EIIIVIIDEtl-IIIEUWS
Dirigent Gerrit Zoon door „Ons Koortje"
met rozen uitgewuifd
Orgelconcert
Winnaars orgelconcours geven Bach-concert
Abonneert U op
Eüanden-Nieu ws
Pasfoto's
te Middelharnis
„Ons Koortje" heet voortaan „Toonkunst"
Een advertentie
in Eilanden-nieuws
heeft altijd succes..!
's HEEREN AVOWTMAEL.
Garage v.d. Velde
4e Blad
VRIJDAG 21 JUNI 1985
No. 5405
Bestuur en leden van het dameskoor „Ons Koortje" te Middelharnis
willen voortaan wél de oorspronkelijke naam van hun koor-, maar nooit
meer die van hun oud-dirigent vergeten..! Terwijl deze j.l. dinsdagmiddag,
op de toen gehouden afscheidsbyeenkomst by binnenkomst in de repetitie
zaal door de 48 dames met elk een roos werd begroet zongen ze hem dat
stellige voornemen toe. Al nam dhr. Zoon dan ook afscheid; z^n naam zal
immer aan „Toonkunst", de nieuwe naam van „Ons Koortje", verbonden
blijven, als Beschermheer nog wel..!
De Presidente, mevr. de Vlugt legde bij
het verlenen van die eretitel overigens snel
uit dat voor dhr. Zoon aan het bescherm
heerschap niet de meest oorspronkelijke
consequentie zal zijn verbonden; van hem
zal geen financiële steun worden ver
ondersteld, want méér dan dat heeft dhr.
Zoon „Ons Koortje" in de voorbije 35
jaar gegeven. Bij elk officieel gebeuren
rondom „Toonkunst" is dhr. Zoon wel
kom, hij wordt gehaald en weer thuis
gebracht en zijn naam zal tot in lengte van
dagen prijken op het correspondentie-
papier en de programma's van „Toon
kunst". „We hebben niet een burge
meester-, maar een Meester van de zang
en de muziek als beschermheer.!" zo liet
mevr. de Vlugt instemmend weten.
Alle 48 rode rozen werden dhr. Zoon
„uit liefde gegeven" zo lieten de dames de
scheidende dirigent weten en mevr. de
Vlugt vond daarna, in 't korte bestek dat ze
zichzelf toemat, nauwelijks woorden ge
noeg om aller gevoelens te vertolken.
Gevoelens waren er zo vele, ook bij dhr.
Zoon waarmee door mevr. de Vlugt met
zorg werd omgegaan. Dhr. Zoon hoorde
daarom dat de tijd aanstaande is dat hij
zelf zal bevestigen dat het goed was het
actieve dirigentschap te beëindigen. „Dat
gaat in fases", zo citeerde mevr. de Vlugt
een verstandig man van wie ze die uitleg
had gehoord: fase één geeft de afscheid-
nemer nog een forse dreun, fase twee doet
hem zeggen dat ze „eignelijk wel gelijk
hadden" en fase drie geeft hem de over
tuiging dat ze zelfs gróót gelijk hebben
gehad.!" verzekerde mevr. de Vlugt al
bekende ze evenals dhr. Zoon die heeft
gekend ook slapeloze nachten te heb
ben gehad bij de nadering van het af
scheid. ,,Die derde fase die komt ook voor
U heel zeker.!" voegde ze dhr. Zoon
overtuigend toe.
„Wij zijn en blijven Uw vrienden", zo
liet ze dhr. Zoon weten, de benoeming tot
Beschermheer inleidend. Bestuur enleden
willen daarmee hun grote erkentelijkheid
tot uitdrukking brengen voor alles wat dhr.
Zoon in 35 jaar voor ,,Ons Koortje" heeft
gedaan. Ze hoopte dat de bede uit de door
dhr. Zoon gecomponeerde „Delta Sym
phonic", het „Heer ontferm U, Christus
ontferm U" aan dhr. Zoon bewaarheid zal
worden.
Zelf dichtte ze in de goede verstand
houding waarin dirigent en koor elkaar
verlaten:
„Gerrit Zoon, van wie we houwe
van Sommelsdijkse bloed
blijft het dameskoor getrouwe,
tot in den doet....
Nieuwe naam
„Ons Koortje" zal voortbestaan onder
de nieuwe naam van dameskoor „Toon
kunst". De vorige naam was minder van
toepassing geworden door een ledenbe
stand van 48 dames, terwijl het verklein
woord sommigen ook deed denken aan
een jeugd- of zelfs kinderkoor. Het bestuur
is via een interne prijsvraag op de nieuwe
naam gekomen. Die werd onthuld door
mevr. Rixoort-van Gent, die het langst lid
is van de Zangver. De tenor Henk Kreuk-
niet, ooit leerling van dhr. Zoon verleende
aan de afscheidsmiddag graag zijn mede
werking, op de piano voortreffelijk
begeleid door Marjan Timmer-van Neu-
ren.
Nu ook voor
HisschemöUer
Occasions Toyota Carina 1600
Elk met een roos in afwachting
van de komst van dhr. Zoon.
De Stichting Kerkconcerten Goeree-
Overflakkee organiseert op zaterdag 22
juni a. s. een orgelconcert in de Grote Kerk
te Middelharnis.
Zij heeft hiervoor uitgenodigd: Janny
Smit, hoofdorganiste van deze kerk.
Uitgevoerd zullen worden: onderstaande
werken van Joh. Seb. Bach (1685-1750):
1. Koraalvoorspelen:
Wachet auf, ruft uns die Stimme
Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit
Auf meinen lieben Gott
2. Praeludium et Fuga in A moll
3. Triosonate Es dur
4. Koraalvoorspelen:
Wir glauben all' an einen Gott
Nun danket alle Gott
5. Praeludium et Fuga in C moU.
De aanvang van het concert is 20.00 uur;
kerk open 19.30 uur. De toegangsprijs
bedraagt 5,voor volwassenen en
ƒ3,voor scholieren, CJP-houders en
65+.
In oktober 1984 wonnen Wim Diepen
horst, Jan Hage en Wim van Nimwegen
het orgelconcours voor de eilanden Goe-
ree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland,
wat gehouden werd te Oude Tonge.
Als extra prijs werden zij uitgenodigd
door de Stichting Kerkconcerten Goeree-
Overflakkee om met z'n drieën een Bach-
recital te verzorgen op het nog vrij nieuwe
Leeflang-orgel in de Ned. Herv. Kerk te
Stad aan 't Haringvliet.
Naast afgestudeerde of nog stude
rende organisten aan een vakinstituut kon
den zij de vele amateur-organisten die in
deze streek wonen vertegenwoordigen in
de Bach-serie die door mensen van „eigen
bodem" zou gaan verzorgd worden.
Eerst maar iets
over de uitvoerenden:
Met zijn veertien jaren is Wim Diepen
horst de jongste debutant van deze drie.
Wim, die op het punt staat over te gaan
naar de derde klas van het Atheneum is
woonachtig te Stad aan 't Haringvliet en
tevens organist van de Gereformeerde
Kerk aldaar. In Oude Tonge deed hij vorig
jaar voor de tweede keer mee waar hij
ondermeer met een prachtig gespeelde
trio-sonate van Bach één van de winnaars
werd. Wim heeft orgelles bij Rinus Ver-
hage te Middelharnis.
Jan Hage is eigenlijk nauwelijks meer
een debutant te noemen getuige zijn in
drukwekkende „staat van dienst". Al
sinds 1983 studeert Jan (die afkomstig is
uit Zierikzee) muziekwetenschappen aan
de Rijksuniversiteit te Utrecht, terwijl hij
a.s. cursusjaar ook orgel gaat studeren aan
het Utrechts Conservatorium. Tweemaal
behoorde hij bij de winnaars te Oude
Tonge en eveneens tweemaal ontving hij
een eervolle vermelding bij Domstad-
concours te Utrecht.
Jan, die organist is te Dreischor, Noord
gouwe en Kerkwerve kreeg zijn eerste
orgellessen bij dhr. Westhoeve te Oud-
dorp, waarna hij zich verder bekwaamde
bij Mar van der Veer te Zierikzee en Kees
van Eersel te Goes.
Wim van Nimwegen, die woonachtig is
in Sommelsdijk werd geboren in 1961.
Zijn eerste orgellessen ontving Wim van
wijlen dhr. T. Stolk, die hij ook opvolgde
als organist van de Gereformeerde Ge
meente te Middelharnis, waar hij een
aantal jaren alleen alle diensten verzorgde
hetgeen een bijzondere prestatie is.
Naast zijn orgellessen, die hij vervolgde
bij Rinus Verhage studeerde Wim ook nog
piano bij Piet Westhoeve en zingt hij als
bas in de Chr. Oratorium vereniging
„Middelharnis".
Dhr. van Nimwegen, die werkzaam is bij
Papierfabriek de Waal, won het concours
met o.m. een zéér muzikale vertolking van
het koraal „O Mensch, bewein dein Sünde
gross" van J. Pachelbel.
Vervolgens iets
over het programma:
Naast de feestelijke praeludium in G
(band VIII) speelt Wim van Nimwegen
een drietal koraalbewerkingen uit „das
Orgelbüchlein".
De koralen van dit type worden door vier
hoofdkenmerken bepaald:
a) één strofe van het koraal wordt, zonder
tussenspelen, voorgedragen;
b) de cantus firmus (melodiedrager) ligt
in de discant;
c) de zetting is in de regel vierstemmig
met obligaatpedaal;
d) de tegenstemmen zijn streng aan mo
tieven gebonden.
Een vingerwijzing voor een goed begrip
van het „Orgelbüchlein" geeft Bach zelf
met de naderhand geformuleerde titel van
de bundel. Bach legt daarin op twee
dingen de nadruk: enerzijds heeft het
Orgelbüchlein het karakter van een com
positieleer voor de behandeling van een
cantus firmus in praktische voorbeelden.
Bach noemt het een „aanwijzing, om op
allerhande manieren een koraal te be
handelen".
Anderzijds beoogt hij er een methode
voor het pedaalspel mee, „omdat het
pedaal in de koralen die zich erin be
vinden geheel obligaat behandeld wordt".
Wim Diepenhorst begint het concert met
de schitterende Praeludium in C in de
9/8e maat wat tot de late grote werken uit
de „Leipziger Jahre" gerekend mag wor
den. Het stuk wat sterke overeenkomsten
vertoont met het openingskoor uit kantate
65 „Sie werden aus Saba alle kommen" is
van een uitbundig en feestelijk karakter.
Minder bekend is misschien de Pastorale
in F, (herderlied) wat niet net als bijv. bij
Beethoven natuursferen wil uitdrukken
maar veel meer naar oud-italiaans voor
beeld wil ftinctioneren als een vroom
kerstlied tot eer van het Christuskind.
Tot de meest gespeelde werken behoort
daarentegen de fiiga in g-moU waarmee
Wim zijn aandeel besluit
Als laatste speelt Jan Hage. Eveneens
naar Italiaans voorbeeld schreef Bach zijn
Canzona in d. In Bach's tijd was de
Canzona al haast een historische vorm
geworden; men wist van haar vorm nog,
dat in haar één en hetzelfde thema twee
maal, eerst in een even en vervolgens in
een driedelige maatsoort fugatisch be
handeld werd. Aan dit oude Üiema hield
Bach zich; ook de zeer enge begrenzing
van de tonaliteit is „alte Stil", „Modem"
daarentegen is de toegift vanden obligaat
chromatisch kontrapunt.
Vervolgens speelt Jan het trio over „Al-
lein Gott in der Höh sei Ehr", één van de
grote koraalbewerkingen uit de „Orgel-
mis".
Het orgelrecital wordt afgesloten met de
preludium en fuga in d klein waarvan de
fuga een overzetting is van de eerste
sonate in g moU voor solo-viool.
De transpositie van de toonsoort g-moU
naar d-moU was noodzakelijk vanwege de
klavieromvang van de toenmalige orgels.
Een zeer fraai en misschien te weinig
gehoord Bach-werk.
De organisatie van dit concert is in
handen van de Stichting Kerkconcerten
Goeree-Overflakkee. De aanvang is 20.00
uur; kerk open 19.30 uur.
De toegangsprijs bedraagt 5,voor
volwassenen en 3,voor scholieren,
CJP-houders en 65+.
Dr. H. A. Hofman, Constantijn
Huygens. Uitgave van de Willem
de Zwijgerstichting te Apeldoorn
(postgiro 352347). 46 pagina's.
Prijs f 7,90. Vaste begunstigers
van de stichting ontvangen de twee
jaarlijks uitkomende brochures
voor de minimum-bijdrage van
f 10,per jaar.
In 1983 promoveerde de heer Hofman
ooit leraar geschiedenis aan de Prins
Mauritsschool te Middelharnis op een
studie over Constantijn Huygens. Met als
ondertitel: „Een christelijk-himianistisch
bourgeois-gentilhomme in dienst van het
Oranjehuis". Het moeilijke woord in deze
zin betekent zoiets als „burger-edelman".
Over dezelfde Huygens, die leefde van
1596 tot 1687, schreef hij onlangs een
boeiende brochure, min of meer een ge
populariseerde en sterk bekorte versie van
zijn proefschrift. Hij presenteert het boek
je als „een schets van het veelzijdige leven
en werk van een opmerkelijk man uit de
zeventiende eeuw".
Huygens was inderdaad een markant fi
guur. Veelzijdig, wars van enghartigheid,
cultuur-minded, anderzijds diep-religieus
en wel van calvinistische snit. Zijn door
wrochte poëzie maakt op de liefhebber,
die bereid is tot enige moeitegrote indruk.
Graag nodig ik u uit via deze brochure, en
wellicht daarna door middel van andere
publicaties, kennis te maken met deze
boeiende dichter-diplomaat.
J. P. Bommel, „De charismatische
opwekking als verdere reformatie".
Uitgeverij Kok te Kampen.
102 pagina's. Prijs f 14,90.
Zoals de titel al aangeeft, voert de heer J.
P. Bommel een pleidooi voor een charis
matische vernieuwing, en wel als onder
deel van ,,een oecumene van de spiritua-
liteiten in de kerken". De auteur typeert
zich als volgt: „Ik ben een leek, al heb ik
mij ruim tien jaar, in de avonduren en de
weekends, verdiept in de theologie en al
ben ik reeds twintig jaar een gerefor
meerde ouderling volgens het bekende
systeem: vier jaar op, twee jaar af'. Dat
weten we dan.
De schrijver is, zoals uit het boekje blijkt,
vooral via zijn vriend wijlen dr. Karel
Kraan, gegrepen door de charismatische
theologie. Hoe deze vrij nieuwe variant
der godgeleerdheid te omschrijven? Bom
mel doet het door middel van een aantal
kenmerken. De charismatici voeren een
pleidooi voor het functioneren van de
geestesgaven in het leven van de christen
en van de gemeente; zij verwijzen daarbij
vooral naar schriftplaatsen als 1 Cor. 12
vers 8 en volgende. De charismatische
beweging gelooft dat wat de Heilige Geest
in de eerste eeuw deed. Hij ook kan doen
èn doet in de twintigste eeuw. Met name
wordt dan gedoeld op verschijnselen als
de dienst der ^enez/«^, tongentaai, etc.
Voor de kritische lezers is dit wel een
aardig boekje. Het laat kennis maken met
een (toenemende?) stroming in de kerken
der reformatie. De heer Bommel zet een
aantal gegevens op een rij die inzicht
geven in de gedachtenwereld van de cha
rismatische beweging. Trouwens, het kan
geheel geen kwaad zich eens te bezinnen
S 't weer dijn' hooge Fcefl:, en ick weer van de gaften
Maer, Heer, het Bruylofts-kleed daer in ick left verfcheen
Is over halver fleet, jae 't en gelijkt 'er geen j
En ick fit moedigh aen als oft' my puntigh paften.
Hoe waer de wraeck befteedt, foo ghy my nu verraften
En uytter deure dreeft in 't eewighe geween
Noch borght ghy my 't gelagh, en, op Geloof alleen
En wat boetveerdicheids, en laet mijn' ziel niet vaften.
Dit 's dan 't boet-veerdigh hert. maer 't veerdigh gaet niet veer
't Is geen begonnen werck. Wanneer wil 't boetigh wefen
Voor nu, voor gifteren, en voor den tijd naer defcn
Eens boetigh voor altoos j en wanneer wilt ghy 't. Heer
Is 't altijts weer op niews, en altijd weer op 't ouwe
Oh, dat my 't holl berouw eens endtelijck berouwe I
op gegevens uit de Schrift, die in de tradi
tionele kerken veelal onderbelicht waren
en zijn.
Toch kan ik dit werkje niet aanbevelen.
Daarvoor neemt het teveel afstand van en
zet het zich aftegen het klassieke belijden.
De mensbeschouwing van het calvinisme
wordt gekenschetst als zijnde vol zelf-
verachting. Van het leerstuk der ver
kiezing blijft niet meer over dan een
karikatuur. Een aantal kerkgenootschap
pen „baseren zich in leer en leven nog
helemaal op de drie formulieren van enig
heid", aldus deze gereformeerde ouder-
Ung, impliciet zijn eigen distantie tot de
zelfde confessie prijsgevend. Dat ook in
deze tijd mensen hun denken nog hele
maal laten bepalen door deze vier eeuwen
oude geschriften, bevestigt m.i. (aldus de
heer Bommel) dat angst een belangrijk
element in de psychische structuur van de
mens is". En zo gaat het nog een poosje
door.
Met instemming worden geciteerd schrij
vers als Dorothee Sölle, Herman Wier-
singa en Harvey Cox. Het rooms-katho-
lieke mensbeeld wordt ten voorbeeld ge
steld. Geen wonder dan ook dat de schrij
ver het geheel van zijn denkbeelden aan
duidt als „theologie van de glorie".
Wie de geschriften van de Reformatie,
met name die van Luther kent, levert zo'n
typering een „Aha-Erlebnis" op. Theo
logie van de glorie hebben we daar niet
eens eerder van vemomen?
De „theologia gloriae", de verwaten f/ieo-
logie van de glorie werd door Luther
ontmaskerd als de poging met speculatie
en prestatie van menselijke makelijk een
weg naar God te banen. Daartegenover
stelde hij de „theologia crusis", de theo
logie van het kruis die belijdt dat God zich
openbaart in het kruis waarin Hij zich
verborgen houdt, waarin Hij zich ook van
alle heerlijkheid heeft ontdaan. Dit is
tegelijkertijd de theologie van de genade
die in het gericht openbaar wordt. Genade
voor goddelozen, hoop voor zwakken,
troost voor zondaars, Christus' Geest
voor bedelaars.
J. K.
Drog. Reform. Foto Quelle
MIDDELHARNIS
Tel. 01870 - 2441
4 St. voorradig met Bovaggarantiebewijs.
Sommelsdijk, tel. 01870 - 4466
Nieuwe boeken
C. Huygens (1644)