EIIIVIIDEtl-IIIEUWS Dirigent Gerrit Zoon door „Ons Koortje" met rozen uitgewuifd Orgelconcert Winnaars orgelconcours geven Bach-concert Abonneert U op Eüanden-Nieu ws Pasfoto's te Middelharnis „Ons Koortje" heet voortaan „Toonkunst" Een advertentie in Eilanden-nieuws heeft altijd succes..! 's HEEREN AVOWTMAEL. Garage v.d. Velde 4e Blad VRIJDAG 21 JUNI 1985 No. 5405 Bestuur en leden van het dameskoor „Ons Koortje" te Middelharnis willen voortaan wél de oorspronkelijke naam van hun koor-, maar nooit meer die van hun oud-dirigent vergeten..! Terwijl deze j.l. dinsdagmiddag, op de toen gehouden afscheidsbyeenkomst by binnenkomst in de repetitie zaal door de 48 dames met elk een roos werd begroet zongen ze hem dat stellige voornemen toe. Al nam dhr. Zoon dan ook afscheid; z^n naam zal immer aan „Toonkunst", de nieuwe naam van „Ons Koortje", verbonden blijven, als Beschermheer nog wel..! De Presidente, mevr. de Vlugt legde bij het verlenen van die eretitel overigens snel uit dat voor dhr. Zoon aan het bescherm heerschap niet de meest oorspronkelijke consequentie zal zijn verbonden; van hem zal geen financiële steun worden ver ondersteld, want méér dan dat heeft dhr. Zoon „Ons Koortje" in de voorbije 35 jaar gegeven. Bij elk officieel gebeuren rondom „Toonkunst" is dhr. Zoon wel kom, hij wordt gehaald en weer thuis gebracht en zijn naam zal tot in lengte van dagen prijken op het correspondentie- papier en de programma's van „Toon kunst". „We hebben niet een burge meester-, maar een Meester van de zang en de muziek als beschermheer.!" zo liet mevr. de Vlugt instemmend weten. Alle 48 rode rozen werden dhr. Zoon „uit liefde gegeven" zo lieten de dames de scheidende dirigent weten en mevr. de Vlugt vond daarna, in 't korte bestek dat ze zichzelf toemat, nauwelijks woorden ge noeg om aller gevoelens te vertolken. Gevoelens waren er zo vele, ook bij dhr. Zoon waarmee door mevr. de Vlugt met zorg werd omgegaan. Dhr. Zoon hoorde daarom dat de tijd aanstaande is dat hij zelf zal bevestigen dat het goed was het actieve dirigentschap te beëindigen. „Dat gaat in fases", zo citeerde mevr. de Vlugt een verstandig man van wie ze die uitleg had gehoord: fase één geeft de afscheid- nemer nog een forse dreun, fase twee doet hem zeggen dat ze „eignelijk wel gelijk hadden" en fase drie geeft hem de over tuiging dat ze zelfs gróót gelijk hebben gehad.!" verzekerde mevr. de Vlugt al bekende ze evenals dhr. Zoon die heeft gekend ook slapeloze nachten te heb ben gehad bij de nadering van het af scheid. ,,Die derde fase die komt ook voor U heel zeker.!" voegde ze dhr. Zoon overtuigend toe. „Wij zijn en blijven Uw vrienden", zo liet ze dhr. Zoon weten, de benoeming tot Beschermheer inleidend. Bestuur enleden willen daarmee hun grote erkentelijkheid tot uitdrukking brengen voor alles wat dhr. Zoon in 35 jaar voor ,,Ons Koortje" heeft gedaan. Ze hoopte dat de bede uit de door dhr. Zoon gecomponeerde „Delta Sym phonic", het „Heer ontferm U, Christus ontferm U" aan dhr. Zoon bewaarheid zal worden. Zelf dichtte ze in de goede verstand houding waarin dirigent en koor elkaar verlaten: „Gerrit Zoon, van wie we houwe van Sommelsdijkse bloed blijft het dameskoor getrouwe, tot in den doet.... Nieuwe naam „Ons Koortje" zal voortbestaan onder de nieuwe naam van dameskoor „Toon kunst". De vorige naam was minder van toepassing geworden door een ledenbe stand van 48 dames, terwijl het verklein woord sommigen ook deed denken aan een jeugd- of zelfs kinderkoor. Het bestuur is via een interne prijsvraag op de nieuwe naam gekomen. Die werd onthuld door mevr. Rixoort-van Gent, die het langst lid is van de Zangver. De tenor Henk Kreuk- niet, ooit leerling van dhr. Zoon verleende aan de afscheidsmiddag graag zijn mede werking, op de piano voortreffelijk begeleid door Marjan Timmer-van Neu- ren. Nu ook voor HisschemöUer Occasions Toyota Carina 1600 Elk met een roos in afwachting van de komst van dhr. Zoon. De Stichting Kerkconcerten Goeree- Overflakkee organiseert op zaterdag 22 juni a. s. een orgelconcert in de Grote Kerk te Middelharnis. Zij heeft hiervoor uitgenodigd: Janny Smit, hoofdorganiste van deze kerk. Uitgevoerd zullen worden: onderstaande werken van Joh. Seb. Bach (1685-1750): 1. Koraalvoorspelen: Wachet auf, ruft uns die Stimme Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit Auf meinen lieben Gott 2. Praeludium et Fuga in A moll 3. Triosonate Es dur 4. Koraalvoorspelen: Wir glauben all' an einen Gott Nun danket alle Gott 5. Praeludium et Fuga in C moU. De aanvang van het concert is 20.00 uur; kerk open 19.30 uur. De toegangsprijs bedraagt 5,voor volwassenen en ƒ3,voor scholieren, CJP-houders en 65+. In oktober 1984 wonnen Wim Diepen horst, Jan Hage en Wim van Nimwegen het orgelconcours voor de eilanden Goe- ree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland, wat gehouden werd te Oude Tonge. Als extra prijs werden zij uitgenodigd door de Stichting Kerkconcerten Goeree- Overflakkee om met z'n drieën een Bach- recital te verzorgen op het nog vrij nieuwe Leeflang-orgel in de Ned. Herv. Kerk te Stad aan 't Haringvliet. Naast afgestudeerde of nog stude rende organisten aan een vakinstituut kon den zij de vele amateur-organisten die in deze streek wonen vertegenwoordigen in de Bach-serie die door mensen van „eigen bodem" zou gaan verzorgd worden. Eerst maar iets over de uitvoerenden: Met zijn veertien jaren is Wim Diepen horst de jongste debutant van deze drie. Wim, die op het punt staat over te gaan naar de derde klas van het Atheneum is woonachtig te Stad aan 't Haringvliet en tevens organist van de Gereformeerde Kerk aldaar. In Oude Tonge deed hij vorig jaar voor de tweede keer mee waar hij ondermeer met een prachtig gespeelde trio-sonate van Bach één van de winnaars werd. Wim heeft orgelles bij Rinus Ver- hage te Middelharnis. Jan Hage is eigenlijk nauwelijks meer een debutant te noemen getuige zijn in drukwekkende „staat van dienst". Al sinds 1983 studeert Jan (die afkomstig is uit Zierikzee) muziekwetenschappen aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, terwijl hij a.s. cursusjaar ook orgel gaat studeren aan het Utrechts Conservatorium. Tweemaal behoorde hij bij de winnaars te Oude Tonge en eveneens tweemaal ontving hij een eervolle vermelding bij Domstad- concours te Utrecht. Jan, die organist is te Dreischor, Noord gouwe en Kerkwerve kreeg zijn eerste orgellessen bij dhr. Westhoeve te Oud- dorp, waarna hij zich verder bekwaamde bij Mar van der Veer te Zierikzee en Kees van Eersel te Goes. Wim van Nimwegen, die woonachtig is in Sommelsdijk werd geboren in 1961. Zijn eerste orgellessen ontving Wim van wijlen dhr. T. Stolk, die hij ook opvolgde als organist van de Gereformeerde Ge meente te Middelharnis, waar hij een aantal jaren alleen alle diensten verzorgde hetgeen een bijzondere prestatie is. Naast zijn orgellessen, die hij vervolgde bij Rinus Verhage studeerde Wim ook nog piano bij Piet Westhoeve en zingt hij als bas in de Chr. Oratorium vereniging „Middelharnis". Dhr. van Nimwegen, die werkzaam is bij Papierfabriek de Waal, won het concours met o.m. een zéér muzikale vertolking van het koraal „O Mensch, bewein dein Sünde gross" van J. Pachelbel. Vervolgens iets over het programma: Naast de feestelijke praeludium in G (band VIII) speelt Wim van Nimwegen een drietal koraalbewerkingen uit „das Orgelbüchlein". De koralen van dit type worden door vier hoofdkenmerken bepaald: a) één strofe van het koraal wordt, zonder tussenspelen, voorgedragen; b) de cantus firmus (melodiedrager) ligt in de discant; c) de zetting is in de regel vierstemmig met obligaatpedaal; d) de tegenstemmen zijn streng aan mo tieven gebonden. Een vingerwijzing voor een goed begrip van het „Orgelbüchlein" geeft Bach zelf met de naderhand geformuleerde titel van de bundel. Bach legt daarin op twee dingen de nadruk: enerzijds heeft het Orgelbüchlein het karakter van een com positieleer voor de behandeling van een cantus firmus in praktische voorbeelden. Bach noemt het een „aanwijzing, om op allerhande manieren een koraal te be handelen". Anderzijds beoogt hij er een methode voor het pedaalspel mee, „omdat het pedaal in de koralen die zich erin be vinden geheel obligaat behandeld wordt". Wim Diepenhorst begint het concert met de schitterende Praeludium in C in de 9/8e maat wat tot de late grote werken uit de „Leipziger Jahre" gerekend mag wor den. Het stuk wat sterke overeenkomsten vertoont met het openingskoor uit kantate 65 „Sie werden aus Saba alle kommen" is van een uitbundig en feestelijk karakter. Minder bekend is misschien de Pastorale in F, (herderlied) wat niet net als bijv. bij Beethoven natuursferen wil uitdrukken maar veel meer naar oud-italiaans voor beeld wil ftinctioneren als een vroom kerstlied tot eer van het Christuskind. Tot de meest gespeelde werken behoort daarentegen de fiiga in g-moU waarmee Wim zijn aandeel besluit Als laatste speelt Jan Hage. Eveneens naar Italiaans voorbeeld schreef Bach zijn Canzona in d. In Bach's tijd was de Canzona al haast een historische vorm geworden; men wist van haar vorm nog, dat in haar één en hetzelfde thema twee maal, eerst in een even en vervolgens in een driedelige maatsoort fugatisch be handeld werd. Aan dit oude Üiema hield Bach zich; ook de zeer enge begrenzing van de tonaliteit is „alte Stil", „Modem" daarentegen is de toegift vanden obligaat chromatisch kontrapunt. Vervolgens speelt Jan het trio over „Al- lein Gott in der Höh sei Ehr", één van de grote koraalbewerkingen uit de „Orgel- mis". Het orgelrecital wordt afgesloten met de preludium en fuga in d klein waarvan de fuga een overzetting is van de eerste sonate in g moU voor solo-viool. De transpositie van de toonsoort g-moU naar d-moU was noodzakelijk vanwege de klavieromvang van de toenmalige orgels. Een zeer fraai en misschien te weinig gehoord Bach-werk. De organisatie van dit concert is in handen van de Stichting Kerkconcerten Goeree-Overflakkee. De aanvang is 20.00 uur; kerk open 19.30 uur. De toegangsprijs bedraagt 5,voor volwassenen en 3,voor scholieren, CJP-houders en 65+. Dr. H. A. Hofman, Constantijn Huygens. Uitgave van de Willem de Zwijgerstichting te Apeldoorn (postgiro 352347). 46 pagina's. Prijs f 7,90. Vaste begunstigers van de stichting ontvangen de twee jaarlijks uitkomende brochures voor de minimum-bijdrage van f 10,per jaar. In 1983 promoveerde de heer Hofman ooit leraar geschiedenis aan de Prins Mauritsschool te Middelharnis op een studie over Constantijn Huygens. Met als ondertitel: „Een christelijk-himianistisch bourgeois-gentilhomme in dienst van het Oranjehuis". Het moeilijke woord in deze zin betekent zoiets als „burger-edelman". Over dezelfde Huygens, die leefde van 1596 tot 1687, schreef hij onlangs een boeiende brochure, min of meer een ge populariseerde en sterk bekorte versie van zijn proefschrift. Hij presenteert het boek je als „een schets van het veelzijdige leven en werk van een opmerkelijk man uit de zeventiende eeuw". Huygens was inderdaad een markant fi guur. Veelzijdig, wars van enghartigheid, cultuur-minded, anderzijds diep-religieus en wel van calvinistische snit. Zijn door wrochte poëzie maakt op de liefhebber, die bereid is tot enige moeitegrote indruk. Graag nodig ik u uit via deze brochure, en wellicht daarna door middel van andere publicaties, kennis te maken met deze boeiende dichter-diplomaat. J. P. Bommel, „De charismatische opwekking als verdere reformatie". Uitgeverij Kok te Kampen. 102 pagina's. Prijs f 14,90. Zoals de titel al aangeeft, voert de heer J. P. Bommel een pleidooi voor een charis matische vernieuwing, en wel als onder deel van ,,een oecumene van de spiritua- liteiten in de kerken". De auteur typeert zich als volgt: „Ik ben een leek, al heb ik mij ruim tien jaar, in de avonduren en de weekends, verdiept in de theologie en al ben ik reeds twintig jaar een gerefor meerde ouderling volgens het bekende systeem: vier jaar op, twee jaar af'. Dat weten we dan. De schrijver is, zoals uit het boekje blijkt, vooral via zijn vriend wijlen dr. Karel Kraan, gegrepen door de charismatische theologie. Hoe deze vrij nieuwe variant der godgeleerdheid te omschrijven? Bom mel doet het door middel van een aantal kenmerken. De charismatici voeren een pleidooi voor het functioneren van de geestesgaven in het leven van de christen en van de gemeente; zij verwijzen daarbij vooral naar schriftplaatsen als 1 Cor. 12 vers 8 en volgende. De charismatische beweging gelooft dat wat de Heilige Geest in de eerste eeuw deed. Hij ook kan doen èn doet in de twintigste eeuw. Met name wordt dan gedoeld op verschijnselen als de dienst der ^enez/«^, tongentaai, etc. Voor de kritische lezers is dit wel een aardig boekje. Het laat kennis maken met een (toenemende?) stroming in de kerken der reformatie. De heer Bommel zet een aantal gegevens op een rij die inzicht geven in de gedachtenwereld van de cha rismatische beweging. Trouwens, het kan geheel geen kwaad zich eens te bezinnen S 't weer dijn' hooge Fcefl:, en ick weer van de gaften Maer, Heer, het Bruylofts-kleed daer in ick left verfcheen Is over halver fleet, jae 't en gelijkt 'er geen j En ick fit moedigh aen als oft' my puntigh paften. Hoe waer de wraeck befteedt, foo ghy my nu verraften En uytter deure dreeft in 't eewighe geween Noch borght ghy my 't gelagh, en, op Geloof alleen En wat boetveerdicheids, en laet mijn' ziel niet vaften. Dit 's dan 't boet-veerdigh hert. maer 't veerdigh gaet niet veer 't Is geen begonnen werck. Wanneer wil 't boetigh wefen Voor nu, voor gifteren, en voor den tijd naer defcn Eens boetigh voor altoos j en wanneer wilt ghy 't. Heer Is 't altijts weer op niews, en altijd weer op 't ouwe Oh, dat my 't holl berouw eens endtelijck berouwe I op gegevens uit de Schrift, die in de tradi tionele kerken veelal onderbelicht waren en zijn. Toch kan ik dit werkje niet aanbevelen. Daarvoor neemt het teveel afstand van en zet het zich aftegen het klassieke belijden. De mensbeschouwing van het calvinisme wordt gekenschetst als zijnde vol zelf- verachting. Van het leerstuk der ver kiezing blijft niet meer over dan een karikatuur. Een aantal kerkgenootschap pen „baseren zich in leer en leven nog helemaal op de drie formulieren van enig heid", aldus deze gereformeerde ouder- Ung, impliciet zijn eigen distantie tot de zelfde confessie prijsgevend. Dat ook in deze tijd mensen hun denken nog hele maal laten bepalen door deze vier eeuwen oude geschriften, bevestigt m.i. (aldus de heer Bommel) dat angst een belangrijk element in de psychische structuur van de mens is". En zo gaat het nog een poosje door. Met instemming worden geciteerd schrij vers als Dorothee Sölle, Herman Wier- singa en Harvey Cox. Het rooms-katho- lieke mensbeeld wordt ten voorbeeld ge steld. Geen wonder dan ook dat de schrij ver het geheel van zijn denkbeelden aan duidt als „theologie van de glorie". Wie de geschriften van de Reformatie, met name die van Luther kent, levert zo'n typering een „Aha-Erlebnis" op. Theo logie van de glorie hebben we daar niet eens eerder van vemomen? De „theologia gloriae", de verwaten f/ieo- logie van de glorie werd door Luther ontmaskerd als de poging met speculatie en prestatie van menselijke makelijk een weg naar God te banen. Daartegenover stelde hij de „theologia crusis", de theo logie van het kruis die belijdt dat God zich openbaart in het kruis waarin Hij zich verborgen houdt, waarin Hij zich ook van alle heerlijkheid heeft ontdaan. Dit is tegelijkertijd de theologie van de genade die in het gericht openbaar wordt. Genade voor goddelozen, hoop voor zwakken, troost voor zondaars, Christus' Geest voor bedelaars. J. K. Drog. Reform. Foto Quelle MIDDELHARNIS Tel. 01870 - 2441 4 St. voorradig met Bovaggarantiebewijs. Sommelsdijk, tel. 01870 - 4466 Nieuwe boeken C. Huygens (1644)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 13