EIIIVI1DEt1-l1IEUW5
Overdenking
goed
Vrijwilligerswerk
op Hernesseroord
uit de
Heilige Schrift
Jaarvergadering Groene Kruis met 12 personen
KIJKVENSTER
HET
Ooltgensplaat:
God bouwt zijn kerk
2e Blad
VRIJDAG 24 MEI 1985
No. 5398
blik op kerk "^P
en samenleving tj
- Na het pausbezoek
- Geen belangstelling
- Geen incident
- Geen oplossing
„Pope, go home" paus, ga naar huis!
Aan dat verlangen, op spandoeken geuit,
heeft Johannes Paulus II inmiddels vol
daan. Echter niet dan nadat hij zijn hele
programma had afgewerkt. Wanneer ge
tracht wordt de balans van dit pausbezoek
aan ons land op te maken, dan kan dat
slechts zeer voorlopig zijn. Of dit bezoek
resultaten heeft gehad, met name voor de
R.K. kerkprovincie, zal de tijd leren.
Wat van de eerste dag af opviel was de
geringe belangstelling van het publiek.
Zeker boven de grote rivieren kwam er
niet meer dan tien procent van wat men
had verwacht. Nederland heeft het mas
saal laten afweten. Dat is voor een deel
verklaarbaar uit de weersomstandigheden.
Men had blijkbaar voor een blik op de
paus geen nat pak over.... Voor een ander
deel kunnen we de schuld geven aan de
tv., die vrijwel het hele paus-bezoek recht
streeks uitzond. De straat opgaan of zelfs
een reis maken, wordt totaal overbodig
wanneer men thuis, zittend in een luie
stoel, ook alles kan bekijken.
Toch denk ik dat hiermee niet alles is
gezegd. Een deel van ons volk en daar
onder waren zeker ook niet weinige rooms
katholieken! had doodgewoon geen in
teresse. Voor de paus die tijdens bezoeken
aan andere landen wel door miljoenen
mensen is toegejuicht, is deze Hollandse
nuchterheid wellicht hard aangekomen.
Hoe meer populariteit, hoe meer hij zich
in z'n element voelt.
We mogen dankbaar zijn dat zich verder
geen ernstige incidenten hebben voor
gedaan. Al zijn we vierkant tegen het
pausschap, en verwerpen we uit de grond
van ons hart de pretenties van de bis
schop van Rome, het zou ons verbijsterd
hebben wanneer een aanslag op zijn leven
was gepleegd. En dat gevaar was niet
denkbeeldig. Dat de kreet „kill the pope"
dood de paus serieus gemeend was
bleek wel uit de rellen in Utrecht, waar de
ME hardhandig moest optreden. Helaas
wordt dit soort verzet tegen de paus niet
ingegeven door de beginselen van de Re
formatie, maar komt het voort uit vijand
schap tegen alle kerken en godsdiensten.
Of het was misschien alleen een uiting van
verzet tegen alle gezag. Want dat wordt
een bekend verschijnsel in ons land: waar
politie op de been is om de orde te hand
haven, daar zijn ook relschoppers om die
orde te verstoren.
De paus die overigens in korte tijd heeft
geleerd goed Nederlands te spreken!
heeft bij alle mogelijke gelegenheden zijn
woordje gedaan, maar in feite niets ge
zegd. Uit zijn woorden sprak soms begrip
voor de mensen van meer progressieve
rooms-katholieken, die hij allervriende
lijkst tegemoet trad. Maar anderzijds haal
de hij de touwtjes strak aan en gaf hij zijn
„beminde gelovigen" te verstaan dat er
maar één mogelijkheid is: absolute onder
werping aan Rome. Voor zover dat ethi
sche kwesties als abortus, homofilie, sa
menwonen betreft vallen we hem graag
bij. Maar wanneer hij verwacht dat zijn
eigen mensen meteen overtuigd zullen
zijn, dan is hij wel zéér naïef...
De ontmoeting met vertegenwoordigers
van andere kerken heeft bij sommige een
bittere nasmaak achtergelaten. Ds. Hu-
ting, de praeses van de Hervormde Sy
node, die het dibieuze voorrecht had na
mens de andere aanwezigen de paus toe
te spreken, noemde hem „geliefde broeder
in Christus". Dat hij dit niet namens alle
Hervormden heeft gezegd kan voor ieder
duidelijk zijn. Maar achteraf heeft Ds.
Huting kennelijk spijt, want tegenover de
pers verklaarde hij later „erin gelopen" te
zijn. Ondanks het feit dat het Hervormde
moderamen had geëist dat uit de plaatsing
van de stoelen gelijkheid zou blijken,
stond de stoel van de paus toch een beetje
naar voren. En terwijl zij die de Schrift
lezing verzorgden, naar voren moesten
komen, mocht de paus gewoon blijven
zitten. Daaruit concludeerde Ds. Huting
terecht dat Rome tóch uiteindelijk onder
werping eist.
Dat een synodepraeses pas achteraf tot
die ontdekking komt is bijna onvergeeflijk.
Ieder die ook maar iets van de Rooms-
Katholieke Kerk afweet had hem dat van
tevoren kunnen vertellen. Daarom had
den ook allen die de Reformatie trouw
willen zijn, in Utrecht moeten schitteren
door afwezigheid.
Waarnemer
de werkzaamheden en zodoende leeft het
kruiswerk in de gemeente als een ver
eniging die altijd paraat is, aldus de heer
Brinkman.
Huur wijkgebouw bevredigend
De notulen, het jaarverslag en het finan
ciële verslag werden door de secretaris
penningmeester, de heer Abr. de Vos
W.M.zn. gelezen en van een toelichting
voorzien. Uit het financieel verslag blijkt
dat de huur van het wijkgebouw een
bedrag van 12.415,opleverde.
De tandarts en de fysiotherapeut leveren
hieraan het grootste aandeel. Voor de kas
een post met een positieve inbreng. De
rekening sluit met een ontvangst en uit
gaaf van 139.341,24.
Het bedrag aan onkosten is groot
9.051,41. In deze post zijn begrepen:
accountantskosten, bureaukosten, druk
werk, contributies, schoonmaakartikelen,
telefoon, porti, enz.
De heer M. Pipping heeft met zijn echt
genote de contributie weer opgehaald.
„Aan dit gezin hebben we een reuze
steun", aldus de voorzitter, die hen daar
voor hartelijk bedankte.
Contributie
De contributie, die momenteel 41,
Hemesseroord is de afgelopen jaren een
vertrouwd begrip geworden voor veel in
woners van Middelhamis en omstreken.
Regelmatig komt U bewoners van Her
nesseroord tegen. Op de dijk of tijdens een
wandeling over het mooie terrein zult U
zeker bewoners en groepsleiding hebben
ontmoet.
Veel bewoners zitten echter in een rol
stoel. Hen komt U veel minder vaak tegen.
Juist voor hen willen we nu een ekstra
aktiviteit organiseren. Een aktiviteit die
ook deze bewoners de gelegenheid geeft
kontakten te leggen met mensen uit het
dorp.
We zoeken daarom vrijwilUgers, die zich
1 dagdeel per week beschikbaar willen
stellen om met deze bewoners een leuke
morgen of middag te maken.
Het is de bedoeling het dagdeel als volgt
in te vullen: Eerst kennis maken met de
bewoners, vrijwilligers en groepsleiding
een wandeling over het terrein. De wan
deling eindigt in de Meerpaal (de sport
zaal van Hernesseroord), waar bewoners
samen met de vrijwilliger mee kunnen
doen aan een sport- en spelaktiviteit.
Deze aktiviteit is aangepast aan de moge
lijkheden van de individuele bewoners.
Na afloop wordt er samen een kopje koffie
gedronken en is er de gelegenheid om nog
wat na te praten.
Het belangrijkste is dat we er met elkaar
een gezellige morgen of middag van ma
ken!
Heeft U belangstelling voor deze vorm
van vrijwilligerswerk of heeft U vragen, U
kunt altijd bellen naar Hemesseroord
(01870 - 3888) en vragen naar Maria
Dirks of Trudy Leeuwendal.
SINT ANNALAND
Uienveiling van dinsdag 21 mei 1985:
Veertig ton uien, maat veertig opwaarts,
klasse twee N.L. ingehouden voor acht
tien gulden per honderd kilogram.
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 CH
DD
De jaarlijkse Algemene Ledenver
gadering van „Het Groene Kruis"
te Ooltgensplaat, j.l. maandag 20
mei 1985 in het Gezondheidscen
trum aan de Lindenlaan 4 gehou
den, was als gewoonlijk weer zeer
slecht bezet. Het bestuur en de
beide wijkverpleegsters meegere
kend kwamen we aan een totaal van
12 personen. Het aantal leden be
draagt ruim 800 gezinnen.
Altijd paraat
De voorzitter, de heer J. J. Brinkman
haakte in zijn openingswoord op dit ge
ringe aantal in. De aanwezigen kregen
daarom een bijzonder welkom voor hun
belangstelling en medeleven met het plaat
selijk kruiswerk.
In het M.G.Z.-blad had de voorzitter een
verhaal gelezen over het bezoeken van
vergaderingen. Schrijver constateerde dat
vele mensen dezelfde samenkomsten moe
ten bezoeken en derhalve neemt het be
zoek steeds verder af
De bevolking neemt evenwel het Groene
Kruis tè Ooltgensplaat toch wel serieus en
men denkt „het loopt daar best". De
zusters doen hun werk, het bestuur regelt
is, zal voor 1986 nader worden vast
gesteld. Van het bedrag over 1985 ont
vangen blijft er voor de vereniging maar
ƒ2,per gezin over. Een te gering bedrag
om enigszins aan alle verplichtingen te
kunnen voldoen. Daarom is waakzaam
heid op financieel terrein een zaak van
voortdurende nauwlettendheid", aldus de
heer Brinkman.
In het bestuur werden herkozen mevr. L.
Bakelaar-Leijdens en de heren J. J. Brink
man en J. Bom H.J.zn. Alien namen hun
herbenoeming aan.
Cursussen
De hartreanimatie cursus is een groot
succes gebleken en steekt met kop en
schouders ver boven andere dorpen uit.
De organisatrice's worden hartelijk be
dankt voor het vele werk hieraan ver
bonden.
Van het najaar zal een peutercursus
worden georganiseerd. Met de kleuter
scholen is en zal nader kontakt worden
opgenomen. Ook met de leiding van de
peuterspeelzaal is er kontakt aangaande
deze cursus.
Wie wil helpen?
De Kruisvereniging Goeree-Overflak-
kee vraagt of een aktief lid de belangen van
de G.V.O. (Gezondheids Voorlichting en
Opvoeding) wil behartigen. Dit alles met
ondersteuning van de G. V.O.-konsulente.
Het bestuur roept de medewerking in van
de leden. Wie hierbij wil helpen kan zich
opgeven bij de secretaris Abr. de Vos,
telefoon 1562 (Weespad 56).
Aan het slot van de vergadering sprak de
voorzitter woorden van dank aan het
adres van de concierge voor de keurige
verzorging van het gebouw. Hij had waar
dering voor het werk van de wijkverpleeg
sters en sprak de hoop uit dat het kruis
werk tot volle tevredenheid van de bevol
king mag verlopen en dankte de aan
wezigen voor hun belangstelling.
„....en de Heere deed dagelijks toe
tot de Gemeente, die zalig wer
den...."
(Handelingen 247)
Zouden we van de Heere geen grote
dingen mogen verwachten? Het antwoord
op deze vraag wordt gegeven op de Pink
sterdag. Op de dag van de uitstorting van
de Heilige Geest openbaarde de Heere
Zijn grote werken. Drieduizend mensen
werden op één dag toegebracht. En elke
dag opnieuw werden mensen in het hart
gegrepen. Zij werden door de Heere ge
trokken uit de duisternis van de zonde en
de verlorenheid en gesteld in het licht
Zijner genade. Zo mogen we in deze tekst-
woorden de heerlijke vruchten zien van
het werk des Geestes.
Grote en machtige tekenen waren gezien
en gehoord op deze Pinksterdag. Het
geluid als van een geweldige, gedreven
wind was gehoord. De tongen als van vuur
waren gezien. En een ieder hoorde de
grote daden Gods verkondigen nog wel
in zijn eigen taal. Een nieuw tijdperk ging
aanbreken. De Heere ging werken in de
harten van zondaren, opdat Zijn Kerk zou
worden uitgebreid.
Scherp en ontdekkend was de Pinkster-
prediking van Petrus geweest. Hij had de
mensen laten zien, dat zij Jezus gedood
hadden. Hij had ze als zondaren aan
gesproken. En zie, in deze prediking komt
de Geest mee! Hij gaat bewerken, dat
mensen, die Petrus' prediking horen, daar
verslagen onder worden. Ze gaan vragen:
„Wat moeten we doen, om zalig te wor
den?" Zij worden heiUg verlegen naar
God en Zijn genade.
En dan mag Petrus het woord laten horen:
„Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig
worden!" Ja, want het ware geloof is de
weg, waarlangs de grote en rijke schatten
van genade worden uitgedeeld. Dat is de
vrucht van Pinksteren.
Op deze eerste Pinksterdag worden de
grote daden des Heeren gezien. Omtrent
drieduizend mensen worden toegedaan en
dat gaat elke dag maar dóór! Wat groot!
Mensen, geschapen om te leven, maar
gevallen in de zonde. Maar ook mensen,
die worden opgericht uit de poel van
ongerechtigheid. In zichzelf zouden zij
heengeleefd hebben naar een eeuwig ver
derf Maar de Heere zelf heeft hen staande
gehouden. Hij heeft hen op het oog gehad.
Van eeuwigheid tot eeuwigheid is immers
Zijn gunst over Zijn Kerk.
Dat is een wonder! Al deze mensen wor
den bearbeid door de Geest des Heeren.
Daardoor worden zij allen ontrukt aan de
macht van de duivel. Deze moet een
veelvoudige prooi loslaten. Wat zal zijn
woede groot geweest zijn. Juist op deze
Pinicsterdag. Maar het baat hem niet.
Jezus' woord moest immers in vervulling
gaan? Zondaren moesten toch behouden
worden? Dat is toch naar Gods wel
behagen? Daarom worden zij verlost. Ve
len, die anders voor eeuwig verloren zou
den zijn geweest, worden nu gesteld op de
weg des levens. Zij zullen eens God voor
eeuwig grootmaken!
Wat zal er reeds op de Pinksterdag ge
zongen zijn door de engelen in de hemel!
Er is al blijdschap in de hemel over één
zondaar, die zich bekeert. Laat staan over
zovelen! Wat zal het geweest zijn, toen die
meer dan drieduizend-voudige jubel kon
worden aangeheven. Wat zal de drieënige
God op die Pinksterdag zijn verheerlijkt
door de hemelse legermachten. Ook toen
kon een „Ere zij God" gezongen worden.
De prediking van Gods werk is trekkend.
Zo behoort het Woord des Heeren uit
gedragen te worden. In de prediking mag
geworsteld worden om de zielen van men
sen. En er is reden toe! De Geest is
machtig. Hij werkt onwederstandelijk. De
Pinksterprediking kan ook trekkend zijn.
Want Christus wordt erin gepredikt. Hij
wordt voorgesteld in al Zijn heerlijkheid.
Dat kan tot jaloersheid verwekken, opdat
zondaren zouden begeren, gered te wor
den door het volbrachte werk vanChristus.
Zo mag Gods eer openbaar komen. Het
gaat niet om de prestaties van mensen. In
de wereld wordt zo vaak met getallen
gewerkt. Het getal regeert menigmaal in
de wereld en in de kerk. Maar hier ligt het
anders. Hier wordt over vele mensen
gesproken, om aan te geven, dat de Heere
een machtig God is.
Nee, voor hoogmoed is geen plaats. In
tegendeel voor ootmoed. Want tegenover
de velen, die de Heere mogen kennen
staan de talloos velen, die leven zonderde
Heere. En elke zondaar, die verkeert in
zijn natuurlijke bestaan, is er één te veel!
Verstaan wij de spanning van deze predi
king? O, wat moet de nood der zielen ons
dan op het hart gebonden worden! Als we
er eens een ogenblik bij bepaald worden,
wat het is, om verloren te gaan, als we die
nood eens mogen inleven, dan kunnen we
daar toch niet rustig onder blijven?
Zo staat het Pinksterfeest in het teken van
de eeuwenlange strijd tussen het vrouwen
zaad en het slangenzaad. De Heere ont
neemt in die strijd mensen aan Zijn vijand.
Daarom mag de bede worden uitgespro
ken: „Bewaar en vermeerder Uw Kerk en
wil de werken van de duivel verstoren...."
En wat is de Heere het waard! Al die
zondaren, die uit de duisternis getrokken
worden, komen tot Hem. Zij worden toe
gedaan. Het getal van de volgelingen van
de Boze vermindert daardoor, de schare
van Gods kinderen wordt groter. Zij wor
den toegedaan tot de Kerk des Heeren. In
de veelheid der onderdanen ligts Konings
heerlijkheid. Ze komen uit het leven van
de zonde en de ongerechtigheid. Ze ko
men langs de weg van wedergeboorte en
bekering. Door de kracht van de Geest.
Zij komen. Omdat God het wil. Paar'len
worden gehecht aan de Middelaarskroon
van Christus.
De Heere deed dagelijks toe. Daarin zien
we het wonder van Zijn vrijmachtig wel
behagen. De Heere zelf zorgt voor Zijn
Kerk O, als het moest voortkomen uit een
menselijke beslissing, dan zou niemand
zalig worden. Het is het eenzijdig Gods-
werk, dat hier gepredikt wordt. Nadrukke
lijk staat er, dat zij toegedaan werden. Van
nature waren het geen God-zoekers. Maar
we moeten dat wel goed verstaan! In dit
Pinksterevangelie zien we het wonder van
Gods trekkende liefde, maar we mogen er
geen reden tot valse rust in vinden. Want
dan zouden we God de schuld geven, als
we verloren zouden gaan. Nee, juist de
wetenschap, dat God mensen bekeert.
doet roepen tot Hem, om Zijn genade. Dat
geeft een heilige werkzaamheid aan de
troon der genade. Verstaan we daar iets
van? Hebben we 't geleerd, wat de Psal
mist belijdt: „Och schonkt Gij mij de hulp
van Uwen Geest?"
Daar hebben we bij te leven, ook in onze
tijd. Het zal wellicht een gevoel van
heimwee in ons wakker roepen. De nood
is groot, ook in onze dagen. De kerk gaat
achteruit in plaats van vooruit. Wat een
onverschilligheid en ongeloof zien we om
ons heen. Wat wordt menigmaal toch
weinig honger naar het Woord des Heeren
bespeurd. Wat horen we weinig spreken
over wat God aan het hart gedaan heeft.
Nee, dan is er geen enkele oorzaak, om te
roemen. Veeleer oorzaak, om ons te ver
ootmoedigen. De Kerk is maar een klein
deel van de mensheid. Laat dat ons uit
drijven tot de troon der genade!
We kunnen immers wel gemakkelijk zeg
gen, dat de Geest zich terugtrekt. Hoe
gemakkelijk zullen we de schuld van het
verval dan niet bij de Heere zoeken. Maar
als God Zijn Geest van ons wegneemt en
het licht van de kanselaar weert, dan is dat
in de Schrift altijd een oordeel over onze
dodigheid en geesteloosheid.
Daarom moge het zijn, dat we de Heere
voortdurend smeken om de doorbrekende
werking van Zijn Geest. We worden ertoe
opgeroepen. En de Heere is Dezelfde.
Van eeuwigheid tot in eeuwigheid. Hij
houdt Zijn Kerk in stand tot aan de laatste
dag van het bestaan van deze wereld toe.
Laten we dan niet afliouden, de Heere te
smeken om Zijn Geest. Dan mogen we
ook nu een Pinksterzegen verwachten.
Wat houdt deze trekking van 's Heeren
wege in? Het wordt op deze wijze om
schreven: „Zalig worden". Daar ligt heel
het leven met God in verklaard. ZaUg
worden! Verlost van de macht van de
duivel. Hier, in dit leven, in beginsel.
Daarom zal heel het leven van Gods
kinderen mede bepaald worden door die
strijd tegen de drievoudige vijand. Maar
dan mogen er ook ogenblikken zijn van de
zalige gemeenschap met de Heere. Door
de werking van de Pinkster-Geest. Zalig
worden! Op een volmaakte wijze in de
eeuwige heerlijkheid. Johannes beschrijft
de schare, die niemand tellen kan. Zoveel
worden er toegebracht. Ze kunnen dan
niet eens geteld worden. De eeuwige zalig
heid houdt in, om God eeuwig groot te
maken, om eeuwig te delen in Zijn volle
gunst en liefde. Dat is een zaUgheid, niet af
te meten. En wat zal daarentegen de
rampzaligheid ontzettend zijn! Om eeu
wig te verkeren met de geest uit de af
grond. Dat tekent ons de ernst van de
Pinksterprediking.
Zalig worden! Daar wordt God in ver
heerlijkt. Goddeloze, weerbarstige men
sen worden voor Zijn dienst ingewonnen
door de onwederstandelijke werking van
Zijn Geest. God bouwt Zijn Kerk! En
daarom ligt de zaligheid zo vast. Van al de
Zijnen. Want Zijn Kerk wordt gebouwd
op dat hechte fundament van Christus'
borgtochtelijk werk. Van dit werk des
Heeren heeft de dichter van de oude dag
reeds gezongen:
„God zal ze zelf bevestigen en schragen.
En op Zijn rol,
waar Hij de volken schrijft,
hen tellen, als in Is'rel ingelijfd;
en doen de naam
van Slons kind'ren dragen!"
H.-Giessendam
Ds. W. Arkeraats
SINT ANNALAND
Oud papieraktie Op dinsdag 28
mei zal er vanaf des avonds 18.30 uur
(halfzeven) oud papier worden opgehaald
in het hele dorp door een aantal vrij
willigers van de Zendingscommissie van
de Gereformeerde Gemeente in Sint An-
naland. De baten hiervan komen ten goe
de aan de Zending van dé Gereformeerde
Gemeenten.
PREDIKBEURTEN ZEELAND
Zondag 26 mei 1985 (Ie Pinksterdag)
SINT ANNALAND - Herv. Gem.
10.00uurds.A.vanHerkenl8.00uur
ds. L. KruijmeruitSommelsdijk-Ger.
Gem. 9.30, 14.00 en 18.00 uur lees-
dienst - Ger. Gem. in Ned. 9.45,
14.15 en 18.15 uur leesdienst.
Maandag 27 mei 1985 (2e Pinksterdag)
SINT ANNALAND - Herv. Gem.
110.00 uur ds. A. van Herk - Ger.
Gem. 9.30 uur ds. Chr. van de Poel uit
Yerseke - Ger. Gem. in Ned. 9.45 uur
leesdienst.
VERVOLGVERHAAL
door Fenand van den Oever
- 55 -
G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk
De ouderen praten veel daarover.
Arend-Michiel stond bij de ketel. Wijnand, die geen
geduld had om zulke instrumenten goed te leren
kennen, stond naast hem.
Is het erg? vroeg hij. Een vettige drankasem sloeg in
zijn gezicht.
Ik denk een lek of zoiets.
O, nou, we gaan toch naar huis.
Arend-Michiel keek hem aan.
Naar huis?
-Ja!
Het was of hij een klap midden in zijn gezicht kreeg.
Wilde Wijnand naar huis voor een kapotte donkey?
Wijnand?....
Ouwe, maar we kunnen toch Lerwick binnenvallen
om het te laten repareren, óf, als vroeger, zélf om het
spil gaan lopen?
We gaan naar huis. Ik al weleens zien, wie er wat
durft.... maakte hij uit. Zó vreemd had men hem nog
nimmer meegemaakt.
Ze stonden er aan dek ook allemaal verstomd van. Blij
was niemand. Wie ging er graag van een misse reis
weerom. En dan met Wijnand. Niemand verwachtte
dat.
Alleen Aai van Noordt lachte vergenoegd.
Ze streken zes kantjes en hesen dus de zeilen met
dertien tonnen aan boord. Wijnand Hoogendijk gaf de
koers aan en kroop toen in zijn kooi. Ook dat was
vreemd, want het was steeds zijn lust, op de thuisreis
veel zelf te sturen. Ze hadden een goede wind en logden
zes knopen. Dat viel niet tegen. De stemming was
belabberd aan boord. Hoe kon het anders?
Op Doggersbank kwam twee dagen later de smokkel-
kotter weer langszij. Of ze, lijk wilde dieren, aas roken.
Wijnand kwam ervoor boven. Hij vroeg:
Wat wil je hebben voor twee flessen? Ik stik van de
dorst.
Ze antwoordden:
Eén kantje.
Hij stak zijn hand op ten teken, dat hij ermee instemde.
Dertien is toch maar een ongeluksgetal, zei hij.
Het volk viel toen van de ene verbazing in de andere. Ze
hadden weleens wat op Wijnand aan te merken, dat hij
wild was, en opjoeg en geen rust gunde aan zichzelf,
noch zijn volk, maar ze moesten erkennen: hij was
oprecht en nog harder tegen z'n eigen dan tegen hen, hij
belasterde noch bestal, al was hij weleens onbillijk. En
ze kwamen erover in opstand, want dit was diefstal. Het
was haring van d'n heer, waarin hun eigen loon zat.
Arend-Michiel, die deze gesprekken aanhoorde, en
Wijnand, al had hij zo vaak met hem overhoop gelegen,
graag mocht, dacht: we moeten het hem zelf zeggen.
Hij begon erover, voorin. We moeten naar hem toegaan
en precies uit de doekjes doen wat we tegen hem
hebben, de kant behoeft er niet van te weten, vind ik.
Ze lachten eens magertjes.
Je mag voor mij gerust gaan, zei Dries Storm. Hij
dacht: je durft toch niet.
Hij durfde wel.
Toen Dirk de Niet de wacht had en hij dus zeker wist,
dat Wijnand alleen achterin was, ging hij.
Wijnand lag weer in de kooi.
Ouwe, begon hij.
Ja.
ouwe, ik kom. Want ik heb de pest eraan, dat achter
je rug gekletst wordt.
Wijnand keek hem aan, vragend, met een schichtige
oogopslag.
Arend-Michiel schrok ervan. Wijnand was anders dan
van de winter; bezorgder, angstiger, banger. Het kloeke,
het mannelijke, het ik-wijk-voor-niemand, dat hij altijd
zo bewonderd had, ging schuil achter een vraag.
Wat zeggen ze dan?
Ouwe, je hebt drank voor haring geruild.
't Waren toch maar Ylen.
Ouwe, je zei op de uitreis: ik steel niet van d'n heer.
Nou wordt gezegd: de ouwe steelt van ons èn d'n
heer....
Wie heeft dat gezegd?
Dat doet er niet toe, ouwe, het is zo.
Dus jij zegt het ook?
Arend-Michiel voelde de blik van Wijnand op hem. In
zijn antwoord lag zijn aanvaarding of zijn verwerping.
Hij berekende niet. Hij zei:
Ja, ouwe, ik ook.
Daar staan de flessen, geef ze eens aan.
Arend-Michiel gaf ze. Ze waren nog vol. Wijnand nam
ze beet en sloeg ze allebei in één slag kapot. De jenever
stroomde door het achterin.
Ouwe, riep Arend-Michiel.
Ja, hebbie nou je zin? Lelijke klikspanen.... Hij
keerde zich om en met een schorre stem, waarin hij zijn
snikken wou smoren, krijtte hij uit: En jij vah me ook al
af, ze vallen me allemaal af, ze denken: Wijnand wordt
oud, d'n heer wil me van boord af hebben en jullie
zullen me wel een zetje geven en jij loopt natuuriijk te
vertellen, dat ik de schuld van dat glazen oog heb van
Joost Sas.
Wie vertelt dat, ouwe?
Die en die.
Wie?
Hij gaf geen antwoord. Hij kon ook niet. Arend-Michiel
zei:
Ouwe, ik zal het voorin wel goedmaken, ik beloof
het. En je begrijpt toch zeker wel, dat ik zoiets geks als
van Joost Sas niet vertellen zal.
Wijnand sprak helemaal niet meer. Arend-Michiel had
meelij met hem. Aai van Noordt en Wijnand, ze
murden over dingen, die geen grond hadden. Hij nam
z'n dekens, die als een kakkedrol achter in de kooi lagen
en spreidde ze over hem uit. Met zijn rug lag hij naar
hem toe, maar hij zag duidelijk hoe het grote lichaam
van Wijnand Hoogendijk schudde.
Boven loog hij, om het verhaal aannemelijk te maken,
dat Wijnand die geen druppel meer had, voor zijn zieke
nieren een beetje drank moest hebben. En nou was ie
nog bedrogen, want er zat rommel in de fles. Hij zou
echter, wat de duiten betrof, het met de mannen
goedmaken, op voorwaarde, dat er geen praat over
gemaakt werd. Dat beloofden ze.
Maar 't is met zulke dingen als met een vetvlek, er kan
aan gepoetst en gewreven worden, altijd komt er weer
iets van voor de dag....
kijker gekregen.
(wordt vervolgd)
iH 4:
4! Hi
de vogelkooi met de protesterende papegaai
de clubfauteuils die meer dan een ons wegen
de schemerlamp met die zware poot
tiet ledikantje van de kleine Joost
het ochtendblad van gisteren
alle flessen uit de kelder ook de lege
de jongens van flakkee expresse nemen echt alles mee
als ze aan het verhuizen zijn
flakkee expresse
01870-2188 middelhamis
01883-20016 hellevoetsluis
01110-3163 zierikzee
Er was verwachting en teleurstelling in Vlaardingen.
De bonbroodwinner had hem van de toren uit op zijn