EIIIVI1DEt1-l1IEUW5 Overdenking goed Vrijwilligerswerk op Hernesseroord uit de Heilige Schrift Jaarvergadering Groene Kruis met 12 personen KIJKVENSTER HET Ooltgensplaat: God bouwt zijn kerk 2e Blad VRIJDAG 24 MEI 1985 No. 5398 blik op kerk "^P en samenleving tj - Na het pausbezoek - Geen belangstelling - Geen incident - Geen oplossing „Pope, go home" paus, ga naar huis! Aan dat verlangen, op spandoeken geuit, heeft Johannes Paulus II inmiddels vol daan. Echter niet dan nadat hij zijn hele programma had afgewerkt. Wanneer ge tracht wordt de balans van dit pausbezoek aan ons land op te maken, dan kan dat slechts zeer voorlopig zijn. Of dit bezoek resultaten heeft gehad, met name voor de R.K. kerkprovincie, zal de tijd leren. Wat van de eerste dag af opviel was de geringe belangstelling van het publiek. Zeker boven de grote rivieren kwam er niet meer dan tien procent van wat men had verwacht. Nederland heeft het mas saal laten afweten. Dat is voor een deel verklaarbaar uit de weersomstandigheden. Men had blijkbaar voor een blik op de paus geen nat pak over.... Voor een ander deel kunnen we de schuld geven aan de tv., die vrijwel het hele paus-bezoek recht streeks uitzond. De straat opgaan of zelfs een reis maken, wordt totaal overbodig wanneer men thuis, zittend in een luie stoel, ook alles kan bekijken. Toch denk ik dat hiermee niet alles is gezegd. Een deel van ons volk en daar onder waren zeker ook niet weinige rooms katholieken! had doodgewoon geen in teresse. Voor de paus die tijdens bezoeken aan andere landen wel door miljoenen mensen is toegejuicht, is deze Hollandse nuchterheid wellicht hard aangekomen. Hoe meer populariteit, hoe meer hij zich in z'n element voelt. We mogen dankbaar zijn dat zich verder geen ernstige incidenten hebben voor gedaan. Al zijn we vierkant tegen het pausschap, en verwerpen we uit de grond van ons hart de pretenties van de bis schop van Rome, het zou ons verbijsterd hebben wanneer een aanslag op zijn leven was gepleegd. En dat gevaar was niet denkbeeldig. Dat de kreet „kill the pope" dood de paus serieus gemeend was bleek wel uit de rellen in Utrecht, waar de ME hardhandig moest optreden. Helaas wordt dit soort verzet tegen de paus niet ingegeven door de beginselen van de Re formatie, maar komt het voort uit vijand schap tegen alle kerken en godsdiensten. Of het was misschien alleen een uiting van verzet tegen alle gezag. Want dat wordt een bekend verschijnsel in ons land: waar politie op de been is om de orde te hand haven, daar zijn ook relschoppers om die orde te verstoren. De paus die overigens in korte tijd heeft geleerd goed Nederlands te spreken! heeft bij alle mogelijke gelegenheden zijn woordje gedaan, maar in feite niets ge zegd. Uit zijn woorden sprak soms begrip voor de mensen van meer progressieve rooms-katholieken, die hij allervriende lijkst tegemoet trad. Maar anderzijds haal de hij de touwtjes strak aan en gaf hij zijn „beminde gelovigen" te verstaan dat er maar één mogelijkheid is: absolute onder werping aan Rome. Voor zover dat ethi sche kwesties als abortus, homofilie, sa menwonen betreft vallen we hem graag bij. Maar wanneer hij verwacht dat zijn eigen mensen meteen overtuigd zullen zijn, dan is hij wel zéér naïef... De ontmoeting met vertegenwoordigers van andere kerken heeft bij sommige een bittere nasmaak achtergelaten. Ds. Hu- ting, de praeses van de Hervormde Sy node, die het dibieuze voorrecht had na mens de andere aanwezigen de paus toe te spreken, noemde hem „geliefde broeder in Christus". Dat hij dit niet namens alle Hervormden heeft gezegd kan voor ieder duidelijk zijn. Maar achteraf heeft Ds. Huting kennelijk spijt, want tegenover de pers verklaarde hij later „erin gelopen" te zijn. Ondanks het feit dat het Hervormde moderamen had geëist dat uit de plaatsing van de stoelen gelijkheid zou blijken, stond de stoel van de paus toch een beetje naar voren. En terwijl zij die de Schrift lezing verzorgden, naar voren moesten komen, mocht de paus gewoon blijven zitten. Daaruit concludeerde Ds. Huting terecht dat Rome tóch uiteindelijk onder werping eist. Dat een synodepraeses pas achteraf tot die ontdekking komt is bijna onvergeeflijk. Ieder die ook maar iets van de Rooms- Katholieke Kerk afweet had hem dat van tevoren kunnen vertellen. Daarom had den ook allen die de Reformatie trouw willen zijn, in Utrecht moeten schitteren door afwezigheid. Waarnemer de werkzaamheden en zodoende leeft het kruiswerk in de gemeente als een ver eniging die altijd paraat is, aldus de heer Brinkman. Huur wijkgebouw bevredigend De notulen, het jaarverslag en het finan ciële verslag werden door de secretaris penningmeester, de heer Abr. de Vos W.M.zn. gelezen en van een toelichting voorzien. Uit het financieel verslag blijkt dat de huur van het wijkgebouw een bedrag van 12.415,opleverde. De tandarts en de fysiotherapeut leveren hieraan het grootste aandeel. Voor de kas een post met een positieve inbreng. De rekening sluit met een ontvangst en uit gaaf van 139.341,24. Het bedrag aan onkosten is groot 9.051,41. In deze post zijn begrepen: accountantskosten, bureaukosten, druk werk, contributies, schoonmaakartikelen, telefoon, porti, enz. De heer M. Pipping heeft met zijn echt genote de contributie weer opgehaald. „Aan dit gezin hebben we een reuze steun", aldus de voorzitter, die hen daar voor hartelijk bedankte. Contributie De contributie, die momenteel 41, Hemesseroord is de afgelopen jaren een vertrouwd begrip geworden voor veel in woners van Middelhamis en omstreken. Regelmatig komt U bewoners van Her nesseroord tegen. Op de dijk of tijdens een wandeling over het mooie terrein zult U zeker bewoners en groepsleiding hebben ontmoet. Veel bewoners zitten echter in een rol stoel. Hen komt U veel minder vaak tegen. Juist voor hen willen we nu een ekstra aktiviteit organiseren. Een aktiviteit die ook deze bewoners de gelegenheid geeft kontakten te leggen met mensen uit het dorp. We zoeken daarom vrijwilUgers, die zich 1 dagdeel per week beschikbaar willen stellen om met deze bewoners een leuke morgen of middag te maken. Het is de bedoeling het dagdeel als volgt in te vullen: Eerst kennis maken met de bewoners, vrijwilligers en groepsleiding een wandeling over het terrein. De wan deling eindigt in de Meerpaal (de sport zaal van Hernesseroord), waar bewoners samen met de vrijwilliger mee kunnen doen aan een sport- en spelaktiviteit. Deze aktiviteit is aangepast aan de moge lijkheden van de individuele bewoners. Na afloop wordt er samen een kopje koffie gedronken en is er de gelegenheid om nog wat na te praten. Het belangrijkste is dat we er met elkaar een gezellige morgen of middag van ma ken! Heeft U belangstelling voor deze vorm van vrijwilligerswerk of heeft U vragen, U kunt altijd bellen naar Hemesseroord (01870 - 3888) en vragen naar Maria Dirks of Trudy Leeuwendal. SINT ANNALAND Uienveiling van dinsdag 21 mei 1985: Veertig ton uien, maat veertig opwaarts, klasse twee N.L. ingehouden voor acht tien gulden per honderd kilogram. TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 CH DD De jaarlijkse Algemene Ledenver gadering van „Het Groene Kruis" te Ooltgensplaat, j.l. maandag 20 mei 1985 in het Gezondheidscen trum aan de Lindenlaan 4 gehou den, was als gewoonlijk weer zeer slecht bezet. Het bestuur en de beide wijkverpleegsters meegere kend kwamen we aan een totaal van 12 personen. Het aantal leden be draagt ruim 800 gezinnen. Altijd paraat De voorzitter, de heer J. J. Brinkman haakte in zijn openingswoord op dit ge ringe aantal in. De aanwezigen kregen daarom een bijzonder welkom voor hun belangstelling en medeleven met het plaat selijk kruiswerk. In het M.G.Z.-blad had de voorzitter een verhaal gelezen over het bezoeken van vergaderingen. Schrijver constateerde dat vele mensen dezelfde samenkomsten moe ten bezoeken en derhalve neemt het be zoek steeds verder af De bevolking neemt evenwel het Groene Kruis tè Ooltgensplaat toch wel serieus en men denkt „het loopt daar best". De zusters doen hun werk, het bestuur regelt is, zal voor 1986 nader worden vast gesteld. Van het bedrag over 1985 ont vangen blijft er voor de vereniging maar ƒ2,per gezin over. Een te gering bedrag om enigszins aan alle verplichtingen te kunnen voldoen. Daarom is waakzaam heid op financieel terrein een zaak van voortdurende nauwlettendheid", aldus de heer Brinkman. In het bestuur werden herkozen mevr. L. Bakelaar-Leijdens en de heren J. J. Brink man en J. Bom H.J.zn. Alien namen hun herbenoeming aan. Cursussen De hartreanimatie cursus is een groot succes gebleken en steekt met kop en schouders ver boven andere dorpen uit. De organisatrice's worden hartelijk be dankt voor het vele werk hieraan ver bonden. Van het najaar zal een peutercursus worden georganiseerd. Met de kleuter scholen is en zal nader kontakt worden opgenomen. Ook met de leiding van de peuterspeelzaal is er kontakt aangaande deze cursus. Wie wil helpen? De Kruisvereniging Goeree-Overflak- kee vraagt of een aktief lid de belangen van de G.V.O. (Gezondheids Voorlichting en Opvoeding) wil behartigen. Dit alles met ondersteuning van de G. V.O.-konsulente. Het bestuur roept de medewerking in van de leden. Wie hierbij wil helpen kan zich opgeven bij de secretaris Abr. de Vos, telefoon 1562 (Weespad 56). Aan het slot van de vergadering sprak de voorzitter woorden van dank aan het adres van de concierge voor de keurige verzorging van het gebouw. Hij had waar dering voor het werk van de wijkverpleeg sters en sprak de hoop uit dat het kruis werk tot volle tevredenheid van de bevol king mag verlopen en dankte de aan wezigen voor hun belangstelling. „....en de Heere deed dagelijks toe tot de Gemeente, die zalig wer den...." (Handelingen 247) Zouden we van de Heere geen grote dingen mogen verwachten? Het antwoord op deze vraag wordt gegeven op de Pink sterdag. Op de dag van de uitstorting van de Heilige Geest openbaarde de Heere Zijn grote werken. Drieduizend mensen werden op één dag toegebracht. En elke dag opnieuw werden mensen in het hart gegrepen. Zij werden door de Heere ge trokken uit de duisternis van de zonde en de verlorenheid en gesteld in het licht Zijner genade. Zo mogen we in deze tekst- woorden de heerlijke vruchten zien van het werk des Geestes. Grote en machtige tekenen waren gezien en gehoord op deze Pinksterdag. Het geluid als van een geweldige, gedreven wind was gehoord. De tongen als van vuur waren gezien. En een ieder hoorde de grote daden Gods verkondigen nog wel in zijn eigen taal. Een nieuw tijdperk ging aanbreken. De Heere ging werken in de harten van zondaren, opdat Zijn Kerk zou worden uitgebreid. Scherp en ontdekkend was de Pinkster- prediking van Petrus geweest. Hij had de mensen laten zien, dat zij Jezus gedood hadden. Hij had ze als zondaren aan gesproken. En zie, in deze prediking komt de Geest mee! Hij gaat bewerken, dat mensen, die Petrus' prediking horen, daar verslagen onder worden. Ze gaan vragen: „Wat moeten we doen, om zalig te wor den?" Zij worden heiUg verlegen naar God en Zijn genade. En dan mag Petrus het woord laten horen: „Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden!" Ja, want het ware geloof is de weg, waarlangs de grote en rijke schatten van genade worden uitgedeeld. Dat is de vrucht van Pinksteren. Op deze eerste Pinksterdag worden de grote daden des Heeren gezien. Omtrent drieduizend mensen worden toegedaan en dat gaat elke dag maar dóór! Wat groot! Mensen, geschapen om te leven, maar gevallen in de zonde. Maar ook mensen, die worden opgericht uit de poel van ongerechtigheid. In zichzelf zouden zij heengeleefd hebben naar een eeuwig ver derf Maar de Heere zelf heeft hen staande gehouden. Hij heeft hen op het oog gehad. Van eeuwigheid tot eeuwigheid is immers Zijn gunst over Zijn Kerk. Dat is een wonder! Al deze mensen wor den bearbeid door de Geest des Heeren. Daardoor worden zij allen ontrukt aan de macht van de duivel. Deze moet een veelvoudige prooi loslaten. Wat zal zijn woede groot geweest zijn. Juist op deze Pinicsterdag. Maar het baat hem niet. Jezus' woord moest immers in vervulling gaan? Zondaren moesten toch behouden worden? Dat is toch naar Gods wel behagen? Daarom worden zij verlost. Ve len, die anders voor eeuwig verloren zou den zijn geweest, worden nu gesteld op de weg des levens. Zij zullen eens God voor eeuwig grootmaken! Wat zal er reeds op de Pinksterdag ge zongen zijn door de engelen in de hemel! Er is al blijdschap in de hemel over één zondaar, die zich bekeert. Laat staan over zovelen! Wat zal het geweest zijn, toen die meer dan drieduizend-voudige jubel kon worden aangeheven. Wat zal de drieënige God op die Pinksterdag zijn verheerlijkt door de hemelse legermachten. Ook toen kon een „Ere zij God" gezongen worden. De prediking van Gods werk is trekkend. Zo behoort het Woord des Heeren uit gedragen te worden. In de prediking mag geworsteld worden om de zielen van men sen. En er is reden toe! De Geest is machtig. Hij werkt onwederstandelijk. De Pinksterprediking kan ook trekkend zijn. Want Christus wordt erin gepredikt. Hij wordt voorgesteld in al Zijn heerlijkheid. Dat kan tot jaloersheid verwekken, opdat zondaren zouden begeren, gered te wor den door het volbrachte werk vanChristus. Zo mag Gods eer openbaar komen. Het gaat niet om de prestaties van mensen. In de wereld wordt zo vaak met getallen gewerkt. Het getal regeert menigmaal in de wereld en in de kerk. Maar hier ligt het anders. Hier wordt over vele mensen gesproken, om aan te geven, dat de Heere een machtig God is. Nee, voor hoogmoed is geen plaats. In tegendeel voor ootmoed. Want tegenover de velen, die de Heere mogen kennen staan de talloos velen, die leven zonderde Heere. En elke zondaar, die verkeert in zijn natuurlijke bestaan, is er één te veel! Verstaan wij de spanning van deze predi king? O, wat moet de nood der zielen ons dan op het hart gebonden worden! Als we er eens een ogenblik bij bepaald worden, wat het is, om verloren te gaan, als we die nood eens mogen inleven, dan kunnen we daar toch niet rustig onder blijven? Zo staat het Pinksterfeest in het teken van de eeuwenlange strijd tussen het vrouwen zaad en het slangenzaad. De Heere ont neemt in die strijd mensen aan Zijn vijand. Daarom mag de bede worden uitgespro ken: „Bewaar en vermeerder Uw Kerk en wil de werken van de duivel verstoren...." En wat is de Heere het waard! Al die zondaren, die uit de duisternis getrokken worden, komen tot Hem. Zij worden toe gedaan. Het getal van de volgelingen van de Boze vermindert daardoor, de schare van Gods kinderen wordt groter. Zij wor den toegedaan tot de Kerk des Heeren. In de veelheid der onderdanen ligts Konings heerlijkheid. Ze komen uit het leven van de zonde en de ongerechtigheid. Ze ko men langs de weg van wedergeboorte en bekering. Door de kracht van de Geest. Zij komen. Omdat God het wil. Paar'len worden gehecht aan de Middelaarskroon van Christus. De Heere deed dagelijks toe. Daarin zien we het wonder van Zijn vrijmachtig wel behagen. De Heere zelf zorgt voor Zijn Kerk O, als het moest voortkomen uit een menselijke beslissing, dan zou niemand zalig worden. Het is het eenzijdig Gods- werk, dat hier gepredikt wordt. Nadrukke lijk staat er, dat zij toegedaan werden. Van nature waren het geen God-zoekers. Maar we moeten dat wel goed verstaan! In dit Pinksterevangelie zien we het wonder van Gods trekkende liefde, maar we mogen er geen reden tot valse rust in vinden. Want dan zouden we God de schuld geven, als we verloren zouden gaan. Nee, juist de wetenschap, dat God mensen bekeert. doet roepen tot Hem, om Zijn genade. Dat geeft een heilige werkzaamheid aan de troon der genade. Verstaan we daar iets van? Hebben we 't geleerd, wat de Psal mist belijdt: „Och schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest?" Daar hebben we bij te leven, ook in onze tijd. Het zal wellicht een gevoel van heimwee in ons wakker roepen. De nood is groot, ook in onze dagen. De kerk gaat achteruit in plaats van vooruit. Wat een onverschilligheid en ongeloof zien we om ons heen. Wat wordt menigmaal toch weinig honger naar het Woord des Heeren bespeurd. Wat horen we weinig spreken over wat God aan het hart gedaan heeft. Nee, dan is er geen enkele oorzaak, om te roemen. Veeleer oorzaak, om ons te ver ootmoedigen. De Kerk is maar een klein deel van de mensheid. Laat dat ons uit drijven tot de troon der genade! We kunnen immers wel gemakkelijk zeg gen, dat de Geest zich terugtrekt. Hoe gemakkelijk zullen we de schuld van het verval dan niet bij de Heere zoeken. Maar als God Zijn Geest van ons wegneemt en het licht van de kanselaar weert, dan is dat in de Schrift altijd een oordeel over onze dodigheid en geesteloosheid. Daarom moge het zijn, dat we de Heere voortdurend smeken om de doorbrekende werking van Zijn Geest. We worden ertoe opgeroepen. En de Heere is Dezelfde. Van eeuwigheid tot in eeuwigheid. Hij houdt Zijn Kerk in stand tot aan de laatste dag van het bestaan van deze wereld toe. Laten we dan niet afliouden, de Heere te smeken om Zijn Geest. Dan mogen we ook nu een Pinksterzegen verwachten. Wat houdt deze trekking van 's Heeren wege in? Het wordt op deze wijze om schreven: „Zalig worden". Daar ligt heel het leven met God in verklaard. ZaUg worden! Verlost van de macht van de duivel. Hier, in dit leven, in beginsel. Daarom zal heel het leven van Gods kinderen mede bepaald worden door die strijd tegen de drievoudige vijand. Maar dan mogen er ook ogenblikken zijn van de zalige gemeenschap met de Heere. Door de werking van de Pinkster-Geest. Zalig worden! Op een volmaakte wijze in de eeuwige heerlijkheid. Johannes beschrijft de schare, die niemand tellen kan. Zoveel worden er toegebracht. Ze kunnen dan niet eens geteld worden. De eeuwige zalig heid houdt in, om God eeuwig groot te maken, om eeuwig te delen in Zijn volle gunst en liefde. Dat is een zaUgheid, niet af te meten. En wat zal daarentegen de rampzaligheid ontzettend zijn! Om eeu wig te verkeren met de geest uit de af grond. Dat tekent ons de ernst van de Pinksterprediking. Zalig worden! Daar wordt God in ver heerlijkt. Goddeloze, weerbarstige men sen worden voor Zijn dienst ingewonnen door de onwederstandelijke werking van Zijn Geest. God bouwt Zijn Kerk! En daarom ligt de zaligheid zo vast. Van al de Zijnen. Want Zijn Kerk wordt gebouwd op dat hechte fundament van Christus' borgtochtelijk werk. Van dit werk des Heeren heeft de dichter van de oude dag reeds gezongen: „God zal ze zelf bevestigen en schragen. En op Zijn rol, waar Hij de volken schrijft, hen tellen, als in Is'rel ingelijfd; en doen de naam van Slons kind'ren dragen!" H.-Giessendam Ds. W. Arkeraats SINT ANNALAND Oud papieraktie Op dinsdag 28 mei zal er vanaf des avonds 18.30 uur (halfzeven) oud papier worden opgehaald in het hele dorp door een aantal vrij willigers van de Zendingscommissie van de Gereformeerde Gemeente in Sint An- naland. De baten hiervan komen ten goe de aan de Zending van dé Gereformeerde Gemeenten. PREDIKBEURTEN ZEELAND Zondag 26 mei 1985 (Ie Pinksterdag) SINT ANNALAND - Herv. Gem. 10.00uurds.A.vanHerkenl8.00uur ds. L. KruijmeruitSommelsdijk-Ger. Gem. 9.30, 14.00 en 18.00 uur lees- dienst - Ger. Gem. in Ned. 9.45, 14.15 en 18.15 uur leesdienst. Maandag 27 mei 1985 (2e Pinksterdag) SINT ANNALAND - Herv. Gem. 110.00 uur ds. A. van Herk - Ger. Gem. 9.30 uur ds. Chr. van de Poel uit Yerseke - Ger. Gem. in Ned. 9.45 uur leesdienst. VERVOLGVERHAAL door Fenand van den Oever - 55 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk De ouderen praten veel daarover. Arend-Michiel stond bij de ketel. Wijnand, die geen geduld had om zulke instrumenten goed te leren kennen, stond naast hem. Is het erg? vroeg hij. Een vettige drankasem sloeg in zijn gezicht. Ik denk een lek of zoiets. O, nou, we gaan toch naar huis. Arend-Michiel keek hem aan. Naar huis? -Ja! Het was of hij een klap midden in zijn gezicht kreeg. Wilde Wijnand naar huis voor een kapotte donkey? Wijnand?.... Ouwe, maar we kunnen toch Lerwick binnenvallen om het te laten repareren, óf, als vroeger, zélf om het spil gaan lopen? We gaan naar huis. Ik al weleens zien, wie er wat durft.... maakte hij uit. Zó vreemd had men hem nog nimmer meegemaakt. Ze stonden er aan dek ook allemaal verstomd van. Blij was niemand. Wie ging er graag van een misse reis weerom. En dan met Wijnand. Niemand verwachtte dat. Alleen Aai van Noordt lachte vergenoegd. Ze streken zes kantjes en hesen dus de zeilen met dertien tonnen aan boord. Wijnand Hoogendijk gaf de koers aan en kroop toen in zijn kooi. Ook dat was vreemd, want het was steeds zijn lust, op de thuisreis veel zelf te sturen. Ze hadden een goede wind en logden zes knopen. Dat viel niet tegen. De stemming was belabberd aan boord. Hoe kon het anders? Op Doggersbank kwam twee dagen later de smokkel- kotter weer langszij. Of ze, lijk wilde dieren, aas roken. Wijnand kwam ervoor boven. Hij vroeg: Wat wil je hebben voor twee flessen? Ik stik van de dorst. Ze antwoordden: Eén kantje. Hij stak zijn hand op ten teken, dat hij ermee instemde. Dertien is toch maar een ongeluksgetal, zei hij. Het volk viel toen van de ene verbazing in de andere. Ze hadden weleens wat op Wijnand aan te merken, dat hij wild was, en opjoeg en geen rust gunde aan zichzelf, noch zijn volk, maar ze moesten erkennen: hij was oprecht en nog harder tegen z'n eigen dan tegen hen, hij belasterde noch bestal, al was hij weleens onbillijk. En ze kwamen erover in opstand, want dit was diefstal. Het was haring van d'n heer, waarin hun eigen loon zat. Arend-Michiel, die deze gesprekken aanhoorde, en Wijnand, al had hij zo vaak met hem overhoop gelegen, graag mocht, dacht: we moeten het hem zelf zeggen. Hij begon erover, voorin. We moeten naar hem toegaan en precies uit de doekjes doen wat we tegen hem hebben, de kant behoeft er niet van te weten, vind ik. Ze lachten eens magertjes. Je mag voor mij gerust gaan, zei Dries Storm. Hij dacht: je durft toch niet. Hij durfde wel. Toen Dirk de Niet de wacht had en hij dus zeker wist, dat Wijnand alleen achterin was, ging hij. Wijnand lag weer in de kooi. Ouwe, begon hij. Ja. ouwe, ik kom. Want ik heb de pest eraan, dat achter je rug gekletst wordt. Wijnand keek hem aan, vragend, met een schichtige oogopslag. Arend-Michiel schrok ervan. Wijnand was anders dan van de winter; bezorgder, angstiger, banger. Het kloeke, het mannelijke, het ik-wijk-voor-niemand, dat hij altijd zo bewonderd had, ging schuil achter een vraag. Wat zeggen ze dan? Ouwe, je hebt drank voor haring geruild. 't Waren toch maar Ylen. Ouwe, je zei op de uitreis: ik steel niet van d'n heer. Nou wordt gezegd: de ouwe steelt van ons èn d'n heer.... Wie heeft dat gezegd? Dat doet er niet toe, ouwe, het is zo. Dus jij zegt het ook? Arend-Michiel voelde de blik van Wijnand op hem. In zijn antwoord lag zijn aanvaarding of zijn verwerping. Hij berekende niet. Hij zei: Ja, ouwe, ik ook. Daar staan de flessen, geef ze eens aan. Arend-Michiel gaf ze. Ze waren nog vol. Wijnand nam ze beet en sloeg ze allebei in één slag kapot. De jenever stroomde door het achterin. Ouwe, riep Arend-Michiel. Ja, hebbie nou je zin? Lelijke klikspanen.... Hij keerde zich om en met een schorre stem, waarin hij zijn snikken wou smoren, krijtte hij uit: En jij vah me ook al af, ze vallen me allemaal af, ze denken: Wijnand wordt oud, d'n heer wil me van boord af hebben en jullie zullen me wel een zetje geven en jij loopt natuuriijk te vertellen, dat ik de schuld van dat glazen oog heb van Joost Sas. Wie vertelt dat, ouwe? Die en die. Wie? Hij gaf geen antwoord. Hij kon ook niet. Arend-Michiel zei: Ouwe, ik zal het voorin wel goedmaken, ik beloof het. En je begrijpt toch zeker wel, dat ik zoiets geks als van Joost Sas niet vertellen zal. Wijnand sprak helemaal niet meer. Arend-Michiel had meelij met hem. Aai van Noordt en Wijnand, ze murden over dingen, die geen grond hadden. Hij nam z'n dekens, die als een kakkedrol achter in de kooi lagen en spreidde ze over hem uit. Met zijn rug lag hij naar hem toe, maar hij zag duidelijk hoe het grote lichaam van Wijnand Hoogendijk schudde. Boven loog hij, om het verhaal aannemelijk te maken, dat Wijnand die geen druppel meer had, voor zijn zieke nieren een beetje drank moest hebben. En nou was ie nog bedrogen, want er zat rommel in de fles. Hij zou echter, wat de duiten betrof, het met de mannen goedmaken, op voorwaarde, dat er geen praat over gemaakt werd. Dat beloofden ze. Maar 't is met zulke dingen als met een vetvlek, er kan aan gepoetst en gewreven worden, altijd komt er weer iets van voor de dag.... kijker gekregen. (wordt vervolgd) iH 4: 4! Hi de vogelkooi met de protesterende papegaai de clubfauteuils die meer dan een ons wegen de schemerlamp met die zware poot tiet ledikantje van de kleine Joost het ochtendblad van gisteren alle flessen uit de kelder ook de lege de jongens van flakkee expresse nemen echt alles mee als ze aan het verhuizen zijn flakkee expresse 01870-2188 middelhamis 01883-20016 hellevoetsluis 01110-3163 zierikzee Er was verwachting en teleurstelling in Vlaardingen. De bonbroodwinner had hem van de toren uit op zijn

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 5