EIÜVriDEII-tllEUWS Overdenking NIEUWS uit de Kerken Vriendschappelijke E.H.B.O.-wedstrijd te Ouddorp Begrafenisonderneming „VOORZORG" uit de Heilige Schrift Ganzenexcursie PTT geeft postzegels uit gewijd aan toerisme zaterdag 2 februari HET '^OJKVENSTER 2e Blad VRUDAG 25 JANUARI 1985 No. 5365 blik op kerk ~^'^P en samenleving Ij - Rechts-confessioneel en links-dogmatisch - Theocratie en tolerantie „Rechts-confessioneel denken lijkt op het links-dogmatische". Deze kop in TROUW van donderdag 17 januari 1985 trok mijn aandacht, en geïnteresseerd be gon ik te lezen. Het bleek een „recensie" te zijn van de hand van Willem Breedveld naar aanleiding van het onlangs in de Reformatiereeks bij Kok verschenen boek „Christelijke PoUtiek vandaag". In dit toch wel bijzonder interessante boek (reeds in E.N. besproken) geven vier politici uit de rechterhoek hun visie op christelijke politiek: Holdijk van de SGP, Schutte van het GPV, Leerling van de RPF en Van Dijk als CDA-er. In ver schillende bladen kreeg het boek een heel goede pers. Dat TROUW daar anders over denkt is haar goed recht: men hoeft een boek niet aan te bevelen omdat het ook door anderen geprezen wordt. Maar wat Willem Breedveld hier ten beste gaf is geen recensie daarom werd dat woord hierboven ook tussen aanhalingstekens geplaatst. Hij maakt gewoon gebruik van de gelegenheid om zijn gal te spuwen in de richting van de rechtse politiek. Een voorbeeld van de gedachtengang, waarmee trouwens het artikel inzet. Mar xisten denken in termen van een on vermijdelijke klassenstrijd. Verliezen ze, dan waren de kapitalistische tegenkrach ten nog te sterk. Winnen ze, dan is er weer een stap vooruit gezet. Hetzelfde vindt Breedveld bij een partij als de SGP, die de theocratische ideeën van Calvijn uit draagt. De overheid is Gods dienares, de vraag hoe dat in de praktijk moet funk- tioneren is van geen enkel belang. Con clusie: Marxisten en theocraten hebben altijd gelijk.... Zo lust ik er nog wel een paar! De Nederlandse PTT geeft op 26 fe bruari 1985 twee bijzondere postzegels uit die zijn gewijd aan het onderwerp „Toerisme". De zegels zijn ontworpen door de Rotterdamse ontwerpersvereni ging „Hard werken" (Gerard Hadders) en hebben een waarde van 50 cent en 70 cent. De zegel van 50 cent is gewijd aan het 100-jarig bestaan van de VVV Het Geul dal in Valkenburg. Afgebeeld zijn bestek en borden op een placemat met de teksten „1885-VVV-1985" en „Geuldal bij Val kenburg". Op de achtergrond is een land schap van het riviertje de Geul te zien. De zegel is uitgevoerd in de kleuren geel, magenta, cyaan, zwart en turkoois. De zegel van 70 cent is gewijd aan het 50-jarig bestaan van het Nationale Park de Hoge Veluwe. Op de linkerzijde van de zegel komt het symbool van het KröUer- MüUermuseum voor, namelijk een con centrische neoncirkel van de Amerikaan se kunstenaar Bruce Nauman en de tekst: „The true artist helps the world by revea ling mystic truths" (De ware kunstenaar helpt de wereld door het onthullen van mystieke waarden). Aan de rechterzijde zijn hertegeweien uit de studiekollektie, een landschap en de tekst „De Hoge Veluwe 1935 -1985" te zien. Deze zegel is uitgevoerd in de kleuren geel, magenta, cyaan, zwart, turkoois en roserood. Het is zonder dat ik verder wil ingaan op de inhoud van het boek of van de recensie wel bijzonder unfair om niet alleen „klein-rechts", maar ook de hele Calvinistische idee van de theocratie op deze manier af te doen. Erg onweten schappelijk bovendien. Maar wat doet dat ertoe? Het is tenminste suggestief aan gepakt: Marxisten en theocraten liggen op één lijn. Dat dóet het natuurlijk wel. Op dezelfde pagina van TROUW stond een artikel van Laura Reedijk als ik het goed heb is zij pastor van een bejaarden huis waarin zij haar visie geeft op het nogal geruchtmakende boek „Zorg jij dat ik niet meer wakker word?" In dit geschrift van Klazien Sybrandy en Rob Bakker wordt euthanasie niet alleen goedgepraat, maar worden ook de middelen en de tech nieken aangewezen om een einde aan het leven te maken. Mevrouw Reedijk is vol begrip, al onder schrijft zij niet alles. Maar wel moet ieder die „vanzelfsprekend" tegen euthanasie is, van dit boekje kennis nemen. Het gaat bij euthanasie voornamelijk om tolerantie. „Respecteer eikaars inzicht en opvat tingen". Wat is nu de moraal van dit verhaal? Wel, op deze ene pagina van TROUW gaat het over theocratie en tolerantie. Toevallig, zouden we zeggen. En de theocratie, de belijdenis dat God regeert, wordt als be spottelijk afgedaan. Die staat gelijk met marxistisch denken. Maar als het gaat over euthanasie we moeten wel tolerant zijn. Eikaars inzicht en opvattingen res pecteren. Met één uitzondering natuurlijk, al staat dat er niet met zoveel woorden bij: de klassiek-gereformeerde. Want die zijn zo hopeloos ouderwets, daar kun je in deze tijd alleen nog maar je schouders over ophalen. Dat staat dan anno 1985 in TROUW, vanouds een gereformeerde krant. Ik denk dat Dr. W. J. Aalders gelijk heeft, die in het Kerkblaadje van 18 januari in een heel ander verband schreef: ,,En de Nederlandse intelligentsia.... leest thuis het dagblad TROUW en neemt dergelijke schotels linzermioes tot zich als was het nektar en ambrozijn". Waarnemer TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur gg 01870-3477 Efl Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" Sommelsdijk, d.d. 21 januari 1985. Afdeling I J. Dekker - J. van Hoorn1-1 A. Knape - P. Leroy1-1 I. Mackloet - B. Vis.2-0 K. Vis - H. Koese1-1 Afdeling II W. Vroegindeweij - C. Polder 1 - 1 A. Verolme - J. Lodder2-0 C. v.d. Bos - J. Verbiest1-1 I. Koese - S. Hoogzand1-1 Afgelopen zaterdag werd de vriendschappelijke E.H.B.O. wed strijd voor Goeree Overflakkee ge houden in Ouddorp, dit naar aan leiding van het vorig jaar gevierde 40-jarig jubileum. Ondanks de ge ringe ruchtbaarheid en het slechte weer viel de opkomst van de belang stelling mee. Niet minder dan 14 ploegen hadden voor deze wedstrijd ingeschreven. In haar ope ningswoord stelde de voorzitter, dat het van veel moed getuigt van de deelnemers omz ich deze middag voor de leeuwen te werpen, en in het openbaar kennis en kunnen te willen meten. De ploegen werden veel succes toe gewenst, en een prettige en leerzame mid dag. Ook een woord van welkom aan het juryteam Trapman uit Giessendam welk er beslist niet uit zagen als hongerige leeuwen, dat zij de reis naar Ouddorp weer hadden willen ondernemen, onder deze weersomstandigheden. Het jury team Trapman is voor de Flakkeese E.H.B.O.-ers niet vreemd meer. Ook de Lutusstudiekring „Flakkee" werd welkom geheten welke weer voor de slachtoffers zorgde. De opgavn waren in overleg van Lotus en Jury samengesteld. Als eerste kregen de ploegen de volgende opgave uit te werken, gespeeld werd er in twee boxen. Na de eerste ronde waren de uitslagen als volgt: Max. te behalen punten voor de ploeg was 150 en voor de leiding 50. Box A ploeg leiding 1. Sommelsdijk EPU 1143 44 2. Dirksland126 40 3. Achthuizen III108 36 4. OudeTongelI107 33 5. Ooltgensplaat106 32 6. Achthuizen II102 35 7. Ouddorp I100 32 Box B ploeg leiding 1Sommelsdijk EPU II106 41 2. Achthuizen IV106 38 3. Oude Tonge I88 37 4. Ouddorp II84 34 5. M'harnis/S'dijk80 36 6. Achthuizen I74 37 7. Nieuwe Tonge64 30 Normaal gaan de winnaars van elke box over naar de finale, in dit geval waren er in box B 2 ploegen met een gelijk aantal punten geëindigd. Dit hield in dat er voor de finale wedstrijd 3 ploegen in aan merking kwamen, t.w.: Sommelsdijk EPU IIals 1 Sommelsdijk EPU Ials 2 Achthuizen IVals 3 Voor elke box waren er 3 prijzen be schikbaar en voor elke box een leiders- prijs. Een bijzonder woord van waardering aan de afd. Achthuizen welke met een aantal ongediplomeerde en een aantal welke geen wedstrijdervaring hadden, zich toch voor de finale wisten te plaatsen. Afdeling III A. Krijgsman - A. v.d. Sluijs1-1 L. Taaie - H. van Hoorn1-1 T. van Brussel - J. Kamp1-1 M. van Lente - L. van Erkel2-0 Afdeling IV C. v.d. Groef- M. Breeman1-1 G. Zaaijer - R. Jacobs0-2 H. Schellevis - J. Groenendijk2-0 P. Verhage - J. Gebuis2-0 L. de Rooij - J. v.d. Kooij0-2 L. Kievit - J. K. de Rooij2-0 Het vaste Woord een licht (2) „En wij hebben het profetische Woord dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aan- lichte en de morgenster opga in uw harten (2 Petrus 1 19) „Totdat de dag aanlichte en de morgen ster opga in uw harten". Het licht van het Woord schijnt zolang, totdat de dag aanlicht. Die dag is de dag van de wederkomst van Christus. Dan zal het volkomen licht zijn. Nu zien wij door een spiegel in een duistere rede. Nu is alles nog ten dele. Maar wanneer die grote dag der dagen zal zijn aangebroken, dan is er de volkomen klaarheid in het licht van het Goddelijk Aanschijn. Het eigenlijke Licht is de Heere Jezus Zelf Naar Jesaja's profetie: „Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot Licht zien". „Ik", zegt Christus, „ben het Licht der wereld"En in het boek der Openbaringen lezen wij dat Christus verklaart: „Ik ben de blinkende Morgenster". En zoals in de natuur de morgenster een nieuwe dag aankondigt, zo is, in de vol heid van de tijd, de blinkende Morgenster opgegaan als bewijs, dat eeiunaal de dag des Heeren zal aanbreken. Het profe tische Woord schijnt zolang in de duister nis totdat de dag aanlicht. Dan is de nacht voorbij en de duisternis verdreven. Het licht is overbodig ge worden, want van het Nieuwe Jeruzalem staat geschreven: „En aldaar zal geen nacht zijn". In die hemelstad is de zonde weg. En als de zonde weg is, is ook de duisternis weg. Dan is het eeuwig licht Het profetische Woord is niet meer nodig, evenmin als wij een lamp nodig hebben op klaarlichte dag. De Morgenster Christus opgegaan in de harten van al zijn volk. Jezus Christus het volkomen Licht van zijn kerk. Het ten dele kennen wordt een geheel kennen. Dan zullen zij Hem zien gelijk Hij is. Het zal zijn een eeuwig zich zalig verheugen in de zalen van het licht. Zijn voor dat Licht reeds onze ogen ge opend? Willen wij in dat Licht wandelen? Bij het licht van het Woord onze wegen onderzoeken en doorzoeken? Wie op dit licht geen acht geeft... wie bij eigen Ucht blijft wandelen, zal eenmaal wonen moe ten in het duister en aldaar zal geen licht zijn. Nog brandt het licht van het Woord. Nog wordt de veilige haven u gewezen. Heb dan, tot uw behoud, acht op het Woord van God. Wie door genade mag wandelen in het licht, weet dat het hier nooit de volle dag wordt. Het blijft op aarde een duistere plaats. Ook na ontvangen genade is het niet enkel stralend licht. Als in ons leven het licht van het Woord door de Heilige Geest opgaat, dan wordt het eerst donker, Want dat licht wijst de duisternis aan. Het ontdekt' Het maakt openbaar wat ver borgen was. Er komen onvermoede zon den aan het licht die ons met schrik vervullen. Tegen alle geboden van God gezondigd en geen ervan gehouden. In die ontdekking aan zonde en schuld schijnt wel alle hoop te vergaan. Geen enkel Uchtpunt schijnt aanwezig. Maar.... in het koninkrijk van God gaat het wonderlijk toe. Er is daar nooit duisternis zonder Ucht Waar de Heilige Geest in de ontdekking het duister voor u maakt, daar doet Hij dit opdat het licht van Christus te heerlijker in uw duisternis zal stralen. In zijn genade wil de Heere uw duisternis verdrijven. Als uit de diepte geroepen wordt om de schuld- delgende gerechtigheid van de Heere Je zus Christus, dan hóórt de Heere. Op zijn tijd zal het licht ook uw duisternis wegvagen en wordt het ook voor u licht Dat gaat geleidelijk. Het is niet opeens volle dag. Eerst is er de schemering, dan toenemende helderheid, om straks, klaar der dan de zon, het heug'lijk licht te aan schouwen. Gods kinderen zijn geen wonderbomen. Zo in de zin van: eens bekeerd, altijd bekeerd en laat nu maar komen wat wil. Er is ook de dagelijks bekering. Een wor steling van het licht met de duisternis. Een wassen en toenemen in het geloof. De Heidelbergse Catechismus stelt in de waarachtige bekering twee stukken: 1. De afsterving van de oude mens; 2. De opstanding van de nieuwe mens. En afsterven is een proces dat doorgaat tot het einde toe. Calvijn heeft daarover ge schreven: „En deze wederoprichting wordt niet in een ogenblik, dag of jaar volbracht, maar God maakt deze ver dorvenheid des vleses in zijne uitver korenen te niet door een gedurige, ja, soms langzame voortgang, Hij reinigt hen van hunne vuiligheden, heiligt hen zich tot tempelen, alle zinnen vernieuwende, op dat zij zich gedurende hun gehele leven in boetvaardigheid oefenen, en weten mogen dat aan deze krijgsdienst geen einde komt dan door de dood". Christenen zijn nooit „gearriveerde" mensen. Ze zijn steeds onderweg. Maar eens komen ze aan! Door goddelijk licht geleid komen ze aan in de Lichtstad. Een ieder van hen zal voor God verschijnen in Sion. Zo trekt het godsvolk voort door de woestijn van het leven. Totdat de dag is aangelicht en de Morgen ster in volle glans in de harten is opgegaan. Zij ons gebed: „Bestraal ons Heere meer en meer met uw Licht en wil onze duister nis eenmaal voor goed verdrijven". „Hoe wonderbaar is Uw getuigenis.' Dies zal mijn ziel dat ook getrouw bewaren; Want d'opening van Uw woord zal gewis, Gelijk een licht, het donker op doen klaren; Zij geeft verstand aan slechten, wien 't gemis Van zulk een glans een eeuw'gen nacht zou baren". B. H.H. De uitslag van de finale was: 1. S'dijk EPU Imet 104 pnt 2. S'dijk EPU IImet 89 pnt 3. Achthuizen IVmet 82 pnt Het wisselschild ging voor de tweede maal naar de nog zeer jonge afd. Sommelsdijk EPU. Deze afd. wist in beide boxen de Ie plaats te behalen en in de finale de 1 e en 2e plaats. De geplande excursie van zaterdag 26 januari a.s. zoals aangegeven in de „Ster- na" gaat niet door. Door een aktiedag terreinbeheer van de Vereniging voor Natuur- en Landschaps bescherming wordt deze excursie ver schoven naar zaterdag 2 februari a.s. We verzamelen dan om 9.30 uur bij de uit- wateringssluis van het Zuiderdiep aan de Mr. Snijderweg te Stellendam. Van hier uit bezoeken we enkele ter reinen waar we verschillende soorten gan zen aan kunnen treffen zoals Grauwe Gans, Brandgans, Kolgans en Rotgans. Iedereen, ook niet-leden zijn van harte welkom en deelname is gratis. NED. HERV. KERK Beroepen te: Achterberg J. Koppelaar, kand. te Putten; Garderen W. J. op 't Hof te Ouddorp; Hasselt J. Maasland te Wad- dinxveen; Oud Vossemeer H. Poot, pred. buitengew. werkzaamhe. (jeugdpred. HGJB) te Heusden. Bedankt voor: Harkema-Opeinde G. Bikker, kand. te Zeist Aangenomen naar: Zuid-Beijerland G. Bikker, kand. te Zeist; Katwijk W. Chr. Hovius te Apeldoorn. GEREF. KERKEN IN NEDERLAND Beroepen te: Utrecht drs. J. L. Drogen- dijk te Westervoort-Lobith-Zevenaar; Goes voor de geest. verz. in het psychia trisch ziekenhuis Zeeland in Kloetinge (part-time) M. H. W. Janse-de Jonge, kand. aldaar, die dit beroep heeft aan genomen; Utrecht (part-time) J. Viersen, kand. te Zutphen, die dit beroep heeft aangenomen; Steenwijk J. A. J. Estie, kand. te Zwartsluis; Akkrum en Olde- boom (Herv. Geref S.O.W.) E. v.d. Sluis, kand. te Kampen, die bedankte voor Akkrum. Aangenomen naar: Haamstede drs. J. de Vries, kand. aldaar. Benoemingen: Per 1 januari 1985 tot geest. verz. psych. ziekenhuis Wolfheze (full-time) W. E. M. Honig te Wolfheze, die deze benoeming heeft aangenomen. Te Gieten en Kielwindeveer benoemd tot past werker (part-time) dr. O. C. Broek Rloefs, em. pred. te Zuid-Laren, die deze benoemingen heeft aanvaard. Meer informatie bij de vogelwerkgroep van de Vereniging voor Natuur- en Land schapsbescherming Goeree Overflakkee, tel. 01878 - 1045 of 01879 - 2391. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te: Buitenpost en Kralingsche Veer (Krimpen a/d IJssel) J. J. Dronkers te Wetsinge/Sauwerd. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te: Den Haag-Zuid J. Plan- tinga te Leeuwarden; Maassluis B. de Graaf te Zierikzee; Delft A. Bijkerk te Putten. Afscheid Ds. G. Hamstra te Elburg: In verband met zijn vertrek naar de Free Reformed Church of North America in Clifton nam ds. Hamstra afscheid van z'n gemeente in de Gereformeerde Ichtus- kerk. Hij deed dit met de woorden uit Matth. 28 18: „Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde". Na de dienst volgden toespraken van: ds. B. Bijleveld, namens de classis Zwolle, ds. G. Blom namens „Bewaar het Pand" en ouderling Dokter namens kerkeraad en gemeente. NED, GEREF. KERKEN Bedankt voor: Marknesse i.c.m. Zwart sluis L. G. Compagnie, kand. te Kampen. Aangenomen naar: Zaandam-Oostzaan L. G. Compagnie, kand. te Kampen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te: Unionville-Bradford(Can.) J. C. Weststrate te 's-Gravenpolder; Dor drecht J. W. Verwey te Ridderkerk. Bedankt voor: Rotterdam-Centrum A. Hoogerland te Dirksland; Rotterdam- Zuidwijk-Pendrecht-Lombardijen P. Blok te Capelle a/d IJssel; Waarde R. Boo gaard te Leiden; Benthuizen en Rotter- dam-IJsselmonde A. Moerkerken te Nieuw Beijerland; Poortugaal A. Hof man te Aalburg; Gouda J. W. Verwey te Ridderkerk; Krimpen a/d IJssel Chr. v.d. Poel te Yerseke; Terwolde-De Vecht J. Mijnders te Veenendaal; Nieuwdorp i.c.m. Wolphaartsdijk A. Bac te Bodegraven; Werkendam W. Hage te Kruiningen. Tweetal te: Rijssen-Noord J. M. Kleppe te Apeldoorn en J. Mol te Elspeet VERVOLGVERHAAL door Fenand van den Oever - 23 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk En als hij het morgen weer zag, zou hij, in zijn drift, het denkelijk weer zeggen. Hij kon niet zien, dat een grote vent een kleine jongen trapte of dat ze ouwe Joost Sas lieten zeulen. Daar had hij net zo'n hekel aan als aan de kater van de overbuurvrouw, die de mussen wou opvreten. Ook zo gemeen. Maar moeder zou het best vinden, dat hij toch maar naar Wijnand ging. Eerbied voor God en ontzag voor de schipper, had ze hem voorgegaan. Hij kwam achterin. Dirk de Niet sliep, Wijnand ook. Ouwe, zei hij. Er kwam geen antwoord. Alleen een zwaar gesnork hoorde hij. Arend-Michiel riep nogmaals en stootte aan: Ouwe. Wijnand deed zijn ogen open. Ze waren meteen helder en erin zag hij weer hetzelfde laatdunkende: wat durf jij, snotneus, tegen mij te zeggen.... Wat hebbie? Ouwe, ik heb spijt, ik had niet zo mogen spreken, wilt u 't me vergeven, ik was zo opvliegend. Eerst zei Wijnand niets. Toen boog hij voorover en keek naar de kooi van de stuurmansmaat. O, Dirk sliep. Ze waren dus samen. Hij ging overeind zitten en streek z'n vereelte behaarde hand door het stekelige haar van Arend-Michiel. Hij zei: 't Is zo wel goed, man. Je had gelijk, eigenlijk, ik was laf, ik kon m'n eigen geeneens beheersen. Maar laten we er nou maar zand over doen. G a maar te kooi. ...En hij zag de uitdrukking in zijn ogen veranderen. Ja, ouwe, dankie. Arend-Michiel sloop naar boven en in zijn doffe hoofd kwam toch weer een ontzaglijke verering voor Wijnand Hoogendijk. Wijnand was anders dan het volk dacht en hij was knap, knap, knap.... Toen rolde hij als een keisteen op zijn strozak. Een thuisreis is altijd boordevol verwachting. Déze maakte daarop geen uitzondering. Integendeel: blij en veel narigheid vergeten liepen ze de andere dag weer aan dek. Ze hadden, voor hun gevoel, nu een herenbestaan. Sommigen waren gewassen, de meesten hadden zich geschoren en ver schoond, en spraken ze tot elkaar als nu de vis maar een beetje prijzig was, konden ze hun dankbaar heid niet aan. Het enige werk aan dek was wachtjes-kloppen en een paar vaten kelen en lippen dichtslaan. Dat laatste deed Joost Sas. Hij beroemde zich graag op zijn oude rimpelige handen, ongevoelig voor de venijnige beet van het grove mijnzout De anderen betuigden hem daarvoor hun dank. Terwijl ze zo naar het op z'n gemak-aan gekuip van Joost stonden te kijken, zei Dirk de Niet, terwijl Wijnand Hoogendijk naast hem stond: De beug is net een kraamvrouw, jongens, denk ik altijd maar.... Ze keken hem vragend aan. Hoe bedoel-ie? Ja, assie d'r voor staat denkie: och mense, daar kom ik nooit door. En nou we met een lief schepie vis naar huis gaan, zeggie: allegaar rozegeur en maneschijn.... Toen m'n wijf onderlaatst van de jongste lee, ben ik op die vergelijking gekomen. Ze lachten en gaven hem gelijk. Die praat stond ook Wijnand Hoogendijk kennelijk aan. Hij wou veel goedmaker! natuurlijk niet waar het volk bij was! want hij begreep best, dat er veel onredelijks in zijn houdingjegens de stuurmansmaat school. Achterin liet hij dat goed merken. Hij zei: Dirk, ik val weleens raar uit, wees nu maar niet kwaad meer op me. Ik heb ook altijd dat gekke over me, als ik niet mopper, vang ik niet... En om die woorden nog eens te onderstrepen, dook hij in zijn stoppekist en haalde een doos sigaren voor de dag. Hier, zei hij: Jij bent toch wel een goeie stuurman.... En Dirk antwoordde: Ouwe, zand erover, zo wie zonder zonden zij, zeg ik maar, en hij zei niets meer. En zo maakten de meesten, die woorden met elkaar gehad hadden, om akkefietjes veelal, het weer goed met een verse pruim tabak of een boterballetje. De Zorg en Vlijt zette koers naar IJmuiden. Dat lag voor de hand. De spartelende bunvis moest tot in de haven kunnen blijven leven. De IJmuider-haven is zélf een stukje zee. Met de zoutevis zeilden ze altijd door naar Vlaardingen. Het water daar is alleen bij noord westenwind en springtij nog maar brak. De meestén voorin begonnen alvast de brief te schrij ven. Van naar huis gaan zou deze reis wel niks komen, nu er te vangen viel. Wijnand wilde natuurlijk een dag na binnenkomst weer uit. Had hij reeds goed genoeg doen voelen. Ze konden hem geen ongelijk geven, zeiden ze, alsof ze dat durfden. Ze zaten bij elkaar en schreven: lieve en een naam en dan beten ze op hun potlood en keken elkaar aan. Weet jij nog wat? Wat heb je eigenlijk te schrijven als je gezond bent? Het beste was maar om af te spreken: geen tijding, alles wel. O, ja, dat we mooi weer hebben gehad en een lekker visserijtje, dat we de besomming nog niet weten, maar die schrijven we er wel onder.... O, ja, en 't een na het ander schoot te binnen. Want ze hadden zoveel als het erop aankwam. Ze hadden allemaal, op Piet van de Zwan dan na, wel een warm holletje in Vlaardingen, waaraan ze het beste toever trouwden. Soms zeiden ze er wat over tegen elkaar. Bijvoorbeeld: hoe zou het nou met die kleine meid van me zijn? Of: ik ben zo nieuwsgierig hoe het met de remetiek van m'n vrouw is afgelopen. Of: wist jij, dat die jongste van me zo merakel leren kan? Daar zou nog weleens een meester uit kunnen groeien. En dan zeiden ze meelevend: sjonge, is-'t-waar? Want zeg toch, dat het tot meester brengen een ongelooflijk end is.... En tenslotte zeiden ze niets meer en schreven door, twee, drie vellen vol en een Hevig woordje ertussendoor, maar dat verzwegen ze natuurlijk voor elkaar. Twee schreven helemaal niet Piet van der Zwan en Aai van Noordt Piet zei: Ik heb geen briefte wachten en er wacht niemand op een brief van mij. Ik heb immers geen mens meer. Hij zei het zonder meelij te willen wekken. (wordt vervolgd) H: H: H: Tevens Taxi (dag en nacht bereikbaar). P. Vroegindeweij, Emmalaan 18, Middelharnis Tel. 01870-2996

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 5