EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Het leven van Charles Haddon Spurgeon Nijsse B.V. Vakantiereis voor ouderen „Orgelmis" van Joh. Seb. Bach in Oude Tonge Ongetwijfeld DE SUZUKI CARRY: VOORDELIGER KUNT U NIET BESTELLEN. Sterkere rechtspositie voor verpleeghuispatiënten 1 (I) „P.v. de Luchtbode'' No. 5396 De grote verandering Prins der predil^ers SUZUKI CARRY. EEN RAAAZEND HANDIGE BESTELWAGEN V.A.9.895,? Dealer voor Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland 31 augustus t/m 7 september Ttno rjcnie o enen Vor/pze/erL rescertge. W QJoriaTm SeoafizaTZc^acn, .r< PREADVIES VAN UTRECHTSE HOOGLERAAR PROF. MR. KELK "KLAGEN of kwijnen" is de veelzeggende titel van een meer dan hon derd bladzijden tellend preadvies, dat de Utrechtse strafrechthoogleraar prof. mr. Kelk onlangs op verzoek van de Vereniging voor Gezondheids recht heeft uitgebracht. Het preadvies gaat over de rechten van ver pleeghuispatiënten en de behandeling van hun klachten. Op het eerste gezicht lijkt het vreemd dat een hoogleraar strafrecht met deze opdracht werd belast. Prof. Kelk is een van de beste kenners van het gevangeniswezen in ons land, maar een verpleegtehuis is toch geen gevangenis? Nee, dat niet. Maar het verpleegtehuis is evenals de gevangenis een instituut, waar mensen tegen hun wil of in ieder geval tegen hun zin verblijven en waar - zoals in iedere andere "micro-samenleving" - zij de kans lopen betut teld te worden, allerlei vrijheden moeten inleveren en nauwelijks een behoorlijke rechtspositie hebben. Prof. Kelk stelt een rechtspositie voor die uitgaat van de mondigheid van de (verpleeghuis)-patlënt. VOORKOMEN VAN VEREENZAMING WEINIG PRIVACY PATIËNTEN die dag en nacht in een verpleegtehuis verblijven, ver keren Ineen zeer afhankelijke po sitie ten opzichte van degenen, die in zo'n instituut werken. In dat opzicht is hun situatie min of meer vergelijkbaar met personen, die langdurig verblijven In bijvoor beeld psychiatrische inrichtingen of gevangenissen. De medische en verpleegkundige zorg is in de verpleeghuizen door de bank genomen zeker goed te noemen, maar nochtans voelt menig verpleeghuispatiënt zich als een vervreemd en rechteloos we zen, dat zijn identiteit en levens stijl heeft verloren en geheel af hankelijk is van het instituut waar alles voor hem geregeld wordt. In die verpleeghuissituatie stuit de patiënt op een grote hoeveelheid geijkte beperkingen, die door hun routinematig karakter moeilijk te doorbreken zijn. Daarover klagen patiënten dan ook met grote re gelmaat. 4e Blad VRUDAG 17 MEI 1985 Dominee Spurgeon. Dat is de naam van een jonge man, in zyn eenentwintigste jaar, kortelings verschenen onder de predilters van onze metropolis, en die een grote beweging heeft teweeg gebracht in de godsdienstige wereld. Hij was niet meer dan enige weken als predikant van de New-Park-Street-Kerk bevestigd, toen dit zo ruime bedehuis zo vol liep van hoorders, dat bij iedere dienst honderden teleurgesteld weg moesten gaan, omdat ze geen plaats meer konden krijgen. Het gevolg was dat men overeen kwam om de kerk te vergroten, en dat de jeugdige leraar gedurende de verbouwing 's zondags in de grote zaal van „Exeter Hall" zou preken. Men kan gemakkelijk nagaan hoe groot de populariteit van deze knaap moet zijn, als we melden dat gisteren, zowel 's morgens als 's avonds de grote zaal, die 4 a 5.000 personen kan bevatten, tot in elk hoekje was gevuld. Ds. Spurgeon is een geheel en al oorspronkelijk prediker, en daarom zal hij altijd een zeer groot gehoor hebben en bijgevolg ook het middel kunnen zyn om veel goeds teweeg te brengen onder een klasse van mensen die anders niet onder het geklank van een getrouwe Evangelieprediking zouden komen. Blijkbaar heeft hij zich George Whitefield tot model gekozen, en evenals deze on geëvenaarde prediker, de prins der kanselredenaars, spreekt hij dikwijls op de man af, en dan op treffende, aangrijpende wijze. Woorden van deze strekking kwamen op 16 februari 1855 de lezers van The Mor ning Advertiser, een Londens dagblad, onder ogen. Veel Engelse kranten schre ven in die dagen over ds. Spurgeon. Niet verwonderlijk.... Een jongeman van am per 20 jaar, sedert kort verbonden aan een voorheen kwijnende Baptistengemeente, trekt in no-time duizenden en nog eens duizenden hoorders. Als dat geen nieuws is! Charles Haddon Spurgeon (1834-1892) nóg boeien zijn geschriften velen; zijn inmiddels gepubliceerde preken en medi taties spreken nóg menigeen aan. Voor boeken van en over Spurgeon is nog steeds, zo vele jaren na zijn dood, een markt. En dat niet alleen in het Engels talige gebied. Enkele maanden geleden besprak ik het grote, zesdelige Psalmen commentaar. En nu mag ik de herver schijning van Spurgeons autobiografie het verhaal van zijn leven, beschreven door hemzelf en zijn vrouw aankon digen. Stelt u het zich voor: twee kloeke banden, vier delen bevattend, met in totaal bijna 1250 dichtbedrukte pagina's. Om bij de vormgeving te blijven: de uitgever maakte er een schitterend geheel van. Het werk is uitgevoerd naar de authentieke uitgave van 1900, met originele gemarmerde band en kunstleren rug met goudopdruk. Een groot aantal illustraties is opgenomen. Tot 1 juli aanstaande is het geheel te koop voor nog geen honderd gulden. Spurgeon stamde uit een predikanten- geslacht niet bij de B aptisten overigens. Al op heel jonge leeftijd ontving hij naar eigen zeggen „godsdienstige indrukken". Vooral het onderwijs van zijn moeder heeft hem aangegrepen. Desondanks, zo getuigt hij later, „heb ik mijn aangezicht voor Hem verborgen en heb de jaren laten voorbijgaan, niet zonder knepen in mijn geweten en ook niet zonder bestraffing, daar ik toch wist hoezeer ik de Zaligmaker van node had". Zijn bekering stelde hij uit, ....totdat God zelf ingreep. „Mijn hart lag braak, en was bedekt met onkruid, maar op zekere dag kwam de grote Landman en begon mijn ziel te beploegen. Tien zwarte paarden waren voor Zijn ploeg gespannen; de ploeg schaar die Hij gebruikte, was scherp en de ploegers hebben diepe voren getrokken. De tien paarden waren de tien geboden en de rechtvaardigheid Gods heeft als een ploegschaar zijn gemoed vaneen gereten. Ik was veroordeeld, verloren, ten verderve gedoemd, hulpeloos en hopeloos". Na een zekere tijd in deze toestand te hebben verkeerd, kwam de grote ommekeer in Spurgeons leven op 6 januari 1850, op 15-jarige leeftijd dus. Het middel was een eenvoudig woord van een Methodistisch prediker over de tekst „Ziet op Mij en wordt behouden, alle gij einden der aarde". Wat Spurgeon over dat ingrijpende ge beuren vertelt, is indrukwekkend en mee slepend. Het kan mijns inziens op één lijn gesteld worden met de klassieke bekerings verhalen van de kerk der eeuwen. Ik denk aan Augustinus' tuin-episode. Luthers to- ren-belevenis, Bunyans getuigenis „Ge nade overvloeiende...." Spurgeon vindt in zijn verslag de toon van de lofzang. De lofzang op de onbegrijpe lijke genade Gods, bewezen aan een god deloze. Een enkele zinsnede. „Ik had, zoals ik was, op Jezus gezien, en in Hem mijn Zaligmaker gevonden. Op Hem zien de waren de wonden mijner ziel genezen; de beenderen die Hij verbrijzeld had, ver heugden zich; de lompen die mij hadden bedekt, waren verdwenen; mijn ziel was wit als de vlekkeloze sneeuw in het verre noorden. Er was muziek in mijn gemoed, want ik was behouden, gewassen, ge reinigd, begenadigd door Hem die aan het hout hing. Mijn Meester, ik kan niet be grijpen hoe Gij Uw heilig hoofd hebt kunnen buigen in zulk een dood als de dood aan het kruis. Maar het grote wonder is dat Gij dit alles-voor mij hebt geleden!" Het duurde niet lang of Spurgeon voelde zich gedrongen in het openbaar getuigenis af te leggen van het Evangelie der be houdenis. Maar niet voordat hij zich in Newmarket door een Baptistisch predi kant liet (over)dopen in een naburige rivier om vervolgens in de kerk van zijn vader deel te nemen aan het Avondmaal. Te Cambridge, waar hij als hulponder wijzer ging dienst doen om tegelijkertijd zelf te studeren, sloot hij zich aan bij een Baptistengemeente. Maar al spoedig trad hij zelf op als prediker, eerst op de zondags school en na enige tijd in de openbare eredienst. Zijn eerste gemeente was die te Waterbeach. „Hij begon er te prediken en het heeft God behaagd die ganse plaats als het ware ondersteboven te keren. In korte tijd was de kleine kapel met het rieten dak stampvol mensen". In het kleine dorp ge beurden wonderen als zegen op de prediking van de 17- tot 19-jarige Spur geon. Ik schreef al over de reactie op zijn arbeid ïnLonden waarbij vanaf 1854 totaan zijn dood leefde en werkte. Al in zijn stu dententijd werd van hem gezegd, dat hij de grootste prediker van zijn tijd zou worden. Dat is in zekere zin bewaarheid. Ja, zo zei iemand: „Hij zal meer zielen tot Christus brengen dan iemand anders, die het Evan gelie heeft gepredikt, de apostel Paulus zelfs niet buitengesloten. Zijn naam zal overal bekend wezen, en zijn preken zul len in vele van de talen der wereld ver taald worden". Hoe het zij, waar is dat hij al in zijn leven vele, vele honderddui zenden bij monde en geschrifte bereikt heeft met de verkondiging van het Woord. En onmiskenbaar is dat voor zeer velen tot een onvergankelijke zegen geweest. Deze boeken vertellen het allemaal. Zeer uitvoerig en gedetailleerd. Over alle moge lijke aspecten van Spurgeons leven en werk. Velen zullen wellicht menen dat dit werk qua opzet niet meer in deze tijd past. Dat is niet geheel onterecht. Een breed voerigheid als in deze mate zijn wij, ben ik althans, niet (meer) gewoon. I Het is wel eens iets te veel van het goede. BTW.) Oostdijk 15-17 OUDE TONGE Tel. 01874- 1235 1385 SUZUKI Charles Haddon Spurgeon Maar dan wel met nadruk op dat laatste; deze boeken bieden zonder meer goede lectuur. Met name geldt dat die gedeelten die inhoudelijk, b.v. in brieven en preek- schetsen, de boodschap des vredes van deze volksprediker weergeven. In het tweede en laatste artikel dat ik aan de onderwerpelijke boeken wil wijden, hoop ik hierop nader in te gaan. Zelfs vele bijdragen zouden gevuld kunnen worden met een kenschets van Spurgeons predi king. Voorlopig besluit ik met een typering door de prediker zelf, gegeven in 1861 toen zijn nieuwe, immens grote Metro politan Tabernacle werd geopend. Ik wens voor te stellen dat het onder werp der prediking in dit huis des ge- beds, zo lang deze kansel standhoudt en zo lang hier mensen komen ter aanbid ding van God, zal wezen de Persoon van Jezus Christus. Ik schaam mij niet om mij een Calvinist te noemen. Ik aarzel niet om de naam Baptist te dra gen. Maar zo men my vraagt wat mijn geloofsbelijdenis is, dan antwoord ik: Jezus Christus! N.a.v. ,,Het leven van Charles Had don Spurgeon". Naar bescheiden uit zijn dagboek, aantekeningen en brie ven, samengesteld door zijn weduwe. Vertaald door Elisabeth Freystadt. Vier delen in twee banden. Totaal 1236 pagina's. Uitgeverij Wever te Franeker. Prijs tot 1 juli 1985 f 99,75; daarna f 129,75. J. K. Op verzoek een vakantiereis naar de kop van Nederland. Met standplaats in Dren te. En nu dan in het na-seizoen. Wij hebben een prachtig pension ge vonden in het plaatsje Zorgvlied (Drente). Een ontzettend klein dorpje 10 huizen en 1 winkel) in de bossen die tot Appelscha uitstrekken. Het pension is voorzien van een lift naar de etages, er zijn mooie fijne tuinen bij waar U heerlijk in de zon of schaduw kunt verblijven. Uiteraard blijft de gehele week de bus (-1- schauffeur) bij de vakantiegangers zodat er dagelijks uitstapjes en excursies ge maakt kunnen worden. Reinier (de chauf feur) weet daar ook uitstekend de weg en de de 4 noordelijkste Provincies liggen als het ware voor het grijpen. De doro ons georganiseerde reis wordt door de ouderen zelf begeleid, want dat kunnen zij ook uitstekend. Een klein groepje van de reizigers overlegt dan dage lijks wat er gaat gebeuren. Wel is er altijd een reisleider, meestal de heer A. van Antwerpen die het nodige denk- en regel werk uitdeelt. Deze reis is inklusief Dus, met reis verzekering, vervoer, verblijf, excursie- pot. Alleen de goede stemming en Uw persoonlijke uitrusting moet u nog mee nemen. De reis kost u 425,— Eénka- mertoeslag 50,per week. Wilt U mee? Graag even een telefoontje of berichtje aan één van ons in 't diensten centrum Middelhamis. Telefoon: 3366. UIT.... GOED VOOR U. HERKINGEN Uitslag wedvlucht Minderhout 11-5-85. 321 duiven los om 16.40 uur; z.o. wind. Afstand ±53 km. Ph. Logmans 1, 2, 3, 4, 8, 9, 16, 17, 24, 28, 38, 40, 44, 49, 61, 67, 78, 81; C. Vreeswijk 5, 6,13,53, 56; H. Kachelland 7,42,48,59,69,75; L Kievit 10,15,18, 52, 57, 66; H. Kievit 11, 14, 29, 31, 35, 47,51,54,58,65,70,74;J. Molenaar 12, 22, 25, 64, 71, 73; A. Molenaar 19, 34, 63; K. Kievit 20, 21, 37, 41, 43; M. Huizer en zn. 23, 27,46; C. Logmans 26; A. Volaart 30, 77; J. den Boer 32, 36, 39, 50, 55, 62, 72; A. het Jonk 33; H. v.d. Ochtend 45,76,80; Gebr. Volaart 60,68, 79. Op D.V. zaterdag 25 mei a.s. hoopt de organist Paul Kieviet in het Itader van de Bach-serie van de Stichting Kerkconcerten Goeree-Overflaldcee in de Ned. Herv. Kerlt te Oude Tonge een uitvoering te verzorgen van het derde deel van de „Clavierübung" van Johann Sebastian Bach (1685-1750), waarbg hy zich beperkt tot de Preludium en Fuga in Es dur en de grote koraalvoorspelen. Medewerking hieraan zal verleend worden door de Christelyke Oratoriumvereniging „Middelharnis" o.I.v. Rinus Verhage. De koorbegeleiding van de te zingen koralen is in handen van Wim Diepenhorst. Het is voor de eerste keer dat dit imposante Bach-werk op ons eiland tot klinken gebracht wordt. Organisten van naam en we noemen bijv. Albert de Klerk, bestempelden deze muziek als h&igrootste en schoonste wat ooit voor orgel is geschreven. Nadat door Bach zelfde kopergravure was gemaakt werd in 1739 het derde deel van de „Clavierübung" veelal aangeduid als Orgelmis, te Leipzig in druk uitgegeven. De term „Clavierübung" was al twee keer eerder nl. in 1731 en in 1735 door hem gebruik als titel, waarbij aangetekend moet worden dat Bach dit waarschijnlijk ontleende aan zijn voorganger Johann Kuhnau, die zijn klaviersuites al onder deze aanduiding liet verschijnen. De „orgelmis" is een verzameling koraalbewerkingen en duetten die begint met een preludium in E s en afgesloten wordt met een Fuga in E s. B ach heeft in dit werk de zes hoofdstukken van het christelijk geloof, zoals Maarten Luther die heeft samengevat in een grote catechismus voor volwassenen en een kleine '2}?'ttteT-é/Per/ oeste-fLena ver, jy^n L atechz/rnzis-^. artoere Ge yorme Orqeif-. ver/erti^et van. jjoszceu^. Ca; z- Jer-jcct. A •ectore- Cfu>y 1^4«. J ■fea-uno dC' ft^Tjxnar W'^ voor kinderen, gevolgd aan de hand van koraalmelodieën die in de lutherse ere dienst gebruikelijk waren. Die onderdelen met de daarbij passende koralen zijn: 1. De Tien Geboden: „Diess sind die heilgen Zehn Gebot". 2. De Geloofsbelijdenis: „Wir glauben all an einen Gott" (credo). 3. Het Onze Vader: „Vater unser im Himmelreich". 4. De Doop: „Christ unser Herr zum Jordan kam". 5. De Boete: „Aus tiefer Not schrei ich zu Dir". 5. Het Avondmaal: „Jesus Christus, unser Heiland". Van elk koraal maakte Bach twee be werkingen: een grote en een kleine (ma- nualiter), analoog aan de beide catechis mussen van de grote Reformator. In overeenstemming met de liturgie in de lutherse eredienst liet hij al deze koraal bewerkingen voorafgaan door het Kyrie (drie grote en drie kleine Kyrie-koralen componeerde Bach) en het Gloria. (Bach schreef drie bewerkingen over het koraal „AUein Gott in der Höh sei Ehr"). Veel is er in de loop der tijden ge speculeerd over de „Clavierübung III". Voor de hand liggend is bijvoorbeeld de symboliek van de tien inzetten van het fuga thema in het „kleine" koraalvoorspel over „Diess sind die heil'gen zehn Gebot", of de beeldende functie van de „stro mende" zestienden in de baspartij van het koraalvoorspel „Christ unser Herr zum Jordan kam". Minder in het oog springend is de vol gende analyse: Alleen de preludium, de fiiga en de Kyrie-Christe-Kyrie koralen staan in toonsoorten die drie mollen als voortekens hebben. Tegenover het drieluik van de Kyrie- Christe-Kyrie koralen staat de fuga die een tripelfuga is en bestaat uit drie af delingen elk met een eigen thema. Bij verdere analyse blijkt het totale drie mollen blok te bestaan uit 14 onderdelen met de volgende groepering: Kyrie Christe 2 secties (geen organo pleno). Kyrie 1 sectie (organo pleno), fuga 3 secties (organo pleno) en de Praeludium 8 secties (organo pleno). In de getallensymboliek nu, die ten tijde van Bach steeds springlevend was geldt dat 2 B, 1 A, 3 C, en 8 H. Zo signeerde Bach deze grandioze compo sitie. De organist, die zich tot taak gesteld heeft deze ongeveer anderhalf uur du rende compositie van aan-één-stuk-door zeer fraaie, maar zeer moeilijke orgel- werken te vertolken, is Paul Kieviet. Dhr. Kievietbehaalde in 1981 zijn Athe neum-diploma, waarna hij verder ging studeren aan het Rotterdams Conserva torium. Hier studeert hij hoofdvak orgel bij Arie J. Keijzer en hoofdvak theorie o.m. bij Jan Kleinbussink, terwijl de stu die voor het hoofdvak kerkmuziek bij Barend Schuurman al met goed gevolg afgesloten is. Tevens is deze zeer talent volle musicus organist van het verpleeg huis „De Samaritaan" en van de Ned. Hervormde Kerk te Sommelsdijk. De aanvang van het concert is 20.00 uur, kerk open 19.30 uur. De toegangsprijs (incl. teksten van de koralen) bedraagt ƒ5,voor volwassenen en 3,voor scholieren, CJP-houders en 65+. slaagt U beter met uw inkopen als U eerst de advertenties leest NEDERLAND telt 330 verpleegtehui zen, waar circa 50.000 patiënten ver blijven. Het patiëntenbestand is zeer gevarieerd qua ziektebeelden en func tiestoornissen. Ongeveer 92,5 procent van de verpleeghuispatiënten is ouder dan 60 jaar. Rond 70 procent van de patiënten blijft in het verpleegtehuis, slechts 30 procent kan doorstromen zoals dat heet. Meer dan de helft van de verpleeghuizen beschikt momen teel over een afdeling dagbehande ling. De patiënten van deze afdeling komen 's ochtends en gaan aan het eind van de middag weer naar huls. Deze dagbehandelingsvoorziening, sedert 1 juli 1977 opgenomen in het verstrekkingenpakket van de Algeme ne Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) maakt een snelle groei door. Het beroep dat op verpleeghuizen wordt gedaan. Is trouwens over het algemeen sterk toegenomen. In 1960 waren er in de Nederlandse verpleeg huizen 7.000 bedden bezet tegen circa 50.000 nu. In verpleeghuizen verblijven (overwe gend oudere) patiënten, die niet ziek genoeg zijn om in een ziekenhuis te (blijven) liggen, maar die te ziek zijn om elders te worden verzorgd. De taken die het verpleeghuis zich ten aanzien van deze patiënten stelt, wor den door prof. Kelk als volgt omschre ven: 1. Het verlenen van verpleeghuiszorg met als doel de patiënt te "reacti veren", waarna tot plaatsing in een ander aangepast woonmilieu kan wor den overgegaan, c.q. de patiënt weer naar huis gaat. 2. Indien een dergelijk ontslag er niet inzit, dan heeft de verpleeghuiszorg zich als doel gesteld de stoornissen van de patiënt te verminderen of uit breiding daarvan tegen te gaan, zodat met een optimale begeleiding de pa tiënten een zo menswaardig mogelijk functioneren kan worden gegaran deerd. Er is bijvoorbeeld in de tehuizen te weinig privacy, je kan je maar zelden aan de aanwezigheid van anderen onttrekken. De hoeveelheid eigen voorwerpen en kleding, die je mag meenemen, wordt zeer beperkt. Prof. Kelk stelt dat met name het recht op privacy van de verpleeghuispatiënt meer aandacht zou moeten krijgen. Verder beklemtoont de Utrechtse hoogleraar, dat het recht op onaan tastbaarheid van het menselijk li chaam een grondrecht is, dat niet ge negeerd mag worden. Toegespitst op de verpleeghuissituatie betekent dit, dat toestemming van de patiënt een vereiste is voor de medische behande ling. Voorts meent prof. Kelk dat in een verpleeghuis voortdurend aan dacht moet worden besteed aan de mogelijkheden voor de patiënten om zich te blijven ontplooien. Contacten met familie en vrienden, zowel in de vorm van bezoek als tele fonisch, dienen ter voorkoming van vereenzaming op ruime schaal moge lijk te worden gemaakt. Ook in andere opzichten dienen contacten met de buitenwereld zoveel mogelijk te wor den bevorderd (radio-aansluitingen bij de bedden). Er zal voor een ruime lec- tuurvoorziening zorggedragen moe ten worden alsook voor een groot assortiment spelen (biljartl) en andere vormen van recreatie. Betutteling van de patiënten dient vermeden te wor den, zij dienen zoveel mogelijk de ruimte te krijgen hun eigen levensstijl te kunnen voortzetten. KLACHTENPROCEDURE IN zijn preadvies stelt prof. Kelk dat verpleeghuispatiënten een sterke rechtspositie moeten hebben. Als zij klachten hebben, moet daarover door een onafhankelijke commissie beslist kunnen worden. Prof. Kelk denkt aan de instelling van een klachtencommis sie, bestaande uit drie onafhankelijke burgers, die een bindende beslissing moet nemen ingeval er sprake.zou zijn van schending van een recht dat de patiënt aan de in de inrichting gel dende voorschriften of normen kan ontlenen. Dit klachtrecht Is individueel van aard, dat wil zeggen betreft in beginsel uitsluitend de situatie van de klagende patiënt zelf. Wel zullen an deren, bijvoorbeeld familieleden van de betrokkene, ten behoeve van de klager een klacht mogen indienen. Het is schrijnend te moeten vaststel len dat een dergelijke procedure in verpleeghuizen nog steeds niet is in gevoerd, terwijl in de gevangenissen al vanaf 1977 een dergelijk klachtrecht bestaat. De rechtspositie van gevan genen is sterker dan die van verpleeg huispatiënten. Mr. A. BRONSBERGEN

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 13