EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Overdenking goed Voorlichtingsavond over slapeloosiieid uit de Heilige Schrift Begrafenisonderneming „VOORZORG" Twee overwinningen voor Good-Lucl( Bijeenkomst „Scliool en Evangelie 'KIJKVENSTER HET SCHAKEN „DE ZWARTE PION" Verlies op Tholens kabelnet 2e Blad VRUDAG 1 FEBRUARI 1985 No. 5367 blik op kerk en samenleving tj - Een burgemeestersvakature - Veel sollicitanten - Geschiktheid en politiek In een streekblad, dat evenals Eilanden- Nieuws een vaste rubriek heeft met be richten uit de krant van zoveel jaar ge leden, las ik een ingezonden stuk uit 1925. Een klein stadje zat kennelijk met een lege burgemeesterszetel. Naar die post hadden niet minder dan 80 mannen vrouwen waren er toen natuurlijk nog niet bij! gesolliciteerd. Dat hoge aantal had een lezer naar de pen doen grijpen om te betogen dat het hoog tijd werd de salarissen van de Edelacht bare heren wat te besnoeien. Wanneer burgemeesters wat minder gingen ver dienen zou de animo voor deze funktie ook wel minder worden. Aldus de inzender die zich niet zonder trots noemde „een lid van den werkenden stand". Soms kunnen de lijnen wonderlijk in- éénlopen. Precies op dezelfde dag waarop ik het ingezonden stuk las, hoorde ik voor de radio een vraaggesprek, dat eveneens ging over een burgemeestersvakature, waarnaar ongeveer 110 mannen en vrou wen een gooi hadden gedaan. Het betrof de gemeente Muiden in Noord-Holland, een groot dorp met 6000 inwoners, en behalve om het Muiderslot ook bekend om de watersport. Is burgemeester van Muiden zo luidde één van de vragen zo'n lucratief ambt,, dat bet aantal sollicitanten de honderd te boven gaat? Nu bestaan er tabellen, waar op de burgemeesterssalarissen staan aan gegeven. In een gemeente met minder dan zoveel duizend inwoners verdient een bur gervader zóveel, in een gemeente tussen zoveel en zoveel duizend vangt hij dat en dat bedrag. Van elke willekeurige ge meente in Nederland kan dus het salaris van een burgemeester worden afgelezen door ieder die er interesse voor heeft. Het blijkt dan wel, dat het ambt zeker niet meer het erebaantje van vroeger is, dat men toen zeker niet „om den brode" hoefde te ambiëren. Maar het is toch ook niet zo dat het de spuigaten uitloopt wat de edelachtbare heren verdienen. Voor velen moet het ambt op zichzelf dus aantrekke lijk zijn. Het hoge aantal sollicitanten in het geval- Muiden, aldus liet ik mij voorlichten, is dan ook beslist geen uitzondering. Bij vakatures in middelgrote plaatsen is 80 tot 100 gegadigden heel gewoon. Dat komt misschien ook doordat geen voorwaarden worden gesteld. ledere Nederlander die een blanco strafregister heeft en niet onder curatele staat kan in principe solliciteren. Uiteraard vallen er bij de voorselectie heel wat af, die geen bestuurlijke capaciteiten of ervaring hebben. Maar dat belet nie mand om een kansje te wagen.... Bij de benoeming van een burgemeester spelen allerlei factoren een rol. Niet alleen de geschiktheid spreekt een woordje mee, ook.de politieke kleur van de gemeente. Bovendien wordt er gestreefd naar een zekere spreiding van de politieke partijen per provincie. Herhaaldelijk is dan ook de klacht te beluisteren dat een bepaalde partij in een of andere provincie is onder bedeeld, óf overbedeeld. En naarmate de emancipatie voortschrijdt, naar die mate zal men ook trachten het aantal mannen en vrouwen een beetje in evenwicht te houden. Mochten er onder onze lezers dus mensen zijn met soUicitatieplannen, dan zou ik hen willen adviseren: bezint éér gij begint Er zijn nog veel wachtenden vóór u. Waarnemer Afgelopen zaterdag kwamen zowel het 1 e als het 2e team binnen de lijnen. Het 1 e team moest aantreden tegen A.D.O. uit 's-Gravendeel, waarvan de laatste keer werd verloren. Direkt na het beginsignaal probeerde Good-Luck via snel aanvalspel een voor sprong te pakken. N a 10 minuten spelen lukte dit via een mooi afstandschot, waarna A.D.O. gelijk 1-1 maakte. Na de vakwisseling een zelfde spelbeeld en nadat Good-Luck opnieuw een voor sprong had genomen maakte A.D.O. weer gelijk. De laatste minuten voor rust ging Good-Luck er fel tegen aan en wist na enkele gemiste kansen toch een 3-2 voor sprong te nemen. Na rust had Good-Luck het betere van het spel en via een afstandschot werd het 4-2. Good-Luck probeerde nu een beslis sende voorsprong te nemen, maar A.D.O. verkleinde de achterstand tot 4-3. Via hard en onsportief spel probeerde A.D.O. om de wedstrijd naar hun hand te zetten, maar het was Good-Luck die aan het langste eind trok en toen het eind signaal klonk stond er een 6-5 voorsprong op het scorebord. De doelpunten werden gemaakt door Christien Leentjes, Leo Grootenboer, Bennie Vis, Petra Vermeulen en Danielle Vermeulen. Het 2e team speelde een uitwedstrijd tegen Spido. Voor rust was het een gelijk- opgaande strijd, hetgeen resulteerde in een 3-3 ruststand (doelpunten van Marjo Joppe en 2x Jim Besuyen). Na rust speelde Good-Luck beter en Op zaterdag 9 maart a.s. houdt de Unie „School en Evangelie" samen met het Nederlands Bijbelinstituut een Werkver gadering onder de titel „Oud en Jong Geloven Deze wordt gehouden in het Farel Col lege, Paladijnenweg 243, Amersfoort. Tijd: 10.00-16.00 uur. Beide organisaties houden zich aktief bezig met vraagstukken betreffende de geloofsopvoeding van de jeugd. Menigeen vraagt zich nl. tegenwoordig af hoe we verdere ontkerstening van de jeugd kun nen voorkomen. Op de werkvergadering, die bedoeld is voor allen die zich in school en kerk bij deze problematiek betrokken weten, ko menjongeren ook aan het woord. Spreker is o.a. Dr. F. H. Kuiper (Vrije Universi teit) over „Geloven op het gehoor". Ver der zijn er de gebruikelijke werkwinkels waarin men in kleinere groepen zich sa men met de problematiek kan bezig houden. Opgave bij het bureau van de Unie „School en Evangelie", Herengracht 366, 1016 CH Amsterdam, tel. 020 - 261401. door een doorloper van Ina v.d. Vliet en een afstandschot van André Vis werd een 3-5 voorsprong opgebouwd. Spido kwam nog even terug maar het waren Ria van Antwerpen en Marjo Jop pe die voor Good-Luck scoorden en de eindstand op 4-7 voor Good-Luck be paalden. THOLEN Burgemeester 25 jaar getrouwd Burgemeester E. Baerends van Tholen is zondag 3 februari a.s. 25 jaar getrouwd. Dit heuglijke feit wordt door de familie in huiselijke kring herdacht. In Goedereede: Het Groene Kruis te Goedereede is voornemens op dinsdag 12 februari 1985, aanvang 20.15 uur in het Groene Kruis- gebouw Charbonstraat 11, een voorlich tingsavond te houden over: „Slapeloos heid, kunnen we er iets aan doen?" Goed nieuws, slapen kun je leren. Iedereen is welkom, toegang gratis (ver toning (video) film). Bij voldoende belang stelling zal de avond worden vervolgd met 8 avonden cursus tegen slapeloosheid. Slapeloosheid is een probleem waaraan 1 op de 3 mensen zegt weleens te lijden. Mensen die last hebben van slecht slapen, nemen vaak hun toevlucht tot slaap middelen. Deze heffen de oorzaak van het probleem echter niet op en hebben tevens bijwerkingen. Zich slecht kunnen ont spannen, zowel lichamelijk als geestelijk, is vaak de essentie van de slaapproblemen. Uit onderzoek is gebleken dat bij men sen, die door een of andere oorzaak slecht zijn gaan slapen, dit slechte slapen vaak een gewoonte wordt, die blijft bestaan ook al is de oorzaak hiervan verdwenen. In de nader te geven cursus tegen slapeloosheid worden de kursisten geholpen deze ge woonten te doorbreken. De kursus bestaat uit 8 lessen van 1 Vi uur, eenmaal per week. De kursus is erop gericht de deelnemers te leren hoe ze zich Uchamelijk en geestelijk kunnen ontspan nen. Tijdens de acht lessen krijgt men infor matie over slaapstoornissen en wordt ver teld wat slapen nu eigenlijk is. Hierna leert men bewust ademhalen op een gezonde wijze en hoe men lichamelijke en geeste lijke spanning kwijt kan raken. Het accent ligt hierbij op de zelfwerk zaamheid. De kursist moet thuis oefenen met de op de kursus geleerde oefeningen. Het is de bedoeling dat de kursisten aan het begin van de kursus stoppen met het gebruik van slaapmiddelen of in ieder geval zoveel mogelijk minderen, e.e.a. in overleg met de huisarts. Uitslagen van de schaakvereniging „De Zwarte Pion". Groep I J. L. Minnaar-T. C. v. Prooijen1 - O W. Markwat - R. Faasse0-1 M. Verolme - J. Boeterafgebr. J. Dupree - M. L. v.d. Waal 1 - O Groep II W. Tieleman - F. Nijman0-1 E. Bernard - J. J. van Lint1-0 P. Lesuis - E. Nijman1-0 H. K. Smit - A. de Vos0-1 C. Poortvliet - J. NoordijkV2-V1 J. v.d. Wulp - H. v.d. Marel0-1 Verlangen naar de liefde van Christus Zet mij als een zegel op Uw hart, als een zegel op Uw arm; want de liefde is sterk als de dood, de ijver is hard als het graf; haar kolen zijn vurige kolen, vlammen des Heeren. Vele wateren zouden deze liefde niet kunnen uitblussen, ja ze zou den ze niet verdrinken; al gaf iemand al het goed van zijn huis voor deze liefde, men zou hem ten enenmale verachten". (Hoogl. 8 6. 7) In het Hooglied van Salomo gaat het om twee dingen. Ten eerste over de Bruide gom Christus, Die Zijn innige liefde be wijst aan Zijn Bruidskerk hier op aarde. In de tweede plaats gaat het over de Bruids kerk, die telkens weer verlangend uitziet naar die liefdesuitlatingen van haar he melse Bruidegom. In onze tekstwoorden gaat het over het laatste, namelijk over de Bruidskerk, die Zijn liefde ooit heeft er varen en er hoe langer hoe meer naar verlangt. Ja, om voor honderd procent het voorwerp van Zijn liefde te mogen wezen! Van harte hoop ik lezers, dat uw hart onder het lezen van deze meditatie voor Hem, voor Christus opengaat en dat het ook uw ontboezeming mag zijn of worden: „Alles wat aan Hem is, is gans be geerlijk'" „Zet mij als een zegel op Uw hart, als een zegel op Uw arm". Wat betekent dat nu eigenlijk? Wel, het is een beeld dat waar schijnlijk ontleend is aan het zogenaamde tatoeëren. Het is iets, wat je bij zeelui nogal eens tegenkomt Men drukt dan een bepaalde figuur zo vast in de huid, dat het er nooit weer uitgaat. Dit gebruik is al heel oud. Ook in bijbelse tijden kwam het al voor. Naar alle waarschijnlijkheid hebben we hiervan ook een voorbeeld in Jesaja 49, waar Gods volk in Babel klaagt: „De Heere heeft mij verlaten en de Heere heeft mij vergeten!" Nee, zegt de Heere, er is geen reden voor deze klacht. Al zou je ook door iedereen verlaten worden, dan zal Ik u nog niet vergeten. „Zie, Ik heb u in de beide handpalmen ^e^raveerd.'" Kijk, zo iets vraagt nu de bruid ook. Het is, alsof ze zegt Heere, doe dat nu met mij ook eens. Druk mij nu zó eens op Uw hart, op Uw arm! Zó, dat ik vast weet Uw eigendom te zijn voor tijd en eeuwigheid! Lezer, misschien is het bij u ook wel zo. Dat u zegt „Heere, stel Uw vriendelijk hart, op Wiens gunst ik hoop, eeuwig voor mij open!" Heere, zo bedelt u wellicht, mag ik 't nu eens vast weten Uw eigendom te zijn? Je zult maar over de aarde gaan als een David in Psalm 42 en je tranen tot spijze hebben, dag en nacht! Is dan nietje vraag: Heere, neem me nou 's helemaal voor Uw rekening en onder Uw bescher ming? Is het juist dan niet uw verlangen om Zijn kostelijke liefdesuitlatingen on afgebroken te mogen genieten? Ontberen doet immers waarderen? „Zet mij als een zegel op Uw hart, als een zegel op Uw arm". Je kan hierbij ook denken aan Aaron. Die droeg als hogepriester de bekende borstlap nietwaar, waarin 12 edelstenen waren. En op de twaalf edel stenen geschreven de namen van de twaalf stammen van Israël!? Die hogepriester droeg dus 't hele volk op zijn borst, op zijn hart! Hierbij hoorde ook de efod, die gedragen werd op de schouders en op de bovenarm. Die had ook twaalf edelstenen! U voelt wel lezers, wat dat voor 't volk Israël was, als ze die hogepriester door de tempel zagen lopen. Ach, u moet maar denken, de meesten hebben 't alleen maar mooi gevonden. De meesten zullen ook toen wel gezegd hebben: Wat is Aaron weer mooi hé? Wat hebben we toch een goeie hogepriester, een goeie dominee! Zo gaat dat vaak, nietwaar? Maar daar zal ook een volk in de tempel geweest zijn, die tegen elkaar hebben gezegd: Zie je 't wel, daar gaat hij weer en hij neemt ons mee in dat heilige der heiligen, waar hij voor ons bidt „Verzoen de zware schuld, die ons met schrik ver vult bewijs ons eens genade!" Kijk, en zo is er ook vandaag een volk dat weten mag: „Want Christus is niet ingegaan in het heiligdom dat met handen gemaakt is, hetwelk is een tegenbeeld van het ware maar in de hemel zelf; om nu te ver schijnen voor het Aangezicht Gods, voor óns!" Mag u dat door genade ook al weten, lezer? Ach, zegt u, wetenV. „Heere", zegtu, „mijn begeren is voor U in al mijn leed, met mijn zuchten en mijn zorgen, niet verborgen, daar Gij alles ziet en weet!" Wel, dat was nu ook de begeerte van de bruid. Dat/iaar naam onverganke lijk (als edelstenen!) gedragen mocht wor den op hart en arm van haar Liefste! D at is immers de wens van allen die de Heere vrezen? Is er iets heerlijkers te bedenken, dan je gedragen te weten op Zijn hart en arm? Dat hart van Hem, wat gebeurde daar niet mee op Golgotha? Daar kwam bloed en water uit nietwaar, toen het doorstoken werd. Het bloed der verzoening en het water der reiniging. En door dat bloed der verzoening kunnen de zwartste harten nu blank worden. En met dat reinigende water kan nu een zwarte bruid altijd weer wit gewassen worden! Dat doorstoken hart dat predikt ons: „Alzo Hij de Zijnen die in de wereld waren liefgehad heeft, zo heeft Hij ze liefgehad tot het einde! En al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw. Al waren ze rood als karmezijn, ze zulen worden als witte wol!" Wij kennen allemaal wel de uit spraak: Op 't hart gebonden, nietwaar? Nou ja, daar moetje bij een mens nu maar niet te veel van verwachten! Maar bij de Heere is dat eeuwig waar! O, en daar zouden we nu allemaal naar moeten verlangen lezers, naar die ver zegeling zowel op het hart als op de arm van die hemelse Hogepriester, „Die ge storven is; ja, wat meer is. Die ook op gewekt is. Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt!" Zou je niet gelukkig zijn, als je je naam mocht in vullen? Als er dan ook onder de lezers zijn, voor wie dit nu de enige zorg is geworden, namelijk Zijn eigendom te zijn voor tijd en eeuwigheid, ach, houdt dan maar wat aan bij Hem Die hoort hen, die Zijn heil Het eenjaar oude kabelnet op het eiland Tholen heeft de exploiterende firma Ca- sema een half miljoen verlies opgeleverd. Er werden maar 1500 personen bereid gevonden 20,65 per maand te betalen, om een aantal stations te ontvangen, die men gedeeltelijk ook op zijn toestel zonder kabel kon ontvangen. Een groot aantal gezinnen op Tholen heeft uit levensover tuiging bezwaren tegen televisie. Met deze factor schijnt eveneens te weinig rekening te zijn gehouden. verwachten. Hij is een Hoorder der ge beden! Want zo ineens kan Hij door die gesloten deur van uw hart binnen komen met Zijn: „Vrede zij ulieden!" Zo verging 't immers ook de discipelen? En wat lezen we van hen? „En zij werden verblijd als zij de Heere zagen!" Dat was toch waarlijk geen wonder hé, want toen Hij hun Zijn handen en Zijn zijde toonde, toen zagen ze daarin de tekenen van Zijn eeuwige liefde! Hunkert u er naar lezer? Kunt u wellicht hier een beetje in meekomen: „In veraf gelegen streken, schier bezweken, zoek ik heul bij U alleen?" Ja? Wel, Hij is nabij de ziel die tot Hem zucht en Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht! En nu moet u niet denken: O, maar dit zijn klachten, alleen van een begirmeling in de genade. Ach, als er iemand onder de lezers is, die, nadat hij geloofd heeft is verzegeld geworden met de Heilige Geest der belofte, die het onderpand is van onze erfenis, ach, die weet wel beter! Moet je dan nog niet telkens weer vermaand en verzekerd worden van Christus' hartelijke trouw en liefde jegens u? (Avondmaals- formulier). Dwalen we niet zomaar weer rond in vérafgelegen streken, waar ons de doodsvijanden de duivel, de wereld en eigen vlees achterna zitten? En blijft dan met David niet dit altijd over, net als in onze tekst „Zeg tot mijn ziel: Ik ben uw heil?" Lezers, kent u er iets van? Van dat ver langen naar Zijn liefde? Weet u, waar u dan ook van weet? Wel, dan weet u ook van een tijd, waarin nu met ontzetting gewaar werd dat u het eigendomskenmerk van de duivel droeg! Dan heb je 't met ontzetting uitgeroepen: O Heere, ik ben verkocht! Hoe moet dat toch, Heere! Ja, maar dan heb je ook een tijd gehad, datje die Bloedbruidegom nodig kreeg; een tijd, waarin je er goed achterkwam: „Niets, o Jezus, dan Uw bloed, geeft mij vrede voor 't gemoed!" Want dan kom je er zo achter, dat je dat eigendomskenmerk van die duivel, dat je meebracht uit het verloren paradijs, er nooit uitkrijgt' Maar je komt er door 't geloof ook achter, dat één druppel van dat dierbare bloed van Christus ge noeg is om het volkomen uit te wissen! Is het dan een wonder, dat zo'n mens vraagt „Zet mij als een zegel op Uw hart, en als een zegel op Uw arm?" Is het dan een wonder, datje zegt Neem me voor Uw rekening Heere, zo, dat ik er nooit meer uitvallen kan? Het eigendom van de Heere Jezus te zijn, voor altijd, dat is toch de zorg, de begeerte en het leven van allen die de Heere vrezen? Hun verlangen gaat hoe langer hoe meer uit naar Zijn liefde en ze begeren ook hoe langer hoe meer daar uit te leven! „Want", zo gaat onze tekst verder „De liefde is sterk als de dood", enz. Maar daarover D.V. de volgende keer. Voorlopig is er stof genoeg tot over denking. Ik hoop, dat onder 't lezen dit overgebleven is: „Alles wat aan Hem is, is gans begeerlijk!" Wat vree heeft elk, die Uwe Wet bemint! Zij zullen aan geen hinderpaal zich stoten! Ik Heere, die al mijn blijdscfiap in U vind. Hoop op Uw heil metal Uwgunstgenoten; 'kDoe Uwgeboon oprechten welgezind; Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten!" „Mijn ziel bewaart Uw trouw getuigenis; Dat heb ik lief, ook doe ik uw bevelen; Uw Woord kan mij, ofschoon ik alles mis. Door zijne smaak èn hart èn zinnen strelen; Gij weet mijn weg, en hoe mijn wandel is; 'k Wil niets daarvan voor U, mijn God, verhelen!" (Wordt vervolgd) Ouddorp G. Meuleman VERVOLGVERHAAL door Fenand van den Oever - 25 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk Ik kan het wel tegen Dries Storm vertellen, maar die zegt natuurlijk: dat hebbie van het kappitaal te wach ten, met andermans vrouwen op bed kruipen. Alsof het alleen maar bij de 'rijkdom voorkomt Ze stonden vanmiddag toch ook schuine bakken te tappen. En als ik het tegen Giel van Deventer zeg, dat zijn toch de mannen van de rede hier aan boord, dan weet ik alsdat- ie me in m'n veren stopt: de ouwe zonde, de verboden vrucht van 't paradijs, wat kun je van een mens anders verwachten.... Maar wat schiet/fc daar nu allemaal mee op? O, als 't goed in me komt, ben ik in staat om over de reling te springen. Arend-Michiel had al die tijd staan luisteren zonder iets te zeggen. De woorden van Aai van Noordt waren, als water in een droge spons, door hem opgenomen. Maar van de laatste dreiging brak het ijs. Hij greep Aai van Noordt bij de arm beet en sprak met een grote beslistheid in zijn stem: Dat nooit Aai, dat nooit nóóit jezelf het leven benemen. Nee, nog niet joj, zei Aai. Eerst wacht ik of er een brief is. En dan nog niet denk aan je kinderen en je weet toch, dat het zonde is, zelf een eind aan je leven te maken.... Z'n stem trilde, want bij zijn weten haatte hij het woord zonde zeer, sedert Giel van Deventer het om de haverklap gebruikte. Arend-Michiel voelde in dit bewogen ogenblik van zijn leven, dat niet alles van het geloof zijn ene oor was ingegaan en het andere uit. In deze woeling der gebeurtenissen kwam het beetje stevigheid, dat hij binnenin bezat even naar buiten. En als Aai van Noordt staande bleef, was het óók daardoor. Want aan de kielen van deze levensschepen hing een zwaar gewicht; sommigen noemden het geloof, anderen zon de, maar ze bleven erdoor in evenwicht. En toen wat milder, bijna vleierig als een kind, zei hij: Aai, zul je 't nooit doen? Niet blij, maar ontroerd door zoveel hartstocht, vroeg Aai: Hoe oud ben je eigenlijk al? Hij zei: Bijna achttien. Aai. Bijna achttien? Je praat soms gebiedend als een schipper. En Arend-Michiel zei van pas: Jullie zegt altijd, dat wat de schipper wil, gedaan moet worden, doe dan voor één keer wat ik vraag. Aai van Noordt lachte zachtjes. 'k Vind je wel een leuke knul. D'r zijn er zat die zeggen, dat je hart veel te hoog zit en dat straks het goeiste schip je nog niet goed genoeg is. Ik weet wel anders, och, je bent schippersvolk geteeld en jullie kunt op den duur niet anders dan commanderen.... En toen zweeg hij weer. Maar niet lang. Want hij was te vol. De gehele reis had hij er alleen over liggen murren, nu was hij zo blij, dat er één was, die naar hem luisteren wou en hem broederlijk bij de arm greep. Och, zei hij, 'k heb zo motte lopen voor Francien. Half Vlaaring danste om d'r rokken, maar ik wou ze hebben. Misschien heb ik wel te veel naar d'r knappe bekkie gekeken. Een afgesmeekte vrouw is een broos bezit. Aan boord zeien ze vroeger reeds: een knap wijf hebbie nooit alleen.... Terwijl Arend-Michiel dat zo aanhoorde, werd hij blij, dat Wil Struis niet zo erg knap was. Sophie was knapper. Wat gaf het. Wanneer Wil met een klerk trouwde, was het omdat het gewoonte is, dat kantoor juffrouwen met klerken trouwen en als zij samen trouwden, was het omdat ze van die ruzie op de zondagsschool af eigenlijk al van mekaar hielden. En als ze getrouwd waren, zou hij niet bang behoeven te zijn, dat ze naar een ander keek. Ze was dan helemaal van hem. E n op dit moment twijfelde hij er niet aan, dat hij eens met haar trouwen zou. Verder stond hij een hele tijd te piekeren over wat er voor Aai gedaan kon worden. Ze spraken de rest van de wacht niet veel meer. Alleen boven de kap, vlak voor het in de kooi schieten, na hun torn, toen Aai van Noordt voor zijn gevoel wat lang bij de prikkenbakken bleef staan, liep hij naar hem toe en zei: Aai, ik weet wat Hij zag hoe Aai opveerde en de hoop als een schok door hem trilde. Watte? Aai, mijn moeder. Wat je moeder? Mijn moeder. Aai, kan zwijgen als het graf. Wil ik, als je soms niks hoort vragen of zij met Francien gaat praten? Daar is m'n moeder net een goeie voor. En hij bedacht hoe ze altijd alles thuis beredderde, dikwijls nog voor iemand er erg in had. Ze zei nooit wat, maar ze ging haar vaste koers. Juist op dit ogenblik verlangde hij naar haar om eens met haar te praten. Hij zou haar eigenlijk alleen met stille trots aanzien en denken: moeder, u bent een schat u leeft alleen voor vader en ons, u zoudt nooit een andere man begeren.... Kijk, dat overweeg je hier wel, maar thuis zeg je het toch niet tegen elkaar. Aai zei: 't Is mooi gezegd van je, maar ik hoop zo.... En met die hoop zakte hij naar omlaag en wat later in zijn kooi. De andere dag naderden ze de kust 't Was, voor de tijd van het jaar, goed weer; briesig uit de oost, zonder vorst. Hoe meer ze de wal naderden, hoe meer er werd gelood. Wijnand Hoogendijk mat de diepte en proefde soms de grond. Hij wilde met dit eivolle schip geen risico varen. De wacht gaf hij de koers. De gesprekken aan boord werden niet kalmer; naar mate de wal in zicht kwam, nam de onstuimigheid toe. 't Begon over de markt en het eindigde met verhalen over baas-reizen, met besommingen zo hoog, zó hóóg. 's Avonds zagen ze de wal dwarsscheeps. Arend- Michiel was nog nimmer bij avond IJmuiden binnen gelopen. Hij kende de Haaksgronden bijna niet. Hij stond met Joost Sas en een paar matrozen aan dek naar de lichten te kijken. Soms stelde hij een vraag daarover, een antwoord ontving hij veelal niet. Wijnand Hoogendijk was best geluimd. Precies vol gens zijn plan verliep de reis. Hij had tegen d'n heer gezegd: over tien dagen ben ik binnen. Hij was binnen. En d'n heer zou tevreden zeggen: op Wijnand kun je rekenen. Wanneer nu de prijs schikkelijk was, viel er niets meer te klagen. (wordt vervolgd) H: H: ii de blokfluit, de klarinet in de koffer daarnaast de fiobo, de viool en de strijkstok de akoestische gitaar, de weemoedige cello, de vleugel soms een harp heel af en toe een citer, een cymbaal daar zit allemaal muziek In voor de jongens van flakkee expresse is verhuizen echt een fluitje van een cent flakkee expresse 01870-2188 middelharnis 01883-20016 hellevoetsluis 01110-3163 zierikzee Telkens Taxi (dag en nacht bereikbaar). P. Vroegindeweij, Emmalaan 18, tvliddelharnis Tel. 01870-2996

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 5