EIUVtlDEH-niEUWS
Overdenking
EVEN WAT RECHT-
ZEHENI
karels
autoschade
uit de
Heilige Schrift
Karels wil
Kollekte Anjerfonds
Carrosserie ontzet na een aanrij
ding? Geen probleem. Zet 'm
maar bij Karels op de richtbank.
Na afloop heeft de wagen weer
z'n fabrieks-maatvoering.
Daar moet je het vak wel voor in
de vingertoppen hebben.
En dat hébben ze bij Karels. Net
zo als die lekkere kop koffie!
MEDISCHE DIENSTEN
2e Blad
VRUDAG28JUNI 1985
No. 5407
HET
KIJKVENSTER
blik op kerk
en samenleving
- Euthanasie
- Levenswensverklaring
De berichten die tot ons doordringen
betreffende de opvattingen over het levens
einde zijn bepaald verontrustend. Dui
zendenjaren lang was iedereen het erover
eens dat het de taak van een arts is een
mensenleven te redden. Daartoe waren en
zijn artsen nóg verplicht op grond van de
eed van Hippocrates, die ze moeten af
leggen. Maar wie dagelijks de krant leest
kan weten hoe daarmee de hand wordt
gelicht. Artsen beëindigen een mensen
leven wanneer ze overtuigd zijn dat dat
leven niet meer zinvol is, of doen dat op
verzoek van de patient zelf. Menig proces
is daarover gevoerd voor de rechter
soms ook een uitgelokt „proefproces"
en dikwijls werd de betreffende arts niet
schuldig bevonden, óf wel schuldig be
vonden, maar zonder toepassing van straf
Ook hier zien we dat de wetgever achter de
feiten aanloopt. De rechter past niet de
wet toe, maar spreekt vrij, en is van oor
deel dat die wet moet bijgesteld worden op
grond van nieuwere opvattingen. Dat dit
een zorgelijke ontwikkeling is is zonder
meer duidelijk, want waar liggen de gren
zen? Er zijn lichamelijk en geestelijk
zwaar gehandicapte mensen, er zijn de
mente bejaarden en patiënten die soms al
jaren in coma liggen. Kan men van al die
levens zeggen dat ze niet meer zinvol zijn?
En zo ja, wie bepaalt dat dan?
De Stichting Schuilplaats heeft zich over
dat probleem gebogen en een persbericht
laten uitgaan met een zogenaamde „le
venswensverklaring". Men kan dan, wan
neer men nog gezond en bij zijn volle
verstand is, verklaren dat men in geval van
ernstige ziekte of bewusteloosheid niet
toestaat dat er op één of andere manier een
einde wordt gemaakt aan het leven. Van
deze verklaring is één duplicaat bestemd
voor de behandelende arts en het andere
voor familie of vrienden.
Het is zéér aan te raden een dergelijke
verklaring aan te vragen, en op te stellen.
Ze kan een stuk angst wegnemen die door
de huidige ontwikkelingen kan ontstaan
wanneer men vroeg of laat met de gezond
heidszorg in aanraking komt. Voor be
langhebbenden geef ik het adres van de
Stichting Schuilplaats: Postbus 7, 3900
AA Veenendaal.
Het is eigenlijk wel triest dat zulke dingen
nodig blijken. Onze samenleving was
eeuwenlang gestempeld door de bijbelse
gedachte dat God de Schepper is van alle
leven en dat daarom niemand het recht
heeft zichzelf of anderen het leven te
benemen of dat te verkorten. Naarmate
echter de saecularisatie toeneemt zijn de
ze opvattingen niet meer zo Vanzelfspre
kend. Daaruit blijkt dat, waar God niet
meer erkend en gediend wordt, ook ons
leven, en het leven van onze naaste in
gevaar komt
Zolang ons nog de mogelijkheid gelaten is
om onze stem daartegen te verheffen
moeten we doen wat onze hand vindt om
te doen.
BLOEMEN BESTELLEN
Bloemenhuis Korteweg
bellen
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 M
CD
DD
^"•S'J
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-N ieuws. Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
Ot ¥LAM IN PAN
In een restaurant zag ik een kellner een
gerecht met drank besproeien en daarna
in brand steken. De mensen kregen toen
dat vlammende gedoe op hun bord. Het
zag er uit als ijs met kersen, maar hoe
gaat dat en waarom smelt het ijs dan
niet?
Antwoord: Het flamberen lukt het best
met flink héét opgediende gerechten, zoals
flensjes, omelet, pudding of, in uw geval,
opgewarmde kersen op sap. Als dat hete
gerecht wordt overgoten door een sterk
alcoholische drank zoals bijvoorbeeld
kirsch en/of cherry-brandy, die tevoren op
kamertemperatuur moet zijn gebracht,
dan verdampt de alcohol daaruit. Die
damp wordt in brand gestoken. Het ge
recht zelf heeft daar niet onder te lijden en
verkrijgt wel de smaak van de gebruikte
dranken, maar niet de alcohol die immers
vervluchtigt en verbrandt. De kersen kun
nen nog in rode wijn zijn gepocheerd en
tevoren zijn overgoten met het gebonden
stoofvocht. Het ijs wordt afzonderlijk op
geschept en nadien volgen de warme ker
sen, die niet verhit zijn door het vuur van
de damp, want de hitte stijgt naar boven en
zuigt de lucht rondom de onderliggende
kersen mee, zodat die sneller door aan
gezogen koude lucht afkoelen. Als ze dan
in aanraking komen met het ijskoude ijs-
gerecht, koelen de kersen sneller af dan
het ijs smelt.
HtT eCHtlM VAM 91 TUiUS
In oude familiepapieren werd bij de in
ventaris ook over teemsen geschreven.
We zijn er nog niet uit, wat daarmee
bedoeld is.
Antwoord: Met een teems, in sommige
streken temps of thems genoemd, werd
een haren zeef bedoeld, die werd gebruikt
voor het zeven van melk.
OtBAKKSN SCHILPERIJSH
Ik las iets over een expositie van ge
bakken schilderijen". Wordt daar een
kunstwerk van keramiek mee bedoeld?
Antwoord: Het betreft een nieuwe vin
ding van de kunstenaar Ben Hosman, die
op 15-jarige leeftijd al in de leer kwam bij
de Kon. Aardewerkfabriek De Porce-
leyne Fles, bekend van het handbeschil-
derde Delfts blauw. Hij experimenteerde
vele jaren met nieuwe keramische moge
lijkheden. Hij bracht het soortelijk ge
wicht van de door hem gebruikte klei terug
tot nagenoeg 1 en ontdekte een isolatie
materiaal uit de ruimtevaarttechniek,
waarop hij glazuur kon vasthechten. Door
het gebruik van allerlei verschillende oxy-
den kan hij glazuur in tal van kleurschake
ringen verkrijgen en daarmee grote af
beeldingen maken, zowel abstracte vor
men als stillevens, landschappen en zee-
gezichten worden door hem in zelf ge
bouwde oventjes gebakken. Door dit in
fasen en met verschillende temperaturen
te doen, is het proces beheersbaar en kan
hij komplete schilderijen in keramiek rea-
Useren.
CATALOQUSfRNitM
Wie bepaalt er eigenlijk, welke prijzen er
in de postzegelcatalogus komen te staan
en watje dus voor gebruikte zegels moet
gaan betalen, in een bepaald jaar?
Antwoord: Die waarden worden vast
gesteld door een speciale cataloguscom
missie bestaande uit vooraanstaande post
zegelhandelaren. Zij gaan af op de prijzen
die op belangrijke veilingen zijn geboden,
vergelijken die en nemen zonodig een ge
middelde, of ze schatten wat een verzame
laar voor een bepaalde zegel over zal (of
moet) hebben.
soMc-Keven
Het'bruine kevertje dat u ons (gelukkig in
een metalen doosje tegen het platdruk-
ken) toezond, is de Bruchus pisorum, of
erwten- of bonekever. Er bestaan 900
soorten van. Het wijjje legt eitjes op de
peulen van vlinderbloemigen en de larf-
jes dringen binnen in nog niet volgroeide
zaden. De boorgaten groeien dicht en bij
de oogst ziet u er niets van. U kunt tegen
de aantasting spuiten tijdens de bloei.
Wint u zélf zaad, leg dat dan in de
diepvries: 3 dagen bij -20° C of 5 uur bij
-40*. Dat overleven de larijes niet en de
kiempjes wèl. Bewaar ook daarna het
zaad koel, dus niet in een warme kamer of
kast.
Een stad voor zwervers
Daarom schaamt God Zich
hunner niet om hun God genoemd
te worden, want Hij had hun een
stad bereid.
(Hebr. 11 19b)
Hun God! Dat is de God van Abraham,
Izak en Jacob. De Heere heeft Zijn heilige
Naam voorgoed verbonden met hun naam.
En zó mooi waren die namen niet....
Abraham was eerst een heiden, een af
godendienaar. En later, door God op
gezocht en geroepen, ging hij nog iedere
keer zijn eigen weg. En dan toch: de God
van Abraham.
Izak. Die naam klinkt al niet veel beter. In
zijn tent was het ook niet best. Leugen en
bedrog. Voortrekken van het ene kind
boven het andere. En desondanks: de God
van Izak.
Jacob. Zijn leven mag helemaal geen
daglicht zien. Met list en bedrog de eerst-
geboortezegen bemachtigd. Tijden ge
kend waarin hij niet naar de Heere om
keek, waarin hij zijn eigen zaken regelde.
Rachel liefgehad boven Lea. Ruzie tussen
zijn kinderen. Ontevredenheid over Gods
leiding in zijn leven. En toch: de God van
Jacob.
De Heere schaamt Zich niet zegt de
apostel om hun God genoemd te wor
den. In het leven komt het weleens voor
dat ouders zich moeten schamen voor hun
kinderen. Dat de kinderen het zó bont
maken dat ouders zeggen: ik schaam me
dat je een kind van mij bent.
De Heer zou alle reden hebben om dat te
zeggen, maar Hij zegt het niet. Hij zegt: Ik
ben uw God.
Jamaar, Abraham was toch de vader van
alle gelovigen. En Izak was een man des
gebeds. En Jacob heeft in Pniël met God
geworsteld. Allemaal hadden ze toch
Gods stem gehoord, Zijn belofte geloofd,
zich aan Zijn leiding overgegeven. Jawel,
maar daarmee hadden ze het nog niet ver
diend, dat God Zich hun God liet noemen.
Alle roem is uitgesloten.
De Heere heeft gezegd: Mijn kind. En dat
kind heeft geantwoord: mijn God.
Hij zag immers al die kinderen aan in de
Middelaar van het Verbond. En van Hem
wordt het gezegd: Hij schaamt Zich niet
hen broeders te noemen. Wel, als de Zoon
Zich niet schaamt hen broeders te noe
men, dan schaamt de Vader Zich niet hun
God te heten. Verloren zonen en dochters
neemt Hij aan tot Zijn kinderen. Ik zal u
tot een Vader zijn en gij zult Mij tot zonen
en dochters zijn, zegt de Heere, de Al
machtige.
Mogen wij dat zeggen: Gij zijt mijn God?
Van nature zijn we het niet. Maar door
genade mogen we zeggen: Gij zult eeuwig
onze genadige Vader zijn.
Dan is er van onze kant alle reden om ons
te schamen voor Hem, want wie zijn wij?
Maar Hij schaamt Zich niet voor ons, Hij
wil onze God genoemd worden.
En Hij laat het niet bij woorden. Hij toont
het met daden. Want zegt de apostel
Hij had hun een stad bereid. Een stad. In
tegenstelling tot de tent waarin zij altijd
gewoond hebben. Een tent is tijdelijk, een
stad is blijvend. Een tent is onveilig, in een
stad ben je geborgen.
Die stad heeft God bereid. Die heeft Hij
Zelf ontworpen en gebouwd. Hij is er
zo staat het op een andere plaats in deze
brief de Kunstenaar en Bouwmeester
van. De Architect en de Uitvoerder.
Wat een perspectief, voor mensen die in
een tent wonen, altijd maar voorttrekken
van de ene plaats naar de andere. Een stad
in het vooruitzicht. Een eeuwige thuis
komst en een eeuwige toekomst hier
boven. In het Jeruzalem, dat uit de hemel
van God afdaalt als een bruid die voor
haar man versierd is.
Hebt u uitzicht op die stad, verlangen naar
die stad? We kunnen er niet komen zoals
we geboren zijn. In haar zal niet inkomen
iets dat verontreinigd of gruwelijkheid
doet of leugen spreekt. We kunnen er ook
niet komen door ons nette leven, door het
goede te doen en het verkeerde na te laten.
We komen er alleen door het geloof in de
gewisse beloften Gods. Door het geloof in
de Middelaar Die deze stad gegrond heeft
op Zijn eigen bloed.
Dan worden we vreemdelingen op aarde.
Steeds verder van huis, en toch op huis
aan! Uw inzettingen zijn mij gezangen
geweest ter plaatse van mijn vreemdeling-
schappen. Dan mag hier onze tent wel
eens weergalmen, van hulp en heil ons
aangebracht. Want we hebben de belofte
geloofd, en van verre die stad gezien.
Door genade zegt Augustinus ben ik
een vreemdeling hier beneden. En door
genade ben ik een burger daarboven.
Gasten en vreemdelingen, heft uw hoof
den op, want uw verlossing is nabij!
Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog.
Voor hen die 't heil des Heeren wachten
Zijn bergen vlak en zeeën droog.
O zaligheid, niet af te meten!
O vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd-lingschap vergeten,
En wij, wij zijn in 't vaderland.
Gouda
HERKINGEN
T.b.v. het Anjerfonds zal in ons dorp a.s.
dinsdag 2 juli een kollekte worden ge
houden, 's avonds van 6 tot half 9.
m
LangewegSO - Tel. 01875-1396 - Nieuwe Tonge
van vrijdag 28 juni
t/m zondag 30 juni 1985
ARTSEN
Middelharnis - Sommelsdijk:
van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
G. J. D. Wieringa, tel. 01870 - 2090.
Dokter Wieringa is woensdag a.s. van
12.00 tot 24.00 uur afwezig.
Dirksland - Herkingen - Melissant:
van vrijdagavond 19.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter H.
O. Zoon, tel. 01877- 1262.
Stellendam - Goedereede:
van vrijdagavond 18.00 uur tot zondag
avond 24.00 uur heeft dienst dokter P. J.
Bulthuis, tel. 01879 - 1367.
Nieuwe Tonge - Oude Tonge:
van vrijdagavond 17.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
W.Westra, tel. 01874- 1259.
Stad aan 't Haringvliet -
Den Bommel - Ooltgensplaat:
van zaterdagmorgen 9.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
A. J. M. F. Janssen, tel. 01871 - 1306.
APOTHEEK „MENHEERSE"
Voorstraat 16 Middelharnis
Telefoon 01870 - 3666
J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30
tot 12.30 en van 13.30 tot 18.00 uur.
Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur en
17.30 tot 18.00 uur.
Zon- en feestdagen van 11.00 tot 11.30
uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Spoed-
recepten kunnen via de dienstdoende arts
in de overige uren altijd worden aange
boden.
Inlichtingen via telefoonnummer 3666; of
via mededelingen dienstkastje.
TANDARTSEN
Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts
Buth, tel. 01877 - 1183 (van 11.00 tot
11.30 uur).
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via
de antwoordapparaten bij: P. R. J. M.
Schilder, Oude Tonge, tel. 01874 - 2441
L. Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870 -
2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel.
01870-2897.
WIJKVERPLEGING
Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt
u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen:
Achthuizen01873 - 1440
Den Bommel01871 - 1312
Dirksland01877 -1500
Goedereede01879 -1267
Herkingen01876 - 224
Middelharnis/Sommelsdijk
01870-2300
Nieuwe Tonge01875 -1390
Ooltgensplaat01873 -1310
Ouddorp01878 -1321
Oude Tonge01874 -1289
Stad a/h Haringvliet.01871-2301
Stellendam01879 -1296
STICHTING
MAATSCHAPPELUK WERK
„Goeree - Overflakkee"
Oost-Achterweg 15a
3245 AN Sommelsdijk
Telefoon 01870 - 5501
Spreekuur: ma t/m vrij 9.00 - 10.00 uur
Crisissituaties:
ma t/m vrij 9.00-12.00/ 13.00-17.00 uur
WEEKENDDIENST
Gelieve in het weekend 01870 - 5501 te
bellen, u hoort dan via de bandrecorder
welke maatschappelijk werker
weekenddienst heeft
Stichting KRAAMCENTRUM
Goeree - Overflakkee
Telefoon 01883-10 000
Stichting Gezinsverzorging
„DIRKSLAND"
MELISSANT: Plein 1, 01877 - 2478.
Spreekuur: Maandag t/m vrijdag 8.30 -
9.30 uur.
DIENSTENCENTRUM
„MIDDELHARNIS"
Doetinchemsestraat 27, Middelharnis
Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie
maandag van de maand van 14.00 -17.00
uur in het dienstencentrum.
Ontspanningsvereniging voor
alleenstaanden „ONDER ONS"
telefoon 01870 - 4399 en 01870 - 5404
ONGEWENST ZWANGER
Bel voor hulp aan moeder en kind
01879 - 2197 of 033 - 620244
Ned. M.S. Stichting
afd. Goeree Overflakkee
Contact-Coördinator:
K. M. Schippers-Berghuis
tel.01879- 1815
Vereniging Borstvoeding Natuurlyk
ledere 1 e dinsdagavond van de maand
moedergroep bij Lianne Steenhof
in Ouddorp, tel. 01878-2511
Informatie- en klachtenburo
over de Gezondheidszorg:
Tel. 01100-31594
op maandag t/m donderdag van 9 tot 12;
dinsdag half 2 tot 5
en donderdagavond van 6 tot 9 uur.
VERVOLGVERHAAL
door Fenand van den Oever
- 64 -
G.F.CalienbachB.V.-Nijkerk
Er lagen, bezuiden Doggersbank, door de eeuwen om
hun vangstmildheid geroemde visgronden, het grote
Zilverdiep, dat de meeste vissers de Zilverput noem
den, de LKehmanbank en Smithknoll, om maar enkele
te noemen. De namen alleen waren genoeg om ver
halen over verbijsterende vangsten op te roepen.
De Wisselvalligheid zocht natuurlijk ook die gronden
op. Wijnand Hoogendijk gunde, toen hij zuidoost van
de Witte Bank was, dat met zijn rug tegen het Zand aan
ligt, zich geen tijd om anderen te praaien. Zijn boel ging
direct te water.
Het gebeurde als alle keren: Wijnand, die te roer stond,
riep: boel overboord op hoop van zegen.... Zo werd het
aan boord van honderden schepen geroepen. En lang
zaam zeilde de logger daarna zijn want uit.
Het Zand zorgde altijd voor verrassingen, het was er
opvallend ruim of opvallend schraal. Soms ving men in
één nacht het schip vol, terwijl de logger er nevens geen
ton aan dek kon krijgen. Het Zand was grillig: de haring
zwom er in spokken. Wie z'n netten ervoor wierp of
erin, die ving ze, wie er even naast of erachter schoot,
ving ze niet. Nergens op de Noordzee klitte de haring
hartstochtelijker opeen dan op de droge gronden van
het Zand. Nergens zwom de haring woester ter bruiloft
dan daar. Het Zand gaf velen zegen, het Zand vroeg
veler leven. Aai van Noordt was er gebleven.... Eén
van de velen!
Ze hadden het daarover onder elkaar, terwijl ze naar
het water rond de boorden stonden te kijken. Er was
natuurlijk niets te zien. Toch was, op die briesnacht,
nog maar kort geleden, even een golf gebroken door een
man, die omlaag viel. Even maar, het water stroomde
verder, de zee dekte en bedekte. Aai van Noordt was
verdwenen. De zee gaf, de zee nam.... Nu hoopten ze,
dat de zee geven zou.
De zee gaf niet. Het werd een teleurstelling deze nacht.
Bij een stijve gelegenheid moest gehaald worden. Ze
vingen weinig. Bij halve vleet kwam er een hagelbui.
Die deed de deur der verwachtingen dicht.
Hagel op de luiken,
Doet de haring duiken....
Een kind zingt het in Vlaardingen. Het stond nu voor de
meesten wel vast, ook het Zand zou dit jaar tegen
vallen. Arend-Michiel was een andere mening toe
gedaan. Hij zei, dat ze veel te bijgelovig waren. Giel
van Deventer sprak toen en de anderen knikten
instemmend dat hij wel op mocht passen met zijn
lichtgelovigheid.
Arend-Michiel wilde er eens met Wijnand over spre
ken, doch deze had geen aandacht voor hem. Hij
speelde met zijn hond of hij schoot een beugje. Dat kon
hij niet laten. Het was maar een beetje liefhebberij, dat
zijn rommelig binnenste wat rust gaf Tot zijn dood zou
hij beugjesschieten, hij heette niet voor niets de kabel
jauwkoning. Sedert hij de hond aan boord had, leefde
hij voor dat beest. Hij speelde ermee of schopte het dier,
doch bei waren het uitingen van zijn verlangen naar een
tikje hartelijkheid. Ze waren de hele dag bij elkaar. Hij
richtte hem af en maakte hem trouw.
Op een middag haalde Wijnand zijn beugje op. Er zag,
dat voelde hij natuurlijk meteen, een gulletje aan. Hij
hing ver over de reling. De hond, die Herta werd
genoemd, stond, met de voorpoten eveneens over de
reling piepend naast zijn baas. Het was een flinke gul.
Wijnand zag het reeds. Maarjuist toen hij de vis grijpen
wilde, zag hij kans om van de haak te komen en weg te
zwemmen. Dat maakte hem hels. Zou hij zich door een
gul laten kennen?
Pak ze Herta, commandeerde hij.
Het beest aarzelde. Wijnand niet. Hij greep de hond
beet en smeet hem overboord. Pak ze. De kabeljauw
was natuurlijk niet meer te vinden. Wijnand bleef aan
dek staan. Hij liet de hond zwemmen, zwemmen tot het
beest hijgend en piepend rond de boorden spoelde en
smekend naar boven keek. Toen hij bijna zonk, haalde
Wijnand hem op. Toen hij nog maar nauwelijks aan dek
was, nam hij een seizingkurk en wierp die overboord.
Pak ze, gebood hij. Zonder bedenken sprong de hond
weg. Wijnand klapte in zijn handen en toen Herta aan
boord kwam, kreeg de hond een hele kabeljauw om op
te eten. Zonde vond het volk dat. Wijnand niet. Hij ging
bij de hond zitten en aaide het beest. Brave hond, brave
hond....
Tienmaal schoot Wijnand Hoogendijk zijn vleet, dik
wijls bij kwaad tij, wanneer geen enkele logger de
vlaggen hees ten teken dat men zijn boel er niet aan
waagde. Het gaf allemaal weinig. De vangsten bleven
klein. Na dat laatste schot beval Wijnand de zeilen te
hijsen. Men deed wat hij gebood. De Wisselvalligheid
koerste toen een half etmaal zuidzuid-oost. 's Avonds
zagen ze van verre de vuren van Brouwershaven.
Hieren schieten, zei Wijnand. Z'n tong sloeg door.
Hij was dronken.
Hier? vroeg Dirk de Niet.
Hier? vroeg het volk.
Ouwe, waar zitje verstand? liet er een uit z'n mond
vallen. Het was niet kwaad bedoeld, maar Wijnand,
achterdochtig en beneveld, wantrouwde alles.
O, geloof jij ook al dat ik mal ben, ja, dat geloven
jullie allemaal, hè, nou, voor een gek moetje oppassen,
hier sta ik, pak me maar. Herta, kom....
Dirk de Niet greep in.
Ouwe, geen kwaaie praat, moet hier de vleet in zee?
Jij bent de baas!
-Ja!
Dan gaat de vleet in zee.
En ze schoten.In het zicht van de Hollandse kust. Op
sommige plaatsen was de hoogte der netten groter dan
de diepte van het water. Men lachte er niet meer om,
doch schudde het hoofd.
Ze vingen die nacht niets, maar dan ook niets.
Na het halen voeren ze weer terug naar het Zand. Men
sprak er niet over, maar er zou natuurlijk over gepraat
worden, later. Wie haalde het, voorjaren, in zijn hoofd
om bij Brouwershaven te gaan vissen? O, dat was die
rare Wijnand Hoogendijk, de kabeljauwkoning was z'n
tweede Van, zou men zeggen. En men zou lachen.
Het was helemaal niet om te lachen. Wijnand snakte
naar haring, naar een stukje van zijn oude roem, die hij
uitbreiden wou, in ieder geval bestendigen. Hij zag al
zijn eer als droog, heet zand door de vingers wegglijden.
Hij kon dat niet verdragen en de gekste gedachten
ratelden door zijn hoofd. Hij sprak weinig.
Op een avond, toen ze goed drie weken uit waren, liet
hij Arend-Michiel roepen. Drie weken was eigenlijk
voor een reis naar het Zand al veel te lang.
(wordt vervolgd)
iH H: 4:
Waarnemer
dan
Zandpad 68, Middelharnis
Telefoon 01870-2328
■^-j^f*.
iLf'nL'"'/.
W. V. G.
EFOCWn
Melissant01877 -1234