^n-yn^ Hoeveel goedkoper kan de auto worden? Visser 1 Gezinsvervangend tehuis „Sjaloom" te S'diji( j zal vervangen dienen te worden J l Garage KNÖPS B.V. Politieberichten Zendingsavond in Nieuwe Tonge Kern Optiek Citroen-Hesselink I AUTO-SCHADE Handelsonderneming ARENSMAN SRichtspecialist karels autoschade Oostflakkee Ramoco b.v. Fraude-onderzoek op landbouwbedrijf Oudste flakkeese overleden Goeree-Overflakkee Rommelmarl(t Oude Tonge 27 april a.s. 57 e Jaargang No. 5386 POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870 - 3392 Giro 167930 Bank: Rabo Middelhamis Rek. no. 3420.01.108 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 11,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 33 cent per mm. Bij contract speciaal tarief HET aantal personenauto's in ons land neemt nog steeds toe. Geen depressie heeft daar nog iets aan veranderd. De laatste vijfjaar is de groei 460.000 stuks geweest en van 1983 naar 1984 kwamen er 43.000 autoreders bij. Hierbij moet wel worden aangetekend dat er ook een groeiend aantal autobezitters van twee exemplaren is aan te wijzen. De jaarlijkse groei is wel dalend maar het verzadigingspunt lijkt nog ver te zijn. In Nederland is de auto een duur gebruiksartikel geworden. Naast de toch niet geringe BTW van 19% betaalt de koper ook de zogenaamde verbruiksbelasting op auto's, die een zuivere vorm van extra heffing kan worden genoemd. De prijzen van personenauto's lijken de laatste jaren extra gestegen. Voor Amerikaanse wagens mag men gerust de dure dollar aanwijzen en voor Japan de gepeperde prijs van de yen noemde als mede oorzaak van de hoge aanschafwaarde. BEZUINIGEN OP AANTAL KILOMETERS handel is afgezakt tot arabische toestan den. De auto-dealers zijn de schietschij ven in dit proces en het rendement op hun ACHTER de valuta-factor mogen ook de gestegen arbeidskosten in het buitenland als oorzaak van de duurte worden gezien. De matiging in loonhoogte-stijging en koopkrachtvermeerdering, die in ons land merkbaar zijn, worden juist bij geïmpor teerde goederen het meest zichtbaar. En alle auto's zijn goeddeels ingevoerd, zelfs die bij Volvo in Bom worden gemaakt, want daar komt ook het grootste part van de onderdelen van over de grenzen. De weerstand van het publiek tegen hoge prijzen van nieuwe auto's is onder meer gebleken uit de afgenomen kooplust voor het nieuwe wagenpark en de geweldige toeneming van belangstelling voor het gebruikte produkt. De prijzen van de „occasions" zijn daarop ook snel omhoog gegaan. Elke autobezitter zit derhalve jaarlijks met een flinke waardeverminde ring van zijn„heilige koe" door de af schrijving. Men is derhalve geneigd om langer met zijn auto te rijden dan voor heen, terwijl men eveneens is gaan be zuinigen op het aantal verreden kilo meters per jaar. De produktie van auto's gaat echter on verminderd door en als gevolg daarvan Ociciicii alle iiiipoi'teurs van dit geliefde produkt geweldige druk uit op hun dealers om zoveel mogelijk nieuwe exemplaren af te zetten. Iedereen kan dit dagelijks in de krant constateren. Het ene automerk over treft het andere in speciale aanbiedingen. Nu eens wordt een lokkertje geboden door de betaling van de auto half of een heel jaar uit te stellen dan weer wordt een pakket accessoires voor niets of voor een appel en een ei bijgeleverd. Moet een autobedrijf nog maar enkele exemplaren van een merk verkopen om een extra bonus te krijgen dan offert hij soms zijn hele winst, of nog meer op om maar omzet in nieuwe wagens te maken. De consu ment die dan juist in de markt is, kan daar van profiteren. INRUILWAARDE DOOR alle akties is het zo ver gekomen dat de kritische consument al ieder geloof in de vaste catalogusprijs van een auto heeft verloren. Het loven en bieden op de „inruilwaarde" van de oude auto is daar mee al tot een kwelling geworden en de Dirksland, 01877 - 1357 afdeling verkoop is tot een onaanvaard baar minimum gedaald. De hoge nieuw prijs van personenauto's heeft verder tot gevolg dat de interesse voo r„extra's" bij de klanten ook enorm is afgenomen. Het gratis aanbieden van extra comfort begint eveneens zijn aantrekkelijkheid te ver liezen. Het publiek begint voorkeur te krijgen voor eenvoudig uitgevoerde wa gens en voorts is er een tendens zichtbaar om voor kv/aliteit te kiezen. Een auto moet duurzaam zijn, weinig risico tonen voor hoge reparatiekosten en verder een reputatie hebben van een hoge inruilwaar de. Dit heeft tot gevolg dat bepaalde merken een groter deel van de markt dreigen te veroveren terwijl de rest weg zakt in een steeds lagere omzet. De onderhoudskosten hebben de laatste jaren ook voortdurend onder druk ge staan. Vooral de jongeren autobezitters proberen die zoveel mogelijk te mijden en velen onder hen hebben zich bekwaamd in het zelf repareren van hun voertuig. Menig handige jongan repareert niet alleen zijn eigen 'fJCa—^ i.iaar ook die van zijn familie, vrienden of kennissen. De handel in onder delen is dientengevolge toegenomen. Na dat men de nodige ervaring heeft op gedaan met slecht reparatiewerk keert een aantal autobezitters toch terug naar de garage. Als men de stemmen uit garage kringen mag geloven is het hoogtepunt van het onvoldoende onderhoud nu wel voor bij, maar toch hebben de garagebedrijven ook in de onderhoudssector een flinke veer moeten laten aan de doe-het-zelvers en de beunhazen. Veel goede monteurs verdienen er in hun vrije tijd een flinke cent bij en dat euvel is niet meer uit te bannen. De sloopbedrijven hebben hun inkomsten uit de leverantie van tweede hands onderdelen de laatste jaren flink zien stijgen. Een nieuw bewijs van de stelling dat de eigendom van een auto als een kostbare zaak wordt ervaren. Autobedrijf A. J. van Rumpt Vert.C. Bakker, tel. 01877-1589 Voor al uw j en REPARATIE van gelaagde autoruiten LANGEWEG113 TEL. 01870-2222 MIDDELHARNIS J GAZONMAAIERS, KETTINGZAGEN, GEREEDSCHAPPEN, HOGEDRUKREINIGERS enz. enz. enz. 200 m^ bomvol gereedschappen; kom eens een keer kijken Tel. 01875 -1609 Zuiddijk 17 NIEUWE TONGE Langeweg 30 NIEUWE TONGE 01875 -1396 DE BRANDSTOF DE hoge rijkosten worden uiteraard sinds de prijsexplosie van benzine sterk be ïnvloed door het brandstofverbruik. De keuze tussen benzine, dieselolie of gas wordt steeds meer manifest. Na de olie- schaarste van 1974 begon de opmars van het L.P.G., die later werd afgeremd door de opkomst van de dieselmotoren voor personenauto's. De kwaliteitsverbetering van de diesels is nog niet ten einde. Het vermogen van diesels komt steeds dichter bij dat van benzinemotoren te liggen en de diesels zouden nog meer aantrekkings kracht uitoefenen op de consument wan neer de prijs van dieselolie de laatste tijd niet zo snel was gestegen. Het publiek vindt over 't algemeen een dieselauto degelijk en een lange levensduur hebben. Helaas moet de beruchte dieselklop nog altijd op de koop toe worden genomen evenals het hoge wagengewicht. Daar naast moet er een hogere wegenbelasting worden betaald. De langere levensduur van de auto moet de meerkosten goed maken. Meerkosten moet men eveneens aanvaarden bij het gebruik van L.P.GDe noodzakelijke tank vraagt een stuk van de bagageruimte, die iets minder wordt aan getast wanneer er een ovale tank wordt ingebouwd. Nog beter is het waimeer er onderbouw wordt toegepast. HOE dan ook, de hogere kosten be dragen meestal toch wel 1.200,tot ƒ2.000,en die moet tijdens de levens duur van de auto worden terugver diend. Meestal heeft men daar geen moeite mee wanneer er een respectabel aantal kilometers per jaar wordt ge reden. Het toegenomen prijsverschil tussen benzine en L.P.G. heeft tot ge volg gehad dat men bij het rijden van 18.000 - 20.000 km per jaar ondanks de hogere belasting al goedkoper met L.P.G. kan rijden. Het autogas is verder milieuvriendelijk en kan bij steeds meer tankstations worden gekocht. Het tan ken is een eenvoudige procedure ge worden en daarom wint L.P.G. het van dieselolie. Naar schatting rijdt nu ca. 20% van ons autopark op gasolie of L.P.G. Bij diesel is het aantal gebrui kers gestegen tot 8%. Dit zijn opmerke lijke cijfers, die nog eens aantonen hoe zeer de autoconsument prijsbewuster is geworden. Drs. A. VAN MIERLO PEUGEOT TALBOT Autobedrijf Kastanjelaan 41-43 Tel. 01870 - 3094 MIDDELHARNIS - Ontheffingen voor berijden parallelweg Grevelingendam Met ingang van heden is het weer mogelijk om op het groepsbureau der rijkspolitie, Voorstraat 13 te Oude Tonge, onthef fingen op te halen, benodigd voor het rijden met motorvoertuigen op meer dan twee wielen op zon- en feestdagen tussen 15.00 en 23.00 uur, gedurende de periode van 1 mei - 1 oktober, op de Molendijk, Schoolstraat, Molenweg en Handelster rein. Deze verkeersmaatregel is een aantal jaren geleden genomen om een halt toe te roepen aan de overlast veroorzaakt door automobilisten die op zomerse zondagen de verkeersdrukte op de Provinciale weg (Zeelandroute) trachtten te ontlopen en daarbij de sluiproutes door Oude Tonge namen. Ten overvloede wordt opgemerkt dat de ontheffing gratis is en in principe alleen verkrijgbaar is voor inwoners van Oude Tonge. - Brand in auto in Den Bommel Op de Molendijk in Den Bommel bleekj.l. vrijdag een auto in brand te zijn geraakt, eigendom van de heer B. De auto was bij werkzaamheden, welke uitgevoerd wer den in de garage, in brand geraakt. De schade bleef beperkt tot de auto, mede dank zij optreden van de brandweer van Den Bommel. - Vernielingen In samenwerking met controleuers van de Z.W.N, heeft de politie een aantal jeug dige inwoners van Ooltgensplaat aan gehouden die in een bus van de Z.W.N, vernielingen hadden aangericht, o.a. werd een hakenkruis in de bekleding aange bracht. In overleg met de ouders werden de knapen, in leeftijd variërend van 13-15 jaar, onder handen genomen. Het Gezinsvervangend tehuis „Sjaloom", sinds achttien jaar gevestigd in een daartoe inwendig aangepast herenhuis aan de Middelharnisse Lan geweg is aan vernieuwing toe.! Met die weten schap leeft het bestuur van de „Prot. Chr. Stich ting voor Geestelijke en Sociale Zorg op Goeree- Overflakkee" sinds enige tijd, vooral nadat een inspectie naar de brandveiligheid uitwees dat die verre ontoereikend is. De conclusie werd be vestigd door een inspecteur van de zijde van het Ziekenfonds, het Instituut immers dat ten nauw ste bij de exploitatie van het Gezinsvervangend tehuis is betrokken. Deze laatste liet weten de mogelijkheid te hebben op grond van zijn be vindingen het tehuis zelfs te sluiten..! Het is overigens niet alleen het brandveiligheidsaspect dat tot de afkeuring van het tehuis heeft geleid. Het pand is weliswaar mooi van architectuur maar eigen lijk niet doelmatig om er 24 bewoners in te huisvesten, al is dat door de jaren heen vrij storeloos gelukt. Zo léék het althans-, maar de bewoners en de leiding van het tehuis hebben de gebreken wel degelijk ervaren. De klachten die steeds veelvuldiger werden en het feit dat van de 24 bewoners bijna de helft tot de bejaarden moet worden gerekend waren voor het bestuur aanleiding met het Ministerie kontakt op te nemen. Irmiiddels heeft dat geresulteerd in de toezegging dat nieuwbouw mag worden gepleegd. Aan het bestuur is het nu te zeggen hoe en waar? Niét meer een gebouw met twee verdiepingen, zo is duidelijk omdat dat voor de bejaarden onder de be woners bezwaarlijk is. Oók niet in de nieuwbouw van Sommelsdijk zo vindt het bestuur omdat de bewoners dan op een te grote loopafstand van het centrum van het dorp wonen, maar waar dan wél, zo geldt de vraag. Het liefst blijft het bestuur op de bestaande stek aan de Langeweg in welke omgeving „Sjaloom" volledig is geïntegreerd. Bestuursvoorzitter dhr. G. C. Joppe vindt het nog te prematuur om op de plannen vooruit te lopen en de voorkeur van het bestuur te onthullen omdat het definitieve besluit nog niet genomen is, wat trouwens door het Ministerie nog geaccepteerd zal dienen te worden. Het is daarom vooralsnog een open vraag of het fraaie herenhuis in stand zal blijven óf dat het aan de nieuwbouw geofferd zal moeten worden. De beslissing is nabij, dat is duidelijk en wanneer we hem vragen te schatten naar de tijd dat de nieuwe accomodatie in gebruik kan worden genomen laat dhr. Joppe daar nauwelijks twijfels over bestaan: „over anderhalfjaar.!" RENAULT-dealer voor 5 Verkoop -I- Service 01871 1662 Verkoop na 17.00 uur: C. Breen, 01878 - 2496 OUDDORP (Z.H.) Tel. (01878) 1612 - 2120 Tussen 1 en 5 april 1985 werd een fraude-onderzoek verricht bij een land bouwbedrijf te Nieuwe Tonge. Uit het onderzoek, dat werd verricht door de sociaal-rechercheur van de ge meente Middelharnis, in samenwerking met de Rijkspolitie in die plaats, bleek, dat bij het betreffende bedrijf door enkele personen die een uitkering ontvangen, sor- teerwerk werd verricht. De middels die werkzaamheden ver worven inkomsten werden niet naar be horen aan de gemeente opgegeven, waar door betrokken personen gedeeltelijk ten onrechte uitkering ontvingen. Eén van de betrokken personen werd tijdens het onderzoek in het politiebureau te Middelhamis ingesloten. De door betrokkenen aan de gemeente toegebrachte schade zal worden verhaald. Het juiste schadebedrag kon nog niet worden vastgesteld. (Dit is uw laatste kans!) T.b.v. de rommelmarkt voor de Aktie Restauratiefonds van de Ned. Herv. Kerk zullen op de zaterdagen 13 en 20 april voor de laatste keer spulletjes opgehaald worden. Heeft u nog iets staan, bel dan één van de volgende nummers: 1920 - 2222 of 1264, en de spulletjes worden graag bij u afgehaald. POORTVLIET Diefstal Bij de familie B. B. werd er 's nachts ingebroken en 400,gestolen uit een geldkistje. Ook bij familie W. werd er ingebroken, er werd echter niets ver mist. Bij ds. J. van Loon te Sint Maartens dijk werd er na inbraak enig geld vermist en bij slagerij Op den Brouw 75,De politie heeft deze zaken in onderzoek. J.l. maandag is in het Rusthuis „de Goede Ree" te Sommelsdijk mevr. A. C. Koole-Elvé overleden in de hoge ouderdom van 106 jaar. Zij was de oudste bewoonster van Goeree Overflakkee. Mevr. Koole werd op 24 augustus 1878 in Stad aan 't Haringvliet geboren als doch ter van een hoofdonderwijzer. Sinds haar 99ste jaar woonde ze in het Rusthuis. De oudste Rusthuis- bewoonster en oudste flakkeese is mevr. A. van Nieuwaal-de Vos, afkomstig van Ooltgensplaat. Zij hoopt op 10 juni 106 jaar oud te worden. THOLEN Gestolen auto terecht De auto van H. R. S. werd 's morgens om 10 uur op de Markt gestolen en werd 's middags na 2 uur weer op de Markt teruggevonden. De andere dag bekende A. P. de zgn. Joy riding". OUDDORP Inlevering vakantiebonnen Inlevering vakantiebonnen van de Land bouw. Alle bonnen met opschrift „geldig tot 31 maart 1985" kuimen worden in geleverd en wel van maandag 15 april tot en met vrijdag 19 april; 1985 bij D. v.d. Linde, Julianaweg 22, Ouddorp. Op D.V. vrijdag 19 april a.s. hopen we een avond te houden ten gerieve van de Ger. Zendingsbond. Ds. J. J. Poort hoopt een lezing te houden over: „In het spoor van Paulus, de Prins der Kruisgezinden". Verder zal ook het koor Jong Advendo aan deze avond mee werken. Aanvang 7.30 uur in „Elim", Zuiddijk, Nieuwe Tonge. Wie graag ook op deze wijze wil beleven hoe het zendingsterreip, dat Paulus be arbeidde, er nu uitziet, kan hier terecht. Allen hartelijk welkom. Oogmeting gratis Zandpad 2 - 4 Middelharnis 01870 - 2567 MERCEDES-BENZ stad aan 't Haringvliet Tel. 01871 - 1553 BEDRIJFSWAGENS lf.>flf.lf.lfl^.l^>t.lf^lfl^4.>f.l^l^l^l^4■>^4■*'^'^**'^* J^^.l^.l^;flf^^.^l^l(.4.l(.^.l^l^i^.J^4■l^'^J^■'^'^'^¥'^>^'^ ca B> ca ca ca

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 1