTEMBER 1985 No. 5432 In mijn artikel: „Euthanasie.... hellend vlak" in ons blad van 27 augustus jl. vertelde ik, dat Hitler de inrichtingen in Duitsland waar ongeneeslijk zieken, ge handicapten en dergelijke verpleegd en verzorgd werden, systematisch liet „uit kammen" met de heimelijke bedoeling vele tienduizenden stakkers te laten ver gassen en cremeren. Op deze inrichtingen was één uitzonde ring, zoals ik schreef en wel die van Ds. Von Bodelschwingh nabij de stad Biele feld. Meer bekend onder de naam BETHEL. Daar stootte Hitler en zijn trawanten hun neus en hoe Op acht Joodse patiënten na, hierover straks meer, is van de toen 6500 patiënten in Bethel NIET ÉÉN PATIËNT AF GEVOERD, terwijl er elders duizenden werden „overgeplaatst" en kort daarna vergast Welke titanenstrijd Dominee Von'Bodel schwingh hiervoor heeft moeten voeren om dit afschuwelijke drame te voorko men, is nauwelijks met een pen te be schrijven. Eigen had Von B. maar één „wapen". Maar eerst iets over die acht Joodse patiënten. Onder het mom, dat het wense lijk werd geacht om Joodse patiënten met hunsoortgenoten" onder één dak te doen verplegen, zodat ze zich daar beter thuis zouden gaan gevoelen, stemde VonB. in, zij het niet zonder een bang voorgevoel. Dit „beter thuis gevoelen" bleek name lijk al spoedig „liquideren" te betekenen maar praktisch niemand had TOEN ver moed, dat het zó erg zou zijn. Later wist men het wel maar toen was het te laat. Ds. Fritz von Bodelschwingh, zoon van de grote Friedrich, voelde zich als een aangeschoten tijger. Van dat ogenblik af zei hij openlijk tegen HITLER en diens trawanten: „handen af van Bethel". Een nauwelijks te geloven en van grote moed getuigende daad. Ik heb ds. Von B. van zéér nabij gekend. Ik was namelijk als één van de 500.000 Nederlanders in Duitsland verplicht te werkgesteld. Werkte aanvankelijk zelfs illegaal. Stond onder diens persoonlijke en bijzondere beschemring. Een verhaal apart. Mogelijk in de komende maanden meer hierover. Het was voor mij een uitzonderlijk merk waardige levensperiode. Absoluut uniek! Ik ben op grond van persoonlijke in drukken en gesprekken met velen er van overtuigd, dat deze predikant zeer geleden heeft onder de besluiten van de toen malige machthebbers. We mogen niet vergeten, dat de Nazi-leiders zich in het prille begin als „engelen des lichts" ge droegen. De aap kwam echter van liever lee uit de mouw. Voor deze „engelen" gold eigenlijk maar één ding: „het doel heiligt de middelen". De wenselijk geachte scheiding van Duitse joden en niet-joden was geraffi neerd bedacht. Personeel en familieleden van patiënten zouden op deze gesepa reerde verpleging hebben aangedrongen, aldus een brief d.d. 30 augustus 1940 van „hoger hand" aan de directies van de verpleeginrichtingen. Het bleek een infame, gemene leugen, zoals zovele andere leugens van de Nazi's. Ds. Von Bodelschwingh stond bekend als een moedig strijder. In binnen- en buitenland was hij zeer gezien. Het was een gezaghebbend man, ook in Engeland en de U.S.A. De Amerikanen hebben dan ook Bethel in de oorlogsjaren zoveel MOGELIJK ontzien. De bommen, welke voor het zeer nabijgelegen industriegebied bestemd wa ren, vielen er wel eens naast door slecht zicht (nevel). Ook hierover zou ik frap pante staaltjes kunnen vertellen. Ver keerde meermalen in doodsgevaar. Een en andermaal heb ik de bommen horen gieren en gezien dat het brandbommen regende vlak bij. Ik zat er soms middenin. Wat heb ik vaak aan psalm 91 moeten denken. Over de wijze waarop de strijd om de patiënten werd gestreden zou ik in dit bestek willen volstaan met het volgende voorval. Toen tijdens een bezoek van Nazi-art sen, die ook Bethel wilden uitkammen, deze een bezoek brachten aan een van de land- en veeteeltbedrijven die Bethel rijk is, stonden ze stom verbaasd, dat het werk op dit bedrijf, naast slechts één gezonde broeder-diacon, (spreek uit diaKOON), die de leiding had, door een achttal pa tiënten werd verricht. Op papier zouden deze patiënten moeten worden afgevoerd en...; vergast. Ik ont ving hierover kort geleden een ontroe rende brief van historische betekenis van deze nu al lang gepensioneerde diacon. Ja, ds. Von Bodelschwingh wist niet van wijken. Hij vocht als een leeuw. Hij wist echter nog meer en wel dat o.a. een aantal van zijn medewerkers en zijn kamerbe waarder-patiënt, gedurende de urenlange besprekingen het waren in feite felle discussies hun handen vouwden en vurig baden, dat God het verhoeden zou, dat vanuit Bethel duizenden volkomen onschuldige stakkers zouden worden af gevoerd en.... vergast! Toen ik dit hoorde moest ik onwille keurig denken aan dat prachtige bijbel verhaal in Exodus 17:8-16 over de strijd tussen Israël en Amalek. Daar lezen we o.a. „Wanneer Mozes zijn hand liet zak ken had Amalek de overhand. Toen Aaron en Hur de handen van Mozes ondersteunden, overwon Israël. De strijd duurde tot zonsondergang". De strijd tussen ds. Von Bodelschwingh en die artsen evenlang. ,,De ds. zou er meer van horen", zeiden de artsen bij het afscheid nemen. Het betekende, dat het gevaar voorlopig was afgewend. Wat is er toen gedankt mensen. Niet alleen in de binnenkamer maar ook in een overvolle Sionskerk, die op het terrein staat van Bethel, waar enkele duizenden zitplaatsen in zijn. ,,Amalek-Hitler" moest zich gewonnen geven. Hij moest zich buigen voor het sterkste wapen van Gods kinderen: ge vouwen handen. Zeg nu maar eens of dit geen wonder was. God spaarde het leven van 6500 patiënten, waarvoor de mensen in Bethel in hun „benauwdheid" Hem hadden aan geroepen. God zorgde toen voor de ware engelen des lichts". BETHEL was en is nóg uniek temidden van de vele inrichtingen in Duitsland. Het is een andere „wereld". In een volgend artikel meer hierover. Langzaam maar zeker groeit het aantal leden van de Nederlandse Bijbel per maand club naar de 20.000 leden! Deze club is op weg één van de grootste te worden op dit gebied van de bij de wereld bond van Bijbel Genootschappen aan gesloten organisaties. Het waren op 31 december 1984 wel geteld 18.497 leden. In 1984 lieten ze in totaal 1.674.000,automatisch van hun girorekening afschrijven. Voor speci fieke projecten deden ze er nog een schep je op van 50.000,— Zeg nu maar eens of dit geen bijzonder sympathieke club is. Ik ben er met groot plezier lid van. U ook? Dit zou fijn zijn. Het secretariaat van deze club zetelt in Haarlem, postbus 620. A. Apon Op D. V. zaterdag 12 oktober wordt in de Utrechtse Jaarbeurs de elfde EO-Jon gerendag gehouden. Het thema is „leve het leven!" Over dit thema hopen te spreken: Joni Eareckson Tada (beter bekend als kort weg Joni) uit Amerika, Henk Binnendijk, Floyd Mc Clung van „Jeugd met een Opdracht", ds. Henk Koekkoek en ds. C. G. Geluk. De Jongerendag begint in de Irenehal om 10.00 uur en is rond 16.00 uur afgelopen. In de middagpauze is er in de Marijkehal een evangelischea informa tiemarkt met medewerking van ruim 50 christelijke organisaties in ons land. Op de komende Jongerendag worden 20 a 25.000 jongeren verwacht. Er is ook veel zang en muziek op de EO- Jongerendag. Behalve de bekende En gelse gospelzangeres Sheila Walsh werkt mee de Italiaanse zanger Albino Mon- tisci, in ons land een totaal nieuwe ster aan het „gospelfirmanent". De samenzang staat onder leiding van Jeff Fountain van „Jeugd met een Opdracht". Verder komen 's morgens enkele jon geren aan het woord en is er in het middagprogramma een bijzondere gast te verwachten. De presentatie is in handen van Jan van den Bosch. De Jongerendag is gratis toe gankelijk, 's Avonds brengt de EO een uitgebreid radioverslag en op dinsdag 15 oktober een tv-reportage vóór en na het NOS-journaal van acht uur. Bij voldoende deelname organiseert de regiocommissie van Goeree-Overflakkee een busreis naar deze Jongerendag. Opgeven bij de familie J. de Keizer, Specht 2, 3245 TN Sommelsdijk, tele foon 01870 - 3620. Kosten 17,50 per persoon. Zo spoedig mogelijk opgeven, zodat wij tijdig het nodige kunnen regelen. Met ingang van vrijdag 4 oktober a.s. worden grof huishoudelijk afval en grotere eenheden tuinafval wekelijks op afroep en gratis opgehaald door Reinigingsbedrijf Boon met gebruikmaking van een normale vuilnisauto. Dit in tegenstelling tot de wijze van ophalen t/m september 1985, waarbij het afval van gemeentewege werd opgehaald met een vrachtauto met laadkraan, zodat de afmetingen en het gewicht van de mee te geven zaken geen rol speelden, omdat niet met handkracht geladen hoefde te worden. Dit is wel het geval met ingang van oktober a.s. Bovendien heeft de laadopening van de vuilnisauto beperkte afmetingen. In ver band hiermede zijn de volgende beperkte bepalingen van kracht: a. De lengte, cq de grootste afmeting, van mee te geven afval mag maximaal 1 ml zijn. b. Dik snoeihout, dat niet in de mini container kan worden versnipperd, dient gebundeld te worden aangebo den, terwijl deze bundels geen grotere diameter mogen hebben dan 50 cm. c. Het gewicht van het mee te geven afval dient zodanig te zijn, da het met hand kracht kan worden geladen. Nog steeds geldt, dat geen steenachtige materialen, zoals puin en beton, kunnen worden meegegeven. Dit soort materialen kunt U deponeren op de puinstortplaats van het overslagstation in de Johannis- polder. Indien U bovengenoemd afval wilt mee geven, kunt U dit mondeling melden op het kantoor van gemeentewerken. Voor straat 4 te Middelhamis of telefonisch onder nummer 01870 - 4433. Men deelt u dan mede, wanneer het afval, dat nabij de openbare weg moet worden aangeboden, wordt opgehaald. Verdrukking, vlucht en toevlucht. Het dagboek van Jean Migault over de geloofsvervolging onder Lodewijk XIV. Ingeleid en geannoteerd door prof. dr. G. H. M. Posthumus Meyjes. Uitgeverij Kok te Kampen. 89 pagina 's. Prijs f 14.90. Bijna elk jaar is weer wel een gedenkjaar. Dit jaar is dat onder meer het geval met het feit van de vervolgingen van de franse protestanten in de 17e eeuw. In 1598 vaardigde koning Hendrik IV het „Edict van Nantes" uit, waarbij de hugenoten een beperkte godsdienstvrijheid ontvin gen. Lodewijk XIV, „Ie roi soleil", echter her riep het edict in 1685. Het gevolg was bloedige vervolgingen van de protestanten in Frankrijk. Juist deze weken schreef ds. K. Exalto in de Waarheidsvriend een boeiend artikel over de gebeurtenissen in 1685. We bezitten in het dagboek van een zekere Jean Migault een ontroerend ooggetuige verslag van de geloofsvervolging die hem en zijn grote gezin aan den lijve trof. Tenslotte vluchtten zij naarde vrije Neder landen. Migault schreef zijn dagboek vooral ten behoeve van zijn kinderen. ,,Ik spoor jullie aan, lieve kinderen, elke dag van je leven dankbaar te zijn voor Gods goedheid en je met lichaam en ziel aan Hem te wijden. Dient en looft Hem naar Zijn wil en leert van de kastijdingen die Hij ons heeft toe gebracht. Laten we leven in de vreze Gods om eens te sterven in Zijn genade". Dit boekje, een „document humain", is overtuigend in zijn eenvoud, ontroerend in zijn onopgesmukte vroomheid. A. Baaijens, De jonge onder zoeker. Uitgeverij De Banier te Utrecht. 94 pagina 's. Prijs f 9, 75. Baaijens, van wie al eerder bij De Banier een pubUcatie verscheen, stelde een nieuw boekje samen, „De jonge onderzoeker". Evenals het vorige vooral op de jeugd gericht. Het houdt het midden tussen een allegorie en een bekeringshistorie. De zinnebeel dige personen in het boekje worden veelal getypeerd naar hun (zoals de schrijver het noemt) „geestelijk karakter". „Onwe tend" wijzigt van naam. Na een verandering in zijn leven heet hij voortaan „Onderzoeker". Andere figuren heten „Wettisch", „Lijdzaam", Lijde lijk", „Inzicht". Ondanks de fragmentarische opzet, bevat het werkje waardevolle elementen. Dr. A. Noordegraaf, Ethiek en reageerbuisbevruchting. Wordend leven in discussie. Uitgeverij Kok te Kampen. 57pagina's. Prijs f 12,90. Dit boek verschijnt als Vijverbergserie nummer 4. Het bevat een aantal over wegingen, geformuleerd vanuit ethisch ge zichtspunt, rondom het vraagstuk van de reageerbuisbevruchting. De benadering van de schrijver kenmerkt zich door be scheidenheid en voorlopigheid. Al te stel- Uge oordeelvellingen en conclusies (noch een klakkeloos ,Ja" noch een a-prioris- tisch ,,nee") komen we in deze studie niet tegen. Gedachtig aan de oude stelregel „Het misbruik heft het goede gebruik niet op" durft de auteur voorshands niet zover te gaan om reageerbuisbevruchting onder alle omstandigheden als ongeoorloofd te verklaren. Overigens waarschuwt hij dui delijk voor mogelijke gevolgen en verdere stappen op de weg van het experimen teren. We kunnen „nu geen volstrekt neen zeg gen tegen een methode die, als omweg bedoeld en gebruikt, zegen kan betekenen voor ouders die anders kinderloos zouden moeten blijven. Een omweg die de moeder schoot niet vervangt en het wonder van het nieuwe leven niet minder groot maakt". Andere conclusies dan de auteur trekt, zijn mogelijk; liggen m.i. vanuit een bij belse ethiek ook eerder voor de hand. De overwegingen van Noordegraaf zijn, on danks dat, het kennisnemen ter bezinning zeker waard. Dr. ir. E. Schuurman, Tussen tech nische overmacht en menselijke onmacht. Verantwoordleijkheid in een technische maatschappij. Uitgeverij Kok te Kampen. Paperback. 114pagina's. Prijs f 18,90. Professor Schuurman is als buitengewoon hoogleraar verbonden aan de Technische Hogescholen te Delft en Eindhoven. Hij doceert de calvinistische wijsbegeerte. Te vens is hij lid van de Eerste Kamer. Al veel publicaties heeft hij op zijn naam staan die de thema's techniek en maat schappij, al dan niet in hun samenhang, tot onderwerp hebben. Het is ondoenlijk hier in kort bestek een indruk te geven van wat dit (aan informatie, analyse en „moraal") boordevolle werkje biedt. Een aantal on derwerpen dat aan de orde komt: techni- cisme, cybemetisme, Babelcultuur, kern wapens, genetische manipulatie, etc. De auteur heeft zijn norm onmiskenbaar in het getuigenis van Gods Wet. Al met al, verplichte lectuur voor be stuurders, technici, predikanten, leraars, en wie al niet.... W. van der Kamp, Houvast aan het hemelruim. Een pleidooi voor de bijbelse opvatting dat de zon om de aarde draait. Uitgeverij Kok te Kampen. Paperback. 203 pagina 's. Prijs f 29,90. .ik verdedig in dit boek een stelling, die hij (de lezer) in eerste instantie niet serieus zal willen nemen. De stelling is: het is wetenschappelijker, te aanvaarden dat de zon om de aarde draait dan het om gekeerde. Sterker zelfs: de Bijbel aan vaardt dit zonder meer als vanzelfspre kend en dus is mijn stelling waar...." Aldus de openingsalinea van het „Woord vooraf'. De auteur verdedigt, „bewijst" en staaft zijn ideeën, die der „geocentrische astro nomie", met de namen en stellingen van talloze wetenschappers. Dit dikke boek is er helemaal aan gewijd. Het bevat tevens honderden noten, drie appendices, enkele tekeningen en een aantal formules. De geïnteresseerde lezer oordele zelf. J. K. Het hugenoten-bolwerk La Rochelle ten prooi aan „woedende dragonders". Na een succesvol verlopen dagtochten programma dit jaar organiseert de af deling Goeree-Overflakkee van de Ned. Chr. Reis Vereniging haar laatste dag tocht van dit seizoen op zaterdag 12 ok tober a.s. naar de HOGE VELUWE. Deze tocht maken we met twee bussen en nu hebben we nog plaatsen vrij. Wacht dus niet te lang met opgeven voor deze tocht op de eerste zaterdag van de herfst vakantie. Meld u vóór 5 oktober a.s. bij één van onderstaande adressen voor deel name. We vertrekken die dag om 7.30 uur uit Ouddorp. Langs de provinciale weg zijn diverse opstapplaatsen. In de omgeving van Utrecht hebben we een koffie-stop. Vervolgens rijden we naar Otterlo voor een bezoek aan het Nationale Park De Hoge Veluwe, dat 5500 hectare groot is. U kunt er naar het bezoekerscentrum, het KröUer Muller museum of op een GRA TIS witte fiets een rondrit maken door het natuurreservaat. Er is 42 km rijwielpaden aangelegd, waar u naar hartelust kunt fietsen. Kortom, een dagtocht waar u beslist geen spijt van zult hebben. De kosten voor deze tocht zijn 55, voor leden en 56,50 voor niet-leden van de NCRV. In deze prijs is begrepen: de busrit, koffie met tractatie, toegang tot het park, bezoekerscentrum en museum, adm.kosten, verzekering, diner op de terugreis, reisleiding. Voor 's middags moet u een lunchpakket meenemen. We hopen 's avonds omstreeks 22.30 uur weer in Ouddorp terug te zijn. Gaat u ook mee? Aanmelden bij: Reisbureau Buysse, Middelhamis; tel. 01870-2853; of bij: J. J. Rodenburg, Sommelsdijk, Tel. 01870-5264. „U kunt hen helpen" is het thema van de Nationale Kollekte Geestelijk Gehandi capten 1985. Zo'n 50.000 kollektanten zullen in de week van 7 t/m 12 oktober in de weer zijn om geld bijeen te brengen voor o.a. steun aan maatschappelijk werk t.b.v. geestelijk gehandicapten en aan de oudervereni gingen van ouders van geestelijk gehandi capten. Voorts voor vroegtijdige onderkenning van zwakzinnigheid, ouder-ouderhulp, praktische en pedagogische (opvoedkun dige) thuishulp in gezinnen waar een zwak zinnig kindje is geboren, voorlichting aan ouders van zwakzinnigen en nog zo heel veel meer zaken waar geen of weinig subsidie voor wordt verkregen. Veel geld van de Nationale Kollekte Geestelijk Gehandicapten wordt gesto ken in vormingswerk, sport en rekreatie voor geestelijk gehandicapten. Ongeveer 45 van de kollekte-opbrengst blijft in het rayon voor regionale en plaatselijke akti- viteiten t.b.v, geestelijk gehandicapten. 55% is voor allerlei landelijke voorzie ningen. Er is een landelijk bank- en gironummer: Bank 70.70.70.333 (3x70 en 3x3). Giro n.22.22.2 (2x1 en 5x2). Beide t.n.v. Nationale Kollekte Geestelijk Gehandi capten te Utrecht. FenaMvan tien Oever Want juist toen ze zover waren namen vele handen hem van de straat op. Ze stonden voor de VL 130. De voomachtwind zong zacht door het want. Op de schouders droegen ze hem langs de Volharding. De nachtelijke stilte werd doorbroken met een onstuimig gezang. Lang zal hij leven, lang zal hij leven. Zo droegen ze hem langs zijn schip. Toen zakte het lied af. „Wie zal dat betalen", volgde. Tenslotte: „Daar moet op gedronken worden, hi-ha-ho". Ze dronken er op, want Arend-Michiel had niemand aan maten gebonden. Enkele mannen bedronken zich een tikje. Hij niet, maar hij was toch ook niet meer zo zeker van zichzelf. Eerst zat hij weer stil naar al het gegrol en gegrap te luisteren. De gedachten dwarrelden door zijn kop. Herinneringen borrelden omhoog, 't Was toch om te stikken van het lachen, hij mocht zijn want niet veranderen. Zou hij zich door een ouwe vent als d'n heer de les laten lezen? Dat nooit! Hij mocht in de lucht vliegen met z'n bloemen en z'n goud. Dat dacht hij, maar dat zei hij niet. Wil zat naast hem, ze streelde zo nu en dan zijn hand. Het maakte hem sterk, tegen woest aan. Halverwegen de nacht ging hij staan. Men begreep: dit was het laatste. De bruigom zou bedanken. Arend-Michiel stond; stoer, recht, met een rood- opgelopen gezicht, hij stotterde niet, hij was nog nimmer zo bij-de-rede geweest. Het glas had alle lampen van zijn geest ontstoken. Het werd stil in het gehele huis. Dit is het einde, zei hij. Néén, schreeuwde hij hees, het einde nog niet. Hoe lang staat een visserman minstens onder de geboden? Veertien dagen, bruigom, werd geantwoord. Veertien dagen, juist. Hij keek als een macht- hebbende in het rond. De remmen waren er af. Morgen vaar ik uit, over twaalf dagen ben ik terug, vol, boordevol, zowaar, zowaar, als ik Arend-Michiel heet. Hé, hé, Arend-Michiel, werd geroepen. Het jong- volk klapte opgewonden in de handen. De ouden schudden het hoofd. Dat was geen praat voor een christenmens, dat was godslasterlijke wartaal en zij keken hem met bezorgde blikken aan. Hij zag het, het deerde hem niet. Hij tierde door: Ik laat me door niemand wat gezeggen, ik zal een vrij man zijn op een vrij schip, ik.... Moeder, die bijna de gehele avond tegen hem gezwegen had, stond naast hem. Ze legde haar hand op zijn schouder. Hij keek om. Wat? Ze verborg haar verdriet om deze uitbarsting van haar anders zo ingetogen jongen en zei: Arend-Michiel, 't is vroeg varen, laten we nou naar huis gaan. Z'n harnas viel af, z'n welsprekendheid veranderde in zwijgen. Hij draaide zich om en ging de keuken in. Samen liepen ze door de donkere nacht, moeder en hij. Dat was het slot. Ze sprak geen woord, somber was haar blik. Hij poogde haar een arm te geven, het mislukte. Hij zei iets, ze bleef zwijgen, dat was het ergste wat ze hem aan kon doen: zwijgen. Bestrafte ze hem maar, hoe meer hoe liever. Haar banvloeken zouden hem als muziek in de oren klinken, maar dit was het ergste. De meiden waren naar haar eigen huizen, zij gingen naar het hunne. Het was niet ver, hém was het te ver. Hij had niet meer de moed om iets te zeggen. Nu begreep hij waarom de vrouwen, die met moeder naar buiten (Naar buitengaan: de mannen, die ter visserij varen, uitgeleide doen of verwelkomen) gingen, haar trots en hoogmoedig noemden. Ze was het niet, maar ze had gezag in haar spreken, misschien nog meer in haar zwijgen. In de kamer, nevens een stompje kaars, lag de bijbel. Had ze voor het vertrek al neergelegd. Ze had met alles een bedoeling. Ze ging zitten, hij ook. Bij een pieterig vlammetje las ze na even bladeren: Psalm negentig, een gebed van MozesLeer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen. Keer weder, Heere, tot hoe lang? En het berouwe U over Uwe knechten. Arend-Michiel luisterde en ging naar bed. Aanvanke lijk kon hij niet slapen, later wel. Half in de na-nacht werd hij wakker, het angstzweet brak hem uit. Hij had taal gesproken waar hij diep onder de dekens een kleur van kreeg. Het was hovaardige, godslasterlijke taal. En God had het gehoord, natuurlijk. En de Allerhoogste herinnerde de mensen wel aan hun praats. Hij gaf en onthield de haring. God, hij woelde om-en-om. God, als ik ze niet vang. Gód, hij drukte de nagels diep in de dekens en smeekte: vergeef me die vreselijke woorden. Hij ging er uit. Het was hoog tijd. Warm, dat hij het had. Op zijn hemd na, trok hij alles uit. Z'n hemd was, tot zijn navel bijna, open. Dat gaf verkoeling. Hij was nog maar net er uit of moeder kwam al naar boven. Kind, wat is er? O, niks. Ze begreep genoeg, ze keek hem weer met diezelfde droefgeestige ogen aan, maar zeggen deed ze niets. Ze keek bezorgd naar het open hemd, doch ze deed geen moeite, net als anders, om het dicht te knopen. Ze liet hem tobben. Dat alles krenkte hem. Een ellendig verlaten gevoel overviel hem. Onrustiger werd het weer van binnen. Hij moest voortmaken. Alles van de ebbe, het gunstige tij, wilde hij hebben. Hij at zijn boterhammen niet op. Hij trok beneden zijn jekker aan. Moet je niet eten? vroeg ze bezorgd. Neen. Hij wilde nog even naar Wil. Het was aan vankelijk niet zijn plan. Moet ik me al aankleden voor buiten, jongen? Hij schudde het hoofd. Neen, laat me maar alleen gaan. Toen boog hij schichtig het hoofd even omlaag en gaf haar een zoen. Zij hem. Op dat ogenblik dacht hij, dat de grond onder zijn voeten bewoog. Zou het nou nooit meer goed worden? Hij ging, met de zak over zijn schouder, de straten door, het liefst door de kromho^es. Hij zag de mensen, de mensen zagen hem. Ze konden het niet weten. Toch had hij het gevoel, dat ze het allemaal wisten, zo goed als de Ahnachtige het wist. Hij had, in een half benevelde bui. God getart, alsof God zich tarten laat. (y^ordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 5