Leven en nagelaten geschriften van Robert Murray M'Cheyne jeugd- hoekje De nieuwe broek Aprilraadsel 3 Extra raadsel Lezing over „Het leven en werk van Jan Zwart" Part. Synode Zuid-West der Ger. Gemeenten Boekbespreking: s s w n ALLEMAAL Briefwisseling Bladz. 2 ,EILANDEN-NIEUWS' VRIJDAG 19 APRIL 1985 „In al onze benauwdheden is Christus benauwd. Wij mogen als het ware zeggen: Hy is het gemeenschappelülte hart van Zijn volk, want zij zijn één lichaam, en een krankheid in het verw^derdste, geringste lid wordt daar gevoeld en daar gedragen. Troosten, verzachten, ja verzadigen wij onszelven in Hem, gelijk een broeder zich in zyn broeder doet, vooral temidden van benauwdheden. Het is zalig Hem in alles, zelfs in het lijden gelyk te mogen zijn. Er is een groot gebrek in alle christenen, die geen lijden ondervinden. Beveel mij aan bij een door zware slagen getroffen broeder, een gekrookt riet, één gelijk de Zoon des mensen. De Man van Smarten is nooit verre van Hem". Deze woorden werden meer dan 140 jaar geleden geschreven door een Schotse pre dikant, een jongeman van 29 jaar nog maar. Het was in zijn laatste levensjaar. Zijn naam: Robert Murray M'Cheyne, voorganger van de gemeente te Dundee. Veel heeft hij geleden in de korte tijd van zijn leven en ambtsbediening. Lichamelijk erg zwak, moest hij meermalen afstand nemen van zijn werk in de gemeente. Daarnaast eh daarop doelt hij met name in bovenstaand fragment moest hij veel aanvechtingen en bestrijdingen in zijn geestelijk leven ervaren. Onder de leiding van Gods Geest heeft het hem gestempeld tot de predikant die hij was, een getuige van de gerechtigheid en ge nade in Christus alleen. „Ik zie nu in dat niemand een getrouw evangelie-prediker kan zijn, voordat hij Christus om Christus' wil verkondigt en voordat hij er van afgezien heeft om de mensen tot zich te trekken en alleen zoekt hen tot Christus te leiden". Dat heeft hü dan ook met de hele inzet van zijn persoonlijkheid gedaan. „Practical" Aan ds. M'Cheyne is een boek gewijd, in 1856 voor het eerst in onze taal ver schenen en onlangs in herdruk op de markt gebracht. Qua afmeting al is het een indrukwekkend boekwerk; het telt bijna 750 pagina's. Opgenomen zijn een be schrijving van M'Cheyne's leven en een groot aantal van zijn nagelaten geschriften. De biografie is van de hand van zijn vriend en broeder Andrew Bonar; tot de na gelaten geschriften behoren onder meer 61 brieven en 28 preken. Geen van deze leerredenen komt voor in de andere bun del van M'Cheyne: „De bron van zalig heid'". Wie beide boeken wil bezitten, hoeft dus geen doublures te vrezen. Met Nederland wordt Schotland gere kend tot de landen waar de Reformatie van de kerk het meest ingrijpend heeft doorgewerkt. Hoewel de geschriften van Luther al vroeg in Schotland bekend wa ren, bepaalde juist het Calvinisme het denken en het werk van de hervormer John Knox, die in Geneve zijn scholing ontving. Predikanten als Melville, Bruce en RuÜierford waren intens betrokken bij de doorgaande reformatie van Schotland. Andere „oude schrijvers" uit de rijke ge schiedenis van de Schotse kerk zijn b.v. Binning, Durham, Guthrie en Gray. Maar niet alleen de 16e en 17e, ook de 18e en 19e eeuw getuigen, ondanks tegenkanting en afval, van Schriftgetrouwe prediking en geestelijk leven in de kerk van Schotland. Namen als van Boston en de gebroeders Erskine kunnen dan worden genoemd. De bekende dr. H. Bavinck schreef eens als inleiding op een bloemlezing preken van de Erskines: ,,Het komt op persoon lijke bekering aan. Dit aandringen hier op geeft aan de Schotse prediking zulk een praktische strekking. Zij beweegt zich altijd tussen beide polen van zonde engenade, van weten evangelie". Welnu, met deze woorden is ook de prediking van de jonge, vurige dominee M'Cheyne gety peerd. Ook zijn boodschap was in de eerste plaats „practical", met een sterke binding aan Schrift en belijdenis. Het praktische element van M'Cheyne's preken is overigens niet slechts te ver klaren vanuit de traditie van de Schotse theologie-beoefening. Onmiskenbaar werd zijn prediking beïnvloed door zijn eigen praktijk der godzaligheid. Daarvan geeft dit boek ook getuigenis. In de in deling en besteding van zijn tijd was hij een echte Puritein. Dagelijks zonderde hij zich op een vaste tijd af voor gebed en medi tatie. Het eigenlijke geheim van de goede staat van zijn ziel lag in die dagelijkse uitbreiding zijns harten in de gemeen- schapsbeoefening met zijn God, zo schrijft Bonar. Eenzame overpeinzing en gebed maakten de kracht van zijn bediening uit. Wat hij daarin zelf ontving, gaf hij door aan zijn hoorders. Zo was zijn prediking Chris- tuspredikingbij uitstek! voluit bevinde lijke prediking, de verkondiging van het werk van de Geest die hij uit ervaring kende. „Hij gaf zijn gemeente niet alleen levend water, maar levend water geput uit de bron waaruit hij zelf gedrenkt was, en zou dit niet de ware evangelieprediking zijn?", aldus Bonar, en hij voegt er aan toe: „Als wij ooit zullen prediken met ontferming over de zielen die verloren gaan, moeten wij zelven bewogen zijn door dezelfde beschouwing van zonde en gerechtigheid, waardoor de menselijke ziel van Jezus bewogen werd". „Revival" Veel zou over de prediking, zowel als over de inhoud van de brieven van M'Cheyne, geschreven kunnen worden. Treffendn is de typering die ik ergens las, namelijk dat ze „altijd de naam van Jezus ademen". Een vergelijking met de brieven van zijn voorganger Samuel Rutherford is zeker te maken. Ook in zijn veelomvattend pasto raat was M'Cheyne in deze geest bezig. Nooit beschouwde hij een ziel als gered, niet-tegenstaande overtuigingen en zonde besef, vóórdat deze werkelijk, op grond van het werk en de verdiensten van de Verlosser, in het Allerheiligste was in gegaan. De ruimte van deze boekbespreking laat me niet toe M'Cheyne's boodschap nader te kenschetsen. Laat ik volstaan met u te wijzen op een drietal min of meer wille- Beste jongens en meisjes, we gaan nu reeds aan het derde hoekje in aprU beginnen, en deze maand is al voor het grootste deel voorbij. We hebben al zomerse dagen gehad, maar ook win terse dagen. Het gezegde „april doet wat hij wil" is ook dit jaar van toepassing. De sporen van de afgelopen winter zijn nog niet helemaal uitgewist. Naast veel groen en bloemen zien we nog steeds doodse hagen en struiken staan. Er schijnt nog leven in te zitten, maar het komt uiterst traag tevoorschijn. De boeren hebben ook nog niet veel kunnen uitvoeren, want het blijft steeds te nat, en te koud. Het wach ten is op warm en droog weer. Daar wach ten trouwens alle mensen op. Maar ook dat komt wel weer. Mensen maken zich al gauw ongerust, en denken dat het niet goed zal komen. Altijd maar die bezorgd heid. We doen er allemaal aan mee. De Heere Jezus heeft gezegd: wees in geen ding bezorgd; dat geloven wij, maar toch passen we het niet toe. Zorgen moeten wij, maar bezorgd zijn is nooit goed. We moeten alles overgeven aan Hem, die alles in Zijn hand heeft, en Die het ook altijd nog wel heeft gemaakt. Jantje had een broek gekregen Met aan elke kant een zak. Die hij reeds de eerste middag Vol met mooie dingen stak: Knikkers, dropjes, krijt, een bal, Slakkehuisjes, wat niet all In die huisjes zaten slakken. Daar had Jan niet om gedacht En toen moeder hem des avonds Naar zijn bedje had gebracht, Deed ze ook een onderzoek Naar de zakken van de broek. Hu daar greep ze glibber, glabber Koud en week opeens een slak. Weetje wat er toen gebeurd is, 's Avonds laat met elke zak Moeder heeft met draad en naald Eén voor één ze toegehaald. 1 l 3 S 7 <s 5 i J 1 1 11 12 15 19 IS lé> If 18 /y 10 11 IJ i'/ U' 1. moeder van Manasse (2 Kon. 21) 2. hier werd Mirjam 7 dagen buiten het leger gesloten (Deut. 1) 3. kamerling die een aanslag beraamde op de koning (Esth. 6) 4. vorst van Juda (Ex. 1) 5. bijnaam van Salomo (2 Sam. 12) 6. plaats vanwaar Simson een vrouw begeerde (Richt. 14) 7. laatste Bijbelboek O.T. 8. noemde Jacob de plaats waar hij een altaar bouwde (Gen. 35) 9. vrouw van Filippus (Luk. 3) 10. koning van Juda (Esth. 2) Bij juiste invulling op de stippellijn van boven naar beneden: de namen van de twee pilaren in het voorhuis van de tempel. 1- 2- 3- 2 25 4 beroep uitslag drank 4- 24 5- 6- 6 23 gevolg snob 7- 8- - 8 22 onooglijk verblijf kier 9- 10 soort hert 10- 11- 21 ■12 O. Indisch dorp onbehaard 12- 20 vulkanische stof 13- 14 scharnier 14- 19 bar 15- 16- 16 18 kippenprodukt idem 17 klinker Op de vertikale regel 1 tot 17 en horizon taal 17 tot 25, een gezegde de hartelijke groeten van OOM KO Anja Joppe - Dirksland: Erg jammer dat je een raadsel niet meer kon vinden. Aanje moeder vragen of ze na lezing der krant de opgaven uitknipt. Ja, je zal het wel druk hebben Anja, maar dat is beter dan verveling. Is die opleiding ook mogelijk op Flakkee? Ik dacht het niet hé. Je best maar doen Anja! Bert Joppe - Dirksland: Ik denk dat de poters er nu wel inzitten Bert; of is het nog te nat? Ja, het wordt wel een latertje! Je bent wel goed in rekenen; dat wijzen niet alleen de cijfers uit, maar ook de praktijk. Je rapport mag gezien worden Bert! Het kan haast niet beter. Allemaal achten en negens! Zo maar doorgaan hoor! Chris Ras - Yerseke: Als jij laat bent, is oom Ko het vanzelf ook Chris. Maar het is niet zo heel erg. Als je voor de bus of de trein te laat bent, dan is ie weg; maar oom Ko wacht wel op je. Je door een trekker laten slepen gaat gepaard met veel risiko, Chris. Maar ik heb het ook wel gedaan hoor. Laat zo'n buitenkansje eens voorbij gaan als er zoveel wind staat. Co Melissant - Nieuwe Tonge: Dat zij nu nietzulke aardige spelletjes Co. Straks herdenken we dat het veertig jaar geleden is, dat de vrijheid kwam. En nu gaan jullie weer oorlog voeren. Het is gelukkig maar spel Co! Een keurig rap port; je hebt wel goedje best gedaan. Zal eens informeren hoe het zit met je prijs. Dat komt best goed hoor. Hannie Grinwis - Ouddorp: Je kwam dus even in de belangstelling toen de juffrouw dat stukje voorlas. Het is helemaal niet vreemd datje iedere maand een brief schrijft. Het is juist wel goed. Als je niet met het hoekje zou meedoen, zou je misschien ook geen brieven meer schrij ven. Tegenwoordig pakt men even de telefoon, en schrijven kan men op de duur niet meer. Je hebt het geleerde thuis al toegepast? Leuk zeg. Je hebt mooie cijfers Hannie; zomaar doorgaan hoor! Mare Kamp - Yerseke: Mare komt ook al met mooi cijfers. Keurig werk geleverd Mare! Nu het ijs weg is, kan je toch nog schaatsenMarc. Je moet er wei een gladde baan voor hebben. Wat heb ben jullie wel foto's bekeken zeg. Het is een mooie herinnering voor moeder aan die verre reis. Heb je al gefeest, of heb je dat nog tegoed? Nathalie Kamp - Yerseke: Het valt best mee hoor met je geschrijf. Als je niet goed bent valt alles wat zwaar. Ben je weer beter Nathalie? Er zijn veel mensen ziek geweest, en er zijn er nog heel wat ziek. Zo'n stofzuiger is voor moeder een gemak, maar ik houd ook niet van dat lawaai. Onze hond duikt onder als de stof zuiger begint. Leuk hé! Is het etentje bevallen? Ja, thuis gaat dat wat sneller hé! Ellij Looij - Nieuwe Tonge: Prachtig werk heb je geleverd Ellij! Dat is nog eens werken. Oom Ko heeft het verkeerd begrepen Ellij, jullie zijn maar op bezoek geweest op de Huishoudschool. Dat zal blokken worden zeg, als je naar de HAVO gaat. En ook fietsen hé. Maar dat is niet zo ver voor jullie. Ben erg benieuwd naar je cijfers; moet je besHst schrijven hoor! keurig gekozen preken, in deze bundel op genomen. In chronologische volgorde: - N.a.v. Spreuken 8 4. Met grote klem en ernst spoort hij ieder in het bijzonder aan tot Christus met al Zijn gaven en zegeningen de toevlucht te nemen, ledere man, iedere vrouw en ieder kind biedt hij in de naam van zijn Zender, onvoorwaardelijk en om niet, de Zalig maker aan als burcht en gerechtigheid. - N.a.v. Gal. 614. In deze preek over heerst de roem in het kruis van C hristus. Paulus had zulk een inzicht in de heer lijkheid, volmaaktheid en voortreffelijk heid van de weg der verlossing door Jezus, dat zijn hele hart daarvan ver vuld werd. Het is een heerlijke zege praal, zo roept M'Cheyne uit, als een mens er toe gebracht wordt, zijn eigen gerechtigheid onder de voet te ver treden; dat is het moeilijkste dat hem kan worden opgelegd. - N.a.v. Rom. 7 22-25. Een preek over de laatste van de Wet in het leven van de gelovige. Daar is vrede met God, aan de wet is de veroordelende kracht ont nomen; maar er is tevens een on afgebroken strijd tegen de zonde. Ik ellendig mens ik dank God door Jezus Christus! De prediking van M'Cheyne inclusief de scherpe prediking van de Wet is velen tot zegen geweest. Honderden zie len waren zijn loon van de Heere, zo vertelt Bonar. In zijn dagen en mede door zijn ambtelijke dienst is het zelfs tot een geestelijke opwekking, een „revival" ge komen. Aan het,eind van zijn leven schreef hij aan een vriend: „Ik ben verzekerd, dat er nooit een tijd geweest is, waarin de Geest Gods meer in Schotland werkzaam was". Zichzelf verterende in de dienst van zijn Zender is hij een gewillig instrument geweest voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk. „Ik heb ondervonden dat ik nooit met zoveel zegen arbeid, dan wanneer ik mij aan de voeten van Chris tus kan nederwerpen, gewillig om in Zijn dienst gebruikt of niet gebruikt te worden, al naar het goed is in Zyn ogen". Toen het einde van zijn tijd daar was, mocht deze goede en getrouwe dienstknecht ingaan in de vreugde zijns Heeren. N.a.v. „Het leven en de nagelaten geschriften van Robert Murray M'Cheyne, in leven herder en leraar te Dundee". Uitgeverij Het Anker te Zwijndrecht. 748pagina's. Prijs f 55, J. K. Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-N ieuws. Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. DOOFPOT WCRD P...POT We moesten een dag op een jonge hond van familieleden passen, maar toen we eventjes niet opletten, deed dat dier een plas tegen onze antieke, koperen doofpot. We hebben van alles geprobeerd om die uitgebeten strepen weg te krijgen, maar het lukt niet. Weet u een béter middel? Antwoord: Wel als u er meteen bij bent, want dan is een vochtige doek voldoende om de onwelriekende vloeistof te ver wijderen. Maar een hond is een vleeseter en zijn urine bevat veel salpeter. D at bijt in op metaal en vormt dan allerlei verbin dingen. Die zijn wel weg te krijgen, maar uitsluitend met bijtende middelen die de kwaal nog erger maken. Er zit niet anders op, dan de aangetaste plek opnieuw te polijsten, d.w.z. te schuren. U kunt bij een doe-het-zelf-zaak een zacht schuurmiddel halen, dat geen krassen achterlaat. Ge beurt dit tóch, dan moet u de hele doofpot behandelen. Durft u het zelf niet aan, dan kunt u de pot toevertrouwen aan een polijstbedrijf. Er wordt dan als het ware een miniem laagje koper weggepoetst en daarmee ook het aangetaste metaal. Maar wellicht hebt u een handige knutselaar in de familie (van de hond), die het voor u kan opknappen. TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 M CU DD GAARKSUKCN Iemand woont in een Gaarkeuken. Waar vind ik die? Antwoord: D at is een dorp onder Grijps- kerk op de grens van Groningen en Fries land. WETTIGE dlGAMie Een nichtje van mij kreeg kennis aan een Turk en woont nu met hem samen, maar hij blijkt getrouwd te zijn. Hij zegt, dat hij wel een tweede vrouw mag nemen en in zijn eigen land met haar zal huwen. Is dat allemaal waar en wat staat het meisje dan te wachten? Antwoord: De mohammedaanse leer staat polygamie toe en één man mag in islamietische staten maximaal vier vrou wen hebben. Omdat de genoemde hier geen geldig huwelijk met uw nicht mag sluiten, moet dat na zijn terugkeer in Turkije gebeuren. Officieel pleegt hij nu overspel indien hij hier samenwoont met een meisje waarmee hij niet getrouwd is, terwijl zijn vrouw thuis op hem wacht, maar dat kan daar door een tweede huwe lijk weer rechtgebreid worden. De huwe lijksmoraal naar mohammedaans recht is immers zeer in het voordeel van de man. Deze mag zich van alles veroorloven, maar de vrouw is bij een enkele sexuele misstap volgens de Koran des doods schuldig. Gaat uw nichtje met hem mee naar Turkije en huwt zij hem daar, dan komt zij in een weinig benijdenswaardige positie van bijzit, want daar behoudt de éérste vrouw meer rechten dan de later toegevoegde echtgenotes kunnen ver werven. Vermoedelijk zal hij afwisselend bij de 1ste en 2de slapen, maar zij zal weinig in het openbaar kunnen verschij nen en eigenlijk nooit kontakt met mannen mogen hebben. In hoeverre de Koran, de regels en evt. uitzonderingen zullen gel den, hangt af van de plaats waar de man zich in zo'n geval vestigt. In de grote steden leeft men iets gemakkelijker dan in de dorpen. Uw nicht doet er echter ver standiger aan, niet met hem te trouwen, want met haar zelfstandige leven waar over u schrijft, is het dan gedaan. En als hij er straks een 3de en 4de vrouw bijneemt, wordt het nóg moeilijker.... Terugziende op een geslaagde orgelreis naar Den Haag, die we vorige maand hielden, mogen we als Vereniging van Orgelvrienden voor a.s. zaterdag 20 april 1985 een avond organiseren over „het leven en werk van Jan Zwart". De naam van deze organist/komponist heeft binnen de orgelwereld al heel wat stof doen opwaaien. Wie kent niet de bewerkingen over psalmen en gezangen die van zijn hand kwamen? Door velen zijn ze geliefd, door anderen echter wor den ze verguisd.... A.s. zaterdag hopen we aan de hand van een lezing eens nader stil te staan bij het leven en werk van Jan Zwart, wiens orgel- werk zo'n bijzondere plaats inneemt in ons land. Als inleider voor deze avond mochten we dhr. Everhardt Zwart bereid vinden (de bekende zoon van Willem Hendrik Zwart), zodat we a.s. zaterdag een groot vader op vader en van vader op kleinzoon kunnen zien en beluisteren wat Jan Zwart met zijn orgelwerken wilde bereiken, wat zijn doel ermee was, waarom deze werken niet weg te denken zijn of waarom deze muziek zo te minachten valt. Deze avond zal gehouden worden in Nieuwe Tonge, alwaar we deze bijeen komst hopen te beginnen om 19.30 uur in Herv. Verenigingsgebouw „Elim", terwijl we later in de avond zullen verhuizen naar het orgel in de Ned. Herv. Kerk, waar de inleider wellicht het een en ander ten gehore zal brengen. Verder willen we ook u als belangstellende in de gelegenheid stellen een bijdrage te leveren aan deze avond, zodat ook u wie u ook bent, het orgel van Nieuwe Tonge naar hartelust zult kunnen bespelen. Om een bijeenkomst van de Vereniging Van Orgelvrienden bij te wonen hoeft u geen lid te zijn van de vereniging, waarom we allen die het orgel een warm hart toedragen vanaf deze plaats van harte uitnodigen om a.s. zaterdag 20 april 1985 om 19.30 uur aanwezig te zijn in vereni gingsgebouw „Elim" te Nieuwe Tonge. De toegang is uiteraard vrij en het be spelen van het orgel kost u ook niets. Mocht u vragen hebben dan kunt u zich altijd wenden tot de secretaris van de ver eniging: dhr. A. Dekker te Stellendam, tel. 01879 - 1323. Hopelijk tot ziens! D.V. donderdag 25 april hoopt de Part. Synode der Ger. Gemeenten Zuid-West (omvattende de classes Dordrecht, Mid delharnis en Ridderkerk) te vergaderen in het kerkgebouw van de Ger. Gem. te Ridderkerk, Anjerstraat 2. Voorafgaande aan deze Synodevergade ring, dus D.V. woensdagavond 24 april om half 8 hoopt ds. A. Moerkerken, praeses van de vorige Synode, voor te gaan in een bidstond, die eveneens in bovengenoemd kerkgebouw zal worden gehouden. De Synodevergadering wordt donderdag morgen om 10 uur geopend door de prae ses van de roepende kerk, ds. J. W. Ver- weij te Ridderkerk. ViO€ISN8AN06€HEtM€M Wat is de werkzame stof van een vlooien- bandje voor kat of hond? Hoe komt het, dat huisdieren toch telkens weer on gedierte opdoen, ook al dragen ze zo'n bestrijdingsm iddel Antwoord: Een aantal witte of grijze vlooienbanden bevat o.a. methapristine, een niet al te scherpe stof Het is mogelijk dat de springertjes resistent worden tegen het afgegeven gas en dat het ze niet meer doodt. Beter zijn bepaalde rode, bruine en vleeskleurige bandjes op basis van metha- hydropristine, maar die kgsten soms 12,per stuk. Er zijn bandjes die even moeten worden uitgetrokken, alvorens ze goed in werking komen en gas afgeven. Na 5 a 8 weken zijn ze uitgewerkt. Bovendien is het raadzaam de versufte vlooien en het vlooienvuil uit de vacht te kammen en de levende vlooien in chloorwater te doden. Door dagelijks de stofkam te hanteren, kunt u de bandjes uitsparen en haalt u gelijk veel uitvallend haar weg, dat katten anders bij het wassen oplikken. Regel matig nazien is toch nodig, omdat elk dier dat buiten komt daar opnieuw ongedierte opdoet. 't /^3 VIS DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart; Ik kende geen schuld en gevoelde geen smart. Ik vroeg niet: „Mijn ziele, doorziet gij ü\n lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?" Al sprak daar een stem uit de Heilige Blaan Van 't Lam, met de zonden der wereld belaan. Ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk: 'k Stond blind, en van verre, in mij zelven zo rijk. Ik deed als Jeruzalems dochters weleer; Ik weende om de pijn van mijn lijdende Heer', En dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld. Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt. Toen werd in mijn ziele de vreze gewekt. Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed; Daar werd al mijn deugd een wegwerp'elijk kleed! Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered; Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet; mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij Ik boog me, en geloofde, en mijn God sprak mij vrij. Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis. Dat Christus alleen mijn gerechtigheid is Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf, Nu neemt mij geen satan de zegekroon af! Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis Naar 't erfgoed daarboven, in 't Vaderlijk huis. Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn, „Gestorven voor mijl" zal mijn zwanenlied zijn. R. M. M'CHEYNE

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 7