Ongetwijfeld
Mazda: meer auto,mHKlerzorgen.
Sterke toename van vreemd vermogen
in de kottervisserij
Speedboot-baan
Nu's avonds Studeren voor Straks
meer kansen
ANJERAKTIE
19
Poppen van
Connie van Rumpt
Door meer investeringen:
Urkers onder Duitse vlag
'n Mazda 323 temt iedere storm. Door de onafhankelijke
wielophanging rondom, voorwielaandrijving en doordacht
TTL-achterwielophangingsysteem bent u verzekerd van
comfortabel weggedrag.
Dus rijdt u ontspannen door weer en wind. Mazda is
meer auto. En minder zorgen.
Zes jaar carrosseriegarantie tegen roestvorming van
binnenuit bijvoorbeeld. En beurten om de 15.000 kilometer.
En het prettige idee van hoge inruil waarde. Kom naar de
showroom voor'n proefrit. Keuze uit verschillende motoren
en uitvoeringen. Prijzen vanaf
f 16.395,-. Afleveringskosten f 3 70,-.
GARAGEBEDRIJF J. J. BLAAK
AUTOMOBIELBEDRIJF JAC. OE GAST
Uitslag P.V. „De Trekvogels"
Gebr. Vroegindewey
winnaars van St. Vincent
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS"
DINSDAG 25 JUNI 1985
Het totale vreemd vermogen in de Ne
derlandse kottervisserij is sinds 1978
toegenomen van 110 miljoen tot ten
minste 425 miljoen in het totale ver
mogen steeg daarmee van ruim dertig
tot rond zestig procent. Voornaamste
oorzaak zijn de omvangrijke investe
ringen die de afgelopen zes jaar zijn
gedaan in nieuwe en tweedehands
schepen. De grotere vlootinzet leidde
wel tot een flink hogere totaalbesom-
ming, maar de ruimte voor het dekken
van de sterk gestegen financierings
lasten groeide niet mee. De bruto-kas-
stroom, dat is het saldo vóórdat rente
en aflossing zijn betaald, bedroeg voor
de hele kottervloot in 1978 91 miljoen
gulden en in 1984 rond 96 miljoen
gulden. Dit blijkt uit eenpublikatie van
het Landbouw-Economische Instituut
(LEI). („De financiële positie van be
drijven in de kottervisserij". Bestellen
door o verschrijving van f 13,50 op giro
412235 van het Landbouw-Econo-
misch Instituut onder vermelding van
„PR 27-82/83".)
Naar schatting 15% van alle bedrijven
had in 1983 ernstige problemen bij het
voldoen aan de financieringsverplichtin
gen. Het gaat daarbij in relatief veel
gevallen om middelgrote bedrijven, die
een schip met een motor tussen 300 en
1100 pk. exploiteren. De kleinste 300 pk.
en minder) en de grootste bedrijven (met
meer dan één schip) konden in doorsnee
het best aan hun financieringsverplich
tingen voldoen.
Bij deze bedrijven is het aandeel van het
eigen vermogen in het totale vermogen
met gemiddeld 55% ook het hoogste.
Relatief veel kleinere bedrijven bezitten
echter een ouder schip, waarvoor de ver-
vangingsmogelijkheden toch vaak niet erg
gunstig zijn.
Een heel bijzondere koUekte is thans (tot
en met 7 juli) te zien bij Studio Lohr in
Herkingen: Karakterpoppen van Connie
van Rumpt-van Pelt uit Zwartewaal,
Het karakter van deze poppen wordt
voornamelijk bepaald door de koppen, die
door de maakster in een door haarzelf
ontwikkeld procédé worden vervaardigd.
Voor de kleding en verdere attributen
scharrelt zij de spullen bij elkaar op
vlooienmarkten en in antiekzaken, terwijl
zij ook heel wat krijgt van geïnteresseerde
kennissen.
Zo ontstaan poppen, die een sfeer op
roepen van de verhalen van Dickens, de
sprookjes van Andersen en de prenten van
Pieck. Toch blijft er duidelijk de eigen
fantasie van de maakster uit spreken.
Het werk is reeds op verschillende ge
renommeerde adressen geëxposeerd ge
weest, wat mede een bewijs van de artis
tieke kwaliteit is. Een bezoek aan deze
tentoonstelling in theetuin „de Bongerd"
is dus zeker de moeite waard. (Molendijk
65, Herkingen).
SINT ANNALAND
Aardappelveiling van woensdag 19
juni 1985 Doré gewone 0,51 -ƒ0,71
Doré drielingen 0,34 -ƒ0,37. Doré kriel
ƒ0,91 -ƒ0,96. Première gewone 0,40-
0,53. Première drielingen 0,34. Pre
mière kriel 0,93. Aardappelprijs per
kilogram. Aanvoer: vier en negentig ton.
Aardappelveiling van donderdag 20
juni 1985 Doré gewone 0,64 -ƒ0,79
Doré drielingenƒ 0,35 -ƒ0,37. Doré kriel
ƒ0,98 - 1,03. Première gewone 0,40-
0,57. Première drielingen 0,33. Pre
mière kriel 0,92. Aardappelprijs per
kilogram. Aanvoer: zes en zeventig ton.
In een vooruitblik over de komende vier
jaar komt het LEI tot de conclusie dat van
de investerende bedrijven degenen die na
1979 een nieuw schip in de vaart hebben
gebracht een aanmerkelijk beter weer
standsvermogen hebben dan de bedrijven
die een tweedehands schip kochten. De
bedrijven die met hetzelfde schip bleven
varen dus niet investeerden nemen
in dit opzicht een tussenpositie in.
De hoge investeringen van de afgelopen
jaren worden door het LEI in verband
gebracht met de investeringscyclus die in
deze tak van visserij de laatste decennia
om de 7 a 8 jaar is opgetreden. Door het
vergurmingensysteem dat de overheid aan
het eind van 1984 heeft ingesteld lijkt het
echter uitgesloten dat in de toekomst, in
dezelfde mate als voorheen, investerings-
golven zullen optreden.
Landbouw-Economisch Instituut
THOLEN
Surfwedstr^d De Kogge De
W.S.V. De Kogge houdt zaterdag 29 juni
de traditionele jeugdkaairace. Nu niet
alleen voor jeugdige zeilers maar ook voor
jeugdige surfers. Het rak is vanaf de baai
van Duivendijk tot aan de vluchthaven.
Een afgebakende speedbootbaan, op het
Grevelingenmeer is een wens van de Rijks
politie te water, groep Willemstad.
Langs de Grevelingendam krioelt het op
warme dagen van baders, zwemmers, sur
fers. Het daar doorheen varen van speed
boten, maakt de toestand levensgevaar
lijk. Naast een afname van het aantal
diefstallen op jachthavens stijgt het aantal
aangiften van diefstal van vis (paling) en
het stelen of vernielen van fuiken.
slaagt U beter met uw inkopen
als U eerst de advertenties leest
Naast de vijf schepen, die daarvoor reeds
een kontrakt hebben, zullen nog meerdere
Urker kotters waarschijnlijk nog vijftien
onder Duitse vlag gaan vissen, om te voor
komen dat de Urker vloot wegens gebrek
aan quota, dat is de hoeveelheid vis, die
van een bepaalde soort door Nederlandse
kotters mag worden gevangen, in augustus
een visverbod opgelegd zouden krijgen,
omdat het nederlandse kwantum vol ge
vist was.
Ook zullen de Urker kotters een stilleg
periode van veertien dagen in acht nemen
in de maand juli. Voor een stilligregeling
van tien weken zoals Staatssecretaris
Ploeg voorstelde voelt men natuurlijk
niets.
SINT ANNALAND
Diamanten echtpaar Het echtpaar
Witte van den Boogaard-Den Haan van
de Hoenderweg uit Sint Annaland vierde
zijn zestigjarig huwelijk. Zowel de heer
W. van den Boogaard als mevrouw D. C.
van den Boogaard-Den Haag zijn geboren
en getogen in Sint Annaland. Hij zag op
17 september 1901 het levenslicht en zij
23 juH 1902. Het bruidspaar heeft geen
kinderen. Voor zijn pensionering was de
heer Van den Boogaard schipper. Hij
woont nu al weer ruim negentien jaar aan
de wal. Naast de gebruikelijke geluk
wensen en telegrammen voorzag de ge
meente Tholen de heer en mevrouw Van
den Boogaard van een fruitmand. Het
huwelijksjubileum werd in de huiselijke
kring aan de Hoenderweg gevierd.
THOLEN
Hondenvergiftiging Enige weken
geleden werden er verschillende vergif
tigde honden aangetroffen. Van de week
waren de honden van mevr. A. v.d. V. en
mevr. C. P. de dupe van het eten van
vergiftigd voedsel. Na terugkeer van het
uitiaten waren de honden er zo ernstig aan
toe, dat hulp van de dierenarts niet meer
mocht baten. De vergiftiging bleek te
bestaan uit muizen- en of rattenkorrels.
Vernielingen en diefstal Vijf jon
gens van 16,17 en 18 jaar hebben van de
week, na gebruik van teveel alcohol, weer
eens gezorgd voor een stroom van vernie
lingen op de openbare weg en bewoners
lastig gevallen. Er werden tevens een paar
fietsen gestolen en/of vernield. Tegen J.
M., R. P., P. deB., L. vanE. enE. G. werd
proces verbaal opgemaakt.
Mazda 323 4-deurs Sedan Limited
Beneden Oostdijk 18-20, Den Bommel, tel. 01871-1317
Korteweegje 41 - 43, Dirksland, Postbus 23, tel. 01877 - 1122
steeds meer mogelijkheden op Goeree (Oude Tonge)
en Schouwen (Serooskerke)
1.0NDEBNEMERSOPLEIDING
2. BOEKHOUDOPLEIDINGEN^
Inlichtingen en inschrijfformulieren bij de leraren:
W. M. van Dijke, Washinstonstraat 6, Oude Tonge, tel. 01874 - 1809
voor de cursussen A, B, C en 0.
R. J. de Groot, Dorpsweg 11, Serooskerke (Sch.), tel. 01117 - 1828,
voor de cursussen O, E, F en G.
GOEDEREEDE
In verband met de landelijke Anjeraktie
ten bate van het Prins Bemhard Fonds zal
er tussen 17 juni en 6 juli in Goedereede
en op Goedereede-Havenhoofd worden
gekoUekteerd. Tijdens de koUekte op Goe
dereede-Havenhoofd zal er door de Kon.
Fanfare „ApoUo" een mars worden ge
maakt, en wel op zaterdag 29 juni a.s. om
18.30 uur.
OUDDORP
Uitslag wedvlucht Sint Vincent, 990 km.
Los vrijdag 13 uur met zuidelijke wind.
Eerste duif zaterdag 7.59 uur.
J. A. Willemse: 1,12, 32,43; P. Mierop:
2, 8,11, 16, 22, 31, 37; Joh. Grinwis: 3,
18, 23; A. Knape: 4, 13, 27; C. M.
Grinwis: 5; B. Dorsman: 6,19,24,34,42;
Comb. K. en B.: 7, 30; Comb. Kieviet: 9,
29, 33; Comb. Kees en Miep: 10, 40, 41;
T. v.d. Bok: 14, 38; A. Klijn: 15, 28, 35;
H. Kleijn: 17,25; J. Kapteijn: 20, 21,26,
36; J. C. van Werkhoven: 39.
MIDDELHARNIS
Duivensport p.v. „de Postduif'
Creil; los zaterdag 7.15 uur met Z.W.
wind in concours 136 duiven. Afstand
303 km., snelheid Ie duif 1690.65 mtr./
min., zeer snel verloop.
De uitslag:
C. Polder: 1,2, 20, 33; B. v.d. Doel: 3, 9;
D. Melissant: 4,10,12,16; H. de Vos: 5,
15, 17, 32; J. Groenendijk: 6, 11, 14; B.
Mans: 7,8; W. de Vos: 13; A. Sarelse: 18,
23, 27, 30; M. de Blok: 19, 24, 26; D.
Bakker: 28; Springvloed-Dubbeld: 22,
31; Gebr. v.d. Sluys: 25; J. Jongejan: 29,
34.
St. Vincent: Ovemachtfondvlucht; 990
km., los vrijdag 21 juni met Z.W. wind in
concours 149 duiven. Snelheid Ie duif
1252.36 mtr./min.
D. Bakker: 1,17, 26; A. Sarelse: 2, 10,
13;J.W.Steketee:3;H.deVos:4,23,30,
31, 33; J. C. Polder: 5,14, 27; H. Kievit:
6,9,20,29,36; J. Groenendijk: 7,12,18;
J. Jongejan: 8, 11; C. Polder: 15, 28, 32;
G. Slooter: 16; Springvloed Dubbeld jr.:
19; B. Mans: 21; E. Groenendijk: 22, 24,
25, 38; J. v.d. Valk: 34; B. v.d. Doel: 35;
Gebr. van Driel: 37; zeer snel verloop.
Duivensport Kring Flakkee
St. Vincent, een veel besproken wed-
vlucht in het wereldje van de duivensport.
Een wedvlucht waar door vele duiven-
sportiiefhebbers naar toegeleefd wordt.
Een concours wat in feite nooit te be
rekenen valt, de duiven die vrijdagsmid-
dags de vrijheid krijgen, kunnen op de dag
van de lossing nimmer him hok bereiken
zodat ze de nacht door moeten brengen in
het open veld of op de daken van woon
huizen en boerderijen, hierdoor is nie
mand in staat om vrij nauwkeurig de aan
komsttijd van onze gevleugelde vrienden
te bepalen. De hoopvolle duivensport lief
hebber is dus min of meer verplicht om 's
zaterdagsmorgens bij het krieken van de
dag goed op te letten of een van zijn
favoriete vogels in staat is om de ruim 990
km met een goede snelheid te overbrug
gen, zo was het de 430662 van de Gebr.
Vroegindewey die deze fondvlucht op
naam wist te brengen, deze duif wist de
bovengenoemde afstand met een snelheid
van 1438.08 mtr./min te overbruggen en
was met een ruim tijdsverschil veruit de
winnaar van de kring Flakkee, de wed
vlucht kende ondanks de talrijke buien een
zeer snel verloop.
De uitslag is als volgt:
Gebr. Vroegindewey: 1,25; J. van Leent:
2; D. Bakker: 3; M. van Stralen: 4; B. D.
Visser: 5; L Koese en Zn.: 6; A. Sarelse:
7; J. C. Wagner: 8; P. Kwist: 9; Nipius/
Visser: 10; W. Peeman: 11; J. W. Steke-
tee: 12; J. G. Nobels: 13; J. Vroegin
dewey: 14;Comb.Koole: 15; Gebr. Stur-
ris: 16; L. Hokke: 17; Buys-Osseweijer:
18; B. van Es: 19; L. van Noord: 20;
Kersten/Essen 21; W. Kamp: 22; A. de
Waal: 23; J. A. Buys: 24.
Ie prijs per vereniging:
1Gebr. Vroegindewey, Middelhamis.
2. J. van Leent, Achthuizen.
3. D. Bakker, Sommelsdijk.
4. M. van Stralen, Stad ^h Haringvliet.
5. J. Vroegindewey, Nieuwe Tonge.
6. Comb. Koole, Oude Tonge.
7. Gebr. Sturris, Ooltgensplaat.
8. B. van Es, Dirksland.
HYPOTHEEK NODIG?
makelaar tamboer bellen
voor gratis computerberekening
01870-3477 g
VERVOLGVERHAAL
door Fenand van den Oever
- 63 -
G.F.CallenbachB.V. Nijkerk
De schipper van de LT 12 zei: 't is jullie eigen schuld,
jullie zijn koppig en eigenwijs....
Je wil heel wat. Van Roon.
Ja meneer, maar 't beste.
En wie moet dat allemaal betalen?
Hij had op die vraag gerekend en hij zei:
Dat betaalt de zee zelf, meneer.
D'n heer kreeg schik in het geval.
Als ik jong was net als jij, dan ging ik er misschien
ook zo over denken. Van Roon.
Van m'n moeder heb ik geleerd: een mens is nooit
te oud om te leren. Maar hier wil niemand leren....
Ja, maar ik ben weer niet zo oud, dat ik niks meer aan
wil nemen, hoor.
Langs de kant en aan boord wel, meneer.
- Waarom?
Meneer, hebt u een stuk papier?
Hij kreeg het met een potiood erbij. Hij trok lijnen. Dat
is de reep, hier staan de muizen, zo hangt de boel in het
water.... Ja, ja, dat was d'n heer natuurlijk best bekend.
Goed, meneer. Hoe muizen wij? Kleine matrozen en
grote matrozen, van arm tot arm, is een vaam. Zó zijn
de netten niet gemeten. Hoe gaan dus die netten
hangen, met kronkels, net als hij wou kakkedrol
zeggen, maar bedacht zich op kantoor te zitten een
slingerdeslang. De Schotten muizen met vaste maten.
D'r boel hangt kaarsrecht.
D'n heer keek hem aan,
Jij gelooft toch in de zegen. Van Roon?
Ja, meneer, welke Vlaardingen gelooft daar niet in,
maar.... Hij was even van zijn apropos.
....maar goed, we nemen aan, er zijn twee loggers op
zee, één van u en één van een ander. Dat schip van u
hééft de zegen. Het andere schip mist die. Goed, ze
gaan schieten. Uw vleet, aan een reep met de hand
gemuisd, komt zo hij tekende een kronkel te
water, de andere glad als een gordijn. Dan komt de
haring, eerst naar uw vleet, want uw schip heeft de
zegen. Maar de haring stoot z'n neus tegen die kron
kels, hij kan niet in die mazen. De haring keert om en
zwemt weg naar de ander, zonder zegen, maar mèt een
gladde vleet en hij kruipt erin....
Jongen, zei hij, dat is wat. En hebben jullie erbaatbij
gehad?
Toen zat hij met een moeilijk geval. Hij wou geen
overbriever zijn. Hij dacht, dan maar een keer half-om-
half jokken. Hij zei:
We moeten 't nog proberen, maar als u Wijnand
spreekt moet u toch eens zeggen, dat als hij denkt met
een nieuwigheid wat te kunnen bereiken, hij het moet
doen....
Zijn sigaar was uitgegaan. Hij stak opnieuw aan.
Terwijl wiste hij het zweet van zijn voorhoofd. Hij
voelde het, alles wat maanden had liggen broeien, diep
in zijn hart, was omhooggewoeld. Als het nu misging
met de visserij, had hij het in ieder geval gezegd.
Naast hem zat Wil Struis aan de schrijfmachine. Ze
vlakte bijna net zoveel uit als ze tikte.
D'n heer zei:
Je zou, met zoveel plannen, even de slechte vooruit
zichten vergeten. Ik geloof, dat ik te oud word voor
zulke veranderingen....
Ineens schrokken ze alle drie op. Er klonk een stem
langs de kant, ijl en doortrild van angst. Ze sprongen op.
Er liep een vrouw voor De Wisselvalligheid heen en
weer. Alle drie stonden ze ernaar te kijken. Meneer
rechts. Wil links van hem. Eenmaal, toen dat beweeg
lijke ding zich bewoog, voelde hij haar lichaam tegen
het zijne, een tel, een schok, die na bleef trillen. Was het
per ongeluk of expres? Dat laatste wenste hij wel.
't Is vrouw Van Noordt, zei ze.
Ja, nu zagen ze het goed.
Ze liep voor het schip.
Wat roept ze? vroeg meneer.
Wil antwoordde:
Aai, Aai, ik had je nooit moeten laten gaan....
De walschipper kwam en loodste haar naar binnen.
Maar onderweg gilde ze nog harder, ik had hem nooit
moeten laten gaan, nooit, nóóit....
Ze keken elkaar aan.
't Is ook wat, zei d'n heer.
Dat is het, maar ze gaan toch....
Arend-Michiel dacht daar even over na. Hij had er al zo
vaak over nagedacht, waarom ze telkens gingen. Hij
vroeg:
Waarom zouden ze altijd gaan?
Ze zei vriendelijk:
Och, Van Roon, ze kunnen het immers niet laten.
Hij knikte.
Wil begreep de vissers. Ze had gelijk. Ze scholden op
het varen aan boord, ze snakten ernaar aan de wal. Het
was een eeuwig verlangen in hen naar wat anders; thuis
naar zee, op zee naar thuis....
D'n heer gaf hem een hand. Hij had het wel prettig
gevonden en hij zou er nog eens over nadenken. En van
die bonen kwam wel goed.
Wil liet hem uit. Even buiten de kantoordeur, in de
gang, op de plaats waar niemand iets kon zien gaf ze
hem een stevige hand.
Ze zei:
Je bent nog niks veranderd, Arend-Michiel, weetje
nog? Je zat op de zondagsschool bij me in de klas. Je
moest een tekst opzeggen. De juffrouw werd kwaad om
een paar knikkers die op de grond rikketikten. Uit een
ander z'n zak. Ze gaf jou de schuld. Je zei: nee, ik heb
het niet gedaan en je hield vol. Het werd een heel
heibeltje. Ik gaf jou gelijk. Toen kregen we allebei de
tweede prijs. Jij bent nog niks veranderd, ik denk, datje
op de vloot nog eens de eerste prijs zal behalen.... Dag.
Ze gaf hem nog een hand. Goeie reis, Arend-Michiel.
En Arend-Michiel van Roon liep naar huis. Met ogen,
die de straatstenen nauwelijks zagen.
Het werd oktober, de dagen gingen korten, de
nachten werden lang. Men gaf er aan boord
niet om. Lange nachten en lichte maan willen
vaak de haring in de netten jagen. Het volk vleugde
weer een beetjea op. Goed: de Noordvisserij, de visserij
opDoggersbank, ze waren mislukt. Helaas! Maar men
was direct bereid alles te vergeten en te vergeven,
wanneer het Zand en de Engelse Wal haring gaven.
Van die gronden moest toch ook hét exportartikel
komen.
(wordt vervolgd)
htoe blijf je overeind
bij windkracht 8?
A Middenstindsopleidlng
Maandags: 19.15-22.15 uur
Plaats-. Oude Tonge
Start: 26 augustus '85
Examen: juni '86
B Assortimentskennis
IJzarw. en Gereedschippen
Maandags: aanv. 19.15 uur
Plaats: Oude Tonge
Start: 26 augustus '85
Examen: mei '86
c Miniginient IJzerw. en
Gereedschappen
Dinsdags: aanv. 19.30 uur
Plaats: Oude Tonge
Start: 27 augustus '85
Examen: juni '86
D P.D.B.
praktijkdiploma
boekhouden
nieuwe cursus:
dinsdags:
19.30-22.00 uur
plaats: Oude Tonge
start: 27 augustus '85
examen: juni '87,
ev. dec. '86
Ook: Repetitiecursus
examen dec. '85
of juni '86
E M.B.A.
Moderne
bedrijfsadministratie
nieuwe cursus:
vrijdags:
18.30-20.30 uur
plaats:
Serooskerke (Sch.)
start:6september'85
examen: juni '86
Ook Repetitiecursus
examen: dec. '85
zaterdagmorgen:
10.00-12.00 uur
F S.P.D. I
Staats-
praktijkdiploma
deel IA:donderdags:
18.30-20.30 uur
deel 1B: woensdags:
18.30-20.30 uur
plaats:
Serooskerke (Sch.)
start: 1 e week
van september
examen:
september '86
G S.P.D. II
Staats-
praktijkdiploma
deelll, samen met IA
en 1 B het volledige
S.P.D.
maandags:
18.30-20.30 uur
plaats:
Serooskerke (Sch.)
start:
30 september 85
examen:
a) april 1986
b) sept. 1986