EIUVtlDEH-niEUWS Overdenking EVEN WAT RECHT- ZEHENI karels autoschade uit de Heilige Schrift Karels wil Kollekte Anjerfonds Carrosserie ontzet na een aanrij ding? Geen probleem. Zet 'm maar bij Karels op de richtbank. Na afloop heeft de wagen weer z'n fabrieks-maatvoering. Daar moet je het vak wel voor in de vingertoppen hebben. En dat hébben ze bij Karels. Net zo als die lekkere kop koffie! MEDISCHE DIENSTEN 2e Blad VRUDAG28JUNI 1985 No. 5407 HET KIJKVENSTER blik op kerk en samenleving - Euthanasie - Levenswensverklaring De berichten die tot ons doordringen betreffende de opvattingen over het levens einde zijn bepaald verontrustend. Dui zendenjaren lang was iedereen het erover eens dat het de taak van een arts is een mensenleven te redden. Daartoe waren en zijn artsen nóg verplicht op grond van de eed van Hippocrates, die ze moeten af leggen. Maar wie dagelijks de krant leest kan weten hoe daarmee de hand wordt gelicht. Artsen beëindigen een mensen leven wanneer ze overtuigd zijn dat dat leven niet meer zinvol is, of doen dat op verzoek van de patient zelf. Menig proces is daarover gevoerd voor de rechter soms ook een uitgelokt „proefproces" en dikwijls werd de betreffende arts niet schuldig bevonden, óf wel schuldig be vonden, maar zonder toepassing van straf Ook hier zien we dat de wetgever achter de feiten aanloopt. De rechter past niet de wet toe, maar spreekt vrij, en is van oor deel dat die wet moet bijgesteld worden op grond van nieuwere opvattingen. Dat dit een zorgelijke ontwikkeling is is zonder meer duidelijk, want waar liggen de gren zen? Er zijn lichamelijk en geestelijk zwaar gehandicapte mensen, er zijn de mente bejaarden en patiënten die soms al jaren in coma liggen. Kan men van al die levens zeggen dat ze niet meer zinvol zijn? En zo ja, wie bepaalt dat dan? De Stichting Schuilplaats heeft zich over dat probleem gebogen en een persbericht laten uitgaan met een zogenaamde „le venswensverklaring". Men kan dan, wan neer men nog gezond en bij zijn volle verstand is, verklaren dat men in geval van ernstige ziekte of bewusteloosheid niet toestaat dat er op één of andere manier een einde wordt gemaakt aan het leven. Van deze verklaring is één duplicaat bestemd voor de behandelende arts en het andere voor familie of vrienden. Het is zéér aan te raden een dergelijke verklaring aan te vragen, en op te stellen. Ze kan een stuk angst wegnemen die door de huidige ontwikkelingen kan ontstaan wanneer men vroeg of laat met de gezond heidszorg in aanraking komt. Voor be langhebbenden geef ik het adres van de Stichting Schuilplaats: Postbus 7, 3900 AA Veenendaal. Het is eigenlijk wel triest dat zulke dingen nodig blijken. Onze samenleving was eeuwenlang gestempeld door de bijbelse gedachte dat God de Schepper is van alle leven en dat daarom niemand het recht heeft zichzelf of anderen het leven te benemen of dat te verkorten. Naarmate echter de saecularisatie toeneemt zijn de ze opvattingen niet meer zo Vanzelfspre kend. Daaruit blijkt dat, waar God niet meer erkend en gediend wordt, ook ons leven, en het leven van onze naaste in gevaar komt Zolang ons nog de mogelijkheid gelaten is om onze stem daartegen te verheffen moeten we doen wat onze hand vindt om te doen. BLOEMEN BESTELLEN Bloemenhuis Korteweg bellen TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 M CD DD ^"•S'J Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-N ieuws. Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. Ot ¥LAM IN PAN In een restaurant zag ik een kellner een gerecht met drank besproeien en daarna in brand steken. De mensen kregen toen dat vlammende gedoe op hun bord. Het zag er uit als ijs met kersen, maar hoe gaat dat en waarom smelt het ijs dan niet? Antwoord: Het flamberen lukt het best met flink héét opgediende gerechten, zoals flensjes, omelet, pudding of, in uw geval, opgewarmde kersen op sap. Als dat hete gerecht wordt overgoten door een sterk alcoholische drank zoals bijvoorbeeld kirsch en/of cherry-brandy, die tevoren op kamertemperatuur moet zijn gebracht, dan verdampt de alcohol daaruit. Die damp wordt in brand gestoken. Het ge recht zelf heeft daar niet onder te lijden en verkrijgt wel de smaak van de gebruikte dranken, maar niet de alcohol die immers vervluchtigt en verbrandt. De kersen kun nen nog in rode wijn zijn gepocheerd en tevoren zijn overgoten met het gebonden stoofvocht. Het ijs wordt afzonderlijk op geschept en nadien volgen de warme ker sen, die niet verhit zijn door het vuur van de damp, want de hitte stijgt naar boven en zuigt de lucht rondom de onderliggende kersen mee, zodat die sneller door aan gezogen koude lucht afkoelen. Als ze dan in aanraking komen met het ijskoude ijs- gerecht, koelen de kersen sneller af dan het ijs smelt. HtT eCHtlM VAM 91 TUiUS In oude familiepapieren werd bij de in ventaris ook over teemsen geschreven. We zijn er nog niet uit, wat daarmee bedoeld is. Antwoord: Met een teems, in sommige streken temps of thems genoemd, werd een haren zeef bedoeld, die werd gebruikt voor het zeven van melk. OtBAKKSN SCHILPERIJSH Ik las iets over een expositie van ge bakken schilderijen". Wordt daar een kunstwerk van keramiek mee bedoeld? Antwoord: Het betreft een nieuwe vin ding van de kunstenaar Ben Hosman, die op 15-jarige leeftijd al in de leer kwam bij de Kon. Aardewerkfabriek De Porce- leyne Fles, bekend van het handbeschil- derde Delfts blauw. Hij experimenteerde vele jaren met nieuwe keramische moge lijkheden. Hij bracht het soortelijk ge wicht van de door hem gebruikte klei terug tot nagenoeg 1 en ontdekte een isolatie materiaal uit de ruimtevaarttechniek, waarop hij glazuur kon vasthechten. Door het gebruik van allerlei verschillende oxy- den kan hij glazuur in tal van kleurschake ringen verkrijgen en daarmee grote af beeldingen maken, zowel abstracte vor men als stillevens, landschappen en zee- gezichten worden door hem in zelf ge bouwde oventjes gebakken. Door dit in fasen en met verschillende temperaturen te doen, is het proces beheersbaar en kan hij komplete schilderijen in keramiek rea- Useren. CATALOQUSfRNitM Wie bepaalt er eigenlijk, welke prijzen er in de postzegelcatalogus komen te staan en watje dus voor gebruikte zegels moet gaan betalen, in een bepaald jaar? Antwoord: Die waarden worden vast gesteld door een speciale cataloguscom missie bestaande uit vooraanstaande post zegelhandelaren. Zij gaan af op de prijzen die op belangrijke veilingen zijn geboden, vergelijken die en nemen zonodig een ge middelde, of ze schatten wat een verzame laar voor een bepaalde zegel over zal (of moet) hebben. soMc-Keven Het'bruine kevertje dat u ons (gelukkig in een metalen doosje tegen het platdruk- ken) toezond, is de Bruchus pisorum, of erwten- of bonekever. Er bestaan 900 soorten van. Het wijjje legt eitjes op de peulen van vlinderbloemigen en de larf- jes dringen binnen in nog niet volgroeide zaden. De boorgaten groeien dicht en bij de oogst ziet u er niets van. U kunt tegen de aantasting spuiten tijdens de bloei. Wint u zélf zaad, leg dat dan in de diepvries: 3 dagen bij -20° C of 5 uur bij -40*. Dat overleven de larijes niet en de kiempjes wèl. Bewaar ook daarna het zaad koel, dus niet in een warme kamer of kast. Een stad voor zwervers Daarom schaamt God Zich hunner niet om hun God genoemd te worden, want Hij had hun een stad bereid. (Hebr. 11 19b) Hun God! Dat is de God van Abraham, Izak en Jacob. De Heere heeft Zijn heilige Naam voorgoed verbonden met hun naam. En zó mooi waren die namen niet.... Abraham was eerst een heiden, een af godendienaar. En later, door God op gezocht en geroepen, ging hij nog iedere keer zijn eigen weg. En dan toch: de God van Abraham. Izak. Die naam klinkt al niet veel beter. In zijn tent was het ook niet best. Leugen en bedrog. Voortrekken van het ene kind boven het andere. En desondanks: de God van Izak. Jacob. Zijn leven mag helemaal geen daglicht zien. Met list en bedrog de eerst- geboortezegen bemachtigd. Tijden ge kend waarin hij niet naar de Heere om keek, waarin hij zijn eigen zaken regelde. Rachel liefgehad boven Lea. Ruzie tussen zijn kinderen. Ontevredenheid over Gods leiding in zijn leven. En toch: de God van Jacob. De Heere schaamt Zich niet zegt de apostel om hun God genoemd te wor den. In het leven komt het weleens voor dat ouders zich moeten schamen voor hun kinderen. Dat de kinderen het zó bont maken dat ouders zeggen: ik schaam me dat je een kind van mij bent. De Heer zou alle reden hebben om dat te zeggen, maar Hij zegt het niet. Hij zegt: Ik ben uw God. Jamaar, Abraham was toch de vader van alle gelovigen. En Izak was een man des gebeds. En Jacob heeft in Pniël met God geworsteld. Allemaal hadden ze toch Gods stem gehoord, Zijn belofte geloofd, zich aan Zijn leiding overgegeven. Jawel, maar daarmee hadden ze het nog niet ver diend, dat God Zich hun God liet noemen. Alle roem is uitgesloten. De Heere heeft gezegd: Mijn kind. En dat kind heeft geantwoord: mijn God. Hij zag immers al die kinderen aan in de Middelaar van het Verbond. En van Hem wordt het gezegd: Hij schaamt Zich niet hen broeders te noemen. Wel, als de Zoon Zich niet schaamt hen broeders te noe men, dan schaamt de Vader Zich niet hun God te heten. Verloren zonen en dochters neemt Hij aan tot Zijn kinderen. Ik zal u tot een Vader zijn en gij zult Mij tot zonen en dochters zijn, zegt de Heere, de Al machtige. Mogen wij dat zeggen: Gij zijt mijn God? Van nature zijn we het niet. Maar door genade mogen we zeggen: Gij zult eeuwig onze genadige Vader zijn. Dan is er van onze kant alle reden om ons te schamen voor Hem, want wie zijn wij? Maar Hij schaamt Zich niet voor ons, Hij wil onze God genoemd worden. En Hij laat het niet bij woorden. Hij toont het met daden. Want zegt de apostel Hij had hun een stad bereid. Een stad. In tegenstelling tot de tent waarin zij altijd gewoond hebben. Een tent is tijdelijk, een stad is blijvend. Een tent is onveilig, in een stad ben je geborgen. Die stad heeft God bereid. Die heeft Hij Zelf ontworpen en gebouwd. Hij is er zo staat het op een andere plaats in deze brief de Kunstenaar en Bouwmeester van. De Architect en de Uitvoerder. Wat een perspectief, voor mensen die in een tent wonen, altijd maar voorttrekken van de ene plaats naar de andere. Een stad in het vooruitzicht. Een eeuwige thuis komst en een eeuwige toekomst hier boven. In het Jeruzalem, dat uit de hemel van God afdaalt als een bruid die voor haar man versierd is. Hebt u uitzicht op die stad, verlangen naar die stad? We kunnen er niet komen zoals we geboren zijn. In haar zal niet inkomen iets dat verontreinigd of gruwelijkheid doet of leugen spreekt. We kunnen er ook niet komen door ons nette leven, door het goede te doen en het verkeerde na te laten. We komen er alleen door het geloof in de gewisse beloften Gods. Door het geloof in de Middelaar Die deze stad gegrond heeft op Zijn eigen bloed. Dan worden we vreemdelingen op aarde. Steeds verder van huis, en toch op huis aan! Uw inzettingen zijn mij gezangen geweest ter plaatse van mijn vreemdeling- schappen. Dan mag hier onze tent wel eens weergalmen, van hulp en heil ons aangebracht. Want we hebben de belofte geloofd, en van verre die stad gezien. Door genade zegt Augustinus ben ik een vreemdeling hier beneden. En door genade ben ik een burger daarboven. Gasten en vreemdelingen, heft uw hoof den op, want uw verlossing is nabij! Die hoop moet al ons leed verzachten. Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog. Voor hen die 't heil des Heeren wachten Zijn bergen vlak en zeeën droog. O zaligheid, niet af te meten! O vreugd, die alle smart verbant! Daar is de vreemd-lingschap vergeten, En wij, wij zijn in 't vaderland. Gouda HERKINGEN T.b.v. het Anjerfonds zal in ons dorp a.s. dinsdag 2 juli een kollekte worden ge houden, 's avonds van 6 tot half 9. m LangewegSO - Tel. 01875-1396 - Nieuwe Tonge van vrijdag 28 juni t/m zondag 30 juni 1985 ARTSEN Middelharnis - Sommelsdijk: van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter G. J. D. Wieringa, tel. 01870 - 2090. Dokter Wieringa is woensdag a.s. van 12.00 tot 24.00 uur afwezig. Dirksland - Herkingen - Melissant: van vrijdagavond 19.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter H. O. Zoon, tel. 01877- 1262. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 18.00 uur tot zondag avond 24.00 uur heeft dienst dokter P. J. Bulthuis, tel. 01879 - 1367. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter W.Westra, tel. 01874- 1259. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooltgensplaat: van zaterdagmorgen 9.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter A. J. M. F. Janssen, tel. 01871 - 1306. APOTHEEK „MENHEERSE" Voorstraat 16 Middelharnis Telefoon 01870 - 3666 J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 18.00 uur. Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur en 17.30 tot 18.00 uur. Zon- en feestdagen van 11.00 tot 11.30 uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Spoed- recepten kunnen via de dienstdoende arts in de overige uren altijd worden aange boden. Inlichtingen via telefoonnummer 3666; of via mededelingen dienstkastje. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts Buth, tel. 01877 - 1183 (van 11.00 tot 11.30 uur). DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, tel. 01874 - 2441 L. Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870 - 2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. 01870-2897. WIJKVERPLEGING Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen: Achthuizen01873 - 1440 Den Bommel01871 - 1312 Dirksland01877 -1500 Goedereede01879 -1267 Herkingen01876 - 224 Middelharnis/Sommelsdijk 01870-2300 Nieuwe Tonge01875 -1390 Ooltgensplaat01873 -1310 Ouddorp01878 -1321 Oude Tonge01874 -1289 Stad a/h Haringvliet.01871-2301 Stellendam01879 -1296 STICHTING MAATSCHAPPELUK WERK „Goeree - Overflakkee" Oost-Achterweg 15a 3245 AN Sommelsdijk Telefoon 01870 - 5501 Spreekuur: ma t/m vrij 9.00 - 10.00 uur Crisissituaties: ma t/m vrij 9.00-12.00/ 13.00-17.00 uur WEEKENDDIENST Gelieve in het weekend 01870 - 5501 te bellen, u hoort dan via de bandrecorder welke maatschappelijk werker weekenddienst heeft Stichting KRAAMCENTRUM Goeree - Overflakkee Telefoon 01883-10 000 Stichting Gezinsverzorging „DIRKSLAND" MELISSANT: Plein 1, 01877 - 2478. Spreekuur: Maandag t/m vrijdag 8.30 - 9.30 uur. DIENSTENCENTRUM „MIDDELHARNIS" Doetinchemsestraat 27, Middelharnis Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie maandag van de maand van 14.00 -17.00 uur in het dienstencentrum. Ontspanningsvereniging voor alleenstaanden „ONDER ONS" telefoon 01870 - 4399 en 01870 - 5404 ONGEWENST ZWANGER Bel voor hulp aan moeder en kind 01879 - 2197 of 033 - 620244 Ned. M.S. Stichting afd. Goeree Overflakkee Contact-Coördinator: K. M. Schippers-Berghuis tel.01879- 1815 Vereniging Borstvoeding Natuurlyk ledere 1 e dinsdagavond van de maand moedergroep bij Lianne Steenhof in Ouddorp, tel. 01878-2511 Informatie- en klachtenburo over de Gezondheidszorg: Tel. 01100-31594 op maandag t/m donderdag van 9 tot 12; dinsdag half 2 tot 5 en donderdagavond van 6 tot 9 uur. VERVOLGVERHAAL door Fenand van den Oever - 64 - G.F.CalienbachB.V.-Nijkerk Er lagen, bezuiden Doggersbank, door de eeuwen om hun vangstmildheid geroemde visgronden, het grote Zilverdiep, dat de meeste vissers de Zilverput noem den, de LKehmanbank en Smithknoll, om maar enkele te noemen. De namen alleen waren genoeg om ver halen over verbijsterende vangsten op te roepen. De Wisselvalligheid zocht natuurlijk ook die gronden op. Wijnand Hoogendijk gunde, toen hij zuidoost van de Witte Bank was, dat met zijn rug tegen het Zand aan ligt, zich geen tijd om anderen te praaien. Zijn boel ging direct te water. Het gebeurde als alle keren: Wijnand, die te roer stond, riep: boel overboord op hoop van zegen.... Zo werd het aan boord van honderden schepen geroepen. En lang zaam zeilde de logger daarna zijn want uit. Het Zand zorgde altijd voor verrassingen, het was er opvallend ruim of opvallend schraal. Soms ving men in één nacht het schip vol, terwijl de logger er nevens geen ton aan dek kon krijgen. Het Zand was grillig: de haring zwom er in spokken. Wie z'n netten ervoor wierp of erin, die ving ze, wie er even naast of erachter schoot, ving ze niet. Nergens op de Noordzee klitte de haring hartstochtelijker opeen dan op de droge gronden van het Zand. Nergens zwom de haring woester ter bruiloft dan daar. Het Zand gaf velen zegen, het Zand vroeg veler leven. Aai van Noordt was er gebleven.... Eén van de velen! Ze hadden het daarover onder elkaar, terwijl ze naar het water rond de boorden stonden te kijken. Er was natuurlijk niets te zien. Toch was, op die briesnacht, nog maar kort geleden, even een golf gebroken door een man, die omlaag viel. Even maar, het water stroomde verder, de zee dekte en bedekte. Aai van Noordt was verdwenen. De zee gaf, de zee nam.... Nu hoopten ze, dat de zee geven zou. De zee gaf niet. Het werd een teleurstelling deze nacht. Bij een stijve gelegenheid moest gehaald worden. Ze vingen weinig. Bij halve vleet kwam er een hagelbui. Die deed de deur der verwachtingen dicht. Hagel op de luiken, Doet de haring duiken.... Een kind zingt het in Vlaardingen. Het stond nu voor de meesten wel vast, ook het Zand zou dit jaar tegen vallen. Arend-Michiel was een andere mening toe gedaan. Hij zei, dat ze veel te bijgelovig waren. Giel van Deventer sprak toen en de anderen knikten instemmend dat hij wel op mocht passen met zijn lichtgelovigheid. Arend-Michiel wilde er eens met Wijnand over spre ken, doch deze had geen aandacht voor hem. Hij speelde met zijn hond of hij schoot een beugje. Dat kon hij niet laten. Het was maar een beetje liefhebberij, dat zijn rommelig binnenste wat rust gaf Tot zijn dood zou hij beugjesschieten, hij heette niet voor niets de kabel jauwkoning. Sedert hij de hond aan boord had, leefde hij voor dat beest. Hij speelde ermee of schopte het dier, doch bei waren het uitingen van zijn verlangen naar een tikje hartelijkheid. Ze waren de hele dag bij elkaar. Hij richtte hem af en maakte hem trouw. Op een middag haalde Wijnand zijn beugje op. Er zag, dat voelde hij natuurlijk meteen, een gulletje aan. Hij hing ver over de reling. De hond, die Herta werd genoemd, stond, met de voorpoten eveneens over de reling piepend naast zijn baas. Het was een flinke gul. Wijnand zag het reeds. Maarjuist toen hij de vis grijpen wilde, zag hij kans om van de haak te komen en weg te zwemmen. Dat maakte hem hels. Zou hij zich door een gul laten kennen? Pak ze Herta, commandeerde hij. Het beest aarzelde. Wijnand niet. Hij greep de hond beet en smeet hem overboord. Pak ze. De kabeljauw was natuurlijk niet meer te vinden. Wijnand bleef aan dek staan. Hij liet de hond zwemmen, zwemmen tot het beest hijgend en piepend rond de boorden spoelde en smekend naar boven keek. Toen hij bijna zonk, haalde Wijnand hem op. Toen hij nog maar nauwelijks aan dek was, nam hij een seizingkurk en wierp die overboord. Pak ze, gebood hij. Zonder bedenken sprong de hond weg. Wijnand klapte in zijn handen en toen Herta aan boord kwam, kreeg de hond een hele kabeljauw om op te eten. Zonde vond het volk dat. Wijnand niet. Hij ging bij de hond zitten en aaide het beest. Brave hond, brave hond.... Tienmaal schoot Wijnand Hoogendijk zijn vleet, dik wijls bij kwaad tij, wanneer geen enkele logger de vlaggen hees ten teken dat men zijn boel er niet aan waagde. Het gaf allemaal weinig. De vangsten bleven klein. Na dat laatste schot beval Wijnand de zeilen te hijsen. Men deed wat hij gebood. De Wisselvalligheid koerste toen een half etmaal zuidzuid-oost. 's Avonds zagen ze van verre de vuren van Brouwershaven. Hieren schieten, zei Wijnand. Z'n tong sloeg door. Hij was dronken. Hier? vroeg Dirk de Niet. Hier? vroeg het volk. Ouwe, waar zitje verstand? liet er een uit z'n mond vallen. Het was niet kwaad bedoeld, maar Wijnand, achterdochtig en beneveld, wantrouwde alles. O, geloof jij ook al dat ik mal ben, ja, dat geloven jullie allemaal, hè, nou, voor een gek moetje oppassen, hier sta ik, pak me maar. Herta, kom.... Dirk de Niet greep in. Ouwe, geen kwaaie praat, moet hier de vleet in zee? Jij bent de baas! -Ja! Dan gaat de vleet in zee. En ze schoten.In het zicht van de Hollandse kust. Op sommige plaatsen was de hoogte der netten groter dan de diepte van het water. Men lachte er niet meer om, doch schudde het hoofd. Ze vingen die nacht niets, maar dan ook niets. Na het halen voeren ze weer terug naar het Zand. Men sprak er niet over, maar er zou natuurlijk over gepraat worden, later. Wie haalde het, voorjaren, in zijn hoofd om bij Brouwershaven te gaan vissen? O, dat was die rare Wijnand Hoogendijk, de kabeljauwkoning was z'n tweede Van, zou men zeggen. En men zou lachen. Het was helemaal niet om te lachen. Wijnand snakte naar haring, naar een stukje van zijn oude roem, die hij uitbreiden wou, in ieder geval bestendigen. Hij zag al zijn eer als droog, heet zand door de vingers wegglijden. Hij kon dat niet verdragen en de gekste gedachten ratelden door zijn hoofd. Hij sprak weinig. Op een avond, toen ze goed drie weken uit waren, liet hij Arend-Michiel roepen. Drie weken was eigenlijk voor een reis naar het Zand al veel te lang. (wordt vervolgd) iH H: 4: Waarnemer dan Zandpad 68, Middelharnis Telefoon 01870-2328 ■^-j^f*. iLf'nL'"'/. W. V. G. EFOCWn Melissant01877 -1234

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 5