EIIIVI1DEI1-I1IEUW5
Het leven van Charles Haddon Spurgeon
Nijsse B.V.
Vakantiereis
voor ouderen
„Orgelmis" van Joh. Seb. Bach in Oude Tonge
Ongetwijfeld
DE SUZUKI CARRY:
VOORDELIGER KUNT U NIET BESTELLEN.
Sterkere rechtspositie voor
verpleeghuispatiënten
1
(I)
„P.v. de Luchtbode''
No. 5396
De grote verandering
Prins der predil^ers
SUZUKI CARRY. EEN RAAAZEND HANDIGE BESTELWAGEN V.A.9.895,?
Dealer voor Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland
31 augustus t/m 7 september
Ttno
rjcnie o enen Vor/pze/erL
rescertge.
W
QJoriaTm SeoafizaTZc^acn,
.r<
PREADVIES VAN UTRECHTSE HOOGLERAAR PROF. MR. KELK
"KLAGEN of kwijnen" is de veelzeggende titel van een meer dan hon
derd bladzijden tellend preadvies, dat de Utrechtse strafrechthoogleraar
prof. mr. Kelk onlangs op verzoek van de Vereniging voor Gezondheids
recht heeft uitgebracht. Het preadvies gaat over de rechten van ver
pleeghuispatiënten en de behandeling van hun klachten. Op het eerste
gezicht lijkt het vreemd dat een hoogleraar strafrecht met deze opdracht
werd belast.
Prof. Kelk is een van de beste kenners van het gevangeniswezen in ons
land, maar een verpleegtehuis is toch geen gevangenis? Nee, dat niet.
Maar het verpleegtehuis is evenals de gevangenis een instituut, waar
mensen tegen hun wil of in ieder geval tegen hun zin verblijven en waar
- zoals in iedere andere "micro-samenleving" - zij de kans lopen betut
teld te worden, allerlei vrijheden moeten inleveren en nauwelijks een
behoorlijke rechtspositie hebben. Prof. Kelk stelt een rechtspositie voor
die uitgaat van de mondigheid van de (verpleeghuis)-patlënt.
VOORKOMEN VAN VEREENZAMING
WEINIG PRIVACY
PATIËNTEN die dag en nacht in
een verpleegtehuis verblijven, ver
keren Ineen zeer afhankelijke po
sitie ten opzichte van degenen,
die in zo'n instituut werken. In dat
opzicht is hun situatie min of meer
vergelijkbaar met personen, die
langdurig verblijven In bijvoor
beeld psychiatrische inrichtingen
of gevangenissen.
De medische en verpleegkundige
zorg is in de verpleeghuizen door
de bank genomen zeker goed te
noemen, maar nochtans voelt
menig verpleeghuispatiënt zich als
een vervreemd en rechteloos we
zen, dat zijn identiteit en levens
stijl heeft verloren en geheel af
hankelijk is van het instituut waar
alles voor hem geregeld wordt. In
die verpleeghuissituatie stuit de
patiënt op een grote hoeveelheid
geijkte beperkingen, die door hun
routinematig karakter moeilijk te
doorbreken zijn. Daarover klagen
patiënten dan ook met grote re
gelmaat.
4e Blad
VRUDAG 17 MEI 1985
Dominee Spurgeon. Dat is de naam van een jonge man, in zyn
eenentwintigste jaar, kortelings verschenen onder de predilters
van onze metropolis, en die een grote beweging heeft teweeg
gebracht in de godsdienstige wereld. Hij was niet meer dan enige
weken als predikant van de New-Park-Street-Kerk bevestigd, toen
dit zo ruime bedehuis zo vol liep van hoorders, dat bij iedere
dienst honderden teleurgesteld weg moesten gaan, omdat ze geen
plaats meer konden krijgen. Het gevolg was dat men overeen
kwam om de kerk te vergroten, en dat de jeugdige leraar
gedurende de verbouwing 's zondags in de grote zaal van „Exeter
Hall" zou preken. Men kan gemakkelijk nagaan hoe groot de
populariteit van deze knaap moet zijn, als we melden dat gisteren,
zowel 's morgens als 's avonds de grote zaal, die 4 a 5.000
personen kan bevatten, tot in elk hoekje was gevuld. Ds.
Spurgeon is een geheel en al oorspronkelijk prediker, en daarom
zal hij altijd een zeer groot gehoor hebben en bijgevolg ook het
middel kunnen zyn om veel goeds teweeg te brengen onder een
klasse van mensen die anders niet onder het geklank van een
getrouwe Evangelieprediking zouden komen. Blijkbaar heeft hij
zich George Whitefield tot model gekozen, en evenals deze on
geëvenaarde prediker, de prins der kanselredenaars, spreekt hij
dikwijls op de man af, en dan op treffende, aangrijpende wijze.
Woorden van deze strekking kwamen op
16 februari 1855 de lezers van The Mor
ning Advertiser, een Londens dagblad,
onder ogen. Veel Engelse kranten schre
ven in die dagen over ds. Spurgeon. Niet
verwonderlijk.... Een jongeman van am
per 20 jaar, sedert kort verbonden aan een
voorheen kwijnende Baptistengemeente,
trekt in no-time duizenden en nog eens
duizenden hoorders. Als dat geen nieuws
is!
Charles Haddon Spurgeon (1834-1892)
nóg boeien zijn geschriften velen; zijn
inmiddels gepubliceerde preken en medi
taties spreken nóg menigeen aan. Voor
boeken van en over Spurgeon is nog
steeds, zo vele jaren na zijn dood, een
markt. En dat niet alleen in het Engels
talige gebied. Enkele maanden geleden
besprak ik het grote, zesdelige Psalmen
commentaar. En nu mag ik de herver
schijning van Spurgeons autobiografie
het verhaal van zijn leven, beschreven
door hemzelf en zijn vrouw aankon
digen.
Stelt u het zich voor: twee kloeke banden,
vier delen bevattend, met in totaal bijna
1250 dichtbedrukte pagina's. Om bij de
vormgeving te blijven: de uitgever maakte
er een schitterend geheel van. Het werk is
uitgevoerd naar de authentieke uitgave
van 1900, met originele gemarmerde band
en kunstleren rug met goudopdruk. Een
groot aantal illustraties is opgenomen. Tot
1 juli aanstaande is het geheel te koop voor
nog geen honderd gulden.
Spurgeon stamde uit een predikanten-
geslacht niet bij de B aptisten overigens.
Al op heel jonge leeftijd ontving hij naar
eigen zeggen „godsdienstige indrukken".
Vooral het onderwijs van zijn moeder
heeft hem aangegrepen. Desondanks, zo
getuigt hij later, „heb ik mijn aangezicht
voor Hem verborgen en heb de jaren laten
voorbijgaan, niet zonder knepen in mijn
geweten en ook niet zonder bestraffing,
daar ik toch wist hoezeer ik de Zaligmaker
van node had". Zijn bekering stelde hij uit,
....totdat God zelf ingreep.
„Mijn hart lag braak, en was bedekt met
onkruid, maar op zekere dag kwam de
grote Landman en begon mijn ziel te
beploegen. Tien zwarte paarden waren
voor Zijn ploeg gespannen; de ploeg
schaar die Hij gebruikte, was scherp en de
ploegers hebben diepe voren getrokken.
De tien paarden waren de tien geboden en
de rechtvaardigheid Gods heeft als een
ploegschaar zijn gemoed vaneen gereten.
Ik was veroordeeld, verloren, ten verderve
gedoemd, hulpeloos en hopeloos". Na een
zekere tijd in deze toestand te hebben
verkeerd, kwam de grote ommekeer in
Spurgeons leven op 6 januari 1850, op
15-jarige leeftijd dus. Het middel was een
eenvoudig woord van een Methodistisch
prediker over de tekst „Ziet op Mij en
wordt behouden, alle gij einden der aarde".
Wat Spurgeon over dat ingrijpende ge
beuren vertelt, is indrukwekkend en mee
slepend. Het kan mijns inziens op één lijn
gesteld worden met de klassieke bekerings
verhalen van de kerk der eeuwen. Ik denk
aan Augustinus' tuin-episode. Luthers to-
ren-belevenis, Bunyans getuigenis „Ge
nade overvloeiende...."
Spurgeon vindt in zijn verslag de toon van
de lofzang. De lofzang op de onbegrijpe
lijke genade Gods, bewezen aan een god
deloze. Een enkele zinsnede. „Ik had,
zoals ik was, op Jezus gezien, en in Hem
mijn Zaligmaker gevonden. Op Hem zien
de waren de wonden mijner ziel genezen;
de beenderen die Hij verbrijzeld had, ver
heugden zich; de lompen die mij hadden
bedekt, waren verdwenen; mijn ziel was
wit als de vlekkeloze sneeuw in het verre
noorden. Er was muziek in mijn gemoed,
want ik was behouden, gewassen, ge
reinigd, begenadigd door Hem die aan het
hout hing. Mijn Meester, ik kan niet be
grijpen hoe Gij Uw heilig hoofd hebt
kunnen buigen in zulk een dood als de
dood aan het kruis. Maar het grote
wonder is dat Gij dit alles-voor mij hebt
geleden!"
Het duurde niet lang of Spurgeon voelde
zich gedrongen in het openbaar getuigenis
af te leggen van het Evangelie der be
houdenis. Maar niet voordat hij zich in
Newmarket door een Baptistisch predi
kant liet (over)dopen in een naburige
rivier om vervolgens in de kerk van zijn
vader deel te nemen aan het Avondmaal.
Te Cambridge, waar hij als hulponder
wijzer ging dienst doen om tegelijkertijd
zelf te studeren, sloot hij zich aan bij een
Baptistengemeente. Maar al spoedig trad
hij zelf op als prediker, eerst op de zondags
school en na enige tijd in de openbare
eredienst. Zijn eerste gemeente was die te
Waterbeach. „Hij begon er te prediken en
het heeft God behaagd die ganse plaats als
het ware ondersteboven te keren. In korte
tijd was de kleine kapel met het rieten dak
stampvol mensen". In het kleine dorp ge
beurden wonderen als zegen op de
prediking van de 17- tot 19-jarige Spur
geon.
Ik schreef al over de reactie op zijn arbeid
ïnLonden waarbij vanaf 1854 totaan zijn
dood leefde en werkte. Al in zijn stu
dententijd werd van hem gezegd, dat hij de
grootste prediker van zijn tijd zou worden.
Dat is in zekere zin bewaarheid. Ja, zo zei
iemand: „Hij zal meer zielen tot Christus
brengen dan iemand anders, die het Evan
gelie heeft gepredikt, de apostel Paulus
zelfs niet buitengesloten. Zijn naam zal
overal bekend wezen, en zijn preken zul
len in vele van de talen der wereld ver
taald worden". Hoe het zij, waar is dat hij
al in zijn leven vele, vele honderddui
zenden bij monde en geschrifte bereikt
heeft met de verkondiging van het Woord.
En onmiskenbaar is dat voor zeer velen tot
een onvergankelijke zegen geweest.
Deze boeken vertellen het allemaal. Zeer
uitvoerig en gedetailleerd. Over alle moge
lijke aspecten van Spurgeons leven en
werk. Velen zullen wellicht menen dat dit
werk qua opzet niet meer in deze tijd past.
Dat is niet geheel onterecht. Een breed
voerigheid als in deze mate zijn wij, ben ik
althans, niet (meer) gewoon.
I Het is wel eens iets te veel van het goede.
BTW.)
Oostdijk 15-17
OUDE TONGE
Tel. 01874- 1235
1385
SUZUKI
Charles Haddon Spurgeon
Maar dan wel met nadruk op dat laatste;
deze boeken bieden zonder meer goede
lectuur. Met name geldt dat die gedeelten
die inhoudelijk, b.v. in brieven en preek-
schetsen, de boodschap des vredes van
deze volksprediker weergeven.
In het tweede en laatste artikel dat ik aan
de onderwerpelijke boeken wil wijden,
hoop ik hierop nader in te gaan. Zelfs vele
bijdragen zouden gevuld kunnen worden
met een kenschets van Spurgeons predi
king. Voorlopig besluit ik met een typering
door de prediker zelf, gegeven in 1861
toen zijn nieuwe, immens grote Metro
politan Tabernacle werd geopend.
Ik wens voor te stellen dat het onder
werp der prediking in dit huis des ge-
beds, zo lang deze kansel standhoudt en
zo lang hier mensen komen ter aanbid
ding van God, zal wezen de Persoon
van Jezus Christus. Ik schaam mij niet
om mij een Calvinist te noemen. Ik
aarzel niet om de naam Baptist te dra
gen. Maar zo men my vraagt wat mijn
geloofsbelijdenis is, dan antwoord ik:
Jezus Christus!
N.a.v. ,,Het leven van Charles Had
don Spurgeon". Naar bescheiden uit
zijn dagboek, aantekeningen en brie
ven, samengesteld door zijn weduwe.
Vertaald door Elisabeth Freystadt.
Vier delen in twee banden.
Totaal 1236 pagina's.
Uitgeverij Wever te Franeker.
Prijs tot 1 juli 1985 f 99,75;
daarna f 129,75.
J. K.
Op verzoek een vakantiereis naar de kop
van Nederland. Met standplaats in Dren
te. En nu dan in het na-seizoen.
Wij hebben een prachtig pension ge
vonden in het plaatsje Zorgvlied (Drente).
Een ontzettend klein dorpje 10 huizen en
1 winkel) in de bossen die tot Appelscha
uitstrekken.
Het pension is voorzien van een lift naar
de etages, er zijn mooie fijne tuinen bij
waar U heerlijk in de zon of schaduw kunt
verblijven.
Uiteraard blijft de gehele week de bus (-1-
schauffeur) bij de vakantiegangers zodat
er dagelijks uitstapjes en excursies ge
maakt kunnen worden. Reinier (de chauf
feur) weet daar ook uitstekend de weg en
de de 4 noordelijkste Provincies liggen als
het ware voor het grijpen.
De doro ons georganiseerde reis wordt
door de ouderen zelf begeleid, want dat
kunnen zij ook uitstekend. Een klein
groepje van de reizigers overlegt dan dage
lijks wat er gaat gebeuren. Wel is er altijd
een reisleider, meestal de heer A. van
Antwerpen die het nodige denk- en regel
werk uitdeelt.
Deze reis is inklusief Dus, met reis
verzekering, vervoer, verblijf, excursie-
pot. Alleen de goede stemming en Uw
persoonlijke uitrusting moet u nog mee
nemen. De reis kost u 425,— Eénka-
mertoeslag 50,per week.
Wilt U mee? Graag even een telefoontje
of berichtje aan één van ons in 't diensten
centrum Middelhamis. Telefoon: 3366.
UIT.... GOED VOOR U.
HERKINGEN
Uitslag wedvlucht Minderhout 11-5-85.
321 duiven los om 16.40 uur; z.o. wind.
Afstand ±53 km.
Ph. Logmans 1, 2, 3, 4, 8, 9, 16, 17, 24,
28, 38, 40, 44, 49, 61, 67, 78, 81; C.
Vreeswijk 5, 6,13,53, 56; H. Kachelland
7,42,48,59,69,75; L Kievit 10,15,18,
52, 57, 66; H. Kievit 11, 14, 29, 31, 35,
47,51,54,58,65,70,74;J. Molenaar 12,
22, 25, 64, 71, 73; A. Molenaar 19, 34,
63; K. Kievit 20, 21, 37, 41, 43; M.
Huizer en zn. 23, 27,46; C. Logmans 26;
A. Volaart 30, 77; J. den Boer 32, 36, 39,
50, 55, 62, 72; A. het Jonk 33; H. v.d.
Ochtend 45,76,80; Gebr. Volaart 60,68,
79.
Op D.V. zaterdag 25 mei a.s. hoopt de organist Paul Kieviet in
het Itader van de Bach-serie van de Stichting Kerkconcerten
Goeree-Overflaldcee in de Ned. Herv. Kerlt te Oude Tonge een
uitvoering te verzorgen van het derde deel van de „Clavierübung"
van Johann Sebastian Bach (1685-1750), waarbg hy zich beperkt
tot de Preludium en Fuga in Es dur en de grote koraalvoorspelen.
Medewerking hieraan zal verleend worden door de Christelyke
Oratoriumvereniging „Middelharnis" o.I.v. Rinus Verhage. De
koorbegeleiding van de te zingen koralen is in handen van Wim
Diepenhorst.
Het is voor de eerste keer dat dit imposante Bach-werk op ons eiland tot
klinken gebracht wordt. Organisten van naam en we noemen bijv. Albert de
Klerk, bestempelden deze muziek als h&igrootste en schoonste wat ooit voor
orgel is geschreven.
Nadat door Bach zelfde kopergravure was gemaakt werd in 1739 het derde
deel van de „Clavierübung" veelal aangeduid als Orgelmis, te Leipzig in druk
uitgegeven.
De term „Clavierübung" was al twee keer eerder nl. in 1731 en in 1735 door
hem gebruik als titel, waarbij aangetekend moet worden dat Bach dit
waarschijnlijk ontleende aan zijn voorganger Johann Kuhnau, die zijn
klaviersuites al onder deze aanduiding liet verschijnen.
De „orgelmis" is een verzameling koraalbewerkingen en duetten die begint
met een preludium in E s en afgesloten wordt met een Fuga in E s. B ach heeft in
dit werk de zes hoofdstukken van het christelijk geloof, zoals Maarten Luther
die heeft samengevat in een grote catechismus voor volwassenen en een kleine
'2}?'ttteT-é/Per/
oeste-fLena
ver,
jy^n
L atechz/rnzis-^. artoere Ge
yorme Orqeif-.
ver/erti^et van.
jjoszceu^. Ca;
z- Jer-jcct.
A
•ectore-
Cfu>y
1^4«. J
■fea-uno dC'
ft^Tjxnar
W'^
voor kinderen, gevolgd aan de hand van
koraalmelodieën die in de lutherse ere
dienst gebruikelijk waren. Die onderdelen
met de daarbij passende koralen zijn:
1. De Tien Geboden: „Diess sind die
heilgen Zehn Gebot".
2. De Geloofsbelijdenis: „Wir glauben
all an einen Gott" (credo).
3. Het Onze Vader: „Vater unser im
Himmelreich".
4. De Doop: „Christ unser Herr zum
Jordan kam".
5. De Boete: „Aus tiefer Not schrei ich
zu Dir".
5. Het Avondmaal: „Jesus Christus,
unser Heiland".
Van elk koraal maakte Bach twee be
werkingen: een grote en een kleine (ma-
nualiter), analoog aan de beide catechis
mussen van de grote Reformator.
In overeenstemming met de liturgie in de
lutherse eredienst liet hij al deze koraal
bewerkingen voorafgaan door het Kyrie
(drie grote en drie kleine Kyrie-koralen
componeerde Bach) en het Gloria. (Bach
schreef drie bewerkingen over het koraal
„AUein Gott in der Höh sei Ehr").
Veel is er in de loop der tijden ge
speculeerd over de „Clavierübung III".
Voor de hand liggend is bijvoorbeeld de
symboliek van de tien inzetten van het
fuga thema in het „kleine" koraalvoorspel
over „Diess sind die heil'gen zehn Gebot",
of de beeldende functie van de „stro
mende" zestienden in de baspartij van het
koraalvoorspel „Christ unser Herr zum
Jordan kam".
Minder in het oog springend is de vol
gende analyse: Alleen de preludium, de
fiiga en de Kyrie-Christe-Kyrie koralen
staan in toonsoorten die drie mollen als
voortekens hebben.
Tegenover het drieluik van de Kyrie-
Christe-Kyrie koralen staat de fuga die
een tripelfuga is en bestaat uit drie af
delingen elk met een eigen thema. Bij
verdere analyse blijkt het totale drie
mollen blok te bestaan uit 14 onderdelen
met de volgende groepering: Kyrie
Christe 2 secties (geen organo pleno).
Kyrie 1 sectie (organo pleno), fuga 3
secties (organo pleno) en de Praeludium 8
secties (organo pleno).
In de getallensymboliek nu, die ten tijde
van Bach steeds springlevend was geldt
dat 2 B, 1 A, 3 C, en 8 H. Zo
signeerde Bach deze grandioze compo
sitie.
De organist, die zich tot taak gesteld
heeft deze ongeveer anderhalf uur du
rende compositie van aan-één-stuk-door
zeer fraaie, maar zeer moeilijke orgel-
werken te vertolken, is Paul Kieviet.
Dhr. Kievietbehaalde in 1981 zijn Athe
neum-diploma, waarna hij verder ging
studeren aan het Rotterdams Conserva
torium. Hier studeert hij hoofdvak orgel
bij Arie J. Keijzer en hoofdvak theorie
o.m. bij Jan Kleinbussink, terwijl de stu
die voor het hoofdvak kerkmuziek bij
Barend Schuurman al met goed gevolg
afgesloten is. Tevens is deze zeer talent
volle musicus organist van het verpleeg
huis „De Samaritaan" en van de Ned.
Hervormde Kerk te Sommelsdijk.
De aanvang van het concert is 20.00 uur,
kerk open 19.30 uur. De toegangsprijs
(incl. teksten van de koralen) bedraagt
ƒ5,voor volwassenen en 3,voor
scholieren, CJP-houders en 65+.
slaagt U beter met uw inkopen als U
eerst de advertenties leest
NEDERLAND telt 330 verpleegtehui
zen, waar circa 50.000 patiënten ver
blijven. Het patiëntenbestand is zeer
gevarieerd qua ziektebeelden en func
tiestoornissen. Ongeveer 92,5 procent
van de verpleeghuispatiënten is ouder
dan 60 jaar. Rond 70 procent van de
patiënten blijft in het verpleegtehuis,
slechts 30 procent kan doorstromen
zoals dat heet. Meer dan de helft van
de verpleeghuizen beschikt momen
teel over een afdeling dagbehande
ling. De patiënten van deze afdeling
komen 's ochtends en gaan aan het
eind van de middag weer naar huls.
Deze dagbehandelingsvoorziening,
sedert 1 juli 1977 opgenomen in het
verstrekkingenpakket van de Algeme
ne Wet Bijzondere Ziektekosten
(AWBZ) maakt een snelle groei door.
Het beroep dat op verpleeghuizen
wordt gedaan. Is trouwens over het
algemeen sterk toegenomen. In 1960
waren er in de Nederlandse verpleeg
huizen 7.000 bedden bezet tegen circa
50.000 nu.
In verpleeghuizen verblijven (overwe
gend oudere) patiënten, die niet ziek
genoeg zijn om in een ziekenhuis te
(blijven) liggen, maar die te ziek zijn
om elders te worden verzorgd. De
taken die het verpleeghuis zich ten
aanzien van deze patiënten stelt, wor
den door prof. Kelk als volgt omschre
ven:
1. Het verlenen van verpleeghuiszorg
met als doel de patiënt te "reacti
veren", waarna tot plaatsing in een
ander aangepast woonmilieu kan wor
den overgegaan, c.q. de patiënt weer
naar huis gaat.
2. Indien een dergelijk ontslag er niet
inzit, dan heeft de verpleeghuiszorg
zich als doel gesteld de stoornissen
van de patiënt te verminderen of uit
breiding daarvan tegen te gaan, zodat
met een optimale begeleiding de pa
tiënten een zo menswaardig mogelijk
functioneren kan worden gegaran
deerd.
Er is bijvoorbeeld in de tehuizen te
weinig privacy, je kan je maar zelden
aan de aanwezigheid van anderen
onttrekken. De hoeveelheid eigen
voorwerpen en kleding, die je mag
meenemen, wordt zeer beperkt. Prof.
Kelk stelt dat met name het recht op
privacy van de verpleeghuispatiënt
meer aandacht zou moeten krijgen.
Verder beklemtoont de Utrechtse
hoogleraar, dat het recht op onaan
tastbaarheid van het menselijk li
chaam een grondrecht is, dat niet ge
negeerd mag worden. Toegespitst op
de verpleeghuissituatie betekent dit,
dat toestemming van de patiënt een
vereiste is voor de medische behande
ling. Voorts meent prof. Kelk dat in
een verpleeghuis voortdurend aan
dacht moet worden besteed aan de
mogelijkheden voor de patiënten om
zich te blijven ontplooien.
Contacten met familie en vrienden,
zowel in de vorm van bezoek als tele
fonisch, dienen ter voorkoming van
vereenzaming op ruime schaal moge
lijk te worden gemaakt. Ook in andere
opzichten dienen contacten met de
buitenwereld zoveel mogelijk te wor
den bevorderd (radio-aansluitingen bij
de bedden). Er zal voor een ruime lec-
tuurvoorziening zorggedragen moe
ten worden alsook voor een groot
assortiment spelen (biljartl) en andere
vormen van recreatie. Betutteling van
de patiënten dient vermeden te wor
den, zij dienen zoveel mogelijk de
ruimte te krijgen hun eigen levensstijl
te kunnen voortzetten.
KLACHTENPROCEDURE
IN zijn preadvies stelt prof. Kelk dat
verpleeghuispatiënten een sterke
rechtspositie moeten hebben. Als zij
klachten hebben, moet daarover door
een onafhankelijke commissie beslist
kunnen worden. Prof. Kelk denkt aan
de instelling van een klachtencommis
sie, bestaande uit drie onafhankelijke
burgers, die een bindende beslissing
moet nemen ingeval er sprake.zou zijn
van schending van een recht dat de
patiënt aan de in de inrichting gel
dende voorschriften of normen kan
ontlenen. Dit klachtrecht Is individueel
van aard, dat wil zeggen betreft in
beginsel uitsluitend de situatie van de
klagende patiënt zelf. Wel zullen an
deren, bijvoorbeeld familieleden van
de betrokkene, ten behoeve van de
klager een klacht mogen indienen.
Het is schrijnend te moeten vaststel
len dat een dergelijke procedure in
verpleeghuizen nog steeds niet is in
gevoerd, terwijl in de gevangenissen
al vanaf 1977 een dergelijk klachtrecht
bestaat. De rechtspositie van gevan
genen is sterker dan die van verpleeg
huispatiënten.
Mr. A. BRONSBERGEN