EiüvriDEfi-riiEüwa Op z'n Ouddurps gezeit Overdenking uit de Heilige Schrift Infïi^SiR, Begrafenisonderneming „VOORZORG" EHBO Selectiewedstrijd l(reeg goede deeiname Open Jeugdwerk Dirksland Eerste schoolverlaterskrant Theocratisch verlost No. 5377 HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen voor deskundige bemiddeling CD 01870-3477 m DD VERVOLGVERHAAL G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk 2e Blad VRIJDAG 8 MAART 1985 Van de weeke zei uuzen domenee dat 'n een weekje nae Ouddurp gieng om d'r es even uut te wezene. Ik zégge: „Je heit gróót geliek, want joele hèwwe 't altied zóó druk in zóó'n gróóte stad as Delft"Hie vertellende dat'n dan altied om vorse eiers gieng bie Krien, op dat spulletje in de Stellewegt. Ik zégge: „Dan hael joe die bie Krien van Maotje van Govert van Jaop van Kees van Govert". Hie zeit: „Dat mot je maar voor m'n opschrieve, want dat kan 'k allemaele niejt onthouwe". Ja uuzen domene kan goewd Zêéuws praete want hie is t'r opègroeid. Ik vertellende dat 'k een paer jaer'elee es een stikkie in 'tEilandennieuws 'eschreve hao op z'n Ouddurps. Noe dat woe den domene wel es leze. 't Hao'n érg an'esproke in hie zei: „Dat mot je es méér doewe". Noe mot ik zégge dat de Ouddurpers weinig schrieve, 't bin altied Flakkêêënaers die in 't Eilandennieuws schrieve; de Ouddurpers kunne beter praete. Déêrom zal 'k de penne wéér mar es opneme. 't Góót wéér over vroeger netuurlijk, toen 'k een jaer of tiejne was. De ouwere Ouddurpers weete nog wel dat m'n opa, Toon Ihrman, mit een jachje voer, saeme mit den ouwen Kees Klooster; 't was de OD 17. Al die gometvissers voere toen nog onger de zeilen. As 't noe vekansje was dan nam opa d'r altied een paer mee naer boord, dan gienge we haest héél den tied mee visse. Je hao van die wérme zeumers in dan was 't héérlijk op 't waeter en moewder was van je of, want tuus dée je niks as ondeugd enje klêéren schoore of nat tuus komme, mar verveele dee jeje nooit. 's Ochens om vier uure liejp de wekker of, dat was ofhankelijk van 't tieë, mar dan lagge wiele al lange wakker van de span ning. Opa die pittende dan een puzze waeter uut de welle, vreef even langs z'n mond en draogende z'n eige of mit de mouwe van z'n bruunen aop. Eete dee we wej an boord. Opa nam dan een zakje blom, in douwende d'r dan een minke eiers in in dat moste wiele dan draege. As we dan an boord kwamme hao den ouwen Kees al de peure an, in stieng de koQe al te pruttelene. Nae de koQe zóó gauw meugelijk de haevende uut. As we éénmael buute de haevende waere dan mochte wiele omstebeurte een pasjes an 't roer. Je most 'n altied een beetje mit de kop van de wind houwe aors giengen buize in dat mocht niet want dan spéézende je nat. Twint gieng opa dan koeken bakke. D'r was altied wel een halve baeke spek an boord in daer snee'n dan wat van die dinne reepjes of, gooiende een schoot melk in den blom in roerende de eiers d'r deur en dan 't héêle zaekje in de koekpanne. Even laeter hao je dan een móóie bruune koeke van wel een duum dikke. Van binnen was' 'n dan nog wel niet zóó gaer mar dat was juust lekker. Noe as je die op hao kon je d'r een hortje tegen. Intussen maekende opa in Kees de Korre geréêd in wiele maar vraege: „Wannéér góót'n over boord?" „Niejt maowe" zei opa dan, dat zal je wel zieë as 't zóó vaorde is. Nae een uurtje vaerene waere we wéér we weze moste en gieng 't zaekje over boord. Dan gienge we zóó'n uure of anderhalf trekke. Opa kon goewd mit kinders ommegóó. We wiere achter bie 't roer ézet, ieder an een kante, in kreege elk een sleepnetje an een lang touwe, een peure Metende dat. Dat touwe wier vast'ezet op den bolder netuurlijk aors was je zóó je peure kwiet. Dan kreege we een mao bie uus wéér we alles, wat we vienge, in moste doewe. As we de mao vol hao, dan krege we een kwartje. Noe dat was héél wat in dien tied. As je dat in 't wienkeltje bie Klaosje van Pouw gieng versnoope dan kon je héél wat uutzoeke van 't blad. Dêêr lag van alles op, pepermentpik, taoi-taoi, knéélstokken zoewthout, nogablokken, dropfeters in nog veel méér van dat zoewte spul. Wel slehct voor je taon in kiejzen maar dêér wist Polderman wel raed mee; de tange d'r op in bie levende lief trekke. As je dan niejt schrêéwende dan kreegje een ieswaefeltje van mevrouw. ledere tiejn menuten hae- lende we de peure op in gieng alles in de mao, behalve de kwallen, de knorhaenen in de krabben, die most je vromme góóie. Intussen gienge we dan lombokkers zitte pelle, die krege we van den ouwen Kees. Uuteindelijk kwam dan de gróóte korre an boord, dan krioelende d'r van alles over 't dek, een paer roggen, scharren, schol- letjes, bot, pieterman, haentjes, gomet, en soms zóó'n gróóte noormankrabbe. Wéér je voor uutkieke most dat wazze de kneuen, want azze die in je hand stakke dan stieng je te spriengene op 't dek van de piene, je kreeg een hand as een bokster. As alles 'esorteerd was dan gieng den ouwen Kees 't fornuis anmaeke om de gomet te kokene. Ménsenlieve as 'k dêér nog an dienke, wat 'n stank. We gienge altied van de wind of zitte want aors spoog je 't harte uut je lief Hoewel 't vuuftig jaer 'elee is, kan 'k me de geur nog herinnere as den dag van gistere. As dat allemaele 'ebeurd was, dan was 't een pasjes stille an 't dek. Dan nam opa een bolle touwe in dan deede we déér op 't ende een spierink an in die gooiende we over boord om een méêuwe te vangene. Dan kwam d'r zóóp gróóte gogge in die slikkende de spierink héél deur, in dan moste wiele 't touwe nae uus toe haele. As die mééuwe nog een paer meter van je vandaen was dan wier'n benaowd in dan braekende 't hééle zaekje uut in gieng'n d'r vandeur. Tegenwoordig zouwe ze de diere- beschèrming d'r bie haele, mar 't béést hao d' r géén miskwaem van want hie vieng zóó wéér een aore spierink. Soms hao je van die windstille daegen. Dan deeë opa inKees den bruunen aop uit in zatte ze in 't boezeroentje an 't dek. We lagge nog es een ende uut de kop van Schouwen in 't was al een uure of viere 's middags in géén zuchje wind. ,,We kom me vandaege niejt méér tuus. Toon", zei den ouwen Kees. „Da's niejt érg", zei opa, strak komt „de Pionier" langs in dan geve we de gomet mee nae Brouw in dan góó we strak voor anker in dan kunne we mérge een langen dag maeke. Noe wiele vonge dat best, want dan mochte we in de krop slaepe; dêêr lagge een paer kaf- zakken in in wat ouwe dekens. Even laeter kwam „de Pionier" langs, dêér stieng een motor in. Even de gomet in de vis overlaeie in toen voor anker. Opa gieng nog wat schoUetjes bakke in een puupe raoke in een beetje mit Kees ridde- nere in wiele liejte een gróóte Moorman mit een touwtje an z'n póót over dek laope. Om een uurs of achte begonne de vier- torenlichten van Ouddurp en Schouwen te draoiene in even laeter zag je de éérste sterretjes pienkele. D'r kwam een zuchje wind in zóó noe in dan zag je de zéé lichte. Op 't leste wiere we een beetje huuverig. Opa zei: ,,Noe joele de kóóie in, de schuuve dicht in dan wil 'k joele niet méér hóóre, want mérge is 't vroeg dag". Wiele de krop in, mar we hiewe de schuuve op een garretje want 't was ter leerdonker. Gelokkig dat d'r géén grien- geltje op zat. Noe je weet hoe dat góót as je nog kinders bint, lache in giechele in mekaore treitere. Mar dêêr wist opa wel raed op, hie stoof uut z'n kóóie in gaf uus een paer flenzen mit de harde kleppe van z'n schipperspet, noe dan woe je je snuut wel houwe. Uuteindelijk viele we an slaep, mar om een uure of viere waere we wéér al wakker, opa in Kees lagge nog te ronkene. Wiele d'r voorzichtig uut; an 't dek was bladstille; 't begon al een klein beetje lichtte woorene; d'r vlooge een paer meeuwen rond, mar voor de rest was d'r niks te belevene. Ja toch, tegen de boeg lag d'r nog pen kwalle in wie d'r op 't idee kwam weet ik niet méér, mar we liejte'm in 't kachelpuupje zakke wéér 'n halverwege bleef hange. We besloote om de krop wéér in te duukene in déér alles ofte wachtene. We lagge nog mar goed en wel toen d'n ouwen Kees z'n schuuve opetrok in mit z'n bêénen buuten de kóóie een pasjes op z'n hóód gieng zitte kraowe. Toen trokken z'n blaewe kousen an in gieng de kachel anmaeke, een stik krante d'r in in wat kachelhoutjes in een schootje peterolie. Toen 'n de vlamme d'r in hao begon 't geliek te raokene in te stienkene, opa wier d'r wakker van. Opa zei: „Je puupe zal wel verstopt zitte". Kees nae 't dek in toe 'n de puupe d'r uuttrok viel de kwalle op 't deksel van de kachel. Opa lachte haast nooit, maar toen hóórende we 'em toch grinneke in z'n kóóie in hie trok gauw z'n schuuve dicht. Toen Kees 't puupje nae de locht hiew was dat brandschóóne, daerom liejten z'n eige wéér mar naer 't vooronger zakke in toe zag 'n geliek de kwalle op 't deksel ligge; die vloog mit een vaert deur 't ope luuk 't dek op in Kees zei alléén mar: mieterse jonges". Intussen was 't wéér dag, de viertorens van Ouddurp in Haemstee hao de lichten al uut; de leste sterretjes waere vertrokke in de zunne kwam as een gouwen bal boven de Greveliengen. „'t Woord wéér een hééten dag, mensen", zei Kees. Toen Kees de kofje bmun hao, gieng opa spek bakke. „Bakt voor die jonges ieder mar een kwalle", zei Kees. Opa grijnsde wéér, marvoorde rest hóórende je d'rniks mêêr over. De puzze gieng wêêr over boord „in noe joele je snuut wasse", zei opa. Even laeter gieng 't zeil omhaoge in déérna de korre wéér overboord. 's Middags bakte Kees voor allemaele wat scharren in toe d'r om een uure of drieë een zuchje wind kwam giengen we op huus an. Wiele mochte wéér omstebeurte an 't roer, alléén bie de haevende nam opa 't roer over want dat was een héêle kunst om mit striekende zeilen precies deur dat naowe gaetje de kaoie in te kommene. Zóógauw we an de wal lagge vlooge we nae Klaosje van Pouw d'r snoopwien- keltje, gauw om een stuuver spekjes want je hao noe geld zat. Dan wêêr nae 't boord om alles op te helpe ruumene, in dan nae huus wêêr de moewders aok wêêr blieë waere dat ze je zagge want je was twêê daegen van huus 'eweest, in 't was toch mar nóóit vertrouwd op 't waeter, d'r waere wel es mêêr kinders overboord 'evalle in verdronke. Kiek, datbinne noe diengen die bluuveje je hééle leven bie. Dan misse kinders in de stad toch héél wat, een beetje an een klimrek hange tussen al die haoge flets, wat langs de straete slentere in allerlei raorigheid uuthaele, steele of mit van die vuülee spuitbussen allerlei viezigheid op de muren spuiten. As ik 't er nog an dienke, wat héwwe we dan toch een fijne jeugd 'ehaod; dat kun je glaove! In dat is dan wêêr 't verhael van Klaos van Sanne van Hangs van Piejtje Kastelein Diamantpad 23 2628 SC Delft THOLEN V.V.V. wil eigen kantoor De V.V.V. Tholen/Sint Philipsland wil een eigen kantoor en wel een mimte huren van de Haven B.V. te Sint Maartensdijk om vandaar uit de professionele aanpak van informatie verder uitbouwen. Zaterdag 2 maart j.l. zijn in de aula van de Rijksscholengemeenschap te Middel- harnis de selectiewedstrijden gespeeld van de EHBO Kring-Flakkee. Het was een gezellige en leerzame middag. Er kwamen 12 ploegen ten strijde. De LO- TUS-studiegroep Flakkee had weer enorm zijn best gedaan waardoor het voor het publiek ook erg aantrekkelijk was om te kijken. De jury bestond uit het team Trapman. De uitslagen waren als volgt: Box A: 1. EPU Sommelsdijk 1164 pnt. 2. Dirksland159 pnt. 3. Achthuizen II152 pnt. 4. M'hamis-S'dijk I141 pnt. 5. Ouddorp I137 pnt 6. Nieuwe Tonge112 pnt. Leidersprijzen gingen naar Box A: 1. EPU Sommelsdijk 138 pnt 1. Dirksland38 pnt 2. Achthuizen II37 pnt Box B: 1Ooltgensplaat164 pnt. 2. Achthuizen II148 pnt. 3. Oude Tonge142 pnt 4. M'hamis Brandweer138 pnt 5. EPU Sommelsdijk II123 pnt 6. Ouddorp II118 pnt Leidersprijzen gingen naar Box B: 1. Ooltgensplaat 41 pnt 2. Oude Tonge38 pnt In de finale werd dus gespeeld tussen de eerste ploegen uit de boxen. Hierbij werd de eerste prijs, waarbij een fraaie wissel- beker te winnen was, behaald door Oolt gensplaat met 145 punten ook zij kregen ook de 1 e leidersprijs in de finale met 22 punten. EPU Sommelsdijk I werd goede 2e met 142 punten en behaalde voor d de leidersprijs 20 punten. De max. te behalen punten waren 175 voor de ploeg en 25 voor de leider. De winnende ploeg zal de Kring Flakkee vertegenwoordigen bij de districtswed strijden in Den Briel op 23 maart 1985. Wij wensen hen bij deze veel succes toe. Iedere veertien dagen op zaterdagavond wordt er in het verenigingsgebouw „On der de Wiek" in Dirksland een avond voor de jeugd verzorgd. Zaterdagavond 9 maart wordt hier een open avond gehouden. Jullie zijn daar vanaf 14 jaar van harte welkom! De „Wiek" gaat om half acht open. P.S. Houden jullie 23 maart 's avonds vrij voor onze speciale avond, verzorgd door „vervolgd christendom?" Het zaterdagavondteam Dirksland Onder de titel ,,Nu verder" verschijnt rond 5 maart als eerste een 8 pagina's tellende Schoolverlaterskrant 1985. Uit gever is de Verenigde Spaarbank die hier mee voor de vierde keer een „Special" uitbrengt, die geheel gericht is op de schoolverlatende leerlingen van MAVO, HAVO, MBO, LBO, enzovoorts. Evenals voorgaande jaren staat de krant ook nu weer boordevol informatie en tips, zoals „verder studeren", „hoe werkt ar beidsbureau", recht op uitkering". Daamaast „Bekende Nederlanders over hun schoolverlaten", „Frank Boeyen aan het woord", een „Vakantie computer cursus", enzovoorts. Kortom: vele uiteenlopende onderwer pen zijn tot één leesbare wegwijzer samen gebracht. Binnen een oplage van 80.000 exem plaren kunnen alle desbetreffende scholen in het werkgebied van de bank van vol doende gratis exemplaren worden voor zien. Het is eveneens mogelijk een gratis krant af te halen bij een kantoor van de Ver enigde Spaarbank. De bank wijst er op dat de inhoud van de krant dermate interessant is dat de onder wijzer er ongetwijfeld klassikaal aan dacht aan zal besteden. „En de stadhouder, antwoordende, zeide tot hen: Welken van deze twee wilt gij, dat ik u zal loslaten? En zij zeiden: Bar-abbas". (Matth. 27 :21) Het volk heeft gesproken. De beslissing is democratisch genomen. Unaniem: Weg met Dezen, laat ons Bar-abbas los. Spoe dig zal Pilatus Christus laten kruisigen en Bar-abbas zijn verzondigde vrijheid hergeven. Triomferen dan de machten der duister nis, de helse machten, die het hebben aangelegd op de dood van de Levens- vorst? Is dan de stem van het volk be palend voor de loop der geschiedenis? Is dan het aanporren van de vorst der duis ternis in staat het Licht der wereld voor goed te doven? Wie regeert er? Lezer, wat voro het paleis van Pontius Pilatus plaatsvond, dienen we te zien in hoger licht Gods vinger schrijft hier heils geschiedenis. Wat de dichter zong, blijft waar: God de HEERE regeert. De Heere regeert zo, dat Hij vanuit de hemel het proces tegen Zijn geliefde Zoon leidt Alle dingen moeten medewerken ten goede voor de Zijnen. God volvoert Zijn raad. Het is in het Goddelijk welbehagen be paald, dat aan het kmishout moet vloeien het bloed des Lams. Het wraakzwaard van Gods recht moet Sions Koning, Die Zich gewillig aanbood, neervellen. Want alleen zo kunnen gevangenen worden ver lost. Dit neemt ondertussen niet de schuld weg van hen, die zich vergrepen aan het Leven. Geen mens gaat hier vrijuit. Ik niet en u niet. Het wee over de mens, die in zijn natuurlijke en dodelijke keuze volhardt, mogen we op geen enkele wijze afzwakken. Niemand vleie zich met ijdele hoop. We naaien niemand een kussen onder de oksels, waarop hij kan msten. En toch schrijven we het neer: In dit alles regeert de Heere. Bar-abbas, de mis dadiger, moet losgelaten worden, opdat Hij, Die Zich met misdadigers liet gelijk rekenen, volkomenlijk zou innemen de plaats van Zijn zondig volk. Met minder dan het bloed van Zijn geliefde Zoon kon de Vader nooit genoegen nemen. Dat bloed zal de enige grond zijn van het behoud Zijner kinderen. Dat bloed alleen is de grond van de rechtvaardiging der Zijnen. Alleen in de weg van het bloed van het Lam Gods kan het Paasfeest worden voor de kerke Gods. Ons tekstgedeelte verwijst naar de ge woonte om met Paasfeest een gevangene los te laten. Het Pascha herinnert aan de voorbijgang van de engel des verderfs in Egypte, die het zwaard inhield waar hij het bloed aan de deurpost zag. Immers dat bloed getuigde van de genadige ruil, die had plaatsgevonden: daar was een on schuldig lam gestorven voor een schuldig volk. In veel hoger licht wordt het Paasfeest in onze tekst. De dood van het onschuldige Lam Gods betekent de vrijlating van een schuldige Bar-abbas. Bar-abbas is hier beeld van Gods zondig kind, dat zijn verbeurde vrijheid herkrijgt doordat Christus in zijn plaats de dood gaat sterven. Zie, daar zit Bar-abbas. Zoon des vaders betekent zijn naam. Gevallen kind, wegloper van God, overtreder van Zijn geboden, oproermaker tegen de Heere. Zag u in deze man reeds uw beeld, lezer, door Geestesbediening? Bar-abbas zit muurvast in de gevangenis, hij kan geen kant uit. Zijn kerker is hermetisch af gesloten. Mogelijkheden om de celdeuren van binnen uitte openen, zijn er niet Hij is ten dode opgeschreven. En hij heeft het verdiend. Ieder moment kan hij ver wachten, dat de deur wordt geopend en de boodschap wordt overgebracht Bar-ab bas, uw ure is gekomen. Hij heeft geen toekomst meer. En hij kan zijn leven nooit meer overdoen. Is dat ook niet de plaats waar de Heere gaat brengen, die hij een geestelijke Bar-abbas gaat maken? Daar worden de banden gevoeld in de kerker der zonde. Daar wordt beleden: Heere, ik zit hier door mijn eigen schuld. Ik heb mezelf in de doodsstaat gezondigd. En ik kan niet anders verwachten dan de boodschap: uw laatste ure is aangebroken. Ik moet u werpen in de eeuwige dood. De HEERE regeert. Bar-abbas' loslating is begeerd. Nu gaat voor Bar-abbas het wonder gebeuren. Wonderlijk Paasfeest! De deur van de kerker gaat open en Bar- abbas krijgt bericht Dat zijn stervensure is aangebroken? Nee, maar het klinkt hem tegen: Bar-abbas, u bent vrij. Vrij hoe kan dat nu? Vrij, omdat een Ander in uw plaats de dood ingaat. Omdat Christus naar het kruis moet, is er voor Bar-abbas leven. De dood van de Gans Rechtvaar dige betekent het leven voor de onrecht vaardige. Of Bar-abbas dit alles zo heeft beseft, weten we niet Wel is zeker, dat de geestelijke Bar-abbassen, die vanwege hun schuld gebonden liggen in de banden van de dood, daar d'angs der hel hen alle troost deed missen, juist dit Godswonder leren aanbidden. Voor verloren zonen is er uitkomst, omdat het Kind des Vaders van allen verlaten wilde hangen aan het kruis. Dat wonder wordt onbegrijpelijk groot voor misdadigers. Zij kunnen zich zelf nooit meer verlossen. Zij kunnen enkel theocratisch worden verlost. Enkel omdat God regeert. Omdat de Heere Zijn Zoon overgaf voor doodsschuldigen. Hoe éénzijdig kwam voor Bar-abbas de ver lossing van buiten. Hij wist niets van hetgeen buiten hem plaatsvond en over hem besloten werd. Zonder zijn eigen toedoen werd hij verlost Zo leert de Heere Zijn geestelijke Bar-abbassen zich verwonderen over de eeuwige Vrederaad, waar de Drieënige God gedachten des vredes koesterde over gevallen Adams- kinderen. Daar sprak de Zoon: Geef mij maar de schuld, waarmee Mijn volk be laden is. Stuur Mij maar beladen met de vloek als de bok op de Grote Verzoendag de woestijn in. Dan geef Ik hun het leven. Dan wordt het Grote Verzoendag door Christus' bloed. Dan klinkt het door het wonder de kerke Gods tegen: Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan. Bij hebt, o HEEIIE, in 't doodlijkst tijdsgewricht, mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen. Lezar, zolang u van dit wonder nog niet weet, mag u er om vragen. De Heere wil er om gesmeekt zijn. En het kan nog. Het is nog genadetijd. Nog wel. Er is nog hoop voor verlorenen in de gevangenis. Doch alleen in Hem, Die Israels hoop en verwachting is. Of had u het nog steeds goed in de kerker der zonde? Laat uw kloppen en bonzen maar horen bij Hem, voor Wien de koop'ren deuren weken. Die ijz'ren grend'len deed in duizend stukken breken. Wat onmogelijk is bij de mensen, is moge lij bij God. Daarom zong zeker dichter: Ai, hoor naar hen, die in gevangnis' kwijnen; Laat hun gekerm voor Uw gezicht verschijnen; Bevrijd hen, die, gedreigd met doodsgevaren. Op Uwe hulp met smekend' ogen staren. Hij is machtig verloren Bar-abbassen te redden van 't verderf, hen te brengen in het Vaderhuis, waar zij eeuwig verheerlijken Abba, Vader. Want het is alleen door het éénzijdig werk van de Drieënige, dat mis dadigers Boven komen. Heb ik, DE misdadiger, reeds uitzicht op zulk een wondere thuiskomst? Melissant A. Vlietstrajr. Tevens Taxi (dag en nacht bereikbaar). P. Vroegindeweij, Emmalaan 18, Middelharnis Tel. 01870-2996 schijnbaar al. Hij zei alleen, schuchter voor zijn doen: 1 1 door Fenand van den Oever - 35 - Hij deed alsof Want op de trap bleef Wijnand zitten en telkens vroeg hij aan de wachtslui: wat doet-ie, wat doet-ie? En toen ze hem vertelden, dat Dirk de Toeter uit zicht was, kwam hij boven. Ja, hij zou ze dat navaren wel afleren, en hij zou een lekker visserijtje verraaien. Kijk-tie us ibbus wegzeilen, alle kabeljauw voor hém.... En hij kraaide van genoegen. Joost Sas zei: Op liegen rust geen zegen, ouwe.... Wijnand keerde zich om en beet nijdig van zich af: Maar wél kabeljauw en daar zijn we hier voor.... Joost wou nog meer zeggen, maar hij kreeg geen kans, want Wijnand was al omlaag. Te roer, op het achterschip, hoorden ze zuiver achterin een kurk van een kruik floepen. 's Avonds leerde Arend-Michiel op het deken het verschil tussen oosterlengte en noorderbreedte uit zijn hoofd. Het was al laat toen hij er zeker van was. Toen pas ging hij naar de kooi. Voorin sliep, op één man na, alles. Die ene was Joost Sas. Hij lag met zijn zakdoek voor het oog en riep Arend-Michiel. 't Steekt zo, zei hij. Ga eens om een beetje boor- water vragen. Daarvoor moest hij bij de ouwe zijn. Wijnand Hoogendijk kwam direct uit zijn kooi. Hij schrok van de boodschap. Arend-Michiel moest de verbandtrommel maar pakken. Hij ging zelf naar het vrondel en waste het oog uit. Hij deed het zacht en zorgvol. Hij vroeg niet hoe het kwam, dat wist hij Joost, 't is mijn schuld toch niet? En Joost zei: Nee, ouwe, ik heb me een beetje te zenuwachtig gemaakt Een tikje gebogen ging Wijnand even later naar het achterin temg. Arend-Michiel bracht hem de trommel na. Toen hij bij hem kwam, zat Wijnand aan tafel, de ellebogen op het blad gepoot en in zijn handen het hoofd. Hij zei: 't Is wat 't Is azeker wat, ouwe, zei Arend-Michiel, weer blij een goed woord van hem te horen. Maar je kan toch niet voor een korrel zout in een oog van een ouwe man naar huis gaan? Hij wachtte geen antwoord af; met zijn hand beduidde hij, dat Arend-Michiel maar moest heengaan. Onderweg naar boven hoorde Arend-Michiel weer een kurk van een kruik schieten. Dat was de tweede vandaag al. Voorin was alles gewoon, het volk sliep. Alleen Joost Sas, die, sinds hij de brief van zijn jongens ontving, alle avonden zong:Tk wil U, o God, mijn dank betalen, zong nu niet Ik zijn kooi zei Arend-Michiel, nog eens de vuur- schepen op. Hij raffelde af Verder dan Terschellinger- bank kwam hij niet. Het werd zo donker voor zijn ogen, zó donker.... 'eventien dagen was de Zorg en Vlijt uit Het schip was goed halfvol, dat mocht mooi heten /voor deze vaart. Want de reizen ter zoute gelden voor de mstigste aller visserijen. Toch zijn ze het niet Want de kabeljauw bijt voornamelijk in het hartje van de winter, tegen de rand der Orkadische eilanden aan en daar kan het wild toegaan. Trouwens, mst heeft het volk ter visserij nimmer gekend. Bij mime vangst wordt etmalen achtereen gesjouwd, bij schrale vangst is er de andere onmst: küimen ze het niet meer, waar is de vis, hoe moet het nu thuis wanneer er geen besomming wordt gemaakt? Rust ter visserij, ze is er hoogstens bij het binnenvaren van de haven. Maar daarna: lossen, laden, hoe zijn de prijzen? Het bericht duikt op van grote vangsten hier of daar, hoe komen ze zo gauw mogelijk weer op zee. Want in zijn hart gelooft de visser, dat de vis, door anderen gevangen, voor hém bestemd was. Voor het eerst sedert ze de achtenvijftig graden hebben, zal de Zorg en Vlijt deze nacht niet vissen. Zelfs Wijnand Hoogendijk heeft moeten erkennen, dat de bries te fel was. Nou, dan is het raak. Daar is niemand rauwig om aan boord. De luiken zijn op de pennen en er ligt een rif in de zeilen. Ze weten, dat het schip de zee waard is en ze vermeien zich in het voomitzicht van een lekkere lange nacht. Het volk dat geen wacht heeft, legt zich heerlijk ter mste in de onder- en bovenkooien. Het is daar stil. Zagend snurken een paar matrozen. Soms vangen de wakkerliggers een flard van een droom op. Wie zal die laatste uitleggen? Vooral nu ze wat langer uit zijn, gaan de gedachten wijder en worden de verlangens intenser. Och, daar praat niemand over. Maar ze dromen, lang, mooi, heerlijk, vooral héérlijk. Hoe langer de reis duurt, hoe heerlijker de dromen worden. Arend-Michiel, die de slaap maar half vatten kan, ligt daarover na te denken, omdat-ie, met het boekje op zijn knieën, ineens snikkerigbang hoort zeggen: O, Heere God, wat zal het heerlijk zijn als ik eens in Uw paradijs mag komen, ik ellendige zondaar.... En toen niet meer. Het geluid komt uit de kooi van Giel van Deventer. Hij hoort nu alleen maar snikken en zeggen: een zondaar ben ik, een grote zondaar, de grootste.... En hij weet, dat Giel over de hemel ligt te dromen. Uit de andere kooien komen geen woorden, soms een kreun. Alleen Aai van Noordt ligt opvallend erg om-en- om te draaien. Waar zou Aai aan denkep? Hij lonsde weg. Ha, nu zou hij lekker uitslapen. ....Wat is dat? Een paar vingers aaien z'n gezicht er komt een wilde schok door hem heen, hij ligt te rillen en is broeierig heet. Een zachte mooie hand slaat hem op de schouders, net alsof-ie eenpapkindje is en hij laat het toe, natuurlijk, 't is nogal niet fijn. En die handen, zo zacht, zijn toch sterk, ze trekken hem omhoog en voor- ie het weet zit-ie op een paar knieën, zachte mollige benen zijn het en hij ligt met z'n hoofd tegen een meisje aan, zo mooi, zo zacht ze vindt het niks erg, dat-ie z'n mige hoofd tegen haar aandmkt o, wat voelt-ie zich nu blij en sterk en gelukkig. vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 5