Bewaar het pand
r
jeugd-
hoekje
Augustusraadsel
Twee wildemannen
EXTRA RAADSEL 5
r
Samen met PIT op Stap
Boekbespreking:
van Oom Ko
Briefwisseling
Jarige
ALLEMAAL
l
i
3
r
Driehonderdduizend
Bijbeiboei(jes voor scholieren
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS"
VRIJDAG 30 AUGUSTUS 1985
(slot)
Doctor Janse schreef een interes
sant boek. Zyn onderzoek naar (de
handhaving van) de identiteit van
de (door hem zo genoemde) „bevin-
delyk gereformeerde" groepering,
leverde heel wat belangwekkende
gegevens op. Naast waardering en
respect voor deze diepgravende stu
die, zgn echter enkele meer kri
tische kanttekeningen niet mis
plaatst, dunkt me.
Typering
De eerste betreft Janse's aanduiding van
zijn onderzoekpopulatie: „de bevindelijk
gereformeerden". Het meest bepalende
karalrter van hun geloofsovertuiging acht
hij namelijk „de innerlijke bevindingen".
Wat hij daaronder precies verstaat, wordt
echter nauwelijks duidelijk. Er bestaan
immers meer dan één definiëringen/bena
deringen van de bevinding. Het(opmerke-
lijkerwijs niet genoemde) boekje van dr. T.
Brienen (Kampen 1978) b.v. biedt een
nadere analyse.
Maar afgezien daarvan. Zyn bevinding
en bekering wel degelyk exclusieve ken
merken van de door Janse beschreven
groep? Is het in dit verband niet type
rend dat „bevindelük" een büwoord
biyft, in plaats van een büvoeglük naam
woord; met andere woorden; waarom
niet gesproken van de bevindeiyke ge
reformeerden (behalve op enkele, mij
willekeurig voorkomende plaatsen)?
De vraag stellen, is haar beantwoorden.
Ontbreekt het juist niet al te veel aan de
bijbelse bevinding; is wel alles Israël
wat Israël heet? Janse onderkent deze
tragische feitelijkheid uiteraard wel;
meermalen brengt hü de „scheidsiün"
ter sprake. Vreemd dat het hem niet
weerhield deze benaming te kiezen.
En daarnaast: ik ken ook bevindelijke
baptisten en andere bevindelijke chris
tenen die buiten de door Janse beschreven
groep vallen. Laat ik het zo zeggen: de
bevinding is niet voorbehouden aan SGP-
kiezers en RD-lezers, iets wat in deze
dissertatie wellicht onbedoeld toch min of
meer gesuggereerd wordt. Overigens, zou
„bevinding", Godsvreze, niet een te tere
en al te „interne" aangelegenheid zijn
immers behorend tot het inwerk van de
Heilige Geest, die waait waarheen Hij wil
om haar als sociologische categorie te
hanteren?
HYPOTHEEK NODIG?
makelaar tamboer bellen
voor gratis computerberekening
01870-3477 i^
Beste jongens en meisjes,
het is weer tijd om een hoekje te maken.
Misschien zitten jullie er helemaal niet
naar uit te zien, maar we zullen toch maar
wat werk op geven. We gaan ook maar
dadelijk aan de slag, want er is veel werk te
doen deze week. In de eerste plaats de
nieuwe opgaven, vervolgens de oplos
singen van de juliraadsels, en bovendien
hebben we nog enkele prijswiimaars te
vermelden. Daar gaan we dan met
1. klinker
2. zoon van Sem (Gen. 10)
3. afgod van de Filistijnen
4. eerste vrouw zoon van
Abinadab (2 Sam. 6)
5. werd door zijn broeder
vermoord.
6. oudste zoon v. Jacob
7. moeder van Dan
en Nafthali
8. broer van David
(1 Sam. 16)
9. krijgsoverste van David
(2 Sam. 15)
de man naar Gods hart
11afgod der Efeziërs
12. koning der Moabieten (Richt. 3)
eerste koning over Israël
muzikant bij de inwijding van de
muur van Jeruzalem (Neh. 12)
15. richter
16. andere naam voor Noach
17. medeklinkers
18. eerste mens
19. hij stal van het verbannene
20. schade aan schip of lading
21. koning van Juda
22. grootvader van Abraham (Gen. 11)
23. titel der Egyptische koningen
Vleugels
Zoals elke groepering kenmerkt ook de
onderhavige zich door verscheidenheid
binnen haar grenzen. Janse signaleert dat
ook. De verhoudingen binnen de beschre
ven kring is zelfs één van de profiel-
bepalende elementen. „Er zijn lichte zwa-
ren en zware zwaren, om het moeilijk te
maken. En dan is er een grote tussen
groep die op drift is", schreef ooit Anne
van der Meiden. Janse: „Die verscheiden
heid veroorzaakt in bevindelijk gerefor
meerde kring ook allerlei spanningen, ja
zelfs tot hooglopende konflikten".
De bevindelijk gereformeerde groepering
is niet homogeen, dat is duidelijk. Janse
onderscheidt tussen een rechter- en een
linkervleugel en een middengroepering.
De verscheidenheid komt onder meer tot
uitdrukking in de verdeling van de groep
over tal van kerken en kerkjes. Her
vormden en afgescheidenen, en deze weer
in talloos veel denominaties. De grenzen
van de vleugels lopen evenwel door de
kerken heen.
De aanduiding van Janse is overzichte-
l^k: links, rechts en midden. Wat is
echter mis, zyn de criteria die hy han
teert. Wat is de norm voor zijn categori
sering? In het vervolg van zyn studie
noemt hij de driedeling meermalen en
vult haar konkreet in. Door het gebrek
aan maatstaven-voorèf is het vermoe
den van enige willekeur niet te voor
komen. In ieder geval wordt hier af
geweken van uitgangspunten, gebruike
lijk bij wetenschappeiyke onderzoeks
methoden.
Ook krijgt zo de stigmatisering, dat wil
zeggen de etikettenplakkerij, alle kansen.
Wie bezwaren heeft tegen het kernwapen-
bezit b.v., wordt ingedeeld bij de linker
vleugel. Hetzelfde geldt van de gebruikers
van „de taalkundig enigszins gemoderni
seerde versie van de Statenvertaling"....
Leer
Nog een punt. In hoofdstuk 5 geeft de
auteur in kort bestek een beeld van de
religieuze overtuiging van de bevindelijk
gereformeerden. Een eenvoudige zaak is
dat niet. Niet alleen omdat de godsdien
stige opvattingen een komplex geheel vor
men, waarbinnen de accenten verschil
lend gelegd worden, maar ook omdat deze
meningen door de leden van de groepering
in verschillende mate onderschreven en
ervaren worden. Ondanks dat doet Janse
een poging een en ander onder woorden te
brengen. Zo geeft hij achtereenvolgens
aandacht aan de bijbelbeschouwing, uit
verkiezing, bekering, kenmerken van be
kering en geloof, vereisten voor predi
kanten, tien geboden en Gods voorzienig
heid.
Ook elders in het boek komen ele
menten van de leer ter sprake. Ik vraag
De wind die heeft vandaag een bui
Van zeven dolle snaken.
Hij rollebolt me door m'n haar
En schudt de bomen door elkaar,
Zodat de takken kraken!
Ja, kraken!
Oei-hoei! Oei-Hoei! Jij malle guit.
Wat haal jij rare streken uit!
Foei-foei!
Zeg wind, ik weet wel, hoe dat komt,
Dat jij zo vrolijk klatert!
Die regen was zo lang een plaag.
Nu is de zon er weer vandaag.
En alles lacht en schatert!
Ja, schatert!
Ik ook! Ha-ha! Ik buitel rond.
En kopje-duike langs de grond!
Hoera!
Berend de BoerTwello
Wouter de BoerTwello
Rudolf VerkerkeNieuwe Tonge
Andrea van ZielstTexas
me af of de schrijver niet had kunnen
volstaan met een samenvatting van de
gereformeerde Confessie, de drie formu
lieren van enigheid. De gekozen opzet
heeft tot gevolg dat de accenten nu wat
anders gelegd worden dan in de klas
sieke symbolen van de kerk. Of moeten
we concluderen dat de religieuze over
tuiging van de „reformatorischen" niet
(meer) gelijk is aan die van de Refor
matie der 16e en I7e eeuw?
Enkele opmerkingen in Janse's boek doen
dit namelijk vermoeden. Eén voorbeeld.
Over verbond en doop wordt in het geheel
van de gereformeerde gezindte niet gelijk
gedacht; ook biimen de onderwerpelijke
groepering geldt zulks. In zijn schets van
de ontwikkelingen t.a.v. de leer, typeert
Janse de prediking in de Gereformeerde
Bond zo: „In de prediking wordt het
accent meer gelegd op het verbond (waar
toe de gemeenteleden krachtens hun doop
zouden behoren) dan op de uitverkie
zing...." Over de bijzin tussen haakjes
gaat het me. Proef ik een impliciete be-/
veroordeling van die stelling? Hoe het zij,
raadpleging van de Catechismus (ant
woord 74) maakt al snel duidelijk welke
benadering ook wérkelijk gereformeerd is.
Leerzaam
Ik wens met het bovenstaande in geen
geval te suggeren dat mijn aanmerkingen
op dit werk groter zijn dan mijn waar
dering ervoor. Integendeel. Veel respect
dienen we te hebben voor de ijver en inzet
van de auteur. Naast een drukke hoofd-
redacteursbaan is het hem gelukt deze
studie te voltooien. Veel interessante ge
gevens biedt hij aan. In het algemeen gaat
hij eerlijk en integer met zijn gegevens om;
zelfs daar waar groepen en/of personen
min of meer in een bepaald gedrag worden
ontmaskerd (b.v. blz. 205).
„Leerzaam" wil ik dit boek boven alles
noemen. Tweeledig zelfs. Janse laat m.i.
de betrekkelijkheid van vele (voorheen?)
verabsoluteerde standpunten zien. En dan
met name betreffende zaken die niet het
wezen van de zaak aangaan. Wat voor
heen in de kring der bevindelijk gerefor
meerden onbespreekbaar was, is nu een
„vrije kwestie" of zelfs algemeen getole
reerd/geaccepteerd. Laat ik geen voor
beelden noemen. Wie ze niet kent, raad
plege dit boek. Wat werd/is er veel geoor
deeld; op basis van uiterlijk gedrag wer
den de meest absolute veroordelingen uit
gesproken. Terwijl thans of over enkele
jaren een en ander algemeen aanvaard is.
Dat leert ons dit boek. Moge het tot
ootmoed en enig relativiteitsbesef leiden.
Anderzijds, diverse verschuivingen zijn
bedenkelijk; in mijn vorige bijdragen
noemde ik er enkele. Ze zouden een „ver
wijdering van de gronden der vaderen"
kunnen betekenen. En dat geldt zeker
wanneer min of meer nog wel de gedrags-
kenmerken maar niet meer het geloof en
de bevinding van de vaderen worden na
gevolgd.
Janse wil hiervan afmanen, als ik het
goed begrijp. „Bewaar het pand!" aldus
de boodschap van zijn boek. „....door
de Heilige Geest Die in ons woont", zo
voegt de apostel Paulus daaraan toe.
Dat laatste is wezenlijk. Zijn goede
werken soms andere dan die „uit een
waar geloof, naar de Wet van God en tot
Zijn eer geschieden", dat is als vrucht
van de Geest? Alleen wie zich op deze
basis wil laten corrigeren, wordt wezen
lijk behoed voor de niet denkbeeldige
gevaren van afval en wereldgelijkvor-
migheid enerzijds én moralisme en
formalisme anderzijds.
Wie meent te staan, zie toe dat hij niet
valle.
N.a.v. Dr. C. S. L. Janse.
„Bewaar het pand".
Uitgeverij Den Hertog te Houten.
348pagina's. Prijs f 75,
J. K.
Anja Mierop - Ouddorp:
Het was wel wat verwarrend met die twee
verjaardagen, met als gevolg dat er niet
één overgebleven is. Maar ja, ieder mens
maakt weleens een slippertje Anja! Je
weet nu wel watje doen moet, dat is ook al
veel waard. Fijn datje aan de slag kunt.
Oom Ko heeft geen verstand van par
kieten Anja, maar eens vragen bij een
deskundige!
Anja Joppe - Dirksland:
Het was inderdaad lang geleden, maar nu
heb je dan ook een fijne brief geschreven
Anja! Het aardappelrapen is voor jou
gebeurd nu. Je zal toch best weten watje
doen moet. Toch nog een gezellige va
kantie gehad. De vakantie leek lang toen je
ervoor stond, maar nu de vakantie voorbij
is, bleek het maar kort hé. Zo is het hele
leven Anja!
Bert Joppe - Dirksland:
Jammer Bert, je fotootje is bij de krant
gesneuveld, vandaar werd hij ook niet
afgedrukt. Oom Ko kan er ook niets aan
doen hoor. Heb je een goede verjaardag
gehad? Het gaat goed hé, op de landbouw
school. De cijfers kunnen niet beter zijn.
Zo maar doorgaan Bert! Het is een mooie
studie!
10
13.
14.
24. één van Davids helden (2 Sam. 23)
25. dal (min e) (Gen. 14)
26. één der kleine profeten.
Links van boven naar beneden en rechts
van beneden naar boven (rondom de te
kening dus) een tekstgedeelte uit Prediker
6.
Marieke Ras hoopt op 1 september haar
geboortedag te herdenken. Van harte ge
feliciteerd Marieke, met je verjaardag.
Wij allemaal wensen je een fijne, maar
ook een goede verjaardag toe. Dat de
Heere je deze dag nog velejaren mag doen
herdeiiken wensen wij je van harte toe. Als
je raadselvrienden en vriendiimen je een
leuke kaart willen sturen, dan zou je
verjaardag al goed kunnen zijn.
Het adres van Marieke is:
Lelieplein 17, 4401 HK Yerseke.
Sjoukie de Boer - Twello:
Jij kan er ook wat van, van het leren
Sjoukje; wat een pracht rapport, zeg! En
nu weer een vriendin om aan te schrijven,
helemaal in Delfzijl. Dat kan weer een fijn
vakantie-adres worden, zeg. Op de cam
ping is het dus goed bevallen. Hebben
jullie nog regen gehad in de vakantie?
Wouter de Boer - Twello:
Dat scheelde niet zoveel jo, of het had fout
geweest? Maar je bent er en daar gaat het
om. Toch wel jammer dat er van die rare
cijfers bij staan, die moeten daar wel
vandaan Wouter! Jullie hebben wel een
fijne boot, zeg; hebben jullie dichtbij ook
gelegenheid om te varen?
Berend de Boer - Twello:
Al is een horloge dan ook waterdicht, je
kan er beter niet mee gaan zwemmen
Berend. Als het pas nieuw is gaat het nog
wel, maar bij het ouder worden slijt de
afdichting. Je hebt mooie cijfers op je
rapport, zomaar doorgaan Berend. Best
naar je zin gehad in de vakantie? Je kan er
nu weer tegen voorlopig!
Co Melissant - Nieuwe Tonge:
Jij begintje brief met cijfers. Ook begrijpe
lijk als je zulke mooie cijfers hebt. Het ziet
er keurig uit Co, je hebt wel je best gedaan.
Het lijkt me toch niet zo fijn om in een tent
te slapen als het zo hard regent. Aan de
Gre velingendam kan het wel erg druk zijn.
Maar het is er eigenlijk geen weer voor
geweest, Co!
We zullen er maar mee stoppen, want het
kan wel weer voor vandaag. De augustus-
maand is ook weer om, dat wil zeggen, dat
het ook weer inzenden is. Oom Ko wacht
het wel af.
Allemaal de hartelijke groeten, en tot
volgende week.
OOMKO
j
9
Lettergrepen
zowel horizor
invullen:
itaal
9
als vertikaal: i jjok
2. patroon
4. zodanig
5. estrik
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-N ieuws. Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
SYSTCMISCHC SCHAOC
Hierbij een bloemtros van mijn chry
santen, die er raar uitziet. Zelfs de kleur
is abnormaal. Mijn aardappelen zijn net
stekels en ook mijn pereboom en mijn
zwarte bessen en witlof krijgen een nare
kleur. Kan dat van bespuitingen in de
buurt komen?
Antwoord: Zeer zeker. Kennelijk is vlak
bij u een overijverige landbouwer bezig
geweest met het verspuiten van syste-
mische middelen, z.g. groeistoffen. Tegen
onkruiden zijn die fantastisch en je kunt
zelfs afzonderlijk spuiten tegen eenzaad-
lobbigen (grassen en granen) en tegen
tweezaadlobbigen (alle andere gewassen).
Kennelijk is door de wind een deel van de
spuitvloeistof op uw gewassen terecht
gekomen en vandaar de schade. Als die de
moeite waard is, kunt u de betrokken land
bouwer in rechte aanspreken. Hij dient
n.l. zijn spullen op eigen land te houden.
De schade zal volgend jaar geheel over
zijn. Dit wat uw peren en zwarte bessen
betreft. Bij de andere gewassen hebt u
echter wel een lagere opbrengst.
PKM TSeHltUFMACHIMe
Bestaat de mogelijkheid, het gesproken
woord via een apparaat om te zetten in
leesbaar schrift?
Antwoord: Ja, dat kan en u hebt het op
21 augustus j.l. op de Belgische t.v. kun
nen zien. Daar was een Japanse meneer,
die in de computer sprak en die gaf zijn
verhaal weer met de tekens van zijn taal.
Maar nu spreken wij over tekens en niet
over letters. De kwestie is, dat geen enkel
apparaat in staat is om de fijna nuances
van westerse talen juist weer te geven.
Enkele voorbeelden zullen u dat duidelijk
maken. Zonder dat er verschil in uitspraak
is, kunnen twee woorden uiteenlopende
betekenissen hebben: ik verbrandde de
brief; de verbrande brief. Zo ook bij ei en
ij, d en dt, ou en au enz. Kortom, zo'n
apparaat zou bij ons alleen het gesprokene
in fonetisch schrift kunnen weergeven.
Zo'n tekst via korrektietekens omzetten in
bruikbaar Nederlands is een heidens
werk, zou erg tijdrovend zijn en zeer
moeilijk. Daarom is het voordeel van zo'n
praatschrijftnachine nog niet duidelijk te
genover de geluidsapparatuur die wij al
hebben. Philips ziet er nog niet veel in, zo
bleek ons bij informatie aldaar. Maar wat
de Japanse apparatuur betreft kunt u
gegevens inwinnen bij de Japanese Cham
ber of Commerce, Ferd. Bolstraat 175,
tel. 020 - 62 56 58 in Amsterdam.
OPBRtMGST KIMPCRPOSTZeCELS
De PTT heeft een toeslag op de kinder
postzegels, maar er wordt nooit bij ver
teld waar dat extra geld heengaat. Welke
noodlijdende kinderen worden er eigen
lijk mee geholpen?
Antwoord: Niet de PTT verdeelt dat
geld, maar het Ned. Comité voor de
Kinderpostzegels en het geld gaat naar
een groot aantal Nederlandse organisaties
die min of meer belangrijk werk doen voor
de jeugd. Sommige daarvan hebben een
politieke doelstelling, andere zijn geba
seerd op christelijke grondslag en er zijn
daardoor (altijd) mensen die er bezwaar
tegen hebben, dat er een deel van de
opbrengst naar principiële tegenstanders
wordt overgemaakt. Daar staat weer te
genover, dathetN.C.K. veel scholen in de
gelegenheid heeft gesteld om aan te geven,
waarvoor de ontvangen gelden wél of niet
mochten worden gebruikt Het comité
geeft elk jaar een bestedingsverantwoor
ding uit, dus als u die aanvraagt kunt u de
wijze van besteding precies napluizen.
Het adres van het N.C.K. is: Postbus
29.742, 2502 LS Den Haag.
MASCTAALP LOOM SM W.W.V.
Ik krijg als werkloze nog achterstallig
loon uitbetaald. Moet ik dan de intussen
ontvangen uitkering terugbetalen, of
wordt er gekort op volgende bedragen?
Antwoord: De W.W.V. is een uitkering
waarop men recht heeft indien men geen
eigen vermogen heeft, maar een bepaald
bedrag is vrijgesteld en met deze na
betaling van 13.935,blijft u precies
onder de grens van die vrijstelling voor
gehuwden. U kunt dus gerust aan de
Sociale Dienst opgeven hoe de zaken er
voor staan. Bovendien kunt u nu een iets
hogere uitkering claimen, omdat W.W. en
W.W.V. van het laatstverdiende loon af
hankelijk zijn. Nu uw loon te laag was
vastgesteld, hebt u o.i. ook nog recht op
een aanvulling van W.W. èn W.W.V. U
ontvangst dan geen lagere maar juist een
hogere uitkering.
KLAAS VAAK tM Ot MAAN
De maan heeft invloed op eb en vloed, met
volle maan worden de meeste baby's
geboren, er zijn maan-zieken enz. Heeft
de maan nu ook invloed op de slape
loosheid?
Antwoord: Nee, Klaas Vaak strooit elke
nacht zijn zand uit en blijft niet thuis bij
volle maan. Die „vollemaans-slapeloos-
heid" waarover u schrijft, komt volgens de
geleerden uitsluitend voor bij mensen die
letten op de diverse maanstanden en vanaf
de leeftijd waarop men snapt wat volle
maan is en weet wanneer die terugkeert.
Het is dus 100% verbeelding dat die volle
maan u wakker houdt. Overigens zijn er
vele voorbeelden van dgl. suggestie, en de
invloed daarvan op ons gestel en ons
gedrag is bekend. Dat men de maan koos
als object voor die suggestie is niet zo
verwonderlijk, want dat is het dichtst
bijzijnde hemellichaam, vanouds een
voorwerp van aanbidding en verering, en
bij vele volkeren omgeven door een stort
vloed van bijgeloof. De periode van 28
dagen bij de vrouw droegen er vroeger ook
toe bij, de maan een invloed op het
menselijk lichaam toe te kennen. Bij de
maanzieken werd ook een zekere perio
diciteit aan de schijngestalten van de
maan toegeschreven, maar daar heeft on
ze satelliet even weinig mee te maken als
met uw slaapgedrag. Hopelijk kunt u na
deze uiteenzetting weer rustig slapen!
WAMMKH START HAKT
Ik kijk met vreugde uit naarde komst van
een baby. Volgens oudere mensen kun je
dan met ca. 4+ maand de harttoon
horen. Maar de dokter zegt dat het al
eerder tikt. Wanneer begint het hart te
werken?
Antwoord: Precies is dat niet te zeggen,
omdat het hart, kompleet met 2 boezems,
2 kamers, de aorta enz. nog lang niet
kompleet is terwijl men dan tóch al met
bijzonder gevoelige apparaten, het getik
bij de vrucht kan waarnemen. Vroeger
nam men inderdaad 4 a 5 maanden aan,
gerekend vanaf de bevruchting van de
eicel, maar nu heeft de wetenschap dat
teruggebracht tot 2 maanden, omdat dan
al het begin is waar te nemen van de
spierwerking die wij hartslag noemen.
Er zijn in het immens grote land Brazilië
23 miljoen kinderen in de leeftijd van 7 tot
12 jaar.
Het lijkt een druppel op een gloeiende
plaat nu het Nederlands Bijbel Genoot
schap op het punt staat onder 300.000 van
deze kinderen een bijbelboekje te doen
verspreiden, uiteraard in nauwe samen
werking met het Braziliaanse Bijbelge
nootschap.
Natuurlijk zou het N.B.G. er graag drie
MILJOEN en meer willen doen ver
spreiden maar dit lijkt vooralsnog niet
mogelijk omdat er ook voor een groot
aantal andere projekten dringend geld
nodig is.
Het heeft dan ook een beroep gedaan op
de scholen hierbij een handje te helpen
evenals zij dit vorig jaar deden. Toen
hebben ze voor dit materiaal tb.v. kin
deren in Kameroen zelfs DRIEMAAL
zoveel geld bijeen gebracht dat men had
verwacht
Fantastisch vindt jeugdwerksecretaris
Van der Veen, telefoon 023 - 25 95 01 dit
Hij geeft gaarne nadere informatie over dit
projekt. Bij hem kan men ook kopij krijgen
voor de schoolkrant en inlichtingen over
lesbrieven. Pracht stof
A.
Elk jaar bereiken tienduizenden jongeren
de dienstplichtige leeftijd. Een zeer groot
gedeelte hiervan behoeft echter die dienst
plicht niet te vervullen. Dit betekent dat
een minderheid wél moet. Zij bevinden
zich in een nadelige situatie t.o.v. de
meerderheid.
Meestal verdienen we daardoor minder,
zijn ze vaak ver van huis en kurmen 's
avonds na hun dagta^ niet naar
familie of vrienden.
Jongeren in militaire dienst worden bo
vendien heel direkt gekonfronteerd met de
problemen van vrede en voortgaande be
wapening.
Zij moeten dit alles verwerken in een
omgeving die vreemd en nieuw voor hen
is. Dat zij daarbij recht hebben op steun
van de gemeenschap die zij dienen is
duidelijk. Die steun is er in de eerste plaats
een van begrip voor hun situatie. Maar er
is meer.
Ook een materiële bijdrage is volstrekt
onontbeerlijk:
voor het goed funktioneren van de
militaire tehuizen in Nederland,
Duitsland en overzee;
voor het vormingswerk in de diverse
centra;
voor de arbeid van de meer dan 100
krijgsmachtpredikanten.
Vele duizenden militairen bezoeken van
tijd tot tijd de militaire tehuizen voor wat
ontspanning en een goed gesprek. In dat
tehuis kunnen zij ook de dominee of de
aalmoezenier ontmoeten: de vertrouwens
man. Bij hem kuimen zij terecht, hij kent
de militaire dienst en weet wat het be
tekent in deze omgeving je weg te moeten
vinden. Het zal duidelijk zijn dat de gees
telijke verzorger ook behoefte heeft aan
een goede gespreksruimte en andere faci
liteiten zoals bijbels, tijdschriften, lektuur
en goede audio-visuele hulpmiddelen.
Dit alles vraagt om ondersteuning van de
gemeenschap. Samen maken we het mo
gelijk.
Daarom is de PIT-koUekte, die dit jaar
(uiteraard ook op Flakkee!) wordt ge
houden in de week van 9 t/m 14 sep
tember, geen luxe, maar levensbelang.
Levensbelang voor het goed funktioneren
van opvang en begeleiding van tiendui
zenden jongeren in militaire dienst
de blokfluit, de klarinet in de koffer
daarnaast de hobo, de viool en de strijkstok
de akoestische gitaar, de weemoedige cello, de vleugel
soms een harp
heel af en toe een citer, een cymbaal
daar zit allemaal muziek in
voor de jongens van flakkee expresse
is verhuizen echt een fluitje van een cent
j flakkee expresse
Mn Art 01870-2188 middelharnis
^■^'^^^iW 01883-20016 hellevoetsluis
01110-3163 zierlkzee
1 PYnftHitpii
r