^n-yn^
Hoeveel goedkoper
kan de auto worden?
Visser
1 Gezinsvervangend tehuis „Sjaloom" te S'diji(
j zal vervangen dienen te worden
J
l Garage KNÖPS B.V.
Politieberichten
Zendingsavond
in Nieuwe Tonge
Kern Optiek
Citroen-Hesselink
I AUTO-SCHADE
Handelsonderneming ARENSMAN
SRichtspecialist
karels
autoschade
Oostflakkee
Ramoco b.v.
Fraude-onderzoek
op landbouwbedrijf
Oudste flakkeese
overleden
Goeree-Overflakkee
Rommelmarl(t Oude Tonge
27 april a.s.
57 e Jaargang
No. 5386
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870 - 3392
Giro 167930 Bank: Rabo Middelhamis Rek. no. 3420.01.108
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 11,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 33 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief
HET aantal personenauto's in ons land neemt nog steeds toe. Geen
depressie heeft daar nog iets aan veranderd. De laatste vijfjaar is de groei
460.000 stuks geweest en van 1983 naar 1984 kwamen er 43.000
autoreders bij. Hierbij moet wel worden aangetekend dat er ook een
groeiend aantal autobezitters van twee exemplaren is aan te wijzen. De
jaarlijkse groei is wel dalend maar het verzadigingspunt lijkt nog ver te
zijn. In Nederland is de auto een duur gebruiksartikel geworden. Naast de
toch niet geringe BTW van 19% betaalt de koper ook de zogenaamde
verbruiksbelasting op auto's, die een zuivere vorm van extra heffing kan
worden genoemd. De prijzen van personenauto's lijken de laatste jaren
extra gestegen. Voor Amerikaanse wagens mag men gerust de dure dollar
aanwijzen en voor Japan de gepeperde prijs van de yen noemde als mede
oorzaak van de hoge aanschafwaarde.
BEZUINIGEN OP AANTAL KILOMETERS
handel is afgezakt tot arabische toestan
den. De auto-dealers zijn de schietschij
ven in dit proces en het rendement op hun
ACHTER de valuta-factor mogen ook de
gestegen arbeidskosten in het buitenland
als oorzaak van de duurte worden gezien.
De matiging in loonhoogte-stijging en
koopkrachtvermeerdering, die in ons land
merkbaar zijn, worden juist bij geïmpor
teerde goederen het meest zichtbaar. En
alle auto's zijn goeddeels ingevoerd, zelfs
die bij Volvo in Bom worden gemaakt,
want daar komt ook het grootste part van
de onderdelen van over de grenzen. De
weerstand van het publiek tegen hoge
prijzen van nieuwe auto's is onder meer
gebleken uit de afgenomen kooplust voor
het nieuwe wagenpark en de geweldige
toeneming van belangstelling voor het
gebruikte produkt. De prijzen van de
„occasions" zijn daarop ook snel omhoog
gegaan. Elke autobezitter zit derhalve
jaarlijks met een flinke waardeverminde
ring van zijn„heilige koe" door de af
schrijving. Men is derhalve geneigd om
langer met zijn auto te rijden dan voor
heen, terwijl men eveneens is gaan be
zuinigen op het aantal verreden kilo
meters per jaar.
De produktie van auto's gaat echter on
verminderd door en als gevolg daarvan
Ociciicii alle iiiipoi'teurs van dit geliefde
produkt geweldige druk uit op hun dealers
om zoveel mogelijk nieuwe exemplaren af
te zetten. Iedereen kan dit dagelijks in de
krant constateren. Het ene automerk over
treft het andere in speciale aanbiedingen.
Nu eens wordt een lokkertje geboden door
de betaling van de auto half of een heel
jaar uit te stellen dan weer wordt een
pakket accessoires voor niets of voor een
appel en een ei bijgeleverd. Moet een
autobedrijf nog maar enkele exemplaren
van een merk verkopen om een extra
bonus te krijgen dan offert hij soms zijn
hele winst, of nog meer op om maar omzet
in nieuwe wagens te maken. De consu
ment die dan juist in de markt is, kan daar
van profiteren.
INRUILWAARDE
DOOR alle akties is het zo ver gekomen
dat de kritische consument al ieder geloof
in de vaste catalogusprijs van een auto
heeft verloren. Het loven en bieden op de
„inruilwaarde" van de oude auto is daar
mee al tot een kwelling geworden en de
Dirksland, 01877 - 1357
afdeling verkoop is tot een onaanvaard
baar minimum gedaald. De hoge nieuw
prijs van personenauto's heeft verder tot
gevolg dat de interesse voo r„extra's" bij
de klanten ook enorm is afgenomen. Het
gratis aanbieden van extra comfort begint
eveneens zijn aantrekkelijkheid te ver
liezen. Het publiek begint voorkeur te
krijgen voor eenvoudig uitgevoerde wa
gens en voorts is er een tendens zichtbaar
om voor kv/aliteit te kiezen. Een auto
moet duurzaam zijn, weinig risico tonen
voor hoge reparatiekosten en verder een
reputatie hebben van een hoge inruilwaar
de. Dit heeft tot gevolg dat bepaalde
merken een groter deel van de markt
dreigen te veroveren terwijl de rest weg
zakt in een steeds lagere omzet.
De onderhoudskosten hebben de laatste
jaren ook voortdurend onder druk ge
staan. Vooral de jongeren autobezitters
proberen die zoveel mogelijk te mijden en
velen onder hen hebben zich bekwaamd in
het zelf repareren van hun voertuig. Menig
handige jongan repareert niet alleen zijn
eigen 'fJCa—^ i.iaar ook die van zijn familie,
vrienden of kennissen. De handel in onder
delen is dientengevolge toegenomen. Na
dat men de nodige ervaring heeft op
gedaan met slecht reparatiewerk keert een
aantal autobezitters toch terug naar de
garage. Als men de stemmen uit garage
kringen mag geloven is het hoogtepunt van
het onvoldoende onderhoud nu wel voor
bij, maar toch hebben de garagebedrijven
ook in de onderhoudssector een flinke
veer moeten laten aan de doe-het-zelvers
en de beunhazen. Veel goede monteurs
verdienen er in hun vrije tijd een flinke
cent bij en dat euvel is niet meer uit te
bannen. De sloopbedrijven hebben hun
inkomsten uit de leverantie van tweede
hands onderdelen de laatste jaren flink
zien stijgen. Een nieuw bewijs van de
stelling dat de eigendom van een auto als
een kostbare zaak wordt ervaren.
Autobedrijf
A. J. van Rumpt
Vert.C. Bakker, tel. 01877-1589
Voor al uw
j en REPARATIE van gelaagde autoruiten
LANGEWEG113 TEL. 01870-2222 MIDDELHARNIS J
GAZONMAAIERS, KETTINGZAGEN,
GEREEDSCHAPPEN, HOGEDRUKREINIGERS
enz. enz. enz.
200 m^ bomvol gereedschappen; kom eens een keer kijken
Tel. 01875 -1609 Zuiddijk 17 NIEUWE TONGE
Langeweg 30 NIEUWE TONGE 01875 -1396
DE BRANDSTOF
DE hoge rijkosten worden uiteraard sinds
de prijsexplosie van benzine sterk be
ïnvloed door het brandstofverbruik. De
keuze tussen benzine, dieselolie of gas
wordt steeds meer manifest. Na de olie-
schaarste van 1974 begon de opmars van
het L.P.G., die later werd afgeremd door
de opkomst van de dieselmotoren voor
personenauto's. De kwaliteitsverbetering
van de diesels is nog niet ten einde. Het
vermogen van diesels komt steeds dichter
bij dat van benzinemotoren te liggen en de
diesels zouden nog meer aantrekkings
kracht uitoefenen op de consument wan
neer de prijs van dieselolie de laatste tijd
niet zo snel was gestegen. Het publiek
vindt over 't algemeen een dieselauto
degelijk en een lange levensduur hebben.
Helaas moet de beruchte dieselklop nog
altijd op de koop toe worden genomen
evenals het hoge wagengewicht. Daar
naast moet er een hogere wegenbelasting
worden betaald. De langere levensduur
van de auto moet de meerkosten goed
maken. Meerkosten moet men eveneens
aanvaarden bij het gebruik van L.P.GDe
noodzakelijke tank vraagt een stuk van de
bagageruimte, die iets minder wordt aan
getast wanneer er een ovale tank wordt
ingebouwd. Nog beter is het waimeer er
onderbouw wordt toegepast.
HOE dan ook, de hogere kosten be
dragen meestal toch wel 1.200,tot
ƒ2.000,en die moet tijdens de levens
duur van de auto worden terugver
diend. Meestal heeft men daar geen
moeite mee wanneer er een respectabel
aantal kilometers per jaar wordt ge
reden. Het toegenomen prijsverschil
tussen benzine en L.P.G. heeft tot ge
volg gehad dat men bij het rijden van
18.000 - 20.000 km per jaar ondanks de
hogere belasting al goedkoper met
L.P.G. kan rijden. Het autogas is verder
milieuvriendelijk en kan bij steeds meer
tankstations worden gekocht. Het tan
ken is een eenvoudige procedure ge
worden en daarom wint L.P.G. het van
dieselolie. Naar schatting rijdt nu ca.
20% van ons autopark op gasolie of
L.P.G. Bij diesel is het aantal gebrui
kers gestegen tot 8%. Dit zijn opmerke
lijke cijfers, die nog eens aantonen hoe
zeer de autoconsument prijsbewuster is
geworden.
Drs. A. VAN MIERLO
PEUGEOT
TALBOT
Autobedrijf
Kastanjelaan 41-43
Tel. 01870 - 3094
MIDDELHARNIS
- Ontheffingen voor berijden
parallelweg Grevelingendam
Met ingang van heden is het weer mogelijk
om op het groepsbureau der rijkspolitie,
Voorstraat 13 te Oude Tonge, onthef
fingen op te halen, benodigd voor het
rijden met motorvoertuigen op meer dan
twee wielen op zon- en feestdagen tussen
15.00 en 23.00 uur, gedurende de periode
van 1 mei - 1 oktober, op de Molendijk,
Schoolstraat, Molenweg en Handelster
rein.
Deze verkeersmaatregel is een aantal
jaren geleden genomen om een halt toe te
roepen aan de overlast veroorzaakt door
automobilisten die op zomerse zondagen
de verkeersdrukte op de Provinciale weg
(Zeelandroute) trachtten te ontlopen en
daarbij de sluiproutes door Oude Tonge
namen. Ten overvloede wordt opgemerkt
dat de ontheffing gratis is en in principe
alleen verkrijgbaar is voor inwoners van
Oude Tonge.
- Brand in auto in Den Bommel
Op de Molendijk in Den Bommel bleekj.l.
vrijdag een auto in brand te zijn geraakt,
eigendom van de heer B. De auto was bij
werkzaamheden, welke uitgevoerd wer
den in de garage, in brand geraakt. De
schade bleef beperkt tot de auto, mede
dank zij optreden van de brandweer van
Den Bommel.
- Vernielingen
In samenwerking met controleuers van de
Z.W.N, heeft de politie een aantal jeug
dige inwoners van Ooltgensplaat aan
gehouden die in een bus van de Z.W.N,
vernielingen hadden aangericht, o.a. werd
een hakenkruis in de bekleding aange
bracht. In overleg met de ouders werden
de knapen, in leeftijd variërend van 13-15
jaar, onder handen genomen.
Het Gezinsvervangend tehuis „Sjaloom", sinds
achttien jaar gevestigd in een daartoe inwendig
aangepast herenhuis aan de Middelharnisse Lan
geweg is aan vernieuwing toe.! Met die weten
schap leeft het bestuur van de „Prot. Chr. Stich
ting voor Geestelijke en Sociale Zorg op Goeree-
Overflakkee" sinds enige tijd, vooral nadat een
inspectie naar de brandveiligheid uitwees dat die
verre ontoereikend is. De conclusie werd be
vestigd door een inspecteur van de zijde van het
Ziekenfonds, het Instituut immers dat ten nauw
ste bij de exploitatie van het Gezinsvervangend
tehuis is betrokken. Deze laatste liet weten de
mogelijkheid te hebben op grond van zijn be
vindingen het tehuis zelfs te sluiten..!
Het is overigens niet alleen het brandveiligheidsaspect
dat tot de afkeuring van het tehuis heeft geleid. Het
pand is weliswaar mooi van architectuur maar eigen
lijk niet doelmatig om er 24 bewoners in te huisvesten,
al is dat door de jaren heen vrij storeloos gelukt. Zo léék
het althans-, maar de bewoners en de leiding van het
tehuis hebben de gebreken wel degelijk ervaren. De
klachten die steeds veelvuldiger werden en het feit dat
van de 24 bewoners bijna de helft tot de bejaarden moet
worden gerekend waren voor het bestuur aanleiding
met het Ministerie kontakt op te nemen. Irmiiddels
heeft dat geresulteerd in de toezegging dat nieuwbouw
mag worden gepleegd. Aan het bestuur is het nu te
zeggen hoe en waar?
Niét meer een gebouw met twee verdiepingen, zo is
duidelijk omdat dat voor de bejaarden onder de be
woners bezwaarlijk is. Oók niet in de nieuwbouw van
Sommelsdijk zo vindt het bestuur omdat de
bewoners dan op een te grote loopafstand van het
centrum van het dorp wonen, maar waar dan wél, zo
geldt de vraag. Het liefst blijft het bestuur op de
bestaande stek aan de Langeweg in welke omgeving
„Sjaloom" volledig is geïntegreerd. Bestuursvoorzitter
dhr. G. C. Joppe vindt het nog te prematuur om op de
plannen vooruit te lopen en de voorkeur van het bestuur
te onthullen omdat het definitieve besluit nog niet
genomen is, wat trouwens door het Ministerie nog
geaccepteerd zal dienen te worden. Het is daarom
vooralsnog een open vraag of het fraaie herenhuis in
stand zal blijven óf dat het aan de nieuwbouw geofferd
zal moeten worden. De beslissing is nabij, dat is
duidelijk en wanneer we hem vragen te schatten naar de
tijd dat de nieuwe accomodatie in gebruik kan worden
genomen laat dhr. Joppe daar nauwelijks twijfels over
bestaan: „over anderhalfjaar.!"
RENAULT-dealer
voor
5 Verkoop -I- Service 01871
1662
Verkoop na 17.00 uur:
C. Breen, 01878 - 2496
OUDDORP (Z.H.)
Tel. (01878) 1612 - 2120
Tussen 1 en 5 april 1985 werd een
fraude-onderzoek verricht bij een land
bouwbedrijf te Nieuwe Tonge.
Uit het onderzoek, dat werd verricht
door de sociaal-rechercheur van de ge
meente Middelharnis, in samenwerking
met de Rijkspolitie in die plaats, bleek, dat
bij het betreffende bedrijf door enkele
personen die een uitkering ontvangen, sor-
teerwerk werd verricht.
De middels die werkzaamheden ver
worven inkomsten werden niet naar be
horen aan de gemeente opgegeven, waar
door betrokken personen gedeeltelijk ten
onrechte uitkering ontvingen.
Eén van de betrokken personen werd
tijdens het onderzoek in het politiebureau
te Middelhamis ingesloten.
De door betrokkenen aan de gemeente
toegebrachte schade zal worden verhaald.
Het juiste schadebedrag kon nog niet
worden vastgesteld.
(Dit is uw laatste kans!)
T.b.v. de rommelmarkt voor de Aktie
Restauratiefonds van de Ned. Herv. Kerk
zullen op de zaterdagen 13 en 20 april
voor de laatste keer spulletjes opgehaald
worden. Heeft u nog iets staan, bel dan één
van de volgende nummers: 1920 - 2222 of
1264, en de spulletjes worden graag bij u
afgehaald.
POORTVLIET
Diefstal Bij de familie B. B. werd er
's nachts ingebroken en 400,gestolen
uit een geldkistje. Ook bij familie W. werd
er ingebroken, er werd echter niets ver
mist. Bij ds. J. van Loon te Sint Maartens
dijk werd er na inbraak enig geld vermist
en bij slagerij Op den Brouw 75,De
politie heeft deze zaken in onderzoek.
J.l. maandag is in het Rusthuis „de
Goede Ree" te Sommelsdijk mevr.
A. C. Koole-Elvé overleden in de
hoge ouderdom van 106 jaar. Zij
was de oudste bewoonster van
Goeree Overflakkee. Mevr. Koole
werd op 24 augustus 1878 in Stad
aan 't Haringvliet geboren als doch
ter van een hoofdonderwijzer.
Sinds haar 99ste jaar woonde ze in
het Rusthuis. De oudste Rusthuis-
bewoonster en oudste flakkeese is
mevr. A. van Nieuwaal-de Vos,
afkomstig van Ooltgensplaat. Zij
hoopt op 10 juni 106 jaar oud te
worden.
THOLEN
Gestolen auto terecht De auto van
H. R. S. werd 's morgens om 10 uur op de
Markt gestolen en werd 's middags na 2
uur weer op de Markt teruggevonden. De
andere dag bekende A. P. de zgn. Joy
riding".
OUDDORP
Inlevering vakantiebonnen
Inlevering vakantiebonnen van de Land
bouw. Alle bonnen met opschrift „geldig
tot 31 maart 1985" kuimen worden in
geleverd en wel van maandag 15 april tot
en met vrijdag 19 april; 1985 bij D. v.d.
Linde, Julianaweg 22, Ouddorp.
Op D.V. vrijdag 19 april a.s. hopen we
een avond te houden ten gerieve van de
Ger. Zendingsbond.
Ds. J. J. Poort hoopt een lezing te houden
over: „In het spoor van Paulus, de Prins
der Kruisgezinden". Verder zal ook het
koor Jong Advendo aan deze avond mee
werken.
Aanvang 7.30 uur in „Elim", Zuiddijk,
Nieuwe Tonge.
Wie graag ook op deze wijze wil beleven
hoe het zendingsterreip, dat Paulus be
arbeidde, er nu uitziet, kan hier terecht.
Allen hartelijk welkom.
Oogmeting gratis
Zandpad 2 - 4
Middelharnis
01870 - 2567
MERCEDES-BENZ
stad aan 't Haringvliet
Tel. 01871 - 1553
BEDRIJFSWAGENS
lf.>flf.lf.lfl^.l^>t.lf^lfl^4.>f.l^l^l^l^4■>^4■*'^'^**'^*
J^^.l^.l^;flf^^.^l^l(.4.l(.^.l^l^i^.J^4■l^'^J^■'^'^'^¥'^>^'^
ca B> ca ca ca