Uit de Historie
Stad aan 't Haringvliet (IV)
Begrafenisonderneming
„VOORZORG"
Werk zelf mee
aan de kankerbestrijding:
Lees en geef
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS"
VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1985
Van Rumpt
Dhr. J. L. Braber schrijft op pag 17 vanz'n
boek: In 1911 begon A. J. vanRumptBz.,
wonende op de Weel, met een Richter
dorsmachine en een 12 pkCrossleymotor,
een loonbedrijf. Zijn zoon Kees zette dit
voort, terwijl diens zoons Bas en Kees
hiervan een buUdozersbedrijf afsplitsten
en zoon Adri dealer werd van BMW en
Renault. Kleinzoon AJ. van Rumpt Az.
heeft een bloeiend irtemationaal trans
portbedrijf.
In 1936 namen de jongere zoons P. en A.
J. van Rumpt AJz. het motor- en auto
bedrijf aan de Onze-Lieve-Vrouwe-pol-
derse dijk over van hun oudste broer Bas
en begonnen met handel in, en reparatie
van, landbouwwerktuigen voor paarden.
In 1938 werden ze agent van de Cater-
pillartrekkers.
In 1947 lieten ze benedendijks een
werkplaats bouwen, waarin de eerste
Rumptstadploeg, een aanbouwtweeling
ploeg met hefinrichting, werd gefabri
ceerd. Toen Rumptstad N.V. in 1951
dealer werd voor Ferguson, ging deze
Rumptstadkantelploegen, werktuigbla-
ken, cultivatoren en schoffelbalken bou
wen, die aangepast waren aan de hydrau
lische hefinrichting met diepteregeling
van deze trekkers. Sedert 1959 worden
ook uienrooiers gemaakt.
Onder de energieke leiding van de direc
teuren P. en A. J. van Rumpt breidde het
bedrijf snel uit en verrezen diverse nieuwe
fabriekshallen. Thans bestaan de aktivi-
teiten voor 2/3 uit fabricage van land
bouwwerktuigen en voor 1/3 uit handel
hierin. Er werken bijna 100 personen,
terwijl sedert vorig jaar de Rumptstad
B.V. ook dealer is voor Peugeot.
Uit E.-N. van 22-6-'73 't volgende, dat
ik graag geheel over neem, ook vanwege
z'n historische waarde; de bezetting, de
ramp, de landbouwmechanisatie komen
er goed in naar voren.
„Wat Huub van Doorne was voor het
DAF concern dat was Piet van Rumpt
voor het Rumptstad bedrijf en wat DAF
is voor Eindhoven, welnu, dat is Rumpt
stad voor Stad aan 't Haringvliet". Dat
self-made vergelijk hebben we dhr. van
Rumpt aan de vooravond van zijn af
scheid van vandaag als directeur van
Rumptstad B.V. in beschouwing gege
ven. „In het hele kleine zou het kunnen
kloppen", geeft hij na enig beraad toe en
samen vinden we dan dat we de situatie
aardig getypeerd hebben.
Want Rumptstad b.v. dat nu 90 werk
nemers telt en over 6200 m^ bedrijfsge
bouwen beschikt waaraan straks weer 600
m^ zal worden toegevoegd is als DAF
piepklein begonnen. Dat was in 1936 in
een schuur aan de Lieve Vrouwepolderse-
dijk waar Piet van Rumpt zich terwille van
enig zakelijk succes besloot blauw te wer
ken. Zakelijk succes is rijkelijk zijn deel
geworden, dat andere overigens ook van
daar dat hij een duidelijk plezier heeft in
zijn pensionering:
„Kijk" zegt hij; „na een machtig druk
leven als het mijne is geweest zal de rust
zeker gewaardeerd worden. Vooral in de
beginperiode is het vreselijk hard werken
geweest en je zou met enige overdrijving
kunnen zeggen dat ik me vooruitziend op
mijn fjensionering opgelucht voel".
Of dhr. van Rumpt dat doet met een
gevoel van tevredenheid, hebben we hem
gevraagd:
Ook daar kan hij ja" op zeggen: „we
hebben alt^'d getracht door eerlijk en
hard te werken de Flakkeese boer het
voor hem meest geschikte werktuig in
handen te geven en dat heeft door de
jaren heen een band van vertrouwen
gegeven en daar kan ik met veel plezier
op terugzien in het besef overigens dat
het allemaal mensenwerk en dienten
gevolge onvolmaakt is geweest".
Genietend van een zoele zomeravond
kan dhr. van Rumpt daar genoeglijk over
praten, maar hij heeft andere tijden ge
kend, tijden waarin er voor een rustpauze
geen tijd was:
„Dat was zegt dhr. van Rumpt
vooral in de beginjaren het geval toen we
nog midden in de crisistijd zaten. Je was
toen ze trots als een pauw en zo gelukkig
als wat wanneer je een paarde-wendploeg
verkocht van honderdzeventien gulden.
Dat was ook de tijd dat hij zich op een
motorfiets verplaatste, desnoods met een
stuk materiaal van 70 kilo met een touw
om de schouders gebonden, hobbelde-
bobbel over de paadjes die als weg
moesten dienen, happend naar adem om
dat het touw zo snoerde. Toen en ook nog
later kon het voorkomen dat hij zich laat in
de middag realiseerde dat hij nog niet
gegeten had maar het hongergevoel van zit
afzette omdat er gewerkt moest worden.
In 1938 werd zijn bedrijQe voor 95%
gericht op de landbouwmechanisatie en
voor de 5 overige procenten op het dealer
schap van motoren een heuse firma
toen de 5 jaar jongere broer A. J. van
Rumpt daartoe aspiraties toonde. Het
werd Fa. P. en A. J. van Rumpt waarmee
de concurrentie drommels goed rekening
diende te houden.
Een hogere technische scholing heeft
dhr. van Rumpt nooit gekend. Het was een
werkmansschoen die hem zeer gevoelig
tegen het zitvlak trapte die hem ervoor
deed zorgen zo snel mogelijk wegwijs te
raken in de toen nog primitieve land
bouwmechanisatie. Hij was nog maar een
goeie turf hoog toen hij al belast werd met
de zorg voor het funktioneren van een
binder. Wanneer het ding eens weigerde
dan had Pietje dat natuurlijk gedaan (hij
was al 12....!) en vergezeld van een wat
minder parlementaire terechtwijzing kreeg
hij dan de eerder genoemde biUe-trap.
Vader van Rumpt had een loonbedrijf en
zoon Piet stond al als 16-jarige aan het
hoofd van een ploeg van 14 mensen en in
die periode is samen met een andere liefde
ook de liefde ontwaakt om het in de
landbouwmechanisatie hoger op te zoe
ken.
Van paarden had dhr. van Rumpt toen de
buik meer dan vol. Een weigerde er altijd
halsstarrig bespaimen te worden en voer
man Pietje was al doodmoe als hij het
beest eenmaal in het gareel had. Helemaal
gortig maakte de knol het als hij kans zag
zijn voet op Pietjes voet te zetten en die
dan stevig aan te drukken. Nee, Piet van
Rumpt werd geen bewonderaar van paar
den en de romantiek waarmee het vroe
gere paardegedoe is omgeven neemt hij
dan ook niet al te serieus:
„Natuurlijk is er door de mechanisatie
wel wat romantiek verdwenen maar van
romantiek heeft nog nooit iemand kunnen
leven. De economie is er sterk door voor
uit gegaan en daar moet je het tenslotte
van hebben". Overigens loopt geen paard
hem in de weg. Misschien gaat hij nog wel
eens zo'n knol schilderen met de verfdoos
en de schildersezel die hij jaren geleden al
eens gekregen heeft maar die tot op heden
de buitenlucht nog niet hebben gezien.
Geen paarden maar trakteren, werden
het aan het eind van de dertiger jaren. In
drie jaar tijds werden er 40 op Flakkee
verkocht en de gang zat er lekker in teon de
Duitsers binnenvielen, zeer tot ergernis
van Piet van Rumpt die dat in de oorlogs
jaren overduidelijk heeft laten blijken. De
Duitsers deden wat terug, ze deporteerden
hem, samen met een broer en veel andere
dorpsgenoten naar Duitsland. Daar heeft
dhr. van Rumpt nog stevig op moeten
spelen om een neeQe in het ziekenhuis tre
te krijgen, ook al omdat hij diens moeder
had beloofd zo goed mogelijk op hem te
passen. Daarom week hij ook niet van zijn
zijde toen hij na een treinbeschieting de
kans kreeg de benen te nemen. Geen of
nauwelijks handel in de oorlogsjaren, de
meeste rupstrekkers waren gevorderd
evenals de paarden, wier aantal sterk was
uitgedund.
Na de oorlog kwam daarom de land
bouwmechanisatie sterk op gang. Ameri
kaanse trekkers werden op vergunning,
afgegeven door de voedselcommissaris
verstrekt en de heren van Rumpt zetten
zich volledig voor de opbloei van hun
bedrijfin. „De mensen baden gewoon om
machines", herinnert zich dhr van Rumpt.
De heren van Rumpt grepen hun kans.
De ploegen die na de oorlogsjaren door
bemiddeling van de Nederlandse regering
in de handel kwamen waren rondgaande
ploegen waarmee het voor de Flakkeese
boer bijzonder moeilijk werken was. Men
moet insider zijn om dat te begrijpen maar
dat had te maken met het feit dat ze voor
de oorlog, toen ze nog paarde-wentelploe-
gen gebruikten de greppels hadden ge-
drainederd en gedicht. Nu zorgde de rond
gaande ploeg weer voor voren en dat zette
de heren van Rumpt aan de arbeid. Ze
begonnen een twee-weg ploeg te bouwen.
In 1952 hadden ze al duizend ploegen
verkocht en anno 1973 zullen het er meer
dan twintigduizend zijn. De Rumptstad
ploeg geniet in den lande een grote faam en
ze zou dat zeker ook buitenlands doen als
er ooit tijd was geweest een grotere pro-
duktie te maken.
En dan nog de ramp van 1953 waarbij zo
goed als alle landbouwwerktuigen onder
Zo begon het in de dertiger jaren.
In de deuropening dhr. van Rumpt.
water kwamen te staan. De Fa. van Rumpt
haalde er, met een enorme inzet van het
personeel en hulp van de Haagse brand
weer, honderden binnen de kortste keren
uit het rampgebied om ze in de droge
fabriek te herstellen. Praktisch alles werd
weer in conditie gebracht; nog hetzelfde
jaar kon het schrale gerstoogstje ermee
gewrocht worden. „We hoeven ons er niet
voor op de borst te slaan maar dat heeft
ons een groot compliment en een enorme
goodwill opgeleverd" zegt dhr van Rumpt.
Hij meent ook dat bij de toekenning van
het Ridderschap, enkele jaren geleden,
ook wel aan die periode is teruggedacht.
Rumptstad b.v. is een zeer bloeiend
bedrijf geworden. Er worden traktoren,
combines, uienrooiers, cultivators, aard-
appel-vorenfrezen verkocht, de laatst ook
geëxporteerd naar een groot aantal Euro
pese landen. Als zoveelste poot aan het
bedrijf werd enkele jaren geleden het Peu
geot dealerschap aangenomen.
De heer van Rumpt gaat zijn verhaal en
zijn zakendoen besluiten. De opvolging is
geregeld, zoon A. J. wordt per 1 juli
directeur naast de andere directeur A. J.
Een andere zoon van dhr. van Rumpt,
zoon Huib, heeft de export-afdeling voor
zijn rekening genomen. Er is een Stich
tingsbestuur dat met grote kennis van
zaken over de continuïteit van het bedrijf
waakt.
De scheidende directeur P. van Rumpt
De scheidende P. van Rumpt, die als
adviseur aan het bedrijf verbonden
blijft: „Ik kan op een werkzaam leven
terugzien. Ik heb altijd eerlijk zaken
gedaan en nooit heeft een boer me van
zijn erf gejaagd. Integendeel, ik ben
veler adviseur geweest. Ik ben blij dat ik
het bedrijf, gezond als het is, zo achter
kan laten, want het zal waarlijk wel
gaan. De landbouw zal nooit gemist
kunnen worden want de mensen moeten
er uit leven. Zolang het zo is heb ik er
geen onmoed in
Uit het E.-N. van 26 juni 1973 slechts
deze twee citaten:
Terugziend op de aktieve periode van
zijn broer kon dhr. van Rumpt tech
nisch directeur A. J. van Rumpt) verze
keren dat er keihard gewerkt is, dat er
tegenslagen zijn overwonnen, dat er veel
geluk ondervonden is en dat het belang
van de medewerkers altijd boven het eigen
belang heeft geprevaleerd.
en: Hij (P. van Rumpt) besloot na al de
anderen te hebben bedankt met een harte
lijk dankwoord tot zijn vrouw voor de
manier waarop ze honderden zakenrela
ties en cliënten heeft ontvangen, voor het
wegwerken van duizenden vuile voetstap
pen op de vloerbedekking en het aan
nemen van vele duizenden telefoontjes.
„Wij hopen nog lang van de bloei van het
bedrijf getuige te mogen zijn!" zo eindigde
dhr. van Rumpt, waarna de honderden
hem de hand drukten.
Gelukkig de man, die zo'n vrouw naast
zich heeft, en 'n vrouw, die zo wil werken
naast haar man, verdient grote lof.
21 oktober 1977 stond in E.-N. deze foto
van het 40-jarig bedrijf.
Uit dat jubileum-artikel alleen nog dit:
De veertig-jarige kreeg een aantal jaren
geleden zijn nieuwe naam, „Rumptstad".
Daarmee behoorden de vele vergissingen
tot het verleden, want wie voordien van
Rumpt belde kreeg of het transportbedrij,
of garage van Rumpt of het Grondver-
werkingsbedrijf.
Rumptstad is door de jaren heen een
begrijp geworden, voor de landbouw maar
ook voor een kleine honderd gezinnen
waarvan pappa de boterham bij Rumpt
stad verdient.
Nog twee knipsels:
Uit E.-N. van 7 mei 1965:
Dhr. A. J. Diepenhorst 25 jaar bij
Van Rumpt, Stad aan 't Haringvliet
Bij van Rumpts machinefabriek te Stad
aan 't Haringvliet werd maandagmiddag
3 mei het feit herdacht dat de chef
verkoper dhr. A. J. Diepenhorst een
kwart eeuw bij dit bedrijfin dienst was.
De Jubilaris viel eengrootse huldiging ten
deel die door het 75 man tellend perso
neel werd bijgewoond. Dhr. van Diepen
horst werd als voorbeeld gesteld hoe men
door zelfstudie in het leven kan slagen;
naast de vele woorden van waardering
ontving hij uit handen van de directeuren
de heren P. en A. J. van Rumpt een
enveloppe met inhoud en een gouden
polshorloge alsook het gouden bedrijfs-
insigne.
Het heeft er eigenlijk van meet aan
ingezeten dat de heer van Diepenhorst bij
de fa. van Rumpt carrière zou maken, zo
bleek uit de lezing die dhr. P. van Rumpt
gaf. Als schooljongen bracht hij er vele
uren zoek en ontving voor zijn toen nog
bescheiden diensten twee kwartjes per
week, „Joyriding met de vrachtwagen van
het bedrijf zou hem bijna zijn „baantje"
hebben gekost.
Na de ambachtsschool kwam dhr. Die
penhorst op 1 mei 1940 als eerste werk
nemer bij de heren van Rumpt die hun
bedrijfin 1936 begonnen waren in dienst
en sindsdien kreeg dhr. Diepenhorst een
steeds groter aandeel in de ontwikkeling
en de opvoering van de verkoop tot hij de
funktie van chef-verkoper bereikte.
Waarschijnlijk hebt u het al gemerkt aan
de affiches die u overal ziet hangen!
binnenkort wordt weer de koUekte voor de
kankerbestrijding gehouden. U kunt de
kollektant van het Koningin Wilhelmina
Fonds verwachten tussen 26 augustus en
8 september. Al eerder krijgt u een bro
chure thuis met informatie over kanker en
kankerbestrijding. De brochure heet:
„Kankerbestrijding.... misschien zijn we
verder dan u denkt".
In de brochure kunt u onder meer lezen
wat u zelf kunt doen om het risico op
kanker te beperken en hoe u zelf kunt
meewerken aan vroege opsporing van
kanker. En u weet: hoe eerder kanker
wordt opgespoord, hoe groter de kans op
genezing.
In de brochure staat ook, dat tegen
woordig bijna de helft van alle kanker
patiënten weer beter wordt. Dit is mede te
danken aan wetenschappelijk kankeron
derzoek dat het K WF heeft kunnen finan
cieren dank zij de giften die het van u
ontvangt. Verder besteedt het KWF uw
bijdragen aan kankervoorlichting, patiën
tenbegeleiding en aan onderwijs en op
leiding.
Extra Icerkdienst Ger. Gemeenten
MELIS SANT - zaterdagavond half 8
Ds. M. Mondria van Waardenburg.
HUIS VERKOPEN?
makelaar tamboer bellen
voor deskundige bemiddeling
nn 01870-3477 m
DD
Werk zelf mee aan de kankerbestrijding
door de adviezen in het boekje op te volgen
en door de koUekte te steunen.
Het is voor de kollektant en voor uzelf
wel zo prettig wanneer u uw gift klaar hebt
liggen in het zakje dat u achterop de
brochure aantreft.
ledere K WF-kollektant heeft een legimi-
tatiebewijs bij zich. Op woensdag 28
augustus en woensdag 4 september kuntu
na het 8-uur journaal, in de zendtijd van
SOCUTERA, een korte film zien over het
werk van het KWF.
Het KWF-comité hier ter plaatse heeft
nog enkele kollektanten nodig. Dus als u
wilt meewerken aan de kollekte, dan bent
u van harte welkom. U kunt zich aan
melden bij: Ria Zoomers, Zandpad 54,
Middelharnis, tel. 01870 - 2853.
Dhr. van Rumpt tekende dhr. Diepen
horst als een bijzonder aktief man. Als
dank spelde hij de jubilaris de gouden
speld met een originele briljant op.
Ook de heer A. J. van Rumpt gewaagde
van een goede verstandhouding met dhr.
Diepenhorst. Spreker wees op de toe
nemende mechanisering waarom i.v.m. de
toenemende concurrentie een versterking
van de positie gewenst is. Daadwerkelijk
betekent dit aldus dhr. van Rumpt ver
groting van de produktie en uitbreiding
van het afzetgebied. Spr. maande ieder
mee te werken en stelde de heer Diepen
horst ten voorbeeld hoe men met een
beperkte schoolopleiding zich kan opwer
ken tot een stuwende kracht in een
groeiend bedrijf Als blijk van waardering
overhandigde hij de jubilaris een gouden
polshorioge. Mevr. Diepenhorst kreeg
een prachtig boeket bloemen.
Namens de personeelsver. werd de jubi
laris een boekenbon aangeboden. Dhr.
Diepenhorst dankte daarop voor de pret
tige samenwerking en het in hem gestelde
vertrouwen alsook voor de prachtige ca-
deaux.
Minister E. Brinkman
Elco Brinkman, geboren in het Dirks-
landse ziekenhuis, zoon van burgemeester
Brinkman, staat op onderstaande foto met
onderschrift in Brabers boek.
Tijdens de stormramp op 1 februari 1953
is er op Stad niemand verdronken. Wèl
vloeide water over de Schenkeldijk de
Nieuwe Stadse polder in, vanuit de Uyt-
slag. Een dreigende doorbraak bij de mo
len werd voorkomen, zodat van de Oude
Stad alleen de sloten volliepen.
Van alle kanten kwamen giften binnen
via het Rode Kruis. We zien hier met
advocaat gevulde „eieren". Een aantal
kinderen deed deze in manden en deelde
ze uit aan de bevolking.
Op de stoep van het gemeentehuis v.l.
n.r., voorste rij: Willy van Pelt, Sjaan van
Gurp Jd., Kees Arensman Az. Gerard
Brinkman, Kees en Gerrit van den Boo-
gen.Cz., Elco Brinkman, JannieMackloet,
Piet en Arie Holleman.
Tweede rij: Dickie Wesdijk, Betsy Hen-
drikse. Piet van Dijk Jz., Anke Arensman
Ad., Wout Meiaard Jz., Nellie Trommel
en Atie Meiaard Jacd.
Achterste rij: H. van Pelt met A. van
Pelt-Trommel in de deuropening. Verder
Marie van der Plaat, mevrouw en Burge
meester Brinkman, Ada Goumare, Marie
Timmer, Jannie Braber Ld. en M. Mulder.
uit E.-N. van II juli 1969:
Lange trips voor fa. Van Rumpt
Dat het bij van Rumpt's Goederen
vervoer in Stad aan 't Haringvliet een
bijzonder bedryvige boel is moge bly-
ken uit een drietal lange ritten die op het
programma staan.
Chauffeur A. Vroegindeweij uit Middel
harnis en N. Zuiddijk uit Stad vertrekken
maandagmorgen vroeg vanuit Europoort
naar Teheran, de hoofdstad van Perzië.
Morgenochtend hopen ze om 6 uur in
Europoort te zijn, terug uit Londen waar
ze hun 28 ton vracht laadden. De reis zal
zo'n 4 weken duren.
B. v.d. Vliet gaat in z'n eentje op weg
naar Izmit in Turkije, zo'n 100 km over de
Bosporus. Vandaar gaat hij nog eens 800
km verder, naar Antalia, aan de zee van
Akdenis, vrij dicht bij Cyprus, om 21 ton
bloembollen die hij in Leiden en Rotter
dam zal afleveren. Ook dinsdag zal er een
voor enkele weken vertrekken, dat is
chauffeur A. Arensman uit Stad die twee
Caterpillar traktoren in Istanboel gaat
brengen.
We kunnen weinig meer doen dan hen
een goede reis te wensen!
Elco Brinkman:
de zesde van de voorste rij.
Wordt vervolgd J. L. Struik
TALBOT
TOYOTA
SUZUKI
VOLVO
Telkens Taxi (dag en nacht bereikbaar).
P. Vroegindeweij, Emmalaan 18, Middelharnis
Tel. 01870-2996
Suzuki Swift 1.0 GLgroen M 1984 14.000 km Nijsse bv
Suzuki Jeep, polyester hardtopblauw M 1983 33.000 km Nijsse bv
SuzukIJeepwit 1979 75.000 km Ramoco
Talbot Horizonblauw 1982 54.000 km Blaak
Talbot 1510 SX Executivezilver 1981 68.000 km de Gast
Talbot Horizon 1.3 GL 5 drsrood 1980 107.000 km de Gast
Toyota Tercelzilver M 1985 5.000 km Auto Pesch
Toyota Camry 1.8 5 drsbeige 1984 39.000 km Blaak
Toyota Starlet 1.2 DLblauw M 1980 42.500 km van Geest
Toyota Corolla DX 1.3blauw 1980 85.000 km van Rumpt
V.W. Golf Dieselgeel 1979 165.000 km Autocentrum
V.W. Golf S4drswit 1981 99.000 km Autocentrum
V.W. Polo C Elanzilver M 1983 23.000 km v. Erkelens
V.W, Derby Sblauw 1977 120.000 km van Geest
V.W. Derby LSrood 1977 117.000 km van Geest
V.W. Golf L Diesel nw. motorgroen M 1981 O km van Geest
V.W. Golf L Dieselgroen M 1980 132.000 km van Geest
V.W. Jetta 1.6Sbeige 1981 95.000 km van Geest
V.W. Jetta CL dieselbeige 1981 125.000 km van Geest
V.W. Passat Variant 5-bakwit 1982 75.000 km van Geest
V.W. Passat CL diesel 5-bakrood 1983 60.000 km van Geest
V.W. Passat Lbruin 1978 107.000 km van Geest
V.W. Golf Dieselblauw 1980 116.000 km Schlink
Volvo 360 GLSgroen M 1981 105.000 km S. Karels
Volvo 240 GL D6 Dieselgroen M 1983 113.000 km S. Karels
Volvo 343 luxebeige 1978 140.000 km S. Karels
Volvo 343 luxerood 1978 105.000 km S. Karels