Rapport over de dorpsverbetering centrum Oude Tonge gereed UKumHGn W' BO VA G-autobedrijven verrichten periodieke autokeuring gratis ^^Keuringsplichtige auto's krijgen bericht Algemene Periodieke Autokeuring (APK) gestart Een zomer zonder hogedruk daardoor niet echt zomers MITS TEGELIJK MET GROTE ONDERHOUDSBEURT: Bijzondere aandacht wordt besteed bij APK aan o.a.: Wanneer is uw auto aan de beurt? Bladz. 2 Weerpraatje: -fe nationale kollehte gEBStelijk gehandicapten giro 1122 22 2^^w5.^;Utrecht, hm[i7ü7U7ü222i3mMj GOEDGEKEURD? STICKER EROP! 55 ALLEEN KEUREN DE CONTROLEUR GECONTROLEERD. „EILANDEN-NIEUWS" VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1985 SINT ANNALAND Extra Kerkdienst Voor de Gerefor meerde Gemeente van Sint Annaland hoopt D.V. op donderdag 26 september a.s. des avonds om 19.30 uur (half acht) voor te gaan in de Dienst des Woords ds. J. J. Tanis uit Tholen. Eén dezer dagen is een rapport gereed gekomen dat o.a. aanbeve lingen geeft voor het aantrekke lijker maken van het centrum van Oude Tonge als woon- en winkel gebied. Het rapport is opgesteld door een project groep, die dit voorjaar door burgemeester en wethouders werd ingesteld. De groep staat onder voorzitterschap van de burge meester en wordt verder gevormd door medewerkers van de betrokken ambtelijke diensten, een vertegenwoordiging van de ondernemers, en extrene deskundigen van het Stedebouwkundig Bureau Zandvoort en de Bouwfonds Adviesgroep. Eerder stelde de gemeenteraad een krediet be schikbaar om tot een dorpsvemieuwings- plan voor Oude Tonge Kom te komen. Het nu gereed gekomen rapport is daartoe een aanzet. Waarom zo'n plan? Wel, vastgesteld moet worden dat er al geruime tijd sprake is van een achteruitgang van de kwaliteit van het centrum, in méér dan een opzicht. Dit is b.v. te merken aan de terugloop van het aantal winkels. Een onder consu menten ingesteld onderzoekje heeft ook aangetoond dat bepaalde branches in feite te weinig of zelfs geheel niet vertegen woordigd zijn. Sommige winkels komen daarbij niet zo goed uit de bus als het gaat om de presentatie naar het publiek. Een binnenkort ook beschikbaar komend win- kelonderzoeksrapport dat in opdracht van de ondernemersvereniging wordt opge steld en dat tevens gebruikt zal worden voor het maken van het dorpsvernieu wingsplan, gaat met name in op dit soort zaken. De projectgroep geeft aanbevelingen over reconstructie van een gedeelte van het centrum, maatregelen tot herinrichting van de openbare weg en wat daarbij hoort, het vergroten van het aantal parkeer plaatsen én het bevorderen van de concen tratie van voorzieningen zoals winkels en openbare gebouwen. De rapporteurs zijn bij hun onderzoek overigens uitgegaan van twee soorten ge bieden binnen het centrum: het z.g. aktie- gebied, begrensd door de Nieuwstraat, Molendijk, Voorstraat, Oost-Achterweg, Kerkring, Kerkstraat en Hilstraat en het onderzoeksgebied: het aktie-gebied mét het gebied daar onmiddellijk omheen. De te nemen maatregelen spitsen zich in eerste instantie toe op het aktie-gebied. Het spreekt vanzelf dat aan de aan bevelingen van de projectgroep een ge degen onderzoek naar de „kwaliteit" van het centrum is voorafgegaan. Zo zijn de bevolkingsopbouw indeling naar leeftijds categorieën), de kwaliteit van het woning bestand, het aantal, de soort en de sprei ding van vestigingen van detailhandel en dienstverlening in kaart gebracht. De be staande situatie voor wat betreft de ont sluiting voor het verkeer en de hoeveel heid parkeergelegenheid komen ook aan bod. Hoe is het verder gesteld met de kwaliteit op het gebied van architectuur en stedebouw? Het rapport geeft een interes sant inzicht in de ontwikkeling van het centrum gedurende de laatste decennia. Het is bekend, dat de situatie van voor en na 1953 een totaal verschillende is! De aanbevelingen in het rapport komen, kort weergegeven, op het volgende neer: - streven naar meer en betere woningen; - milieuhinderlijke bedrijven uit het cen trum naar elders verplaatsen; - opslagruimte voor bedrijven en winke liers uitbreiden; - uitbreiding voorzieningen in de recrea tieve sfeer; - speelvoorziening voor de jeugd aan leggen; - streven naar verbetering dan wel uit breiding van bepaalde branches in de detailhandel en concentratie van win kels (nu teveel versnipperd); - uitbreiding en verbetering van de week- markt; - openings- en sluitingstijden van de win kels beter op elkaar afstemmen; - in verband met watersportgebeuren rond de haven (zal zeker toenemen in de toekomst) een betere relatie leggen tus sen de haven en de rest van het centrum; - uitbreiden ,,verkeerluw" gebied; - verbetering van de oost-west verbin dingen in het centrum; - meer doen aan het vullen van gaten in de bebouwing en wel door bebouwing of openbaar groen en z.g. straatmeubilair (banken, brievenbussen, afvalbakken enz.); - door middel van o.a. een ander soort bestrating beter aangeven waar het cen trumgebied begint. Bepaalde aanbevelingen zijn al ont leend aan het winkelonderzoeksrapport. De opsomming is uiteraard niet geheel komkpleet. Het is de bedoeling dat de bewoners van het centrum nog recht streeks geïnformeerd worden en wel als voorbereiding op een informatie- en over- legavond, die op dinsdag 29 oktober a.s. (van onze weerkundige medewerker) Met uitzondering van de eerste week van juni, de eerste helft van juli en de laatste augustusweek, is de zomer teleurstellend verlopen. Wij hebben deze zomer geen echt hogedrukgebied op bezoek gehad. Wind tussen noord en oost kwam vrijwel niet voor. Voortdurend lagen wij onder invloed van oceaanfronten, deze hebben het zomer weer met name in Schotland nog slechter doen verlopen dan in ons land. Wel moet worden opgemerkt dat het ver schil vrij groot was tussen het regelmatig toch nog redelijke zomerweer met minder regen zuidelijk van de lijn Rotterdam- Twente en het veel regenrijker weer be noorden deze lijn. Goed komt dit tot uiting in het aantal uren zon en het aantal regendagen. In het noordwestelijk deel van ons land 60 tot 65 regendagen, tegen rond 45 (vrijwel nor maal) in de zuidelijke provincies. In het Noorden een tekort van 80 a 90 uren zon in de drie zomermaanden, in De Bilt 39 uren te weinig zon ten opzichte van nor maal en in het zuiden 10 uren te weinig. Ook de meeste regen werd vermeld uit de noordelijke provincies en Noord-Holland, waarop een aantal plaatsen in drie maan den de 400 mm werd overschreden, zodat die streken een zomer kregen die bij de zal worden gehouden in het verenigings gebouw van de Nederlands Hervormde Kerk aan de Kerkring in Oude Tonge. Rekening houdend met de resultaten van die avond, zal de projectgroep daarna een eindadvies aan het college van B en W opstellen. Eind november zal dan behan deling in de raadscommissie kunnen plaats vinden. Intussen zal de projectgroep vast aan de slag gaan voor het maken van een kon- kreet uitvoeringsprogramma met globale kostenramingen. Over dat programma zal ook weer overleg met de buurt worden gepleegd. Volgens plan zal het program ma in het tweede kwartaal van 1986 vastgesteld kunnen worden. Uitvoering zal een zaak zijn van de gemeente én het particulier initiatief. Het verbeteringsplan dorpskern Oude Tonge zal vanaf 1 oktober voor iedereen ter inzage liggen op het gemeentehuis en in de openbare bibliotheken. Het kan tevens besteld worden bij de afdeling Algemene Zaken van het gemeentehuis, tel. 01873 - 1525, toestel 28. Het kost 20,— De aanbevelingen zijn gratis verkrijgbaar. drie natste van deze eeuw behoort. Nor maal valt er landelijk 225 mm in drie maanden; het landgemiddelde werd 280 mm. De gemiddelde temperatuur in De Bilt is een halve graad beneden normaal ge bleven. Van de drie zomermaanden was juni de slechtste en juli nog de beste. In De Bilt het normale aantal dagen boven 25 graden, namelijk 13, terwijl het aantal dagen boven 20 graden, 46 tegen normaal 49, beneden normaal bleef Bijna het hele strand zal te weinig zon- aanbidders hebben gekregen in deze zo mer en ook het zwembadbezoek zal zijn tegengevallen, want voor beide zijn zon overgoten dagen gewenst en die waren er te weinig. Ook begin september zat de landbouw nog danig in de problemen ten aanzien van de oogstwerkzaamheden, mede doordat de eerste acht dagen van deze maand in ons land elke dag nog regen te zien gaven. Na de meimaand is het vrijwel niet meer gelukt voor enige dagen een sterk hoge drukgebied zo dicht bij.huis te krijgen dat de regenfronten er niet aan te pas kwamen. Maar wie weet of het lukt deze september alsnog, want verleden jaar liet september het ook al afweten door vrijwel geen mooie dagen af te leveren. <\ONAtf SINT ANNALAND Oud papieraktie Op dinsdag 24 september zal vanaf des avonds 18.30 uur (half zeven) in het hele dorp Sint Anna land door een aantal vrijwilligers oud papier worden opgehaald namens de Zen dingscommissie van de Gereformeerde Gemeente. De baten hiervan komen ten goede aan de zending van de Gerefor meerde Gemeenten. Op 16 juli 1985 loste staatssecretaris drs. J. F. Scherpenhuizen van ver keer en waterstaat het ofliciële startschot voor de Algemene Periodieke Keuring van motorvoertuigen, kortweg APK. Aan bod komen personen auto's en bedrijfswagens met een gewicht van maximaal 3500 kg. De zware bedrijfswagens worden al sinds 1981 verplicht gekeurd. Opzet is voortaan alle Nederlandse automobielen met een leeftijd van drie jaar en ouder éénmaal per Jaar te keuren. Nieuwe auto's blijven buiten de keuring tot ze ouder zijn dan drie jaar. De periodieke autokeuring is vooral een veiligheidsonderzoek om vast te stellen of de auto nog wel veilig genoeg is om aan het verkeer deel te nemen. De keuring richt zich voornamelijk op: controle op technische aspecten, zoals remmen en handrem, banden, stuurinrichting, wielophanging, ver lichting, carrosserie, schokbrekers en dergelijke; -controle van het kentekenbewijs deel I, chassisnummer en brandstof. Als de auto is goedgekeurd, wordt op de kentekenplaat aan de achterzijde een ronde controlesticker 1 geplakt, waarvan de I kleur jaarlijks wijzigt. In het midden van het teken staat het jaar van keuring; in de cirkel geeft een zwart vlak de maand aan waarin de APK heeft plaatsge vonden. Tevens krijgt de auto-eige naar een keuringsbewijs, dat hij/zij samen met de andere autopapieren bij zich moet hebben voor eventuele con trole door de politie onderweg. Bij circa 3000 BOVAG-autobedrijven staan momenteel zo'n 7.000 gedi plomeerde keurmeesters klaar om de auto's te keuren, die aan de beurt zijn voor de APK. De BOVAG afdeling auto verwacht, dat de als erkend keuringsbedrijf aangemerkte BOVAG-autobedrijven zonder problemen de te verwachten drukte kunnen opvangen. Als het BOVAG-autobedrijf de periodieke keuring van de auto tegelijk met de grote onderhoudsbeurt uitvoert, gebeurt de keuring gratis. Erkende keuringsbedrijven zijn her kenbaar aan een officieel schild. Automobilisten kunnen hun auto bij een BOVAG-bedrijf laten keuren te gelijk met een grote onderhoudsbeurt. Dit is gemakkelijk omdat dan in één klap onderhoudsbeurt èn keuring worden uitgevoerd. Tevens is het finan cieel aantrekkelijk omdat de BOVAG- bedrijven in dat geval de keuring gratis verrichten. Immers, bij een grote onderhoudsbeurt komen toch al vrijwel alle te controleren zaken aan de orde. Zo nodig kunnen gebreken me teen worden hersteld, want de garage heeft de meest gangbare zaken direct bij de hand. Zowel voor de periodieke autokeuring als voor eventuele repa raties is men bij het BOVAG-autobe drijf dus aan het goede adres. Bijko mend voordeel is dat alles tijdens één bezoek aan één bedrijf door deskundig personeel in één keer goed voor elkaar komt. Vanzelfsprekend kunnen automobi listen ook voor alleen de keuring bij de BOVAG-autobedrijven terecht. Het voordeel dat eventueel noodzakelijke reparaties in één moeite door kunnen worden uitgevoerd, blijft dan bestaan. Maar in dit geval dient men wel het vastgestelde keuringstarief van 50 gul den inclusief BTW te betalen. Er zijn al bijna 3.000 BOVAG-bedrijven, verspreid over het hele land, als keu ringsbedrijf door de Rijksdienst voor het Wegverkeer erkend. Samen beschikken ze over zo'n 7.000 gedi plomeerde keur meesters. Vrijwel dagelbijks breidt het aantal bedrijven en het aantal keur meesters in die bedrijven zich uit. Eigenaren van „keuringsplichtige" auto's doen er goed aan tijdig een af spraak te maken met één van de er kende keuringsbedrijven. Deze zijn herkenbaar aan het officiële schild met de tekst: erkend onderhoudsbedrijf voor periodieke keuringen van lichte voertuigen". De Rijksdienst voor het Wegver keer controleert de bedrijven die meedoen aan de keuring. Dit ge beurt via steekproeven. Hierdoor kan het in een enkel geval (drie op de honderd) voorkomen dat een auto na de keuring nog even moet blijven staan voor een onderzoek door de steekproefcontroleur. Om na te gaan of het keuringsbedrijf zijn werk goed heeft gedaan, wordt de auto door de steekproefcon troleur opnieuw gekeurd. Ook beoordeelt hij of het bedrijf zich aan de voorgeschreven procedures heeft gehouden. Automobilisten kunnen aan de hand van het kentekenbewijs nagaan wan neer hun auto moet worden gekeurd. De datum waarop deel I van het kentekenbewijs is afgegeven geldt met bijtelling van een x-aantal jaren als ingangsdatum van de keuringsplicht. Binnen twee maanden vóór de vervaldatum kan de auto worden gekeurd. De Rijksdienst voor het Wegverkeer in Veendam, die alle kentekens en dus de leeftijd van alle Nederlandse automo bielen bijhoudt, stuurt de 350.000 ei genaren van auto's die tien jaar en ouder zijn dit jaar een keuringsoproep. Vanaf 1986 zorgt de computer ervoor dat iedere autobezitter, wiens auto aan de beurt is, daarvan melding krijgt bij toezending van deel III van het kente kenbewijs. In 1986 komen ook de auto's ouder dan zeven jaar (dus gebouwd vóór 1979) aan de beurt. Eenjaar later, in 1987, is de periodieke autokeuring volledig in gang. Dan moeten alle au to's van drie jaar en ouder jaarlijks naar de keuring. Wie zijn keuringsplicht verzaakt, kan op een. vervolging door Justitie reke nen. Bij aanhouding wordt de auto aan het verkeer onttrokken. A. De controle van de gegevens van het originele kentekenbewijs deel I op tenminste de punten het chassisnummer en de brandstof. Wanneer blijkt dat deze gegevens niet (meer) kloppen met de auto zelf, dan zal die auto altijd onderzocht moeten worden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. B. De controle op de technische punten is hieronder schematisch weergegeven. Stuurinrichting Het stuurhuis moet goed beuestigd zijn. De onderdelen van het stangenstelsel mogen niet vervormd of gesclieurd zijn. De stuurkogels mogen geen overmatige slijtage vertonen. Onderstel en carrosserie De langs- of dwarsliggers mogen niet zodanig door corrosie (roest) zijn aangetast dat de stijf heid van de dragende delen in gevaar komt. Verlichting Gecontroleerd worden o.a. de achteriichten, achtérreflectoren, stoplichten, richtingaanwij zers, achteruitrijlichten. verklikkerlicht voor mistachtedicht. kentekenplaatverlichting en tevens wordt erop gelet of de ontstoken verlich ting de juiste kleur heeft en duidelijkzichtbaar is. Brandstofsysteem De brandstoftank moet goed bevestigd zijn, mag geen lekkage vertonen en moet afgesloten zijn met een goed passende tankdop. Indien een LPG-installatie ingebouwd is,moetendeonder delen goed bevestigdzijnengeenlekkageverto- Uitlaatsysteem Het uitlaatsysteem moet over de gehele lengte gasdicht zijn, en mag geen gevaar opleveren voor de inzittenden. Stabilisator Mag niet beschadigd of gebroken zijn. Fuseepennen of kogels De hoezen van de kogels moeten goed afsluiten en de kogels mogen geen te grote speling heb' ben ten gevolge van slijtageverschijnselen. Banden Banden mogen niet to! het karkas beschadigd zijn en moeten tenminste 1 mm profiel hebben in de hoofdgroeven (over het gehele ioopvlak). Aandrijving Aandrijfas mag niet beschadigd of vervormd zijn, tevens wordt gecontroleerd of alle bevesti gingen/borgingen juist bevestigd zijn. Koolmonoxide (uitlaatgasemissies) Voertuigen (met verbrandingsmotoren met een elektrische ontsteking die na 31 december 1973 in gebruik genomen zijn in Nederland) mogen niet meer dan 4.5% vol, koolmonoxide bevat ten (bij onbelast draaiende motoren). Schokdempers Mogen geen olielekkage vertonen. Veren De onderdelen van de veren mogen geen breu ken en geen aanzienlijke slijtage vertonen, Bedrijfsrem(remsysteem) Bij het ramsysteem wordt gecontroleerd of remslaiigen/-leidingen niet t)êschadigd zijn, de remleidingen niet te ver zijn aangetast door cor rosie en of er geen remvloeistoflekkage is. Belangrijk-, De wettelijk vastgelegde minimale remvertraging moet in ieder geval gehaald wor den (waarbij er tevens eisen gesteld worden aan de verdeling van de remkrachten over de wie len). Parkeerrem(handrem) De handrem wordt op de goede werking be- oordeeld. Tevens wordt gecontroleerd of de bevestiging/borgingen in goede staataanwezig zijn. wielen Alle wielmoeren moeten aanwezig zijn en mogen niet loszitten. De bevestigingsbouten, tapeinden wielgaten mogen niet uitgeslagen zijn. De velgen mogen geen tekenen van breuk of scheurvorming vertonen. datum van het kentekenbewijs deel I 1974 en ouder 1975 tot en met 1978 1979 lot en met 1984 1 jan. - 31 dec. dag/maand I5sept.-31 dec. 1 jan. - 14sept. 1 jan. - 31 dec. eerste keuring 1985 1986 1986 1987 volgende keuring 1986 1987 1987 1988 De keuring van de oudste auto's wordt geleidelijk ingevoerd.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 10