Rapport over de dorpsverbetering
centrum Oude Tonge gereed
UKumHGn
W'
BO VA G-autobedrijven
verrichten periodieke
autokeuring gratis
^^Keuringsplichtige
auto's krijgen bericht
Algemene Periodieke
Autokeuring (APK) gestart
Een zomer zonder hogedruk
daardoor niet echt zomers
MITS TEGELIJK MET
GROTE ONDERHOUDSBEURT:
Bijzondere aandacht wordt besteed bij APK aan o.a.:
Wanneer is uw auto aan de beurt?
Bladz. 2
Weerpraatje:
-fe
nationale kollehte
gEBStelijk gehandicapten
giro 1122 22 2^^w5.^;Utrecht,
hm[i7ü7U7ü222i3mMj
GOEDGEKEURD?
STICKER EROP!
55
ALLEEN KEUREN
DE CONTROLEUR
GECONTROLEERD.
„EILANDEN-NIEUWS"
VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1985
SINT ANNALAND
Extra Kerkdienst Voor de Gerefor
meerde Gemeente van Sint Annaland
hoopt D.V. op donderdag 26 september
a.s. des avonds om 19.30 uur (half acht)
voor te gaan in de Dienst des Woords ds.
J. J. Tanis uit Tholen.
Eén dezer dagen is een rapport
gereed gekomen dat o.a. aanbeve
lingen geeft voor het aantrekke
lijker maken van het centrum van
Oude Tonge als woon- en winkel
gebied.
Het rapport is opgesteld door een project
groep, die dit voorjaar door burgemeester
en wethouders werd ingesteld. De groep
staat onder voorzitterschap van de burge
meester en wordt verder gevormd door
medewerkers van de betrokken ambtelijke
diensten, een vertegenwoordiging van de
ondernemers, en extrene deskundigen van
het Stedebouwkundig Bureau Zandvoort
en de Bouwfonds Adviesgroep. Eerder
stelde de gemeenteraad een krediet be
schikbaar om tot een dorpsvemieuwings-
plan voor Oude Tonge Kom te komen.
Het nu gereed gekomen rapport is daartoe
een aanzet.
Waarom zo'n plan? Wel, vastgesteld
moet worden dat er al geruime tijd sprake
is van een achteruitgang van de kwaliteit
van het centrum, in méér dan een opzicht.
Dit is b.v. te merken aan de terugloop van
het aantal winkels. Een onder consu
menten ingesteld onderzoekje heeft ook
aangetoond dat bepaalde branches in feite
te weinig of zelfs geheel niet vertegen
woordigd zijn. Sommige winkels komen
daarbij niet zo goed uit de bus als het gaat
om de presentatie naar het publiek. Een
binnenkort ook beschikbaar komend win-
kelonderzoeksrapport dat in opdracht van
de ondernemersvereniging wordt opge
steld en dat tevens gebruikt zal worden
voor het maken van het dorpsvernieu
wingsplan, gaat met name in op dit soort
zaken.
De projectgroep geeft aanbevelingen
over reconstructie van een gedeelte van
het centrum, maatregelen tot herinrichting
van de openbare weg en wat daarbij hoort,
het vergroten van het aantal parkeer
plaatsen én het bevorderen van de concen
tratie van voorzieningen zoals winkels en
openbare gebouwen.
De rapporteurs zijn bij hun onderzoek
overigens uitgegaan van twee soorten ge
bieden binnen het centrum: het z.g. aktie-
gebied, begrensd door de Nieuwstraat,
Molendijk, Voorstraat, Oost-Achterweg,
Kerkring, Kerkstraat en Hilstraat en het
onderzoeksgebied: het aktie-gebied mét
het gebied daar onmiddellijk omheen. De
te nemen maatregelen spitsen zich in
eerste instantie toe op het aktie-gebied.
Het spreekt vanzelf dat aan de aan
bevelingen van de projectgroep een ge
degen onderzoek naar de „kwaliteit" van
het centrum is voorafgegaan. Zo zijn de
bevolkingsopbouw indeling naar leeftijds
categorieën), de kwaliteit van het woning
bestand, het aantal, de soort en de sprei
ding van vestigingen van detailhandel en
dienstverlening in kaart gebracht. De be
staande situatie voor wat betreft de ont
sluiting voor het verkeer en de hoeveel
heid parkeergelegenheid komen ook aan
bod. Hoe is het verder gesteld met de
kwaliteit op het gebied van architectuur en
stedebouw? Het rapport geeft een interes
sant inzicht in de ontwikkeling van het
centrum gedurende de laatste decennia.
Het is bekend, dat de situatie van voor en
na 1953 een totaal verschillende is!
De aanbevelingen in het rapport komen,
kort weergegeven, op het volgende neer:
- streven naar meer en betere woningen;
- milieuhinderlijke bedrijven uit het cen
trum naar elders verplaatsen;
- opslagruimte voor bedrijven en winke
liers uitbreiden;
- uitbreiding voorzieningen in de recrea
tieve sfeer;
- speelvoorziening voor de jeugd aan
leggen;
- streven naar verbetering dan wel uit
breiding van bepaalde branches in de
detailhandel en concentratie van win
kels (nu teveel versnipperd);
- uitbreiding en verbetering van de week-
markt;
- openings- en sluitingstijden van de win
kels beter op elkaar afstemmen;
- in verband met watersportgebeuren
rond de haven (zal zeker toenemen in de
toekomst) een betere relatie leggen tus
sen de haven en de rest van het centrum;
- uitbreiden ,,verkeerluw" gebied;
- verbetering van de oost-west verbin
dingen in het centrum;
- meer doen aan het vullen van gaten in
de bebouwing en wel door bebouwing of
openbaar groen en z.g. straatmeubilair
(banken, brievenbussen, afvalbakken
enz.);
- door middel van o.a. een ander soort
bestrating beter aangeven waar het cen
trumgebied begint.
Bepaalde aanbevelingen zijn al ont
leend aan het winkelonderzoeksrapport.
De opsomming is uiteraard niet geheel
komkpleet. Het is de bedoeling dat de
bewoners van het centrum nog recht
streeks geïnformeerd worden en wel als
voorbereiding op een informatie- en over-
legavond, die op dinsdag 29 oktober a.s.
(van onze weerkundige medewerker)
Met uitzondering van de eerste week van
juni, de eerste helft van juli en de laatste
augustusweek, is de zomer teleurstellend
verlopen. Wij hebben deze zomer geen
echt hogedrukgebied op bezoek gehad.
Wind tussen noord en oost kwam vrijwel
niet voor.
Voortdurend lagen wij onder invloed van
oceaanfronten, deze hebben het zomer
weer met name in Schotland nog slechter
doen verlopen dan in ons land.
Wel moet worden opgemerkt dat het ver
schil vrij groot was tussen het regelmatig
toch nog redelijke zomerweer met minder
regen zuidelijk van de lijn Rotterdam-
Twente en het veel regenrijker weer be
noorden deze lijn.
Goed komt dit tot uiting in het aantal
uren zon en het aantal regendagen. In het
noordwestelijk deel van ons land 60 tot 65
regendagen, tegen rond 45 (vrijwel nor
maal) in de zuidelijke provincies. In het
Noorden een tekort van 80 a 90 uren zon
in de drie zomermaanden, in De Bilt 39
uren te weinig zon ten opzichte van nor
maal en in het zuiden 10 uren te weinig.
Ook de meeste regen werd vermeld uit de
noordelijke provincies en Noord-Holland,
waarop een aantal plaatsen in drie maan
den de 400 mm werd overschreden, zodat
die streken een zomer kregen die bij de
zal worden gehouden in het verenigings
gebouw van de Nederlands Hervormde
Kerk aan de Kerkring in Oude Tonge.
Rekening houdend met de resultaten van
die avond, zal de projectgroep daarna een
eindadvies aan het college van B en W
opstellen. Eind november zal dan behan
deling in de raadscommissie kunnen
plaats vinden.
Intussen zal de projectgroep vast aan de
slag gaan voor het maken van een kon-
kreet uitvoeringsprogramma met globale
kostenramingen. Over dat programma zal
ook weer overleg met de buurt worden
gepleegd. Volgens plan zal het program
ma in het tweede kwartaal van 1986
vastgesteld kunnen worden. Uitvoering
zal een zaak zijn van de gemeente én het
particulier initiatief.
Het verbeteringsplan dorpskern Oude
Tonge zal vanaf 1 oktober voor iedereen
ter inzage liggen op het gemeentehuis en in
de openbare bibliotheken. Het kan tevens
besteld worden bij de afdeling Algemene
Zaken van het gemeentehuis, tel. 01873 -
1525, toestel 28. Het kost 20,— De
aanbevelingen zijn gratis verkrijgbaar.
drie natste van deze eeuw behoort. Nor
maal valt er landelijk 225 mm in drie
maanden; het landgemiddelde werd 280
mm.
De gemiddelde temperatuur in De Bilt is
een halve graad beneden normaal ge
bleven. Van de drie zomermaanden was
juni de slechtste en juli nog de beste. In De
Bilt het normale aantal dagen boven 25
graden, namelijk 13, terwijl het aantal
dagen boven 20 graden, 46 tegen normaal
49, beneden normaal bleef
Bijna het hele strand zal te weinig zon-
aanbidders hebben gekregen in deze zo
mer en ook het zwembadbezoek zal zijn
tegengevallen, want voor beide zijn zon
overgoten dagen gewenst en die waren er
te weinig. Ook begin september zat de
landbouw nog danig in de problemen ten
aanzien van de oogstwerkzaamheden,
mede doordat de eerste acht dagen van
deze maand in ons land elke dag nog regen
te zien gaven.
Na de meimaand is het vrijwel niet meer
gelukt voor enige dagen een sterk hoge
drukgebied zo dicht bij.huis te krijgen dat
de regenfronten er niet aan te pas kwamen.
Maar wie weet of het lukt deze september
alsnog, want verleden jaar liet september
het ook al afweten door vrijwel geen mooie
dagen af te leveren.
<\ONAtf
SINT ANNALAND
Oud papieraktie Op dinsdag 24
september zal vanaf des avonds 18.30 uur
(half zeven) in het hele dorp Sint Anna
land door een aantal vrijwilligers oud
papier worden opgehaald namens de Zen
dingscommissie van de Gereformeerde
Gemeente. De baten hiervan komen ten
goede aan de zending van de Gerefor
meerde Gemeenten.
Op 16 juli 1985 loste staatssecretaris drs. J. F. Scherpenhuizen van ver
keer en waterstaat het ofliciële startschot voor de Algemene Periodieke
Keuring van motorvoertuigen, kortweg APK. Aan bod komen personen
auto's en bedrijfswagens met een gewicht van maximaal 3500 kg. De
zware bedrijfswagens worden al sinds 1981 verplicht gekeurd. Opzet is
voortaan alle Nederlandse automobielen met een leeftijd van drie jaar en
ouder éénmaal per Jaar te keuren. Nieuwe auto's blijven buiten de keuring
tot ze ouder zijn dan drie jaar.
De periodieke autokeuring is vooral
een veiligheidsonderzoek om vast te
stellen of de auto nog wel veilig genoeg
is om aan het verkeer deel te nemen.
De keuring richt zich voornamelijk op:
controle op technische aspecten,
zoals remmen en handrem, banden,
stuurinrichting, wielophanging, ver
lichting, carrosserie, schokbrekers en
dergelijke;
-controle van het kentekenbewijs
deel I, chassisnummer en brandstof.
Als de auto is goedgekeurd, wordt op
de kentekenplaat aan
de achterzijde een
ronde controlesticker
1 geplakt, waarvan de
I kleur jaarlijks wijzigt.
In het midden van het
teken staat het jaar
van keuring; in de
cirkel geeft een zwart vlak de maand
aan waarin de APK heeft plaatsge
vonden. Tevens krijgt de auto-eige
naar een keuringsbewijs, dat hij/zij
samen met de andere autopapieren bij
zich moet hebben voor eventuele con
trole door de politie onderweg.
Bij circa 3000 BOVAG-autobedrijven staan momenteel zo'n 7.000 gedi
plomeerde keurmeesters klaar om de auto's te keuren, die aan de beurt zijn
voor de APK. De BOVAG afdeling auto verwacht, dat de als erkend
keuringsbedrijf aangemerkte BOVAG-autobedrijven zonder problemen de
te verwachten drukte kunnen opvangen. Als het BOVAG-autobedrijf de
periodieke keuring van de auto tegelijk met de grote onderhoudsbeurt
uitvoert, gebeurt de keuring gratis. Erkende keuringsbedrijven zijn her
kenbaar aan een officieel schild.
Automobilisten kunnen hun auto bij
een BOVAG-bedrijf laten keuren te
gelijk met een grote onderhoudsbeurt.
Dit is gemakkelijk omdat dan in één
klap onderhoudsbeurt èn keuring
worden uitgevoerd. Tevens is het finan
cieel aantrekkelijk omdat de BOVAG-
bedrijven in dat geval de keuring
gratis verrichten. Immers, bij een
grote onderhoudsbeurt komen toch al
vrijwel alle te controleren zaken aan de
orde. Zo nodig kunnen gebreken me
teen worden hersteld, want de garage
heeft de meest gangbare zaken direct
bij de hand. Zowel voor de periodieke
autokeuring als voor eventuele repa
raties is men bij het BOVAG-autobe
drijf dus aan het goede adres. Bijko
mend voordeel is dat alles tijdens één
bezoek aan één bedrijf door deskundig
personeel in één keer goed voor elkaar
komt.
Vanzelfsprekend kunnen automobi
listen ook voor alleen de keuring bij de
BOVAG-autobedrijven terecht. Het
voordeel dat eventueel noodzakelijke
reparaties in één moeite door kunnen
worden uitgevoerd, blijft dan bestaan.
Maar in dit geval dient men wel het
vastgestelde keuringstarief van 50 gul
den inclusief BTW te betalen.
Er zijn al bijna 3.000
BOVAG-bedrijven,
verspreid over het
hele land, als keu
ringsbedrijf door de
Rijksdienst voor het
Wegverkeer erkend.
Samen beschikken ze
over zo'n 7.000 gedi
plomeerde keur
meesters. Vrijwel dagelbijks breidt het
aantal bedrijven en het aantal keur
meesters in die bedrijven zich uit.
Eigenaren van „keuringsplichtige"
auto's doen er goed aan tijdig een af
spraak te maken met één van de er
kende keuringsbedrijven. Deze zijn
herkenbaar aan het officiële schild met
de tekst: erkend onderhoudsbedrijf
voor periodieke keuringen van lichte
voertuigen".
De Rijksdienst voor het Wegver
keer controleert de bedrijven die
meedoen aan de keuring. Dit ge
beurt via steekproeven. Hierdoor
kan het in een enkel geval (drie op
de honderd) voorkomen dat een
auto na de keuring nog even moet
blijven staan voor een onderzoek
door de steekproefcontroleur. Om
na te gaan of het keuringsbedrijf
zijn werk goed heeft gedaan, wordt
de auto door de steekproefcon
troleur opnieuw gekeurd. Ook
beoordeelt hij of het bedrijf zich
aan de voorgeschreven procedures
heeft gehouden.
Automobilisten kunnen aan de hand van het kentekenbewijs nagaan wan
neer hun auto moet worden gekeurd. De datum waarop deel I van het
kentekenbewijs is afgegeven geldt met bijtelling van een x-aantal jaren
als ingangsdatum van de keuringsplicht. Binnen twee maanden vóór de
vervaldatum kan de auto worden gekeurd.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer in
Veendam, die alle kentekens en dus de
leeftijd van alle Nederlandse automo
bielen bijhoudt, stuurt de 350.000 ei
genaren van auto's die tien jaar en
ouder zijn dit jaar een keuringsoproep.
Vanaf 1986 zorgt de computer ervoor
dat iedere autobezitter, wiens auto aan
de beurt is, daarvan melding krijgt bij
toezending van deel III van het kente
kenbewijs.
In 1986 komen ook de auto's ouder
dan zeven jaar (dus gebouwd vóór
1979) aan de beurt. Eenjaar later, in
1987, is de periodieke autokeuring
volledig in gang. Dan moeten alle au
to's van drie jaar en ouder jaarlijks
naar de keuring.
Wie zijn keuringsplicht verzaakt, kan
op een. vervolging door Justitie reke
nen. Bij aanhouding wordt de auto aan
het verkeer onttrokken.
A. De controle van de gegevens van het originele kentekenbewijs
deel I op tenminste de punten het chassisnummer en de
brandstof.
Wanneer blijkt dat deze gegevens niet (meer) kloppen met de
auto zelf, dan zal die auto altijd onderzocht moeten worden bij
de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
B. De controle op de technische punten is hieronder schematisch
weergegeven.
Stuurinrichting
Het stuurhuis moet goed beuestigd zijn. De
onderdelen van het stangenstelsel mogen niet
vervormd of gesclieurd zijn. De stuurkogels
mogen geen overmatige slijtage vertonen.
Onderstel en carrosserie
De langs- of dwarsliggers mogen niet zodanig
door corrosie (roest) zijn aangetast dat de stijf
heid van de dragende delen in gevaar komt.
Verlichting
Gecontroleerd worden o.a. de achteriichten,
achtérreflectoren, stoplichten, richtingaanwij
zers, achteruitrijlichten. verklikkerlicht voor
mistachtedicht. kentekenplaatverlichting en
tevens wordt erop gelet of de ontstoken verlich
ting de juiste kleur heeft en duidelijkzichtbaar is.
Brandstofsysteem
De brandstoftank moet goed bevestigd zijn,
mag geen lekkage vertonen en moet afgesloten
zijn met een goed passende tankdop. Indien een
LPG-installatie ingebouwd is,moetendeonder
delen goed bevestigdzijnengeenlekkageverto-
Uitlaatsysteem
Het uitlaatsysteem moet over de gehele lengte
gasdicht zijn, en mag geen gevaar opleveren
voor de inzittenden.
Stabilisator
Mag niet beschadigd of gebroken zijn.
Fuseepennen of kogels
De hoezen van de kogels moeten goed afsluiten
en de kogels mogen geen te grote speling heb'
ben ten gevolge van slijtageverschijnselen.
Banden
Banden mogen niet to! het karkas beschadigd
zijn en moeten tenminste 1 mm profiel hebben
in de hoofdgroeven (over het gehele ioopvlak).
Aandrijving
Aandrijfas mag niet beschadigd of vervormd
zijn, tevens wordt gecontroleerd of alle bevesti
gingen/borgingen juist bevestigd zijn.
Koolmonoxide (uitlaatgasemissies)
Voertuigen (met verbrandingsmotoren met een
elektrische ontsteking die na 31 december 1973
in gebruik genomen zijn in Nederland) mogen
niet meer dan 4.5% vol, koolmonoxide bevat
ten (bij onbelast draaiende motoren).
Schokdempers
Mogen geen olielekkage vertonen.
Veren
De onderdelen van de veren mogen geen breu
ken en geen aanzienlijke slijtage vertonen,
Bedrijfsrem(remsysteem)
Bij het ramsysteem wordt gecontroleerd of
remslaiigen/-leidingen niet t)êschadigd zijn, de
remleidingen niet te ver zijn aangetast door cor
rosie en of er geen remvloeistoflekkage is.
Belangrijk-, De wettelijk vastgelegde minimale
remvertraging moet in ieder geval gehaald wor
den (waarbij er tevens eisen gesteld worden aan
de verdeling van de remkrachten over de wie
len).
Parkeerrem(handrem)
De handrem wordt op de goede werking be-
oordeeld. Tevens wordt gecontroleerd of de
bevestiging/borgingen in goede staataanwezig
zijn.
wielen
Alle wielmoeren moeten aanwezig zijn en
mogen niet loszitten. De bevestigingsbouten,
tapeinden wielgaten mogen niet uitgeslagen
zijn. De velgen mogen geen tekenen van breuk
of scheurvorming vertonen.
datum van het kentekenbewijs deel I
1974 en ouder
1975 tot en met 1978
1979 lot en met 1984 1 jan. - 31 dec.
dag/maand
I5sept.-31 dec.
1 jan. - 14sept.
1 jan. - 31 dec.
eerste
keuring
1985
1986
1986
1987
volgende
keuring
1986
1987
1987
1988
De keuring van de oudste auto's wordt geleidelijk ingevoerd.