Leven en nagelaten geschriften
van Robert Murray M'Cheyne
jeugd-
hoekje
De nieuwe broek
Aprilraadsel 3
Extra raadsel
Lezing over „Het leven
en werk van Jan Zwart"
Part. Synode Zuid-West
der Ger. Gemeenten
Boekbespreking:
s
s
w
n
ALLEMAAL
Briefwisseling
Bladz. 2
,EILANDEN-NIEUWS'
VRIJDAG 19 APRIL 1985
„In al onze benauwdheden is Christus benauwd. Wij mogen als het ware
zeggen: Hy is het gemeenschappelülte hart van Zijn volk, want zij zijn één
lichaam, en een krankheid in het verw^derdste, geringste lid wordt daar
gevoeld en daar gedragen. Troosten, verzachten, ja verzadigen wij
onszelven in Hem, gelijk een broeder zich in zyn broeder doet, vooral
temidden van benauwdheden. Het is zalig Hem in alles, zelfs in het lijden
gelyk te mogen zijn. Er is een groot gebrek in alle christenen, die geen
lijden ondervinden. Beveel mij aan bij een door zware slagen getroffen
broeder, een gekrookt riet, één gelijk de Zoon des mensen. De Man van
Smarten is nooit verre van Hem".
Deze woorden werden meer dan 140 jaar
geleden geschreven door een Schotse pre
dikant, een jongeman van 29 jaar nog
maar. Het was in zijn laatste levensjaar.
Zijn naam: Robert Murray M'Cheyne,
voorganger van de gemeente te Dundee.
Veel heeft hij geleden in de korte tijd van
zijn leven en ambtsbediening. Lichamelijk
erg zwak, moest hij meermalen afstand
nemen van zijn werk in de gemeente.
Daarnaast eh daarop doelt hij met
name in bovenstaand fragment moest
hij veel aanvechtingen en bestrijdingen in
zijn geestelijk leven ervaren. Onder de
leiding van Gods Geest heeft het hem
gestempeld tot de predikant die hij was,
een getuige van de gerechtigheid en ge
nade in Christus alleen.
„Ik zie nu in dat niemand een getrouw
evangelie-prediker kan zijn, voordat hij
Christus om Christus' wil verkondigt en
voordat hij er van afgezien heeft om de
mensen tot zich te trekken en alleen
zoekt hen tot Christus te leiden". Dat
heeft hü dan ook met de hele inzet van
zijn persoonlijkheid gedaan.
„Practical"
Aan ds. M'Cheyne is een boek gewijd, in
1856 voor het eerst in onze taal ver
schenen en onlangs in herdruk op de markt
gebracht. Qua afmeting al is het een
indrukwekkend boekwerk; het telt bijna
750 pagina's. Opgenomen zijn een be
schrijving van M'Cheyne's leven en een
groot aantal van zijn nagelaten geschriften.
De biografie is van de hand van zijn vriend
en broeder Andrew Bonar; tot de na
gelaten geschriften behoren onder meer
61 brieven en 28 preken. Geen van deze
leerredenen komt voor in de andere bun
del van M'Cheyne: „De bron van zalig
heid'". Wie beide boeken wil bezitten,
hoeft dus geen doublures te vrezen.
Met Nederland wordt Schotland gere
kend tot de landen waar de Reformatie
van de kerk het meest ingrijpend heeft
doorgewerkt. Hoewel de geschriften van
Luther al vroeg in Schotland bekend wa
ren, bepaalde juist het Calvinisme het
denken en het werk van de hervormer
John Knox, die in Geneve zijn scholing
ontving. Predikanten als Melville, Bruce
en RuÜierford waren intens betrokken bij
de doorgaande reformatie van Schotland.
Andere „oude schrijvers" uit de rijke ge
schiedenis van de Schotse kerk zijn b.v.
Binning, Durham, Guthrie en Gray. Maar
niet alleen de 16e en 17e, ook de 18e en
19e eeuw getuigen, ondanks tegenkanting
en afval, van Schriftgetrouwe prediking en
geestelijk leven in de kerk van Schotland.
Namen als van Boston en de gebroeders
Erskine kunnen dan worden genoemd.
De bekende dr. H. Bavinck schreef eens
als inleiding op een bloemlezing preken
van de Erskines: ,,Het komt op persoon
lijke bekering aan. Dit aandringen hier
op geeft aan de Schotse prediking zulk
een praktische strekking. Zij beweegt
zich altijd tussen beide polen van zonde
engenade, van weten evangelie". Welnu,
met deze woorden is ook de prediking van
de jonge, vurige dominee M'Cheyne gety
peerd. Ook zijn boodschap was in de
eerste plaats „practical", met een sterke
binding aan Schrift en belijdenis.
Het praktische element van M'Cheyne's
preken is overigens niet slechts te ver
klaren vanuit de traditie van de Schotse
theologie-beoefening. Onmiskenbaar
werd zijn prediking beïnvloed door zijn
eigen praktijk der godzaligheid. Daarvan
geeft dit boek ook getuigenis. In de in
deling en besteding van zijn tijd was hij een
echte Puritein. Dagelijks zonderde hij zich
op een vaste tijd af voor gebed en medi
tatie. Het eigenlijke geheim van de goede
staat van zijn ziel lag in die dagelijkse
uitbreiding zijns harten in de gemeen-
schapsbeoefening met zijn God, zo schrijft
Bonar.
Eenzame overpeinzing en gebed maakten
de kracht van zijn bediening uit. Wat hij
daarin zelf ontving, gaf hij door aan zijn
hoorders. Zo was zijn prediking Chris-
tuspredikingbij uitstek! voluit bevinde
lijke prediking, de verkondiging van het
werk van de Geest die hij uit ervaring
kende. „Hij gaf zijn gemeente niet alleen
levend water, maar levend water geput uit
de bron waaruit hij zelf gedrenkt was, en
zou dit niet de ware evangelieprediking
zijn?", aldus Bonar, en hij voegt er aan
toe: „Als wij ooit zullen prediken met
ontferming over de zielen die verloren
gaan, moeten wij zelven bewogen zijn
door dezelfde beschouwing van zonde en
gerechtigheid, waardoor de menselijke
ziel van Jezus bewogen werd".
„Revival"
Veel zou over de prediking, zowel als over
de inhoud van de brieven van M'Cheyne,
geschreven kunnen worden. Treffendn is
de typering die ik ergens las, namelijk dat
ze „altijd de naam van Jezus ademen".
Een vergelijking met de brieven van zijn
voorganger Samuel Rutherford is zeker te
maken. Ook in zijn veelomvattend pasto
raat was M'Cheyne in deze geest bezig.
Nooit beschouwde hij een ziel als gered,
niet-tegenstaande overtuigingen en zonde
besef, vóórdat deze werkelijk, op grond
van het werk en de verdiensten van de
Verlosser, in het Allerheiligste was in
gegaan.
De ruimte van deze boekbespreking laat
me niet toe M'Cheyne's boodschap nader
te kenschetsen. Laat ik volstaan met u te
wijzen op een drietal min of meer wille-
Beste jongens en meisjes,
we gaan nu reeds aan het derde hoekje in
aprU beginnen, en deze maand is al
voor het grootste deel voorbij. We hebben
al zomerse dagen gehad, maar ook win
terse dagen. Het gezegde „april doet wat
hij wil" is ook dit jaar van toepassing. De
sporen van de afgelopen winter zijn nog
niet helemaal uitgewist. Naast veel groen
en bloemen zien we nog steeds doodse
hagen en struiken staan. Er schijnt nog
leven in te zitten, maar het komt uiterst
traag tevoorschijn. De boeren hebben ook
nog niet veel kunnen uitvoeren, want het
blijft steeds te nat, en te koud. Het wach
ten is op warm en droog weer. Daar wach
ten trouwens alle mensen op. Maar ook
dat komt wel weer. Mensen maken zich al
gauw ongerust, en denken dat het niet
goed zal komen. Altijd maar die bezorgd
heid. We doen er allemaal aan mee. De
Heere Jezus heeft gezegd: wees in geen
ding bezorgd; dat geloven wij, maar toch
passen we het niet toe. Zorgen moeten wij,
maar bezorgd zijn is nooit goed. We
moeten alles overgeven aan Hem, die
alles in Zijn hand heeft, en Die het ook
altijd nog wel heeft gemaakt.
Jantje had een broek gekregen
Met aan elke kant een zak.
Die hij reeds de eerste middag
Vol met mooie dingen stak:
Knikkers, dropjes, krijt, een bal,
Slakkehuisjes, wat niet all
In die huisjes zaten slakken.
Daar had Jan niet om gedacht
En toen moeder hem des avonds
Naar zijn bedje had gebracht,
Deed ze ook een onderzoek
Naar de zakken van de broek.
Hu daar greep ze glibber, glabber
Koud en week opeens een slak.
Weetje wat er toen gebeurd is,
's Avonds laat met elke zak
Moeder heeft met draad en naald
Eén voor één ze toegehaald.
1
l
3
S
7
<s
5
i
J
1
1
11
12
15
19
IS
lé>
If
18
/y
10
11
IJ
i'/
U'
1. moeder van Manasse (2 Kon. 21)
2. hier werd Mirjam 7 dagen buiten het
leger gesloten (Deut. 1)
3. kamerling die een aanslag beraamde
op de koning (Esth. 6)
4. vorst van Juda (Ex. 1)
5. bijnaam van Salomo (2 Sam. 12)
6. plaats vanwaar Simson een vrouw
begeerde (Richt. 14)
7. laatste Bijbelboek O.T.
8. noemde Jacob de plaats waar hij een
altaar bouwde (Gen. 35)
9. vrouw van Filippus (Luk. 3)
10. koning van Juda (Esth. 2)
Bij juiste invulling op de stippellijn van
boven naar beneden: de namen van de
twee pilaren in het voorhuis van de tempel.
1-
2-
3-
2
25
4
beroep
uitslag
drank
4-
24
5-
6-
6
23
gevolg
snob
7-
8-
- 8
22
onooglijk verblijf
kier
9-
10
soort hert
10-
11-
21
■12
O. Indisch dorp
onbehaard
12-
20
vulkanische stof
13-
14
scharnier
14-
19
bar
15-
16-
16
18
kippenprodukt
idem
17
klinker
Op de vertikale regel 1 tot 17 en horizon
taal 17 tot 25, een gezegde
de hartelijke groeten van OOM KO
Anja Joppe - Dirksland:
Erg jammer dat je een raadsel niet meer
kon vinden. Aanje moeder vragen of ze na
lezing der krant de opgaven uitknipt. Ja, je
zal het wel druk hebben Anja, maar dat is
beter dan verveling. Is die opleiding ook
mogelijk op Flakkee? Ik dacht het niet hé.
Je best maar doen Anja!
Bert Joppe - Dirksland:
Ik denk dat de poters er nu wel inzitten
Bert; of is het nog te nat? Ja, het wordt wel
een latertje! Je bent wel goed in rekenen;
dat wijzen niet alleen de cijfers uit, maar
ook de praktijk. Je rapport mag gezien
worden Bert! Het kan haast niet beter.
Allemaal achten en negens! Zo maar
doorgaan hoor!
Chris Ras - Yerseke:
Als jij laat bent, is oom Ko het vanzelf ook
Chris. Maar het is niet zo heel erg. Als je
voor de bus of de trein te laat bent, dan is ie
weg; maar oom Ko wacht wel op je. Je
door een trekker laten slepen gaat gepaard
met veel risiko, Chris. Maar ik heb het ook
wel gedaan hoor. Laat zo'n buitenkansje
eens voorbij gaan als er zoveel wind staat.
Co Melissant - Nieuwe Tonge:
Dat zij nu nietzulke aardige spelletjes Co.
Straks herdenken we dat het veertig jaar
geleden is, dat de vrijheid kwam. En nu
gaan jullie weer oorlog voeren. Het is
gelukkig maar spel Co! Een keurig rap
port; je hebt wel goedje best gedaan. Zal
eens informeren hoe het zit met je prijs.
Dat komt best goed hoor.
Hannie Grinwis - Ouddorp:
Je kwam dus even in de belangstelling
toen de juffrouw dat stukje voorlas. Het is
helemaal niet vreemd datje iedere maand
een brief schrijft. Het is juist wel goed. Als
je niet met het hoekje zou meedoen, zou je
misschien ook geen brieven meer schrij
ven. Tegenwoordig pakt men even de
telefoon, en schrijven kan men op de duur
niet meer. Je hebt het geleerde thuis al
toegepast? Leuk zeg. Je hebt mooie cijfers
Hannie; zomaar doorgaan hoor!
Mare Kamp - Yerseke:
Mare komt ook al met mooi cijfers. Keurig
werk geleverd Mare! Nu het ijs weg is, kan
je toch nog schaatsenMarc. Je moet er wei
een gladde baan voor hebben. Wat heb
ben jullie wel foto's bekeken zeg. Het is
een mooie herinnering voor moeder aan
die verre reis. Heb je al gefeest, of heb je
dat nog tegoed?
Nathalie Kamp - Yerseke:
Het valt best mee hoor met je geschrijf.
Als je niet goed bent valt alles wat zwaar.
Ben je weer beter Nathalie? Er zijn veel
mensen ziek geweest, en er zijn er nog heel
wat ziek. Zo'n stofzuiger is voor moeder
een gemak, maar ik houd ook niet van dat
lawaai. Onze hond duikt onder als de stof
zuiger begint. Leuk hé! Is het etentje
bevallen? Ja, thuis gaat dat wat sneller hé!
Ellij Looij - Nieuwe Tonge:
Prachtig werk heb je geleverd Ellij! Dat is
nog eens werken. Oom Ko heeft het
verkeerd begrepen Ellij, jullie zijn maar op
bezoek geweest op de Huishoudschool.
Dat zal blokken worden zeg, als je naar de
HAVO gaat. En ook fietsen hé. Maar dat
is niet zo ver voor jullie. Ben erg benieuwd
naar je cijfers; moet je besHst schrijven
hoor!
keurig gekozen preken, in deze bundel op
genomen. In chronologische volgorde:
- N.a.v. Spreuken 8 4. Met grote klem
en ernst spoort hij ieder in het bijzonder
aan tot Christus met al Zijn gaven en
zegeningen de toevlucht te nemen,
ledere man, iedere vrouw en ieder kind
biedt hij in de naam van zijn Zender,
onvoorwaardelijk en om niet, de Zalig
maker aan als burcht en gerechtigheid.
- N.a.v. Gal. 614. In deze preek over
heerst de roem in het kruis van C hristus.
Paulus had zulk een inzicht in de heer
lijkheid, volmaaktheid en voortreffelijk
heid van de weg der verlossing door
Jezus, dat zijn hele hart daarvan ver
vuld werd. Het is een heerlijke zege
praal, zo roept M'Cheyne uit, als een
mens er toe gebracht wordt, zijn eigen
gerechtigheid onder de voet te ver
treden; dat is het moeilijkste dat hem
kan worden opgelegd.
- N.a.v. Rom. 7 22-25. Een preek over
de laatste van de Wet in het leven van
de gelovige. Daar is vrede met God, aan
de wet is de veroordelende kracht ont
nomen; maar er is tevens een on
afgebroken strijd tegen de zonde. Ik
ellendig mens ik dank God door
Jezus Christus!
De prediking van M'Cheyne inclusief
de scherpe prediking van de Wet is
velen tot zegen geweest. Honderden zie
len waren zijn loon van de Heere, zo
vertelt Bonar. In zijn dagen en mede door
zijn ambtelijke dienst is het zelfs tot een
geestelijke opwekking, een „revival" ge
komen. Aan het,eind van zijn leven schreef
hij aan een vriend: „Ik ben verzekerd, dat
er nooit een tijd geweest is, waarin de
Geest Gods meer in Schotland werkzaam
was".
Zichzelf verterende in de dienst van zijn
Zender is hij een gewillig instrument
geweest voor de uitbreiding van Gods
Koninkrijk. „Ik heb ondervonden dat
ik nooit met zoveel zegen arbeid, dan
wanneer ik mij aan de voeten van Chris
tus kan nederwerpen, gewillig om in
Zijn dienst gebruikt of niet gebruikt te
worden, al naar het goed is in Zyn
ogen". Toen het einde van zijn tijd daar
was, mocht deze goede en getrouwe
dienstknecht ingaan in de vreugde zijns
Heeren.
N.a.v. „Het leven en de nagelaten
geschriften van Robert Murray
M'Cheyne, in leven herder en leraar
te Dundee".
Uitgeverij Het Anker te Zwijndrecht.
748pagina's. Prijs f 55,
J. K.
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-N ieuws. Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
DOOFPOT WCRD P...POT
We moesten een dag op een jonge hond
van familieleden passen, maar toen we
eventjes niet opletten, deed dat dier een
plas tegen onze antieke, koperen doofpot.
We hebben van alles geprobeerd om die
uitgebeten strepen weg te krijgen, maar
het lukt niet. Weet u een béter middel?
Antwoord: Wel als u er meteen bij bent,
want dan is een vochtige doek voldoende
om de onwelriekende vloeistof te ver
wijderen. Maar een hond is een vleeseter
en zijn urine bevat veel salpeter. D at bijt in
op metaal en vormt dan allerlei verbin
dingen. Die zijn wel weg te krijgen, maar
uitsluitend met bijtende middelen die de
kwaal nog erger maken. Er zit niet anders
op, dan de aangetaste plek opnieuw te
polijsten, d.w.z. te schuren. U kunt bij een
doe-het-zelf-zaak een zacht schuurmiddel
halen, dat geen krassen achterlaat. Ge
beurt dit tóch, dan moet u de hele doofpot
behandelen. Durft u het zelf niet aan, dan
kunt u de pot toevertrouwen aan een
polijstbedrijf. Er wordt dan als het ware
een miniem laagje koper weggepoetst en
daarmee ook het aangetaste metaal. Maar
wellicht hebt u een handige knutselaar in
de familie (van de hond), die het voor u
kan opknappen.
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 M
CU
DD
GAARKSUKCN
Iemand woont in een Gaarkeuken. Waar
vind ik die?
Antwoord: D at is een dorp onder Grijps-
kerk op de grens van Groningen en Fries
land.
WETTIGE dlGAMie
Een nichtje van mij kreeg kennis aan een
Turk en woont nu met hem samen, maar
hij blijkt getrouwd te zijn. Hij zegt, dat hij
wel een tweede vrouw mag nemen en in
zijn eigen land met haar zal huwen. Is dat
allemaal waar en wat staat het meisje
dan te wachten?
Antwoord: De mohammedaanse leer
staat polygamie toe en één man mag in
islamietische staten maximaal vier vrou
wen hebben. Omdat de genoemde hier
geen geldig huwelijk met uw nicht mag
sluiten, moet dat na zijn terugkeer in
Turkije gebeuren. Officieel pleegt hij nu
overspel indien hij hier samenwoont met
een meisje waarmee hij niet getrouwd is,
terwijl zijn vrouw thuis op hem wacht,
maar dat kan daar door een tweede huwe
lijk weer rechtgebreid worden. De huwe
lijksmoraal naar mohammedaans recht is
immers zeer in het voordeel van de man.
Deze mag zich van alles veroorloven,
maar de vrouw is bij een enkele sexuele
misstap volgens de Koran des doods
schuldig. Gaat uw nichtje met hem mee
naar Turkije en huwt zij hem daar, dan
komt zij in een weinig benijdenswaardige
positie van bijzit, want daar behoudt de
éérste vrouw meer rechten dan de later
toegevoegde echtgenotes kunnen ver
werven. Vermoedelijk zal hij afwisselend
bij de 1ste en 2de slapen, maar zij zal
weinig in het openbaar kunnen verschij
nen en eigenlijk nooit kontakt met mannen
mogen hebben. In hoeverre de Koran, de
regels en evt. uitzonderingen zullen gel
den, hangt af van de plaats waar de man
zich in zo'n geval vestigt. In de grote
steden leeft men iets gemakkelijker dan in
de dorpen. Uw nicht doet er echter ver
standiger aan, niet met hem te trouwen,
want met haar zelfstandige leven waar
over u schrijft, is het dan gedaan. En als hij
er straks een 3de en 4de vrouw bijneemt,
wordt het nóg moeilijker....
Terugziende op een geslaagde orgelreis
naar Den Haag, die we vorige maand
hielden, mogen we als Vereniging van
Orgelvrienden voor a.s. zaterdag 20 april
1985 een avond organiseren over „het
leven en werk van Jan Zwart".
De naam van deze organist/komponist
heeft binnen de orgelwereld al heel wat
stof doen opwaaien. Wie kent niet de
bewerkingen over psalmen en gezangen
die van zijn hand kwamen? Door velen
zijn ze geliefd, door anderen echter wor
den ze verguisd....
A.s. zaterdag hopen we aan de hand van
een lezing eens nader stil te staan bij het
leven en werk van Jan Zwart, wiens orgel-
werk zo'n bijzondere plaats inneemt in
ons land.
Als inleider voor deze avond mochten
we dhr. Everhardt Zwart bereid vinden
(de bekende zoon van Willem Hendrik
Zwart), zodat we a.s. zaterdag een groot
vader op vader en van vader op kleinzoon
kunnen zien en beluisteren wat Jan Zwart
met zijn orgelwerken wilde bereiken, wat
zijn doel ermee was, waarom deze werken
niet weg te denken zijn of waarom deze
muziek zo te minachten valt.
Deze avond zal gehouden worden in
Nieuwe Tonge, alwaar we deze bijeen
komst hopen te beginnen om 19.30 uur in
Herv. Verenigingsgebouw „Elim", terwijl
we later in de avond zullen verhuizen naar
het orgel in de Ned. Herv. Kerk, waar de
inleider wellicht het een en ander ten
gehore zal brengen. Verder willen we ook
u als belangstellende in de gelegenheid
stellen een bijdrage te leveren aan deze
avond, zodat ook u wie u ook bent, het
orgel van Nieuwe Tonge naar hartelust
zult kunnen bespelen.
Om een bijeenkomst van de Vereniging
Van Orgelvrienden bij te wonen hoeft u
geen lid te zijn van de vereniging, waarom
we allen die het orgel een warm hart
toedragen vanaf deze plaats van harte
uitnodigen om a.s. zaterdag 20 april 1985
om 19.30 uur aanwezig te zijn in vereni
gingsgebouw „Elim" te Nieuwe Tonge.
De toegang is uiteraard vrij en het be
spelen van het orgel kost u ook niets.
Mocht u vragen hebben dan kunt u zich
altijd wenden tot de secretaris van de ver
eniging: dhr. A. Dekker te Stellendam, tel.
01879 - 1323. Hopelijk tot ziens!
D.V. donderdag 25 april hoopt de Part.
Synode der Ger. Gemeenten Zuid-West
(omvattende de classes Dordrecht, Mid
delharnis en Ridderkerk) te vergaderen in
het kerkgebouw van de Ger. Gem. te
Ridderkerk, Anjerstraat 2.
Voorafgaande aan deze Synodevergade
ring, dus D.V. woensdagavond 24 april
om half 8 hoopt ds. A. Moerkerken,
praeses van de vorige Synode, voor te
gaan in een bidstond, die eveneens in
bovengenoemd kerkgebouw zal worden
gehouden.
De Synodevergadering wordt donderdag
morgen om 10 uur geopend door de prae
ses van de roepende kerk, ds. J. W. Ver-
weij te Ridderkerk.
ViO€ISN8AN06€HEtM€M
Wat is de werkzame stof van een vlooien-
bandje voor kat of hond? Hoe komt het,
dat huisdieren toch telkens weer on
gedierte opdoen, ook al dragen ze zo'n
bestrijdingsm iddel
Antwoord: Een aantal witte of grijze
vlooienbanden bevat o.a. methapristine,
een niet al te scherpe stof Het is mogelijk
dat de springertjes resistent worden tegen
het afgegeven gas en dat het ze niet meer
doodt. Beter zijn bepaalde rode, bruine en
vleeskleurige bandjes op basis van metha-
hydropristine, maar die kgsten soms
12,per stuk. Er zijn bandjes die even
moeten worden uitgetrokken, alvorens ze
goed in werking komen en gas afgeven. Na
5 a 8 weken zijn ze uitgewerkt. Bovendien
is het raadzaam de versufte vlooien en het
vlooienvuil uit de vacht te kammen en de
levende vlooien in chloorwater te doden.
Door dagelijks de stofkam te hanteren,
kunt u de bandjes uitsparen en haalt u
gelijk veel uitvallend haar weg, dat katten
anders bij het wassen oplikken. Regel
matig nazien is toch nodig, omdat elk dier
dat buiten komt daar opnieuw ongedierte
opdoet.
't
/^3
VIS
DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID
Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart;
Ik kende geen schuld en gevoelde geen smart.
Ik vroeg niet: „Mijn ziele, doorziet gij ü\n lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"
Al sprak daar een stem uit de Heilige Blaan
Van 't Lam, met de zonden der wereld belaan.
Ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk:
'k Stond blind, en van verre, in mij zelven zo rijk.
Ik deed als Jeruzalems dochters weleer;
Ik weende om de pijn van mijn lijdende Heer',
En dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt.
Toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed;
Daar werd al mijn deugd een wegwerp'elijk kleed!
Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet;
mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij
Ik boog me, en geloofde, en mijn God sprak mij vrij.
Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis.
Dat Christus alleen mijn gerechtigheid is
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf,
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af!
Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis
Naar 't erfgoed daarboven, in 't Vaderlijk huis.
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn,
„Gestorven voor mijl" zal mijn zwanenlied zijn.
R. M. M'CHEYNE