Uit de Historie Stad aan 't Haringvliet (IV) Begrafenisonderneming „VOORZORG" Werk zelf mee aan de kankerbestrijding: Lees en geef Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1985 Van Rumpt Dhr. J. L. Braber schrijft op pag 17 vanz'n boek: In 1911 begon A. J. vanRumptBz., wonende op de Weel, met een Richter dorsmachine en een 12 pkCrossleymotor, een loonbedrijf. Zijn zoon Kees zette dit voort, terwijl diens zoons Bas en Kees hiervan een buUdozersbedrijf afsplitsten en zoon Adri dealer werd van BMW en Renault. Kleinzoon AJ. van Rumpt Az. heeft een bloeiend irtemationaal trans portbedrijf. In 1936 namen de jongere zoons P. en A. J. van Rumpt AJz. het motor- en auto bedrijf aan de Onze-Lieve-Vrouwe-pol- derse dijk over van hun oudste broer Bas en begonnen met handel in, en reparatie van, landbouwwerktuigen voor paarden. In 1938 werden ze agent van de Cater- pillartrekkers. In 1947 lieten ze benedendijks een werkplaats bouwen, waarin de eerste Rumptstadploeg, een aanbouwtweeling ploeg met hefinrichting, werd gefabri ceerd. Toen Rumptstad N.V. in 1951 dealer werd voor Ferguson, ging deze Rumptstadkantelploegen, werktuigbla- ken, cultivatoren en schoffelbalken bou wen, die aangepast waren aan de hydrau lische hefinrichting met diepteregeling van deze trekkers. Sedert 1959 worden ook uienrooiers gemaakt. Onder de energieke leiding van de direc teuren P. en A. J. van Rumpt breidde het bedrijf snel uit en verrezen diverse nieuwe fabriekshallen. Thans bestaan de aktivi- teiten voor 2/3 uit fabricage van land bouwwerktuigen en voor 1/3 uit handel hierin. Er werken bijna 100 personen, terwijl sedert vorig jaar de Rumptstad B.V. ook dealer is voor Peugeot. Uit E.-N. van 22-6-'73 't volgende, dat ik graag geheel over neem, ook vanwege z'n historische waarde; de bezetting, de ramp, de landbouwmechanisatie komen er goed in naar voren. „Wat Huub van Doorne was voor het DAF concern dat was Piet van Rumpt voor het Rumptstad bedrijf en wat DAF is voor Eindhoven, welnu, dat is Rumpt stad voor Stad aan 't Haringvliet". Dat self-made vergelijk hebben we dhr. van Rumpt aan de vooravond van zijn af scheid van vandaag als directeur van Rumptstad B.V. in beschouwing gege ven. „In het hele kleine zou het kunnen kloppen", geeft hij na enig beraad toe en samen vinden we dan dat we de situatie aardig getypeerd hebben. Want Rumptstad b.v. dat nu 90 werk nemers telt en over 6200 m^ bedrijfsge bouwen beschikt waaraan straks weer 600 m^ zal worden toegevoegd is als DAF piepklein begonnen. Dat was in 1936 in een schuur aan de Lieve Vrouwepolderse- dijk waar Piet van Rumpt zich terwille van enig zakelijk succes besloot blauw te wer ken. Zakelijk succes is rijkelijk zijn deel geworden, dat andere overigens ook van daar dat hij een duidelijk plezier heeft in zijn pensionering: „Kijk" zegt hij; „na een machtig druk leven als het mijne is geweest zal de rust zeker gewaardeerd worden. Vooral in de beginperiode is het vreselijk hard werken geweest en je zou met enige overdrijving kunnen zeggen dat ik me vooruitziend op mijn fjensionering opgelucht voel". Of dhr. van Rumpt dat doet met een gevoel van tevredenheid, hebben we hem gevraagd: Ook daar kan hij ja" op zeggen: „we hebben alt^'d getracht door eerlijk en hard te werken de Flakkeese boer het voor hem meest geschikte werktuig in handen te geven en dat heeft door de jaren heen een band van vertrouwen gegeven en daar kan ik met veel plezier op terugzien in het besef overigens dat het allemaal mensenwerk en dienten gevolge onvolmaakt is geweest". Genietend van een zoele zomeravond kan dhr. van Rumpt daar genoeglijk over praten, maar hij heeft andere tijden ge kend, tijden waarin er voor een rustpauze geen tijd was: „Dat was zegt dhr. van Rumpt vooral in de beginjaren het geval toen we nog midden in de crisistijd zaten. Je was toen ze trots als een pauw en zo gelukkig als wat wanneer je een paarde-wendploeg verkocht van honderdzeventien gulden. Dat was ook de tijd dat hij zich op een motorfiets verplaatste, desnoods met een stuk materiaal van 70 kilo met een touw om de schouders gebonden, hobbelde- bobbel over de paadjes die als weg moesten dienen, happend naar adem om dat het touw zo snoerde. Toen en ook nog later kon het voorkomen dat hij zich laat in de middag realiseerde dat hij nog niet gegeten had maar het hongergevoel van zit afzette omdat er gewerkt moest worden. In 1938 werd zijn bedrijQe voor 95% gericht op de landbouwmechanisatie en voor de 5 overige procenten op het dealer schap van motoren een heuse firma toen de 5 jaar jongere broer A. J. van Rumpt daartoe aspiraties toonde. Het werd Fa. P. en A. J. van Rumpt waarmee de concurrentie drommels goed rekening diende te houden. Een hogere technische scholing heeft dhr. van Rumpt nooit gekend. Het was een werkmansschoen die hem zeer gevoelig tegen het zitvlak trapte die hem ervoor deed zorgen zo snel mogelijk wegwijs te raken in de toen nog primitieve land bouwmechanisatie. Hij was nog maar een goeie turf hoog toen hij al belast werd met de zorg voor het funktioneren van een binder. Wanneer het ding eens weigerde dan had Pietje dat natuurlijk gedaan (hij was al 12....!) en vergezeld van een wat minder parlementaire terechtwijzing kreeg hij dan de eerder genoemde biUe-trap. Vader van Rumpt had een loonbedrijf en zoon Piet stond al als 16-jarige aan het hoofd van een ploeg van 14 mensen en in die periode is samen met een andere liefde ook de liefde ontwaakt om het in de landbouwmechanisatie hoger op te zoe ken. Van paarden had dhr. van Rumpt toen de buik meer dan vol. Een weigerde er altijd halsstarrig bespaimen te worden en voer man Pietje was al doodmoe als hij het beest eenmaal in het gareel had. Helemaal gortig maakte de knol het als hij kans zag zijn voet op Pietjes voet te zetten en die dan stevig aan te drukken. Nee, Piet van Rumpt werd geen bewonderaar van paar den en de romantiek waarmee het vroe gere paardegedoe is omgeven neemt hij dan ook niet al te serieus: „Natuurlijk is er door de mechanisatie wel wat romantiek verdwenen maar van romantiek heeft nog nooit iemand kunnen leven. De economie is er sterk door voor uit gegaan en daar moet je het tenslotte van hebben". Overigens loopt geen paard hem in de weg. Misschien gaat hij nog wel eens zo'n knol schilderen met de verfdoos en de schildersezel die hij jaren geleden al eens gekregen heeft maar die tot op heden de buitenlucht nog niet hebben gezien. Geen paarden maar trakteren, werden het aan het eind van de dertiger jaren. In drie jaar tijds werden er 40 op Flakkee verkocht en de gang zat er lekker in teon de Duitsers binnenvielen, zeer tot ergernis van Piet van Rumpt die dat in de oorlogs jaren overduidelijk heeft laten blijken. De Duitsers deden wat terug, ze deporteerden hem, samen met een broer en veel andere dorpsgenoten naar Duitsland. Daar heeft dhr. van Rumpt nog stevig op moeten spelen om een neeQe in het ziekenhuis tre te krijgen, ook al omdat hij diens moeder had beloofd zo goed mogelijk op hem te passen. Daarom week hij ook niet van zijn zijde toen hij na een treinbeschieting de kans kreeg de benen te nemen. Geen of nauwelijks handel in de oorlogsjaren, de meeste rupstrekkers waren gevorderd evenals de paarden, wier aantal sterk was uitgedund. Na de oorlog kwam daarom de land bouwmechanisatie sterk op gang. Ameri kaanse trekkers werden op vergunning, afgegeven door de voedselcommissaris verstrekt en de heren van Rumpt zetten zich volledig voor de opbloei van hun bedrijfin. „De mensen baden gewoon om machines", herinnert zich dhr van Rumpt. De heren van Rumpt grepen hun kans. De ploegen die na de oorlogsjaren door bemiddeling van de Nederlandse regering in de handel kwamen waren rondgaande ploegen waarmee het voor de Flakkeese boer bijzonder moeilijk werken was. Men moet insider zijn om dat te begrijpen maar dat had te maken met het feit dat ze voor de oorlog, toen ze nog paarde-wentelploe- gen gebruikten de greppels hadden ge- drainederd en gedicht. Nu zorgde de rond gaande ploeg weer voor voren en dat zette de heren van Rumpt aan de arbeid. Ze begonnen een twee-weg ploeg te bouwen. In 1952 hadden ze al duizend ploegen verkocht en anno 1973 zullen het er meer dan twintigduizend zijn. De Rumptstad ploeg geniet in den lande een grote faam en ze zou dat zeker ook buitenlands doen als er ooit tijd was geweest een grotere pro- duktie te maken. En dan nog de ramp van 1953 waarbij zo goed als alle landbouwwerktuigen onder Zo begon het in de dertiger jaren. In de deuropening dhr. van Rumpt. water kwamen te staan. De Fa. van Rumpt haalde er, met een enorme inzet van het personeel en hulp van de Haagse brand weer, honderden binnen de kortste keren uit het rampgebied om ze in de droge fabriek te herstellen. Praktisch alles werd weer in conditie gebracht; nog hetzelfde jaar kon het schrale gerstoogstje ermee gewrocht worden. „We hoeven ons er niet voor op de borst te slaan maar dat heeft ons een groot compliment en een enorme goodwill opgeleverd" zegt dhr van Rumpt. Hij meent ook dat bij de toekenning van het Ridderschap, enkele jaren geleden, ook wel aan die periode is teruggedacht. Rumptstad b.v. is een zeer bloeiend bedrijf geworden. Er worden traktoren, combines, uienrooiers, cultivators, aard- appel-vorenfrezen verkocht, de laatst ook geëxporteerd naar een groot aantal Euro pese landen. Als zoveelste poot aan het bedrijf werd enkele jaren geleden het Peu geot dealerschap aangenomen. De heer van Rumpt gaat zijn verhaal en zijn zakendoen besluiten. De opvolging is geregeld, zoon A. J. wordt per 1 juli directeur naast de andere directeur A. J. Een andere zoon van dhr. van Rumpt, zoon Huib, heeft de export-afdeling voor zijn rekening genomen. Er is een Stich tingsbestuur dat met grote kennis van zaken over de continuïteit van het bedrijf waakt. De scheidende directeur P. van Rumpt De scheidende P. van Rumpt, die als adviseur aan het bedrijf verbonden blijft: „Ik kan op een werkzaam leven terugzien. Ik heb altijd eerlijk zaken gedaan en nooit heeft een boer me van zijn erf gejaagd. Integendeel, ik ben veler adviseur geweest. Ik ben blij dat ik het bedrijf, gezond als het is, zo achter kan laten, want het zal waarlijk wel gaan. De landbouw zal nooit gemist kunnen worden want de mensen moeten er uit leven. Zolang het zo is heb ik er geen onmoed in Uit het E.-N. van 26 juni 1973 slechts deze twee citaten: Terugziend op de aktieve periode van zijn broer kon dhr. van Rumpt tech nisch directeur A. J. van Rumpt) verze keren dat er keihard gewerkt is, dat er tegenslagen zijn overwonnen, dat er veel geluk ondervonden is en dat het belang van de medewerkers altijd boven het eigen belang heeft geprevaleerd. en: Hij (P. van Rumpt) besloot na al de anderen te hebben bedankt met een harte lijk dankwoord tot zijn vrouw voor de manier waarop ze honderden zakenrela ties en cliënten heeft ontvangen, voor het wegwerken van duizenden vuile voetstap pen op de vloerbedekking en het aan nemen van vele duizenden telefoontjes. „Wij hopen nog lang van de bloei van het bedrijf getuige te mogen zijn!" zo eindigde dhr. van Rumpt, waarna de honderden hem de hand drukten. Gelukkig de man, die zo'n vrouw naast zich heeft, en 'n vrouw, die zo wil werken naast haar man, verdient grote lof. 21 oktober 1977 stond in E.-N. deze foto van het 40-jarig bedrijf. Uit dat jubileum-artikel alleen nog dit: De veertig-jarige kreeg een aantal jaren geleden zijn nieuwe naam, „Rumptstad". Daarmee behoorden de vele vergissingen tot het verleden, want wie voordien van Rumpt belde kreeg of het transportbedrij, of garage van Rumpt of het Grondver- werkingsbedrijf. Rumptstad is door de jaren heen een begrijp geworden, voor de landbouw maar ook voor een kleine honderd gezinnen waarvan pappa de boterham bij Rumpt stad verdient. Nog twee knipsels: Uit E.-N. van 7 mei 1965: Dhr. A. J. Diepenhorst 25 jaar bij Van Rumpt, Stad aan 't Haringvliet Bij van Rumpts machinefabriek te Stad aan 't Haringvliet werd maandagmiddag 3 mei het feit herdacht dat de chef verkoper dhr. A. J. Diepenhorst een kwart eeuw bij dit bedrijfin dienst was. De Jubilaris viel eengrootse huldiging ten deel die door het 75 man tellend perso neel werd bijgewoond. Dhr. van Diepen horst werd als voorbeeld gesteld hoe men door zelfstudie in het leven kan slagen; naast de vele woorden van waardering ontving hij uit handen van de directeuren de heren P. en A. J. van Rumpt een enveloppe met inhoud en een gouden polshorloge alsook het gouden bedrijfs- insigne. Het heeft er eigenlijk van meet aan ingezeten dat de heer van Diepenhorst bij de fa. van Rumpt carrière zou maken, zo bleek uit de lezing die dhr. P. van Rumpt gaf. Als schooljongen bracht hij er vele uren zoek en ontving voor zijn toen nog bescheiden diensten twee kwartjes per week, „Joyriding met de vrachtwagen van het bedrijf zou hem bijna zijn „baantje" hebben gekost. Na de ambachtsschool kwam dhr. Die penhorst op 1 mei 1940 als eerste werk nemer bij de heren van Rumpt die hun bedrijfin 1936 begonnen waren in dienst en sindsdien kreeg dhr. Diepenhorst een steeds groter aandeel in de ontwikkeling en de opvoering van de verkoop tot hij de funktie van chef-verkoper bereikte. Waarschijnlijk hebt u het al gemerkt aan de affiches die u overal ziet hangen! binnenkort wordt weer de koUekte voor de kankerbestrijding gehouden. U kunt de kollektant van het Koningin Wilhelmina Fonds verwachten tussen 26 augustus en 8 september. Al eerder krijgt u een bro chure thuis met informatie over kanker en kankerbestrijding. De brochure heet: „Kankerbestrijding.... misschien zijn we verder dan u denkt". In de brochure kunt u onder meer lezen wat u zelf kunt doen om het risico op kanker te beperken en hoe u zelf kunt meewerken aan vroege opsporing van kanker. En u weet: hoe eerder kanker wordt opgespoord, hoe groter de kans op genezing. In de brochure staat ook, dat tegen woordig bijna de helft van alle kanker patiënten weer beter wordt. Dit is mede te danken aan wetenschappelijk kankeron derzoek dat het K WF heeft kunnen finan cieren dank zij de giften die het van u ontvangt. Verder besteedt het KWF uw bijdragen aan kankervoorlichting, patiën tenbegeleiding en aan onderwijs en op leiding. Extra Icerkdienst Ger. Gemeenten MELIS SANT - zaterdagavond half 8 Ds. M. Mondria van Waardenburg. HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen voor deskundige bemiddeling nn 01870-3477 m DD Werk zelf mee aan de kankerbestrijding door de adviezen in het boekje op te volgen en door de koUekte te steunen. Het is voor de kollektant en voor uzelf wel zo prettig wanneer u uw gift klaar hebt liggen in het zakje dat u achterop de brochure aantreft. ledere K WF-kollektant heeft een legimi- tatiebewijs bij zich. Op woensdag 28 augustus en woensdag 4 september kuntu na het 8-uur journaal, in de zendtijd van SOCUTERA, een korte film zien over het werk van het KWF. Het KWF-comité hier ter plaatse heeft nog enkele kollektanten nodig. Dus als u wilt meewerken aan de kollekte, dan bent u van harte welkom. U kunt zich aan melden bij: Ria Zoomers, Zandpad 54, Middelharnis, tel. 01870 - 2853. Dhr. van Rumpt tekende dhr. Diepen horst als een bijzonder aktief man. Als dank spelde hij de jubilaris de gouden speld met een originele briljant op. Ook de heer A. J. van Rumpt gewaagde van een goede verstandhouding met dhr. Diepenhorst. Spreker wees op de toe nemende mechanisering waarom i.v.m. de toenemende concurrentie een versterking van de positie gewenst is. Daadwerkelijk betekent dit aldus dhr. van Rumpt ver groting van de produktie en uitbreiding van het afzetgebied. Spr. maande ieder mee te werken en stelde de heer Diepen horst ten voorbeeld hoe men met een beperkte schoolopleiding zich kan opwer ken tot een stuwende kracht in een groeiend bedrijf Als blijk van waardering overhandigde hij de jubilaris een gouden polshorioge. Mevr. Diepenhorst kreeg een prachtig boeket bloemen. Namens de personeelsver. werd de jubi laris een boekenbon aangeboden. Dhr. Diepenhorst dankte daarop voor de pret tige samenwerking en het in hem gestelde vertrouwen alsook voor de prachtige ca- deaux. Minister E. Brinkman Elco Brinkman, geboren in het Dirks- landse ziekenhuis, zoon van burgemeester Brinkman, staat op onderstaande foto met onderschrift in Brabers boek. Tijdens de stormramp op 1 februari 1953 is er op Stad niemand verdronken. Wèl vloeide water over de Schenkeldijk de Nieuwe Stadse polder in, vanuit de Uyt- slag. Een dreigende doorbraak bij de mo len werd voorkomen, zodat van de Oude Stad alleen de sloten volliepen. Van alle kanten kwamen giften binnen via het Rode Kruis. We zien hier met advocaat gevulde „eieren". Een aantal kinderen deed deze in manden en deelde ze uit aan de bevolking. Op de stoep van het gemeentehuis v.l. n.r., voorste rij: Willy van Pelt, Sjaan van Gurp Jd., Kees Arensman Az. Gerard Brinkman, Kees en Gerrit van den Boo- gen.Cz., Elco Brinkman, JannieMackloet, Piet en Arie Holleman. Tweede rij: Dickie Wesdijk, Betsy Hen- drikse. Piet van Dijk Jz., Anke Arensman Ad., Wout Meiaard Jz., Nellie Trommel en Atie Meiaard Jacd. Achterste rij: H. van Pelt met A. van Pelt-Trommel in de deuropening. Verder Marie van der Plaat, mevrouw en Burge meester Brinkman, Ada Goumare, Marie Timmer, Jannie Braber Ld. en M. Mulder. uit E.-N. van II juli 1969: Lange trips voor fa. Van Rumpt Dat het bij van Rumpt's Goederen vervoer in Stad aan 't Haringvliet een bijzonder bedryvige boel is moge bly- ken uit een drietal lange ritten die op het programma staan. Chauffeur A. Vroegindeweij uit Middel harnis en N. Zuiddijk uit Stad vertrekken maandagmorgen vroeg vanuit Europoort naar Teheran, de hoofdstad van Perzië. Morgenochtend hopen ze om 6 uur in Europoort te zijn, terug uit Londen waar ze hun 28 ton vracht laadden. De reis zal zo'n 4 weken duren. B. v.d. Vliet gaat in z'n eentje op weg naar Izmit in Turkije, zo'n 100 km over de Bosporus. Vandaar gaat hij nog eens 800 km verder, naar Antalia, aan de zee van Akdenis, vrij dicht bij Cyprus, om 21 ton bloembollen die hij in Leiden en Rotter dam zal afleveren. Ook dinsdag zal er een voor enkele weken vertrekken, dat is chauffeur A. Arensman uit Stad die twee Caterpillar traktoren in Istanboel gaat brengen. We kunnen weinig meer doen dan hen een goede reis te wensen! Elco Brinkman: de zesde van de voorste rij. Wordt vervolgd J. L. Struik TALBOT TOYOTA SUZUKI VOLVO Telkens Taxi (dag en nacht bereikbaar). P. Vroegindeweij, Emmalaan 18, Middelharnis Tel. 01870-2996 Suzuki Swift 1.0 GLgroen M 1984 14.000 km Nijsse bv Suzuki Jeep, polyester hardtopblauw M 1983 33.000 km Nijsse bv SuzukIJeepwit 1979 75.000 km Ramoco Talbot Horizonblauw 1982 54.000 km Blaak Talbot 1510 SX Executivezilver 1981 68.000 km de Gast Talbot Horizon 1.3 GL 5 drsrood 1980 107.000 km de Gast Toyota Tercelzilver M 1985 5.000 km Auto Pesch Toyota Camry 1.8 5 drsbeige 1984 39.000 km Blaak Toyota Starlet 1.2 DLblauw M 1980 42.500 km van Geest Toyota Corolla DX 1.3blauw 1980 85.000 km van Rumpt V.W. Golf Dieselgeel 1979 165.000 km Autocentrum V.W. Golf S4drswit 1981 99.000 km Autocentrum V.W. Polo C Elanzilver M 1983 23.000 km v. Erkelens V.W, Derby Sblauw 1977 120.000 km van Geest V.W. Derby LSrood 1977 117.000 km van Geest V.W. Golf L Diesel nw. motorgroen M 1981 O km van Geest V.W. Golf L Dieselgroen M 1980 132.000 km van Geest V.W. Jetta 1.6Sbeige 1981 95.000 km van Geest V.W. Jetta CL dieselbeige 1981 125.000 km van Geest V.W. Passat Variant 5-bakwit 1982 75.000 km van Geest V.W. Passat CL diesel 5-bakrood 1983 60.000 km van Geest V.W. Passat Lbruin 1978 107.000 km van Geest V.W. Golf Dieselblauw 1980 116.000 km Schlink Volvo 360 GLSgroen M 1981 105.000 km S. Karels Volvo 240 GL D6 Dieselgroen M 1983 113.000 km S. Karels Volvo 343 luxebeige 1978 140.000 km S. Karels Volvo 343 luxerood 1978 105.000 km S. Karels

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 6