Bewaar het pand r jeugd- hoekje Augustusraadsel Twee wildemannen EXTRA RAADSEL 5 r Samen met PIT op Stap Boekbespreking: van Oom Ko Briefwisseling Jarige ALLEMAAL l i 3 r Driehonderdduizend Bijbeiboei(jes voor scholieren Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" VRIJDAG 30 AUGUSTUS 1985 (slot) Doctor Janse schreef een interes sant boek. Zyn onderzoek naar (de handhaving van) de identiteit van de (door hem zo genoemde) „bevin- delyk gereformeerde" groepering, leverde heel wat belangwekkende gegevens op. Naast waardering en respect voor deze diepgravende stu die, zgn echter enkele meer kri tische kanttekeningen niet mis plaatst, dunkt me. Typering De eerste betreft Janse's aanduiding van zijn onderzoekpopulatie: „de bevindelijk gereformeerden". Het meest bepalende karalrter van hun geloofsovertuiging acht hij namelijk „de innerlijke bevindingen". Wat hij daaronder precies verstaat, wordt echter nauwelijks duidelijk. Er bestaan immers meer dan één definiëringen/bena deringen van de bevinding. Het(opmerke- lijkerwijs niet genoemde) boekje van dr. T. Brienen (Kampen 1978) b.v. biedt een nadere analyse. Maar afgezien daarvan. Zyn bevinding en bekering wel degelyk exclusieve ken merken van de door Janse beschreven groep? Is het in dit verband niet type rend dat „bevindelük" een büwoord biyft, in plaats van een büvoeglük naam woord; met andere woorden; waarom niet gesproken van de bevindeiyke ge reformeerden (behalve op enkele, mij willekeurig voorkomende plaatsen)? De vraag stellen, is haar beantwoorden. Ontbreekt het juist niet al te veel aan de bijbelse bevinding; is wel alles Israël wat Israël heet? Janse onderkent deze tragische feitelijkheid uiteraard wel; meermalen brengt hü de „scheidsiün" ter sprake. Vreemd dat het hem niet weerhield deze benaming te kiezen. En daarnaast: ik ken ook bevindelijke baptisten en andere bevindelijke chris tenen die buiten de door Janse beschreven groep vallen. Laat ik het zo zeggen: de bevinding is niet voorbehouden aan SGP- kiezers en RD-lezers, iets wat in deze dissertatie wellicht onbedoeld toch min of meer gesuggereerd wordt. Overigens, zou „bevinding", Godsvreze, niet een te tere en al te „interne" aangelegenheid zijn immers behorend tot het inwerk van de Heilige Geest, die waait waarheen Hij wil om haar als sociologische categorie te hanteren? HYPOTHEEK NODIG? makelaar tamboer bellen voor gratis computerberekening 01870-3477 i^ Beste jongens en meisjes, het is weer tijd om een hoekje te maken. Misschien zitten jullie er helemaal niet naar uit te zien, maar we zullen toch maar wat werk op geven. We gaan ook maar dadelijk aan de slag, want er is veel werk te doen deze week. In de eerste plaats de nieuwe opgaven, vervolgens de oplos singen van de juliraadsels, en bovendien hebben we nog enkele prijswiimaars te vermelden. Daar gaan we dan met 1. klinker 2. zoon van Sem (Gen. 10) 3. afgod van de Filistijnen 4. eerste vrouw zoon van Abinadab (2 Sam. 6) 5. werd door zijn broeder vermoord. 6. oudste zoon v. Jacob 7. moeder van Dan en Nafthali 8. broer van David (1 Sam. 16) 9. krijgsoverste van David (2 Sam. 15) de man naar Gods hart 11afgod der Efeziërs 12. koning der Moabieten (Richt. 3) eerste koning over Israël muzikant bij de inwijding van de muur van Jeruzalem (Neh. 12) 15. richter 16. andere naam voor Noach 17. medeklinkers 18. eerste mens 19. hij stal van het verbannene 20. schade aan schip of lading 21. koning van Juda 22. grootvader van Abraham (Gen. 11) 23. titel der Egyptische koningen Vleugels Zoals elke groepering kenmerkt ook de onderhavige zich door verscheidenheid binnen haar grenzen. Janse signaleert dat ook. De verhoudingen binnen de beschre ven kring is zelfs één van de profiel- bepalende elementen. „Er zijn lichte zwa- ren en zware zwaren, om het moeilijk te maken. En dan is er een grote tussen groep die op drift is", schreef ooit Anne van der Meiden. Janse: „Die verscheiden heid veroorzaakt in bevindelijk gerefor meerde kring ook allerlei spanningen, ja zelfs tot hooglopende konflikten". De bevindelijk gereformeerde groepering is niet homogeen, dat is duidelijk. Janse onderscheidt tussen een rechter- en een linkervleugel en een middengroepering. De verscheidenheid komt onder meer tot uitdrukking in de verdeling van de groep over tal van kerken en kerkjes. Her vormden en afgescheidenen, en deze weer in talloos veel denominaties. De grenzen van de vleugels lopen evenwel door de kerken heen. De aanduiding van Janse is overzichte- l^k: links, rechts en midden. Wat is echter mis, zyn de criteria die hy han teert. Wat is de norm voor zijn categori sering? In het vervolg van zyn studie noemt hij de driedeling meermalen en vult haar konkreet in. Door het gebrek aan maatstaven-voorèf is het vermoe den van enige willekeur niet te voor komen. In ieder geval wordt hier af geweken van uitgangspunten, gebruike lijk bij wetenschappeiyke onderzoeks methoden. Ook krijgt zo de stigmatisering, dat wil zeggen de etikettenplakkerij, alle kansen. Wie bezwaren heeft tegen het kernwapen- bezit b.v., wordt ingedeeld bij de linker vleugel. Hetzelfde geldt van de gebruikers van „de taalkundig enigszins gemoderni seerde versie van de Statenvertaling".... Leer Nog een punt. In hoofdstuk 5 geeft de auteur in kort bestek een beeld van de religieuze overtuiging van de bevindelijk gereformeerden. Een eenvoudige zaak is dat niet. Niet alleen omdat de godsdien stige opvattingen een komplex geheel vor men, waarbinnen de accenten verschil lend gelegd worden, maar ook omdat deze meningen door de leden van de groepering in verschillende mate onderschreven en ervaren worden. Ondanks dat doet Janse een poging een en ander onder woorden te brengen. Zo geeft hij achtereenvolgens aandacht aan de bijbelbeschouwing, uit verkiezing, bekering, kenmerken van be kering en geloof, vereisten voor predi kanten, tien geboden en Gods voorzienig heid. Ook elders in het boek komen ele menten van de leer ter sprake. Ik vraag De wind die heeft vandaag een bui Van zeven dolle snaken. Hij rollebolt me door m'n haar En schudt de bomen door elkaar, Zodat de takken kraken! Ja, kraken! Oei-hoei! Oei-Hoei! Jij malle guit. Wat haal jij rare streken uit! Foei-foei! Zeg wind, ik weet wel, hoe dat komt, Dat jij zo vrolijk klatert! Die regen was zo lang een plaag. Nu is de zon er weer vandaag. En alles lacht en schatert! Ja, schatert! Ik ook! Ha-ha! Ik buitel rond. En kopje-duike langs de grond! Hoera! Berend de BoerTwello Wouter de BoerTwello Rudolf VerkerkeNieuwe Tonge Andrea van ZielstTexas me af of de schrijver niet had kunnen volstaan met een samenvatting van de gereformeerde Confessie, de drie formu lieren van enigheid. De gekozen opzet heeft tot gevolg dat de accenten nu wat anders gelegd worden dan in de klas sieke symbolen van de kerk. Of moeten we concluderen dat de religieuze over tuiging van de „reformatorischen" niet (meer) gelijk is aan die van de Refor matie der 16e en I7e eeuw? Enkele opmerkingen in Janse's boek doen dit namelijk vermoeden. Eén voorbeeld. Over verbond en doop wordt in het geheel van de gereformeerde gezindte niet gelijk gedacht; ook biimen de onderwerpelijke groepering geldt zulks. In zijn schets van de ontwikkelingen t.a.v. de leer, typeert Janse de prediking in de Gereformeerde Bond zo: „In de prediking wordt het accent meer gelegd op het verbond (waar toe de gemeenteleden krachtens hun doop zouden behoren) dan op de uitverkie zing...." Over de bijzin tussen haakjes gaat het me. Proef ik een impliciete be-/ veroordeling van die stelling? Hoe het zij, raadpleging van de Catechismus (ant woord 74) maakt al snel duidelijk welke benadering ook wérkelijk gereformeerd is. Leerzaam Ik wens met het bovenstaande in geen geval te suggeren dat mijn aanmerkingen op dit werk groter zijn dan mijn waar dering ervoor. Integendeel. Veel respect dienen we te hebben voor de ijver en inzet van de auteur. Naast een drukke hoofd- redacteursbaan is het hem gelukt deze studie te voltooien. Veel interessante ge gevens biedt hij aan. In het algemeen gaat hij eerlijk en integer met zijn gegevens om; zelfs daar waar groepen en/of personen min of meer in een bepaald gedrag worden ontmaskerd (b.v. blz. 205). „Leerzaam" wil ik dit boek boven alles noemen. Tweeledig zelfs. Janse laat m.i. de betrekkelijkheid van vele (voorheen?) verabsoluteerde standpunten zien. En dan met name betreffende zaken die niet het wezen van de zaak aangaan. Wat voor heen in de kring der bevindelijk gerefor meerden onbespreekbaar was, is nu een „vrije kwestie" of zelfs algemeen getole reerd/geaccepteerd. Laat ik geen voor beelden noemen. Wie ze niet kent, raad plege dit boek. Wat werd/is er veel geoor deeld; op basis van uiterlijk gedrag wer den de meest absolute veroordelingen uit gesproken. Terwijl thans of over enkele jaren een en ander algemeen aanvaard is. Dat leert ons dit boek. Moge het tot ootmoed en enig relativiteitsbesef leiden. Anderzijds, diverse verschuivingen zijn bedenkelijk; in mijn vorige bijdragen noemde ik er enkele. Ze zouden een „ver wijdering van de gronden der vaderen" kunnen betekenen. En dat geldt zeker wanneer min of meer nog wel de gedrags- kenmerken maar niet meer het geloof en de bevinding van de vaderen worden na gevolgd. Janse wil hiervan afmanen, als ik het goed begrijp. „Bewaar het pand!" aldus de boodschap van zijn boek. „....door de Heilige Geest Die in ons woont", zo voegt de apostel Paulus daaraan toe. Dat laatste is wezenlijk. Zijn goede werken soms andere dan die „uit een waar geloof, naar de Wet van God en tot Zijn eer geschieden", dat is als vrucht van de Geest? Alleen wie zich op deze basis wil laten corrigeren, wordt wezen lijk behoed voor de niet denkbeeldige gevaren van afval en wereldgelijkvor- migheid enerzijds én moralisme en formalisme anderzijds. Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle. N.a.v. Dr. C. S. L. Janse. „Bewaar het pand". Uitgeverij Den Hertog te Houten. 348pagina's. Prijs f 75, J. K. Anja Mierop - Ouddorp: Het was wel wat verwarrend met die twee verjaardagen, met als gevolg dat er niet één overgebleven is. Maar ja, ieder mens maakt weleens een slippertje Anja! Je weet nu wel watje doen moet, dat is ook al veel waard. Fijn datje aan de slag kunt. Oom Ko heeft geen verstand van par kieten Anja, maar eens vragen bij een deskundige! Anja Joppe - Dirksland: Het was inderdaad lang geleden, maar nu heb je dan ook een fijne brief geschreven Anja! Het aardappelrapen is voor jou gebeurd nu. Je zal toch best weten watje doen moet. Toch nog een gezellige va kantie gehad. De vakantie leek lang toen je ervoor stond, maar nu de vakantie voorbij is, bleek het maar kort hé. Zo is het hele leven Anja! Bert Joppe - Dirksland: Jammer Bert, je fotootje is bij de krant gesneuveld, vandaar werd hij ook niet afgedrukt. Oom Ko kan er ook niets aan doen hoor. Heb je een goede verjaardag gehad? Het gaat goed hé, op de landbouw school. De cijfers kunnen niet beter zijn. Zo maar doorgaan Bert! Het is een mooie studie! 10 13. 14. 24. één van Davids helden (2 Sam. 23) 25. dal (min e) (Gen. 14) 26. één der kleine profeten. Links van boven naar beneden en rechts van beneden naar boven (rondom de te kening dus) een tekstgedeelte uit Prediker 6. Marieke Ras hoopt op 1 september haar geboortedag te herdenken. Van harte ge feliciteerd Marieke, met je verjaardag. Wij allemaal wensen je een fijne, maar ook een goede verjaardag toe. Dat de Heere je deze dag nog velejaren mag doen herdeiiken wensen wij je van harte toe. Als je raadselvrienden en vriendiimen je een leuke kaart willen sturen, dan zou je verjaardag al goed kunnen zijn. Het adres van Marieke is: Lelieplein 17, 4401 HK Yerseke. Sjoukie de Boer - Twello: Jij kan er ook wat van, van het leren Sjoukje; wat een pracht rapport, zeg! En nu weer een vriendin om aan te schrijven, helemaal in Delfzijl. Dat kan weer een fijn vakantie-adres worden, zeg. Op de cam ping is het dus goed bevallen. Hebben jullie nog regen gehad in de vakantie? Wouter de Boer - Twello: Dat scheelde niet zoveel jo, of het had fout geweest? Maar je bent er en daar gaat het om. Toch wel jammer dat er van die rare cijfers bij staan, die moeten daar wel vandaan Wouter! Jullie hebben wel een fijne boot, zeg; hebben jullie dichtbij ook gelegenheid om te varen? Berend de Boer - Twello: Al is een horloge dan ook waterdicht, je kan er beter niet mee gaan zwemmen Berend. Als het pas nieuw is gaat het nog wel, maar bij het ouder worden slijt de afdichting. Je hebt mooie cijfers op je rapport, zomaar doorgaan Berend. Best naar je zin gehad in de vakantie? Je kan er nu weer tegen voorlopig! Co Melissant - Nieuwe Tonge: Jij begintje brief met cijfers. Ook begrijpe lijk als je zulke mooie cijfers hebt. Het ziet er keurig uit Co, je hebt wel je best gedaan. Het lijkt me toch niet zo fijn om in een tent te slapen als het zo hard regent. Aan de Gre velingendam kan het wel erg druk zijn. Maar het is er eigenlijk geen weer voor geweest, Co! We zullen er maar mee stoppen, want het kan wel weer voor vandaag. De augustus- maand is ook weer om, dat wil zeggen, dat het ook weer inzenden is. Oom Ko wacht het wel af. Allemaal de hartelijke groeten, en tot volgende week. OOMKO j 9 Lettergrepen zowel horizor invullen: itaal 9 als vertikaal: i jjok 2. patroon 4. zodanig 5. estrik Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-N ieuws. Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. SYSTCMISCHC SCHAOC Hierbij een bloemtros van mijn chry santen, die er raar uitziet. Zelfs de kleur is abnormaal. Mijn aardappelen zijn net stekels en ook mijn pereboom en mijn zwarte bessen en witlof krijgen een nare kleur. Kan dat van bespuitingen in de buurt komen? Antwoord: Zeer zeker. Kennelijk is vlak bij u een overijverige landbouwer bezig geweest met het verspuiten van syste- mische middelen, z.g. groeistoffen. Tegen onkruiden zijn die fantastisch en je kunt zelfs afzonderlijk spuiten tegen eenzaad- lobbigen (grassen en granen) en tegen tweezaadlobbigen (alle andere gewassen). Kennelijk is door de wind een deel van de spuitvloeistof op uw gewassen terecht gekomen en vandaar de schade. Als die de moeite waard is, kunt u de betrokken land bouwer in rechte aanspreken. Hij dient n.l. zijn spullen op eigen land te houden. De schade zal volgend jaar geheel over zijn. Dit wat uw peren en zwarte bessen betreft. Bij de andere gewassen hebt u echter wel een lagere opbrengst. PKM TSeHltUFMACHIMe Bestaat de mogelijkheid, het gesproken woord via een apparaat om te zetten in leesbaar schrift? Antwoord: Ja, dat kan en u hebt het op 21 augustus j.l. op de Belgische t.v. kun nen zien. Daar was een Japanse meneer, die in de computer sprak en die gaf zijn verhaal weer met de tekens van zijn taal. Maar nu spreken wij over tekens en niet over letters. De kwestie is, dat geen enkel apparaat in staat is om de fijna nuances van westerse talen juist weer te geven. Enkele voorbeelden zullen u dat duidelijk maken. Zonder dat er verschil in uitspraak is, kunnen twee woorden uiteenlopende betekenissen hebben: ik verbrandde de brief; de verbrande brief. Zo ook bij ei en ij, d en dt, ou en au enz. Kortom, zo'n apparaat zou bij ons alleen het gesprokene in fonetisch schrift kunnen weergeven. Zo'n tekst via korrektietekens omzetten in bruikbaar Nederlands is een heidens werk, zou erg tijdrovend zijn en zeer moeilijk. Daarom is het voordeel van zo'n praatschrijftnachine nog niet duidelijk te genover de geluidsapparatuur die wij al hebben. Philips ziet er nog niet veel in, zo bleek ons bij informatie aldaar. Maar wat de Japanse apparatuur betreft kunt u gegevens inwinnen bij de Japanese Cham ber of Commerce, Ferd. Bolstraat 175, tel. 020 - 62 56 58 in Amsterdam. OPBRtMGST KIMPCRPOSTZeCELS De PTT heeft een toeslag op de kinder postzegels, maar er wordt nooit bij ver teld waar dat extra geld heengaat. Welke noodlijdende kinderen worden er eigen lijk mee geholpen? Antwoord: Niet de PTT verdeelt dat geld, maar het Ned. Comité voor de Kinderpostzegels en het geld gaat naar een groot aantal Nederlandse organisaties die min of meer belangrijk werk doen voor de jeugd. Sommige daarvan hebben een politieke doelstelling, andere zijn geba seerd op christelijke grondslag en er zijn daardoor (altijd) mensen die er bezwaar tegen hebben, dat er een deel van de opbrengst naar principiële tegenstanders wordt overgemaakt. Daar staat weer te genover, dathetN.C.K. veel scholen in de gelegenheid heeft gesteld om aan te geven, waarvoor de ontvangen gelden wél of niet mochten worden gebruikt Het comité geeft elk jaar een bestedingsverantwoor ding uit, dus als u die aanvraagt kunt u de wijze van besteding precies napluizen. Het adres van het N.C.K. is: Postbus 29.742, 2502 LS Den Haag. MASCTAALP LOOM SM W.W.V. Ik krijg als werkloze nog achterstallig loon uitbetaald. Moet ik dan de intussen ontvangen uitkering terugbetalen, of wordt er gekort op volgende bedragen? Antwoord: De W.W.V. is een uitkering waarop men recht heeft indien men geen eigen vermogen heeft, maar een bepaald bedrag is vrijgesteld en met deze na betaling van 13.935,blijft u precies onder de grens van die vrijstelling voor gehuwden. U kunt dus gerust aan de Sociale Dienst opgeven hoe de zaken er voor staan. Bovendien kunt u nu een iets hogere uitkering claimen, omdat W.W. en W.W.V. van het laatstverdiende loon af hankelijk zijn. Nu uw loon te laag was vastgesteld, hebt u o.i. ook nog recht op een aanvulling van W.W. èn W.W.V. U ontvangst dan geen lagere maar juist een hogere uitkering. KLAAS VAAK tM Ot MAAN De maan heeft invloed op eb en vloed, met volle maan worden de meeste baby's geboren, er zijn maan-zieken enz. Heeft de maan nu ook invloed op de slape loosheid? Antwoord: Nee, Klaas Vaak strooit elke nacht zijn zand uit en blijft niet thuis bij volle maan. Die „vollemaans-slapeloos- heid" waarover u schrijft, komt volgens de geleerden uitsluitend voor bij mensen die letten op de diverse maanstanden en vanaf de leeftijd waarop men snapt wat volle maan is en weet wanneer die terugkeert. Het is dus 100% verbeelding dat die volle maan u wakker houdt. Overigens zijn er vele voorbeelden van dgl. suggestie, en de invloed daarvan op ons gestel en ons gedrag is bekend. Dat men de maan koos als object voor die suggestie is niet zo verwonderlijk, want dat is het dichtst bijzijnde hemellichaam, vanouds een voorwerp van aanbidding en verering, en bij vele volkeren omgeven door een stort vloed van bijgeloof. De periode van 28 dagen bij de vrouw droegen er vroeger ook toe bij, de maan een invloed op het menselijk lichaam toe te kennen. Bij de maanzieken werd ook een zekere perio diciteit aan de schijngestalten van de maan toegeschreven, maar daar heeft on ze satelliet even weinig mee te maken als met uw slaapgedrag. Hopelijk kunt u na deze uiteenzetting weer rustig slapen! WAMMKH START HAKT Ik kijk met vreugde uit naarde komst van een baby. Volgens oudere mensen kun je dan met ca. 4+ maand de harttoon horen. Maar de dokter zegt dat het al eerder tikt. Wanneer begint het hart te werken? Antwoord: Precies is dat niet te zeggen, omdat het hart, kompleet met 2 boezems, 2 kamers, de aorta enz. nog lang niet kompleet is terwijl men dan tóch al met bijzonder gevoelige apparaten, het getik bij de vrucht kan waarnemen. Vroeger nam men inderdaad 4 a 5 maanden aan, gerekend vanaf de bevruchting van de eicel, maar nu heeft de wetenschap dat teruggebracht tot 2 maanden, omdat dan al het begin is waar te nemen van de spierwerking die wij hartslag noemen. Er zijn in het immens grote land Brazilië 23 miljoen kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar. Het lijkt een druppel op een gloeiende plaat nu het Nederlands Bijbel Genoot schap op het punt staat onder 300.000 van deze kinderen een bijbelboekje te doen verspreiden, uiteraard in nauwe samen werking met het Braziliaanse Bijbelge nootschap. Natuurlijk zou het N.B.G. er graag drie MILJOEN en meer willen doen ver spreiden maar dit lijkt vooralsnog niet mogelijk omdat er ook voor een groot aantal andere projekten dringend geld nodig is. Het heeft dan ook een beroep gedaan op de scholen hierbij een handje te helpen evenals zij dit vorig jaar deden. Toen hebben ze voor dit materiaal tb.v. kin deren in Kameroen zelfs DRIEMAAL zoveel geld bijeen gebracht dat men had verwacht Fantastisch vindt jeugdwerksecretaris Van der Veen, telefoon 023 - 25 95 01 dit Hij geeft gaarne nadere informatie over dit projekt. Bij hem kan men ook kopij krijgen voor de schoolkrant en inlichtingen over lesbrieven. Pracht stof A. Elk jaar bereiken tienduizenden jongeren de dienstplichtige leeftijd. Een zeer groot gedeelte hiervan behoeft echter die dienst plicht niet te vervullen. Dit betekent dat een minderheid wél moet. Zij bevinden zich in een nadelige situatie t.o.v. de meerderheid. Meestal verdienen we daardoor minder, zijn ze vaak ver van huis en kurmen 's avonds na hun dagta^ niet naar familie of vrienden. Jongeren in militaire dienst worden bo vendien heel direkt gekonfronteerd met de problemen van vrede en voortgaande be wapening. Zij moeten dit alles verwerken in een omgeving die vreemd en nieuw voor hen is. Dat zij daarbij recht hebben op steun van de gemeenschap die zij dienen is duidelijk. Die steun is er in de eerste plaats een van begrip voor hun situatie. Maar er is meer. Ook een materiële bijdrage is volstrekt onontbeerlijk: voor het goed funktioneren van de militaire tehuizen in Nederland, Duitsland en overzee; voor het vormingswerk in de diverse centra; voor de arbeid van de meer dan 100 krijgsmachtpredikanten. Vele duizenden militairen bezoeken van tijd tot tijd de militaire tehuizen voor wat ontspanning en een goed gesprek. In dat tehuis kunnen zij ook de dominee of de aalmoezenier ontmoeten: de vertrouwens man. Bij hem kuimen zij terecht, hij kent de militaire dienst en weet wat het be tekent in deze omgeving je weg te moeten vinden. Het zal duidelijk zijn dat de gees telijke verzorger ook behoefte heeft aan een goede gespreksruimte en andere faci liteiten zoals bijbels, tijdschriften, lektuur en goede audio-visuele hulpmiddelen. Dit alles vraagt om ondersteuning van de gemeenschap. Samen maken we het mo gelijk. Daarom is de PIT-koUekte, die dit jaar (uiteraard ook op Flakkee!) wordt ge houden in de week van 9 t/m 14 sep tember, geen luxe, maar levensbelang. Levensbelang voor het goed funktioneren van opvang en begeleiding van tiendui zenden jongeren in militaire dienst de blokfluit, de klarinet in de koffer daarnaast de hobo, de viool en de strijkstok de akoestische gitaar, de weemoedige cello, de vleugel soms een harp heel af en toe een citer, een cymbaal daar zit allemaal muziek in voor de jongens van flakkee expresse is verhuizen echt een fluitje van een cent j flakkee expresse Mn Art 01870-2188 middelharnis ^■^'^^^iW 01883-20016 hellevoetsluis 01110-3163 zierlkzee 1 PYnftHitpii r

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 6